Bij mijn bank zijn er geen kosten aan verbondenWispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:14:
[...]
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."
https://www.abnamro.nl/nl...umenten/bankgarantie.html
Gratis is wat anders dan meegenomen in de afhandelingskosten.
Dat kan wel zo zijn. Hij noemt specifiek ABN en dat klopt niet.Chaki schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:53:
[...]
Bij mijn bank zijn er geen kosten aan verbonden
Best hoor Wispe. Je betaalt niets extra voor de bankgarantie, deze is inbegrepen in de advies en afsluitkosten. Er wordt dus niets extra in rekening gebracht en je krijgt ook geen korting als je 'm niet afneemt, maar de bank is een serieuze instellingen en de kosten hiervoor zijn uiteraard wel verwerkt in de uiteindelijke prijs van hun dienstverlening.Wispe schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:14:
[...]
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."
https://www.abnamro.nl/nl...umenten/bankgarantie.html
Gratis is wat anders dan meegenomen in de afhandelingskosten.
Gisteren bod gedaan op een mooi huis. Flink overgeboden naar mijn idee, 512500 terwijl vraagprijs 475 was. Deadline verliep gisteren 12:00, vanochtend gebeld dat we helaas niet het hoogste bod hadden.
Bij de vraag hoe veel we over geboden waren mocht ze geen antwoord geven maar ze zei "daar zat nog wel een klein autootje tussen". Dus nog 20k erover? Ik wist dat flink overbieden een ding zou zijn maar wow, dat had ik niet verwacht. Jammer maar er komt vast nog iets moois langs
Bij de vraag hoe veel we over geboden waren mocht ze geen antwoord geven maar ze zei "daar zat nog wel een klein autootje tussen". Dus nog 20k erover? Ik wist dat flink overbieden een ding zou zijn maar wow, dat had ik niet verwacht. Jammer maar er komt vast nog iets moois langs
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Woningstats zat op hetzelfde als jouw bod (met kleine marge). https://woningstats.nl/ve...554th/mr-van-sonstraat-15India Sierra schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
Gisteren bod gedaan op een mooi huis. Flink overgeboden naar mijn idee, 512500 terwijl vraagprijs 475 was. Deadline verliep gisteren 12:00, vanochtend gebeld dat we helaas niet het hoogste bod hadden.
Dus op zich niet gek. Alleen had iemand er blijkbaar meer voor over.
Huispedia is aanzienlijk hoger https://huispedia.nl/valkenswaard/5554th/mr-van-sonstraat/15Get!em schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:50:
[...]
Woningstats zat op hetzelfde als jouw bod (met kleine marge). https://woningstats.nl/ve...554th/mr-van-sonstraat-15
Dus op zich niet gek. Alleen had iemand er blijkbaar meer voor over.
Ha ja ik had ook al die tools al bekeken. Blijf altijd giswerk, wij hebben geboden wat we praktisch gezien konden, helaas mocht het niet zo zijn. Er is nog dat sprankje hoop dat de financiering niet lukt en wij de eerstvolgende zijn maar die acht ik niet zo groot
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Leuk bezoek gehad dit weekend, appartement staat te koop voor €399.000. Volgens de makelaar kijken ze echt naar de persoon en niet per se naar het hoogste bod (telefoongesprek voor het plannen van een bezichtiging). Maar tijdens de bezichtiging werd wel gezegd dat biedingen pas serieus genomen worden vanaf €430.000...
Het appartement zelf had een behoorlijk muffe geur. In de keuken waren roestplekken te zien en er hing een schimmelgeur bij één van de muren. In de stukken stond iets over lekkage bij de bovenburen, maar nergens vermeld of dat inmiddels is opgelost. De makelaar zei van wel, maar dat kwam nogal vaag over.
Al met al geen beste ervaring.
Het appartement zelf had een behoorlijk muffe geur. In de keuken waren roestplekken te zien en er hing een schimmelgeur bij één van de muren. In de stukken stond iets over lekkage bij de bovenburen, maar nergens vermeld of dat inmiddels is opgelost. De makelaar zei van wel, maar dat kwam nogal vaag over.
[ Voor 4% gewijzigd door Dirk22 op 09-09-2025 11:38 ]
Wederom een voorbeeld dat vraagprijs helaas niet veelzeggend is.Dirk22 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:37:
Leuk bezoek gehad dit weekend, appartement staat te koop voor €399.000. Volgens de makelaar kijken ze echt naar de persoon en niet per se naar het hoogste bod (telefoongesprek voor het plannen van een bezichtiging). Maar tijdens de bezichtiging werd wel gezegd dat biedingen pas serieus genomen worden vanaf €430.000...
De makelaar kan veel zeggen en roepen, maar als dat nergens staat, zijn zijn toezeggingen niets waard.Dirk22 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:37:
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.Turralyon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:17:
Vorige week een bezichtiging gedaan en an sich was dat wel een leuk huis. Alleen een ventilatieprobleem en de daarbij horende vochtproblemen. Verder was het huis precies wat we zochten, locatie voldoet bijna aan onze wensen. Dus we wilden een bod gaan doen. Alleen nu 2 dagen later in dezelfde straat weer een huis te koop. en vandaag weer een huis te koop in dezelfde straat. Zelfs precies tegenover het huis wat ik als eerste bezichtigd heb.
En nu gaan de alarmbellen wel bij me af. Stel ik me aan? En voor de goede orde het gaat niet om een stad maar om een dorp met 7000 inwoners.
Nu heb ik de angst van we gaan nooit iets vinden, omdat de huizenprijzen zo stijgen en daar niet tegen op te sparen valt.
koop voor 5000 een stations auto'tje ipv een een stations fiets
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nu moet je niet met praktische oplossingen komen he. 
"Ik wil ook gewoon wat kunnen drinken als ik met iemand wat afspreek"
Of deze "Ik wil ook jou niet tot last zijn" als ik aangeef het geen probleem te vinden haar op te pikken en te brengen.
"Ik wil ook gewoon wat kunnen drinken als ik met iemand wat afspreek"
Of deze "Ik wil ook jou niet tot last zijn" als ik aangeef het geen probleem te vinden haar op te pikken en te brengen.
Vorige keer zei je: locatie voldoet aan (bijna) al onze wensen en zo zie je maar: aan een hele belangrijke dus niet! Jullie zullen altijd concessies moeten doen, maar als je je als vrouw niet veilig voelt om te gaan en staan waar je wil en niet altijd afhankelijk wil zijn van anderen, zou dit voor mij ook een brug te ver zijnTurralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:37:
[...]
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.
Nu heb ik de angst van we gaan nooit iets vinden, omdat de huizenprijzen zo stijgen en daar niet tegen op te sparen valt.
Leermoment? Kijk niet alleen naar het huis, maar ook naar de omgeving. Wie kom je 's avonds laat tegen in het station bv?
Angst nooit iets te vinden? Angst is een slechte raadgever in deze!
Vergelijkbare woning is eind vorig jaar verkocht voor €528k, vraagprijs was ook €475kIndia Sierra schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:44:
:strip_exif()/f/image/ADxg4Kq6HR2sAm9UjpfUQDLe.png?f=user_large)
bron: https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
funda: https://www.funda.nl/deta...an-sonstraat-31/43739992/
Daarom hadden we ook de fietsen achterop de auto geladen en zijn we gaan fietsen. Maar je moest 2km over een slecht verlicht fietspad buiten de bebouwde kom met om de 50 meter een boom. En met het nieuws van Lisa nog in het achterhoofd.Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:10:
[...]
Vorige keer zei je: locatie voldoet aan (bijna) al onze wensen en zo zie je maar: aan een hele belangrijke dus niet! Jullie zullen altijd concessies moeten doen, maar als je je als vrouw niet veilig voelt om te gaan en staan waar je wil en niet altijd afhankelijk wil zijn van anderen, zou dit voor mij ook een brug te ver zijn
Leermoment? Kijk niet alleen naar het huis, maar ook naar de omgeving. Wie kom je 's avonds laat tegen in het station bv?
Angst nooit iets te vinden? Angst is een slechte raadgever in deze!
/f/image/qSLmY0h4SxzHNxRrFlmWmrQG.png?f=fotoalbum_large)
Tja als je hoge eisen stelt dan gaat het inderdaad lastig worden.Turralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:37:
[...]
Vandaag bezichtiging gehad in het huis in dezelfde straat als waar ik eerder al een huis bezichtigd had. Dit huis voldeed veel meer aan onze wensen. Alleen met het lekkere weer van vorig weekend hebben mijn vrouw en ik het dorp en omgeving per fiets verkend. En is zij tot de conclusie gekomen dat de 20 minuten fietsen naar het treinstation niet echt een vrouw veilige weg is. Verder was het echt wel een top huis. Alleen nog zonnepanelen op het dak en intrekken maar. Alleen dus is mijn vrouw niet overtuigd. Dus het gaat hem niet worden.
Je kunt toch ook een bod doen rekeninghoudend met de 20min fietsen naar station?
Kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar soms kun je beter een 'net-niet' woning hebben dan helemaal geen woning.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-09-2025 21:44 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
je ergens niet veilig voelen valt natuurlijk niet af te kopen. Ik snap wel dat het feest dan niet doorgaat.
Kun je dan nog ergens buiten de bebouwde kom gaan wonen? Begrijpelijk dat je bang bent na wat er met Lisa gebeurd is, maar dit is wel een hele mooie weg en 2 km is 5-10 minuten fietsen. Het is erg als je jezelf dat plezier ontneemt.Turralyon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:01:
[...]
Daarom hadden we ook de fietsen achterop de auto geladen en zijn we gaan fietsen. Maar je moest 2km over een slecht verlicht fietspad buiten de bebouwde kom met om de 50 meter een boom. En met het nieuws van Lisa nog in het achterhoofd. [Afbeelding]
In veel gemeenten wordt nu extra aandacht besteed aan veiligheid van vrouwen op straat: in kaart brengen waar vrouwen zich onveilig voelen, betere verlichting, etc De weg van Lisa stond al jaren bekend als onveilig. Een fietspad langs dichte begroeiing, waar op ieder moment iemand uit de bosjes kan springen, is het ook veel onveiliger dan op een open weg, waar ook auto's rijden.
Het is ook nog maar kort geleden. De angst zal langzaamaan wegebben. Maar je vrouw is de enige die dit kan inschatten
Dit was ook mijn eerste gedachte. Het is heel recent en actueel en zou de angst er ook zijn als wat met Lisa is gebeurd niet was gebeurd?Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:14:
[...]
Het is ook nog maar kort geleden. De angst zal langzaamaan wegebben. Maar je vrouw is de enige die dit kan inschatten
Een dorp met 7k inwoners is wel een andere koek dan (regio) Amsterdam.
Ik meld mij even in dit topic.
Al jaren kijk ik op funda naar huizen om ons heen en al jaren pakken we niet echt door in onze huidige woning (keuken moet vervangen worden bijvoorbeeld, maar stellen we telkens uit. Want echt tevreden wonen we hier niet). Totdat mijn vrouw vorige week op funda keek en een woning in een net andere wijk zag. "Goh ziet er leuk uit" zei ze. Dus makelaar gebeld. bezichtiging gepland voor afgelopen maandag.
De dagen ervoor alles gelezen over de woning.
Wat statistieken:
- Staat officieel 3,5 maanden te koop (25 mei)
- Prijs is gezakt van 879K naar 819K (20 juni)
- Er is een bod uitgebracht op 5 augustus, maar niet geaccepteerd of kopers gingen niet door, dat weet ik niet precies, maar 6 augustus stond hij weer als beschikbaar (Chrome plugin genaamd "betrap de makelaar", die toont deze gegevens als je een huis op funda bekijkt)
- Maar de woning staat al sinds november 24 leeg (bewoonster is toen overleden en de kinderen willen het huis nu verkopen, hypotheek is afbetaald, dus ze hebben geen haast, al kost alles brood natuurlijk)
- Huis is uit 1987
Aangezien het huis uit 87 is en wij nu een woning uit 89 hebben weet ik dat alles echt wel op begint te raken. Dubbelglas moet eigenlijk wel vervangen worden, velux ramen moeten vervangen worden, keuken/badkamer/toilet etc etc alles is wel op. Snap ook dat je niet in je laatste jaren van je leven nog even een gloednieuwe keuken erin zet.
Maar juist dit geeft voor ons kansen. In onze huidige woning hadden we het geld en de tijd niet om alles meteen aan te pakken.
Maar deze woning biedt die optie wel. De verkopende makelaar gaf al aan dat er ruimte is voor onderhandelingen.
Nu hebben wij voor vrijdag een afspraak met een architect staan, vrijblijvend om te bepalen wat alles ongeveer gaat kosten (als in wat wijzigingen in het huis, anders verwarmen, andere indeling, etc), doorlooptijden etc etc.
Waarschijnlijk brengen wij dan vrijdagmiddag een bod uit, dat zal een spannend weekend worden (en ik slaap al ruk laatste dagen...)
Nou zit mijn vrouw liever in de strijd met een aankoopmakelaar. Want die zou zijn geld moeten opleveren. Maar ik vraag mij dit ten zeerste af. Hij gaat echt geen bouwkundig oordeel geven (de architect wilt eventueel mee), voor een hypotheek advies moet ik bij de hypotheker zijn (wat we al hebben gedaan), voor een bod uit brengen, dat kan ik zelf wel.
Dan wordt het lijstje van https://www.eigenhuis.nl/...l-of-geen-aankoopmakelaar wel erg kort (een koopcontract lezen kan ik zelf en anders gooi ik hem nog even door een Perplexity/ChatGPT heen).
Nou vraagt de aankoopmakelaar ook nog eens 4K voor zijn werk...
Al jaren kijk ik op funda naar huizen om ons heen en al jaren pakken we niet echt door in onze huidige woning (keuken moet vervangen worden bijvoorbeeld, maar stellen we telkens uit. Want echt tevreden wonen we hier niet). Totdat mijn vrouw vorige week op funda keek en een woning in een net andere wijk zag. "Goh ziet er leuk uit" zei ze. Dus makelaar gebeld. bezichtiging gepland voor afgelopen maandag.
Wat statistieken:
- Er is een bod uitgebracht op 5 augustus, maar niet geaccepteerd of kopers gingen niet door, dat weet ik niet precies, maar 6 augustus stond hij weer als beschikbaar (Chrome plugin genaamd "betrap de makelaar", die toont deze gegevens als je een huis op funda bekijkt)
- Maar de woning staat al sinds november 24 leeg (bewoonster is toen overleden en de kinderen willen het huis nu verkopen, hypotheek is afbetaald, dus ze hebben geen haast, al kost alles brood natuurlijk)
- Huis is uit 1987
Aangezien het huis uit 87 is en wij nu een woning uit 89 hebben weet ik dat alles echt wel op begint te raken. Dubbelglas moet eigenlijk wel vervangen worden, velux ramen moeten vervangen worden, keuken/badkamer/toilet etc etc alles is wel op. Snap ook dat je niet in je laatste jaren van je leven nog even een gloednieuwe keuken erin zet.
Maar juist dit geeft voor ons kansen. In onze huidige woning hadden we het geld en de tijd niet om alles meteen aan te pakken.
Maar deze woning biedt die optie wel. De verkopende makelaar gaf al aan dat er ruimte is voor onderhandelingen.
Nu hebben wij voor vrijdag een afspraak met een architect staan, vrijblijvend om te bepalen wat alles ongeveer gaat kosten (als in wat wijzigingen in het huis, anders verwarmen, andere indeling, etc), doorlooptijden etc etc.
Waarschijnlijk brengen wij dan vrijdagmiddag een bod uit, dat zal een spannend weekend worden (en ik slaap al ruk laatste dagen...)
Nou zit mijn vrouw liever in de strijd met een aankoopmakelaar. Want die zou zijn geld moeten opleveren. Maar ik vraag mij dit ten zeerste af. Hij gaat echt geen bouwkundig oordeel geven (de architect wilt eventueel mee), voor een hypotheek advies moet ik bij de hypotheker zijn (wat we al hebben gedaan), voor een bod uit brengen, dat kan ik zelf wel.
Dan wordt het lijstje van https://www.eigenhuis.nl/...l-of-geen-aankoopmakelaar wel erg kort (een koopcontract lezen kan ik zelf en anders gooi ik hem nog even door een Perplexity/ChatGPT heen).
Hebben jullie al een aankoopmakelaar, die in een strijd verwikkeld is met je vrouw?Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
....
Zelf zeg je: wat die kan, kan ik ook zelf
Waarom heb je er dan 1 in de hand genomen/overweeg je dat te doen?
Ik ben geen makelaar, maar je gelooft het of je gelooft het niet: ik vraag ook geld voor mijn werk. Als je mijn tarief te hoog vindt, ga je maar naar een ander
Wij hebben soortgelijke situatie met de woning gehad die wij hebben aangekocht, 2 jaar geleden.Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
Wat statistieken:
- Huis is uit 1987
Woning wordt verkocht door nabestaande (bewoners waren inmiddels al bijna een jaar aan het hemelen), stond al 3mnd te koop, eerste koper is niet doorgegaan.
Wij hadden toen al wel een aankoop makelaar en die heeft deze info boven water gekregen (het verhaal van nabestaande, koop niet doorgaan etc.
Daardoor hebben wij de woning 5% onder de vraagprijs kunnen aankopen in de periode/omgeving waar 10-15% overbieden nog de norm was. Bij ons is de aankoop makelaar zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest.
Maar die info daar beschikken jullie dus al over. Ik zou het zelf ook wel aandurven om eens onder de prijs te duiken.
Wat ook een rol speelt wat je kan gebruiken gezien de oorspronkelijke eigenaren inmiddels al geruime tijd zijn overleden, dat er binnenkort ook erfbelasting betaald moet gaan worden (volgens mij 6-8maanden na overlijden). Dit zijn natuurlijk ook geen misselijke bedragen. mogelijk zijn de erven er zelfs wel voor afhankelijk van de verkoop van het huis.
PSN: Flix20-NL
Nee hoor, we hebben nog geen aankoopmakelaar. Al waren we al in gesprek met een verkopende makelaar. Die natuurlijk zijn andere diensten graag in het pakket wilde aanbieden.Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:11:
[...]
Hebben jullie al een aankoopmakelaar, die in een strijd verwikkeld is met je vrouw?
Zelf zeg je: wat die kan, kan ik ook zelf
Waarom heb je er dan 1 in de hand genomen/overweeg je dat te doen?
Ik ben geen makelaar, maar je gelooft het of je gelooft het niet: ik vraag ook geld voor mijn werk. Als je mijn tarief te hoog vindt, ga je maar naar een ander
Mijn vrouw is het type dat graag heel veel zekerheid heeft. En ze denkt dat ze meer zekerheid heeft met een aankoopmakelaar. En ze vind dat het "hoort", althans haar ouders deden het al en wij ook bij het huidige huis.
Thanks! Over die erfbelasting wist ik niet. Een snelle zoektocht levert op: 8 maanden. Die tijd is dus helaas al voorbij waarbij de druk bij de verkopers waarschijnlijk al wat weg is. Al kan het natuurlijk dat ze uitstel hebben bij de belastingdienst vanwege het eerste bod wat wel rond de 8 maanden was (eigenlijk net iets later)Flix20 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:14:
[...]
Wij hebben soortgelijke situatie met de woning gehad die wij hebben aangekocht, 2 jaar geleden.
Woning wordt verkocht door nabestaande (bewoners waren inmiddels al bijna een jaar aan het hemelen), stond al 3mnd te koop, eerste koper is niet doorgegaan.
Wij hadden toen al wel een aankoop makelaar en die heeft deze info boven water gekregen (het verhaal van nabestaande, koop niet doorgaan etc.
Daardoor hebben wij de woning 5% onder de vraagprijs kunnen aankopen in de periode/omgeving waar 10-15% overbieden nog de norm was. Bij ons is de aankoop makelaar zijn geld dus dubbel en dwars waard geweest.
Maar die info daar beschikken jullie dus al over. Ik zou het zelf ook wel aandurven om eens onder de prijs te duiken.
Wat ook een rol speelt wat je kan gebruiken gezien de oorspronkelijke eigenaren inmiddels al geruime tijd zijn overleden, dat er binnenkort ook erfbelasting betaald moet gaan worden (volgens mij 6-8maanden na overlijden). Dit zijn natuurlijk ook geen misselijke bedragen. mogelijk zijn de erven er zelfs wel voor afhankelijk van de verkoop van het huis.
Ik zou gezien het bouwjaar en je plannen meer zien in het meenemen van een bouwkundig adviseur (gespecialiseerd in verduurzaming). Waarom een architect?Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:02:
Wat statistieken:
- Huis is uit 1987
Makelaar zou ik ook geneigd zijn niet te doen. Je hebt al ervaring met het kopen van een huis, je hebt al een huis op het oog en ook al gezien. Mogelijk kun je een compromis met je vrouw bereiken door iemand in te zetten die alleen het aankoopproces begeleidt? Makelaarsland biedt die service voor 1450, en doet bijv die juridische check en analyse van het pand.
Reden voor een architect is dat het toevallig ook iemand is die opgeleidt is om advies te geven over een Passief huis. Hij heeft een aardig trackrecord voor verduurzaming. Ze staan ongeveer hetzelfde in de markt als wij. Liever extra isolatie en beter glas dan een Airco installeren. Eerste gesprek is trouwens vrijblijvend en die staat dus aankomende vrijdag.Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:48:
[...]
Ik zou gezien het bouwjaar en je plannen meer zien in het meenemen van een bouwkundig adviseur (gespecialiseerd in verduurzaming). Waarom een architect?
Makelaar zou ik ook geneigd zijn niet te doen. Je hebt al ervaring met het kopen van een huis, je hebt al een huis op het oog en ook al gezien. Mogelijk kun je een compromis met je vrouw bereiken door iemand in te zetten die alleen het aankoopproces begeleidt? Makelaarsland biedt die service voor 1450, en doen bijv die juridische check en analyse van het pand.
Die van Makelaarsland is eigenlijk wel een goede, kende ik nog niet. Dat scheelt een aardig bedrag en is inderdaad wel een goede compromis, thanks!
Ah helder, veel meer dan een architect dus.Xavier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:04:
[...]
Reden voor een architect is dat het toevallig ook iemand is die opgeleidt is om advies te geven over een Passief huis. Hij heeft een aardig trackrecord voor verduurzaming. Ze staan ongeveer hetzelfde in de markt als wij. Liever extra isolatie en beter glas dan een Airco installeren. Eerste gesprek is trouwens vrijblijvend en die staat dus aankomende vrijdag.
Succes!
Het koopcontract is getekend en de keuring heeft plaatsgevonden. Ik zit er nu wel een beetje mee hoe je het onderhoud op de lijst van de keuring goed aanpakt, waar begin je en hoe zorg je er voor dat dingen op de goede volgorde gebeuren. De dakramen moeten bijvoorbeeld vervangen worden, maar de dakisolatie is ook een aandachtspunt.Gillonde schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:48:
Wij hebben een geaccepteerd bod. Het huis stond al een tijdje te koop dus er was weinig spanning of we wel de hoogste bieder waren. Nu het traject in van bouwkundige keuring, de hypotheek en de verkoop van ons huidige huis.
Groepeer de dingen per ‘locatie’ in je huis en probeer de werkzaamheden per locatie uit te voeren. Soms kan dat tegelijkertijd: als het dak toch open gaat voor nieuwe ramen, kun je ook andere werkzaamheden aan het dak verrichten. Doe dan vooral werkzaamheden die je niet van binnenuit kunt doen, zodat je het dak ook maar 1x open hebt.Gillonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:58:
[...]
Het koopcontract is getekend en de keuring heeft plaatsgevonden. Ik zit er nu wel een beetje mee hoe je het onderhoud op de lijst van de keuring goed aanpakt, waar begin je en hoe zorg je er voor dat dingen op de goede volgorde gebeuren. De dakramen moeten bijvoorbeeld vervangen worden, maar de dakisolatie is ook een aandachtspunt.
Zo kun je per locatie bekijken wat er nodig is en welke impact die werkzaamheden hebben op de rest van je huis. Sommige dingen wil je misschien doen voor je er woont, omdat ze enorme rotzooi (kunnen) geven.
En uiteraard kijk je ook naar urgentie en de impact op je budget.
Heb je erg veel om te doen, schakel dan een aannemer in, die kan je hierin goed ontzorgen en heeft ook de juiste mensen voor je.
Aankoopmakelaar voor 4k met een huis van 9ton lijkt mij nog "goedkoop". Toen ik een aankoopmakelaar nog overwoog en beetje rondkeek zaten de meeste rond 1% ("excl btw"). Dan zit je hier al snel aan de 10k. Als je geen complexe vragen hebt, de buurt goed kent, makkelijk op bezichtigingen kan gaan, zijn er met huidige tooltjes zoals walter living / huispedia/ woningstats, en zelf een beetje handig bent bied een aankoopmakelaar niet zo veel voordeel in mijn ogen.
Laatst had ik nog wat huizen waar ik op geboden had. Bij 1 huis was ik 2e hoogste bieder geworden, maar het na afhaken van de 1e mocht overnemen voor 435 (mijn bod 425), is na een 2e biedingsronde toch verkocht voor 455.
Maar ik heb gelukkig geen aankoopmakelaar meer nodig, want ik heb eindelijk een onderhandeling rond kunnen krijgen. Bijna 2 jaar opzoek geweest, maar had ook een stevig lijstje met eisen.
Het appartement dat ik nu heb kunnen kopen is met ruim 80m2, 2 slaapkamers, inpandige parkeerplaats/garage, op 10 min loopafstand van het centrum een prima eerste woning. Heb hier ook nog best wat kunnen onderbieden, omdat de indeling wat ouderwets is. Na renovatie zijn identieke appartementen 50k meer waard, dus er is zeker klusbudget.
Had liever een ander appartement in de zelfde straat, dat mooier en groter (en uiteraard duurder) is, maar verkoper is te star en onderhandelingen zijn daar vastgelopen ondanks - of juist waardoor- het al ruim een jaar te koop staat. Maar er is altijd wel meer te wensen, maar dat is voor toekomst
Laatst had ik nog wat huizen waar ik op geboden had. Bij 1 huis was ik 2e hoogste bieder geworden, maar het na afhaken van de 1e mocht overnemen voor 435 (mijn bod 425), is na een 2e biedingsronde toch verkocht voor 455.
Maar ik heb gelukkig geen aankoopmakelaar meer nodig, want ik heb eindelijk een onderhandeling rond kunnen krijgen. Bijna 2 jaar opzoek geweest, maar had ook een stevig lijstje met eisen.
Het appartement dat ik nu heb kunnen kopen is met ruim 80m2, 2 slaapkamers, inpandige parkeerplaats/garage, op 10 min loopafstand van het centrum een prima eerste woning. Heb hier ook nog best wat kunnen onderbieden, omdat de indeling wat ouderwets is. Na renovatie zijn identieke appartementen 50k meer waard, dus er is zeker klusbudget.
Had liever een ander appartement in de zelfde straat, dat mooier en groter (en uiteraard duurder) is, maar verkoper is te star en onderhandelingen zijn daar vastgelopen ondanks - of juist waardoor- het al ruim een jaar te koop staat. Maar er is altijd wel meer te wensen, maar dat is voor toekomst
[ Voor 9% gewijzigd door Zeewolf op 10-09-2025 12:05 ]
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7