Je kan je huidige hypotheek gewoon meenemen echter die overige 150k worden gewoon als nieuw deel met de op dit moment geldende voorwaarden toegevoegd. Dus geen renteaftrek als je kiest voor aflossingsvrij.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Ik kom er niet helemaal uit, ik ben hypotheekkosten aan het berekenen voor een nieuwe woning. De nieuwe woning is ongeveer 150.000 euro duurder dan de huidige woning. Nu hebben we 1 deel annuiteit, 1 deel bankspaar, 1 deel aflossingsvrij en allen gestart rond 2009 dus allen met renteaftrek.
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Nieuw deel. In principe met nieuwe looptijd van 30 jaar, in tegenstelling tot je andere delen. Aflossingsvrij = is geen hypotheekrenteaftrek.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Ik kom er niet helemaal uit, ik ben hypotheekkosten aan het berekenen voor een nieuwe woning. De nieuwe woning is ongeveer 150.000 euro duurder dan de huidige woning. Nu hebben we 1 deel annuiteit, 1 deel bankspaar, 1 deel aflossingsvrij en allen gestart rond 2009 dus allen met renteaftrek.
Ik wil de hele hypotheek meenemen incl renteaftrek maar hoe zit het met die 150k? Dit wordt een extra deel, als ik kies voor bv aflossingsvrij dan moet dit tegen de marktrente maar kan ik hier ook renteaftrek op krijgen? Of is dit een compleet nieuw deel en geldt dit aan de voorwaarden van 2023? Of is het een soort uitbreiding op dat deel van 2008?
Smartbikers schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:00:
[...]
Begrijp het wel! Hoop dat dit lukt !
Ik heb ook drie jaar als alleenstaande wat proberen te kopen. Overal maximaal overboden terwijl je zelf helaas niet 80k eigen middelen had. Nu gelukkig als stel wel geslaagd in een mooie woning. Ook daarin, we waren het zat, dus redelijk overbieden (30k) en het gegund gekregen.
Zorgt voor enorm veel rust. Succes !!
Helder tnx! Dan is annuiteit toch wel aantrekkelijk merk ik, maar wel duurder helaas.rubenos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Nieuw deel. In principe met nieuwe looptijd van 30 jaar, in tegenstelling tot je andere delen. Aflossingsvrij = is geen hypotheekrenteaftrek.
Wees er wel alert op dat je max. 30 jaar recht hebt op HRA.
Gezien je al 14 jaar HRA hebt genoten zal je op het volgende deel nog maar max 16 jaar HRA hebben.
Gezien je al 14 jaar HRA hebt genoten zal je op het volgende deel nog maar max 16 jaar HRA hebben.
PSN: Flix20-NL
Neehoor, over het nieuwe deel is gewoon weer 30jaar HRA mogelijk...Flix20 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:17:
Wees er wel alert op dat je max. 30 jaar recht hebt op HRA.
Leuker kunnen we het niet maken..THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
Eerst een vraag. Die 150,000-; heb je berekend dat je dit bedrag extra moet lenen NA verrekenen verkoopwinst oude huis? Just checking..
'gewoon' meenemen; als je een substantieel deel banksparnk hebt, hangt het maar net van de nieuwe rente of in hoeverre meenemen bij zelfde bank (met / zonder behoud van rente), fiscaal voortzetten naar andere bank (die dit wel in assortiment moet hebben) of toch de waarde gebruiken om een lagere hypotheek aan te gaan (resten aftrek van dat deel blijft dan gelijk). Is een wat uitgebreidere berekening.
Alles wat je moet bijlenen (volgens de bijleenregels) valt onder het verplichte aflossen BEHALVE het saldo op 1 januari 2022 (tweeëntwintig inderdaad) van je huidige hypotheek; dat moet / mag (perceptie) je nog onder het overgangsrecht laten 'herleven' dus met behoud van oorspronkelijke einddatum rente aftrek en vormvrij. (Stel dat de overdracht van je nieuwe huis in 2024 is, dan moet je naar het saldo kijken van 1 jan 2023)
Dat was voor mij ook een grote meevaller toen ik bij de financieel adviseur zat. Over een nieuw hypotheekdeel gewoon weer 30 jaarEnforcer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Neehoor, over het nieuwe deel is gewoon weer 30jaar HRA mogelijk...
Het meeste is al gezegd, wordt dus een nieuw deel met aftrek.THxZ0NE schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:49:
*Je kan nog overwegen om de bankspaar om te zetten naar aflosvrij, zonder de opgebouwde waarde in te lossen. Zo blijft de oorspronkelijke som van de bankspaarhypotheek aflosvrij met nog 16 jaar aftrek.
De bankspaarwaarde kun je dan gebruiken voor de aankoop, dan kan het nieuwe annuïtaire deel kleiner worden.
* Dit is werk voor een goede adviseur die de tijd hiervoor wilt nemen.
Nou, balen weer. Niks gehoord, geen mail of telefoon. Had ik niet per sé verwacht omdat het bod nog niet lang geleden is geplaatst, dacht volgende week wat te horen.Valandin schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:25:
[...]
13, wisselend tussen instap-klaar en kluswoningen. Overal in het nieuws lees je dat de markt omlaag gaat, maar het aanbod in mijn regio is zo laag dat het hier voor mijn gevoel érg krap is. De woningen die ik bezichtigd heb zijn praktisch alle woningen die op de markt gekomen zijn in 4 maanden tijd. (M.u.v. de woningen die je gewoon met de grond gelijk moet maken en opnieuw moet beginnen natuurlijk, of meer dan 100k aan opknapwerk in zit)
Altijd een net bod gedaan, maar was altijd iemand die erg ruim boven de waarde bood, altijd wel mensen die tussen de 20k en 50k overboden op woningen van +-300k.
Hopelijk ben ik dat, dit keer.
Opende per toeval het biedingsplatform omdat die nog in m'n browser stond,
zie ik ineens 'Afgewezen' bij het bod staan. Geen context.
Makelaarskantoor natuurlijk gesloten en pinksterweekend, dus kan dan ook weer dinsdag pas om opheldering vragen.

Of is het niet terecht dat ik wel verwacht even geïnformeerd te worden over een afwijzing?
Wel apart, had het niet per sé aan zien komen.
Waren zo goed als geen voorwaarden, bod was objectief hoog.. maargoed, kan altijd hé!
Kom de laatste tijd wel vaker bijzondere praktijken tegen, andere makelaars probeerden al op slimme maniertjes mensen tegen elkaar op te laten bieden. Makelaar gaf dan aan 'Ja.. er zijn al mooie biedingen geweest. Dus voor de vraagprijs hoef je het niet te verwachten, en ik praat dan niet over €10.000 of €15.000, daarom gaan we nu de woning op inschrijving verkopen'
Dat vond ik zelf al wel behoorlijk de grens opzoeken, omdat je mensen wel érg stuurt met het bieden. Maar gewoon een flat out afwijzing zonder bericht is me nog niet overkomen.. Eigenaren waren ook niet bij de bezichtiging, dus zal ook niet zijn dat ze 't gewoon niet aan mij willen verkopen.
[Voor 5% gewijzigd door Valandin op 26-05-2023 21:23]
Jammer inderdaad, zou wel netjes vinden als een berichtje werd gestuurd met dat je het niet bent geworden (niet perse met een waarom).Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Nou, balen weer. Niks gehoord, geen mail of telefoon. Had ik niet per sé verwacht omdat het bod nog niet lang geleden is geplaatst, dacht volgende week wat te horen.
Opende per toeval het biedingsplatform omdat die nog in m'n browser stond,
zie ik ineens 'Afgewezen' bij het bod staan. Geen context.
Makelaarskantoor natuurlijk gesloten en pinksterweekend, dus kan dan ook weer dinsdag pas om opheldering vragen.Afgewezen kan natuurlijk hé, maar wel flauw dat er niet even een mailtje of telefoontje uit gaat. Ben natuurlijk benieuwd waarom het afgewezen is, bod te laag, voorwaarden niet goed, gegund aan vrienden/mensen die al uit de omgeving komen..
Of is het niet terecht dat ik wel verwacht even geïnformeerd te worden over een afwijzing?
Wel apart, had het niet per sé aan zien komen.
Waren zo goed als geen voorwaarden, bod was objectief hoog.. maargoed, kan altijd hé!
Kom de laatste tijd wel vaker bijzondere praktijken tegen, andere makelaars probeerden al op slimme maniertjes mensen tegen elkaar op te laten bieden. Makelaar gaf dan aan 'Ja.. er zijn al mooie biedingen geweest. Dus voor de vraagprijs hoef je het niet te verwachten, en ik praat dan niet over €10.000 of €15.000, daarom gaan we nu de woning op inschrijving verkopen'
Dat vond ik zelf al wel behoorlijk de grens opzoeken, omdat je mensen wel érg stuurt met het bieden. Maar gewoon een flat out afwijzing zonder bericht is me nog niet overkomen.. Eigenaren waren ook niet bij de bezichtiging, dus zal ook niet zijn dat ze 't gewoon niet aan mij willen verkopen.
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:25:
[...]
Jammer inderdaad, zou wel netjes vinden als een berichtje werd gestuurd met dat je het niet bent geworden (niet perse met een waarom).
De teleurstelling is ook wel erger door hoe 't gegaan is. Makelaar gaf donderdag aan dat hij het echt een net bod vond en niet verwacht dat er iemand anders een beter bod zou plaatsen. Kunnen uiteraard geen rechten aan ontleend worden, maar schept natuurlijk wel hoop en lichte verwachtingen. Om er dan op zo'n onpersoonlijke manier achter te komen op een vrijdagavond is wel even zuur.
Vind het jammer dat een vak dat zoveel leunt op heldere en goede communicatie, juist zoveel mensen heeft die daar totaal niks om geven en mee doen. Of zal 't het het gewoon het segment ≤350k zijn?
Die tijden zijn anders geweest en zullen weer veranderen.Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.
De teleurstelling is ook wel erger door hoe 't gegaan is. Makelaar gaf donderdag aan dat hij het echt een net bod vond en niet verwacht dat er iemand anders een beter bod zou plaatsen. Kunnen uiteraard geen rechten aan ontleend worden, maar schept natuurlijk wel hoop en lichte verwachtingen. Om er dan op zo'n onpersoonlijke manier achter te komen op een vrijdagavond is wel even zuur.
Vind het jammer dat een vak dat zoveel leunt op heldere en goede communicatie, juist zoveel mensen heeft die daar totaal niks om geven en mee doen. Of zal 't het het gewoon het segment ≤350k zijn?

Ik vind het ook zuur dat ik, als medewerker in het notariaat, per transport 5x zo minder verdien dan makelaars terwijl ons werk beduidend veel meer is (en de kennis (!)) dan de makelaars doen (in deze tijden).
Zeker als je bedenkt dat wij hun rotzooi en onwetendheid moeten oplossen.
Volgende week heb ik een transport van een woning staan en woning staat op naam van overleden papa. Papa was in algehele gemeenschap van goederen getrouwd met mama. Papa had testament opgemaakt waarin hij ook de kinderen tot erfgenamen had benoemd. Huis verkocht, makelaar stelt koopovereenkomst op met alleen mama als verkoper. Natuurlijk hartstikke fout en dus ongeldige koopovereenkomst. Wij bellen en ruim een uur bezig geweest om dat uit te leggen en op te lossen, enige wat we hoorden was: "oh daar ben jij voor".
Zout op.

Een van de vele voorbeeldjes die ik kan verzinnen...
*knip*
Welkom op Tweakers. Cross-posten is niet de bedoeling, we houden het voor nu dus even op jouw eigen topic:.
Welkom op Tweakers. Cross-posten is niet de bedoeling, we houden het voor nu dus even op jouw eigen topic:.
[Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 26-05-2023 23:24]
Dat is zuur zeg, vooral jammer dat je geen feedback kreeg. Overigens bijzonder om te zien dat je 20 potentiele woningen weet te vinden al geloof ik natuurlijk niet dat je zomaar ergens op reageert. Mag ik vragen welke regio?Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Ja klopt. Uitleg is natuurlijk een bonus. Als het maar een 'De verkoper heeft ervoor gekozen om met een andere partij verder te onderhandelen' is.
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:55:
[...]
Die tijden zijn anders geweest en zullen weer veranderen.
Ik vind het ook zuur dat ik, als medewerker in het notariaat, per transport 5x zo minder verdien dan makelaars terwijl ons werk beduidend veel meer is (en de kennis (!)) dan de makelaars doen (in deze tijden).
Zeker als je bedenkt dat wij hun rotzooi en onwetendheid moeten oplossen.
Volgende week heb ik een transport van een woning staan en woning staat op naam van overleden papa. Papa was in algehele gemeenschap van goederen getrouwd met mama. Papa had testament opgemaakt waarin hij ook de kinderen tot erfgenamen had benoemd. Huis verkocht, makelaar stelt koopovereenkomst op met alleen mama als verkoper. Natuurlijk hartstikke fout en dus ongeldige koopovereenkomst. Wij bellen en ruim een uur bezig geweest om dat uit te leggen en op te lossen, enige wat we hoorden was: "oh daar ben jij voor".
Zout op.
Een van de vele voorbeeldjes die ik kan verzinnen...
Bij ons ging het om van die vieze trucjes, naar wie gaat het verschil van kosten koper. Juridisch gezien wordt dat gegund aan de koper, maar hij had dat snel koper doorgestreept.
Voor een aantal artikelen even contact gezocht met de notaris en die gaf aan dat ik er erg scherp op zat.
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".
Bij ons ging het om van die vieze trucjes, naar wie gaat het verschil van kosten koper. Juridisch gezien wordt dat gegund aan de koper, maar hij had dat snel koper doorgestreept.
Voor een aantal artikelen even contact gezocht met de notaris en die gaf aan dat ik er erg scherp op zat.
Vaak simpele verkooptruc om prijs op de drijven.Valandin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Wij kregen in 2022 continu van dat soort fratsen.
Al inschrijving openen dag voor de bezichtiging en dan de dag zelf tot 16:00uur bod neerleggen.
Wij hebben zo keer hoogste bod gehad maar ik voelde me er niet goed bij. Dus paar dagen na mondeling ok, toch teruggetrokken.
Toen moest het huis 2x opnieuw op funda gezet worden en is hij voor veel minder verkocht.
Dus de makelaar deed alsof er veel mensen waren, ik denk dat wij de enige waren met een bod…groot risico genomen voor de verkopers.
Nee hoor. Verkopende partij had het vrij op naam gekocht en geen kk betaald. Dan is het raar dat het ten gunste van de verkoperTHM0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.
uitgekeerd wordt. In het artikel staat dat het verschil ten gunste van de koper komt tenzij anders overeengekomen. Het niet bespreken en het zo in de overeenkomst zetten is een trucje en niet chique.
In artikel 13 van de Wet op belastingen van rechtsverkeer (WBR) staat dat je geen dubbele belasting betaalt als een huis twee keer van eigenaar wisselt binnen zes maanden. Bij de tweede overdracht krijgt de nieuwe koper een korting op de overdrachtsbelasting. Dit noemen we ook wel het artikel 13 verschil. De wet gunt dit voordeel aan de koper, maar in de koopakte kun je afspreken dat dit voordeel aan de verkoper toekomt.
[Voor 24% gewijzigd door Smartbikers op 27-05-2023 10:12]
Misschien wordt er juist een bod geforceerd op het moment dat ze onzeker zijn dat er biedingen komen. Had je zonder die inschrijving/deadline ook geboden, of nog even de kat uit de boom gekeken?Paralize_nl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:
[...]
Vaak simpele verkooptruc om prijs op de drijven.
Wij kregen in 2022 continu van dat soort fratsen.
Al inschrijving openen dag voor de bezichtiging en dan de dag zelf tot 16:00uur bod neerleggen.
Wij hebben zo keer hoogste bod gehad maar ik voelde me er niet goed bij. Dus paar dagen na mondeling ok, toch teruggetrokken.
Toen moest het huis 2x opnieuw op funda gezet worden en is hij voor veel minder verkocht.
Dus de makelaar deed alsof er veel mensen waren, ik denk dat wij de enige waren met een bod…groot risico genomen voor de verkopers.
Dit zie ik vrijwel standaard in de advertenties staan van recent opgeleverde nieuwbouw. Best een afknapper dat ze dit zonder overleg er even in frommelen. Neigt sterk naar misleiding.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Nee hoor. Verkopende partij had het vrij op naam gekocht en geen kk betaald. Dan is het raar dat het ten gunste van de verkoper uitgekeerd wordt. In het artikel staat dat het verschil ten gunste van de koper komt tenzij anders overeengekomen. Het niet bespreken en het zo in de overeenkomst zetten is een trucje en niet chique.
Ik was ook not amused. Heb echt twintig artikelen om/herschreven alvorens we een krabbel hebben gezet. Dit ook benoemd bij de daadwerkelijke ondertekening en verkopende partij was / leek hier niet van op de hoogte te zijn.Laapo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:17:
[...]
Dit zie ik vrijwel standaard in de advertenties staan van recent opgeleverde nieuwbouw. Best een afknapper dat ze dit zonder overleg er even in frommelen. Neigt sterk naar misleiding.
[Voor 12% gewijzigd door Smartbikers op 27-05-2023 10:46]
Ja inderdaad, bedrag is nodig na verrekening verkoop+overwaarde. Ik denk dat een nieuw annuïteiten deel het beste past. Even rekenen.Pjotr22 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:28:
[...]
Leuker kunnen we het niet maken..
Eerst een vraag. Die 150,000-; heb je berekend dat je dit bedrag extra moet lenen NA verrekenen verkoopwinst oude huis? Just checking..
'gewoon' meenemen; als je een substantieel deel banksparnk hebt, hangt het maar net van de nieuwe rente of in hoeverre meenemen bij zelfde bank (met / zonder behoud van rente), fiscaal voortzetten naar andere bank (die dit wel in assortiment moet hebben) of toch de waarde gebruiken om een lagere hypotheek aan te gaan (resten aftrek van dat deel blijft dan gelijk). Is een wat uitgebreidere berekening.
Alles wat je moet bijlenen (volgens de bijleenregels) valt onder het verplichte aflossen BEHALVE het saldo op 1 januari 2022 (tweeëntwintig inderdaad) van je huidige hypotheek; dat moet / mag (perceptie) je nog onder het overgangsrecht laten 'herleven' dus met behoud van oorspronkelijke einddatum rente aftrek en vormvrij. (Stel dat de overdracht van je nieuwe huis in 2024 is, dan moet je naar het saldo kijken van 1 jan 2023)
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.Laapo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:14:
[...]
Het meeste is al gezegd, wordt dus een nieuw deel met aftrek.
*Je kan nog overwegen om de bankspaar om te zetten naar aflosvrij, zonder de opgebouwde waarde in te lossen. Zo blijft de oorspronkelijke som van de bankspaarhypotheek aflosvrij met nog 16 jaar aftrek.
De bankspaarwaarde kun je dan gebruiken voor de aankoop, dan kan het nieuwe annuïtaire deel kleiner worden.
* Dit is werk voor een goede adviseur die de tijd hiervoor wilt nemen.
[Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 27-05-2023 13:22]
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de looptijd weer op 30 jaar te zetten met rente aftrek tot 2032 en tot 2048 en behoud van de huidige rente. Maar, wat ik stel is theorie en of de bank daar in mee wilt is weer een andere.THxZ0NE schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.
Makelaars zijn dan ook heel erg dom. Ze kunnen echt letterlijk niets, behalve vieze trucjes uithalen.Smartbikers schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Ik heb afgelopen week zelf de nvm standaard koopakte herschreven en alle twintig punten die ik benoemde heeft de makelaar aan laten passen en laten controleren door de jurist. Enige reactie die ik terugkreeg was " ja, je hebt gelijk".
Ik had eens een koopakte waarin de makelaar het art. 13-voordeel had doorstreept, omdat hij "dacht" dat dat niet van toepassing zou zijn. Hij was alleen "vergeten" dat de verkoper bloot eigendom zou kopen van een bedrijf en dan volle eigendom zou leveren aan de koper. Dus verkoper was 8% overdrachtsbelasting over de bloot eigendom verschuldigd en heeft dat niet teruggezien van de koper. Makelaar was boos op mij omdat ik letterlijk zijn koopakte volgde en ik heb ook mijn mond gehouden tegenover de verkoper toe (dus ze heeft het ook niet doorgehad).
Je bent wel overdrachtsbelasting verschuldigd, alleen wordt de grondslag verminderd.THM0 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:19:
[...]
Je bedoelt als er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is omdat de woning heel recent nog gepasseerd is? Dat is heel gebruikelijk dat dat voordeel aan verkoper wordt toebedeeld, helemaal geen truc. Verkoper verkoopt de woning immers weer heel snel na verkrijging.
Mierenneukerij, I know.

Iemand ervaring met https://vixx.nl ?
Zij communiceren op hun website dat je 23% meer hypotheek KAN krijgen dan de meeste standaard hypothekers.
Zij communiceren op hun website dat je 23% meer hypotheek KAN krijgen dan de meeste standaard hypothekers.
Na bijna 1,5 jaar in mijn regio tig bezichtigingen gedaan te hebben heb ik afgelopen week eindelijk een huis gekocht! Het ging op bod.
Er waren uiteindelijk 7 biedingen en ik had 15.000 boven de vraagprijs geboden. Afgelopen maand nog 10.000 overboden op een huis boven de vraagprijs maar daar bleek nog eens 20.000 boven mijn prijs geboden te zijn.
Het is hier nog steeds een gekke markt en er wordt nog steeds overboden. Had wel zonder voorbehoud van financiering en dat was mijn voordeel. Kopers hadden al een huis gekocht. 1 aug. al de sleutel dus lekker snel. Helemaal blij.
Er waren uiteindelijk 7 biedingen en ik had 15.000 boven de vraagprijs geboden. Afgelopen maand nog 10.000 overboden op een huis boven de vraagprijs maar daar bleek nog eens 20.000 boven mijn prijs geboden te zijn.
Het is hier nog steeds een gekke markt en er wordt nog steeds overboden. Had wel zonder voorbehoud van financiering en dat was mijn voordeel. Kopers hadden al een huis gekocht. 1 aug. al de sleutel dus lekker snel. Helemaal blij.
Gefeliciteerd!!!Mastergo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:00:
Na bijna 1,5 jaar in mijn regio tig bezichtigingen gedaan te hebben heb ik afgelopen week eindelijk een huis gekocht! Het ging op bod.
Geen ervaring mee, maar zal wel niet kloppen. Zijn gewoon wet/regels aan hypotheekhoogtes verbonden.Relight89 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:30:
Iemand ervaring met https://vixx.nl ?
Volgens hun calculator kan ik in m'n eentje tot €370.000 krijgen. (Realistisch is het 320-330 uit ervaring met hypotheekadviseurs)
Als je SVN producten toevoegt en die extra bonus als je een energieneutraal huis betrekt toevoegt kom je in principe in die richting (+-350.000) maar dat is in 99% van de gevallen niet realistisch.
Maar hier gaat geen bank intrappen natuurlijk.
[Voor 33% gewijzigd door Valandin op 27-05-2023 19:34]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.Laapo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:03:
[...]
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de looptijd weer op 30 jaar te zetten met rente aftrek tot 2032 en tot 2048 en behoud van de huidige rente. Maar, wat ik stel is theorie en of de bank daar in mee wilt is weer een andere.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Lijkt erop dat je gewoon 30jaar HRA hebt.rubenos schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!5 medewerkers mee bezig geweest. Conclusie was een soort twijfelende ‘ja het mag’. Maar mijn adviseur en bank gaven bij afsluiten van de hypotheek aan van niet. Dus ga de vraag nogmaals schriftelijk stellen bij belastingdienst.
https://www.belastingdien...bij-oversluiten-hypotheek
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haharubenos schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Je kan looptijd inderdaad weer naar 30 jaar zetten. Scheelt veel per maand. Ik heb dat vorig jaar gedaan.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of je de HRA mag behouden (voor de looptijd die nog stond). En ik ben bij een belastingkantoor geweest met deze vraag!5 medewerkers mee bezig geweest. Conclusie was een soort twijfelende ‘ja het mag’. Maar mijn adviseur en bank gaven bij afsluiten van de hypotheek aan van niet. Dus ga de vraag nogmaals schriftelijk stellen bij belastingdienst.
Kan je uitleggen hoe je huidige annuïteiten tot 2048 kan lopen? Ik vermoed dat je hebt overgesloten in 2018? Als dat deel oorspronkelijk uit hetzelfde jaar komt als de rest dan eindigt je rente aftrek ook gelijktijdig. Vermoedelijk dus tot 2032 of 2039?THxZ0NE schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Dit is een interessante! Ik ga deze variant eens proberen uit te rekenen. 1 belangrijk detail is dat het huidig aflossingsvrij en annuiteiten deel t/m 2048 loopt. De bankspaarrekening loopt echter tot 2032 en is dan ook afgelost (100k). Als dat bankspaardeel wordt omgezet in aflossingsvrij gok ik dat dit deel na 2032 opnieuw gefinancieerd moet worden omdat ik de rente dan wil behouden en alleen de hypotheekvorm mag aanpassen, dus is er 9 jaar nog gebruik te maken van HRA.
Het klopt dat je een hypotheek waarop het overgangsrecht van toepassing is (dus vormvrije delen) opnieuw voor 30 jaar mag afsluiten immers er zit geen jaarlijkse minimale annuïtaire aflosverplichting op.
De hypotheek is oorspronkelijk uit 2009, in 2018 verhuist (dus overgesloten idd) en hypotheek opgehoogd. 1 deel annuiteit (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048), 1 aflossingsvrij (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048) en 1 deel bankspaar (einde rentevast=2030, einde looptijd=2032).Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haha
[...]
Kan je uitleggen hoe je huidige annuïteiten tot 2048 kan lopen? Ik vermoed dat je hebt overgesloten in 2018? Als dat deel oorspronkelijk uit hetzelfde jaar komt als de rest dan eindigt je rente aftrek ook gelijktijdig. Vermoedelijk dus tot 2032 of 2039?
Het klopt dat je een hypotheek waarop het overgangsrecht van toepassing is (dus vormvrije delen) opnieuw voor 30 jaar mag afsluiten immers er zit geen jaarlijkse minimale annuïtaire aflosverplichting op.
Rente aftrek zal dan 30 jaar lopen dus t/m 2048? Geen idee eigenlijk, of is dat vanaf 2009 dan dus 2039?
Dat is ook wel iets om mee rekening te houden, dat de HRA dan nog beperkt doorloopt.
Lekker hoor, gefeliciteerd! Opluchting zeker of niet?Mastergo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:00:
[Voor 5% gewijzigd door jellybrah op 28-05-2023 10:40]
Bij het verhuizen is een nieuw deel ontstaan, net als je nu van plan bent, op dat deel is vanaf 2018 voor 30 jaar aftrek. Je oude delen kon je opnieuw voor een looptijd van 30 jaar afsluiten maar de einddatum van de rente aftrek verandert niet ten opzichte van je oorspronkelijke lening.THxZ0NE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:20:
[...]
De hypotheek is oorspronkelijk uit 2009, in 2018 verhuist (dus overgesloten idd) en hypotheek opgehoogd. 1 deel annuiteit (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048), 1 aflossingsvrij (einde rentevast=2038, einde looptijd=2048) en 1 deel bankspaar (einde rentevast=2030, einde looptijd=2032).
Rente aftrek zal dan 30 jaar lopen dus t/m 2048? Geen idee eigenlijk, of is dat vanaf 2009 dan dus 2039?
Dat is ook wel iets om mee rekening te houden, dat de HRA dan nog beperkt doorloopt.
Klopt het dat je in 2002 je eerste huis kocht en in 2008 bent verhuisd op hebt verhoogd voor verbouwingen?
Alle lening delen die voor 2013 zijn afgesloten vallen onder het overgangsrecht. Het maakt de fiscus niet uit hoe vaak je verhuist, welke aflosvorm je hebt; je rente aftrek vervalt gewoon na 30 jaar. Als je op die delen tussentijds hebt afgelost; jammer maar helaas je rente aftrek komt niet terug (behoudens bij herleven tot max het saldo op 1 jan van jaar ervoor zie mijn eerste rectie)
Is hier al eens langsgekomen toen dit vraagstuk ter discussie kwam. Je kan de discussie hier evt. teruglezen.Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:09:
[...]
Wat is jouw case precies? Dit zijn altijd leuke breinbrekers ik waag me er graag aan haha
Samengevat: na 8 jaar een nieuw huis gekocht, dat annuitaire leningdeel heb ik voor de nieuwe woning opnieuw naar 30 jaar gezet. Volgens mijn adviseur en het aanbod van de verstrekker is dit leningdeel niet meer aftrekbaar omdat het dus niet meer in 30 jaar wordt afgelost, maar 38 jaar. Vanwege de lage rente vond ik dat acceptabel.
Inmiddels heb ik echter mijn aangifte doorgenomen op een Belastingkantoor omdat ik nog wat andere vragen had en toen kwam dit weer ter sprake. Daar ontstond echter discussie tussen diverse medewerkers (5 stuks

In 2009 is deze hypotheek afgesloten voor het eerste huis en daarna in 2018 verhuisd en hypotheek mee verhuisd. Deel annuïteiten toen opgehoogd in 2018.Pjotr22 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:07:
[...]
Bij het verhuizen is een nieuw deel ontstaan, net als je nu van plan bent, op dat deel is vanaf 2018 voor 30 jaar aftrek. Je oude delen kon je opnieuw voor een looptijd van 30 jaar afsluiten maar de einddatum van de rente aftrek verandert niet ten opzichte van je oorspronkelijke lening.
Klopt het dat je in 2002 je eerste huis kocht en in 2008 bent verhuisd op hebt verhoogd voor verbouwingen?
Alle lening delen die voor 2013 zijn afgesloten vallen onder het overgangsrecht. Het maakt de fiscus niet uit hoe vaak je verhuist, welke aflosvorm je hebt; je rente aftrek vervalt gewoon na 30 jaar. Als je op die delen tussentijds hebt afgelost; jammer maar helaas je rente aftrek komt niet terug (behoudens bij herleven tot max het saldo op 1 jan van jaar ervoor zie mijn eerste rectie)
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6