Bedoel je €685.000?Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:32:
Flink de balen; we hadden een mooi huis op het oog. Moest wel flink wat aan gebeuren, maar dat budget is er. Vraagprijs: €650.000. We hebben €670.000 geboden, maar helaas huis niet gegund gekregen. Wat blijkt; we waren de op één na hoogste bieder, het winnende bod was €385.000 (én zonder enig voorbehoud). Ik denk dat wij ook maar een aankoopmakelaar gaan inschakelen. Is natuurlijk geen garantie, maar dit is ook ff flink balen.
Yes, excuus. Aangepast.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Wij hebben ook al een paar keer in zo'n positie gezeten. Maar wat verwacht je dat een aankoopmakelaar in deze situatie had kunnen betekenen? Als er veel interesse is gooien ze de huizen gewoon op inschrijving en mag iedereen 1 bod doen.Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:32:
Flink de balen; we hadden een mooi huis op het oog. Moest wel flink wat aan gebeuren, maar dat budget is er. Vraagprijs: €650.000. We hebben €670.000 geboden, maar helaas huis niet gegund gekregen. Wat blijkt; we waren de op één na hoogste bieder, het winnende bod was €685.000 (én zonder enig voorbehoud). Ik denk dat wij ook maar een aankoopmakelaar gaan inschakelen. Is natuurlijk geen garantie, maar dit is ook ff flink balen.
@Hammetje denk ook niet dat een aankoopmakelaar het verschil gaat maken in deze situatie. Zo te horen zat je in de goede richting.
Gebruik je ook walterliving om wat meer inzicht in je biedingen te krijgen? Dat helpt mij wel in ieder geval.
Gebruik je ook walterliving om wat meer inzicht in je biedingen te krijgen? Dat helpt mij wel in ieder geval.
@Justevo Tsja, geen idee - ik had gehoopt dat een aankoopmakelaar misschien had kunnen helpen met inschatten van het bod wat we hadden moeten doen. Jij en @Valandin hebben an sich wel gelijk, maarja - er dichtbij zitten levert geen huis op.
Ik gebruik ook het Walter Woningwaarde rapport ja (via de plugin 'betrap de makelaar'), daar was ons bod ook op gebaseerd. Energielabel E en behoorlijk gedateerd. Alles eruit en opnieuw erin.
Ik gebruik ook het Walter Woningwaarde rapport ja (via de plugin 'betrap de makelaar'), daar was ons bod ook op gebaseerd. Energielabel E en behoorlijk gedateerd. Alles eruit en opnieuw erin.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
En jij denk dat een aankoopmakelaar op magische wijze weet dat je 700k had moeten bieden al dan niet zonder voorbehoud?Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:32:
Flink de balen; we hadden een mooi huis op het oog. Moest wel flink wat aan gebeuren, maar dat budget is er. Vraagprijs: €650.000. We hebben €670.000 geboden, maar helaas huis niet gegund gekregen. Wat blijkt; we waren de op één na hoogste bieder, het winnende bod was €685.000 (én zonder enig voorbehoud). Ik denk dat wij ook maar een aankoopmakelaar gaan inschakelen. Is natuurlijk geen garantie, maar dit is ook ff flink balen.
Als het je droomhuis was -> had je meer moeten bieden om risico te verkleinen (potentieel dure optie)
Als het niet je droomhuis was -> next
Je zat met je bod dichtbij genoeg om te laten zien dat je weet hoe het werkt. Er is altijd een risico dat je een andere bieder treft die bereid is (veel) meer te betalen.
Het hele doel van een aankoopmakelaar is goed advies bij het kopen van een huis. Dus ja, ik verwacht dat hij je daarmee zou kunnen helpen. Voor nu gewoon even balen, volgende keer hopelijk beter.Rukapul schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:16:
[...]
En jij denk dat een aankoopmakelaar op magische wijze weet dat je 700k had moeten bieden al dan niet zonder voorbehoud?
Als het je droomhuis was -> had je meer moeten bieden om risico te verkleinen (potentieel dure optie)
Als het niet je droomhuis was -> next
Je zat met je bod dichtbij genoeg om te laten zien dat je weet hoe het werkt. Er is altijd een risico dat je een andere bieder treft die bereid is (veel) meer te betalen.
Denk niet dat een aankoopmakelaar je in deze situatie had geholpen.
Naast het feit dat er dus meer betaald is ook nog eens zonder voorbehoud.
Naast het feit dat er dus meer betaald is ook nog eens zonder voorbehoud.
PSN: Flix20-NL
Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:09:
@Justevo Tsja, geen idee - ik had gehoopt dat een aankoopmakelaar misschien had kunnen helpen met inschatten van het bod wat we hadden moeten doen. Jij en @Valandin hebben an sich wel gelijk, maarja - er dichtbij zitten levert geen huis op.
Ik vind dit toch altijd wel een dilemma, heb het er ook al wel een paar keer eerder in het topic over gehad.Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Het hele doel van een aankoopmakelaar is goed advies bij het kopen van een huis. Dus ja, ik verwacht dat hij je daarmee zou kunnen helpen. Voor nu gewoon even balen, volgende keer hopelijk beter.
Zelf kijk ik altijd écht naar de waarde van een 'investering'. Als ik een woning koop, wil ik wel het bedrag geven dat het in principe waard kán zijn, voor mij.
In het geval van de woning die jij aanhaalt; als ik bij die woning goed in kaart had dat hij realistisch gezien 670k waard zou zijn, en iemand zou hoger bieden (685k), zou ik flink balen, want dat zou dan een oneerlijk hoog bod zijn.
Anderen in het topic halen aan dat je een woning niet op waarde moet schatten, dat het een beleving is, een gevoel, en dat die ander wel een woning heeft en jij niet. Terwijl je (waarschijnlijk) maandelijkse lasten hebt die het gat van overbieden kleiner maken.
Zelf loop ik liever de woning mis op 685k, dan dat ik eigenlijk 670k voor een woning zou willen uitgeven en dan maar 690k had geboden om er maar in te kunnen. Helemaal in een markt die op dit moment aan het afkoelen is. Even balen, op naar de volgende.
Een aankoopmakelaar is in die prijsklasse ook helemaal niet zo'n gek idee, ze kosten all-in tegenwoordig zo'n €3.000. Dat is in die prijsklasse al een stuk aantrekkelijker dan in de 200-400k markt. Al vraag ik me dus wel af wat een aankoopmakelaar voor jou kan betekenen. Volgens mij ben je goed op de hoogte, weet je een woning op waarde te schatten, die aankoopmakelaar zal dan zeggen; "Tja de woning is 650k waard. Bied je 675k zit je 50/50 en bied je 700k heb je een érg grote kans dat je de woning krijgt"
Maar dat kan je denk ik ook wel zelf bedenken..
En ook dan kan je er nog naast zitten. Had laatst dat iemand bijna net zo veel had geboden voor een opknapwoning als de laatste 4 maanden in dezelfde straat, dezelfde woningen, de instapklare woningen verkocht zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Valandin op 01-05-2023 22:45]
[quote]Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Het hele doel van een aankoopmakelaar is goed advies bij het kopen van een huis. Dus ja, ik verwacht dat hij je daarmee zou kunnen helpen. Voor nu gewoon even balen, volgende keer hopelijk beter.
[/quote
mwah, ik.zie ze ook als.een manier om.spelletjes te spelen waardoor je misschien net wel raak zit. Beetje Pay2Play zeg maar. er zijn heus veel eerlijke makelaars maar er gebeuren helaas ook veel schimmige dingen.
[...]
[/quote
mwah, ik.zie ze ook als.een manier om.spelletjes te spelen waardoor je misschien net wel raak zit. Beetje Pay2Play zeg maar. er zijn heus veel eerlijke makelaars maar er gebeuren helaas ook veel schimmige dingen.
Ook met een aankoopmakelaar had je achter het net gevist met €670k tegen iemand zonder voorbehoud (echt waanzinnig dat mensen dit doen met zulke bedragen). Waarschijnlijk had je met een aankoopmakelaar 7 ton geboden omdat er andere geïntresseerden waren en ging het dan vervolgens alsnog weg voor 725k aan die andere partijHammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:32:

Als er 5 mensen met een aankoopmakelaar bieden zijn er dus (minimaal) 4 aankoopmakelaars die hun klant achter het net vissen.
Je hebt ook ergens, ik geloof bij walterliving, een schema met percentages. Dus biedingen met 20% kans tot ergens rond de 95% kans op een winnend bod. Maar als er 2 of 3 mensen zijn die in die laatste categorie gaan zitten dan nog zijn er dus 2 die hem niet gaan krijgen.
Je bod had gewoon een winnend bod kunnen zijn met 1 bieder minder. En zolang je biedingen blijft doen die gebaseerd zijn op deze range zul je er soms naast grijpen. Uiteindelijk vind je wel wat voor die bedragen. Maar een makelaar gaat die kans niet enorm vergroten. Het kan helpen, maar in deze categorie kun je (m.i.) beter gewoon dat geld dat je daar voor over hebt standaard bij de biedprijs eroptellen. Heeft denk ik meer nut nog.
Uiteindelijk moet je gewoon bieden wat jij een huis waard vind, en minder kijken naar vergelijkbare huizen. Dat is slechts je startpunt. Als jij een huis ziet waarvan de buren hem net verkocht hebben voor 600k en jij vind het huis 700k waard... als je dan 630 bied dan kies je ervoor om meer risico te lopen dan als je gelijk 675, of zelfs die 700 biedt. Maar een makelaar zal veel meer in die 600-625 gaan adviseren waarschijnlijk.
(Uiteraard wel afhankelijk van in hoeverre je naast de taxatie kunt zitten.)
tl;dr je hebt zo goed als nooit 100% kans dat je wint bij normale biedingen. Ook niet met een aankoopmakelaar.
Je hebt ook ergens, ik geloof bij walterliving, een schema met percentages. Dus biedingen met 20% kans tot ergens rond de 95% kans op een winnend bod. Maar als er 2 of 3 mensen zijn die in die laatste categorie gaan zitten dan nog zijn er dus 2 die hem niet gaan krijgen.
Je bod had gewoon een winnend bod kunnen zijn met 1 bieder minder. En zolang je biedingen blijft doen die gebaseerd zijn op deze range zul je er soms naast grijpen. Uiteindelijk vind je wel wat voor die bedragen. Maar een makelaar gaat die kans niet enorm vergroten. Het kan helpen, maar in deze categorie kun je (m.i.) beter gewoon dat geld dat je daar voor over hebt standaard bij de biedprijs eroptellen. Heeft denk ik meer nut nog.
Uiteindelijk moet je gewoon bieden wat jij een huis waard vind, en minder kijken naar vergelijkbare huizen. Dat is slechts je startpunt. Als jij een huis ziet waarvan de buren hem net verkocht hebben voor 600k en jij vind het huis 700k waard... als je dan 630 bied dan kies je ervoor om meer risico te lopen dan als je gelijk 675, of zelfs die 700 biedt. Maar een makelaar zal veel meer in die 600-625 gaan adviseren waarschijnlijk.
(Uiteraard wel afhankelijk van in hoeverre je naast de taxatie kunt zitten.)
tl;dr je hebt zo goed als nooit 100% kans dat je wint bij normale biedingen. Ook niet met een aankoopmakelaar.
[Voor 21% gewijzigd door ArthurMorgan op 02-05-2023 07:07]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Een goed bod gaat niet alleen om de prijs, maar ook om de voorwaarden. Op basis daarvan is het huis nu naar een ander gegaan. Dat is alleen spijtig als jij ook zonder voorbehoud had willen/kunnen bieden. Als dat niet het geval is, had je het waarschijnlijk ook niet gekregen als de biedprijs gelijk was geweest, zelfs niet wanneer je meer had geboden. Het is een risico dat een koper wil nemen en waarin een verkoper meegaat.Hammetje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:31:
[...]
Maar je zou de eerste niet zijn die na een paar dagen gebeld wordt omdat koper binnen de bedenktijd afziet van de woning omdat financiering iets te enthousiast was ingeschat.
Wat kan helpen is een hypotheekverklaring van je bank. Daarmee laat je aan verkoper zien dat je het huis kunt betalen en dat geeft mogelijk nog meer zekerheid dan een bod zonder voorbehoud.
En wat ook helpt is de acceptatie dat er altijd iemand kan zijn met een hoger bod, hoe onredelijk dat bod ook lijkt. Blijf wat dat betreft gewoon bij jezelf. Jij biedt wat jij denkt dat het waard is.
Met je bod zat je overigens helemaal niet zo verkeerd; een aankoopmakelaar kan kijken of er in de voorwaarden nog iets richting de verkoper te bewegen is. Bijvoorbeeld oplevertermijn conform wens verkoper, overname goederen/contracten, bij koop van nabestaanden zelfs optie om huis leeg te laten halen. Soms helpt een motivatiebrief, soms een bizarre biedprijs. Het is maar net waar een verkoper gevoelig voor is en daar kan een aankoopmakelaar soms bij helpen.
Oneerlijk? Wat is er precies oneerlijk aan? Iemand brengt een hoog bod uit, omdat hij het huis graag wil hebben. Dus 670K voor de waarde van het huis en 15K om het huis ook gegund te krijgen. Oneerlijk is het als de ander hoort wat jij hebt geboden en er dan pas 15K bovenop gooit.Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
In het geval van de woning die jij aanhaalt; als ik bij die woning goed in kaart had dat hij realistisch gezien 670k waard zou zijn, en iemand zou hoger bieden (685k), zou ik flink balen, want dat zou dan een oneerlijk hoog bod zijn.
De waarde van een huis is gewoon heel subjectief. Dingen die jij onbelangrijk vindt, kunnen voor mij heel belangrijk zijn en andersom. Als die dingen in een huis aanwezig zijn, ben ik misschien bereid meer te betalen omdat het voor mij meer waard is. Of misschien is de locatie mij veel waard en is die voor jou niet zo relevant. Probeer dat wat ruimer te bekijken, anders raak je steeds teleurgesteld in je zoektocht.
Ik vind het andersom eigenlijk waanzinnig. “Ik bied 7 ton maar ik heb eigenlijk geen idee of de bank me dat wel geeft, ach, dat zien we later wel”r.e.s schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
[...]
(echt waanzinnig dat mensen dit doen met zulke bedragen).

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 02-05-2023 09:38]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Maar als jij het graag wilt en daarom 690 biedt, is dat toch gewoon de waarde die het is? Dan moet je niet hoger bieden dan het bedrag dat je in gedachte had, zo simpel is het. Beetje kromme redenering dat je zou balen als je eigenlijk 670 had willen bieden maar 690 biedt. En dan zou balen. Dan had je niet hoger moeten bieden.Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
Zelf loop ik liever de woning mis op 685k, dan dat ik eigenlijk 670k voor een woning zou willen uitgeven en dan maar 690k had geboden om er maar in te kunnen. Helemaal in een markt die op dit moment aan het afkoelen is. Even balen, op naar de volgende.
De kans bestaat altijd dat je wordt overboden, of iemand betere voorwaarden heeft waar de verkopers meer vertrouwen in hebben. Prima, shit happens. Als het echt je droomhuis was, is dat balen, maar dan had je maar hoger moeten bieden. Zo simpel is het nou eenmaal. Als je in de supermarkt de coca cola te duur vind kun je blijven zeuren dat de cola te duur is, je kunt een ander goedkoper merk kopen en balen dat het niet die coca cola is. Of je koopt de duurdere cola en baalt dat je meer hebt uitgegeven

Exact expert nodig?
Of je koopt de dure cola, accepteert de hogere prijs en gaat er lekker van genieten.Crazy D schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:46:
[...]Zo simpel is het nou eenmaal. Als je in de supermarkt de coca cola te duur vind kun je blijven zeuren dat de cola te duur is, je kunt een ander goedkoper merk kopen en balen dat het niet die coca cola is. Of je koopt de duurdere cola en baalt dat je meer hebt uitgegeven
Ik zie dit zo vaak langskomen, maar volgens mij is dat echt ingegeven uit onwetendheid. In heel veel gevallen doet zo'n voorbehoud vrij weinigr.e.s schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
[...]
(echt waanzinnig dat mensen dit doen met zulke bedragen)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ik blijf dit toch altijd wel een kromme gedachtegang vinden. Zolang je een huis koopt om in te gaan wonen is het in mijn ogen geen investering maar huisvesting. Mocht je na 20 (gemiddelde tijd dat een koopwoning van eigenaar wisselt in nderland) bij verkoop nog een beetje verdienen is dat een mooie bijkomstigheid.Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
[...]
[...]
Ik vind dit toch altijd wel een dilemma, heb het er ook al wel een paar keer eerder in het topic over gehad.
Zelf kijk ik altijd écht naar de waarde van een 'investering'. Als ik een woning koop, wil ik wel het bedrag geven dat het in principe waard kán zijn, voor mij.
Koop je daarnaast 1,2,6 panden erbij; ja dan heb je het over investeren en dan kijk je veel objectiever naar de objecten.
En waarom zou het oneerlijk zijn dat iemand meer over heeft voor een woning?
Wie zegt dat jouw evaluatie van het object de juiste is?
Een rationele gedachtegang werkt niet op een markt waar emotie zo'n grote rol speelt.
Financieel voorbehoud heeft wel meer poten in de aarde dan enkel de hoogte van de te verkrijgen hypotheek.fsfikke schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Ik vind het andersom eigenlijk waanzinnig. “Ik bied 7 ton maar ik heb eigenlijk geen idee of de bank me dat wel geeft, ach, dat zien we later wel”
Het heeft mij een keer gered nadat ik letterlijk 3 dagen na het verlopen van de wettelijke bedenktijd op m'n werk te horen kreeg dat er gereorganiseerd ging worden en dat ik o.b.v. afspiegeling aan het einde v/d maand m'n baan kwijt zou zijn.
Als ik geen voorbehoud van financiering had als ontbindende factor, had ik mooi die 10% aan m'n broek kunnen hebben.
Het één sluit het ander niet uit in mijn optiek. Voor mij is een woning zowel huisvesting als een investering. Ik zou dus niet snel een woning kopen die misschien qua huisvesting wel leuk is, maar een slechte investering is. Hetzelfde geldt vice versa overigens, ik ga wat dat betreft echt voor een combinatie van beiden.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Ik blijf dit toch altijd wel een kromme gedachtegang vinden. Zolang je een huis koopt om in te gaan wonen is het in mijn ogen geen investering maar huisvesting. Mocht je na 20 (gemiddelde tijd dat een koopwoning van eigenaar wisselt in nderland) bij verkoop nog een beetje verdienen is dat een mooie bijkomstigheid.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Niks mis mee. Maar dan moet je ook accepteren dat je 'scherp' biedt, en dus ook regelmatig overboden kunt worden en moet verder zoeken.MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Het één sluit het ander niet uit in mijn optiek. Voor mij is een woning zowel huisvesting als een investering. Ik zou dus niet snel een woning kopen die misschien qua huisvesting wel leuk is, maar een slechte investering is. Hetzelfde geldt vice versa overigens, ik ga wat dat betreft echt voor een combinatie van beiden.
Huizen lijken meer op kunst dan op blikjes cola. Het is wat de gek er voor geeft. Je kunt heel precies berekenen wat het waard is, maar iemand anders heeft gewoon lak aan jouw parameters en biedt gewoon waar die zin in heeft.
Ik heb een huis gekocht waar ik van plan ben zo lang mogelijk te wonen. (zeg 30 jaar of zo. En dan dood gaan

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Absoluut waar!ArthurMorgan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Niks mis mee. Maar dan moet je ook accepteren dat je 'scherp' biedt, en dus ook regelmatig overboden kunt worden en moet verder zoeken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ja fair enough. Uiteraard hou je er wel een beetje rekening mee.MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Het één sluit het ander niet uit in mijn optiek. Voor mij is een woning zowel huisvesting als een investering. Ik zou dus niet snel een woning kopen die misschien qua huisvesting wel leuk is, maar een slechte investering is. Hetzelfde geldt vice versa overigens, ik ga wat dat betreft echt voor een combinatie van beiden.
Als in je gaat niet de instap klaar prijs betalen voor een woning die compleet verbouwd moet worden.
Precies. Zoals ik al aangaf, het is een dilemma voor mij. Ik snap het van beide kanten en ik bied zelf ook (ver) boven de vraagprijs. Dus ik maak me er zelf ook 'schuldig' aan. 'Oneerlijk' was trouwens niet per sé de juiste woordkeuze, maar zo kan het natuurlijk soms wel voelen.MiBe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Een woning kopen met een verhoogde kans om jarenlang onder water te staan door bijvoorbeeld 20% boven de taxatiewaarde te bieden kan een behoorlijke impact op je leven hebben. Stel je raakt plots je baan kwijt en je moet 100 kilometer verderop gaan werken. Stel je koopt samen met je partner en je moet je huis gaan verkopen.. Als jaar-op-jaar de woningmarkt met 20% stijgt kan dat, maar de kans dat dat zo doorgaat is érg, érg, érg laag.
Het is helemaal niet gek om rationeel na te denken. Een huis heeft altijd een waarde, alleen heb je natuurlijk een discrepantie tussen de feitelijke waarde en het geld dat iemand voor een woning over heeft. In mijn ogen is dat een van de grotere redenen dat de markt zo verziekt is, het is echt onvoorstelbaar hoeveel mensen boven een getaxeerde waarde bieden.
Nogmaals snap ik het ook wel. Mensen zijn er klaar mee, willen gewoon een huis kopen en maken elk offer dat nodig is om dat huis te bemachtigen. Ik heb zelf al eens berekend dat als je een woning koopt voor 300k, die na 10 jaar met 60k verlies verkoopt, je waarschijnlijk nog steeds quitte speelt t.o.v. een vergelijkbare huursituatie. Dus al dat extra geld dat je overbied verdien je op termijn inderdaad terug.
Al zou ik in de markt van vandaag wel wat terughoudender zijn om zo fors te overbieden. We zitten voor mijn gevoel wel aan een kantelpunt, de correctie op de markt kan aankomende maanden wel fors oplopen. Ook snap ik dat je je daar niet op blind moet staren, uiteindelijk denk je altijd dat volgende maand de beste maand is om te kopen, terwijl het eigenlijk de vorige maand was.
Mijn partner zit in de ziektewet, heeft geen inkomen en geen spaargeld. Dus in mijn situatie moet ik het in de 325-425k range als alleenstaande starter opnemen tegen stellen die doorstromen vanuit een appartement of veel gezamenlijk spaargeld hebben. Zodoende vis ik vaak naast het net, terwijl ik wel gewoon 20-30k boven de vraagprijs bied op woningen van 300-325k. Maar het komt vanzelf goed natuurlijk, gewoon blijven proberen tot je eens 'mazzel' hebt.
Lang verhaal kort; Tweestrijd.
[Voor 10% gewijzigd door Valandin op 02-05-2023 12:16]
Maar dat risico loop je niet enkel tussen bod en overdracht. Want wat als die reorganisatie een half jaar later (na de overdracht) was aangekondigd? Welk voorbehoud had je dan gered? Dan heb je misschien sowieso te hoog geboden.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Financieel voorbehoud heeft wel meer poten in de aarde dan enkel de hoogte van de te verkrijgen hypotheek.
Het heeft mij een keer gered nadat ik letterlijk 3 dagen na het verlopen van de wettelijke bedenktijd op m'n werk te horen kreeg dat er gereorganiseerd ging worden en dat ik o.b.v. afspiegeling aan het einde v/d maand m'n baan kwijt zou zijn.
Als ik geen voorbehoud van financiering had als ontbindende factor, had ik mooi die 10% aan m'n broek kunnen hebben.
Scherp bieden is bv rationeel de waarde te schatten en dat te bieden.ArthurMorgan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Niks mis mee. Maar dan moet je ook accepteren dat je 'scherp' biedt, en dus ook regelmatig overboden kunt worden en moet verder zoeken.
Daarbij ga je eraan voorbij dat het een statistisch proces is met een gemiddelde en variantie. En dat alleen de beste bieding wint.
De grap is dat je het kunt simuleren: bij een huis dat je interesse heeft laat je jezelf, je partner en bv wat vrienden (bij voorkeur die zelf ook zoeken of de markt goed volgen) een schatting maken van de uiteindelijke verkoopprijs.
Vervolgens kun je in je bod hier rekening mee houden afhankelijk van welke kans je wilt lopen.
Het risico van het niet kunnen afnemen en dus de 10% boete opgelegd kunnen krijgen is juist enkel tussen moment van ondertekenen voorlopig koopcontract en overdracht...fsfikke schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Maar dat risico loop je niet enkel tussen bod en overdracht. Want wat als die reorganisatie een half jaar later (na de overdracht) was aangekondigd? Welk voorbehoud had je dan gered? Dan heb je misschien sowieso te hoog geboden.
Als de reorganisatie een half jaar later was, had er niets aan de hand geweest zolang je de hypotheek kan betalen.
Dan heb je in ieder geval de financiering geregeld. Als je dan bijvoorbeeld een spaarbuffer/gouden handdruk hebt om UWV mee aan te vullen tot je een nieuwe baan hebt is er dan ook niets aan de hand. Dan is er pas een probleem als je de hypotheek niet meer kunt betalen.fsfikke schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Maar dat risico loop je niet enkel tussen bod en overdracht. Want wat als die reorganisatie een half jaar later (na de overdracht) was aangekondigd? Welk voorbehoud had je dan gered? Dan heb je misschien sowieso te hoog geboden.
It's time to play the music, it's time to light the lights
In heel veel gevallen is een tijdelijke periode zonder baan ook helemaal geen probleem bij het verkrijgen van een hypotheek. Als je maar genoeg perspectief hebt en de afgelopen drie jaar een steady (hoog genoeg) inkomen hebt gehad, dan kan de bank je gewoon als "flex-werker" beoordelen. Wanneer je inkomen dan nog steeds hoog genoeg is voor de benodigde hypotheek, is er nog steeds niets aan het handje en heb je voor niets zo'n beperkend voorbehoud opgenomen.
Zonder baan, of in je proeftijd zegt een bank gewoon keihard nee. Ongeacht hoeveel je de laatste 3 jaar verdiend hebt.AGee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:56:
In heel veel gevallen is een tijdelijke periode zonder baan ook helemaal geen probleem bij het verkrijgen van een hypotheek. Als je maar genoeg perspectief hebt en de afgelopen drie jaar een steady (hoog genoeg) inkomen hebt gehad, dan kan de bank je gewoon als "flex-werker" beoordelen. Wanneer je inkomen dan nog steeds hoog genoeg is voor de benodigde hypotheek, is er nog steeds niets aan het handje en heb je voor niets zo'n beperkend voorbehoud opgenomen.
Als je op kort termijn een nieuwe baan hebt en door je proeftijd heen bent, dan kan je weer verder.
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dit onzin is. Toen mijn vrouw ten tijde van de hypotheekaanvraag van baan wisselde, wisselde de aanvraag gewoon van "vast contract" naar "flexwerker". Onze leencapaciteit ging daardoor omlaag en we moesten jaaropgaaf van de afgelopen drie jaar aanleveren. Uitkomst: Nog steeds ruim voldoende leencapaciteit voor de benodigde aanvraag en een "go ahead" van de bank.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Zonder baan, of in je proeftijd zegt een bank gewoon keihard nee. Ongeacht hoeveel je de laatste 3 jaar verdiend hebt.
[Voor 10% gewijzigd door AGee op 02-05-2023 15:09]
Wisselen van baan is even wat anders dan baan kwijt.AGee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:07:
[...]
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat dit onzin is. Toen mijn vrouw ten tijde van de hypotheekaanvraag van baan wisselde, wisselde de aanvraag gewoon van "vast contract" naar "flexwerker". Onze leencapaciteit ging daardoor omlaag en we moesten jaaropgaaf van de afgelopen drie jaar aanleveren. Uitkomst: Nog steeds ruim voldoende leencapaciteit voor de benodigde aanvraag en een "go ahead" van de bank.
Als je gewoon een stabiele basis hebt, kun je gewoon prima een hypotheek krijgen.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:16:
[...]
Wisselen van baan is even wat anders dan baan kwijt.
offtopic:
"Zonder baan, of in je proeftijd zegt een bank gewoon keihard nee" => Ik weet niet hoe ik dit anders moet lezen dan dat je volgens jou geen hypotheek krijgt als je nog in je proeftijd zit. Dat is in ieder geval gewoon niet waar, Ook als je "between jobs" bent, met een stabiele werkgeschiedenis en geen top-eisen qua hoogte van je hypotheek.
"Zonder baan, of in je proeftijd zegt een bank gewoon keihard nee" => Ik weet niet hoe ik dit anders moet lezen dan dat je volgens jou geen hypotheek krijgt als je nog in je proeftijd zit. Dat is in ieder geval gewoon niet waar, Ook als je "between jobs" bent, met een stabiele werkgeschiedenis en geen top-eisen qua hoogte van je hypotheek.
[Voor 41% gewijzigd door AGee op 02-05-2023 15:21]
Ik ben behoorlijk risico mijdend daarom staat het behoorlijk ver van mijn bed. Maar er kunnen verschillende redenen zijn waarom je ondanks hoopvolle verwachtingen toch geen hypotheek kan/wil krijgen.AGee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Ik zie dit zo vaak langskomen, maar volgens mij is dat echt ingegeven uit onwetendheid. In heel veel gevallen doet zo'n voorbehoud vrij weinig. Als jij voor die 700k bv maar de helft aan financiering nodig hebt (spaargeld, overwaarde), en je hebt gewoon een modaal inkomen (ik denk bijvoorbeeld aan een stelletje wat beide modaal verdient), dan is er geen bank die je een afwijzing zou geven en is je financieringsvoorbehoud ook niets waard. Natuurlijk is dit slechts een voorbeeld, maar echt niet iedereen die 700k op een huis biedt zal die 700k aan financiering nodig hebben en op het randje van z'n financiele kunnen opereren. En in die gevallen is een financieringsvoorbehoud een nutteloos voorbehoud. Imho.
Een aantal voorbeelden:
- Een BKR registratie waarvan je niks vanaf wist;
- Een verpandings ORV die je niet kan krijgen i.v.m. je medisch verleden;
- Een contract die toch niet zeker genoeg lijkt te zijn (bv. duale opleiding) voor je hypotheek verstrekker
- Privé omstandigheden (ontslag recessie), medische omstandigheden (in eens ernstig ziek)
- Hypotheekrentes die in eens door het dak knallen
En daar zit je dan ineens met een boete van 10% van het aankoopbedrag (vooral in een dalende/stagnerende markt). 70k, of je het even wil aftikken.
Ik vind het zelf ook veelzeggend dat (NVM) makelaars niet gewoon als een vereiste stellen dat een bod alleen ingediend mag worden onder voorbehoud van financiering.
Ja, er kunnen genoeg situaties zijn om een voorbehoud op te nemen inderdaad, zoals wanneer je zelf niet zeker bent of je zaakjes op orde zijn. Maar dat wil niet zeggen dat een voorbehoud per definitie noodzakelijk is of dat geen voorbehoud per definitie onverantwoord is. Een huis kopen is nou eenmaal een risico, de financiering rondkrijgen is dat voor sommigen niet of nauwelijks. En prima als je zeer gehecht bent aan het voorbehoud, maar dan moet je in bepaalde markten niet vreemd opkijken dat anderen een wat meer realistischere inschatting (van hun eigen risico) maken waardoor je achter het net vist.r.e.s schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:25:
[...]
Ik ben behoorlijk risico mijdend daarom staat het behoorlijk ver van mijn bed. Maar er kunnen verschillende redenen zijn waarom je ondanks hoopvolle verwachtingen toch geen hypotheek kan/wil krijgen.
Een aantal voorbeelden:
- Een BKR registratie waarvan je niks vanaf wist;
- Een verpandings ORV die je niet kan krijgen i.v.m. je medisch verleden;
- Een contract die toch niet zeker genoeg lijkt te zijn (bv. duale opleiding) voor je hypotheek verstrekker
- Privé omstandigheden (ontslag recessie), medische omstandigheden (in eens ernstig ziek)
- Hypotheekrentes die in eens door het dak knallen
En daar zit je dan ineens met een boete van 10% van het aankoopbedrag (vooral in een dalende/stagnerende markt). 70k, of je het even wil aftikken.
Ik vind het zelf ook veelzeggend dat (NVM) makelaars niet gewoon als een vereiste stellen dat een bod alleen ingediend mag worden onder voorbehoud van financiering.
Ik weet niet hoelang geleden die situatie van jou was, maar wij hebben vorige jaar in deze situatie gezeten en toen kregen we toch echt geen hypotheek zonder contract of nog in proeftijd.AGee schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:19:
[...]
Als je gewoon een stabiele basis hebt, kun je gewoon prima een hypotheek krijgen.
offtopic:
Hypotheekverstrekker nam de zaak pas in behandeling zodra de proeftijd voorbij was.
Enkel bij een contract <,6 maanden, wanneer je dus geen wettelijke proeftijd hebt, dan zien ze het als flexcontract en willen ze het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar zien waar jij over spreekt ter spraken.
Dus ja, wat ik zeg is zeker wel waar.
Dat lijkt me overigens ook niet meer dan normaal. Een bank/hypotheek verstrekker gaat iemand die geen werk heeft toch geen hypotheek gunnen... Alle regels omtrent een hypotheek zijn er om risico's dat de hypotheek niet afgelost wordt te minimaliseren.
Iemand zonder werk is de definitieve van dat risico.
Dus ik ben dan wel benieuwd naar welke bank een hypotheek verstrekt aan iemand zonder werk.
[Voor 15% gewijzigd door Flix20 op 02-05-2023 15:34]
Nou, dan hebben we twee tegenovergestelde ervaringen die dus allebei waar zijn. Laten we het daarbijFlix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:32:
[...]
Ik weet niet hoelang geleden die situatie van jou was, maar wij hebben vorige jaar in deze situatie gezeten en toen kregen we toch echt geen hypotheek zonder contract of nog in proeftijd.
Hypotheekverstrekker nam de zaak pas in behandeling zodra de proeftijd voorbij was.
Enkel bij een contract <,6 maanden, wanneer je dus geen wettelijke proeftijd hebt, dan zien ze het als flexcontract en willen ze het gemiddelde inkomen van de laatste 3 jaar zien waar jij over spreekt ter spraken.
Dus ja, wat ik zeg is zeker wel waar.

Zoals beloofd een update...murphsy schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:03:
@Sport_Life ja het is veel geld. Het is wel echt een ‘eind’huis. En we kunnen het betalen… maar veel geld blijft veel geld, ook als je het hebt.
@ObiTewodros netto, helaas.
En huis in deze regio voor substantieel minder dan €650k bestaat helaas niet. We zoeken al 2,5 jaar. Ik hou jullie op de hoogte. Super bedankt voor het meedenken en de input.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In een proeftijd kan je hierop terugvallen volgens mij;Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Zonder baan, of in je proeftijd zegt een bank gewoon keihard nee. Ongeacht hoeveel je de laatste 3 jaar verdiend hebt.
Als je op kort termijn een nieuwe baan hebt en door je proeftijd heen bent, dan kan je weer verder.
https://www.hypotheker.nl...omensbepaling-loondienst/
@murphsy - Gefeliciteerd!! Mooie woning als ik je eerdere post lees

Beetje in de buurt van Zwolle kunnen blijven of heb je ver moeten uitwijken?
[Voor 13% gewijzigd door Valandin op 02-05-2023 15:50]
@Valandin Even het riviertje over en dan ben je er! Het prachtige Hattem wordt onze thuisbasis vanaf nu. Daar zochten we ook, dus helemaal wat we wilden.
Ik zit al bijna 3 jaar in een traject: 2020 nieuwbouw gekocht, vorig jaar huis verkocht die afgelopen maart gepasseerd is, dus ik herken je gevoel (los van alle andere zaken die je moet regelen bij nieuwbouw 🙄)murphsy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Zoals beloofd een update...
[...] Al dat regelwerk komt me inmiddels wel mijn neus uit. [...]
Laatst vroeg ik gekscherend of de bank mijn handtekeningen spaarde ofzo - zo vaak en zo veel willen ze mijn handtekening op allerlei documenten hebben 😂 ... (en dan blijft het fascinerend: documenten digitaal via de mail ontvangen, afdrukken, ondertekenen, inscannen en dan omdat er opeens wat blauwe pixels bij de witte pixels staan is het een belangrijk document met juridische waarde... Kan dat nou niet eens anders? 😒 )
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Zat zelf in 2021 met een baan die ik al had opgezegd en een dienstverband dat nog moest in gaan met 1 maand proeftijd. Al met al zou dat pas na 3 maanden zover zijn.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Ben toen als flexwerker behandeld. De 'grap' was dat ik een baan tegen een iets lager loon had geaccepteerd. Als flexwerker zou ik dus net wat gunstiger uitkomen.
Was door mijn adviseur redelijk afgeschermd van dat dit een probleem was. Die had het uiteindelijk geregeld zonder al te veel stress bij mij te veroorzaken.
Bij een aanvraag met NHG moet de proeftijd er wel echt af zijn, daarnaast denk ik dat als er ruimte is om af te wachten ze waarschijnlijk alles alvast bekijken, en vervolgens opteren voor afwachten.
https://www.nhg.nl/voorwa...een-werkgeversverklaring/
Dat gaat niet, want ook uit het verzekeringsbericht blijkt hoelang je in dienst bent. Als dat korter dan 2 maanden is zal de bank sowieso om bewijs vragen dat er geen proeftijd is.Valandin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:46:
[...]
In een proeftijd kan je hierop terugvallen volgens mij;
https://www.hypotheker.nl...omensbepaling-loondienst/
Handtekeningen zijn zo onzinnig tegenwoordig. In het dagelijks leven gebruik ik mijn handtekening letterlijk nooit, waardoor op het moment dat ik een huis koop ik niet eens meer precies weet hoe mijn handtekening ging.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Ik zit al bijna 3 jaar in een traject: 2020 nieuwbouw gekocht, vorig jaar huis verkocht die afgelopen maart gepasseerd is, dus ik herken je gevoel (los van alle andere zaken die je moet regelen bij nieuwbouw 🙄)
Laatst vroeg ik gekscherend of de bank mijn handtekeningen spaarde ofzo - zo vaak en zo veel willen ze mijn handtekening op allerlei documenten hebben 😂 ... (en dan blijft het fascinerend: documenten digitaal via de mail ontvangen, afdrukken, ondertekenen, inscannen en dan omdat er opeens wat blauwe pixels bij de witte pixels staan is het een belangrijk document met juridische waarde... Kan dat nou niet eens anders? 😒 )
Die dingen komen dus nooit overeen 😂
Nu de koop rood is begint de pret opnieuw. Ik mag mijn meiden ik het ‘huis verkopen’ topic.
Even voor de trend watchers in dit topic: wij hebben onder vraagprijs gekocht.
Ik heb gehoord dat je leencapaciteit toeneemt als je een vast contract hebt i.p.v. een werkgeversverklaring. Is dat zo?
Werkgeversverklaring wordt vrijwel altijd gevraagd. Of je nu een vast contract hebt of niet. Het gaat er om wat er in die werkgeversverklaring staat.Wispe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:32:
Ik heb gehoord dat je leencapaciteit toeneemt als je een vast contract hebt i.p.v. een werkgeversverklaring. Is dat zo?
Werkgeversverklaring is een vereiste van vrijwel alle hypotheekverstrekkers.Wispe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:32:
Niet per se. Verzekeringsbericht kan ook. 3 jaaropgaven/belastingaangiftes kan ook.murphsy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:24:
[...]
Werkgeversverklaring is een vereiste van vrijwel alle hypotheekverstrekkers.
Moet wel altijd een salarisstrook bij zijn.
De Oranje leeuw 🦁 vereiste bij mij een verklaring, terwijl jaaropgaven en loonstrookjes aanwezig zijn. Daar bovenop hebben we al tien jaar een lopende hypotheek bij hun, plus beleggingen én de betaalrekening. Toch moest en zou dat automatisch gegenereerde papiertje er ook bij 🤷♂️Laapo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:31:
[...]
Niet per se. Verzekeringsbericht kan ook. 3 jaaropgaven/belastingaangiftes kan ook.
Moet wel altijd een salarisstrook bij zijn.
Je gaat er hierbij vanuit dat mensen die zo overbieden een hypotheek voor de volle mep nemen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Voorbeeld: stel verkoopt starterswoning met 200K winst, incl reguliere aflossing. Nieuwe woning kost inclusief kk 7 ton, ze hebben 50K gespaard, investeren de 200K in de nieuwe woning en hebben dus een hypotheek nodig van 450K. Dan staat je hypotheek echt niet snel onder water. Je verliest je investering wel, maar dat is niet hetzelfde als onder water staan (waarde huis lager dan resterende hypotheek). Zoals mijn buren zeiden die 2 jaar enorm hebben overboden omdat ze per se in deze wijk/straat wilden wonen: het geld dat we ontvingen voor verkoop appartement was veel hoger dan waarop we gerekend hadden, dus het was makkelijk om dat in te zetten om de kans op deze woning te vergroten.Valandin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Een woning kopen met een verhoogde kans om jarenlang onder water te staan door bijvoorbeeld 20% boven de taxatiewaarde te bieden kan een behoorlijke impact op je leven hebben. Stel je raakt plots je baan kwijt en je moet 100 kilometer verderop gaan werken. Stel je koopt samen met je partner en je moet je huis gaan verkopen.. Als jaar-op-jaar de woningmarkt met 20% stijgt kan dat, maar de kans dat dat zo doorgaat is érg, érg, érg laag.
Wat je zegt klopt. Al spreek ik dus voornamelijk uit mijn ervaringen in de de markt tot 400k, dus starterswoningen. Vrij weinig mensen die dan een torenhoge winst uit een vorige woning mee zullen nemen M.u.v. mensen die een appartementje hadden en die hebben verkocht, en het zijn ook de woningen die het meeste verloop hebben, dus de kans dat iemand daar ~20 jaar in blijft zitten is aan de kleine kant.Toke_gt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:09:
[...]
Je gaat er hierbij vanuit dat mensen die zo overbieden een hypotheek voor de volle mep nemen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Voorbeeld: stel verkoopt starterswoning met 200K winst, incl reguliere aflossing. Nieuwe woning kost inclusief kk 7 ton, ze hebben 50K gespaard, investeren de 200K in de nieuwe woning en hebben dus een hypotheek nodig van 450K. Dan staat je hypotheek echt niet snel onder water. Je verliest je investering wel, maar dat is niet hetzelfde als onder water staan (waarde huis lager dan resterende hypotheek). Zoals mijn buren zeiden die 2 jaar enorm hebben overboden omdat ze per se in deze wijk/straat wilden wonen: het geld dat we ontvingen voor verkoop appartement was veel hoger dan waarop we gerekend hadden, dus het was makkelijk om dat in te zetten om de kans op deze woning te vergroten.
Verder gaf ik ook wel aan dat ik ook wel begrijp dat mensen dit doen, vooral als het een woning is waar men verwacht de rest van hun leven in te wonen. Denk dat dat sneller het geval is bij de 500-800k markt dan de starterswoningen t/m 400k.
Ook in de situatie die je schetst, dat het hoger was dan waar ze op gerekend hadden mooi, dat ze het geld nog niet in handen hebben gehad en daardoor makkelijker in is te zetten voor een verhoogde kans snap ik ook. Maar uiteindelijk bestaat dat geld wel, en gooi je een deel van dat geld potentieel wel weg en ben je ook een onderdeel van het kapot maken van de woningmarkt.
Ik ben in ieder geval blij dat het weer op z'n retour is en woningen vaker verkocht worden voor de waarde van de taxatie, al is het natuurlijk nog behoorlijk inflated.
Dat ik er zo over denk betekend trouwens niet dat het zo is hé, ik ben ook maar een persoon met z'n mening. En die mening zweeft ook nog eens een beetje tussen beide kanten in

Ah ja, kan me wel voorstellen dat ze het standaard opvragen. Volgens mij is werkgeversverklaring + salarisstrook wel echt de standaard, situaties zonder zijn de uitzondering.murphsy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:44:
[...]
De Oranje leeuw 🦁 vereiste bij mij een verklaring, terwijl jaaropgaven en loonstrookjes aanwezig zijn. Daar bovenop hebben we al tien jaar een lopende hypotheek bij hun, plus beleggingen én de betaalrekening. Toch moest en zou dat automatisch gegenereerde papiertje er ook bij 🤷♂️
De hypotheker geeft op de eigen site wel aan dat ze liever een verzekeringsbericht hebben, maar goed. Dat is zelf geen geldverstrekker.
Voor de NHG is een vast contract of tijdelijk met intentie gelijk aan elkaar. En dat NHG beleid is volgens mij het strengst qua voorwaarden.Wispe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:41:
Intentieverklaring bedoel ik.
6.1.4
https://www.nhg.nl/voorwa...een-werkgeversverklaring/Het inkomen uit een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd waarbij de proeftijd is verstreken, kan met inachtneming van Norm 6.7, voor de gehele looptijd van de lening in de toetsing worden betrokken indien de volgende verklaring van de werkgever wordt overgelegd:
“Bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bij beëindiging daarvan opgevolgd door een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.”
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik reageerde even op jouw opmerking dat de woning dan snel onder water staat. Ik vraag me sowieso af wat mensen over 10-20 jaar gaan doen als de hypotheekrente van hun huis komt te vervallen en ze misschien3x zoveel rente moeten gaan betalen. Zit je dan met je dure, inmiddels niet meer te verkopen huis. Dat is rond jaren 90 ook gebeurd met desastreuze gevolgen (rente van 7 naar 10%).Valandin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:32:
[...]
dat ze het geld nog niet in handen hebben gehad en daardoor makkelijker in is te zetten voor een verhoogde kans snap ik ook. Maar uiteindelijk bestaat dat geld wel, en gooi je een deel van dat geld potentieel wel weg en ben je ook een onderdeel van het kapot maken van de woningmarkt.
Helemaal eens. Ik zie weer normaal betaalbare woningen op de markt komen en ben daar ook blij om. Voor mezelf en voor mijn twee jongvolwassen kinderen die ook ooit ergens willen gaan wonen.Ik ben in ieder geval blij dat het weer op z'n retour is en woningen vaker verkocht worden voor de waarde van de taxatie, al is het natuurlijk nog behoorlijk inflated.
Bij een hypotheek zonder NHG(want boven de grens) moest de proeftijd ook afgelopen zijn.Laapo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:58:
[...]
Zat zelf in 2021 met een baan die ik al had opgezegd en een dienstverband dat nog moest in gaan met 1 maand proeftijd. Al met al zou dat pas na 3 maanden zover zijn.
Ben toen als flexwerker behandeld. De 'grap' was dat ik een baan tegen een iets lager loon had geaccepteerd. Als flexwerker zou ik dus net wat gunstiger uitkomen.
Was door mijn adviseur redelijk afgeschermd van dat dit een probleem was. Die had het uiteindelijk geregeld zonder al te veel stress bij mij te veroorzaken.
Bij een aanvraag met NHG moet de proeftijd er wel echt af zijn, daarnaast denk ik dat als er ruimte is om af te wachten ze waarschijnlijk alles alvast bekijken, en vervolgens opteren voor afwachten.
https://www.nhg.nl/voorwa...een-werkgeversverklaring/
Dus wij hebben toen inderdaad ook alle formulieren al aangeleverd en daar een check op laten doen.
Enigste wat nog aangeleverd moest worden was de werkgeversverklaring waarop stond dat de proeftijd afgelopen was en toen was het met een paar dagen geregeld.
Had toen direct een vast contract dus dat heb toen niet de 3 jaar cijfers hoeven aan te leveren.
Grootste verschil met toen is dat bij hypotheken toen aflossen niet verplicht is.Toke_gt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:01:
[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik reageerde even op jouw opmerking dat de woning dan snel onder water staat. Ik vraag me sowieso af wat mensen over 10-20 jaar gaan doen als de hypotheekrente van hun huis komt te vervallen en ze misschien3x zoveel rente moeten gaan betalen. Zit je dan met je dure, inmiddels niet meer te verkopen huis. Dat is rond jaren 90 ook gebeurd met desastreuze gevolgen (rente van 7 naar 10%).
[...]
Helemaal eens. Ik zie weer normaal betaalbare woningen op de markt komen en ben daar ook blij om. Voor mezelf en voor mijn twee jongvolwassen kinderen die ook ooit ergens willen gaan wonen.
Dus ookal valt over 20 jaar het rentevaste deel af, is er, als het goed is, maar 1/3e v/d hypotheek waar rente over betaald moet worden. Dus dan valt die klap ook wel mee.
De inflatie helpt ook nog een handjeFlix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Grootste verschil met toen is dat bij hypotheken toen aflossen niet verplicht is.
Dus ookal valt over 20 jaar het rentevaste deel af, is er, als het goed is, maar 1/3e v/d hypotheek waar rente over betaald moet worden. Dus dan valt die klap ook wel mee.
Volgens mij was het grootste deel van de hypotheken afgelopen jaar en nu annuïtair 10 jaar. Dus als de rente over 10 jaar van 4% naar 7% schiet heb je vrij weinig afgelost en is het wel even slikken.Flix20 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Bij een hypotheek zonder NHG(want boven de grens) moest de proeftijd ook afgelopen zijn.
Dus wij hebben toen inderdaad ook alle formulieren al aangeleverd en daar een check op laten doen.
Enigste wat nog aangeleverd moest worden was de werkgeversverklaring waarop stond dat de proeftijd afgelopen was en toen was het met een paar dagen geregeld.
Had toen direct een vast contract dus dat heb toen niet de 3 jaar cijfers hoeven aan te leveren.
[...]
Grootste verschil met toen is dat bij hypotheken toen aflossen niet verplicht is.
Maargoed, inflatie en loonstijgingen en dan kan het ook zomaar van 4% naar 1% zijn. Dus dat komt wel goed.
Als wij straks een hypotheek hebben zijn wij ongeveer 18% van ons inkomen aan de hypotheek kwijt, daarmee ook gelijk ingedekt voor zulke situaties. Plus kunnen we er een leuke levensstijl naast in stand houden.
Vrijdag weer een bezichtiging. Spannend en ben benieuwd..
[Voor 5% gewijzigd door Valandin op 02-05-2023 23:19]
Er rust volgens mij een vloek op mij joh.Valandin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:09:
[...]
Volgens mij was het grootste deel van de hypotheken afgelopen jaar en nu annuïtair 10 jaar. Dus als de rente over 10 jaar van 4% naar 7% schiet heb je vrij weinig afgelost en is het wel even slikken.
Maargoed, inflatie en loonstijgingen en dan kan het ook zomaar van 4% naar 1% zijn. Dus dat komt wel goed.
Als wij straks een hypotheek hebben zijn wij ongeveer 18% van ons inkomen aan de hypotheek kwijt, daarmee ook gelijk ingedekt voor zulke situaties. Plus kunnen we er een leuke levensstijl naast in stand houden.
Vrijdag weer een bezichtiging. Spannend en ben benieuwd..
Bezichtiging ging goed, een woning in een niet al te populaire wijk (in overbetuwe), maar ligt gunstig t.o.v. waar ik werk en waar ik graag in mijn vrije tijd heen ga.
Gekeken wat de bovengrens qua waarde was en daar nog wat overheen gegaan.
Uiteindelijk 7% boven de vraagprijs geboden. Fors boven het gemiddelde in die wijk ook.
Krijg vandaag een telefoontje dat ik ‘t niet geworden ben.
Uiteindelijke prijs konden ze niet vertellen maar dat het ruim over de 15% gegaan is.
Echt wéér zo’n achter-m’n-oren krabben moment, voor dat bedrag staan er in dezelfde omgeving woningen te koop die er netter uitzien en niet verkocht worden.
Volgende keer beter maar weer, maar wel weer een bijzondere.
Ze hadden de bezichtigingen gepland d.m.v. open inloop. Misschien een soort psychologische tactiek om mensen echt véél te laten overbieden.
[Voor 6% gewijzigd door Valandin op 08-05-2023 14:47]
Maar je hebt zelf ook niet geboden op die andere woningen die voor dat bedrag te koop staan, dus wellicht zijn die toch niet beter.Valandin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:44:
[...]
Er rust volgens mij een vloek op mij joh.
Bezichtiging ging goed, een woning in een niet al te populaire wijk (in overbetuwe), maar ligt gunstig t.o.v. waar ik werk en waar ik graag in mijn vrije tijd heen ga. Gekeken wat de bovengrens qua waarde was en daar nog wat overheen gegaan. Uiteindelijk 7% boven de vraagprijs geboden.
Krijg vandaag een telefoontje dat ik ‘t niet geworden ben. Uiteindelijke prijs konden ze niet vertellen maar dat het ruim over de 15% gegaan is.
Echt wéér zo’n achter-m’n-oren krabben moment, voor dat bedrag staan er in dezelfde omgeving woningen te koop die er netter uitzien en niet verkocht worden.
Volgende keer beter maar weer, maar wel weer een bijzondere.
Omdat dat buiten mijn budget ligt. 7% en (minstens) 15% boven een VP is een behoorlijk verschil hoor.Z___Z schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:48:
[...]
Maar je hebt zelf ook niet geboden op die andere woningen die voor dat bedrag te koop staan, dus wellicht zijn die toch niet beter.
Als iets langer te koop staat, kan je ook onder de vraagprijs bieden. Iets wat 15% duurder is dan een woning waar je 7% op hebt overboden, hoef je maar 6% ofzo vanaf te krijgen om in je budget te krijgen.Valandin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:49:
[...]
Omdat dat buiten mijn budget ligt. 7% en 15% boven een VP is een behoorlijk verschil hoor.
Waarom ....?Valandin schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:09:
[...]
Volgens mij was het grootste deel van de hypotheken afgelopen jaar en nu annuïtair 10 jaar. Dus als de rente over 10 jaar van 4% naar 7% schiet heb je vrij weinig afgelost en is het wel even slikken.
Je moet het wel heel slecht doen als je in die 10 jaar zelf niet ook meer gaat verdienen...
juist als de inflatie erg hoog blijft (wat dus het enige scenario is waarin de rente structrueel hoog blijft) zal de stijging van de lonen óók een stuk hoger worden.
Daarnaast heb je 24% dan wél al afgelost (bij 4% rente en 30 jaars annuiteit) en is ook de kans zéér groot dat in de tussentijd een gelijksoortige woning ook minimaal 10-15% duurder zal zijn (en dat is nog een conservatief scenario).
Natuurlijk is het prettiger als de rente niet sterk stijgt, maar normaal is het helemaal niet zo'n groot probleem dezelfde hypotheek over 10 jaar nog steeds te financieren, maar dan met een ietwat hogere rente;
In vrijwel alle situaties zal het deel van je besteedbaar inkomen dat de woonlast uitmaakt eerder sterk gedaald zijn.
[Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 08-05-2023 15:10]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Eindelijk eens aandacht in de krant voor de relaties tussen makelaars en bouwkundige keurders. De provisie die de keurders betalen aan de makelaar, het feit dat de keurders (waaronder het veel genoemde Perfectkeur in dit topic) eigenlijk een dienst verkopen die heel beperkt is, het komt allemaal aan de orde.
https://archive.ph/9Tnij#selection-2165.105-2165.249
https://archive.ph/9Tnij#selection-2165.105-2165.249
Het had wat voet in de aarde maar uiteindelijk is er getekend. De woning is op dezelfde manier ingeschat door de bouwkundige keurder als wij hadden gedaan. Daarentegen badkamer kon echt niet meer en is zo lek als een mandje. Enorme plus de vloer lijkt volledig in orde te zijn en is een maand geleden herstel door een genernomeerd lokaal vloer bedrijf dat ook graag vertelde wat ze allemaal hadden gedaan.helmmen schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:30:
Huis gekocht?
***members only***
Dit is logischerwijs een woning in de randstad maar zo zie maar weer de markt is niet zo fucked als wordt geroepen. Denk na wat logisch is voor jou en accepteerd die badkamer met paarse tegels, je staat er toch maar 10 min in. Iddentieke woning iets betere staat(Smoelde vooral beter) is een jaar geleden verkocht voor 450k.
Members only:
Inloggen
Leuk man, gefeliciteerd! Leuke buurt.
Idd die aflevering gezien. Ik vond het een van de minste verbouwingen tot nu toe maar zij waren er superblij mee, dat is natuurlijk het belangrijkste
Idd die aflevering gezien. Ik vond het een van de minste verbouwingen tot nu toe maar zij waren er superblij mee, dat is natuurlijk het belangrijkste

Verbaaste mij daarzelf ook over, normaal voor 50k bouwen ze nog net geen hele woning.Paralize_nl schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:32:
Leuk man, gefeliciteerd! Leuke buurt.
Ik heb een korte vraag:
Mijn vriendin en ik hebben een leuk huis op het oog nu hebben wij online berekend hoeveel we mogen lenen en wij kunnen volgens de verschillende online tools met eigen geld dat huis kopen.
Bij het bieden wordt er gevraagd om een biedcertificaat/ hypotheek garantie als bewijs dat wat je bied ook redelijk is met je financiële situatie (voor hun een soort financiele kopers garantie gezien wij onder voorbehoud van financiering willen bieden.)
Ik heb via de Rabobank met ockto geprobeerd zo'n hypotheekgarantie formulier te kunen krijgen, echter daar kwam een veel lager leenbedrag uit. (NHG werd niet meegerekend + de lagere rente bij een NHG.) mijn studieschuld die de regeling van 2018 heeft ging ineens €10000,- extra leencapaciteit bij af terwijl dat 1 op 1 had moeten zijn (voor elke studie geleende euro mag ik een euro minder hypotheek. Mijn brutosalaris was een stuk lager (naar mijn idee hadden ze een gemiddelde genomen van een heel jaar terwijl ik het afgelopen jaar flink wat in salaris ben gegroeid. Kortom met die verklaring zou ik dat huis niet kunnen kopen.
Mijn vragen:
Maakt dit veel uit of je dit bewijs mee stuurt?
Is er een partij waarbij je dit makkelijk kan doen, ik moet voor 22 Mei een bod plaatsen. Is dit nog in een redelijk termijn? In principe heb ik zelf alle informatie paraat.
Ik wilde geen financiële adviseur en doe graag alles zelf met het liefst een hypotheek bij centraal beheer, echter lijkt het dat ik wel een financieel adviseur nodig heb na centraal beheer gebeld te hebben voor dit doeleind.
Mijn vriendin en ik hebben een leuk huis op het oog nu hebben wij online berekend hoeveel we mogen lenen en wij kunnen volgens de verschillende online tools met eigen geld dat huis kopen.
Bij het bieden wordt er gevraagd om een biedcertificaat/ hypotheek garantie als bewijs dat wat je bied ook redelijk is met je financiële situatie (voor hun een soort financiele kopers garantie gezien wij onder voorbehoud van financiering willen bieden.)
Ik heb via de Rabobank met ockto geprobeerd zo'n hypotheekgarantie formulier te kunen krijgen, echter daar kwam een veel lager leenbedrag uit. (NHG werd niet meegerekend + de lagere rente bij een NHG.) mijn studieschuld die de regeling van 2018 heeft ging ineens €10000,- extra leencapaciteit bij af terwijl dat 1 op 1 had moeten zijn (voor elke studie geleende euro mag ik een euro minder hypotheek. Mijn brutosalaris was een stuk lager (naar mijn idee hadden ze een gemiddelde genomen van een heel jaar terwijl ik het afgelopen jaar flink wat in salaris ben gegroeid. Kortom met die verklaring zou ik dat huis niet kunnen kopen.
Mijn vragen:
Is er een partij waarbij je dit makkelijk kan doen, ik moet voor 22 Mei een bod plaatsen. Is dit nog in een redelijk termijn? In principe heb ik zelf alle informatie paraat.
Ik wilde geen financiële adviseur en doe graag alles zelf met het liefst een hypotheek bij centraal beheer, echter lijkt het dat ik wel een financieel adviseur nodig heb na centraal beheer gebeld te hebben voor dit doeleind.
Lijkt me een goede reden om een financieel adviseur te zoeken. Eerst intake gesprek is meestal vrijblijvend. Daar komt dan een beter onderbouwd Max leenbedrag uit dan bij zo’n online tool.Galinsky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:11:
Ik heb een korte vraag:
Mijn vragen:
Uit persoonlijke ervaring raad ik je toch echt aan om een adviseur te zoeken die meerdere hypotheekverstrekkers aanbieden. Ik zat in eerste instantie hetzelfde in de wedstrijd als jou en was trouw aan mijn bankGalinsky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:11:
Ik heb een korte vraag:
Mijn vragen:
Members only:
, maar daardoor wel een droomhuis misgelopen. We bleken veel meer te kunnen financieren, en wat we vervolgens ook met biedcertificaat konden aantonen. Zelf heb ik goede ervaring gehad bij ikbenfrits, kon ik al snel online terecht en aangezien het vrijblijvend is zou ik het sowieso eens door een dergelijke partij laten nalopen wat je echt aan kan.
Inloggen
Erg bedankt voor je ervaring en het komt inderdaad goed overeen met die van ons. Ik zal je advies opvolgen, dank je wel! ikbenfrits ook tegen gekomen ik zal gelijk iets proberen inplannen. Nu hopen dat dit nog gaat lukken voor 12:00 22 Mei.rubenos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:01:
[...]
Uit persoonlijke ervaring raad ik je toch echt aan om een adviseur te zoeken die meerdere hypotheekverstrekkers aanbieden. Ik zat in eerste instantie hetzelfde in de wedstrijd als jou en was trouw aan mijn bank
***members only***
, maar daardoor wel een droomhuis misgelopen. We bleken veel meer te kunnen financieren, en wat we vervolgens ook met biedcertificaat konden aantonen. Zelf heb ik goede ervaring gehad bij ikbenfrits, kon ik al snel online terecht en aangezien het vrijblijvend is zou ik het sowieso eens door een dergelijke partij laten nalopen wat je echt aan kan.

Als ik jou was zou ik ff naar onafhankelijke hypotheek adviseur op zoek. Is überhaupt wel de moeite waard. Het kost echt geen fortuin en ze regelen echt heel veel voor je. Mijn adviseur maakte in het eerste gesprek even een overzichtje van hoeveel ik kon lenen in 3 verschillende scenario's met iets hoger dan de toenmalige rente (als het dan omhoog gaat heb je nog wat ruimte). Ik weet niet of zoiets volstaat voor bij het bod?Galinsky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:11:
Ik heb een korte vraag:
Mijn vragen:
Voor 50k een hele woning? Bij een badkamer + keuken is de 50k al op..helmmen schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:16:
[...]
Verbaaste mij daarzelf ook over, normaal voor 50k bouwen ze nog net geen hele woning.
Destijds, 2021, kon ik echt razendsnel terecht. Je betaalt pas als het allemaal rond is en ik vond het heel schappelijk zeker aangezien de zoektocht bij ons lang duurde en onze situatie ook meerdere malen veranderde. Dus ook meerdere keren een nieuw biedcertificaat.Galinsky schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:07:
[...]
Erg bedankt voor je ervaring en het komt inderdaad goed overeen met die van ons. Ik zal je advies opvolgen, dank je wel! ikbenfrits ook tegen gekomen ik zal gelijk iets proberen inplannen. Nu hopen dat dit nog gaat lukken voor 12:00 22 Mei.
Het is wel een partij waar je zelf goed moet aanleveren. Voor mij was dat geen probleem, vrienden vonden dat minder aan hun. De gehele ervaring ligt denk ik ook een beetje aan welke adviseur je krijgt. Bij Hypotheker/hypotheekshop etc kan je vast ook snel terecht als je het toch niks vindt.
Inmiddels kan je volgens mij ook je biedcertificaat verzekeren bij Frits zodat je kan bieden zonder voorbehoud, dat had ik ook wel gewild, maar die verzekering was er nog niet.
[Voor 3% gewijzigd door rubenos op 15-05-2023 11:03]
Bij kopen zonder kijken kunnen ze voor 20k een nieuwe keuken+vloer plaatsen inclusief het verwijderen van een draagmuur plus nog een badkamer renovatieColeJ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:55:
[...]
Voor 50k een hele woning? Bij een badkamer + keuken is de 50k al op..

De aflevering van vanavond (vooruitgekeken) is eh… bijzonder. Kunnen “niks” vinden, zoeken “al een jaar” maar hebben nog nooit 1 huis bezichtigd.Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Bij kopen zonder kijken kunnen ze voor 20k een nieuwe keuken+vloer plaatsen inclusief het verwijderen van een draagmuur plus nog een badkamer renovatie

Die lui krijgen fikse korting in ruil voor TV reclame.Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Bij kopen zonder kijken kunnen ze voor 20k een nieuwe keuken+vloer plaatsen inclusief het verwijderen van een draagmuur plus nog een badkamer renovatie
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nee zou het echt? Een programma op de Nederlandse commerciële zenders wat tussen de reclames door, enkel reclame presenteert?mr_evil08 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Die lui krijgen fikse korting in ruil voor TV reclame.
Maar kijk dan ook hoe die Bob dat even regelt..Z___Z schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:53:
[...]
"Er is geen budget voor maar wat kost een deur kozijn nou? Doe dat gewoon even!"
Beste allen,
Ik heb een vraag. Ik woon in een particuliere sociale huurwoning in den haag in de wijk laak kwartier. Dit is niet een hele leuke wijk. maar de woning, hoewel verouderd is prima vertoeven. Het betreft een jaren 30 bovenwoning met nog enkelglas. Je gaat minimaal 50k nodig hebben om de boel goed te verbouwen denk ik. De huurbaas heeft ons aangeboden de woning van hem te kopen en hij zal hiervoor de taxatie prijs willen hebben ( tussen de 2 en 2.3 ton). Is het nou slim om deze woning te kopen om toch alvast de woningmarkt te betreden
Ik heb een vraag. Ik woon in een particuliere sociale huurwoning in den haag in de wijk laak kwartier. Dit is niet een hele leuke wijk. maar de woning, hoewel verouderd is prima vertoeven. Het betreft een jaren 30 bovenwoning met nog enkelglas. Je gaat minimaal 50k nodig hebben om de boel goed te verbouwen denk ik. De huurbaas heeft ons aangeboden de woning van hem te kopen en hij zal hiervoor de taxatie prijs willen hebben ( tussen de 2 en 2.3 ton). Is het nou slim om deze woning te kopen om toch alvast de woningmarkt te betreden
Nee, niet slim.Boomblad5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:33:
Beste allen,
Ik snap die verhuurder wel. Die taxeert als zijnde vrij van huur, als hij het met (sociale) huurder op de markt gooit dan krijgt ie dat nooit.
Zou ook nooit een koopwoning kopen op een locatie die je niet fijn vindt ?
Als je je laat 'uitkopen' krijg je zo 20-30k.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Heb je een tijdelijk huurcontract of oneindig?Boomblad5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:33:
Beste allen,
Ik woon in een particuliere sociale huurwoning
[Voor 3% gewijzigd door Compuhair op 15-05-2023 22:59]
Can confirm.Sport_Life schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:46:
[...]
Nee, niet slim.
Ik snap die verhuurder wel. Die taxeert als zijnde vrij van huur, als hij het met (sociale) huurder op de markt gooit dan krijgt ie dat nooit.
Zou ook nooit een koopwoning kopen op een locatie die je niet fijn vindt ?
Als je je laat 'uitkopen' krijg je zo 20-30k.
Wolly in "Vastgoed als investering"
oneindigCompuhair schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Heb je een tijdelijk huurcontract of oneindig?
[Voor 6% gewijzigd door Boomblad5 op 15-05-2023 23:37]
- Wat zijn je kansen op de 'normale' woningmarkt?Boomblad5 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:33:
Beste allen,
- Wat vindt je het huis zelf waard?
- Wat bespaar je door geen verhuiskosten en dubbele lasten te betalen?
- Welke waarde geeft Calcasa (desktoptaxatie) (je kan de waarde achterhalen door te spelen met de opgegeven waarden; er kan geen taxatierapport worden uitgebracht als de lening >90% vd marktwaarde is)
- je kan een ontbindende voorwaarde opnemen als jouw taxateur de woning lager waardeert dan €xxx,-.
[Voor 0% gewijzigd door Pjotr22 op 16-05-2023 06:20. Reden: typo]
*snip* goed bedoeld, maar GoT is niet voor werving. 

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 16-05-2023 13:41]
Hier gaat jouw gedachtengang mis. Want wat ie realistisch gezien? Hoe bepaal je de objectieve waarde van een woning. Niet. Je kan een richtprijs geven maar een woning is waard wat de markt er voor geeft. En dat kunnen 100 factoren zijn. Niet alleen de woning maar ook de buurt etc.Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
[...]
Een oneerlijk hoog bod bestaat dus niet. Dat bod vertegenwoordigd de waarde wat de markt er klaarblijkelijk voor geeft. En als je verliest heb je te weibig kunnen bieden tov de woning in kopers ogen waard is.
Eens, oneerlijk is het niet maar sommige mensen kopen een auto die 25% afschrijft in een jaar andere mensen een huis. Slim? Nee. Hebben ze een huis? Ja.MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Een oneerlijk hoog bod bestaat dus niet. Dat bod vertegenwoordigd de waarde wat de markt er klaarblijkelijk voor geeft. En als je verliest heb je te weibig kunnen bieden tov de woning in kopers ogen waard is.
Hoezo afschrijving op een huis? Los van vorig jaar heeft iedereen die de afgelopen 8 jaar een huis kocht DIK rendement gemaakt, soms van 100% obv de oorspronkelijke woningwaarde. Tonnen zijn er verdient. Dus dat je over afschrijving spreekt vind ik bijzonder. Ja - laatste 12 maanden zijn prijzen -10% gegaan. Betekent niet dat dit afschrijving is.helmmen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:31:
[...]
Eens, oneerlijk is het niet maar sommige mensen kopen een auto die 25% afschrijft in een jaar andere mensen een huis. Slim? Nee. Hebben ze een huis? Ja.
Een auto wordt in principe niet meer waard, woningen hebben laten zien dat wel te kunnen doen.
[Voor 4% gewijzigd door MaStar op 16-05-2023 10:35]
Tijden zijn veranderd. Wij hebben zelf ook 50k boven de taxatie waarde betaald, dus eigenlijk teveel. (Onder voorbehoud verkoop eigen woning).Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
[...]
[...]
Maar we wisten, dat als we onze woning verkopen er makkelijk 50-100k overboden werd boven de taxatie waarde. Dat gebeurde uiteindelijk ook. Bovendien als we deze woning zouden mislopen dan waren we weer veel tijd en energie kwijt aan het zoeken en bieden naar een andere woning.
Voor veel mensen is/was het waanzin en dat is het irrationeel ook, maar met een woning die goed (of zelfs naar verhouding beter) verkocht kan worden heft het elkaar weer op.
Nu is de markt totaal anders, om dezelfde lasten te hebben zouden wij zo'n 200k minder bieden voor onze huidige woning (100k minder overwaarde en 100k ivm rente stijging).
Toch worden dergelijke woningen nog steeds verkocht voor iets lagere prijzen dus ik vraag me af wie dat zijn.
[Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2023 10:46]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Afschrijving is misschien het verkeerde woord maar ik heb recent een woning aangekocht voor een goede ton minder dan een stel buren een jaar gelden. Staat was vergelijkbaar. Op mijn aanschaf prijs is dat 20-25%. Nu is dat wel misschien een uitschieter.MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Een auto wordt in principe niet meer waard, woningen hebben laten zien dat wel te kunnen doen.
Ja. En hoeveel hypotheek (maandlasten) betalen zij per maand tov jij/jullie?helmmen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Afschrijving is misschien het verkeerde woord maar ik heb recent een woning aangekocht voor een goede ton minder dan een stel buren een jaar gelden. Staat was vergelijkbaar. Op mijn aanschaf prijs is dat 20-25%. Nu is dat wel misschien een uitschieter.
In een jaar tijd kan dat ook van 1.90% naar 4.50% voor 20 jaar vast zijn gegaan.....
[Voor 11% gewijzigd door MaStar op 16-05-2023 11:13]
De mensen die niet naar de maandlasten, maar naar wat ze kunnen financieren kijken.Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Nu is de markt totaal anders, om dezelfde lasten te hebben zouden wij zo'n 200k minder bieden voor onze huidige woning (100k minder overwaarde en 100k ivm rente stijging).
Toch worden dergelijke woningen nog steeds verkocht voor iets lagere prijzen dus ik vraag me af wie dat zijn.
Mensen onderschatten echt wat de stijgende renten doet met je vaste maandlasten. Als ik het zo hoor van vrienden familie hebben ze vaak geen idee.
Maar dat maakt niet dat iedereen die hoog inzet geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. Genoeg mensen die met de lage rentes hun hypotheekrente voor langere tijd vast hebben gezet en deze hypotheek meenemen naar de nieuwe woning. Nou, dan kun je gewoon prima overbieden in veel gevallen en kom je op maandlasten die fors lager zullen zijn dan 20k onder vraagprijs bieden maar tegen de huidige rentes moeten financieren.mentalozzie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:29:
Mensen onderschatten echt wat de stijgende renten doet met je vaste maandlasten. Als ik het zo hoor van vrienden familie hebben ze vaak geen idee.
Hoe bepaal je de echte waarde van de investering? Niets is zo subjectief als dat. Die is er niet, of neem je ook deze rente stand mee?Valandin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:40:
[...]
[...]
Ik vind dit toch altijd wel een dilemma, heb het er ook al wel een paar keer eerder in het topic over gehad.
Dus je laat een woning lopen voor 20k. Zonde....
Ik zie dit totaal anders. Ik zou liever 30k overbieden én dan een mooi huis hebben, dan weer achter het net vissen en maanden wachten tot je een goede woning vindt. Het is de insteek zie jij hebt waardoor veel mensen geen woning vinden. 50k was vorig jaar 3 tientjes per maand.
En nu een jaar later ben je per maand veel meer kwijt. Woningen zijn dan met 100k afhebkmen, de maandlasten zijn x1.5 gegaan. Tel uit je winst.
Zie ook de reactie van @Sport_Life - helemaal eens.
[Voor 3% gewijzigd door MaStar op 16-05-2023 13:07]
Dit dus. Dan kan je vorig jaar beter 50k meer hebben geboden en al fijn één jaar ergens wonen. Dan zeggen 'het is niet de realistische waarde', en nu iets moeten kopen tegen vraagprijs maar veel hogere rente.THM0 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:42:
[...]
Maar dat maakt niet dat iedereen die hoog inzet geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. Genoeg mensen die met de lage rentes hun hypotheekrente voor langere tijd vast hebben gezet en deze hypotheek meenemen naar de nieuwe woning. Nou, dan kun je gewoon prima overbieden in veel gevallen en kom je op maandlasten die fors lager zullen zijn dan 20k onder vraagprijs bieden maar tegen de huidige rentes moeten financieren.
Dan snijd je jezelf alsnog in de vinger, maar kan je wel zeggen dat je niet hebt overboden

Om een idee te geven: een ton minder maar rente van 1,9% naar 4,5 (edit: nu met juiste rentes):MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:11:
[...]
Ja. En hoeveel hypotheek (maandlasten) betalen zij per maand tov jij/jullie?
In een jaar tijd kan dat ook van 1.90% naar 4.50% voor 20 jaar vast zijn gegaan.....
NB / disclaimer: de netto last is deels fictief want gebaseerd op een lager inkomen dan noodzakelijk voor deze leningen). De tabel houdt wel rekening met het eigen woning forfait, (woz 600k en 500k) afbouw rente aftrek, afschaffing wet Hillen en annuïteiten (relatief steeds een groter bedrag aflossen dus minder hra)
[Voor 22% gewijzigd door Pjotr22 op 16-05-2023 18:49]
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6