Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 298 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 08:17
Toke_gt schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:21:
[...]

De kunst van motivatiebrief is volgens mij dat het een oprechte motivatie moet zijn. Geen zielig of emotioneel verhaal, en al helemaal geen verzonnen verhaal, maar wie ben je en waarom wil je in dat huis/op die locatie wonen. Dan nog blijft dat sommige mensen daar totaal ongevoelig voor zijn. Soms win je met het hoogste bod, maar soms ook niet. Ook een hoog bod kan ongeloofwaardig zijn, net als een brief.
Ieder zn ding.
Vind hetzelf wel bijzonder een motivatiebrief.
Ik heb nog nooit een motivatie brief geschreven, en als verkoper zou ik totaal ongevoelig voor zijn.

Ik leg een bod neer dat is m'n motivatie en ga dan niet nog eens (soliciteren/motiveren) of partij dankbaar wezen bij akkoord.

Maar goed ik hecht dan ook geen waarde wie er wel of niet gaat wonen en of het huis in goede handen is na verkoop immers als verkoper woon je er niet meer.. let go.

Again no right or wrong ieder z'n ding.😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind solliciteren voor een huis (zo komt een motivatie brief toch op mij over). Als je het heel graag wilt, biedt maar meer. En als je niet genoeg geld hebt maar het huis wel wilt, tja. Ga je bij de mediamarkt ook een motivatiebrief neerleggen waarom je die tv van 2500 euro voor 1750 euro wilt kopen? Het bod en de voorwaarden zijn voor mij de motivatie. Zowel als koper en als verkoper trouwens. Maar goed, ieder zijn ding. Als je denkt dat het helpt, vooral doen!

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:59:
Ik vind solliciteren voor een huis (zo komt een motivatie brief toch op mij over). Als je het heel graag wilt, biedt maar meer. En als je niet genoeg geld hebt maar het huis wel wilt, tja. Ga je bij de mediamarkt ook een motivatiebrief neerleggen waarom je die tv van 2500 euro voor 1750 euro wilt kopen? Het bod en de voorwaarden zijn voor mij de motivatie. Zowel als koper en als verkoper trouwens. Maar goed, ieder zijn ding. Als je denkt dat het helpt, vooral doen!
Volledig mee eens.

Maar ja, verkopers... als iemand emotioneel betrokken is bij een huis en graag wil dat het in 'goede handen' achterblijft, dan zullen ze een motivatiebrief waarderen. Als de Funda tekst iets bevat als 'Verkopers hebben dit huis met veel liefde en aandacht bewoond' dan ga ik vanaf nu er een motiviatie bij doen. Met daarin minstens de woorden 'droomhuis' en 'hier willen we oud worden'. En dan pak ik die 50k 'gunfactor' korting!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helmmen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 10:16
Ik vind het toch ironisch dat mensen hier 30k overbieden maar bibberen van de WOZ waarde die zal worden bepaald op hun woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helmmen
Niet mee eens, een woning is hoe je het went of keerd emotioneel gebonden aan een persoon. De rede van verkoop bepaald misschien de insteek die mensen hebben en hoe ze er mee omgaan. Stel jij doet een property ladder race dan ben je misschien toch meer geneigd naar het hoogste bod. Maar in de huidige markt verkopen een hoop mensen uit noodzaak(ex geld redenen) of om kleiner te wonen. Bij deze woningen zijn mensen toch echt emotionele dieren en gunnen ze het soms liever dan dat bedrag wat toch niet meer de waarde is voor hun.

Jezelf tastbaar en zichtbaar maken is niks mis mee, het is gewoon een onderhandelingstechniek. Je zou als je wilt ook op basis van eigendoms informatie kijken of je hobbies kan matchen en je verglijkbaar maken met de verkopen de partij. Er is altijd een menselijk aspect en dat kan niet anders want iemand heeft er X jaar van ze tijd gespendeerd en X hoeveelheid van ze levensjaren aan geld in gestopt.

Merendeel van de verkopers van woningen zijn niet IT'ers die nog net niet emoties uitdrukken in cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben nu 2x een woning verkocht en ik vind het wel leuk als er mensen in wonen waar je een goed gevoel bij hebt. De koper van onze 1e woning waar we zelf ook super leuk gewoond hebben spreken we nooit meer, maar ik vind het leuk dat er iemand woont die het ook naar zijn zin heeft . En niet een belegger die de boel laat verloederen.

Wat dat waard is voor mij? In ieder geval geen 10k, misschien 1 of 2k ook afhankelijk van de overige voorwaarden. En hoe de aankoop gaat.. laatste aankoop moesten we zelf ook flink betalen aan iemand die zelf ooit hetzelfde bedrag in guldens had betaald en nu in z'n nieuwe Porsche rondjes rijdt welke feitelijk gefinancierd is door de starters die de woning kochten van onze kopers (onze kopers verkochten hun woning met 300k overwaarde/winst aan starters). Ik zou zelf in die positie niet per se het hoogst haalbare eruit willen halen, maar niet iedereen is zo :).

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2023 09:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ben zelf toch erg blij dat de erven van mijn buren het huis niet verkocht hebben aan de hoogste bieder (huisjesmelker met plannen voor opsplitsen in 7 kamers voor verhuur), maar aan een gezin met kinderen.

Ze gaven aan een fijne jeugd gehad te hebben in de wijk en wilden graag dat een nieuw gezin ook die kans kreeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben ook niet echt gevoelig voor motivatiebrieven of opmerkingen. Noch om ze te maken noch om ze te lezen. Toch heeft onze bezichtiging van ons huidige huis er wel wat gelijkenis mee. Wij waren echt super enthousiast over het huis en waren echt al bezig met hoe wij bepaalde dingen aan zouden willen pakken.
De makelaar was daar echt heel erg van gecharmeerd en heeft ons echt een push gegeven richting de verkopers. Wij waren een van de eerste kijkers van het huis maar hij gaf toen al direct aan dat wij het waarschijnlijk wel zouden worden. Wij hadden ook wel echt een goed bod hoor. Maar je merkte echt dat hij ons gedrag en onze 'liefde' voor het huis door gaf aan de verkopers. Die hadden ook echt aan hem doorgegeven dat ze wilden dat er vooral mensen zouden komen te wonen die in de buurt pasten. Dus geen investeerders. Ze bleven zelf ook in de buurt wonen en wilden niet hun buren later legen komen terwijl ze 'stomme' buren hadden gekregen. :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Ben zelf toch erg blij dat de erven van mijn buren het huis niet verkocht hebben aan de hoogste bieder (huisjesmelker met plannen voor opsplitsen in 7 kamers voor verhuur), maar aan een gezin met kinderen.

Ze gaven aan een fijne jeugd gehad te hebben in de wijk en wilden graag dat een nieuw gezin ook die kans kreeg
Tja, en ik heb mijn vorige huis voor 15k meer dan het eerstvolgende bod verkocht aan een verhuurder, die het inmiddels na 2 jaar weer te koop heeft gezet voor nog 25k meer. Geen idee wie er in de tussentijd heeft gewoond en dat doet me eigenlijk geen zak, ik was blij met het geld en wie er straks in komt te wonen boeit me ook niet. Het is niet meer mijn huis. Ik zie niet in hoe het ook maar iets aan mijn leven verandert of er iemand fijn gewoond heeft of niet. Ik ken die mensen toch niet.

En zo zijn er mensen die emotionele waarde toekennen aan een financiële transactie, en mensen die dat niet doen. Als je verkopers het eerste type mensen zijn, succes met de motivatiebrief, dat kan nog werken ook. Als het mensen zoals ik zijn, tja, ik zou het niet proberen want je komt onderop de stapel.
ArthurMorgan schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:32:
Ik ben ook niet echt gevoelig voor motivatiebrieven of opmerkingen. Noch om ze te maken noch om ze te lezen. Toch heeft onze bezichtiging van ons huidige huis er wel wat gelijkenis mee. Wij waren echt super enthousiast over het huis en waren echt al bezig met hoe wij bepaalde dingen aan zouden willen pakken.
De makelaar was daar echt heel erg van gecharmeerd en heeft ons echt een push gegeven richting de verkopers. Wij waren een van de eerste kijkers van het huis maar hij gaf toen al direct aan dat wij het waarschijnlijk wel zouden worden. Wij hadden ook wel echt een goed bod hoor. Maar je merkte echt dat hij ons gedrag en onze 'liefde' voor het huis door gaf aan de verkopers. Die hadden ook echt aan hem doorgegeven dat ze wilden dat er vooral mensen zouden komen te wonen die in de buurt pasten. Dus geen investeerders. Ze bleven zelf ook in de buurt wonen en wilden niet hun buren later legen komen terwijl ze 'stomme' buren hadden gekregen. :D
Ja hier gebeurde dat ook met de koop van mijn huidige huis. De vorige bewoner ging emigreren en kon z'n zelf grootgebrachte vissen niet meenemen. Toen ik kwam bezichtigen begon hij al dat er wel iets geregeld moest worden en de makelaar dna misschien de vissen over kon nemen en hij de vijver dan maar moest dichtgooien voor me... toen hij erachter kwam dat ik de vijver en vissen juist wilde behouden en zelf ook aquaria had werd hij juist super enthousiast en waarschijnlijk heeft dat me het huis wel opgeleverd, want mijn bod was slechts 500 euro hoger dan het hoogste bod (mijn makelaar kende hun makelaar, 't is allemaal tuig ja). Maar ook hier, uiteindelijk had ik wel het hoogste bod dus of het écht uitgemaakt had... we zullen het nooit weten.

[ Voor 42% gewijzigd door SmurfLink op 21-06-2023 10:20 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Maar dat heeft niets met een motivatiebrief te maken, De makelaar weet met wij die te maken heeft, als die aangeeft een bod te hebben van een investeerder, kun je als verkoper daar iets mee doen. Maar goed, hoeveel is dat je waard? 5000? 10000? Voor 2000 euro verschil zou ik mijn huis ook niet aan een investeerder willen verkopen maar voor 10 of 15000 euro verschil? Dat is serieus geld. Mijn makelaar vertelde in ieder geval "box X, ouder echtpaar, bod Y, jong stel met kinderen". Dan kun je zelf bepalen, geen huisjesmelker te willen. Maar, een gezin met 5 kleine kinderen? Daar zou ik ook niet gelukkig van worden als die naast me komen wonen...

Maar voor de rest? Ik verhuis, dus ik woon daar niet meer. En in mijn nieuwe woning, leuk als ik een klik heb met de huidige bewoners, maar die verhuizen ook.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
helmmen schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:25:
[...]

Niet mee eens, een woning is hoe je het went of keerd emotioneel gebonden aan een persoon. De rede van verkoop bepaald misschien de insteek die mensen hebben en hoe ze er mee omgaan. Stel jij doet een property ladder race dan ben je misschien toch meer geneigd naar het hoogste bod. Maar in de huidige markt verkopen een hoop mensen uit noodzaak(ex geld redenen) of om kleiner te wonen. Bij deze woningen zijn mensen toch echt emotionele dieren en gunnen ze het soms liever dan dat bedrag wat toch niet meer de waarde is voor hun.

Jezelf tastbaar en zichtbaar maken is niks mis mee, het is gewoon een onderhandelingstechniek. Je zou als je wilt ook op basis van eigendoms informatie kijken of je hobbies kan matchen en je verglijkbaar maken met de verkopen de partij. Er is altijd een menselijk aspect en dat kan niet anders want iemand heeft er X jaar van ze tijd gespendeerd en X hoeveelheid van ze levensjaren aan geld in gestopt.

Merendeel van de verkopers van woningen zijn niet IT'ers die nog net niet emoties uitdrukken in cijfers.
Ik denk dat het wel duidelijk is: vanuit kopersperspectief kan het helpen. En het is afhankelijk van de verkoper of het werkt of niet.

Ik heb een hekel aan onderhandelen en laat het graag aan makelaars over. Ik hou het graag een beetje afstandelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:18
SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Tja, en ik heb mijn vorige huis voor 15k meer dan het eerstvolgende bod verkocht aan een verhuurder, die het inmiddels na 2 jaar weer te koop heeft gezet voor nog 25k meer. Geen idee wie er in de tussentijd heeft gewoond en dat doet me eigenlijk geen zak, ik was blij met het geld en wie er straks in komt te wonen boeit me ook niet. Het is niet meer mijn huis. Ik zie niet in hoe het ook maar iets aan mijn leven verandert of er iemand fijn gewoond heeft of niet. Ik ken die mensen toch niet.

En zo zijn er mensen die emotionele waarde toekennen aan een financiële transactie, en mensen die dat niet doen. Als je verkopers het eerste type mensen zijn, succes met de motivatiebrief, dat kan nog werken ook. Als het mensen zoals ik zijn, tja, ik zou het niet proberen want je komt onderop de stapel.

[...]
Dus de motivatiebrief maakt je niet uit want het gaat om het geld, maar tegelijkertijd belandt iemand die een motivatiebrief meestuurt onderaan de stapel.

Ook als iemand exact hetzelfde bod uitbrengt zijn er genoeg andere variabelen waarop je de beslissing kunt baseren, anders dan aanwezigheid van een motivatiebrief. Daarom lijkt mij een motivatiebrief altijd handig, hoewel ik het kort zou houden. Moet je natuurlijk wel iets interessants te vertellen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Deewop schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Dus de motivatiebrief maakt je niet uit want het gaat om het geld, maar tegelijkertijd belandt iemand die een motivatiebrief meestuurt onderaan de stapel.

Ook als iemand exact hetzelfde bod uitbrengt zijn er genoeg andere variabelen waarop je de beslissing kunt baseren, anders dan aanwezigheid van een motivatiebrief. Daarom lijkt mij een motivatiebrief altijd handig, hoewel ik het kort zou houden. Moet je natuurlijk wel iets interessants te vertellen hebben.
Als het hetzelfde bod is gaat het om het voorbehoud van financiering. En is die ook hetzelfde dan geef ik de voorkeur aan degene zonder bedelbrief ja. Die staat er tenminste net zo zakelijk in als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:35
-

[ Voor 100% gewijzigd door rubenos op 21-06-2023 11:08 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Laatst online: 07:18
SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Als het hetzelfde bod is gaat het om het voorbehoud van financiering. En is die ook hetzelfde dan geef ik de voorkeur aan degene zonder bedelbrief ja. Die staat er tenminste net zo zakelijk in als ik.
Ook dan zou de motivatiebrief voor jou - als rationeel denker - niet uit moeten maken.

Er zijn genoeg andere variabelen om je beslissing op te baseren. Leeftijd van de koper, welk werk doet hij/zij, is er sprake van een te verkopen huis of is het een starter, enzovoorts. Genoeg om net een procent (zelfs al is het een tiende procent) meer zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:39
Denk dat het verstandig is om bij de verkopend makelaar even te polsen of een motivatiebrief zal helpen.
Die kent de verkopers waarschijnlijk wel dusdanig om daar een mening over te kunnen geven.

Als het aan mijn makelaar gevraagd zou worden zou daar een beduidende nee, niet doen uit komen.
Bij een ander die meer op emotie een beslissing neemt zou het wellicht juist wel handig kunnen zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Een motivatiebrief om iets te mogen kopen. Anders gezegd, jezelf inlikken bij verkopers die jij als koper dus al als superieuren behandelt.

Het zou aan mij niet besteed zijn, bevalt mijn bod niet dan doe je een tegenbod of wijs je het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:39:
Een motivatiebrief om iets te mogen kopen. Anders gezegd, jezelf inlikken bij verkopers die jij als koper dus al als superieuren behandelt.

Het zou aan mij niet besteed zijn, bevalt mijn bod niet dan doe je een tegenbod of wijs je het af.
Ben benieuwd hoe jij een sollicitatiegesprek voert..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Deewop schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Ook dan zou de motivatiebrief voor jou - als rationeel denker - niet uit moeten maken.

Er zijn genoeg andere variabelen om je beslissing op te baseren. Leeftijd van de koper, welk werk doet hij/zij, is er sprake van een te verkopen huis of is het een starter, enzovoorts. Genoeg om net een procent (zelfs al is het een tiende procent) meer zekerheid te krijgen.
Maar waarom zouden die variabelen mij ook maar iets interesseren? Het enige wat mij boeit is geld en dat voorbehoud. Hoogste bod gaat voor, daarna wie het minste hoeft te financieren. Meer maakt mij echt helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Maar waarom zouden die variabelen mij ook maar iets interesseren? Het enige wat mij boeit is geld en dat voorbehoud. Hoogste bod gaat voor, daarna wie het minste hoeft te financieren. Meer maakt mij echt helemaal niets uit.
Precies. Dus heeft het geen negatief effect op jou als rationeel denker. Dus kan het ook geen kwaad. Zoals @Deewop opmerkt.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Vertel, wat is volgens jouw de correlatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
rubenos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Precies. Dus heeft het geen negatief effect op jou als rationeel denker. Dus kan het ook geen kwaad. Zoals @Deewop opmerkt.
Behalve dat de motivatiebrief zelf dat dus wel doet. Ik heb een hekel aan mensen die proberen in te spelen op mijn emoties. Dus als er 2 gelijke biedingen zijn met gelijke voorwaarden dan verliest degene met de motivatiebrief het bij mij juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Vertel, wat is volgens jouw de correlatie.
(weet niet of correlatie het goede woord is. Eerder analogie)

In een sollicitatiebrief staat meestal je motivatie om bij een bedrijf te gaan werken. Blijkbaar vind deze tweaker dat hij zich dan aan het inlikken is bij zijn toekomstige werkgever. Dus hij zegt alleen: "voor x per maand kom ik werken en anders pech gehad"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:09:
[...]

En zo rationeel zijn de meeste verkopers in mijn ervaring ook. Hoogste bod en stfu. Ik ben tussen 2020 - 2022 maar weinig verkopers tegen gekomen die de verkoop gunden aan iemand met een goede motivatiebrief en lager bod. En ik snap het ook. 20-30k geeft je genoeg budget voor een nieuwe badkamer of keuken in je nieuwe woning. Of leuk budget voor een EV. Of genoeg budget voor een wereldreis.

Ik heb bij mijn bod wel altijd een toelichting meegestuurd. Kan de verkoper beslissen wat ie er mee doet. Is voor mij geen insteek om 'in te likken' maar om wat achtergrond te geven. De verkoper is niet aanwezig bij de bezichtiging en of de makelaar bij 20 ingeplande bezichtigingen en zeg 10 biedingen nog exact weet bij welk bod welke koper hoort qua plaatje.

Want het blijft een drukte van jewelste in het segment tot 225k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Behalve dat de motivatiebrief zelf dat dus wel doet. Ik heb een hekel aan mensen die proberen in te spelen op mijn emoties. Dus als er 2 gelijke biedingen zijn met gelijke voorwaarden dan verliest degene met de motivatiebrief het bij mij juist wel.
Ik denk dat het punt is, dat hier weinig rationeels aan is :>

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rubenos
[...]

Ik weet niet wat je beeld is bij een motivatiebrief, maar de berichten die ik kreeg bij verkoop gaven meer een beeld van wie de kopers zouden worden. Ik verkocht een appartement en had fijne buren die ik nog regelmatig zie, dus ik vond het best prettig om te weten dat er geen huisjesmelker inkwam. Ik begrijp mensen die zelf duizenden euro's mislopen voor iemand die ze helemaal niet kennen ook niet, overigens.

Wij hebben ons nieuwbouwhuis (!) aan een motivatiebrief te danken. Aankoop ging via een makelaar, we waren in eerste instantie niet geselecteerd, toen er toch een woning vrij kwam heeft de projectontwikkelaar zelf daar voor gezorgd (die had ik de motivatiebrief ook gestuurd). Dit was peak huizenmarkt, op sommige bouwnummers waren bijna 100 inschrijvingen. Hij vond het tof wat we van plan waren met de woning. Ook zijn trots. Zo simpel kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
[...]

Zou jij mensen aannemen in een bedrijf zonder motivatiebrief?
Qua werk zegt een motivatiebrief mij meer dan goede kwalificaties.

In veel zakelijke transacties gaat het niet eens om de beste offerte of prijs, maar vaak ook het gevoel wat je bij het bedrijf krijgt.

Dus ja jij kan best denken die gun ik niks, maar het feit dat zij de moeite hebben genomen (ookal copy paste) om hun kansen te vergroten, zegt ook wel wat.
Het werkt wel.

Ik zou sowieso voor het beste bod gaan, maar bij 2 gelijke biedingen ga ik liever voor degene die de moeite wel neemt om een brief te sturen. Als diegene me echter gaat lastig vallen, nee dan uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:47
rubenos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Ik weet niet wat je beeld is bij een motivatiebrief, maar de berichten die ik kreeg bij verkoop gaven meer een beeld van wie de kopers zouden worden. Ik verkocht een appartement en had fijne buren die ik nog regelmatig zie, dus ik vond het best prettig om te weten dat er geen huisjesmelker inkwam. Ik begrijp mensen die zelf duizenden euro's mislopen voor iemand die ze helemaal niet kennen ook niet, overigens.

Wij hebben ons nieuwbouwhuis (!) aan een motivatiebrief te danken. Aankoop ging via een makelaar, we waren in eerste instantie niet geselecteerd, toen er toch een woning vrij kwam heeft de projectontwikkelaar zelf daar voor gezorgd (die had ik de motivatiebrief ook gestuurd). Dit was peak huizenmarkt, op sommige bouwnummers waren bijna 100 inschrijvingen. Hij vond het tof wat we van plan waren met de woning. Ook zijn trots. Zo simpel kan het zijn.
Daarnaast kun je in de motivatiebrief ook wat dingen kwijt over je situatie en financiële positie, zodat verkoper iets meer gevoel krijgt dat het wel goed komt. Dus dat financiering gewoon rondkomt en dat je niet in de bedenktijd alsnog afhaakt. Want dan ben je zo weer twee weken verder als verkoper en moet je de eerder afgewezen kandidaten weer opbellen. Ook niet echt een lekker vooruitzicht.

Ik zie de motivatiebrief altijd als iets wat bij kleine verschillen net de doorslag kan geven, maar het is geen wondermiddel wat je tienduizenden euro’s korting gaat opleveren. Zo staken wij hem ook nooit in; als iemand zichzelf er niet ‘helemaal ziet wonen’ doe je ook geen bod, dat snapt iedereen en hoef je dus ook niet op te schrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:33:
[...]

(weet niet of correlatie het goede woord is. Eerder analogie)

In een sollicitatiebrief staat meestal je motivatie om bij een bedrijf te gaan werken. Blijkbaar vind deze tweaker dat hij zich dan aan het inlikken is bij zijn toekomstige werkgever. Dus hij zegt alleen: "voor x per maand kom ik werken en anders pech gehad"
Analogie is inderdaad het betere woord.
En die is m.i. misplaatst bij het vergelijken van de ver-/aankoop van een woning en een medewerker aannemen. Nogal appels en peren.

Bij de woning gaat het om een éénmalige transactie.
Voor een medewerker gaat het om een aantal variabelen; heeft diegene de juiste ervaring/competenties, achtergrond, past deze persoon in ons team, etc.

Als je een brood gaat kopen vraagt de bakker ook niet of je thuis vrouw en kinderen hebt.
Jij wilt dit brood, dat kost x. Betalen en verder gaan met je dag.
kx22 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Zou jij mensen aannemen in een bedrijf zonder motivatiebrief?
Qua werk zegt een motivatiebrief mij meer dan goede kwalificaties.

In veel zakelijke transacties gaat het niet eens om de beste offerte of prijs, maar vaak ook het gevoel wat je bij het bedrijf krijgt.

Dus ja jij kan best denken die gun ik niks, maar het feit dat zij de moeite hebben genomen (ookal copy paste) om hun kansen te vergroten, zegt ook wel wat.
Het werkt wel.

Ik zou sowieso voor het beste bod gaan, maar bij 2 gelijke biedingen ga ik liever voor degene die de moeite wel neemt om een brief te sturen. Als diegene me echter gaat lastig vallen, nee dan uiteraard niet.
Op je brief wordt je niet aangenomen, maar uitgenodigd om op gesprek te komen.
Je wordt aangenomen op je competenties en of je binnen het bedrijf zal passen.

Overigens gebeurt dat bij mij in de infra sector ook zelden. Er staat in de vacature vaak wel stuur je cv+ motivatie maar als je de recruiter opbelt, kom je ook gewoon op gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Op basis van gelijkwaardigheid, waarom zou je naar de mond toe praten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Handel/Transacties is emotie. Jij koopt jou telefoon omdat jij iets vind van dat merk. Jij koopt niks van Nvidia omdat het een fout bedrijf vind. Er zijn zo veel aspecten waarom jij iets doet en jij verkoop ook met een reden je huis altijd liever aan iemand anders. De vraag is wat zal voor jou het effect hebben dat je die belissing maakt en wat is dat waard.

Geld is at the end of the day de waarde die wij als mens er aan hechten. Vaak is die waarde uitdrukt in tijd.

Zoals hierboven genoemd stel iemand neemt met alle liefde de vissen van je over waar je jaren in hebt gestoken. Wat boeit die 5-10k dan. De andere optie was op markplaats gooien hopen dat iemand ze wilt en dan bedoel ik niet als ovenschotel

[ Voor 8% gewijzigd door helmmen op 21-06-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:41
Iemand een idee waarom een transactieprijs van een woning die in Mei is gepasseerd bij de notaris, nog geen koopsominformatie van bekend is bij het kadaster?
Ik meende dat dit op de 20e van de maand werd geactualiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Draakje5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:06:
Iemand een idee waarom een transactieprijs van een woning die in Mei is gepasseerd bij de notaris, nog geen koopsominformatie van bekend is bij het kadaster?
Ik heb het zelfs gehad tot een jaar geen idee waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
Flix20 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:14:
[...]

Bij de woning gaat het om een éénmalige transactie.
Voor een medewerker gaat het om een aantal variabelen; heeft diegene de juiste ervaring/competenties, achtergrond, past deze persoon in ons team, etc.

Als je een brood gaat kopen vraagt de bakker ook niet of je thuis vrouw en kinderen hebt.
Jij wilt dit brood, dat kost x. Betalen en verder gaan met je dag.

[...]

Op je brief wordt je niet aangenomen, maar uitgenodigd om op gesprek te komen.
Je wordt aangenomen op je competenties en of je binnen het bedrijf zal passen.

Overigens gebeurt dat bij mij in de infra sector ook zelden. Er staat in de vacature vaak wel stuur je cv+ motivatie maar als je de recruiter opbelt, kom je ook gewoon op gesprek.
Op brood is geen schaarste. Als de bakker nog maar 1 zak brood heeft en er komen 10 gegadigden met dezelfde bod, dan zal het uitleggen van je thuissituatie ongeacht inspelen op zijn emotie.

En inderdaad je wordt niet aangenomen op basis van motivatiebrief, maar wel uitgenodigd op gesprek.
Als in jouw sector meer arbeiders dan werkplekken zijn (dus werk schaarste) dan ga ik vanuit dat met motivatiebrief je eerder op gesprek mag komen.
Als in jouw sector meer werkplekken dan arbeiders zijn, maakt het geen moer uit en nodig je iedereen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
kx22 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Op brood is geen schaarste. Als de bakker nog maar 1 zak brood heeft en er komen 10 gegadigden met dezelfde bod, dan zal het uitleggen van je thuissituatie ongeacht inspelen op zijn emotie.

En inderdaad je wordt niet aangenomen op basis van motivatiebrief, maar wel uitgenodigd op gesprek.
Als in jouw sector meer arbeiders dan werkplekken zijn (dus werk schaarste) dan ga ik vanuit dat met motivatiebrief je eerder op gesprek mag komen.
Als in jouw sector meer werkplekken dan arbeiders zijn, maakt het geen moer uit en nodig je iedereen uit.
Maar van een emotioneel kak verhaal kan je geen brood op tafel leggen.
Dus als iemand 5% meer biedt kan de bakker ook weer een brood extra mee naar huis nemen.

Gelukkig zijn er ook mensen die gevoelig zijn voor dat soort verhalen, die heb je ook nodig op de wereld.
Maar bij mij zou de brief onderop de lijst komen. Tenzij zij diegene zijn geweest die het hoogste bod hebben gehad en ik van m'n makelaar gehoord heb dat ze legit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Flix20 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Maar van een emotioneel kak verhaal kan je geen brood op tafel leggen.
Dus als iemand 5% meer biedt kan de bakker ook weer een brood extra mee naar huis nemen.

Gelukkig zijn er ook mensen die gevoelig zijn voor dat soort verhalen, die heb je ook nodig op de wereld.
Maar bij mij zou de brief onderop de lijst komen. Tenzij zij diegene zijn geweest die het hoogste bod hebben gehad en ik van m'n makelaar gehoord heb dat ze legit zijn.
Tja, en toch heb ik vorige week een bod gedaan met een handgeschreven brief. Wie we zijn (jong koppel, eerste huis), hoe mooi onderhouden we het huis vinden, hobbies (mooie tuin, grote garage voor de klassieker etc). Misschien werkt het, misschien niet. De gunfactor is voor sommigen (in dit geval een oudere meneer die 50 jaar in z’n huis heeft gewoond) ook wat waard.

En ik heb een bod gedaan van 500€ boven de toch al best flinke vraagprijs (op basis van verkoopprijzen huizen zelfde straat, WOZ, marktomstandigheden, de locatie, verouderde keuken/badkamer etc), zonder voorbehoud van financiering, zonder verdere ontbindende voorwaarden, en met volledige flexibiliteit van de aanvaarding. Ik zou echt niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Als iemand dan 2000€ meer biedt maar wel van alles aan voorwaarden heeft.. normaal gezien kies je (zeker als ouder persoon) eerder voor zekerheid dan die paar duizend euro, maar we gaan het meemaken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar ja, wat is jullie mening over bieden zonder voorwaarden en voorbehoud? Is dat iets waard tegenwoordig? Ik heb veel zekerheid dat ik de financiering waar kan maken dus maak me er wat dat betreft geen zorgen om, en aangezien het huis wat eraan zit van een bekende is en het geheel ondanks verouderde inrichting erg goed onderhouden is hoef ik ook geen bouwkundige keuring. Het is ons eerste huis dus ik heb ook geen last van iets moeten verkopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 21:28

Rmg

SmurfLink schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Ik heb de ongefundeerde mening dat de kans op gezeik (die vinden "verborgen gebreken") na de tijd hoger is met mensen die de moeite nemen om een brief te schrijven, nergens op gestoeld verder, maar aangezien huizen verkopen niet iets is wat ik 10 keer in mn leven doe, zou ik ook de, in mijn ogen, zakelijke bieder kiezen.
Kuusj schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Maar ja, wat is jullie mening over bieden zonder voorwaarden en voorbehoud? Is dat iets waard tegenwoordig? Ik heb veel zekerheid dat ik de financiering waar kan maken dus maak me er wat dat betreft geen zorgen om, en aangezien het huis wat eraan zit van een bekende is en het geheel ondanks verouderde inrichting erg goed onderhouden is hoef ik ook geen bouwkundige keuring. Het is ons eerste huis dus ik heb ook geen last van iets moeten verkopen.
Wij zijn met het 2000 euro lagere bod gegaan, dat had geen ontbindende voorwaarden.

Het hogere bod had een motivatiebrief, keuring en voorbehoud.

En met een huis uit 1935 hadden wij geen zin in een spelletje over kosten die uit een keuring zouden komen.

[ Voor 39% gewijzigd door Rmg op 21-06-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Draakje5 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:06:
Omdat het Kadaster ronduit ruk is. Je kan ook niet vooraf zien of er in een postcode gebied een transactie bij is gekomen. Kon voorheen wel. Lekker verdienmodel.

Ik zou in dit geval de makelaar even bellen. Als de verkoop al gepasseerd is willen ze soms wel wat vertellen.

En anders volgende maand nog even proberen. Als het dan nog niet bekend is, grote kans dat het er niet meer van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Rmg schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:54:
[...]

Ik heb de ongefundeerde mening dat de kans op gezeik (die vinden "verborgen gebreken") na de tijd hoger is met mensen die de moeite nemen om een brief te schrijven, nergens op gestoeld verder, maar aangezien huizen verkopen niet iets is wat ik 10 keer in mn leven doe, zou ik ook de, in mijn ogen, zakelijke bieder kiezen.

[...]

Wij zijn met het 2000 euro lagere bod gegaan, dat had geen ontbindende voorwaarden.

Het hogere bod had een motivatiebrief, keuring en voorbehoud.

En met een huis uit 1935 hadden wij geen zin in een spelletje over kosten die uit een keuring zouden komen.
Uiteindelijk had ik mijn bod ook prima kunnen doen zonder brief. Maar het is een gokje. Een beetje weten wat voor persoon het huis verkoopt is een enorm voordeel. Hier is het iemand die enorm gaf om z’n huis en dat was in alles terug te zien. Dus dan ga ik de gok wagen en in de motivatiebrief daar iets over opmerken.

Zo hebben we een tijdje terug een bod gedaan op een appartement welke ex-huur was van een investeringsbedrijf. Vraagprijs 127.000€. Ik 123.500€ als startbod gedaan. Geen voorwaarden. Verder geen poespas.

Zijn ze akkoord gegaan met een ander bod (precies op de vraagprijs) met wel alle mogelijke ontbindende voorwaarden, met de boodschap dat hoewel mijn bod gezien de voorwaarden erg interessant was, hun policy is om niks onder de vraagprijs te accepteren.. en vervolgens zegt de verkoopmakelaar dat ons bod ook ‘erg zakelijk’ was. Ik heb hem eens aardig geïrriteerd gevraagd of hij dacht dat we samen gingen picknicken met dat investeringsbedrijf of dat we een appartement aan het kopen waren.. Hij was zelf een beetje verveeld dat de verkopers met iemand in zee gingen die nog 2 maanden werk nodig had voor z’n financiering, waarop ik hem vroeg wat hem precies tegenhield om mij te vragen of ik iets met mijn startbod wilde doen.. “Ik heb jullie bod geïnterpreteerd als een eindbod” :7

Dat vind ik trouwens wel opmerkelijk, hoe onprofessioneel de diverse makelaars gemiddeld zijn die ik tot dusver heb gehad. Van een vrouw die vrij letterlijk niks kon vertellen over een huis tot een makelaar die loog over met wat voor type verkopers we te maken hadden (particulier/zakelijk). Dan nog springen op een vloer om erachter te komen wat voor materiaal het is, of wat dacht je van bezichtigingen plannen, dan een algemene kijkdag houden op een andere datum, en dan weer bezichtigingen willen plannen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:08
Kuusj schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Tja, en toch heb ik vorige week een bod gedaan met een handgeschreven brief. Wie we zijn (jong koppel, eerste huis), hoe mooi onderhouden we het huis vinden, hobbies (mooie tuin, grote garage voor de klassieker etc). Misschien werkt het, misschien niet. De gunfactor is voor sommigen (in dit geval een oudere meneer die 50 jaar in z’n huis heeft gewoond) ook wat waard.

En ik heb een bod gedaan van 500€ boven de toch al best flinke vraagprijs (op basis van verkoopprijzen huizen zelfde straat, WOZ, marktomstandigheden, de locatie, verouderde keuken/badkamer etc), zonder voorbehoud van financiering, zonder verdere ontbindende voorwaarden, en met volledige flexibiliteit van de aanvaarding. Ik zou echt niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Als iemand dan 2000€ meer biedt maar wel van alles aan voorwaarden heeft.. normaal gezien kies je (zeker als ouder persoon) eerder voor zekerheid dan die paar duizend euro, maar we gaan het meemaken.

***members only***

Zonder voorbehoud is zeker een voordeel. Maar als iemand 5000 euro meer bied dan zal hij voor diegene gaan vrees ik want dan word het verschil groot. Maar andere kant misschien word het door je brief wel gegund. En wat moet iemand op hoge leeftijd met zoveel geld gezien hij het voor een fractie in guldens gekocht heeft 50 jaar terug. Je weet het gewoon niet wat andere bieden, ook nu de markt iets afgekoeld is word er toch nog overboden in veel gebieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Mastergo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Zonder voorbehoud is zeker een voordeel. Maar als iemand 5000 euro meer bied dan zal hij voor diegene gaan vrees ik want dan word het verschil groot. Maar andere kant misschien word het door je brief wel gegund. En wat moet iemand op hoge leeftijd met zoveel geld gezien hij het voor een fractie in guldens gekocht heeft 50 jaar terug. Je weet het gewoon niet wat andere bieden, ook nu de markt iets afgekoeld is word er toch nog overboden in veel gebieden.
Mijn ervaring (N=2) is dat juist de oudere willen cashen.
Daar zit van jongs af aan de angst van het 'niet rondkomen' in dus je zoveel mogelijk in een sok voor een regenachtige dag moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mastergo schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:56:
En wat moet iemand op hoge leeftijd met zoveel geld gezien hij het voor een fractie in guldens gekocht heeft 50 jaar terug.
Wat moet een jong iemand met extra geld?.... Wat is dat nou weer voor argumentatie 8)7 Alsof je op hoge leeftijd geen geld nodig hebt. 5000 euro is een mooie vakantie voor opa en oma, of een lang weekend center parcs met alle kinderen en kleinkinderen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helmmen
Crazy D schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Wat moet een jong iemand met extra geld?.... Wat is dat nou weer voor argumentatie 8)7 Alsof je op hoge leeftijd geen geld nodig hebt. 5000 euro is een mooie vakantie voor opa en oma, of een lang weekend center parcs met alle kinderen en kleinkinderen.
Geld is niet de waarde van je leven als je niet meer zelfstandig je bed uit kan komen. 8)7 Heb je ooit een goeie fooi aan iemand gegeven en het geluk wat je een ander daar mee gunt?

[ Voor 8% gewijzigd door helmmen op 22-06-2023 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 21:08
Ik ken situaties dat oudere mensen het huis aan jongeren gunnen die uit de buurt/zelfde dorp komen. Dan maar niet de hoofdprijs. Voor hun gevoel fijn dat er een jong stel in komt die uit hetzelfde dorp komen. Dit is bij een vriend van mij zo gegaan. En ook een buurjongen is zo aan een woning gekomen.
Dus zeg niet dat ik onzin verkoop. Het bestaat wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mastergo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 19:09:
Ik ken situaties dat oudere mensen het huis aan jongeren gunnen die uit de buurt/zelfde dorp komen. Dan maar niet de hoofdprijs. Voor hun gevoel fijn dat er een jong stel in komt die uit hetzelfde dorp komen. Dit is bij een vriend van mij zo gegaan. En ook een buurjongen is zo aan een woning gekomen.
Dus zeg niet dat ik onzin verkoop. Het bestaat wel degelijk.
Dat is ook onderdeel van de gunfactor die ik bedoel. Maar uiteindelijk weet je nooit hoe iemand denkt. Ik weet in het geval van mijn bod bijvoorbeeld dat de dochter van de man die verkoopt een flinke vinger in de pap heeft qua wat hij 'zou moeten doen', je weet wel hoe dat gaat. Dus die man wil misschien A, maar wordt overgehaald door dochter voor B. Of dat is helemaal niet het geval, je weet het gewoon niet 8)7

Uiteindelijk is de deadline komende maandag, en begint mijn twijfel weer op te borrelen om nog 2000,- op mijn bod te doen. Uiteindelijk zou ik dan 1% overbieden. Natuurlijk niet veel, maar van de andere kant heb ik weer ouders die goedbedoeld zeggen dat ze eigenlijk uberhaupt niet zouden overbieden. Dus om daar dan weer aan te komen met 'ik heb het bod nog eens verhoogd'. Ik weet het, ons huis, ons leven.

Het huis heeft niks van voorschot op gas en stroom, CV ketel doet niks want verwarmen met L/L WP's en warm water door een elektrische boiler. Aardig wat PV capaciteit dus netto eigenlijk bijna 0 op de meter. Als je dat een jaar hebt, heb je die 2000,- er ook al uit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Kuusj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Dat is ook onderdeel van de gunfactor die ik bedoel. Maar uiteindelijk weet je nooit hoe iemand denkt. Ik weet in het geval van mijn bod bijvoorbeeld dat de dochter van de man die verkoopt een flinke vinger in de pap heeft qua wat hij 'zou moeten doen', je weet wel hoe dat gaat. Dus die man wil misschien A, maar wordt overgehaald door dochter voor B. Of dat is helemaal niet het geval, je weet het gewoon niet 8)7

Uiteindelijk is de deadline komende maandag, en begint mijn twijfel weer op te borrelen om nog 2000,- op mijn bod te doen. Uiteindelijk zou ik dan 1% overbieden. Natuurlijk niet veel, maar van de andere kant heb ik weer ouders die goedbedoeld zeggen dat ze eigenlijk uberhaupt niet zouden overbieden. Dus om daar dan weer aan te komen met 'ik heb het bod nog eens verhoogd'. Ik weet het, ons huis, ons leven.

Het huis heeft niks van voorschot op gas en stroom, CV ketel doet niks want verwarmen met L/L WP's en warm water door een elektrische boiler. Aardig wat PV capaciteit dus netto eigenlijk bijna 0 op de meter. Als je dat een jaar hebt, heb je die 2000,- er ook al uit natuurlijk.
Zou er 1000 bij op doen, als je denkt dat er meer gegadigden zijn en denkt dat de vraagprijs een goede prijs is. Dan win je het altijd van iemand die de vraagprijs bied met een nauwelijks hoger bod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

helmmen schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 17:08:
[...]

Geld is niet de waarde van je leven als je niet meer zelfstandig je bed uit kan komen. 8)7 Heb je ooit een goeie fooi aan iemand gegeven en het geluk wat je een ander daar mee gunt?
In die situatie zullen het eerder de erfgenamen zijn die op het geld uit zijn.

Maar goed ik zeg ook niet dat het niet gebeurt, maar vond de argumentatie "wat moet een oudere met geld" nogal krom.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kuusj schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Ik zou die 2k apart houden en investeren in een warmtepomp boiler.
Als salderen klaar is dan heb je niets aan een cop1 boiler. Zelfs gas is dan nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

HEY_DUDE schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Zou er 1000 bij op doen, als je denkt dat er meer gegadigden zijn en denkt dat de vraagprijs een goede prijs is. Dan win je het altijd van iemand die de vraagprijs bied met een nauwelijks hoger bod..
Tja 5 bezichtigingen waarvan 2 alleenstaanden en 3 Oostblokkers. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik daar van moet verwachten qua biedingen. Zijn ze zich bewust van hoe duur dit huis relatief is? Zo ja; dan maak ik een goede kans. Of heb je er eentje tussen zitten die denkt ‘nou, 255k en we hebben ‘m binnen’.. geen idee.

Ik heb deze week heel erg in twijfel gezeten over wat te doen. Bod verhogen of niks doen. Maar hoor van iedereen die ik spreek dat ze het eigenlijk al van de zotte vinden dat de mensen ondanks een bod boven de vraagprijs tóch nog even willen kijken of ze er niet meer uit kunnen slepen. We zitten weer 1.5 week te wachten ook.

Het is ook eigenlijk belachelijk. Vroeger was het gewoon dat als je de vraagprijs biedt het van jou is. Nee tegenwoordig kijken ze je een beetje raar aan als je er onder gaat zitten.

Ik hoop vreselijk graag dat het huis van ons is, we horen het morgen. Maar ik moet gewoon ergens een grens trekken. Wat is 2000€, tja. Daar moet ik toch weer aardig wat voor werken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 10-09 20:20
Kuusj schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:19:
[...]
Wat is 2000€, tja. Daar moet ik toch weer aardig wat voor werken haha.
€2000 op een hypotheek van 30 jaar is nog geen €10 netto per maand. Als het een huis is dat aan al je eisen voldoet zou ik het daar niet op laten lopen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
RobbieB schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:52:
[...]

€2000 op een hypotheek van 30 jaar is nog geen €10 netto per maand. Als het een huis is dat aan al je eisen voldoet zou ik het daar niet op laten lopen.
2k er op en een termijn stellen dat ze 48 uur hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

helmmen schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:18:
[...]

2k er op en een termijn stellen dat ze 48 uur hebben.
Ja maar de termijn verloopt morgen 12:00 en eerlijk is eerlijk, ik vind het ergens ook wel goed met ze. Geld is het probleem ook niet zo zeer, meer het feit dat ik ergens een grens wil trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helmmen
Kuusj schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Ja maar de termijn verloopt morgen 12:00 en eerlijk is eerlijk, ik vind het ergens ook wel goed met ze. Geld is het probleem ook niet zo zeer, meer het feit dat ik ergens een grens wil trekken.
Oh had even gemist dat je een termijn al had staan. Prima dan gewoon laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Laatst online: 09:36
Kuusj schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:41:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd naar of je bent gebeld. :*)

Lees ook van mede-tweakers dat ze na het verlopen van de termijn nog wel eens onder willen bieden. Wat wordt jouw plan?

---
Bij ons trouwens net voor het weekend gelukt (wellicht mede door het stellen van een termijn)! Durf alleen niet in het logboek te kijken naderhand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Docslik schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Lees ook van mede-tweakers dat ze na het verlopen van de termijn nog wel eens onder willen bieden. Wat wordt jouw plan?

---
Bij ons trouwens net voor het weekend gelukt (wellicht mede door het stellen van een termijn)! Durf alleen niet in het logboek te kijken naderhand...
Haha nee nog niet. Deadline 12:00 voor het uitbrengen van een bod. Niet mijn deadline. Achteraf had ik dat wel moeten doen, maar goed. Ik laat het wel weten zodra ik iets hoor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sarlo
  • Laatst online: 09:30
Nou sinds het vorige fiasco inmiddels zes andere huizen bekeken in de prijsklasse 350-400k. Vier maal een bod gedaan waarbij één huis van 359 uiteindelijk weg is gegaan voor +-500k aldus de makelaar (was al rond, getekend en uit de wettelijke bedenktermijn dus hij wilde het wel vertellen). Het afkoelen van de markt in deze klasse lijkt dus alles behalve waar.

Dus we gaan onze strategie wijzigen: waarom overbieden als je ook kunt kijken naar huizen die uiteindelijk meteen in de klasse 500k zitten en al wat langer te koop staan 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helmmen
sarlo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:06:

Dus we gaan onze strategie wijzigen: waarom overbieden als je ook kunt kijken naar huizen die uiteindelijk meteen in de klasse 500k zitten en al wat langer te koop staan 8)7
Pittig, kijk inderdaad naar de wat complexere woningen die verkeerd in de markt zijn gezet. Filter niet via funda want die makelaars gooien ze gewoon elke 2 maanden er opnieuw op. Gebruik de plugin betrap de makkelaar om het te zien. Kijk naar alles wat je niet kan veranderen(Locatie, Erfpacht) en als dat goed is kijk dan wat het kost om de dingen te gaan veranderen die anders moeten. Dit werkte in iedergeval voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Docslik schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:01:
[...]

---
Nou bellen was nog te veel moeite blijkbaar. Heb een mailtje gekregen dat ze uiteindelijk voor een hoger bod zijn gegaan. Prima. Volgende. _O-

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Laatst online: 09:36
Kuusj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]

Nou bellen was nog te veel moeite blijkbaar. Heb een mailtje gekregen dat ze uiteindelijk voor een hoger bod zijn gegaan. Prima. Volgende. _O-

***members only***
Nou vervelend, maar zoals je het uitlegd, denk ik niet dat je er echt wat aan mist. Moet inderdaad wel wat aan gebeuren binnen... ;)

Op naar de volgende!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:55
Kuusj schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:37:
[...]

***members only***
3ton+ dat huis moderniseren gaat je wel meer dan 40k kosten of je moet alles zelf kunnen doen.
denk dat je er goed aan heb gedaan niet hoger te bieden.wij hebben eind vorig jaar ook op een woning geboden 25k onder vraagprijs en die makelaar heeft nooit gebeld/gemaild dat we het niet zijn geworden, enige bericht wat we kregen was naar een paar weken of we een aankoopmakelaar zochten en dat goed konden. uiteindelijk gezegd dat als ze niet durven te communiceren ik niks heb aan hun als partij om mij te helpen :+

Woning is uiteindelijk 20K onder vraagprijs verkocht dus zo gek was ons bod niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4vocado
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 21:19
Edit: verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door 4vocado op 27-06-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
RenaldoN schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:09:
[...]
wel meer dan 40k kosten of je moet alles zelf kunnen doen.
Ik weet niet precies wat mankracht in jou regio kost maar als je rekening houdt met:

Vloer,
Plafond,
Leidingwerk,
warmte afgifte
stucwerk

Zou je met deze m2 easy neer komen op 50-60k aan materiaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bob Sikkes van Kopen zonder Kijken heeft nu zijn eigen tv programma. De moeite waard waarin flippers een bouwval willen omtoveren en wegdoen tegen dikke winst. De laatste aflevering toont maar aan dat het zo makkelijk nog niet is met een jaren 60/70 woning. En de aflevering daarvoor waren twee handige Harry broers die wel wisten wat ze deden: maar ook daar ging de verbouwing het budget toch te boven. En zag je nadien het effect van haastige spoed is zelden goed.

50k is dan niks, zo op. De zussen van gisteren gingen boven budget naar 75k verspijkeren. Was de zolder en een slaapkamer stopcontactloos uitgevoerd. Deuren sloten niet aan en beneden waren de stopcontacten op verschillende hoogtes uitgevoerd. Maar de deurbel aanpakken: dat was voor een woning van 400k teveel moeite. Nul biedingen en pas na een jaar onder de initiële vraagprijs van 440k, later 400k verkocht in Apeldoorn.

Ik moet zeggen dat ik in mijn prijsklasse 175-225k ook zat bouwvallen gezien heb. En wss te naïef gedacht genoeg te hebben aan 50k voor de noodzakelijke verduurzaming. (lees isolatie) Wat dat betreft moet je tegenwoordig toch meer geld meenemen. Tegelijkertijd zie ik de klushuizen van een half jaar terug voor 180k nu gelist worden voor 220k of meer dus tja. Allemaal label F/G en nog steeds populair want goede locatie en dus nog steeds zo weg. Nog genoeg stelletjes die graag kopen voor 225k/250k en een bouwdepot van 75k-100k kunnen regelen kennelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
Groot fan van het programma geeft hopelijk een boel mensen inzicht wat kosten zijn verbouwen. Dit voornamelijk op uren. Vind ze rekensom voor totaal renovatie van 1k per m2 wel goed zolang je maar niks zwaar constructief moet gaan doen kom je daar wel mee weg. Denk ook na over de kwaliteit van werk wat je wilt hebben. Zijn veel mensen die nu akkord gaan met afgesneden hoekjes maar mocht je huis in minus 10 jaar verkopen worden dit echt on aantrekkelijke woningen.

Een goedverbouwd uitgeleeft huis verkoopt nog beter(niet voor meer) dan een slecht verbouwd nieuw opgeleverd huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Ik kijk een week vooruit en de aflevering in Delft is ook een goede. Die flippers hebben wel geinvesteerd in kwaliteit en dat zag je terug. Wat je wel ziet is dat ze bijna allemaal op de top in 2022 hebben gekocht en eind 2022/begin 2023 weer de markt op moeten. Dat is een moeilijke tijd (geweest).

Ik verbaas me zelf over de onrealistische inschattingen van de verbouwing van de deelnemers. Misschien omdat ze te veel Kopen zonder Kijken hebben gezien waar sponsoren een deel van de kosten op zich nemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helmmen
Alic3 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:30:
Ik kijk een week vooruit en de aflevering in Delft is ook een goede. Die flippers hebben wel geinvesteerd in kwaliteit en dat zag je terug. Wat je wel ziet is dat ze bijna allemaal op de top in 2022 hebben gekocht en eind 2022/begin 2023 weer de markt op moeten. Dat is een moeilijke tijd (geweest).

Ik verbaas me zelf over de onrealistische inschattingen van de verbouwing van de deelnemers. Misschien omdat ze te veel Kopen zonder Kijken hebben gezien waar sponsoren een deel van de kosten op zich nemen?
Die van delft is inderdaad heel goed. Daarentegen moet je ook rekenen 40k winst op een periode van een jaar is niks vergeleken met de tijd die je er in hebt gestopt. Verbouwen zal je veelal voor jezelf doen. In dit programma doen iets te veel van de huizen flippers dat ook, wat resulteert in de geweldig mislukkingen.

Ik denk dat de meeste ook geen idee hebben wat goed verbouwen is. Bij die in Enschede mepte ze gewoon een gevel muur uit en stopte er een lullig beton balkje in. Waarna vervolgens zoon lief het gat ontstaan door de doorbuiging van de betonnen balk ff ging dicht purren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue6cS4Ch2wthoX-wezMH-mUps0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qO49M2iowVqms5TyZldTfFLr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door helmmen op 28-06-2023 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
helmmen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Groot fan van het programma geeft hopelijk een boel mensen inzicht wat kosten zijn verbouwen. Dit voornamelijk op uren. Vind ze rekensom voor totaal renovatie van 1k per m2 wel goed zolang je maar niks zwaar constructief moet gaan doen kom je daar wel mee weg.

Een goedverbouwd uitgeleeft huis verkoopt nog beter(niet voor meer) dan een slecht verbouwd nieuw opgeleverd huis.
Alleen Tijl moet weg, Martijn mixt beter met Bob. 1k per m2 als dat een beetje graadmeter is neig ik toch dan dat klusbudget in te zetten voor een woning uit een prijsklasse hoger die tijdig groot onderhoud heeft gehad. Want er gaat flink wat uren inzitten en die zijn ook niet gratis.

Verder eens. Goede verbouwing gedaan betekent dat je het cosmetische naar eigen smaak kunt aanpakken. Helaas pakt men eerst de boel cosmetisch aan zonder de basis goed te verbouwen. Het stel waarbij de man ook een klusser was met overal een tv vond ik wel grappig. Die waren gewoon bezig met hun eigen droomhuis verbouwen en inrichten. En dan geen tuin doen maar wel 2x een big green egg neerkwakken.

Valkuil een met flippen: het naar eigen smaak inrichten en het dan niet willen verkopen maar er zelf in gaan wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:13
Bod gedaan op een huis vanochtend. Man wat een zenuwen zeg.
Heb aangegeven dat ik graag vandaag bericht terug zou willen krijgen over het bod, maar goed. Volgende week nog een huis maar daar gaat het meer op inschrijving en moet je een bod doen en dan zienze wel.
Dit ook aangegeven van luister, je hebt een window om mijn bod te accepteren. Daarna kan ik eventueel in handen vallen van de concurrent. Maar goed had gezegd, dat ze me ook wel mogen bellen in het weekend.

We gaan het meemaken. Hierbij weet ik niet wat verstandig is qua acties. :)
Bij mijn vorige aankoop, ging de makelaar zo'n beetje op de knieën. Dit zijn andere tijden. Wel aan het afkoelen.

We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:04

XOR

helmmen schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:26:
Groot fan van het programma geeft hopelijk een boel mensen inzicht wat kosten zijn verbouwen. Dit voornamelijk op uren. Vind ze rekensom voor totaal renovatie van 1k per m2 wel goed zolang je maar niks zwaar constructief moet gaan doen kom je daar wel mee weg. Denk ook na over de kwaliteit van werk wat je wilt hebben. Zijn veel mensen die nu akkord gaan met afgesneden hoekjes maar mocht je huis in minus 10 jaar verkopen worden dit echt on aantrekkelijke woningen.

Wij zijn inmiddels een heel eind met een huis dat echt een grondige renovatie nodig had, en heb in de sociale kring een tweede renovatie van dichtbij meegemaakt. Eerlijk gezegd klinkt 1k per vierkante meter als een erg lage inschatting. Dan moet je toch echt al wel de nodige concessies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Immutable schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:55:
Bod gedaan op een huis vanochtend. Man wat een zenuwen zeg.
Heb aangegeven dat ik graag vandaag bericht terug zou willen krijgen over het bod, maar goed. Volgende week nog een huis maar daar gaat het meer op inschrijving en moet je een bod doen en dan zienze wel.
Dit ook aangegeven van luister, je hebt een window om mijn bod te accepteren. Daarna kan ik eventueel in handen vallen van de concurrent. Maar goed had gezegd, dat ze me ook wel mogen bellen in het weekend.

We gaan het meemaken. Hierbij weet ik niet wat verstandig is qua acties. :)
Bij mijn vorige aankoop, ging de makelaar zo'n beetje op de knieën. Dit zijn andere tijden. Wel aan het afkoelen.

We gaan het meemaken.
Dit lijkt de tekst uit de topic warning wel, haha. ;) Misschien leuk/nuttig om iets meer te delen? Altijd spannend zo'n bod, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
rubenos schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Dit lijkt de tekst uit de topic warning wel, haha. ;) Misschien leuk/nuttig om iets meer te delen? Altijd spannend zo'n bod, succes!
Sorry mijn fout, huis stond te koop voor 360K, heb er 350k voor geboden. Kreeg direct in de middag dus een tegenbod. Omdat ik ze misschien wel onder druk heb gezet vanwege het huis dat ik maandag op moet bieden. Beide echt mooie huizen. Ander huis is ook BENG en nieuw, gigantische slaapkamers en 2 slaapkamers kun je nog op zolder maken. Kwamen heel veel kijkers op af. Blijkbaar is een huis wat tot in de details als een VT-Wonen huis lijkt zeer aantrekkelijk. Ik zag daar de kans dus klein met mijn budget van een single persoontje. Daar had je dus wel 2 salarissen tegen aan moeten gooien. (Ja ik vind het schandalig dat ze die 0.8 factor voor "stelletjes" voor de woonquote omhoog gegooid hebben naar 0.9. Directe aanval op single mensen. Zou juist eerder naar 0.7 moeten gaan vanwege het risico van scheiden waar 40% van de getrouwde stellen tegen aan loopt.)

Het is een nieuwbouw huis, met garage. 400m2 grond, BENG norm warmtepomp, zonnepanelen hele mikmak. Maar goed contract is nog niet getekend dus moet voorzichtig zijn.

Waar ik erg tegenop kijk is het verkoop klaar maken van eigen woning. Moet hier en daar nog wat aan gebeuren. Hoop er minimaal 260K voor te krijgen.(2 onder 1 kap, 150m2, alles geisoleerd en driedubbel glas) 5 slaapkamers. gelukkig straks minder slaapkamers want heb geen 4 kinderen.)

Mijn ervaring was zeer positief. Het process van het kopen gaat iets stroever als dat ik gewend was in 2015 toen makelaars dus mij smeekte om te kopen. Nu moet je gewoon een bod geven rond de vraagprijs en dan komt alles goed als je er financieel ook goed bij staat voor dat bod. Maar goed dit is niet de randstad.

[ Voor 9% gewijzigd door Immutable op 01-07-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
XOR schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 19:01:
[...]
Wij zijn inmiddels een heel eind met een huis dat echt een grondige renovatie nodig had, en heb in de sociale kring een tweede renovatie van dichtbij meegemaakt. Eerlijk gezegd klinkt 1k per vierkante meter als een erg lage inschatting. Dan moet je toch echt al wel de nodige concessies doen.
Als je het zelf doet! Anders kunnen die nummers heel anders zijn. Reken dan gerust 1.5-2k maar het zit hem idd in stukje afwerkings niveau. Neem je wc die 200-300 euro kost of 600 etc. Maar als je het zelf doet en scherp blijft en geen zware constructieve of ingewikkelde ingerepen doet moet 1k wel lukken.

Beruchte plussers: Dak, Kozijnen, Vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 16:41
Wat is een realistisch en normaal termijn dat je bod geldig is? Je kan natuurlijk zonder einddatum bieden, maar ook met, wat is jullie ervaring?

[ Voor 39% gewijzigd door thekingmatt3 op 02-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 11:03
Als je verwacht dat er andere kopers misschien ook een bod (gaan) uitbrengen en het is niet op inschrijving, gewoon 1-2 dagen max. Laatste woning waarop wij geboden hadden wij als geldigheid een dag, dit is vaak wel genoeg.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
thekingmatt3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:47:
Wat is een realistisch en normaal termijn dat je bod geldig is? Je kan natuurlijk zonder einddatum bieden, maar ook met, wat is jullie ervaring?
Is echt per situatie anders.
Ikzelf heb ook een bod gehad op een vrijdag met als deadline 'voor het weekend' wetende dat ik maandag en dinsdag nog 8 bezichtigingen had staan. Die deadline kwam dus onderaan de stapel te liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Flix20 op 03-07-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 21:56
Wij gaan morgen of overmorgen waarschijnlijk een bod uitbrengen op een huis. Nu willen we proberen om de koopprijs onder NHG grens te krijgen (ons bod wordt waarschijnlijk +/- 425. Nu lees ik hier en daar wel eens wat dingen dat je een deel van de prijs ook via de inventaris kan regelen en zo dus de koopprijs van het huis omlaag haalt en de rest op een andere manier betaalt. Alleen is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt?

Even los er van of de kopers er oren naar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Justevo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:48:
Wij gaan morgen of overmorgen waarschijnlijk een bod uitbrengen op een huis. Nu willen we proberen om de koopprijs onder NHG grens te krijgen (ons bod wordt waarschijnlijk +/- 425. Nu lees ik hier en daar wel eens wat dingen dat je een deel van de prijs ook via de inventaris kan regelen en zo dus de koopprijs van het huis omlaag haalt en de rest op een andere manier betaalt. Alleen is mij niet helemaal duidelijk hoe dit werkt?

Even los er van of de kopers er oren naar hebben.
NHG grens is 405k.

Dus dan zou je bod zijn 404.95k voor het huis en 20.05k voor de overige zaken zoals vernoemd op de lijst van zaken.
Weet alleen niet of daar doorheen geprikt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 21:56
Flix20 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:53:
[...]

NHG grens is 405k.

Dus dan zou je bod zijn 404.95k voor het huis en 20.05k voor de overige zaken zoals vernoemd op de lijst van zaken.
Weet alleen niet of daar doorheen geprikt zal worden.
Wat is hiervoor het voordeel als verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Justevo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Niets. Vooral omslachtig papierwerk en als er een soortgelijk bod ligt zonder die voorwaarden zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helmmen
425 bieden en het voor onder NHG grens krijgen is niet helemaal je het van dat kan als er 5k verschil in zit maar 20k overbruggen is een andere ambitie. Nadeel van geen NHG is hogere rente en reeks andere extra kosten.

Maakt btw niet uit wat je hypotheek bedrag is boven NHG is boven NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:20
Je kan altijd wat minder witte paden bewandelen met onderhandse betalingen, maar met 20k is dat toch wel heel fors. Een paar duizend kan wel. Maar 20.000 wordt met heel erg fors.

[ Voor 196% gewijzigd door t14wo op 03-07-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Justevo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Onze verkoper wilde ook een bedrag van 50k voor overige zaken (in mindering van de koopsom). Hier zijn we niet mee akkoord gegaan.
Ik begreep eerst niet waarom maar naderhand begreep ik dat deze man ging scheiden en hij was niet getrouwd in gemeenschap van goederen dus hij dacht waarschijnlijk op die manier zijn ex nog even te naaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Hoe groot is de kans eigenlijk, dat wanneer je een deal hebt gemaakt betreft de prijs en overdrachtsdatum dat de verkopende partij toch afhaakt? Of wanneer ze ineens een hoger bod binnenkrijgen, naar die persoon stappen? Want in principe, heb ik nog niks getekend maar krijg ik deze week het concept opgestuurd. En volgende week tekenen. Majha, er kan nog van alles gebeuren dan zeker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
helmmen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:08:
425 bieden en het voor onder NHG grens krijgen is niet helemaal je het van dat kan als er 5k verschil in zit maar 20k overbruggen is een andere ambitie. Nadeel van geen NHG is hogere rente en reeks andere extra kosten.

Maakt btw niet uit wat je hypotheek bedrag is boven NHG is boven NHG.
Optie is nog zelf cash geld inleggen natuurlijk? Het gaat toch betreft de hypotheeksom?

Nevermind:
Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is mogelijk als de koopsom of de getaxeerde waarde van de woning lager is dan € 405.000.

[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 03-07-2023 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Immutable schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:01:
Hoe groot is de kans eigenlijk, dat wanneer je een deal hebt gemaakt betreft de prijs en overdrachtsdatum dat de verkopende partij toch afhaakt? Of wanneer ze ineens een hoger bod binnenkrijgen, naar die persoon stappen? Want in principe, heb ik nog niks getekend maar krijg ik deze week het concept opgestuurd. En volgende week tekenen. Majha, er kan nog van alles gebeuren dan zeker? :)
Hoe groot de kans is kan je vooraf niet bepalen. Maar als er nog niks getekend is dan mogen ze inderdaad jou afzeggen zonder opgave van reden. Dus ook als ze een hoger bod krijgen of toch ineens niet willen verhuizen. Na ondertekening geld een wettelijke bedenktijd van drie dagen (waarvan er minstens 2 een werkdag moeten zijn en niet mag eindigen in het weekend, dan wordt het er overheen getild).

Het kan dus ja dat ze jou afzeggen voor een hoger bod. Maar netjes is het niet.

[ Voor 0% gewijzigd door NACrat op 04-07-2023 14:16 . Reden: Onjuiste info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Daarom is het zo belangrijk om z.s.m. de tekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NACrat schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:51:
[...]

Na ondertekening geld een wettelijke bedenktijd van drie dagen (waarvan er minstens 2 een werkdag moeten zijn en niet mag eindigen in het weekend, dan wordt het er overheen getild).

Het kan dus ja dat ze jou afzeggen voor een hoger bod. Maar netjes is het niet.
De bedenktijd geldt alleen voor koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarlo
  • Laatst online: 09:30
Wolly schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:29:
[...]

De bedenktijd geldt alleen voor koper.
Klopt maar in het geval van @Immutable is er dus nog niet getekend en kan de koper nog wel zijn of haar snor drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Bij het kopen van mijn woning leg ik eigen geld in. Voor de hypotheekaanvraag heb ik bij de bank natuurlijk m'n hele hebben en houden bloot moeten geven. Ook voor wet WWFT natuurlijk. Vanuit de bank snap ik dat, gezien dat ook hun functie is.

Nu wilt de Notaris óók een afschrift van de afgelopen 2 jaar van mijn rekening, inkomensbelasting, en andere bewijsstukken dat ik het geld zelf heb gespaard. Is dit normaal? Ik snap niet wat de rol van de notaris is en ik voel me er zelf niet prettig bij deze stukken te delen met een partij die er in mijn ogen helemaal niks mee te maken heeft..

Zie ik het verkeerd?

*Edit*
https://www.notaris.nl/fi...maart-2022.pdf?60185277ac

Zie dat het gewoon moet inderdaad

[ Voor 12% gewijzigd door Valandin op 04-07-2023 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jss179
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-02-2024
Valandin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:24:
Bij het kopen van mijn woning leg ik eigen geld in. Voor de hypotheekaanvraag heb ik bij de bank natuurlijk m'n hele hebben en houden bloot moeten geven. Ook voor wet WWFT natuurlijk. Vanuit de bank snap ik dat, gezien dat ook hun functie is.

Nu wilt de Notaris óók een afschrift van de afgelopen 2 jaar van mijn rekening, inkomensbelasting, en andere bewijsstukken dat ik het geld zelf heb gespaard. Is dit normaal? Ik snap niet wat de rol van de notaris is en ik voel me er zelf niet prettig bij deze stukken te delen met een partij die er in mijn ogen helemaal niks mee te maken heeft..

Zie ik het verkeerd?
Je notaris heeft net als de bank een eigen Wwft verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:14
Valandin schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:24:

Zie ik het verkeerd?

*Edit*
https://www.notaris.nl/fi...maart-2022.pdf?60185277ac

Zie dat het gewoon moet inderdaad
Toch vind ik dat wel bijzonder dat het in zo’n detail moet voor zo’n periode.

Dit sluit ook wel aan bij een vraag die ik heb. Moet je al je financiële documenten aanleveren aan de bank of enkel bewijs dat je X eigen geld hebt?

Stel ik heb 200K eigen vermogen, maar wil maar 100K gebruiken. Kan ik dan gewoon een afschrift met saldo voor die 100K laten zien of moet ik al mijn overige bezittingen ook verstrekken?

Dat zijn nogal wat verschillende potjes namelijk..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:43:
[...]

Toch vind ik dat wel bijzonder dat het in zo’n detail moet voor zo’n periode.

Dit sluit ook wel aan bij een vraag die ik heb. Moet je al je financiële documenten aanleveren aan de bank of enkel bewijs dat je X eigen geld hebt?

Stel ik heb 200K eigen vermogen, maar wil maar 100K gebruiken. Kan ik dan gewoon een afschrift met saldo voor die 100K laten zien of moet ik al mijn overige bezittingen ook verstrekken?

Dat zijn nogal wat verschillende potjes namelijk..
Je moet vooral aantonen hoe je aan dat eigen vermogen bent gekomen.

Alleen een afschrift van je bankrekening met daarop 100K is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
sarlo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:03:
[...]

Klopt maar in het geval van @Immutable is er dus nog niet getekend en kan de koper nog wel zijn of haar snor drukken.
Ja lekker, hier ga ik dus niet van slapen. ;w
Mijn productiviteit op het werk zakt enorm omlaag, kan beter vrij nemen. :9

Ga even pushen op deze week tekenen. Crossed fingers.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 04-07-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 20:43
Immutable schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Ja lekker, hier ga ik dus niet van slapen. ;w
Mijn productiviteit op het werk zakt enorm omlaag, kan beter vrij nemen. :9

Ga even pushen op deze week tekenen. Crossed fingers.
Die vrije dagen heb je nog nodig voor de verhuizing ;)

Waarom gaat er zoveel tijd overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Laapo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:23:
[...]

Die vrije dagen heb je nog nodig voor de verhuizing ;)

Waarom gaat er zoveel tijd overheen?
Ja iets van een stuk grond van een boer wat mondelijk overeengekomen is om bij de tuin te trekken.(moet op papier gezet worden.)
Maar heb zoiets van, zet dat in het contract als voorwaarde and dan tekenen lijkt me.
Dit dus aangegeven dat ik het een niet blokkerende reden vond om te tekenen.

P.S. reactie gekregen op een ander huis waar ik een bod op had gedaan. Ik zat net onder de vraagprijs, en was de persoon met het laagste bod. Na mij de vraagprijs. En de rest van de 5 andere biedingen er dik boven. Heftig, blijkbaar is de vraag naar huizen er nog wel. En is het allemaal een beetje aan het stabiliseren.

[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 04-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Klopt, huizenprijzen zijn qonq weer 2% gestegen dacht ik vanochtend te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
  • Laatst online: 19-07 15:51
Wij zijn al een tijdje zoekende, huidige situatie:

- 2-onder-1 kap
- Vrijstaande garage met opbouw (bovenverdieping kantoor ruimte van gemaakt).
- uitzicht op water
- 136m2 woonopp (uitgezonderd kantoorruimte wellicht kan je die erbij optellen)
- 214 perceel
- wat recente renovaties waaronder uitbouw, keuken, dakisolatie

Helaas is onze garage ook 2-onder-1 kap met de buren, tussen onze huizen een gedeelde oprit, maar dit leidt tot een hoop meester visser achtige ergenissen.

We zoeken dus iets gelijkwaardigs in dezelfde regio maar dan zonder gedeelde oprit, maar het lijkt alsof we overal dik een ton op moeten toeleggen. 1 makelaar schatte ons huis op 500k, onze aankoopmakelaar 550-575k.

Dan komt onze aankoopmakelaar met hoekwoningen uit het jaar kruik die iets groter zijn als we nu hebben maar dan we bijv een garage missen, met een vraagprijs van 600k.

Ik begrijp gewoon niet waarom ons huis dan minder waard zou zijn, de locatie is iig erg gewild. Of willen de makelaars gewoon snel cashen?

Ondertussen ook ingeschreven voor een nieuwbouw woning, 2-onder-1 kap, hopelijk worden we uitgeloot, dat is namelijk het enige redelijk geprijsd object wat ik de afgelopen maanden gezien heb.

Lopen meer mensen hier tegenaan? Of ligt het wellicht gewoon aan deze regio (Waddinxveen/Gouda).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:23
@rozuchu
500 - 575? Achterstallige staat van onderhoud of zo?

Wij wonen niet ver van elkaar af, maar hier zijn dat soort huizen al snel 100 tot 150 k meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
rozuchu schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:13:
Ik begrijp gewoon niet waarom ons huis dan minder waard zou zijn, de locatie is iig erg gewild.
Is dat niet iets wat je bij uitstek aan een makelaar zou kunnen/moeten vragen? Dat is voor Tweakers hier toch ook maar gokken en aannames doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
  • Laatst online: 19-07 15:51
djiedjee schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:32:
@rozuchu
500 - 575? Achterstallige staat van onderhoud of zo?

Wij wonen niet ver van elkaar af, maar hier zijn dat soort huizen al snel 100 tot 150 k meer.
Ja ik begrijp het gewoon niet, zoals ik al schreef hebben we redelijk wat verberingen gedaan, uitbouw, airco’s, nieuw grote keuken, dakisolatie. We kijken uit op de Gouwe en de weilanden.

Tuurlijk kozijnen misschien een keer opnieuw verven en de badkamer op pimpen maar dat is het dan ook. Alles wat op ons pad komt is in veel slechtere staat en minimaal 6 ton. Alles naar wens is 650+ en vaak verder weg Bergambacht/Lopik bijv. Ik durf gewoon niks te kopen op deze manier want als ons huis daadwerkelijk maar 5 ton oplevert hebben we een dik probleem als we iets van 650 kopen. Eerst huis verkopen en dan pas iets kopen is ook geen optie met twee kleine kinderen.

Misschien nog maar eens een ander makelaar de waarde laten bepalen.

Het liefst verhuis ik naar het oosten van Nederland maar ja, familie, werk…
Pagina: 1 ... 298 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7