Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 367 Laatste
Acties:

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-11 15:33
Tha_T schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:05:
[...]

Misschien offtopic hier maar waarom wordt hier niet meer voor gekozen? Mijn vrouw en ik hebben in September een huis gekocht gecombineerd met een lineaire hypotheek. Hoe fijn is het niet om na 5 jaar al minder te betalen dan met een annuïtaire hypotheek?
Dat gecombineerd met minder risico bij gedwongen verkoop en meer financiële ruimte aan het einde van de looptijd. Dat is toch veel beter?
Zijn die "hoge" vaste lasten aan het begin van een lineaire hypotheek echt zo'n struikelblok?
Heel simpel antwoord:
Een annuitaire hypotheek kun je zelf eenvoudig lineair maken door meer af te lossen. Vereist enkel wat meer discipline en dat is hoe wij het gaan doen, zelfs een stuk meer dan lineair aflosschema trouwens.
Voordeel is dat je bij onverwachte ernstige tegenvallers flexibel bent om tijdelijk niet extra af te lossen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

Je kan altijd in eigen beheer geld opzij zetten en vrijwillig aflossen naast je annuïteit, zo hou je de verplichte maandlast lager. Maar als je nu al een verbinding aangaat voor een vaste hoge aflossing met een lineaire lening zit je er ook daadwerkelijk aan vast.

PSN: Kjujay

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Kju schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:19:
Je kan altijd in eigen beheer geld opzij zetten en vrijwillig aflossen naast je annuïteit, zo hou je de verplichte maandlast lager. Maar als je nu al een verbinding aangaat voor een vaste hoge aflossing met een lineaire lening zit je er ook daadwerkelijk aan vast.
ongeveer dezelfde tekst als ik in elk adviesgesprek weer gebruik ;)

• hp7935
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:09
Ik heb even een vraag, In hoeverre zegt de WOZ waarde iets over wat een huis werkelijk waard is?
Bij mij in de buurt staan huizen met vraagprijzen die variëren van 15.000 rot 40.000 boven de WOZ waarde
Hoe weet ik nu wat daadwerkelijk een goede prijs is voor deze huizen?
Ik kijk zeg maar richting appartementen in Leiderdorp maar die hebben dus vraagprijzen van tussen de 170-200k terwijl de WOZ echt veel lager ligt. Iemand hier ervaring met die omgeving?
Ik ben al een tijdje de prijzen daar in de gaten aan het houden maar die vallen dus nogal tegen

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hp7935 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:19:
Ik heb even een vraag, In hoeverre zegt de WOZ waarde iets over wat een huis werkelijk waard is?
In één woord: Niets. WOZ is slechts een tool om de hoogte van je belasting te bepalen. Heeft niets met de daadwerkelijke waarde van de woning te maken.
Bij mij in de buurt staan huizen met vraagprijzen die variëren van 15.000 rot 40.000 boven de WOZ waarde
En in sommige buurten is het verschil tienvoudig, en in sommige buurten is de WOZ hoger dan de vraagprijs. Vraagprijs is ook maar dat: Een vraagprijs.
Door marktonderzoek te doen, te kijken naar waar vergelijkbare woningen in het recente verleden voor gegaan zijn, door een overweging van de marktontwikkeling mee te nemen, omgeving, staat van de woning, etc. Als je dit niet zelf kunt, moet je niet terugvallen op een WOZ maar op een aankoopmakelaar :) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:57
hp7935 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:19:
Ik kijk zeg maar richting appartementen in Leiderdorp maar die hebben dus vraagprijzen van tussen de 170-200k terwijl de WOZ echt veel lager ligt. Iemand hier ervaring met die omgeving?
Ik ben al een tijdje de prijzen daar in de gaten aan het houden maar die vallen dus nogal tegen
Via het kadaster kun je ook voor een paar euro overzichten kopen met de werkelijke verkoopprijzen van huizen in een bepaald postcodegebied. Dat geeft al iets meer overzicht. WOZ zou ik zoveel mogelijk negeren, zegt inderdaad erg weinig. Die is namelijk ook gebaseerd op een formule met m2's en locatie en niet op wat mensen bijvoorbeeld zelf nog gerenoveerd hebben.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:17
naitsoezn schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:05:
Door marktonderzoek te doen, te kijken naar waar vergelijkbare woningen in het recente verleden voor gegaan zijn, door een overweging van de marktontwikkeling mee te nemen, omgeving, staat van de woning, etc. Als je dit niet zelf kunt, moet je niet terugvallen op een WOZ maar op een aankoopmakelaar :) .
Inderdaad, een aankoopmakelaar heeft naast een waardebepaling ook toegang tot de verkoopgegevens van het huis en de huizen er omheen. Geeft een beter beeld dan de WOZ waardes van huizen.

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:25
sorted.bits schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 08:32:
[...]

Inderdaad, een aankoopmakelaar heeft naast een waardebepaling ook toegang tot de verkoopgegevens van het huis en de huizen er omheen. Geeft een beter beeld dan de WOZ waardes van huizen.
Jij toch ook?

• Kju

Kju

Een (aankoop)makelaar die is aangesloten bij één van de drie organisaties heeft toegang tot een database en kan met een paar klikken moeiteloos referentiemateriaal genereren. Big data is business dus zulke databases zijn meestal inclusief alle data die publiek beschikbaar is geweest (dus ook de funda advertentie van 5 jaar geleden). Kadaster is omslachtig om goed te vergelijken, ook voor makelaars en taxateurs. Je moet dan een goede dosis geluk hebben of al adressen klaar hebben staan voor vergelijking. Je krijgt bij het Kadaster alleen koopsominformatie.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 10:38

Mojo

The Power Within

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Ray

Ray

@Mojo, klein detail. Je geeft aan de KEW gebruikt te hebben, ik lees daarin afgekocht, maar nu heb je toch weer een SEW (banksparen) Had je er meerdere of ? na een afkoop kan je namelijk niet daarna fiscaal voortzetten

• Kju

Kju

Ik ben toevallig m'n achterstallige PE aan het wegwerken (ondertussen enorm aan het soggen) en vond deze wel mooi om te delen:
Het taxeren van de marktwaarde is niet het legitimeren van een koopsom

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 10:38

Mojo

The Power Within

Ray schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:12:
@Mojo, klein detail. Je geeft aan de KEW gebruikt te hebben, ik lees daarin afgekocht, maar nu heb je toch weer een SEW (banksparen) Had je er meerdere of ? na een afkoop kan je namelijk niet daarna fiscaal voortzetten
Scherp. Meerdere inderdaad. Leningdeel was begonnen sinds oktober 2009 als KEW op €85.000 en de KEW is ingebracht in de polis eind 2015. Omdat ik binnen het jaar de hypotheek muteer heb ik dit bedrag (ongeveer) nu als aflossingsvrij in mijn nieuwe hypotheek.

De SEW is al sinds oktober 2009 op €45.000 en zet ik fiscaal voor bij de nieuwe hypotheekverstrekker.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Voyage
  • Laatst online: 05-11 20:50
Ik hoop dat ik hier nog wat wijzer word.

Mijn vrouw en ik weten niet zo goed wat we precies moeten doen. Even een situatieschets: in de afgelopen jaren 2 keer verhuisd, beide keren huirhuis, getrouwd en een kind gekregen. Dit allemaal heeft aardig wat spaargeld gekost, we hebben nu nog om en nabij 10k. Niet veel als je een huis wilt kopen, zowel nieuwbouw als bestaand.

We hebben een hypotheekgesprek gehad bij Aegon en daar kwam uit dat we door een studieschuld 280k max kunnen lenen, zonder, iets van 315k. Ik vind het bijzonder dat elk euro van die studieschuld twee euro minder hypotheek betekent, maar goed. We zijn nu aan het oriënteren of we met behulp van onze ouders de schuld versneld kunnen aflossen.

Voor 280k kun je, in omgeving Delft, Rijswijk en Den Haag, niet zoveel krijgen, lijkt het. Uiteraard zijn de vraagprijzen hoog en kan er waarschijnlijk nog wel iets vanaf.

Nieuwbouw zou een optie kunnen zijn, alleen dan krijg je weer te maken met dubbele lasten, eventueel meerwerk etc.

Wat ons keus gaat worden, we willen niet onder de 5k spaargeld komen. Ik denk alleen dat dat steeds lastiger gaat worden in het nieuwe jaar.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Max. 5k eigen geld inzetten om als starter een eigen huis te kopen van ~280k is sowieso praktisch onmogelijk. Je kunt max 101% financieren, en de overdrachtsbelasting is alleen al 2% (5.6k). Dan wil de notaris nog wat van je spaargeld, die aegon-adviseur werkt ook niet gratis, eventueel makelaar, taxatie, bouwkundige keuring, etc. 5k zijn dan zo op. En dan woon je er nog niet eens.... Ik zou m'n verwachtingen qua buffer (of die buffer zelf) iets bijstellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 30-12-2016 10:11 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 20:42

Shunt

Boe

Voyage schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:03:

Mijn vrouw en ik weten niet zo goed wat we precies moeten doen. Even een situatieschets: in de afgelopen jaren 2 keer verhuisd, beide keren huirhuis, getrouwd en een kind gekregen. Dit allemaal heeft aardig wat spaargeld gekost, we hebben nu nog om en nabij 10k. Niet veel als je een huis wilt kopen, zowel nieuwbouw als bestaand.

We hebben een hypotheekgesprek gehad bij Aegon en daar kwam uit dat we door een studieschuld 280k max kunnen lenen, zonder, iets van 315k. Ik vind het bijzonder dat elk euro van die studieschuld twee euro minder hypotheek betekent, maar goed. We zijn nu aan het oriënteren of we met behulp van onze ouders de schuld versneld kunnen aflossen.

Voor 280k kun je, in omgeving Delft, Rijswijk en Den Haag, niet zoveel krijgen, lijkt het. Uiteraard zijn de vraagprijzen hoog en kan er waarschijnlijk nog wel iets vanaf.

Nieuwbouw zou een optie kunnen zijn, alleen dan krijg je weer te maken met dubbele lasten, eventueel meerwerk etc.

Wat ons keus gaat worden, we willen niet onder de 5k spaargeld komen. Ik denk alleen dat dat steeds lastiger gaat worden in het nieuwe jaar.
Doosparen tot je een fatsoenlijk potje met geld hebt ?
Dat is volgens mij de enige realistische optie.
Of je moet een huis vinden waar je letterlijk niets aan hoeft te doen als je er in trekt.
Verf, gordijn, hang en sluitwerk, random doehicky's kosten je al snel een paar duizende euro's.
Vloertje hier tuintje daar, en je bent al snel het dubbele kwijt. En dan gaan we er nog even vanuit dat de keuken badkamer en alles gewoon kan blijven zitten. En dan is je geld op.
En heb je 0 buffer over om apparatuur te vervangen verkeer boetes opvangen of reparaties aan wat dan ook.

Ik denk persoonlijk dat 20 / 30k een mooie spaarpot is om een huis te gaan kopen maar dat moet iedereen voor zich zelf weten natuurlijk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Voyage
  • Laatst online: 05-11 20:50
Dat is precies waar ik mee zit ook, de buffer is niet super groot. Als we een bestaand huis zouden kopen dan willen we iets waar we niet meteen iets aan hoeven te doen.

Mijn vrouw zorgt momenteel voor de kleine man, zodra zij ook gaat werken dan kunnen we veel sneller sparen.

Qua meubels en vloer zitten we wel goed denk ik, we kunnen aardig wat meenemen naar een eventueel nieuwbouw huis. Maar ja, dan ben je er ook nog niet, wanden etc moeten dan ook nog gedaan worden.

Ik word een beetje gek van de gedachte dat al het spaargeld dan op zal zijn, dus daar moeten we wel wat mee 😃.

• Shunt

Shunt

Boe

Voyage schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:21:
Dat is precies waar ik mee zit ook, de buffer is niet super groot. Als we een bestaand huis zouden kopen dan willen we iets waar we niet meteen iets aan hoeven te doen.

Mijn vrouw zorgt momenteel voor de kleine man, zodra zij ook gaat werken dan kunnen we veel sneller sparen.

Qua meubels en vloer zitten we wel goed denk ik, we kunnen aardig wat meenemen naar een eventueel nieuwbouw huis. Maar ja, dan ben je er ook nog niet, wanden etc moeten dan ook nog gedaan worden.

Ik word een beetje gek van de gedachte dat al het spaargeld dan op zal zijn, dus daar moeten we wel wat mee 😃.
Vergeet ook niet dat huidige nieuwbouw vooral in dat budget betekent dat je slechts een huis koopt met een postzegel als grond. Een tuin waar je chiwawa claustrofobisch van wordt en dan is het nog een "standaard" huis wil je opties of wat verleggen dan moet je nog een hoop meer rekenen.

Toen wij gingen kijken bij een paar nieuwbouw projecten in een stuk goedkoper gebied kwamen wij op een huis van 300k waar de basis prijs 250 was en dus 50k aan opties en dan hadden we wat meer ruimte (uitbouw) dakkapel "luxe douche" en "luxe keuken" en een zooi leidingen er bij en een zooi meer groepen en WCD's op de juiste plekken. Dat alles was dan inclusief muur afwerking en vloer. Enige voordeel was dat ik het huis dan ook kon financieren op 300k. Maar ja nu hebben we een huis gekocht van 265k met een tuin die incl voortuin drie dubbel zo groot is (nieuwbouw had geen voortuin) 20/30m2 meer leefruimte. Maar ja keuzes keuzes keuzes.

Voor mij persoonlijk is het heel simpel ik zou nooit zonder een buffer van minimaal 20k durven verhuizen. Een huurhuis inrichten koste ons al ruim 10k :D.

Game PC

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:42
EBV meenemen in de koopsom (bv zonnepanelen), dan kun je 106% lenen en daarmee tevens K.K. dekken.

[ Voor 7% gewijzigd door NeutraleTeun op 30-12-2016 10:32 ]

• Shunt

Shunt

Boe

NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:32:
EBV meenemen in de koopsom (bv zonnepanelen), dan kun je 106% lenen en daarmee tevens K.K. dekken.
Ik blijf me verbazen hoe gemakkelijk mensen blijven adviseren om maar MEER te lenen dan de stenen al "waard" zijn. Is dat nu niet net hoe we in deze bout situatie terecht zijn gekomen met de huizen markt? Meer lenen en meer lenen terwijl je verdomt goed weet dat je eigenlijk gewoon nog even moet doosparen of iets kleiner kopen?

Game PC

• Kju

Kju

Voyage schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:03:

Wat ik niet begrijp is: wat zoek je dat je in die prijsklasse niet zoveel kan krijgen? Heb je wel serieus op Funda gekeken? Ik zie atm 3092 resultaten en dan zit Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Nootdorp, Pijnacker (en als je naar Delft kijkt, doe dan maar ook:) het Westland niet eens bij.

Als je geen spaargeld hebt kan je met een beetje beleid je hele verbouwing meefinancieren. Zoek om te beginnen een goede hypotheekadviseur.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 30-12-2016 10:45 ]

• Ray

Ray

NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:32:
die (ongewenste...) loophole is bij de meeste verstrekkers al dicht gezet en vanaf 2017 zijn die regels ook compleet aangepast. Er is dan wel meer ruimte voor EBV maar die moet ook echt aan EBV besteed worden.

Vraag me trouwens ook af hoe je aan deze opmerking komt want sinds grofweg april dit jaar zou het nergens meer op 'jou manier' moeten kunnen nadat de AFM zich hierover uitgesproken heeft

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 30-12-2016 10:51 ]

• NeutraleTeun
Via onze adviseur. Vorige reacties van mij lezen, daar heb ik dat uitgelegd (en tevens hier gevraagd, maar geen reactie erop gekregen) met een online rekentool.

• Ray

Ray

NeutraleTeun schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:49:
Via onze adviseur. Vorige reacties van mij lezen, daar heb ik dat uitgelegd (en tevens hier gevraagd, maar geen reactie erop gekregen) met een online rekentool.
Heb hem er even bij gezocht maar zo kan het dus niet! Heb hier pas nog een hele discussie met het WEW over gehad. onder regels 2016 moet ook de EBV in het totaal van 231K vallen (wew > Jan van Oosten en Radboud vd Pol) en daardoor kom je dus eigenlijk nooit aan die 245K grens.

EBV kan tot 9000 buiten de LTI toets blijven. Die 106% LTV die in de regels staat is eigenlijk niet uit te leggen.

Zoals gezegd zijn de regels volgend jaar anders. zie hier een handig excelblad

https://www.nhg.nl/Over-N...rens-vanaf-1-januari-2017

onderaan de pagina staat de link

Dit is overigens weer een andere versie dan begin dit jaar veel toegepast werd.

Daarnaast zijn er wel verstrekkers zie zuiver NHG volgen en daar is nog wel een loophole waarbij het deel eigen middelen kan verlagen door taxatiewaardes. Echter hebben de meeste verstrekkers hier zelf intern beleid op gemaakt. Uit jou tekst schemert een keten antwoord door (shop of hypotheker) die wellicht hiermee iets 'geregeld' hebben

[ Voor 40% gewijzigd door Ray op 30-12-2016 12:37 ]

• NeutraleTeun
Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen.

Ik heb het ook niet verzonnen. De makelaar kwam ermee, en de adviseur zei hetzelfde.
Kwam ook met een berekening waarbij bv panelen zaten van 8k en een verbouwing van 10k.
Zouden zelf maar 2k in hoeven te leggen, de rest (zo ook K.K.) konden gedekt worden via de hypotheek.

Mja, daarom dat die panelen dus op 8k kwamen.

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 30-12-2016 11:06 ]

• Ray

Ray

je optelsom van aankoop / verbouw en EBV mag onder 2016 niet meer zijn dan 231K. De meeste denken dat de EBV boven die 231K opgeteld kan worden. Dat is dus niet zo.

Stel dat taxatie waarde na verbouw en EBV (ruim) boven de optelsom van aankoop/verbouw/ebv ligt (dus erg goedkoop gekocht bijvoorbeeld ) dan kan je eigen inbreng lager uitkomen. Maar om creatief taxeren tegen te gaan hebben de meeste verstrekkers hier intern beleid op. Er zijn er echter die dit wel volgen en dat zal jou aangeboden zijn.

Dit is trouwens al een paar keer besproken (zie mijn postings :) ) omdat dit natuurlijk regelrecht ingaat tegen het beleid wat de overheid voor ogen heeft met zijn LTV regels. Men vraagt dan ook dit niet actief aan te bieden in gevallen waarbij dit niet zonder meer van toepassing is

edit. dit gaat dus in alle gevallen over de zuivere NHG regels.

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 30-12-2016 11:25 ]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Aangezien ik heel veel informatie op internet vind en daardoor een beetje beland in een "door de bomen het bos niet meer zien" hier even kort mijn situatie samengevat;

Huiseigenaar, waarde circa 180k. (Vergelijkbare huizen staan voor vraagprijs 200k te koop en worden vrij vlot verkocht)
Hypotheek; 80k.

Geen vrouw/kinderen, geen schulden, duidelijk vaste lasten patroon, vaste baan.
Ik kan waarschijnlijk door extra aflossen over 7 jaar hypotheek vrij zijn.

Ik ben nog jong (27) en zou dan misschien een 2e huis willen kopen en het 1e huis verhuren. Nu vind ik het moeilijk om hier een financieel beeld bij te vormen. Heel ruw gerekend; Wat zou ik als reële inkomsten kunnen rekenen bij het verhuren van een huis van 180k?

Het is natuurlijk allemaal nog toekomstmuziek maar ik ben er voor mezelf al wel achtergekomen dat ik het beste werk, financieel gezien, wanneer ik een duidelijk beeld heb waar ik me op kan richten (naar kan streven).

Beeromaniac

• Kju

Kju

Dit topic is hier niet voor bedoeld. Beleggen in onroerend goed is door de lage spaarrente heel populair op dit moment en ik zie regelmatig meerdere particulieren die in (willen) stappen zonder goed te beseffen wat ze doen. Zonder meer te weten over de woning is eigenlijk niet te zeggen welke huur redelijk zou zijn. De waarde van de woning maakt maar voor een deel uit wat de huurprijs moet zijn. Hou ook rekening dat een woning in verhuurde staat mogelijk ook aanmerkelijk minder waard is dan wanneer het leeg is.
Weet wel waar je aan begint.
Maak in ieder geval niet de fout om al genoegen te nemen met een paar puntjes rendement. Als je het goed aanpakt haal je tussen 6% en 10% na exploitatiekosten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:47

• Ray

Ray

of deze

Huis kopen en dan verhuren rendabel?

wellicht verstandig je toch eens voor te laten lichten voordat je mogelijk door wat je nu doet je HRA / overgangsrecht voor een deel te niet aan het doen bent voor de toekomst

[ Voor 56% gewijzigd door Ray op 30-12-2016 12:58 ]

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
Nou, ik ben ook in het proces om een eigen woning te kopen. Mijn eerste woning zal rond de 150k ex k.k zijn en ik kan gelukkig een kleine 40k aan eigen vermogen inbrengen. Mijn netto maandlasten zullen hierdoor aanzienlijk minder zijn. (jeeuj!)

Ook zie ik de mogelijkheid om in mijn gemeente gebruik te maken van een starterslening. Heeft er iemand hier ervaring mee?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, ik heb zelf ook een starterslening genomen. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. Je hebt er extra kosten aan, de rente is hoger dan de hypotheekrente en tenzij je veel vermogen hebt om hem snel af te lossen ga je na 3 jaar al aanzienlijk hogere maandlasten krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:15
Waarom wordt een starterslening dan aangeboden, als het zo nadelig is?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
nogeeninlog schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:06:
Omdat je als starter dan meer kan lenen, en iets meer kans hebt om met een beginnersinkomen een start te maken op de woningmarkt? Risico van de 'extra' lening vertaalt zich ook naar de hogere rente en kortere looptijd.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:01
Om de prijzen een boost te geven. ;)

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-11 14:34
Tsurany schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:19:
Ja, ik heb zelf ook een starterslening genomen. Ik zou het persoonlijk niet aanraden. Je hebt er extra kosten aan, de rente is hoger dan de hypotheekrente en tenzij je veel vermogen hebt om hem snel af te lossen ga je na 3 jaar al aanzienlijk hogere maandlasten krijgen.
Ik had ook een starterslening bij mijn eerste hypotheek en kreeg een goeie tip, laat het hypotheekrecht voor de bank meteen op het volledige bedrag incl starterslening zetten bij de notaris.
Dan kan je als je na 3 jaar salarisverhoging hebt gehad het hypotheekdeel van de starterslening laten overnemen door je bank voor een stuk lagere rente.

Uiteraard is het al met al nog steeds duurder :+

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

ph4ge schreef op zondag 1 januari 2017 @ 07:59:
[...]

Of: Om de mensen iets meer mogelijkheden te geven dan goed voor ze is. Niet alles is een complot om de prijzen te stuwen ;)

• ph4ge
naitsoezn schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Of: Om de mensen iets meer mogelijkheden te geven dan goed voor ze is. Niet alles is een complot om de prijzen te stuwen ;)
Niet alles, maar dit wel. Wordt in diverse gemeenten ook gewoon met zoveel woorden gezegd en is ook het enige effect.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 01-01-2017 16:42 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ph4ge schreef op zondag 1 januari 2017 @ 07:59:
[...]

Om het grondbedrijf van de gemeente gezond te houden.

Als je met een starterslening grond verkoopt hoef je er niet/minder op af te boeken O-)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Thompson schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:21:
Aangezien ik heel veel informatie op internet vind en daardoor een beetje beland in een "door de bomen het bos niet meer zien" hier even kort mijn situatie samengevat;

Huiseigenaar, waarde circa 180k. (Vergelijkbare huizen staan voor vraagprijs 200k te koop en worden vrij vlot verkocht)
Hypotheek; 80k.

Geen vrouw/kinderen, geen schulden, duidelijk vaste lasten patroon, vaste baan.
Ik kan waarschijnlijk door extra aflossen over 7 jaar hypotheek vrij zijn.

Ik ben nog jong (27) en zou dan misschien een 2e huis willen kopen en het 1e huis verhuren. Nu vind ik het moeilijk om hier een financieel beeld bij te vormen. Heel ruw gerekend; Wat zou ik als reële inkomsten kunnen rekenen bij het verhuren van een huis van 180k?

Het is natuurlijk allemaal nog toekomstmuziek maar ik ben er voor mezelf al wel achtergekomen dat ik het beste werk, financieel gezien, wanneer ik een duidelijk beeld heb waar ik me op kan richten (naar kan streven).
Afhankelijk van waar je huis staat en hoe je het gaat verhuren zal je wel ergens tussen de 600 en 1000 aan huur moeten kunnen krijgen. Maar dit hangt heel erg af van waar het huis staat en wat voor huis het is. Een appartement in utrecht zal waarschijnlijk makkelijker zijn dan een huisje ergens in een klein dorp in de achterhoek.

Houd wel met een aantal zaken rekening, huurbescherming ( zeer belangrijk huurders hebben echt absurde rechten ) bijleenregeling, vermogensrendemenst heffing, onderhoud van de woning.
MAar je hebt nog een aantal jaar dus tijd genoeg om je hierin te verdiepen :D

• sorted.bits
Deze week hebben wij het bouwkundig onderzoek staan voor de woning die we hebben aangekocht, zijn er nog mensen met hints en tips? Voor de rest lijkt het geheel allemaal nogal positief uit te pakken en lijkt het er op dat we 7 juli kunnen verhuizen :).

14 juli moeten we uit ons eigen huis zijn, dus we hebben een week om het leeg te halen en schoon op te leveren. Nu is een week tijd voor verhuizen niet bijzonder veel, maar het lijkt me ook wel lekker. Voor veel dingen kan je iets meer tijd nemen, zonder dat je hoeft te haasten of het allemaal wel in die tijd af is (ik weet ook dat dit een eigen keuze is).

Het verhuizen laten we doen, dit omdat het ongeveer 25 minuten rijden (van Stadshagen, Zwolle naar Heino) is van het oude naar het nieuwe huis. Deze trip wil ik het liefst zo min mogelijk maken :).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 2 januari 2017 @ 06:58:
Nu is een week tijd voor verhuizen niet bijzonder veel, maar het lijkt me ook wel lekker. Voor veel dingen kan je iets meer tijd nemen, zonder dat je hoeft te haasten of het allemaal wel in die tijd af is (ik weet ook dat dit een eigen keuze is).
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? 1 week is heel kort en je moet je dus wel rot haasten om alles te regelen. Tenzij je nu al weet dat je in een kant-en-klaar huis komt waar je misschien alleen een keer stofzuigt en verder niets aan de aankleding van de woning aanpast.
Het verhuizen laten we doen, dit omdat het ongeveer 25 minuten rijden (van Stadshagen, Zwolle naar Heino) is van het oude naar het nieuwe huis. Deze trip wil ik het liefst zo min mogelijk maken :).
Laten verhuizen is natuurlijk heel erg fijn. In mijn receptie is 25 minuten niet ver rijden, maar het ligt er ook aan wat je allemaal gaat verhuizen. In een beetje verhuiswagen die je nog mag rijden met een normaal rijbewijs kan je best veel kubieke meters verstouwen, maar als je veel onhandige meubels hebt (of gewoon heel erg veel) dan moet je inderdaad wel een paar keer heen en weer rijden.

Tip voor verhuizers: Zorg er wel voor dat je een (simpel) koffiezetaparaat en waterkoker op beide locaties hebt of in ieder geval apart in je eigen auto meeneemt zodat je overal koffie en thee kan maken. Vergeet dan ook de (plastic) bekers en de melk en suiker etc niet ;)
Als het lekker weer is dan is gekoelde frisdrank of water ook fijn om bij de hand te hebben.

• sorted.bits
JeroenE schreef op maandag 2 januari 2017 @ 07:41:
[...]
Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? 1 week is heel kort en je moet je dus wel rot haasten om alles te regelen. Tenzij je nu al weet dat je in een kant-en-klaar huis komt waar je misschien alleen een keer stofzuigt en verder niets aan de aankleding van de woning aanpast.
Nou nee, als de periode langer was geweest hadden we het hele huis helemaal klaar willen hebben voor we er in trokken. Nu doen we in de eerste week alleen de boven verdieping (vloerbedekking er uit, schilderen) en doen we de rest terwijl we al in het huis zitten. Op die manier kunnen we er fatsoenlijk slapen, en kunnen we beneden gewoon op ons gemak aan de gang.
[...]
Laten verhuizen is natuurlijk heel erg fijn. In mijn receptie is 25 minuten niet ver rijden, maar het ligt er ook aan wat je allemaal gaat verhuizen. In een beetje verhuiswagen die je nog mag rijden met een normaal rijbewijs kan je best veel kubieke meters verstouwen, maar als je veel onhandige meubels hebt (of gewoon heel erg veel) dan moet je inderdaad wel een paar keer heen en weer rijden.

Tip voor verhuizers: Zorg er wel voor dat je een (simpel) koffiezetaparaat en waterkoker op beide locaties hebt of in ieder geval apart in je eigen auto meeneemt zodat je overal koffie en thee kan maken. Vergeet dan ook de (plastic) bekers en de melk en suiker etc niet ;)
Als het lekker weer is dan is gekoelde frisdrank of water ook fijn om bij de hand te hebben.
De tips zijn inderdaad goed. Het gaat hier allemaal nooit in 1 keer in een vrachtwagen passen die ik zelf mag rijden. Alleen de bedden, banken en tafels zijn een behoorlijke hoeveelheid. Een grotere mag ik zelf niet rijden (geen C rijbewijs). Afgelopen 2 mensen helpen verhuizen en de keuze voor een verhuizer wordt dan alleen maar makkelijker, pfff, wat een werk.

• JeroenE
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 2 januari 2017 @ 07:51:
Nu doen we in de eerste week alleen de boven verdieping (vloerbedekking er uit, schilderen) en doen we de rest terwijl we al in het huis zitten.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat klussen veel makkelijker en sneller gaat in een leeg huis dan 1 waar je al "half" in woont. Dat geeft verder niet, ik heb het ook gedaan (diverse keren zelfs). Maar je moet er wel tegen kunnen dat je vijf keer alles van links naar rechts sjouwt en weer terug als je bezig bent met het plafond, dan weer voor de muren en dan voor de vloer etc. Of eerst alles ik kamer B omdat je in kamer A bezig bent en daarna alles in kamer A omdat kamer B gedaan wordt en dan daarna de helft weer terug zodat ej de spullen van kamer C er bij kan zetten die je daarna gaat doen.
Afgelopen 2 mensen helpen verhuizen en de keuze voor een verhuizer wordt dan alleen maar makkelijker, pfff, wat een werk.
Ik lees hier: er zijn al mensen die geen nee kunnen zeggen omdat jij ze ook geholpen hebt ;) :+

• sorted.bits
JeroenE schreef op maandag 2 januari 2017 @ 08:01:
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat klussen veel makkelijker en sneller gaat in een leeg huis dan 1 waar je al "half" in woont. Dat geeft verder niet, ik heb het ook gedaan (diverse keren zelfs). Maar je moet er wel tegen kunnen dat je vijf keer alles van links naar rechts sjouwt en weer terug als je bezig bent met het plafond, dan weer voor de muren en dan voor de vloer etc. Of eerst alles ik kamer B omdat je in kamer A bezig bent en daarna alles in kamer A omdat kamer B gedaan wordt en dan daarna de helft weer terug zodat ej de spullen van kamer C er bij kan zetten die je daarna gaat doen.

[...]
Ik lees hier: er zijn al mensen die geen nee kunnen zeggen omdat jij ze ook geholpen hebt ;) :+
Haha, zo kan je het ook zien :).

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 19:31
Daarnaast is het heel belangrijk om per doos aan te geven waar het moet komen in je nieuwe huis. Scheelt een hoop vragen dan wel verplaatsen van de dozen naar de juiste plek.

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-11 22:27
6,5 jaar geleden heb ik gebruik gemaakt van een starterslening. De kosten van de polis etc wogen destijds op tegen het feit dat ik 3 jaar lang geen rente over die lening moest betalen. Voor mij was het dus een besparing.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

keko12 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:23:
[...]

6,5 jaar geleden heb ik gebruik gemaakt van een starterslening. De kosten van de polis etc wogen destijds op tegen het feit dat ik 3 jaar lang geen rente over die lening moest betalen. Voor mij was het dus een besparing.
Heb je dan ook in die vergelijking meegenomen dat je in de periode daarna juist meer rente betaald dan op je eerste lening?
Denniz0229 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Ik had ook een starterslening bij mijn eerste hypotheek en kreeg een goeie tip, laat het hypotheekrecht voor de bank meteen op het volledige bedrag incl starterslening zetten bij de notaris.
Dan kan je als je na 3 jaar salarisverhoging hebt gehad het hypotheekdeel van de starterslening laten overnemen door je bank voor een stuk lagere rente.

Uiteraard is het al met al nog steeds duurder :+
Dan moet je wel zeker weten dat na drie jaar je salarisgroei groot genoeg is om het bedrag aan starterslening te mogen lenen. Anders zit je alsnog vast aan de duurdere starterslening.

In mijn geval wist ik dat ik na drie jaar die starterslening geheel kon aflossen. Ik had ook niet het gehele bedrag nodig, echter was het niet mogelijk een lagere lening aan te gaan. Ik heb uiteindelijk ruim binnen die drie jaar de volledige starterslening afgelost en daarnaast ook nog een extra aflossing gedaan op mijn hypotheek waardoor ik rond de 80% LTV kom te zitten. Dat is een fijnere gedachte dan na drie jaar nog eens geconfronteerd te worden met ~150 euro per maand extra aan maandlasten.

Achteraf had ik de starterslening ook niet nodig, ik was hem aangegaan omdat ik bij aankoop van het huis mijn volledige eigen vermogen zou moeten besteden waardoor ik geen spaarpot had voor onvoorziene gebeurtenissen. Gelukkig heeft het geld nog rente kunnen trekken waarmee ik deels die initiële kosten heb kunnen compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Shunt

Shunt

Boe

keko12 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:23:
[...]

Het is geen besparing maar uitstel van betaling. Wegmoffelen met oh volgend jaar verdien ik toch meer dus dan kan ik het wel betalen. Tenminste zo wordt het veel gebruikt. Verder is het niet meer of minder dan een truukje om de onderkant van de huizen makt te stimuleren.

Game PC

• keko12
Tsurany schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:51:
[...]

Heb je dan ook in die vergelijking meegenomen dat je in de periode daarna juist meer rente betaald dan op je eerste lening?
Ja, want mijn eerste hypotheekdeel was verruimd aangevraagd, zodat ik na die drie jaar tegen dezelfde voorwaarden als het eerste deel dat deel kon oversluiten (uiteindelijk overigens niet gedaan, omdat ik het voor de helft kon aflossen en de andere helft voordelig bij familie kon lenen met een mooie hypotheekconstructie).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

keko12 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:51:
[...]

Ja, want mijn eerste hypotheekdeel was verruimd aangevraagd, zodat ik na die drie jaar tegen dezelfde voorwaarden als het eerste deel dat deel kon oversluiten (uiteindelijk overigens niet gedaan, omdat ik het voor de helft kon aflossen en de andere helft voordelig bij familie kon lenen met een mooie hypotheekconstructie).
Dan moet je wel heel zeker zijn van je salaris groei, anders zal de bank dat alsnog niet mogen aanbieden. Het hele idee van de starterslening is dat je niet voldoet aan de inkomenseisen om de hypotheek te krijgen, dan is het een grote gok om er vanuit te gaan dat je daar na 3 jaar wel aan zal voldoen en alles zal kunnen oversluiten.

• keko12
Tsurany schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:53:
[...]

Dan moet je wel heel zeker zijn van je salaris groei, anders zal de bank dat alsnog niet mogen aanbieden. Het hele idee van de starterslening is dat je niet voldoet aan de inkomenseisen om de hypotheek te krijgen, dan is het een grote gok om er vanuit te gaan dat je daar na 3 jaar wel aan zal voldoen en alles zal kunnen oversluiten.
Als dat nu zo is, dan kan ik alleen zeggen dat het destijds niet zo was. De belangrijkste eisen die destijds bestonden (in Utrecht) waren dat je een sociale huurwoning moest achterlaten en het huis niet meer dan 2 ton mocht kosten.
De gemeente gaf toen al aan dat ze de voorkeur gaven aan volledige terugbetaling na drie jaar, omdat de pot beperkt was en er dan meer mensen gebruik van konden maken.
Had de starterslening niet bestaan, had ik het huis ook (direct) kunnen financieren.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Wanneer was destijds? Want toen ik een hypotheek aanvroeg (Dec 2013) hoefde je geen sociale huurwoning na te laten. Elke 3 jaar werd je inkomen getoetst, als je inkomen te laag was, hoefde je nog steeds geen rente te betalen en als je inkomen hoog genoeg was, dan moest dat wel.

Het voordeel is simpelweg meer geld beschikbaar voor een huis, uitgaande van inkomensgroei. Mijn inkomen is overigens in die twee jaar met 20% gegroeid dus zo'n gekke gok was het niet geweest. Ik heb het niet gedaan overigens ook.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-11 17:10
JvS schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:19:
Wanneer was destijds? Want toen ik een hypotheek aanvroeg (Dec 2013) hoefde je geen sociale huurwoning na te laten. Elke 3 jaar werd je inkomen getoetst, als je inkomen te laag was, hoefde je nog steeds geen rente te betalen en als je inkomen hoog genoeg was, dan moest dat wel.

Het voordeel is simpelweg meer geld beschikbaar voor een huis, uitgaande van inkomensgroei. Mijn inkomen is overigens in die twee jaar met 20% gegroeid dus zo'n gekke gok was het niet geweest. Ik heb het niet gedaan overigens ook.
dat licht per stad/gemeente anders, bij mij moest ik alleen onder een bepaald bedrag zitten.

• keko12

Zoals ik zei in mijn post hierboven: 6,5 jaar geleden.
Als ik nu naar de gemeentesite (Utrecht) ga, zie ik dat de starterslening sinds een half jaar niet meer verstrekt wordt, maar dat een van de redenen destijds ook was om de doorstroom (van huur naar koop) (weer) op gang te brengen.

bron

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het voordeel is simpelweg meer geld beschikbaar voor een huis, uitgaande van inkomensgroei. Mijn inkomen is overigens in die twee jaar met 20% gegroeid dus zo'n gekke gok was het niet geweest.
Precies. Zo zullen de meesten erin staan, dus zo'n gekke regeling is het niet (en die is écht niet opgezet enkel en alleen voor het zogenaamde belang van de gemeente). Je moet alleen wel weten waar je staat in de carriere-ladder... In 'sommige gevallen' is een significante loonstijging echt geen rare verwachting :)

Verwijderd

*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door naitsoezn op 02-01-2017 17:38 ]

• ThinkPad
Vandaag het taxatierapport binnengekregen. Aangevraagd via Vereniging Eigen Huis, die het uitbesteden aan Nationale Taxatie Service, die het weer uitbesteed heeft aan een lokale makelaar hier in de buurt.

Gaat om een gevalideerd rapport (NWWI) i.v.m. hypotheekaanvraag. De getaxeerde marktwaarde kan ik mij prima in vinden (iets hoger dan koopsom, iets lager dan vraagprijs). Uiteindelijk betaal je voor het taxatierapport via de VEH €296,96. Een stuk goedkoper dan wat onze financieel adviseur ons voorschotelde, die rekende €500 voor een taxatie :/ Lidmaatschap van de VEH heb ik er dus al weer uit :9

Tijdlijn:
20 december 2016 aanvraag gedaan
30 december 2016 is huis getaxeerd
2 januari 2017 taxatierapport (45 pgs.) ontvangen

d:)b

Laatste document wat we nog nodig hadden voor de hypotheekaanvraag, nu doorrrrrrr 8)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2017 18:55 ]

• Ray

Ray

@Thinkpad. Deze discussie is hier al vaker voorbij gekomen en ik wil eigenlijk niet direct in herhaling vallen. Maar... dat prijsverschil is niet heel vreemd. Voor onder de 300 gaat een makelaar die het werk niet hard nodig heeft niet op pad (of kan je ook geen goed onderzoek verwachten)

Eerst wil VEH iets verdienen, daarna NTS. stel beschaaf beiden 25 euro inclusief. Blijft er nog 250 voor de taxateur over. Haal daar BTW en validatie uit kom je op zo;n 165 euro omzet. Daar moet dan een RMT dit werk voor doen. Voor dat geld krijg je nog een loodgieter tegenwoordig.

Ik ontwijk dan ook deze aanbieders zelf. Goed komt de klant ermee prima maar kwalitatief goede makelaars die ik al 20 jaar ken gaan voor dit geld echt niet op pad.

dan heb ik het nog niet een over taxatie van een appartement....

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 02-01-2017 19:36 ]

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:28:
Ik ontwijk dan ook deze aanbieders zelf. Goed komt de klant ermee prima maar kwalitatief goede makelaars die ik al 20 jaar ken gaan voor dit geld echt niet op pad.
Misschien is jouw doel normaal gesproken anders? Als je van te voren wil weten wat een huis ongeveer waard zou moeten zijn dan sta je daar natuurlijk heel anders in dan wanneer je alleen een papiertje wil hebben voor de aanvraag van een hypotheek.

Als je een auto wil kopen kan je ook een aankoopkeuring laten doen; dat is iets anders dan een apk. Maar voor de verzekering heb je alleen de apk nodig dus iedereen doet dat braaf wanneer het nodig is maar laat niet ieder jaar de auto van top tot teen onderzoeken. Terwijl dat misschien wel "beter" zou zijn.

En ik weet niet wie jij belt als loodgieter, maar ik ken er geen die niet voor 165 euro langs zou willen komen.

• Ray

Ray

Die 165 euro is natuurlijk niet alleen voor het 'voorrijden' maar ook de inspectie en het uitwerken waar je totaal al snel een uur of 4 mee bezig kan zijn. Dan kom je op een uurloon waar ik hier geen officiële loodgieter voor heb. Nofi overigens voor de loodgieter die natuurlijk ook zijn vakkennis / gereedschap etc op orde moet hebben :)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 19:31
Toen wij nog bezig waren met het mogelijk aanschaffen van een klushuis(lees aankoopbedrag van 180k, verbouwen 180k) was de bouwkundige keuring niets waard.. de aannemer die we gevraagd hadden leverde ons vele malen meer informatie op.

• ph4ge
Maar je concurreert met andere starters, die allemaal van dezelfde regelingen gebruik kunnen maken en met dezelfde hypotheekregels geconfronteerd worden. Als jij door de starterslening meer kan betalen, dan kan een concurrerende koper ook precies net zoveel meer betalen. Het verandert dus niets aan de verhouding tussen jouw bod en dat van de een na hoogste bieder. Het resultaat is dat je nu de hoogste bieder incl starterslening was maar dat je zonder de starterslening de hoogste bieder zonder het bedrag van de starterslening was. ;)

disclaimer: grof gesteld natuurlijk, hoeft op individuele basis niet op te gaan. Je zou bijv. ook iemand verdrukt kunnen hebben die al iets meer kon betalen maar geen starterslening kon krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door ph4ge op 03-01-2017 11:12 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Professioneel Heftruck Syndroom

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:54:
Die 165 euro is natuurlijk niet alleen voor het 'voorrijden' maar ook de inspectie en het uitwerken waar je totaal al snel een uur of 4 mee bezig kan zijn.
Ik heb geen idee hoe veel tijd er mee gemoeid is en wat je er precies voor moet doen.

Gezien het feit dat er een externe partij (het MWWI) controleert of de waardebepaling volgens de regels is gedaan neem ik aan dat het anderen niet lukt om de bochten af te snijden of bepaalde zaken over te slaan.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij je klanten dan een duurdere taxateur wil laten gebruiken als de goedkope ook goed werk levert. Vooral niet omdat je het blijkbaar wel accepteert als jouw klant met die goedkopere optie aan komt?!

• Ray

Ray

JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:32:
[...]
Ik heb geen idee hoe veel tijd er mee gemoeid is en wat je er precies voor moet doen.

Gezien het feit dat er een externe partij (het MWWI) controleert of de waardebepaling volgens de regels is gedaan neem ik aan dat het anderen niet lukt om de bochten af te snijden of bepaalde zaken over te slaan.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jij je klanten dan een duurdere taxateur wil laten gebruiken als de goedkope ook goed werk levert. Vooral niet omdat je het blijkbaar wel accepteert als jouw klant met die goedkopere optie aan komt?!
Zonder al te veel in details te treden ben ik toevallig net gebeld door een klant die via de VEH en NTS zijn hypotheek tracht te regelen. Doordat de taxatie zonder enige vorm van overleg al is uitgevoerd en doorgezet naar de verstrekker is er nu een enorm probleem en kan wellicht de hele koop niet doorgaan. Dat niet overleggen is nou typisch iets wat bij ik bij dergelijke constructies vaak zie / hoor en voor problemen kunnen zorgen. Ik durf te zeggen dat ik deze case bij een normale vooropname / overleg en uitwerking die dus wat meer tijd en geld had gekost deze klant nu niet in de ellende had gezeten

• ThinkPad
Tsja, het is voor mij puur dat ik dat papiertje nodig heb voor aanvraag hypotheek idd. Ze werken allemaal volgens de NWWI standaard, dus ik kies gewoon de goedkoopste :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2017 15:32 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Mijn taxatie heb ik door een lokale partij laten doen met NWWI.
Was volgens mij maar 150e kwijt ofzo :')

En alles verliep soepeltjes van begin tot eind (ING hypotheek).

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat Ray's punt is dat een eventueel gebrekkige communicatie er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat de taxatie te laag uitvalt voor je financiering, waardoor je in het ergste geval de hypotheek niet rond kan krijgen. Die NWWI-standaard heeft uiteindelijk natuurlijk dezelfde bandbreedte als een 'normale' taxatie (grofweg +/- 10%).

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:23:
Doordat de taxatie zonder enige vorm van overleg al is uitgevoerd en doorgezet naar de verstrekker is er nu een enorm probleem en kan wellicht de hele koop niet doorgaan.
Eigenlijk vind ik het geweldig om te horen dat er dus blijkbaar niet altijd naar de aankoopsom toe wordt getaxeerd maar gewoon naar de waarde van het huis. Dat is toch juist wat een taxatie hoort te zijn?!

• Ray

Ray

JeroenE schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:36:
[...]
Eigenlijk vind ik het geweldig om te horen dat er dus blijkbaar niet altijd naar de aankoopsom toe wordt getaxeerd maar gewoon naar de waarde van het huis. Dat is toch juist wat een taxatie hoort te zijn?!
Dat is wellicht jou conclusie. Echter ging in dit geval niet om de waarde. Die was ruim voldoende. Echter de taxateur had de inhoud van een oud bouwkundig rapport overgenomen met een flinke post aan direct noodzakelijk onderhoud zonder ter plekke goed te inspecteren. Dan had hij namelijk gezien dat dit al was uitgevoerd voor een groot deel.
Nu ligt er dus een verplichting voor het uitvoeren van (veel meer) werkzaamheden waarvoor er geen ruimte is in de LTI. Alles moet dus op de kop om dit weer op te lossen.

Overleg wat ik bedoel is niet om de taxatiewaardes te sturen maar juist om (afwijkende) zaken in beeld te krijgen en deze in te schatten. Daarom wil je feitelijk direct voor in het traject de makelaar al ter plekke hebben gehad en eerst inzicht hebben voordat je de financiering compleet op gaat zetten. Inderdaad kan een woning zo maar minder waard zijn dan de koopsom. Dan wil je dat zsm weten. Ook cruciaal voor het inschatten van de (on)mogelijkheden van een bouwdepot etc
Natuurlijk speelt dit in lang niet alle gevallen maar zoiets als dit had gewoon voorkomen kunnen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 03-01-2017 18:46 ]

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:14:
Dat is wellicht jou conclusie. Echter ging in dit geval niet om de waarde. Die was ruim voldoende. Echter de taxateur had de inhoud van een oud bouwkundig rapport overgenomen met een flinke post aan direct noodzakelijk onderhoud zonder ter plekke goed te inspecteren. Dan had hij namelijk gezien dat dit al was uitgevoerd voor een groot deel.
Dat is inderdaad slordig. Dus nu wordt het rapport aangepast omdat het aantoonbaar onjuist is, neem ik aan?
Natuurlijk speelt dit in lang niet alle gevallen maar zoiets als dit had gewoon voorkomen kunnen worden.
Tuurlijk, maar als die taxateur gewoon beter had opgelet dan had je dit probleem dus ook al niet gehad omdat het rapport gewoon had geklopt. Het enige wat er nu uitkomt is dat het handiger is als er meer mensen zaken controleren. Dat klopt op zich, zo lang dat dan ook daadwerkelijk wordt gedaan (en niet de "ik zet mijn handtekening er bij want Pietje, Jantje en Klaasje zullen het al vast al gecontroleerd hebben en ik heb vandaag weinig tijd" acties). Maar blijkbaar vind het MWWI dit niet belangrijk genoeg (of het gebeurd gewoon te weinig), anders hadden ze in hun regels wel opgenomen dat iemands werk door een ander gecontroleerd moet worden.

• Ray

Ray

Punt waar het mee begon is dat mijn ervaring is dat vooral via goedkope taxatieketens er meestal geen contact is tussen feitelijke opdrachtgever / adviseur en taxateur. Alles word strak ingepland anders kan het (helemaal) niet uit waardoor de kans op fouten toeneemt. Er is dus ook vaak geen ruimte voor een vooropname wat wel wenselijk is .

Het aanpassen van een reeds gevalideerd rapport is ook niet zomaar gedaan. Maar dat zal nu wel moeten. Echter de verstrekker heeft nu het vergrootglas erop liggen en komt met extra eisen.

Veel extra werk voor iedereen en mogelijk moet er zelfs een andere verstrekker gezocht worden.Overigens zijn de ontbindende voorwaarden voor klant morgen verlopen dus heel blij is hij niet. Ontbinden kan niet (wil hij ook niet) want er is geen afwijzing enkel een incompleet dossier en de tekst in de koopovereenkomst van de verkopend makelaar voorziet daar niet in.......

aangezien dit grofweg de vierde keer is dat dit hier uitvoerig besproken is stop ik er nu ook mee anders kom ik met mijn tijd ook niet uit :9

[ Voor 33% gewijzigd door Ray op 04-01-2017 08:59 ]

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 15:26
**edit, na iets langer googelen had ik het antwoord al gevonden**

[ Voor 75% gewijzigd door louzy82 op 04-01-2017 09:19 ]

Louzy#2475

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

louzy82 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:59:
Is het mogelijk om nog met hypotheekverstrekkers te onderhandelen over het rente tarief bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek?

iemand die dit de afgelopen maanden succesvol gedaan heeft?
Waarom zou een hypotheeknemer (geen verstrekker, dat ben jij zelf) willen onderhandelen? Dat kost ze aardig wat geld aan uurloon waardoor het niet meer rendabel is. Bovendien laten veel systemen dat niet zomaar toe waardoor daar weer maatwerk moet worden geleverd met kortingen.

Tenzij je een zeer hoog bedrag nodig hebt is het voor een hypotheeknemer niet de moeite waard om veel geld te investeren om jou te behouden.

• Ray

Ray

Plus dat de wetgeving dit ook verbiedt, iedereen moet in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief aangeboden krijgen.

• louzy82
Ray schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 09:24:
Plus dat de wetgeving dit ook verbiedt, iedereen moet in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief aangeboden krijgen.
Dit is inderdaad het antwoord dat ik uiteindelijk gevonden had.

bedankt voor de reacties !

Louzy#2475

• louzy82
Ik heb wel gezien dat er aardig wat rentekorting te behalen valt

0,1 procent bij het passeren van de akte binnen 3 maanden
0,1 - 0,25 procent als je bij de betreffende bank een betaalrekening afsluit

in het gunstigste geval is dat toch een korting van 0,35 %!

Louzy#2475

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:02:
Ik heb wel gezien dat er aardig wat rentekorting te behalen valt

0,1 procent bij het passeren van de akte binnen 3 maanden
0,1 - 0,25 procent als je bij de betreffende bank een betaalrekening afsluit

in het gunstigste geval is dat toch een korting van 0,35 %!
Klopt. Maar een andere aanbieder heeft mogelijk die korting standaard verwerkt. In het kader van "wij van WC-eend adviseren WC-eend" is het altijd lastig om te vragen aan "de betreffende bank" wat de goedkoopste hypotheek is.
Ga dan naar onafhankelijke adviseur en kijk mee met de rentepercentages. Vinden ze geen probleem. Dikke kans dat je een hypotheek vind die goedkoper is dan de hypotheek bij "de betreffende bank" zonder dat je er een betaalrekening voor moet afsluiten.

Korting geven op iets wat te duur is vind ik geen korting. Goedkoper zijn dan de goedkoopste, dát is pas korting!

• louzy82
Tehh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:12:
[...]

Klopt. Maar een andere aanbieder heeft mogelijk die korting standaard verwerkt. In het kader van "wij van WC-eend adviseren WC-eend" is het altijd lastig om te vragen aan "de betreffende bank" wat de goedkoopste hypotheek is.
Ga dan naar onafhankelijke adviseur en kijk mee met de rentepercentages. Vinden ze geen probleem. Dikke kans dat je een hypotheek vind die goedkoper is dan de hypotheek bij "de betreffende bank" zonder dat je er een betaalrekening voor moet afsluiten.

Korting geven op iets wat te duur is vind ik geen korting. Goedkoper zijn dan de goedkoopste, dát is pas korting!
bedankt voor je reactie.

Ik had al gekeken naar de aanbieder met de laagste rente (die gaf 2 x 0,1 procent korting) en een andere die ook in de top ... van de goedkoopste stond (die gaf 1 x 0,1 procent en 1 x 0,25 % korting waardoor deze aanbieder vergelijkbaar was met de goedkoopste.

Ik heb een hypotheekadviseur maar volgens mij, zal het bij hem navragen, zijn deze kortingen niet verwerkt in het overzicht

We moeten een bank hebben die zowel een bankspaar en een aflossingsvrije hypotheek aanbied naast annuiteiten omdat we die hypotheekvormen nu al hebben en graag willen behouden

[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 04-01-2017 10:19 ]

Louzy#2475

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
louzy82 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:18:
[...]

bedankt voor je reactie.

Ik had al gekeken naar de aanbieder met de laagste rente (die gaf 2 x 0,1 procent korting) en een andere die ook in de top ... van de goedkoopste stond (die gaf 1 x 0,1 procent en 1 x 0,25 % korting waardoor deze aanbieder vergelijkbaar was met de goedkoopste.

Ik heb een hypotheekadviseur maar volgens mij, zal het bij hem navragen, zijn deze kortingen niet verwerkt in het overzicht

We moeten een bank hebben die zowel een bankspaar en een aflossingsvrije hypotheek aanbied naast annuiteiten omdat we die hypotheekvormen nu al hebben en graag willen behouden
Als je een vaste prijs hebt afgesproken met je hypo adviseur zeker navragen. Ik dacht namelijk dat de tarieven van hypotheken transparant moesten zijn. Dus duidelijk vermeld dat standaard tarief 2,8% is en er korting is te behalen van 0,25% wanneer je betaalrekening neemt etc. Ik meen dat mijn hypoadviseur zo'n overzicht wel had, en anders wist hij de kortingen van de goedkoopste aanbieders uit zijn hoofd.

Het is in elk geval een mooie tijd om een hypotheek af te sluiten!

• louzy82
Tehh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:46:
[...]

Als je een vaste prijs hebt afgesproken met je hypo adviseur zeker navragen. Ik dacht namelijk dat de tarieven van hypotheken transparant moesten zijn. Dus duidelijk vermeld dat standaard tarief 2,8% is en er korting is te behalen van 0,25% wanneer je betaalrekening neemt etc. Ik meen dat mijn hypoadviseur zo'n overzicht wel had, en anders wist hij de kortingen van de goedkoopste aanbieders uit zijn hoofd.

ik zal het eens navragen

Dat is het zeker. we komen van 4,2 procent ofzo af (we hebben ons huidige huis zo'n 3 jaar geleden gekocht).

De huizenmarkt begint wel weer echt op hol te slaan in alle prijsklasses.

Ik woon in een klein dorp, heb een mooie 2kapper met veel grond en had binnen een dag op funda al 5 kijkers gepland staan. Een paar dagen na de bezichtiging ook al het eerste bod.

Helaas geldt hetzelfde voor de koop kant, daar is men aardig stug en geeft men niet veel toe op de vraagprijs.

Louzy#2475

• Ray

Ray

in de meeste hypotheeksoftware kan je simpelweg een vinkje zetten bij 'rekening bij betreffende bank' en daarmee indien van toepassing die tarieven in je overzicht verwerken. Overigens zijn deze aanbieders dan vaak nog duurder dan anderen waar dit helemaal geen voorwaarde is maar dat terzijde :)

• louzy82
Tehh schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:46:
[...]

wat bedoelde je trouwens met 'Als je een vaste prijs hebt afgesproken met je hypo adviseur zeker navragen?

Louzy#2475

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

louzy82 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:06:
[...]

wat bedoelde je trouwens met 'Als je een vaste prijs hebt afgesproken met je hypo adviseur zeker navragen?
Als je hem per uur betaald kan zo'n vraag een stuk duurder uitpakken dan wanneer hij voor een vaste prijs werkt.

• louzy82
Tsurany schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:09:
[...]

Als je hem per uur betaald kan zo'n vraag een stuk duurder uitpakken dan wanneer hij voor een vaste prijs werkt.
ahzo, nee dat is een vaste prijs.

Louzy#2475

• Kju

Kju

Ray schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:48:

aangezien dit grofweg de vierde keer is dat dit hier uitvoerig besproken is stop ik er nu ook mee anders kom ik met mijn tijd ook niet uit :9
Lol ik had al besloten om het deze keer over te slaan. Voor zulke bedragen kan je nooit zorgvuldig waarderen en rapporteren want je hebt geen tijd over; als je een normale boterham wil verdienen moet je minstens 20 van die opdrachten per week doen. Afgezien van de betrouwbaarheid, als de opdrachtgever 300 betaalt voor een taxatie waar de taxateur zelf maar 130 van krijgt vraag ik me af waarom de opdrachtgever zich niet opgelicht voelt (want het had hem dus ook maar 130 kunnen kosten) door datzelfde VEH die zo'n mooie deal voor hem heeft geregeld :F

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
no offense maar het klinkt een beetje als "wij van Chlorix vinden dat het goedkope bleekmiddel nooit dezelfde kwaliteit kan zijn" en "als niet-bovag garage ben je altijd een beunhaas". De wereld veranderd, diensten worden goedkoper; ik zou niet willen stellen dat iemand voor een lage prijs per definitie geen kwaliteit kan leveren. Dat je zelf voor die prijs het niet wil doen heeft ook te maken met het feit dat je zelf voldoende keus in aanbod hebt....niet iedereen heeft dat (al) :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Klopt, er zijn dus blijkbaar lui die van 25 euro per uur nog de btw, de reservering voor het pensioen, belasting/premies, de reiskosten, kadasterkosten, verzekeringen etc kunnen aftrekken en nog een aanvaardbaar nettoloon overhouden :+

• Ray

Ray

kwam dus gisteren weer zo'n geval tegen. alsof ze nu allemaal tegelijk komen...

bekende heeft via een landelijke bank een gesprek gehad. Voordat er een tweede gesprek was (gisteren) was er nog met geen woord gesproken over verbouwen of EBV. Toch was eergisteren het gevalideerde rapport (van een budget makelaar..) al klaar..... ipv een vooropname dus reeds uitgevoerd. of wij zelf even de makelaar willen bellen om de andere posten alsnog op te laten nemen.... 8)7

• JeroenE
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 07:45:
Toch was eergisteren het gevalideerde rapport (van een budget makelaar..) al klaar....
Maar heeft die bekende dat dus zelf georganiseerd (zonder te overleggen)? Wat is dan de fout van de taxateur die gewoon heeft gedaan wat hem (of haar natuurlijk) is gevraagd?
nokiaan958GB schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:03:
Klopt, er zijn dus blijkbaar lui die van 25 euro per uur nog de btw, de reservering voor het pensioen, belasting/premies, de reiskosten, kadasterkosten, verzekeringen etc kunnen aftrekken en nog een aanvaardbaar nettoloon overhouden :+
behalve dan dat Ray al de BTW en kosten er af had gehaald. Het bedrag zonder die aftrek was 250 en met (volgens Ray) 165. Als dat inderdaad 4 uur werk (wederom volgens Ray) is dan heb je dus al ruim 40 euro per uur. Ik weet niet hoe jij nu aan 25 komt?

[ Voor 45% gewijzigd door JeroenE op 05-01-2017 08:22 . Reden: reactie nokiaan958B ]

• Ray

Ray

Nee, de bank heeft de opdracht gegeven. Mijn bekende heeft nooit contact gehad met de makelaar en de makelaar heeft hem nooit iets gevraagd. Feitelijk zit de eerste hobbel mijn inziens bij de bank overigens die direct een nwwi uitgezet heeft. Dit doe ik dus nooit. Ik geef altijd eerst opdracht tot opname en na overleg gaat de nwwi er pas in.

• JeroenE
  • Niet online
Dus dat heeft nog steeds niets te maken met de taxateur, maar alles met iemand anders die verkeerde opdrachten geeft. Ik zou als klant trouwens wel een beetje boos zijn op die bank, maar dat is weer iets anders.

• Ray

Ray

dit is inderdaad een semi grijs gebied. Laat ik het zo stellen dat als ik dit per abuis zou doen ik een belletje appje kan verwachten of er nog bijzonderheden zijn vanuit de makelaars waar ik mee werk. Al is het maar omdat ze gewend zijn eerst een opname te doen...

heel blij is hij / wij inderdaad niet. bank schuift het nu af. Hij had al getekend voor de opdracht dus een weg terug zonder een boel kosten is er ook niet

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 05-01-2017 15:12 ]

• El_V
  • Laatst online: 04-11 09:12
Ik ben al een tijdje op zoek in Utrecht maar dat is lastig momenteel.. het goede voornemen is om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Iemand tips voor een aankoopmakelaar in regio Utrecht met een goed netwerk?

• keko12
El_V schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:16:
Ik ben al een tijdje op zoek in Utrecht maar dat is lastig momenteel.. het goede voornemen is om een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Iemand tips voor een aankoopmakelaar in regio Utrecht met een goed netwerk?
Wat zoek je? Ik wil namelijk komend jaar mijn huis verkopen. ;)
Maar serieus, zoek je in de stad of in de provincie. Ik denk het eerste, maar zelfs dan heb je keuzes voor makelaars die gespecialiseerd zijn in een bepaald gedeelte van de stad/bepaalde wijken.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:13:
.......
[...]
behalve dan dat Ray al de BTW en kosten er af had gehaald. Het bedrag zonder die aftrek was 250 en met (volgens Ray) 165. Als dat inderdaad 4 uur werk (wederom volgens Ray) is dan heb je dus al ruim 40 euro per uur. Ik weet niet hoe jij nu aan 25 komt?
Ah, blijkbaar niet genoeg pagina's teruggelezen want vind btw en uren niet terug.
4 uur lijkt me behoorlijk krap als je bijvoorbeeld een uur reistijd hebt of eerst een sleutel bij een makelaar van het kantoor moet halen.
Ray schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:41:
Nee, de bank heeft de opdracht gegeven. Mijn bekende heeft nooit contact gehad met de makelaar en de makelaar heeft hem nooit iets gevraagd. Feitelijk zit de eerste hobbel mijn inziens bij de bank overigens die direct een nwwi uitgezet heeft. Dit doe ik dus nooit. Ik geef altijd eerst opdracht tot opname en na overleg gaat de nwwi er pas in.
Tja, iedere particuliere opdrachtgever moet tegenwoordig de opdrachtvoorwaarden (digitaal) tekenen. Daar staat heel duidelijk in of er wel of niet verbouwd gaat worden e.d. Lijkt mij toch het probleem van de opdrachtgever als deze tekent zonder het te lezen. Ik hoor dat aanlevering van verbouwingsspecificaties aan taxateur wel vaak via bank/tussenpersoon lopen.

Hoe gaat dat met zo'n "(voor)opname" als de waarde veel lager blijkt dat de koopsom? De taxateur heeft dan al tijd gestoken in de opname en een berekening. Zoek je dan een andere taxateur :?

• Ray

Ray

In de praktijk komt van dat tekenen weinig terecht is mijn ervaring. De makelaar moet het in zijn dossier hebben maar dat is in dit geval dus ook niet aanwezig aangezien klant daar nooit om gevraagd is....Overigens geef ik eigenlijk altijd zelf de opdracht en staan wij ook borg voor de betaling aan de makelaar.

Als de makelaar niet op waardes komt waardoor de zaak financieel haalbaar is dan houdt het op. Afhankelijk van de klant relatie en het totaal aan uren kost de klant dat niets of een vergoeding van rond de 75 euro. Aangezien dit zelden tot nooit gebeurd is dat voor onze makelaarskring geen probleem.

En nee, de makelaars waar ik mee werk vertrouw ik volledig. Als de waarde niet is wat de klant denkt dan stoppen we indien het daardoor niet haalbaar is. Is men het daar niet mee eens mag hij / zij naar een andere adviseur toe die mogelijk 'anders' werkt...

edit. en inderdaad is 4 uur vaak niet haalbaar. al helemaal niet bij een appartement als je de hele vve nog na moet spitten en achter het MJOP aan moet bijvoorbeeld

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 05-01-2017 22:16 ]

• El_V
  • Laatst online: 04-11 09:12
keko12 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Wat zoek je? Ik wil namelijk komend jaar mijn huis verkopen. ;)
Maar serieus, zoek je in de stad of in de provincie. Ik denk het eerste, maar zelfs dan heb je keuzes voor makelaars die gespecialiseerd zijn in een bepaald gedeelte van de stad/bepaalde wijken.
In de ruime ring rondom het centrum (niet kanaleneiland of overvecht, wel nog rand leidsche rijn terwijde).. de huizen waar we tot nu toe op geboden hebben waren allemaal meer nieuwbouw huizen. Vooral omdat daar niet al te veel aan hoeft te gebeuren.

Geen boven- of benedenwoning.

• keko12
El_V schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:24:
[...]

In de ruime ring rondom het centrum (niet kanaleneiland of overvecht, wel nog rand leidsche rijn terwijde).. de huizen waar we tot nu toe op geboden hebben waren allemaal meer nieuwbouw huizen. Vooral omdat daar niet al te veel aan hoeft te gebeuren.

Geen boven- of benedenwoning.
Nieuwbouw aan de rand van Leidsche Rijn wordt de komende maanden nog heel veel verkocht. Het hele stuk op de A2-tunnel en tegen het A'dam-Rijnkanaal wordt de komende tijd helemaal volgebouwd. Ik zou me dan op al die projecten inschrijven als je dat zoekt. De gemeente heeft ook verschillende nieuwsbrieven voor alle projectgebieden, dus kijk eens op utrecht.nl
Dan heb je geen makelaar nodig (maar wel veel geluk, de meeste nieuwbouwprojecten daar kennen momenteel een factor 10-20 aan overinschrijvingen).
Aangezien je verder geen specifieke wijk op het oog hebt, kun je (als je niet voor nieuw-nieuw kiest) wellicht het beste een van de grote jongens zoals punt of gevaert pakken.
Pagina: 1 ... 29 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7