Ja, huidige rente kan meegenomen worden. Dus dat scheelt sowieso een heleboel.coazter schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:31:
[...]
In aanleg is dat inderdaad fair want iedereen heeft dezelfde kans. In de praktijk is het uiteraard altijd maar afwachten of er achter de schermen geen spelletjes gespeeld worden maar daar heb je toch geen zicht op. Kan je je huidige rentevaste periode ook meenemen naar een nieuwe woning? Dan kan het per saldo (in ieder geval tijdelijk) nog wel meevallen met het duurder lenen. Succes!
Denk er goed over na! 1957 is oud, leuk dat ze het opknappen maar van welk geld? Zit er een paar ton in de pot? Gaat de vve prijs omhoog na verbouwing? En een gezamenlijke tuin klinkt leuk, maar waarschijnlijk zijn het altijd dezelfde mensen die er iets aan doen, en een deel zie je nooit.begint het geroddel.derp12345 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:06:
[...]
1957, 160.88 en yes. Ze zijn bezig met verdere verduurzaming (energielabel is C op het moment). Daarnaast is er een gemeenschappelijke tuin die samen onderhouden wordt (klinkt ook wel gezellig).
Ik kreeg het biedlogboek al snel nadat ik koopcontract getekend had. Ben nog niet bij de notaris geweest. Tevens kreeg iedereen die geboden had deze gemaild.Maestro.mosjuh schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:07:
[...]
De laatste keer zag ik het biedlogboek automatisch in mijn move.nl account - als je die (ook) hebt kan je daar in kijken natuurlijk.
Let wel - vaak komt het biedlogboek vaak pas beschikbaar als de overdracht (bij de notaris) van het betreffende huis al geweest is.
Gefeliciteerd! Ik wens jullie vele jaren woonplezier toemiicker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:37:
![]()
![]()
![]()
Zojuist is ons bod geaccepteerd op wat voor ons toch wel aanvoelt als ons droomhuis.
Waarschijnlijk hebben we wel een pak te veel betaald, maar goed, we hebben meer gekeken naar wat wij het waard vonden en bereid waren te betalen dan wat wellicht reëel was.
Mijn vraag van het biedlogboek was stukje algemene nieuwsgierigheid en stukje interesse, aangezien ik mijzelf weer als koper op de markt heb gestort...
Een (oud) klushuis (<1940) is geen probleem voor mij, mits de prijs goed is. Maar ik heb liever een 'nieuwbouw' huis (>1990) dat gemoderniseerd / (verder) verduurzaamd moet worden. Dan weet je zeker dat de basis (constructie) in elk geval goed is en (echt) goed verduurzamen ook haalbare kaart is.
Iets meer on-topic: toevallig net terugkoppeling van de verkopend makelaar van een huis waar ik vanmiddag op geboden heb: Modern huis, randje stad Utrecht, ik had 5% overboden en had de laagste bieding

Kortom het lijkt (of is) weer 'mission impossible' geworden om een redelijk 'jong' huis te versieren in regio Utrecht. En helaas, ik ben geen Tom Cruise (met bijbehorend fortuin)
Maar als je het niet doet dan krijg je gaten in de muur?miicker schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:37:
![]()
![]()
![]()
Zojuist is ons bod geaccepteerd op wat voor ons toch wel aanvoelt als ons droomhuis.
Waarschijnlijk hebben we wel een pak te veel betaald, maar goed, we hebben meer gekeken naar wat wij het waard vonden en bereid waren te betalen dan wat wellicht reëel was. Percentueel gezien valt 5% overbieden wel mee, maar op een huis van +-550K is het toch bizar veel
Ze willen voor het achterlaten van een laadpaal €500,-, lijkt me niet heel veel geld, maar wij hebben nu geen elektrische auto. Misschien een beetje het verkeerde topic, maar stel wij zouden over (ik noem maar iets) 5 jaar een elektrische auto willen, dan lijkt het me reëel dat de techniek van die laadpaal alweer achterhaald is? Dus misschien beter niet overnemen. Al is €500,- natuurlijk niet echt veel.
Ik zou zeggen doe die paal er gratis bij of herstel alles weer nadat de paal weg is.
3x raden wat ze dan doen
Ik vind het echt beschamend dat mensen (waarschijnlijk) tonnen winst pakken en dan nog 500 euro vragen voor een laadpaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 12-07-2023 18:03 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik vermoed als je het hebt over modern en randje utrecht je te recht komt in leidsche rijn of het sint antonius kwartier. Type woning die je zoekt is gewoon zeldzaam in utrecht. Ik denk dat je beter kan kijken naar waarom zoek je naar kwalitatieve woning maar kijk je naar moderen huizen? Moderne huizen hebben veel eisen en verplichtingen maar bekend niet dat deze persee kwalitatief beter zijn. Meeste goede kwalitatieve woningen zijn jaren 70 bouw veel groener ook. Kom je wel vaak in de VeRkeErde wijk.BlauweHamer schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:48:
[...]
Een (oud) klushuis (<1940) is geen probleem voor mij, mits de prijs goed is. Maar ik heb liever een 'nieuwbouw' huis (>1990) dat gemoderniseerd / (verder) verduurzaamd moet worden. Dan weet je zeker dat de basis (constructie) in elk geval goed is en (echt) goed verduurzamen ook haalbare kaart is.
op geboden heb: Modern huis, randje stad Utrecht,
Wij hebben onze laadpaal meegenomen. Weghalen is een kwestie van de paal loshalen en een montagedoos op de muur schroeven. Denk je echt dat iemand de kabel gaat weghalen en de gaten gaat dichten?Sport_Life schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:01:
[...]
Maar als je het niet doet dan krijg je gaten in de muur?
Ik zou zeggen doe die paal er gratis bij of herstel alles weer nadat de paal weg is.
3x raden wat ze dan doen![]()
Ik vind het echt beschamend dat mensen (waarschijnlijk) tonnen winst pakken en dan nog 500 euro vragen voor een laadpaal.
Maar ja die verkoper die heeft met die 500 euro alvast een beginnetje voor zijn nieuwe laadpaal dan. Ik zou je, overigens niet overnemen als je nog geen EV hebt. Dan heb je in ieder geval nog invloed op welke paal je krijgt. Als de bekabeling blijft liggen, wat ik wel verwacht is de installatie ook goed zelf te doen.
In de meegeleverde stukken vond ik o.a. een concept begroting voor 2024. Geen grote verassingen, zo'n 50% van de inkomsten gaan in een potje voor onderhoud. Het pand ziet er verder ook echt netjes uit, en uiteraard biedt ik op voorbehoud van bouwkundige keuring (zeker gezien de leeftijd).Mastergo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:14:
[...]
Denk er goed over na! 1957 is oud, leuk dat ze het opknappen maar van welk geld? Zit er een paar ton in de pot? Gaat de VvE prijs omhoog na verbouwing? En een gezamenlijke tuin klinkt leuk, maar waarschijnlijk zijn het altijd dezelfde mensen die er iets aan doen, en een deel zie je nooit.begint het geroddel.
Betreft de gezamenlijke tuin: Ik probeer daar wat meer optimistisch naar te kijken. Het zag er allemaal netjes uit en daar zou ik ook wel aan willen bijdragen.
Verder heb ik er goed over nagedacht en besloten niet mee te gaan in de gekte van het absurd overbieden. Ik heb gekeken naar wat ik het waard vond, en heb besloten er 'slechts' 5% bovenop te doen. We gaan het zien! In elk geval kan ik achteraf kijken naar de andere biedingen, wat ook handige informatie is!
Btw, ik vind het wel heel apart dat je bij Move.nl gewoon kan bieden zonder verdere verificatie. Ik heb de veronderstelling dat het bindend is, dus had wel wat meer identificatie checks verwacht.
Een bod en zelfs een akkoord is in de huizenmarkt niet bindend totdat de koopovereenkomst door beide partijen is ondertekend. En dan heeft koper nog steeds een bedenktijd. Maar hier zie je wel het voordeel van een aankoopmakelaar, dan weten verkopers dat er enige toetsing heeft plaatsgevonden.derp12345 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Btw, ik vind het wel heel apart dat je bij Move.nl gewoon kan bieden zonder verdere verificatie. Ik heb de veronderstelling dat het bindend is, dus had wel wat meer identificatie checks verwacht.
stin00 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:11:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Succes met wachten
Dat de helft van de VVE inkomsten in een potje gaat zegt natuurlijk helemaal niets. Houd er verder rekening mee dat een bouwkundige keuring bij een appartement in de regel alleen maar kijkt naar het appartement en niet naar de gemeenschappelijke zaken. Heb je geen MJOP gezien in de stukken toevallig?derp12345 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:29:
[...]
In de meegeleverde stukken vond ik o.a. een concept begroting voor 2024. Geen grote verassingen, zo'n 50% van de inkomsten gaan in een potje voor onderhoud. Het pand ziet er verder ook echt netjes uit, en uiteraard biedt ik op voorbehoud van bouwkundige keuring (zeker gezien de leeftijd).
Betreft de gezamenlijke tuin: Ik probeer daar wat meer optimistisch naar te kijken. Het zag er allemaal netjes uit en daar zou ik ook wel aan willen bijdragen.
Verder heb ik er goed over nagedacht en besloten niet mee te gaan in de gekte van het absurd overbieden. Ik heb gekeken naar wat ik het waard vond, en heb besloten er 'slechts' 5% bovenop te doen. We gaan het zien! In elk geval kan ik achteraf kijken naar de andere biedingen, wat ook handige informatie is!
Yes, deze stamt uit 2021 en bestrijkt 30 jaar. Ik neem aan dat het potje daarvoor gebruikt wordt. Er zijn een aantal zaken die wat aandacht behoeven, maar niks waarvan ik schrok.Wolly schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:31:
[...]
Dat de helft van de VVE inkomsten in een potje gaat zegt natuurlijk helemaal niets. Houd er verder rekening mee dat een bouwkundige keuring bij een appartement in de regel alleen maar kijkt naar het appartement en niet naar de gemeenschappelijke zaken. Heb je geen MJOP gezien in de stukken toevallig?
Hier ben ik wel even benieuwd naar; waarom gelijk WOZ bezwaar maken? Ik neem aan dat je doelt direct ná het tekenen van de koopovereenkomst? Of ná het passeren?
Is dit puur om enkele tientjes WOZ belasting te besparen? Ik zou zelf denken dat het na al het papierwerk van kopen en verkopen, wel even genoeg is
[ Voor 18% gewijzigd door Docslik op 13-07-2023 09:57 ]
Omdat de transactiewaarde lager is dan de WOZ. Wat is een betere indicatie van de marktwaarde dan een recente verkoopsom? Andersom verhoogt de gemeente je WOZ ook direct als de koopprijs boven de WOZ ligt.Docslik schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:43:
[...]
Hier ben ik wel even benieuwd naar; waarom gelijk WOZ bezwaar maken? Ik neem aan dat je doelt direct ná het tekenen van de koopovereenkomst? Of ná het passeren?
Natuurlijk pas bezwaar maken als de woning van jou is. Maar waarschijnlijk pas volgend jaar:
U kunt bezwaar maken tegen de WOZ-waarde op uw WOZ-beschikking. Dat moet binnen 6 weken na datum van de WOZ-beschikking. U dient het bezwaar in bij uw gemeente.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Het jammer is dat ze dan de tijd hebben tot het eind van het kalenderjaar om het in behandeling te nemen. Ik heb in februari bezwaar gemaakt tegen mijn WOZ van dit jaar en de gemeente heeft tot 31 december de tijd om hem in behandeling te nemen.fsfikke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:59:
[...]
Omdat de transactiewaarde lager is dan de WOZ. Wat is een betere indicatie van de marktwaarde dan een recente verkoopsom? Andersom verhoogt de gemeente je WOZ ook direct als de koopprijs boven de WOZ ligt.
Natuurlijk pas bezwaar maken als de woning van jou is. Maar waarschijnlijk pas volgend jaar:
[...]

stin00 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:11:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Oh? Waar zie ik dat in het Move portaal? Heb zelf laatst een huis gekocht, en ben benieuwd hoeveel ik teveel heb betaaldsarlo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Als je via move.nl mee biedt via een dergelijke inschrijving, krijg je automatisch een logboek als het huis op status verkocht gaat in de portal.
Ik zie het ook niet erin staan helaas. Ben ook benieuwd waar ik dat kan vinden.nowherebound123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:12:
[...]
Oh? Waar zie ik dat in het Move portaal? Heb zelf laatst een huis gekocht, en ben benieuwd hoeveel ik teveel heb betaald
Gevonden! Staat in je 'bezichtigingsdossier', niet je 'koop dossier'. Hoogste bod na mij was maar 3.000 lager. Ik slaap goed vannacht.Smartbikers schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:14:
[...]
Ik zie het ook niet erin staan helaas. Ben ook benieuwd waar ik dat kan vinden.
En diegene zal balen.nowherebound123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Gevonden! Staat in je 'bezichtigingsdossier', niet je 'koop dossier'. Hoogste bod na mij was maar 3.000 lager. Ik slaap goed vannacht.
waar precies in het bezichtingsdossier?nowherebound123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Gevonden! Staat in je 'bezichtigingsdossier', niet je 'koop dossier'. Hoogste bod na mij was maar 3.000 lager. Ik slaap goed vannacht.
Smartbikers schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:31:
[...]
waar precies in het bezichtingsdossier?
/f/image/LcLQHWp9AmJ9LnsOnptSXaHO.png?f=fotoalbum_large)
Is het gebruikelijk dat je als koper de notaris moet uitzoeken? In ons concept koopovereenkomst staat o.a. het volgende:
Het gaat om een standaard NVM overeenkomst, dus het zal vast wel gebruikelijk zijn, maar toen we ons eigen huis kosten, was de notaris al uitgezocht.2.1. De kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadasterkosten, zijn voor rekening van koper. De notaris wordt aangewezen door koper.
4.1.1 Indien koper 10 werkdagen na ondertekening van deze koopovereenkomst nog geen notariskeuze heeft gemaakt zal verkoper zich het recht voorbehouden een notaris te kiezen en zijn de kosten voor de koper. Koper is/was vrij in zijn keuze om een notaris aan te wijzen, echter dit mag niet tot gevolg hebben dat er hoge kosten bij verkoper in rekening worden gebracht voor het royeren/doorhalen van zijn hypotheekinschrijving. Indien de kosten voor de verkoper meer bedragen dan € 275,- inclusief BTW per hypotheek, dan zullen de kosten boven dit bedrag voor rekening komen van de koper.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ja dat is gebruikelijk. Bij nieuwbouw is het weer niet gebruikelijk omdat er dan vaak een projectnotaris is aangewezen.miicker schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:51:
Is het gebruikelijk dat je als koper de notaris moet uitzoeken? In ons concept koopovereenkomst staat o.a. het volgende:
[...]
Het gaat om een standaard NVM overeenkomst, dus het zal vast wel gebruikelijk zijn, maar toen we ons eigen huis kosten, was de notaris al uitgezocht.
Ja, dat wordt gezien als gunst naar de koper, omdat je als koper de meeste kosten hebt aan het notarisbezoekje en zo kan voorkomen dat je voor een exorbitant tarief moet opdraaien.miicker schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:51:
Is het gebruikelijk dat je als koper de notaris moet uitzoeken?
Dat biedlogboek is zeker interressant! Zeker nu ik bij een bieding een huis ben misgelopen op 5k maar.
En dat zet mij aan het denken.. Waarom zou ik niet ook voor huizen waar ik -na bezichtiging- geen interesse in heb, toch een (zeker te weten niet winnend) bod uit brengen?! Puur zodat ik wat meer inzicht krijg in wat er wordt geboden op huizen die ik (op papier) interessant vindt. Of is dat onethisch?
En dat zet mij aan het denken.. Waarom zou ik niet ook voor huizen waar ik -na bezichtiging- geen interesse in heb, toch een (zeker te weten niet winnend) bod uit brengen?! Puur zodat ik wat meer inzicht krijg in wat er wordt geboden op huizen die ik (op papier) interessant vindt. Of is dat onethisch?

Makelaars hebben doorgaans in dezelfde regio goed contact met elkaar.BlauweHamer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:46:
Dat biedlogboek is zeker interressant! Zeker nu ik bij een bieding een huis ben misgelopen op 5k maar.
Dat zullen ze vermoedelijk vrij snel door hebben en kan je het jezelf nog wel eens lastig maken.
PSN: Flix20-NL
Dat is een goeie! Had ik eerlijk gezegd niet echt aan gedacht. Realistisch bod kan wel, maar dan loop ik straks het (miniscule, maar toch) risico een huis te kopen wat ik eigenlijk niet wil.. ook niet handigFlix20 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:54:
[...]
Makelaars hebben doorgaans in dezelfde regio goed contact met elkaar.
Dat zullen ze vermoedelijk vrij snel door hebben en kan je het jezelf nog wel eens lastig maken.
Naahhh, toch maar niet doen
[ Voor 3% gewijzigd door BlauweHamer op 14-07-2023 09:57 ]
Correct, maar vaak staat er ook nog bij dat de notaris die je mag uitzoeken binnen een straal van zoveel kilometer moet zijn. Indien langer dat de kosten voor machtiging tekenen voor koper zijn.SL104 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:28:
[...]
Ja, dat wordt gezien als gunst naar de koper, omdat je als koper de meeste kosten hebt aan het notarisbezoekje en zo kan voorkomen dat je voor een exorbitant tarief moet opdraaien.
Dat om te voorkomen dat je een notaris aan de andere kant van het land uitzoekt.
Ik heb daar nog navraag over gedaan, het gaat om een laadpaal van het merk Ecotap. Ik heb ook specs ontvangen, maar daar word ik als leek niet echt veel wijzer van.MiBe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:45:
[...]
Allereerst, gefeliciteerd!
Wat betreft de laadpaal, als het een 11kW (3-fasen) exemplaar betreft zou ik hem voor die 500 euro wel overnemen. In een 3,7kW (1-fase) zou ik minder interesse hebben.
:strip_exif()/f/image/4nm2ZUtoysO3y7mIc4qe1PtP.jpg?f=fotoalbum_large)
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Hoe is hij in de meterkast aangesloten? De paal kan het ondersteunen maar als hij maar op een 1-fase zit is dat alsnog de bottleneck. Ik verwacht het niet hoor (gezien de eigenschappen van het huis ga ik uit van een 3x25A meterkast waarbij je deze dus op 3 fasen aan zou kunnen sluiten), maar ik zou het toch even navragen voor de zekerheid of hij in de huidige configuratie 11kW kan leveren.miicker schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Ik heb daar nog navraag over gedaan, het gaat om een laadpaal van het merk Ecotap. Ik heb ook specs ontvangen, maar daar word ik als leek niet echt veel wijzer van.
[Afbeelding]
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Dan is de vraag, welke uitvoeringmiicker schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Ik heb daar nog navraag over gedaan, het gaat om een laadpaal van het merk Ecotap. Ik heb ook specs ontvangen, maar daar word ik als leek niet echt veel wijzer van.
[Afbeelding]
Is het bijvoorbeeld de homebox dan zijn er een aantal:
https://www.ecotap.nl/homebox-contactdoos/Uitvoeringen
Met drukknop
Met laadpas + registratie
Met laadpas zonder registratie
@miicker Houd er rekening mee dat een Ecotap laadpaal op Marktplaats te koop is voor 200, max 300 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 14-07-2023 12:41 ]
Volgens mij zou je dan niet de enige zijn die dit doet. In de biedlogboeken die ik heb bekeken (dat zijn er een stuk of 4) heb ik telkens +/-30% biedingen gezien die ofwel geen realistische kijk hadden op de prijs van het huis, ofwel precies om de reden die jij noemt een lager bod hebben uitgebracht. Zolang je zeker weet dat er genoeg animo is voor het huis (dus dat jij zeker niet de enige bieder bent) is er m.i. niks mis met wat extra informatie vergaren op deze manier. Uiteindelijk hebben die biedlogboeken mij ook geholpen de juiste inschatting te maken, al heb ik nooit een bod uitgebracht wat onrealistisch laag was.BlauweHamer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:46:
Zou op die manier "meebieden" ook een prijsopdrijvend effect teweeg kunnen brengen?suikerberg schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:56:
[...]
Volgens mij zou je dan niet de enige zijn die dit doet. In de biedlogboeken die ik heb bekeken (dat zijn er een stuk of 4) heb ik telkens +/-30% biedingen gezien die ofwel geen realistische kijk hadden op de prijs van het huis, ofwel precies om de reden die jij noemt een lager bod hebben uitgebracht. Zolang je zeker weet dat er genoeg animo is voor het huis (dus dat jij zeker niet de enige bieder bent) is er m.i. niks mis met wat extra informatie vergaren op deze manier. Uiteindelijk hebben die biedlogboeken mij ook geholpen de juiste inschatting te maken, al heb ik nooit een bod uitgebracht wat onrealistisch laag was.
Via move.nl naar mijn weten niet. Hier worden alle biedingen verzameld en gelijktijdig zichtbaar gemaakt aan de makelaar en de verkopende partij. Dat neemt niet weg dat ze "het tweede of derde bod" kunnen benaderen en zo alsnog buiten move.nl om meerdere bieders kunnen verleiden een tweede bod te doen (al lijkt mij etisch gezien dat niet de bedoelingEl Capitan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Zou op die manier "meebieden" ook een prijsopdrijvend effect teweeg kunnen brengen?

Indirect wel. Want een huis waar misschien maar 3 geinteresseerde voo geweest zijn en 1 bod, heb je ineens 2 biedingen.El Capitan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Zou op die manier "meebieden" ook een prijsopdrijvend effect teweeg kunnen brengen?
Daarnaast heb je ook het risico dat er helemaal geen ander bod komt en die van jou geaccepteerd wordt.
Dan moet je ontbinden. En wat ik al eerder aangaf, makelaars spreken met elkaar. Dat kan je misschien één keer flikken, daarna kunnen ze je buitenspel gaan zetten.
Stel dat je uiteindelijk een woning hebt waarvan je denkt ja dit is 'm. Dan ziet de makelaar jouw naam staan en is het advies aan de verkopers 'die heeft al 3 keer een koop ontbonden...'
precies, ik denk dat het met name op de lange termijn wel prijsopdrijvend werkt. Verkoopmakelaars die gaan schermen met meerdere biedingen tc. je bod kan dan ook als middel worden gebruikt om aan te geven dat er nog zat biedingen zijn etc.Flix20 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:40:
[...]
Indirect wel. Want een huis waar misschien maar 3 geinteresseerde voo geweest zijn en 1 bod, heb je ineens 2 biedingen.
Daarnaast heb je ook het risico dat er helemaal geen ander bod komt en die van jou geaccepteerd wordt.
Dan moet je ontbinden. En wat ik al eerder aangaf, makelaars spreken met elkaar. Dat kan je misschien één keer flikken, daarna kunnen ze je buitenspel gaan zetten.
Stel dat je uiteindelijk een woning hebt waarvan je denkt ja dit is 'm. Dan ziet de makelaar jouw naam staan en is het advies aan de verkopers 'die heeft al 3 keer een koop ontbonden...'
Dat buitenspel zetten kan maar als je echt het beste bod hebt.. gaan ze je echt niet zomaar uitsluiten lijkt mij? je kan ook als je samen met je partner koopt allebei een move account aan laten maken en de "nieuwsgierige". biedingen op het account van de andere doen.
Dan bied je het bedrag waarbij je desinteresse veranderd in tóch wel interesse.BlauweHamer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:46:
Ik kom toch regelmatig huizen tegen waarbij het energielabel ontbreekt. Net reageerde een makelaar: "ja, maar dat komt wel bij de overdracht". Dat zal ongetwijfeld gewoon mogen, maar blijkbaar veronderstellen ze dat je zo graag wil dat je dat voor lief neemt? Ik krijg dan toch de indruk dat er wat verborgen wordt gehouden?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Omdat een label niet meer voor een euro op te halen is, doet men dit pas als er bekend is als er ook daadwerkelijk een koper is. Locatie, huis en prijs gaan altijd voor bij kopers.ebk71 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:34:
Ik kom toch regelmatig huizen tegen waarbij het energielabel ontbreekt. Net reageerde een makelaar: "ja, maar dat komt wel bij de overdracht". Dat zal ongetwijfeld gewoon mogen, maar blijkbaar veronderstellen ze dat je zo graag wil dat je dat voor lief neemt? Ik krijg dan toch de indruk dat er wat verborgen wordt gehouden?
Dus vooruit bewijs vragen wat er in de muren, vloer en dak is gestopt?Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:45:
[...]
Omdat een label niet meer voor een euro op te halen is, doet men dit pas als er bekend is als er ook daadwerkelijk een koper is. Locatie, huis en prijs gaan altijd voor bij kopers.
Uitgaan van het bouwjaar, eventueel opnemen dan er een bepaalde uitkomst komt als voorwaarde in het bod oid. Ergens is het misschien wel een kans. Als anderen er over struikelen kun je misschien een koopje doen.ebk71 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Dus vooruit bewijs vragen wat er in de muren, vloer en dak is gestopt?
Ik vind het in ieder geval onbegrijpelijk dat ze zo'n ding niet laten opstellen. 10 jaar geldig.
[ Voor 15% gewijzigd door Laapo op 14-07-2023 15:49 ]
Dan weet je als verkoper toch al dat het een F of G label is? met een A of B is het wel een verkoopargument..
Afhankelijk van het bouwjaar gaat men dat echt niet weten. Vraag een willekeurige verkoper welk merk koelkast hij heeft in een inbouwkeuken als ie er al in zat en minstens de helft heeft geen idee. En dat is dan ~10-15 jaar oud maximaal.ebk71 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Dus vooruit bewijs vragen wat er in de muren, vloer en dak is gestopt?
Je moet wel opletten dat een makelaar "onzinbiedingen" eruit kan halen. Dat is tegen mij gezegd door een makelaar toen ik het had over biedlogboeken.BlauweHamer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:46:
Iedere makelaar die ik tot nu toe heb gesproken vind het biedlogboek onzin. Ik vind het persoonlijk fijn.
Wij hebben recent bod gedaan op een jaren 60 huis. Ons bod was onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Uit de keuring is gebleken dat er binnen korte termijn redelijk wat kosten gemaakt moet worden omdat kozijnen en nog een aantal andere dingen niet meer in orde zijn. Denk aan 15k+.
Wat ik mij wel afvraag: Is het gebruikelijk dat bij een keuring van een wat ouder huis veel kosten naar boven komen?
Ik wil voorkomen dat we dit huis laat gaan, terwijl bij elk huis van deze leeftijd zulke kosten gemaakt moeten worden.
Het bod is al flink onder de vraagprijs dus verder onderhandelen heeft denk ik niet veel zin.
Wat ik mij wel afvraag: Is het gebruikelijk dat bij een keuring van een wat ouder huis veel kosten naar boven komen?
Ik wil voorkomen dat we dit huis laat gaan, terwijl bij elk huis van deze leeftijd zulke kosten gemaakt moeten worden.
Het bod is al flink onder de vraagprijs dus verder onderhandelen heeft denk ik niet veel zin.
[ Voor 8% gewijzigd door ObiTewodros op 14-07-2023 16:42 ]
Goh hoe zou dat nou komen? Jaren lekker kunnen verzinnen wat je wilt, want toch bijna niemand die het kan nagaan. En dan kan men jou nu in ene nagaan. Tuurlijk vinden ze dat dan onzin.jeroentje93 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Iedere makelaar die ik tot nu toe heb gesproken vind het biedlogboek onzin. Ik vind het persoonlijk fijn.
Des te meer de reden waarom het wel een goed idee is.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Nee totaal niet, een huis van meer dan 60 jaar oud is natuurlijk nog zo goed als nieuw en een huis heeft uberhaupt geen onderhoud nodig.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:
Wij hebben recent bod gedaan op een jaren 60 huis. Ons bod was onder voorbehoud van een bouwkundige keuring. Uit de keuring is gebleken dat er binnen korte termijn redelijk wat kosten gemaakt moet worden omdat kozijnen en nog een aantal andere dingen niet meer in orde zijn. Denk aan 15k+.
Uiteraard is dit niet van toepassing op een jaren 30 woning, alleen die kosten geld.
Hoe moeten wij vanaf een afstand nou inzien wat de kosten zijn en of andere (willekeurige) huizen dit hebben? Dit staat of valt met het onderhoud wat de voormalige bewoners wel of niet hebben toegepast. Maar dat een kozijn na 60 jaar Nederland op is, is niet zo gek.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik vind het veel. Tenminste, aangenomen dat die 15k+ dingen zijn die echt wel binnen een jaar moeten.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:
Als het uitgesmeerd kan worden over 3-5 jaar vind ik het vrij normaal.
Zijn die kozijnen verrot, of gaat het om energievoorzieningen?
Zijn het fatsoenlijke kozijnen met enkel glas? ja dan moeten ze vervangen worden voor comfort, maar dat zit 'normaal gesproken' al wel in de vraagprijs verwerkt. En het is meer een keuze, dan dat het perse moet....
Zijn het fatsoenlijke kozijnen met enkel glas? ja dan moeten ze vervangen worden voor comfort, maar dat zit 'normaal gesproken' al wel in de vraagprijs verwerkt. En het is meer een keuze, dan dat het perse moet....
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Dat ligt helemaal aan het onderhoud gepleegd door de vorige eigenaar.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:
Mijn vorige jaren '70 woning had alu kozijnen die bij aankoop in 2008 eigenlijk al vervangen hadden moeten worden, een gare groepenkast, etc.
Mijn huidige woning uit '93 had overal lek/verouderd dubbel glas, lekke badkamers met gaar sanitair, buitenschilderwerk dat 7 jaar oud was, loodslabben met scheuren of los, etc. etc. Alles was 30 jaar oud en de kosten houden echt niet op bij 15k
Maar je hebt ook perfect onderhouden instapklare huizen.
Het enige wat je moet doen is er de juiste prijs op plakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 14-07-2023 17:03 ]
Wat je je altijd af moet vragen is of het huis de koopprijs+die 15k waard is. Bij de meeste oudere huizen ontkom je niet aan onderhoud, maar 15k is wel veel. Zeker omdat je zegt dat het binnen korte termijn moet.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:
Je kunt altijd proberen om de kosten te delen met de verkoper, zeker als het echt om dingen gaat waar je niet onderuit komt op korte termijn. Aangezien ze het al onder de vraagprijs verkopen moet je zelf inschatten of je dat logisch vind of niet. De kans is nl. groot dat de verkoper het po die lage verkoopprijs gooit en niet teveel water bij de wijn wil doen. Aan de andere kant willen ze er wel van af, want anders zouden ze geen bod onder de vraagprijs accepteren.
Oftewel je kunt altijd het balletje opgooien aangezien je bod onder voorbehoud van bouwkundige keuring is (welk bedrag is daarbij genoemd?)
[removed]
Mijn woning heeft nog een oud label G, maar is wegens spouwmuurisolatie, zonnepanelen, en hr++ glas vermoedelijk een veel beter label waard. Ik heb echter geen zin die 200 euro daarvoor af te tikken dus ik laat m rustig op G staan. Ik vermoed dat dit voor meer mensen geldt.ebk71 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:34:
Dit betekent dat je wel een label hebt en dus voldoet aan de eisen bij passeren. Deze verkoper heeft als ik het goed heb begrepen geen label, zal er sowieso eentje moeten aanvragen voor het passeren.Stoffa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Mijn woning heeft nog een oud label G, maar is wegens spouwmuurisolatie, zonnepanelen, en hr++ glas vermoedelijk een veel beter label waard. Ik heb echter geen zin die 200 euro daarvoor af te tikken dus ik laat m rustig op G staan. Ik vermoed dat dit voor meer mensen geldt.
Als dit terug komt in het taxatierapport moet je er misschien zelfs een bouwdepot voor opnemen. Indien je het met eigen geld wilt doen, mag je dat inbrengen bij de koop, om vervolgens het depot te moeten inzetten conform de bouwkundige keuring.ObiTewodros schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:41:
Vaak wordt het gehele bouwkundige rapport opgenomen in de taxatie. Dat kan best voor gezeik zorgen.
200 aftikken voor een veel beter verkoopargument etc etc. is toch peanuts? Beetje verkeerde zuinigheid. Maar goed, ook dat is weer afhankelijk van veel factoren.Stoffa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Mijn woning heeft nog een oud label G, maar is wegens spouwmuurisolatie, zonnepanelen, en hr++ glas vermoedelijk een veel beter label waard. Ik heb echter geen zin die 200 euro daarvoor af te tikken dus ik laat m rustig op G staan. Ik vermoed dat dit voor meer mensen geldt.
G labels werden er bij mij al vooraf uitgefilterd. Ik denk dat (zeker de laatste anderhalf jaar) bijna iedereen die naar een woning zoekt ook een maximaal label invoert in de zoekopdrachten.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Ik zelf doe dat niet want dan wordt de spoeling erg dun en misschien kan het makkelijk aangepakt worden met HR++++++ glas en een beetje purArthurMorgan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:56:
G labels werden er bij mij al vooraf uitgefilterd. Ik denk dat (zeker de laatste anderhalf jaar) bijna iedereen die naar een woning zoekt ook een maximaal label invoert in de zoekopdrachten.
Maar ik vind het dus wel belangrijk om ongeveer te weten waar ik aan toe ben.
[ Voor 8% gewijzigd door ebk71 op 14-07-2023 18:02 ]
Ik vermoed van niet eerlijk gezegd. 200 euro is niks als je het over huizenprijzen hebt. Je loopt best veel kans dat een potentiële koper nu je huis niet vindt.Stoffa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
[...]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Vandaag is ons bod op een huis geaccepteerd!
405.000, precies op de NHG grens.
Nu is het wel een renovatieproject. Alles werkt, maar is aan vervanging toe na 30 jaar nauwelijks onderhoud.
Dat betekent dat het een huis is zonder (goede) isolatie, soms nog enkelglas, oude badkamer, oude keuken.
Echte problemen zijn een lek ruit, een lekke dakkapel en paar kozijnen die zeker vervangen moeten worden.
Nu lees ik op de NHG website dat als uit het taxatierapport blijkt dat er kwaliteitsverbetering nodig is: "Het treffen van voorzieningen in verband met herstel van achterstallig onderhoud, verbetering en/of uitbreiding van de woning.", dat "alle in het taxatierapport genoemde kosten opgeteld te worden bij het laagste bedrag van koopsom of de getaxeerde marktwaarde"
Klopt het dat het dan dus zomaar kan dat er een aantal zaken uit het taxatierapport komen, enkel de noodzakelijke of zelfs de meer gewenste zaken als isolatie?
En als dat zo is het totaal boven de 405.000 uit kan komen, en de NHG dan niet meer mogelijk is?
Nu is het wel een renovatieproject. Alles werkt, maar is aan vervanging toe na 30 jaar nauwelijks onderhoud.
Dat betekent dat het een huis is zonder (goede) isolatie, soms nog enkelglas, oude badkamer, oude keuken.
Echte problemen zijn een lek ruit, een lekke dakkapel en paar kozijnen die zeker vervangen moeten worden.
Nu lees ik op de NHG website dat als uit het taxatierapport blijkt dat er kwaliteitsverbetering nodig is: "Het treffen van voorzieningen in verband met herstel van achterstallig onderhoud, verbetering en/of uitbreiding van de woning.", dat "alle in het taxatierapport genoemde kosten opgeteld te worden bij het laagste bedrag van koopsom of de getaxeerde marktwaarde"
Klopt het dat het dan dus zomaar kan dat er een aantal zaken uit het taxatierapport komen, enkel de noodzakelijke of zelfs de meer gewenste zaken als isolatie?
En als dat zo is het totaal boven de 405.000 uit kan komen, en de NHG dan niet meer mogelijk is?
Dat vind ik wel een hele verkeerde zuinigheid. Daarmee mis je gewoon een groep mensen die je huis vind, en daarmee de kans meer voor je huis te krijgen. Echt, van alle dingen waar je op kunt bezuinigingen is een nieuwe energie label om van G zo te lezen wel wat stappen omhoog te gaan, wel echt een hele foute.Stoffa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Exact expert nodig?
Ik noemde al eerder een huis wat geen e-label heeft. Nu is er ook geen plattegrond van het huis en zie ik dat deze makelaar(s) dat bij meer huizen in die omgeving doet. Tips hoe daar mee om te gaan? Zoete broodjes bakken? Ik krijg het idee dat als ik mijn principes mee laat spelen over een jaar nog niks heb gevonden.
Ik zou het er nooit uit filteren.ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:56:
Maar wel zal ik bij een G-label woning van 4 ton in beginsel een stuk minder enthousiast worden dan bij een A of B-label woning die voor hetzelfde bedrag te koop staat. Want bij het G label ga ik er vanuit dat ik op korte termijn (tien)duizenden euro's moet investeren in het verduurzamen.
Maar die G-label woning heeft misschien wel andere grote pluspunten, waardoor ik niet bij voorbaat op label zou filteren.
Maar ik ben ook niet bang voor een kluswoning.
Wel zou ik zelf bij verkoop altijd voor een correct label zorgen voordat de woning online komt, als het correcte échte label beter is dan wat je puur op basis van bouwjaar zou verwachten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Plattegrond hoeft ie niet online te zetten - als iemand écht interesse heeft zal dat bij de brochure of bezichting duidelijk worden.ebk71 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:27:
Ik noemde al eerder een huis wat geen e-label heeft. Nu is er ook geen plattegrond van het huis en zie ik dat deze makelaar(s) dat bij meer huizen in die omgeving doet. Tips hoe daar mee om te gaan? Zoete broodjes bakken? Ik krijg het idee dat als ik mijn principes mee laat spelen over een jaar nog niks heb gevonden.
Het energielabel kan ook pas worden opgesteld zodra interesse bijvoorbeeld.
De mogelijke boete voor het niet overhandigen van een energielabel is hoger dan de kosten voor het energielabel zelf.Vorkie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Plattegrond hoeft ie niet online te zetten - als iemand écht interesse heeft zal dat bij de brochure of bezichting duidelijk worden.
Er zit geen plattegrond in de brochure......Vorkie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Plattegrond hoeft ie niet online te zetten - als iemand écht interesse heeft zal dat bij de brochure of bezichting duidelijk worden.
Makelaar lijkt een beetje van het "snelle type" te zijn
Dat kan maar het hoeft niet. Heb nu al een paar gehad dat er geen plattegrond is en dat kwam door de verkopers. Die hadden dan geen haast, verkochten zelf hun huis of ze waren te "cheap" om te betalen voor plattegronden á €150 euroebk71 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:58:
[...]
Er zit geen plattegrond in de brochure......
Makelaar lijkt een beetje van het "snelle type" te zijn
Geen plattegrond betekent waarschijnlijk dat er dus ook geen meetrapport is. Is deze makelaar aangesloten bij het NVM of VBO? Lijkt mij een zeer afwijkende werkwijze. Kan het zijn dat hij optreedt voor een partij die verhuur panden aan het uitponden is oid?ebk71 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:27:
Bij VBO, is zeker geen verhuurpand.Laapo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:54:
[...]
Geen plattegrond betekent waarschijnlijk dat er dus ook geen meetrapport is. Is deze makelaar aangesloten bij het NVM of VBO? Lijkt mij een zeer afwijkende werkwijze. Kan het zijn dat hij optreedt voor een partij die verhuur panden aan het uitponden is oid?
Domme noobvraag misschien, maar wat ik me afvroeg: als je een huis hebt en de waarde van dat huis verandert fors doordat er iemand iets op een perceel vlakbij doet. Er wordt bijvoorbeeld een drukke weg langs je achtertuin aangelegd: krijg je daar dan compensatie voor?
Aanleiding: Dit huis stond te koop. Best een leuke huis, goede plek, je ziet alleen op streetview al dat erachter gebouwd wordt:
12 Oranjelaan
https://maps.app.goo.gl/qoqmNume2PAW7MV69
Inmiddels is dat af en zitter er nog iets van 5 verdiepingen bovenop wat je op de streetview ziet. Het huis wordt er letterlijk en figuurlijk door overschaduwd, er kijken nu tientallen appartementen van korte afstand naar binnen. Dit zal het huis fors, fors minder waard gemaakt hebben. Krijg je daar compensatie voor?
De advertentie: https://www.funda.nl/koop...s-42864451-oranjelaan-12/
Aanleiding: Dit huis stond te koop. Best een leuke huis, goede plek, je ziet alleen op streetview al dat erachter gebouwd wordt:
12 Oranjelaan
Inmiddels is dat af en zitter er nog iets van 5 verdiepingen bovenop wat je op de streetview ziet. Het huis wordt er letterlijk en figuurlijk door overschaduwd, er kijken nu tientallen appartementen van korte afstand naar binnen. Dit zal het huis fors, fors minder waard gemaakt hebben. Krijg je daar compensatie voor?
Google op “planschade”supersoco80 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:37:
Domme noobvraag misschien, maar wat ik me afvroeg: als je een huis hebt en de waarde van dat huis verandert fors doordat er iemand iets op een perceel vlakbij doet. Er wordt bijvoorbeeld een drukke weg langs je achtertuin aangelegd: krijg je daar dan compensatie voor?
12 Oranjelaan
Het is aan de noordkant dus er wordt niks overschaduwd en het is tussen dit huis en het spoor, dus het heeft niet alleen nadelen.supersoco80 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:37:
12 Oranjelaan
Maar onafhankelijk of je hier een vergoeding voor krijgt, door NIMBY bezwaren wordt er te weinig gebouwd als binnenstedelijke uitbreidingen, wat een grote reden is voor woningen tekort, de Jonge wou hier wat aan doen, maar met de val van het kabinet zal hier wel niks meer van komen.
Gefeliciteerd!sietsef schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:38:
Heb je deze vraag ook al aan je hypotheekadviseur voorgelegd?
Als ik mij niet vergis is geld de NHG bovengrens van 405k voor alle hypotheken bij elkaar. Een hypotheek met NHG is niet mogelijk als je boven de grens uitkomt.
Planschade inderdaad. Als je een woning koopt, altijd het bestemmingsplan checken. Kan best zijn dat dat leuke weilandje achter je huis een toegestane bouwhoogte van 14 meter heeft ofzo zodat daar appartementen mogen komen.supersoco80 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 08:37:
12 Oranjelaan
In dit geval niet, omdat het bestemmingsplan al lang onherroepelijk is. Dus de kopers van deze woning wisten het al en de waardevermindering is dan al in de transactieprijs verwerkt.
Je mag tot iets van 430k mita het bedrag tussen de 405 en 430 gebruikt wordt voor energiebesparende maatregelen.SmashCruiser schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Gefeliciteerd!
Heb je deze vraag ook al aan je hypotheekadviseur voorgelegd?
Als ik mij niet vergis is geld de NHG bovengrens van 405k voor alle hypotheken bij elkaar. Een hypotheek met NHG is niet mogelijk als je boven de grens uitkomt.
bron: https://www.rijksoverheid...rkoop%20of%20restschulden.Met Energie Besparende Voorzieningen wordt de kostengrens in 2023 € 429.300.
[ Voor 24% gewijzigd door sarlo op 16-07-2023 10:17 ]
Ik lees jouw geciteerde zinnen nergens in relatie tot elkaar. De eerste is een definitieomschrijving van kwaliteitsverbetering en de tweede is van toepassing als je gebruikt maakt van extra financiering (bovenop de 405K) voor die kwaliteitsverbetering. Maar als je daar bijvoorbeeld eigen middelen voor gebruikt, lijkt die voorwaarde niet te gelden.sietsef schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:38:
Wat ik wel tegenkom: als uit taxatierapport blijkt dat direct noodzakelijk herstel van het achterstallig onderhoud meer dan 10% van laagste van koopsom/taxatiewaarde is, is een bouwkundig rapport noodzakelijk. Wat daar dan precies de consequenties van kunnen zijn, is me niet helemaal duidelijk. (Let op, het gaat dan dus niet om verouderde keuken/badkamer of zelfs enkel glas, maar wel om een lekkende dakkapel).
Overigens lijkt die extra financiering in jouw situatie best interessant, dus ik zou hier een goede hypotheekadviseur voor inzetten. Naast NHG zijn er ook andere middelen voor verduurzaming van je woning, goed om te kijken welke het beste bij jou past.
[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 16-07-2023 12:23 . Reden: Aanvulling in 10% achterstallig onderhoud. (Gaat om direct noodzakelijk herstel) ]
Wel zou kunnen zijn dat de taxatie aardig lager uitkomt dan de koop overeenkomst. Hoop dat je dat geld dan liquide hebt liggen om het huis aan te kopen. Maar goed inderdaad advies opvragen, en je komt er pas achter na de taxatie! Kan nog voor verassingen zorgen zeg maar.sietsef schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:38:
Het aankoopbedrag van de woning mag in 2023 maximaal € 405.000 zijn. Dit is inclusief eventuele verbouwingskosten. Voor energiebesparende maatregelen is het mogelijk om zelfs tot € 429.300 te lenen. Je moet het extra bedrag dan wel volledig besteden aan die maatregelen. Bereken met de NHG Sneltoets hoeveel je kunt lenen met NHG.sietsef schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 21:38:
Bron: https://www.nhg.nl/het-product-nhg/een-hypotheek-met-nhg/
Bij een bestaande woning kan je vaak gebruik maken van het Energiebespaarbudget (EBB) van 9.000 euro. Dit komt in een bouwdepot aan mag je aan bepaalde verduurzamingsmaatregelen besteden.
Bedragen voor achterstallig onderhoud moeten vrijwel altijd in depot worden gehouden. 10% is nog best ruim van het NHG.Toke_gt schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Ik lees jouw geciteerde zinnen nergens in relatie tot elkaar. De eerste is een definitieomschrijving van kwaliteitsverbetering en de tweede is van toepassing als je gebruikt maakt van extra financiering (bovenop de 405K) voor die kwaliteitsverbetering. Maar als je daar bijvoorbeeld eigen middelen voor gebruikt, lijkt die voorwaarde niet te gelden.
Wat ik wel tegenkom: als uit taxatierapport blijkt dat direct noodzakelijk herstel van het achterstallig onderhoud meer dan 10% van laagste van koopsom/taxatiewaarde is, is een bouwkundig rapport noodzakelijk. Wat daar dan precies de consequenties van kunnen zijn, is me niet helemaal duidelijk. (Let op, het gaat dan dus niet om verouderde keuken/badkamer of zelfs enkel glas, maar wel om een lekkende dakkapel).
Overigens lijkt die extra financiering in jouw situatie best interessant, dus ik zou hier een goede hypotheekadviseur voor inzetten. Naast NHG zijn er ook andere middelen voor verduurzaming van je woning, goed om te kijken welke het beste bij jou past.
Dan ontstaat in de praktijk de volgende situatie:
Koopsom 405.000
Financiering 405.000
Achterstallig onderhoud/bouwkundige keuring 50.000
Bank maakt over aan notaris 355.000
Reservering in depot 50.000
Koper maakt 50.000 over aan notaris voor de aankoop. (Moet er dus aantoonbaar zijn voordat de bank een offerte af geeft)
Daarna moet er nauwgezet volgens het bouwkundig rapport facturen gedeclareerd worden. Uiterst ongunstige situatie omdat het op voorhand een beetje giswerk is wat de kosten zijn per onderdeel.
Het gaat hier dan om direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud.
@sietsef
Je kunt met het NHG chatten op werkdagen. Daarnaast is het belangrijk of het echt direct herstel betreft of gewoon onderhoud. Alles dat binnen 1jr moet plaatsvinden is direct herstel en alles dan 2-5 of 5-10jr is regulier onderhoud.
[ Voor 7% gewijzigd door Laapo op 16-07-2023 13:19 ]
Waarom zou je die 50k aan bouwdepot nemen en niet gewoon in eigen beheer en de hypotheek volledig gebruiken voor de aankoop?Laapo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:02:
[...]
Bedragen voor achterstallig onderhoud moeten vrijwel altijd in depot worden gehouden. 10% is nog best ruim van het NHG.
Dan ontstaat in de praktijk de volgende situatie:
Koopsom 405.000
Financiering 405.000
Achterstallig onderhoud/bouwkundige keuring 50.000
Bank maakt over aan notaris 355.000
Reservering in depot 50.000
Koper maakt 50.000 over aan notaris voor de aankoop. (Moet er dus aantoonbaar zijn voordat de bank een offerte af geeft)
Daarna moet er nauwgezet volgens het bouwkundig rapport facturen gedeclareerd worden. Uiterst ongunstige situatie omdat het op voorhand een beetje giswerk is wat de kosten zijn per onderdeel.
Het gaat hier dan om direct noodzakelijk herstel van achterstallig onderhoud.
@sietsef
Je kunt met het NHG chatten op werkdagen. Daarnaast is het belangrijk of het echt direct herstel betreft of gewoon onderhoud. Alles dat binnen 1jr moet plaatsvinden is direct herstel en alles dan 2-5 of 5-10jr is regulier onderhoud.
Hoef je ook niet te gaan klooien met facturen etc.
Dat is het punt, de bank kan dit eisen in geval van direct te herstellen achterstallig onderhoud.Flix20 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:23:
[...]
Waarom zou je die 50k aan bouwdepot nemen en niet gewoon in eigen beheer en de hypotheek volledig gebruiken voor de aankoop?
Hoef je ook niet te gaan klooien met facturen etc.
Misschien lees ik over iets heen hoor. Maar koopsom 405k en onderhoud gewoon zelf regelen kan toch ook? Zie niet in waarom dat per se op de hypotheek moet?Laapo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:22:
[...]
Dat is het punt, de bank kan dit eisen in geval van direct te herstellen achterstallig onderhoud.
Korte vraag, maar ik ben een beginner wat betreft hypotheken en voor degene met meer kennis, is dit waarschijnlijk een no-brainer. Zitten er enkel voordelen aan het inleggen van zoveel mogelijk eigen geld bij een hypotheek? Stel, ik heb eigen vermogen van 300k. Mij lijkt het dan het beste om bij een hypotheek 200k eigen vermogen in te leggen. Of zijn er ook valide tegenargumenten om 100k als eigen vermogen bij te leggen? Of zijn er juist argumenten om nog meer (bijv. 250k) in te leggen.
Ik zoek naar de 'sweet spot' van eigen vermogen bij het kopen van een huis met een hypotheek (en kan daar online weinig over vinden)
Ik zoek naar de 'sweet spot' van eigen vermogen bij het kopen van een huis met een hypotheek (en kan daar online weinig over vinden)
Enkel in de situatie dat er sprake is van direct te herstellen achterstallig onderhoud. Dan kan een bank verlangen dat het via het depot loopt om grip te houden en zekerheid te verkrijgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.Paralize_nl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:16:
[...]
Misschien lees ik over iets heen hoor. Maar koopsom 405k en onderhoud gewoon zelf regelen kan toch ook? Zie niet in waarom dat per se op de hypotheek moet?
Maar dan blijft de koopsom toch in feite 405? Dan krijg je toch nog steeds nhg want het gaat immers om de reeele koopsom. Wellicht is hij 405 en niet 500 vanwege het onderhoud.Laapo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Enkel in de situatie dat er sprake is van direct te herstellen achterstallig onderhoud. Dan kan een bank verlangen dat het via het depot loopt om grip te houden en zekerheid te verkrijgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Hoe lager de hypotheek, hoe meer je maandelijks je te besteden hebt toch? Spaarrente is niets vergeleken met de hypotheekrente.TobyD schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:31:
Korte vraag, maar ik ben een beginner wat betreft hypotheken en voor degene met meer kennis, is dit waarschijnlijk een no-brainer. Zitten er enkel voordelen aan het inleggen van zoveel mogelijk eigen geld bij een hypotheek? Stel, ik heb eigen vermogen van 300k. Mij lijkt het dan het beste om bij een hypotheek 200k eigen vermogen in te leggen. Of zijn er ook valide tegenargumenten om 100k als eigen vermogen bij te leggen? Of zijn er juist argumenten om nog meer (bijv. 250k) in te leggen.
Aan de andere kant: inflatie vreet de schuld op.
Ieder zo zijn eigen afweging. Persoonlijk vind ik lage/geen hypotheek fijn, dan hoef ik niet iedere maand me te bekommeren over die ene incasso.
Inflatie vreet ook je spaarrekening op. Tenzij je echt gaat beleggen is het lastig meer rendement te halen dan aflossen hypotheek.Wispe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:41:
[...]
Hoe lager de hypotheek, hoe meer je maandelijks je te besteden hebt toch? Spaarrente is niets vergeleken met de hypotheekrente.
Aan de andere kant: inflatie vreet de schuld op.
Ieder zo zijn eigen afweging. Persoonlijk vind ik lage/geen hypotheek fijn, dan hoef ik niet iedere maand me te bekommeren over die ene incasso.
Lange termijn sweetsop is de laagste hypotheek.
Zal onder andere afhankelijk zijn van je hypotheekrente vs je spaarrente (of verwacht beleggingsrendement, maar dat is een beetje een vraagteken uiteraard).TobyD schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:31:
Hier bijv hypotheek van 1,45% bruto versus spaarrente rond de 2%.
Daarnaast heb ik persoonlijk liever mijn geld beschikbaar, omdat dat je veel flexibiliteit geeft. Aflossen kan altijd nog. Zodra je hebt afgelost zit het in je huis en krijg je het er alleen uit bij verkoop.
Oftewel. De sweet spot is persoonlijk en is niet 100% rationeel.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Zoals een aantal mensen hierboven al aangeeft - een deel groot van het antwoord is emotie en wat zelf je voorkeuren zijn.TobyD schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:31:
Wat wel handig is om mee te nemen is de loan-to-value rentestappen van je aanbieder - stel dat als je iets meer eigen geld in brengt (dan je gevoel zei) en dat je daardoor iin een lagere rente-categorie komt kan dat interessant zijn natuurlijk.
En als je zoveel eigen vermogen hebt, dan kan het ook zijn dat je over een deel van je vermogen belasting betaald (als je boven het heffingsvrije gedeelte uitkomt) - dat kan je ook laten meewegen bij de keuze van hoe veel.
Ga je voor maximale opbrengst van je vermogen, ongeacht de risico's? Dan is waarschijnlijk investeren en niet(s) aflossen de beste keuze.
Alles wat daarna komt is persoonlijke voorkeur en waar je je goed bij voelt.
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Tsja, goede vraag.. durf het niet te zeggen. Zie op de site van het NHG staan dat ze uitgaan van verkrijgingskosten en dat is dan inclusief verbouwingskosten. Terwijl ze dat bij de situatie aankoop met NHG en daarna pas verbouwen dat weer niet doen. Dan kan er een deel zonder NHG verhoogd worden meen ik.Paralize_nl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:22:
[...]
Maar dan blijft de koopsom toch in feite 405? Dan krijg je toch nog steeds nhg want het gaat immers om de reeele koopsom. Wellicht is hij 405 en niet 500 vanwege het onderhoud.
En dan toch alleen als die kosten meer dan 10% van de taxatiewaarde zijn? Dan krijg je namelijk te maken met dat bouwkundig rapport waarin wordt vastgelegd welke kosten met herstel gemoeid zijn en die worden geoormerkt in het depot.Laapo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:58:
[...]
Enkel in de situatie dat er sprake is van direct te herstellen achterstallig onderhoud. Dan kan een bank verlangen dat het via het depot loopt om grip te houden en zekerheid te verkrijgen dat de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Zo lees ik het tenminste. Als het direct herstel maar 1% bedraagt gaat geen bank daar een depot voor inrichten. Bij >10% lopen ze aanmerkelijk risico dat het geld niet voor herstel wordt gebruikt waardoor waardeverlies dreigt. Bij huizen zonder NHG loop je zelf dat risico.
Ook hier gehoord dat ons bod geaccepteerd! We moesten helaas flink overbieden, echt andere markt dan 6 maanden geleden. Toen hadden wij een vergelijkbare woning voor 10% minder op kunnen pakken.
Wij hadden zonder voorbehoud van financiering geboden, en daarbij de biedverzekering aangevraagd van Frits.
Ons plan is eigenlijk wel om de hypotheek gewoon zelf af te sluiten, scheelt 2k voor advies + 1k voor de verzekering.
De verzekering is alleen geldig als je ook via Frits afsluit en dus advies afneemt. Je moet wel aan de inspanningsverplichting voldoen om ervoor te zorgen dat de financiering op tijd rond is.
Maar aangezien we ruim te tijd hebben (3,5 maand), kunnen we prima eerst zelf maar even shoppen. En als om een onwaarschijnlijke reden de boel niet lukt kunnen we altijd nog naar Frits!
Wij hadden zonder voorbehoud van financiering geboden, en daarbij de biedverzekering aangevraagd van Frits.
Ons plan is eigenlijk wel om de hypotheek gewoon zelf af te sluiten, scheelt 2k voor advies + 1k voor de verzekering.
De verzekering is alleen geldig als je ook via Frits afsluit en dus advies afneemt. Je moet wel aan de inspanningsverplichting voldoen om ervoor te zorgen dat de financiering op tijd rond is.
Maar aangezien we ruim te tijd hebben (3,5 maand), kunnen we prima eerst zelf maar even shoppen. En als om een onwaarschijnlijke reden de boel niet lukt kunnen we altijd nog naar Frits!
Ik ben er net achtergekomen dat een label in de advertentie verplicht is sinds januari 2022.Vorkie schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Staat ook op de funda site. Dat maakt het nog vreemder. Alleen bij monumenten en recreatie hoeft dit niet.
Gefeliciteerd!ZenMonkey schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:55:
Ook hier gehoord dat ons bod geaccepteerd! We moesten helaas flink overbieden, echt andere markt dan 6 maanden geleden. Toen hadden wij een vergelijkbare woning voor 10% minder op kunnen pakken.
Normaliter moet je binnen 6-8 weken de 10% aanbetaling doen of bankgarantie afgeven. Ga dus even goed na of je wel echt 3.5 maand hebt voor het regelen van je hypotheek (maar dat kun je ongetwijfeld halen uit de koopovereenkomst).
Een energielabel hoef je niet te hebben tot het moment van de overdracht bij de notaris, daar moet je het (uitgeprinte) energielabel overhandigen aan de nieuwe eigenaar. Dus tot aan dat moment is een verkoper niks verplicht tegenover een aanstaande koper.ebk71 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:27:
[...]
Ik ben er net achtergekomen dat een label in de advertentie verplicht is sinds januari 2022.
Staat ook op de funda site. Dat maakt het nog vreemder. Alleen bij monumenten en recreatie hoeft dit niet.
Goed punt, wist eigenlijk niet dat hiervoor de hypotheek al rond moest zijn. Ik denk dat we de waarborgsom net kunnen betalen. Is sowieso veel gunstiger toch omdat je anders 500 euro voor die bankgarantie kwijt bent?Yaay schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:31:
[...]
Gefeliciteerd!
Normaliter moet je binnen 6-8 weken de 10% aanbetaling doen of bankgarantie afgeven. Ga dus even goed na of je wel echt 3.5 maand hebt voor het regelen van je hypotheek (maar dat kun je ongetwijfeld halen uit de koopovereenkomst).
Echter zouden we dan weer net niet de waarborgsom+overdrachtsbelasting in 1 klap kunnen betalen. Maar dat wordt gewoon verrekend bij de notaris lijkt me?
Gezien dat al fout had gegaan zonder deze opmerking lijkt mij een adviseur niet geheel misplaatst ...
En daarnaast geef je aan misschien net aan de bankgarantie te kunnen betalen uit eigen middelen.
Ik weet niet of je nog moet gaan verbouwen, maar hou rekening mee dat veel grotere aankopen, denk aan een keuken, badkamer, vloerboer etc vaak een aanbetaling willen.
Als al je geld dan bij de notaris vast staat...
En daarnaast geef je aan misschien net aan de bankgarantie te kunnen betalen uit eigen middelen.
Ik weet niet of je nog moet gaan verbouwen, maar hou rekening mee dat veel grotere aankopen, denk aan een keuken, badkamer, vloerboer etc vaak een aanbetaling willen.
Als al je geld dan bij de notaris vast staat...
[ Voor 61% gewijzigd door Flix20 op 19-07-2023 12:24 ]
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7