Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 296 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Wij zijn bezig met het kopen van een huis en iemand attendeerde ons daarop.

Daardoor beetje in twijfel geraakt of we het moeten doen.
Tja, ligt echt aan de omgeving en de kans op vervuiling.

Is het een huis met bouwjaar 20xx dan zou ik het zonde vinden.

Is het een huis op een stuk grond waar ooit een fabriek of auto bedrijf bij wijze van heeft gestaan dan zou ik het absoluut laten doen.
https://huis-en-tuin.info...t-op-vervuilde-grond.html

[ Voor 9% gewijzigd door President op 03-06-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
Dirk0s schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Wij zijn bezig met het kopen van een huis en iemand attendeerde ons daarop.

Daardoor beetje in twijfel geraakt of we het moeten doen.
Er is geen reden voor alleen als je een nieuwbouw huis gaat bouwen. Een bouwkundige keuring is wel altijd sterk aan te raden en je moet gewoon rekening houden of je woont op veen of op zand en of het niet toevallig een buurtje dat berucht is om verzakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Termi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:04:

De beste meneer heeft geen kennis tot DUO studielening en dit grapje kost mij veel eigen geld (op dit moment) omdat de hypotheek lager is dan initieel berekend. Hij adviseerde mij om een deel extra af te lossen, dit ook gedaan, maar deze hypotheekverstrekker accepteert dit niet. De hypotheekadviseur geeft aan dat hij hiervan niet op de hoogte was.
Welke kennis heeft hij niet?

Voor zover ik weet leidt een DUO lening altijd tot een lagere hypotheek. Heeft verder niets met de adviseur te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenkb op 04-06-2023 08:50 . Reden: Post niet goed begrepen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:27
jeroenkb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Welke kennis heeft hij niet?

Voor zover ik weet leidt een DUO lening altijd tot een lagere hypotheek. Heeft verder niets met de adviseur te maken?

Of bedoel je dat hij voor jou iets illegaals had moeten doen en de lening negeren?
Nou ja, als je op aanraden van de adviseur extra aflost op je studielening, terwijl de geldverstrekker dat niet meeneemt dan is dat best een blunder.

@Termi

Adviseur aan het werk zetten en de aanvraag indienen bij een verstrekker die de gedeeltelijke extra aflossing wel meeneemt. Al het papierwerk is aanwezig dus dat zou niet veel tijd moeten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:10
Laapo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:24:
[...]

Nou ja, als je op aanraden van de adviseur extra aflost op je studielening, terwijl de geldverstrekker dat niet meeneemt dan is dat best een blunder.

@Termi

Adviseur aan het werk zetten en de aanvraag indienen bij een verstrekker die de gedeeltelijke extra aflossing wel meeneemt. Al het papierwerk is aanwezig dus dat zou niet veel tijd moeten kosten.
Eens , en de verstrekker neemt het volledige bedrag mee. Dus of je nu op een totaal van 25k schuld 17 hebt afgelost. 25k schuld it is. Dan is het soms beter om juist geen extra aflossing te doen en dit in je eigen huis te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Laapo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:24:
[...]

@Termi

Duidelijk.

Ik had de post niet goed begrepen.

Inderdaad wel een blunder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Smartbikers schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Eens , en de verstrekker neemt het volledige bedrag mee. Dus of je nu op een totaal van 25k schuld 17 hebt afgelost. 25k schuld it is. Dan is het soms beter om juist geen extra aflossing te doen en dit in je eigen huis te stoppen.
Per 1 januari ging dat veranderen toch?
Eigenlijk best gek om zo te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Klinkt als slechts een halve kant van het verhaal, tbh. Een extra aflossing op je studieschuld kan wel degelijk gunstig zijn voor je hypotheek. Je moet bij DUO dan na je extra aflossing wel je maandelijkse aflossing opnieuw laten berekenen. Die lagere maandlasten kun je vervolgens weer gebruiken om een hogere hypotheek te krijgen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Wispe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:06:
[...]

Per 1 januari ging dat veranderen toch?
Eigenlijk best gek om zo te doen.
Blijkbaar gaat het vanaf volgend jaar pas veranderen: https://www.rijksoverheid...e-voor-meeste-huishoudens

In de link wordt aangegeven dat per 1 januari 2024 zal worden uitgegaan van de actuele stand van de studieschuld, en extra aflossingen dus worden meegenomen. Een aantal geldverstrekkers doet het nu ook al zo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Epicas
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-05 10:55
Epicas schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Dank nog! Inmiddels hebben wij een aantal bezichtigingen gehad en ons oog laten vallen op een woning die iets - helaas onvoordelig - boven de grens (440.000) van vrijstellen van de overdrachtsbelasting in de verkoop is gezet. Maar, het huis staat wel in onze lievelingsbuurt, is redelijk onderhouden en toekomstbestendig qua kamers. De makelaar heeft te kennen gegeven dat over de prijs nog te praten valt en dat de huidige bewoners al een nieuwe woning gekocht hebben en daardoor enige haast hebben. Gelukkig zijn wij heel flexibel omdat we op dit moment huren. Wij gaan deze week een bod uitbrengen; eens kijken waar dat strand. :)
Terugkoppeling: bod, na een korte onderhandeling, geaccepteerd! Heel blij. Hopelijk deze week de koopovereenkomst tekenen en alles in gereed maken voor de hypotheek!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nfin1ty
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-05-2024
Een aanvullende aflossing op je Duo schuld heeft wel impact op de maximale hypotheek. Dus we gaan niet altijd uit van de oorspronkelijke schuld. Wel vreemd dat de adviseur hier zo'n fout maakt...
Ter info, ben zelf adviseur en heb al ruim 600 hypotheken gedaan.

Mochten er vragen zijn let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nfin1ty
Valandin schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:55:
Het gaat wel erg ping-pong in deze onderhandeling. Waar ik gister behoorlijk baalde van een erg bijzondere keuze, komen ze nu met een erg schappelijk voorstel over een ander punt. Fijn natuurlijk.

Alleen.. verkoper stelt een overdrachtsdatum van begin juli voor. Als ik dan volgende week de definitieve koopovereenkomst teken heb ik maar 4-5 weken om de hypotheek rond te krijgen. Ik ben er op zich niet tegen om op korte termijn over te gaan, heb ik effe overlap qua huurwoning/koopwoning maar dat is niet erg.

Zit alleen met de termijn, als ik mazzel heb gaat het snel, als ik pech heb en de bank doet vervelend kan het zo wat langer duren. Dan kan de verkoper mij in gebreke stellen omdat ik niet binnen 4-5 weken een hypotheek rond heb gekregen, maar hoe reëel is dat? Gezien de enorm korte tijd.

Ik denk er aan om maar 1 augustus voor te stellen zodat ik wat ademruimte heb, alhoewel, dat is alsnog bizar snel. Als 't eerder rond is kunnen we dan altijd vervroegen. Dan heb ik bovenstaand risico niet, toch? Maar 4-5 weken is toch helemaal niet realistisch? Of gaat dat tegenwoordig wel zo snel?

Benieuwd wat jullie denken.. probeer een beetje in te schatten wat in deze situatie de risico's zijn.
1 Juli moet goed te doen zijn als jullie beide gewoon in loondienst zijn en starters. Zolang er geen complexe ondernemingen zijn of andere financiële verplichtingen kan de aanvraag binnen 3 weken rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
naitsoezn schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:07:
Klinkt als slechts een halve kant van het verhaal, tbh. Een extra aflossing op je studieschuld kan wel degelijk gunstig zijn voor je hypotheek. Je moet bij DUO dan na je extra aflossing wel je maandelijkse aflossing opnieuw laten berekenen. Die lagere maandlasten kun je vervolgens weer gebruiken om een hogere hypotheek te krijgen.
Ik kan niet iedereen quoten maar dank voor de reacties, heb zelf ook maar mijn frustraties neergelegd bij de beste man. Volgens mij zitten wij niet op 1 lijn. Aldus mijn hypotheekadviseur:
Dat bank x afwijkt van standaard regels is opzoekkennis voor een onafhankelijk adviseur omdat ik simpelweg niet alle voorwaarden van elke bank uit mijn hoofd ken.
Ik had verwacht dat hij deze kennis voor mij opzoekt maar blijkbaar niet. Maandag wil ik uitsluitsel van deze bank over het aflossen van mijn studielening en eventueel benodigde aan te leveren documenten, als dat voldoende is gaan we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-05 12:04
Termi schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Ik kan niet iedereen quoten maar dank voor de reacties, heb zelf ook maar mijn frustraties neergelegd bij de beste man. Volgens mij zitten wij niet op 1 lijn. Aldus mijn hypotheekadviseur:

[...]

Ik had verwacht dat hij deze kennis voor mij opzoekt maar blijkbaar niet. Maandag wil ik uitsluitsel van deze bank over het aflossen van mijn studielening en eventueel benodigde aan te leveren documenten, als dat voldoende is gaan we verder.
Wat een flut reactie ook ja. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat als je een aanvraag bij een bank doet je de voorwaarden van zo'n bank toetst op de situatie van je klant..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Net even bij het NHG gekeken en die accepteren het dus wel zoals @naitsoezn eerder aangaf. Er moet alleen een nieuwe maandtermijn worden overeengekomen met het DUO.

Als deze geldverstrekker nog nauwer beleid heeft dan het NHG dan ben je wellicht beter af elders. Niet blindstaren op 0,1 of 0,2% verschil. Bedenk je dat je in de toekomst misschien weer een beroep moet doen op de bank voor een meeverhuisregeling oid en dat ze dan weer komen aanzetten met deze beperkte blik.
Indien uit correspondentie van DUO blijkt dat sprake is van een extra aflossing op het leningbedrag en op basis daarvan een nieuwe maandannuïteit is overeengekomen, mag worden uitgegaan van de oorspronkelijke hoofdsom minus de extra aflossing;
https://www.nhg.nl/voorwa...inanciele-verplichtingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 16:41
Hier mensen ervaring met Walter Living ? (aankoopmakelaar)
Kosten 3950,- voor wat lijkt op alleen advies

Volgens Funda zou alleen advies tussen de 1000 en de 2000 mogen kosten en volledige begeleiding 2000 a 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:42:

Volgens Funda zou alleen advies tussen de 1000 en de 2000 mogen kosten en volledige begeleiding 2000 a 3000
Augustus vorig jaar gebruikt voor aankoop woning, 1950 EUR gekost. Wilden snel schakelen en toch wat advies over wat een goed bod zou zijn. Goed bevallen, prima hulp, maar kan je ook zelf als je in een regio koopt waar je de prijzen goed zelf kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-05 16:41
itons schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Augustus vorig jaar gebruikt voor aankoop woning, 1950 EUR gekost. Wilden snel schakelen en toch wat advies over wat een goed bod zou zijn. Goed bevallen, prima hulp, maar kan je ook zelf als je in een regio koopt waar je de prijzen goed zelf kan inschatten.
Toen hadden ze nog geen vast bedrag begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:15

Volgens mij 'ziet' Walter Living alleen de daadwerkelijk gepasseerde koopsommen (die dus bij kadaster ingeschreven zijn), terwijl een makelaar ook de prijzen van definitief verkochte woningen kan zien (dus termijnen van alle voorbehouden zijn verlopen maar de woning is nog niet gepasseerd).
Je kijkt bij WL dus naar oudere data. En je mist het netwerk van makelaars, als je in een bepaalde plaats of regio zoekt kan dat nog wel eens wat opleveren.
Voor dat geld zou ik dus een lokale makelaar verkiezen waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin

Erg duur. Zou sowieso vanwege lokale netwerken eerder kijken naar een aankoopmakelaar uit de regio.

Je kan e.v.t. vragen aan collega’s, vrienden en familie of ze ervaringen hebben. Ook je hypotheekadviseur zal wel aankoopmakelaars kennen.

(Wel waanzinnige tool die ze hebben. Al schatten ze woningwaardes soms wel wat laag in)

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 05-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik dacht slim te zijn om een hypotheekadviseur in te schakelen maar eigenlijk gaat mijn hypotheekaanvraag van kwaad tot erger.
De beste meneer heeft geen kennis tot DUO studielening en dit grapje kost mij veel eigen geld (op dit moment) omdat de hypotheek lager is dan initieel berekend. Hij adviseerde mij om een deel extra af te lossen, dit ook gedaan, maar deze hypotheekverstrekker accepteert dit niet. De hypotheekadviseur geeft aan dat hij hiervan niet op de hoogte was.

Nu heb ik twee keuzes, verder de aanvraag in gaan en hopen dat ik na volledig aflossen van de DUO studielening wel het juiste bedrag kan lenen. Mijn aangevraagde hypotheekbedrag kan dan omhoog tot de taxatiewaarde, maar dit is waarschijnlijk opnieuw opstarten van de aanvraag?
Optie 2 is stopzetten en direct met mijn huisbank gaan praten, daar staat de doorlooptijd van 1 dag. Ik ben nu al 1 maand bezig maar duurt mij te lang.

Het geld, de documenten alles is wel aanwezig maar gaat om een goede keuze.
Het maakt erg veel uit onder welke regeling je valt of het zin heeft om af te lossen. Heb je een DUO lening die onder de regeling van 2018 valt (35 jaar aflostijd) of van de regeling van voor 2018?

Val je onder de regeling van 2018 is het niet handig om af te lossen. Elke geleende euro bij DUO mag je een euro minder op je hypotheek of ~66 cent afhankelijk van de hypotheekverstrekker en gezien de lage rente en nette voorwaarden van de DUO lening is dat t niet waard.

Val je onder de regeling van voor 2018 mag je voor elke DUO geleende euro 2 euro minder hypotheek lenen. Dus als je krap zit met hypotheek is dat t zeker wel waard om extra af te lossen.

Als je in 2015 of later bent begonnen met studeren val je onder de regeling van na 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

SL104 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Blijkbaar gaat het vanaf volgend jaar pas veranderen: https://www.rijksoverheid...e-voor-meeste-huishoudens

In de link wordt aangegeven dat per 1 januari 2024 zal worden uitgegaan van de actuele stand van de studieschuld, en extra aflossingen dus worden meegenomen. Een aantal geldverstrekkers doet het nu ook al zo.
Maar wie helpt dit, als iedereen een beetje meer mag lenen komt dat stukje dat iedereen meer mag lenen gewoon bij de huizenprijzen op en dus je maandelijkse lasten.

Lijkt mij erg slechte zaak als huis zoekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Galinsky schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 00:02:
[...]

Maar wie helpt dit, als iedereen een beetje meer mag lenen komt dat stukje dat iedereen meer mag lenen gewoon bij de huizenprijzen op en dus je maandelijkse lasten.

Lijkt mij erg slechte zaak als huis zoekende.
Kan jij dan uitleggen wáárom er naar je oorspronkelijke stand wordt gekeken en niet naar je aflossingen? Dat is volstrekt onlogisch.
Dus goede zaak als huiszoekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
Wispe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Kan jij dan uitleggen wáárom er naar je oorspronkelijke stand wordt gekeken en niet naar je aflossingen? Dat is volstrekt onlogisch.
Geheel logisch omdat ze kijken naar je maandlasten. Als je aflost maar je maandlasten blijven komende 20 jaar gelijk waarom zou je dan meer mogen lenen?

Als je de maandlasten met aflossing verlaagd kun je meestal wel meer lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:40:
[...]

Geheel logisch omdat ze kijken naar je maandlasten. Als je aflost maar je maandlasten blijven komende 20 jaar gelijk waarom zou je dan meer mogen lenen?

Als je de maandlasten met aflossing verlaagd kun je meestal wel meer lenen.
Op dag 1 na je afstuderen zijn je maandlasten 100 euro. Na jaren afgelost te hebben, zijn je maandlasten 50 euro. Wil je een huis kopen, kijken ze naar die 100 euro en dat is geheel logisch volgens jou?

*knip*
#doeslief

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 06-06-2023 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nfin1ty
Wispe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Misschien kan ik het uitleggen. :)

We kijken niet perse naar de oorspronkelijke schuld maar het gaat om het maandbedrag dat je kwijt bent aan een "lening", elke lening wordt op die manier berekend. En zo ook je maximale hypotheek, alleen wordt het niet op die manier uitgedrukt, maar net een maximale hypotheek in totaal.

Stel je mag op je inkomen een hypotheek dragen van 1000 euro per maand.
Een studieschuld van 18.000 euro betekent 100 euro per maand (15 jaar). Dus er blijft een bedrag over van 900 euro per maand voor je hypotheek, dat is je max. Die 100 euro blijft hetzelfde of je schuld in het begin is of over 10 jaar, de 100 euro is hetzelfde.

Wanneer je een aanvullende aflossing doet van bijv 5.000 euro. Dan ben je per maand niet meer 100 euro kwijt maar 72 euro. Oftewel je hebt 928 euro over voor je hypotheek en daar hoort een max bij.

Hopelijk is het duidelijk, zo niet laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Wispe schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:42:
[...]

Op dag 1 na je afstuderen zijn je maandlasten 100 euro. Na jaren afgelost te hebben, zijn je maandlasten 50 euro. Wil je een huis kopen, kijken ze naar die 100 euro en dat is geheel logisch volgens jou?

Ga ergens anders trollen.
Je studieschuld extra aflossen helpt

Hypotheekverstrekkers rekenen met de oorspronkelijke studieschuld omdat de maandlast gebaseerd is op de beginschuld. Heb je een deel van je studieschuld afgelost, dan mag de hypotheekadviseur uitgaan van het lagere bedrag. Let op: het gaat hier dan wel om een extra aflossing boven op de maandelijkse aflossing. Heb je niet extra afgelost, dan gaat de geldverstrekker dus uit van de oorspronkelijke studieschuld bij de aanvraag van de hypotheek.

Een aantal hypotheekverstrekkers houdt geen rekening met extra aflossen. Bespreek met je hypotheekadviseur welke dit zijn. Heb je extra afgelost op de studieschuld, dan moet je dit aantonen met correspondentie van de DUO. Uit de correspondentie moet ook blijken dat het maandbedrag is verlaagd.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Toen hadden ze nog geen vast bedrag begrijp ik?
Prijzen lijken veranderd inderdaad, die 1950 was alleen voor advies. Geen taxatie ed.

Voor 4K moet je ook een lokale makelaar kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-05 10:38
Zoals eerder verteld heb ik vorige maand een huis gekocht. Vond het lastig wat te bieden.
Uiteindelijk 15.000 boven de vraagprijs geboden. Aangezien ik voorheen steeds misliep. Hier in de regio groot tekort aan woningen.
Nu het logboek ontvangen. Heb uiteindelijk 9500 euro meer geboden dan het bod onder mij.
Dat is het vieze spelletje met opbod. Maargoed ik ben er blij mee.
Woning die ik verkocht heb vorig jaar was 46.000 euro boven de vraagprijs geboden. Dit natuurlijk met mijn ex moeten delen maar dan blijft er nog 23.000 euro over.
Er waren 7 biedingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Mastergo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:33:
Uiteindelijk 15.000 boven de vraagprijs geboden.
(..)
Nu het logboek ontvangen. Heb uiteindelijk 9500 euro meer geboden dan het bod onder mij.
Dat is het vieze spelletje met opbod.
Hoezo vies spelletje? Je mag toch bieden wat je het waard vindt? Jij vindt het vp+15K waard, een ander vp+9,5K. Wat is daar vies aan? Niemand vertelt jou dat het 15K moet zijn, dat maak je er zelf van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Toke_gt schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:06:
[...]

Hoezo vies spelletje? Je mag toch bieden wat je het waard vindt? Jij vindt het vp+15K waard, een ander vp+9,5K. Wat is daar vies aan? Niemand vertelt jou dat het 15K moet zijn, dat maak je er zelf van.
Nouja het vieze spelletje dat als je het echt wilt hebben je heel veel gaat bieden. En geen idee hebt wat de concurrent doet. Ook word je bij bezichtiging al opgenaaid. Dat er al biedingen zijn. Gezien de datum's met biedingen klopte dit ook. Maar ergens is het een mentaal spelletje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Mastergo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Nouja het vieze spelletje dat als je het echt wilt hebben je heel veel gaat bieden. En geen idee hebt wat de concurrent doet. Ook word je bij bezichtiging al opgenaaid. Dat er al biedingen zijn. Gezien de datum's met biedingen klopte dit ook. Maar ergens is het een mentaal spelletje.
Nu heb je een woning voor een bod waar je achter stond en zou ik ontzettend blij zijn en vooral niet zuur over dat het misschien net een paar duizend euro teveel was.

Er zat 9,5k tussen. Maar misschien waren ze voor bijv. 5k verschil voor een ander gegaan vanwege betere voorwaarden zoals voorbehouden of opleverdatum. Bij onze verkoop kostte elke maand extra ons bijv. heel veel geld. Dat weet je niet en zul je ook niet te weten komen.

Dus als je het nog kan betalen, open een fles bubbels. Gefeliciteerd 8)

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Zoals eerder verteld heb ik vorige maand een huis gekocht. Vond het lastig wat te bieden.
Uiteindelijk 15.000 boven de vraagprijs geboden. Aangezien ik voorheen steeds misliep. Hier in de regio groot tekort aan woningen.
Woning die ik verkocht heb vorig jaar was 46.000 euro boven de vraagprijs geboden. Dit natuurlijk met mijn ex moeten delen maar dan blijft er nog 23.000 euro over.
Er waren 7 biedingen.
Gefeliciteerd! De nummer 2 bieder heeft ongetwijfeld de mogelijkheid gehad om met een beter bod te komen. Had het gat kleiner dan 9,5k geweest dan hadden ze dat misschien wel gedaan.

Een woning koop je alleen als je het beste bod hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

Is toch zelfde met een Picasso via Marktplaats? Is dat ook een vies spelletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er waren 7 biedingen.
Maar jij hebt een huis en nummer 2 niet.
Die mag weer bezichtigen, stress, overbieden, etc. Is ook wel wat waard.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En als je wel geweten had wat de ander geboden had, had die ook kunnen weten wat jij geboden had en had die vervolgens misschien weer meer geboden dan wat jij nu geboden had.
Juist door niet te weten wat de ander biedt worden de echt vieze spelletjes voorkomen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Er waren 7 biedingen.
Ach... jij hebt nog een logboek ontvangen, het huis wat ik gekocht heb is opeens op magische wijze uit mijn Move.nl account verdwenen en de keren dat hij er nog wel in stond was het biedlogboek ook niet te vinden. Nu weet ik wel dat die makelaar er een handje van heeft biedingen achteraf "af te wijzen" (toevallig gehad bij een andere woning) dus het zou me niets verbazen dat wanneer ik het bij hen op vraag ik opeens de enige bieder blijk te zijn ;)

Makelaars horen in het gros van de gevallen gewoon op dezelfde hoop als auto- en keukenverkopers ;)

Ik zou me over die 9500 niet al te druk maken, je weet dat je met overbieden voor het mooie eigenlijk altijd "teveel" betaald, aan de andere kant wat is die 9500 euro op het totaal, het niet meer hebben van bezichtigingen, de stress en het moeten wachten na het doen van een bod e.d. en voor je het weet is het huis ook al weer 9500 meer waard.

Ik ben maar een maand of 5 op zoek geweest naar een huis en had toen beet maar was het ook goed zat, kan me goed voorstellen dat mensen die al langer dan een jaar aan het zoeken zijn het helemaal beu moeten zijn.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Hoe had je het anders willen doen. Wanneer meerdere mensen hetzelfde bod uitbrengen, op "sollicitatie" en de leukste mag het huis kopen? Er is toch altijd iets "oneerlijks". Je biedt tegen elkaar op, speelt met voorbehouden, en je biedt wat jij het waard vind.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Crazy D schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Hoe had je het anders willen doen. Wanneer meerdere mensen hetzelfde bod uitbrengen, op "sollicitatie" en de leukste mag het huis kopen? Er is toch altijd iets "oneerlijks". Je biedt tegen elkaar op, speelt met voorbehouden, en je biedt wat jij het waard vind.
Op een openbare veiling zit er ook een "oneerlijk" aspect aan, die met de dikste beurs wint. Maar met dat bieden via een logboek blijft het een ondoorzichtig spelletje en worden mensen "gek" gemaakt.

Wat nu als je het biedlogboek volledig inzichtelijk maakt? Dan krijg je misschien dat er toch evenwichtiger geboden gaat worden, en dat werkt 2 kanten op maar zal per saldo negatief uitpakken voor makelaars. En daarom komt die sector niet zelf met goede maatregelen.

Onze potentieel financieel adviseur laatst: "nee hoor, die misstanden bij makelaars zijn verleden tijd." Ik weet niet of ik met die persoon in zee wil........

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Ik wil eigenlijk ook helemaal niet weten hoeveel ik teveel heb betaald. Dat maakt mij misschien alleen maar ongelukkiger. Ik koop iets weloverwogen en sta daar achter.

Vorig jaar een huis gekocht. Stevig overboden want de woning stond niet marktconform geprijsd, ik vermoed dat er andere bieders ook overboden hebben. Misschien ook niet, dan hebben we teveel betaald. Niet aan denken, we wonen hier nu heerlijk.

Begin dit jaar een andere auto gekocht. Oude auto ingeruild. Inruilprijs was "oke", maar ik had er meer van verwacht. Ik heb sindsdien bewust niet gezocht waar de auto weer te koop kwam en tegen welke prijs. Ook bewust na die tijd niet gezocht naar vergelijkbare auto's als de nieuwe. Inmiddels geniet ik volop van de nieuwe auto. Prima.

In mindere mate doe ik dat ook met elektronica, TV's of telefoons die ik koop. Ik koop ze weloverwogen tegen een prijs waar ik vrede mee heb. Dat er dan een x aantal maanden een betere aanbieding is, is dan jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Makelaars die belangstellenden onder druk zetten om een goed bod te doen om zo het huis zo goed mogelijk te verkopen voor de opdrachtgever, dat is toch van alle tijden? Toen wij in 2008 kochten stond het huis al drie maanden te koop maar was er toch 'wel veel interesse'. Ons huidige huis zou alleen weggaan voor minimaal de vraagprijs, maar toch is ons bod onder de vraagprijs geaccepteerd zonder tegenbod. Het hoort er gewoon bij, net als de keuken die goedkoper kan als je vandaag beslist of de Tell Sell tuperware set waar je nu niet 2, maar 3 extra bekertjes bij krijgt. Een beetje druk zetten hoort bij verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wij hebben vorig jaar een bod gedaan op een huis. Niet geworden omdat de andere partij betere voorwaarden had ondanks lager bod. Nou ben ik benieuwd welk bedrag de andere partij heeft geboden. Gebruik daarom het kadaster en SMS dan KOOPSOM (POSTCODE) (HUISNUMMER). Echter geen respons na één jaar maandelijks SMSen. Is er een andere manier om dit te achterhalen buiten de makelaar om?

[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 07-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij kochten onze woning buiten Funda om, dus er was geen vraagprijs en ook geen andere kijkers/bieders (uniek destijds in 2021).
Of we teveel betaald hebben geen flauw idee , vergelijkbare woningen werden met 100-250k overboden. Daar met de verkoop wel van kunnen profiteren en icm lage rente lage lasten (EWF is ongeveer gelijk).

Inmiddels hebben we ruim 200k erin gestoken en wil de verkoper (heeft er 25j gewoond) komen kijken. Beetje vreemd wel maargoed we gaan t zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 07-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
souljah1h schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:53:
Wij hebben vorig jaar een bod gedaan op een huis. Niet geworden omdat de andere partij betere voorwaarden had ondanks lager bod. Nou ben ik benieuwd welk bedrag de andere partij heeft geboden. Gebruik daarom het kadaster en SMS dan KOOPSOM (POSTCODE) (HUISNUMMER). Echter geen respons na één jaar maandelijks SMSen. Is er een andere manier om dit te achterhalen?
Heb je bij je mobiele provider soms een blokkade staan op betaalnummers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 13:16
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:09:
Inmiddels hebben we ruim 200k erin gestoken en wil de verkoper (heeft er 25j gewoond) komen kijken. Beetje vreemd wel maargoed we gaan t zien.
Bij ons ook, hadden er 30 jaar gewoond. Zijn gewoon benieuwd naar wat wij ervan hebben gemaakt. Uurtje op koffie, rondleiding en weg waren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
Wij hebben vorig jaar een bod gedaan op een huis. Niet geworden omdat de andere partij betere voorwaarden had ondanks lager bod. Nou ben ik benieuwd welk bedrag de andere partij heeft geboden. Gebruik daarom het kadaster en SMS dan KOOPSOM (POSTCODE) (HUISNUMMER). Echter geen respons na één jaar maandelijks SMSen. Is er een andere manier om dit te achterhalen buiten de makelaar om?
Ik heb dat bij 6 van de 7 postcodes die ik opgevraagd heb. Het kadaster maar benaderd, maar geheel in hun stijl kwam daar niets nuttigs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 21:09

CeesKees

I rest my Kees

supersoco80 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb dat bij 6 van de 7 postcodes die ik opgevraagd heb. Het kadaster maar benaderd, maar geheel in hun stijl kwam daar niets nuttigs uit.
Misschien is het huis nog niet gepasseerd.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je t adres pmt dan kijk ik even in WL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:29:
[...]

Bedankt :) Inmiddels een DM gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

souljah1h schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Bedankt :) Inmiddels een DM gedaan.
10% overboden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 22:11
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:29:
[...]

WL ?

En als sms niet werkt kan je het ook toch per mail opvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
ebk71 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:24:
[...]

WL ?

En als sms niet werkt kan je het ook toch per mail opvragen?
Walter Living. Vroeger had je nog betaalbare abo's, tegenwoordig maar 1 van 40 euro p maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
floriz87 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:25:
[...]

Walter Living. Vroeger had je nog betaalbare abo's, tegenwoordig maar 1 van 40 euro p maand.
WL is inmiddels gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Laatst online: 22:27
Laapo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:32:
[...]

WL is inmiddels gratis
Maar dan krijg je geen koopsommen te zien. Als in, daadwerkelijke verkoopprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

floriz87 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Maar dan krijg je geen koopsommen te zien. Als in, daadwerkelijke verkoopprijs.
Wel, als je naar beneden scrolt dan zie je de historische verkopen (met die groene en rode bolletjes), dan even zoeken naar de juiste en je ziet hoeveel er onder of overboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
Wij kochten onze woning buiten Funda om, dus er was geen vraagprijs en ook geen andere kijkers/bieders (uniek destijds in 2021).
Of we teveel betaald hebben geen flauw idee , vergelijkbare woningen werden met 100-250k overboden. Daar met de verkoop wel van kunnen profiteren en icm lage rente lage lasten (EWF is ongeveer gelijk).

Ik doe altijd via kadaster.nl en dan een koopsominformatie kost 2,80 euro.

Zo bij alle woningen waar ik interesse in had opgevraagd. Ook om te kijken waar woningen in de wijk voor weggegaan zijn. Maar het zegt uiteindelijk helemaal niets ben ik wel achtergekomen. Als voorbeeld in dezelfde straat waren dezelfde huizen voor max 10.000 overboden. Bood ik 12.000 erboven. Ging het huis 30.000 boven vraagprijs weg bleek later. Tja ieder huis is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
CeesKees schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Misschien is het huis nog niet gepasseerd.
Het gaat om huizen waar we vorig jaar tussen februari en juni op geboden hebben. Het lijkt me sterk dat er daar zoveel niet van gepasseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Lelletje schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Bij ons ook, hadden er 30 jaar gewoond. Zijn gewoon benieuwd naar wat wij ervan hebben gemaakt. Uurtje op koffie, rondleiding en weg waren ze.
Ik heb zelfs tegen de oude bewoonster gezegd dat ze best nog eens langs mocht komen om te kijken wat er van geworden is. Mevrouw moest haar huis verkopen omdat ze eenzijdig verlamd is geraakt en niet meer thuis kon wonen (en die kreeg ze net nadat ze een nieuwe hypotheek had geregeld om de boel grondig te verbouwen en weer strak te trekken). Ze had de tranen in d'r ogen staan tijdens de eindinspectie en had het er zichtbaar lastig mee om weg te gaan uit het huis.

Inmiddels is ze een keertje langs geweest om te komen kijken en de post op te komen halen die hier nog lag (ik vond nog wat ongeopende Bol.com pakketjes in de keuken tijdens het opruimen die de makelaar waarschijnlijk uit het zicht had gelegd).

Gister ook de makelaar maar eens gemaild en het biedlogboek opgevraagd, het was immers in Move niet terug te vinden na aankoop en het huis was inmiddels zelfs helemaal uit mijn account verdwenen (wat wonderlijk is want alle andere huizen staan er nog gewoon in, ook degene die al lang en breed verkocht zijn), onder aan de streep 500 euro meer geboden dan de eerstvolgende onder mijn bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 11:11

Je kan toch ook nee zeggen als je het niet wilt?

Ik vond het juist leuk, kunnen ze zien hoe het nu eruit ziet. Ze wonen nu een stuk kleiner, maar wel gratis (door het kopen van een kleiner huisje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 12:36
Sport_Life schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Wel, als je naar beneden scrolt dan zie je de historische verkopen (met die groene en rode bolletjes), dan even zoeken naar de juiste en je ziet hoeveel er onder of overboden is.
Je bedoelt in het woning waarderapport op de pagina "koopsommen van vergelijkbare huizen"? Dat is wel interessante info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:48
.

[ Voor 99% gewijzigd door r.e.s op 09-06-2023 21:44 . Reden: reactie paar posts terug gemist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Laatst online: 30-05 15:28
Ik dacht slim te zijn om een hypotheekadviseur in te schakelen maar eigenlijk gaat mijn hypotheekaanvraag van kwaad tot erger.

Nu heb ik twee keuzes, verder de aanvraag in gaan en hopen dat ik na volledig aflossen van de DUO studielening wel het juiste bedrag kan lenen. Mijn aangevraagde hypotheekbedrag kan dan omhoog tot de taxatiewaarde, maar dit is waarschijnlijk opnieuw opstarten van de aanvraag?
Optie 2 is stopzetten en direct met mijn huisbank gaan praten, daar staat de doorlooptijd van 1 dag. Ik ben nu al 1 maand bezig maar duurt mij te lang.

Even mijn ervaring hierin. Wij hebben +-7 jaar geleden ons huis gekocht / hypotheek afgesloten. Dit toen via een grote bank en die gingen uit van mijn restschuld.

Initieel moest ik mijn oorspronkelijke schuld (31k) doorgeven. Maar doordat ik aan kon tonen dat ik structureel (maandelijks) additioneel aan het aflossen was, werd er gerekend met de restschuld (5k).

Let wel: ik moest alle losse additionele boekingen aanleveren via rekeningafschriften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:04
sarlo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Even mijn ervaring hierin. Wij hebben +-7 jaar geleden ons huis gekocht / hypotheek afgesloten. Dit toen via een grote bank en die gingen uit van mijn restschuld.

Initieel moest ik mijn oorspronkelijke schuld (31k) doorgeven. Maar doordat ik aan kon tonen dat ik structureel (maandelijks) additioneel aan het aflossen was, werd er gerekend met de restschuld (5k).

Let wel: ik moest alle losse additionele boekingen aanleveren via rekeningafschriften.
De reden waarom je je oorspronkelijke restschuld moet opgeven is omdat die bepalend is voor de minimale maandlasten (en dus het bedrag dat je minder te besteden hebt per maand). Als je dus structureel extra aflost zou ik zeggen dat je nóg minder te besteden hebt. En als je dat zou afbouwen zou je weer uit moeten gaan van het oorspronkelijke bedrag.

Waarom ik vermoed dat dit in jou bedrag niet gebeurd is, is omdat je restschuld vrij laag is (5k) en je met je additionele aflossing waarschijnlijk binnen een paar jaar (2 a 3?) volledig afgelost zou hebben en dat budget dan dus ook vrij komt om de rest van de 30-jarige hypotheek te kunnen dragen.

Het grootste verschil met 7 jaar geleden is dat dergelijk maatwerk eigenlijk door vrijwel geen bank meer gebeurd en ze steeds meer en meer de regeltjes tot op de letter zijn gaan volgen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:24

je kunt die adviseur toch niet meer serieus nemen, laat staan hem/haar betalen voor een opdracht?:-0 mijn vertrouwen zou tot onder het nulpunt dalen en maken dat ik de opdracht intrek obv wanprestatie. Wat een dramatisch resultaat als je dit niet snapt als "hypotheekadviseur", het is letterlijk je werk om dat te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00
Mijn ondeskundige mening:

Ligt er nog wel een vloer in als je de overdracht hebt? Ik vind het ver gaan wat ze allemaal meenemen.

Misschien heb je kans omtrent de Quooker. Die staat niet in het woordenboek, zoals bijvoorbeeld de kliko er wel in staat. Gaat dus echt om het merk.

Ook de thermostaat is een raar verhaal. Zonder thermostaat kan je die cv niet gebruiken, dus die hoort gewoon te blijven. Anders zouden ze net zo goed de ketel ook kunnen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Deewop schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:05:
[...]

Mijn ondeskundige mening:

Ligt er nog wel een vloer in als je de overdracht hebt? Ik vind het ver gaan wat ze allemaal meenemen.

Misschien heb je kans omtrent de Quooker. Die staat niet in het woordenboek, zoals bijvoorbeeld de kliko er wel in staat. Gaat dus echt om het merk.

Ook de thermostaat is een raar verhaal. Zonder thermostaat kan je die cv niet gebruiken, dus die hoort gewoon te blijven. Anders zouden ze net zo goed de ketel ook kunnen meenemen.
De vloer gelukkig nog wel :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
De verkopende partij heeft zich aan de lijst met zaken te houden. Ze mogen daarin alles opschrijven wat ze meenemen. Schakelaars hoeven niet teruggeplaatst te worden. Verder moet de staat zijn zoals tijdens bezichtiging.

Quooker is een beetje luxaflex. Merknaam is de naam geworden voor de soort. Denk niet dat bezwaar maken zin heeft. Als het wel heel belangrijk voor jou was heb je dan de Quooker niet goed bekeken?

Tijdens de onderhandelingen had je ook kunnen onderhandelen over de lijst met zaken. Tijdens eindinspectie moet het alleen conform zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
HEY_DUDE schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:38:
[...]

De verkopende partij heeft zich aan de lijst met zaken te houden. Ze mogen daarin alles opschrijven wat ze meenemen. Schakelaars hoeven niet teruggeplaatst te worden. Verder moet de staat zijn zoals tijdens bezichtiging.

Quooker is een beetje luxaflex. Merknaam is de naam geworden voor de soort. Denk niet dat bezwaar maken zin heeft. Als het wel heel belangrijk voor jou was heb je dan de Quooker niet goed bekeken?

Tijdens de onderhandelingen had je ook kunnen onderhandelen over de lijst met zaken. Tijdens eindinspectie moet het alleen conform zijn.
Tijdens de onderhandelingen meermaals aangegeven dat ik met de verkopers om tafel wou om alles even door te spreken.
Was afgeschoten met “nee, dit is finaal”
Wou best tegen de nieuwprijs van dingen betalen als ze dat graag wouden, scheelt mij ook onnodig gedoe.

Wat betreft die schakelaars; dan is de verlichting van ruimtes dus niet meer te bedienen tenzij ik er zelf weer aan/uit schakelaars inbouw. Het is dus geen vereiste dat dat functioneel opgeleverd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Valandin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Tijdens de onderhandelingen meermaals aangegeven dat ik met de verkopers om tafel wou om alles even door te spreken.
Was afgeschoten met “nee, dit is finaal”
Wou best tegen de nieuwprijs van dingen betalen als ze dat graag wouden, scheelt mij ook onnodig gedoe.

Wat betreft die schakelaars; dan is de verlichting van ruimtes dus niet meer te bedienen tenzij ik er zelf weer aan/uit schakelaars inbouw. Het is dus geen vereiste dat dat functioneel opgeleverd wordt?
Je hebt getekend dus je bent er mee akkoord gegaan dat het finaal is. Waarom zou de verlichting moeten functioneren. Er hoeft geen lamp in te hangen. Armaturen mogen ook gewoon mee. Bij mijn verkoop had ik alle smart verlichting eruit getrokken maar wel schakelaars terug geplaatst. De allergoedkoopste meuk. Alles netjes op de lijst met zaken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04
Je bent denk ik wel te aardig geweest. Weet niet of je een aankoopmakelaar had?

Ik heb ook al m’n Hue spullen eruit gehaald. Maar wel alle schakelingen weer hersteld. Alleen al om het feit dat de koper anders nooit kan weten welke lampen er op een hotelschakeling zit.

Neemt niet weg dat de verkoper een rare is… of waren ze erg ontevreden over de verkoopprijs?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
kw_nl schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:03:
Je bent denk ik wel te aardig geweest. Weet niet of je een aankoopmakelaar had?

Ik heb ook al m’n Hue spullen eruit gehaald. Maar wel alle schakelingen weer hersteld. Alleen al om het feit dat de koper anders nooit kan weten welke lampen er op een hotelschakeling zit.

Neemt niet weg dat de verkoper een rare is… of waren ze erg ontevreden over de verkoopprijs?
Ja hindsight hé. Nee, was een net bod. +-10% boven de vraagprijs. Ik weet dat ik akkoord gegaan ben met de lijst van zaken, daar sta ik ook achter. Vraag me alleen af of sommige dingen eigenlijk wel “mogen”.

Bij een ‘X gaat mee’ weet ik natuurlijk niet wat er achterblijft. Als een plank van de muur gaat moet dat ook opgevuld worden. Ging er van uit dat dat voor andere zaken (uit mijn lijstje) ook zo was.

Probeer me nu gewoon zo goed mogelijk voor te bereiden op de afronding, dat ik niet akkoord ga met dingen die niet zo horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Jeetje, ik zou me kapot schamen als ik zo'n verkoper was...
Mijn huis komt volgende week op Funda en ik ga hem opleveren zoals hij nu is en je op de foto's kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Valandin schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Ja hindsight hé. Nee, was een net bod. +-10% boven de vraagprijs. Ik weet dat ik akkoord gegaan ben met de lijst van zaken, daar sta ik ook achter. Vraag me alleen af of sommige dingen eigenlijk wel “mogen”.

Bij een ‘X gaat mee’ weet ik natuurlijk niet wat er achterblijft. Als een plank van de muur gaat moet dat ook opgevuld worden. Ging er van uit dat dat voor andere zaken (uit mijn lijstje) ook zo was.

Probeer me nu gewoon zo goed mogelijk voor te bereiden op de afronding, dat ik niet akkoord ga met dingen die niet zo horen.
Als een plank van de muur gaat en de toiletrolhouder meegenomen wordt, dan is er geen enkele regel die zegt dat de gaten opgevuld moet worden. Het is geen huurhuis hè. ;)

Je koopt een woning in de staat zoals jij hem bekeken hebt en akkoord op gaf. Als daarbij een muur half afgebroken was tijdens de bezichtiging krijg je die halve muur ook opgeleverd.

Maar man man man, wat een azijnzeikers zeg. Dimmers meenemen… 8)7 als het nou allemaal dure smartdimmers zijn dan kan ik het me nog voorstellen, zeker als de koper er geen gebruik van wil gaan maken.

CV thermostaat moet vziw gewoon aanwezig zijn. Dus een slimme vervangen door een simpele mag wel. Een woning moet namelijk te verwarmen zijn. Zo mag een koper ook niet besluiten de meterkast mee te nemen. Dan voldoet een woning niet aan de minimale vereisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Het is toch gewoon roerend mag meegenomen worden, onroerend moet blijven, tenzij het in het contract is overeengekomen dat het meegenomen wordt?

Als er in de lijst staat dat de thermostaat wordt meegenomen lijkt me dat gewoon mogen dus, omdat dat zo is afgesproken. Bij huurhuizen heb je inderdaad wat meer regels. (bij ons werd de wc-rolhouder ook meegenomen ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-06-2023 08:38 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Als dit knaagt dan had je de overeenkomst af moeten breken of een prijs moeten onderhandelen waar je het had weggelachen.

Die Quooker is een randgevalletje. Wordt inderdaad ook als generieke naam gebruikt.

Voor de rest mag je contractueel alles overeenkomen om mee te nemen - roerend en onroerend, al is het het dak. Als je daarbij geen substitutie afspreekt dan zal het gewoon leeg achterblijven. Die buitenbedrading zul je wel gewoon in weer en wind met een kroonsteen aantreffen. Niet netjes, maar ook geen schade en niets meer aan te doen.

Met deze voorgeschiedenis zou ik het volgende doen voor de eindinspectie en overdracht:

Per ruimte een A4 voorbereiden met foto's en relevante punten uit de lijst van zaken en dat gebruiken om te controleren dat er niet meer is meegenomen. Maak een onderscheid tussen onroerend (mag alleen meegenomen worden indien overeengekomen) en roerend (mag meegenomen worden zolang niet is overeengekomen dat het achterblijft).

Neem een zaklamp mee aangezien de verlichting weg is.

Als er zaken ontbreken stel je je zeer zakelijk op en geef tegen de makelaar aan dat verkoper het direct nog voor de overdracht dient te herstellen of de genoemde zaken meeneemt naar de notaris.

Leidt dit tot een situatie waarbij zaken niet direct geleverd kan worden, neem dan de notaris even apart.
Bedenk van tevoren of je het transport wilt uitstellen, een voldoende hoog bedrag in depot of vermindering van koopprijs ter compensatie.

Wat er ook gebeurt houd je rug recht, want bij dit soort verkoper ga je na transport geen verhaal meer kunnen halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 11-06-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
@Valandin Mogelijk zijn de verkopers in hun wiek geschoten omdat de eerste verkoop is afgeketst. En willen ze daarom nu alles van enige waarde meenemen wat maar losgehaald kan worden om het een ander niet te gunnen of omdat ze minder geld over hebben om nieuwe huis in te richten. Soms gaat dat zo, stress doet rare dingen met mensen. Staat tegenover dat bij de uiteindelijke oplevering de soep niet altijd zo heet gegeten wordt. (Paar maanden terug was er een ietwat vergelijkbare situatie)

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op deze zonnige zondagmorgen een vraag die ons nu even bezighoudt gezien we bezig zijn met de eventuele aankoop van een nieuwbouwwoning die naar verwachting gereed is begin 2025 (zou eerder kunnen, maar gaan we niet vanuit).

We hebben nu een prima koopwoning die bijna 2,5 keer zoveel waard is geworden in 6 jaar. Vorig jaar konden we het super verkopen, maar je moet zelf ook maar een geweldige woning vinden. Die lijken we nu gevonden te hebben. Ons huis zal dus moeten worden verkocht, maar de onzekerheid vinden wij best wel spannend.

Het lijkt ons vreemd om ons huis op korte termijn al te koop te zetten, omdat natuurlijk niemand (denken wij) er pas over 18 maanden in wil. Een andere optie is uiteraard om sneller te verkopen en te verkassen naar ouders of vrije sector.

Zijn er verhalen bekend van clausules van 1,5 jaar waarin er toch mensen zijn die zeggen: we wachten wel? Of moeten we de markt in de gaten houden en kijken wanneer de verkoop aantrekkelijk is (of weer wordt). We wonen in Utrecht, dus maak me op zich niet zoveel zorgen over de markt en denk dat we ons huis nog wel goed kunnen verkopen. Maar als het meer 50k gaat zakken dan gaan we dat natuurlijk wel voelen in onze portemonnee.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nfin1ty
RobbieB schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Het grootste verschil met 7 jaar geleden is dat dergelijk maatwerk eigenlijk door vrijwel geen bank meer gebeurd en ze steeds meer en meer de regeltjes tot op de letter zijn gaan volgen.
Dit is dus gewoon niet waar, als jij als adviseur gewoon de juist informatie aantoont, met bijv extra aflossingen en een nieuw maandbedrag dan wordt daar rekening mee gehouden.

De regels tot op de letter volgen is juist uitgaan van het maandbedrag wat je kwijt bent en niet makkelijk de gehele schuld nemen.

Dit is gewoon een geval van een adviseur die zijn werk niet goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nfin1ty
THE_BASE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:39:
Op deze zonnige zondagmorgen een vraag die ons nu even bezighoudt gezien we bezig zijn met de eventuele aankoop van een nieuwbouwwoning die naar verwachting gereed is begin 2025 (zou eerder kunnen, maar gaan we niet vanuit).

We hebben nu een prima koopwoning die bijna 2,5 keer zoveel waard is geworden in 6 jaar. Vorig jaar konden we het super verkopen, maar je moet zelf ook maar een geweldige woning vinden. Die lijken we nu gevonden te hebben. Ons huis zal dus moeten worden verkocht, maar de onzekerheid vinden wij best wel spannend.

Het lijkt ons vreemd om ons huis op korte termijn al te koop te zetten, omdat natuurlijk niemand (denken wij) er pas over 18 maanden in wil. Een andere optie is uiteraard om sneller te verkopen en te verkassen naar ouders of vrije sector.

Zijn er verhalen bekend van clausules van 1,5 jaar waarin er toch mensen zijn die zeggen: we wachten wel? Of moeten we de markt in de gaten houden en kijken wanneer de verkoop aantrekkelijk is (of weer wordt). We wonen in Utrecht, dus maak me op zich niet zoveel zorgen over de markt en denk dat we ons huis nog wel goed kunnen verkopen. Maar als het meer 50k gaat zakken dan gaan we dat natuurlijk wel voelen in onze portemonnee.
Oplever datum ver in de toekomst zetten, dat komt wel voor. Langste die ik heb meegemaakt is echter 12 maanden. Reden daarvan is ook dat de hypotheek offerte vaak ook max 12 maanden geldig is.

Je zou voor een veel lager bedrag kunnen overbruggen om het risico te verlagen voor jezelf. Soms ook verstandig om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
Toke_gt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:04:
@Valandin Mogelijk zijn de verkopers in hun wiek geschoten omdat de eerste verkoop is afgeketst. En willen ze daarom nu alles van enige waarde meenemen wat maar losgehaald kan worden om het een ander niet te gunnen of omdat ze minder geld over hebben om nieuwe huis in te richten. Soms gaat dat zo, stress doet rare dingen met mensen. Staat tegenover dat bij de uiteindelijke oplevering de soep niet altijd zo heet gegeten wordt. (Paar maanden terug was er een ietwat vergelijkbare situatie)

***members only***
@Toke_gt en iedereen die gereageerd heeft.
Bedankt, erg informatief allemaal. Dan weet ik nu hoe ik dit traject in kan gaan.

Wat betreft dat de eerste verkoop misschien is afgeketst, wellicht. Maar ik heb voor het tekenen dus meermaals aangegeven dat ik graag de lijst van zaken samen met de verkoper door wou nemen, omdat er wat zaken op stonden die meegenomen werden die ik graag voor een meerprijs wou overnemen, maar dat werd afgekaatst, als de verkopers alle waarde er uit wilden halen, lijkt me dat ze daar dan wel even in mee zouden gaan.

Anyhow, ik weet voldoende! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rukapul schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:59:
Als er zaken ontbreken stel je je zeer zakelijk op en geef tegen de makelaar aan dat verkoper het direct nog voor de overdracht dient te herstellen of de genoemde zaken meeneemt naar de notaris.

Leidt dit tot een situatie waarbij zaken niet direct geleverd kan worden, neem dan de notaris even apart.
Bedenk van tevoren of je het transport wilt uitstellen, een voldoende hoog bedrag in depot of vermindering van koopprijs ter compensatie.

Wat er ook gebeurt houd je rug recht, want bij dit soort verkoper ga je na transport geen verhaal meer kunnen halen.
Je mag toch als koper de verkoper aansprakelijk stellen en 0,1% (dus 1/1000ste) van de koopsom per dag eisen totdat het opgelost is zoals overeengekomen in het koopcontract?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
Even een crosspost vanuit het "WTF Deel je ervaringen topic" wat relevant is aan onze zoektocht naar een huis momenteel.
sarlo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:36:
Je bent op huizenjacht, je hebt een huis gevonden wat qua locatie, bouw etc alle vakjes afgevinkt, je gaat niet eens onderhandelen omdat gewoon alles is wat we willen en bieden dus de vraagprijs en ineens willen de verkopers toch nadenken over je aanbod. :?

Zelfs de makelaar snapt er niets van want we zijn de enige bieder, willen passeren op dezelfde tijd als de verkopers, hebben de hypotheek al rond dus kunnen meteen aan tafel etc. We kiezen er zelfs voor om alvast te kopen zonder dat we überhaupt ons eigen huis kwijt zijn.

Echt soms begrijp ik mensen niet 8)7 , dus heb maar meteen aangegeven: ons bod staat tot maandag en anders succes ermee.
Even wat additionele informatie:
  • Huis staat al even te koop en de initiële vraagprijs van 375k is al bijgesteld naar 359k
  • Naast het finaliseren van onze hypotheek (die al akkoord is voor de bank voor een hogere vraagprijs en een lagere verkoopprijs van ons huis om risico af te dekken), geen ontbindende voorwaarden. Wel laten we een onderzoek doen maar we nemen geen clausule op als: "reparatie boven bedrag xxx zorgt voor ontbinding". Mochten er grove contractuele gebreken zijn, dan is er altijd nog een BW. Tijdens de bezichtiging ben ik geen vocht, problemen aan de fundering, kruipruimte, scheuren in het metselwerk etc tegengekomen.
  • Ben met de makelaar het gesprek aangegaan over de prijs en die liet doorschemeren dat de mensen echt de vraagprijs willen. Na overleg met mijn wederhelft zijn we daarin meegegaan omdat we echt daar willen wonen. Dus de makelaar een informeel bod gegeven van de vraagprijs (de makelaar weet dus niet dat we in eerste instantie 350k wilden bieden).
  • Heb een duidelijke deadline neergelegd wat betreft ons bod omdat er nog een huis is waar we interesse in hebben, maar dat verloopt via inschrijving en is duurder (dus moet er meer van de overwaarde richting de hypotheek ipv naar verbouwing / verbetering van de woning).
Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan vergelijken en ook data gaan ophalen via WL. In die specifieke wijk, zijn aldus de data is er recentelijk nog maar één woning verkocht boven de vraagprijs, zie onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lszUrGmfYvl4D4U0MxgwtWZpmZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/euG6MsubO3lDZC1xU2i2EDW1.png?f=user_large

Ook is de vraagprijs in lijn met vergelijkbare objecten (ik ben zelf opgegroeid in de specifieke wijk en klasgenoten gehad in hetzelfde blok en omliggende woningen gewoond hebben, dus heb prima referentiemateriaal qua inhoud, kamers etc).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2et5BTXX8UjxHFQZ8xkQv9IsXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GU3pwILQI2gyCzvTH2fdcdv.png?f=fotoalbum_large

Nu kan ik er eigenlijk met mijn hoofd nog steeds niet bij wat hier verder achter kan zitten dan dat de mensen;
1) hopen op een hoger bod; als in ze zakken van 375 naar 359 met de hoop op een bod van 375
2) tijd willen rekken

De makelaar zelf geeft ook aan dat hij er met zijn hoofd niet bij kan (het is en blijft de makelaar dus geloven doe ik hem niet) en dat ons bod volledig voldoet aan de wensen en eisen van de verkopers (en de kinderen).

Wat zou ik nog kunnen doen om dit om te draaien in ons voordeel naast overbieden (wat ik dus niet van plan ben en ja daar zijn wij heel stug in en ja dat kan ons misschien de das om doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
sarlo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:57:
ons bod volledig voldoet aan de wensen en eisen van de verkopers (en de kinderen).

Wat zou ik nog kunnen doen om dit om te draaien in ons voordeel naast overbieden (wat ik dus niet van plan ben en ja daar zijn wij heel stug in en ja dat kan ons misschien de das om doen).
Hebben zij al een ander huis gekocht of andere woonruimte gevonden? Zonee, het kan koudwatervrees zijn. Een herberekening/herbezinning; willen we ons huis eigenlijk wel verkopen?
Als het wat oudere mensen zijn vinden ze het wellicht emotioneel moeilijk om de stap naar een volgende fase te zetten.

Eerlijk gezegd denk ik dat er dan weinig is wat jij kunt doen. Misschien aangeven dat je de tijd hebt voor oplevering? Maandag/morgen is kort dag, daar zou je nog iets meer bedenktijd kunnen geven als bovenstaand van toepassing is. Als het gaat om hoger bod zou ik het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Toke_gt schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Hebben zij al een ander huis gekocht of andere wok ruimte gevonden? Zonee, het kan koudwatervrees zijn. Een herberekening/herbezinning; willen we ons huis eigenlijk wel verkopen?
Als het wat oudere mensen zijn vinden ze het wellicht emotioneel moeilijk om de stap naar een volgende fase te zetten.

Eerlijk gezegd denk ik dat er dan weinig is wat jij kunt doen. Misschien aangeven dat je de tijd hebt voor oplevering? Maandag/morgen is kort dag, daar zou je nog iets meer bedenktijd kunnen geven als bovenstaand van toepassing is. Als het gaat om hoger bod zou ik het zo laten.
Ik zie dat ik dat ben vergeten de melden, maar ja: de mensen hebben al een andere woonruimte omdat de al ouder zijn, de kinderen het huis uit zijn en ze kleiner willen wonen.

Qua tijd heb ik al aangegeven dat ik mij wil schikken in hetgeen die mensen willen qua passeringsdatum. Wij hebben de voorkeur voor november/december omdat wij nog moeten verkopen en uiteraard liever niet voor meerdere maanden een overbruggingskrediet hebben. Zij hebben september als wens. Ook daarin hebben we aangegeven mee te willen denken (en dus moeten wij extra kosten maken).

[ Voor 17% gewijzigd door sarlo op 11-06-2023 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Ze 5 dagen gunnen (do-ma) is vrij ruim. Ik had het tot maandag 9.30 gegeven om te voorkomen dat anderen nog kunnen kijken en bieden. (In een andere situatie heb ik een bod met 24u geldigheid gedaan.)

Tevens ben je er eigenlijk teveel mee bezig na je bod. Of ze accepteren, of de makelaar probeert je te verleiden tot een hoger bod. Bij dat laatste verleng je je bod eenmalig met een paar uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:40
sarlo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Ik zie dat ik dat ben vergeten de melden, maar ja: de mensen hebben al een andere woonruimte omdat de al ouder zijn, de kinderen het huis uit zijn en ze kleiner willen wonen.

Qua tijd heb ik al aangegeven dat ik mij wil schikken in hetgeen die mensen willen qua passeringsdatum. Wij hebben de voorkeur voor november/december omdat wij nog moeten verkopen en uiteraard liever niet voor meerdere maanden een overbruggingskrediet hebben. Zij hebben september als wens. Ook daarin hebben we aangegeven mee te willen denken (en dus moeten wij extra kosten maken).
Mensen zijn onvoorspelbaar, dus je doet het juiste nu. Een einddatum aangegeven en dan verhaal afsluiten (maar qua gevoel zal het klote zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ons aankoop traject verliep ook ongeveer zo, moesten nog 500 euro betalen voor een vrijstaande koelkast van 5 jaar oud. Wij gingen de hele keuken vervangen dus hebben bedankt hehe ..

Verkoper had ook alles leeggehaald incl buitenlampen (stonden op lijst dat t achter zou blijven) en binnen stonden nog wat grote tafels.

Ik wilde er wel een punt van maken maar mijn vrouw zei laat die vent en uiteindelijk besloten om het allemaal maar te laten varen.

Mijn advies zou hetzelfde aan jou zijn, lekker laten , uiteindelijk gaat het waarschijnlijk om relatief weinig kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Hou het bij de "Dikke boeie" en fix het gewoon zelf, dan weet je dat het goed gebeurd. Bij mijn eerste huis een soortgelijk iets mee gemaakt en daar had Teun de Beun van Picobello B.V. even de boel op orde gemaakt en was ik achteraf langer bezig om alles goed te herstellen dan wanneer ze het gewoon achter hadden gelaten en er niets aan hadden gedaan, functioneel werkte de verlichting zei het niet dat men in plaats van een zwarte draad een groen / gele (aarde draad) had getrokken om de boel weer werkend te maken en meer van dat soort vreemde zaken.

Liever zelf goed doen als je er in gaat dan na een half jaar als alles er staat tot de conclusie komen dat er iets fundamenteels fout zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 10:12
sarlo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:57:
Even een crosspost vanuit het "WTF Deel je ervaringen topic" wat relevant is aan onze zoektocht naar een huis momenteel.

[...]

Even wat additionele informatie:
  • Huis staat al even te koop en de initiële vraagprijs van 375k is al bijgesteld naar 359k
  • Naast het finaliseren van onze hypotheek (die al akkoord is voor de bank voor een hogere vraagprijs en een lagere verkoopprijs van ons huis om risico af te dekken), geen ontbindende voorwaarden. Wel laten we een onderzoek doen maar we nemen geen clausule op als: "reparatie boven bedrag xxx zorgt voor ontbinding". Mochten er grove contractuele gebreken zijn, dan is er altijd nog een BW. Tijdens de bezichtiging ben ik geen vocht, problemen aan de fundering, kruipruimte, scheuren in het metselwerk etc tegengekomen.
  • Ben met de makelaar het gesprek aangegaan over de prijs en die liet doorschemeren dat de mensen echt de vraagprijs willen. Na overleg met mijn wederhelft zijn we daarin meegegaan omdat we echt daar willen wonen. Dus de makelaar een informeel bod gegeven van de vraagprijs (de makelaar weet dus niet dat we in eerste instantie 350k wilden bieden).
  • Heb een duidelijke deadline neergelegd wat betreft ons bod omdat er nog een huis is waar we interesse in hebben, maar dat verloopt via inschrijving en is duurder (dus moet er meer van de overwaarde richting de hypotheek ipv naar verbouwing / verbetering van de woning).
Naar aanleiding van dit topic ben ik eens gaan vergelijken en ook data gaan ophalen via WL. In die specifieke wijk, zijn aldus de data is er recentelijk nog maar één woning verkocht boven de vraagprijs, zie onderstaand.
[Afbeelding]

Ook is de vraagprijs in lijn met vergelijkbare objecten (ik ben zelf opgegroeid in de specifieke wijk en klasgenoten gehad in hetzelfde blok en omliggende woningen gewoond hebben, dus heb prima referentiemateriaal qua inhoud, kamers etc).
[Afbeelding]

Nu kan ik er eigenlijk met mijn hoofd nog steeds niet bij wat hier verder achter kan zitten dan dat de mensen;
1) hopen op een hoger bod; als in ze zakken van 375 naar 359 met de hoop op een bod van 375
2) tijd willen rekken

De makelaar zelf geeft ook aan dat hij er met zijn hoofd niet bij kan (het is en blijft de makelaar dus geloven doe ik hem niet) en dat ons bod volledig voldoet aan de wensen en eisen van de verkopers (en de kinderen).

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad maar net iets anders.

Members only:

Dus ik zou in jouw situatie gewoon een lager bod uitbrengen, zeker als je de enige bieder bent. Ook als je het huis graag wilt hebben. Vuur met vuur bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04
errrrrnie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad maar net iets anders.

***members only***

Dus ik zou in jouw situatie gewoon een lager bod uitbrengen, zeker als je de enige bieder bent. Ook als je het huis graag wilt hebben. Vuur met vuur bestrijden.
Snap ik je goed dat je een bod deed die maar 1 dag geldig was? En toen die niet geaccepteerd werd heb je een bod van 65k onder dat eerste bod gedaan en die werd toen we geaccepteerd?

Voor dat verschil had de verkoper z'n huis nog even te koop kunnen houden. Ik weet niet om welke prijsklasse het gaat, maar ik had als verkoper je echt nog een fijne dag gewenst :)

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Voor de zekerheid ga ik nu nogmaals het bod uitbrengen maar dan in een officieel schrijven (maakt het toch wat formeler dan alleen communicatie per email met wat bedragen en voorwaarden).

Iemand nog opmerkingen en/of aanmerkingen?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Members only:
ArthurMorgan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:37:
Het is toch gewoon roerend mag meegenomen worden, onroerend moet blijven, tenzij het in het contract is overeengekomen dat het meegenomen wordt?

Als er in de lijst staat dat de thermostaat wordt meegenomen lijkt me dat gewoon mogen dus, omdat dat zo is afgesproken. Bij huurhuizen heb je inderdaad wat meer regels. (bij ons werd de wc-rolhouder ook meegenomen ;) )
Klopt - maar de grens tussen roerend en onroerend is niet zo duidelijk als je zou hopen - juist daarom is ook de lijst van zaken in het leven geroepen - daarin worden de twijfelgevallen geregistreerd / benoemd.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:07
Toevallig hebben wij vorige week een bieding verloren omdat een ander bereid was om twaalf maanden te wachten. Verkopers zaten ook met nieuwbouw woning die volgend jaar wordt opgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:26:
Voor de zekerheid ga ik nu nogmaals het bod uitbrengen maar dan in een officieel schrijven (maakt het toch wat formeler dan alleen communicatie per email met wat bedragen en voorwaarden).

***members only***
Wij als kopers laten een bouwtechnische keuring uitvoeren. Hieruit mogen geen noodzakelijke onderhoudskosten voortkomen die gekwalificeerd kunnen worden als verborgen gebreken zoals opgenomen in Artikel 7:17 van het burgerlijk wetboek.
Ik ben wel benieuwd hoe een niet destructief onderzoek door een keurder kan leiden tot de ontdekking van verborgen gebreken.
Anders gezegd, een verborgen gebrek is een gebrek wat je juist niet bij inspectie zult tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Wolly schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:35:
[...]

[...]

Ik ben wel benieuwd hoe een niet destructief onderzoek door een keurder kan leiden tot de ontdekking van verborgen gebreken.
Anders gezegd, een verborgen gebrek is een gebrek wat je juist niet bij inspectie zult tegenkomen.
Wat ik eigenlijk wil verwoorden is: stel dat uit onderzoek blijkt dat alle muren vochtig zijn (wat ik zonder vochtmeter niet kan constateren net als de verkoper) waarvoor verder diepgaand onderzoek nodig is. Dat we dan kunnen afzien van de koop.

Ik kon geen enkel artikel en/of voorbeeld hierover vinden. Hoe kan ik dit dan het beste verwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Wat ik eigenlijk wil verwoorden is: stel dat uit onderzoek blijkt dat alle muren vochtig zijn (wat ik zonder vochtmeter niet kan constateren net als de verkoper) waarvoor verder diepgaand onderzoek nodig is. Dat we dan kunnen afzien van de koop.

Ik kon geen enkel artikel en/of voorbeeld hierover vinden. Hoe kan ik dit dan het beste verwoorden?
Ik denk dat je een financieel voorbehoud moet maken van x duizend euro aan direct noodzakelijke kosten die uit het keuringsrapport komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Je kan niet ieder denkbaar gebrek als voorwaarde opschrijven, die lijst is oneindig. Je kiest dus voor een bedrag X. Komen uit de bouwtechnische keuring kosten die bedrag X overstijgen, dan mag je ontbinden. Bovendien is een verborgen gebrek voor een bouwtechnische keurder ook verborgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:26:

***members only***
Members only:

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
o rey schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Je kan niet ieder denkbaar gebrek als voorwaarde opschrijven, die lijst is oneindig. Je kiest dus voor een bedrag X. Komen uit de bouwtechnische keuring kosten die bedrag X overstijgen, dan mag je ontbinden. Bovendien is een verborgen gebrek voor een bouwtechnische keurder ook verborgen.
Dus ik kan nog steeds beter opnemen bijvoorbeeld:
Wij als kopers laten een bouwtechnische keuring uitvoeren. Hieruit blijken geen noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 20.000

Members only:
Members only:
Pagina: 1 ... 296 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7