Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 367 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Maar de verhuizer is niet blij met een contante betaling van 2K. Dus ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik zou er niet in meegaan als ik dat contant krijg. Maak het maar over, dan is het voor mij niet zwart en mag je de uitleg zelf doen.
Daarom geloof ik niet zo in zwart geld. Wel in het apart betalen van inboedelvergoeding.
Inboedel moet ook via de notaris en het moet wel geloofwaardig blijven.
Ik zou het liever gunnen aan starters met vrijstelling van overdrachtsbelasting dan aan doorstromer/35+ starter die 455k biedt voor een huis dat die 461k waard vindt. Ik weet niet hoe ik dat zou oplossen. Gunnen voor 460k, waarvan 10k roerende goederen? Mijn hele inboedel? Valt niet op dat het "toevallig" max NHG grens is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:50

ikt

€11k cash is niet niks. Daar gaan mensen ook vragen over stellen.
Misschien dat de koper toevallig in een auto reed die de verkoper wilde hebben en zo naast het huis nog een dealtje kon sluiten? :+ "Als ik dit huis voor 450 krijg, mag jij mijn auto overkopen met een leuke korting!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Misschien was "zwart geld" niet de juiste term en valt die een beetje verkeerd. Ik had het niet letterlijk over een plastic tasje met briefgeld.
De inboedel (of 2 stoelen en de gordijnen die ze toch niet wilde hebben) - met een waarde van 2k - overkopen voor 20k is nog steeds fraude en belastingontduiking maar dat gebeurt zeker. Maar ik ken ook mensen die gedaan hebben, ook rondom NHG/overdrachts grenzen. Dit wasa wel enkele jaren terug toen er nog onderhandeling mogelijk was bij de meeste huizen. Nu gaat het zo hard dat onderhandelen er bij de meeste huizen niet in zit. Je hebt geluk als je misschien een 2e keer mag kijken of een paar dagen kan nadenken over je bod.
Van mijn biedlogboeken is dit de eerste keer dat niet het hoogste bod wint, en dat de hoogste (2) van mij waren. Vandaar dat ik het gek en erg opmerkelijk vind.

Ik heb de verkopende makelaar uiteraard ook gemaild om uitleg, maar ik verwacht hier niet echt antwoord op te krijgen..
Chaki schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:33:
[...]
Inboedel moet ook via de notaris en het moet wel geloofwaardig blijven.
Ik zou het liever gunnen aan starters met vrijstelling van overdrachtsbelasting dan aan doorstromer/35+ starter die 455k biedt voor een huis dat die 461k waard vindt. Ik weet niet hoe ik dat zou oplossen. Gunnen voor 460k, waarvan 10k roerende goederen? Mijn hele inboedel? Valt niet op dat het "toevallig" max NHG grens is?
Ik ben een starter en zit zou mijn eerste huis zijn :) Vrijstelling van overdrachtsbelasting is tot 525k, NHG inderdaad tot 450. Daar ben ik juist net boven gaan zitten, omdat ik al vaker achter het net moest vissen omdat anderen er dan net boven zaten. Nu nam ik het een keer voor lief dat het mij wat hypotheek en eigen geld zou kosten. Tweede bod was omdat de makelaar mij ook telefonisch ophitste om meer te bieden als ik het een leuk huis vond, want met mijn eerste bod zou ik het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Zeewolf schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:35:

Ik ben een starter en zit zou mijn eerste huis zijn :) Vrijstelling van overdrachtsbelasting is tot 525k, NHG inderdaad tot 450. Daar ben ik juist net boven gaan zitten, omdat ik al vaker achter het net moest vissen omdat anderen er dan net boven zaten. Nu nam ik het een keer voor lief dat het mij wat hypotheek en eigen geld zou kosten. Tweede bod was omdat de makelaar mij ook telefonisch ophitste om meer te bieden als ik het een leuk huis vond, want met mijn eerste bod zou ik het niet worden.
Dat laatste snap ik echt niet! Maar mijn makelaar wilde mij ook het hoogste bod door de strot duwen. Had de deal al met de financieel adviseur van dat stel beklonken (dacht hij)
Pagina: 1 ... 366 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7