Ik ben op dit moment bezig met een additionele hypotheek gezien we een nieuw huis hebben gekocht. De adviseur zegt dat ik het nieuw aan te trekken deel van de hypotheek binnen 22 jaar moet aflossen om recht te houden op HRA op dit deel, omdat ik 8 jaar geleden het eerste deel heb afgesloten.
Situatie onderstaand, bedragen zijn fictief.
Situatie:
2014 hypotheek ‘nieuw’ recht afgesloten voor €400k annuitair 100% af te lossen in 30 jaar. Uitstaand ca €320k.
2022 additionele hypotheek van €300K ivm aankoop nieuw huis (alle lening is bedoeld voor het huis).
De adviseur beweert dat ik dit nieuwe deel in 22 jaar moet aflossen (zelfde einddatum als hypotheek I) om recht te houden op hypotheekrenteaftrek op dit deel.
Ik vraag mij af of dit klopt of dat de adviseur hier te kort door de bocht is. Ik zou dit nieuwe deel graag ‘gewoon’ in 30 jaar aflossen wat mij ca €300 per maand scheelt aan (gedwongen) aflossing.
Op https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek lees ik onderstaande:
Situatie onderstaand, bedragen zijn fictief.
Situatie:
2014 hypotheek ‘nieuw’ recht afgesloten voor €400k annuitair 100% af te lossen in 30 jaar. Uitstaand ca €320k.
2022 additionele hypotheek van €300K ivm aankoop nieuw huis (alle lening is bedoeld voor het huis).
De adviseur beweert dat ik dit nieuwe deel in 22 jaar moet aflossen (zelfde einddatum als hypotheek I) om recht te houden op hypotheekrenteaftrek op dit deel.
Ik vraag mij af of dit klopt of dat de adviseur hier te kort door de bocht is. Ik zou dit nieuwe deel graag ‘gewoon’ in 30 jaar aflossen wat mij ca €300 per maand scheelt aan (gedwongen) aflossing.
Op https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek lees ik onderstaande:
Heeft iemand hier eerder met dit bijltje gehakt of een idee of wat de adviseur beweert wel klopt?Verhoogt u uw hypotheek?
Dan moet u die verhoging wel gebruiken voor uw eigen woning. Voor deze verhoging geldt dat u de hypotheek binnen 30 jaar moet aflossen. Dan mag u de hypotheekrente aftrekken.
toettoett