• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Ik heb het geluk dat ik voor 2 nieuwbouwwoningen ben gebeld waarvoor ik me had ingeschreven. Ene appartement wordt voorzien van een ventilatiewarmtepomp met zonnepanelen en de ander van een bodemwarmtepomp zonder zonnepanelen. Iemand ervaring hiermee om dit in de keuze mee te kunnen nemen?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laguna schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:54:
Ik heb het geluk dat ik voor 2 nieuwbouwwoningen ben gebeld waarvoor ik me had ingeschreven. Ene appartement wordt voorzien van een ventilatiewarmtepomp met zonnepanelen en de ander van een bodemwarmtepomp zonder zonnepanelen. Iemand ervaring hiermee om dit in de keuze mee te kunnen nemen?
Grootste vraag als t een appartement is: is het een appartementsgebonden apparaat of een gebouw/gezamenlijke. Bij die tweede, hoe worden de electriciteit kosten verdeeld.

En bedoel je een airco of een Lucht/warer warmtepomp.

Bij appartement zou ik al snel kiezen voor airco, omdat die appartementen vrij vaak snel warm worden en blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 21-08-2025 19:59 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:27
Die zonnepanelen kun je natuurlijk altijd achteraf nog plaatsen, een ventilatie warmtepomp vervangen door een bodemwarmtepomp gaat hem niet worden.
Die zonnepanelen kun je bij je afweging dus buiten beschouwing laten.
Ik heb een bodemwarmtepomp ( zelfbouw, dus bewuste keuze) en ben daar tevreden over. Is over het algemeen energie efficiënter en kan passief koelen. Bovendien heb je geen buitenunit die geluid maakt of in de weg staat.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:00
Elk van de types heeft zo zijn voor- en nadelen. De nadelen van een bodemwarmtepomp hebben echter betrekking op kosten van installeren (heb je geen last van), de lokale beperkingen bij aanleg (idem) en de noodzaak van goede isolatie van je woning (is vast ook in orde bij nieuwbouw).
Nadelen ventilatiewarmtepomp heb je wel last van: volume is beperkt, je hebt altijd nog iets nodig voor bijverwarming op piekmomenten (gasaansluiting) en het maakt veel meer geluid dan de bodemwarmtepomp.
Op basis daarvan zou ik kiezen voor de bodemwarmtepomp, maar het hangt natuurlijk van meer factoren af of dat appartement de beste keuze is.
Wel een luxe overigens: twee aanbiedingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Get!em schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Grootste vraag als t een appartement is: is het een appartementsgebonden apparaat of een gebouw/gezamenlijke. Bij die tweede, hoe worden de electriciteit kosten verdeeld.

En bedoel je een airco of een Lucht/warer warmtepomp.

Bij appartement zou ik al snel kiezen voor airco, omdat die appartementen vrij vaak snel warm worden en blijven.
In beide gevallen appartementsgebonden. Geen airco, maar wordt ook wel lucht/water warmtepomp genoemd.
deejeebv schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Die zonnepanelen kun je natuurlijk altijd achteraf nog plaatsen, een ventilatie warmtepomp vervangen door een bodemwarmtepomp gaat hem niet worden.
Die zonnepanelen kun je bij je afweging dus buiten beschouwing laten.
Ik heb een bodemwarmtepomp ( zelfbouw, dus bewuste keuze) en ben daar tevreden over. Is over het algemeen energie efficiënter en kan passief koelen. Bovendien heb je geen buitenunit die geluid maakt of in de weg staat.
Zonnepanelen achteraf plaatsen kan natuurlijk niet zomaar bij een appartement. Bij deze specifieke ventilatiewarmtepomp heb je overigens geen buitenunit.
Toke_gt schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:11:
[...]

Elk van de types heeft zo zijn voor- en nadelen. De nadelen van een bodemwarmtepomp hebben echter betrekking op kosten van installeren (heb je geen last van), de lokale beperkingen bij aanleg (idem) en de noodzaak van goede isolatie van je woning (is vast ook in orde bij nieuwbouw).
Nadelen ventilatiewarmtepomp heb je wel last van: volume is beperkt, je hebt altijd nog iets nodig voor bijverwarming op piekmomenten (gasaansluiting) en het maakt veel meer geluid dan de bodemwarmtepomp.
Op basis daarvan zou ik kiezen voor de bodemwarmtepomp, maar het hangt natuurlijk van meer factoren af of dat appartement de beste keuze is.
Wel een luxe overigens: twee aanbiedingen!
Het gaat echter om een nieuwer type ventilatiewarmtepomp vermoed ik en er wordt zover ik weet niets geïnstalleerd voor bijverwarming en zeker geen gasaansluiting (A++++).

Mogelijk is het zoiets:
https://aardgasvrij.niben...tielucht-water-warmtepomp

Er zijn inderdaad meer factoren zoals prijs, locatie, oppervlakte, ligging en parkeren om er een aantal te noemen.

Zeker luxe kwam ook onverwacht. Bij 1 stond ik op de reservelijst.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Laguna schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Zonnepanelen achteraf plaatsen kan natuurlijk niet zomaar bij een appartement. Bij deze specifieke ventilatiewarmtepomp heb je overigens geen buitenunit.
Dat ligt er aan wat er in de splitsingsacte staat, anders heb je toestemming van de VVE nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 23:34
Is er bij een MJOP altijd een bijbehorend spaarplan/begroting/MJOB? Ik zie het vaak ingebakken in het MJOP waar ze onderaan de verwachte kosten nog afzetten tegen de verwachte inleg, of in een apart spaarplan. Maar nu heb ik een huis waar dat niet lijkt te zijn, en heb ik hier vragen over gesteld. Maar volgens de makelaar is dit er niet, maar heeft hij telefonisch laten weten dat er geen veranderingen in bijdrage op de planning staan.

Als ik dan toch even ga rekenen, en de kosten van het MJOP over de looptijd gelijkstel aan 100, is de inleg (huidige jaarlijkse bijdrage x jaren) over diezelfde tijd gelijk aan 85. Overigens is er in het MJOP ook geen rekening gehouden met indexatie/prijsstijgingen, wat met 3,5% over 25 jaar gelijkstaat aan een stijging van 136%.
Indexatie van de twee is enigszins tegen elkaar weg te strepen, maar verhogingen komen er sowieso, mogelijk jaarlijks, mogelijk later in 1x een grote stap.

In hoeverre zouden jullie een begroting verwachten of eisen, of de makelaar op zijn blauwe ogen geloven? Of zoek ik problemen die er niet zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Zeewolf op 22-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:39
Een begroting voor in ieder geval het volgende jaar zou er wel moeten zijn?
En als je in het MJOP onderhoud aan ziet komen maar er geen saldo is om dat te bekostigen zal dat toch ergens vandaan moeten komen... Of je moet het onderhoud vooruit schuiven, maar dat is ook meer een tijdelijk redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
dutchgio schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:57:
Een begroting voor in ieder geval het volgende jaar zou er wel moeten zijn?
En als je in het MJOP onderhoud aan ziet komen maar er geen saldo is om dat te bekostigen zal dat toch ergens vandaan moeten komen... Of je moet het onderhoud vooruit schuiven, maar dat is ook meer een tijdelijk redmiddel.
En dat laatste zie je veel gebeuren bij VVE's.
Daarom probeerde ik zelf altijd toch zeker wel de notules van de laatste 5 bijeenkomsten boven water te krijgen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Laguna schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Er zijn inderdaad meer factoren zoals prijs, locatie, oppervlakte, ligging en parkeren om er een aantal te noemen.
Al met al lijkt de bodemwarmtepomp de betere keuze icm balansventilatie en WTW. Echter het parkeren belooft daar een drama te worden: 15 openbare plekken die je deelt met 40 appartementen, buiten het terrein betaald parkeren en geen recht op een parkeervergunning. Alternatief is parkeren in een aangrenzende wijk/plaats waar parkeren (vooralsnog) gratis is, maar daar zitten die bewoners uiteraard ook niet op te wachten.

Bij het appartement met de ventilatiewarmtepomp is de VvE dan weer hoger namelijk €230 ipv €160. Echter het complex beslaat 3 gebouwen waarbij enkel het gebouw met daarin mijn beoogde appartement niet over een lift beschikt, maar desondanks zijn de onderhoudskosten van de liften in de andere 2 gebouwen wel uitgesmeerd over alle appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 15:20
Werken jullie met een aankoopmakelaar? Verkopen kan via makelaarsland, maar hoe kopen jullie? Zelf gezocht, makelaar in de arm genomen, etc?

Zijn beetje rustig aan t oriënteren, heb geen haast, maar ben nieuwsgierig of t zelf nog lukt. 7 jaar geleden zonder aankoopmakelaar gedaan maar weet niet of dat nog realistisch is vandaag de dag..

[ Voor 41% gewijzigd door ID-College op 27-08-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

ID-College schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:09:
Werken jullie met een aankoopmakelaar? Verkopen kan via makelaarsland, maar hoe kopen jullie? Zelf gezocht, makelaar in de arm genomen, etc?

Zijn beetje rustig aan t oriënteren, heb geen haast, maar ben nieuwsgierig of t zelf nog lukt. 7 jaar geleden zonder aankoopmakelaar gedaan maar weet niet of dat nog realistisch is vandaag de dag..
Zonder makelaar en heb met name telkens zo'n 10 procent onder de vraagprijs geboden. 3e keer was het raak.
wel buiten de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
de Peer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

Zonder makelaar en heb met name telkens zo'n 10 procent onder de vraagprijs geboden. 3e keer was het raak.
wel buiten de randstad.
Ja denk dat locatie wel meespeelt en woningwaarde. Destijds was t niet zo spannend, konden niet veel meer lenen dus was beetje take-it-or-leave-it. Nu is dat iets anders en hebben we meer marge.. foutje kan duur uitpakken. 1% teveel is al meer dan de makelaar zou kosten 😅
Destijds ook onder vraagprijs gekocht trouwens, was ook wel te begrijpen gezien de staat 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Aankoopmakelaar is niet nodig als je een beetje handig bent met de verschillende tooltjes op internet en je bijde verkoopmakelaar wat los kunt peuteren. Zelf vorig jaar in Utrecht vier bezichtigingen gehad zonder aankoopmakelaar, twee biedingen gedaan waarvan de tweede raak was (paar honderd euro boven de volgende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
wimjongil schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:46:
[...]

Aankoopmakelaar is niet nodig als je een beetje handig bent met de verschillende tooltjes op internet en je bijde verkoopmakelaar wat los kunt peuteren. Zelf vorig jaar in Utrecht vier bezichtigingen gehad zonder aankoopmakelaar, twee biedingen gedaan waarvan de tweede raak was (paar honderd euro boven de volgende).
Als je voldoende vertrouwen in je vaardigheden hebt en ook over ervaring/inzicht beschikt, zou ik zonder aankoopmakelaar beginnen. Je merkt snel genoeg of je er op de lokale markt tussenkomt, of dat de makelaars elkaar de bal toespelen. Dan kun je altijd nog bij een van hen aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:19

Ook zonder aankoopmakelaar gekocht

Had ook flink overboden hoor dat hielp ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Had hier vd week 1 om eventueel te verkopen en daar kreeg ik wel wat inzichten van mee.. opzich is het allemaal niet zo spannend. Als je serieus bent laten ze wel wat los vaak. Vorige keer zei ie ook al dat de 2e cijfer echt een 6 moest zijn, om te suggereren dat het onder de 260 niet ging lukken. Dan weet je al genoeg, maar nu zitten we wel een behoorlijke klasse hoger dus dan gaat ook wel snel om behoorlijke bedragen.. vandaar mijn twijfel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier weer een anekdote van de gekte:

Amsterdam, appartement, 50m2 + 10m2 tuin zonder zon. Erfpacht €560/j en vve kosten €200/m. Vraagprijs €500k. Overbieden noodzakelijk. €615k was niet voldoende om te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:04

Ook zonder gekocht, onderboden, onderhandelingen gedaan en alsnog onder de vraagprijs gekocht. Maar dat zegt niks, zonder verdere context

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

14 jaar geleden gekocht zonder aankoopmakelaar, ook onder de 'vraagprijs' (stond niet op funda maar wat de verkoper wilde hebben - die was allang blij met een (1) kijker :') ).
3 jaar geleden gekocht met aankoopmakelaar, vond dat achteraf overbodig, ondanks de regio.
Ik weet niet hoe het anders was gegaan (misschien meer betaalt of hetzelfde zonder makelaarskosten) maar inhoudelijk had de makelaar weinig toe te voegen.. En adhv tooltjes kun je tegenwoordig goed inschatten wat de waarde is. Wil je het heel graag hebben dan ga je daar boven zitten, en als er 10 andere huizen zijn dan eronder.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 27-08-2025 20:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 22:25
Ik heb de optie gekregen van de verhuurder om het huis waar ik nu woon over te kopen. Ik heb voor volgende week meerderr oriënterende gesprekken ingepland voor de hypotheek dus dat komt wel goed.

Een taxatie wil ik ook nog laten uitvoeren maar ik wil eerst een richtprijs hebben van wat het mij ongeveer gaat kosten.

Ik zit een beetje met wat ik moet bieden. De verhuurder is daar heel laconiek in en zei dat het wel goedkomt.

De buren hebben laatst een vergelijkbaar huis verkocht voor rond € 340.000,-

Nu lees ik overal dat een huis met huurder makkelijk voor 20 tot 30% minder verkocht kan worden omdat je een huurder er niet zomaar uit kan zetten.

WOZ-waarde kan ik ook niet opzoeken omdat het een “gemengd” pand is (was vroeger een kantoor).

Wat is wijsheid qua bieden? 20% onder de WOZ-waarde bieden? Of eerst laten taxeren en dan x-percentage daaronder gaan zitten?

Iemand vergelijkbare ervaringen met het overkopen van een huurwoning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Bobo221 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:55:
Ik heb de optie gekregen van de verhuurder om het huis waar ik nu woon over te kopen. Ik heb voor volgende week meerderr oriënterende gesprekken ingepland voor de hypotheek dus dat komt wel goed.

Een taxatie wil ik ook nog laten uitvoeren maar ik wil eerst een richtprijs hebben van wat het mij ongeveer gaat kosten.

Ik zit een beetje met wat ik moet bieden. De verhuurder is daar heel laconiek in en zei dat het wel goedkomt.

Nu lees ik overal dat een huis met huurder makkelijk voor 20 tot 30% minder verkocht kan worden omdat je een huurder er niet zomaar uit kan zetten.

WOZ-waarde kan ik ook niet opzoeken omdat het een “gemengd” pand is (was vroeger een kantoor).

Wat is wijsheid qua bieden? 20% onder de WOZ-waarde bieden? Of eerst laten taxeren en dan x-percentage daaronder gaan zitten?

Je hoeft niet tegen anderen op te bieden, dus is het een kwestie van onderhandelen.

• Toke_gt

Op zich klopt dat laatste, maar gaat je verhuurder het ook verkopen als jij er nog in zit? Dan telt dit punt mee. Als hij wacht tot jij er met St.Juttemis uitgaat, vervalt het.
Als de buren een vergelijkbaar huis hebben verkocht, zou je dat als richtprijs kunnen nemen. En dan ga je daar een stukje onder zitten voor onderhandelingsruimte.

• Bobo221
Toke_gt schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:27:
[...]

Op zich klopt dat laatste, maar gaat je verhuurder het ook verkopen als jij er nog in zit? Dan telt dit punt mee. Als hij wacht tot jij er met St.Juttemis uitgaat, vervalt het.
Als de buren een vergelijkbaar huis hebben verkocht, zou je dat als richtprijs kunnen nemen. En dan ga je daar een stukje onder zitten voor onderhandelingsruimte.
De verhuurder is al aardig op leeftijd (ergens in de 80) en is zelf met het aanbod gekomen. Ik heb geen plannen om er uit te gaan.

Wat het extra complex maakt is dat hij zelf op de begane grond nog een kantoor heeft. Hij is WMO-begeleider en had aangeboden om de rollen om te draaien en na verkoop bij mij het kantoortje te huren.

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:58

Je koopt geen huis met huurders, omdat je zelf de huurder bent.

Mocht hij het door verkopen aan een beleger die er zelf niet in woont is het inderdaad minder waard.
Maar omdat jij zelf de huurder bent is de verkoop zonder huurder en kan je er zelf in wonen.

Mocht je het voor de woz waarden kunnen kopen mag je al blij zijn, dit is meestal een stuk lager dan de echte waarde. Anders krijgen ze te veel werk om de woz te verlagen ivm de belastingen.

• Toke_gt
Bobo221 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

De verhuurder is al aardig op leeftijd (ergens in de 80) en is zelf met het aanbod gekomen. Ik heb geen plannen om er uit te gaan.

Wat het extra complex maakt is dat hij zelf op de begane grond nog een kantoor heeft. Hij is WMO-begeleider en had aangeboden om de rollen om te draaien en na verkoop bij mij het kantoortje te huren.
Dat geeft jou best een mooie positie, want zo’n kantoortje gaat hij niet 1-2-3 ergens anders vinden. Dus het is hem wat waard om het aan jou te verkopen. Maar die situatie zou ik wel laten taxeren. Wat kost het hele pand, wat kost het met een huurder van het kantoortje. En nog veel belangrijker: wat is dat kantoortje jou waard als de beste man met zijn werkzaamheden stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Bobo221 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Besef je dan wel goed dat je dan ook de rol van verhuurder aanneemt met bijbehorende rechten en plichten.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Wat is een ‘gemengd pand’? Mag je er wel wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 15:07
Na maanden zoeken eindelijk een woning gevonden die mij wel enigszins bevalt. Gaat om een 10 jaar oude vrijstaande woning die te koop staat voor 815. Woningstats komt op 825 uit als verkoopprijs en Calcasa (indicatie) komt uit op een 835. Makelaar heeft aangegeven dat verkopers over 2 maanden de overdracht van hun nieuwe woning hebben, en de voorwaarden daardoor belangrijk voor ze zijn. Ik heb geen hypotheek nodig, dus denk ik dat ik daarmee mee een goede kans maak. Maar volgens de makelaar waren er ook 15 andere kijkers. Nu de vraag wat ik moet gaan bieden. Zal wel weer een half jaar overheen gaan voordat er een evenzo mooie woning op de markt komt, maar heb ook geen zin om enorm over te bieden (al zou dat wel kunnen). Iemand tips? Is het de moeite waard om in mijn bod toe te voegen dat ik graag met ze in onderhandeling ga, of schiet ik mezelf daarmee in de voet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:19
Mithrildor schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:48:
Na maanden zoeken eindelijk een woning gevonden die mij wel enigszins bevalt. Gaat om een 10 jaar oude vrijstaande woning die te koop staat voor 815. Woningstats komt op 825 uit als verkoopprijs en Calcasa (indicatie) komt uit op een 835. Makelaar heeft aangegeven dat verkopers over 2 maanden de overdracht van hun nieuwe woning hebben, en de voorwaarden daardoor belangrijk voor ze zijn. Ik heb geen hypotheek nodig, dus denk ik dat ik daarmee mee een goede kans maak. Maar volgens de makelaar waren er ook 15 andere kijkers. Nu de vraag wat ik moet gaan bieden. Zal wel weer een half jaar overheen gaan voordat er een evenzo mooie woning op de markt komt, maar heb ook geen zin om enorm over te bieden (al zou dat wel kunnen). Iemand tips? Is het de moeite waard om in mijn bod toe te voegen dat ik graag met ze in onderhandeling ga, of schiet ik mezelf daarmee in de voet?
Als makelaar hier verkoopmakelaar is, zou ik zeggen, neem z.s.m. een aankoopmakelaar aan om de koop te bemiddelen. De kosten daarvan zullen echt niet opwegen tegen de baten in dit geval.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mithrildor schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:48:
Sowieso benoemen Dat je geen hypotheek nodig hebt en de woning dus direct kunt aftikken. Dat is aantrekkelijk. Mogelijk kun je dan ook akkoord gaan met een overdracht op zeer korte termijn, wat mensen met hypotheek niet gaat lukken.

Uiteraard schiet je jezelf in de voet door te zeggen dat je wilt onderhandelen. Dan kun je beter gelijk goed bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-08-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05:41
wij zitten in proces ons 1ste huis te kopen. is een klushuis maar daardoor wel leuk geprijsd. als het goed is horen we van de week of we de hypotheek krijgen. hebben er enorm zin in dus nu maar duimen en hopen.
9 oktober zou de overdracht zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bboy1987
pfff nu vragen ze weer om een bouwtechnische keuring. weer vertraging en de adviseur is al zo sloom en laks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 16:04
https://www.bnr.nl/nieuws...pers-meer-zekerheid-geven
Vandaag wordt Mortgage2Go gelanceerd, een nieuwe hypotheekvorm. Huizenkopers weten met deze vorm al vóór het bieden waar ze aan toe zijn, en een voorbehoud van financiering is niet meer nodig. De hypotheekverstrekker is bovendien al betrokken in het koopproces. ‘Het gaat om zekerheid geven aan mensen in het proces’, zegt Joachim Nobel van Mortgage2Go.
Kwam dit tegen vanmorgen. Is dit nou echt zo vernieuwend? Ik zie er nog niets anders in dan een biedcertificaat dat al jaren bestaat bij verschillende aanbieders.

Kosten 750 euro en geldigheid slechts 60, 90 of 120 dagen is dan behoorlijk belabberd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
thys schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:00:
https://www.bnr.nl/nieuws...pers-meer-zekerheid-geven

[...]

Kwam dit tegen vanmorgen. Is dit nou echt zo vernieuwend? Ik zie er nog niets anders in dan een biedcertificaat dat al jaren bestaat bij verschillende aanbieders.

Kosten 750 euro en geldigheid slechts 60, 90 of 120 dagen is dan behoorlijk belabberd
slim bedacht. je hebt de koper gebonden aan je diensten en die moet dat ook nog binnen korte termijn doen tegen een beperkt risico en vast met allerlei haken en ogen op juridisch gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Voor m'n eerste koopwoning (nieuwbouw) overweeg ik een hypotheekadviseur in de hand te nemen. Via de makelaar een tip gekregen van een nabijgelegen onafhankelijke hypotheekadviseur (relatief onbekend en weinig beoordelingen van te vinden), die reeds bekend zou zijn met het project en een oriënterend gesprek mee gevoerd (offerte met €2950 aan advieskosten, maar geen bemiddelingskosten?). Daarnaast ook op eigen initiatief bij een lokale vestiging van de Hypotheker langsgeweest waar ik een prettig gesprek had (offerte met €2050 aan advieskosten en €1595 aan bemiddelingskosten). Iemand nog tips/advies om hier een keuze te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:22:
Voor m'n eerste koopwoning (nieuwbouw) overweeg ik een hypotheekadviseur in de hand te nemen. Via de makelaar een tip gekregen van een nabijgelegen onafhankelijke hypotheekadviseur (relatief onbekend en weinig beoordelingen van te vinden), die reeds bekend zou zijn met het project en een oriënterend gesprek mee gevoerd (offerte met €2950 aan advieskosten, maar geen bemiddelingskosten?). Daarnaast ook op eigen initiatief bij een lokale vestiging van de Hypotheker langsgeweest waar ik een prettig gesprek had (offerte met €2050 aan advieskosten en €1595 aan bemiddelingskosten). Iemand nog tips/advies om hier een keuze te maken?
Ik zou eerst maar eens uitzoeken of je bij die onafhankelijke hypotheekadviseur nog bemiddelingskosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat zijn advieskosten én bemiddelingskosten precies? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bij mijn vorige woning heb ik €2250 betaald voor een hypotheekadviseur, dus ik vind jouw opties wat aan de dure kant. Ik zou vooral even verder shoppen.

Voor m'n eerste woning heb ik een execution-only hypotheek afgesloten. Dan regel je alles zelf via bijvoorbeeld https://www.independer.nl.../afsluiten/execution-only . Stelt uiteindelijk niks voor, want zowel met als zonder adviseur moet je gewoon alle documenten zélf aanleveren :+ Dus bij een volgende woning kies ik hier weer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Via Vereniging Eigen Huis (ook gratis eerste gesprek)
Via Unive (die wel een hypotheek bemiddeling heeft, maar zelf geen hypotheken verstrekt)

(beide gebruiken overigens zelfde online platform die met een scriptje je hele Digid huishouding ophaalt bij oa belastingdienst, waardoor aanleveren papieren enorm snel en verkort is. Voelt altijd een beetje gek aan, maar het werkt wel).

Tarieven vrij duidelijk. Advies + bemiddeling samen dus. Onderaan staan ze ook los.

https://www.eigenhuis.nl/...igen-huis-hypotheekadvies

https://www.unive.nl/hypotheek/kosten-hypotheekadvies-unive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Iemand ervaring met het volgende? Wij zitten met onze hypotheekaanvraag waarbij we van een van onze inkomens de UWV verklaring gebruiken omdat er een baan switch plaats vindt. De bank vraagt nu een ge-update UWV verklaring waarbij de nieuwe werkgever er in moet staan, alleen volgens de werkgever is dat pas zichtbaar na de eerste salaris betaling, wat 3 weken na het verloop van het voorbehoud van financieren is. We hebben een hypotheek adviseur, maar die staan er m.i. laks in en reageren traag, terwijl wij graag willen doorpakken aangezien het voorbehoud over 12 dagen verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

TvanW schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zou eerst maar eens uitzoeken of je bij die onafhankelijke hypotheekadviseur nog bemiddelingskosten moet betalen.
Even gemaild en blijkt inbegrepen in de advieskosten.
stin00 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:38:
[...]

Wat zijn advieskosten én bemiddelingskosten precies? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bij mijn vorige woning heb ik €2250 betaald voor een hypotheekadviseur, dus ik vind jouw opties wat aan de dure kant. Ik zou vooral even verder shoppen.

Voor m'n eerste woning heb ik een execution-only hypotheek afgesloten. Dan regel je alles zelf via bijvoorbeeld https://www.independer.nl.../afsluiten/execution-only . Stelt uiteindelijk niks voor, want zowel met als zonder adviseur moet je gewoon alle documenten zélf aanleveren :+ Dus bij een volgende woning kies ik hier weer voor.
Was die €2250 recent? Kan ook zijn dat de prijzen inmiddels hoger liggen.

Ik snap dat execution-only mogelijk is maar ik heb bewust gesprekken gevoerd met adviseurs. Het gaat mij om het ontzorgen en een sparringpartner met bij voorkeur gesprekken op locatie om zaken door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:09:

Ik snap dat execution-only mogelijk is maar ik heb bewust gesprekken gevoerd met adviseurs. Het gaat mij om het ontzorgen en een sparringpartner met bij voorkeur gesprekken op locatie om zaken door te nemen.
Ja dat is gestegen zie ik net.. nu 2 jaar later is het opgehoogd naar € 2.695,00. Dus 20% erbij gekomen, forse stijging. Zal dus overal wel duurder zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thechib12 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:53:
Iemand ervaring met het volgende? Wij zitten met onze hypotheekaanvraag waarbij we van een van onze inkomens de UWV verklaring gebruiken omdat er een baan switch plaats vindt. De bank vraagt nu een ge-update UWV verklaring waarbij de nieuwe werkgever er in moet staan, alleen volgens de werkgever is dat pas zichtbaar na de eerste salaris betaling, wat 3 weken na het verloop van het voorbehoud van financieren is. We hebben een hypotheek adviseur, maar die staan er m.i. laks in en reageren traag, terwijl wij graag willen doorpakken aangezien het voorbehoud over 12 dagen verloopt.
Je hebt er nu niks aan, maar wij werden door onze adviseur erop gewezen dat het erg onhandig is, om van baan te wisselen in de periode van hypotheekoffertes t/m overdracht. En dan met name in de periode van 3 maanden vooraf aan hypotheekofferte tot definitieve hypotheekvoorstel akkoord.
Wij hebben daardoor een baanwissel uitgesteld (en dat was achteraf maar beter ook, om meer redenen dan hypotheek).

Je nieuwe werkgever zit inderdaad dus met een salarisbetaling die vervolgens gerelateerd is aan administratie naar oa belasting en UWV. En de daaruit volgende verklaring. Heb even geen advies hoe je dit zou kunnen oplossen, behalve een handgeschreven briefje bij die werkgever proberen op te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 01-09-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
thechib12 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:53:
Wanneer is de overdracht? Als er geen andere complicatie is dan deze, zou je het voorbehoud kunnen laten verlopen en de hypotheek drie weken later definitief regelen als de verklaring wel mogelijk is. Hier heb je wel echt een (goede) hypotheekadviseur bij nodig die kan aangeven of er nog andere complicaties te verwachten zijn en of je dit risico inderdaad kunt nemen.
Op kortere termijn werkt mogelijk een UWV-verklaring in combinatie met het getekende contract? Daarin staat toch ongeveer hetzelfde als in de werkgeversverklaring en het is van recente datum (neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:37
Toke_gt schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:48:
[...]

Wanneer is de overdracht? Als er geen andere complicatie is dan deze, zou je het voorbehoud kunnen laten verlopen en de hypotheek drie weken later definitief regelen als de verklaring wel mogelijk is. Hier heb je wel echt een (goede) hypotheekadviseur bij nodig die kan aangeven of er nog andere complicaties te verwachten zijn en of je dit risico inderdaad kunt nemen.
Op kortere termijn werkt mogelijk een UWV-verklaring in combinatie met het getekende contract? Daarin staat toch ongeveer hetzelfde als in de werkgeversverklaring en het is van recente datum (neem ik aan).
Overdracht is over 3 weken, voorbehoud verloopt over 2 weken. We hebben al een getekend contract en concept loonstrook verstuurd. Hopen dat dat nu voldoende is. De reden waarom we voor een UWV bericht gingen is omdat we met de proefperiode van de nieuwe baan zitten. Qua hypotheek bedrag tov inkomen is het makkelijk te financieren en zitten we niet aan het uiterste wat mogelijk is. Hopen dat de adviseur nu de bank wel
Zo ver krijgt dat een contract en concept loonstrook icm UWV bericht wel voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:19
Nadat onze hypotheekofferte getekend was en wel, ben ik van baan gewisseld (was ik overigens totaal niet van plan op het moment van het aankopen van het huis, maar soms gaan dingen zoals ze gaan), geen probleem (woon nu heerlijk in het nieuwe huis). Mag ook niet, als de offerte is goed gekeurd, is het wat het is. Enige wat roet in het eten kan gooien, is een BKR registratie in de periode daartussen en de daadwerkelijke overdracht.

[ Voor 22% gewijzigd door Koldur op 01-09-2025 19:07 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:43:
[...]

Via Vereniging Eigen Huis (ook gratis eerste gesprek)
Via Unive (die wel een hypotheek bemiddeling heeft, maar zelf geen hypotheken verstrekt)

(beide gebruiken overigens zelfde online platform die met een scriptje je hele Digid huishouding ophaalt bij oa belastingdienst, waardoor aanleveren papieren enorm snel en verkort is. Voelt altijd een beetje gek aan, maar het werkt wel).

Tarieven vrij duidelijk. Advies + bemiddeling samen dus. Onderaan staan ze ook los.

https://www.eigenhuis.nl/...igen-huis-hypotheekadvies

https://www.unive.nl/hypotheek/kosten-hypotheekadvies-unive
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:09:
[...]

Even gemaild en blijkt inbegrepen in de advieskosten.

[...]

Ik betaal iets van 3600,-
Onafhankelijk locale adviseur op advies van een onafhankelijke makelaar, wel reviews 9,6/10 (N=334)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 17:43
Dag allen,

Afgelopen week zijn wij bij een huis wezen kijken welke wij erg leuk vinden. Mijn pa, die wel ook heeft voor de bouwtechnische kant, had helaas geen tijd. Nu heb ik gevraagd of een 2e bezichtiging met hem mogelijk is. Uiteindelijk hebben ze morgen (tevens wanneer de biedtermijn verloopt) een gaatje vrij voor hem zodat wij een 2e bezichtiging kunnen hebben.

Nu denk ik tegelijkertijd dat dit in kan houden dat er wellicht minder belangstelling is dan verwacht. Normaal gesproken is een 2e bezichtiging in deze tijden geen optie.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:49:
Dag allen,

Afgelopen week zijn wij bij een huis wezen kijken welke wij erg leuk vinden. Mijn pa, die wel ook heeft voor de bouwtechnische kant, had helaas geen tijd. Nu heb ik gevraagd of een 2e bezichtiging met hem mogelijk is. Uiteindelijk hebben ze morgen (tevens wanneer de biedtermijn verloopt) een gaatje vrij voor hem zodat wij een 2e bezichtiging kunnen hebben.

Nu denk ik tegelijkertijd dat dit in kan houden dat er wellicht minder belangstelling is dan verwacht. Normaal gesproken is een 2e bezichtiging in deze tijden geen optie.

Wat denken jullie?
Normaal gesproken laat je wat tijd tussen laatste bezichtiging en sluiting inschrijving. Zodat de laatste kijkers nog wat kunnen narekenen etc.
En ze willen waarschijnlijk dat jij je bevindingen meteen in je bod verwerkt dus maken ze ruimte voor jou om nog een keer langs te komen voordat de inschrijving sluit.

Lijkt me heel normaal dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:49:
Dag allen,

Wat denken jullie?
Een tweede bezichtiging is hier wel mogeljk. Dat wordt niet expliciet vermeld, maar als er om gevraagd wordt wel.
Hier zijn de kijkdagen woensdag en donderdag. Deadline dinsdag 12 uur. Tweede bezichtiging van mijn part dinsdag om half 12 geen probleem!
Ik zou een 2e bezichtiging met een vader met wat meer bouwtechnische kennis juist als een voordeel zien. Als je vader het oké vindt, gaan jullie hoogstwaarschijnlijk een bod doen, en zonder voorbehoud van een bouwtechnische keuring. Niet dat een echte btk meer aan het licht zou brengen, maar duurt het weer langer.
Twee huizen terug: 2 van de 12 vroegen een tweede bezichtiging. Een daarvan deed het hoogste bod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:16
Vorige week een bezichtiging gedaan en an sich was dat wel een leuk huis. Alleen een ventilatieprobleem en de daarbij horende vochtproblemen. Verder was het huis precies wat we zochten, locatie voldoet bijna aan onze wensen. Dus we wilden een bod gaan doen. Alleen nu 2 dagen later in dezelfde straat weer een huis te koop. en vandaag weer een huis te koop in dezelfde straat. Zelfs precies tegenover het huis wat ik als eerste bezichtigd heb.
En nu gaan de alarmbellen wel bij me af. Stel ik me aan? En voor de goede orde het gaat niet om een stad maar om een dorp met 7000 inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Turralyon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:17:
Vorige week een bezichtiging gedaan en an sich was dat wel een leuk huis. Alleen een ventilatieprobleem en de daarbij horende vochtproblemen. Verder was het huis precies wat we zochten, locatie voldoet bijna aan onze wensen. Dus we wilden een bod gaan doen. Alleen nu 2 dagen later in dezelfde straat weer een huis te koop. en vandaag weer een huis te koop in dezelfde straat. Zelfs precies tegenover het huis wat ik als eerste bezichtigd heb.
En nu gaan de alarmbellen wel bij me af. Stel ik me aan? En voor de goede orde het gaat niet om een stad maar om een dorp met 7000 inwoners.
Welke ventilatieproblemem? Geen mechanische ventilatie? Hoe erg zijn de vochtproblemen? Vochtvlekken? Schimmel? Oorzaak?
Ik zou de andere 2 ook bezichtigen en vochtproblemen beoordelen (vochtmeter mee). Als je een bod doet: sowieso onder voorbehoud van bouwtechnische keuring
Praatje maken met dorpelingen, eventueel aanbellen bij de buren. Google: vocht + dorp + buurt. Hier is een bepaalde buurt er berucht om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Misschien iets simpels als Postcodeloterij gewonnen, of een nieuwbouwwijk in de buurt opgeleverd?
Maar het kan ook een vochtprobleem in het type woning zijn, of een ongewenste buur in de straat.
Vraag rond en vraag het ook aan de verkopend makelaar.

Voor het vochtprobleem: is het oplosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:19
. Alleen nu 2 dagen later in dezelfde straat weer een huis te koop. en vandaag weer een huis te koop in dezelfde straat. Zelfs precies tegenover het huis wat ik als eerste bezichtigd heb.
Ja je stelt je aan toen ik mijn andere huis kocht ( waar ik morgen de sleutel van krijg btw *O* ) stond een maand later weer drie huizen te koop in de buurt van de mijne

Reden overwaarde die waren ook binnen twee weken verkocht btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
Chaki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:28:
[...]

Welke ventilatieproblemem? Geen mechanische ventilatie? Hoe erg zijn de vochtproblemen? Vochtvlekken? Schimmel? Oorzaak?
Ik zou de andere 2 ook bezichtigen en vochtproblemen beoordelen (vochtmeter mee). Als je een bod doet: sowieso onder voorbehoud van bouwtechnische keuring
Praatje maken met dorpelingen, eventueel aanbellen bij de buren. Google: vocht + dorp + buurt. Hier is een bepaalde buurt er berucht om
Inderdaad huis uit de jaren 50 met nieuwe kunststof kozijnen zonder ventilatieroosters, of mechanische ventilatie. Enige dat open kan op de begane vloer is een schuifdeur naar de tuin toe. Dus in de winter zouden ze last hebben van vocht op het grote HR++ glas in de woonkamer. En op de badkamer schimmelvorming in winter in de kozijnen.

Zover ik weet is er geen postcodelotterij gevallen in dit dorp. Dat zou echt wel in de regionale krant hebben gestaan namelijk. Ik ga zaterdag nog maar eens op verkenning in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:12

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Vorig jaar huis gekocht, en ondertussen zijn er om ons heen nog eens 5 huizen verkocht. Reden: Ene pakt overwaarde, praat wat voor mooi nieuws die heeft kunnen kopen en voor hoe weinig. Rest gaat ook kijken en doet hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Twee andere dezelfde vraagprijs? Ik zou ze toch bezichtigen om te vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 10:09
Wij zijn de afgelopen maanden wat actiever op zoek naar een volgend huis. Kijken vooral naar (semi) bungalow met perceel van rond de 600m2.
Mag best wat aan gebeuren, maar we hebben ook een bezichtiging gehad bij een woning ing uit 2021 en dat was ook erg mooi. Helaas was de woning verder te klein voor ons en afwerking viel tegen voor deze vraagprijs.

Nu hebben we al 3 bezichtigingen gehad bij jaren 70/80 semi bungalows.
Ik merk dat ik op dezelfde dingen negatief ben. Graag eens een mening van iemand die er wat verder vanaf staat.

Context;
Je koopt hier voor 650-700k een dergelijke 200m2 semi bungalow met 600m2 perceel.

Waar ik steeds een beetje op afknap:
Ik ben niet vies van klussen en verduurzamen, maar onderstaande zie ik wel tegen op en is vrijwel altijd het geval bij deze huizen.

Energielabel is vaak best goed. B of soms zelfs A of A+. Het blijkt dat je dit echter nogal snel voor elkaar kunt krijgen. Ik zie vrijwel altijd:

- dak is ooit geisoleerd in de jaren 90. Is dat iets wat nog mee kan, of moet je dat toch helemaal opnieuw doen?
- vloeren vaak geisoleerd met PUR. Daar ben ik niet zon fan van, maar isoleert wel
- beglazing en kozijnen vind ik niet erg als die wat minder zijn. Vrij kleine/makkelijke ingreep, hoewel wel prijzig natuurlijk.
- oude keukens, schrootjes plafond, oude elektra en nog geen vloerverwarming vind ik geen probleem en kan ik prima fixen.
- en dan een andere toch wel dealbreaker vaak: deze huizen zijn bijna altijd (deels) onderkelderd. En altijd zijn de kelders vochtig en wordt aangegeven dat er water binnendringt bij hevige regenval. Nu ook weer een woning waarbij de gevel rondom voorzien is van DryBricm systeem. Daar word ik een beetje zenuwachtig van. Ook omdat ik het zelf niet kan oplossen, en het laten doen evenveel kost als een andere klussen gecombineerd waar je veel meer van ziet.

Tuurlijk. Met geld kun je alles fixen. Maar als je dan 2 ton rekent om alles naar smaak en anno 2025 te maken vind ik het te veel geld. Ik kan nu geen 9 ton ophoesten, maar de woningen in die categorie zijn wel echt veel degelijker gebouwd en duurzamer dan de jaren 70 bungalows...

Tot nu toe nog geen biedingen gedaan.

Edit:
Ik woon nu in een jaren 70 2onder1kap. A+ label, gasloos, 260m2 perceel, alles verduurzaamd maar er blijft toch altijd wel werk aan een jaren 70 huis.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 03-09-2025 10:32 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pentaw1nz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:30:
Wij zijn de afgelopen maanden wat actiever op zoek naar een volgend huis. Kijken vooral naar (semi) bungalow met perceel van rond de 600m2.
Mag best wat aan gebeuren, maar we hebben ook een bezichtiging gehad bij een woning ing uit 2021 en dat was ook erg mooi. Helaas was de woning verder te klein voor ons en afwerking viel tegen voor deze vraagprijs.

Ik merk dat ik op dezelfde dingen negatief ben. Graag eens een mening van iemand die er wat verder vanaf staat.

Context;
Je koopt hier voor 650-700k een dergelijke 200m2 semi bungalow met 600m2 perceel.

Ik ben niet vies van klussen en verduurzamen, maar onderstaande zie ik wel tegen op en is vrijwel altijd het geval bij deze huizen.

Energielabel is vaak best goed. B of soms zelfs A of A+. Het blijkt dat je dit echter nogal snel voor elkaar kunt krijgen. Ik zie vrijwel altijd:

- dak is ooit geisoleerd in de jaren 90. Is dat iets wat nog mee kan, of moet je dat toch helemaal opnieuw doen?
- vloeren vaak geisoleerd met PUR. Daar ben ik niet zon fan van, maar isoleert wel
- beglazing en kozijnen vind ik niet erg als die wat minder zijn. Vrij kleine/makkelijke ingreep, hoewel wel prijzig natuurlijk.
- oude keukens, schrootjes plafond, oude elektra en nog geen vloerverwarming vind ik geen probleem en kan ik prima fixen.
- en dan een andere toch wel dealbreaker vaak: deze huizen zijn bijna altijd (deels) onderkelderd. En altijd zijn de kelders vochtig en wordt aangegeven dat er water binnendringt bij hevige regenval. Nu ook weer een woning waarbij de gevel rondom voorzien is van DryBricm systeem. Daar word ik een beetje zenuwachtig van. Ook omdat ik het zelf niet kan oplossen, en het laten doen evenveel kost als een andere klussen gecombineerd waar je veel meer van ziet.

Tuurlijk. Met geld kun je alles fixen. Maar als je dan 2 ton rekent om alles naar smaak en anno 2025 te maken vind ik het te veel geld. Ik kan nu geen 9 ton ophoesten, maar de woningen in die categorie zijn wel echt veel degelijker gebouwd en duurzamer dan de jaren 70 bungalows...

Even een vraagje als spiegel: Als je zegt "Mag best wat aan gebeuren", wat zou je dan wel acceptabel vinden, als de dingen die je noemt niet acceptabel zijn voor jou? Dat zijn immers juist de dingen die ik zou verwachten bij een bungalow uit de jaren 70... Wat blijft er dan nog over? Nieuwe keuken en badkamer?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 20:57
of toch eens goed door de bestemmingsplannen en ontwikkelplannen lopen om te zien of er niet aan het einde van de straat een COA/AZC lokatie gepland staat, of een flatgebouw achter je achtertuin, of om de hoek een rij windmolens komen enzovoort :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zijn het allemaal huizen met zelfde bouwjaar? En zijn het toevallig allemaal bewoners in zelfde levensfase? In dorpen zie je nog wel eens dat een straatje geheel bewoond gaat worden als nieuwbouw door dezelfde generatie, en dat diezelfde generatie dan ook ineens toe is aan een nieuw huis (zeg, levensloopbestendig...)

Je ziet dat veel nu met jaren 80/90 huizen, waar bewoners de pensioenleeftijd bereiken (want gekocht toen ze gingen settelen 30/40jaar )

In de straat waar ik gekocht heb ook, binnen 3-4 jaar, alle jaren 90 woningen nieuwe bewoners. Gemeente acteert er zelfs op, omdat er nu dus weer jongere gezinnen met kinderen gaan wonen en ze willen de straat aanpassen (kindvriendelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
naitsoezn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:43:
[...]

Even een vraagje als spiegel: Als je zegt "Mag best wat aan gebeuren", wat zou je dan wel acceptabel vinden, als de dingen die je noemt niet acceptabel zijn voor jou? Dat zijn immers juist de dingen die ik zou verwachten bij een bungalow uit de jaren 70... Wat blijft er dan nog over? Nieuwe keuken en badkamer?
Goede vraag, wat ik niet erg vind zijn dingen waar ik zelf ook e.e.a in kan doen en grip op heb.
Denk dus aan elektra, vloerverwarming, keuken, plafonds, stucen, badkamer.

Een dak isoleren dat nu alleen dakbeschot is vind ik ook niet erg. Ook bij mijn huidige woning gedaan.
Wat ik lastig vind, is dat woningen in kwestie dus soms met een A label te koop staan, maar er dan bijv dakisolatie van de jaren 90 in zit. Wat mag ik daar van verwachten? Of is dat alleen een nadeel omdat je dus gewoon weer kunt slopen en nu ook nog te veel betaalt.

En die kelders die structureel lekken. Daar zie ik ook tegenop.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pentaw1nz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:04:
Of is dat alleen een nadeel omdat je dus gewoon weer kunt slopen en nu ook nog te veel betaalt.
makelaars-modus: Als het waardeloos is, dan betaal je er natuurlijk ook niet voor ;) Als het helemaal up-to-date zou zijn geweest, dan zou de prijs ook hoger zijn geweest. De waarde van een woning wordt normaal gesproken ook niet bepaald door enkel naar een letter van het energielabel te kijken maar naar de eigenschappen van die woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:15
Energielabel is vaak best goed. B of soms zelfs A of A+. Het blijkt dat je dit echter nogal snel voor elkaar kunt krijgen.
Ook zijn er grote verschillen tussen "oude (<2021)" en "nieuwe (>=2021)" labels.

Voor een vrijstaande woning is het nu een stuk lastiger om een goed label te halen dan voorheen. A+ zal je zonder warmtepomp niet snel zien. Alhoewel een flinke bak zonnepanelen ook veel impact kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
nooberke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:22:
[...]

Ook zijn er grote verschillen tussen "oude (<2021)" en "nieuwe (>=2021)" labels.

Voor een vrijstaande woning is het nu een stuk lastiger om een goed label te halen dan voorheen. A+ zal je zonder warmtepomp niet snel zien. Alhoewel een flinke bak zonnepanelen ook veel impact kan hebben...
In dit geval hybride warmtepomp, dakisolatie 1990, geen spouw isolatie, vloer met PUR, idd veel zonnepanelen. Houten kozijnen met dubbel glas.

Nieuw label op A+... enkele duizenden m3 gasverbruik.

Mijn ervaring tot nu toe (bij 3 verschillende woningen) is dat je nog steeds vrij snel een mooi groen label krijgt. Kijk je iets feitelijker;
- dubbel glas is kan veel beter
- dakisolatie 1990 moet opnieuw
- hybride warmtepomp met zoveel gasverbruik, dus ook nog niet klaar voor FE
- pur isolatie maakt zelf dikker naisoleren lastig.

En dan die lekke kelders bij al deze huizen. Daar zie ik ook echt wel tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
naitsoezn schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:17:
[...]

makelaars-modus: Als het waardeloos is, dan betaal je er natuurlijk ook niet voor ;) Als het helemaal up-to-date zou zijn geweest, dan zou de prijs ook hoger zijn geweest. De waarde van een woning wordt normaal gesproken ook niet bepaald door enkel naar een letter van het energielabel te kijken maar naar de eigenschappen van die woning
Nou ik heb eerder het idee dat ze juist wel naar het letter van het label kijken en daar mee schermen. Stel je wat meer vragen dan weten ze vaak niet eens hoe het echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pentaw1nz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:52:
[...]

Nou ik heb eerder het idee dat ze juist wel naar het letter van het label kijken en daar mee schermen. Stel je wat meer vragen dan weten ze vaak niet eens hoe het echt zit.
Ik krijg het idee dat je 2 dingen door elkaar haalt. Natuurlijk heeft het energielabel invloed op de waarde van de woning, maar die is niet zo zwart-wit als jij lijkt te denken. Die relatie is er, omdat de waarde van de woning gedeeltelijk door dezelfde factoren bepaald wordt dan door de dingen die het energielabel bepalen. Tegelijk weten (de meeste) makelaars inderdaad niet welke dingen aan een woning er nou voor zorgen dat er energielabel A of B is, of welke aanpassingen nodig zijn om een hoger of lager label te krijgen. Dat wil echter niet zeggen dat een makelaar dakisolatie uit 1990 anders weet te waarderen dan dakisolatie uit 2024.

Maar goed. Potato, potato. Punt is: Als jij vind dat je de dakisolatie opnieuw moet doen, dan kun je die kosten gewoon meewegen in je bod. Waarbij ik nog wel opgemerkt wil hebben dat de vraagprijs in geen verhouding hoeft te staan tot de daadwerkelijke waarde van de woning en het dus weinig zinvol is om x% van de vraagprijs af te trekken omdat je nog kosten X verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door naitsoezn op 03-09-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Context;

Edit:
Ik woon nu in een jaren 70 2onder1kap. A+ label, gasloos, 260m2 perceel, alles verduurzaamd maar er blijft toch altijd wel werk aan een jaren 70 huis.
650-700k in welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Twente. Aan de rand van de hier wat grotere steden of de wat grotere dorpen die er binnen 10km aan grenzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

pentaw1nz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:52:
[...]

In dit geval hybride warmtepomp, dakisolatie 1990, geen spouw isolatie, vloer met PUR, idd veel zonnepanelen. Houten kozijnen met dubbel glas.

Nieuw label op A+... enkele duizenden m3 gasverbruik.

Mijn ervaring tot nu toe (bij 3 verschillende woningen) is dat je nog steeds vrij snel een mooi groen label krijgt. Kijk je iets feitelijker;
- dubbel glas is kan veel beter
- dakisolatie 1990 moet opnieuw
- hybride warmtepomp met zoveel gasverbruik, dus ook nog niet klaar voor FE
- pur isolatie maakt zelf dikker naisoleren lastig.

En dan die lekke kelders bij al deze huizen. Daar zie ik ook echt wel tegenop.
Blijkbaar hecht je geen meerwaarde aan een kelder, dan zou ik überhaupt niet gaan kijken bij woningen met kelder. Want uiteindelijk betaal je er wel voor.

Verder ben ik persoonlijk sowieso niet zo'n fan van jaren 70 woningen en jij vat precies samen waarom :P.

Je kunt eens kijken naar jaren 90-00 vrijstaande woningen, vaak goedkoper dan nieuwbouw (wel wat meer werk) en de isolatie ed is redelijk op orde (hier jaren 90 woning op Full Electric warmtepomp).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2025 21:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Katadreuffe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 16:35
Mijn bod is geaccepteerd! :)

Vraagprijs was 525.000 en ik heb daar ook voor kunnen kopen. Ik ben starter en kan gebruikmaken van de vrijstelling overdrachtsbelasting, die geldt tot 525.000.

Nu vroeg ik me af: is voor die vrijstelling de aankoopprijs of de taxatiewaarde leidend?
Ik zie op internet verschillende dingen voorbij komen. In één casus werd eerst de taxatiewaarde aangehouden en in hoger beroep uiteindelijk de koopsom, maar dat lijkt echt situatie-afhankelijk.

Mijn taxatie moet nog plaatsvinden, en het zou natuurlijk heel fijn zijn als die net onder de 525.000 uitvalt. Tegelijkertijd ligt de WOZ-waarde al rond de vijf ton, dus ik vrees dat de taxateur mogelijk hoger uitkomt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand welke waarde de Belastingdienst in de praktijk pakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Katadreuffe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:20:
Mijn bod is geaccepteerd! :)

Vraagprijs was 525.000 en ik heb daar ook voor kunnen kopen. Ik ben starter en kan gebruikmaken van de vrijstelling overdrachtsbelasting, die geldt tot 525.000.

Nu vroeg ik me af: is voor die vrijstelling de aankoopprijs of de taxatiewaarde leidend?
Ik zie op internet verschillende dingen voorbij komen. In één casus werd eerst de taxatiewaarde aangehouden en in hoger beroep uiteindelijk de koopsom, maar dat lijkt echt situatie-afhankelijk.

Mijn taxatie moet nog plaatsvinden, en het zou natuurlijk heel fijn zijn als die net onder de 525.000 uitvalt. Tegelijkertijd ligt de WOZ-waarde al rond de vijf ton, dus ik vrees dat de taxateur mogelijk hoger uitkomt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand welke waarde de Belastingdienst in de praktijk pakt?
Jij geeft de taxateur de opdracht, vaak kun je daarbij nog wel wat invloed uitoefenen, dus leg het hem/haar even uit. En desnoods laat je nog een 2e keer taxateren.
Het Hof oordeelt dat de koopsom gelijk is aan de werkelijke waarde, omdat de koop tussen onafhankelijke partijen is gesloten
https://www.oovb.nl/nieuw...belasting-koopsom-taxatie

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 04-09-2025 11:38 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Katadreuffe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:20:
In één casus werd eerst de taxatiewaarde aangehouden en in hoger beroep uiteindelijk de koopsom, maar dat lijkt echt situatie-afhankelijk.
ik zie niet in waarom dat situatieafhankelijk zou zijn.

• Katadreuffe
de Peer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:35:
[...]
Jij geeft de taxateur de opdracht, vaak kun je daarbij nog wel wat invloed uitoefenen, dus leg het hem/haar even uit. En desnoods laat je nog een 2e keer taxateren.
Ah dat is goed om te weten, ga ik doen, bedankt!
de Peer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:39:
[...]

ik zie niet in waarom dat situatieafhankelijk zou zijn.
Mijn conclusie over situatie afhankelijk komt doordat de Belastingdienst de grens van 525.000 euro omschrijft als "de waarde van de woning". De vraag is dan: wat wordt precies gezien als de waarde van de woning? In veel gevallen zal de aankoopprijs dicht bij de marktwaarde liggen. Maar ik kwam een casus tegen waarbij een woning niet op Funda stond, de taxatie 40.000 euro hoger uitviel, en de aankoopprijs net onder de grens voor de vrijstelling lag. Dan snap ik dat de inspecteur anders ordeelt, en de taxatie leidend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Katadreuffe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:58:
[...]

[...]

Mijn conclusie over situatie afhankelijk komt doordat de Belastingdienst de grens van 525.000 euro omschrijft als "de waarde van de woning". De vraag is dan: wat wordt precies gezien als de waarde van de woning? In veel gevallen zal de aankoopprijs dicht bij de marktwaarde liggen. Maar ik kwam een casus tegen waarbij een woning niet op Funda stond, de taxatie 40.000 euro hoger uitviel, en de aankoopprijs net onder de grens voor de vrijstelling lag. Dan snap ik dat de inspecteur anders ordeelt, en de taxatie leidend is.
Volgens https://www.belastingdien...ling/startersvrijstelling :

"Op het moment dat u de woning verkrijgt, mag de woningwaarde niet hoger zijn dan € 525.000. Het gaat om de waarde in het economisch verkeer. Daarmee wordt de maximale waarde van de woning op de vrije markt bedoeld. Het gaat dan om de woning inclusief eventuele aanhorigheden, zoals een tuin, schuur of garage.
De waarde in het economisch verkeer is meestal gelijk aan de koopsom zoals die in uw koopovereenkomst staat. Is de koopprijs inclusief aanhorigheden hoger, bijvoorbeeld € 530.000? Dan hebt u dus geen recht op de startersvrijstelling.
Als de woning op erfpachtgrond staat, wordt ook de waarde van de gekapitaliseerde canon bij de waarde van de woning opgeteld."

De woning heeft op Funda gestaan (= vrije markt) en na alle biedingen is €525.000 de uiteindelijke transactieprijs geworden. Je kan dus gewoon bewijzen dat 525k de waarde in economisch verkeer is.

• Katadreuffe
stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:01:
[...]

Volgens https://www.belastingdien...ling/startersvrijstelling :

"Op het moment dat u de woning verkrijgt, mag de woningwaarde niet hoger zijn dan € 525.000. Het gaat om de waarde in het economisch verkeer. Daarmee wordt de maximale waarde van de woning op de vrije markt bedoeld. Het gaat dan om de woning inclusief eventuele aanhorigheden, zoals een tuin, schuur of garage.
De waarde in het economisch verkeer is meestal gelijk aan de koopsom zoals die in uw koopovereenkomst staat. Is de koopprijs inclusief aanhorigheden hoger, bijvoorbeeld € 530.000? Dan hebt u dus geen recht op de startersvrijstelling.
Als de woning op erfpachtgrond staat, wordt ook de waarde van de gekapitaliseerde canon bij de waarde van de woning opgeteld."

De woning heeft op Funda gestaan (= vrije markt) en na alle biedingen is €525.000 de uiteindelijke transactieprijs geworden. Je kan dus gewoon bewijzen dat 525k de waarde in economisch verkeer is.
Oke, duidelijk! Dankjewel! Neemt even een flinke dosis stress weg :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Katadreuffe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:58:
[...]

[...]

...Maar ik kwam een casus tegen waarbij een woning niet op Funda stond, de taxatie 40.000 euro hoger uitviel, en de aankoopprijs net onder de grens voor de vrijstelling lag. Dan snap ik dat de inspecteur anders ordeelt, en de taxatie leidend is.
Heel ander verhaal: onderhands (geen makelaar, geen Funda) worden woningen vaak voor een lagere prijs verkocht. Lager dan de marktwaarde. Het zou ook een verkapte schenking kunnen zijn of gesjoemel: woning van 565k verkopen voor 525k zodat (kennis?) kan profiteren van de regeling oid en 40k onder de tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Ik heb inmiddels al mijn eerste gratis gesprek met de ING gehad en op zich had ik er wel een goed gevoel bij.
Het is vrij simpele casus: 1ste koopwoning en heb de optie gekregen om het pand dat ik nu huur over te nemen van de verhuurder dus hoef verder ook niet op te bieden of een aankoopmakelaar in dienst te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm1F90Go2AXr2URhyt_eFjJZ3vI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l1BmQ4SlrwHRS8wGhUR3BXro.png?f=user_large

Zijn bovenstaande kosten een beetje marktconform? Loont het om zelf te gaan winkelen voor een taxateur of notaris?

Ik heb voor volgende week een 2e orienterend gesprek opstaan met de Hypohteker en dan heb ik wat beter vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:01
Bobo221 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:
Ik heb inmiddels al mijn eerste gratis gesprek met de ING gehad en op zich had ik er wel een goed gevoel bij.
Het is vrij simpele casus: 1ste koopwoning en heb de optie gekregen om het pand dat ik nu huur over te nemen van de verhuurder dus hoef verder ook niet op te bieden of een aankoopmakelaar in dienst te nemen.

[Afbeelding]

Zijn bovenstaande kosten een beetje marktconform? Loont het om zelf te gaan winkelen voor een taxateur of notaris?

Ik heb voor volgende week een 2e orienterend gesprek opstaan met de Hypohteker en dan heb ik wat beter vergelijkingsmateriaal.
Ik zie qua kosten weinig bijzonders ertussen staan. Levering + hypotheek voor €1500 is redelijk normaal. Taxatierapport valt me zelfs nog wel mee. Bij sommige hypotheekverstrekkers is een Calcasa desktop taxatie mogelijk en dan kun je nog eens €540 besparen op de taxatie (kost €95 geloof ik), maar dat kan niet altijd. Aangezien het hier niet op staat zal het in geval van ING/deze woning niet mogelijk zijn.

Als je nog onder de 35 bent zou je in aanmerking kunnen komen voor vrijstelling overdrachtsbelasting. Maar ook daarvan zou ik verwachten dat ING dat in het totaalplaatje al wel opgenomen had.

[ Voor 7% gewijzigd door warzaw op 05-09-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelanker
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:50
Hoi allemaal,

We staan op het punt om een woning in de Randstad te kopen (vraagprijs €595.000, woonoppervlak 145 m², netjes afgewerkt en zo goed als instapklaar). Alleen blijkt er asbesthoudend materiaal in de dakbedekking te zitten.

We hebben helaas geen tijd meer om offertes op te vragen, want dinsdag moeten we ons bod uitbrengen. Daarom hoop ik via dit forum alvast wat ervaringen en inzichten te krijgen.

Mijn vragen:

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van asbesthoudende dakbedekking? Wat zijn ongeveer de kosten (per m² of totaal) waar we rekening mee moeten houden? Dakbedekking heeft ongeveer 100m².

Is het verstandig om direct een lager bod uit te brengen i.v.m. de saneringskosten, of wordt dit meestal later via onderhandeling opgelost?

Alle tips of ervaringen zijn heel welkom! We willen graag een bod doen, maar twijfelen vanwege alle mogelijke bijkomende kosten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
karelanker schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:36:
Hoi allemaal,

We staan op het punt om een woning in de Randstad te kopen (vraagprijs €595.000, woonoppervlak 145 m², netjes afgewerkt en zo goed als instapklaar). Alleen blijkt er asbesthoudend materiaal in de dakbedekking te zitten.

We hebben helaas geen tijd meer om offertes op te vragen, want dinsdag moeten we ons bod uitbrengen. Daarom hoop ik via dit forum alvast wat ervaringen en inzichten te krijgen.

Mijn vragen:

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van asbesthoudende dakbedekking? Wat zijn ongeveer de kosten (per m² of totaal) waar we rekening mee moeten houden? Dakbedekking heeft ongeveer 100m².

Is het verstandig om direct een lager bod uit te brengen i.v.m. de saneringskosten, of wordt dit meestal later via onderhandeling opgelost?

Alle tips of ervaringen zijn heel welkom! We willen graag een bod doen, maar twijfelen vanwege alle mogelijke bijkomende kosten.

In principe hoef je er niets mee te doen, mag gewoon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Hoi allemaal,

Mijn vragen:

kan ook zijn dat de verkoper al rekening heeft gehouden met de te verwachten asbest kosten in. de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turralyon
Zolang je niks met die asbest platen doet. Lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenTrousers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 24-09 15:59
Hoi allemaal,

Mijn vragen:

Misschien kan je maandag even een rondje bellen naar asbestsaneringsbedrijven om zo een grove inschatting te vragen, dan heb je een idee van orde van grootte. Want je kunt ze gewoon laten liggen maar als de boel gaat lekken oid, moet je er natuurlijk wel wat mee dus zou op termijn een kostenpost kunnen zijn wat ik wel zou incalculeren.

Daarnaast zou ik dit dus meenemen in bod. Aangezien je deze informatie nu hebt, is dat niet iets waar je later nog over gaat onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-09 19:01
GreenTrousers schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:23:
[...]

Misschien kan je maandag even een rondje bellen naar asbestsaneringsbedrijven om zo een grove inschatting te vragen, dan heb je een idee van orde van grootte. Want je kunt ze gewoon laten liggen maar als de boel gaat lekken oid, moet je er natuurlijk wel wat mee dus zou op termijn een kostenpost kunnen zijn wat ik wel zou incalculeren.

Daarnaast zou ik dit dus meenemen in bod. Aangezien je deze informatie nu hebt, is dat niet iets waar je later nog over gaat onderhandelen.
*knip*
We houden ons hier aan de wet.

Inmiddels contact met wat dakdekkers die het gewoon weghalen voor een paar knaken. Punt is natuurlijk wel dat het prijstechnisch voor ons dan interessanter is om er meteen een nieuw dak op te klakken inclusief daksiolatie.

Volledig dak vervangen inclusief isolatie > 2 witte offertes tussen de 25-30.000

*knip*

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 07-09-2025 12:06 ]

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Let wel op dat zwart laten werken echt serieuze risico's heeft: https://radar.avrotros.nl...ng-met-deze-risicos-53299

En bij illegaal asbest verwijderen kunnen die boetes nog verder oplopen ook trouwens.

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-09-2025 12:10 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wij kennen de persoon al jaren dus dat scheelt. Wel aan te raden inderdaad een bekende te nemen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
ArthurMorgan schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:09:
Let wel op dat zwart laten werken echt serieuze risico's heeft: https://radar.avrotros.nl...ng-met-deze-risicos-53299

En bij illegaal asbest verwijderen kunnen die boetes nog verder oplopen ook trouwens.
Illegaal verwijderen? Tot 30m2 mag je zelf doen. Wij weten niet hoeveel asbest er in het dak zit, misschien is het maar 10 m2? Ik heb geen idee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:11:
[...]

Illegaal verwijderen? Tot 30m2 mag je zelf doen. Wij weten niet hoeveel asbest er in het dak zit, misschien is het maar 10 m2? Ik heb geen idee.
De uitzondering voor asbestverwijdering door particulieren wordt in de wet genoemd: 'geen verwijdering in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf'. De particulier mag geen hulp vragen aan een aannemer of andere professional bij de verwijdering.
https://iplo.nl/thema/asb...62-467e-81cc-7821d878fc7e

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ja dat is toch juist? Die persoon haalt het voor mij weg en ik breng het zelf weg. Wie gaat dat controleren dan? Als dakdekker hier bezig is en hij haalt die platen eraf, wat dan? Ik stop ze in de daarvoor bestemde zakken, klaar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:16:
[...]

Ja dat is toch juist? Die persoon haalt het voor mij weg en ik breng het zelf weg. Wie gaat dat controleren dan? Als dakdekker hier bezig is en hij haalt die platen eraf, wat dan? Ik stop ze in de daarvoor bestemde zakken, klaar.
Tegenwoordig moet je een melding doen en de datum doorgeven waarop je het werk gaat uitvoeren, zodat de gemeente kan komen controleren op de dag zelf.

Zonder melding kan ik het asbest niet eens wegbrengen bij het gemeentedepot.

Je kan het natuurlijk ook anders doen, al is dat niet zo netjes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Wolly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:45:
[...]

Tegenwoordig moet je een melding doen en de datum doorgeven waarop je het werk gaat uitvoeren, zodat de gemeente kan komen controleren op de dag zelf.

Zonder melding kan ik het asbest niet eens wegbrengen bij het gemeentedepot.

Je kan het natuurlijk ook anders doen, al is dat niet zo netjes >:)
Ah zo bedoel je. Dan meld ik het toch en mijn vriend haalt het weg, dat mag toch gewoon? :) Gemeente weet toch niet dat hij er geld voor krijgt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bboy1987
van de week bouwtechnische keuring gehad paar extra punten naar voren gekomen maar niks ernstigs.
en vrijdag nieuws gehad dat de hypotheek is goedgekeurd. maandag de offerte tekenen en 9 oktober transportdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:19
Beste medetweakers.. Ik reageer eigenlijk nooi maar ben vooral een lezer. Nu heb ik toch een brandende vraag.
Vanuit huis woonden wij 4 straten van een woonwagenkamp. Daar was het altijd problemen. Altijd last, en ook gevaarlijk. Drugs, motoren, etc. etc. Je snapt een erg slechte ervaring. Nu 20 jaar later, wil ik een eigen woning kopen, dicht bij (de achtertuin) zit een kamp. Slecht 8 "wagens" zijn tegenwoordig gewoon kleine vakantiehuisjes.
Mijn vraag.. Iemand die ervaring heeft met het (in de buurt) wonen van een kamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:54

Vos

AFCA

EDW13 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:30:
Beste medetweakers.. Ik reageer eigenlijk nooi maar ben vooral een lezer. Nu heb ik toch een brandende vraag.
Vanuit huis woonden wij 4 straten van een woonwagenkamp. Daar was het altijd problemen. Altijd last, en ook gevaarlijk. Drugs, motoren, etc. etc. Je snapt een erg slechte ervaring. Nu 20 jaar later, wil ik een eigen woning kopen, dicht bij (de achtertuin) zit een kamp. Slecht 8 "wagens" zijn tegenwoordig gewoon kleine vakantiehuisjes.
Mijn vraag.. Iemand die ervaring heeft met het (in de buurt) wonen van een kamp?
Het lijkt mij dat dit echt heel erg per situatie verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
....
Ik zou het vragen aan de mensen die in de buurt van dat specifieke kamp wonen
Verder kijk ik ook altijd naar de buurt op allecijfers.nl
En Google Nieuws: plaats, wijk, kamp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:25
Bobo221 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:20:

[Afbeelding]

Edit:beetje spuit 11 aan mijn kant, zie dat @warzaw al had gereageerd :o

De kosten zijn hier naar waarschijnlijkheid inschattingen. Taxaties vragen ze tegenwoordig makkelijk 750-850 euro voor, 635 zal waarschijnlijk een vaste prijs via een werkverdelaar zijn (paar grote loketten waar je ze kan bestellen, die schakelen dan de adviseur in). Die is dus vrij voordelig.

Wellicht kan je met een Calcasa desktop taxatie ook uit, alhoewel dat vaak bij appartementsrechten, erfpacht, vrij jonge woningen en aankoop lastig kan zijn. (Portaal van Calcasa kun je meteen ff testen hierop, je kiest de geldverstrekker en zij houden dan adressen of situaties die niet kunnen verder af). Als je kan afrekenen, dan is het dus mogelijk, anders kom je ergens halverwege een melding tegen dat het niet mogelijk is.

Sommige banken hebben gratis bankgaranties (ABN en Florius bijvoorbeeld)

Advieskosten, tsja, de onafhankelijke zwaargewicht adviseur of landelijke ketens zoals de hypotheker zijn vrijwel zeker duurder, maar daar zit weer een vrije keuze qua geldverstekker aan vast. Iedere aanbieder moet transparant de tarieven vermelden in een dienstverlenings document, als je hier naar zoekt op de site van de adviseur kan je de kosten achterhalen. Advieskeuze.nl biedt ook een optie om te sorteren op prijs.

Kosten notaris: kan goedkoper, maar weeg je keuze vooral af aan bereikbaarheid, beschikbaarheid etc. Je wil absoluut geen gedoe met de levering en de hypotheekakte. Kijk anders ook even of de makelaar van de verkopende partij een suggestie heeft. Die zullen er namelijk net zo in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:15
Eigen ervaring:
Meestal houden ze zich rondom eigen terrein redelijk koest op een beetje handel en wietschuurtjes na. Overige activiteiten doen ze verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Laapo schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:49:
[...]

Sommige banken hebben gratis bankgaranties (ABN en Florius bijvoorbeeld)
"De kosten van een bankgarantie zijn meegenomen in de afhandelingskosten van je hypotheek. Je betaalt deze kosten bij het afsluiten van je hypotheek."

https://www.abnamro.nl/nl...umenten/bankgarantie.html

Gratis is wat anders dan meegenomen in de afhandelingskosten.
Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7