vanDaal schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:43:
Wij hebben inmiddels drie keer (2005, 2010, 2018) een huis gekocht met maximale hypotheek. Dat is wel drie keer even op de blaren zitten na de aankoop, maar daarmee hebben we wel maximaal meegelift op de stijging van de huizenprijzen. En dat was in ons geval ook de enige manier dat we ons derde huis hebben kunnen kopen, dus met de overwaarde van de eerste twee huizen. Maar het moet wel bij je passen.
Wat ik hierin wel lastig vind is de wijziging van de hypotheekrentes in al die periodes.
Nu heb jij het "geluk" gehad dat de hypotheekrente in 2005 en 2010 vrijwel gelijk waren (ergens in de 4%). En je hebt dan ook nog leuke overwaarde opgebouwd.
Tijdens de aankoop van je huis is 2018 had je wederom overwaarde en ook nog eens een rente die gehalveerd was naar zo'n 2%. Dubbel gunstig dus. Zo is een volgende stap inderdaad goed te doen.
Ik heb zelf in 2018 gekocht met wat voor mij toen de maximale hypotheek was en tegen 2% rente.
In 2021 na verbouwing de rente gemiddeld naar 1.7%. Ondertussen de waarde van het huis zo'n 30% gestegen, maar heb er ook wat in geïnvesteerd.
Lang verhaal kort;
Ik kan nu na 4 jaar ook verkopen met 100k overwaarde, maar doordat de rente meer dan verdubbeld is voor mij is het niet te doen.
Oke, ik kan mijn hypotheek meeverhuizen en alleen het nieuwe deel hoef ik tegen de huidige tarieven af te sluiten, maar deze volgende stap (van 2 kapper naar vrijstaand bijv.) Zou voor mij een verdubbeling van de maandlasten betekenen. Vooral dus omdat die rente nu bijna 3x zo hoog is en daarbij de prijzen ook nog steeds fors zijn.
Zou ik graag vrijstaand willen wonen en wat meer grond willen hebben? Zeker!
Is dat mij letterlijk het dubbele maandbedrag waard? Absoluut niet...
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024