derp12345 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:14:
Ik ben als starter (28) in de markt voor mijn eerste koopwoning. Aankomende donderdag heb ik een gesprek met vereniging eigen huis om wat zaken m.b.t. de hypotheek te bespreken, maar op het moment lijkt het mij allemaal vrij voorspelbaar (geen schulden, vaste baan, ruim voldoende spaargeld).
Nu overweeg ik deze week een bod te plaatsen voor een appartement (immers heb ik reeds een goed idee van de hypotheek die ik kan krijgen), onder voorbehoud van een bouwkundige keuring en financiering.
Het appartement staat te koop voor 250k, en heeft in totaal 30 bezichtigingen gehad in de korte tijd dat ie op Funda staat. De staat/ligging is ook erg goed, dus ik vermoed dat de prijs een lokkertje is. De WOZ in 2022 was 255k, dus de prijs lijkt wat aan de lage kant.
Ik heb via het kadaster bekeken waarvoor het appartement, en wat omringende appartementen in het verleden verkocht zijn. Hieruit kon ik halen dat het appartement er tegenover in 2023 (het enige recente datapunt) voor 340k verkocht is, met een vraagprijs van 300k. Een overbieding van 40k of 13%. Het appartement is overigens voor 155k gekocht in 2019, maar in de tussentijd wel flink onder handen genomen (maar alsnog au).
Nu weet ik dat overbieden minder normaal is dan een jaar geleden, maar ik vind 13% nog steeds erg fors. Ik kan het wel betalen, maar het is nog steeds erg lastig in te schatten wat de waarde van een dergelijk appartement is. Wellicht is het appartement dus laag op de markt gezet, waardoor het niet echt overbieden is, maar alsnog is het lastig in te schatten.
Zelfs met overbieden zijn de maandlasten nog steeds gunstiger dan huren waar ik woon. Alsnog vind ik dat niet direct een reden om er zo ver boven te gaan zitten. Een ander ding is natuurlijk dat er meer huizen op de markt komen, dus ik moet me ook niet gek laten maken door 1 advertentie.
(Momenteel heb ik 8 bezichtigingen gedaan, maar nog niet geboden)
Is mijn redenatie hier een beetje solide? Zijn er nog factoren die ik niet heb meegewogen? Ik koop trouwens alleen, dus het komt allemaal wat meer op mezelf aan, waardoor er wat meer spanning op zit.