jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:33:
[...]
(weet niet of correlatie het goede woord is. Eerder analogie)
In een sollicitatiebrief staat meestal je motivatie om bij een bedrijf te gaan werken. Blijkbaar vind deze tweaker dat hij zich dan aan het inlikken is bij zijn toekomstige werkgever. Dus hij zegt alleen: "voor x per maand kom ik werken en anders pech gehad"
Analogie is inderdaad het betere woord.
En die is m.i. misplaatst bij het vergelijken van de ver-/aankoop van een woning en een medewerker aannemen. Nogal appels en peren.
Bij de woning gaat het om een éénmalige transactie.
Voor een medewerker gaat het om een aantal variabelen; heeft diegene de juiste ervaring/competenties, achtergrond, past deze persoon in ons team, etc.
Als je een brood gaat kopen vraagt de bakker ook niet of je thuis vrouw en kinderen hebt.
Jij wilt dit brood, dat kost x. Betalen en verder gaan met je dag.
kx22 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:02:
[...]
Zou jij mensen aannemen in een bedrijf zonder motivatiebrief?
Qua werk zegt een motivatiebrief mij meer dan goede kwalificaties.
In veel zakelijke transacties gaat het niet eens om de beste offerte of prijs, maar vaak ook het gevoel wat je bij het bedrijf krijgt.
Dus ja jij kan best denken die gun ik niks, maar het feit dat zij de moeite hebben genomen (ookal copy paste) om hun kansen te vergroten, zegt ook wel wat.
Het werkt wel.
Ik zou sowieso voor het beste bod gaan, maar bij 2 gelijke biedingen ga ik liever voor degene die de moeite wel neemt om een brief te sturen. Als diegene me echter gaat lastig vallen, nee dan uiteraard niet.
Op je brief wordt je niet aangenomen, maar uitgenodigd om op gesprek te komen.
Je wordt aangenomen op je competenties en of je binnen het bedrijf zal passen.
Overigens gebeurt dat bij mij in de infra sector ook zelden. Er staat in de vacature vaak wel stuur je cv+ motivatie maar als je de recruiter opbelt, kom je ook gewoon op gesprek.