Wordt er in deze tijd nog altijd flink overboden? We zijn zo aan het kijken om te remigreren naar Nederland vanuit Duitsland. Leuk huis gezien van 450k (hoop geld, pfft.)... maar moet je daar nog gortig overheen bieden nu of is dat weer normaal?
Hangt volledig af van de locatie, type, staat van de woning, waar de vraagpijs op ingezet is tov de taxatiewaarde, en de locatie van de woning. En de locatie moet je ook niet vergeten, die is ook belangrijk 

[Voor 18% gewijzigd door AGee op 16-05-2023 13:22]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
En of het huis lager in de markt is gezet om meer traffic te genereren....AGee schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:20:
Hangt volledig af van de locatie, type, staat van de woning, en de locatie. En de locatie moet je ook niet vergeten, die is ook belangrijk
Vergeet niet dat er wel veel is overboden, maar overbieden op een woning die voor 25k lager op funda is gezet is natuurlijk ook een beetje "fake".
In het gehucht waar ik nu kijk voor een woning, heb ik op basis van wat info van mijn makelaar, gezien dat er gemiddeld amper is overboden op woningen de laatste jaren. Maar, sommige woningen was 50k op overboden (in prijsklasse 4-4,5 ton) terwijl andere woningen in diezelfde prijsklasse voor 5000 onder de vraagprijs zijn weggegaan.
En het appartement dat ik 3 jaar terug heb verkocht, hebben we expres wat hoger in de prijs gezet zodat we "korting" konden geven. Koper blij, want die vertelt nu op verjaardagen dat hij minder heeft geboden dan de vraagprijs, en wij blij want we hebben toch iets meer gekregen dan de inschatting was. Beiden blij dus. Maar statistisch gezien is het huis wel onder de vraagprijs weggegaan.
Exact expert nodig?
Wisselend. Kwam in een ander draadje tegen dat er veel minder vaak wordt overboden en alles op een hoop de gemiddelde overbieding nog geen 1000 eur bedraagt.De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:19:
Wordt er in deze tijd nog altijd flink overboden? We zijn zo aan het kijken om te remigreren naar Nederland vanuit Duitsland. Leuk huis gezien van 450k (hoop geld, pfft.)... maar moet je daar nog gortig overheen bieden nu of is dat weer normaal?
Kan lokaal en per woning heel verschillend zijn.
Misschien dat je dan ook even kunt aangeven waar die topwoningen precies staan die 16% in waarde gedaald zijn afgelopen jaar?Pjotr22 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Om een idee te geven: een ton minder maar rente van 1,9% naar 4,5:
[Afbeelding]
NB / disclaimer: de netto last is fictief want gebaseerd op een lager inkomen dan noodzakelijk voor deze leningen)
Vergelijk is denk ik eerder 600k tegen 1.9% of 575k tegen 4.5%.
Klopt, en daar komt nog bij dat men vaak niet realiseert dat de HRA wordt afgebouwd. Men let vooral op de lasten in jaar 1.mentalozzie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:29:
Mensen onderschatten echt wat de stijgende renten doet met je vaste maandlasten. Als ik het zo hoor van vrienden familie hebben ze vaak geen idee.
Het grafiekje van wat je kan vinden nadat je de boel invult op bijvoorbeeld https://www.berekenhet.nl...ek-netto-maandlasten.html is imho een belangrijke.
Neem een woning van 400k. Als je daar invult 2%, dan kost die je in jaar 1 netto €1270 per maand. Bij 5% rente zit je op €1510. Dat is al een aanzienlijk verschil, maar wellicht wel te overzien.
Kijk je naar het jaar 2043, dan gaat de netto maanlast bij 2% naar €1441 (ja, dat is nog altijd minder dan de 5% hypo in jaar 1!), en bij 5% naar €1872 (!). Het gat is daarmee gegroeid naar 430 euro en dus bijna verdubbeld. In de periode 20-30 jaar neemt dat gat nog verder toe.
De 2% hypotheek is, absoluut gezien, ook niet heel veel gestegen, €171. De 5% hypotheek is €362 duurder geworden. Dat is toch aanzienlijk veel geld aangezien het elke maand opnieuw betaald moet worden.
[Voor 4% gewijzigd door Richh op 16-05-2023 13:48]
In de prijsklasse+regio waar ik in kijk (Utrecht en omstreken, tot ~350k) wordt er blijkbaar toch nog zo'n 10% overboden...De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:19:
Maar dat is natuurlijk ook precies de prijsklasse (en regio) waar erg veel vraag is van starters.
Het zou hier gaan om een (klein) dorpje in Zuid-Limburg...
Als ik dergelijke cijfers invul op bijvoorbeeld berekenhet.nl kom ik (bij een inkomen van 100k) op een bruto maandlast van €2.188 en een netto last van €1.928 in jaar 1 en €2.266 in jaar 30.Pjotr22 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:12:
[...]
Om een idee te geven: een ton minder maar rente van 1,9% naar 4,5:
[Afbeelding]
NB / disclaimer: de netto last is fictief want gebaseerd op een lager inkomen dan noodzakelijk voor deze leningen)
Ik snap dan ook niet zo goed hoe jij dan bij bruto op 3.000 euro komt, dat is veel te veel voor 6 ton.
Gaan we naar 500k/4.5%, dan is de bruto maandlast €2.533 en een netto last van €1.918 in jaar 1, tot €2.583 in jaar 30.
Met andere woorden: vergelijkbare lasten in jaar 1, +300 euro per maand lasten op het einde.
Kortom: volgens mij geeft je tabel nogal een vertekend beeld. De 500k/4.5% koper is onder de streep een hoop meer geld kwijt, dan de 600k/1.9% koper. Mits er niet versneld wordt afgelost.
Of er overboden wordt heeft met veel factoren te maken, o.a.:De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:56:
Het zou hier gaan om een (klein) dorpje in Zuid-Limburg...
- Energielabel
Een aankoopmakelaar kan je hier veel meer waardevolle informatie over leveren dan hier op Tweakers. Je kunt prijzen opvragen via het kadaster maar die komen alleen online (ruim?) nadat het huis is gepasseerd via de notaris. Dat gebeurd soms wel een half jaar na tekenen koopcontract.
Ik zie nog steeds overbiedingen en hoor dat ook van vrienden en collega's. Zeker relatieve nieuwbouwhuizen die energiezuinig zijn gaan nog met een + de markt op. Huizen waar je zelf veel aan moet sleutelen worden voor minder verkocht.De_Bastaard schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:19:
Goed gezien, verkeerd vinkje ergensRichh schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:57:
[...]
Ik snap dan ook niet zo goed hoe jij dan bij bruto op 3.000 euro komt, dat is veel te veel voor 6 ton.

Aangepast
Klopt dat merk ik ook in die regio het wordt toch weer gekker, ondanks de rente. Het plafond is nu steeds vaker niet de maximale lening maar de maximale maandlast waar men niet overheen wil om nog normaal te leven.m0ridin schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:48:
[...]
In de prijsklasse+regio waar ik in kijk (Utrecht en omstreken, tot ~350k) wordt er blijkbaar toch nog zo'n 10% overboden...
Maar dat is natuurlijk ook precies de prijsklasse (en regio) waar erg veel vraag is van starters.
Wat ik merk is dat huidige kopers heel gevoelig zijn. Door de hogere rente zijn verbouwing en enige na kosten heel beangsitgend geworden. Hoorde zelfs via via van iemand waarbij de makelaar weigerde het huis te verkopen als er geen plinten kwamen.Crazy D schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:24:
[...]
In het gehucht waar ik nu kijk voor een woning, heb ik op basis van wat info van mijn makelaar, gezien dat er gemiddeld amper is overboden op woningen de laatste jaren. Maar, sommige woningen was 50k op overboden (in prijsklasse 4-4,5 ton) terwijl andere woningen in diezelfde prijsklasse voor 5000 onder de vraagprijs zijn weggegaan.
Snel afbetalen die hap, liever dat dan hopen dat je wasmachine maar niet kapot gaat of dat je je huis moet verkopen.MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Dit dus. Dan kan je vorig jaar beter 50k meer hebben geboden en al fijn één jaar ergens wonen. Dan zeggen 'het is niet de realistische waarde', en nu iets moeten kopen tegen vraagprijs maar veel hogere rente.
Dan snijd je jezelf alsnog in de vinger, maar kan je wel zeggen dat je niet hebt overboden![]()
Ja, want doorsnee alleenstaande starters tussen de 25 en 30 hebben 50k geld eigen geld die ze op een hypotheek van 300k kapot kunnen slaan.MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Dit dus. Dan kan je vorig jaar beter 50k meer hebben geboden en al fijn één jaar ergens wonen. Dan zeggen 'het is niet de realistische waarde', en nu iets moeten kopen tegen vraagprijs maar veel hogere rente.
Dan snijd je jezelf alsnog in de vinger, maar kan je wel zeggen dat je niet hebt overboden![]()
De jubelton zou afgeschaft worden om vermogensongelijkheid te bestrijden. Komt er bij mij niet in; de leukste huizen gaan nog steeds naar mensen met eigen geld of / en 4x modaal, wat meestal mensen zijn met een voorsprong op anderen. De kansen zijn nog steeds voor de rijken.
Verder zie ik dat de helft van de aankopen gedaan wordt door expats met een gevulde bankrekening en / of geld van familie uit het buitenland (= no questions asked door onze lieve fiscus)
Verder zie ik dat de helft van de aankopen gedaan wordt door expats met een gevulde bankrekening en / of geld van familie uit het buitenland (= no questions asked door onze lieve fiscus)
Dus de jubeltenen mag weer terug? Behalve de onderbuikgevoelens, wat is jouw oplossing dan? Villa’s alleen nog aan mensen met een uitkering? Hoe zie jij het voor je dat in een vrije markt, diegene die meer te besteden heeft meer kan krijgen? Of moeten we terug naar een soort DDR?Pjotr22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:57:
De jubelton zou afgeschaft worden om vermogensongelijkheid te bestrijden. Komt er bij mij niet in; de leukste huizen gaan nog steeds naar mensen met eigen geld of / en 4x modaal, wat meestal mensen zijn met een voorsprong op anderen. De kansen zijn nog steeds voor de rijken.
[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 17-05-2023 07:14]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Om kansenongelijkheid te verkleinen onder starters inderdaad. Mensen met opgebouwd vermogen heb je altijd, een hoger inkomen dan jij of ik ook.Pjotr22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 06:57:
Wat stel je zelf voor? Nu klinkt het alleen maar gefrustreerd

Ik snap die reactie ook al mis ik even de reden waarom je met gestrekt been reageert. Ik twijfelde of ik dit soort vragen hier ook moest plaatsen, omdat het zoals jij nu doet een discussie triggert. Lijkt me er niet het topic voor. Lijkt me wel leuk hierover inhoudelijk te discussiëren overigens, misschien aparte topic?fsfikke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:13:
[...]
Dus de jubeltenen mag weer terug? Behalve de onderbuikgevoelens, wat is jouw oplossing dan? Villa’s alleen nog aan mensen met een uitkering? Hoe zie jij het voor je dat in een vrije markt, diegene die meer te besteden heeft meer kan krijgen? Of moeten we terug naar een soort DDR?
Ik zie dat toch als wat anders. Jubelton is voor iets waar je zelf niks voor gedaan hebt. M.I. Sloeg dat nergens op en joeg dat de ongelijkheid de verkeerde kant op.fsfikke schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:13:
[...]
Dus de jubeltenen mag weer terug? Behalve de onderbuikgevoelens, wat is jouw oplossing dan? Villa’s alleen nog aan mensen met een uitkering? Hoe zie jij het voor je dat in een vrije markt, diegene die meer te besteden heeft meer kan krijgen? Of moeten we terug naar een soort DDR?
Als je zelf je geld hebt verdiend door hard of slim te werken dat lijkt mij een eerlijker idee. Ook dan heb je nog inkomensverschillen maar die hou je altijd.
Ik ben er oprecht van overtuigd dat de prijzen niet zo hard gestegen waren als de jubelton er niet was geweest. Het maakte niet uit of je 30 of 80K extra in legde want me voelde dat toch niet in je eigen portemonnee.
Komt omdat de reactie die jij plaatst niet helemaal goed valt bij de meeste mensen die een hoog inkomen hebben door hun eigen inspanning.Pjotr22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Ik snap die reactie ook al mis ik even de reden waarom je met gestrekt been reageert. Ik twijfelde of ik dit soort vragen hier ook moest plaatsen, omdat het zoals jij nu doet een discussie triggert. Lijkt me er niet het topic voor. Lijkt me wel leuk hierover inhoudelijk te discussiëren overigens, misschien aparte topic?
Ik snap nooit zo goed waarom die mensen extra benadeeld moeten worden. Als je je best doet (school, studie, sparen etc) dan hoort daar ook wat tegenover te staan.
Ik heb zelf relatief lang bij mijn ouders gewoond, heb veel kunnen sparen en heb in de tussentijd mijn salaris aardig kunnen opbouwen. Mijn partner heeft eenzelfde salaris. Wij hebben de standaard starter woningen overgeslagen (eind vorig jaar).
Wij hadden de luxe om te kiezen voor een "leukere" woning maar dit komt door hard werken.
Snap ik, excuus daarvoor, maar dat was ook niet mijn punt. Dat mensen die er keihard voor gezwoegd hebben er met de leukste en duurste huizen op toplocaties vandoor gaan dat lijkt me evident. Mijn punt is dat hele groepen überhaupt niet aan een huis komen dus nooit de kans krijgen op deze uiterst lucratieve wijze vermogen op te bouwen. Hierdoor is zeker op latere leeftijd het verschil in vermogenspositie immens groot. Daarnaast als je altijd moet blijven huren stijgen je lasten ook met de prijzen mee, vergelijk dat eens met woonlasten bij een steeds verder afgeloste hypotheek. Ernaast kunnen blijven sparen of leuke dingen doen of eerder stoppen met werken is niet realistisch voor veel mensen. Allemaal terug te voeren op het (niet) hebben van een eigen huis.lasharor schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:26:
[...]
Komt omdat de reactie die jij plaatst niet helemaal goed valt bij de meeste mensen die een hoog inkomen hebben door hun eigen inspanning.
De knoppen waar nu aan gedraaid gaat worden (komt neer op meer belasting heffen over onroerend goed) zal weinig effect hebben voor deze 'buitenspel groep', tenzij er meer stimulering komt, wat meestal ook weer een prijs opdrijvend effect heeft. Bottom line is de schaarste; er wordt te weinig gebouwd en de doorstroom matcht niet met de demografie. (ik wil ook oud worden in mijn te grote huis met tuin begrijp me niet verkeerd)
Ik denk dat een jubelton wel degelijk zwaar effect had op de woning markt. Veel mensen met een bak geld met lagere waardering/hechting hieraan. Het werd stuk geslag op van alles, zeker alles wat 1 jaar geleden zat van 2.5 tot 4 ton. 75k overbieden terwijl de taxaties gewoon grof lager waren etc.
Als je zelf hebt gewerkt voor dat geld geef je het niet op die manier uit. Zitten vaak ook slimmere personen achter waarom ze dat geld zelf hebben opgebouwd. At the end of the day als je een huis kan kopen heb je een luxe positie besef je dat niet ben je gewoon een blind paard. Maakt niet uit of je er zelf voor hebt gewerkt.
Als je zelf hebt gewerkt voor dat geld geef je het niet op die manier uit. Zitten vaak ook slimmere personen achter waarom ze dat geld zelf hebben opgebouwd. At the end of the day als je een huis kan kopen heb je een luxe positie besef je dat niet ben je gewoon een blind paard. Maakt niet uit of je er zelf voor hebt gewerkt.
En uiteindelijk leidde de jubelton er vooral toe dat de prijzen omhoog gingen aangezien het aanbod nog steeds beperkt was en diezelfde mensen in dezelfde vijver bleven vissen...
En voor de echt welgestelden en/of investeerders is een ton nou ook niet iets is om wakker van te liggen, dus als die dat huis alsnog als een mooie manier zagen om winst te maken werd dat alsnog weggekaapt.
Hetzelfde met verruimen van leennormen, als dat voor iedereen geldt heeft dat toch amper tot geen nut. Ja, je kan meer besteden en als prijzen hetzelfde blijven is dat handig. Maar als iedereen meer te besteden heeft, en het aanbod onveranderd blijft dan leidt dat weer vooral tot stijgen van prijzen.
Hooguit dat voor een enkeling dit het verschil is tussen het net wel/net niet kunnen kopen (met verhoogde maandlasten tot gevolg) maar het is allemaal vooral symptoombestrijding en leidt, mijn inziens, niet tot verbetering in welke zin dan ook.
En voor de echt welgestelden en/of investeerders is een ton nou ook niet iets is om wakker van te liggen, dus als die dat huis alsnog als een mooie manier zagen om winst te maken werd dat alsnog weggekaapt.
Hetzelfde met verruimen van leennormen, als dat voor iedereen geldt heeft dat toch amper tot geen nut. Ja, je kan meer besteden en als prijzen hetzelfde blijven is dat handig. Maar als iedereen meer te besteden heeft, en het aanbod onveranderd blijft dan leidt dat weer vooral tot stijgen van prijzen.
Hooguit dat voor een enkeling dit het verschil is tussen het net wel/net niet kunnen kopen (met verhoogde maandlasten tot gevolg) maar het is allemaal vooral symptoombestrijding en leidt, mijn inziens, niet tot verbetering in welke zin dan ook.
@Pjotr22 Met het afschaffen van de jubelton wordt vermogensongelijkheid niet ongedaan gemaakt, het wordt alleen niet meer beloond met een extra belastingvoordeeltje.
Voor de jubelton was veel te zeggen toen de bouw op zijn gat lag. Er werd op die manier wat oud geld dat vast zat in de woningmarkt gepompt. Ze zijn er alleen te laat mee gekomen, en vooral veel te lang mee door gegaan.
Voor de jubelton was veel te zeggen toen de bouw op zijn gat lag. Er werd op die manier wat oud geld dat vast zat in de woningmarkt gepompt. Ze zijn er alleen te laat mee gekomen, en vooral veel te lang mee door gegaan.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Tot je realiseert dat dit geen recht doet aan de werkelijkheid, sla menig onderzoek over vermogensongelijkheid er op na.Pjotr22 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Dat mensen die er keihard voor gezwoegd hebben er met de leukste en duurste huizen op toplocaties vandoor gaan dat lijkt me evident.
Die jubbelton scheelt zo ongeveer 8000 euro aan belasting. Voor Jan Modaal een hoop geld, maar die heeft geen ton(nnen) over voor zijn kind(eren).
Voor de vermogende mensen waar die jubbeltonnen vandaan komen maakt die 8k echt geen verschil, dat is ongeveer gelijk aan een vakantie naar USA met het gezin...
Om even te relativeren: huizenprijzen zijn gemiddeld 40k gedaald, daar kun je 5x belasting van betalen
Voor de vermogende mensen waar die jubbeltonnen vandaan komen maakt die 8k echt geen verschil, dat is ongeveer gelijk aan een vakantie naar USA met het gezin...
Om even te relativeren: huizenprijzen zijn gemiddeld 40k gedaald, daar kun je 5x belasting van betalen

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2023 10:31]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase (in bestelling)
Als het toch niet uitmaakt, dan hoeft de staat die mensen ook niet te sponsoren toch? 

Dat hoeft ook helemaal niet.. Die mensen zoeken zelf wel uit hoe ze zo weining mogelijk belasting betalen via allerlei BV'sAGee schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:30:
Als het toch niet uitmaakt, dan hoeft de staat die mensen ook niet te sponsoren toch?

Dat Siewert zijn onze miljoenen naar een BV heeft doorgesluisd was niet om te voorkomen dat men erachter zou komen dat hij erachter zou zitten

[Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2023 10:41]
Er staan meerdere opmerkingen over jubel ton, ik schaar daar ook de starterslening/subsidies etc even onder voor het gemak.
Elke vorm van "subsidie" verhoogt de prijs in de markt die er bij betrokken is. Het verzorgt meer kapitaal in de markt en dat stimuleert de vraag. De vraag die stijgt zal leiden tot een verhoging van de prijzen.
"Gratis" geld (jubel ton, startersleningen, startsubsidie, STAP budget etc.) leiden enkel tot het verhogen van de prijs. STAP budget is natuurlijk niet woningmarkt gerelateerd maar wel een mooi voorbeeld van "gratis" geld dat tot debiele situaties lijdt. (ik moet nu overigens gaan, mijn cursus "madelief olie slingeren voor tweakers' begint zo, was maar 999 euro voor 3 uurtjes in een weiland, mooi man dat stap budget!)
Elke vorm van "subsidie" verhoogt de prijs in de markt die er bij betrokken is. Het verzorgt meer kapitaal in de markt en dat stimuleert de vraag. De vraag die stijgt zal leiden tot een verhoging van de prijzen.
"Gratis" geld (jubel ton, startersleningen, startsubsidie, STAP budget etc.) leiden enkel tot het verhogen van de prijs. STAP budget is natuurlijk niet woningmarkt gerelateerd maar wel een mooi voorbeeld van "gratis" geld dat tot debiele situaties lijdt. (ik moet nu overigens gaan, mijn cursus "madelief olie slingeren voor tweakers' begint zo, was maar 999 euro voor 3 uurtjes in een weiland, mooi man dat stap budget!)
Ik vind trouwens elke vorm van subsidie voor de woningmarkt discutabel (incl hra), ook voor lage en middeninkomens. Immers het enige effect is prijs opdrijving, dus indirect verdwijnt die subsidie weer in de zakken van de verkoper... (Die juist weer geen subsidie nodig heeft).AGee schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:30:
Maar het klinkt zo mooi om starters 'subsidie' te geven. De enige die er rijk(er) van geworden is dat is de prins..
Je ziet hetzelfde met de subsidie op warmtepompen.. Die komt uiteindelijk ook terecht waar de minste waarde wordt toegevoegd, de 'adviseur' (eigenaar) die een handjevol zzp ers in dienst heeft.
[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2023 12:02]
Er kunnen best geldige (imho) redenen zijn voor bepaalde vormen van subsidie, al dan niet van tijdelijke aard. Ik ben daar niet principieel op tegen. Maar de gekozen vorm moet wel passen bij de gewenste uitkomst, en daar gaat het vaak mis (ofwel bij het formuleren van die "gewenste uitkomst" ofwel bij de match tussen subsidie-vorm en gewenst-uitkomst).Sport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Ik vind trouwens elke vorm van subsidie voor de woningmarkt discutabel (incl hra), ook voor lage en middeninkomens. Immers het enige effect is prijs opdrijving, dus indirect verdwijnt die subsidie weer in de zakken van de verkoper... (Die juist weer geen subsidie nodig heeft).
Maar het klinkt zo mooi om starters 'subsidie' te geven. De enige die er rijk(er) van geworden is dat is de prins..
Naast de prins zijn de ouders van de starters er ook flink rijker van gewordenSport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Ik vind trouwens elke vorm van subsidie voor de woningmarkt discutabel (incl hra), ook voor lage en middeninkomens. Immers het enige effect is prijs opdrijving, dus indirect verdwijnt die subsidie weer in de zakken van de verkoper... (Die juist weer geen subsidie nodig heeft).

Prijs opdrijving is natuurlijk niet het enige effect. Een indirect effect is dat de woningvoorraad groter wordt dan wanneer deze subsidie niet gegeven was, omdat bij een grotere vraag en hogere prijs het aantrekkelijker is om woningen te bouwen.
Neemt niet weg dat je hetzelfde resultaat op een andere manier makkelijker en goedkoper kunt bereiken.
Neemt niet weg dat je hetzelfde resultaat op een andere manier makkelijker en goedkoper kunt bereiken.
De jubelton regel maakte het ook gewoon allemaal een stuk makkelijker. Je hoefde er amper over na te denken. Maarja nogsteeds word er genoeg magisch geld geprint kijk maar naar de gemiddelde kopenzonder kijken aflevering. Zou ook graag random potjes met 50k willen.
"We hebben er over na gedacht" is eigenlijk: "We hebben onze ouders gebeld"
[Voor 12% gewijzigd door helmmen op 17-05-2023 14:16]
Nou ja, we kunnen in NL ook 100% financieren, dat is helemaal niet zo gebruikelijk in de wereld. Zelfde met aflossingsvrije hypotheek, dat bestaat op heel veel plekken niet.helmmen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:14:
De jubelton regel maakte het ook gewoon allemaal een stuk makkelijker. Je hoefde er amper over na te denken. Maarja nogsteeds word er genoeg magisch geld geprint kijk maar naar de gemiddelde kopenzonder kijken aflevering. Zou ook graag random potjes met 50k willen.
Zoveel hoef je als huizenkoper historisch gezien niet te sparen in Nederland... Maakt m.i. ook dat de huizenprijzen zo hoog liggen bij ons.
Nou hier dachten we laatst: over een tijd willen we misschien wel terug naar Nederland. Ik zeg: waarom tzt? We zoeken iets in een specifiek dorp, dus ogen open houden.
Volgende week al de eerste bezichtiging gepland, maar weet niet of het wat voor ons is. Carré boerderij uit 1906 met energielabel C.
Wilden eigenlijk wel iets inleveren op m2 woonoppervlak en tuin, gaan nu bij iets kijken waar beide groter zijn maar wel een cool huis is.
Verbaast me helaas wel hoeveel we alsnog per maand moeten betalen, zelfs met 200k overwaarde. Zucht, de huizenmarkt in NL is meh.
Volgende week al de eerste bezichtiging gepland, maar weet niet of het wat voor ons is. Carré boerderij uit 1906 met energielabel C.
Wilden eigenlijk wel iets inleveren op m2 woonoppervlak en tuin, gaan nu bij iets kijken waar beide groter zijn maar wel een cool huis is.
Verbaast me helaas wel hoeveel we alsnog per maand moeten betalen, zelfs met 200k overwaarde. Zucht, de huizenmarkt in NL is meh.
Yep combinatie van verplicht aflossen, heel hoge huizenprijzen en hogere rente is K met P... MOet je voorstellen hoe het voor starters is.De_Bastaard schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:40:
Nou hier dachten we laatst: over een tijd willen we misschien wel terug naar Nederland. Ik zeg: waarom tzt? We zoeken iets in een specifiek dorp, dus ogen open houden.
Waar woon je nu en kan je een vergelijking maken met je huidige lasten en de woningmarkt waar je nu woont?
En idem met EV's, zonnepanelen en eigenlijk alles!Sport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Je ziet hetzelfde met de subsidie op warmtepompen.. Die komt uiteindelijk ook terecht waar de minste waarde wordt toegevoegd, de 'adviseur' (eigenaar) die een handjevol zzp ers in dienst heeft.
Subsidies zijn ook nooit voor de minder gestelden. Die weten het niet of lopen achter de feiten aan. Bij elke subsidie heb je investeringsgeld nodig. Dus de welgestelden pakken de meeste subsidies op.
Maargoed, zo gaat het leven.
Maar de overheid heeft niet veel keuze.
Het is subsidie (beloning) of hogere belasting (straffen).
Persoonlijk voor woonhuizen vind ik de maatregel 2% of 10,4% overdrachtsbelasting een goede maatregel. Gemiddeld is dat ongeveer 6%. Net als vroeger.
Voor bedrijven vind ik het weer shit een overdrachtsbelasting van 10,4%. Als een bedrijf een pand koopt om daar zijn werkzaamheden uit te voeren....slaat die 10,4% ook nergens op. Andere kant begrijp ik wel dat het niet te controleren is door alle BV's die los van elkaar worden gekoppeld vanwege risicos.
Jup. We wonen dus in Duitsland tegen de NL grens en het dorp waar we naar toe willen is letterlijk de andere kant van de grens. Hemelsbreed is het 3km van ons vandaanPjotr22 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:01:
[...]
Yep combinatie van verplicht aflossen, heel hoge huizenprijzen en hogere rente is K met P... MOet je voorstellen hoe het voor starters is.
Waar woon je nu en kan je een vergelijking maken met je huidige lasten en de woningmarkt waar je nu woont?

Zodra we verhuizen blijven we gewoon boodschappen enz doen bij dezelfde winkels.
De verandering zit hem vooral in verzekeringen en stookkosten denk ik. Nu zijn we 3,5k/jaar kwijt voor olie en stroom. Denk dat dat in Nederland vergelijkbaar is?
Hypotheek is nu 900/maand á 2,59% en gaat volgend jaar naar 1,5% ofzo. Bouwdepot is €160/maand. Maandelijkse bedrag blijft hetzelfde maar we gaan meer inlossen. Je hebt hier in DE (tenminste bij onze bank) niet de mogelijkheid je maandelijkse tarief te verlagen, alleen je looptijd korter te maken.
Zal het deze week eens in excel knikkeren.
[Voor 15% gewijzigd door De_Bastaard op 18-05-2023 08:31]
Ik weet niet als dit hier hoort maar ik wil bij het kopen van een huis hypotheek verhogen voor duurzaamheid. De grens gaat omhoog naar 60.000euro als inkomen per jaar. Geldt dit ook voor de hypotheek of praten we over een lening? Want dit zou dan renteloos mogen als je hieronder blijft zitten.
Kan je je vraag iets verduidelijken? Je kan een hogere hypotheek krijgen als je Energiebesparende Voorzieningen meefinanciert. Daar zitten een aantal voorwaarden aan, die kan je opzoeken. Je maximale Loan-to-value gaat naar 106% waar deze normaal maximaal 100% is. Ook kan je op basis van je inkomen iets meer lenen (ik dacht € 9.000). Maar renteloos is het uiteraard niet, het is gewoon een deel van je hypotheek.llovesoccerx7 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:54:
Ik weet niet als dit hier hoort maar ik wil bij het kopen van een huis hypotheek verhogen voor duurzaamheid. De grens gaat omhoog naar 60.000euro als inkomen per jaar. Geldt dit ook voor de hypotheek of praten we over een lening? Want dit zou dan renteloos mogen als je hieronder blijft zitten.
Het kan zijn dat je separaat geld wil lenen voor duurzaamheidsmaatregelen, heb je het dan over de Energiebespaarlening waarbij je onder voorwaarden renteloos kan lenen? Daarover kan je op bijv. www.warmtefonds.nl veel informatie vinden.
Het is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt; jouw inkomen gaat naar 60.000,-? en je wilt een renteloze lening afsluiten voor het verduurzamen van je woning? en heb je die woning al gekocht?llovesoccerx7 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:54:
Er zijn verschillende subsidies mogelijk. Je kan bijvoorbeeld kijken op de website van je gemeente. Daarnaast kan je via het warmtefonds geld lenen voor verduurzaming tegen aantrekkelijke voorwaarden. Rente loos ben ik nog niet tegengekomen. Wanneer je meer dan 25.000 wilt lenen via het warmefonds kan dat tot 65.000 bij een nul-op-de-meter woning; een huis zonder energiekosten.
Verder kan je bij het afsluiten van een hypotheek een depot voor energiebesparende maatregelen (dan weet je vooraf waaraan je het uitgeeft) of een depot met een energiebespaarbudget afsluiten (indien je vooraf nog niet weet welke maatregelen je wilt treffen) via NHG kan je zien waaraan je dat kan besteden https://www.nhg.nl/faq/ve...iebesparende-maatregelen/. Let wel op dat alleen de facturen die direct te maken hebben met de maatregen hieronder vallen. Voorbeeld: dakisolatie kan je hiermee betalen en het laten monteren ook, maar het plafond weer netjes dichtmaken en stucen dan weer niet!
De hypotheekverstrekker kán (hij is niet verplicht) standaard 9.000,- van de lening voor verduurzaming optellen bij de maximale lening op inkomen. Bij energie zuinige woningen 15.000 of nul op de meter kan dat tot 25.000. dit geldt ook voor de kostengrens van NHG: je kan voor een hoger bedrag kopen dan de kostengrens van 405.000,- bij besteden van het meerdere aan energiebesparende voorzieningen. hoe dit precies uitpakt is een vrij precies rekensommetje.
Eisen hypotheekverstrekkers aan mate van energie zuinigheid:
Verhoging van de maximale leencapaciteit is mogelijk bij energiebesparende voorzieningen in de woning. Energiebesparende voorzieningen: de in de lening als kwaliteitsverbetering of meerwerk opgenomen kosten voor het treffen van energiebesparende maatregelen mogen tot een bedrag van maximaal € 9.000,- buiten beschouwing worden gelaten voor de berekening van de financieringslast.
Dit bedrag mag tevens buiten beschouwing worden gelaten in de berekening van de financieringslast indien het een aankoop betreft van een woning met een energielabel van ten minste A+++ afgegeven ná 1 januari 2021 of een woning met een energie-prestatiecoëfficiënt van ten hoogste 0,6 afgegeven vóór 1 januari 2021.
Nul-op-de-Meter woning: een woning waarvan de ingaande en uitgaande energiestromen voor gebouwgebonden energie bij een normaal leefpatroon op jaarbasis gelijk zijn aan of lager zijn dan nul en met een additionele energieopwekkingscapaciteit voor gebruikersgebonden energie van ten minste: - 3.150 kWh indien het een vrijstaande of half vrijstaande woning betreft; of - 2.700kWh indien het een rijwoning betreft; of - 1.780 kWh indien het een appartement betreft. Een bedrag van € 25.000,- kan buiten beschouwing worden gelaten voor het bepalen van de maximale financieringslast.
De energieprestatiegarantie hoeft niet meer te worden aangeleverd. Hiervoor in de plaats komt het aanleveren van het energielabel.
Energie Neutrale woning: indien een lening wordt verstrekt voor de financiering van een woning met een energie-index of een energie-prestatiecoëfficiënt gelijk aan of lager dan nul of met een maximaal primair fossiel energiegebruik dat gelijk is aan of lager is dan 0 kWh/m2 per jaar, kan een bedrag van € 15.000,- buiten beschouwing worden gelaten bij het vaststellen van de financieringslast.
Voor alle verruimingen voor LTI geldt een minimaal toetsinkomen van € 33.000,-. Deze regeling is zowel bij NHG als ook bij niet-NHG hypotheken geldig.
Warmtefonds, een overheidsregeling. De rente is daar 4,1 procent. Verdien je minder dan 60.000 euro, dan kom je binnenkort zelfs in aanmerking voor een renteloze lening (die grens is nu grens 48.625 euro). Sommige gemeentes en provincies geven nog korting op de rente.
Man man man. We zijn bezig met een huis te kopen. Koper akkoord maar die verkopende makelaar , nondeju.
Verkeerde documenten opsturen , onze ontbindende voorwaarde niet meenemen in het contract , verkeerde koopsom , onvolledige documentatie. Zucht… ben je blij dat je zo dicht bij het tekenen van de voorlopige akte bent. Is de hypotheek zo goed als voorbereid mag je weer twee A4tjes opsturen met aanpassingen voor het contract.
Ik blijf ze toch maar nare figuren vinden zonder enige inhoud. Dat is na 25 bezichtigingen + nu deze problemen toch redelijk gefundeerd.
Verkeerde documenten opsturen , onze ontbindende voorwaarde niet meenemen in het contract , verkeerde koopsom , onvolledige documentatie. Zucht… ben je blij dat je zo dicht bij het tekenen van de voorlopige akte bent. Is de hypotheek zo goed als voorbereid mag je weer twee A4tjes opsturen met aanpassingen voor het contract.
Ik blijf ze toch maar nare figuren vinden zonder enige inhoud. Dat is na 25 bezichtigingen + nu deze problemen toch redelijk gefundeerd.
Wacht maar. Goedkeuring van mijn hypotheek duurde 4 weken...Smartbikers schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:02:
Man man man. We zijn bezig met een huis te kopen. Koper akkoord maar die verkopende makelaar , nondeju.
Wij hadden ook nog enige problemen bij de koop van ons huidige huis, veel stress mar dat ben je gelukkig snel vergeten zodra je het notaris kantoor uit loopt.Smartbikers schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:02:
Het was toch ook gewoon een feest met subsidies. Lage hypotheekrente, HRA, 50% aflossingsvrij, jubelton, geen kostenkoper, overwaarde eigen huis. Moest ook wel keihard omhoog gaan de prijzen. De enige die makkelijk geld hebben verdiend zijn de financiëel adviseurs en de makelaarsSport_Life schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:29:
Die jubbelton scheelt zo ongeveer 8000 euro aan belasting. Voor Jan Modaal een hoop geld, maar die heeft geen ton(nnen) over voor zijn kind(eren).
Ik weet niet zeker of dit het goede topic is, maar ik zit het het volgende:
Mijn moeder is wezen kijken bij een appartement waarbij het volgende in de brochure staat:
Is dit toegestaan op deze manier?
Mijn moeder is wezen kijken bij een appartement waarbij het volgende in de brochure staat:
De verkopers willen dus geen enkele aansprakelijkheid voor mogelijke gebreken.Ouderdomsclausule
Gelet op het bouwjaar van het verkochte is koper ermee bekend dat de eisen die aan de bouwkundige kwaliteit van het verkochte gesteld mogen worden aanzienlijk lager liggen dan bij nieuwe(re) woningen. Koper is in de gelegenheid gesteld hiertoe nader onderzoek te (doen) laten uitvoeren. In afwijking van artikel 6.3. van deze koopakte en artikel 7:17 lid 1 en 2 BW komt het geheel of ten dele ontbreken van één of meer eigenschappen van de onroerende zaak voor normaal en bijzonder gebruik voor rekening en risico van koper.
Tenzij de verkoper de kwaliteit ervan gegarandeerd heeft, staat verkoper niet in voor de fundering, de vloeren, de leidingen voor elektriciteit, water en gas, de riolering en de afwezigheid van doorslaand of optrekkend vocht danwel lood- of asbesthoudende materialen. Koper verklaart het verkochte op de leveringsdatum te aanvaarden in de huidige staat en met de huidige bestemming, inclusief alle hem bekende en onbekende gebreken. Bij het tot stand komen van een koop verklaart de koper genoegzaam bekend te zijn met de bouwkundige staat van de onroerende zaak.
Ik zie het hier in de buurt regelmatig ja. Ik heb even gekeken in de brochure van een woning die ik heb bezichtigd en daarin staat iets soortgelijks. Her en der wel gebreken benoemd, maar mocht er meer zijn dan is alles voor risico koper.bleekie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
De verkopers willen dus geen enkele aansprakelijkheid voor mogelijke gebreken.
Vraag in ieder geval het onderhoudsplan van de VVE op. Veel dingen die daar staan vallen ook onder de VVE, zoals een fundering...bleekie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
Daarnaast ook het jaarverslag, zodat je weet, als potentiele koper, wat er in de pot zit.
Als je ziet dat over 2 jaar alle kozijnen vervangen moeten worden en er zit 200 euro in de pot weet je genoeg...
Ja, maar verkopers hebben wel een meldplicht voor het melden van bekende gebreken. Maar het is achteraf lastig om aan te tonen dat het gebrek bekend was bij verkoper. En als koper heb je een onderzoeksplicht, bijv. een bouwkundige keuring.bleekie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
Hoeveel welgestelde ken jij met:kx22 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:57:
[...]
En idem met EV's, zonnepanelen en eigenlijk alles!
Subsidies zijn ook nooit voor de minder gestelden. Die weten het niet of lopen achter de feiten aan. Bij elke subsidie heb je investeringsgeld nodig. Dus de welgestelden pakken de meeste subsidies op.
Maargoed, zo gaat het leven.
Maar de overheid heeft niet veel keuze.
Het is subsidie (beloning) of hogere belasting (straffen).
Persoonlijk voor woonhuizen vind ik de maatregel 2% of 10,4% overdrachtsbelasting een goede maatregel. Gemiddeld is dat ongeveer 6%. Net als vroeger.
Voor bedrijven vind ik het weer shit een overdrachtsbelasting van 10,4%. Als een bedrijf een pand koopt om daar zijn werkzaamheden uit te voeren....slaat die 10,4% ook nergens op. Andere kant begrijp ik wel dat het niet te controleren is door alle BV's die los van elkaar worden gekoppeld vanwege risicos.
Huur.... subsidie
Zorg... toeslag (is een subsidie)
Kinderen opvangen toeslag (iedereen krijgt of die, maar is volgens mij loonsgebonden?)
"Pasjes" voor goedkope sporten (in Haarlem heb je de Haarlem pas, daarmee kan de niet welgestelde gratis of goedkoop sporten etc.)
Hier in de buurt is dit vrij gebruikelijk. Woningen uit de jaren '60/'70, de bouwkwaliteit is inderdaad anders dan nu. Zowel positief als negatief. Mijn eigen appartement heb ik ook met zo'n soort clausule gekocht. Ik heb toen wel een bouwkundige keuring laten doen en de stukken van de VvE goed bekeken.bleekie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
Kan iemand me hier vertellen hoe jullie het aanpakken als je gaat verhuizen en de overwaarde van je oude huis in je nieuwe huis wilt steken?
Wij willen dus over een tijd verhuizen naar NL. Pas bij overdracht van de sleutel (in DE) krijgen we de overwaarde op onze rekening gestort (logisch), maar dan moet je alsnog de verkoper van het nieuwe huis betalen (hypotheek + overwaarde). Pas daarna krijg je de sleutel van het nieuwe huis.
Hoe stem je dat een beetje goed af ? Tijdelijk ergens anders slapen of?
Wij willen dus over een tijd verhuizen naar NL. Pas bij overdracht van de sleutel (in DE) krijgen we de overwaarde op onze rekening gestort (logisch), maar dan moet je alsnog de verkoper van het nieuwe huis betalen (hypotheek + overwaarde). Pas daarna krijg je de sleutel van het nieuwe huis.
Dit los je op met een Overbruggingshypotheek. Die overbrugging wordt gegeven op basis van een taxatie. Of begrijp ik je vraag verkeerd?De_Bastaard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 18:59:
Kan iemand me hier vertellen hoe jullie het aanpakken als je gaat verhuizen en de overwaarde van je oude huis in je nieuwe huis wilt steken?
Nee je begrijpt m denk ik precies goed. Ga ik me daar eens in verdiepen!rubenos schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:03:
[...]
Dit los op met een Overbruggingshypotheek. Die overbrugging wordt gegeven op basis van een taxatie. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Denk dat het lastig kan zijn om een bank te vinden die een overbrugging verstrekt op een woning in het buitenland. Dan zit er niets anders op dan eerst je eigen woning verkopen en vervolgens de andere woning aankopen met de overwaarde.De_Bastaard schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:11:
[...]
Nee je begrijpt m denk ik precies goed. Ga ik me daar eens in verdiepen!
Een normale hypotheek kan ook lastig worden. Die geven geen definitieve offerte af tenzij ze zeker zijn dat je je eigen inbreng voor handen hebt. Als dat uit de overwaarde moet komen, dan moet je de woning aantoonbaar verkocht zijn.
Tip: je moet hiervoor echt in gesprek met een hypotheekadviseur.
[Voor 16% gewijzigd door Laapo op 20-05-2023 23:30]
Thanks voor de tip, zal deze week eens een bellen.Laapo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:28:
[...]
Denk dat het lastig kan zijn om een bank te vinden die een overbrugging verstrekt op een woning in het buitenland. Dan zit er niets anders op dan eerst je eigen woning verkopen en vervolgens de andere woning aankopen met de overwaarde.
Een normale hypotheek kan ook lastig worden. Die geven geen definitieve offerte af tenzij ze zeker zijn dat je je eigen inbreng voor handen hebt. Als dat uit de overwaarde moet komen, dan moet je de woning aantoonbaar verkocht zijn.
Tip: je moet hiervoor echt in gesprek met een hypotheekadviseur.
Schijnt dat het ook nog wel even kan duren voordat er betaald is in Duitsland, dus dat wordt nog wel een dingetje.
[Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 21-05-2023 09:37]
Hebben jullie ervaring met situaties waarin slechts één verkopende makelaar actief is in een bepaalde regio (althans voor een bepaalde categorie huizen). Mijn partner en ik zijn van plan om op korte termijn de huizenmarkt te betreden, maar wegen op het moment nog de risico's (of kansen?) die deze situatie met zich mee brengt... Tips?
Aankoopmakelaar?Epicas schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:15:
Hebben jullie ervaring met situaties waarin slechts één verkopende makelaar actief is in een bepaalde regio (althans voor een bepaalde categorie huizen). Mijn partner en ik zijn van plan om op korte termijn de huizenmarkt te betreden, maar wegen op het moment nog de risico's (of kansen?) die deze situatie met zich mee brengt... Tips?
Bij de eindinspectie waren wat open eindjes. Zoals sleutels die ontbraken (raam, tuin) en thermostaat die het niet deed. De eigenaar was niet aanwezig, want woont in het buitenland.
Eigenaar meldt na het rapport van de makelaar: dit waren alle sleutels, en meldt niet over het niet werken van de thermostaat. Deze bleek stuk en heb ik al moeten vervangen voor het aanzetten van de verwarming.
Nu ga ik uiteraard mailen hoe dit op te lossen, wat kleine punten, maar ntl geen grote gebreken.
Hoe is jullie ervaring na een eindinspectie? Moet ik dit op papier verhalen? Woning is al gepasseerd.
Eigenaar meldt na het rapport van de makelaar: dit waren alle sleutels, en meldt niet over het niet werken van de thermostaat. Deze bleek stuk en heb ik al moeten vervangen voor het aanzetten van de verwarming.
Nu ga ik uiteraard mailen hoe dit op te lossen, wat kleine punten, maar ntl geen grote gebreken.
Hoe is jullie ervaring na een eindinspectie? Moet ik dit op papier verhalen? Woning is al gepasseerd.
[Voor 8% gewijzigd door keanu_ op 21-05-2023 19:59]
Waar praat je over, paar honderd euro?keanu_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:59:
Bij de eindinspectie waren wat open eindjes. Zoals sleutels die ontbraken (raam, tuin) en thermostaat die het niet deed. De eigenaar was niet aanwezig, want woont in het buitenland.
Ik zou t lekker laten en genieten van je nieuwe woning. Vaak heb je de neiging uit principe wat bij verkopers neer te leggen maar het frustreert alleen maar. Behalve als het grote gebreken zijn maar die zou ik via rechtsbijstand laten lopen.
Uiteraard, het is geen schokkend bedrag, en ik ga ook geen moeite om hier een groot punt van te maken. Maar zijn soms kleine dingen die bij elkaar optellen. niets doen is ook een optie, maar melden dat iets werkt, en het werk niet, is gewoon een gebrekSport_Life schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:18:
[...]
Waar praat je over, paar honderd euro?
Ik zou t lekker laten en genieten van je nieuwe woning. Vaak heb je de neiging uit principe wat bij verkopers neer te leggen maar het frustreert alleen maar. Behalve als het grote gebreken zijn maar die zou ik via rechtsbijstand laten lopen.

Als je geen aankoopmakelaar wilt en bijna gedwongen wordt met deze makelaar zaken te doen als verkopend makelaar, zou ik me juist bij die makelaar aanmelden met een zoekopdracht. Hij mag geen dubbele zaken doen, dus gaat jou niet begeleiden (=geen kosten), maar zo zit je wel dicht bij het vuur met het aanbod.Epicas schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:15:
Verder zou het mij niet zoveel uitmaken of het aanbod bij 1 makelaar vandaan komt of meerdere. Waarom twijfel je eraan of denk je tips nodig te hebben?
Als zijn kantoor uit meer medewerkers bestaat kan het best dat hij (dat kantoor) je aankoopmakelaar is en verkoopmakelaar tegelijk toch?Toke_gt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Als je geen aankoopmakelaar wilt en bijna gedwongen wordt met deze makelaar zaken te doen als verkopend makelaar, zou ik me juist bij die makelaar aanmelden met een zoekopdracht. Hij mag geen dubbele zaken doen, dus gaat jou niet begeleiden (=geen kosten), maar zo zit je wel dicht bij het vuur met het aanbod.
Verder zou het mij niet zoveel uitmaken of het aanbod bij 1 makelaar vandaan komt of meerdere. Waarom twijfel je eraan of denk je tips nodig te hebben?
Ja, maar ze mogen niet twee keer afrekenen. Dus als je iets uit hun aanbod koopt, betaalt de verkopende partij de makelaarskosten en heb je geen aankoopkosten.Wolly schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:22:
[...]
Als zijn kantoor uit meer medewerkers bestaat kan het best dat hij (dat kantoor) je aankoopmakelaar is en verkoopmakelaar tegelijk toch?
[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 22-05-2023 10:41]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ze mogen je helemaal niet begeleiden in de aankoop van een woning waar ze ook als verkoopmakelaar optreden. Die regel geldt bij de NVM per kantoor. @Wolly dus ook als het twee verschillende personen zijn maar werkzaam zijn bij hetzelfde kantoor mogen ze niet zowel de koper als verkoper begeleiden.fsfikke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Ja, maar ze mogen niet twee keer afrekenen. Dus als je iets uit hun aanbod koopt, betaalt de verkopende partij de makelaarskosten en heb je geen aankoopkosten.
Je hebt het laten passeren dus staat op achterstand. Je kunt een poging doen, maar een paar sloten en een thermostaat is klein bier.keanu_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:59:
Ik heb ook 2 kantelkiepramen gelockpickd en gewacht tot de garagedeuropener hersteld zou worden (not, in no-time heb je andere ideeen waardoor het irrelevant is geworden).
Bij een vorig huis heb ik voor de overdracht nog wel een schuur leeg laten ruimen.
Je hebt altijd kleine zaken bij een overdracht*. Een 'clean break' kan dan voordelen hebben.
* Daarna ontdek je er nog veel meer

De bank accepteert ook een definitieve verkoopovereenkomst; waarbij er geen ontbindende voorwaarden meer zijn of niet zijn afgesproken. Je zult dan duidelijk moeten maken of de buitenlande verkoopovereenkomst voldoet aan het NL beleid, bijvoorbeeld door deze te laten vertalen door een bureau.De_Bastaard schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Thanks voor de tip, zal deze week eens een bellen.
Schijnt dat het ook nog wel even kan duren voordat er betaald is in Duitsland, dus dat wordt nog wel een dingetje.
Houd bij overbruggingssituaties altijd rekening dat je moet aantonen dat je de drie hypotheken kan dragen op inkomen of hier voldoende eigen geld voor hebt. Bij een (nog) onverkocht huidig pand kan dat oplopen tot 24 maanden dubbele lasten aantonen. Dit geld moet over zijn, dus niet besteed voor de aankoop. Als je een definitieve verkoopovereenkomst hebt kan je bij de meeste geldverstrekkers met de werkelijke dubbele lasten rekenen in maanden.
Daarnaast is de verkoopwaarde van je huidige nog niet verkochte pand vaak maximaal 90% van de verwachte verkoopwaarde (verklaring verkopend makelaar) of taxatie (laagste van de twee). Dat heeft veel impact zowel fiscaal als in de begroting, want wat als de daadwerkelijke verkoopwinst anders uitpakt, dan moeten een aantal berekeningen opnieuw gedaan worden zoals de eigen woningreserve.
Beste communityleden,
als starter met een groeiende onderneming overweeg ik de aankoop van een nieuwbouwwoning in de buurt voor 480k, Daar komen nog bijkomende kosten aangezien het nieuwbouw project is. Ik vraag me af of het verstandig is om nu een woning te kopen gezien mijn situatie. Zijn er anderen hier die recentelijk een vergelijkbare ervaring hebben gehad? En welke factoren hebben jullie overwogen bij het nemen van deze beslissing? Alle advies en inzichten zijn welkom!"
als starter met een groeiende onderneming overweeg ik de aankoop van een nieuwbouwwoning in de buurt voor 480k, Daar komen nog bijkomende kosten aangezien het nieuwbouw project is. Ik vraag me af of het verstandig is om nu een woning te kopen gezien mijn situatie. Zijn er anderen hier die recentelijk een vergelijkbare ervaring hebben gehad? En welke factoren hebben jullie overwogen bij het nemen van deze beslissing? Alle advies en inzichten zijn welkom!"
Je vertelt nog niet zoveel over jouw situatie dus het is lastig hier advies over te gevenRoutepr0bleem schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:12:
Beste communityleden,
Ik ben zelf zzper in de ICT als netwerk engineer 2 kinders 3de is op komst. Momenteel woon ik in een vrije sector huur waarbij ik zonde vind om aanpassingen voor een huurhuis te doen zoals extra kamer creeren in de zolder, tuin aanpassing ect ect. Ik kan momenteel een nieuwbouw project makkelijk betalen alleen ik krijg kriebels van de nieuws ect over de woningmarkt. Ik moet ooit de stap maken.Smartbikers schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Je vertelt nog niet zoveel over jouw situatie dus het is lastig hier advies over te geven
Een paar punten om over te denken:Routepr0bleem schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ben zelf zzper in de ICT als netwerk engineer 2 kinders 3de is op komst. Momenteel woon ik in een vrije sector huur waarbij ik zonde vind om aanpassingen voor een huurhuis te doen zoals extra kamer creeren in de zolder, tuin aanpassing ect ect. Ik kan momenteel een nieuwbouw project makkelijk betalen alleen ik krijg kriebels van de nieuws ect over de woningmarkt. Ik moet ooit de stap maken.
Ik zou persoonlijk de switch naar koop zsm maken omdat ik van mening ben dat huur weggegooid geld is. Als je het kunt betalen waarom niet?
Heb je genoeg spaargeld? Bij nieuwbouw komen veel extra kosten, bijvoorbeeld afwerking, keuken, badkamer, tuin etc.
Hoe erg zou het zijn als jij of je partner zonder werk komt te zitten? Stel je raakt arbeids ongeschikt?
Verhuizen met jonge kinderen is makkelijker dan met tieners.
Cool, bedankt voor de info. Daar kan ik wel wat mee.Pjotr22 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:51:
[...]
De bank accepteert ook een definitieve verkoopovereenkomst; waarbij er geen ontbindende voorwaarden meer zijn of niet zijn afgesproken. Je zult dan duidelijk moeten maken of de buitenlande verkoopovereenkomst voldoet aan het NL beleid, bijvoorbeeld door deze te laten vertalen door een bureau.
Houd bij overbruggingssituaties altijd rekening dat je moet aantonen dat je de drie hypotheken kan dragen op inkomen of hier voldoende eigen geld voor hebt. Bij een (nog) onverkocht huidig pand kan dat oplopen tot 24 maanden dubbele lasten aantonen. Dit geld moet over zijn, dus niet besteed voor de aankoop. Als je een definitieve verkoopovereenkomst hebt kan je bij de meeste geldverstrekkers met de werkelijke dubbele lasten rekenen in maanden.
Daarnaast is de verkoopwaarde van je huidige nog niet verkochte pand vaak maximaal 90% van de verwachte verkoopwaarde (verklaring verkopend makelaar) of taxatie (laagste van de twee). Dat heeft veel impact zowel fiscaal als in de begroting, want wat als de daadwerkelijke verkoopwinst anders uitpakt, dan moeten een aantal berekeningen opnieuw gedaan worden zoals de eigen woningreserve.
Betekent wel alsnog dat we eerst zouden verkopen voordat we iets anders kunnen kopen. Was eigenlijk niet helemaal het plan maar goed.
Woensdag komt een Nederlandse makelaar, die toevallig ook ontzettend veel in Duitsland verkoopt, ons huis taxeren. Hij kan me vast alvast iets vertellen.
Vrijdag afspraak met een adviseur, zal erna wel hier posten met wat de opties zijn.
Met het meeste eens; de extra kosten kan je ook zien als investering als het om de woning gaat. Qua interieur heb je gelijk, maar daar kan je bij een huurwoning ook tegenaan lopen.Voggy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:16:
[...]
Een paar punten om over te denken:
Ik zou persoonlijk de switch naar koop zsm maken omdat ik van mening ben dat huur weggegooid geld is. Als je het kunt betalen waarom niet?
Heb je genoeg spaargeld? Bij nieuwbouw komen veel extra kosten, bijvoorbeeld afwerking, keuken, badkamer, tuin etc.
Hoe erg zou het zijn als jij of je partner zonder werk komt te zitten? Stel je raakt arbeids ongeschikt?
Verhuizen met jonge kinderen is makkelijker dan met tieners.
Verder gaat het er naar mijn idee in vastgoed om zsm mee te doen, op termijn is dat vrijwel altijd een goede investering.
ALs beginnend ondernemer krijg je echter niet makkelijk een hypotheek. Hou daar rekening mee, ook al heb je 1 jaar hele mooie cijfers!
Klopt ik heb gelukkig al 3 boekjaren achter de rug. Ik mag tussen de 525 en 600.md10 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:27:
ALs beginnend ondernemer krijg je echter niet makkelijk een hypotheek. Hou daar rekening mee, ook al heb je 1 jaar hele mooie cijfers!
Alleen ik moet nog kans maken op dit nieuwbouw project leuke hoekwoning met eigen oprit gasloos A+++.
Zou ik zeker doen.Routepr0bleem schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:06:
[...]
Klopt ik heb gelukkig al 3 boekjaren achter de rug. Ik mag tussen de 525 en 600.
Alleen ik moet nog kans maken op dit nieuwbouw project leuke hoekwoning met eigen oprit gasloos A+++.
Als je al 3 boekjaren hebt, kan je zeggen dat het redelijk stabiel is. Waarom niet kopen!
Ondanks dat je als huurder enorm bent beschermd.....het is nog steeds niet van jou.
De kans dat je ingeloot wordt is nu groter dan vorig jaar.
Geen idee in welke regio je zit, maar vind 480k voor een hoekwoning met oprit nieuwbouw niet eens heel gek.
Als je niet te uitbundig bent met opties en inrichting dan is 550k meer dan genoeg om het leuk in te richten.
Gezien je jonge kinderen hebt zou ik niet teveel investeren in dure spullen (banken, meubels), maar meer in uitbouw. Dat is uiteraard waarde verhogend.
Neem ook de haalbaarheid van de nieuwbouw projecten in acht. Het heeft geen nut om veel geld, tijd en moeite te stoppen in een te ambiteus project dat mogelijk niet zal worden gerealiseerd. Maar waar je vervolgens wel 2 jaar op wacht tot het uiteidelijk niet door gaat.
Het maakt niet uit of je er zelf iets voor gedaan hebt. De gever heeft er namelijk wél iets voor gedaan of gelaten. Het is aan de gever om te bepalen wat hij met zijn spaargeld doet.Smartbikers schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:21:
[...]
Ik zie dat toch als wat anders. Jubelton is voor iets waar je zelf niks voor gedaan hebt. M.I. Sloeg dat nergens op en joeg dat de ongelijkheid de verkeerde kant op.
Als je zelf je geld hebt verdiend door hard of slim te werken dat lijkt mij een eerlijker idee.
Het probleem is dan ook niet de jubelton, maar het belasten van geld waar al belasting over betaald is. Juist dat levert ongelijkheid op: de mensen die spaarzaam zijn geweest worden gestraft terwijl de mensen die hun geld verbrassen ontzien worden in de belastingen.
In plaats van jaloers te kijken naar mensen met vermogen, zie ik liever een systeem waarbij juist meer mensen generatie-op-generatie vermogen kunnen overdragen. Daarvoor is het juist noodzakelijk dat er geen belasting op vermogen of rendement geheven wordt zodat ook lagere en modale inkomens vermogen kunnen opbouwen.
"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher
Mensen die hun geld verbrassen worden niet ontzien door de belastingen. Die betalen namelijk BTW met al hun uitgaven.ari3 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Het maakt niet uit of je er zelf iets voor gedaan hebt. De gever heeft er namelijk wél iets voor gedaan of gelaten. Het is aan de gever om te bepalen wat hij met zijn spaargeld doet.
Het probleem is dan ook niet de jubelton, maar het belasten van geld waar al belasting over betaald is. Juist dat levert ongelijkheid op: de mensen die spaarzaam zijn geweest worden gestraft terwijl de mensen die hun geld verbrassen ontzien worden in de belastingen.
In plaats van jaloers te kijken naar mensen met vermogen, zie ik liever een systeem waarbij juist meer mensen generatie-op-generatie vermogen kunnen overdragen. Daarvoor is het juist noodzakelijk dat er geen belasting op vermogen of rendement geheven wordt zodat ook lagere en modale inkomens vermogen kunnen opbouwen.
Maar ik ben het verder met je eens dat het belachelijk is dat er op het schenken van vermogen binnen de familie belastingen geheven worden. Zelfde geldt voor erfbelasting.
PSN: Flix20-NL
Degene die 'verbrassen' betalen over vrijwel alles ook 21% BTW aan belasting op geld waar al reeds (meestal loon-) belasting over betaald is. Degene die 'verbrassen' houden de economie draaiende. Spaarzaam leven is slecht voor hoe de economie nu functioneert. Een consument dient te consumeren ander loopt het huidige systeem spaak.ari3 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:36:
[...]
Het maakt niet uit of je er zelf iets voor gedaan hebt. De gever heeft er namelijk wél iets voor gedaan of gelaten. Het is aan de gever om te bepalen wat hij met zijn spaargeld doet.
Als vermogen veel meer generatie op generatie overgaat, dan gaan de huizen dat ook. Daar zit het grootste deel van het vermogen in. En wordt het toetreden tot de huizenmarkt heel veel meer afhankelijk van wat je ouders en grootouders uitgespookt hebben.
Flix20 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:16:
Mensen die hun geld verbrassen worden niet ontzien door de belastingen. Die betalen namelijk BTW met al hun uitgaven.
Beiden doen jullie een onjuiste voorstelling van zaken: als ik geld verbras betaal ik inderdaad BTW, maar als ik mijn geld aan jullie doneer of nalaat dan wordt er schenk- of erfbelasting op ingehouden en ook nog eens BTW betaald als jullie het geld uitgeven. Zelf verbrassen wordt dus veel lager belast!HEY_DUDE schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:22:
Degene die 'verbrassen' betalen over vrijwel alles ook 21% BTW aan belasting
"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher
We hebben na zo'n 2 maanden onderhandelen in totaal een acceptatie van ons bod. Ik vroeg me echter af, is het in zo'n situatie gebruikelijk om de woning nogmaals te gaan bekijken voor je een voorlopig contract gaat tekenen? Gezien de tijd die er overheen is gegaan.
Of is dat allemaal voor de eindinspectie?
[Voor 9% gewijzigd door Kooshans op 23-05-2023 19:54]
Wow, 2 maanden? Wat een bizar lange periode. Totaal buiten jouw vraag, maar mijn nieuwsgierigheid wint: what happened?Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
We hebben na zo'n 2 maanden onderhandelen in totaal een acceptatie van ons bod. Ik vroeg me echter af, is het in zo'n situatie gebruikelijk om de woning nogmaals te gaan bekijken voor je een voorlopig contract gaat tekenen? Gezien de tijd die er overheen is gegaan.
Wel antwoord op je vraag: het is niet gebruikelijk voor het tekenen nog eens te gaan kijken, maar in jullie situatie zou ik het ook niet gek vinden. Vraag is alleen: met welke verwachting ga je dat doen? Wil je het bod eventueel heroverwegen? Wil je kijken of alles nog in dezelfde staat verkeert? Het eerste lijkt me gezien de lange periode niet erg voor de hand liggend, voor het tweede is er inderdaad de eindinspectie.
Tenzij je het huis überhaupt maar 1 keer hebt kunnen bekijken. Maar dan begrijp ik nog minder van de 2 maanden onderhandeling.
[Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 23-05-2023 20:04]
Je kan het altijd vragen, maar denk dat weinigen hier ervaring hebben hoe het is om 2 maanden te onderhandelen. Ik bedoel, zo moeilijk is het toch niet? Jij wilt een bedrag bieden, zij iets anders zien en uiteindelijk kom je tot een akkoord of niet.Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
Was bij mijn 2 huizen binnen 1 dag afgedaan.
Het is niet gebruikelijk maar er is geen regel die het verbied. Bij de daadwerkelijke koop mag je uitgaan dat de woning in de staat is zoals die was bij bezichtiging.Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
Maar ja, het gaat vaak zo:
- Je hebt een bezichtiging (of twee)
- Doet een bod
- Bod wordt geaccepteerd
- 2 weken later: getekend koopcontract
- 4 maanden later: feitelijke koop (levering)
Dus ergens is er altijd een tijd dat je de woning niet ziet. Het is niet heel raar om ergens in die 4 maanden een keer langs te gaan voor bv dingen opmeten ofzo. Kun je altijd nog zien of het dak opeens op instorten staat.
[Voor 26% gewijzigd door Kalentum op 23-05-2023 20:08]
Zelf ook bezig met de aankoop van een andere woning, en heb ongeveer eenzelfde situatie.Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
Een kleine 2 maanden geleden het huis bezichtigd (stond al een paar maanden te koop), en na nog een aantal zaken uitgezocht te hebben pas na een kleine 2 weken een bod uitgebracht. Vervolgens nog een paar weken op en neer onderhandeld, om 2 weken geleden tot een akkoord gekomen te zijn. Vervolgens kort daarop koopcontract ontvangen ter ondertekening, maar omdat er inmiddels toch een ruime maand verstreken was eerst nog een bezichtiging ingepland (zeker na het noodweer van een paar weken geleden hier in de regio was ik toch benieuwd naar eventuele schade, huis staat leeg). Dit was geen enkel probleem. Vorige week dus nogmaals bezichtigd, en vervolgens gisteren koopcontract (digitaal) getekend

Tja als je - bij wijze van spreken - na het passen van een spijkerbroek die goed zit toch nog even verder gaat kijken waarom dan niet nog een keer kijken als je een huis koopt..Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
Indien je het niet alleen uit interesse doet maar ook vanuit een zekerheid perspectief (dat het huis er nog steeds staat en er geen wietplantage in staat) kan je het ook binnen de wettelijke bedenktijd nog een keer bekijken, of je regelt in deze 3 werkdagen een bouwkundige keuring en gaat met de inspecteur mee die de keuring doet. Dat is niet gek of zo
Nou, bezichtiging numero +-20 in 4 maanden tijd zit er inmiddels weer op.
Het voelt inmiddels bijna als een full-time job, die hele woning jacht en dan uitzoeken hoe hoog je bod moet zijn, de tijdsinvestering om steeds naar een woning toe te rijden..
Ik merk dat ik een beetje terugkom om de uitspraken die ik eerder gedaan heb in dit topic.
Ik begrijp steeds beter dat een aankoopmakelaar eigenlijk helemaal niet duur is. Zo'n full-service aankoopmakelaar kost meestal all-in rond de €3000,-. Ik vond het relatief veel voor een zoekgebied van €285.000 - €350.000. Maar als je alle tijd optelt van het zoeken, reageren, berekenen.. als ik mijzelf voor al m'n geïnvesteerde uren zou moeten uitbetalen had daar wel een ander bedrag gestaan..
Ook het overbieden begrijp ik steeds beter, mensen zijn moe, zijn het zat, en willen gewoon een gigantische smak geld er tegen aan slaan om maar gewoon van de stress af te zijn. Als ik kijk dat ik nu al zo'n 4 maanden op zoek ben, eigenlijk best 4 maanden van m'n leven verwaarloost (overdrijving, natuurlijk, maar houdt je wel bezig en wat zijn die maanden je eigenlijk waard?)
Anyhow. Dit was wel écht een leuk huis. Ik heb opgezocht wat de woningen in deze omgeving opgeleverd hebben in de piek van de woningmarkt (Zomer 2022) en ben daar nog een paar % overheen gegaan.
De woningen die ik vergeleek waren nog net in iets betere staat ook, uiteindelijk dus iets van 11% boven de vraagprijs geboden, de makelaar vond het een érg net bod en gaf uit zichzelf aan dat hij niet echt een hoger bod verwacht.
Zou het nu eindelijk voorbij zijn? Wie weet! Ik wacht weer in spanning af.
Hoor als het goed is morgen of volgende week meer..
Het voelt inmiddels bijna als een full-time job, die hele woning jacht en dan uitzoeken hoe hoog je bod moet zijn, de tijdsinvestering om steeds naar een woning toe te rijden..
Ik merk dat ik een beetje terugkom om de uitspraken die ik eerder gedaan heb in dit topic.

Ik begrijp steeds beter dat een aankoopmakelaar eigenlijk helemaal niet duur is. Zo'n full-service aankoopmakelaar kost meestal all-in rond de €3000,-. Ik vond het relatief veel voor een zoekgebied van €285.000 - €350.000. Maar als je alle tijd optelt van het zoeken, reageren, berekenen.. als ik mijzelf voor al m'n geïnvesteerde uren zou moeten uitbetalen had daar wel een ander bedrag gestaan..
Ook het overbieden begrijp ik steeds beter, mensen zijn moe, zijn het zat, en willen gewoon een gigantische smak geld er tegen aan slaan om maar gewoon van de stress af te zijn. Als ik kijk dat ik nu al zo'n 4 maanden op zoek ben, eigenlijk best 4 maanden van m'n leven verwaarloost (overdrijving, natuurlijk, maar houdt je wel bezig en wat zijn die maanden je eigenlijk waard?)
Anyhow. Dit was wel écht een leuk huis. Ik heb opgezocht wat de woningen in deze omgeving opgeleverd hebben in de piek van de woningmarkt (Zomer 2022) en ben daar nog een paar % overheen gegaan.
De woningen die ik vergeleek waren nog net in iets betere staat ook, uiteindelijk dus iets van 11% boven de vraagprijs geboden, de makelaar vond het een érg net bod en gaf uit zichzelf aan dat hij niet echt een hoger bod verwacht.
[Voor 4% gewijzigd door Valandin op 25-05-2023 14:55]
20 woningen bezocht, hoeveel biedingen heb je uiteindelijk gedaan?Valandin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:53:
In mijn ervaring is het niet gebruikelijk om tussen de onderhandeling en het daadwerkelijk tekenen van de overeenkomst nog een keer te gaan kijken. Ik denk ook niet dat de verkopers na 2 maanden koehandelen zullen staan te juichen bij die vraag.Kooshans schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:

Wij zijn zelf, mede omdat we maar 1 bezichtiging gehad hadden en 6 maanden op oplevering moesten wachten na tekenen van de overeenkomst wel nog een keer wezen kijken om wat dingen op te meten etc. zodat we vast beter konden plannen qua inrichting / verbouwen.
Inspectie van het huis / kijken of alles er nog bij staat zoals overeengekomen doe je in mijn beleving bij de oplevering, vlak voor je naar de notaris gaat. (ons huis bleek toen bv nog niet leeg te zijn, waarop we de oplevering een aantal uur uitgesteld hebben)
[Voor 15% gewijzigd door Charly op 25-05-2023 15:16]
13, wisselend tussen instap-klaar en kluswoningen. Overal in het nieuws lees je dat de markt omlaag gaat, maar het aanbod in mijn regio is zo laag dat het hier voor mijn gevoel érg krap is. De woningen die ik bezichtigd heb zijn praktisch alle woningen die op de markt gekomen zijn in 4 maanden tijd. (M.u.v. de woningen die je gewoon met de grond gelijk moet maken en opnieuw moet beginnen natuurlijk, of meer dan 100k aan opknapwerk in zit)lasharor schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:00:
[...]
20 woningen bezocht, hoeveel biedingen heb je uiteindelijk gedaan?
Altijd een net bod gedaan, maar was altijd iemand die erg ruim boven de waarde bood, altijd wel mensen die tussen de 20k en 50k overboden op woningen van +-300k.
Hopelijk ben ik dat, dit keer.
[Voor 3% gewijzigd door Valandin op 25-05-2023 15:28]
Even een ervaring delen. Voor morgen een bezichtiging gepland in provincie Overijssel, Label A instapklaar, vraagprijs 595. Vanochtend belde de makelaar, al meerdere bezichtigingen waarbij al boven vraagprijs was geboden. Bieden zou verder via biedplatform verlopen. Wij zijn afgehaakt want dit was het ons niet waard. Maar de gekte is er, uitzondering of niet, dus nog wel.
De vraag is of het wat zegt. Als de makelaar een huis voor 595 in de markt zet en bewust veel te laag, is dit een logische reactie.ebk71 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:37:
Even een ervaring delen. Voor morgen een bezichtiging gepland in provincie Overijssel, Label A instapklaar, vraagprijs 595. Vanochtend belde de makelaar, al meerdere bezichtigingen waarbij al boven vraagprijs was geboden. Bieden zou verder via biedplatform verlopen. Wij zijn afgehaakt want dit was het ons niet waard. Maar de gekte is er, uitzondering of niet, dus nog wel.
Hoi!
Begrijp het wel! Hoop dat dit lukt !Valandin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:53:
Ik heb ook drie jaar als alleenstaande wat proberen te kopen. Overal maximaal overboden terwijl je zelf helaas niet 80k eigen middelen had. Nu gelukkig als stel wel geslaagd in een mooie woning. Ook daarin, we waren het zat, dus redelijk overbieden (30k) en het gegund gekregen.
Zorgt voor enorm veel rust. Succes !!
Ik kom er niet helemaal uit, ik ben hypotheekkosten aan het berekenen voor een nieuwe woning. De nieuwe woning is ongeveer 150.000 euro duurder dan de huidige woning. Nu hebben we 1 deel annuiteit, 1 deel bankspaar, 1 deel aflossingsvrij en allen gestart rond 2009 dus allen met renteaftrek.
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6