Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 285 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Ik kan me hier eerdaags ook melden. Waren niet echt opzoek naar een nieuwe woning maar zijn bij toeval tegen een woning aangelopen waar we momenteel serieus werk van willen maken dus zaten we vorige week al bij de hypotheker en woensdag gaan we kijken.

Dan ook het circus van mijn appt. in de verkoop slingeren opstarten.
Nu even een vraag waarvan ik niet zeker of die hier hoort, of in het verkoop thread.
Maar gezien het mogelijk de meeste impact kan hebben op de aankoop van de nieuwe woning stel ik de vraag hier maar.
Het huis waar ik ga bezichtigen wordt verkocht via één van de grotere en betere makelaars uit de omgeving.
Hier heb ik altijd goede verhalen en over gehoord en had eigenlijk gehoopt deze ook te gebruiken voor de verkoop van mijn woning.
Ik vraag mij echter af of dat ook nadelig kan werken voor de aankoop van de nieuwe woning. Dat als ik daar de vraag stel of ze ook bij mijn huis willen helpen, dat ze dan meteen alle achtergrond informatie hebben welke mogelijk nadelig kan werken.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:42:
Ik kan me hier eerdaags ook melden. Waren niet echt opzoek naar een nieuwe woning maar zijn bij toeval tegen een woning aangelopen waar we momenteel serieus werk van willen maken dus zaten we vorige week al bij de hypotheker en woensdag gaan we kijken.

Nu even een vraag waarvan ik niet zeker of die hier hoort, of in het verkoop thread.
Maar gezien het mogelijk de meeste impact kan hebben op de aankoop van de nieuwe woning stel ik de vraag hier maar.
Het huis waar ik ga bezichtigen wordt verkocht via één van de grotere en betere makelaars uit de omgeving.
Hier heb ik altijd goede verhalen en over gehoord en had eigenlijk gehoopt deze ook te gebruiken voor de verkoop van mijn woning.
Ik vraag mij echter af of dat ook nadelig kan werken voor de aankoop van de nieuwe woning. Dat als ik daar de vraag stel of ze ook bij mijn huis willen helpen, dat ze dan meteen alle achtergrond informatie hebben welke mogelijk nadelig kan werken.
dat is niet handig inderdaad ivm mogelijke belangenverstrengeling.

Aan de andere kant: je hoeft niet per se je hele financiele plaatje te delen met je verkoopmakelaar, dus hij krijgt wel een beter beeld/indruk van jouw financiën, maar geen details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:50:
[...]

dat is niet handig inderdaad ivm mogelijke belangenverstrengeling.

Aan de andere kant: je hoeft niet per se je hele financiele plaatje te delen met je verkoopmakelaar, dus hij krijgt wel een beter beeld/indruk van jouw financiën, maar geen details.
Volgens mij heeft belangenverstrengeling meer impact als de aankoopmakelaar tevens de verkoop makelaar is of visa versa.

Waar ik meer aan denk is dat hij bijvoorbeeld de verkopers kan adviseren om voor een andere koper te gaan gezien mijn huis nog verkocht moet worden of wat daar de status van is.
Dat bedoel ik ook meer met financiële plaatje.
Wat financiering betreft zitten we met de volgende woning safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bkor schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:34:
[...]

VvE is vereniging van eigenaren. Als koper heb je een onderzoeksplicht. Oftewel, er wordt verwacht dat je onderzoek hebt gedaan en niet gewoon maar dingen aanneemt, buiten verborgen gebreken dan. En dus onderzoek naar meer dan alleen het woongedeelte.

[...]

Als koper wordt je eigenaar. Een VvE is niet een losstaand iets, je wordt mede-eigenaar van het gehele pand met een gebruiksrecht op een deel van het pand, juridisch gezien tenminste. Verder is het hebben van een MJOP dacht ik verplicht gemaakt, kan het mis hebben. Dat er een MJOP is zegt weinig, je wilt ook weten of er genoeg geld gereserveerd is. En of er grote uitgaven aan zitten te komen. Dat er een bedrijf is ingehuurd om wat administratieve zaken te regelen, tja, hoeft echt niet een positief iets te zijn. En er zitten ook kosten aan.
Allemaal waar, daarom moet je goed kijken naar de VVE, wat ik dus al zei.
Een (goede) bouwkundige kan veel gezeur voorkomen. Begrijp niet dat er zo onverschillig over een aankoop van een appartement wordt gedaan, een paar honderd EUR "besparen" op een aankoop van enkele tonnen. Bij onderhandelingen is het vaak goed om zoveel mogelijk informatie te hebben, maar tja, ach.
Volgens mij heb ik letterlijk een link gegeven van een grote, veel gebruikte, organisatie gegeven die bouwkundige inspecties uitvoert.

Wat verwacht je van een bouwkundige keuring van privé gedeelten in een appartement, en dan zeker zo'n mini appartement, wat je zelf niet met eigen ogen kan constateren?

Er zijn trouwens tal van partijen die hetzelfde zeggen.
Bouwkundige keuring bij een appartement
Bij een appartement is een bouwkundige keuring niet altijd nodig, maar is het vooral belangrijk dat de Vereniging van Eigenaren goed georganiseerd is. Veel gebreken die een appartement namelijk kan hebben, liggen vaak bij de VvE. Denk hierbij aan het dak, muren of algemene leidingen. Check daarom of de VvE gezond is en een goed meerjarenplan heeft. Als je een keuringsrapport aanvraagt, is dit dan ook alleen van toepassing om de privé-delen van het appartement.
appartementeneigenaar.nl
Wanneer doe je ‘em niet?
Koop je geen woonhuis, maar een appartement, dan is een bouwtechnische keuring vaak niet nodig. Belangrijker is dan dat er een gezonde Vereniging van Eigenaren (VvE) aanwezig is en je het meerjarenonderhoudsplan bekijkt. De grootste gebreken die een appartement kan hebben, liggen namelijk vaak bij de VvE. Denk hierbij aan gebreken aan het dak, kozijnen, muren of algemene leidingen. Een keuringsrapport is dan ook alleen van toepassing op de zogenoemde privé-delen van de woning.
Knab
Bij een appartement is de Vereniging van Eigenaren verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenzijde. Vaak is er al een bouwkundige keuring voor het hele gebouw uitgevoerd en is er een onderhoudsplan. In dat geval is een bouwkundige keuring niet altijd nodig. Doe je een aanvraag voor een NHG-hypotheek, dan is een bouwkundige keuring soms verplicht.
Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 11:52
Zelf aanstaande woensdag een bezichtiging. Het huis is in aug 2019 gekocht voor 315.000, verbouwd en bewoond en is nu aangeboden voor 475.000. Ben erg benieuwd, de vraagprijs is op het eerste oog hoger dan ik nu zou verwachten. Via Walterliving kom je uit op 462.000 als "Ziet er nieuw uit".
Flix20 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:42:

De Makelaar is er bij gebaat om het huis aan jouw te verkopen als hij inderdaad jouw huis op de markt kan brengen. Probeer hier juist voordeel uit te halen. Zet het bod wat lager in, je makelaar brengt houd je echt wel in de race. :)

[ Voor 5% gewijzigd door SmashCruiser op 02-01-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grokart923
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 19:52
SL104 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:52:
@Grokart923 Je krijgt hier veel reacties van mensen die schrikken van de prijs, maar de prijzen in Amsterdam liggen nu eenmaal erg hoog. Dan nog is er wel wat variatie in locatie, dus voor dit appartement zou ik via het Kadaster een koopsommenoverzicht van de hele buurt opvragen om een beetje een indruk te krijgen of de vraagprijs realistisch is.

Verder ben ik het van harte eens met het advies om goed naar de VvE te kijken, het MJOP te bekijken, en ook de laatste paar notulen na te lezen. Soms komen er grote uitgaven aan waar niet voor gespaard is (nieuwe kozijnen, nieuwe cv-ketel, verduurzaming) dus let daar goed op.

Zo'n relatief klein appartement zou ik enkel kopen als je verwacht er zeker een jaar of 5 te gaan wonen. Anders is blijven huren financieel misschien alsnog beter. Bij koop heb je namelijk te maken met aan- en verkoopkosten en ben je ook geld 'kwijt' aan hypotheekrente.
Heel erg bedankt voor alle antwoorden, helpt erg veel! Qua informatie is het volgende beschikbaar:

- Ymere is inderdaad de VvE beheerder, met een maandelijkse kostenpost van ±150 euro per maand. Er is een duidelijk MJOP met speerpunten (zoals kozijn / raam vervanging).
- Prijs: Ik denk dat het een combinatie is van locatie & populaire prijs categorie. Dit zorgt voor een hoge m2 prijs, voor een relatief oud huis zonder balkon. @Monkeydancer, dit is wel de locatie waar ik naar op zoek ben, omliggende gemeentes worden op dit moment niet overwogen.
- Koopsom Overzicht: Prijzen voor vergelijkbare appartementen in de afgelopen tijd (2022 & 2021) liggen rond de 365k 41m2, 395k 41m2, 330k 41m2. Daarvoor (Tot 2016) allemaal tussen de 2 en 3 ton.
- Erfpacht: Afgekocht tot 2045, aanvraag naar eeuwigdurende is gedaan. @Sport_Life, gaf aan dat dat wel is rond een ton kan liggen - is dat een realistische inschatting? Wat zouden de nadelen zijn om het weer deels af te kopen voor een bepaalde periode?
- Timeline: Ik ben een eind twintig jongere, dit is een appartement waar ik ongeveer 5-7 jaar zou willen wonen om daarna te verhuizen naar iets ruimers. @fjjl, ±5 jaar dus, daarbuiten denk ik dat investeringen in bijvoorbeeld de badkamer deels terugkomen in de prijs bij verkoop? Qua verloop van huizen prijzen - dat is lastig te voorspellen en iets om wel mee te nemen maar het er niet volledig van af te laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Grokart923 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Heel erg bedankt voor alle antwoorden, helpt erg veel! Qua informatie is het volgende beschikbaar:

- Ymere is inderdaad de VvE beheerder, met een maandelijkse kostenpost van ±150 euro per maand. Er is een duidelijk MJOP met speerpunten (zoals kozijn / raam vervanging).
- Prijs: Ik denk dat het een combinatie is van locatie & populaire prijs categorie. Dit zorgt voor een hoge m2 prijs, voor een relatief oud huis zonder balkon. @Monkeydancer, dit is wel de locatie waar ik naar op zoek ben, omliggende gemeentes worden op dit moment niet overwogen.
- Koopsom Overzicht: Prijzen voor vergelijkbare appartementen in de afgelopen tijd (2022 & 2021) liggen rond de 365k 41m2, 395k 41m2, 330k 41m2. Daarvoor (Tot 2016) allemaal tussen de 2 en 3 ton.
- Erfpacht: Afgekocht tot 2045, aanvraag naar eeuwigdurende is gedaan. @Sport_Life, gaf aan dat dat wel is rond een ton kan liggen - is dat een realistische inschatting? Wat zouden de nadelen zijn om het weer deels af te kopen voor een bepaalde periode?
- Timeline: Ik ben een eind twintig jongere, dit is een appartement waar ik ongeveer 5-7 jaar zou willen wonen om daarna te verhuizen naar iets ruimers. @fjjl, ±5 jaar dus, daarbuiten denk ik dat investeringen in bijvoorbeeld de badkamer deels terugkomen in de prijs bij verkoop? Qua verloop van huizen prijzen - dat is lastig te voorspellen en iets om wel mee te nemen maar het er niet volledig van af te laten hangen.
Een badkamer is nooitzelden een investering die je in €€ waarde terug ziet en is samen met de keuken iets 'wat bij het huis hoort' in oog van de koper. Zeker niet een badkamer die 5+ jaar oud is.
Een badkamer is hooguit een punt dat 'niet direct' aangepakt hoeft te worden.
Een badkamer doe je voor je eigen woon genot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:18
@Grokart923 Een van de grootste ergenissen binnen VVE's is in hoeverre de VVE'ers investeringen willen doen nu en in de toekomst. De woning die je op het oog hebt is een E label uit 1910 wat denk ik zal betekenen dat er veel winst te behalen valt uit Isolatie en Kozijnen. Veel vergelijkbare complexen hebben te maken met bewoners die wel willen fors investeren om de woning meer energiezuinig te maken en andere bewoners die de boel willen traineren want het is te duur en ze zijn te oud dat ze geen zin meer hebben om hierin te investeren. Daarom inderdaad de notulen inkijken en vooral tussen de regels door proberen te lezen of er issues zijn tussen bewoners onderling. Ik een collega die heeft meegemaakt dat een groep bewoners fors wilde investeren in nieuwe kozijnen en isolatie en een groep mensen die dat niet wilde omdat de combinatie te oud en te duur waren.

Voor mij was het een belangrijke reden om geen appartement te kopen omdat ik geen zin had in frustraties van de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:28
spijkerhoofd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:59:
@Grokart923 Een van de grootste ergenissen binnen VVE's is in hoeverre de VVE'ers investeringen willen doen nu en in de toekomst. De woning die je op het oog hebt is een E label uit 1910 wat denk ik zal betekenen dat er veel winst te behalen valt uit Isolatie en Kozijnen. Veel vergelijkbare complexen hebben te maken met bewoners die wel willen fors investeren om de woning meer energiezuinig te maken en andere bewoners die de boel willen traineren want het is te duur en ze zijn te oud dat ze geen zin meer hebben om hierin te investeren. Daarom inderdaad de notulen inkijken en vooral tussen de regels door proberen te lezen of er issues zijn tussen bewoners onderling. Ik een collega die heeft meegemaakt dat een groep bewoners fors wilde investeren in nieuwe kozijnen en isolatie en een groep mensen die dat niet wilde omdat de combinatie te oud en te duur waren.

Voor mij was het een belangrijke reden om geen appartement te kopen omdat ik geen zin had in frustraties van de VVE.
Het is ook niet ondenkbaar dat de overheid energie maatregelen gaat doordrukken bij de VVE. Dat betekent dat je een extra potje moet hebben over een aantal jaar. Ik verwacht niet dat er over 10 jaar nog veel energie label E woningen verkocht worden. Tegen die tijd heeft de overheid wel maatregelen afgekondigt tegen de VVE's.

Voor appartementen complexen met een parkeergarage krijgen de VVE's op korte termijn al te maken met regelgeving voor elektrische auto's. Als een bewoner een elektrische auto wil laden dan moet de VVE dat faciliteren. Dat kan al een aardige kostenpost geven vooral voor de maatregelen rondom brandveiligheid in de garages. Dat moet dan door de hele VVE opgehoest worden ongeacht of je zelf elektrisch rijdt of niet. Een dergelijk iets zal ook voor isolatie komen.

Heb zelf ooit een slecht geisoleerde benedenwoning uit 1900 gehuurd. Daarna nooit meer in een oude woning willen wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:03
[...]

Kun je een parkeervergunning krijgen, en zo ja, wat is de wachttijd.

Probeer te achterhalen met wie je de portiek gaat delen en of er sprake is van overlast.

Qua prijs sta ik hier niet echt van te kijken. Is diep binnen de ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

5-7 jaar? Niet doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Mja, aan de ene kant snap ik deze reactie wel, maar aan de andere kant: welke woning in hartje centrum Amsterdam is geschikt voor een periode van 5-7 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
@Grokart923 Ik heb geen enkel zicht op de woningmarkt in Amsterdam, maar wel op kosten VvE: die zijn hier iets van 3,40 euro per maand per vierkante meter. Die heb ik in geen enkel van de drie appartementen waar ik heb gewoond betaald. In mijn huidige complex is het 1,15 euro per maand per vierkante meter en ja, er is een MJOP, schoonmaakservice, jaarlijkse controle van de liften et cetera. Dus die maandkosten zouden voor mij een red flag zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
-

[ Voor 100% gewijzigd door coazter op 03-01-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:58:
[...]
Wat verwacht je van een bouwkundige keuring van privé gedeelten in een appartement, en dan zeker zo'n mini appartement, wat je zelf niet met eigen ogen kan constateren?
Dat ik nogmaals niet begrijp waarom je het weer hebt over een deel van het pand. Je wordt eigenaar van heel het pand, dit had ik in mijn vorige reactie aangegeven. Je wilt dus de staat van meer dan alleen de gebruiksruimte weten. Niet elke VvE zal een bouwkundige inhuren of reageren op de resultaten van een bouwkundig rapport.

Qua bouwkundige: Kennissen hebben een appartement gekocht, die bouwkundige keek verder dan alleen de gebruiksruimte. Andere kennissen hadden een bouwkundige voor een rijtjeshuis. De bouwkundige was redelijk snel klaar. Later bleek de bouwkundige toch wat gemist te hebben. Ik volg ook wat mensen via Instagram die geen bouwkundige ingehuurd lijken te hebben. Die klagen over dingen die je met je "eigen ogen kan constateren" en toch niet gezien werd. Een aansluiting voor een bad waarbij ze alleen een leiding voor koud water hebben. Of heel slecht beton rond een raam. Die mensen huren dan vervolgens een stukadoor in, dit terwijl ik echt betwijfel of het volgens afspraak is opgeleverd.
Er zijn trouwens tal van partijen die hetzelfde zeggen.
Ik lees daar echt iets totaal anders in. Je vertrouwt enorm op de VvE. Buiten het kijken of er een MJOP komt het echt over als een "zal wel goed zijn".

Ik heb ervaring met een slechte VvE. Op papier lijkt alles goed, MJOP, er wordt genoeg ingelegd, etc. Toch blij dat er niet teveel kritisch kijken bij het kopen van een appartement. Ik ken ook mensen waar de VvE goed en fijn werkt, maar tja, onderzoek wil je doen om te zien wat voor VvE het is, plus wat ze over mogelijk het hoofd zien, negeren, of te duur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bkor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Dat ik nogmaals niet begrijp waarom je het weer hebt over een deel van het pand. Je wordt eigenaar van heel het pand, dit had ik in mijn vorige reactie aangegeven. Je wilt dus de staat van meer dan alleen de gebruiksruimte weten. Niet elke VvE zal een bouwkundige inhuren of reageren op de resultaten van een bouwkundig rapport.

Qua bouwkundige: Kennissen hebben een appartement gekocht, die bouwkundige keek verder dan alleen de gebruiksruimte. Andere kennissen hadden een bouwkundige voor een rijtjeshuis. De bouwkundige was redelijk snel klaar. Later bleek de bouwkundige toch wat gemist te hebben. Ik volg ook wat mensen via Instagram die geen bouwkundige ingehuurd lijken te hebben. Die klagen over dingen die je met je "eigen ogen kan constateren" en toch niet gezien werd. Een aansluiting voor een bad waarbij ze alleen een leiding voor koud water hebben. Of heel slecht beton rond een raam. Die mensen huren dan vervolgens een stukadoor in, dit terwijl ik echt betwijfel of het volgens afspraak is opgeleverd.

[...]

Ik lees daar echt iets totaal anders in. Je vertrouwt enorm op de VvE. Buiten het kijken of er een MJOP komt het echt over als een "zal wel goed zijn".

Ik heb ervaring met een slechte VvE. Op papier lijkt alles goed, MJOP, er wordt genoeg ingelegd, etc. Toch blij dat er niet teveel kritisch kijken bij het kopen van een appartement. Ik ken ook mensen waar de VvE goed en fijn werkt, maar tja, onderzoek wil je doen om te zien wat voor VvE het is, plus wat ze over mogelijk het hoofd zien, negeren, of te duur vinden.
Als ik zeg dat je moet kijken of er een goede VVE actief is dan betekent dat je dus de notulen, plannen en financiele stukken goed bestudeert en daar je oordeel op baseert. Dat is precies hetzelfde als de gelinkte partijen zeggen, ik heb nergens gezegd 'Als er een MJOP is dan zit het wel goed' .
Check daarom of de VvE gezond is en een goed meerjarenplan heeft.
Belangrijker is dan dat er een gezonde Vereniging van Eigenaren (VvE) aanwezig is en je het meerjarenonderhoudsplan bekijkt
Een MJOP is dus een vereiste, deze is bij een normale VVE opgemaakt door een onafhankelijk derde die dat volgens een bepaalde normering doet, bijvoorbeeld NEN 2767. In dat plan staat alles wat er moet gebeuren aan het gemeenschappelijke gedeelte van het gebouw, je kan dan weer terugzien in de begroting of notulen of er ook rekening mee wordt gehouden.

En ja, het kan altijd gebeuren dat een bouwkundige iets mist. Al vind ik het voorbeeld van het gemis van warmwater in bad wel een dubieus punt, me dunkt dat je dat had kunnen controleren en ik denk zelfs dat zoiets pro-actief door de makelaar moet worden verteld. Heel slecht beton rond een raam is weer iets wat in een MJOP komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 18:30
Wat een gedoe met de hypotheekrente zeg. Via de Hypotheker een overzicht gekregen, met daarbij een rente van 3.94% bij ING (annuitair, 10 jaar rente vast met NHG). Echter staat voor diezelfde hypotheekvorm op de website van ING een hypotheek rente van 4.09%!
Eventjes de ING gebeld, ze hebben geen dealtje oid met de Hypotheker, ze claimen dat wat op de website is correct is.
Toen even een vergelijking gemaakt tussen een aantal anderen en daarbij heeft de Hypotheker ook andere rentes. Heb al een mail gestuurd naar onze adviseur om te vragen hoe het zit. Iemand die weet waardoor dit verschil komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:44
Flix20 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Waar ik meer aan denk is dat hij bijvoorbeeld de verkopers kan adviseren om voor een andere koper te gaan gezien mijn huis nog verkocht moet worden of wat daar de status van is.
Ik denk dat een makelaar juist graag aan jou verkoopt, omdat hij dan zeker weet dat jij vervolgens een huis te verkopen hebt. En dat de kans groot is dat je daarvoor bij hem/haar aanklopt. Tenzij je een op voorhnd totaal onverkoopbare woning hebt, zou ik hier geen probleem in zien. Integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Tessa vd Heide schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:35:
Wat een gedoe met de hypotheekrente zeg. Via de Hypotheker een overzicht gekregen, met daarbij een rente van 3.94% bij ING (annuitair, 10 jaar rente vast met NHG). Echter staat voor diezelfde hypotheekvorm op de website van ING een hypotheek rente van 4.09%!
Eventjes de ING gebeld, ze hebben geen dealtje oid met de Hypotheker, ze claimen dat wat op de website is correct is.
Toen even een vergelijking gemaakt tussen een aantal anderen en daarbij heeft de Hypotheker ook andere rentes. Heb al een mail gestuurd naar onze adviseur om te vragen hoe het zit. Iemand die weet waardoor dit verschil komt?
Rentepercentage is een momentopname, gisteren kon het inderdaad 3.94% zijn en vandaag met nieuwe rentes 4.09%

Ik houd https://www.hypotheekrente.nl/ altijd bij. Daar was gisteren bij 20 jaar vast, 4.02% voor Tulp, vandaag 4.20%; zo werkt dat nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
fjjl schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Rentepercentage is een momentopname, gisteren kon het inderdaad 3.94% zijn en vandaag met nieuwe rentes 4.09%
Dat begrijp ik ;) Echter is dit overzicht met 3.94% vandaag gemaakt, dus dan verwacht ik wel een rente van 4.09%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Toke_gt schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat een makelaar juist graag aan jou verkoopt, omdat hij dan zeker weet dat jij vervolgens een huis te verkopen hebt. En dat de kans groot is dat je daarvoor bij hem/haar aanklopt. Tenzij je een op voorhnd totaal onverkoopbare woning hebt, zou ik hier geen probleem in zien. Integendeel.
Helaas gaat het feest niet door.
Kregen eind van de middag bericht dat het huis zo goed als verkocht is voor net onder de vraagprijs en onze bezichtiging afgezegd is.
Heb even laten vallen dat we alsnog heel graag komen kijken en wellicht zelfs bereid zijn om over de VP heen te gaan.
Benieuwd welke terugkoppeling we krijgen.

Is het helemaal netjes? Nee.
Maar gezien hoe enthousiast we van de foto’s zijn heb ik daar niet veel moeite mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
Tessa vd Heide schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Dat begrijp ik ;) Echter is dit overzicht met 3.94% vandaag gemaakt, dus dan verwacht ik wel een rente van 4.09%.
Enige dat ik kan bedenken is dat de Hypotheker de duurzaamheidskorting meeneemt. Net even bij ING gecheckt, dat kan oplopen tot 0,15% minder rente bij energielabel A+. Dan kom je op die 3,94% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
Laapo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:13:
[...]

Enige dat ik kan bedenken is dat de Hypotheker de duurzaamheidskorting meeneemt. Net even bij ING gecheckt, dat kan oplopen tot 0,15% minder rente bij energielabel A+. Dan kom je op die 3,94% uit.
Kijk, daar wist ik dus niks van! Die had onze adviseur helemaal niet benoemd. Dat zou wel eens heel goed kunnen kloppen. Ik verwacht morgen antwoord, dus dan zal ik laten weten of je gelijk hebt. Denk het namelijk van wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:36:
[...]

Helaas gaat het feest niet door.
Kregen eind van de middag bericht dat het huis zo goed als verkocht is voor net onder de vraagprijs en onze bezichtiging afgezegd is.
Heb even laten vallen dat we alsnog heel graag komen kijken en wellicht zelfs bereid zijn om over de VP heen te gaan.
Benieuwd welke terugkoppeling we krijgen.

Is het helemaal netjes? Nee.
Maar gezien hoe enthousiast we van de foto’s zijn heb ik daar niet veel moeite mee.
Toch nog een voet tussen de deur gekregen. We zitten nog in de wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
ik vraag mij af of de mensen hier in dit topic een aankoopmakelaar hebben of regelen jullie het allemaal zelf?

als je het zelf doet moet je natuurlijk zelf je bouwkundig rapport regelen, zelf bieden etc etc.

Hoe doen jullie dit? wegen de kosten van een aankoopmakelaar tegen over het zelf uitzoeken / kosten etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nimflix schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:
ik vraag mij af of de mensen hier in dit topic een aankoopmakelaar hebben of regelen jullie het allemaal zelf?

als je het zelf doet moet je natuurlijk zelf je bouwkundig rapport regelen, zelf bieden etc etc.

Hoe doen jullie dit? wegen de kosten van een aankoopmakelaar tegen over het zelf uitzoeken / kosten etc etc.
Ik wil niet belerend overkomen, maar heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Deze vraag is al heel vaak voorbij gekomen met uitgebreide discussies (en net zoveel verschillende meningen, dus een echt duidelijk antwoord zal je niet vinden / krijgen).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:16
jannus66 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 01:00:
Ik ben een Amsterdammer, heb er bijna mijn hele leven gewoond. Woon nu ergens anders. Erfpacht is nog 20 jaar vast, daarna wordt het opnieuw beoordeeld. Ook voor Amsterdamse begrippen vind ik dit erg klein en erg duur. Zeker voor een huis van meer dan een eeuw oud. Als je er zou willen samen wonen en een kind wil maken wordt het al snel veel te klein.
De gemiddelde m2 prijs ligt in de Frederik Hendrik buurt op EUR 9,416 (Q2 2022, nu miss iets lager). De vraagprijs van dit appartement komt op EUR 7,704 per m2. Dat maakt het dus juist relatief laag geprijsd.

Het ligt er natuurlijk maar net aan waar in Amsterdam je het mee vergelijkt. De prijzen zijn enorm buurt afhankelijk. In Amsterdam Nieuw-West is de gemiddelde m2 prijs bijvoorbeeld EUR 4,836, wat 50% lager is dan de buurt waar dit huis in ligt.

https://www.makelaars-in-...ngmarktcijfers-amsterdam/

De erfpacht wordt volgens mij helemaal niet opnieuw beoordeeld over 20 jaar. Dit staat in de omschrijving van de makelaar:
De erfpacht is voortdurend en afgekocht tot en met 31-december 2045.
.

Voortdurende erfpacht is het kleine broertje van eeuwigdurende erfpacht (waarin het bedrag gewoon vaststaat). Bij voortdurende erfpacht wordt eens in de 50 of 75 jaar naar de grondwaarde gekeken voor een eventuele indexatie. Wanneer dit moment is blijkt niet uit de omschrijving op Funda. Het enige dat we weten is dat de huidige/voriger bewoner(s) de erfpacht hebben betaald tot 31 december 2045. Kortom, de komende 23 jaar geen kosten voor erfpacht.

Dat is een dusdanig lange horizon dat je je hier geen zorgen over moet maken voor dit appartement wmb. Interessant is wel om te weten wanneer de nieuwe beoordeling komt.

https://www.amsterdam.nl/...erfpacht/verschil-tussen/

EDIT, ik lees dit nog in de advertentie:
- Erfpachtcanon afgekocht tot en met 31-december 2045. De aanvraag voor het overstappen naar eeuwigdurende erfpacht is gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 04-01-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je loopt natuurlijk wel het risico dat de prijs wat harder gaat dalen omdat de beleggingsappartementen met de nieuwe/aankomende regelgeving masaal verkocht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Wolly schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:36:
Je loopt natuurlijk wel het risico dat de prijs wat harder gaat dalen omdat de beleggingsappartementen met de nieuwe/aankomende regelgeving masaal verkocht gaan worden.
Welke nieuwe regelgeving is dat?

De opkoopbescherming (verplichte eigen bewoning tot EUR 512k WOZ) is al ingegaan in april 2022.

https://www.amsterdam.nl/.../wonen/opkoopbescherming/
https://www.020makelaars.nl/blog/opkoopbescherming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Welke nieuwe regelgeving is dat?

De opkoopbescherming (verplichte eigen bewoning tot EUR 512k WOZ) is al ingegaan in april 2022.

https://www.amsterdam.nl/.../wonen/opkoopbescherming/
https://www.020makelaars.nl/blog/opkoopbescherming/
https://www.rijksoverheid...te-huurwoningen-onder-de-€1000

En daarnaast de box 3 perikelen waarbij je meer betaalt over beleggingen.

Zie ook Vastgoed als investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Wolly schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:12:
[...]

https://www.rijksoverheid...te-huurwoningen-onder-de-€1000

En daarnaast de box 3 perikelen waarbij je meer betaalt over beleggingen.

Zie ook Vastgoed als investering
Mjah, het aandeel beleggers op de woningmarkt is al significant afgenomen de afgelopen jaren.

Wellicht dat de nieuwe regelgeving die jij aanhaalt bestaande beleggers doet overwegen om de woning te verkopen, maar gelet op de beperkte hoeveelheid beleggers op de Amsterdamse woningmarkt zal die impact relatief klein zijn m.i. Daarnaast geldt dit natuurlijk voor heel Nederland, dus dan maakt het weinig uit of je een appartement koopt in Amsterdam, Utrecht, DH, Rotterdam etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Mjah, het aandeel beleggers op de woningmarkt is al significant afgenomen de afgelopen jaren.

Wellicht dat de nieuwe regelgeving die jij aanhaalt bestaande beleggers doet overwegen om de woning te verkopen, maar gelet op de beperkte hoeveelheid beleggers op de Amsterdamse woningmarkt zal die impact relatief klein zijn m.i. Daarnaast geldt dit natuurlijk voor heel Nederland, dus dan maakt het weinig uit of je een appartement koopt in Amsterdam, Utrecht, DH, Rotterdam etc.
Je trekt de verkeerde conclusie, dat stuk schrijft dat de aankopen minder zijn geworden, dat wil niet zeggen dat het aantal minder is.

Ongeveer 30% van de huurwoningen is geen eigendom van woningcorporaties. Dat zijn ruim een miljoen woningen. Bron

Als zelfs maar een klein deel van die woningen op de koopmarkt komt omdat het beleggingstechnisch niet interessant is dan is dat een verstoring, de teller te koop staat op funda nu op 75k.

Je bent ongetwijfeld bekend met het fenomeen dat veel starters misgrepen omdat een belegger er meer voor bood, dat prijsopdrijvende effect wat nu nog in de prijs zit zal langzaam wegzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Wolly schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Je trekt de verkeerde conclusie, dat stuk schrijft dat de aankopen minder zijn geworden, dat wil niet zeggen dat het aantal minder is.

Ongeveer 30% van de huurwoningen is geen eigendom van woningcorporaties. Dat zijn ruim een miljoen woningen. Bron

Als zelfs maar een klein deel van die woningen op de koopmarkt komt omdat het beleggingstechnisch niet interessant is dan is dat een verstoring, de teller te koop staat op funda nu op 75k.

Je bent ongetwijfeld bekend met het fenomeen dat veel starters misgrepen omdat een belegger er meer voor bood, dat prijsopdrijvende effect wat nu nog in de prijs zit zal langzaam wegzakken.
Discussie hier voortgezet (in topic over ontwikkelingen van de woningmarkt)

Requiem19 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 08:16
Nimflix schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:52:

my 2cents

Als je binnen nu en 6 maanden wil kopen, zou ik een aankoopmakelaar links laten liggen. De markt is fragiel en je ziet de prijzen dalen. Minder mensen willen kopen (onzekerheid), dus er komen minder mensen naar een bezichtiging, laat staan dat ze een bod doen. Daarnaast moeten nu voor een aantal makelaars de biedingen bijgehouden worden, als dat werkt heb je meer inzicht in de geboden prijzen.

Aankoopmakelaar is enkel iemand die een netwerk heeft en extra info kan krijgen, ik zie nu de meerwaarde van die info niet meer. Als de boel zo weer in trek is kan ik het ergens begrijpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:05
Error404! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:57:
[...]

my 2cents

Als je binnen nu en 6 maanden wil kopen, zou ik een aankoopmakelaar links laten liggen. De markt is fragiel en je ziet de prijzen dalen. Minder mensen willen kopen (onzekerheid), dus er komen minder mensen naar een bezichtiging, laat staan dat ze een bod doen. Daarnaast moeten nu voor een aantal makelaars de biedingen bijgehouden worden, als dat werkt heb je meer inzicht in de geboden prijzen.

Aankoopmakelaar is enkel iemand die een netwerk heeft en extra info kan krijgen, ik zie nu de meerwaarde van die info niet meer. Als de boel zo weer in trek is kan ik het ergens begrijpen.
niet helemaal mee eens. Wij hebben vrij recent een woning gekocht met aankoopmakelaar en zijn erg, erg tevreden over zijn ondersteuning:

- Hij was erg goed in het herkennen van (prijspodrijvende) bullshit van de verkopende makelaar
- Hij was zo'n beetje 24 uur per dag bereikbaar voor vragen (en die hadden we zeker bij de aankoop van ons eerste huis)
- Hij was niet alleen de voice of reason bij de onderhandelingen, hij was ook onze bliksemafleider. We hebben een erg agressieve onderhandelingsstrategie gehanteerd en dat viel niet per se heel goed bij de verkopende partij, maar de irritatie werd op hem gericht, niet op ons
- In het uiteindelijke koopcontract was onverwacht een extra, erg ongebruikelijke, clausule opgenomen. Hij heeft ons erg intensief bijgestaan bij de onderhandelingen hierover
- In de aanloop heb ik veel met hem kunnen sparren over andere huizen waar ik vreemde dingen met de prijzen zag gebeuren, hij belde dan heel proactief de verkopend makelaar op om uit te vogelen wat er aan de hand was
- etc. etc.

Al met al is hij zijn geld echt dubbel en dwars waard. Als we ooit naar een volgende woning besluiten te gaan kijken is hem bellen het eerste wat ik ga doen, nog voor ik funda open. Ik moet daarbij wel opmerken: De ene makelaar is de andere niet, over deze zijn we dus zeer te spreken, ik denk niet dat we te spreken zouden zijn geweest over de grootste makelaar hier in de buurt (uiteindelijk toevallig de verkopend makelaar in dit verhaal) die nog het dubbele vroeg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
supersoco80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:11:
[...]

niet helemaal mee eens. Wij hebben vrij recent een woning gekocht met aankoopmakelaar en zijn erg, erg tevreden over zijn ondersteuning:

- Hij was erg goed in het herkennen van (prijspodrijvende) bullshit van de verkopende makelaar
- Hij was zo'n beetje 24 uur per dag bereikbaar voor vragen (en die hadden we zeker bij de aankoop van ons eerste huis)
- Hij was niet alleen de voice of reason bij de onderhandelingen, hij was ook onze bliksemafleider. We hebben een erg agressieve onderhandelingsstrategie gehanteerd en dat viel niet per se heel goed bij de verkopende partij, maar de irritatie werd op hem gericht, niet op ons
- In het uiteindelijke koopcontract was onverwacht een extra, erg ongebruikelijke, clausule opgenomen. Hij heeft ons erg intensief bijgestaan bij de onderhandelingen hierover
- In de aanloop heb ik veel met hem kunnen sparren over andere huizen waar ik vreemde dingen met de prijzen zag gebeuren, hij belde dan heel proactief de verkopend makelaar op om uit te vogelen wat er aan de hand was
- etc. etc.

Al met al is hij zijn geld echt dubbel en dwars waard. Als we ooit naar een volgende woning besluiten te gaan kijken is hem bellen het eerste wat ik ga doen, nog voor ik funda open. Ik moet daarbij wel opmerken: De ene makelaar is de andere niet, over deze zijn we dus zeer te spreken, ik denk niet dat we te spreken zouden zijn geweest over de grootste makelaar hier in de buurt (uiteindelijk toevallig de verkopend makelaar in dit verhaal) die nog het dubbele vroeg ook.
Aha mooie toevoeging op mijn verhaal, ik moet gelijk denken aan de DISC kleuren. Misschien heeft het ook te maken met karakter van de kopende partij. Ikzelf ben super rood en blauw en realiseer me dat ik een aantal taken zelf heb uitgevoerd. Ben nu de koop van mijn eerste woning aan het afronden en moet toch zeggen dat ik zelf veel onderzoek heb gedaan. Veel uren online gespendeerd op dit soort pagina's om te kijken wat gebruikelijk was, ik zag zelf de dalende trend in de topic 'huizenverkopers' en ben er naar gaan handelen. Heb zelf 10% onder de vraagprijs geboden en uiteindelijk akkoord gegaan om 8% eronder (eind oktober).

Moet ook wel toegeven dat ik wel tevreden ben over mijn financieel adviseur, die heeft het contract en de keuring zelf ook doorgenomen en op basis daarvan geadviseerd.

Ben wel benieuwd naar je clausule tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:05
Error404! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Aha mooie toevoeging op mijn verhaal, ik moet gelijk denken aan de DISC kleuren. Misschien heeft het ook te maken met karakter van de kopende partij. Ikzelf ben super rood en blauw en realiseer me dat ik een aantal taken zelf heb uitgevoerd. Ben nu de koop van mijn eerste woning aan het afronden en moet toch zeggen dat ik zelf veel onderzoek heb gedaan. Veel uren online gespendeerd op dit soort pagina's om te kijken wat gebruikelijk was, ik zag zelf de dalende trend in de topic 'huizenverkopers' en ben er naar gaan handelen. Heb zelf 10% onder de vraagprijs geboden en uiteindelijk akkoord gegaan om 8% eronder (eind oktober).

Moet ook wel toegeven dat ik wel tevreden ben over mijn financieel adviseur, die heeft het contract en de keuring zelf ook doorgenomen en op basis daarvan geadviseerd.

Ben wel benieuwd naar je clausule tbh
Ik ben hetzelfde hoor. Ik heb zelfs een Qgis project met alle bestemmingsplannen, luchtkwaliteit, bodemverontreiniging, archeologie, historische kaarten, geluiddruk, stankcontouren, wettelijke beperkingen, kadastrale grenzen etc... etc.. Als de vorige eigenaar ergens de laatste jaren een scheet met te veel methaan heeft gelaten, dan kom ik daar achter zeg maar.

Desondanks vond ik de ondersteuning dus erg prettig en waardevol. Wij zijn op 6% onder de vraagprijs uitgekomen voor een B-label woning.

De clausule is hier eerder ook uitgebreid besproken. Daarin stond dat apparatuur specifiek in de keuken die tussen contract tekenen en sleuteloverdracht stuk zou gaan niet door de eigenaar gerepareerd zou worden (maar dan nog wat vreemder omschreven).

We komen in de buurt van de overdracht, dus ik ben benieuwd wat we gaan aantreffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
supersoco80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:11:
[...]

- etc. etc.

Eens. Welke regio was dit? ;)

Wij hadden ook een aankoopmakelaar en die is zeer gewenst in het kader van onderhandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Error404! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:57:
[...]

my 2cents

Ik zat voorheen ook volledig in het kamp aankoopmakelaars overbodig zijn.
Als je zelf een beetje tijd en energie steekt in waar je op moet letten in een huis en praktische dingen als hoe je houtrot of lekke kozijnen constateert. Daarnaast gooi je nog een bouwkundige keuring door het huis die ook de staat van het huis zal beoordelen en je weet grotendeels waar je aan toe bent.
Vervolgens de markt goed analyseert kan je prima een goed onderbouwd bod neer leggen en een huis kopen.
Mij is het tenslotte in 2019 en 2021 ook twee keer gelukt, dus waarom kan een ander het niet.
Daarnaast heb ik een ontzettende afkeer tegen dat vriendjespolitiek en 'behind closed doors' spel wat zij in stand houden.
Je moest je alleen niet gek laten maken door de markt en uit wanhoop er maar een smak geld tegenaan gooien om het huis maar te hebben. Dan heb je al helemaal geen aankoop makelaar nodig.
Let wel, bovenstaande is vooral de laatste 3/4 jaar van toepassing.

Maar... Deze week is mijn mening wel wat bijgesteld.
Een paar posts hiervoor geeft daar een beetje inzicht toe.
Wij waren niet actief opzoek maar waren op een huis gestuit waarvan wij dachten ja.. dit is 'm!
Staat al 5 weken online, is een flinke opknapper maar dat is geen probleem, we willen gaan kijken.

De dag voor de bezichtiging bij mijn eigen huis een verkoopmakelaar over de vloer gehad situatie beetje verteld.
Had een goed gevoel bij hem en die bood ook aan om gewoon eens vrijblijvend mee te gaan om te sparren.
Hier hadden m'n partner en ik het al even over gehad, nu de markt wat dalende lijkt te zijn en ook in zijn gesprek gaf hij al aan dat momenteel er al meer wordt onderboden leek het ons wel fijn om een 'insider' te hebben die toch wat meer informatie kan lospeuteren.
Dus op zijn aanbod in gegaan.

Die avond rond een uurtje of 9 belde hij op dat ie slecht had. Dat de verkopers al een akkoord hadden bereikt met een ander partij en dat ze onze bezichtiging willen afzeggen. Het zou net onder de vraagprijs verkocht zijn.
Daarop hebben wij gereageerd dat wij daar wel flink de P in hebben en dat we toch wel heel graag langs willen komen en dat we bereid zijn op de vraagprijs of daar zelfs boven te gaan zitten. Je hebt het dan over 5 á 10k. Dat is wel een bedrag die ik bereid ben om toch een huis te krijgen die je graag wilt hebben en je de komende 20 jaar verwacht te gaan wonen.
De volgende ochtend kregen we bericht dat hij met de verkopende makelaar gesproken heeft, ze kennen elkaar, en 'omdat jij het bent' mochten we toch nog even door de woning lopen.

Dus dat hebben we gister gedaan. Uiteindelijk besloten geen bod neer te leggen. Viel toch wat tegen.

Maar TLDR: zonder een aankoopmakelaar hadden wij gister geen kans gehad.
Juist omdat de markt nu dalende is, kan een aankoopmakelaar met zijn connecties een beter beeld krijgen bij hoe een huis in de markt ligt.
Bij een ander huis, die nu al even in de verkoop staat maar nog te hoog voor wat wij willen betalen zit hij bij de verkopende partij van mochten jullie besluiten naar prijspunt x te gaan, dan heb ik geïnteresseerde.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Die avond rond een uurtje of 9 belde hij op dat ie slecht had. Dat de verkopers al een akkoord hadden bereikt met een ander partij en dat ze onze bezichtiging willen afzeggen. Het zou net onder de vraagprijs verkocht zijn.
Daarop hebben wij gereageerd dat wij daar wel flink de P in hebben en dat we toch wel heel graag langs willen komen en dat we bereid zijn op de vraagprijs of daar zelfs boven te gaan zitten. Je hebt het dan over 5 á 10k. Dat is wel een bedrag die ik bereid ben om toch een huis te krijgen die je graag wilt hebben en je de komende 20 jaar verwacht te gaan wonen.
De volgende ochtend kregen we bericht dat hij met de verkopende makelaar gesproken heeft, ze kennen elkaar, en 'omdat jij het bent' mochten we toch nog even door de woning lopen.
Zoiets zou bij mij alle alarmbellen doen rinkelen. Welke serieuze makelaar gaat na een akkoord nog zoiets doen 'omdat jij het bent'?

In mijn ogen alleen een makelaar die niet integer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Zoiets zou bij mij alle alarmbellen doen rinkelen. Welke serieuze makelaar gaat na een akkoord nog zoiets doen 'omdat jij het bent'?

dat was het punt ook niet. Integer of niet, ze lijken meerwaarde te hebben (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:14:
[...]

dat was het punt ook niet. Integer of niet, ze lijken meerwaarde te hebben (helaas).
En dat is het punt waar sommige ook een afkeer tegen hebben :+
Daarnaast heb ik een ontzettende afkeer tegen dat vriendjespolitiek en 'behind closed doors' spel wat zij in stand houden.
Bij werken met mensen is het netwerk altijd belangrijk, daar krijg je soms meer ( en soms minder ) mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Flix20 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Maar TLDR: zonder een aankoopmakelaar hadden wij gister geen kans gehad.
Juist omdat de markt nu dalende is, kan een aankoopmakelaar met zijn connecties een beter beeld krijgen bij hoe een huis in de markt ligt.
Bij een ander huis, die nu al even in de verkoop staat maar nog te hoog voor wat wij willen betalen zit hij bij de verkopende partij van mochten jullie besluiten naar prijspunt x te gaan, dan heb ik geïnteresseerde.
Als je de verkopende makelaar of zelfs de verkoper had benaderd met 'we zijn bereid om vraagprijs+ te betalen', had je wellicht ook nog wel mogen bezichtigen. Uiteindelijk bepalen de verkopers, niet de verkoopmakelaar.
Dus die "omdat jij het bent" is hoogstwaarschijnlijk dikke onzin; de te betalen prijs was doorslaggevend.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21
En daarbij, als de verkopers hun akkoord hebben gegeven, is het toch in principe rond?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
kw_nl schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:07:
En daarbij, als de verkopers hun akkoord hebben gegeven, is het toch in principe rond?
Niet zolang het voorlopige koopcontract nog niet is getekend volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Joe28965 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Niet zolang het voorlopige koopcontract is getekend volgens mij.
Je bedoelt 'nog niet is getekend' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
[...]

Niet zolang het voorlopige koopcontract is getekend volgens mij.
https://www.rechtdoor.nl/...overeenkomst-rechtsgeldig
Ja, een mondelinge overeenkomst is in de meeste gevallen rechtsgeldig. Er zijn uitzonderingen, zoals bij de koop van een woning, maar meestal volstaat een mondelinge overeenkomst. In de wet staat dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding en hiervoor gelden geen vormvereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Helemaal mee eens en dat is wat ik aangeef, ik heb ook een schurft hekel aan dat soort spelletjes, maar ik ben hypocriet genoeg om daar m'n voordeel mee uit te halen. Als ik die andere partij had geweest die al een principe akkoord had, zou ik er ook flink de pest in gehad hebben. Zij hadden zelfs hun personalia al ingediend.

De makelaar die met ons mee was zei ook; ik zou dit zelf als verkopende makelaar nooit gedaan hebben.
De verkopende makelaar heeft het ook beetje via een achterdeur gedaan. Zo is hij zelf niet meegekomen en heeft een secretaresse de deur open laten doen die vervolgens een half uur op dr mobiel heeft zitten klooien.

En als wij alsnog niet hadden mogen kijken hadden we een mail gestuurd naar de veropende makelaar van we bieden bedrag X, mits we deze week nog mogen komen kijken.
Het is dan nog steeds een geldig bod en die moet hij bij de verkoper neerleggen.
Nnoitra schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Als je de verkopende makelaar of zelfs de verkoper had benaderd met 'we zijn bereid om vraagprijs+ te betalen', had je wellicht ook nog wel mogen bezichtigen. Uiteindelijk bepalen de verkopers, niet de verkoopmakelaar.
Dus die "omdat jij het bent" is hoogstwaarschijnlijk dikke onzin; de te betalen prijs was doorslaggevend.
Eens, maar zonder die aankoop makelaar, welke formeel nog niets een onze aankoopmakelaar is, hadden wij enkel te horen gekregen hij is al verkocht, bezichtigen niet meer mogelijk.
Door het via via verhaal zijn we via de achterdeur alsnog binnen gekomen. De aankoopmakelaar wist ook te vertellen dat het net onder de vraagprijs verkocht is. Dus wij wisten dat als we het echt graag hadden willen hebben, aan welke prijs we hadden kunnen denken.
Dat wil nog niet zeggen dat we het huis gehad zouden hebben, maar we hebben igg een kans gekregen.
kw_nl schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:07:
Zolang er nog geen krabbel gezet is onder een voorlopig koopcontract kunnen dit soort dingen gebeuren.
Daarom wil ik zelf ook dezelfde dag dat het rond is tekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 05-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou als verkoper ook wel een beetje pissig zijn op iemand die op die manier voor de 2e keer komt kijken en dan bedankt . -O-

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:56:
Ik zou als verkoper ook wel een beetje pissig zijn op iemand die op die manier voor de 2e keer komt kijken en dan bedankt . -O-
Wij zijn maar één keer geweest.
Daarnaast betwijfel ik of de verkopers zelf op de hoogte zijn van hoe en wat.
Betrof een woning die door erfgenamen verkocht werd. Huis stond al helemaal leeg dus ze zullen het zelf niet doorgehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Wij zijn maar één keer geweest.
Daarnaast betwijfel ik of de verkopers zelf op de hoogte zijn van hoe en wat.
Betrof een woning die door erfgenamen verkocht werd. Huis stond al helemaal leeg dus ze zullen het zelf niet doorgehad hebben.
Ah oké sorry ik dacht voor de 2e keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

Niet zolang het voorlopige koopcontract nog niet is getekend volgens mij.
De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak wordt, indien de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, schriftelijk aangegaan (art. 7:2 lid 1 BW).
Dus als die koper handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is een mondelinge overeenkomst voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 05-01-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Wispe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:34:
[...]

[...]

De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak wordt, indien de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, schriftelijk aangegaan (art. 7:2 lid 1 BW).
Dus als die koper handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is een mondelinge overeenkomst voldoende.
Ja leuk, maar zo werkt het in de praktijk op de woningmarkt gewoon niet.
Mits je op camera hebt staan waarin duidelijk en onmiskenbaar aantoonbaar is dat die woorden daadwerkelijk uitgesproken zijn, heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06
Flix20 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Mits je op camera hebt staan waarin duidelijk en onmiskenbaar aantoonbaar is dat die woorden daadwerkelijk uitgesproken zijn, heb je geen poot om op te staan.
Maar een mondelinge overeenkomst telt niet bij verkoop woning tussen particulieren. Je hebt pas ergens recht op als overeenkomst door beide partijen is ondertekend.
Daarom zou je als verkoper ook gewoon je opties open kunnen houden, mocht de kopende partij toch niet tekenen.

Wat mij in de casus overigens het meest opvalt is dat de verkoopmakelaar de overeengekomen prijs min of meer deelt. Dat de aankoopmakelaar dan een afspraak probeert te regelen is prima, dat is zijn werk.
Vooral voor verkopende makelaar een hoop gedoe dit. Extra afspraak voor wat? 1% provisie op 5000 euro extra opbrengst?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:05
THM0 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:24:
[...]
Maar een mondelinge overeenkomst telt niet bij verkoop woning tussen particulieren. Je hebt pas ergens recht op als overeenkomst door beide partijen is ondertekend.
Daarom zou je als verkoper ook gewoon je opties open kunnen houden, mocht de kopende partij toch niet tekenen.

Wat mij in de casus overigens het meest opvalt is dat de verkoopmakelaar de overeengekomen prijs min of meer deelt. Dat de aankoopmakelaar dan een afspraak probeert te regelen is prima, dat is zijn werk.
Vooral voor verkopende makelaar een hoop gedoe dit. Extra afspraak voor wat? 1% provisie op 5000 euro extra opbrengst?
Toen ik een paar maanden terug m’n huis verkocht was deadline voor biedingen donderdag 12u. Het hoogste bod geaccepteerd en die mensen waren superblij. Weekend erna heeft een van de andere bieders nog 3K meer geboden in een alles of niets poging, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik vond dat in strijd met mijn eigen normen en waarden nadat ik al mondeling akkoord had gegeven op de hoogste bieders.

Achteraf bleken dat ook nog eens hartstikke leuke mensen (heb je verder niks aan maar toch) waarmee alles tot nu toe goed loopt.

Ik weet dat het niet altijd zo werkt in de praktijk maar in mijn ogen is een deal een deal.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
VidaR-9 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Toen ik een paar maanden terug m’n huis verkocht was deadline voor biedingen donderdag 12u. Het hoogste bod geaccepteerd en die mensen waren superblij. Weekend erna heeft een van de andere bieders nog 3K meer geboden in een alles of niets poging, maar daar ben ik niet op ingegaan. Ik vond dat in strijd met mijn eigen normen en waarden nadat ik al mondeling akkoord had gegeven op de hoogste bieders.

Achteraf bleken dat ook nog eens hartstikke leuke mensen (heb je verder niks aan maar toch) waarmee alles tot nu toe goed loopt.

Ik weet dat het niet altijd zo werkt in de praktijk maar in mijn ogen is een deal een deal.
Met 3k snap ik het heel goed en dat realiseerde wij in dit geval ook.
Dus wij zouden wel met ca. 7.5-12.5k erboven gaan zitten.
Dat is toch wel serieus geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Laat dat maar aan de rechter over. Dit is wat in de wet staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
-

[ Voor 130% gewijzigd door rubenos op 05-01-2023 19:37 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Wispe schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Laat dat maar aan de rechter over. Dit is wat in de wet staat. :)
Sinds de invoering van de Wet Koop Onroerende Zaken is een mondeling gesloten koopovereenkomst met betrekking tot een particuliere woning met een particuliere koper niet meer geldig. De wet schrijft voor dat in een dergelijk geval de koop schriftelijk moet worden vastgelegd wil zij geldig zijn. De Hoge Raad heeft dit ook nog eens bevestigd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-01-01/0#Boek7

Als beide partijen particulier zijn, is er een schriftelijkheidsvereiste.
En dat lijkt in de geschetste situatie het geval te zijn.

Zelfs in de situatie professionele verkoper -> particuliere koper mag (alleen) de koper zich na een mondeling akkoord nog terugtrekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Nnoitra op 05-01-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Nnoitra schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:48:
[...]

Sinds de invoering van de Wet Koop Onroerende Zaken is een mondeling gesloten koopovereenkomst met betrekking tot een particuliere woning met een particuliere koper niet meer geldig. De wet schrijft voor dat in een dergelijk geval de koop schriftelijk moet worden vastgelegd wil zij geldig zijn. De Hoge Raad heeft dit ook nog eens bevestigd.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-01-01/0#Boek7

Als beide partijen particulier zijn, is er een schriftelijkheidsvereiste.
En dat lijkt in de geschetste situatie het geval te zijn.

Zelfs in de situatie professionele verkoper -> particuliere koper mag (alleen) de koper zich na een mondeling akkoord nog terugtrekken.
Dat is toch ook wat ik zeg? |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nnoitra
Wispe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Dat is toch ook wat ik zeg? |:(
Maar dan iets uitgebreider met wat uitleg ipv alleen 1 stukje copy/paste uit het Wetboek.
Zie het als een aanvulling, niet als aanval. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
Tip voor iedereen die nog de taxatie moet laten doen, als je maximaal 90% van de woningwaarde laat financieren dan kun je het via Calcasa Desktop Taxatie laten doen (mits je geldverstrekker het accepteert, dat zijn er 25+). Dan ben je een heel stuk goedkoper uit (69 euro) dan bij een gewone taxateur (~500-1000 eur). Als het blijkt dat de desktop taxatie niet lukt dan krijg je je geld terug. De ING en NHG accepteren een desktop taxatie in ieder geval, dus wij zijn blij dat we binnen een aantal uur de taxatie hadden en dat het naar onze hypotheekadviseur kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:32
Tessa vd Heide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:16:
Tip voor iedereen die nog de taxatie moet laten doen, als je maximaal 90% van de woningwaarde laat financieren dan kun je het via Calcasa Desktop Taxatie laten doen (mits je geldverstrekker het accepteert, dat zijn er 25+). Dan ben je een heel stuk goedkoper uit (69 euro) dan bij een gewone taxateur (~500-1000 eur). Als het blijkt dat de desktop taxatie niet lukt dan krijg je je geld terug. De ING en NHG accepteren een desktop taxatie in ieder geval, dus wij zijn blij dat we binnen een aantal uur de taxatie hadden en dat het naar onze hypotheekadviseur kan :)
Let wel: niet elke woning kan op deze manier getaxeerd worden. Er moeten genoeg vergelijkbare woningen zijn verkocht de afgelopen periode en volgens mij is het voor appartementen sowieso niet mogelijk.

Maar áls het kan en mag, is het inderdaad erg handig en goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
Victor Belli schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Let wel: niet elke woning kan op deze manier getaxeerd worden. Er moeten genoeg vergelijkbare woningen zijn verkocht de afgelopen periode en volgens mij is het voor appartementen sowieso niet mogelijk.

Maar áls het kan en mag, is het inderdaad erg handig en goedkoop!
Dat is waar, op de website staat zelf ook: "Hoe unieker de woning, of hoe recenter gebouwd, hoe groter de kans dat de woning niet geschikt is voor een Desktop Taxatie. Denk hierbij aan net opgeleverde nieuwbouwwoningen, woningen die zijn verbouwd, boerderijen, recreatiewoningen, woning met een winkel of kantoor en aangepaste woningen." Maar je kunt het altijd proberen, want als het niet lukt krijg je gewoon je geld terug. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Tessa vd Heide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Dat is waar, op de website staat zelf ook: "Hoe unieker de woning, of hoe recenter gebouwd, hoe groter de kans dat de woning niet geschikt is voor een Desktop Taxatie. Denk hierbij aan net opgeleverde nieuwbouwwoningen, woningen die zijn verbouwd, boerderijen, recreatiewoningen, woning met een winkel of kantoor en aangepaste woningen." Maar je kunt het altijd proberen, want als het niet lukt krijg je gewoon je geld terug. :9
En let op: ze vallen vaak een stuk hoger uit. Bij mij zelfs 70.000 euro boven de vraagprijs. Meestal geen probleem, maar bij mij wel in verband met de vrijstelling op overdrachtsbelasting voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Tweakx schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:09:
[...]

En let op: ze vallen vaak een stuk hoger uit. Bij mij zelfs 70.000 euro boven de vraagprijs. Meestal geen probleem, maar bij mij wel in verband met de vrijstelling op overdrachtsbelasting voor starters.
Dat staat daar toch weer los van?
Zolang de verkoopsom maar niet boven de 440k komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
Flix20 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Dat staat daar toch weer los van?
Zolang de verkoopsom maar niet boven de 440k komt.
Nee, gaat om de taxatie helaas. Ook bevestigd door mijn hypotheekadviseur.

"De waarde van de woning is niet hoger dan € 440.000." - Rijksoverheid website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tweakx schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Nee, gaat om de taxatie helaas. Ook bevestigd door mijn hypotheekadviseur.

"De waarde van de woning is niet hoger dan € 440.000." - Rijksoverheid website
Vreemd verhaal heb jij.
Als u de woning verkrijgt, mag de woningwaarde niet hoger zijn dan € 440.000. Het gaat om de waarde in het economisch verkeer. Daarmee wordt de maximale waarde van de woning op de vrije markt bedoeld. Het gaat dan om de woning inclusief eventuele aanhorigheden, zoals een tuin, schuur of garage. Dit is meestal gelijk aan de koopsom zoals die in uw koopovereenkomst staat.
https://www.belastingdien...ling/startersvrijstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
De koopsom is niet de woningwaarde.
Als de taxatie van de woning en aanhorigheden 1 euro hoger uitvalt, heb je geen recht op die startersvrijstelling doordat de waarde van woning te hoog is. Je kunt van alles afspreken als koopsom, maar dat zegt niks over de woningwaarde gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
''Is de taxatiewaarde hoger dan de koopsom dan geld taxatiebedrag als grondslag voor de overdrachtsbelasting.'' https://lexwonen.nl/hoeve...elasting-moet-ik-betalen/

''Als de koopprijs onder de € 400.000 ligt maar de taxatiewaarde ligt boven de € 400.000 moet er toch overdrachtsbelasting betaald worden'' https://www.taxlive.nl/nl...ing-overdrachtsbelasting/

Zie het woordje ''meestal'' in jouw quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tweakx schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:40:
[...]

''Is de taxatiewaarde hoger dan de koopsom dan geld taxatiebedrag als grondslag voor de overdrachtsbelasting.'' https://lexwonen.nl/hoeve...elasting-moet-ik-betalen/

''Als de koopprijs onder de € 400.000 ligt maar de taxatiewaarde ligt boven de € 400.000 moet er toch overdrachtsbelasting betaald worden'' https://www.taxlive.nl/nl...ing-overdrachtsbelasting/

Zie het woordje ''meestal'' in jouw quote.
Dat is vooral bij onzakelijke transacties, als je een woning koopt van je ouders oid. De verschillen tussen koopsom en marktwaarde zijn dan wel iets groter dan 1 euro.

Persoonlijk heb ik ook nog nooit een notaris gehad die vroeg om de getaxeerde waarde of een taxatierapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Dat is vooral bij onzakelijke transacties, als je een woning koopt van je ouders oid. De verschillen tussen koopsom en marktwaarde zijn dan wel iets groter dan 1 euro.

Persoonlijk heb ik ook nog nooit een notaris gehad die vroeg om de getaxeerde waarde of een taxatierapport.
De notaris vroeg bij mij wel degelijk het taxatierapport op. Naast dat het bedrag ook in het ondertekende hypotheekaanbod stond.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Error404!
Aloha ik zal even mijn ervaring delen,

Ik (M-31) en mijn vriendin (V-27) zijn een jaartje of vier bij elkaar en wilden 2.5 jaar geleden eigenlijk al samenwonen. In die periode was ik nog overtuigd dat ik in mijn eentje een huis kon kopen (ha-ha), want was niet helemaal om, om het samen te doen. Nou goed de afgelopen twee jaar hebben wij een aantal huizen bezichtigd in Zuid-Holland (Den Haag, Rotterdam, Voorburg, Rijswijk en Delft).

Het is niet zo dat we al die tijd nou heel actief aan het zoeken waren, ik hield vooral de markt in de gaten en gingen vooral naar huizen die een 'wow' factor hadden. Ik heb in die verhitte periode een keer gehad dat mijn bod geaccepteerd werd, voelde achteraf toch niet goed dus heb gecanceld. Daarnaast had ik een aantal keren de mogelijkheid om een nieuwbouwwoning te kopen, ook dit niet gedaan omdat we niet 2/3 jaar op de bouw wilden wachten.

Nou goed in de zomer van 2021 zijn we eigenlijk helemaal gestopt, omdat ik vanaf september voor een periode in het buitenland zou gaan werken. In februari 2022 kwam ik terug en de onzekerheid vanaf dat moment is eigenlijk ook wel enorm gebleken. De rente die razendsnel omhoog ging gooide roet in het eten. In september hadden we besloten om gewoon snel iets te fixen om te huren.

Nou nu komt het, terwijl we in die zoektocht waren en ik het super druk kwamen we half oktober ineens een huis tegen op Funda. Het huis had een wow factor, zag er goed uit en ook nog eens 5 min van ons vandaan. Ik ging eerst zelf bezichtigen, vervolgens mijn vriendin. We vonden het een prachtige woning, maar met een vraagprijs die toch wel behoorlijk hoger was, vonden we het iets te eng. Onze interesse hadden we kenbaar gemaakt aan de makelaar.

De dag dat het bod binnen moest komen werden we gebeld door de makelaar, hij vroeg zich nog af of ik een bod zou gaan doen. Ik gaf hem het antwoord dat ik dat wel wilde, maar dat hij zelf aangaf dat er al een bod richting de vraagprijs binnen was gekomen. Dat ik daarmee niet ga concurreren dus vandaar dat ik geen bod zou gaan doen. --> frappante actie van de makelaar I know.

Anyhow uiteindelijk een bod gedaan wat ongeveer 9% onder de vraagprijs zat, even heen en weer gebeld en uiteindelijk is ons bod (7% onder vp) geaccepteerd. Later kwamen we erachter dat er wel degelijk een tweede bod was, maar dat die persoon de volledige geldsom wilde laten financieren. Wij hebben het geluk gehad dat wij de afgelopen jaren behoorlijk wat hebben gespaard dus dat geld was doorslaggevend.

Vandaag was de laatste dag van de ontbindende voorwaarden, hypotheek is rond en op naar de oplevering volgende week. Leuk feitje over de hypotheek, de koopsom zit precies op de nieuwe NHG grens. Toen ik begon met het traject zaten de rentes op 4.33% en ik had een fantastische adviseur die het voor elkaar heeft gekregen dat we voor 3.86% een NHG rente hebben. Dat was ook echt een geworstel om in december hiermee te klote, maar uiteindelijk kregen we vorige week een aanbod en dan pakt dat toch gunstig uit. Daarnaast ook vrijgesteld van de overdrachtsbelasting (die grens is ook omhoog).

De verkopende partij woont overigens al bijna 10 jaar in het huis en heeft hem gerenoveerd, maar kwam plotseling zijn droomwoning tegen. Zijn bod op zijn droomwoning was geaccepteerd en toen moest hij nog zijn woning verkopen. Vandaar dat er ook geen tweede ronde aan bezichtigingen is geweest of niet langer onderhandeld.

Nou goed al bij al tweakers heeft me enorm geholpen in dit traject. Kon verschillende inzichten opdoen en uiteindelijk bijna niet te bevatten maar we hebben een woning kunnen fixen. Volgende week bij de oplevering gaan we zien hoe de woning er nu precies aan toe is. Maar dat mag de pret niet drukken.

In heel het traject blijf ik het bizar vinden dat ik langer naar mijn winkelwagen op bol.com kijk, dan naar mijn huis waar ik 2 keer 20 min in mocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Ik lees al even mee en heb vorig jaar een huis gekocht en krijg deze maand de sleutel. Ik heb echter de volgende vraag. De NHG in 2023 is €405.000 en deze was in 2022 €355.000. Nou lag de aankoopprijs van ons huis hiertussen en hebben wij de hypotheek rond zonder NHG. Weet iemand of het mogelijk is om nu alsnog NHG te krijgen en dus mogelijk een lagere rente te krijgen aangezien de grens is opgehoogd? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
Arie de Knak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:33:
Ik lees al even mee en heb vorig jaar een huis gekocht en krijg deze maand de sleutel. Ik heb echter de volgende vraag. De NHG in 2023 is €405.000 en deze was in 2022 €355.000. Nou lag de aankoopprijs van ons huis hiertussen en hebben wij de hypotheek rond zonder NHG. Weet iemand of het mogelijk is om nu alsnog NHG te krijgen en dus mogelijk een lagere rente te krijgen aangezien de grens is opgehoogd? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft.
Dan zou je een nieuwe hypotheekaanvraag moeten indienen. Praat met je adviseur als het verschil aanzienlijk is, is dat misschien nog een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Error404! schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:36:
[...]

Dan zou je een nieuwe hypotheekaanvraag moeten indienen. Praat met je adviseur als het verschil aanzienlijk is, is dat misschien nog een idee.
Hmm, dan gok ik van niet. Onze rente is lager dan de rentestanden met NHG van nu. Ik ga het iig even aan mijn adviseur vragen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
Error404! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:40:
In heel het traject blijf ik het bizar vinden dat ik langer naar mijn winkelwagen op bol.com kijk, dan naar mijn huis waar ik 2 keer 20 min in mocht.
Helemaal mee eens. Wij hebben vorige week de koopakte ondertekend en hebben nog tot februari om de financiering rond te krijgen (komt goed), maar het gaat om veel geld en we zijn in totaal misschien een half uur in het huis geweest waar we van plan zijn de komende 15 jaar te wonen. Bizar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Tessa vd Heide schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Helemaal mee eens. Wij hebben vorige week de koopakte ondertekend en hebben nog tot februari om de financiering rond te krijgen (komt goed), maar het gaat om veel geld en we zijn in totaal misschien een half uur in het huis geweest waar we van plan zijn de komende 15 jaar te wonen. Bizar :+
Blijft een gek iets inderdaad.
Wij hebben ons huis gekocht zonder dat ik het heb gezien. Foto's op Funda waren top, huis is picobello (2017) en vriendin was er helemaal weg van. Dus geboden in de veronderstelling het toch niet te worden (eerste bod en dit was begin mei dus redelijk toppunt markt). Vervolgens tijdens het tekenen van het koopcontract toch maar gevraagd of ik het ook nog even mocht zien. Inmiddels er 3x geweest en prima band met de verkopers, dus maak me niet echt zorgen.

Krijgen 31 januari de sleutel dus dan zullen we zien wat ik exact heb gekocht :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Arie de Knak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:33:
Moet dan vast opnieuw getaxeerd (desktop misschien) worden en de hypotheek zal moeten worden omgezet. Zaken die een adviseur voor je kan uitzoeken. Als je daar al een hypotheek hebt afgesloten, dan willen ze dat vast voor een gereduceerd tarief doen.

Wat misschien handig is, is eerst bij het NHG informeren. Daar kun je gewoon mee chatten via de site www.nhg.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Over hypotheekadviseur en kosten gesproken.
Wij zijn eind vorig jaar nog even bij de hypotheekadviseur langs geweest om eens te kijken waar onze financiële ruimte zit. Dit is dezelfde adviseur als waar ik 2 jaar geleden een volledig pakket heb afgenomen waarbij ze ook gedurende de looptijd adviseren als bijvoorbeld de maandelijkse lasten omlaag kunnen.

Nu zijn we geweest voor de aanschaf van een ander huis maar de huidige hypotheek willen we meenemen (want nog 18 jaar op 1.55% en deze kan meeverhuizen).
Toen hebben we een opzet van hem gekregen waarin voor zijn service circa €3500,- gerekend wordt.
1000,- aan bemiddeling (logisch) maar 2500,- aan advies en vergelijkkosten.
Bij dat laatste zet ik wel mijn vraagtekens. We nemen immers een hypotheek mee, dus zal de aanvullende hypotheek ook bij dezelfde hypotheekverstrekker moeten (zijn woorden).

Het lijkt dus simpelweg een rekensom van hoevel geld is er nodig, hoeveel geld is er, hoe hoog is de hypotheek die meekomt en daar blijft een bedrag over wat het aanvullende hypotheekdeel moet zijn en is weinig advies/vergelijking voor nodig.
Of denk ik nu heel raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:18:
[...]
Het lijkt dus simpelweg een rekensom van hoevel geld is er nodig, hoeveel geld is er, hoe hoog is de hypotheek die meekomt en daar blijft een bedrag over wat het aanvullende hypotheekdeel moet zijn en is weinig advies/vergelijking voor nodig.
Of denk ik nu heel raar?
Vanuit de overheid hebben financieel adviseurs een zorgplicht - dat houd in dat hij waarschijnlijk naar jouw hele financiële plaatje gaat kijken om te zien of je nu en in de toekomst de hypotheek financieel kan dragen. (hier zou dan ook een uitgebreid advies-rapport uit komen die verder gaat dan "welke hypotheek is het beste" en "kan je het _nu_ betalen")

Dus het is iets meer dan die rekensom...

Maar ben het wel met je eens, er zijn omstandigheden waardoor het wellicht wat overdreven is om "het standaard bedrag" te vragen / betalen voor zo'n advies. Als het een zelfstandig adviseur is (niet aangesloten bij iets als de hypotheker oid) zal het me niets verbazen als er over het bedrag te onderhandelen valt.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
[...]

Gelukkig kun je nadat je de sleutels hebt gekregen nog uren staren naar verrassingen die je eerder niet hebt gezien :+

Iemand die ik ken loopt momenteel tegen tegenstrijdige informatie aan. Er zit op meerdere punten verschil tussen bijvoorbeeld wat mondeling is gezegd door eigenaar en makelaar, wat er op funda staat, wat er in het energierapport staat en wat er in de vragenlijst staat. De tekst op funda negeren we maar even, want daar kun je geen rechten aan ontlenen. Maar het is nogal frustrerend als je op allerlei vlakken tegenstrijdige informatie krijgt. Zo zegt de huidige bewoner dat er dakisolatie is (gezien de afwerking lijkt me dat ook), maar volgens het energierapport is dat niet het geval en ook de vragenlijst geeft aan dat er geen dakisolatie is. Vloerisolatie zou niet aanwezig zijn volgens de bewoner, dat zie je terug in het energierapport. Echter staat in de vragenlijst dat de vloer volledig geisoleerd is. En zo zijn er meer van dit soort onduidelijkheden. Daarnaast is het energierapport een beetje gek. Het scoort een A terwijl er bij alle isolatiemaatregelen +/- staat met getallen gewoon zeer matig zijn. Enkel door zonnepanelen krijgt het label A lijkt het, terwijl in hetzelfde rapport staat dat de warmtevraag zeer hoog is. Kortom, het lijkt allemaal fantastisch, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Zenomyscus schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:34:
[...]

Gelukkig kun je nadat je de sleutels hebt gekregen nog uren staren naar verrassingen die je eerder niet hebt gezien :+

Iemand die ik ken loopt momenteel tegen tegenstrijdige informatie aan. Er zit op meerdere punten verschil tussen bijvoorbeeld wat mondeling is gezegd door eigenaar en makelaar, wat er op funda staat, wat er in het energierapport staat en wat er in de vragenlijst staat. De tekst op funda negeren we maar even, want daar kun je geen rechten aan ontlenen. Maar het is nogal frustrerend als je op allerlei vlakken tegenstrijdige informatie krijgt. Zo zegt de huidige bewoner dat er dakisolatie is (gezien de afwerking lijkt me dat ook), maar volgens het energierapport is dat niet het geval en ook de vragenlijst geeft aan dat er geen dakisolatie is. Vloerisolatie zou niet aanwezig zijn volgens de bewoner, dat zie je terug in het energierapport. Echter staat in de vragenlijst dat de vloer volledig geisoleerd is. En zo zijn er meer van dit soort onduidelijkheden. Daarnaast is het energierapport een beetje gek. Het scoort een A terwijl er bij alle isolatiemaatregelen +/- staat met getallen gewoon zeer matig zijn. Enkel door zonnepanelen krijgt het label A lijkt het, terwijl in hetzelfde rapport staat dat de warmtevraag zeer hoog is. Kortom, het lijkt allemaal fantastisch, maar dat is het niet.
Hierbij is de belangrijkste vraag, hoe oud is het energierapport? Zowel voor de maatregelen die mogelijk ná het rapport zijn toegevoegd als het type rapport (sinds 2021 zijn er nieuwe labels, oude labels zeggen niet zo veel meer...)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
dragonhaertt schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Hierbij is de belangrijkste vraag, hoe oud is het energierapport? Zowel voor de maatregelen die mogelijk ná het rapport zijn toegevoegd als het type rapport (sinds 2021 zijn er nieuwe labels, oude labels zeggen niet zo veel meer...)
Oktober 2022, daarna is er niks meer veranderd. Dus daar ligt het niet aan :P Ik merkte destijds bij mijn zoektocht ook hoeveel informatie bewoners gewoon niet weten (of achterhouden..). Alsof ze geen idee hebben wat ze gekocht hebben / gedaan hebben de afgelopen jaren. Geen idee van verbruik, geen idee van opbrengst, geen idee welke isolatiemaatregelen er genomen zijn, etc. Zodoende zijn wij dus ook voor verrassingen komen te staan. Wij kochten op het hoogtepunt wat betreft overbieden etc, dus echt veel tijd om erover na te denken was er niet. Ik hoop dat dat de komende tijd beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Wij zijn eind vorig jaar nog even bij de hypotheekadviseur langs geweest om eens te kijken waar onze financiële ruimte zit. Dit is dezelfde adviseur als waar ik 2 jaar geleden een volledig pakket heb afgenomen waarbij ze ook gedurende de looptijd adviseren als bijvoorbeld de maandelijkse lasten omlaag kunnen.

Nu zijn we geweest voor de aanschaf van een ander huis maar de huidige hypotheek willen we meenemen (want nog 18 jaar op 1.55% en deze kan meeverhuizen).
Toen hebben we een opzet van hem gekregen waarin voor zijn service circa €3500,- gerekend wordt.
Bij dat laatste zet ik wel mijn vraagtekens. We nemen immers een hypotheek mee, dus zal de aanvullende hypotheek ook bij dezelfde hypotheekverstrekker moeten (zijn woorden).

Of denk ik nu heel raar?
Die bemiddelingskosten zijn helemaal niet logisch. Zo probeert de adviseur te verdoezelen dat er 3500 hele euries voor zijn dienstverlening wordt gevraagd. Gaat allemaal in zijn zak.

Kun je geen rechtstreeks advies bij de geldverstrekker afnemen? In principe valt er voor jou toch niets te kiezen, gezien je een hele gunstige rente hebt. Dan heb je ook nog het voordeel dat een eigen adviseur het best op de hoogte is van de betreffende verhuisregeling.

3500, niet doen. Heel het voordeel van meerdere aanbieders vergelijken is er niet. Je kunt dus overal terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:28

Of denk ik nu heel raar?
Het loont misschien om te shoppen bij verschillende adviseurs. Eerder kwam al voorbij dat ze weinig werk hadden momenteel.

Ik was 3k kwijt aan advies en afsluiten hypotheken incl overbrugging en twee kleine hypotheekdelen om de wat hogere aankoop prijs te financieren. Mijn huidige hypotheek ging ook mee.

Bij mijn eerste huis had ik een super el cheapo online adviseur. Dat ging op zich goed maar ik had niet op die wijze mijn huidige verhuizingen willen regelen. Had een goede klik met mijn adviseur nu en kon voortdurend bij hem terecht met alle vragen. En zijn kantoor ondersteunde zeer goed met verzamelen van de documenten. Dat was bij die el cheapo adviseur een ramp moest alles zelf in de gaten houden. En mede daardoor ook uitstel moeten vragen voor de financierings termijn.

Vond het ook best lastige materie nog met overbrugging en alles.

Vond 3k ook veel maar groot deel komt weer terug via de belasting. Dan ben je weer een paar honderd aan het besparen. Vind daarvoor het belangrijker of je een klik c.q. Goed gevoel hebt met je adviseur. En je een beetje ontzorgt wordt. Denk niet dat je alles goed en prettig geregeld krijgt voor minder dan 2.5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is dezelfde adviseur als waar ik 2 jaar geleden een volledig pakket heb afgenomen waarbij ze ook gedurende de looptijd adviseren als bijvoorbeld de maandelijkse lasten omlaag kunnen.
Hoeveel heb je daar voor betaald en hoeveel werk is dat eigenlijk? Ik vermijd elke financiële adviseur met een pakket. Ze hebben een zorgplicht, het is onzinnig om daarnaast nog iets te betalen, of dat nou maandelijks of jaarlijks is. Sommige adviseurs zijn hier wel iets eerlijker in, deze geven aan dat sommige dingen meer een marge is voor ze (extra verdienste met nauwelijks kosten). Nederlanders staan bekend om het liefst alles te verzekeren. Je betaalt voor "zekerheid", ondanks dat het niet nodig is. Je krijgt er een goed gevoel voor terug.

Met een huidige standaard hypotheek en een nieuwe standaardhypotheek, tja. Het meenemen van een hypotheekdeel lijkt me ook weinig unieks aan.

Ik ben een aantal financiële adviseurs afgegaan. Ik begreep nooit echt wat er ingewikkeld aan is. Ik ga wel met veel cijfers om elke dag, dus mogelijk dat dat wat verschil uitmaakt? Ik heb ook veel berichten op dit forum gelezen. Uiteindelijk via internet een financiële adviseur gekozen. Deze adviseur deed bijna exact wat je zegt (met uitzondering van wat dingen als weghalen van onbruikbare hypotheken en adviseren over hoe lang rente vast te zetten); dat is dus niet aan te raden indien je niet goed weet welke afwegingen er zijn. Bij zoiets als Independer kan je redelijk goed zien wat de verschillende voordelen/nadelen zijn van de verschillende hypotheken.

De voorwaarden van een hypotheek zijn erg belangrijk. Maar dat kan je echt zelf bekijken zolang je maar echt alles afgaat. Er is een reden (meestal meerdere) waarom je niet automatisch de goedkoopste hypotheek neemt.

Verder zijn er meer kosten dan alleen de adviseur, taxatie moet vaak ook nog, etc. Toen ik het bekeek werd zo'n "desktop taxatie" nauwelijks meer geaccepteerd. Plus net andere strengere regels en hierdoor een duurdere taxatie. Ook weer geregeld via prijzen en ervaringen vergelijken op internet.

Ik raad bovenstaande alleen te doen als je echt elk stukje onder het Voorwaarden deel bij Independer goed begrijpt (de implicaties ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Laatst online: 01-07 13:33
HEY_DUDE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:27:Ik was 3k kwijt aan advies en afsluiten hypotheken incl overbrugging en twee kleine hypotheekdelen om de wat hogere aankoop prijs te financieren. Mijn huidige hypotheek ging ook mee.
Ik was 2400 kwijt voor advies. Doorstromer met overbrugging. Het al dan niet meenemen van je oude hypotheek lijkt me niet duurder dan een compleet nieuwe hypotheek afsluiten. Met looptijden, aflosstanden en fiscale regimes moet de adviseur toch al rekening houden dus m.i. even complex. Mij staat bij dat er nog iets bij kwam voor verzekeringen, maar dat hebben we zelf geregeld. 3500 is serieus geld voor een advies, maar mogelijk zit er nog meer bij waar we niet direct zicht op hebben. Evenwel, ga je voor 1000 euro bruto (want aftrekbaar) nog shoppen voor een andere adviseur of neem je het gemak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 19:14
Beste tweakers,

Vorige week heb ik een succesvol bod uitgebracht voor een huis. Echter, heb ik na het herzien van de woning, helaas toch spijt van mijn keus. Ik erken dat dit een erg domme actie is geweest, maar na een tweede bezichtiging heb ik toch mijn bedenkingen. Wat zijn de nadelige gevolgen bij het intrekken van mijn bod? Ik lees in dit topic dat dit heel nadelig kan zijn voor je reputatie in de regio. En hoe zit het met de hypotheekadviseur? Ik heb al een vrijblijvende financieel advies gehad van hun (de Hypotheker). Ik vermoed dat ik kosten verschuldigd ben aan ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:06
Barfi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:20:
Beste tweakers,

Vorige week heb ik een succesvol bod uitgebracht voor een huis. Echter, heb ik na het herzien van de woning, helaas toch spijt van mijn keus. Ik erken dat dit een erg domme actie is geweest, maar na een tweede bezichtiging heb ik toch mijn bedenkingen. Wat zijn de nadelige gevolgen bij het intrekken van mijn bod? Ik lees in dit topic dat dit heel nadelig kan zijn voor je reputatie in de regio. En hoe zit het met de hypotheekadviseur? Ik heb al een vrijblijvende financieel advies gehad van hun (de Hypotheker). Ik vermoed dat ik kosten verschuldigd ben aan ze.
Gewoon afbellen en via de mail bevestigen. Als je geen overeenkomst hebt getekend bij de adviseur ben je daar ook geen kosten aan verplicht.
Neem aan dat je nog geen koopovereenkomst hebt getekend voor de woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessa vd Heide
Barfi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:20:
Beste tweakers,

Als je niks getekend hebt, kun je gewoon een berichtje naar de verkopers/makelaar sturen dat je spijt hebt van je bod en dat je je bod intrekt. Geen smoesjes, gewoon eerlijk zijn. Zolang je niet heel vaak bied en dan je bod weer intrekt zal het ook geen reputatieschade oid opleveren. Als je wel al een koopovereenkomst getekend hebt, dan kun je binnen de wettelijke bedenktijd ook nog de overeenkomst ontbinden. Als je bedenktijd na tekenen al voorbij is dan heb je te lang gewacht.
Zelfde geldt voor je hypotheekadviseur: het eerste orentatiegesprek is gratis. Als je nog geen opdracht/dienstverleningsdocument hebt getekend, ben je niks kwijt. Als je wel al getekend hebt en ze hebben een advies uitgebracht moet je wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
THM0 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:24:
[...]

Gewoon afbellen en via de mail bevestigen. Als je geen overeenkomst hebt getekend bij de adviseur ben je daar ook geen kosten aan verplicht.
Neem aan dat je nog geen koopovereenkomst hebt getekend voor de woning?
Ik heb bij geen van de partijen een handtekening gezet onder een overeenkomst. En ook het koopcontract heb ik nog niet getekend. Ik ben zeer bang dat dit een schadelijk kan zijn voor mijn reputatie.
Als je niks getekend hebt, kun je gewoon een berichtje naar de verkopers/makelaar sturen dat je spijt hebt van je bod en dat je je bod intrekt. Geen smoesjes, gewoon eerlijk zijn. Zolang je niet heel vaak bied en dan je bod weer intrekt zal het ook geen reputatieschade oid opleveren. Als je wel al een koopovereenkomst getekend hebt, dan kun je binnen de wettelijke bedenktijd ook nog de overeenkomst ontbinden. Als je bedenktijd na tekenen al voorbij is dan heb je te lang gewacht.
Zelfde geldt voor je hypotheekadviseur: het eerste orentatiegesprek is gratis. Als je nog geen opdracht/dienstverleningsdocument hebt getekend, ben je niks kwijt. Als je wel al getekend hebt en ze hebben een advies uitgebracht moet je wel betalen.
Nee, zoals hierboven vermeld heb ik nog niks ondertekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Tsja, zelfs al zou het schadelijk zijn voor je reputatie. Als je het huis niet wilt zul je het moeten afzeggen.
Ik denk dat het wel meevalt, al zou ik een volgende keer proberen minder impulsief te zijn. Maar je bent niet de eerste die zich bedenkt na een aanbod hoor. (persoonlijk hoop ik dat degenen die gisteren ons bod overboden zich alsnog terugtrekken :D )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Gewoon eerlijk zijn en terugtrekken. Krijg je echt niet direct slechte reputatie door. En dan nog. Beter een slechte reputatie dan een huis wat je niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfi
ArthurMorgan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:04:
Tsja, zelfs al zou het schadelijk zijn voor je reputatie. Als je het huis niet wilt zul je het moeten afzeggen.
Ik denk dat het wel meevalt, al zou ik een volgende keer proberen minder impulsief te zijn. Maar je bent niet de eerste die zich bedenkt na een aanbod hoor. (persoonlijk hoop ik dat degenen die gisteren ons bod overboden zich alsnog terugtrekken :D )
Ik vind het vreemd dat ik het huis bij de eerste bezichtiging wel leuk vond. Maar na een tweede bezichtiging met een familielid viel het mij zeer tegen. Maargoed, beter om het af te zeggen voordat ik ergens kom te wonen waar ik het niet naar mijn zin heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Barfi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:23:
[...]
Ik vind het vreemd dat ik het huis bij de eerste bezichtiging wel leuk vond. Maar na een tweede bezichtiging met een familielid viel het mij zeer tegen. Maargoed, beter om het af te zeggen voordat ik ergens kom te wonen waar ik het niet naar mijn zin heb.
Dat is niet zo vreemd hoor. Dat is mij ook twee keer eerder overkomen, wel in andere tijden. Toen was twee keer kijken nog de norm.

Des te bizarder vind ik het dat je nu soms in 20 min moet beslissen.

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 10-01-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfi
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Dat is niet zo vreemd hoor. Dat is mij ook twee keer eerder overkomen, wel in andere tijden. Toen was twee keer kijken nog de norm.

Des te bizarder vind ik het dat je nu soms in 20 min moet beslissen.
Ik vond het hele gebeuren ook erg gehaast en had niet gedacht dat mijn nog geaccepteerd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 20:49
Barfi schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Ik vond het hele gebeuren ook erg gehaast en had niet gedacht dat mijn nog geaccepteerd zou worden.
Bod terugtrekken en weer door. Het is ontzettend zuur voor de verkopers, maar je gaat nu overduidelijk niet tekenen. Dan hebben zij het meeste aan snel duidelijkheid van jou zodat ze andere geïnteresseerden/bieders kunnen benaderen nu die nog “warm” zijn. Met getreuzel doe je ze geen plezier.

Het zou best kunnen dat de verkopende makelaar bij een volgend huis aan zijn verkopers adviseert om voor een ander bod te gaan als jij weer een bod doet. Je kan het beste ook met de verkoopmakelaar het zo netjes mogelijk afhandelen. Die zal er verder ook zakelijk in staan, zoals in dit topic en het Verkoop-topic te lezen is, is bij makelaars de afspraak ook geregeld niet zo definitief als je bij een mondeling akkoord verwacht.

Snap je helemaal overigens. Zelf ben ik geregeld na een 2e bezichtiging van mening verandert. Als het kan daarom altijd proberen om een 2e bezichtiging te regelen als je een bod gaat doen. Zelfs in de grootste 2020-2021 gekkigheid met 25 andere gegadigden lukte dat meestal wel, zeker als je een aankoopmakelaar hebt. Misschien sowieso een idee als je wat impulsiever bent. Die leert je snel genoeg kennen voor degelijk advies en hoe om te gaan met dit soort situaties

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Vanuit de overheid hebben financieel adviseurs een zorgplicht - dat houd in dat hij waarschijnlijk naar jouw hele financiële plaatje gaat kijken om te zien of je nu en in de toekomst de hypotheek financieel kan dragen. (hier zou dan ook een uitgebreid advies-rapport uit komen die verder gaat dan "welke hypotheek is het beste" en "kan je het _nu_ betalen")

Dus het is iets meer dan die rekensom...

Maar ben het wel met je eens, er zijn omstandigheden waardoor het wellicht wat overdreven is om "het standaard bedrag" te vragen / betalen voor zo'n advies. Als het een zelfstandig adviseur is (niet aangesloten bij iets als de hypotheker oid) zal het me niets verbazen als er over het bedrag te onderhandelen valt.
Ik heb het natuurlijk wel heel plat geslagen. Maar we zitten ook nog lang niet aan onze financiële max.
Zorgplicht akkoord, maar dat hoort m.i. onder het kopje bemiddeling en niet advies.
Het is tenslotte de hypotheekverstrekker die uiteindelijk die plicht heeft want daar neem je de hypotheek af.
Het is overigens wel bij de toko die je toevallig bij naam noemt.
Ze geven wel €500,- coulantie korting omdat ik zo kort geleden ook al bij ze geweest ben.

Maar nog blijf vinden dat het advies en vergelijk deel niet strookt.
Daarnaast is het huis waar we ineens in de molen kwamen niet door gegaan dus voor nu is de druk er ook af (gelukkig).
Maar toch bleef de beste man maar mailen dat we ZSM de opdracht tot dienstverlening moeten tekenen want die moet er de volgende keer zijn mochten we weer wat willen doorrekenen etc.

Ik ga mooi even shoppen.
HEY_DUDE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Het loont misschien om te shoppen bij verschillende adviseurs. Eerder kwam al voorbij dat ze weinig werk hadden momenteel.

Ik was 3k kwijt aan advies en afsluiten hypotheken incl overbrugging en twee kleine hypotheekdelen om de wat hogere aankoop prijs te financieren. Mijn huidige hypotheek ging ook mee.

Bij mijn eerste huis had ik een super el cheapo online adviseur. Dat ging op zich goed maar ik had niet op die wijze mijn huidige verhuizingen willen regelen. Had een goede klik met mijn adviseur nu en kon voortdurend bij hem terecht met alle vragen. En zijn kantoor ondersteunde zeer goed met verzamelen van de documenten. Dat was bij die el cheapo adviseur een ramp moest alles zelf in de gaten houden. En mede daardoor ook uitstel moeten vragen voor de financierings termijn.

Vond het ook best lastige materie nog met overbrugging en alles.

Vond 3k ook veel maar groot deel komt weer terug via de belasting. Dan ben je weer een paar honderd aan het besparen. Vind daarvoor het belangrijker of je een klik c.q. Goed gevoel hebt met je adviseur. En je een beetje ontzorgt wordt. Denk niet dat je alles goed en prettig geregeld krijgt voor minder dan 2.5k
Dat laatste deel zeker. En je betaald inderdaad ook voor dat stukje dienstverlening en ontzorging.
Dat is ook helemaal prima en hehb ik geen moeite mee.
Maar naar mijn mening krijgen we nu het premium plus plus extra pakket in de maag geschoven, waar het basis pakket ook voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik heb ooit een huis gekocht op basis van een plattegrond en een leeg weiland :+ (bleek achteraf ook niet echt ons ding te zijn :9)

Pagina: 1 ... 285 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7