Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 286 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 19:14
rubenos schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Bod terugtrekken en weer door. Het is ontzettend zuur voor de verkopers, maar je gaat nu overduidelijk niet tekenen. Dan hebben zij het meeste aan snel duidelijkheid van jou zodat ze andere geïnteresseerden/bieders kunnen benaderen nu die nog “warm” zijn. Met getreuzel doe je ze geen plezier.

Het zou best kunnen dat de verkopende makelaar bij een volgend huis aan zijn verkopers adviseert om voor een ander bod te gaan als jij weer een bod doet. Je kan het beste ook met de verkoopmakelaar het zo netjes mogelijk afhandelen. Die zal er verder ook zakelijk in staan, zoals in dit topic en het Verkoop-topic te lezen is, is bij makelaars de afspraak ook geregeld niet zo definitief als je bij een mondeling akkoord verwacht.

Snap je helemaal overigens. Zelf ben ik geregeld na een 2e bezichtiging van mening verandert. Als het kan daarom altijd proberen om een 2e bezichtiging te regelen als je een bod gaat doen. Zelfs in de grootste 2020-2021 gekkigheid met 25 andere gegadigden lukte dat meestal wel, zeker als je een aankoopmakelaar hebt. Misschien sowieso een idee als je wat impulsiever bent. Die leert je snel genoeg kennen voor degelijk advies en hoe om te gaan met dit soort situaties
Het kan gebeuren en nu heb ik ook een ietwat heldere beeld van wat ik nou wil. Het is inderdaad gewoon verstandig om een woning minstens twee keer te bezichtigen alvorens een bod te plaatsen. Voorlopig neem ik rustig mijn tijd en ga ik kijken wat er op funda beschikbaar komt. Geen haastige biedingen meer. Desnoods eerst met vrienden/familie discussiëren voor het plaatsen van een bod. Heeft iemand wellicht een goede aanrader m.b.t. een adviseur en aankoopmakelaar omstreeks Rotterdam Zuid (denk aan Hoogvliet of Spijkenisse)? Ben sowieso niet zo blij met de aankoopmakelaar die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 18:30
Flix20 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:36:
Het is tenslotte de hypotheekverstrekker die uiteindelijk die plicht heeft want daar neem je de hypotheek af.
Het is overigens wel bij de toko die je toevallig bij naam noemt.
[...]
Dat is ook helemaal prima en hehb ik geen moeite mee.
Maar naar mijn mening krijgen we nu het premium plus plus extra pakket in de maag geschoven, waar het basis pakket ook voldoet.
Dat is ook precies onze ervaring geweest met de Hypotheker. Wij vonden dat het prima met het basis pakket zou kunnen, komen zij ineens met "ja het is heel complex dus dat is dan €4000 alsjeblieft". Die hebben we vriendelijk bedankt, en hebben nu een adviseur van de ING voor €1800. Die had ook al verschillende soortgelijke ervaringen gehoord van anderen bij de Hypotheker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Nou, ik zit met een dilemma. We hebben een huis bezichtigd (twee maal) en willen een bod uitbrengen. Als je eenmaal een bod wilt uitbrengen wil je het huis het liefst ook hebben natuurlijk. In deze regio (regio Rotterdam) is de markt iets afgekoeld. Daarvoor was het zonder aankoopmakelaar kansloos om in aanmerking te komen voor een huis. Onderling stemden zij met elkaar af.

Ik zit daardoor nu toch te denken om een aankoopmakelaar in te schakelen, eigenlijk alleen om het huis te kopen voor ons. Hij mag dan tegelijkertijd wel ons huis verkopen. Aan de andere kant, ik weet prima wat ik wil bieden etc , dus ik wil het geld ook niet weggooien aan een aankoopmakelaar.

Lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tessa vd Heide schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:58:
[...]en hebben nu een adviseur van de ING voor €1800.
Ik heb de rentestanden niet bekeken, maar adviseurs van banken adviseren toch gewoonlijk alleen over het product waarvoor ze werken? Ik weet dat veel mensen alleen een hypotheek willen van ING/Rabobank/ABN Amro, echter begrijp ik niet waarom. Lijkt me dat je je enorm beperkt hierdoor. De 1800 EUR is een mooie prijs (ik heb minder betaald overigens), echter lijkt me dat je mogelijk veel meer kosten zou kunnen besparen door meerdere hypotheekaanbieders te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Barfi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Ik vond het hele gebeuren ook erg gehaast en had niet gedacht dat mijn nog geaccepteerd zou worden.
Dat is een verkooptechniek. Niet voor niets dat de wet allerlei beschermingen heeft voor de koper (en verkoper). De makelaar van de verkoper neemt ook een risico met het gebruiken van zulk soort verkooptruukjes.

Dingen zoals "whatsappfraude" werken o.a. door mensen weinig tijd te geven en flink druk te zetten. Ook een soort van verkooptechniek. Da wel de illegale variant ipv legaal :-P

Ik vind het ook een beetje laakbaar van de makelaar eigenlijk.

Edit: en jouw verhaal stelt weinig voor. Een makelaar houdt vaak nog contact met 2e keus enzo. Puur omdat dit vaker voorkomt. Kennissen hebben een verkoper veel langer aan het lijntje gehouden. De verkopende makelaar bood later nog steeds een ander huis aan ze aan. Had ik niet verwacht.

[ Voor 17% gewijzigd door bkor op 10-01-2023 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:02
Aan het kijken naar een ruime 2 onder 1 kap in de regio zuid holland, Label A.
Woning is volgens de makelaar al sinds juni aangemeld, maar funda meldt 7 weken in de verkoop. Verkoper woont in het buitenland en zit er eigenlijk nooit. Weinig aan gedaan in de afgelopen jaren, specifieke ruimte wat de ''rookruimte'' was. Eerdere onderbiedingen zouden niet zijn geaccepteerd. Toen ik bij de bezichtiging deze week toch benoemde dat er wel erg veel aan gedaan moest worden gaf de makelaar al meteen aan: er is onderhandelruimte met de vraagprijs. Kans is dat de verkoper zich toch gaan beklijven dat de markt aan het veranderen is en dat mensen in een bepaald segment toch niet zoveel willen verbouwen. En dat de woning optisch toch niet zo verkoopbaar is (hier kijk ik wel doorheen).
Planning is dat ik een bod van 10% onder de vraagprijs ga doen. Ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Wij zijn onlangs verhuist (aankoop was in april 2021) en zaten toen nog in een oververhitte markt en dus wat moeten overbieden (400k)..

Nu staat er verderop in onze straat hetzelfde huis te koop, en de vraagprijs is 360k, zelfde vraagprijs als ons huis vorig jaar..
Het staat inmiddels een maand te koop en kijkers komen er bijna niet meer..
Verkopers hebben al wel iets nieuws per 1 februari, en zitten nu al te denken om de prijs te verlagen omdat ze niet te lang dubbele lasten willen houden.

Ik had zelf niet verwacht dat het zo snel zou omslaan, het enige voordeel wat ik nu nog heb is een zeer lage hypotheekrente i.t.t. huidige kopers die boven de 4-5% zitten.

Mijn vrouw maakt zich gelijk zorgen over onze woningwaarde, maarja ook al is die nu al 10-15% gezakt, we staan nog lang niet onder water qua LTV, en blijven mooi aflossen de komende jaren..
De markt trekt ooit wel weer aan, en we wonen nu nog goedkoper dan wanneer ik nu zou kopen met deze rentes...

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zodra je een huis gekocht hebt is de waarde alleen nog van belang voor de WOZ waarde, en pas als je wilt of moet verkopen. Daarbuiten zijn het gewoon getalletjes op papier. Hoe lager, hoe minder belastingen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
verstappen33 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:23:

Ik had zelf niet verwacht dat het zo snel zou omslaan, het enige voordeel wat ik nu nog heb is een zeer lage hypotheekrente i.t.t. huidige kopers die boven de 4-5% zitten.
Dat is je antwoord toch. Een starter die de huidige vraagprijs volledig als hypotheek financieert, gaat maandelijks meer betalen dan jij nu betaald voor een hogere vraagprijs.
Als je fijn woont, er voorlopig blijft wonen en ook aflost dan is er niet veel aan de hand. Als je nu alweer wilt verkopen wel, met als aantekening dat een andere woning ook minder zal kosten dan in april 2021 (uitzonderingen daargelaten).

En ja, het ideale zou natuurlijk deze nieuwe vraagprijs zijn, met de “oude rente” 😉.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ArthurMorgan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:30:
Zodra je een huis gekocht hebt is de waarde alleen nog van belang voor de WOZ waarde, en pas als je wilt of moet verkopen. Daarbuiten zijn het gewoon getalletjes op papier. Hoe lager, hoe minder belastingen.
Klopt, zo sta ik er ook in, maarja vrouwen emoties zijn soms lastig te begrijpen..
We hebben de intenties om hier lang te blijven wonen, dus huidige prijzen interesseren mij ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Pizzaman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:06:
Nou, ik zit met een dilemma. We hebben een huis bezichtigd (twee maal) en willen een bod uitbrengen. Als je eenmaal een bod wilt uitbrengen wil je het huis het liefst ook hebben natuurlijk. In deze regio (regio Rotterdam) is de markt iets afgekoeld. Daarvoor was het zonder aankoopmakelaar kansloos om in aanmerking te komen voor een huis. Onderling stemden zij met elkaar af.

Ik zit daardoor nu toch te denken om een aankoopmakelaar in te schakelen, eigenlijk alleen om het huis te kopen voor ons. Hij mag dan tegelijkertijd wel ons huis verkopen. Aan de andere kant, ik weet prima wat ik wil bieden etc , dus ik wil het geld ook niet weggooien aan een aankoopmakelaar.

Lastig...
Als je prima weet wat je wil bieden etc, heeft in mijn ogen een aankoopmakelaar geen meerwaarde of je moet toevallig de juiste hebben die ook echt (een goede) contact heeft met de verkopende makelaar. Anderzijds zal het naar mijn idee niet veel uitmaken, en de juiste aankoopmakelaar vinden lijkt mij lastig.

Ik geloof overigens niet dat een woning gegund wordt aan een makelaar, maar gewoon aan de gene die de beste voorwaarden op tafel legt.. En de voorwaarden waaronder jij wil bieden heb je als ik het goed begrijp al duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
keanu_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
Hoeveel % denkt/hoop je onder de vraagprijs te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
keanu_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:53:
Aan het kijken naar een ruime 2 onder 1 kap in de regio zuid holland, Label A.
Woning is volgens de makelaar al sinds juni aangemeld, maar funda meldt 7 weken in de verkoop. Verkoper woont in het buitenland en zit er eigenlijk nooit. Weinig aan gedaan in de afgelopen jaren, specifieke ruimte wat de ''rookruimte'' was. Eerdere onderbiedingen zouden niet zijn geaccepteerd. Toen ik bij de bezichtiging deze week toch benoemde dat er wel erg veel aan gedaan moest worden gaf de makelaar al meteen aan: er is onderhandelruimte met de vraagprijs. Kans is dat de verkoper zich toch gaan beklijven dat de markt aan het veranderen is en dat mensen in een bepaald segment toch niet zoveel willen verbouwen. En dat de woning optisch toch niet zo verkoopbaar is (hier kijk ik wel doorheen).
Wij zitten nu met een soortgelijke situatie.
Huis gezien die te duur in de markt staat. Huis verderop in de straat is voor 80k meer verkocht maar heeft ook meer m2 woonoppervlak en perceel en was daarnaast ook nog eens af. En die is in juli verkocht.
De m2 prijs van die woning is dan zelfs lager dan het huis waar wij op zitten te starten.

Hebben al bij de verkoopmakelaar gepolst maar de verkopers zijn nog niet bereid om te zakken naar wat wij in gedachten hebben. Ondertussen staat het huis al 2 maanden te koop.
We wachten het nog even af.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
beyazz06 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik geloof overigens niet dat een woning gegund wordt aan een makelaar, maar gewoon aan de gene die de beste voorwaarden op tafel legt.. En de voorwaarden waaronder jij wil bieden heb je als ik het goed begrijp al duidelijk..
Ligt natuurlijk er ook aan hoe de markt is en hoeveel makelaars actief zijn in het gebied..
In de randstad zullen de makelaars elkaar minder goed kennen (of helemaal niet), maar hier in het oosten (Twente), kent 90% van alle makelaars elkaar goed.

Voorwaarden zijn natuurlijk het belangrijkst, maar een makelaar kan ook goed gevoel overbrengen, zeker wanneer ze elkaar goed kennen..
Het vertrouwen speelt dan ook mee, als makelaar A zegt dat zijn client geen enkele problemen heeft met financiering, dan kan dat wel de bepalende factor zijn dat ze hem toch gunnen..

Ik had het namelijk met mijn woning die ik vorig jaar kocht..
Het ging uiteindelijk tussen 2 personen die hetzelfde bod op tafel hadden gelegd..
Ik had wel een aankoop makelaar, de ander niet..
Voorwaarden van de biedingen waren ook hetzelfde..

De doorslag kwam bij mij toch doordat ik een aankoop makelaar had en de makelaars elkaar goed kenden, de andere bieder was maar een wildvreemde en daar konden ze dus niet goed peilen of die het wel zou kunnen betalen.

En de verkopers hadden geen zin in gedoe, dus zijn voor de "veilige" optie gegaan, en daarom de woning aan ons gegund zonder dat we nog verder door hoefden te bieden.

In ons geval koste de aankoop makelaar 1750 euro incl BTW, hierin zaten 5 bezichtigingen, voor elke bezichtiging meer was het 100 euro incl BTW extra..

Hij heeft zijn geld zeker waar gemaakt, niet alleen in het biedingsproces, maar ook onze emotie onder controle te houden.. Want we lieten ons nogal gek maken in de tijd door de extreme biedingen en het weinige aanbod...

[ Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 12-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keanu_
TvanW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Vraagprijs ruim 680k (+/-3.5k per m2). Ik hoop er 50k onder te komen, omdat ik qua (noodzakelijke) afwerking/verbouwing echt nog wel 60-75k zie gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door keanu_ op 12-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Ligt natuurlijk er ook aan hoe de markt is en hoeveel makelaars actief zijn in het gebied..
In de randstad zullen de makelaars elkaar minder goed kennen (of helemaal niet), maar hier in het oosten (Twente), kent 90% van alle makelaars elkaar goed.

Voorwaarden zijn natuurlijk het belangrijkst, maar een makelaar kan ook goed gevoel overbrengen, zeker wanneer ze elkaar goed kennen..
Het vertrouwen speelt dan ook mee, als makelaar A zegt dat zijn client geen enkele problemen heeft met financiering, dan kan dat wel de bepalende factor zijn dat ze hem toch gunnen..

Ik had het namelijk met mijn woning die ik vorig jaar kocht..
Het ging uiteindelijk tussen 2 personen die hetzelfde bod op tafel hadden gelegd..
Ik had wel een aankoop makelaar, de ander niet..
Voorwaarden van de biedingen waren ook hetzelfde..

De doorslag kwam bij mij toch doordat ik een aankoop makelaar had en de makelaars elkaar goed kenden, de andere bieder was maar een wildvreemde en daar konden ze dus niet goed peilen of die het wel zou kunnen betalen.

En de verkopers hadden geen zin in gedoe, dus zijn voor de "veilige" optie gegaan, en daarom de woning aan ons gegund zonder dat we nog verder door hoefden te bieden.

In ons geval koste de aankoop makelaar 1750 euro incl BTW, hierin zaten 5 bezichtigingen, voor elke bezichtiging meer was het 100 euro incl BTW extra..

Hij heeft zijn geld zeker waar gemaakt, niet alleen in het biedingsproces, maar ook onze emotie onder controle te houden.. Want we lieten ons nogal gek maken in de tijd door de extreme biedingen en het weinige aanbod...
Valt iets over te zeggen, echter; in mijn bod had ik aangegeven dat het financiële plaatje reeds was uitgezocht en geen probleem/risico vormde alsook de naam van de hypotheekadviseur erbij die men kon benaderen -indien gewenst- voor bevestiging. In mijn ogen is dit meer waard dan een aankoopmakelaar zegt: "mijn kandidaat kan het betalen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
beyazz06 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Valt iets over te zeggen, echter; in mijn bod had ik aangegeven dat het financiële plaatje reeds was uitgezocht en geen probleem/risico vormde alsook de naam van de hypotheekadviseur erbij die men kon benaderen -indien gewenst- voor bevestiging. In mijn ogen is dit meer waard dan een aankoopmakelaar zegt: "mijn kandidaat kan het betalen".
Klopt, maar ik mag niet jou gegevens opvragen bij jou hypotheekverstrekker in het kader van privacy.. Enige wat jij kunt doen is je berekening laten zien aan de verkoper.

Daarnaast strooi ik niet graag mijn financiele gegevens in het rond..

Maarja het is maar net wat je gevoel zegt en uiteindelijk zul je ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen..
Er waren een jaar geleden genoeg mensen die wild aan het overbieden waren en uiteindelijk het financiele plaatje niet rond kregen..
Uiteindelijk behartigd de makelaar ook zijn eigen belang, als hij niet overtuigt is dat zijn client het niet kan betalen zal hij het ook niet als bod uitbrengen.. Hij wil ook gewoon zijn commissie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
verstappen33 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Klopt, maar ik mag niet jou gegevens opvragen bij jou hypotheekverstrekker in het kader van privacy.. Enige wat jij kunt doen is je berekening laten zien aan de verkoper.

Maarja het is maar net wat je gevoel zegt en uiteindelijk zul je ze op hun blauwe ogen moeten vertrouwen..
Er waren een jaar geleden genoeg mensen die wild aan het overbieden waren en uiteindelijk het financiele plaatje niet rond kregen..
Uiteindelijk behartigd de makelaar ook zijn eigen belang, als hij niet overtuigt is dat zijn client het niet kan betalen zal hij het ook niet als bod uitbrengen.. Hij wil ook gewoon zijn commissie..
En dat eerste moet je dus ook niet doen. Dan zien de verkopers wat jouw maximale hypotheek kan zijn dus kunnen ze proberen het onderste uit de kan te halen.
Mocht het tegen de max van de financieringsbandbreedte zitten, dan zou ik daar als verkoper ook niet zo snel mee door gaan want dan is de kans op tegenslag groter.
Beetje een catch22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Wie zegt dat je met je financiële gegevens moet strooien? Je geeft enkel aan dat het financiële plaatje is uitgezocht, waaruit blijkt dat het geen probleem is en ter bevestiging kan je dit navragen bij de hypotheekadviseur. Diezelfde hypotheekadviseur die je uiteraard van te voren heb gesproken cq afgesproken dat je dit gaat doen.

Hier zit geen enkele privacy stuk aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
beyazz06 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:06:
[...]

Wie zegt dat je met je financiële gegevens moet strooien? Je geeft enkel aan dat het financiële plaatje is uitgezocht, waaruit blijkt dat het geen probleem is en ter bevestiging kan je dit navragen bij de hypotheekadviseur. Diezelfde hypotheekadviseur die je uiteraard van te voren heb gesproken cq afgesproken dat je dit gaat doen.

Hier zit geen enkele privacy stuk aan vast.
Uiteindelijk komt het gewoon neer op vertrouwen hebben in de ander, en dat vertrouwen kun je wel/niet afdekken in voorwaarden zoals wel/geen voorbehoud van financiele voorwaarden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
bkor schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:33:
[...]

Ik heb de rentestanden niet bekeken, maar adviseurs van banken adviseren toch gewoonlijk alleen over het product waarvoor ze werken? Ik weet dat veel mensen alleen een hypotheek willen van ING/Rabobank/ABN Amro, echter begrijp ik niet waarom. Lijkt me dat je je enorm beperkt hierdoor. De 1800 EUR is een mooie prijs (ik heb minder betaald overigens), echter lijkt me dat je mogelijk veel meer kosten zou kunnen besparen door meerdere hypotheekaanbieders te vergelijken.
Meestal zijn het de voorwaarden die er wat beter uitzien. Zo heb je bijv. bij de ing risicoklassen in stappen van 5% en kan je elk jaar een rentemiddeling aanvragen voor 225e. Lijkt mij niet gek om in de tijden dat de rente nu hoog is maar over paar jaar lager kan zijn dat je elk jaar kan middelen. Vooral als je voor een langere tijd heb vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:38
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Meestal zijn het de voorwaarden die er wat beter uitzien. Zo heb je bijv. bij de ing risicoklassen in stappen van 5% en kan je elk jaar een rentemiddeling aanvragen voor 225e. Lijkt mij niet gek om in de tijden dat de rente nu hoog is maar over paar jaar lager kan zijn dat je elk jaar kan middelen. Vooral als je voor een langere tijd heb vastgezet.
Nou in mijn ervaring lopen de grootbanken bepaald niet voorop in klantvriendelijke voorwaarden. Altijd boetevrij kunnen aflossen bijvoorbeeld, automatisch schuld/marktwaarde aanpassen wanneer dat opportuun is etc. Er zijn kleinere partijen (ook de dochters van grootbanken) die daar veel klantvriendelijker in opereren.
Rentemiddeling kan bijna overal. Kost een geldverstrekker ook niks, want je betaalt het verschil gewoon 1:1 terug maar dan omgeslagen naar de nieuwe periode.

[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 16-01-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
THM0 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Nou in mijn ervaring lopen de grootbanken bepaald niet voorop in klantvriendelijke voorwaarden. Altijd boetevrij kunnen aflossen bijvoorbeeld, automatisch schuld/marktwaarde aanpassen wanneer dat opportuun is etc. Er zijn kleinere partijen (ook de dochters van grootbanken) die daar veel klantvriendelijker in opereren.
Rentemiddeling kan bijna overal. Kost een geldverstrekker ook niks, want je betaalt het verschil gewoon 1:1 terug maar dan omgeslagen naar de nieuwe periode.
Welke andere kleine aanbieder heeft risicoklasse stappen van 5% en waar je elk jaar kan rentemiddelen?
Dat waren namelijk mijn eisen. Kan mij vergissen maar die combinatie is maar een handjevol

[ Voor 6% gewijzigd door Figo112 op 16-01-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Welke andere kleine aanbieder heeft risicoklasse stappen van 5% en waar je elk jaar kan rentemiddelen?
Dat waren namelijk mijn eisen. Kan mij vergissen maar die combinatie is maar een handjevol
Geen idee, en het kan natuurlijk dat je een specifieke case hebt die heel gunstig uitvalt bij bijv ING. Maar in het algemeen kunnen de grootbanken nog wel wat stappen zetten qua klantvriendelijke voorwaarden als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Meestal zijn het de voorwaarden die er wat beter uitzien. Zo heb je bijv. bij de ing risicoklassen in stappen van 5% en kan je elk jaar een rentemiddeling aanvragen voor 225e.
Rentemiddeling vind ik een goede (speelde niet toen ik afsloot). Ik heb gekeken naar de goedkoopste aanbieders en die hebben dat inderdaad bijna niet. Maar toch, sommige wel en ING zit flink wat hoger qua rente. Hetzelfde voor die risicoklasse stappen. Dat is goed als je hierdoor goedkoper uit bent. Echter lijkt b.v. SNS ook b.v. rentemiddeling te hebben en heeft standaard een lagere rente. Heel snel gekeken, ik gok dat er nog wat meer meespeelt.

Mijn punt was trouwens niet dat een "grote" bank soms goed eruit komt, maar dat een redelijk aantal mensen automatisch voor de "eigen"bank wordt gekozen. Tenminste, er wordt bijna standaard gevraagd (wat gratis gesprekken had) of je voorkeur hebt voor de "eigen"bank. Dat wordt niet voor niets gevraagd. Verder vind ik het ongunstig dat je vaak ook een betaalrekening bij diezelfde bank moet aanhouden, gaat marktwerking tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
bkor schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Rentemiddeling vind ik een goede (speelde niet toen ik afsloot). Ik heb gekeken naar de goedkoopste aanbieders en die hebben dat inderdaad bijna niet. Maar toch, sommige wel en ING zit flink wat hoger qua rente. Hetzelfde voor die risicoklasse stappen. Dat is goed als je hierdoor goedkoper uit bent. Echter lijkt b.v. SNS ook b.v. rentemiddeling te hebben en heeft standaard een lagere rente. Heel snel gekeken, ik gok dat er nog wat meer meespeelt.

Mijn punt was trouwens niet dat een "grote" bank soms goed eruit komt, maar dat een redelijk aantal mensen automatisch voor de "eigen"bank wordt gekozen. Tenminste, er wordt bijna standaard gevraagd (wat gratis gesprekken had) of je voorkeur hebt voor de "eigen"bank. Dat wordt niet voor niets gevraagd. Verder vind ik het ongunstig dat je vaak ook een betaalrekening bij diezelfde bank moet aanhouden, gaat marktwerking tegen.
Opzich zou de uitgangspunt de laagste rente moeten zijn. Maar blijft een moment opname toen ik een aantal jaren geleden een hypotheek afsloot was ING niet de goedkoopste maar met de betaalrekening erbij scheelde het niet veel meer en de afgelopen jaren door de 5% risicoklasse tredes en de jaarlijke rentemiddelen ben ik uiteindelijk veel goedkoper uitgekomen. Maar als voorwaarden geen rol speelt en geen betaalrekening wil afsluiten dan zou ik gewoon de goedkoopste pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
[...]
Maar als voorwaarden geen rol speelt en geen betaalrekening wil afsluiten dan zou ik gewoon de goedkoopste pakken.
Ik doelde nergens op dat voorwaarden niet belangrijk zijn; voorwaarden zijn wel belangrijk. Echter het is een combinatie van de juiste voorwaarden en de rente die gevraagd wordt. Echter hangen de voorwaarden af van de situatie. Indien de rente weer rond de ~1-1,5 procent schommelt dan vind ik een rentemiddeling niet een belangrijke voorwaarde. Zo te horen heb je verder gekeken dan puur alleen de ING. Ik reageerde (een keer) waarbij iemand echt naar de ING was gegaan, dat blijft me verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:17
@Figo112 Kan je bij ING rentemiddelen indien je al eerder gerentemiddeld hebt? Of pas weer zodra de nieuwe rentevasteperiode die je hebt gekozen met rentemiddelen is afgelopen?

Rentemiddelen indien je al gerentemiddeld hebt kan volgens mij nergens, dan krijg je een dubbele boete-opslag lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
TheDeuce schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:07:
@Figo112 Kan je bij ING rentemiddelen indien je al eerder gerentemiddeld hebt? Of pas weer zodra de nieuwe rentevasteperiode die je hebt gekozen met rentemiddelen is afgelopen?

Rentemiddelen indien je al gerentemiddeld hebt kan volgens mij nergens, dan krijg je een dubbele boete-opslag lijkt me.
Ik heb de afgelopen 5 jaar 3 x een rentemiddeling gedaan via de ING. Volgens mij zelfs jaarlijks mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Klopt, bij een aantal hypotheekvormen bij ING kan dit elk jaar. Bij NN kan het 1x per looptijd bij de hypotheekvorm die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Wat vinden jullie van de volgende kwestie.

Ik heb huis gekocht en overdracht was 27 november. Gisteren is de CV ketel raar gaan doen/doet het niet meer.
Bij navraag blijkt dat de oude eigenaren al sinds bouw van huis (2016) geen onderhoud aan dat ding hebben laten doen. Ze zijn het vergeten. Zelf heb ik bij koop niet naar gekeken.

Mijn fout omdat ik niet naar heb gekeken of kan ik nog proberen iets op hun te verhalen? Op de B vragenlijst stond de vraag:
Wanneer is deze voor het laatst onderhouden: (blanco)
Is het onderhoud uitgevoerd door een erkend bedrijf? ja of nee (beide niet aangevinkt)

Ik ga maar vanuit dat het mijn fout is dat ik niet gekeken heb, maar ik vraag me af hoe slecht het voor de ketel is dat hij al 6 jaar geen onderhoud heeft gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:24:
Wat vinden jullie van de volgende kwestie.

Ik heb huis gekocht en overdracht was 27 november. Gisteren is de CV ketel raar gaan doen/doet het niet meer.
Bij navraag blijkt dat de oude eigenaren al sinds bouw van huis (2016) geen onderhoud aan dat ding hebben laten doen. Ze zijn het vergeten. Zelf heb ik bij koop niet naar gekeken.

Mijn fout omdat ik niet naar heb gekeken of kan ik nog proberen iets op hun te verhalen? Op de B vragenlijst stond de vraag:
Wanneer is deze voor het laatst onderhouden: (blanco)
Is het onderhoud uitgevoerd door een erkend bedrijf? ja of nee (beide niet aangevinkt)

Ik ga maar vanuit dat het mijn fout is dat ik niet gekeken heb, maar ik vraag me af hoe slecht het voor de ketel is dat hij al 6 jaar geen onderhoud heeft gehad.
Ten eerste jouw fout, je kunt er weinig mee.

Trouwens zo'n ketel kost ook geen vermogen (paar duizend) mocht hij eerder stuk gaan, als hij in 2016 geplaatst is dan is een nieuwe ketel waarschijnlijk plug and play. Of het is een goed moment om de aanschaf van een WP naar voren te schuiven ;).

Of het slecht is geen idee, ik zou zeggen van niet maar ben geen kenner.
Zou wel asap onderhoud laten uitvoeren natuurlijk :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:58
@kx22 lijkt me onder onderzoeksplicht van jou als koper te vallen. Het was netter geweest als men op vragenlijst geen onderhoud had vermeld, maar feitelijk was blanco correct en had je daarover een vraag kunnen stellen.

Onderhoud lijkt me wel zinvol, al was het maar vanwege koolmonoxide risico. Verder weet ik niet in hoeverre de verzekering lastig kan gaan doen als door achterstallig onderhoud er brand oid zou ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 19:21
Ketel van 6 jaar zal ook niet meteen vervangen hoeven worden. Onze ketel van heeft ook al de nodige storingen en reparaties gehad in 8 jaar. En die krijgt ook nog eens netjes onderhoud. Kan gewoon pech zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Bij de ketel in ons vorige huis heb ik 1 keer regulier onderhoud laten plegen, tijdens de werkzaamheden zei de betreffende monteur “deze ketel heb ik zelf ook, doe er helemaal niets aan totdat die storing geeft”. Het jaar erop zou hij zelf bellen voor onderhoud, hij is vergeten te bellen, ik vond het ook wel best gezien zijn verhaal.

Als er echt een storing is dan bel ik wel een storingsdienst.
*het ging om een recent geplaatste ketel, <5jaar oud met destijds nieuwe dak doorvoer en alles.

Ik geloof niet zo in die onderhoudsbeurten en contracten voor recente ketels.

Wel pech voor jou dat je zo snel storing hebt nadat je de sleutel hebt

[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 21-01-2023 22:18 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Gewoon ff bellen met de lokale feenstra. Sluit je ook onderhoudscontract af en je bent klaar komende tijd.

Misschien kost t je 100 piek, nieuw onderdeel en manuren. Jammer maar niet per se worth it om nu richting verkopers te gaan als je ‘t mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:35:
Gewoon ff bellen met de lokale feenstra. Sluit je ook onderhoudscontract af en je bent klaar komende tijd.

Misschien kost t je 100 piek, nieuw onderdeel en manuren. Jammer maar niet per se worth it om nu richting verkopers te gaan als je ‘t mij vraagt.
Feenstra zijn boefjes. Toen ik een storing had, wilden ze niet komen omdat ik geen contract had.
Een ander, lokaler bedrijf kwam zonder mokken en morren en sindsdien laat ik jaarlijks de onderhoud door hun doen en vergeleken met Feenstra is Feenstra ook duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Wispe schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Feenstra zijn boefjes. Toen ik een storing had, wilden ze niet komen omdat ik geen contract had.
Een ander, lokaler bedrijf kwam zonder mokken en morren en sindsdien laat ik jaarlijks de onderhoud door hun doen en vergeleken met Feenstra is Feenstra ook duur.
Daarom noemde ik het ook de lokale feenstra. Gewoon lokaal verwarmingsinstallateur en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Daarom noemde ik het ook de lokale feenstra. Gewoon lokaal verwarmingsinstallateur en je bent er.
Oh, verkeerd begrepen ;)
Sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:28
Denk er wel aan dat sommige opstalverzekeringen moeilijk doen als er schade ontstaat door een niet recent onderhouden CV ketel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:54
Het kan snel gaan. 1januari gezegd we gaan dit jaar wat meer opzoek zouden gaan naar een eerste eigen woning. Afgelopen vrijdag is de bedenk termijn van het koopcontract verlopen voor ons eerste huis :D

Uiteindelijk tegen vraagprijs de woning gekocht, waarschijnlijk iets te duur gezien die al 2 maanden te koop stond. Maar we zagen hem pas door de open dag die behoorlijk goed bezocht was. Uiteindelijk met 399k een redelijke prijs voor een 2 kapper van 107m2 op 275m2 perceel in de achterhoek.

Nu nog even de hypotheek regelen, woensdag de taxateur, en dan aanvragen maar we verwachten daar niks bijzonders bij. Hypotheker zag ook geen hindernissen. Daarna de duurzamheid hypotheek aanvragen via de gemeente, 1.8% is een heel stuk gunstiger nog.

Er komt veel op je af als starter, wat een geregel :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
En achteraf denk je, was het nou allemaal zo spannend :)

Gaat om een hoop geld en alles is nieuw, dat maakt het als starter wat spannender. Achteraf (is mooi wonen natuurlijk) gezien valt het wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:46
B-Real schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:56:
En achteraf denk je, was het nou allemaal zo spannend :)

Gaat om een hoop geld en alles is nieuw, dat maakt het als starter wat spannender. Achteraf (is mooi wonen natuurlijk) gezien valt het wel mee ;)
Wat ik er vooral spannend aan vind is de langetermijnverplichting die je aangaat. Als je huurt en je werkgever besluit 30km te verhuizen kan je in een maandje je huur opzeggen (mocht je dat willen), in een maandje je huis verkopen en een nieuwe huis regelen (zeker zonder grote financiële verliezen) is wat simpeler. Idem voor een relatie die uit gaat of een partner die overlijd, een huis/wijk/buren die niet zo bevallen etc..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
Draai het eens om. Als je wel gewoon in de buurt kan blijven werken. Je relatie gewoon goed is en je wel op een mooie plek/in een mooie buurt woont, dan weet je voor de komende 10/20/30 jaar waar je aan toe bent. Uiteraard afhankelijk van hoe je het regelt.

Je maandlasten staan nagenoeg vast, de huurprijzen worden elke maand hoger. Je moet je woning zelf onderhouden, maar de woning wordt uiteindelijk ook jouw eigendom.

Even een ander huurhuis vinden lijkt mij overigens net zo lastig als een andere koopwoning vinden. Bevalt de koopwoning om wat voor reden uiteindelijk toch niet dan kun je altijd verkopen en zolang deze niet onder water staat houd je in elk geval het afgeloste deel nog over voor jezelf.

Dat laatste is wel een dingetje natuurlijk met deze hoge woningprijzen. Als de markt in elkaar zakt en je móét dan verkopen, dan wordt het een lastiger verhaal.

Al met al vind ik het een rustgevend idee dat ik een huis heb die voldoende ruimte bied om hier nooit meer weg te moeten, mooi plek, goede buurt. Qua lasten absoluut niet op de max van ons kunnen én deze lasten blijven tot het eind gelijk. Vind ik persoonlijk een erg rustgevende gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
supersoco80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Wat ik er vooral spannend aan vind is de langetermijnverplichting die je aangaat. Als je huurt en je werkgever besluit 30km te verhuizen kan je in een maandje je huur opzeggen (mocht je dat willen), in een maandje je huis verkopen en een nieuwe huis regelen (zeker zonder grote financiële verliezen) is wat simpeler. Idem voor een relatie die uit gaat of een partner die overlijd, een huis/wijk/buren die niet zo bevallen etc..
Een huis kopen moet je nooit baseren op een werkgever. Je kan altijd ontslagen worden of er kan altijd iets voor komen dat je wilt wisselen van baan.
En wat betreft relatie, ja beide gaan erin met de gedachte dat dit eeuwig gaat duren, anders koop je geen huis lijkt mij. Dus ook hierin denk je niet aan wat er KAN gebeuren.

Maar huren is ook prima he, ja het kost wat meer, maar je weet dan zeker wat je per maand kwijt bent.
Met een huis kopen kan het zo zijn dat je na 5 jaar wonen met verlies moet verkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
kx22 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:25:
[...]
Met een huis kopen kan het zo zijn dat je na 5 jaar wonen met verlies moet verkopen.
En soms, als je dan uitrekent wat je anders als huur kwijt was geweest, blijkt zelfs met verlies verkopen nog goedkoper dan huren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bod geaccepteerd, nu tijd voor een bouwkundige keuring. Ik heb van de makelaar een partij gekregen (een specifiek iemand binnen een grotere organisatie). Is dit te vertrouwen? Ik ben bang dat de makelaar en de bouwkundige samen werken om bepaalde zaken verborgen te houden of ben ik nu te veel doom aan het denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

magnifor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:01:
Bod geaccepteerd, nu tijd voor een bouwkundige keuring. Ik heb van de makelaar een partij gekregen (een specifiek iemand binnen een grotere organisatie). Is dit te vertrouwen? Ik ben bang dat de makelaar en de bouwkundige samen werken om bepaalde zaken verborgen te houden of ben ik nu te veel doom aan het denken?
Ik zou inderdaad geen advies van (andermans!) verkoopmakelaar aannemen.
of ging het om jouw aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Ik zou inderdaad geen advies van (andermans!) verkoopmakelaar aannemen.
of ging het om jouw aankoopmakelaar?
Ik heb momenteel geen aankoopmakelaar, het is de verkopende makelaar die dit aanbied. De bouwkundige is een specifiek iemand binnen een grotere organisatie. Review op google zijn goed maar toch wringt het hem ergens. Argument van de makelaar is dat deze persoon de wijk en omgeving goed kent maar ik zelf denk dat "bekend zijn met de wijk" los moet staan van de keuring zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door magnifor op 24-01-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
magnifor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb momenteel geen aankoopmakelaar, het is de verkopende makelaar die dit aanbied. De bouwkundige is een specifiek iemand binnen een grotere organisatie. Review op google zijn goed maar toch wringt het hem ergens. Argument van de makelaar is dat deze persoon de wijk en omgeving goed kent maar ik zelf denk dat "bekend zijn met de wijk" los moet staan van de keuring zelf.
Omgeving kennen etc is allemaal belangrijk voor een taxateur en makelaar, niet voor een bouwtechnische keuring. Ik zou lekker een ander uitzoeken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@magnifor Ik zou ook aarzelen bij een partij die is aangeraden door de verkoopmakelaar. Het kan prima dat de keurder heel integer handelt, maar ik zou toch twijfel houden. En dus liever zelf iemand zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
oke doe ik dat. Thanks. Ik ga de hypotheekadviseur om een keurder vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
Waarom stel je de vraag nog? Dit is gewoon een belangenconflict.

In de tijd die het kost om de vraag hier te stellen had je al 3 kandidaten voor de bouwkundige keuring kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:13:
[...]

Waarom stel je de vraag nog? Dit is gewoon een belangenconflict.

In de tijd die het kost om de vraag hier te stellen had je al 3 kandidaten voor de bouwkundige keuring kunnen vinden.
Eerste keer, heb geen flauw idee wie een beetje te vertrouwen is in deze tijden. Wilde de ervaringen van anderen weten.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
@magnifor
Mijn ervaringen met huis kopen en verkopen en kopen en laten verbouwen:
- de makelaars liegen altijd zolang ze maar verkopen
- de aankoopmakelaars liegen zolang ze maar kunnen scoren
- de makelaars kennen allemaal mannetjes voor alles
- de hypotheekadviseurs hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en drukken op knopjes in een applicatie
- enige aftersales ontbreekt totaal bij allemaal
- aannemers zijn onbetrouwbaar
- werklui komen niet, of te laat of anders
- je moet alles in de gaten houden om dat iedereen, overal, op elk moment een shortcut wil nemen
- alles is duurder dan voorgespiegeld

Maar misschien ben ik te cynisch geworden ;)

Iets zonniger: doe waar je je prettig bij voelt, maar ga ervan uit dat je altijd tegen onverwachte problemen aanloopt. Dan is het fijn als je iemand hebt waarmee je enigszins overweg kan.

Sappige anekdote:
De oude gresbuis moest eruit bij ons en de aannemer zou dat regelen. Ik was naar werk en kwam thuis en ze waren inderdaad lekker begonnen met graven. In de tuin van de buren...... Vergist in het huisnummer. Leuk he? Schadepost van 1200 euro aan kapotte tegeles en planten.

[ Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-01-2023 16:21 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
magnifor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Eerste keer, heb geen flauw idee wie een beetje te vertrouwen is in deze tijden. Wilde de ervaringen van anderen weten.
Je kan genoeg mensen vertrouwen in deze tijden, maar de verkopende makelaar van de tegenpartij precies niet 😉

Vriendelijk bedanken en iemand zoeken die zeker weten volledig in jouw belang werkt. Aangezien je diegene ook betaald…

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Gewoo via vereniginh eigen huis eentje uitzoeken. Ook meteen lid worden met je nieuwe status als huizenbezitter. Soms hebben ze wel eens wat handigs qua collectief, vaak ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:00
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:19:
@magnifor
- de hypotheekadviseurs hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en drukken op knopjes in een applicatie
- je moet alles in de gaten houden om dat iedereen, overal, op elk moment een shortcut wil nemen
En om dit rijtje aan te vullen met mijn ervaringen, de notaris probeert je altijd een poot uit te draaien (n=3). Controleer de factuur met de offerte en eis dat ze deze aanpassen als deze niet klopt. Doen ze dat niet, dreig dan met de geschillencommissie.

PVOutput: VO18

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
Mijn (n=3) ervaring is toch anders. Ik "heb" zowel een prima makelaar als financieel adviseur, die oprecht en eerlijk is, meedenkt, meehelpt, prima geprijsd zijn en niet voor elk wissewasje een factuur sturen.

Dat zorgt er voor dat ik inmiddels dus al 3x bij ze terug ben geweest. Daar komt bij dat ik ze blind aanraad aan vrienden/familie mocht het zo uitkomen.

Aannemers heb ik maar 1x ervaring mee. Die ervaring was "oke", maar heeft er wel voor gezorgd dat ik niet sta te springen om zomaar nog weer eens te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gewoon bij VEH aanmelden en gebruik maken van hun bouwkundige keuring. Die is a) scherp geprijsd b) snel en c) naar mijn idee prima.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:08
True schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Gewoon bij VEH aanmelden en gebruik maken van hun bouwkundige keuring. Die is a) scherp geprijsd b) snel en c) naar mijn idee prima.
Wat mij opviel bij mij vorige VEH keuring was dat de geen keuring doen op de meterkast of die beetje fatsoenlijk is. Ze komen niet verder dan ‘verouderd’ of modern maar of die beetje aan de NEN norm voldoet weten ze niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

perspectivebass schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Wat mij opviel bij mij vorige VEH keuring was dat de geen keuring doen op de meterkast of die beetje fatsoenlijk is. Ze komen niet verder dan ‘verouderd’ of modern maar of die beetje aan de NEN norm voldoet weten ze niks van.
Ik denk dat bouwkundigen over het algemeen ook een jack of all trades master of none zijn. Je moet van alles een beetje weten, maar echte expertise op een bepaald vlak is minder nodig én ook snijdt dat direct in je van alles wat tijd/kennis.
Wenselijk is misschien anders, maar dan moet je denk ik gewoon een dagdeel volplannen met een cv-monteur, elektricien, loodgieter, dakdekker, timmerman e.d.. kost je ook het vijfvoudige. Is maar net mate van risicomijdend dat je ingesteld bent denk ik.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
@magnifor

@armageddon_2k1 is een optimist :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
O zeker, ondanks dat ik het allemaal weet ga ik er toch in mee want je wilt toch een fijn huisje.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 11:52
magnifor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Mijn advies? Alles wat de verkopende makelaar aanbied naast je neer leggen. Het enigste waarin ze echt ten gunste van jou handelen... of eigenlijk de verkopende partij... is bij het inschakelen van een taxateur wanneer een Taxatierapport met waarde X nodig hebt voor de financiering. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
Enforcer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Gefeliciteerd! Ben benieuwd wat er allemaal defect is in de keuken, laat je het ons nog weten tzt? :)
Al even geleden. Samennvatting: We hadden dus een vreemde extra clausule in het koopcontract dat defecte apparatuur in de keuken niet vervangen zou worden, specifiek de keuken. Verkopers weigerden die eruit te halen.

Vandaag was de overdracht, wel weer een klik met de verkopers (erg sympathieke mensen), maar toch spannend met die bijzondere clausule.

Het huis is supernetjjes overgedragen, alles brandschoon, wat hout achtergelaten voor de kachel en een hele stapel handleidingen e.d. Alles in de keuken lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Al even geleden. Samennvatting: We hadden dus een vreemde extra clausule in het koopcontract dat defecte apparatuur in de keuken niet vervangen zou worden, specifiek de keuken. Verkopers weigerden die eruit te halen.

Vandaag was de overdracht, wel weer een klik met de verkopers (erg sympathieke mensen), maar toch spannend met die bijzondere clausule.

Het huis is supernetjjes overgedragen, alles brandschoon, wat hout achtergelaten voor de kachel en een hele stapel handleidingen e.d. Alles in de keuken lijkt te werken.
Misschien dat ze bang gemaakt zijn door bekenden met spookverhalen of zo.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:41
ja door al die forumlui die direct roepen dat iets wat stuk gaat wel een verborgen gebrek moet zijn en ze de verkopers aan moeten klagen :>

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@magnifor

Iets zonniger: doe waar je je prettig bij voelt, maar ga ervan uit dat je altijd tegen onverwachte problemen aanloopt. Dan is het fijn als je iemand hebt waarmee je enigszins overweg kan.

Sappige anekdote:
De oude gresbuis moest eruit bij ons en de aannemer zou dat regelen. Ik was naar werk en kwam thuis en ze waren inderdaad lekker begonnen met graven. In de tuin van de buren...... Vergist in het huisnummer. Leuk he? Schadepost van 1200 euro aan kapotte tegeles en planten.
Alle punten stuk voor stuk herkenbaar. Ik moest lachen om die hypotheekadviseurs en hun knopjes in de applicatie :')

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• keanu_
TvanW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Bod vandaag geaccepteerd! Super blij, uiteindelijk 6% onder de vraagprijs uitgekomen.

Had het niet verwacht, voor een grote 2-onder 1 kap, wel wat werk, maar label A en nieuwbouw uit 2003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Harrie_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Alle punten stuk voor stuk herkenbaar. Ik moest lachen om die hypotheekadviseurs en hun knopjes in de applicatie :')
En als je dan vraagt waarvoor ze zo'n schofterig hoog bedrag rekenen voor 'advies' krijg je te horen dat ze zoveel informatie moeten verzamelen en heel veel tijd kwijt zijn aan alles.

Wij zijn gister ook weer bij een huis gaan kijken waarvan we beide hebben dit moet 'm gaan worden.
Komende week nog een keer met de aankoop makelaar langs en dan kijken of we het eens gaan worden mbt. de prijs.
Wat ze ervoor vragen is te hoog. Wat het lastig maakt is dat het huis 2 deuren verderop een aantal maanden geleden verkocht is voor een stuk hogere prijs. Maar die is even 30m2 groter en 80m2 groter perceel.
Daarnaast was dat huis ook helemaal af, en dit huis waar wij geweest zijn is welliswaar in prima staat, maar wel aanzienlijk gedateerd.

Ook de lijst met zaken is wel een bijzondere. De (inbouw)vaatwasser willen ze mee nemen. En ook de kranen uit de keuken en badkamer gaan mee.
Wens ze er veel plezier mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Bockelaar schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:17:
ja door al die forumlui die direct roepen dat iets wat stuk gaat wel een verborgen gebrek moet zijn en ze de verkopers aan moeten klagen :>
Het verbaast me inderdaad dat veel Tweakers snel roepen dat iets een verborgen gebrek is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:59
keanu_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Bod vandaag geaccepteerd! Super blij, uiteindelijk 6% onder de vraagprijs uitgekomen.

Had het niet verwacht, voor een grote 2-onder 1 kap, wel wat werk, maar label A en nieuwbouw uit 2003.
Dat is precies deze markt. Grotere / duurdere huizen met "werk" gaan voor lager. En idd een A label met een relatief nieuw bouwjaar zal je niet extreem onder de vraagprijs kunnen zitten dus ik denk dat 6% onder de vraagprijs netjes is.

Wij hebben vorig jaar op een huis wat voor 1175k(vrijstaand 250m2 huis en 950m2 tuin) te koop stond 1025 geboden en hadden uiteindelijk het "winnend bod". Maar niet voordat de verkoper ons bod initieel had afgewezen omdat er iemand anders was met een bod van 1100k was. Achteraf is dat niet doorgegaan en waren ze toch weer bij ons uitgekomen en gaven een akkoord voor ons bod van 1025k.... Echter in de tussentijd(2 maanden later) ging onze zoontje hier in de buurt al naar school en wilde we niet meer wisselen van stad.

Ik verwacht dat als we nu 950 zouden bieden dat wij hem zouden hebben maar willen niet meer wisselen i.v.m. school / opvang voor de kids.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Flix20 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Ook de lijst met zaken is wel een bijzondere. De (inbouw)vaatwasser willen ze mee nemen. En ook de kranen uit de keuken en badkamer gaan mee.
Gaan die mee of staan ze op de lijst 'ter overname'? Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen een woning verkopen en dan voor dingen als kranen, deurkrukken ineens extra geld willen zien 8)7
keanu_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Proficiat! Maar een woning uit 2003 is geen nieuwbouw natuurlijk, dat is een woning van 20 jaar oud 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Gaan die mee of staan ze op de lijst 'ter overname'? Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen een woning verkopen en dan voor dingen als kranen, deurkrukken ineens extra geld willen zien 8)7

[...]

Proficiat! Maar een woning uit 2003 is geen nieuwbouw natuurlijk, dat is een woning van 20 jaar oud 8)
Nee die staan echt op 'gaan mee'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
sbmuc schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is precies deze markt. Grotere / duurdere huizen met "werk" gaan voor lager. En idd een A label met een relatief nieuw bouwjaar zal je niet extreem onder de vraagprijs kunnen zitten dus ik denk dat 6% onder de vraagprijs netjes is.

Wij hebben vorig jaar op een huis wat voor 1175k(vrijstaand 250m2 huis en 950m2 tuin) te koop stond 1025 geboden en hadden uiteindelijk het "winnend bod". Maar niet voordat de verkoper ons bod initieel had afgewezen omdat er iemand anders was met een bod van 1100k was. Achteraf is dat niet doorgegaan en waren ze toch weer bij ons uitgekomen en gaven een akkoord voor ons bod van 1025k.... Echter in de tussentijd(2 maanden later) ging onze zoontje hier in de buurt al naar school en wilde we niet meer wisselen van stad.

Ik verwacht dat als we nu 950 zouden bieden dat wij hem zouden hebben maar willen niet meer wisselen i.v.m. school / opvang voor de kids.
Er staat hier in de regio ook label A woningen die echt áf zijn. Daar wordt nog gewoon 5-10% overboden heb ik gemerkt. Ik kijk graag door het optische heen om dan zelf maar wat te laten doen, naar smaak. Ben blij deze woning er net tussenvalt. Want, er zijn ook label b/c woningen waar je natuurlijk nog verder kunt onderbieden, maar daar is het de investering m.i. niet waard.

Woning aan de overkant van de straat, wel helemaal af en 20m2 uitbouw ging vorig jaar in 2 weken voor (minstens) 150k meer weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
[...]
Kranen zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen als je stad en land hebt afgezocht en je dit echt de kranen zijn. Dus ook mijn vraag, waren het bijzondere kranen?

Vaatwasser lijkt me gewoon meer werk dan het waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Joe28965 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Kranen zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen als je stad en land hebt afgezocht en je dit echt de kranen zijn. Dus ook mijn vraag, waren het bijzondere kranen?

Vaatwasser lijkt me gewoon meer werk dan het waard is.
Nee was gewoon een standaard Grohe kraan die je bij de gamma haalt.
Maargoed, uiteindelijk gaan de badkamer en keuken err toch uit. Haal ik voor de tussentijd voor een paar tientjes een Chinesium kraan en wens ze er veel succes mee. Als ze het huis maar aan ons verkopen.

De verkoopmakelaar vond het ook... bijzonder en zei al dan krijg je van mij wel paar nieuwe kranen als ze die persé mee willen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
[...]

Bij onze vorige woning wilden de verkopers hun (redelijk nieuwe) losse C-merk vaatwasser ook meenemen. De keuken stond op instorten en gingen we hoe dan ook vervangen.
Onder het mom "jullie plaatsen een nieuwe keuken, dan kunnen wij de vaatwasser nog wel gebruiken" wilden ze die dus meenemen.

Uhhh, dacht het dus niet. Er zat een levertijd van een half jaar op de keuken en wij hadden geen zin om zo lang met de hand af te wassen of zelf een C-merk apparaat te kopen voor een paar honderd euro.

Ging mij niet eens om de centen, want dat maakt op een totale woning ook niet meer uit maar wel om het gedoe wat ik er dan zelf weer van had.

Vind het wat dat betreft ook vaak wel aandoenlijk dat mensen moeilijk doen over een oude CV ketel die wellicht binnen nu en drie jaar vervangen moet worden. Je koopt een woon van x ton, doet wellicht niet eens een bouwkundige keuring, biedt misschien zelfs nog wel wat over en dan is een CV ketel die tzt vervangen moet worden ineens een probleem? _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

B-Real schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:56:
[...]
Vind het wat dat betreft ook vaak wel aandoenlijk dat mensen moeilijk doen over een oude CV ketel die wellicht binnen nu en drie jaar vervangen moet worden. Je koopt een woon van x ton, doet wellicht niet eens een bouwkundige keuring, biedt misschien zelfs nog wel wat over en dan is een CV ketel die tzt vervangen moet worden ineens een probleem? _O-
Andersom vind ik het totale gekkigheid dat mensen hun woning verkopen voor ettelijke tonnen (en in de afgelopen paar jaar flinke winst in hun zak staken) en vervolgens als verkoper moeilijk gaan lopen doen met kranen, vaatwassers en weet ik wat allemaal. Verkoop die zooi gewoon as is, steek de winst in je zak en koop in je nieuwe huis een nieuwe kraan en vaatwasser. En als er echt een speciale kraan in die woning zit die je nog van je overgrootmoeder hebt geërfd; hou de eer aan je zelf, schroef 'm los en zet er zelf een andere bouwmarktkraan op. Totale gekkigheid om een woning te verkopen voor 4,5,6 ton en de woning vervolgens op te leveren zonder kranen.

Zo kocht een vriend van mij eens een woning van iemand (die ook hier op GoT huist >:)) en die had de 'wc-garnituur' op de lijst van overname staan. Die vriend van mij gaf aan daar niet extra voor te willen betalen uit principe, dus de woning werd inderdaad opgeleverd zonder wc-rol-houders en wc-borstel-houders. 8)7
Die verkoper betrok vervolgens een nieuwbouwwoning, dus die had weer lekker een paar tientjes bespaard door de tweedehandse wc-rol-houders van zijn vorige woning in zijn nieuwe woning aan de muur te schroeven. :')

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 26-01-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Harrie_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Andersom vind ik het totale gekkigheid dat mensen hun woning verkopen voor ettelijke tonnen (en in de afgelopen paar jaar flinke winst in hun zak staken) en vervolgens als verkoper moeilijk gaan lopen doen met kranen, vaatwassers en weet ik wat allemaal. Verkoop die zooi gewoon as is, steek de winst in je zak en koop in je nieuwe huis een nieuwe kraan en vaatwasser. En als er echt een speciale kraan in die woning zit die je nog van je overgrootmoeder hebt geërfd; hou de eer aan je zelf, schroef 'm los en zet er zelf een andere bouwmarktkraan op. Totale gekkigheid om een woning te verkopen voor 4,5,6 ton en de woning vervolgens op te leveren zonder kranen.

Zo kocht een vriend van mij eens een woning van iemand (die ook hier op GoT huist >:)) en die had de 'wc-garnituur' op de lijst van overname staan. Die vriend van mij gaf aan daar niet extra voor te willen betalen uit principe, dus de woning werd inderdaad opgeleverd zonder wc-rol-houders en wc-borstel-houders. 8)7
Die verkoper betrok vervolgens een nieuwbouwwoning, dus die had weer lekker een paar tientjes bespaard door de tweedehandse wc-rol-houders van zijn vorige woning in zijn nieuwe woning aan de muur te schroeven. :')
Het gaat in dit geval inderdaad om een woning die al meerdere decennia van de eigenaren zijn en die gaan nu naar een huur appt.

De wc rol, wc borstel en tandenborstel houders staan inderdaad ook als 'gaan mee' op de lijst :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
B-Real schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Bij onze vorige woning wilden de verkopers hun (redelijk nieuwe) losse C-merk vaatwasser ook meenemen. De keuken stond op instorten en gingen we hoe dan ook vervangen.
Onder het mom "jullie plaatsen een nieuwe keuken, dan kunnen wij de vaatwasser nog wel gebruiken" wilden ze die dus meenemen.

Uhhh, dacht het dus niet. Er zat een levertijd van een half jaar op de keuken en wij hadden geen zin om zo lang met de hand af te wassen of zelf een C-merk apparaat te kopen voor een paar honderd euro.
Maar als het geen inbouwmodel was dan vind ik het niet zo vanzelfsprekend dat ie bij de keuken hoort. Net als een vrijstaande diepvries die in de bijkeuken staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
THM0 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Maar als het geen inbouwmodel was dan vind ik het niet zo vanzelfsprekend dat ie bij de keuken hoort. Net als een vrijstaande diepvries die in de bijkeuken staat.
Eens, maar op die plek zat een inbouw vaatwasser die bij de keuken hoorde. Die was blijkbaar gesneuveld en toen hebben ze een goedkoop los model op dezelfde plek geschoven. Ik vond later in de schuur zelfs het frontje van de oorspronkelijke vaatwasser nog.

Dus nee, niet vanzelfsprekend maar gezien de situatie ook weer wel een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Het gaat in dit geval inderdaad om een woning die al meerdere decennia van de eigenaren zijn en die gaan nu naar een huur appt.

De wc rol, wc borstel en tandenborstel houders staan inderdaad ook als 'gaan mee' op de lijst :')
Klinkt als een paar generaties terug. Die stoppen je nu nog 250 euro toe om een maandje mee op vakantie te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Vorkie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Klinkt als een paar generaties terug. Die stoppen je nu nog 250 euro toe om een maandje mee op vakantie te kunnen gaan.
Zonder ze persoonlijk gezien of gesproken te hebben klinkt dit toch vrij accuraat ja _O-
Ben wel benieuwd hoe dat zo gaat als we in onderhandeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Vorkie schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Toen deed je het ook nog wel eens om de verkoopprijs te drukken terwijl de verkopers nog steeds hetzelfde bedrag kregen.

Scheelt toch weer als de overdrachtsbelasting 6% is en je apart betaald voor de gordijnen, inbouwapparaten, vloer en whatever je nog meer voor geks kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
True schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat bouwkundigen over het algemeen ook een jack of all trades master of none zijn. Je moet van alles een beetje weten, maar echte expertise op een bepaald vlak is minder nodig én ook snijdt dat direct in je van alles wat tijd/kennis.
Wenselijk is misschien anders, maar dan moet je denk ik gewoon een dagdeel volplannen met een cv-monteur, elektricien, loodgieter, dakdekker, timmerman e.d.. kost je ook het vijfvoudige. Is maar net mate van risicomijdend dat je ingesteld bent denk ik.
Eens. De bouwkundige keuringen van bekende partijen, zoals Q-keur, stellen weinig voor. Die leven bij gratie van makelaars en doen daardoor niet te moeilijk. Checken geeneens de kruipruimte, klimmen niet op een dak, kijken niet onder dakpannen etc. In theorie kan je hele dak rot zijn zonder dat ze dit constateren. Allemaal uitsluitingen.

Ook de bouwkundige keurder die is aangeraden door de verkoopmakelaar (jouw bemiddelaar) werkt in commercieel belang van de verkopende makelaar. Want die heeft werk door de makelaar, en de makelaar wilt verkopen. Het hangt allemaal aan elkaar. Echt een grote farce en die lui spelen allemaal onder één hoedje.

Wil je echt een goede keuring, schakel dan andere expertise helemaal onafhankelijk van de makelaars.

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 26-01-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:44:
[...]

Eens. De bouwkundige keuringen van bekende partijen, zoals Q-keur, stellen weinig voor. Die leven bij gratie van makelaars en doen daardoor niet te moeilijk. Checken geeneens de kruipruimte, klimmen niet op een dak, kijken niet onder dakpannen etc. In theorie kan je hele dak rot zijn zonder dat ze dit constateren. Allemaal uitsluitingen.

Ook de bouwkundige keurder die is aangeraden door de verkoopmakelaar (jouw bemiddelaar) werkt in commercieel belang van de verkopende makelaar. Want die heeft werk door de makelaar, en de makelaar wilt verkopen. Het hangt allemaal aan elkaar. Echt een grote farce en die lui spelen allemaal onder één hoedje.

Wil je echt een goede keuring, schakel dan andere expertise helemaal onafhankelijk van de makelaars.
Dat klopt, maar je voldoet daarmee wel aan de onderzoeksplicht dus ik zou het altijd laten doen.
En bij oudere woningen inderdaad een gespecialiseerd bedrijf inschakelen, maar dan red je het ook niet voor 400 euro.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Flix20 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:30:
[...]

:D Dit roept herinneringen op:

We hadden twee woningen op het oog. Allebei voor en tegens. Uiteindelijk hebben we na onderhandelen een eindbod gedaan. Duidelijk gezegd: dit is het laatste bod. Als ze niet accepteren dan houd het op. Met tegenbod komen heeft geen zin. Kwamen dus met een tegenbod EN ze wilden een aantal dingen meenemen zoals wc rol houder (gewoon bij de gamma te koop :z). Kansloos om opneem huis van 500k het te gaan hebben over dit soort futiliteiten

Ze waren verontwaardigd dat we de andere woning binnen 1 dag onderhandelen hadden gekocht

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 26-01-2023 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Zo, beetje een stressvolle periode achter de rug:
  • Midden december getekend voor een woning met 7 weken voorbehoud van financiering
  • Uiteindelijk week 1 van Januari via hypotheekadviseur het rente aanbod van de bank ontvangen. We hebben hier een tijdje gewacht omdat de rentes toen nog omlaag gingen
  • Gelijk alle documentatie aangeleverd, afgezien van een aantal kleine zaken was eigenlijk alles goed; de hypotheek is ook ver onder het maximum wat we kunnen lenen dus we hadden hier veel vertrouwen in
  • bank geeft extra korting op hypotheekrente wanneer je een bankrekening hebt bij hen
  • gelijk ook bankrekening aangevraagd
  • App werkt niet
  • 1 week later komt iemand van een extern bedrijf dan maar voor verificatie
  • Duurt vervolgens 1 week voordat documentatie van externe club bij de bank terecht komt
  • Omdat nu de periode tussen aanvragen en ontvangst documenten te lang duurt (:S) krijg ik een bericht dat de documenten niet zijn ontvangen en daarom geen rekening geopend kan worden
  • Elke dag bellen, blijkbaar zijn de documenten er wel maar werkt het systeem niet
  • Uiteindelijk woensdag iemand bij de klantenservice gesproken die mijn situatie begreep en met een noodprocedure toch een bankrekening heeft geopend
  • Donderdag (1 dag voor verlopen financieringsvoorbehoud) definitieve hypotheekofferte binnen
Volgens mij had de verkopende makelaar er weinig vertrouwen in die heeft nog altijd niet de status veranderd van de woning op funda en vroeg al een paar keer of de hypotheek nu -eindelijk- rond was.

[ Voor 4% gewijzigd door lasharor op 27-01-2023 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:27
lasharor schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:03:
  • Midden december getekend voor een woning met 7 weken voorbehoud van financiering
  • Uiteindelijk week 1 van Januari via hypotheekadviseur het rente aanbod van de bank ontvangen. We hebben hier een tijdje gewacht omdat de rentes toen nog omlaag gingen
  • Gelijk alle documentatie aangeleverd, afgezien van een aantal kleine zaken was eigenlijk alles goed; de hypotheek is ook ver onder het maximum wat we kunnen lenen dus we hadden hier veel vertrouwen in
  • bank geeft extra korting op hypotheekrente wanneer je een bankrekening hebt bij hen
  • App werkt niet
  • Duurt vervolgens 1 week voordat documentatie van externe club bij de bank terecht komt
  • Omdat nu de periode tussen aanvragen en ontvangst documenten te lang duurt (:S) krijg ik een bericht dat de documenten niet zijn ontvangen en daarom geen rekening geopend kan worden
  • Elke dag bellen, blijkbaar zijn de documenten er wel maar werkt het systeem niet
  • Uiteindelijk woensdag iemand bij de klantenservice gesproken die mijn situatie begreep en met een noodprocedure toch een bankrekening heeft geopend
  • Donderdag (1 dag voor verlopen financieringsvoorbehoud) definitieve hypotheekofferte binnen
Volgens mij had de verkopende makelaar er weinig vertrouwen in die heeft nog altijd niet de status veranderd van de woning op funda en vroeg al een paar keer of de hypotheek nu -eindelijk- rond was.
Funda status zou ik me niet zo druk over maken, 'het is maar een statusje'.
Bij ons gebeurde dat ook pas enige tijd nadat alles al definitief was.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Ik heb er tijdens de flinke stijgingen meerdere malen net naast gezeten als alleenstaande.
Drie keer gebeld dat ik een huis had met flink overbieden en na de deadline toch nog een belletje krijgen dat iemand toch 20K extra had overboden. Ik kon het niet erbij sparen zo hard waren de stijgingen.

Nu gezamenlijk aan het kijken met mijn vriendin naar een huis in de range van 500-650k. Ik ben toch wel benieuwd hoe de markt nu echt is. Ik zie huizen die 3 maanden erop staan. Als je vraagprijs biedt krijg je hem dan ? Hoe zien jullie de onderhandelingspositie nu ? We kijken in Breda Eindhoven / Den Bosch regio.

[ Voor 5% gewijzigd door Smartbikers op 27-01-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-09 23:17
  • App werkt niet
Weet niet of het bij alle banken zo werkt maar bij de Boerenleenbank kon de korting er nog op zolang de hypotheek niet gepasseerd was (2016). Als je niet van die korting afhankelijk bent kan je er vlak voor de deadline van af zien. Dan heb je gewoon je hypotheek rond, zonder korting, nog voordat de ontbindende voorwaarden verlopen. Vervolgens, als alles geregeld is, alsnog de korting aanvragen in de periode voordat je bij de notaris zit. Beetje omslachtig, maar ja.. scheelt toch weer 0,2%.

Toch wel weer bijzonder dat het openen van een bankrekening lastiger is dan een hele hypotheekaanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:08:
Ik heb er tijdens de flinke stijgingen meerdere malen net naast gezeten als alleenstaande.
Drie keer gebeld dat ik een huis had met flink overbieden en na de deadline toch nog een belletje krijgen dat iemand toch 20K extra had overboden. Ik kon het niet erbij sparen zo hard waren de stijgingen.

Nu gezamenlijk aan het kijken met mijn vriendin naar een huis in de range van 500-650k. Ik ben toch wel benieuwd hoe de markt nu echt is. Ik zie huizen die 3 maanden erop staan. Als je vraagprijs biedt krijg je hem dan ? Hoe zien jullie de onderhandelingspositie nu ? We kijken in Breda Eindhoven / Den Bosch regio.
In een overgangsperiode waar we nu in zitten lastig te zeggen, als een huis 3 maanden te koop staat lijkt me de kans vrij groot dat je het hebt als je biedt dit geaccepteerd wordt. Een beetje onderbieden misstaat momenteel niet, je kunt altijd nog omhoog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:52
  • App werkt niet
M.i. is het tijd dat die financieringsclausule strakker wordt aangetrokken en dat marktpartijen hem gaan afdwingen door het inroepen van boetes.

Ik zie hier, maar ook in mijn eigen ervaring, dat er zeer vrijblijvend wordt omgegaan met het verkrijgen van de financiering en dat er zeker niet aan de inspanningsverplichting wordt voldaan terwijl er wel uitstel wordt gevraagd danwel vanuit wordt gegaan dan men het voorbehoud kan inroepen:
• laat het proces starten / doorpakken (hier bv voor lagere rente) -> schending inspannigsverplichting
• proces vertragen voor lagere rente (hier bv voor rentekorting) -> schending inspanningsverplichting
• aanvraag bij trage semi-buitenlandse geldschieter waar tussenpersoon niet mee samenwerkt + laat parallel traject opstarten -> schending inspanningsverplichting

Men kloot gewoon maar wat aan voor een paar knaken ipv fatsoenlijk de zooi tijdig te regelen. Tussenpersonen hebben hier ook een verantwoordelijkheid, want die kunnen met vrij weinig moeite een parallele aanvraag starten.

Wat mij betreft allemaal aanpakken door te laten zweten voor 10% boete.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:49:
[...]

M.i. is het tijd dat die financieringsclausule strakker wordt aangetrokken en dat marktpartijen hem gaan afdwingen door het inroepen van boetes.

Ik zie hier, maar ook in mijn eigen ervaring, dat er zeer vrijblijvend wordt omgegaan met het verkrijgen van de financiering en dat er zeker niet aan de inspanningsverplichting wordt voldaan terwijl er wel uitstel wordt gevraagd danwel vanuit wordt gegaan dan men het voorbehoud kan inroepen:
• laat het proces starten / doorpakken (hier bv voor lagere rente) -> schending inspannigsverplichting
• proces vertragen voor lagere rente (hier bv voor rentekorting) -> schending inspanningsverplichting
• aanvraag bij trage semi-buitenlandse geldschieter waar tussenpersoon niet mee samenwerkt + laat parallel traject opstarten -> schending inspanningsverplichting

Men kloot gewoon maar wat aan voor een paar knaken ipv fatsoenlijk de zooi tijdig te regelen. Tussenpersonen hebben hier ook een verantwoordelijkheid, want die kunnen met vrij weinig moeite een parallele aanvraag starten.

In mijn specifieke geval ging het om een grote Nederlandse bank, vandaar ook dat, nadat de laatste documentatie (bankrekeningnr) compleet was het process vrij snel geregeld was (lees 1 dag)

Volgens mij is die inspanningsverplichting ook iets dat niet direct heel erg goed gedefinieerd is. Zoals jij het stelt moet de koper per direct na het ondertekenen van de koopovereenkomst op zoek gaan naar een passende hypotheek. Zonder daarbij rekening te houden met de totale afgesproken termijn om die financiering te regelen.

Ik denk persoonlijk in mijn specifieke geval dat het niet helemaal correct zou zijn om het voorbehoud in te roepen op het moment dat ik geen hypotheek had kunnen regelen door het ontbreken van een bankrekening (omdat die mogelijkheid er ook is om te doen zonder die huisbankkorting). Maar om nou te suggereren dat ik mij niet voldoende heb gehouden aan die inspanningsverplichting vind ik persoonlijk ook een beetje te ver gaan. Zeker ook omdat het vrij makkelijk aantoonbaar is dat ik mij al voor de koop van deze woning heb -ingespannen- om te beoordelen of een hypotheek in mijn situatie bij deze specifieke bank haalbaar was.

Ik was ook gebonden aan deze specifieke bank door wat randzaken. Andere aanbieder zijn helaas niet zo flexibel bij complexere arbeidscontracten

[ Voor 3% gewijzigd door lasharor op 28-01-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Die clausule wordt ook nogal vrij geïnterpreteerd. Je moet een afwijzing kunnen overleggen. Ik heb het nooit aan de hand gehad, maar ik vermoed dat je die niet zomaar krijgt van een geldverstrekker. Zeker als het er allemaal goed uitziet maar alleen de controles nog even gedaan moeten worden.
“Ik heb het nog niet rond gekregen” is geen grond om de ontbindingsclausule af te kunnen roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16
THM0 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Die clausule wordt ook nogal vrij geïnterpreteerd. Je moet een afwijzing kunnen overleggen. Ik heb het nooit aan de hand gehad, maar ik vermoed dat je die niet zomaar krijgt van een geldverstrekker. Zeker als het er allemaal goed uitziet maar alleen de controles nog even gedaan moeten worden.
“Ik heb het nog niet rond gekregen” is geen grond om de ontbindingsclausule af te kunnen roepen.
In de clausule staat vaak ook specifiek genoemd dat je 1 of 2 afwijzingen moet kunnen overleggen.
En vorig jaar nog een uitspraak van de rechter geweest omdat een koper bewust had aangestuurd op een afwijzing door een deel van zijn inkomen te verzwijgen bij de bank. Die koper mocht van de rechter niet ontbinden op basis van het voorbehoud financiering.

Die zaak kwam overigens aan het licht toen de koper 2 maanden later ineens wel een ander huis had gekocht in dezelfde prijsklasse. En de verkopende makelaar zag dat. Anders is het erg lastig om te bewijzen dat een koper zich niet voldoende heeft ingezet om de hypotheek rond te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Je hoeft je financiering niet rond te hebben op de dag dat het voorbehoud vervalt. Het moet rond zijn als je de overdracht hebt. Ik snap dat het stressvol kan zijn maar ik ben ook wel eens aan de late kant geweest. Maar zeker als je ruim onder de max zit qua hypotheek hoeft dat geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Vraagje, ik heb een nieuwe woning gekocht welke volgende maand wordt opgeleverd. Nu heeft huidige eigenaar (niet bewoner) een WOZ aanslag over 2022 gehad welke hoger is dan het overeengekomen bod. Wie moet nu bezwaar maken tegen deze WOZ beschikking?
Pagina: 1 ... 286 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7