Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 297 ... 357 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:04
THE_BASE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:39:
Op deze zonnige zondagmorgen een vraag die ons nu even bezighoudt gezien we bezig zijn met de eventuele aankoop van een nieuwbouwwoning die naar verwachting gereed is begin 2025 (zou eerder kunnen, maar gaan we niet vanuit).

We hebben nu een prima koopwoning die bijna 2,5 keer zoveel waard is geworden in 6 jaar. Vorig jaar konden we het super verkopen, maar je moet zelf ook maar een geweldige woning vinden. Die lijken we nu gevonden te hebben. Ons huis zal dus moeten worden verkocht, maar de onzekerheid vinden wij best wel spannend.

Het lijkt ons vreemd om ons huis op korte termijn al te koop te zetten, omdat natuurlijk niemand (denken wij) er pas over 18 maanden in wil. Een andere optie is uiteraard om sneller te verkopen en te verkassen naar ouders of vrije sector.

Zijn er verhalen bekend van clausules van 1,5 jaar waarin er toch mensen zijn die zeggen: we wachten wel? Of moeten we de markt in de gaten houden en kijken wanneer de verkoop aantrekkelijk is (of weer wordt). We wonen in Utrecht, dus maak me op zich niet zoveel zorgen over de markt en denk dat we ons huis nog wel goed kunnen verkopen. Maar als het meer 50k gaat zakken dan gaan we dat natuurlijk wel voelen in onze portemonnee.
Dit gaat je niet lukken omdat de meeste hypotheekverstrekkers maar maximaal een offerte uitbrengen die 6 maanden geldig is. Er zijn een paar uitzonderingen van 12 maanden, maar in de huidige rente-markt worden dat er steeds minder.

Als je nu dus een huis zou kopen dat pas over 1,5 jaar beschikbaar komt, kun je je hypotheekaanvraag pas over een jaar doen. Daar ga jij als verkoper natuurlijk niet mee akkoord, want je wil wel zekerheid over de financiering.

Kortom, te koop zetten is rekening houden met opleverdatum van max 6 maanden. Hoe jij de 'extra' tijd wil overbruggen is iets aan jou en niet aan de koper.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 12-06-2023 11:54 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dus ik kan nog steeds beter opnemen bijvoorbeeld:
Wij als kopers laten een bouwtechnische keuring uitvoeren. Hieruit blijken geen noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 20.000

***members only***

[...]

***members only***
Een ontbindende voorwaarde (gaat om directe en noodzakelijke kosten) bij bouwtechnische keuring á €5.000,- is vrij gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@sarlo Ik begrijp sowieso niet dat je nu een bod gaat neerleggen wat slechter is dan je oorspronkelijke bod.

Bel die makelaar gewoon op, zeg `Ik heb erover nagedacht en wij willen ook niet oneindig wachten. Ons bod is geldig tot morgenochtend 10.00hr en daarna gaan wij verder kijken´.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:26:
Voor de zekerheid ga ik nu nogmaals het bod uitbrengen maar dan in een officieel schrijven (maakt het toch wat formeler dan alleen communicatie per email met wat bedragen en voorwaarden).

Iemand nog opmerkingen en/of aanmerkingen?

***members only***
Je kan de keuring laten uitvoeren gelijk na mondeling akkoord, en voordat de bedenktijd na tekenen is verstreken. Op die manier is er geen voorbehoud van een x bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:37
Wolly schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:55:
@sarlo Ik begrijp sowieso niet dat je nu een bod gaat neerleggen wat slechter is dan je oorspronkelijke bod.

Bel die makelaar gewoon op, zeg `Ik heb erover nagedacht en wij willen ook niet oneindig wachten. Ons bod is geldig tot morgenochtend 10.00hr en daarna gaan wij verder kijken´.
Het is perse dat we een slechter bod willen doen, maar ik wil de emails op en neer finaliseren om te voorkomen dat er straks toch nog verwarring ontstaat over wat er nu gecommuniceerd is.

Maar aan de andere kant heb je gelijk en moet ik het gewoon laten voor wat het is en mezelf niet zo gek maken (eigenlijk moet ik emotie er buiten laten).
absurdsmash schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Je kan de keuring laten uitvoeren gelijk na mondeling akkoord, en voordat de bedenktijd na tekenen is verstreken. Op die manier is er geen voorbehoud van een x bedrag.
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar dan moet ik natuurlijk wel weer toestemming hebben van de verkopers lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door sarlo op 12-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Het is perse dat we een slechter bod willen doen, maar ik wil de emails op en neer finaliseren om te voorkomen dat er straks toch nog verwarring ontstaat over wat er nu gecommuniceerd is.

Maar aan de andere kant heb je gelijk en moet ik het gewoon laten voor wat het is en mezelf niet zo gek maken (eigenlijk moet ik emotie er buiten laten).
Dat is niet verkeerd maar ik zou het dus aan de makelaar over laten om initiatief te nemen. Hij kan je vragen om het bod even op te sturen maar dan heb je in ieder geval wel de bal en de deadline bij hem gelegd.

Als hij in het gesprek gelijk zegt “Dit heeft geen zin want de verkopers weten het nog niet” dan hoef je ook geen schriftelijk bod neer te leggen.

En mocht je voor de deadline niets horen dan is het tijd om afscheid te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:16
kw_nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Snap ik je goed dat je een bod deed die maar 1 dag geldig was? En toen die niet geaccepteerd werd heb je een bod van 65k onder dat eerste bod gedaan en die werd toen we geaccepteerd?

Voor dat verschil had de verkoper z'n huis nog even te koop kunnen houden. Ik weet niet om welke prijsklasse het gaat, maar ik had als verkoper je echt nog een fijne dag gewenst :)
Sorry, niet helemaal goed verwoord.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
errrrrnie schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Sorry, niet helemaal goed verwoord.

***members only***
Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Dat is niet verkeerd maar ik zou het dus aan de makelaar over laten om initiatief te nemen. Hij kan je vragen om het bod even op te sturen maar dan heb je in ieder geval wel de bal en de deadline bij hem gelegd.

Als hij in het gesprek gelijk zegt “Dit heeft geen zin want de verkopers weten het nog niet” dan hoef je ook geen schriftelijk bod neer te leggen.

En mocht je voor de deadline niets horen dan is het tijd om afscheid te nemen.
@sarlo is er veel te veel mee bezig en eager.

De gouden regel bij een deadline stellen is dat je daarna wacht, ijskoud.

Daarnaast komen de eisen in de email zwak over. Eerst hoog van de toren blazen over financiering en dan 100% koopsom en NHG als voorwaarde stellen.

En over die keuring: gewoon aangeven dat je in de wettelijke bedenktijd een keuring wil laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 12-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:38:
[...]

@sarlo is er veel te veel mee bezig en eager.

De gouden regel bij een deadline stellen is dat je daarna wacht, ijskoud.

Daarnaast komen de eisen in de email zwak over. Eerst hoog van de toren blazen over financiering en dan 100% koopsom en NHG als voorwaarde stellen.

En wat die keuring: gewoon stellen dat je in de wettelijke bedenktijd een keuring wil laten uitvoeren.
Klopt, hij is er veel te veel mee bezig en lijkt te proberen om de verkoper/makelaar maar te blijven contacten om er iets uit te krijgen. Ik begreep dat hij alles al genoemd heeft toen hij zijn bod deed alleen dat hij is vergeten een einddatum erbij te noemen.

Om toch de druk op de ketel te houden en het ook voor jezelf te kunnen afsluiten is het nu dus zaak om die deadline door te geven. Mocht er om een schriftelijke bevestiging gevraagd worden dan bevestig je wat je al had gemaild en ga je geen nieuwe dingen erbij zetten. Ook zaken als 'de badkamer wordt vervangen' of 'de isolatie wordt verbeterd' doen er niet toe.

EDIT) Ik zie nu dat hij zelfs al een deadline heeft gemeld??
Heb een duidelijke deadline neergelegd wat betreft ons bod
Nou, dan is het klaar toch @sarlo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
@Wolly ja dat heb ik gedaan en ja ik ben gewoon zenuwachtig dat geef ik eerlijk toe en eerlijk gezegd, had ik dit niet verwacht van mezelf. Normaal ben ik niet zo dus ik laat het gewoon voor wat het is en mezelf afleiden met andere zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 20:16
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:06
Pilome243 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Toevallig hebben wij vorige week een bieding verloren omdat een ander bereid was om twaalf maanden te wachten. Verkopers zaten ook met nieuwbouw woning die volgend jaar wordt opgeleverd.
Jeetje, moet wel echt je droomhuis zijn als je in de huidige marktsituatie bereid bent een jaar te wachten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
sarlo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dus ik kan nog steeds beter opnemen bijvoorbeeld:
Wij als kopers laten een bouwtechnische keuring uitvoeren. Hieruit blijken geen noodzakelijke onderhoudskosten groter dan € 20.000

***members only***

[...]

***members only***
ik zou zaken als badkamer vervangen e.d. achterwege laten. Die fout heb ik ook een keer gemaakt en eigenaresse van die woning vond dat maar zonde, badkamer was er een paar jaar daarvoor door haar inmiddels overleden man met bloed zweet en tranen ingebeund...

Ik zou het gewoon houden op "bedrag x aan direct noodzakelijke werkzaamheden en onkosten voortkomend uit bouwkundige keuring". Wat jij verder aan kosten denkt te gaan hebben zal de verkoper echt aan zijn spreekwoordelijke bips roesten, dat zijn keuzes die jij maakt en irrelevant zijn voor de verkoper.

Een bod doen en daar een complete toelichting bijvoegen over het hoe en waarom loop je alleen maar een risico mee dat je ergens tegen een scheentje schopt en hoe langer de lijst met eisen hoe minder interessant je bent voor een verkoper.

Bij de verkoop van mijn oude huis ook potentiële kopers gehad die een waslijst aan eisen en voorkeuren hadden... helemaal prima maar we hebben toen gekozen voor een koper die dat niet had, voor mij als verkoper de onzekerheid niet waard destijds en op een bedrag van pak hem beet 5 ton kon die 2500 euro me toen gestolen worden.

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 12-06-2023 16:03 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pilome243 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Toevallig hebben wij vorige week een bieding verloren omdat een ander bereid was om twaalf maanden te wachten. Verkopers zaten ook met nieuwbouw woning die volgend jaar wordt opgeleverd.
Dan is het in elk geval voor ons niet handig om het huis nu zo vroeg al te verkopen. We hebben zekerheid, maar kan me voorstellen dat andere partijen liever even de kat uit de boom kijken qua rente en markt.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Members only:

[ Voor 2% gewijzigd door sarlo op 12-06-2023 17:02 . Reden: onduidelijke omschrijving / slechte uiteenzetting ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 09:02
Members only:

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sarlo
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door sarlo op 12-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Members only:

Ik denk dat je dit spelletje inderdaad beter aan iemand anders kunt overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Wolly schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:58:
[...]

***members only***

Ik denk dat je dit spelletje inderdaad beter aan iemand anders kunt overlaten.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:38
Je maakt je positie niet sterker, ook niet met een aankoopmakelaar. De verkopende makelaar zal nu denken "ah, ze hebben écht interesse want ze schakelen nu zelfs een aankoopmakelaar in".

Bepaal wat je wilt én hoeveel je dat waard is. Prima dat de aankoopmakelaar nu gaat inventariseren, dat geeft inzichten en kan zeker helpen maar verwacht niet dat de verkopende partij nu ineens in angst en beven zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Je laat je veel te veel in je kaarten kijken, waarom zou je zeggen wat je gaat doen als de tegenpartij bij je terugkomt na de deadline :X

Die makelaar ruikt bloed, echt, probeer geen huis meer bij hem te kopen want hij doorziet je gewoon. Sorry dat ik het zo hard zeg overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
Wolly schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Je laat je veel te veel in je kaarten kijken, waarom zou je zeggen wat je gaat doen als de tegenpartij bij je terugkomt na de deadline :X

Die makelaar ruikt bloed, echt, probeer geen huis meer bij hem te kopen want hij doorziet je gewoon. Sorry dat ik het zo hard zeg overigens.
No offence taken, maar het is waarschijnlijk nu een mindere manier om te leren dat ik dit spelletje beter uit handen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
kw_nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:21:
[...]

Snap ik je goed dat je een bod deed die maar 1 dag geldig was? En toen die niet geaccepteerd werd heb je een bod van 65k onder dat eerste bod gedaan en die werd toen we geaccepteerd?

Voor dat verschil had de verkoper z'n huis nog even te koop kunnen houden. Ik weet niet om welke prijsklasse het gaat, maar ik had als verkoper je echt nog een fijne dag gewenst :)
Ik vraag me af of deze verkoper überhaupt weet dat hij 65K door zijn eigen neus heeft geboord door zijn makelaar... Zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:24
THE_BASE schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:39:
Op deze zonnige zondagmorgen een vraag die ons nu even bezighoudt gezien we bezig zijn met de eventuele aankoop van een nieuwbouwwoning die naar verwachting gereed is begin 2025 (zou eerder kunnen, maar gaan we niet vanuit).

We hebben nu een prima koopwoning die bijna 2,5 keer zoveel waard is geworden in 6 jaar. Vorig jaar konden we het super verkopen, maar je moet zelf ook maar een geweldige woning vinden. Die lijken we nu gevonden te hebben. Ons huis zal dus moeten worden verkocht, maar de onzekerheid vinden wij best wel spannend.

Het lijkt ons vreemd om ons huis op korte termijn al te koop te zetten, omdat natuurlijk niemand (denken wij) er pas over 18 maanden in wil. Een andere optie is uiteraard om sneller te verkopen en te verkassen naar ouders of vrije sector.

Zijn er verhalen bekend van clausules van 1,5 jaar waarin er toch mensen zijn die zeggen: we wachten wel? Of moeten we de markt in de gaten houden en kijken wanneer de verkoop aantrekkelijk is (of weer wordt). We wonen in Utrecht, dus maak me op zich niet zoveel zorgen over de markt en denk dat we ons huis nog wel goed kunnen verkopen. Maar als het meer 50k gaat zakken dan gaan we dat natuurlijk wel voelen in onze portemonnee.
Te riskant. Oplevering kan ook vertraagd raken. Een koper die 1,5jr kan wachten zal dit alleen doen als het echt een hele goede deal is. Voor hen.

Als je gemakkelijk iets kunt huren is dat denk ik de beste manier. Zo hou je je flexibiliteit in afwachting van de oplevering. Zet je nu je woning te koop, mocht dat goed gaan, eruit en huren. Mocht het tegenvallen, blijven zitten en volgend jaar opnieuw proberen.

Huren is duur, maar overbruggen kost ook flink geld. Zeker als je een groot deel van die 2,5* moet inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sarlo
Nou aldus de makelaar die voor ons is gaan polsen, is het huis mondeling verkocht maar is er nog geen koopovereenkomst getekend.

Uiteindelijk besloten iom de wederhelft en onze makelaar om dit te laten rusten.

Iedereen bedankt voor de input en ook de kritieken, dit was een hele wijze les ondanks de uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

Als verkoper zou ik (in een markt zoals afgelopen jaren) ook niet onder de indruk zijn van een bod met tijdslimiet.

Als je een verkoopmakelaar hebt die dan ook een bod van -65k in tweede instantie laat accepteren heb je echt vanuit de verkoopmakelaar een wanprestatie geleverd zeg.

10k in aankleding steken en over een paar maanden nog eens op de markt had zijn geld wel opgeleverd zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rmg schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:53:
Als verkoper zou ik (in een markt zoals afgelopen jaren) ook niet onder de indruk zijn van een bod met tijdslimiet.

Als je een verkoopmakelaar hebt die dan ook een bod van -65k in tweede instantie laat accepteren heb je echt vanuit de verkoopmakelaar een wanprestatie geleverd zeg.

10k in aankleding steken en over een paar maanden nog eens op de markt had zijn geld wel opgeleverd zeg maar.
Bijzonder dat een verkoop makelaar hier intrapt.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-05 14:19
o rey schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Je kan niet ieder denkbaar gebrek als voorwaarde opschrijven, die lijst is oneindig. Je kiest dus voor een bedrag X. Komen uit de bouwtechnische keuring kosten die bedrag X overstijgen, dan mag je ontbinden. Bovendien is een verborgen gebrek voor een bouwtechnische keurder ook verborgen.
Truc die mijn aankoop makelaar heeft gedaan is gewoon niet het verloopig koop contract laten tekenen tot na de bouwkundige keuring. Moet wel kunnen en is natuurlijk een vertrouwens ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
helmmen schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Truc die mijn aankoop makelaar heeft gedaan is gewoon niet het verloopig koop contract laten tekenen tot na de bouwkundige keuring. Moet wel kunnen en is natuurlijk een vertrouwens ding.
Dat is toch geen een truc? Je kan rustig tekenen en in de bedenktijd bouwkundige keuring doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
Wispe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:32:
[...]

Dat is toch geen een truc? Je kan rustig tekenen en in de bedenktijd bouwkundige keuring doen.
Mijn ervaring is dat de bouwkundige ook enige tijd nodig heeft om van alle bevindingen een rapportje te maken. Dan is de bedenktijd vrij kort, en al helemaal als je voor de keuring ‘rustig’ getekend hebt.

En je moet al een bouwkundige op afroep paraat hebben staan :) Die springt ook niet dezelfde minuut nog in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
marcelcee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Mijn ervaring is dat de bouwkundige ook enige tijd nodig heeft om van alle bevindingen een rapportje te maken. Dan is de bedenktijd vrij kort, en al helemaal als je voor de keuring ‘rustig’ getekend hebt.

En je moet al een bouwkundige op afroep paraat hebben staan :) Die springt ook niet dezelfde minuut nog in de auto.
Een bouwkundige keurder kan prima binnen 3 dagen bedenktijd in de auto stappen en tijdens de keuring vertellen wat hij ziet. Het rapport volgt dan daarna. Het is heus niet dat hij in dat rapport andere dingen vermeldt dan tijdens de keuring zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
marcelcee schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:41:
[...]

Als je de situatie aangeeft is er een hoop mogelijk.
Heb dit nu zelf al twee keer gehad dat ik binnen 24u het rapport had. De laatste keer zelfs 10:00u de inspectie en omstreeks 16:00u had ik het rapport in de mail.
Daarnaast als je zelf aanwezig bent bij de inspectie, wat ik sowieso zou doen, krijg je al een heel goed beeld door de inspecteur.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 21:04
Wispe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:58:
[...]

Een bouwkundige keurder kan prima binnen 3 dagen bedenktijd in de auto stappen en tijdens de keuring vertellen wat hij ziet. Het rapport volgt dan daarna. Het is heus niet dat hij in dat rapport andere dingen vermeldt dan tijdens de keuring zelf.
Dat verschilt nogal per regio. Onlangs een huis aangekocht in de regio noord-oost brabant en daar was geen keurder te vinden die binnen 2 weken beschikbaar was. Daar speelden ook wat vakanties en vrije dagen e.d. in mee (die ook voor een verlengde bedenktijd van ons koopcontract zorgde btw). Maar ik zou er niet op rekenen dat je nu op korte termijn een keurder kan vinden die binnen 3 dagen beschikbaar is. Als je het dan toch wil, neem het dan op als ontbindende voorwaarde.
Flix20 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Daarnaast als je zelf aanwezig bent bij de inspectie, wat ik sowieso zou doen, krijg je al een heel goed beeld door de inspecteur.
Hier wel mee eens. Wij hebben niet op het rapport gewacht, de keurder wist tijdens de inspectie (die 2 uur duurde, het was echt een topgozer) al vrij goed aan te geven waar mogelijke pijnpunten zaten en dat het niet in de 1000'en euro's ging lopen.

Dus diezelfde middag nog het koopcontract getekend en de volgende dag hadden we het rapport.

[ Voor 26% gewijzigd door RobbieB op 13-06-2023 14:59 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:55
RobbieB schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Dat verschilt nogal per regio. Onlangs een huis aangekocht in de regio noord-oost brabant en daar was geen keurder te vinden die binnen 2 weken beschikbaar was. Daar speelden ook wat vakanties en vrije dagen e.d. in mee (die ook voor een verlengde bedenktijd van ons koopcontract zorgde btw). Maar ik zou er niet op rekenen dat je nu op korte termijn een keurder kan vinden die binnen 3 dagen beschikbaar is. Als je het dan toch wil, neem het dan op als ontbindende voorwaarde.

[...]

Hier wel mee eens. Wij hebben niet op het rapport gewacht, de keurder wist tijdens de inspectie (die 2 uur duurde, het was echt een topgozer) al vrij goed aan te geven waar mogelijke pijnpunten zaten en dat het niet in de 1000'en euro's ging lopen.

Dus diezelfde middag nog het koopcontract getekend en de volgende dag hadden we het rapport.
Je moet de keurder natuurlijk ook eerst inplannen (kan in principe zodra je mondeling akkoord hebt), en pas tekenen als je weet wanneer ie komt zodat zijn/haar bezoek voor het verstrijken van de bedenktijd valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 22:28
Stel; jullie krijgen de keuze tussen een eindbod en een onderhandelingsbod
Situatie; weinig belangstellenden voor deze tijd (max 6)
Huis wordt verkocht vanwege scheiding
Staat sinds 2 weken te koop, wordt naar mijn smaak hoog ingezet qua prijs (495.000)
Aanvaarding in overleg

Wat zouden jullie liever doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:36:
Staat sinds 2 weken te koop, wordt naar mijn smaak hoog ingezet qua prijs (495.000)
Aanvaarding in overleg

Eindbod. Want scheiding, verkopers zullen vast overwaarde zsm nodig hebben voor een andere woning, willen vast zsm van elkaar af, overbrugging op woning kost geld + medewerking van ander nodig, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:50
Aanvaarding in overleg

Ik zou een onderhandelingsbod neerleggen onder de vraagprijs, met voor hun situatie aantrekkelijke voorwaarden, zoals flexibiliteit in oplevering. Maar ik zou wel vasthouden aan vw die voor jou belangrijk zijn (evt financiering, bouwkundig onderzoek). Met een onderhandelingsbod blijf je in de markt als een ander een hogere prijs biedt, maar slechtere voorwaarden heeft.

(En in plaats van aannames te doen zoals in post hierboven, kun je eventueel bij makelaar informeren naar mogelijkheden om verkopers tegemoet te komen).

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 13-06-2023 20:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:42
Aanvaarding in overleg

Hoe graag wil je het huis hebben? Dat maakt nogal uit hoe je de onderhandeling in kan gaan.

Als je er van weg kan lopen zou je een eind bod ruim onder de vraagprijs (-10%) kunnen doen. En wie weet heb je geluk. Maar wel een goede kans dat je weer verder wil zoeken. Als het huis nog maar pas te koop staat denk ik niet dat verkopers toehappen.

Is dit je droomhuis? Dan zou ik nadenken over een openingsbod hoog genoeg om gelijk in onderhandeling te gaan. Ik zat zelf destijds 5% onder de vraagprijs. 5% is naar mijn mening nooit een onoverbrugbaar verschil kom je ergens in het midden uit. Jij bied -5% zij schuiven 1-2% jouw kant op en jij doet dan vervolgens een eind bod in het midden. Vervolgens snoepen ze er nog een paar k bij en heb je een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Wat is een beetje redelijke tijd om af te spreken voor de overdracht?
Oosten van het land, prijsklasse tot 400.000 euro
4 maanden?
6 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:05:
4 maanden?
6 maanden?
De verkoper en koper bepalen samen wat een redelijke tijd is. Daar zijn geen richtlijnen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:05:
4 maanden?
6 maanden?
De datum die beide partijen het beste uitkomt.
3 maanden is vrij gebruikelijk hier in het midden van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Ja, vroeg het ook meer i.v.m. doorlooptijd verkoop huidige woning
nieuwe woning kan worden aangekocht
Moet nu bepalen of ik akkoord ga met de voorgestelde 4 maanden
Wat natuurlijk afhangt van die verwachte doorlooptijd verkoop huidige woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Bij ons was het een maand, en dat vond ik al lang ;)

Maar inderdaad gewoon samen overleggen over de wensen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:21:
Dat is natuurlijk jouw risico en niet die van de verkopende partij.

Wat je zou kunnen doen is 4, 5 of 6 maanden voorstellen en dan laat verwoorden in de lijnen als;
Opleveren niet later dan datum xxx maar in overleg eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:21:
Overbruggingshypotheek? Ontbindende voorwaarde voor verkoop van eigen woning? Dat laatste zou ik als verkoper niet om springen, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
De afgelopen maanden hebben mijn vrouw en ik vier biedingen gedaan. Competitive biedingen op advies van onze aankoopmakelaar. Telkens toch misgegrepen omdat er drie keer een gek langskwam met diepe zakken en een keer verloren op de voorwaarden (bieder was akkoord met 1,5 jaar wachten).
Omdat - om verschillende redenen - ons geduld op was én er een voor ons ideale woning voorkwam, hebben wij gisteren ook zo'n absurd bod gedaan:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 27-05 14:27
De verkopers hoeven niet met het hoogste bod in de zee gaan, ze gaan voor diegene bij wie ze het beste gevoel hebben, in dit geval de bekende. Helaas kan je daar weinig aan doen.

In ons geval was het wel de gunfactor (middels motivatiebrief) en slechts 50k verschil met het hoogste bieder het huis gekregen...

[ Voor 17% gewijzigd door Lelletje op 15-06-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Pilome243 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:51:
De afgelopen maanden hebben mijn vrouw en ik vier biedingen gedaan. Competitive biedingen op advies van onze aankoopmakelaar. Telkens toch misgegrepen omdat er drie keer een gek langskwam met diepe zakken en een keer verloren op de voorwaarden (bieder was akkoord met 1,5 jaar wachten).
Omdat - om verschillende redenen - ons geduld op was én er een voor ons ideale woning voorkwam, hebben wij gisteren ook zo'n absurd bod gedaan:

***members only***
We kunnen natuurlijk niet kijken naar welk type woning op welke locatie je biedt, maar dit soort overbiedingen valt in het niet bij de bedragen die in 2020-2022 werden overboden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Lelletje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:26:
[...]

De verkopers hoeven niet met het hoogste bod in de zee gaan, ze gaan voor diegene bij wie ze het beste gevoel hebben, in dit geval de bekende. Helaas kan je daar weinig aan doen.

In ons geval was het wel de gunfactor (middels motivatiebrief) en slechts 50k verschil met het hoogste bieder het huis gekregen...
Is slechts 50k een typo of...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilome243
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
Lelletje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Die motivatiebrief hebben wij er ook bijgedaan. En hoe lief ik mijn vrienden ook vind, 8,5k euro overtuigd mij toch wel. Daarnaast zou ik juist liever niet aan vrienden of familie verkopen. Als er achteraf toch nog ergens een gebrek opduikt, kan het de relatie op het spel zetten.
Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:29:
[...]

We kunnen natuurlijk niet kijken naar welk type woning op welke locatie je biedt, maar dit soort overbiedingen valt in het niet bij de bedragen die in 2020-2022 werden overboden.
Een normale ruime twee-onder-een-kap woning, jaren 70, moet volledig gerenoveerd.
Dus 8% eroverheen leek ons wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:33
Pilome243 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Die motivatiebrief hebben wij er ook bijgedaan. En hoe lief ik mijn vrienden ook vind, 8,5k euro overtuigd mij toch wel. Daarnaast zou ik juist liever niet aan vrienden of familie verkopen. Als er achteraf toch nog ergens een gebrek opduikt, kan het de relatie op het spel zetten.

[...]

Een normale ruime twee-onder-een-kap woning, jaren 70, moet volledig gerenoveerd.
Ik begrijp dat 8% als veel voelt (en dat is het ook), maar 8% overbieden is in verhouding tot de afgelopen jaren niet veel.

Afgelopen jaar is het overbieden flink afgenomen, maar met de stabilisatie van de hypotheekrentes en de salarisstijgingen zou het weer iets kunnen aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Flix20 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Is slechts 50k een typo of...??
Nee, de verkoper had al een 2e huis (nieuwbouwwoning die afgelopen 3 jaar verhuurd was) waar ze naartoe gingen verhuizen. Het ging dus hier niet per se om het geld, zij vonden de vraagprijs al veel te hoog aangezien ze in 1991 voor een veel lagere prijs hebben gekocht... Tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Lelletje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Nee, de verkoper had al een 2e huis (nieuwbouwwoning die afgelopen 3 jaar verhuurd was) waar ze naartoe gingen verhuizen. Het ging dus hier niet per se om het geld, zij vonden de vraagprijs al veel te hoog aangezien ze in 1991 voor een veel lagere prijs hebben gekocht... Tja...
Wat een geluk heb je gehad zeg. 50k is wel veel geld om het te laten liggen. Zou ik nooit gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

***members only***
Wederom twee makelaars die handig de regels omzeilen dus, door het hoogste bod mee te delen aan een andere bieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

***members only***
To be fair, had je verwacht dat iemand voor 8K een goede relatie met een bekende op het spel had gezet?
Om eerlijk te zijn is 20/28K boven vraagprijs ook niet "absurd", maar iets wat een jaar geleden nog bittere noodzaak was om überhaupt een kans te maken.

Is dat zwaar klote? Jazeker.
Maar is het te verwachten? Jazeker.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:15:
[...]
Wederom twee makelaars die handig de regels omzeilen dus, door het hoogste bod mee te delen aan een andere bieder.
Bij de laatste makelaar hoeft dat niet zo te zijn toch? Als bekenden 370K bieden en verkopers vinden dat voldoende, kan het voor dat bedrag verkocht zijn, ook al ligt er een hoger bod. Misschien hadden bekenden betere overige voorwaarden, of speelde de gunfactor in hun voordeel. Misschien was de vriendschap meer waard dan 8K. Dat vertelt het verhaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 02:13
Lelletje schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Kan me haast niet voorstellen dat iemand even 50k laat liggen...
Tenzij het hier om een huis gaat van 1,5m euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Vooral niet voor een onbekende door een motivatiebrief. Dan ben je echt koning der motivatiebrieven 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
mentalozzie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
Vooral niet voor een onbekende door een motivatiebrief. Dan ben je echt koning der motivatiebrieven 😂
Misschien gewoon betere voorwaarden, of het hogere bod is zover boven taxatiewaarde dat kans reëel is dat financiering niet rondkomt. Of zoiets. Je kunt soms ook echt te hoog bieden, dat blijkt hier toch ook regelmatig als er na een afwijzing toch een koop volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou wij hadden een bod met een onderbouwend briefje dat 10k lager was dan het hoogste bod (die was ook nog eens zonder voorbehoud) en ik moest mn vrouw echt overtuigen dat ik voor het hoogste bod wilde gaan .
Zij hecht er veel waarde aan dat ze een leuk gevoel heeft bij de verkoop, mij zal het allemaal niet interesseren wie erin komt.. Bovendien hebben we ook flink moeten betalen bij aankoop dus feitelijk levert het ook niet zoveel op.

Voor haar is 10k een paar euro per maand rente/aflossing, voor mij is het een warmtepomp.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2023 20:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Ik kan me ergens best voorstellen dat iemand op deze wijze een goede daad wilt verrichten. Maar dat zo'n handige makelaar er dan niet tussen komt om de koop te kapen of om een ander naar voren te schuiven die ook wel zo'n korting van 50k kan gebruiken verbaast mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:49:
[...]

Bij de laatste makelaar hoeft dat niet zo te zijn toch? Als bekenden 370K bieden en verkopers vinden dat voldoende, kan het voor dat bedrag verkocht zijn, ook al ligt er een hoger bod. Misschien hadden bekenden betere overige voorwaarden, of speelde de gunfactor in hun voordeel. Misschien was de vriendschap meer waard dan 8K. Dat vertelt het verhaal niet.
Het hoogste bod werd bekend gemaakt, via de verkoopmakelaar aan een aankoopmakelaar, toen het nog niet verkocht was. Volgens mij is dat behoorlijk tegen de regels, je speelt dan immers partijen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:10
Het mag niet van de NVM, maar als beide makelaars daar niet bij aangesloten zijn is er geen wet die dit verbiedt volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:42
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:51:
[...]

Het hoogste bod werd bekend gemaakt, via de verkoopmakelaar aan een aankoopmakelaar, toen het nog niet verkocht was. Volgens mij is dat behoorlijk tegen de regels, je speelt dan immers partijen uit.
Mijn NVM makelaar belde twee tegen elkaar op biedende verkopers achter elkaar. Gaf aan dat met het huidige bod hem niet ging worden en belde vervolgens de volgende. Pingpongde paar keer heen en weer en +12k eruit gehengeld. Makelaars en regels gaan niet zo goed samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:51:
[...]
Bij het uiteindelijke bod is dat niet het geval geweest, of in ieder geval blijkt dat nergens uit. Daar doelde ik op.
Maar uit je reactie begrijp ik dat je de eerdere situatie bedoelde. Het is me niet helemaal duidelijk of er wel een verkoopmakelaar is geweest. Kan ook zijn dat verkopers zelf verkochten en zelf aan makelaar hebben verteld dat er al een bod lag van 370.000 van een bekende. Daar is niks op tegen. Vervolgens heeft het geen effect gehad, ze wilden blijkbaar graag aan de bekende verkopen en de opbrengst daarvan was voldoende.
Soms heb je gewoon pech, daar is niet perse iets oneerlijks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
trippelb schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:03:
Het mag niet van de NVM, maar als beide makelaars daar niet bij aangesloten zijn is er geen wet die dit verbiedt volgens mij?
Dat waag ik te betwijfelen.
Als verkopend makelaar moet u de belangen van de verkoper op een juiste manier behartigen. Het is uw taak om uw cliënt te begeleiden naar de best mogelijke deal met de meest geschikte contractpartij. U moet echter ook in enige mate rekening houden met de belangen van de koper. Zo vloeit uit de (wettelijke) zorgplicht en uit het NVM Tuchtrecht voort dat u partijen niet tegen elkaar mag uitspelen en de prijs niet ontoelaatbaar mag opdrijven.
https://ondernemingsdatab...TAVGAR_EU21220401/related

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door Wolly op 15-06-2023 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:06
Requiem19 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Daarbij ook nog dat woningen laag op Funda ingeschoten worden. Dus als je '50k overbied' zit je misschien maar 10k boven de waarde van de woning.
Pilome243 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:46:
[...]

[...]

Iedereen is anders. Een collega van mij had een woning te koop staan die voor 350k naar mij mocht. Uiteindelijk heeft hij er 380k voor gekregen. Die had dus het 30k verschil voor lief genomen. 8.5k voor vrienden zou voor mij ook echt een no-brainer zijn.
Voor mijn gevoel werken veel aankoop/verkoopmakelaars in een grijs gebied. Vaak als mij verteld is geweest dat ik éénmalig een hoogste bod moest doenm ben ik dan nog meerdere keren gebeld van 'Hé, dat bod is een mooi bod. Maar is nog niet genoeg hoor.' en dat varieert van 'Het moet hoger' tot 'In ieder geval geen verschil van minder dan 10.000' tot 'Dit is het hoogste bod nu:'

Sinds Radar is er voor mijn gevoel bar weinig veranderd;

Tegenwoordig heb je het biedlogboek, maar ik heb echt in +-5% van mijn biedingen toegang gekregen tot move/eerlijkbieden. De rest lijkt het dan allemaal buiten die sites om te doen en voegen dan biedingen handmatig toe, om zo maar mensen geen toegang tot de biedingen te geven. Is alleen maar mijn ervaring, weet niet of dat op grotere schaal zo gaat..

[ Voor 79% gewijzigd door Valandin op 16-06-2023 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
kx22 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:00:
[...]

Kan me haast niet voorstellen dat iemand even 50k laat liggen...
Tenzij het hier om een huis gaat van 1,5m euro....
mentalozzie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:22:
Vraagprijs was 420.000. Wij hebben 430.000 geboden met motivatiebrief. De verkoopmakelaar vertelde dat de verkoper wilde dat er een jong gezin kwam wonen, die uit Zaltbommel kwam of naar Zaltbommel wilde verhuizen om dichterbij familie te wonen.

Uiteindelijk hebben wij het huis in eerste instantie ook niet gekregen, er was nog een gezin met een motivatiebrief, maar die hebben uiteindelijk teruggetrokken. Wij waren de 2e met een motivatiebrief en verder niemand anders had een motivatiebrief ingediend (8 biedingen in totaal, waarvan dus 2 met motivatiebrief).

Ik ben het totaal met jullie eens dat wij hier echt ongelooflijk veel geluk mee hebben gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:57
Ja dat biedlogboek is bijzonder.

Ik zag in mijn move account dat een huis waarop ik had geboden van status verkocht onder voorbehoud naar verkocht ging. Gelijk maar even het biedlogboek bekijken toch?

Niks te zien in move! De verkopende makelaar maar even een berichtje gestuurd dat ik graag inzage in het logboek wilde. Word ik de volgende dag teruggebeld door de makelaar dat ik de eerste ben die er naar vroeg bij zijn kantoor (grote makelaar regio Zoetermeer) en dat hij niet zo goed wist hoe het allemaal werkte... Hij kon me wel al de verkoopprijs melden, maar het logboek liet nog even op zich wachten. We zijn een week verder en er is niks veranderd in move natuurlijk :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ShininNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:58:
Ja dat biedlogboek is bijzonder.

Ik zag in mijn move account dat een huis waarop ik had geboden van status verkocht onder voorbehoud naar verkocht ging. Gelijk maar even het biedlogboek bekijken toch?

Niks te zien in move! De verkopende makelaar maar even een berichtje gestuurd dat ik graag inzage in het logboek wilde. Word ik de volgende dag teruggebeld door de makelaar dat ik de eerste ben die er naar vroeg bij zijn kantoor (grote makelaar regio Zoetermeer) en dat hij niet zo goed wist hoe het allemaal werkte... Hij kon me wel al de verkoopprijs melden, maar het logboek liet nog even op zich wachten. We zijn een week verder en er is niks veranderd in move natuurlijk :').
Is het ook niet een beetje te vroeg om het biedboek te openbaren als de koop nog niet afgerond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wolly schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:03:
[...]

Is het ook niet een beetje te vroeg om het biedboek te openbaren als de koop nog niet afgerond is?
Biedlogboek moet gedeeld worden na het verlopen van alle voorbehouden, bedenktijd etc. Dus als de status op "Verkocht" gaat moet het inzichtelijk gemaakt worden voor de bieders. In dit geval dus zeker niet voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:49
Deze week eigenlijk passeren, blijkt dat de verkoper (een bewindvoerder) niet alle stukken aan de notaris heeft gestuurd. Zomaar een vertraging wat makkelijk tot eind deze maand kan duren. Helaas mijn huur ook al opgezegd voor eind deze maand.
Wat is wijsheid? Alvast de sleutels vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:36:
Deze week eigenlijk passeren, blijkt dat de verkoper (een bewindvoerder) niet alle stukken aan de notaris heeft gestuurd. Zomaar een vertraging wat makkelijk tot eind deze maand kan duren. Helaas mijn huur ook al opgezegd voor eind deze maand.
Volgens mij kun je dan de verkopende partij in gebreke stellen, zie ook: https://www.eigenhuis.nl/...rdracht/verkoper-verzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
De stukken zijn inmiddels al wel binnen. Kan ik ze dan alsnog in gebreke stellen voor de verlate passeer datum? Ik maak namelijk zeer waarschijnlijk extra kosten op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Biedlogboek moet gedeeld worden na het verlopen van alle voorbehouden, bedenktijd etc. Dus als de status op "Verkocht" gaat moet het inzichtelijk gemaakt worden voor de bieders. In dit geval dus zeker niet voorbarig.
My bad, ik dacht dat het nog onder voorbehoud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:37:
De stukken zijn inmiddels al wel binnen. Kan ik ze dan alsnog in gebreke stellen voor de verlate passeer datum? Ik maak namelijk zeer waarschijnlijk extra kosten op deze manier.
Zie de link die Sarlo eerder postte:
https://www.eigenhuis.nl/...rdracht/verkoper-verzaakt
(Tl;dr: waarschijnlijk niet, je moet ze een redelijke termijn geven om de boel alsnog in orde te maken)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Staat vast wat over in je koopovereenkomst. Ik had er een waarbij over en weer 0,3% van de koopsom per dag vertraging geëist kan worden, maar pas vanaf dag 8, tot een maximum van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Bij verkoper en notaris kenbaar maken welke kosten je nu precies extra moet maken en dat je verwacht dat dat verrekend wordt? Of het dan een formele ingebrekestelling wordt of een herberekening van kosten kun je later bekijken, mede afhankelijk van hoeveel tijd er verloren is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:44
Heb je niet in het koopcontract afgesproken, oplevering niet later dan xx-xx-xxxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Het betreft een standaard NVM-contract. Hierin staat inderdaad een opleverdatum. De verkopende partij heeft echter de benodigde stukken nu wél opgeleverd, wel later dan nodig waardoor vertraging nu een feit is. Ik heb in ieder geval een standaard ingebrekestelling opgesteld en zal deze later vandaag versturen. Ik hoop vooral op een eerdere sleuteloverdracht, want twee keer verhuizen ed. zie ik ook niet zitten. Dit heb ik ook zo aangegeven aan de verkoopmakerlaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:56:
Het betreft een standaard NVM-contract. Hierin staat inderdaad een opleverdatum. De verkopende partij heeft echter de benodigde stukken nu wél opgeleverd, wel later dan nodig waardoor vertraging nu een feit is. Ik heb in ieder geval een standaard ingebrekestelling opgesteld en zal deze later vandaag versturen. Ik hoop vooral op een eerdere sleuteloverdracht, want twee keer verhuizen ed. zie ik ook niet zitten. Dit heb ik ook zo aangegeven aan de verkoopmakerlaar.
Ik weet niet hoe de communicatie verlopen is (snap wel hoe het gegaan kan zijn hoor), maar je kan niet eenzijdig (in dit geval dus de verkoper) een opleverdatum verplaatsen dus dan ben je al (semi) akkoord gegaan met een latere opleverdatum?

Aan de andere kant snap ik wel dat je als koper weinig tot geen keus hebt maar normaliter ben jij gewoon op de afgesproken opleverdatum bij de notaris en als de verkopende partij er dan niet is kan je deze in gebreke stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:56:
Hoeveel dagen/weken verschil praten we nu over?
Je zou kunnen verhuizen, alles bij verhuizer opslaan, en paar dagen later dan gepland inhuizen. Kosten verblijf hotel en opslag bij verhuizer voor tussenliggende dagen zijn dan voor verkoper.

Gaat het over weken en heb je een maand langer moeten huren etc, dan heb je het over de extra huurkosten die je in rekening brengt.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 16-06-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Toke_gt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Hoeveel dagen/weken verschil praten we nu over?
Je zou kunnen verhuizen, alles bij verhuizer opslaan, en paar dagen later dan gepland inhuizen. Kosten verblijf hotel en opslag bij verhuizer voor tussenliggende dagen zijn dan voor verkoper.

Gaat het over weken en heb je een maand langer moeten huren etc, dan heb je het over de extra huurkosten die je in rekening brengt.
Nog niet bekend, hangt af van de snelheid van de notaris nu. Wordt in ieder geval minstens 2 weken later dan gepland. Eind deze maand houdt mijn huur op. Achteraf ook niet slim om deze zo strak te plannen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Nog niet bekend, hangt af van de snelheid van de notaris nu. Wordt in ieder geval minstens 2 weken later dan gepland. Eind deze maand houdt mijn huur op. Achteraf ook niet slim om deze zo strak te plannen natuurlijk.
Tja achteraf…
Misschien handig om te kijken of je de huur kunt verlengen.
En anders alles inpakken voor verhuizing, twee weken opslaan en dan over. In die weken in je nieuwe huis logeren of in hotel of bij vrienden. Ideaal is anders, maar het is wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
TereZz schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Maar wat is er nou precies te laat aangeleverd, en wat was daarover afgesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
Wij hebben net een huis gekocht en nu een brief gekregen van de gemeente: Of we voor de WOZ waarde even foto's van de binnenkant willen opsturen.
- We hebben het net gekocht: ze kunnen de koopsom toch gewoon opvragen/gebruiken?
- Kunnen we gewoon de Funda foto's opsturen? (we hebben niet verbouwd) en zo nee, dan kunnen ze dat toch niet echt controleren?

Googlen levert heel veel, maar niet hele duidelijke resultaten en ik heb gewoon bar weinig in dat er dit soort foto's ergens in een database verdwijnen. Valt hier dus onderuit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor_boonstra
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 17:36
supersoco80 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:21:
Wij hebben net een huis gekocht en nu een brief gekregen van de gemeente: Of we voor de WOZ waarde even foto's van de binnenkant willen opsturen.
- We hebben het net gekocht: ze kunnen de koopsom toch gewoon opvragen/gebruiken?
- Kunnen we gewoon de Funda foto's opsturen? (we hebben niet verbouwd) en zo nee, dan kunnen ze dat toch niet echt controleren?

Googlen levert heel veel, maar niet hele duidelijke resultaten en ik heb gewoon bar weinig in dat er dit soort foto's ergens in een database verdwijnen. Valt hier dus onderuit te komen?
Is geen aangetekende brief toch? Dan kun je deze gewoon in de prullenbak gooien :P
Ik vind het toch wel vrij bijzonder dat je zelf 700+ euro voor een taxatierapport moet betalen en dat de gemeente 'even met wat foto's' de waarde van je huis bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
supersoco80 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:21:

Volgens mij ben je dat niet verplicht. Is meestal ook niet in je voordeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Alleen als het een echte kluswoning is zou ik ze wel opsturen, anders gewoon negeren.

In Enschede deden ze dit ook, maar dara kwam ophef over en is het geschrapt. Dus ik zou vooral veel stennis gaan schoppen op twitter en dergelijke over dit verzoek. Mail het ook door naar een regionale krant. En zoek even de berichtgeving over Enschede op voor goede ammunitie tegen deze onzin.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:54
Hier ook gehad een klein half jaartje na de overdracht, en heb er niks mee gedaan.
Kreeg ook nog een herinnering en dat er misschien iemand langs komt maar niks meer van vernomen.
Is denk alweer een maand of 4 geleden, dus hopelijk hoor ik er niks meer van.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Is een verzoek.

Kan alleen wel tegen je gebruikt worden als je nog bezwaar gaat maken tegen de woz de komende jaren.
Dan heb je niet meegewerkt om een juiste woz te kunnen bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarom kan dat tot eind deze maand duren?

Een notaris kan echt wel een spoedje doen als alle stukken binnen zijn. Of moet er nog een rechter akkoord geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 23:18

XOR

sambalbaj schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:35:
Is een verzoek.

Kan alleen wel tegen je gebruikt worden als je nog bezwaar gaat maken tegen de woz de komende jaren.
Dan heb je niet meegewerkt om een juiste woz te kunnen bepalen.
Dat zou niet uit moeten maken. De WOZ moet de waarde vertegenwoordigen, ook al ben je de minst meewerkende klager die de gemeente kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 23:18

XOR

Lelletje schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:36:
Vraagprijs was 420.000. Wij hebben 430.000 geboden met motivatiebrief. De verkoopmakelaar vertelde dat de verkoper wilde dat er een jong gezin kwam wonen, die uit Zaltbommel kwam of naar Zaltbommel wilde verhuizen om dichterbij familie te wonen.

Uiteindelijk hebben wij het huis in eerste instantie ook niet gekregen, er was nog een gezin met een motivatiebrief, maar die hebben uiteindelijk teruggetrokken. Wij waren de 2e met een motivatiebrief en verder niemand anders had een motivatiebrief ingediend (8 biedingen in totaal, waarvan dus 2 met motivatiebrief).

Ik ben het totaal met jullie eens dat wij hier echt ongelooflijk veel geluk mee hebben gehad. :)
Ik moet zeggen dat het hele motivatiebrieven-gebeuren me wel fascineert. Ik heb daar helemaal niets mee, en als iemand met een of ander verhaal aan komt zetten over zijn gezinnetje met de evidente intentie de emotie te bespelen zou dat mogelijk juist irritatie opwekken. Mensen kunnen van alles beweren. Als je het dan zo graag wil hebben moet je meer bieden.

Dat is nog even los van dat andere mensen ook gewoon ergens moeten wonen.

[ Voor 28% gewijzigd door XOR op 20-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:39:
[...]

Ik moet zeggen dat het hele motivatiebrieven-gebeuren me wel fascineert. Ik heb daar helemaal niets mee, en als iemand met een of ander verhaal aan komt zetten over zijn gezinnetje met de evidente intentie de emotie te bespelen zou dat mogelijk juist irritatie opwekken. Mensen kunnen van alles beweren. Als je het dan zo graag wil hebben moet je meer bieden.

Dat is nog even los van dat andere mensen ook gewoon ergens moeten wonen.
De kunst van motivatiebrief is volgens mij dat het een oprechte motivatie moet zijn. Geen zielig of emotioneel verhaal, en al helemaal geen verzonnen verhaal, maar wie ben je en waarom wil je in dat huis/op die locatie wonen. Dan nog blijft dat sommige mensen daar totaal ongevoelig voor zijn. Soms win je met het hoogste bod, maar soms ook niet. Ook een hoog bod kan ongeloofwaardig zijn, net als een brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Daarnaast hebben wij ook contact gehouden met de oude bewoners, enerzijds omdat zij het ons gegund hebben, anderzijds omdat wij hen heel erg dankbaar zijn en willen laten zien dat het goed terecht is gekomen.

Ik moet wel zeggen, het zijn wel van de filosoferende personen, dus hun gedachtegang met huis verkopen kan dus heel anders zijn dan hoe wij alleen maar aan het geld denken.

[ Voor 29% gewijzigd door Lelletje op 21-06-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:10
Toke_gt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:21:
[...]

De kunst van motivatiebrief is volgens mij dat het een oprechte motivatie moet zijn. Geen zielig of emotioneel verhaal, en al helemaal geen verzonnen verhaal, maar wie ben je en waarom wil je in dat huis/op die locatie wonen. Dan nog blijft dat sommige mensen daar totaal ongevoelig voor zijn. Soms win je met het hoogste bod, maar soms ook niet. Ook een hoog bod kan ongeloofwaardig zijn, net als een brief.
Ik heb er altijd een kleine motivatie bij gedaan. Dat ene huis waar ik dat niet heb gedaan werd het bod direct geaccepteerd. Dus het maakt volgens mij geen stuiver uit, tenzij er gelijke boden met gelijke voorwaarden zijn.
Pagina: 1 ... 297 ... 357 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7