Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 363 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
saikol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:36:

Ps. Makelaar was niet bij nvm aangesloten
Als hij niet aangesloten is bij een beroepsvereniging kun je geen klacht indienen. Zoveel beunhazen tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Mick30 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:39:
Vanmorgen een bod gedaan en vanmiddag al bericht dat we het niet zijn geworden. Uiteraard gaan we rustig verder zoeken, maar nu toch wat zuur in de mond ervan. Dit was onze eerste bieding dus we moeten nog wat eelt kweken voor dit soort teleurstellingen ;-)
Staar je nooit blind op de eerste teleurstelling.
Die klap is de hardste van allemaal, maar is onderdeel van het process.

Wij hadden uit de losse pols wat biedingen gedaan (3x), en werkte voor geen meter.
Toen een aankoopmakelaar genomen, en alsnog bij het eerste huis achter het net gevist door iemand die 100k overbood.

Vorige maand ingetrokken in het beste huis van alles waar we op geboden hadden.
Achteraf is dus de gigantische overbieder degene met een "minder" huis.
En daadwerkelijk, want zelfde straat, maar meer gebreken, minder tuin, en een buurman die nogal houd van spullen verzamelen, en zooi in de tuin opslaan.
Wij kwamen weg met 60k verschil in overbieden (Huis was wel erg laag in de markt gezet).

At some point it all comes together.
Chaki schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Als hij niet aangesloten is bij een beroepsvereniging kun je geen klacht indienen. Zoveel beunhazen tegenwoordig!
Allemaal omdat makelaar geen beschermd beroep is. Zou het imho wel moeten zijn. Teveel cowboys.

[ Voor 12% gewijzigd door LTwinter op 31-07-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02
saikol schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:36:
Vandaag ons ook weer eens begeven in de hel die de woningmarkt heet. Leuke tweekapper gezien die een stap voorwaarts zou kunnen zijn tov onze huidige rijtjeswoning. Full electric, uitgebouwd, iedere kamer airco.

Meneer de makelaar was zacht uitgedrukt een nogal onaardige man die meer zijn eigen dienstan aan het verkopen was dan het huis, wist niet wat voor glas er in de woning zat, kunstof voorkozijn had hij gemist, wist niet of de vloerverwarming de hoofdverwarming was op de beneden verdieping. Maar als we de hypotheek, verzekeringen en verkoop eigen woning via hem deden zou hij ons wel laten weten wat we moesten bieden om het te kunnen kopen. Ons huis ‘heb ik ook wel wat kopers voor’

Al met al een zure nasmaak, de beste man beweerde zelfs dat hij wel regelde dat de opstalverzekering de 2 lekke ruiten van de dakkapel wel via de verzekering zou laten vervangen.

Ik vraag me af of we ergens melding kunnen maken van de dubieuze praktijken van deze man, dit lag er nogal dik bovenop zegmaar. Wij hebben er verder geen last van, huis viel wat tegen, maar dit zijn wel praktijken waar we anderen voor willen behoeden die wel wat meer ‘wanhopig’ zoeken naar (andere) woonruimte.

Ps. Makelaar was niet bij nvm aangesloten
Nee gaat hem niet worden. Niet aangesloten bij NVM is helaas pindakaas. Daarnaast ga ik ervan uit dat alle makelaars sjoemelen ongeacht of ze bij de NVM aangesloten zijn of niet.

Ben je mooi klaar mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

warzaw schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Nee gaat hem niet worden. Niet aangesloten bij NVM is helaas pindakaas. Daarnaast ga ik ervan uit dat alle makelaars sjoemelen ongeacht of ze bij de NVM aangesloten zijn of niet.

Ben je mooi klaar mee…
Er is meer dan NVM.

Je hebt ook nog VBO en vastgoedpro als brancheverenigingen bijvoorbeeld. Daar kun je ook een klacht indienen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
Ik en mijn partner gaan ons ook begeven op de woningmarkt. Vandaag bij de hypotheekadviseur geweest en eerder deze week bij 2 huizen wezen kijken. Het tweede huis, alhoewel er nog wat moet worden gedaan aan de badkamer en toilet, bevalt ons heel erg! 300k k.k.

Een straat met alleen maar bestemmingsverkeer en je loopt achter door de poort en je bent bij de speeltuin!

Daarbij bevindt het huis zich precies tussen het station en het winkelcentrum in! Alleen maar win-win zou je zeggen.

Echter, nu zitten we te steggelen over wat te bieden. In de regio wordt 10% gemiddeld overboden maar hoor ook gevallen waarbij er een paar duizend boven de vraagprijs was geboden en dat was genoeg.

10% voor een allereerste bod lijkt mij even té, misschien 7-8% en hopen dat de gunfactor, in hoeverre dat nog bestaat, er is. We hebben namelijk ook de eigenaren gesproken….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:15:
Ik en mijn partner gaan ons ook begeven op de woningmarkt. Vandaag bij de hypotheekadviseur geweest en eerder deze week bij 2 huizen wezen kijken. Het tweede huis, alhoewel er nog wat moet worden gedaan aan de badkamer en toilet, bevalt ons heel erg! 300k k.k.

Een straat met alleen maar bestemmingsverkeer en je loopt achter door de poort en je bent bij de speeltuin!

Daarbij bevindt het huis zich precies tussen het station en het winkelcentrum in! Alleen maar win-win zou je zeggen.

Echter, nu zitten we te steggelen over wat te bieden. In de regio wordt 10% gemiddeld overboden maar hoor ook gevallen waarbij er een paar duizend boven de vraagprijs was geboden en dat was genoeg.

10% voor een allereerste bod lijkt mij even té, misschien 7-8% en hopen dat de gunfactor, in hoeverre dat nog bestaat, er is. We hebben namelijk ook de eigenaren gesproken….
Tsja wij kunnen er niets over zeggen. Zeer situatie-afhankelijk. Ik heb altijd (fors) ondergeboden bij de 4 huizen die ik tot nu toe gekocht heb.
Maar ene starterswoning in de randstad dan ontkom je er vaak niet aan, tenzij hij echt (te) hoog in de markt staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:15:

wat @de Peer zegt.

Alles ligt aan locatie, regio, extras (Denk airco, grote tuin, grote werkschuur), en het meeste aan welke gek over de drempel komt en denkt "ik wil dit huis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
de Peer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:25:
[...]

Tsja wij kunnen er niets over zeggen. Zeer situatie-afhankelijk. Ik heb altijd (fors) ondergeboden bij de 4 huizen die ik tot nu toe gekocht heb.
Maar ene starterswoning in de randstad dan ontkom je er vaak niet aan, tenzij hij echt (te) hoog in de markt staat.
Helaas heb ik via-via al vernomen dat er ‘wát’ boven de 320 is geboden..

Daarom neigen wij naar ietsjes meer dan 320, maar ergens wil je ook niet je emoties teveel de vrije loop laten gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LTwinter
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Daarom neigen wij naar ietsjes meer dan 320, maar ergens wil je ook niet je emoties teveel de vrije loop laten gaan.
Enige tip die ik je kan geven is de tip die ik aanhoud bij alles wat ik koop. Van waterkoker tot huis.

"Is dit een bedrag wat het MIJ waard is".

Dan verlies je nooit. Je hebt immers wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
de Peer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Er is meer dan NVM.

Je hebt ook nog VBO en vastgoedpro als brancheverenigingen bijvoorbeeld. Daar kun je ook een klacht indienen lijkt me.
Er is wel een verschil of je aan kopende of verkopende kant zit. Een huis zoek je meestal niet uit obv de verkopende makelaar, maar obv locatie, staat, bouwjaar etc.

Met andere woorden: je hebt helaas ook te dealen met sjenkies die niet bij een branchevereniging zijn aangesloten. Het is voor mij altijd wel een red flag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 13:57
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:29:
[...]

Vooral nadenken over wat jullie willen uitgeven. Wij hebben ooit 80k overboden, en daar bleek iemand nog 10k boven te zitten. Achteraf had ik echt spijt dat wij niet hoger waren gegaan, dat was het huis gewoon waard, plus we konden het makkelijk betalen. Nu hebben we niet overboden, maar uiteindelijk meer betaald voor ons nieuwe huis. Dus staar je niet teveel blind op die vraagprijs, meer op je eigen budget en wat je kunt missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Eclipse88 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:11:
[...]

Vooral nadenken over wat jullie willen uitgeven. Wij hebben ooit 80k overboden, en daar bleek iemand nog 10k boven te zitten. Achteraf had ik echt spijt dat wij niet hoger waren gegaan, dat was het huis gewoon waard, plus we konden het makkelijk betalen. Nu hebben we niet overboden, maar uiteindelijk meer betaald voor ons nieuwe huis. Dus staar je niet teveel blind op die vraagprijs, meer op je eigen budget en wat je kunt missen.
Zelf heb ik veel vergeleken en gekeken naar vergelijkbare huizen in de buurt welke zijn verkocht. Kijkende daarnaar denk ik dat 320+ te hoog is, alhoewel wij het wel kunnen betalen. Nu neig ik naar 315+- maar met een in verhouding wat hogere percentage eigen geld en dat dat de doorslag kan gaan geven. Hopen dat dat hogere bod volledig mét financiering is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Zelf heb ik veel vergeleken en gekeken naar vergelijkbare huizen in de buurt welke zijn verkocht. Kijkende daarnaar denk ik dat 320+ te hoog is, alhoewel wij het wel kunnen betalen. Nu neig ik naar 315+- maar met een in verhouding wat hogere percentage eigen geld en dat dat de doorslag kan gaan geven. Hopen dat dat hogere bod volledig mét financiering is.
Als je dit huis "echt" graag zou willen hebben, wat is dan de invloed van die 5000 extra op je maandlasten? Dat is peanuts...

Zoals boven, kijk wat 't voor jou waard is, ga je iets tegenkomen wat mogelijk nog beter past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
nooberke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Als je dit huis "echt" graag zou willen hebben, wat is dan de invloed van die 5000 extra op je maandlasten? Dat is peanuts...

Zoals boven, kijk wat 't voor jou waard is, ga je iets tegenkomen wat mogelijk nog beter past?
Ooit zal er wel iets komen wat minimaal even goed past, je weet alleen niet wanneer en of het dan nog binnen je budget past.

Er is een ander, vergelijkbaar huis te koop, wel wat minder gelokaliseerd (naburig dorp) en heeft geen supermarkt. Wel is ie al 4 weken te koop en al 16k in vraagprijs gezakt.

Keuzes, keuzes…

[ Voor 16% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 01-08-2025 08:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

dat percentage eigen geld gaat vrijwel geen invloed hebben, tenzij jullie biedingen precies even hoog zijn.

als je telkens 'die paar duizend euro' er onder gaat zitten, gaat dat je veel frustratie opleveren omdat je het (mogelijk) telkens net niet wordt. maar je kunt ook geluk hebben een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Er is een ander, vergelijkbaar huis te koop, wel wat minder gelokaliseerd (naburig dorp) en heeft geen supermarkt. Wel is ie al 4 weken te koop en al 16k in vraagprijs gezakt.

Keuzes, keuzes…
Wat iedereen altijd zegt en ik beaam: hoeveel is het VOOR JOU waard?
Vergeet even die huizenprijzen:
Stel je voor hoe het voelt het om in een kleiner dorp te wonen, waar waarschijnlijk helemaal niks te doen is?
Kijk vooruit: ben je van plan om daar lang te blijven wonen? Is het je forever-home of een tussenhuis? Forever? Hoe ziet je leven er over 10 jaar uit? Bv. heb je kinderen/een kinderwens? Scholen en een kdv zijn er waarschijnlijk ook niet. Ga je later taxichauffeur spelen? Ja, later kunnen ze best een half uur naar school fietsen (12+). Tot die tijd wonen alle vriendjes in de buurt van de school. Afspreken na schooltijd is: karren
Of is het een tussenhuis? Vijf jaar genoegen nemen met minder, lagere woonlasten, sparen voor het volgende?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 10:56
nooberke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:23:
[...]

Mooi voorbeeld van waarom rationaliteit niet mer van toepassing is op de huizenmarkt.

Definitie van een glijdende schaal: als je die 5000 niet voelt, waarom dan niet nog 5000 er bij voor de zekerheid?

Omdat het een klein percentage is (~ 2%) wil niet zeggen dat 5000 euro niet een hoop geld is

Dat je het niet direct voelt wil niet zeggen dat het je geen 5000 euro kost.
Kopen voor 315 en dan later verkopen voor 4ton of kopen voor 320 en verkopen voor 4ton. Linksom of rechtsom kost het je 5000 euro.

Toch merk ik zelf ook bij het uitbrengen van een bod dat ik me soms schuldig maak aan sommige denkfouten, en dan ook pieker of ik er wel of niet nog X bovenop moet doen, want alle bovenstaande redenen. Ondanks dat ik weet dat het niet rationeel is.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeewolf op 01-08-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Mooi voorbeeld van waarom rationaliteit niet mer van toepassing is op de huizenmarkt.

Definitie van een glijdende schaal: als je die 5000 niet voelt, waarom dan niet nog 5000 er bij voor de zekerheid?

Omdat het een klein percentage is (~ 2%) wil niet zeggen dat 5000 euro niet een hoop geld is

Dat je het niet direct voelt wil niet zeggen dat het je geen 5000 euro kost.
Kopen voor 315 en dan later verkopen voor 4ton of kopen voor 320 en verkopen voor 4ton. Linksom of rechtsom kost het je 5000 euro.

Toch merk ik zelf ook bij het uitbrengen van een bod dat ik me soms schuldig maak aan sommige denkfouten..
Uiteindelijk is het gewoon een gok, is vooral de vraag hoe graag wil je het huis...en hoeveel is jou dat waard. Als je met 10k extra zeker weet dat je je droomhuis te pakken hebt en je woont daarna 10+ jaar op de perfecte plek? Dan is die 10k toch peanuts?

Eerlijk....ik denk dat met volledig rationeel bieden je als starter niet snel aan een huis gaat komen op gewilde locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
nooberke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Uiteindelijk is het gewoon een gok, is vooral de vraag hoe graag wil je het huis...en hoeveel is jou dat waard. Als je met 10k extra zeker weet dat je je droomhuis te pakken hebt en je woont daarna 10+ jaar op de perfecte plek? Dan is die 10k toch peanuts?

Eerlijk....ik denk dat met volledig rationeel bieden je als starter niet snel aan een huis gaat komen op gewilde locaties.
Exact dat. Het is niet mogelijk om het bod helemaal kapot te rationaliseren. Simpelweg omdat de meeste mensen een huis niet kopen op zuiver ratio, maar zeker ook emotioneel bieden. Het grote verschil is dat het voor de ratio-tijgers een stuk moeilijker gaat zijn om de woning te bemachtigen.

Daarmee bedoel ik niet dat je jezelf gek moet laten maken door de markt, maar je kan wel meewegen of het het voor jou inderdaad waard is. En dan is die 5/10k onder de streep helemaal niet zo schadelijk voor je (lange)termijnplannen als je nu denkt.

[ Voor 37% gewijzigd door warzaw op 01-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
nooberke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:09:
Het is volstrekt rationeel om te bieden met het volgende in het achterhoofd:
• waarvoor denk je dat het huis verkocht gaat worden?
• wat vind je het huis waard?

Dit zijn subtiel verschillende vragen die je los van elkaar moet beantwoorden. Een bod ligt logisch ergens tussen de 2 waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
warzaw schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Exact dat. Het is niet mogelijk om het bod helemaal kapot te rationaliseren. Simpelweg omdat de meeste mensen een huis niet kopen op zuiver ratio, maar zeker ook emotioneel bieden. Het grote verschil is dat het voor de ratio-tijgers een stuk moeilijker gaat zijn om de woning te bemachtigen.

Daarmee bedoel ik niet dat je jezelf gek moet laten maken door de markt, maar je kan wel meewegen of het het voor jou inderdaad waard is. En dan is die 5/10k onder de streep helemaal niet zo schadelijk voor je (lange)termijnplannen als je nu denkt.
Als startende (aspirant-)koper, ben ik dan toch liever een ratio-tijger. Ik heb nu ook al meerdere biedlogboeken gezien waar ik dan in de meute van biedingen rond X zit, maar dan er toch nog 1 op X+40k zit. Dan heb je bij de verkoop over een paar jaar gewoon een probleem.
Het huis dat ik nu wil hebben, een appartement midden in de stad, zal ik of de andere koper waarschijnlijk ook geen 5+ jaar blijven wonen. Uiteindelijk willen de meeste toch weer de stad uit voor een huisje, boompje, beestje.

Ik bied een beetje in lijn met wat @Rukapul beschrijft
* Zie ik mijzelf er wonen / voldoet het aan mijn eisen
* Kan ik het betalen
* Kan ik het -als het moet- over een jaar of twee weer goed verkopen.(lees: tegen een redelijk rendement dat ik anders ook op mijn eigen geld had gemaakt, en goedkoper dan huren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

maar dan er toch nog 1 op X+40k zit. Dan heb je bij de verkoop over een paar jaar gewoon een probleem.
hoezo?
En misschien heeft de persoon die telkens achter het net vist en tegen die tijd nog steeds geen huis heeft, een groter probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 01-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

hoezo?
En misschien heeft de persoon die telkens achter het net vist en tegen die tijd nog steeds geen huis heeft, een groter probleem.
Als 8 bieders het X waard vinden, en 1 bieder X+50k, is de marktwaarde blijkbaar +- X en wordt het gewoon lastig om dat absurde bod er weer voor terug te krijgen.

Ik heb ook al makelaars horen zeggen dat er "never nooit niet voor terug gaan krijgen". Ze zelfs verbaast hoeveel ze er voor krijgen, soms is het gewoon wat de gek er voor geeft. Maar dat maakt het nog geen marktwaarde.

Natuurlijk als je horizon lang genoeg is kan het altijd. Maar nu bieden mensen soms gewoon zoveel boven de marktwaarde. En boven de marktwaarde staat los van boven/onder de vraagprijs, want daar hecht ik weinig waarde aan. Die kan zowel expres te laag zijn om hoog bieden uit te lokken, danwel te hoog in de hoop dat iemand het er toch voor geeft en dan later toch (ver) onder de vraagprijs verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Als 8 bieders het X waard vinden, en 1 bieder X+50k, is de marktwaarde blijkbaar +- X en wordt het gewoon lastig om dat absurde bod er weer voor terug te krijgen.
de markt stijgt rustig door hoor, dus als je 5 jaar later verkoop zul je echt die x+50 er wel weer voor krijgen. En als het nog steeds zo'n gekkenhuis is misschien wel meer.

De marktwaarde wordt bepaald door de hoogste bieder volgens mij, niet het gemiddelde van de bieders die het niet geworden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 01-08-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb ook al makelaars horen zeggen dat er "never nooit niet voor terug gaan krijgen". Ze zelfs verbaast hoeveel ze er voor krijgen,
dat is gewoon om jou te 'troosten'. of hij is gewoon oprecht verbaasd. kan ook.
soms is het gewoon wat de gek er voor geeft. Maar dat maakt het nog geen marktwaarde.
juist wel, lijkt me... Die gekken bepalen de prijs momenteel, zeker bij de populaire huizen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-08-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

de markt stijgt rustig door hoor, dus als je 5 jaar later verkoop zul je echt die x+50 er wel weer voor krijgen. En als het nog steeds zo'n gekkenhuis is misschien wel meer.

De marktwaarde wordt bepaald door de hoogste bieder volgens mij, niet het gemiddelde van de bieders die het niet geworden zijn.
Op de lange termijn weet helemaal niemand wat er gebeurd. De ene gek zegt dat het nog harder stijgt, de volgende zegt dat de bubbel gaat klappen.

Op korte termijn is 1 bod 50k boven alle andere gewoon een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Nee echt totaal niet mee eens. En je kan bovendien niet voor iedereen spreken. Zelfs al zou een huis over X jaar minder opleveren, dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar gewoon een constatering.

50k klinkt als veel, zeker voor een starter, maar dat is het niet op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Nee echt totaal niet mee eens. En je kan bovendien niet voor iedereen spreken. Zelfs al zou een huis over X jaar minder opleveren, dan hoeft dat geen probleem te zijn, maar gewoon een constatering.

50k klinkt als veel, zeker voor een starter, maar dat is het niet op de huizenmarkt.
Kleine ad hominem tussendoor. Jij spreekt net zo goed niet voor iedereen.

Laten we terug gaan naar ervaringen, en niet te ver off-topic gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
[...]

Op de lange termijn weet helemaal niemand wat er gebeurd. De ene gek zegt dat het nog harder stijgt, de volgende zegt dat de bubbel gaat klappen.

Niet per se.

Je geeft zelf eerder aan dat er een patroon is van een bieder die ruim boven een volggroep biedt. Dit betekent 2 tegenstrijdige dingen: 1. het is een patroon en blijkbaar zijn er in de markt dus genoeg partijen die het die prijs waard vinden. 2. het kan niet altijd 1 hoge bieder zijn, want er is er bij elk huis wel 1 wat statistisch moet betekenen dat deze bieders elkaar ook wel eens treffen bij eenzelfde huis ;)

Kijk uit met projecteren. Dat iemand anders een huis meer waard vindt is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warzaw
[...]
Ik kan de toekomst natuurlijk ook niet voorspellen, maar heb wel meerdere analyses gezien in de afgelopen tijd dat wat je nu ziet gebeuren niet echt een "bubbel" is ook al voelt het wel zo. Er is sprake van een enorme gekte, maar tegenover de huizenprijzen staan wel historisch lage werkloosheid/stabiele betalers.

2008, Amerika. Dat was een echte bubbel omdat er gehandeld werd in waardeloos geworden opgeknipte rommelhypotheken en een golf aan wanbetalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
warzaw schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Ik kan de toekomst natuurlijk ook niet voorspellen, maar heb wel meerdere analyses gezien in de afgelopen tijd dat wat je nu ziet gebeuren niet echt een "bubbel" is ook al voelt het wel zo. Er is sprake van een enorme gekte, maar tegenover de huizenprijzen staan wel historisch lage werkloosheid/stabiele betalers.

2008, Amerika. Dat was een echte bubbel omdat er gehandeld werd in waardeloos geworden opgeknipte rommelhypotheken en een golf aan wanbetalingen.
Precies dit.

Ik wist dat ik dit jaar moest toeslaan als we ooit nog een leuke woning wilde, i.p.v. ons hartje randstad appartement.
Ik ben fors meer gaan verdienen in de twee jaar dat we er woonde, maar nooit dat ik kon opboksen tegen de stijgende huizenprijzen.
De woningnood is zo ongelovelijk groot, en het aanbod blijft zwaar achter (inclusief, bouwen, bouwen, bouwen).

Ik zit nu een maand op m'n nieuwe stekkie, en ik kan alleen maar zeggen: Beste keuze van mijn leven.
Die extra hypotheek schuld vanwege de markt is met inachtneming van 10 jaar inflatie een lachertje. Laat staan 30.
Ik heb mijn appartement verkocht voor een belachelijke prijs. Ik heb dit huis gekocht voor een belachelijke prijs.

Ik streep het gewoon tegen elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Een huis laten gaan op 5 procent of zo is in de regel gewoon dom. Eer dat je stucwerk gedaan is zit dat gemiddeld al weer bij de waarde. Hoe eerder in de markt hoe beter is het credo al 15 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LTwinter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Precies dit.

Ik wist dat ik dit jaar moest toeslaan als we ooit nog een leuke woning wilde, i.p.v. ons hartje randstad appartement.
Ik ben fors meer gaan verdienen in de twee jaar dat we er woonde, maar nooit dat ik kon opboksen tegen de stijgende huizenprijzen.
De woningnood is zo ongelovelijk groot, en het aanbod blijft zwaar achter (inclusief, bouwen, bouwen, bouwen).

Ik zit nu een maand op m'n nieuwe stekkie, en ik kan alleen maar zeggen: Beste keuze van mijn leven.
Die extra hypotheek schuld vanwege de markt is met inachtneming van 10 jaar inflatie een lachertje. Laat staan 30.
Ik heb mijn appartement verkocht voor een belachelijke prijs. Ik heb dit huis gekocht voor een belachelijke prijs.

ik denk dat je gelijk hebt. het lijkt elk jaar weer 'nu of nooit' te zijn voor een groeiende groep mensen. Of dat ook echt zo is weten we niet, dat blijft onzeker. Maar wat je nu wel zeker weet is dat je lekker comfortabel woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Davidrrr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:35:
Een huis laten gaan op 5 procent of zo is in de regel gewoon dom. Eer dat je stucwerk gedaan is zit dat gemiddeld al weer bij de waarde. Hoe eerder in de markt hoe beter is het credo al 15 jaar.
Disclaimer voor het volgende stuk, ik ben geen socialist of tegen kapitalisme an sich.
Dit "probleem" bestaat gewoon door de kapitalistische werking van een hypotheek. Geld maakt geld, nooit investeren met geleend geld. Behalve als je een huis koopt. Resultaat? Dan ga je uiteraard ook opeens een rendement maken over die tonnen aan geleend geld.

Voorbeeldje: een huis waar ik nu in onderhandeling mee ben is 20 jaar geleden gekocht voor +- 150k, zal nu weg gaan voor ongeveer 450k. Dan denk je mooi rendement, maar had je 20 jaar geleden dit geld uberhaupt gehad en toen in ETF/SP500 belegd, had je nog veel meer gehad.
LTwinter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Precies dit.

Nu is wel de vraag voor mijn punt is de "belachelijke prijs" X of X+50k. Ik heb het hier al over appartementjes van soms 70m2 voor ruim 4 ton. Dat vinden sommige mensen al belachelijk, maar dan komt er soms toch nog iemand langs die 450 bied. Die is er uiteraard ook lang niet in elk logboek.

Lagen alle biedingen in jouw huis bij elkaar, of zat er 1 bod tienduizenden boven 5+ andere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Disclaimer voor het volgende stuk, ik ben geen socialist of tegen kapitalisme an sich.
Dit "probleem" bestaat gewoon door de kapitalistische werking van een hypotheek. Geld maakt geld, nooit investeren met geleend geld. Behalve als je een huis koopt. Resultaat? Dan ga je uiteraard ook opeens een rendement maken over die tonnen aan geleend geld.

Voorbeeldje: een huis waar ik nu in onderhandeling mee ben is 20 jaar geleden gekocht voor +- 150k, zal nu weg gaan voor ongeveer 450k. Dan denk je mooi rendement, maar had je 20 jaar geleden dit geld uberhaupt gehad en toen in ETF/SP500 belegd, had je nog veel meer gehad.
Je gebruikt het geleende geld om een woning te kopen, niet om ermee te speculeren. Dat je er uiteindelijk een winst aan overhoud klopt, maar dat is voor de meesten niet het primaire doel bij het kopen van een huis. Daarnaast heb je voor die ETF/SP500 beleggingen het geld 'in hand' nodig en je moet het ook niet nodig hebben (gehad) voor andere doeleinden. Ik moet de eerste in mijn omgeving nog tegenkomen die 150k heeft staan rotten op een bankrekening en die er geen beter doel mee had dan het 20 jaar in beleggingen te gaan parkeren. Dat is eerder zinvol als je er (woontechnisch en anderszins) al heel warmpjes bij zit en nog een leuke hobby zoekt om dat geld toch maar ergens te laten renderen.
Nu is wel de vraag voor mijn punt is de "belachelijke prijs" X of X+50k. Ik heb het hier al over appartementjes van soms 70m2 voor ruim 4 ton. Dat vinden sommige mensen al belachelijk, maar dan komt er soms toch nog iemand langs die 450 bied. Die is er uiteraard ook lang niet in elk logboek.

Lagen alle biedingen in jouw huis bij elkaar, of zat er 1 bod tienduizenden boven 5+ andere ?
Ik heb aan de kopende kant de afgelopen 1,5 jaar ook de ervaring dat in het biedlogboek veel biedingen redelijk "normaal" waren en vaak 1, of soms 2 echte serieuze uitschieters (tientallen k€ boven de "normale" biedingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:45
Hier al 2x misgelopen omdat er iemand 18% deed overbieden op een normaal rijtjeshuis buiten de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
warzaw schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Je gebruikt het geleende geld om een woning te kopen, niet om ermee te speculeren. Dat je er uiteindelijk een winst aan overhoud klopt, maar dat is voor de meesten niet het primaire doel bij het kopen van een huis. Daarnaast heb je voor die ETF/SP500 beleggingen het geld 'in hand' nodig en je moet het ook niet nodig hebben (gehad) voor andere doeleinden. Ik moet de eerste in mijn omgeving nog tegenkomen die 150k heeft staan rotten op een bankrekening en die er geen beter doel mee had dan het 20 jaar in beleggingen te gaan parkeren. Dat is eerder zinvol als je er al (woontechnisch en anderszins) al heel warmpjes bij zit en nog een leuke hobby zoekt om dat geld toch maar ergens te laten renderen.
Dit is toch precies mijn strekking, waarom een een hypotheek een versterkte kapitalistische werking heeft? Voor ene huis kan je 3ton lenen, om hetzelfde geld in ETFs te parkeren niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

Dit is toch precies mijn strekking, waarom een een hypotheek een versterkte kapitalistische werking heeft? Voor ene huis kan je 3ton lenen, om hetzelfde geld in ETFs te parkeren niet.
Dat noemen ze een hefboom (leverage). Oftewel inderdaad investeren met geleend geld. En dat is vaak bijzonder aantrekkelijk. In het geval van een hypotheek helemaal omdat het puur op verdienvermogen is gebaseerd en je er dus (vrijwel) geen startkapitaal voor nodig hebt.

Zelf adviseer ik overigens altijd om wél te investeren met geleend geld, maar met mate zodat de risico's beheersbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:58:
[...]
Misschien heb je gelijk, wel is het zo dat het grote verschil tussen 3 ton lenen om in ETF te stoppen en 3 ton lenen om in een huis te stoppen is onderpand. De bank heeft het recht om jouw woning te verkopen bij problemen waardoor ze het geld terug kunnen krijgen. Dat wordt anders als je 3 ton leent en er geen onderpand tegenover staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

ik denk dat je gelijk hebt. het lijkt elk jaar weer 'nu of nooit' te zijn voor een groeiende groep mensen. Of dat ook echt zo is weten we niet, dat blijft onzeker. Maar wat je nu wel zeker weet is dat je lekker comfortabel woont.
Dus dat.

Stel dat de huizenmarkt op eens gigantisch inzakt.
En het huis van de buren wordt gekocht voor zeg 30% minder.

Dan kan ik 3 dingen doen:

1: Compleet los gaan over het feit dat hun maandelijkse lasten zo veel lager zijn, en hoe oneerlijk alles is.
2: De situatie rationeel bekijken, en bedenken dat ik wel prima zit en alles kan bekostigen. Jammer dan.

Of....optie 3: Blij zijn dat een gezin de kans heeft gekregen om in een straat te wonen waar de mensen nog om elkaar geven. Waar de kinderen met een veilig gevoel naar het speelplaatsje iets verder kunnen lopen zonder ouderlijk gezag, omdat er altijd wel iemand aanwezig is (Zelf overigens bewust kinderloos).

Ik kies voor optie 3. Afgunst en jaloezie is een neerwaardse spiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LTwinter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Dus dat.

Stel dat de huizenmarkt op eens gigantisch inzakt.
En het huis van de buren wordt gekocht voor zeg 30% minder.

Dan kan ik 3 dingen doen:

1: Compleet los gaan over het feit dat hun maandelijkse lasten zo veel lager zijn, en hoe oneerlijk alles is.
2: De situatie rationeel bekijken, en bedenken dat ik wel prima zit en alles kan bekostigen. Jammer dan.

Of....optie 3: Blij zijn dat een gezin de kans heeft gekregen om in een straat te wonen waar de mensen nog om elkaar geven. Waar de kinderen met een veilig gevoel naar het speelplaatsje iets verder kunnen lopen zonder ouderlijk gezag, omdat er altijd wel iemand aanwezig is (Zelf overigens bewust kinderloos).

Ik kies voor optie 3. Afgunst en jalouzie is een neerwaardse spiraal.
Alleen waar op gedoeld werd: stel dat jij (vrijwillig of onvrijwillig) gaat verhuizen net als die woningmarkt 30% inzakt..
dat kán vervelend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Alleen waar op gedoeld werd: stel dat jij (vrijwillig of onvrijwillig) gaat verhuizen net als die woningmarkt 30% inzakt..
dat kán vervelend zijn.
Absoluut. Alleen wat mensen vaak vergeten is dat die dingen gebeuren in dezelfde markt.
Ja, je huis is een stuk minder waard. maar vaak dan ook degene die je koopt.
En het biedt dan juist kansen voor mensen die nog niks hebben.

Ik weet nog dat mijn ma heel erg inzat over de huizencrisis van 2008.
Enige reactie van mijn pa was: "Moeten we hier weg dan?"

Als je nog niks hebt......dan ben je echt de sjaak. Ik zie dat niet meer goedkomen de komende tijd voor een hele hoop mensen. En dat is echt vreselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LTwinter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Absoluut. Alleen wat mensen vaak vergeten is dat die dingen gebeuren in dezelfde markt.
je gaat nog steeds uit van een positief scenario en niet met de situatie dat het tegen zit.
Mogelijk moet je je huis met verlies verkopen en ga je naar een huurwoning.

De huurders die nu niet kunnen kopen slaan dan hun slag en denken over jou: ach wat vreselijk, die heeft met veel verlies moeten verkopen, dat zien we niet meer goed komen.

Ik verwacht (totaal) niet dat dit gaat gebeuren, maar het is wel een scenario waarbij je beter niet (tegen de hoofdprijs) had kunnen kopen. Dat is waarom sommige mensen terughoudend zijn met overbieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

LTwinter schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Ja, je huis is een stuk minder waard. maar vaak dan ook degene die je koopt.
En het biedt dan juist kansen voor mensen die nog niks hebben.

Ik weet nog dat mijn ma heel erg inzat over de huizencrisis van 2008.
Enige reactie van mijn pa was: "Moeten we hier weg dan?"

Als je nog niks hebt......dan ben je echt de sjaak. Ik zie dat niet meer goedkomen de komende tijd voor een hele hoop mensen. En dat is echt vreselijk.
Als ik mijn appartement (gekocht in 2008) in 2010-2011 had moeten verkopen, was ik toch serieus de sjaak geweest. In 2013 hypo-adviseur laten langskomen omdat de rente toen een stuk lager was, maar tenzij ik toen 100k in m'n zak had gehad, had hij op dat moment geen eens een hypotheek kunnen aanbieden... En we bleken 10 jaar vastgezet te hebben, maar dat was domheid van ons dat we dat niet wisten :P
_Dat_ is wat een waarde-daling ook tot gevolg kan hebben. Dan had ik 100k in het rood gestaan als ik gedwongen had moeten verkopen (en als het executieverkoop zou zijn geweest nog meer).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Crazy D schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Als ik mijn appartement (gekocht in 2008) in 2010-2011 had moeten verkopen, was ik toch serieus de sjaak geweest. In 2013 hypo-adviseur laten langskomen omdat de rente toen een stuk lager was, maar tenzij ik toen 100k in m'n zak had gehad, had hij op dat moment geen eens een hypotheek kunnen aanbieden... En we bleken 10 jaar vastgezet te hebben, maar dat was domheid van ons dat we dat niet wisten :P
_Dat_ is wat een waarde-daling ook tot gevolg kan hebben. Dan had ik 100k in het rood gestaan als ik gedwongen had moeten verkopen (en als het executieverkoop zou zijn geweest nog meer).
Het blijft inderdaad koffiedik kijken.
Ik heb de mazzel dat het gros van mijn woning eigen middelen is, maar niet iedereen heeft die luxe.
Sterker nog, welke starter heeft die luxe? Ik ben echt bang voor de toekomst voor anderen. Ik gun ze zo erg het geluk dat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Geboden en verkeerd gegokt… 318,5 geboden op 300, voorwaarden waren gelijk met het hoogste bod, maar zij boden helaas net iets meer.

We worden wel op de reservelijst gezet mocht dat stuk lopen, maar ik ga er niet vanuit dat dat stukloopt.

Volgende keer beter!

[ Voor 25% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 01-08-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Laatst online: 00:38

Laguna

Connaisseur

Hoe risicovol is een appartement van 70m² voor ruim 4 ton op een steenworp afstand van een AZC qua woningwaarde?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:29
Laguna schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:26:
Hoe risicovol is een appartement van 70m² voor ruim 400 ton op een steenworp afstand van een AZC qua woningwaarde?
AZC’s zijn vaak tijdelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

deejeebv schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

AZC’s zijn vaak tijdelijk…
In dit specifieke geval is het contract met COA onlangs voor 5 jaar verlengd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laguna schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:26:
Hoe risicovol is een appartement van 70m² voor ruim 400 ton op een steenworp afstand van een AZC qua woningwaarde?
Ik vind die 400 ton iets problematischer dan een AZC :D :P

[ Voor 66% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-08-2025 16:40 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

ArthurMorgan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Ik vind die 400 ton iets problematischer dan een AZC :D :P
Of de combinatie ;) makelaar vond het iig geen reden om de vraagprijs te verlagen. Het af- en aanrijden van fatbikes blijft bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laguna schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:53:
[...]

Of de combinatie ;) makelaar vond het iig geen reden om de vraagprijs te verlagen. Het af- en aanrijden van fatbikes blijft bijzonder.
Je bedoelt (mag ik hopen) 4 ton, 400 ton is 40 miljoen ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ik zou nooit naast een azc kopen. Ervoor verhuizen is lastig want dan heb je al de daling te pakken. Zou er geeneens aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Davidrrr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:10:
Ik zou nooit naast een azc kopen. Ervoor verhuizen is lastig want dan heb je al de daling te pakken. Zou er geeneens aan denken.
Als je het koopt dan heb je geen daling want die zit al in de koopprijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Kalentum schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:17:
[...]

Als je het koopt dan heb je geen daling want die zit al in de koopprijs verwerkt.
Geen idee. Dat zal een makelaar kunnen beamen maar niet de verkopende. Die zal namens kopers willen wachten op iemand die dat niet weet. Zeker in deze markt. Los daarvan zou ik het überhaupt willen vermijden. Maar ik zit niet in de woningstress dus makkelijk praten wellicht.

[ Voor 13% gewijzigd door Davidrrr op 01-08-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Davidrrr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Geen idee. Dat zal een makelaar kunnen beamen maar niet de verkopende. Die zal namens kopers willen wachten op iemand die dat niet weet. Zeker in deze markt. Los daarvan zou ik het überhaupt willen vermijden. Maar ik zit niet in de woningstress dus makkelijk praten wellicht.
De makelaar had er uiteraard niks over verteld. Het is dat ik er zelf achter kwam. De 2 slaapkamers kijken erop uit.

3 jaar geleden was het appartementencomplex opgeleverd. Ze gingen toen voor €330.000 v.o.n. en op basis van de verkoopinformatie via kadaster zijn er een aantal eerder dit jaar verkocht voor €440.000-€450.000.

Ik heb ook nog naar een appartement gekeken dat landelijk is gelegen, maar je hebt soms zo weinig tijd om na te denken of je daar wilt gaan wonen. Maandag was de bezichtiging en dan uiterlijk donderdag bieden middels inschrijving. Terwijl je bij het kopen van een huis toch wel alles goed wil afwegen en uitzoeken alvorens een serieus bod te doen.

@ArthurMorgan die typo had ik even gemist :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
Ja lijkt me ook verschrikkelijk zo te moeten kopen. Ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Davidrrr schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:14:
Ja lijkt me ook verschrikkelijk zo te moeten kopen. Ellende.
Jep. Het went trouwens wel, ik was oprecht verbaasd toen een makelaar begon met dat er (nog) geen inschrijving was. Inschrijving was bij alle biedingen standaard en meestal 3 dagen de tijd en dan om 12:00 sluit de bieding.

Toen ik in 2010 mijn appartement kocht was ik de enige en stond het een jaar in de markt. Wat een verschil met nu :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
@Laguna Afhankelijk van de regio vind ik 4 ton voor 70m2 helemaal niet gek, helemaal niet voor bijna nieuwbouw (2022). Dan zit je op 5700/m2. In de randstad ga je eerder richting de 7000/m2 voor nieuwbouw.
Maar alleen m2 zegt uiteraard lang niet alles.

[ Voor 10% gewijzigd door Zeewolf op 01-08-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Zeewolf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:42:
@Laguna Afhankelijk van de regio vind ik 4 ton voor 70m2 helemaal niet gek, helemaal niet voor bijna nieuwbouw (2022). Dan zit je op 5700/m2. In de randstad ga je eerder richting de 7000/m2 voor nieuwbouw.
Maar alleen m2 zegt uiteraard lang niet alles.
Nou ja 4 ton was mijn bod, makelaar wou er nog 10% bij, maar inmiddels ligt de vraagprijs 425 op tafel. Het is een mooi appartement in de randstad maar de locatie is helaas minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

warzaw schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Jep. Het went trouwens wel, ik was oprecht verbaasd toen een makelaar begon met dat er (nog) geen inschrijving was. Inschrijving was bij alle biedingen standaard en meestal 3 dagen de tijd en dan om 12:00 sluit de bieding.

Toen ik in 2010 mijn appartement kocht was ik de enige en stond het een jaar in de markt. Wat een verschil met nu :X .
Maar toen waren de lonen ook veel lager , als je al een baan had :P (als starter).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:45
Zijn er meer mensen die tijdens de hypotheekaanvraag van adres wijzigen? We gaan nu starten met een aanvraag. Ons huidige adres staat op alle documenten: werkgeversverklaring, loonstrook, bkr-registratie, etc. Over 1,5 week wisselen wij van adres, omdat we onze woning uitmoeten. Iemand ervaring hiermee? Want overal staat dan het oude adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:52
Bestseller schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:35:
Zijn er meer mensen die tijdens de hypotheekaanvraag van adres wijzigen? We gaan nu starten met een aanvraag. Ons huidige adres staat op alle documenten: werkgeversverklaring, loonstrook, bkr-registratie, etc. Over 1,5 week wisselen wij van adres, omdat we onze woning uitmoeten. Iemand ervaring hiermee? Want overal staat dan het oude adres.
Ik zou bij de aanvraag aangeven dat je inmiddels een tijdelijk adres hebt ivm oplevering huidige woning. Op al die docs staat een datum en op dat moment was het adres correct, dus lijkt me niet zo’n probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik zou dit voorleggen aan mijn financieel adviseur en notaris en niet aan Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Ondertussen hebben wij een huis op het oog, instapklaar en energielabel A+. Allemaal leuke vooruitzichten.

Spoedig gaan wij bezichtigen. Zelf even wezen rondneuzen op Facebook en hier ben ik erachter gekomen dat dit het huis van de makelaar zelf is. Hij verkoopt dus zijn eigen huis.

Iemand anders dit meegemaakt? Zo ja, zitten hier als eventuele potentiële belangstellenden voor- of nadelen aan?

Wel handig als je een bod wilt uitbrengen, dacht ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeVliegendeNLer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:35:
Ondertussen hebben wij een huis op het oog, instapklaar en energielabel A+. Allemaal leuke vooruitzichten.

Spoedig gaan wij bezichtigen. Zelf even wezen rondneuzen op Facebook en hier ben ik erachter gekomen dat dit het huis van de makelaar zelf is. Hij verkoopt dus zijn eigen huis.

Iemand anders dit meegemaakt? Zo ja, zitten hier als eventuele potentiële belangstellenden voor- of nadelen aan?

lijkt me geen probleem. Ik heb ook een keer mijn eigen huis verkocht. (ben geen makelaar maar dat maakt eigenlijk weinig uit..).
Uiteindelijk is het ook alleen maar bezichtigen en beetje onderhandelen over de prijs.

Ik denk alleen dat de 'informatiepositie' van de verkoper in dit geval veel beter is. Hij heeft natuurlijk een netwerk, vriendjes etc... dus wel een kans dat je al met 1-0 achter staat.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Situaties
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55
Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt, echter waren wij al in het proces van aanvraag. We hebben toen telefonisch + via de mail de situatie uitgelegd aan de hypotheekverstrekker en -adviseur. Daarna zijn de adressen op de hypotheekofferte aangepast. Verdere aanpassingen aan de aan te leveren documenten waren bij ons niet nodig, ze waren bij ons namelijk al goedgekeurd oid. Het heeft wel voor enige vertraging gezorgd, want voordat alles goed stond in de offerte zodat we deze konden ondertekenen...

Al met al was het natuurlijk geen ideale situatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

lijkt me geen probleem. Ik heb ook een keer mijn eigen huis verkocht. (ben geen makelaar maar dat maakt eigenlijk weinig uit..).
Uiteindelijk is het ook alleen maar bezichtigen en beetje onderhandelen over de prijs.

Ik denk alleen dat de 'informatiepositie' van de verkoper in dit geval veel beter is. Hij heeft natuurlijk een netwerk, vriendjes etc... dus wel een kans dat je al met 1-0 achter staat.
100% mee eens
Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen voor het onderhandelen, het netwerk en insiders-info, maar dan moet je van tevoren wel een max bod vaststellen en je daaraan houden. Vriendjespolitiek kan in je voordeel werken, maar ze kunnen jou er ook toe verleiden om tegen (imaginaire) anderen op te bieden
Wellicht ten overvloede: max = wat het JOU waard is. Hoeveel heb JIJ ervoor over om daar te wonen? Is dit Once in a Lifetime? Heb je genoeg eigen middelen om 50k meer te bieden dan de taxatiewaarde? Go for it! In alle andere gevallen: laat je niet gek maken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DeVliegendeNLer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:35:

Geen ervaring mee, maar ik zou zeggen dat de vraagprijs dan eerder aan de hoge kant ligt. Dat zie je ook bij mensen die hun woning zelf proberen te verkopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atilim
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 15:44
Je krijgt waarschijnlijk vragen over maar dan geef je gewoon antwoord op. Geen probleem,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Voorlopige koopovereenkomst getekend
Zegt de notaris: Gaat u daar alleen wonen?
Ik: Ja (is dat zo vreemd dan? Het is een flat van 84 m2, geen kasteel)
Zegt zij: Heeft u geen leuke partner dan?
Ik: Nee, ik wil helemaal zelf bepalen hoe ik het inricht!
Wilde me zeker een combideal van koopcontract en samenlevingscontract aansmeren 🤣

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

fub

Chaki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:08:
Wilde me zeker een combideal van koopcontract en samenlevingscontract aansmeren 🤣
Misschien had zij wel interesse om samen met jou daar te gaan wonen...!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
fub schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Misschien had zij wel interesse om samen met jou daar te gaan wonen...!
Als het om de centen gaat, kan ik beter bij haar intrekken. Of zoals Hugo de Jonge niet zei: trouw een rijke vrouw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:08:
Toch niks mis met een notaris die een leuk praatje maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Toch niks mis met een notaris die een leuk praatje maakt?
Zeker niet! Maar ze keek zo verbouwereerd, alsof een alleenstaande die in een flat woont een zeldzaam verschijnsel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Chaki schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Zeker niet! Maar ze keek zo verbouwereerd, alsof een alleenstaande die in een flat woont een zeldzaam verschijnsel is
Wel in een appartement van 84m² met de huidige prijzen per m² en de schaarse ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:04
Chaki schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:09:
[...]

Ligt er natuurlijk aan waar je koopt maar het is volgens mij meer zeldzaam dan vroeger dat een alleenstaande tegenwoordig een huis/ appartement kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Ligt er natuurlijk aan waar je koopt maar het is volgens mij meer zeldzaam dan vroeger dat een alleenstaande tegenwoordig een huis/ appartement kan kopen.
Voor starters wel. Bejaarde doorstromer hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rilesy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:50
Hi!

Mag een makelaar welke Move gebruikt met biedingstermijn tot volgende week vrijdag, een bod accepteren voor die tijd? Doen wij er goed aan te wachten tot die vrijdag vlak voor sluitingstijd of kunnen we bij wijze van nu al een bod doen, 6 dagen voor sluitingstijd? Kan een makelaar een biedingstermijn vroegtijdig beëindigen en vissen wij mogelijk achter het net als we wachten?

We hebben namelijk meegemaakt dat een huis zonder biedtermijn voor onze bezichtiging ineens verkocht was. Nu wil ik enerzijds voorkomen dat de makelaar ons bod mogelijk gaat gebruiken als we vroeg bieden, anderzijds wil je natuurlijk wel gewoon een bod kunnen doen.

Als het helpt; de verkopende makelaar is aangesloten bij vastgoedned, is register makelaar en geregistreerd als taxateur. We kregen ook wel een goed gevoel bij deze persoon (dit is bij sommige andere makelaars wel anders geweest).

Ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38

Mickey77

Allround ICT-er

@Rilesy Ik denk dat een makelaar weinig te winnen heeft door voor de sluitingsdatum al een beslissing te nemen. Er kan altijd nog een beter bod komen, dus het is ook niet in het belang van de verkoper.

De enige reden die ik kan bedenken is dat een potentiële koper iets zegt in de trant van "ik bied xxx maar alleen als je binnen 24 uur beslist." Ik verwacht van een professionele makelaar dus dat die het bod dan gewoon aan de lijst toevoegt. (Staat die aan het eind bovenaan dan zal die nog steeds ja zeggen, staat die niet bovenaan dan maakt het niets uit)

[ Voor 24% gewijzigd door Mickey77 op 09-08-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rilesy schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:57:
Hi!

Mag een makelaar welke Move gebruikt met biedingstermijn tot volgende week vrijdag, een bod accepteren voor die tijd?

Doen wij er goed aan te wachten tot die vrijdag vlak voor sluitingstijd of kunnen we bij wijze van nu al een bod doen, 6 dagen voor sluitingstijd? Kan een makelaar een biedingstermijn vroegtijdig beëindigen en vissen wij mogelijk achter het net als we wachten?
Ik heb het meegemaakt dat een appartement verkocht werd aan de eerste die het kwam bezichtigen. Dan doe je een haast onweerstaanbaar bod en je bod is gedurende een beperkte tijd geldig op voorwaarde is dat het dan uit de markt gehaald wordt. Anders trek je het in.
Een voorbeeld: vraagprijs 500k, verwachtte verkoopprijs 535-550k. Bod: 560k gedurende 24 uur geldig, anders trek je het in. Voor de verkoper is het nog maar de vraag of er een hoger bod zal komen. Alle anderen vissen dan achter het net. NVM makelaar of niet: dit mag.

Maar als je nu geen megabod wil doen, kun je net zo goed wachten tot de deadline. Een eerder bod heeft geen invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mickey77 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:12:
@Rilesy Ik denk dat een makelaar weinig te winnen heeft door voor de sluitingsdatum al een beslissing te nemen.

Mag een makelaar een bod accepteren ?
Kan een makelaar een biedingstermijn vroegtijdig beëindigen?
De makelaar is een tussenpersoon. Het zijn de verkopers die beslissen/accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rilesy
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:50
Thanks allemaal voor de reacties! Ons bod is niet dermate hoog (aka 60k) dat ik verwacht dat ze er meteen op happen. We zitten te denken aan +- 35k boven vraagprijs. Vergelijkbare huizen in de straat zijn verkocht tussen 480 en 500k. Plan is iets daarboven te zitten dus. We gaan denk ik niet tot het allerlaatste moment wachten, maar misschien donderdag ofzo. In principe lijkt de makelaar betrouwbaar, maar je weet t nooit zeker. Heb ook even gecheckt met een Calcasa waardebepaling en ons bod zit wat boven de verwachte verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Hi!

Mag een makelaar welke Move gebruikt met biedingstermijn tot volgende week vrijdag, een bod accepteren voor die tijd? Doen wij er goed aan te wachten tot die vrijdag vlak voor sluitingstijd of kunnen we bij wijze van nu al een bod doen, 6 dagen voor sluitingstijd? Kan een makelaar een biedingstermijn vroegtijdig beëindigen en vissen wij mogelijk achter het net als we wachten?

We hebben namelijk meegemaakt dat een huis zonder biedtermijn voor onze bezichtiging ineens verkocht was. Nu wil ik enerzijds voorkomen dat de makelaar ons bod mogelijk gaat gebruiken als we vroeg bieden, anderzijds wil je natuurlijk wel gewoon een bod kunnen doen.

Als het helpt; de verkopende makelaar is aangesloten bij vastgoedned, is register makelaar en geregistreerd als taxateur. We kregen ook wel een goed gevoel bij deze persoon (dit is bij sommige andere makelaars wel anders geweest).

Ik hoor het graag!
Je kan nog even extra duidelijk maken dat je een bod gaat doen en de details nog even aan het overwegen bent. Zo weet de makelaar dat mocht er een knockout bod komen met een korte geldigheid, dat ze jou zeker nog even moeten bellen om ook een bod neer te leggen.

Dit is volgens mij een best gebruikelijke gang van zaken als er geen deadline ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:23
Chaki schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:22:
[...]
Ik heb het meegemaakt dat een appartement verkocht werd aan de eerste die het kwam bezichtigen. Dan doe je een haast onweerstaanbaar bod en je bod is gedurende een beperkte tijd geldig op voorwaarde is dat het dan uit de markt gehaald wordt. Anders trek je het in.
Een voorbeeld: vraagprijs 500k, verwachtte verkoopprijs 535-550k. Bod: 560k gedurende 24 uur geldig, anders trek je het in. Voor de verkoper is het nog maar de vraag of er een hoger bod zal komen. Alle anderen vissen dan achter het net. NVM makelaar of niet: dit mag.

Maar als je nu geen megabod wil doen, kun je net zo goed wachten tot de deadline. Een eerder bod heeft geen invloed
Ik had ook zo'n bod gehad tijdens de bezichtigingen. Makelaar adviseerde er niet op in te gaan. En zelf dacht ik ook: als die mensen er nu X voor over hebben, waarom zouden ze dan opeens niet mee gaan bieden voor hetzelfde bod - ze willen het immers blijkbaar graag hebben. Uiteindelijk hebben dezelfde mensen inderdaad ook gewoon nogmaals meegeboden in het biedingsproces én toen hoger geboden (maar ze waren nog steeds niet het hoogste :+ ).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

En zelf dacht ik ook: als die mensen er nu X voor over hebben, waarom zouden ze dan opeens niet mee gaan bieden voor hetzelfde bod -
Omdat ze dan hun onderhandelingspositie en geloofwaardigheid verliezen. Zou ik zelf dus niet zo doen. Houden aan je eigen afspraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Hi!

Ik hoor het graag!
Ja, alles mag zo ongeveer. Move.nl is alleen een communicatiemiddel, geen juridisch bindende veiling ofzo. Het maakt niks uit.of je nu al een bod indient of 2 min voor sluitingstijd. Als de makelaar het doorspeelt dan doet hij/zij dat toch wel (mag niet maar onmogelijk te bewijzen) en als ze integer zijn dan boeit het dus niks want ze zullen niks doorgeven aan andere bieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Omdat ze dan hun onderhandelingspositie en geloofwaardigheid verliezen. Zou ik zelf dus niet zo doen. Houden aan je eigen afspraken.
Toch is het de onderhandelingspositie en geloofwaardigheid die bij 1 verkoper/makelaar. Het hoeft niet veel invloed te hebben op hun zoektocht en als het wel lukt doet die geloofwaardigheid er sowieso niet toe. Dus als de koper het echt graag wil hebben bieden ze wel nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Philip Ross schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

. Dus als de koper het echt graag wil hebben bieden ze wel nog een keer.
Ja. Maar dan verlaag je je bod, vanwege de aangepaste voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Ja. Maar dan verlaag je je bod, vanwege de aangepaste voorwaarden.
In een symmetrische onderhandeling wel ja. Maar als de verkoper alle macht heeft heb je als koper niet zo veel in te brengen. Dus je moet gewoon zorgen dat je het hoogste bod hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Ik had ook zo'n bod gehad tijdens de bezichtigingen. Makelaar adviseerde er niet op in te gaan. En zelf dacht ik ook: als die mensen er nu X voor over hebben, waarom zouden ze dan opeens niet mee gaan bieden voor hetzelfde bod - ze willen het immers blijkbaar graag hebben. Uiteindelijk hebben dezelfde mensen inderdaad ook gewoon nogmaals meegeboden in het biedingsproces én toen hoger geboden (maar ze waren nog steeds niet het hoogste :+ ).
Het hoeft helemaal niet te betekenen dat ze kost wat kost dat huis willen. Het hangt van veel factoren af, o.a. het aanbod
Bv. Ik wil perse in die wijk in die stad wonen. Ik zoek 100% instapklaar en een snelle overdracht, omdat mijn huis verkocht is en ik anders een tijdelijk onderkomen moet zoeken en dus twee keer moet verhuizen. Daar heb ik een flinke smak geld voor over. Gaan ze daar niet direct.op in, dan doe ik een bod op mijn tweede keuze. Als ik moet wachten tot de deadline en dan misschien nog overboden word, verlies ik anderhalve week tijd en is mijn tweede keuze misschien ook voor mijn neus weggekaapt

In jouw geval deden die lieden een bod onder hun maximum en ook geen killerbod, dwz dat het zo hoog was dat het zeer onwaarschijnlijk was dat je er meer voor zou kunnen krijgen. Dat is volstrekt zinloos!

Als het echt een killerbod was, had de makelaar wellicht een ander advies gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Hier snap.ik dan weer niks van. Als jij op.maandag 560k voor een huis wilt betalen als je de enige bent die een bod heeft liggen waarom zou je op de vrijdag als de inschrijving sluit dan geen 560k voor hetzelfde huis neer willen leggen? Ja leuk grloofwaardigheid maar praatjes vullen geen gaatjes. Ik snap dat het psychologisch lekker is om jezelf als consequent te zien maar in dit geval win je er zo weinig mee.

Dus op papier klinkt het leuk.maar.ik zou gewoon een huis willen kopen tegen een prijs die.ik.OK vind. Of dat nou consequent is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Hier snap.ik dan weer niks van. Als jij op.maandag 560k voor een huis wilt betalen als je de enige bent die een bod heeft liggen waarom zou je op de vrijdag als de inschrijving sluit dan geen 560k voor hetzelfde huis neer willen leggen?
Omdat de geldigheid van het bod met de bijbehorende voorwaarden dan verlopen zijn.
Het doel van het bod was 'de rest te slim/snel af te zijn' en te voorkomen dat iedereen mee kan bieden. Als dat niet meer aan de orde is gaat het bod uiteraard omlaag.
Dus op papier klinkt het leuk.maar.ik zou gewoon een huis willen kopen tegen een prijs die.ik.OK vind. Of dat nou consequent is of niet.
iedereen moet het op zijn eigen manier doen, waar hij/zij zich fijn bij voelt. Maar ik handel wel op deze manier en dat lijkt goed te werken. Verkopers zijn daar gevoelig voor: nu of nooit. Standaard sales trucjes zijn dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Maar het bod was onder die voorwaarden al niet hoog genoeg om op in te gaan, laat staan als er nog meer biedingen binnen zijn.
Als je vervolgens lager gaat bieden heb je alleen jezelf daarmee en ga je het waarschijnlijk niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Laguna schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Wel in een appartement van 84m² met de huidige prijzen per m² en de schaarse ruimte.
Laten we ook weer niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:35:
[...]

Omdat de geldigheid van het bod met de bijbehorende voorwaarden dan verlopen zijn.
Het doel van het bod was 'de rest te slim/snel af te zijn' en te voorkomen dat iedereen mee kan bieden. Als dat niet meer aan de orde is gaat het bod uiteraard omlaag.

[...]

iedereen moet het op zijn eigen manier doen, waar hij/zij zich fijn bij voelt. Maar ik handel wel op deze manier en dat lijkt goed te werken. Verkopers zijn daar gevoelig voor: nu of nooit. Standaard sales trucjes zijn dat toch.
Grappig. Ik snap heus de theorie maar ik zou mezelf behoorlijk stom vinden als ik dit probeerde, dan mn bod verlaagde naar 550 om dan tweede te worden voor iemand anders die bijv 560k heeft geboden via de reguliere weg.

Maar goed, ik zou dus ook nooit zo'n 'geweldig take it.or leave it' bod neerleggen want ik zie dat niet helpen in de huidige markt. Tenzij je geld te veel.hebt en tijd te weinig lijkt het me een manier om grip te krijgen waar je die eigenlijk niet hebt als.koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Grappig. Ik snap heus de theorie maar ik zou mezelf behoorlijk stom vinden als ik dit probeerde, dan mn bod verlaagde naar 550 om dan tweede te worden voor iemand anders die bijv 560k heeft geboden via de reguliere weg.

Maar goed, ik zou dus ook nooit zo'n 'geweldig take it.or leave it' bod neerleggen want ik zie dat niet helpen in de huidige markt. Tenzij je geld te veel.hebt en tijd te weinig lijkt het me een manier om grip te krijgen waar je die eigenlijk niet hebt als.koper.
het ligt iets genuanceerder. Met het hoge initiële bod probeer je het huis te bemachtigen en probeer je een veiling waarin mensen tegen elkaar op gaan bieden te voorkomen. De kans is best aanwezig dat je dan minder betaalt dan met veiling/biedingen het geval geweest was, en nog belangrijker: je hebt het huis.

als ze daar niet op in gaan en je verlaagt je bod en doet mee met de veiling, ja dan zijn je kansen gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dutchgio schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:46:
Maar het bod was onder die voorwaarden al niet hoog genoeg om op in te gaan
ok, dan houdt het op natuurlijk. Het moet wel aan aantrekkelijk bod zijn dat de verkopers echt laat twijfelen: oh jee wat nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Juist, daarom.zou ik.het bod dus niet verlagen maar het alsnog indienen mocht de inschrijving open blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Philip Ross schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

In een symmetrische onderhandeling wel ja. Maar als de verkoper alle macht heeft heb je als koper niet zo veel in te brengen. Dus je moet gewoon zorgen dat je het hoogste bod hebt.
het leuke is nu juist dat je als koper nog best een beetje macht kunt uitoefenen. Kijk maar eens in het 'verkoop je huis' topic hoe onzeker men daar is, zeker als het aantal bezichtigingen of biedingen beperkt is. Op die gevoelens kun je prima inspelen.

Het gaat uiteraard niet of beperkt op als het om een superpopulaire woning gaat, dan lachen ze je uit.
Pagina: 1 ... 363 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7