Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 362 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Iemand die ik goed ken heeft een huis gekocht, maar die kwam met een bijzonder verhaal waarvan ik me afvraag of zoiets mag (van de makelaar) en of hij hier iets mee kan doen.

Hij had een woning op het oog van 510k, deed een bod van 530k om zo boven de grens te zitten voor vrijstelling van overdrachtsbelasting. Hij werd gebeld dat er 1 hoger bod zou zijn van 540k en of hij daarin mee wilde gaan (weet niet de exacte woorden van de makelaar, kan ook zijn dat ze probeerde hem hoger te laten bieden).

Hij heeft dit (gelukkig) geweigerd, omdat hij dat het huis niet waard vond. Paar uur later was ineens het hogere bod ingetrokken en had hij het hoogste bod... Mijn vermoeden is dat er nooit een hoger bod was. Ik vind dit soort praktijken walgelijk.

Wat ik verder overigens ook al vreemd vond bij deze woning is dat deze in vraagprijs verlaagd was van 545k naar 510k. De makelaar gaf aan dat de verkoop in eerste instantie ook gericht was op expats, maar dat die geen interesse bleken te hebben omdat het daarvoor net te ver van het centrum af lag en dat daarom de prijs verlaagd is. Dit zou nog kunnen, maar i.c.m. het eerdere verhaal vond ik dit toch wel erg vreemd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02
miicker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:36:
Hij heeft dit (gelukkig) geweigerd, omdat hij dat het huis niet waard vond. Paar uur later was ineens het hogere bod ingetrokken en had hij het hoogste bod... Mijn vermoeden is dat er nooit een hoger bod was. Ik vind dit soort praktijken walgelijk.
Haha dat soort dingen zijn eerder regel dan uitzondering. De markt is enorm intransparant en daarmee enorm gevoelig voor manipulatie. Als je het kan bedenken als smerige truc gebeurt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Zeewolf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:02:
Sociale huur moet in mijn optiek gewoon gekoppeld worden aan je inkomen, en dat hoeft uiteraard geen flat rate van 20% of iets te zijn. Kan bijvoorbeeld een curve op basis van inkomen tov modaal/sociale huur grens zijn. Maar dan bestaat scheefwonen niet meer, en word het huisje juist opeens de normale prijs of zelfs duur als je het geld hebt om te verkassen.
Mijn laatste studentenkamer van 6m2 was 500 euro per maand.

Ik "ken" zelfs iemand die al 30 jaar in een sociale huur woning woont, maar ondertussen ook wel een woning heeft gekocht. Omdat de sociale huur zo een goede deal is, is hij dat huis maar gaan verhuren en woont hij zelf nog in sociale huur...

Ik snap ook niet dat je niet op termijn uit je sociale huurwoning gezet kan worden. Er is natuurlijk huurdersbescherming, maar met een redelijke (of zelfs een lange) termijn vind ik het niet meer dan fair. Als student bij DUWO, een andere vorm van geregulierde huur, wordt je ook 6 maanden tot een jaar nadat je afgestudeerd bent het huis uit gezet.

Ook zoals @Laguna aangeeft dat ze kijken naar het inkomen van 2 jaar geleden. Als starter met een WO opleiding kom ik daarom nu theorietisch nog steeds in aanmerking voor een sociale huurwoning, ondanks ik daar ondertussen veel te veel voor verdien. Zo kwam ik vorig jaar ook een nieuwbouw middenhuur-project ook niet binnen, omdat ik mijn inkomen weer "te laag" was. Terwijl ik met mijn huidige inkomen toen aan de bovengrens zat. Dan kom je ook alleen maar binnen als scheefhuurder, of iemand die al langdurig op een "middenloon" zit.

Maar volgens mij gaan we wel een beetje off-topic :)

Nog even on-topic:
Huis dat mijn bod wilde verhogen van 419 naar 435, was zonder twijfel heel direct in 435 of niet. Een uur later kreeg ik de melding dat het huis weer open is voor nieuwe biedingen en bezichtigingen. Geeft toch aan dat ze ook niet echte andere opties hadden, maar toch echt inzetten op 435+
En dan ook obv fulltime salaris of parttime met medische verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:23
Komende dinsdag is de overdracht van mijn nieuwe woning. De aanvraag voor de hypotheek was al een rotzooi, maar begin deze week kwam de notaris erachter dat de verstrekker een fout had gemaakt in de administratie en dat er 150k te kort was bij de door notaris ontvangen stukken.

Contact gehad met onze adviseur en die zei doodleuk, ja nou hopen dat het lukt anders dan moeten we de overdracht maar even uitstellen. De verkopers kunnen toch niet anders dan ermee instemmen.

Dat was ongeveer onze laatste druppel... Vanochtend eindelijk een manager van de adviseur aan de lijn gekregen en heel duidelijk gemaakt dat ik niet blij ben en dat als ik 3000 betaal voor een adviestraject, ik ook verwacht dat het perfect geregeld word.
Eerder in die hele aanvraagprocedure had mn vriendin ook al eens te horen gekregen dat als de aanvraag niet goed zou gaan(en dus aankoop huis zou falen) ze in een blijf van mn lijf huis kon gaan zitten.

Voor nu zijn ze een oplossing aan het zoeken, maar hier is het laatste woord nog niet over gesproken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Bouke-p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:46:
Komende dinsdag is de overdracht van mijn nieuwe woning. De aanvraag voor de hypotheek was al een rotzooi, maar begin deze week kwam de notaris erachter dat de verstrekker een fout had gemaakt in de administratie en dat er 150k te kort was bij de door notaris ontvangen stukken.

Contact gehad met onze adviseur en die zei doodleuk, ja nou hopen dat het lukt anders dan moeten we de overdracht maar even uitstellen. De verkopers kunnen toch niet anders dan ermee instemmen.

Dat was ongeveer onze laatste druppel... Vanochtend eindelijk een manager van de adviseur aan de lijn gekregen en heel duidelijk gemaakt dat ik niet blij ben en dat als ik 3000 betaal voor een adviestraject, ik ook verwacht dat het perfect geregeld word.
Eerder in die hele aanvraagprocedure had mn vriendin ook al eens te horen gekregen dat als de aanvraag niet goed zou gaan(en dus aankoop huis zou falen) ze in een blijf van mn lijf huis kon gaan zitten.

Voor nu zijn ze een oplossing aan het zoeken, maar hier is het laatste woord nog niet over gesproken.
Wat een schandalige opmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit klinkt zo ongeloofwaardig dat het wel waar moet zijn :? 8)7

Waarom ben je toen niet gelijk opgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
8)7 8)7 8)7 wtf is dat voor schandalige gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

Verschrikkelijk! Zelf ook ternauwernood aan dat gevaar ontsnapt door blunder adviseur. Ook al was het 5 voor 12 gelukt, toch klacht ingediend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:44

Al meerdere opmerkingen gemaakt door andere lezers, maar even voor de duidelijkheid, je vriendin is letterlijk (of in bedekte termen) bedreigd door de adviseur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Wtf! Even wachten tot na de overdracht, en daarna klacht indienen. En misschien toch ook nog even overwegen om bij de politie langs te gaan om aangifte te doen, dat is echt schandalig! Dat is gewoon pure bedreiging! :(

offtopic:
Trouwens in een blijf van mijn lijf huis kom je toch terecht als je partner z'n handen niet kan thuishouden niet als een random asshole je in elkaar ramt :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Wtf! Even wachten tot na de overdracht, en daarna klacht indienen. En misschien toch ook nog even overwegen om bij de politie langs te gaan om aangifte te doen, dat is echt schandalig! Dat is gewoon pure bedreiging! :(

offtopic:
Trouwens in een blijf van mijn lijf huis kom je toch terecht als je partner z'n handen niet kan thuishouden niet als een random asshole je in elkaar ramt :X
Je kan het lezen als bedreiging, maar dan zou de bedreiging zijn dat de adviseur de vriendin in elkaar zou meppen als de koop niet door kon gaan? Dat lijkt mij sterk.

Ik denk eerder dat hij bedoelde dat de verkopers dan met geweld zouden dreigen. Dan is het natuurlijk geen dreigement vanuit de adviseur maar gewoon een foute grap of goedbedoeld advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Je kan het lezen als bedreiging, maar dan zou de bedreiging zijn dat de adviseur de vriendin in elkaar zou meppen als de koop niet door kon gaan? Dat lijkt mij sterk.

Ik denk eerder dat hij bedoelde dat de verkopers dan met geweld zouden dreigen. Dan is het natuurlijk geen dreigement vanuit de adviseur maar gewoon een foute grap of goedbedoeld advies.
Grap? Goedbedoeld advies? Maakt het eigenlijk wat uit, het is toch totaal kansloos dat je adviseur met zulk "advies" op de proppen komt. Alsof het normaal is dat verkopers de boel kort en klein slaan als ze hun huis niet kunnen verkopen. Terwijl het dus ook nog eens zijn eigen schuld is dat de boel bijna geklapt was.

Verantwoordelijkheid nemen lijkt ook niet meer wat het geweest is :F .

[ Voor 9% gewijzigd door warzaw op 18-07-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
warzaw schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Grap? Goedbedoeld advies? Maakt het eigenlijk wat uit, het is toch totaal kansloos dat je adviseur met zulk "advies" op de proppen komt. Alsof het normaal is dat verkopers de boel kort en klein slaan als ze hun huis niet kunnen verkopen. Terwijl het dus ook nog eens zijn eigen schuld is dat de boel bijna geklapt was.

Verantwoordelijkheid nemen lijkt ook niet meer wat het geweest is :F .
Het is in mijn ogen niet als dreigement op te vatten, hoe het wel is bedoeld is ook maar gissen natuurlijk.

Maar goed, waarom zou je zaken blijven doen die zo optreedt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
ebk71 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Al meerdere opmerkingen gemaakt door andere lezers, maar even voor de duidelijkheid, je vriendin is letterlijk (of in bedekte termen) bedreigd door de adviseur?
Nee, er dreigde weer wat fout te gaan in de aanvraag, onze eigen adviseur was vrij dus hadden we een andere aan de lijn.

Die maakt een opmerking over het slechte weer, waarop mn vriendin zei "ja, als deze aanvraag niet goed gaat kan ik straks in dat slechte weer onder een brug gaan wonen".
Daarop zei die vent, je kunt altijd nog in een blijf van mijn lijf huis gaan.

We hebben net het verlossende belletje van de notaris gehad, die heeft bevestiging dat het geld overgemaakt word.
Maar wat een ellende dit! Gister en vandaag constant aan het bellen geweest met de adviseur, zijn manager en de hypotheekverstrekker.

Nu hebben we ons gefocust op het geld krijgen, na het passeren gaan we nog wel ruzie maken over hoe dit allemaal gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Het is in mijn ogen niet als dreigement op te vatten, hoe het wel is bedoeld is ook maar gissen natuurlijk.

Maar goed, waarom zou je zaken blijven doen die zo optreedt?
Omdat ik een bestaande hypotheek wil meenemen en daardoor minder of meer vast zat aan deze tussenpersoon(een groter bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bouke-p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Nee, er dreigde weer wat fout te gaan in de aanvraag, onze eigen adviseur was vrij dus hadden we een andere aan de lijn.

Die maakt een opmerking over het slechte weer, waarop mn vriendin zei "ja, als deze aanvraag niet goed gaat kan ik straks in dat slechte weer onder een brug gaan wonen".

We hebben net het verlossende belletje van de notaris gehad, die heeft bevestiging dat het geld overgemaakt word.
Maar wat een ellende dit! Gister en vandaag constant aan het bellen geweest met de adviseur, zijn manager en de hypotheekverstrekker.

Nu hebben we ons gefocust op het geld krijgen, na het passeren gaan we nog wel ruzie maken over hoe dit allemaal gegaan is.
OEF!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Of het nu een misplaatste grap was of niet: het is RESPECTLOOS!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bouke-p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Ze maakt zelf een enorm slechte grap en de adviseur antwoord met een nog slechtere grap?

Als je het niet zelf uitlokt met een slechte grap zou je dat inderdaad misschien als 'bedreiging' kunnen zien, maar binnen deze context vind ik dat wel bijzonder.
Maar het blijft moeilijk, ook intonaties etc zullen ongetwijfeld meespelen bij hoe zo'n opmerking land.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:11:
[...]

Ze maakt zelf een enorm slechte grap en de adviseur antwoord met een nog slechtere grap?

Als je het niet zelf uitlokt met een slechte grap zou je dat inderdaad misschien als 'bedreiging' kunnen zien, maar binnen deze context vind ik dat wel bijzonder.
Maar het blijft moeilijk, ook intonaties etc zullen ongetwijfeld meespelen bij hoe zo'n opmerking land.
Context is alles, maar het lijkt er inderdaad op dat de opmerking van adviseur gewoon een gebbetje was met de vriendin. Als je niet tegen geintjes kan moet je ze ook niet maken :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
YakuzA schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:11:
[...]

Zelf uitlokt? De adviseur is de boel aan het verkloten, weet en merkt dat wij absoluut niet tevreden zijn en op dat moment was het nog een reëel scenario dat dankzij hun gepruts we echt de koop zouden moeten annuleren. Dan is een opmerking over op straat komen te staan absoluut geen uitlokking, laat staan dat er een opmerking moet komen over een blijf van mn lijf huis.

Dat je het nog durft goed te praten. Heet je toevallig Willem en ben je hypotheekadviseur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Context is alles, maar het lijkt er inderdaad op dat de opmerking van adviseur gewoon een gebbetje was met de vriendin. Als je niet tegen geintjes kan moet je ze ook niet maken :|
Als je de financiering niet rond krijgt, vind jij dat geinig?
En al maken klanten de meeste slechte, domste, whatever grappen. Als adviseur gedraag je je niet als een clown!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chaki schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Als je de financiering niet rond krijgt, vind jij dat geinig?
En al maken klanten de meeste slechte, domste, whatever grappen. Als adviseur gedraag je je niet als een clown!
Reflectie is een basis van menselijke interactie.
Als jij slechte mogelijk interpreteerbaar als plagerige grappen loopt te maken over onder bruggen slapen, neemt die adviseur jou ook niet meer serieus en gaat hoogst waarschijnlijk gewoon daar in mee.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2025 00:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@YakuzA
offtopic:
Als je eigen huis verkocht is en de koop niet doorgaat, ben je dakloos. Niet iedereen heeft vrienden of familie waar je bij in kunt trekken en een huurhuis heb je ook niet van vandaag op morgen
Plus: Blijf-van-mijn-lijf is als er sprake van huiselijk geweld

[ Voor 38% gewijzigd door Chaki op 19-07-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind de opmerking sowieso niet kunnen gezien de laatste nieuwsberichten. Totaal respectloos, grap of niet.

Ik zou zeker nadat alles rond is mijn gevoel uiten richting de adviseur en manager als dat voor jullie oplucht. Aan de andere kant: jullie hebben nog genoeg energie nodig voor andere, veel leukere, dingen! ;)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Bouke-p schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Omdat ik een bestaande hypotheek wil meenemen en daardoor minder of meer vast zat aan deze tussenpersoon(een groter bedrijf).
Dit is best kwalijk. Volgens mij moeten de geldverstrekkers borgen dat er een soort van vrije keuze is in waar je je advies inkoopt. Dit klinkt nu als een soort van verplichte winkelnering en belangenverstrengeling ligt dan op de loer (doodzonde in de financiële sector). Is de adviseur een onafhankelijke tussenpartij of in dienst bij de geldverstrekker? Is jou medegedeeld dat je als klant je enkel bij die adviseur kon melden? Ik zou dit in je klacht meenemen als extra drukmiddel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de energie steken in de nieuwe woning, ipv een of andere hypotheek adviseur die een flauwe vrijdagmiddag grap maakt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Laapo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:01:
[...]

Dit is best kwalijk. Volgens mij moeten de geldverstrekkers borgen dat er een soort van vrije keuze is in waar je je advies inkoopt. Dit klinkt nu als een soort van verplichte winkelnering en belangenverstrengeling ligt dan op de loer (doodzonde in de financiële sector). Is de adviseur een onafhankelijke tussenpartij of in dienst bij de geldverstrekker? Is jou medegedeeld dat je als klant je enkel bij die adviseur kon melden? Ik zou dit in je klacht meenemen als extra drukmiddel.
Ik ben er uiteraard vrij in om elke andere hypotheekverstrekker te nemen, maar op mijn bestaande hypotheek kan ik nog 15jaar 225k tegen 1,6% rente mee nemen.

Ik denk niet dat dat nu ergens anders lukt ;) daarnaast heb ik ook al mijn verzekeringen bij dit bedrijf en heb ik ook bij de aankoop van mn huidige woning een adviseur van hun gebruikt. Toen hebben ze juist alles perfect geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Bouke-p schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Ik ben er uiteraard vrij in om elke andere hypotheekverstrekker te nemen, maar op mijn bestaande hypotheek kan ik nog 15jaar 225k tegen 1,6% rente mee nemen.

Ik denk niet dat dat nu ergens anders lukt ;) daarnaast heb ik ook al mijn verzekeringen bij dit bedrijf en heb ik ook bij de aankoop van mn huidige woning een adviseur van hun gebruikt. Toen hebben ze juist alles perfect geregeld.
Je kunt bij dezelfde verstrekker blijven, maar dan met andere adviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
Wij zijn bezig met het uitzoeken van een opstal-, inboedel- en overlijdens­risico­verzekering. We zien door de bomen het bos niet meer: veel aanbieders en ze ogen voor vrijwel identiek. Wat zijn jullie ervaringen hierin: maakt het nog veel uit?

Goedkoper is fijner. Maar als er een keer een probleem is, dan wil ik niet een verzekeraar die extra moeilijk doet omdat we bespaard hebben op een paar euro per maand. Van Google word ik niet wijzer. Sites als Trustpilot vertrouw ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:37
Zeewolf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:02:

Nog even on-topic:
Huis dat mijn bod wilde verhogen van 419 naar 435, was zonder twijfel heel direct in 435 of niet. Een uur later kreeg ik de melding dat het huis weer open is voor nieuwe biedingen en bezichtigingen. Geeft toch aan dat ze ook niet echte andere opties hadden, maar toch echt inzetten op 435+
Hoe is het afgelopen? Nog steeds te koop voor minimaal 435?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:14
Fuujii schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:10:
Wij zijn bezig met het uitzoeken van een opstal-, inboedel- en overlijdens­risico­verzekering. We zien door de bomen het bos niet meer: veel aanbieders en ze ogen voor vrijwel identiek. Wat zijn jullie ervaringen hierin: maakt het nog veel uit?

Goedkoper is fijner. Maar als er een keer een probleem is, dan wil ik niet een verzekeraar die extra moeilijk doet omdat we bespaard hebben op een paar euro per maand. Van Google word ik niet wijzer. Sites als Trustpilot vertrouw ik niet.
Wat ik zelf fijn vond is om mijn verzekering onder te brengen bij mijn hypotheek. Er zat bar weinig verschil in prijs over een relatief lange doorloop tijd.

Door alles bij elkaar te hebben kan ik het ook gemakkelijk terugvinden wanneer een 'stront aan de knikker' situatie zich voordoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
GoTHaan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Wat ik zelf fijn vond is om mijn verzekering onder te brengen bij mijn hypotheek. Er zat bar weinig verschil in prijs over een relatief lange doorloop tijd.

Door alles bij elkaar te hebben kan ik het ook gemakkelijk terugvinden wanneer een 'stront aan de knikker' situatie zich voordoet.
OVR (zonder verpanding) heb ik ook bij de hypotheekverstrekker, omdat die zowaar het goedkoopst bleek, maar voor inboedel- en opstal ben ik uiteindelijk geswitcht. Vind de beste voorwaarden uiteindelijk belangrijker dan gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
GoTHaan schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Voor inboedel/aansprakelijkheid/opstal/etc. lijkt mij logisch om bij dezelfde partij af te sluiten, maar als er 'stront aan de knikker' is heb je daar doorgaans je hypotheek niet voor nodig.
Via vergelijkingssites als Independer krijg je een overzicht van verschillende aanbieders met plus/minpunten van de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:14
dutchgio schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Voor inboedel/aansprakelijkheid/opstal/etc. lijkt mij logisch om bij dezelfde partij af te sluiten, maar als er 'stront aan de knikker' is heb je daar doorgaans je hypotheek niet voor nodig.
Via vergelijkingssites als Independer krijg je een overzicht van verschillende aanbieders met plus/minpunten van de voorwaarden.
Nee dat klopt zeker. Maar ik vind het wel fijn dat ik dat allemaal bij elkaar in 1 app kan zien. Polissen kan terugvinden en contact kan zoeken.

Voorwaarden waren voor mijn situatie prima dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Laatst online: 00:38

Laguna

Connaisseur

Misschien enigszins offtopic, maar ik zit voor mezelf ook even te berekenen wat mijn maandelijkse vaste lasten (inclusief boodschappen) gaan worden bij de maximale hypotheek qua percentage van mijn inkomen en dat gaat dan omhoog van 50% nu (sociaal huur), naar 70% inclusief HRA bij een koopwoning. Ik neem aan dat dit helaas normaal is in de huidige woningmarkt? Terwijl de vuistregel voor financieel gezond 50% vaste lasten, 30% persoonlijke uitgaven en 20% sparen is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Laguna schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:25:
Misschien enigszins offtopic, maar ik zit voor mezelf ook even te berekenen wat mijn maandelijkse vaste lasten (inclusief boodschappen) gaan worden bij de maximale hypotheek qua percentage van mijn inkomen en dat gaat dan omhoog van 50% nu (sociaal huur), naar 70% inclusief HRA bij een koopwoning. Ik neem aan dat dit helaas normaal is in de huidige woningmarkt? Terwijl de vuistregel voor financieel gezond 50% vaste lasten, 30% persoonlijke uitgaven en 20% sparen is.
70% is wel extreem stevig. Dan heb je of een te dure woning gekocht, of heb je echt te hoge kosten aan boodschappen/GWE.

Klopt je berekening voor maximale hypotheek wel? Bij het bepalen van de maximale financiering wordt normaliter gebruik gemaakt van de zgn. woonquote.

Zelfs als het al voorkomt denk ik niet dat het een uitgangssituatie is die je voor jezelf zou moeten willen. Je hebt dan nauwelijks ruimte om buffer(s) op te bouwen of tegenvallers te verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:22
warzaw schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:05:
[...]

70% is wel extreem stevig. Dan heb je of een te dure woning gekocht, of heb je echt te hoge kosten aan boodschappen/GWE.

Klopt je berekening voor maximale hypotheek wel? Bij het bepalen van de maximale financiering wordt normaliter gebruik gemaakt van de zgn. woonquote.

Zelfs als het al voorkomt denk ik niet dat het een uitgangssituatie is die je voor jezelf zou moeten willen. Je hebt dan nauwelijks ruimte om buffer(s) op te bouwen of tegenvallers te verwerken.
Die 70% zijn al zijn "vaste" lasten, incl. boodschappen. Dus zoals ik het lees incl. Gwl/verzekeringen/zorgkosten/abonnementen etc. Dat lijkt me prima te dragen.

Je moet er wel bij denken dat van je woonlasten nu elke euro in feite in de sloot beland, en dat je straks meer aflost dan dat je aan rente betaald. Die "kosten" komen dus wel naar je toe.

[ Voor 15% gewijzigd door Hoepla33 op 22-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Hoepla33 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Je moet er wel bij denken dat van je woonlasten nu elke euro in feite in de sloot beland, en dat je straks meer aflost dan dat je aan rente betaald. Die "kosten" komen dus wel naar je toe.
Bij huur belandt niet "elke euro in de sloot". Onderhoud en calamiteiten zijn voor rekening van de verhuurder.
Bovenop vaste lasten moet je een flinke buffer hebben voor onderhoud en onvoorziene kosten. Bij nieuwbouw minder.
Meer aflossen dan je geld betaalt? In het begin betaal je bijna alleen maar rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

warzaw schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Zoals @Hoepla33 al aangaf is dat inderdaad inclusief alle maandelijkse terugkerende kosten (er zijn verder niet heel veel kosten anders bij huur<>koop, behalve OZB en je moet natuurlijk rekening houden met onderhoud al gaat een deel via VvE in geval van een appartement).
Ja die is gewoon berekend op basis van inkomen in combinatie met A+++ energielabel. Ik neem aan dat die woonquote gebaseerd is op de netto woonlasten (inclusief HRA) en dan zou het wel ongeveer kloppen.
Ik zou dan met m'n grove schatting nog ruim 1000 euro per maand overhouden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Ik zou dan met m'n grove schatting nog ruim 1000 euro per maand overhouden.
Na aftrek van je vaste lasten? Of vaste lasten + persoonlijke uitgaven?
1000 euro sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:27:
[...]

Na aftrek van je vaste lasten? Of vaste lasten + persoonlijke uitgaven?
1000 euro sparen?
Na aftrek vaste lasten, dus 1000 euro voor persoonlijke uitgaven en sparen. Persoonlijke uitgaven kan je ook lastig inschatten aangezien dat van maand tot maand behoorlijk kan verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:22
Chaki schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Bij huur belandt niet "elke euro in de sloot". Onderhoud en calamiteiten zijn voor rekening van de verhuurder.
Bovenop vaste lasten moet je een flinke buffer hebben voor onderhoud en onvoorziene kosten. Bij nieuwbouw minder.
Meer aflossen dan je geld betaalt? In het begin betaal je bijna alleen maar rente
Onderhoudskosten zijn heel erg afhankelijk van wat je koopt. Wij hebben in 2015 de sleutel gekregen van onze nieuwbouwwoning. Natuurlijk hebben we daar in de loop der jaren het een en ander in geïnvesteerd, maar als je puur naar de echte kosten kijkt, dan is dat in 10 jaar tijd een paar honderd euro voor een cv onderhoudscontract en een keer de poort en de schuurdeur schilderen en dan ben je er wel. (Rest is kunststof kozijnen en trespa). Voordeur ligt uit de zon en onder een overkapping dus verf is nog piekfijn.

Ik zou niet weten wat voor kosten er anders zouden moeten zijn. De boel is nu 10 jaar oud, de markt is goed, dus we hebben het verkocht en gaan weer naar nieuwbouw. Zo ontlopen we grote kosten zoals keukenapparatuur vervangen, nieuwe ketel, badkamer verouderd etc. (Verhuizen naar een grote nieuwbouwwoning is overigens ook niet gratis 😉 maar wel weer alles nieuw en naar onze huidige zin en smaak ingericht)

Koop je een herenhuis uit 1900 of een jaren-30 woning, ja dat blijft een schip van bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Na aftrek vaste lasten, dus 1000 euro voor persoonlijke uitgaven en sparen. Persoonlijke uitgaven kan je ook lastig inschatten aangezien dat van maand tot maand behoorlijk kan verschillen.
Ik hou een simpele excelsheet bij en zie dan bv. reiskosten gemiddeld 100,- enz
Voor een vakantie van 1200,- moet je 100,- per maand reserveren

Mijn posten zijn:
Boodschappen
Persoonlijke verzorging
Reiskosten
Uitjes
Hobby
Kleding
Cadeaus
Etentjes
Huis en interieur
Vakantie
Zorgkosten niet vergoed

Met 1000,- kan ik niet 1 cent sparen!

ING heeft de functie Inzicht, andere banken vast ook. Zo kun je zien wat je gemiddelde uitgavenpatroon is en dat als uitgangspunt nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Hoepla33 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:56:
[...]
.... De boel is nu 10 jaar oud ...
Het verschil zit 'm in de interpretatie van het woord "straks". Voor jou is dat "over 10 jaar". Voor mij: als je "binnenkort "een huis koopt ....
Als je niet meer dan 1000,- euro overhoudt, zwemt het geld niet naar je toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Laguna Dit is wat ik bedoelde met "Ik zou stoppen met vergelijken". Wat je huurt, kun je niet kopen voor die prijs
Ik gaf ook een voorbeeld:
Appartement huur 1600,- = koop 2700,- hypotheek en dan hou je dus nog geen rekening met onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Chaki eerst liep je nog te klagen dat ik nog in een sociale huurwoning woon en nu zou ik te weinig overhouden bij een koopwoning, zo schiet het niet op hè :>

Overigens qua oppervlakte kijk ik naar alles tussen de 50 en 70m², maar wel naar jonge woningen (of nieuwbouw). Daar zitten wel degelijk mogelijkheden tot kopen tussen.

In het begin zal je misschien wat meer op je uitgaven moeten letten, maar uiteindelijk stijgt je salaris wel en blijft je hypotheek voor de afgesproken termijn gelijk waardoor je op den duur weer meer te besteden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:50:
@Chaki eerst liep je nog te klagen dat ik nog in een sociale huurwoning woon en nu zou ik te weinig overhouden bij een koopwoning, zo schiet het niet op hè :>

Overigens qua oppervlakte kijk ik naar alles tussen de 50 en 70m², maar wel naar jonge woningen (of nieuwbouw). Daar zitten wel degelijk mogelijkheden tot kopen tussen.

P
Misverstand!
Wat ik bedoel is: hypotheek is altijd hoger dan huur.
Natuurlijk kun je wat kopen, maar niet dat wat je nu hebt. Maar dat heb je dus al fors bijgesteld qua m2. Duidelijk!
Budget: ik zet nu iedere cent opzij om iets te kunnen kopen en ik kom rond met 1000,- excl vaste lasten. Drie keer per dag eten is zo 2024
Of dat voor jou makkelijk is, kun je heel eenvoudig nagaan door te kijken naar je uitgaven in het afgelopen jaar. Dan weet je ook waar je op kunt besparen.
Test het ook eens uit. Laat niet meer dan je vaste lasten + 1000 euro op je rekening staan en kijk hoe makkelijk/moeilijk het is. Hou je aan het eind van de maand nog wat over om te sparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Chaki schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:27:
[...]

Misverstand!
Wat ik bedoel is: hypotheek is altijd hoger dan huur.
Natuurlijk kun je wat kopen, maar niet dat wat je nu hebt. Maar dat heb je dus al fors bijgesteld qua m2. Duidelijk!
Budget: ik zet nu iedere cent opzij om iets te kunnen kopen en ik kom rond met 1000,- excl vaste lasten. Drie keer per dag eten is zo 2024
Of dat voor jou makkelijk is, kun je heel eenvoudig nagaan door te kijken naar je uitgaven in het afgelopen jaar. Dan weet je ook waar je op kunt besparen.
Test het ook eens uit. Laat niet meer dan je vaste lasten + 1000 euro op je rekening staan en kijk hoe makkelijk/moeilijk het is. Hou je aan het eind van de maand nog wat over om te sparen?
Ik zou het wat scherper stellen: een hypotheek die nu afgesloten wordt zal altijd hoger zijn dan sociale huur. Daarnaast is kopen wat ik nu heb ook niet onmogelijk. Verder heb ik mijn wensen niet bijgesteld, jij deed foutieve aannames.

Bedankt voor de tips qua budget. Ik zal eens nagaan wat ik nu zoal maandelijks uitgeef los van m'n vaste lasten. Ik denk dat het wel meevalt, maar je zal in het begin minder makkelijk alles kunnen doen en kopen wat je wil. Daar staat dan tegenover dat je vermogen opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:56
Vergeet niet dat je hypotheek ook een deel sparen danwel investeren is.

Mijn hypotheek zou 1500 bruto zijn, na aftrek HRA 1150 netto. Waarvan +- 700 euro rente en +- 450 aflossing.

Ja, het vrijbesteedbaar budget daalt. En het is sparen in misschien wel de meest niet-liquide vorm, stenen. Persoonlijk verreken ik die 450 met mijn lange termijn investeringsplan, en zie het als een diversificatie van mijn portfolio.

Je moet daarnaast natuurlijk wel genoeg overhouden om ook te sparen voor vakanties, buffer, nieuwe auto of andere grote aankopen. Maar de volledige hypotheek als lasten rekenen vind ik ook scheef.

Zelfde gaat op voor verhuurders die de totale hypotheek (rente+aflossing) meenemen als reden voor de huur die ze moeten vragen, en dáár nog een percentage rendement op willen maken.
lemonhead schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 05:01:
[...]

Hoe is het afgelopen? Nog steeds te koop voor minimaal 435?
Hij staat inderdaad weer opnieuw op de markt met dezelfde vraagprijs van 425. Als hij er over een week of 2 nog staat kan ik het nog een keer proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zeewolf op 23-07-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Zeewolf schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:47:
Vergeet niet dat je hypotheek ook een deel sparen danwel investeren is.
[...]
Je moet daarnaast natuurlijk wel genoeg overhouden om ook te sparen voor vakanties, buffer, nieuwe auto of andere grote aankopen. Maar de volledige hypotheek als lasten rekenen vind ik ook scheef.
Eens, alleen is dat vooral een keuze tussen geld nu of geld later. Geld dat in je stenen zit is nauwelijks liquide te maken dus dat verdwijnt meer op de grote hoop "voor later".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:52
warzaw schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Eens, alleen is dat vooral een keuze tussen geld nu of geld later. Geld dat in je stenen zit is nauwelijks liquide te maken dus dat verdwijnt meer op de grote hoop "voor later".
En tegen de tijd dat later nu is geworden, zijn de huizenprijzen zo gestegen dat het gespaarde geld nodig is voor aanschaf volgende woning.
Maar dit is meer voor topic woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:37
Laguna schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 01:52:
[...]

Ik zou het wat scherper stellen: een hypotheek die nu afgesloten wordt zal altijd hoger zijn dan sociale huur. Daarnaast is kopen wat ik nu heb ook niet onmogelijk. Verder heb ik mijn wensen niet bijgesteld, jij deed foutieve aannames.

Bedankt voor de tips qua budget. Ik zal eens nagaan wat ik nu zoal maandelijks uitgeef los van m'n vaste lasten. Ik denk dat het wel meevalt, maar je zal in het begin minder makkelijk alles kunnen doen en kopen wat je wil. Daar staat dan tegenover dat je vermogen opbouwt.
- De liberalisatiegrens is tussen 1994 en 2024 zo goed als verdubbeld (± € 437 naar ± € 879), terwijl de gemiddelde verkoopprijs van koopwoningen in diezelfde tijd fors harder is gestegen, zijnde € 93.750 in 1994 en we zijn al bijna bij de € 500.000 inmiddels. Dat is dus meer dan een factor 5.
- De liberalisatiegrens is sinds 1994 gemiddeld met 2,37% gestegen, maar daar zit alles tussen van bevriezingen tot 8,79% (€ 808 euro voor 2023 naar € 879 voor 2024).
- Modaal 1994: € 21.781, 2025: € 45.000, dus die stijging zit meer in lijn met de stijging van de liberalisatiegrens

Stel de liberalisatiegrens stijgt met diezelfde percentages nog eens 30 jaar door:
2024: € 879
2028: € 965
2033: € 1085
2038: € 1220
2043: € 1371
2048: € 1542
2053: € 1733

Een verschil kan zijn dat je in 30 jaar dan een afbetaalde hypotheek hebt, of je bent doorgestroomd en bezit dan potentieel een veel leuker huis. Je huur zal ook dan nog betaald moeten worden in ieder geval. Je verplaatst alleen wel de pijn voor nu, dat is zeker.

Uiteindelijk valt en staat ook veel met de locatie waar je nu woont. Hier in Utrecht zijn er sociale huurwoningen waar ik nog niet gratis had willen wonen en je hebt er met een WOZ van boven de 700.000 euro. Nieuwbouwwoningen met warmtepomp, panelen en een woonoppervlakte van meer dan 100m2 gecombineerd met een perceel van zo'n 300m2 en een eigen parkeerplaats in een prima wijk. Die laatste verlaten soort verlaten maakt je een dief van je eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 11:45
We kijken de laatste tijd een beetje om ons heen naar een koopwoning, we huren momenteel particulier. Nu hebben we toevallig een interessante woning gezien. Maandag kunnen we kijken maar woensdag erop moet je ook al je bod neerleggen. Nu heb ik online wel overal gekeken wat we kunnen krijgen als hypotheek, maar we zijn nog niet bij een adviseur geweest. Als ik al die online tooltjes moet geloven dan kunnen we een ton meer lenen dan we uit willen geven. Daarbij zijn er ook nog wel spaartegoeden. We zijn beiden in loondienst met vaste contracten, geen verdere schulden of dergelijke. Dus lijkt me redelijk straight forward. Maar hoe betrouwbaar zijn dit soort berekeningen? De reden dat ik het vraag is dat ik overal lees dat je beter een bod kan uitbrengen zonder voorbehoud. Maar omdat ik dit nog niet helemaal heb laten berekenen door een adviseur vind ik dat wel een risico. Ik verwacht echt geen verassingen, maar 10% zijn ook geen grappen voor dit soort bedragen. Mensen met ervaringen hiermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:59
Zo snel mogelijk alles verzamelen, inclusief werkgeversverklaring en snel een adviseur raadplegen.
Maar als je daarmee al ruim zit, komt het wel goed.

In mijn ervaring zijn die tools wat optimistisch met de maandelijkse hypotheeklast.

En je kan ook nog tijdens de 3 dagen bedenktijd afzeggen, als het echt niet gaat lukken.
De koopovereenkomst is ook niet altijd dezelfde dag getekend, geef aan als je die krijgt dat je hem eerst wil doorpluizen. Win je weer een paar dagen mee.

[ Voor 34% gewijzigd door leogeran op 23-07-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Mick30 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:20:
We kijken de laatste tijd een beetje om ons heen naar een koopwoning, we huren momenteel particulier. Nu hebben we toevallig een interessante woning gezien. Maandag kunnen we kijken maar woensdag erop moet je ook al je bod neerleggen. Nu heb ik online wel overal gekeken wat we kunnen krijgen als hypotheek, maar we zijn nog niet bij een adviseur geweest. Als ik al die online tooltjes moet geloven dan kunnen we een ton meer lenen dan we uit willen geven. Daarbij zijn er ook nog wel spaartegoeden. We zijn beiden in loondienst met vaste contracten, geen verdere schulden of dergelijke. Dus lijkt me redelijk straight forward. Maar hoe betrouwbaar zijn dit soort berekeningen? De reden dat ik het vraag is dat ik overal lees dat je beter een bod kan uitbrengen zonder voorbehoud. Maar omdat ik dit nog niet helemaal heb laten berekenen door een adviseur vind ik dat wel een risico. Ik verwacht echt geen verassingen, maar 10% zijn ook geen grappen voor dit soort bedragen. Mensen met ervaringen hiermee?
Gratis adviesgesprek met een hypotheekadviseur zsm
Vaak heb je ook verklaring nodig waar in staat dat je dit bedrag kunt lenen
Niet bieden zonder voorbehoud van financiering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Dank nog voor de eerdere reacties!

Wij moeten een bank naar boven krijgen via een verhuisraam. Het raam zit op zo'n 3 meter hoog. Iemand ervaring/tips hoe dit het beste aan te pakken?

Het plan is nu: vouwladder huren, kleden rondom het kozijn, touw om de bank binden, bank met 2 man beneden omhoog tillen/duwen, 2 man die hem boven aanpakken/ophijsen, met een extra persoon die de touwen vasthoudt.

Ja een verhuislift/-bedrijf inhuren is een optie, maar dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 13:57
Mick30 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:20:
Wij hebben gewoon geboden onder voorbehoud (niet voor het hele bedrag trouwens), maar ook wel goed naar de koper onderbouwt: we hebben vaste banen, spaargeld en een huis dat snel zal verkopen.

Kopers willen het liefst zekerheden en dat kan dus ook op die manier. Zelf ook net een huis verkocht en de eerste koper was iemand die onder voorbehoud had geboden. Helaas is dit niet doorgegaan (verdwenen met de noorderzon) nummer twee was zonder voorbehoud en werd onze koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fuujii schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:14:

Wij moeten een bank naar boven krijgen via een verhuisraam. Het raam zit op zo'n 3 meter hoog. Iemand ervaring/tips hoe dit het beste aan te pakken?

Het plan is nu: vouwladder huren, kleden rondom het kozijn, touw om de bank binden, bank met 2 man beneden omhoog tillen/duwen, 2 man die hem boven aanpakken/ophijsen, met een extra persoon die de touwen vasthoudt.

Verhuislift kost je ongeveer 80 euro, stukken goedkoper dan een kapotte bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Lijkt me nogal risicovol. Beneden sta je ver boven je macht te balanceren (op die trap?) en boven heb je weinig grip om een loodzwaar object aan te pakken. Er is ook een cruciaal moment waarop je de bank van onderen niet meer kunt ondersteunen terwijl je boven dat gewicht nog over de vensterbank moet zien te krijgen.
Beter investeer je een paar tientjes meer in een meubellift..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Veel te gevaarlijk? Prijsopgave gevraagd?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:16

kaanmijo

Picobello B.V.

Gisteren geboden op een (voor ons) droomhuis; hij heeft alles wat we wilden en meer, en het bod is geaccepteerd! Ontzettend blij mee :). Was uiteindelijk de 2e bezichtiging en het 1e bod wat we deden, dus daar hebben we enorm veel mazzel mee gehad. We hadden uiteindelijk niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Chaki schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Gratis adviesgesprek met een hypotheekadviseur zsm
Vaak heb je ook verklaring nodig waar in staat dat je dit bedrag kunt lenen
Niet bieden zonder voorbehoud van financiering
Gelijk gedaan en maandagmorgen hebben we een vrijblijvend gesprek. Dan weten we of we ook kunnen krijgen wat de online tooltjes aangeven. Ik denk trouwens dat als we gaan bieden dit wel doen onder voorbehoud. Wellicht wel met een motivatie dat de kans op problemen nihil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick30
Eclipse88 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Wij hebben gewoon geboden onder voorbehoud (niet voor het hele bedrag trouwens), maar ook wel goed naar de koper onderbouwt: we hebben vaste banen, spaargeld en een huis dat snel zal verkopen.

Kopers willen het liefst zekerheden en dat kan dus ook op die manier. Zelf ook net een huis verkocht en de eerste koper was iemand die onder voorbehoud had geboden. Helaas is dit niet doorgegaan (verdwenen met de noorderzon) nummer twee was zonder voorbehoud en werd onze koper.
Ik denk dat wij hetzelfde gaan doen als we een bod gaan uitbrengen. Maandag morgen een vrijblijvend gesprek met een hypotheekadviseur zodat we wat meer zekerheid hebben. Maandagmiddag kijken en als we het dan wat vinden woensdag een bod doen. Altijd spannend zo’n eerste keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mick30 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Gelijk gedaan en maandagmorgen hebben we een vrijblijvend gesprek. Dan weten we of we ook kunnen krijgen wat de online tooltjes aangeven. Ik denk trouwens dat als we gaan bieden dit wel doen onder voorbehoud. Wellicht wel met een motivatie dat de kans op problemen nihil is.
Als het risico nihil is, welk signaal denk je dat je afgeeft wanneer je zelfs dan niet bereid bent dat risico te nemen.

Met andere woorden, je geeft richting de verkopende partij aan dat er een reëel risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
groggy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Als het risico nihil is, welk signaal denk je dat je afgeeft wanneer je zelfs dan niet bereid bent dat risico te nemen.

Met andere woorden, je geeft richting de verkopende partij aan dat er een reëel risico is.
Ben benieuwd wat jij gedaan hebt: alleen online tools of toch vrijblijvend adviesgesprek? Dat advies dan ook blind gevolgd en max hypotheek geboden zonder voorbehoud van financiering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
groggy schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:11:
[...]
@Mick30
Echt niet! Als je de hypotheek (om wat voor onwaarschijnlijkev reden dan ook) niet rondkrijgt, ben je 10% van de aankoopprijs kwijt. Daarna kun je een zelfde huis niet meer kopen.
Ik heb al 2 keer een huis gegund gekregen: niet het hoogste bod, wel de beste voorwaarden.
Beide keren WEL voorbehoud van financiering, maar verre van max
Ander belangrijk punt: de eerste wilde er zo snel mogelijk vanaf (overdracht 6 weken). De tweede had nog geen nieuw huis: flexibele datum, want mijn huis was ook nog niet verkocht.
Wat dat laatste betreft sta je sterk. Als huurder ben je flexibel. Als ze zeggen: onze voorkeur is over 3 maanden en jij gaat daarmee akkoord, dan heb je een streepje voor.

Verkopers twijfelen soms: lager zonder voorbehoud of hoger met. Dan kijken ze naar jullie situatie + hypotheekverklaring. Is die oké, dan gaan ze toch vaak voor het hoogste

En dan is er nog de gunfactor: ik zou het starters eerder gunnen als het verschil niet groot is

Laat je niet gek maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Verhuislift kost je ongeveer 80 euro, stukken goedkoper dan een kapotte bank.
Dank voor de reacties. Zeker een oplossing. Misschien ben ik krenterig, maar 80 euro voor een bank van 100 euro is wel prijzig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Fuujii schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Dank voor de reacties. Zeker een oplossing. Misschien ben ik krenterig, maar 80 euro voor een bank van 100 euro is wel prijzig..
Zet die bank op Marktplaats! Je leven wagen voor een bank van 100 euro 🤔 Is hij van grote emotionele waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Fuujii schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
[...]

80 euro is niets als je het relateert aan een hernia, hersenschudding of verbrijzelde voet.
Bekijk wat de risico’s zijn en redeneer dat het je 180 euro kost om die bank veilig op de nieuwe plek te zetten.

Andere opties:
- verwijder poten en evt armleuning zodat de bank door het trappengat kan
- huur een kamersteiger zodat je de bank eerst op bijv 1,5 meter hoogte brengt. Dat is veiliger dan de vouwladder die je in gedachten had (je staat stabieler en de bank ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Zet die bank op Marktplaats! Je leven wagen voor een bank van 100 euro 🤔 Is hij van grote emotionele waarde?
Gewoon doen wat op marktplaats gebruikelijk is, biedt m aan voor 50 euro en laat iemand de bank naar beneden halen, vervolgens ga je beneden nog even onderhandelen over de prijs. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Sport_Life schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Gewoon doen wat op marktplaats gebruikelijk is, biedt m aan voor 50 euro en laat iemand de bank naar beneden halen, vervolgens ga je beneden nog even onderhandelen over de prijs. :+
De bank moet naar boven :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:29

vrotogel

leest vooral mee

Dan maar even mijn ervaringen delen met het kopen van een huis.

We zijn rond met de aankoop van een leuk vrijstaand en stijlvol huis ( begin 20e eeuw). Fijn in een rustige buurt en betaalbare regio. Nu heb ik nog een courant huis in Groningen en dat circus start komende maand.

Niet van plan een huis te kopen kwam ik ergens bij toeval een prachtig huis in Amsterdamse School stijl in Bedum tegen. Bezichtiging geregeld en gelijk een aankoopmakelaar gepolst. Toen we daar eenmaal binnen waren viel het gebodene nogal tegen, waar we dachten een huis te betrekken die klaar was moest er van alles aan gebeuren. Bovendien rook het niet fris binnen, er was onvoldoende bergruimte voor fietsen en er was nogal wat achterstallig onderhoud. Jaren 30 huis, wel prachtig maar niet praktisch. En geen zin om een enorm project te starten qua renovatie van vloeren en dat soort dingen. We hadden een budget in gedachten en dat was eigenlijk max 6 ton inclusief verbouwingen e. d. De makelaar gaf ons een week tijd een bod uit te brengen. Dat hebben we toen niet gedaan.

Nog een aantal huizen bekeken en steeds was de conclusie dat het of niet de goede plek was, of er teveel aan moest gebeuren en gewoon niet voldeed aan onze wensen en eisen.

Uiteindelijk nadat we een vrijdagmiddag met drie bezichtigingen hadden gepland zonder aankoopmakelaar kwamen we uit bij het huis waar het gevoel goed was. Weinig onderhoud nodig, afgezien van een nieuwe badkamer. De prijs was goed, maar verkopers waren al ver in het verkoopproces. Dus snel beslissen. Aankoop- en verkoopmakelaar hebben contact gehad en voordat we terug waren in huis hadden we een winnend bod uitgebracht, eigenlijk maar een klein bedrag boven vraagprijs (1,4%). Wel zonder voorbehoud financiering (huis is goedkoper dan huidige woning in Groningen) wel na grondige inspectie door de makelaar en een positief advies dat daaruit volgde. De maandag daarop hadden we een huis gekocht.

Overbruggingshypotheek lijkt nu ook te zijn geregeld, waarborgsom is gestort en dus is de inspanning voor de aankoop klaar. Badkamer wordt ook direct na de overdracht geplaatst. Overname spullen ook in goede verstandhouding afgehandeld. Al met al heeft dat hele proces van eerste bezichtiging van een huis tot de aankoop van het huis net twee maanden geduurd.

Het kan dus wel heel snel gaan. Nou heb ik het geluk in een slechte tijd lang geleden een huis in een gewilde plaats te hebben gekocht. In 1999 was het ook al overbieden en stegen de prijzen ook de pan uit. Maar goed: 259K toen en >500K nu (guldens vs euro's) is wel een gigantische stijging. Wel het nodige geïnvesteerd.

Wat ik in ieder geval heb ervaren is:
- de ene makelaar is de andere niet en soms een belemmering om überhaupt een bod uit te brengen
- een aankoopmakelaar heeft in ons geval goed uitgepakt
- financieel adviseurs zijn overpriced en bieden te weinig, anderhalf uur broddelwerk voor 4K (oke backoffice was wel oke)
- financiers zijn erg conservatief en risicomijdend, tot op het onwijze aan toe
- ik word gek van het moeten verklaren van herkomst van spaargeld (notaris en geldverstrekker) en veel prive gegevens die ik persoonlijk liever niet deel met een financiële instelling
- het kost enorm veel tijd en energie
- badkamer cowboys zijn ook erg frustrerend, drie keer terug moeten komen en nog geen goede offerte ...

Nu nog het verkoopcircus opstarten. Geen zin in ...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
vrotogel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:37:
...
Wat ik in ieder geval heb ervaren is:
- de ene makelaar is de andere niet en soms een belemmering om überhaupt een bod uit te brengen
Ik heb 6 jaar geleden ongeveer 20 appartementen bezichtigd en dan weet je: deze aan me never nooit niet
Ik kies een lokale makelaar. Vorige week nog meegemaakt: ik maak een negatieve opmerking over de buurt. Ik liep deze week daar en daar ... is aan het verloederen ... Hij stuurde het gesprek ongemerkt naar een straat verderop waar veel positiefs over te melden valt. Ik ken de buurt als mijn broekzak, maar liet mij evengoed meeslepen (zeer blij mee, want hij wordt mijn verkoopmakelaar)
Ik kies NVM. Veel beunhazen hier in de buurt. Een appartement in dit complex met die staat van onderhoud wordt gemiddeld 380k max 400k verkocht. Vraagprijs: 469k!!! 6 weken later 45k in prijs verlaagd: boot gemist! Staat nu al 6 maanden te koop, terwijl dit normaal gesproken max 6 weken zou zijn
- financieel adviseurs zijn overpriced en bieden te weinig, anderhalf uur broddelwerk voor 4K (oke backoffice was wel oke)
Breek me de bek niet open! Ik bespaar jullie de details
- ik word gek van het moeten verklaren van herkomst van spaargeld (notaris en geldverstrekker) en veel prive gegevens die ik persoonlijk liever niet deel met een financiële instelling
Toppunt hiero, hilarisch als het niet zo'n belangrijke aangelegenheid was. Ik verkoop mijn parkeerplaats in de parkeergarage. De notaris vraagt een taxatierapport (kosten 700 euro). Doel is om na te gaan of het geen verkapte schenking is (verkopen voor 5k, terwijl hij 20k waard is). Snap ik, maar hoeveel een parkeerplaats hier gemiddeld kost, zie je ook op Funda! Uiteindelijk ben ik er met een uitgebreide schriftelijke onderbouwing van hoe ik aan de vraagprijs kwam vanaf gekomen.
Verklaring herkomst eigen middelen Leek mij een kwestie van 1+1 is 2, maar nee ...
- financiers zijn erg conservatief en risicomijdend, tot op het onwijze aan toe
Parkeerplaats verkocht: bank eist dat ik met dat geld mijn hypotheek aflos. Als hypotheek max taxatiewaarde is, snap ik het: huis wordt 20k minder waard, maar mijn hypotheek was 50% daarvan. Bank gebeld: NHG eist dat, maar we kunnen misschien eventueel ... Mijn collega gaat ... en belt u terug, niet dus. Weer bellen: mijn collega gaat ... en belt u terug, niet dus. Doorgeschoven naar andere collega ... je raadt het al: belt niet terug. Week later, 1 dag voor de overdracht, stuurt administratief medewerker medewerker per mail een zeer informeel kattenbelletje, hoi hoi, alsof notaris geen officiële verklaring wil! Verklaring kwam uiteindelijk 5 minuten voor de overdracht binnen 😰
Nu nog het verkoopcircus opstarten. Geen zin in ...
Opruimen en styling vind ik wel leuk. Omdat ik vaak.verhuis, kan ik fotografen goed coachen. Ben verder gezegend met mijn schoonmaakhulp met ADHD: witte tornado! Alle bezichtigingen na haar rondje gepland.
Ook alleenstaande en huisdiervrij, scheelt ook een hoop
Maar wordt weer per inschrijving. Dag van deadline is killing, al weet ik nu dat het normaal is dat biedingen pas kwartier voor sluiting binnenkomen.
Zal niet te klagen hebben over een tekort aan adrenaline!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Mijn hartslag is altijd te laag! Uitstekende remedie!
Nu in spanning afwachten met welk advies mijn aankoopmakelaar komt. Deadline morgen 09:00. Komt hij weer om 08:57 in actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Opruimen en styling vind ik wel leuk. Omdat ik vaak.verhuis, kan ik fotografen goed coachen. Ben verder gezegend met mijn schoonmaakhulp met ADHD: witte tornado! Alle bezichtigingen na haar rondje gepland.
Ook alleenstaande en huisdiervrij, scheelt ook een hoop
Maar wordt weer per inschrijving. Dag van deadline is killing, al weet ik nu dat het normaal is dat biedingen pas kwartier voor sluiting binnenkomen.
Zal niet te klagen hebben over een tekort aan adrenaline!
Wel een vraag: Is er een reden dat je zo vaak verhuist? Zeker met een koophuis is dat een mega effort om elke keer op te starten. Om maar niet te spreken van alle kosten (elke keer overdrachtsbelasting etc.). Ik kan niet zeggen dat ik erom sta te springen hierna weer te verkassen.

De meeste mensen die ik ken die al wat op leeftijd zijn hadden een (optionele) starterswoning, gezinswoning en dan een eindwoning, maar dat is vast een beperkt blikveld, dat begrijp ik ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
warzaw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Wel een vraag: Is er een reden dat je zo vaak verhuist? Zeker met een koophuis is dat een mega effort om elke keer op te starten. Om maar niet te spreken van alle kosten (elke keer overdrachtsbelasting etc.). Ik kan niet zeggen dat ik erom sta te springen hierna weer te verkassen.

De meeste mensen die ik ken die al wat op leeftijd zijn hadden een (optionele) starterswoning, gezinswoning en dan een eindwoning, maar dat is vast een beperkt blikveld, dat begrijp ik ook wel.
Zoals mijn bompa altijd zei: "Die heeft geen rust in haar gat"!
Als huren goedkoper was, zou ik dat doen en om de 2 jaar verhuizen, max 2 jaar
Ik vind niks leuker dan verhuizen en de boel opnieuw inrichten.
Nu wil ik niet heel ver van mijn kleinkind wonen, maar wie weet: als zij en eventueel meer van dat grut zelfstandig kan reizen ga ik mischien terug naar be. Goedkoper wonen en beter verzorgde oude dag. Al wel eens gekeken op zimmo.be. Dromen kost niks!

In een volgend leven wil ik makelaar zijn, dan kan ik dagelijks woningen bezichtigen, kopen en verkopen. En dan word ik daar nog dik voor betaald ook! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Even een terugkoppeling. Vanmorgen adviesgesprek gehad met een hypotheekadviseur. We kunnen meer lenen dan we willen uitgeven, altijd een fijn uitgangspunt. Vanmiddag bezichtiging gehad en de woning is in de basis goed, maar moet wel wat aan gebeuren om hem weer van deze tijd te maken. Nieuwe keuken, badkamer, toilet, stucwerk wanden etc. Ruwweg moet er nog wel een halve ton ingepompt worden. Nu dus (voor ons in ieder geval) de eerste keer dat het spelletje met bieden kan beginnen. Althans het is per inschrijving dus een bod doen en fingers crossed.

Tja, wat ga je dan bieden en welke voorwaarden geef je aan. De hypotheek adviseur kan blijkbaar een soort Certificaat uitgeven wat je maximaal kunt lenen. Dit geeft de verkoper een soort zekerheid en kan je toch onder voorbehoud bieden. Al blijkt de verkopende partij in dit geval niet moeilijk te doen over onder voorbehoud gaf de makelaar aan. Dan hou je de bouwkundige over, en daar lees ik hele wisselende dingen over. Het is een vrijstaande bungalow (voormalig recreatiewoning) huis van 1997 zonder asbest en recht toe recht aan. Betonnen fundering en bakstenen, kozijnen en overig houtwerk is niet rot etc. Muren tonen geen gekke plekken, kruipruimte heb ik niet kunnen vinden. Energielabel is B.

Resumé, dus veel om over na te denken binnen een hele korte tijdsbestek. Concrete vragen aan jullie, wat voor percentage is reëel om over te bieden. Walterliving geeft aan zo’n 4 a 5 procent wanneer het huis in redelijke staat is. Vraag 2 wat te doen met een bouwkundige keuring?

Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
Mick30 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:17:

Resumé, dus veel om over na te denken binnen een hele korte tijdsbestek. Concrete vragen aan jullie, wat voor percentage is reëel om over te bieden. Walterliving geeft aan zo’n 4 a 5 procent wanneer het huis in redelijke staat is. Vraag 2 wat te doen met een bouwkundige keuring?

Dank alvast!
Hoe denk je dat wij iets kunnen zeggen over overbieden. Het ligt er maar net aan hoe de woning geprijsd is. Wat betreft de bouwkundige keuring, als het huis platte daken heeft is dat wellicht een aandachtspunt. Het is maar net wel risico je wilt lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Dank alvast!
Er is geen vast percentage. Overbieden of niet hangt van de vraagprijs af en niet te vergeten de regio, maar soms wordt in een dure regio ook nog onderboden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een terugkoppeling. Vanmorgen adviesgesprek gehad met een hypotheekadviseur. We kunnen meer lenen dan we willen uitgeven, altijd een fijn uitgangspunt. Vanmiddag bezichtiging gehad en de woning is in de basis goed, maar moet wel wat aan gebeuren om hem weer van deze tijd te maken. Nieuwe keuken, badkamer, toilet, stucwerk wanden etc. Ruwweg moet er nog wel een halve ton ingepompt worden. Nu dus (voor ons in ieder geval) de eerste keer dat het spelletje met bieden kan beginnen. Althans het is per inschrijving dus een bod doen en fingers crossed.

Tja, wat ga je dan bieden en welke voorwaarden geef je aan. De hypotheek adviseur kan blijkbaar een soort Certificaat uitgeven wat je maximaal kunt lenen. Dit geeft de verkoper een soort zekerheid en kan je toch onder voorbehoud bieden. Al blijkt de verkopende partij in dit geval niet moeilijk te doen over onder voorbehoud gaf de makelaar aan. Dan hou je de bouwkundige over, en daar lees ik hele wisselende dingen over. Het is een vrijstaande bungalow (voormalig recreatiewoning) huis van 1997 zonder asbest en recht toe recht aan. Betonnen fundering en bakstenen, kozijnen en overig houtwerk is niet rot etc. Muren tonen geen gekke plekken, kruipruimte heb ik niet kunnen vinden. Energielabel is B.

Dank alvast!
Wat je moet bieden valt echt niks over te zeggen, volledig afhankelijk van hoe hoog het in de markt staat en de locatie. Bouwkundige keuring altijd doen.

Voor 50k heb je alleen een toilet, keuken en badkamer, of ga je alles zelf doen? Hoe groot is die bungalow? Ik zou dat minimaal verdubbelen. En als je nog eea wilt verduurzamen (vloerverwarming, warmtepomp, pv panelen) komt er nog wel wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat het lastig is wat te overbieden omdat dit afhankelijk is van veel factoren die dit bepalen. Ik ga uiteraard een hoop googlen en hopen een leidraad te krijgen. Wellicht hebben jullie wel tips waar ik eens kan kijken. Bouwkundige keuring ga ik zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:42

Dank alvast!
Door verkoopprijzen uit de buurt op te vragen kan je een gemiddelde prijs per m2 berekenen en een gemiddeld percentage over/onderbieden uitrekenen. Leg dat naast het bedrag wat je er gevoelsmatig maximaal aan uit wil geven (inclusief verbouwing) en probeer op die manier je maximale bod te bepalen.

Ik heb zelf aardig wat verkoopprijzen op kunnen zoeken via https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland

Bieden onder voorbehoud financiering voor een deel van de aankoopprijs is redelijk gangbaar en schrikt niet veel verkopers af (kijk maar hoeveel woningen er nog verkocht onder voorbehoud zijn) uiteindelijk ligt het er maar net aan hoeveel het scheelt met een bieder zonder voorbehoud. Voor sommige mensen is dat 10k waard voor andere zelfs 20k maar er zijn ook verkopers die gewoon voor het hoogste bod gaan ongeacht de voorwaarden.

Bouwtechnische keuring zou ik alleen doen als er veel twijfels zijn of als je zelf moeilijk kosten kan inschatten, het blijft namelijk een moment opname en wat ze niet zien of waar ze niet bij kunnen, kunnen ze niet beoordelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19:42
Mick30 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:15:
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat het lastig is wat te overbieden omdat dit afhankelijk is van veel factoren die dit bepalen. Ik ga uiteraard een hoop googlen en hopen een leidraad te krijgen. Wellicht hebben jullie wel tips waar ik eens kan kijken. Bouwkundige keuring ga ik zeker overwegen.
https://www.woningstats.nl/
Tool van @vidasci

https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
(5x nee, 5x ja en je hebt 10 gratis verkoopprijzen)

https://huispedia.nl/
Hoog of laag in de markt en bij buurt het biedgedrag checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Just-Be schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:16:
[...]
...
Bieden onder voorbehoud financiering voor een deel van de aankoopprijs is redelijk gangbaar en schrikt niet veel verkopers af (kijk maar hoeveel woningen er nog verkocht onder voorbehoud zijn) uiteindelijk ligt het er maar net aan hoeveel het scheelt met een bieder zonder voorbehoud. Voor sommige mensen is dat 10k waard voor andere zelfs 20k maar er zijn ook verkopers die gewoon voor het hoogste bod gaan ongeacht de voorwaarden.
...
Uiteindelijk geeft "zonder voorbehoud" mij als verkoper ook geen garantie. Ja, ik heb recht op de waarborgsom van 10%. Maar die staat niet morgen op mijn rekening en ik kan evengoed van voren af aan beginnen.
Zeker nu ik steeds vaker lees dat mensen dit doen, omdat ze desperate zijn en bang zijn anders niet in aanmerking te komen. Dan wordt het misschien nog riskanter dan wanneer iemand met een voorbehoud en een acceptatieverkaring komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

fub

Bied niet meer dan dat je er voor wil geven. We lezen hier ook wel dat mensen onder de vraagprijs hebben geboden en toch het huis kunnen kopen, dus overbieden is geen vast gegeven.

Bouwkundige keuring zou ik aanbieden om in de drie dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract te doen. Dat vond ik als verkoper best fijn omdat het geen extra vertraging opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:56
De vraagprijs zegt net zo veel over de marktwaarde als de WOZ. Het is een hele ruwe indicatie, maar meer dan dat ook niet.

Huispedia zit er met hoog of laag in de markt ook erg vaak naast.
Een huis dat eerst in de markt stond voor 500, en ondertussen al is gezakt naar 475 en nu zelfs 450 (en nog niet echt verkoopt), vinden ze nog steeds laag in de markt. Ik heb zelfs een maandje huispedia pro genomen om te proberen, maar hun schatting van de waarde ligt op 570. Het blijven (matige) AI tools, dus denk vooral ook zelf na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Zeewolf schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:05:
De vraagprijs zegt net zo veel over de marktwaarde als de WOZ. Het is een hele ruwe indicatie, maar meer dan dat ook niet.

Huispedia zit er met hoog of laag in de markt ook erg vaak naast.
Een huis dat eerst in de markt stond voor 500, en ondertussen al is gezakt naar 475 en nu zelfs 450 (en nog niet echt verkoopt), vinden ze nog steeds laag in de markt. Ik heb zelfs een maandje huispedia pro genomen om te proberen, maar hun schatting van de waarde ligt op 570. Het blijven (matige) AI tools, dus denk vooral ook zelf na.
Adviesbod is inderdaad geen cent waard, wel makkelijk om te vergelijken met verkoopprijs van woningen die er het meest op lijken. Maar dan moet je maar net een huis op het oog hebben waarvan er veel vergelijkbare zijn. Ik heb nu een 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Adviesbod is inderdaad geen cent waard, wel makkelijk om te vergelijken met verkoopprijs van woningen die er het meest op lijken. Maar dan moet je maar net een huis op het oog hebben waarvan er veel vergelijkbare zijn. Ik heb nu een 100%
Sowieso leg je het over het algemeen altijd af tegen emo-bieders in een oververhitte markt. Die adviesbiedingen van Huispedia waren redelijk nutteloos ten opzichte van de bedragen die daadwerkelijk geboden werden bleek wel uit het biedlogboek. Ik nam het ook altijd maar als wat het is: een indicatie. Ze doen volgens mij wel hun best om er iets zinnigs uit te krijgen, maar de emo-factor wordt telkens onderschat.

Daarom moet ik ook altijd wel een beetje gniffelen om Excel-tijgers die hun bod tot op de cent gerationaliseerd kunnen berekenen maar de emotie factor niet verdisconteren. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je daaraan mee moet doen.

Ervaring is trouwens omgeving Utrecht, misschien werkt het in andere regio's beter :')

[ Voor 4% gewijzigd door warzaw op 29-07-2025 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:53:
[...]
Als huren goedkoper was, zou ik dat doen en om de 2 jaar verhuizen, max 2 jaar
Ik vind niks leuker dan verhuizen en de boel opnieuw inrichten.
[...]
Grappig, verhuizen als een soort hobby, zo had ik er nog nooit naar gekeken :P. Mijn hobby is het zeker niet (alleen maar stress en gezeik met sjoemelende makelaars en finadv/geldboer). Eindresultaat kijk ik dan wel weer naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Sport_Life schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:06:
[...]

Wat je moet bieden valt echt niks over te zeggen, volledig afhankelijk van hoe hoog het in de markt staat en de locatie. Bouwkundige keuring altijd doen.

Voor 50k heb je alleen een toilet, keuken en badkamer, of ga je alles zelf doen? Hoe groot is die bungalow? Ik zou dat minimaal verdubbelen. En als je nog eea wilt verduurzamen (vloerverwarming, warmtepomp, pv panelen) komt er nog wel wat bij.
Als het lukt dan beginnen we met keuken, badkamer en wat stucwerk en misschien een paar zonnepanelen. En dan later kijken we weer verder wat we willen doen. Als de basis dingen maar netjes zijn. Scheelt dat we geen types zijn die perse een design keuken willen. We zijn wat dat betreft wel snel tevreden, maar wat er nu in zit is 25 jaar oud. Maar goed, eerst nu maar eens een bod doen morgen. Dit is de eerste keer voor ons en dat is best wel een 'dingetje' ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:29

vrotogel

leest vooral mee

Een badkamer, afhankelijk van grootte en wat je wilt laten doen, is volgens mij iets wat je bij voorkeur doet voordat je er gaat wonen. Hier duurt het badkamer project 10 werkdagen en dan heb je een totaal nieuwe badkamer met alles nieuw en alles betegeld. Tot die tijd is die badkamer niet te gebruiken.
Een keuken is ook niet een heel fijn project om te doen, vooral als er nog een stucadoor nodig is. Ik herinner me nog dat het stucwerk iets van 14 dagen moest drogen. En dus improviseren in de keuken.

Ik denk dat bij deze 2 investeringen je al snel je budget kwijt bent. Zeker een badkamer loopt in de papieren voor met name werkzaamheden . Dat is meer dan de helft van het geld dat je besteedt aan de badkamer. Tenzij je natuurlijk zelf enorm handig bent...

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
vrotogel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:52:
Een badkamer, afhankelijk van grootte en wat je wilt laten doen, is volgens mij iets wat je bij voorkeur doet voordat je er gaat wonen. Hier duurt het badkamer project 10 werkdagen en dan heb je een totaal nieuwe badkamer met alles nieuw en alles betegeld. Tot die tijd is die badkamer niet te gebruiken.
Een keuken is ook niet een heel fijn project om te doen, vooral als er nog een stucadoor nodig is. Ik herinner me nog dat het stucwerk iets van 14 dagen moest drogen. En dus improviseren in de keuken.

Ik denk dat bij deze 2 investeringen je al snel je budget kwijt bent. Zeker een badkamer loopt in de papieren voor met name werkzaamheden . Dat is meer dan de helft van het geld dat je besteedt aan de badkamer. Tenzij je natuurlijk zelf enorm handig bent...
Op zich eens, je doet die werkzaamheden liever vooraf. Soms kan het niet anders. Hier beide meegemaakt als vervanging na 12 a 17 jaar. Waarbij ik de keuken een makkie vond, inclusief stucwerk etc, omdat je de (oude) apparatuur ook elders kunt neerzetten en gebruiken. De recent verbouwde badkamer vond ik echt een aanslag op mijn zenuwstelsel. Ten eerste al het gedoe in het huis tijdens de verbouwing en al het stof dat je nog wekenlang overal terugvindt, maar vooral het niet fijn kunnen douchen. We hadden weliswaar een mobiele douchecabine, dus hoefden niet met toilettas over straat naar de buren, maar de impact van die verbouwing vind ik vele malen groter. Blij met de nieuwe badkamer, maar voorlopig geen verbouwing meer binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
vrotogel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:52:
Mijn badkamer kon nog een paar jaar mee, vond ik. Ik hoef geen spa. Toen alsnog gedaan. Klopt dat je hem ongeveer een week niet kunt gebruiken. Ik heb een paar dagen bij de ene en een paar dagen bij een andere vriendin gelogeerd
Stucwerk droogde vrij snel hartje zomer. Hoe erg is improviseren? Voor een gezin met schoolgaande kinderen wel. Voor een alleenstaande: maaltijdsalades, tapas, terrasje, Thuisbezorgd, vrienden. De een kan daar beter tegen dan de ander. Ik zou wel altijd de keuken direct vervangen
Ik denk dat bij deze 2 investeringen je al snel je budget kwijt bent. Zeker een badkamer loopt in de papieren voor met name werkzaamheden. Dat is meer dan de helft van het geld dat je besteedt aan de badkamer. Tenzij je natuurlijk zelf enorm handig bent...
Klopt: stucen, keuken, badkamer en toilet ben je al gauw aan 50k. Sauzen doen julie zelf?
Ik bofte wel met mijn badkamer. Sanitairwinkel.nl had ik mei "vakantiegeldmaanden": veel dingen met 50% korting kunnen kopen. Maar wat je ook doet: het is altijd duurder dan je denkt, ik reken op 5-10% onvoorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick30
Chaki schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:18:
[...]

Mijn badkamer kon nog een paar jaar mee, vond ik. Ik hoef geen spa. Toen alsnog gedaan. Klopt dat je hem ongeveer een week niet kunt gebruiken. Ik heb een paar dagen bij de ene en een paar dagen bij een andere vriendin gelogeerd

[...]

Stucwerk droogde vrij snel hartje zomer. Hoe erg is improviseren? Voor een gezin met schoolgaande kinderen wel. Voor een alleenstaande: maaltijdsalades, tapas, terrasje, Thuisbezorgd, vrienden. De een kan daar beter tegen dan de ander. Ik zou wel altijd de keuken direct vervangen

[...]

Klopt: stucen, keuken, badkamer en toilet ben je al gauw aan 50k. Sauzen doen julie zelf?
Ik bofte wel met mijn badkamer. Sanitairwinkel.nl had ik mei "vakantiegeldmaanden": veel dingen met 50% korting kunnen kopen. Maar wat je ook doet: het is altijd duurder dan je denkt, ik reken op 5-10% onvoorzien
Slopen, schilderen en dat soort dingen kunnen we zelf. Badkamer en keuken staan echt wel op de eerste plaats. Vooral ook door de impact die dat heeft. Stucken op de tweede plek. Alle overige kan evt later, zoals binnendeuren en radiatoren etc. Maar goed eerst eens kijken of we überhaupt kans maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mick30 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Slopen, schilderen en dat soort dingen kunnen we zelf. Badkamer en keuken staan echt wel op de eerste plaats. Vooral ook door de impact die dat heeft. Stucken op de tweede plek. Alle overige kan evt later, zoals binnendeuren en radiatoren etc. Maar goed eerst eens kijken of we überhaupt kans maken. :)
Tja als je radiatoren gaat vervangen zou ik vloerverwarming aan (laten) leggen - kun je ook prima zelf als je handig bent. Dan moet de vloer waarschijnlijk ook vervangen worden, dat geldt trouwens ook als je de keuken aanpakt. Vloer + vloerverwarming komt er makkelijk weer 10k bij en zo gaat het eigenlijk met alles bij een verbouwing. (Vloerverwarming is wel echt heel erg prettig om te hebben , zeker als je ooit een warmtepomp gaat installeren..)

Ik zou er dan gewoon gaan wonen en een keuze maken voor de gehele begane grond of de 1e verdieping eerst. Dan kun je alles goed doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2025 23:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mick30
Vanmorgen een bod gedaan en vanmiddag al bericht dat we het niet zijn geworden. Uiteraard gaan we rustig verder zoeken, maar nu toch wat zuur in de mond ervan. Dit was onze eerste bieding dus we moeten nog wat eelt kweken voor dit soort teleurstellingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Mick30 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:39:
Vanmorgen een bod gedaan en vanmiddag al bericht dat we het niet zijn geworden. Uiteraard gaan we rustig verder zoeken, maar nu toch wat zuur in de mond ervan. Dit was onze eerste bieding dus we moeten nog wat eelt kweken voor dit soort teleurstellingen ;-)
Jammer! Afwachten wat het logboek zegt: meerdere hogere biedingen of eentje die veel meer bood dan de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Jammer! Maar even doorbijten… Er komt vanzelf een “goed” moment voorbij. Neem het aan van iemand met 1,5 jaar ervaring met zoeken en bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Geloof me, dat is juist fijn. Veel erger als je een week lang in spanning zit en dan hoort dat je het niet geworden bent.

Dit is gewoon gelijk duidelijk, en door naar de volgende.

Nog fijner als het volgende keer wel lukt natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57
Vandaag ons ook weer eens begeven in de hel die de woningmarkt heet. Leuke tweekapper gezien die een stap voorwaarts zou kunnen zijn tov onze huidige rijtjeswoning. Full electric, uitgebouwd, iedere kamer airco.

Meneer de makelaar was zacht uitgedrukt een nogal onaardige man die meer zijn eigen dienstan aan het verkopen was dan het huis, wist niet wat voor glas er in de woning zat, kunstof voorkozijn had hij gemist, wist niet of de vloerverwarming de hoofdverwarming was op de beneden verdieping. Maar als we de hypotheek, verzekeringen en verkoop eigen woning via hem deden zou hij ons wel laten weten wat we moesten bieden om het te kunnen kopen. Ons huis ‘heb ik ook wel wat kopers voor’

Al met al een zure nasmaak, de beste man beweerde zelfs dat hij wel regelde dat de opstalverzekering de 2 lekke ruiten van de dakkapel wel via de verzekering zou laten vervangen.

Ik vraag me af of we ergens melding kunnen maken van de dubieuze praktijken van deze man, dit lag er nogal dik bovenop zegmaar. Wij hebben er verder geen last van, huis viel wat tegen, maar dit zijn wel praktijken waar we anderen voor willen behoeden die wel wat meer ‘wanhopig’ zoeken naar (andere) woonruimte.

Ps. Makelaar was niet bij nvm aangesloten
Pagina: 1 ... 362 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7