Dat kun je proberen op een besloten forum waar je zelf de macht hebt om mensen te weigeren die meningen verkondigen die jou niet aanstaan. Maar zelfs op een plek waar volgens jouw voorstel alleen verhuurders mogen meepraten, kun je dit soort discussies krijgen.
Jij zegt: don't hate the players, hate the game. En ik denk dat velen het ermee eens zijn dat het 'spel' op dit moment niet eerlijk is, omdat het mechanisme (op macro-niveau) rijken rijker maakt en armen armer. Men zal het er hooguit over oneens zijn of dat gebrek aan eerlijkheid nou heel erg is. Maar binnen het spel kun je nog steeds constateren dat Jantje continu de randjes van de spelregels opzoekt en daar regelmatig even overheen gaat om nog een paar euro extra te verdienen ten koste van zijn huurder, dat Pietje binnen de regels blijft maar niets meer doet dan hoeft om zijn rendement niet in gevaar te brengen, dat Klaasje genoegen neemt met (veel) minder rendement omdat hij te doen heeft met de veel lastiger financiële positie van zijn huurder, en dat Fredje zich heeft teruggetrokken uit het spel omdat hij morele bezwaren heeft tegen de regels. Wie een tijdje in deze thread meeleest, komt meerdere Jantjes, Pietjes, Klaasjes en Fredjes tegen. En dan is het nog steeds best mogelijk om negatief te zijn over de spelers en niet alleen over het spel.
En dat kan twee kanten op. Een mooi experiment* liet zien dat mensen logischerwijze een hekel hebben aan freeloaders (wel nemen maar niets geven), maar óók aan mensen die het tegenovergestelde doen: veel geven en weinig nemen. Waarom? Ten eerste omdat jij dan opeens negatief afsteekt in vergelijking met die genereuze persoon, dus dat is niet goed voor je zelfbeeld. En ten tweede omdat die genereuze persoon zich op een bepaalde manier niet houdt aan de groepsnorm dat je ongeveer net zoveel geeft als neemt.
Dat effect zie je terug in heel veel situaties in het leven: de gemiddelde kantoorslaaf heeft bijvoorbeeld een hekel aan een collega die te duidelijk harder of beter werkt dan de rest. En dat zie je hier in de thread ook terug: Pietjes (verhuurders die zich 'gewoon aan de regels' van het spel houden) voelen zich bedreigd als er Klaasjes langs komen die ten gunste van de huurder afwijken van die norm. Dat is niet goed voor het zelfbeeld van de Pietjes, want iedereen wil zichzelf als 'goed' kunnen beschouwen. En dat wordt een stuk lastiger als Klaasjes en Fredjes ondertussen proberen de paaltjes te verzetten die bepalen wat 'goed' precies is.
Om maar even aan te geven dat je deze discussies dus kunt blijven houden, ook als je mensen die zelf geen vastgoed verhuren zou kunnen weren. Alleen zal dan de sociale norm binnen de thread sterker opschuiven in de richting van het afwijzen van iedereen die al te ruimhartig is richting huurders, om het zo makkelijker te maken voor de gemiddelde deelnemer aan de discussie om zijn positieve zelfbeeld te bewaken. En dan kun je er weer over discussiëren of dat uiteindelijk positief of negatief is, maar het voelt in ieder geval op korte termijn even prettig. Wat dat betreft begrijp ik je wens.
Maar als verhuurder die zelf soms morele bezwaren heeft tegen de genante hoeveelheid geld die ik verdien aan mensen die veel armer zijn dan ik (zelfs al zit ik onder de gangbare marktprijs per m2) vind ik het helemaal niet erg als er af en toe even iemand langskomt die verhuurders er aan probeert te herinneren dat iedereen die genoeg vermogen heeft om vastgoed te gaan verhuren zich sowieso al in een behoorlijk bevoorrechte positie bevindt, en zich dat soms misschien wat vaker zou mogen realiseren.
*Zie voor het experiment
Parks & Stone (2010): The desire to expel unselfish members from the group