Error404! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:57:
[...]
my 2cents
Als je binnen nu en 6 maanden wil kopen, zou ik een aankoopmakelaar links laten liggen. De markt is fragiel en je ziet de prijzen dalen. Minder mensen willen kopen (onzekerheid), dus er komen minder mensen naar een bezichtiging, laat staan dat ze een bod doen. Daarnaast moeten nu voor een aantal makelaars de biedingen bijgehouden worden, als dat werkt heb je meer inzicht in de geboden prijzen.
Aankoopmakelaar is enkel iemand die een netwerk heeft en extra info kan krijgen, ik zie nu de meerwaarde van die info niet meer. Als de boel zo weer in trek is kan ik het ergens begrijpen.
Ik zat voorheen ook volledig in het kamp aankoopmakelaars overbodig zijn.
Als je zelf een beetje tijd en energie steekt in waar je op moet letten in een huis en praktische dingen als hoe je houtrot of lekke kozijnen constateert. Daarnaast gooi je nog een bouwkundige keuring door het huis die ook de staat van het huis zal beoordelen en je weet grotendeels waar je aan toe bent.
Vervolgens de markt goed analyseert kan je prima een goed onderbouwd bod neer leggen en een huis kopen.
Mij is het tenslotte in 2019 en 2021 ook twee keer gelukt, dus waarom kan een ander het niet.
Daarnaast heb ik een ontzettende afkeer tegen dat vriendjespolitiek en 'behind closed doors' spel wat zij in stand houden.
Je moest je alleen niet gek laten maken door de markt en uit wanhoop er maar een smak geld tegenaan gooien om het huis maar te hebben. Dan heb je al helemaal geen aankoop makelaar nodig.
Let wel, bovenstaande is vooral de laatste 3/4 jaar van toepassing.
Maar... Deze week is mijn mening wel wat bijgesteld.
Een paar posts hiervoor geeft daar een beetje inzicht toe.
Wij waren niet actief opzoek maar waren op een huis gestuit waarvan wij dachten ja.. dit is 'm!
Staat al 5 weken online, is een flinke opknapper maar dat is geen probleem, we willen gaan kijken.
De dag voor de bezichtiging bij mijn eigen huis een verkoopmakelaar over de vloer gehad situatie beetje verteld.
Had een goed gevoel bij hem en die bood ook aan om gewoon eens vrijblijvend mee te gaan om te sparren.
Hier hadden m'n partner en ik het al even over gehad, nu de markt wat dalende lijkt te zijn en ook in zijn gesprek gaf hij al aan dat momenteel er al meer wordt onderboden leek het ons wel fijn om een 'insider' te hebben die toch wat meer informatie kan lospeuteren.
Dus op zijn aanbod in gegaan.
Die avond rond een uurtje of 9 belde hij op dat ie slecht had. Dat de verkopers al een akkoord hadden bereikt met een ander partij en dat ze onze bezichtiging willen afzeggen. Het zou net onder de vraagprijs verkocht zijn.
Daarop hebben wij gereageerd dat wij daar wel flink de P in hebben en dat we toch wel heel graag langs willen komen en dat we bereid zijn op de vraagprijs of daar zelfs boven te gaan zitten. Je hebt het dan over 5 á 10k. Dat is wel een bedrag die ik bereid ben om toch een huis te krijgen die je graag wilt hebben en je de komende 20 jaar verwacht te gaan wonen.
De volgende ochtend kregen we bericht dat hij met de verkopende makelaar gesproken heeft, ze kennen elkaar, en 'omdat jij het bent' mochten we toch nog even door de woning lopen.
Dus dat hebben we gister gedaan. Uiteindelijk besloten geen bod neer te leggen. Viel toch wat tegen.
Maar TLDR: zonder een aankoopmakelaar hadden wij gister geen kans gehad.
Juist omdat de markt nu dalende is, kan een aankoopmakelaar met zijn connecties een beter beeld krijgen bij hoe een huis in de markt ligt.
Bij een ander huis, die nu al even in de verkoop staat maar nog te hoog voor wat wij willen betalen zit hij bij de verkopende partij van mochten jullie besluiten naar prijspunt x te gaan, dan heb ik geïnteresseerde.