Je kan je huidige hypotheek gewoon meenemen echter die overige 150k worden gewoon als nieuw deel met de op dit moment geldende voorwaarden toegevoegd. Dus geen renteaftrek als je kiest voor aflossingsvrij.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Ik kom er niet helemaal uit, ik ben hypotheekkosten aan het berekenen voor een nieuwe woning. De nieuwe woning is ongeveer 150.000 euro duurder dan de huidige woning. Nu hebben we 1 deel annuiteit, 1 deel bankspaar, 1 deel aflossingsvrij en allen gestart rond 2009 dus allen met renteaftrek.
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Nieuw deel. In principe met nieuwe looptijd van 30 jaar, in tegenstelling tot je andere delen. Aflossingsvrij = is geen hypotheekrenteaftrek.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Ik kom er niet helemaal uit, ik ben hypotheekkosten aan het berekenen voor een nieuwe woning. De nieuwe woning is ongeveer 150.000 euro duurder dan de huidige woning. Nu hebben we 1 deel annuiteit, 1 deel bankspaar, 1 deel aflossingsvrij en allen gestart rond 2009 dus allen met renteaftrek.
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Smartbikers schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:00:
[...]
Begrijp het wel! Hoop dat dit lukt !
Ik heb ook drie jaar als alleenstaande wat proberen te kopen. Overal maximaal overboden terwijl je zelf helaas niet 80k eigen middelen had. Nu gelukkig als stel wel geslaagd in een mooie woning. Ook daarin, we waren het zat, dus redelijk overbieden (30k) en het gegund gekregen.
Zorgt voor enorm veel rust. Succes !!
Helder tnx! Dan is annuiteit toch wel aantrekkelijk merk ik, maar wel duurder helaas.rubenos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Nieuw deel. In principe met nieuwe looptijd van 30 jaar, in tegenstelling tot je andere delen. Aflossingsvrij = is geen hypotheekrenteaftrek.
Wees er wel alert op dat je max. 30 jaar recht hebt op HRA.
Gezien je al 14 jaar HRA hebt genoten zal je op het volgende deel nog maar max 16 jaar HRA hebben.
Gezien je al 14 jaar HRA hebt genoten zal je op het volgende deel nog maar max 16 jaar HRA hebben.
PSN: Flix20-NL
Neehoor, over het nieuwe deel is gewoon weer 30jaar HRA mogelijk...Flix20 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:17:
Wees er wel alert op dat je max. 30 jaar recht hebt op HRA.
Leuker kunnen we het niet maken..THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Eerst een vraag. Die 150,000-; heb je berekend dat je dit bedrag extra moet lenen NA verrekenen verkoopwinst oude huis? Just checking..
'gewoon' meenemen; als je een substantieel deel banksparnk hebt, hangt het maar net van de nieuwe rente of in hoeverre meenemen bij zelfde bank (met / zonder behoud van rente), fiscaal voortzetten naar andere bank (die dit wel in assortiment moet hebben) of toch de waarde gebruiken om een lagere hypotheek aan te gaan (resten aftrek van dat deel blijft dan gelijk). Is een wat uitgebreidere berekening.
Alles wat je moet bijlenen (volgens de bijleenregels) valt onder het verplichte aflossen BEHALVE het saldo op 1 januari 2022 (tweeëntwintig inderdaad) van je huidige hypotheek; dat moet / mag (perceptie) je nog onder het overgangsrecht laten 'herleven' dus met behoud van oorspronkelijke einddatum rente aftrek en vormvrij. (Stel dat de overdracht van je nieuwe huis in 2024 is, dan moet je naar het saldo kijken van 1 jan 2023)
Dat was voor mij ook een grote meevaller toen ik bij de financieel adviseur zat. Over een nieuw hypotheekdeel gewoon weer 30 jaarEnforcer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Neehoor, over het nieuwe deel is gewoon weer 30jaar HRA mogelijk...
Het meeste is al gezegd, wordt dus een nieuw deel met aftrek.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
*Je kan nog overwegen om de bankspaar om te zetten naar aflosvrij, zonder de opgebouwde waarde in te lossen. Zo blijft de oorspronkelijke som van de bankspaarhypotheek aflosvrij met nog 16 jaar aftrek.
De bankspaarwaarde kun je dan gebruiken voor de aankoop, dan kan het nieuwe annuïtaire deel kleiner worden.
* Dit is werk voor een goede adviseur die de tijd hiervoor wilt nemen.
Nou, balen weer. Niks gehoord, geen mail of telefoon. Had ik niet per sé verwacht omdat het bod nog niet lang geleden is geplaatst, dacht volgende week wat te horen.Valandin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:25:
[...]
13, wisselend tussen instap-klaar en kluswoningen. Overal in het nieuws lees je dat de markt omlaag gaat, maar het aanbod in mijn regio is zo laag dat het hier voor mijn gevoel érg krap is. De woningen die ik bezichtigd heb zijn praktisch alle woningen die op de markt gekomen zijn in 4 maanden tijd. (M.u.v. de woningen die je gewoon met de grond gelijk moet maken en opnieuw moet beginnen natuurlijk, of meer dan 100k aan opknapwerk in zit)
Altijd een net bod gedaan, maar was altijd iemand die erg ruim boven de waarde bood, altijd wel mensen die tussen de 20k en 50k overboden op woningen van +-300k.
Hopelijk ben ik dat, dit keer.
Opende per toeval het biedingsplatform omdat die nog in m'n browser stond,
zie ik ineens 'Afgewezen' bij het bod staan. Geen context.
Makelaarskantoor natuurlijk gesloten en pinksterweekend, dus kan dan ook weer dinsdag pas om opheldering vragen.

Of is het niet terecht dat ik wel verwacht even geïnformeerd te worden over een afwijzing?
Wel apart, had het niet per sé aan zien komen.
Waren zo goed als geen voorwaarden, bod was objectief hoog.. maargoed, kan altijd hé!
Kom de laatste tijd wel vaker bijzondere praktijken tegen, andere makelaars probeerden al op slimme maniertjes mensen tegen elkaar op te laten bieden. Makelaar gaf dan aan 'Ja.. er zijn al mooie biedingen geweest. Dus voor de vraagprijs hoef je het niet te verwachten, en ik praat dan niet over €10.000 of €15.000, daarom gaan we nu de woning op inschrijving verkopen'
Dat vond ik zelf al wel behoorlijk de grens opzoeken, omdat je mensen wel érg stuurt met het bieden. Maar gewoon een flat out afwijzing zonder bericht is me nog niet overkomen.. Eigenaren waren ook niet bij de bezichtiging, dus zal ook niet zijn dat ze 't gewoon niet aan mij willen verkopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 26-05-2023 21:23 ]
Jammer inderdaad, zou wel netjes vinden als een berichtje werd gestuurd met dat je het niet bent geworden (niet perse met een waarom).Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Nou, balen weer. Niks gehoord, geen mail of telefoon. Had ik niet per sé verwacht omdat het bod nog niet lang geleden is geplaatst, dacht volgende week wat te horen.
Opende per toeval het biedingsplatform omdat die nog in m'n browser stond,
zie ik ineens 'Afgewezen' bij het bod staan. Geen context.
Makelaarskantoor natuurlijk gesloten en pinksterweekend, dus kan dan ook weer dinsdag pas om opheldering vragen.Afgewezen kan natuurlijk hé, maar wel flauw dat er niet even een mailtje of telefoontje uit gaat. Ben natuurlijk benieuwd waarom het afgewezen is, bod te laag, voorwaarden niet goed, gegund aan vrienden/mensen die al uit de omgeving komen..
Of is het niet terecht dat ik wel verwacht even geïnformeerd te worden over een afwijzing?
Wel apart, had het niet per sé aan zien komen.
Waren zo goed als geen voorwaarden, bod was objectief hoog.. maargoed, kan altijd hé!
Kom de laatste tijd wel vaker bijzondere praktijken tegen, andere makelaars probeerden al op slimme maniertjes mensen tegen elkaar op te laten bieden. Makelaar gaf dan aan 'Ja.. er zijn al mooie biedingen geweest. Dus voor de vraagprijs hoef je het niet te verwachten, en ik praat dan niet over €10.000 of €15.000, daarom gaan we nu de woning op inschrijving verkopen'
Dat vond ik zelf al wel behoorlijk de grens opzoeken, omdat je mensen wel érg stuurt met het bieden. Maar gewoon een flat out afwijzing zonder bericht is me nog niet overkomen.. Eigenaren waren ook niet bij de bezichtiging, dus zal ook niet zijn dat ze 't gewoon niet aan mij willen verkopen.
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:25:
[...]
Jammer inderdaad, zou wel netjes vinden als een berichtje werd gestuurd met dat je het niet bent geworden (niet perse met een waarom).
De teleurstelling is ook wel erger door hoe 't gegaan is. Makelaar gaf donderdag aan dat hij het echt een net bod vond en niet verwacht dat er iemand anders een beter bod zou plaatsen. Kunnen uiteraard geen rechten aan ontleend worden, maar schept natuurlijk wel hoop en lichte verwachtingen. Om er dan op zo'n onpersoonlijke manier achter te komen op een vrijdagavond is wel even zuur.
Vind het jammer dat een vak dat zoveel leunt op heldere en goede communicatie, juist zoveel mensen heeft die daar totaal niks om geven en mee doen. Of zal 't het het gewoon het segment ≤350k zijn?
Die tijden zijn anders geweest en zullen weer veranderen.Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.
De teleurstelling is ook wel erger door hoe 't gegaan is. Makelaar gaf donderdag aan dat hij het echt een net bod vond en niet verwacht dat er iemand anders een beter bod zou plaatsen. Kunnen uiteraard geen rechten aan ontleend worden, maar schept natuurlijk wel hoop en lichte verwachtingen. Om er dan op zo'n onpersoonlijke manier achter te komen op een vrijdagavond is wel even zuur.
Vind het jammer dat een vak dat zoveel leunt op heldere en goede communicatie, juist zoveel mensen heeft die daar totaal niks om geven en mee doen. Of zal 't het het gewoon het segment ≤350k zijn?
Ik vind het ook zuur dat ik, als medewerker in het notariaat, per transport 5x zo minder verdien dan makelaars terwijl ons werk beduidend veel meer is (en de kennis (!)) dan de makelaars doen (in deze tijden).
Zeker als je bedenkt dat wij hun rotzooi en onwetendheid moeten oplossen.
Volgende week heb ik een transport van een woning staan en woning staat op naam van overleden papa. Papa was in algehele gemeenschap van goederen getrouwd met mama. Papa had testament opgemaakt waarin hij ook de kinderen tot erfgenamen had benoemd. Huis verkocht, makelaar stelt koopovereenkomst op met alleen mama als verkoper. Natuurlijk hartstikke fout en dus ongeldige koopovereenkomst. Wij bellen en ruim een uur bezig geweest om dat uit te leggen en op te lossen, enige wat we hoorden was: "oh daar ben jij voor".
Zout op.
Een van de vele voorbeeldjes die ik kan verzinnen...
*knip*
Welkom op Tweakers. Cross-posten is niet de bedoeling, we houden het voor nu dus even op jouw eigen topic:.
Welkom op Tweakers. Cross-posten is niet de bedoeling, we houden het voor nu dus even op jouw eigen topic:.
[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2023 23:24 ]
Dat is zuur zeg, vooral jammer dat je geen feedback kreeg. Overigens bijzonder om te zien dat je 20 potentiele woningen weet te vinden al geloof ik natuurlijk niet dat je zomaar ergens op reageert. Mag ik vragen welke regio?Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:55:
[...]
Die tijden zijn anders geweest en zullen weer veranderen.
Ik vind het ook zuur dat ik, als medewerker in het notariaat, per transport 5x zo minder verdien dan makelaars terwijl ons werk beduidend veel meer is (en de kennis (!)) dan de makelaars doen (in deze tijden).
Volgende week heb ik een transport van een woning staan en woning staat op naam van overleden papa. Papa was in algehele gemeenschap van goederen getrouwd met mama. Papa had testament opgemaakt waarin hij ook de kinderen tot erfgenamen had benoemd. Huis verkocht, makelaar stelt koopovereenkomst op met alleen mama als verkoper. Natuurlijk hartstikke fout en dus ongeldige koopovereenkomst. Wij bellen en ruim een uur bezig geweest om dat uit te leggen en op te lossen, enige wat we hoorden was: "oh daar ben jij voor".
Zout op.
Bij ons ging het om van die vieze trucjes, naar wie gaat het verschil van kosten koper. Juridisch gezien wordt dat gegund aan de koper, maar hij had dat snel koper doorgestreept.
Voor een aantal artikelen even contact gezocht met de notaris en die gaf aan dat ik er erg scherp op zat.
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".
Bij ons ging het om van die vieze trucjes, naar wie gaat het verschil van kosten koper. Juridisch gezien wordt dat gegund aan de koper, maar hij had dat snel koper doorgestreept.
Voor een aantal artikelen even contact gezocht met de notaris en die gaf aan dat ik er erg scherp op zat.
Vaak simpele verkooptruc om prijs op de drijven.Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Wij kregen in 2022 continu van dat soort fratsen.
Al inschrijving openen dag voor de bezichtiging en dan de dag zelf tot 16:00uur bod neerleggen.
Wij hebben zo keer hoogste bod gehad maar ik voelde me er niet goed bij. Dus paar dagen na mondeling ok, toch teruggetrokken.
Toen moest het huis 2x opnieuw op funda gezet worden en is hij voor veel minder verkocht.
Dus de makelaar deed alsof er veel mensen waren, ik denk dat wij de enige waren met een bod…groot risico genomen voor de verkopers.
Nee hoor. Verkopende partij had het vrij op naam gekocht en geen kk betaald. Dan is het raar dat het ten gunste van de verkoperTHM0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.
uitgekeerd wordt. In het artikel staat dat het verschil ten gunste van de koper komt tenzij anders overeengekomen. Het niet bespreken en het zo in de overeenkomst zetten is een trucje en niet chique.
In artikel 13 van de Wet op belastingen van rechtsverkeer (WBR) staat dat je geen dubbele belasting betaalt als een huis twee keer van eigenaar wisselt binnen zes maanden. Bij de tweede overdracht krijgt de nieuwe koper een korting op de overdrachtsbelasting. Dit noemen we ook wel het artikel 13 verschil. De wet gunt dit voordeel aan de koper, maar in de koopakte kun je afspreken dat dit voordeel aan de verkoper toekomt.
[ Voor 24% gewijzigd door Smartbikers op 27-05-2023 10:12 ]
Misschien wordt er juist een bod geforceerd op het moment dat ze onzeker zijn dat er biedingen komen. Had je zonder die inschrijving/deadline ook geboden, of nog even de kat uit de boom gekeken?Paralize_nl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:
[...]
Vaak simpele verkooptruc om prijs op de drijven.
Wij kregen in 2022 continu van dat soort fratsen.
Al inschrijving openen dag voor de bezichtiging en dan de dag zelf tot 16:00uur bod neerleggen.
Wij hebben zo keer hoogste bod gehad maar ik voelde me er niet goed bij. Dus paar dagen na mondeling ok, toch teruggetrokken.
Toen moest het huis 2x opnieuw op funda gezet worden en is hij voor veel minder verkocht.
Dus de makelaar deed alsof er veel mensen waren, ik denk dat wij de enige waren met een bod…groot risico genomen voor de verkopers.
Dit zie ik vrijwel standaard in de advertenties staan van recent opgeleverde nieuwbouw. Best een afknapper dat ze dit zonder overleg er even in frommelen. Neigt sterk naar misleiding.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Nee hoor. Verkopende partij had het vrij op naam gekocht en geen kk betaald. Dan is het raar dat het ten gunste van de verkoper uitgekeerd wordt. In het artikel staat dat het verschil ten gunste van de koper komt tenzij anders overeengekomen. Het niet bespreken en het zo in de overeenkomst zetten is een trucje en niet chique.
Ik was ook not amused. Heb echt twintig artikelen om/herschreven alvorens we een krabbel hebben gezet. Dit ook benoemd bij de daadwerkelijke ondertekening en verkopende partij was / leek hier niet van op de hoogte te zijn.Laapo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:17:
[...]
Dit zie ik vrijwel standaard in de advertenties staan van recent opgeleverde nieuwbouw. Best een afknapper dat ze dit zonder overleg er even in frommelen. Neigt sterk naar misleiding.
[ Voor 12% gewijzigd door Smartbikers op 27-05-2023 10:46 ]
Ja inderdaad, bedrag is nodig na verrekening verkoop+overwaarde. Ik denk dat een nieuw annuïteiten deel het beste past. Even rekenen.Pjotr22 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:28:
[...]
Leuker kunnen we het niet maken..
Eerst een vraag. Die 150,000-; heb je berekend dat je dit bedrag extra moet lenen NA verrekenen verkoopwinst oude huis? Just checking..
'gewoon' meenemen; als je een substantieel deel banksparnk hebt, hangt het maar net van de nieuwe rente of in hoeverre meenemen bij zelfde bank (met / zonder behoud van rente), fiscaal voortzetten naar andere bank (die dit wel in assortiment moet hebben) of toch de waarde gebruiken om een lagere hypotheek aan te gaan (resten aftrek van dat deel blijft dan gelijk). Is een wat uitgebreidere berekening.
Alles wat je moet bijlenen (volgens de bijleenregels) valt onder het verplichte aflossen BEHALVE het saldo op 1 januari 2022 (tweeëntwintig inderdaad) van je huidige hypotheek; dat moet / mag (perceptie) je nog onder het overgangsrecht laten 'herleven' dus met behoud van oorspronkelijke einddatum rente aftrek en vormvrij. (Stel dat de overdracht van je nieuwe huis in 2024 is, dan moet je naar het saldo kijken van 1 jan 2023)
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.Laapo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Het meeste is al gezegd, wordt dus een nieuw deel met aftrek.
*Je kan nog overwegen om de bankspaar om te zetten naar aflosvrij, zonder de opgebouwde waarde in te lossen. Zo blijft de oorspronkelijke som van de bankspaarhypotheek aflosvrij met nog 16 jaar aftrek.
De bankspaarwaarde kun je dan gebruiken voor de aankoop, dan kan het nieuwe annuïtaire deel kleiner worden.
* Dit is werk voor een goede adviseur die de tijd hiervoor wilt nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 27-05-2023 13:22 ]
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de looptijd weer op 30 jaar te zetten met rente aftrek tot 2032 en tot 2048 en behoud van de huidige rente. Maar, wat ik stel is theorie en of de bank daar in mee wilt is weer een andere.THxZ0NE schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.
Makelaars zijn dan ook heel erg dom. Ze kunnen echt letterlijk niets, behalve vieze trucjes uithalen.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".
Ik had eens een koopakte waarin de makelaar het art. 13-voordeel had doorstreept, omdat hij "dacht" dat dat niet van toepassing zou zijn. Hij was alleen "vergeten" dat de verkoper bloot eigendom zou kopen van een bedrijf en dan volle eigendom zou leveren aan de koper. Dus verkoper was 8% overdrachtsbelasting over de bloot eigendom verschuldigd en heeft dat niet teruggezien van de koper. Makelaar was boos op mij omdat ik letterlijk zijn koopakte volgde en ik heb ook mijn mond gehouden tegenover de verkoper toe (dus ze heeft het ook niet doorgehad).
Je bent wel overdrachtsbelasting verschuldigd, alleen wordt de grondslag verminderd.THM0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.
Mierenneukerij, I know.
Iemand ervaring met https://vixx.nl ?
Zij communiceren op hun website dat je 23% meer hypotheek KAN krijgen dan de meeste standaard hypothekers.
Zij communiceren op hun website dat je 23% meer hypotheek KAN krijgen dan de meeste standaard hypothekers.
Na bijna 1,5 jaar in mijn regio tig bezichtigingen gedaan te hebben heb ik afgelopen week eindelijk een huis gekocht! Het ging op bod.
Er waren uiteindelijk 7 biedingen en ik had 15.000 boven de vraagprijs geboden. Afgelopen maand nog 10.000 overboden op een huis boven de vraagprijs maar daar bleek nog eens 20.000 boven mijn prijs geboden te zijn.
Het is hier nog steeds een gekke markt en er wordt nog steeds overboden. Had wel zonder voorbehoud van financiering en dat was mijn voordeel. Kopers hadden al een huis gekocht. 1 aug. al de sleutel dus lekker snel. Helemaal blij.
Er waren uiteindelijk 7 biedingen en ik had 15.000 boven de vraagprijs geboden. Afgelopen maand nog 10.000 overboden op een huis boven de vraagprijs maar daar bleek nog eens 20.000 boven mijn prijs geboden te zijn.
Het is hier nog steeds een gekke markt en er wordt nog steeds overboden. Had wel zonder voorbehoud van financiering en dat was mijn voordeel. Kopers hadden al een huis gekocht. 1 aug. al de sleutel dus lekker snel. Helemaal blij.
Gefeliciteerd!!!Mastergo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:00:
Na bijna 1,5 jaar in mijn regio tig bezichtigingen gedaan te hebben heb ik afgelopen week eindelijk een huis gekocht! Het ging op bod.
Geen ervaring mee, maar zal wel niet kloppen. Zijn gewoon wet/regels aan hypotheekhoogtes verbonden.Relight89 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:30:
Iemand ervaring met https://vixx.nl ?
Volgens hun calculator kan ik in m'n eentje tot €370.000 krijgen. (Realistisch is het 320-330 uit ervaring met hypotheekadviseurs)
Als je SVN producten toevoegt en die extra bonus als je een energieneutraal huis betrekt toevoegt kom je in principe in die richting (+-350.000) maar dat is in 99% van de gevallen niet realistisch.
Maar hier gaat geen bank intrappen natuurlijk.
[ Voor 33% gewijzigd door Valandin op 27-05-2023 19:34 ]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.Laapo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de looptijd weer op 30 jaar te zetten met rente aftrek tot 2032 en tot 2048 en behoud van de huidige rente. Maar, wat ik stel is theorie en of de bank daar in mee wilt is weer een andere.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Lijkt erop dat je gewoon 30jaar HRA hebt.rubenos schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!5 medewerkers mee bezig geweest. Conclusie was een soort twijfelende ‘ja het mag’. Maar mijn adviseur en bank gaven bij afsluiten van de hypotheek aan van niet. Dus ga de vraag nogmaals schriftelijk stellen bij belastingdienst.
https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haharubenos schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!5 medewerkers mee bezig geweest. Conclusie was een soort twijfelende ‘ja het mag’. Maar mijn adviseur en bank gaven bij afsluiten van de hypotheek aan van niet. Dus ga de vraag nogmaals schriftelijk stellen bij belastingdienst.
Kan je uitleggen hoe je huidige annuïteiten tot 2048 kan lopen? Ik vermoed dat je hebt overgesloten in 2018? Als dat deel oorspronkelijk uit hetzelfde jaar komt als de rest dan eindigt je rente aftrek ook gelijktijdig. Vermoedelijk dus tot 2032 of 2039?THxZ0NE schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.
Het klopt dat je een hypotheek waarop het overgangsrecht van toepassing is (dus vormvrije delen) opnieuw voor 30 jaar mag afsluiten immers er zit geen jaarlijkse minimale annuïtaire aflosverplichting op.
De hypotheek is oorspronkelijk uit 2009, in 2018 verhuist (dus overgesloten idd) en hypotheek opgehoogd. 1 deel annuiteit (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048), 1 aflossingsvrij (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048) en 1 deel bankspaar (einde rentevast=2030, einde looptijd=2032).Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haha
[...]
Kan je uitleggen hoe je huidige annuïteiten tot 2048 kan lopen? Ik vermoed dat je hebt overgesloten in 2018? Als dat deel oorspronkelijk uit hetzelfde jaar komt als de rest dan eindigt je rente aftrek ook gelijktijdig. Vermoedelijk dus tot 2032 of 2039?
Het klopt dat je een hypotheek waarop het overgangsrecht van toepassing is (dus vormvrije delen) opnieuw voor 30 jaar mag afsluiten immers er zit geen jaarlijkse minimale annuïtaire aflosverplichting op.
Rente aftrek zal dan 30 jaar lopen dus t/m 2048? Geen idee eigenlijk, of is dat vanaf 2009 dan dus 2039?
Dat is ook wel iets om mee rekening te houden, dat de HRA dan nog beperkt doorloopt.
Lekker hoor, gefeliciteerd! Opluchting zeker of niet?Mastergo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:00:
[ Voor 5% gewijzigd door jellybrah op 28-05-2023 10:40 ]
Bij het verhuizen is een nieuw deel ontstaan, net als je nu van plan bent, op dat deel is vanaf 2018 voor 30 jaar aftrek. Je oude delen kon je opnieuw voor een looptijd van 30 jaar afsluiten maar de einddatum van de rente aftrek verandert niet ten opzichte van je oorspronkelijke lening.THxZ0NE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:20:
[...]
De hypotheek is oorspronkelijk uit 2009, in 2018 verhuist (dus overgesloten idd) en hypotheek opgehoogd. 1 deel annuiteit (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048), 1 aflossingsvrij (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048) en 1 deel bankspaar (einde rentevast=2030, einde looptijd=2032).
Rente aftrek zal dan 30 jaar lopen dus t/m 2048? Geen idee eigenlijk, of is dat vanaf 2009 dan dus 2039?
Dat is ook wel iets om mee rekening te houden, dat de HRA dan nog beperkt doorloopt.
Klopt het dat je in 2002 je eerste huis kocht en in 2008 bent verhuisd op hebt verhoogd voor verbouwingen?
Alle lening delen die voor 2013 zijn afgesloten vallen onder het overgangsrecht. Het maakt de fiscus niet uit hoe vaak je verhuist, welke aflosvorm je hebt; je rente aftrek vervalt gewoon na 30 jaar. Als je op die delen tussentijds hebt afgelost; jammer maar helaas je rente aftrek komt niet terug (behoudens bij herleven tot max het saldo op 1 jan van jaar ervoor zie mijn eerste rectie)
Is hier al eens langsgekomen toen dit vraagstuk ter discussie kwam. Je kan de discussie hier evt. teruglezen.Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haha
Samengevat: na 8 jaar een nieuw huis gekocht, dat annuitaire leningdeel heb ik voor de nieuwe woning opnieuw naar 30 jaar gezet. Volgens mijn adviseur en het aanbod van de verstrekker is dit leningdeel niet meer aftrekbaar omdat het dus niet meer in 30 jaar wordt afgelost, maar 38 jaar. Vanwege de lage rente vond ik dat acceptabel.
Inmiddels heb ik echter mijn aangifte doorgenomen op een Belastingkantoor omdat ik nog wat andere vragen had en toen kwam dit weer ter sprake. Daar ontstond echter discussie tussen diverse medewerkers (5 stuks

In 2009 is deze hypotheek afgesloten voor het eerste huis en daarna in 2018 verhuisd en hypotheek mee verhuisd. Deel annuïteiten toen opgehoogd in 2018.Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Bij het verhuizen is een nieuw deel ontstaan, net als je nu van plan bent, op dat deel is vanaf 2018 voor 30 jaar aftrek. Je oude delen kon je opnieuw voor een looptijd van 30 jaar afsluiten maar de einddatum van de rente aftrek verandert niet ten opzichte van je oorspronkelijke lening.
Klopt het dat je in 2002 je eerste huis kocht en in 2008 bent verhuisd op hebt verhoogd voor verbouwingen?
Alle lening delen die voor 2013 zijn afgesloten vallen onder het overgangsrecht. Het maakt de fiscus niet uit hoe vaak je verhuist, welke aflosvorm je hebt; je rente aftrek vervalt gewoon na 30 jaar. Als je op die delen tussentijds hebt afgelost; jammer maar helaas je rente aftrek komt niet terug (behoudens bij herleven tot max het saldo op 1 jan van jaar ervoor zie mijn eerste rectie)
Ik was even op het verkeerde been omdat je bankspaarrekening in 2032 afloopt. Die datum heeft niks te maken met einde rente aftrek van dat deel; het zal de fiscus worst wezen wat de looptijd van de spaarrekening is. De starttermijn begon bij aanvang in 2009 en eindigt 360 maanden later.THxZ0NE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:33:
[...]
In 2009 is deze hypotheek afgesloten voor het eerste huis en daarna in 2018 verhuisd en hypotheek mee verhuisd. Deel annuïteiten toen opgehoogd in 2018.
Om te bepalen over welk bedrag je rente aftrek van je bankspaarleningdeel vervalt hanteer je de volgende methode, waarbij ik voor het gemak ervan uitga dat je in 2023 nog een ander huis laat passeren bij de notaris.
Kijk naar de saldo opgave van je geldverstrekker van 1 januari 2022. Dat bedrag kan je onder het overgangsrecht voor je nieuwe huis vormvrij lenen, dus ook aflosvrij. de rente aftrek over dit deel vervalt 30 jaar na start, dus 2039.
Even teruggelezen er mede door alle goed bedoelde maar onjuiste reacties ontstaat veel verwarring.rubenos schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Is hier al eens langsgekomen toen dit vraagstuk ter discussie kwam. Je kan de discussie hier evt. teruglezen.
Samengevat: na 8 jaar een nieuw huis gekocht, dat annuitaire leningdeel heb ik voor de nieuwe woning opnieuw naar 30 jaar gezet. Volgens mijn adviseur en het aanbod van de verstrekker is dit leningdeel niet meer aftrekbaar omdat het dus niet meer in 30 jaar wordt afgelost, maar 38 jaar. Vanwege de lage rente vond ik dat acceptabel.
Inmiddels heb ik echter mijn aangifte doorgenomen op een Belastingkantoor omdat ik nog wat andere vragen had en toen kwam dit weer ter sprake. Daar ontstond echter discussie tussen diverse medewerkers (5 stuks). En de uitkomst was dat ik nog wel 22 jaar recht had op HRA. Of zelfs 30 jaar. Dat ze daar over twijfelden gaf mij niet een heel zelfverzekerd gevoel om de HRA toe te passen, ik wil niet achteraf horen dat het toch niet kon. Vandaar dat ik uitstel heb aangevraagd en het eerst schriftelijk ga vragen.
Korte recap: Er zin twee soorten fiscale aftrek regels; die over hypotheken van voor 2013 (overgangsrecht, in volksmond vaak aangeduid als aflosvrij) en die van vanaf 2013 daarna ('tijdelijke regeling hypothecair krediet (TRHK), oftewel minimaal annuitair aflossen in 30 jaar).
Belangrijk is dat het de fiscus worst is waar je hypotheek loopt of hoe vaak je verhuist. Elke keer dat je verhuist moet je kijken of je moet bijlenen (na evt verrekenen van verkoop saldo). Oude leningdelen moeten altijd worden eerbiedigt. Een Box 1 hypotheek (met rente aftrek) uit 2010 kan nooit een TRHK worden.
Dus als je in 2015 een hypotheek voor je eerste huis dan heb je te maken met de tijdelijke regeling, dus alleen als je jaarlijks een annuitair aflosschema van 30 jaar volgt heb je recht op rente aftrek. Als je besluit die 30 jaar los te laten heb je vanaf dat kalenderjaar geen aftrek. Bijvoorbeeld door te verhuizen en de looptijd over het restant van dat deel opnieuw voor 30 jaar te sluiten. maar als je zelf jaarlijks extra aflost op dat deel om zo het oorspronkelijke aflosschema van 30 jaar (dus tot 2045) aan te houden, heb je elke jaar dat je dit doet, recht op rente aftrek. Volgens mij kan je je recht op rente aftrek weer laten herleven door het oorspronkelijke schema te gaan volgen, echter de gemiste jaren kan je slechts alleen tot het voorgaande jaar inhalen. ik moet de exacte regels even opzoeken dus pin me er niet op vast :-).
Bij het bepalen hoeveel je mag bijlenen voor je nieuwe huis (in box 1) moet je wel als uitgangspunt nemen dat je een fors hogere EWR hebt dan iemand die wel het aflosschema gevolgd heeft. Je kan dus veel minder bijlenen. Immers EWR is Verkoop - kosten - Box 1 schuld. Enige manier om dit te voorkomen is proberen de huidige situatie te repareren zodat je lening zoveel als kan in Box 1 zit vóór verkoopoverdracht oude woning. versimpeld voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CigKpkkuq8jNA16cO4RuPUeS.png?f=user_large)
Twee gevolge: je maximale nieuwe lening is lager doordat een deel in Box 3 getoetst wordt. Daarnaast is je rente aftrek beperkt en dus meer lasten.
[ Voor 10% gewijzigd door Pjotr22 op 29-05-2023 08:56 ]
Ja zeker want ik heb denk ik wel 20+ bezichtigingen gedaan en op een keer ben je er wel klaar mee. Kost stiekem veel tijd. Iedere keer vrij nemen van werk.jellybrah schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:40:
[...]
Lekker hoor, gefeliciteerd! Opluchting zeker of niet?
Dat geeft nu wel rust.
Dank nog! Inmiddels hebben wij een aantal bezichtigingen gehad en ons oog laten vallen op een woning die iets - helaas onvoordelig - boven de grens (440.000) van vrijstellen van de overdrachtsbelasting in de verkoop is gezet. Maar, het huis staat wel in onze lievelingsbuurt, is redelijk onderhouden en toekomstbestendig qua kamers. De makelaar heeft te kennen gegeven dat over de prijs nog te praten valt en dat de huidige bewoners al een nieuwe woning gekocht hebben en daardoor enige haast hebben. Gelukkig zijn wij heel flexibel omdat we op dit moment huren. Wij gaan deze week een bod uitbrengen; eens kijken waar dat strand.Toke_gt schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:21:
[...]
Als je geen aankoopmakelaar wilt en bijna gedwongen wordt met deze makelaar zaken te doen als verkopend makelaar, zou ik me juist bij die makelaar aanmelden met een zoekopdracht. Hij mag geen dubbele zaken doen, dus gaat jou niet begeleiden (=geen kosten), maar zo zit je wel dicht bij het vuur met het aanbod.
Verder zou het mij niet zoveel uitmaken of het aanbod bij 1 makelaar vandaan komt of meerdere. Waarom twijfel je eraan of denk je tips nodig te hebben?
Je kan altijd nog met de verkopende partij afspreken dat je een gedeelte cash doet om onder die kk uit te komen. Evt als joker achter de hand dat je het bedrag split.Epicas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:00:
[...]
Dank nog! Inmiddels hebben wij een aantal bezichtigingen gehad en ons oog laten vallen op een woning die iets - helaas onvoordelig - boven de grens (440.000) van vrijstellen van de overdrachtsbelasting in de verkoop is gezet. Maar, het huis staat wel in onze lievelingsbuurt, is redelijk onderhouden en toekomstbestendig qua kamers. De makelaar heeft te kennen gegeven dat over de prijs nog te praten valt en dat de huidige bewoners al een nieuwe woning gekocht hebben en daardoor enige haast hebben. Gelukkig zijn wij heel flexibel omdat we op dit moment huren. Wij gaan deze week een bod uitbrengen; eens kijken waar dat strand.
Een meer legale manier is de verkoopprijs drukken met kosten voor overname van inventaris. Enveloppen cash bij de notaris kan tegenwoordig niet meer.
Klopt, dat is ook zeker iets waar wij over nadenken. Het zou wel een enorme tegenvaller zijn als het huis later tóch hoger dan 440.000 getaxeerd wordt. De BD rekent dan met het hogere bedrag en dan ben je dubbel zo duur uit met eigen geld: cash/overkopen roerende zaken en de ODB. Je zou je hoop nog kunnen vestigen in een taxateur die het 'regelt', maar toch helemaal zeker ben je er niet van. Dat is, moet ik zeggen, wel een vervelende onzekerheid die meespeelt in deze prijscategorie...Smartbikers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Je kan altijd nog met de verkopende partij afspreken dat je een gedeelte cash doet om onder die kk uit te komen. Evt als joker achter de hand dat je het bedrag split.
Wij gaan morgen ook ons eerste bod ooit uitbrengen. Geen idee hoe de markt niet is met over / onder bieden.
Wij gaan iets boven de vraagprijs zitten omdat we heel enthousiast zijn en ook stiekem hopen dat de meeste tegenwoordig lager of de vraagprijs bieden.
Afwachten!
Wij gaan iets boven de vraagprijs zitten omdat we heel enthousiast zijn en ook stiekem hopen dat de meeste tegenwoordig lager of de vraagprijs bieden.
Afwachten!
Ik heb op de saldo opgave 2022 gekeken maar bedoel je met "dat bedrag" het doelbedrag van de bankspaarrekening? Dat is 98100euro, dan zou ik dat deel dus om kunnen zetten naar aflossingsvrij van bankspaar naar aflossingsvrij, HRA tm 2039 en behoud oude regeling. Het gespaarde bedrag uit laten keren/mindering brengen op het nieuwe deel annuïteit wat onder nieuwe voorwaarden valt. Klopt dit? Dan lijkt het erop dat dit wel gaat werken, ben benieuwd naar de reactie van mn hypotheekadviseur. Want dit is best aantrekkelijk voor de maandelijkse lasten.Pjotr22 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:50:
[...]
Ik was even op het verkeerde been omdat je bankspaarrekening in 2032 afloopt. Die datum heeft niks te maken met einde rente aftrek van dat deel; het zal de fiscus worst wezen wat de looptijd van de spaarrekening is. De starttermijn begon bij aanvang in 2009 en eindigt 360 maanden later.
Om te bepalen over welk bedrag je rente aftrek van je bankspaarleningdeel vervalt hanteer je de volgende methode, waarbij ik voor het gemak ervan uitga dat je in 2023 nog een ander huis laat passeren bij de notaris.
Kijk naar de saldo opgave van je geldverstrekker van 1 januari 2022. Dat bedrag kan je onder het overgangsrecht voor je nieuwe huis vormvrij lenen, dus ook aflosvrij. de rente aftrek over dit deel vervalt 30 jaar na start, dus 2039.
Beter dan een compleet nieuw deel van zeg maar 150-175k en de oude hypotheek en ook bankspaar volledig intact laten, dit scheelt zeker 200euro netto per maand.
[ Voor 21% gewijzigd door THxZ0NE op 29-05-2023 13:22 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door THxZ0NE op 29-05-2023 13:20 ]
Nee de schuldrest per 1 jan 2022. Als je niet tussentijds hebt afgelost zal dit hetzelfde zijn als het doelbedrag.THxZ0NE schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:07:
[...]
Ik heb op de saldo opgave 2022 gekeken maar bedoel je met "dat bedrag" het doelbedrag van de bankspaarrekening? ...
Je idee kan inderdaad, er zijn wel regels omtrent het liquide maken van het gespaarde bedrag, met name de volgorde. Hangt even af van de fiscale behandeling van de rekening en welk proces je bank hanteert. Soms kan de waarde bij verkoop en inlossen hypotheek verrekend worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Pjotr22 op 29-05-2023 14:06 ]
Die 440.000 geldt alleen voor de aankoopprijs, taxatie heeft er niks mee te maken. DIe aankoopprijs wordt eventueel nog vermeerderd met de erfpachtcapitalisatie en verminderd met het aandeel in de VvE (Beiden mits van toepassing)Epicas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:51:
[...]
Klopt, dat is ook zeker iets waar wij over nadenken. Het zou wel een enorme tegenvaller zijn als het huis later tóch hoger dan 440.000 getaxeerd wordt. De BD rekent dan met het hogere bedrag en dan ben je dubbel zo duur uit met eigen geld: cash/overkopen roerende zaken en de ODB. Je zou je hoop nog kunnen vestigen in een taxateur die het 'regelt', maar toch helemaal zeker ben je er niet van. Dat is, moet ik zeggen, wel een vervelende onzekerheid die meespeelt in deze prijscategorie...
Is dat zo? Ik begrijp van verschillende artikelen op het internet dat als de aankoopprijs op of onder de 440k ligt, maar een taxateur achteraf een waarde van 450k toekent, de belastingdienst toch even komt innen (deels afhankelijk van hoe je notaris hiermee omgaat).Lightning89 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Die 440.000 geldt alleen voor de aankoopprijs, taxatie heeft er niks mee te maken. DIe aankoopprijs wordt eventueel nog vermeerderd met de erfpachtcapitalisatie en verminderd met het aandeel in de VvE (Beiden mits van toepassing)
Als de WOZ 500.000 is en de aankoopprijs 440.000, zal de notaris wel een taxatierapport willen. Anders niet.Epicas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:02:
[...]
Is dat zo? Ik begrijp van verschillende artikelen op het internet dat als de aankoopprijs op of onder de 440k ligt, maar een taxateur achteraf een waarde van 450k toekent, de belastingdienst toch even komt innen (deels afhankelijk van hoe je notaris hiermee omgaat).
Verwar dit niet met de NHG? Daar geldt aankoopprijs of eventueel lagere taxatieprijs. Voor vrijstelling van overdrachtsbelasting geldt de economische waarde. Dat is vaak de aankoopprijs (vrijstelling tot max 440000j maar als taxatie hoger uitvalt, geldt die. Taxatieprijs heeft er dus alles mee te maken.Lightning89 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Die 440.000 geldt alleen voor de aankoopprijs, taxatie heeft er niks mee te maken. DIe aankoopprijs wordt eventueel nog vermeerderd met de erfpachtcapitalisatie en verminderd met het aandeel in de VvE (Beiden mits van toepassing)
Gezien de discussie hier is een notaris een goed idee om eerst te raadplegen!Toke_gt schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:11:
[...]
Verwar dit niet met de NHG? Daar geldt aankoopprijs of eventueel lagere taxatieprijs. Voor vrijstelling van overdrachtsbelasting geldt de economische waarde. Dat is vaak de aankoopprijs (vrijstelling tot max 440000j maar als taxatie hoger uitvalt, geldt die. Taxatieprijs heeft er dus alles mee te maken.
Voor zover ik ook heb begrepen gaat het om de marktwaarde van het huis, frequent dus de taxatiewaarde (wat scheef is, aangezien de aankoopwaarde waarschijnlijk de waarde is die het opbracht in een vrije markt
)
Bij vrienden heb ik gezien dat de notaris wel degelijk rekening hield met de taxatiewaarde t.o.v. de aanschafsom. Dit ging echter om een situatie waarbij de kopers familie waren van de verkopers en de koopsom vrij specifiek was (399,999 op het moment dat de grens op 4 ton lag). De taxatiewaarde lag 20k hoger, zij konden dit oplossen door de opleverdatum naar 2023 te schuiven.
Mijn eigen situatie:
Huis gekocht voor 390, taxatiewaarde 455. (aanschaf in 2023, dus grens is 440) Vrij fors verschil, notaris heeft wel taxatierapport opgevraagd voor het dossier, echter heb ik niets gezien van overdrachtsbelasting tot nog toe.
Bij vrienden heb ik gezien dat de notaris wel degelijk rekening hield met de taxatiewaarde t.o.v. de aanschafsom. Dit ging echter om een situatie waarbij de kopers familie waren van de verkopers en de koopsom vrij specifiek was (399,999 op het moment dat de grens op 4 ton lag). De taxatiewaarde lag 20k hoger, zij konden dit oplossen door de opleverdatum naar 2023 te schuiven.
Mijn eigen situatie:
Huis gekocht voor 390, taxatiewaarde 455. (aanschaf in 2023, dus grens is 440) Vrij fors verschil, notaris heeft wel taxatierapport opgevraagd voor het dossier, echter heb ik niets gezien van overdrachtsbelasting tot nog toe.
Beetje off-topic misschien, maar ik vind dat de kwaliteit van notarissen ook erg kan verschillen. Wij hebben in januari de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning en de notaris die wij hier hadden uitgekozen (klein kantoor) was, vonden we, uitzondering goed: als kopers kregen we nauwkeurig uitgelegd wat er in de koopovereenkomst stond, maar tevens een uitleg over allerlei bedingen en regels rondom ons perceel, kleine lettertjes rondom hypotheek en hypotheekverstrekker, tips over hoe we daar in de toekomst goede financiele beslissingen in konden nemen, etc.Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:55:
[...]
Die tijden zijn anders geweest en zullen weer veranderen.
Zout op.
Dit is inmiddels mijn 4e woning en de vorige drie keer was het echt alleen maar 'Bent u die en die? Kunt u aub tekenen bij het kruisje?' en stonden we weer buiten.
There can be only fun
Het ligt er natuurlijk aan wat je afspreekt. Een akte passeren of juridisch/fiscaal advies vragen zijn twee verschillende zaken waar voor je bij een notaris kan aankloppen.secret17 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:31:
[...]Dit is inmiddels mijn 4e woning en de vorige drie keer was het echt alleen maar 'Bent u die en die? Kunt u aub tekenen bij het kruisje?' en stonden we weer buiten.
Dit ging puur om passeren van akte. Deze notaris deed gewoon veel meer als onderdeel van die service dan we eerder hadden meegemaakt, vandaar dat we ook erg blij met deze notaris waren.coazter schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:36:
[...]
Het ligt er natuurlijk aan wat je afspreekt. Een akte passeren of juridisch/fiscaal advies vragen zijn twee verschillende zaken waar voor je bij een notaris kan aankloppen.
There can be only fun
Ik ben met mijn vriendin aan het zoeken naar onze eerste woning, maar ik moet zeggen dat het erg moeizaam verloopt. Idee is om eerst alleen op mijn inkomen en spaargeld een woning aan te schaffen, om vanuit daar binnen een jaar of 3-4-5 over te stappen naar een grotere woning. Ik zoek in de regio Zuid Limburg met een budget van 250-275K. Heb een paar bezichtigingen gehad en 2x een bod uitgebracht.
1 wilde ik sowieso wel graag hebben. Appartement (dat wel), voor een relatief laag bedrag, zag er netjes uit, was ex-huur. VVE goed geregeld, nette buurt.. Dus een bod gedaan. 2.5 week wachten.. Kreeg na bellen de mededeling dat we te maken hadden met een investeringsbedrijf ipv een particuliere verkoper (die indruk wekte de verkoopmakelaar wel) en dat het daarom zo lang duurde, en dat mijn bod was geïnterpreteerd als eindbod ipv openingsbod (les voor mij dan, maar wel vervelend). Ik had geboden zonder ontbindende voorwaarden en zonder voorbehoud van financiering, en ben daarmee iets onder de vraagprijs gaan zitten. Nou, dat was het investeringsbedrijf niet gewend hoor, een bod onder de vraagprijs.. Dus zijn ze maar voor iemand gegaan die op de vraagprijs is gaan zitten en wel de hele riedel wil (voorbehoud financiering, bouwtechnische keuring etc.). Daar was de verkoopmakelaar ook niet heel blij mee, maar ja ik denk dan, had 1x gebeld en je had geweten of ik een nieuw bod wilde doen. Maar zo werkt dat blijkbaar dan weer niet.
Net het tweede huis wat 2-3 weken op Funda staat, waar niks bij staat qua onder bod etc. en waarvoor ik dus bel om een bezichtiging te plannen: ah sorry het is al mondeling verkocht, heb het nog niet bijgewerkt..
Ik dacht na best wat signalen dat het af aan het koelen is qua interesse en biedingen het niet zo'n enorm langslepend ding zou gaan worden, maar van dat idee ben ik helaas toch genezen
Het is niet dat we met haast op zoek zijn, en ik wil als het even kan toch graag bepaalde wijken in de buurt mijden. Appartement heeft niet mijn voorkeur, maar die ene was de moeite waard vanwege de prijs en omgeving. Kun je in Maastricht gaan zitten in een oude meuk flat die 5 jaar geleden langs de A2 lag voor minimaal 300.000,-, of in Heerlen Centrum voor 200.000. Of je krijgt flatjes van 40m2 met 20m2 balkon
1 wilde ik sowieso wel graag hebben. Appartement (dat wel), voor een relatief laag bedrag, zag er netjes uit, was ex-huur. VVE goed geregeld, nette buurt.. Dus een bod gedaan. 2.5 week wachten.. Kreeg na bellen de mededeling dat we te maken hadden met een investeringsbedrijf ipv een particuliere verkoper (die indruk wekte de verkoopmakelaar wel) en dat het daarom zo lang duurde, en dat mijn bod was geïnterpreteerd als eindbod ipv openingsbod (les voor mij dan, maar wel vervelend). Ik had geboden zonder ontbindende voorwaarden en zonder voorbehoud van financiering, en ben daarmee iets onder de vraagprijs gaan zitten. Nou, dat was het investeringsbedrijf niet gewend hoor, een bod onder de vraagprijs.. Dus zijn ze maar voor iemand gegaan die op de vraagprijs is gaan zitten en wel de hele riedel wil (voorbehoud financiering, bouwtechnische keuring etc.). Daar was de verkoopmakelaar ook niet heel blij mee, maar ja ik denk dan, had 1x gebeld en je had geweten of ik een nieuw bod wilde doen. Maar zo werkt dat blijkbaar dan weer niet.
Net het tweede huis wat 2-3 weken op Funda staat, waar niks bij staat qua onder bod etc. en waarvoor ik dus bel om een bezichtiging te plannen: ah sorry het is al mondeling verkocht, heb het nog niet bijgewerkt..
Ik dacht na best wat signalen dat het af aan het koelen is qua interesse en biedingen het niet zo'n enorm langslepend ding zou gaan worden, maar van dat idee ben ik helaas toch genezen

Het is niet dat we met haast op zoek zijn, en ik wil als het even kan toch graag bepaalde wijken in de buurt mijden. Appartement heeft niet mijn voorkeur, maar die ene was de moeite waard vanwege de prijs en omgeving. Kun je in Maastricht gaan zitten in een oude meuk flat die 5 jaar geleden langs de A2 lag voor minimaal 300.000,-, of in Heerlen Centrum voor 200.000. Of je krijgt flatjes van 40m2 met 20m2 balkon

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Maar mag ik vragen waarom je nu op alleen jou salaris/spaargeld een woning zou gaan kopen om over 3/4/5 jaar weer te verhuizen? verhuizen dat kost altijd geld, en met een beetje pech zakken de prijzen van woningen komende 2/3 jaar en staat je huis ineens 40/50k onder water en wil je over 3 jaar toch een grotere eengezinswoning omdat er een kleine op komst is, of de hond heeft 10 puppy's uitgepoept waarvan je er zelf 3 wilt houden. Laatste 2 zijn natuurlijk wat meerKuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:21:
Ik ben met mijn vriendin aan het zoeken naar onze eerste woning, maar ik moet zeggen dat het erg moeizaam verloopt. Idee is om eerst alleen op mijn inkomen en spaargeld een woning aan te schaffen, om vanuit daar binnen een jaar of 3-4-5 over te stappen naar een grotere woning. Ik zoek in de regio Zuid Limburg met een budget van 250-275K. Heb een paar bezichtigingen gehad en 2x een bod uitgebracht.
Net het tweede huis wat 2-3 weken op Funda staat, waar niks bij staat qua onder bod etc. en waarvoor ik dus bel om een bezichtiging te plannen: ah sorry het is al mondeling verkocht, heb het nog niet bijgewerkt..![]()
Ik dacht na best wat signalen dat het af aan het koelen is qua interesse en biedingen het niet zo'n enorm langslepend ding zou gaan worden, maar van dat idee ben ik helaas toch genezen![]()
Zou sowieso niet nu iets kopen als je al weet dat je binnen een paar jaartjes weer wilt verhuizen naar iets groters. Doe het dan nu in 1 keer goed en woon daar lekker 10+ jaarKuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:21:
Sommige makelaars hebben nog huizen op hun site staan (en ook op Funda) die al een paar maanden verkocht zijn. Superiiritant....Net het tweede huis wat 2-3 weken op Funda staat, waar niks bij staat qua onder bod etc. en waarvoor ik dus bel om een bezichtiging te plannen: ah sorry het is al mondeling verkocht, heb het nog niet bijgewerkt..
Waarom zou het koelen? Er zijn nog steeds te weinig huizen.Dat er misschien niet meer 50 mensen op een woning afkomen wil niet zeggen dat huizen niet alsnog weg vliegen.Ik dacht na best wat signalen dat het af aan het koelen is qua interesse en biedingen het niet zo'n enorm langslepend ding zou gaan worden, maar van dat idee ben ik helaas toch genezen![]()
Wat is er mis met een dorpje vlak bij de genoemde plaatsen?
Exact expert nodig?
dfbt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:37:
[...]
Maar mag ik vragen waarom je nu op alleen jou salaris/spaargeld een woning zou gaan kopen om over 3/4/5 jaar weer te verhuizen? verhuizen dat kost altijd geld, en met een beetje pech zakken de prijzen van woningen komende 2/3 jaar en staat je huis ineens 40/50k onder water en wil je over 3 jaar toch een grotere eengezinswoning omdat er een kleine op komst is, of de hond heeft 10 puppy's uitgepoept waarvan je er zelf 3 wilt houden. Laatste 2 zijn natuurlijk wat meerreacties maar je snapt mijn punt wel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als we een woning kopen is dat eerder voor een periode van 4-5 jaar of wat langer misschien, een appartement meer met het idee om echt vanuit daar te gaan zoeken naar een woning die we 'echt' willen. Ik groei nog flink in salaris, zij gaat als het goed is in die periode ook een vast salaris verdienen, en als je dat allemaal op 1 hoop zou gooien kun je opeens hele mooie dingen kopen. Kunnen, willen is wat anders, ik hoef geen tophypotheek namelijk.
Een appartement zouden we dan ook het liefst aanhouden om te gaan verhuren, een huis zullen we moeten verkopen (dat past budget technisch niet ben ik bang). Een appartement (van in dit geval ~130.000,-) kan wel 10-20% zakken in waarde, maar dat is dan niet zo'n ramp. Een huis waar we dan naar willen verhuizen zal ook zakken in waarde. En ik zet gelukkig lang niet al mijn financiële reserves in, bewust.
Er is nu ook ruimte voor een duurder huis, maar dat wil ik bewust eigenlijk niet om in te beginnen. Ik wil de maandlasten bewust zo laag mogelijk houden omdat ik dan nog flink ruimte heb om te sparen. Mijn inkomen en spaargeld laten nu ruimte om ook voor meer te gaan kijken, maar ja.. Dan heb ik die ruimte niet meer.Crazy D schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:19:
[...]
Zou sowieso niet nu iets kopen als je al weet dat je binnen een paar jaartjes weer wilt verhuizen naar iets groters. Doe het dan nu in 1 keer goed en woon daar lekker 10+ jaar
[...]
Sommige makelaars hebben nog huizen op hun site staan (en ook op Funda) die al een paar maanden verkocht zijn. Superiiritant....
[...]
Waarom zou het koelen? Er zijn nog steeds te weinig huizen.Dat er misschien niet meer 50 mensen op een woning afkomen wil niet zeggen dat huizen niet alsnog weg vliegen.
Wat is er mis met een dorpje vlak bij de genoemde plaatsen?
En er is helemaal niks mis met een dorpje, dat willen we net graag. Maar dat is het probleem in Zuid Limburg, dat willen heel veel mensen
Members only:
Inloggen
Eerste bezichtiging an sich positief, daarna aankoopmakelaar laten meekomen om het e.e.a. te helpen inschatten. Verkoopmakelaar wist echt niks van het huis (even op de vloer springen om me te kunnen vertellen of het hout of beton is bijv. Vragen ontwijken tot op liegen aan over de leeftijd van het plat dak etc.).
Bleek eigenlijk dat onze eerste inschatting om er het e.e.a. aan te doen (nieuwe keuken, vloertjes, verven, 25K) ernstig onderschat was. Kozijnen, dak moet vervangen, hele ding moet gestuct worden, badkamer was een stuk slechter dan op eerste oog leek, dikke scheuren in de enkelsteens garage... Je was niet voor minder dan 3 ton klaar in ieder geval, en dan heb je nog maar een huis waar je met 2 thuiswerkende ouders geen ruimte voor kinderen hebt, naast een hoogspanningsmast en achter een autobedrijf.
Members only:
Inloggen
Dat is zeker zo. Wij nemen in ieder geval de tijd voor de cliënten en denken aan onze Belehrungspflicht.secret17 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:31:
[...]
Beetje off-topic misschien, maar ik vind dat de kwaliteit van notarissen ook erg kan verschillen. Wij hebben in januari de sleutel ontvangen van onze nieuwe woning en de notaris die wij hier hadden uitgekozen (klein kantoor) was, vonden we, uitzondering goed: als kopers kregen we nauwkeurig uitgelegd wat er in de koopovereenkomst stond, maar tevens een uitleg over allerlei bedingen en regels rondom ons perceel, kleine lettertjes rondom hypotheek en hypotheekverstrekker, tips over hoe we daar in de toekomst goede financiele beslissingen in konden nemen, etc.
Dit is inmiddels mijn 4e woning en de vorige drie keer was het echt alleen maar 'Bent u die en die? Kunt u aub tekenen bij het kruisje?' en stonden we weer buiten.
Helaas zijn er ook notarissen die daar niet zo nauw nemen en uiteindelijk krijgen ze wel te maken met de tuchtrechter mocht ooit iets fout gaan.
Bv. als jij kan bewijzen dat in een mail staat dat de afspraak om 11:00 stond en de beide akten zijn om 11:05 en 11:10 uur getekend, sta je wel sterk mocht er iets fout gaan wat je niet wist en niet was uitgelegd.
Ik weet niet genoeg van Maastricht om te bedenken waar je wel of niet zou willen wonen, maar zoiets als dit lijkt me voor een paar jaar heel geschikt. Ik denk dat je nu iets tijdelijks zoekt, maar op een locatie die je eigenlijk voor lange termijn in gedachten hebt. En dan kom je bij huizen die in deze prijsklasse zoveel onderhoud nodig hebben dat je dat niet voor een paar jaar gaat investeren. Zie daar waarom je klem zit.Kuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:21:
Misschien beter om dat los te laten. Focus op appartement met het idee dat je daar lekker samen kunt wonen en tijd hebt om verder rond te kijken. Geen grote investering voor onderhoud, goed kijken naar VVE-bijdrage per maand. Ik zie in Maastricht best wat appartementen die behoorlijk goed zijn opgeknapt waar je weinig aan hoeft te doen en die ver onder de 275K zitten. Ik zou vooral daar veel gaan bezichtigen en niet alles meteen afschrijven op basis van locatie. Die is nu minder belangrijk.
Ik heb omgeving Venlo iets gekocht kortgeleden. Het is hier niet anders. Rijtjeshuizen voor 250k waar nog flink geld tegen aan moet, 350 en dan is het redelijk maar wel wat veroudert, of boven de 400k en dan is het in principe instap klaar (maar dan zijn het alsnog oudere keukens en badkamers maar wel gewoon goed, alleen oude stijl). Tjah. En dan heb je hier nog het nadeel dat je moet wachten tot iemand dood is (of naar bejaarden appartement vertrekt).Kuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:53:
En er is helemaal niks mis met een dorpje, dat willen we net graag. Maar dat is het probleem in Zuid Limburg, dat willen heel veel mensenBen gaan kijken bij een tweekapper
Persoonlijk zou ik in de prijsklasse < 300k bij zoiets gaan kijken:
https://www.funda.nl/koop...or-van-den-boornstraat-8/
Exact expert nodig?
Dankjewel. Ja dat is eigenlijk net de kant van de Maas waar ik liever niet wil zitten, enerzijds omdat die wijken gemiddeld gezien wat minder ervoor staan qua criminaliteit en dergelijke, en anderzijds omdat ik voor mijn werk (en eigenlijk al het andere in mijn leven) iedere keer de Maas over moet en dat is gezien het verkeer ook regelmatig een drama.. Ben ik dan te kieskeurig.. tja.. ik ga liever aan het randje van Heerlen-Zuid zitten, en je zult me niet echt ten noorden van het centrum zien qua wijk.. We zijn sowieso geen stadsmensen, maar in de dorpen heb je sowieso amper appartementen.Toke_gt schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Ik weet niet genoeg van Maastricht om te bedenken waar je wel of niet zou willen wonen, maar zoiets als dit lijkt me voor een paar jaar heel geschikt. Ik denk dat je nu iets tijdelijks zoekt, maar op een locatie die je eigenlijk voor lange termijn in gedachten hebt. En dan kom je bij huizen die in deze prijsklasse zoveel onderhoud nodig hebben dat je dat niet voor een paar jaar gaat investeren. Zie daar waarom je klem zit.
Misschien beter om dat los te laten. Focus op appartement met het idee dat je daar lekker samen kunt wonen en tijd hebt om verder rond te kijken. Geen grote investering voor onderhoud, goed kijken naar VVE-bijdrage per maand. Ik zie in Maastricht best wat appartementen die behoorlijk goed zijn opgeknapt waar je weinig aan hoeft te doen en die ver onder de 275K zitten. Ik zou vooral daar veel gaan bezichtigen en niet alles meteen afschrijven op basis van locatie. Die is nu minder belangrijk.
Die had ik ook gezien ja, bedankt. Ik heb hier eerlijk gezegd niet veel aandacht aan geschonken in eerste instantie, ik zat meteen te denken aan hoe we onze auto’s en motoren (meervoud ja..) een beetje kwijt zouden kunnen. Maar ik zie dat er een achterom is en een berging. Misschien waard om eens te bezichtigen!Crazy D schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik heb omgeving Venlo iets gekocht kortgeleden. Het is hier niet anders. Rijtjeshuizen voor 250k waar nog flink geld tegen aan moet, 350 en dan is het redelijk maar wel wat veroudert, of boven de 400k en dan is het in principe instap klaar (maar dan zijn het alsnog oudere keukens en badkamers maar wel gewoon goed, alleen oude stijl). Tjah. En dan heb je hier nog het nadeel dat je moet wachten tot iemand dood is (of naar bejaarden appartement vertrekt).
Persoonlijk zou ik in de prijsklasse < 300k bij zoiets gaan kijken:
https://www.funda.nl/koop...or-van-den-boornstraat-8/
Helder, wat ik al zei: ik ken Maastricht niet goed genoeg.Kuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:52:
[...]
de kant van de Maas waar ik liever niet wil zitten, enerzijds omdat die wijken gemiddeld gezien wat minder ervoor staan qua criminaliteit en dergelijke, en anderzijds omdat ik voor mijn werk (en eigenlijk al het andere in mijn leven) iedere keer de Maas over moet en dat is gezien het verkeer ook regelmatig een drama..
Nee, ik vind je niet te kieskeurig. Denk eerder dat je het nog lastig vindt af te bakenen wat je wel of juist niet wilt. Dan is allles goed en tegelijkertijd niets. Suggestie: maak lijstje met locaties waar je graag zou willen wonen en beperk je daartoe. Vervolgens maak je een lijstje waar het huis minimaal aan moet voldoen en alleen bij die woningen op gewenste locaties ga je kijken. Zoveel mogelijk kijken, ook als het op papier niks lijkt, maar wel aan de eisen en locatie voldoet. Zo krijg je echt een gevoel bij wat je (samen!) de moeite waard vindt en wat niet. Vervolgens moet je een beetje geluk hebben.Ben ik dan te kieskeurig.. tja.. ik ga liever aan het randje van Heerlen-Zuid zitten, en je zult me niet echt ten noorden van het centrum zien qua wijk.. We zijn sowieso geen stadsmensen, maar in de dorpen heb je sowieso amper appartementen.
Kijk je nu alleen op funda, of sta je ook ingeschreven bij een aankoopmakelaar? Als je het gevoel hebt te vaak achter het net te vissen kan een aankoopmakelaar wel handig zijn, zeker bij aankoop eerste woning.
Ligt er heel erg aan waar je woont. In Breda worden wij constant met 20/30k overboden op huizen van rond de 4 ton. Het is op het moment een kansloze missie als je geen bouwval wilt kopen. Van afkoeling is totaal geen sprake.Dirk0s schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:54:
Wij gaan morgen ook ons eerste bod ooit uitbrengen. Geen idee hoe de markt niet is met over / onder bieden.
Afwachten!
Een van de minder bekende taken van notarissen is toezien op wetgeving en signaleren van fraude / valsheid in geschrifte. Bij indicaties (hoeven niet eens vermoedens te zijn) dat de aankoopprijs niet helemaal logisch te verklaren is, heeft de notaris een onderzoeksplicht. Bijvoorbeeld als de aankoopprijs niet logisch verklaarbaar is (om bijvoorbeeld op 0% OB uit te komen). Maar normaal gesproken is de aanschafsprijs leidend voor het percentage overdrachtsbelasting.Hiru schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:08:
Voor zover ik ook heb begrepen gaat het om de marktwaarde van het huis, frequent dus de taxatiewaarde (wat scheef is, aangezien de aankoopwaarde waarschijnlijk de waarde is die het opbracht in een vrije markt)
Mijn eigen situatie:
Houd er wel rekening mee dat je strikt genomen een normale hypotheek moet oversluiten naar een verhuurhypotheek. Dat kost geld, afhankelijk hoe hoog je normale hypotheek is kan dat aardig oplopenKuusj schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:53:
[...]
......
Een appartement zouden we dan ook het liefst aanhouden om te gaan verhuren, een huis zullen we moeten verkopen (dat past budget technisch niet ben ik bang). Een appartement (van in dit geval ~130.000,-) kan wel 10-20% zakken in waarde, maar dat is dan niet zo'n ramp. ...
***members only***
Wat is jullie gedachte over een bouwtechnische keuring eigenlijk (vanaf bouwjaar 1990)? Ik ben zelf aardig handig dus ik kan een hoop zelf ontdekken of oplossen. De vorige keer dat ik een woning kocht had het niet veel toegevoegde waarde. Dat was een woning uit 2000.
Altijd doen als je kan. Nieuw bouw hoeft geen goede bouw te zijn. Je zou eerder kunnen zeggen iets dat nieuwer is heeft een verhoogde kans op kwalen en problemen dan iets dat al 70 jaar staat. Er zijn zeker heel wat risico constructies over de jaren heen die je goed moet nalopen en de meeste bouwkundige keurders kunnen die dromen.THxZ0NE schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:30:
Wat is jullie gedachte over een bouwtechnische keuring eigenlijk (vanaf bouwjaar 1990)? Ik ben zelf aardig handig dus ik kan een hoop zelf ontdekken of oplossen. De vorige keer dat ik een woning kocht had het niet veel toegevoegde waarde. Dat was een woning uit 2000.
ter illustratie
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtxweEbeNbDbwBqqMmdj0iD9.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door helmmen op 31-05-2023 08:38 ]
Ik heb een huis uit '91 gekocht en heb wel een bouwkundige keuring laten uitvoeren, ondanks dat mijn vader bouwvakker is geweest. Voor relatief weinig geld (dacht 370 euro) heb ik nu een mooi overzichtje van zaken die nog moeten gebeuren aan de woningTHxZ0NE schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:30:
Nb: had wel een ontbindende voorwaarde opgenomen, dus de keuring moest sowieso plaatsvinden.
De afkoeling is er wel degelijk, maar die zit op de gewone, en minder courante huizen die vorig jaar ook nog flink werden overboden. Daar komt nu geen hond meer voor. Voor de gewilde objecten, instapklaar, laag energielabel, superlocaties, etc is er inderdaad nog altijd geen "afkoeling", al zullen die vorig jaar voor nog veel meer weggegaan zijn wellichtJustevo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:07:
[...]
Ligt er heel erg aan waar je woont. In Breda worden wij constant met 20/30k overboden op huizen van rond de 4 ton. Het is op het moment een kansloze missie als je geen bouwval wilt kopen. Van afkoeling is totaal geen sprake.
De afkoeling is voornamelijk op kluswoningen met een energielabel F-G of woningen die sinds de jaren 80-90 al geen groot onderhoud en/of isolatie hebben gehad. Die worden nu op/onder vraagprijs verkocht, ik heb al op tientallen woningen tussen de 290k en 340k geboden in o.a. Arnhem, Nijmegen, Zetten, Heteren, Ede en Veenendaal en er wordt op acceptabele woningen nog steeds in deze prijsklasse tussen de 20k en 50k overboden.Dirk0s schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:54:
Afwachten!
Gezien de verhouding een beetje 10 kluswoningen per 1 normale woning is, is er volgens mij onderaan de streep sprake van een afkoelende markt en gemiddeld geen sprake van overbieden.
En misschien waren die woningen vorig jaar wel voor nog meer weggegaan.
Maar succes!
(Getypt op telefoon dus leesbaarheid kan minder zijn)
Voor iemand die net z'n eerste bezichtigingen en biedingen doet kan 5 of 10% over de vp best 'overhit' aandoen. Maar, eind 2021 was dat misschien wel 20% of meer geweest. Dus minder overhit ofwel wat afkoeling.
Ware het niet dat de strategie rondom zetten van vraagprijs ook veranderd is. Die zit nu veel dichter bij wat een verkoper er minimaal voor wilt hebben dan zeg anderhalf jaar geleden.Laapo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:36:
Voor iemand die net z'n eerste bezichtigingen en biedingen doet kan 5 of 10% over de vp best 'overhit' aandoen. Maar, eind 2021 was dat misschien wel 20% of meer geweest. Dus minder overhit ofwel wat afkoeling.
Ben benieuwd. Ik ga dat soort type huis (opgeknapt, instapklaar, isolatie) verkopen in die prijsklasse, maar niet in die regio.Valandin schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:25:
[...]
De afkoeling is voornamelijk op kluswoningen met een energielabel F-G of woningen die sinds de jaren 80-90 al geen groot onderhoud en/of isolatie hebben gehad. Die worden nu op/onder vraagprijs verkocht, ik heb al op tientallen woningen tussen de 290k en 340k geboden in o.a. Arnhem, Nijmegen, Zetten, Heteren, Ede en Veenendaal en er wordt op acceptabele woningen nog steeds in deze prijsklasse tussen de 20k en 50k overboden.
Gezien de verhouding een beetje 10 kluswoningen per 1 normale woning is, is er volgens mij onderaan de streep sprake van een afkoelende markt en gemiddeld geen sprake van overbieden.
En misschien waren die woningen vorig jaar wel voor nog meer weggegaan.
Maar succes!
(Getypt op telefoon dus leesbaarheid kan minder zijn)
Maar hoort niet in dit topic thuis.
Het bod is geaccepteerd, onverwacht maar toch gekregen! Paar duizend boven de vraagprijs.Justevo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 01:07:
[...]
Ligt er heel erg aan waar je woont. In Breda worden wij constant met 20/30k overboden op huizen van rond de 4 ton. Het is op het moment een kansloze missie als je geen bouwval wilt kopen. Van afkoeling is totaal geen sprake.
Het gaat wel om een ouder huis, begin 1900, dus we wachten de bouwkundige inspectie nog even af voor we echt enthousiast zijn!
Blijf het toch lastig vinden omdat het al een aardig oud huis is, hopelijk is de zorg nergens voor nodig.
Dat is waar. Overbiedingen zeggen niet echt wat, hooguit over het sentiment in de markt en tot in hoeverre de vraagprijzen afwijken van de marktprijzen. Rest alleen nog de ontwikkeling van de werkelijke transactieprijzen en die zijn volgens het NVM over het eerste kwartaal voor alle woningtypes lager.THM0 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:43:
[...]
Ware het niet dat de strategie rondom zetten van vraagprijs ook veranderd is. Die zit nu veel dichter bij wat een verkoper er minimaal voor wilt hebben dan zeg anderhalf jaar geleden.
Cool gefeliciteerd! Welke regio is dit?Dirk0s schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 04:51:
[...]
Het bod is geaccepteerd, onverwacht maar toch gekregen! Paar duizend boven de vraagprijs.
Het gaat wel om een ouder huis, begin 1900, dus we wachten de bouwkundige inspectie nog even af voor we echt enthousiast zijn!
Blijf het toch lastig vinden omdat het al een aardig oud huis is, hopelijk is de zorg nergens voor nodig.
Nou de woning die ik laatst had misgelopen toch weer aangeboden gekregen omdat de 1e kopers toch weg zijn gelopen. Wel een beetje op een vervelende manier, voelt een beetje tegen het pesten aan.
Dus de grote blijdschap dat ik deze woning toch kan kopen is wel een beetje ingekakt door deze flinke kater.
Loop er uiteraard niet van weg, het gaat uiteindelijk om de woning en die is fantastisch.
(Ik had eerst wat meer informatie gepost.
Even ge-edit omdat het anders te makkelijk terug te herleiden was naar de exacte woning.
Post later wel wat meer..)
Dus de grote blijdschap dat ik deze woning toch kan kopen is wel een beetje ingekakt door deze flinke kater.
Loop er uiteraard niet van weg, het gaat uiteindelijk om de woning en die is fantastisch.
Even ge-edit omdat het anders te makkelijk terug te herleiden was naar de exacte woning.
[ Voor 198% gewijzigd door Valandin op 01-06-2023 16:49 . Reden: Even wat minder informatie, ik post later wel meer. ]
Hoezo pesten ? Zoveel informatie van de makelaar ontvangen ?Valandin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:44:
Nou de woning die ik laatst had misgelopen toch weer aangeboden gekregen omdat de 1e kopers toch weg zijn gelopen. Wel een beetje op een vervelende manier, voelt een beetje tegen het pesten aan.
Geloof best dat het wat naar voelt maar at the end of the day heb jij mogelijk eindelijk je woning. Loop wel ff na waarom de vorige kopers hem niet hebben gekocht. Paar voorbeelden:Valandin schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:44:
-Taxatie waarde te laag
- Erfpacht
- Ernstige gebreken
- Te lange of rare oplever tijd
- Bijzondere voorwaarde vanuit verkoper
Wat heb je zo slecht aan je onderzoeksplicht gedaan als je niet wist dat het erfpacht was voordat je een bod deed...helmmen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:09:
[...]
Geloof best dat het wat naar voelt maar at the end of the day heb jij mogelijk eindelijk je woning. Loop wel ff na waarom de vorige kopers hem niet hebben gekocht. Paar voorbeelden:
- Erfpacht

Er zijn horror verhalen van mensen die huizen hebben gekocht die nooit op de naam van verkoper stonden of waar splitsings vergunning nooit verleend zijn.Wispe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:19:
[...]
Wat heb je zo slecht aan je onderzoeksplicht gedaan als je niet wist dat het erfpacht was voordat je een bod deed...
https://www.ad.nl/wonen/g...g-voor-de-buren~add9bb3c/
Hier zijn de verkopers overigens door de rechter uitgezet.helmmen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:33:
[...]
Er zijn horror verhalen van mensen die huizen hebben gekocht die nooit op de naam van verkoper stonden of waar splitsings vergunning nooit verleend zijn.
https://www.ad.nl/wonen/g...g-voor-de-buren~add9bb3c/
Hier de uitspraak: https://uitspraken.rechts...B%253a2023%253a1848&idx=1
[ Voor 14% gewijzigd door THM0 op 02-06-2023 09:04 ]
Het gaat wel erg ping-pong in deze onderhandeling. Waar ik gister behoorlijk baalde van een erg bijzondere keuze, komen ze nu met een erg schappelijk voorstel over een ander punt. Fijn natuurlijk.
Alleen.. verkoper stelt een overdrachtsdatum van begin juli voor. Als ik dan volgende week de definitieve koopovereenkomst teken heb ik maar 4-5 weken om de hypotheek rond te krijgen. Ik ben er op zich niet tegen om op korte termijn over te gaan, heb ik effe overlap qua huurwoning/koopwoning maar dat is niet erg.
Zit alleen met de termijn, als ik mazzel heb gaat het snel, als ik pech heb en de bank doet vervelend kan het zo wat langer duren. Dan kan de verkoper mij in gebreke stellen omdat ik niet binnen 4-5 weken een hypotheek rond heb gekregen, maar hoe reëel is dat? Gezien de enorm korte tijd.
Ik denk er aan om maar 1 augustus voor te stellen zodat ik wat ademruimte heb, alhoewel, dat is alsnog bizar snel. Als 't eerder rond is kunnen we dan altijd vervroegen. Dan heb ik bovenstaand risico niet, toch? Maar 4-5 weken is toch helemaal niet realistisch? Of gaat dat tegenwoordig wel zo snel?
Benieuwd wat jullie denken.. probeer een beetje in te schatten wat in deze situatie de risico's zijn.
Alleen.. verkoper stelt een overdrachtsdatum van begin juli voor. Als ik dan volgende week de definitieve koopovereenkomst teken heb ik maar 4-5 weken om de hypotheek rond te krijgen. Ik ben er op zich niet tegen om op korte termijn over te gaan, heb ik effe overlap qua huurwoning/koopwoning maar dat is niet erg.
Zit alleen met de termijn, als ik mazzel heb gaat het snel, als ik pech heb en de bank doet vervelend kan het zo wat langer duren. Dan kan de verkoper mij in gebreke stellen omdat ik niet binnen 4-5 weken een hypotheek rond heb gekregen, maar hoe reëel is dat? Gezien de enorm korte tijd.
Ik denk er aan om maar 1 augustus voor te stellen zodat ik wat ademruimte heb, alhoewel, dat is alsnog bizar snel. Als 't eerder rond is kunnen we dan altijd vervroegen. Dan heb ik bovenstaand risico niet, toch? Maar 4-5 weken is toch helemaal niet realistisch? Of gaat dat tegenwoordig wel zo snel?
Benieuwd wat jullie denken.. probeer een beetje in te schatten wat in deze situatie de risico's zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Valandin op 02-06-2023 15:04 ]
Hangt van de hypotheek verstrekker af, maar lijkt bij veel verstrekkers nu snel te kunnen. Zie deze lijst:
https://www.ikbenfrits.nl...%20je%20hypotheekaanvraag.
Ik weet niet hoe betrouwbaar die lijst is, maar hij is wel recent geupdatet volgens die pagina.
Vraag het ook aan verkopers wat ze ervan vinden als het toch wat schuift en wat de uiterste datum is dat ze dat dan willen weten.
https://www.ikbenfrits.nl...%20je%20hypotheekaanvraag.
Ik weet niet hoe betrouwbaar die lijst is, maar hij is wel recent geupdatet volgens die pagina.
Vraag het ook aan verkopers wat ze ervan vinden als het toch wat schuift en wat de uiterste datum is dat ze dat dan willen weten.
[ Voor 15% gewijzigd door perspectivebass op 02-06-2023 15:06 ]
Kan op zich wel, maar je hebt weinig ruimte voor fouten. Heb je de benodigde papierhandel zelf al klaar (werkgeversverklaringen ed)?Valandin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:55:
Hmm.. verkoper stelt een overdrachtsdatum van begin juli voor. Als ik dan volgende week de definitieve koopovereenkomst teken heb ik maar 4-5 weken om de hypotheek rond te krijgen. Ik ben er op zich niet tegen om op korte termijn over te gaan, heb ik effe overlap qua huurwoning/koopwoning maar dat is niet erg.
Klinkt alsof je er wel voor wilt gaan, maar geen risico op een boete als het dossier niet op tijd rond is? Dat kun je denk ik wel kwijt in een akte. Bijv 'opleveren 1 augustus of zoveel eerder als mogelijk'. Daar heeft een makelaar vast een mooie juridisch kloppende tekst voor.
Ik zou op safe spelen en 1augustus aanhouden met als notitie "of zoveel eerder of later als partij en tezamen nader overeenkomen". Dat snappen de verkopers ook wel, maar ze zullen er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf willen omdat hun vaste lasten ook gewoon doorlopen...Valandin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:55:
Het gaat wel erg ping-pong in deze onderhandeling. Waar ik gister behoorlijk baalde van een erg bijzondere keuze, komen ze nu met een erg schappelijk voorstel over een ander punt. Fijn natuurlijk.
Een notaris heeft over het algemeen ook een volle agenda en kan je niet altijd direct terecht, misschien moet je nog een bouwkundige keuring doen en/of taxatie regelen, gaan ook weer aantal dagen overheen...
Als alles rond is kun je gewoon in overleg met de makelaar en verkopers de datum bij de notaris eerder verschuiven...
-edit-
Mogelijk dat de verkopers nog moeilijk gaan doen om die ene extra maand te overbruggen en dat ze je vragen om 1000 extra te lappen, maar ik zou daar niet in mee gaan (het is immers niet jouw probleem dat zij destijds gekozen hebben voor iemand die later heeft moeten afhaken).
[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 02-06-2023 15:41 ]
@Enforcer / @THM0 / @perspectivebass
Dank allen. Ik heb aan de makelaar doorgegeven dat ik dus inderdaad 1 augustus wil hanteren en we dan altijd kunnen kijken of we de overdracht eerder kunnen laten plaatsvinden. Makelaar gaat het met de verkoper bespreken. Wel fijn om te zien dat 't tegenwoordig wat sneller gaat, niet gek ook als er minder woningen verkocht worden.
Dank allen. Ik heb aan de makelaar doorgegeven dat ik dus inderdaad 1 augustus wil hanteren en we dan altijd kunnen kijken of we de overdracht eerder kunnen laten plaatsvinden. Makelaar gaat het met de verkoper bespreken. Wel fijn om te zien dat 't tegenwoordig wat sneller gaat, niet gek ook als er minder woningen verkocht worden.
Heb het inderdaad in de concept koopovereenkomst kunnen opnemen, precies op die manier.Valandin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:01:
@Enforcer / @THM0 / @perspectivebass
Nogmaals dank
De concept koopovereenkomst heb ik inmiddels ontvangen en het is voor een groot deel gewoon het standaard NVM formulier. Er zitten een paar extra artikelen in verwerkt die jammer zijn, maar niet genoeg zijn om er een opmerking over te plaatsen. Als ik een verkoper was zou ik het ook zo doen.
Ik zal jullie verder niet om advies vragen omdat dat natuurlijk iets is waar je mensen voor betaald.
Wel zou ik willen vragen of iemand dit even kan toelichten, komt niet vaak voor dat ik geen flauw idee wat ik aan het lezen ben, maar het standaard nvm artikel NVM over overdrachtsbelasting kan ik echt geen kaas van maken. Het gaat om het volgende;
Het gaat mij dan specifiek om de 'zal koper aan verkoper wel uitkering het verschil..'2.2. Indien de overdrachtsbelasting voor rekening van koper komt en de verschuldigde overdrachtsbelasting wordt verminderd op grond van artikel 13 Wet op belastingen van rechtsverkeer (WBR), zal koper aan verkoper wel/niet uitkeren het verschil tussen enerzijds de overdrachtsbelasting die zonder toepassing van artikel 13 WBR verschuldigd zou zijn en anderzijds de werkelijk verschuldigde overdrachtsbelasting (hierna te noemen: 'art. 13-verschil').
Indien het art. 13-verschil aan verkoper wordt uitgekeerd, dan zal koper daarover (ook) overdrachtsbelasting
verschuldigd zijn. Partijen spreken af dat de over het art. 13-verschil verschuldigde overdrachtsbelasting in mindering wordt gebracht op het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil. Hiermee wordt bewerkstelligd dat het totaalbedrag dat koper betaalt aan overdrachtsbelasting vermeerderd met het aan verkoper uit te keren art. 13-verschil gelijk zal zijn aan het bedrag dat koper aan overdrachtsbelasting verschuldigd zou zijn geweest zonder toepassing van artikel 13 WBR. Indien partijen overeenkomen dat het genoemde verschil aan verkoper wordt uitgekeerd zal dit via de notaris gelijktijdig met de betaling van de koopsom plaatsvinden.
Hoe ik het interpreteer;
Artikel 13 WBR is eigenlijk alleen van toepassing als een woning binnen 6 maanden weer wordt doorverkocht. Dit artikel is dus sowieso niet van toepassing en het heeft niks te maken met het feit dat ik de woning als starter zonder overdrachtsbelasting kan kopen.
---
Verder een beetje onrealistisch. Na een flinke domper toch érg érg blij dat deze woning weer terug op m'n pad gekomen is. Zou het geen 'droomhuis' willen noemen, maar zeker een erg nette woning waar ik minstens 10-15 jaar met heel veel plezier in kan gaan wonen.
Indien de verkoper de woning <6 maanden voor 1 augustus 2023, dus vanaf 1 februari 2023 (datum van de akte, dus niet de inschrijving (!)) heeft verkregen, zegt deze bepaling dat jij zijn betaalde overdrachtsbelasting zal vergoeden. Niet dat jij dan meer belasting gaat betalen dan wat je moet doen volgens de Wet WBR. Hij krijgt enkel een (stuk) van zijn betaalde overdrachtsbelasting terug van jou, en de rest wat jij hoort te betalen (kort en simpel gezegd), gaat naar de fiscus.Valandin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:06:
[...]
Heb het inderdaad in de concept koopovereenkomst kunnen opnemen, precies op die manier.
Nogmaals dank
De concept koopovereenkomst heb ik inmiddels ontvangen en het is voor een groot deel gewoon het standaard NVM formulier. Er zitten een paar extra artikelen in verwerkt die jammer zijn, maar niet genoeg zijn om er een opmerking over te plaatsen. Als ik een verkoper was zou ik het ook zo doen.
Ik zal jullie verder niet om advies vragen omdat dat natuurlijk iets is waar je mensen voor betaald.
Wel zou ik willen vragen of iemand dit even kan toelichten, komt niet vaak voor dat ik geen flauw idee wat ik aan het lezen ben, maar het standaard nvm artikel NVM over overdrachtsbelasting kan ik echt geen kaas van maken. Het gaat om het volgende;
[...]
Het gaat mij dan specifiek om de 'zal koper aan verkoper wel uitkering het verschil..'
Hoe ik het interpreteer;
Artikel 13 WBR is eigenlijk alleen van toepassing als een woning binnen 6 maanden weer wordt doorverkocht. Dit artikel is dus sowieso niet van toepassing en het heeft niks te maken met het feit dat ik de woning als starter zonder overdrachtsbelasting kan kopen.
---
Verder een beetje onrealistisch. Na een flinke domper toch érg érg blij dat deze woning weer terug op m'n pad gekomen is. Zou het geen 'droomhuis' willen noemen, maar zeker een erg nette woning waar ik minstens 10-15 jaar met heel veel plezier in kan gaan wonen.
De wet zegt dat de grondslag van te betalen overdrachtsbelasting door art. 13 WBR zal worden verminderd. Maar als jij een starter bent en 0% overdrachtsbelasting betaalt, valt er niets te vergoeden vanuit jouw kant.
Nee, bij de zoektocht naar appartementen niet. Want wat zou ik doen met de uitkomst?Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:19:
De mensen hier die bezig zijn met het kopen van een huis: Doen jullie altijd een bodem onderzoek?
Ligt aan waar je zoekt denk ik. Wij zijn naar Emmen gegaan, daar is dat gewoon niet nodig. We kwamen uit de polder nabij Rotterdam, daar is dat absoluut een vereiste. (Ons vorige huis was een huurhuis dat gesloopt gaat worden, o.a. vanwege de slechte fundamenten door de bodem.)Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:19:
De mensen hier die bezig zijn met het kopen van een huis: Doen jullie altijd een bodem onderzoek?
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-06-2023 11:10 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Maar wat maakt een locatie het wel of niet nodig?
Een appartement snap ik dat het daar niet nodig is.
Ook de grond behorende bij het appartementengebouw kan vervuild zijn.Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:20:
Maar wat maakt een locatie het wel of niet nodig?
Waarom overweeg je dit? Ik had hier serieus nog nooit aan gedacht.Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:19:
Wij zijn bezig met het kopen van een huis en iemand attendeerde ons daarop.Cyclonist schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Waarom overweeg je dit? Ik had hier serieus nog nooit aan gedacht.
Daardoor beetje in twijfel geraakt of we het moeten doen.
Ik dacht slim te zijn om een hypotheekadviseur in te schakelen maar eigenlijk gaat mijn hypotheekaanvraag van kwaad tot erger.
De beste meneer heeft geen kennis tot DUO studielening en dit grapje kost mij veel eigen geld (op dit moment) omdat de hypotheek lager is dan initieel berekend. Hij adviseerde mij om een deel extra af te lossen, dit ook gedaan, maar deze hypotheekverstrekker accepteert dit niet. De hypotheekadviseur geeft aan dat hij hiervan niet op de hoogte was.
Nu heb ik twee keuzes, verder de aanvraag in gaan en hopen dat ik na volledig aflossen van de DUO studielening wel het juiste bedrag kan lenen. Mijn aangevraagde hypotheekbedrag kan dan omhoog tot de taxatiewaarde, maar dit is waarschijnlijk opnieuw opstarten van de aanvraag?
Optie 2 is stopzetten en direct met mijn huisbank gaan praten, daar staat de doorlooptijd van 1 dag. Ik ben nu al 1 maand bezig maar duurt mij te lang.
Het geld, de documenten alles is wel aanwezig maar gaat om een goede keuze.
De beste meneer heeft geen kennis tot DUO studielening en dit grapje kost mij veel eigen geld (op dit moment) omdat de hypotheek lager is dan initieel berekend. Hij adviseerde mij om een deel extra af te lossen, dit ook gedaan, maar deze hypotheekverstrekker accepteert dit niet. De hypotheekadviseur geeft aan dat hij hiervan niet op de hoogte was.
Nu heb ik twee keuzes, verder de aanvraag in gaan en hopen dat ik na volledig aflossen van de DUO studielening wel het juiste bedrag kan lenen. Mijn aangevraagde hypotheekbedrag kan dan omhoog tot de taxatiewaarde, maar dit is waarschijnlijk opnieuw opstarten van de aanvraag?
Optie 2 is stopzetten en direct met mijn huisbank gaan praten, daar staat de doorlooptijd van 1 dag. Ik ben nu al 1 maand bezig maar duurt mij te lang.
Het geld, de documenten alles is wel aanwezig maar gaat om een goede keuze.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7