Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 367 Laatste
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Vandaag de voorlopige koopovereenkomst getekend. A.s. maandag gesprek bij financieel adviseur om een hypotheek uit te zoeken en offerte op te vragen.

Wel spannend, komt steeds dichterbij (overdracht eind februari) :Y

Hoe is jullie ervaring met zaken overnemen van de verkopers? We hebben vandaag bij de makelaar tegen de verkopers gezegd dat we misschien een kast willen overnemen. Maar bijv. raambekleding hebben we ook wel interesse in. Ik heb alleen zoiets: ik heb eigenlijk niet zo'n zin om er veel geld aan uit te geven en gok er gewoon op dat ze het laten hangen. Het is toch maatwerk, dus in een volgend huis kunnen ze er niks mee >:)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heb je geen lijst van zaken gekregen en die meegetekend met je koopovereenkomst? Daar horen dit soort dingen in te staan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Tsurany schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:39:
Jaar of vier geleden was dat. Maar dan is dat dus tegenwoordig geen relevante keuze meer.
Al een jaar of 10 niet meer zo uit mijn hoofd. Hooghe Huys en Falcon Leven hadden erg mooie producten back in the day. Maar imho vonden veel mensen het te lastig en moest het allemaal simpeler. Dat zie je terug in de huidige producten

als je googled of erfrente verzekering, want dat is het feitelijk, vindt je de uitleg zoals jij hem ook hebt gehad maar geen enkel actueel product.

Er is wel een essay van Reaal , die momenteel erg op ORV inzet, om het wellicht weer nieuw leven in te blazen maar ik kan daarvan ook zo snel geen datum vinden

• ThinkPad
Markprinsen schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:08:
Heb je geen lijst van zaken gekregen en die meegetekend met je koopovereenkomst? Daar horen dit soort dingen in te staan.
Jazeker, maar daar staan gordijnen en vliegenhor op 'ter overname'. Heb alleen zo'n idee dat ze daar nog flink wat geld voor willen zien, dus overkopen vind ik minder interessant.

Dan liever hopen dat ze het laten hangen en als dat niet zo is, alsnog geld uit moeten geven maar dan wel iets kunnen kiezen wat 100% je eigen keuze zou zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2016 22:51 ]

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 08:13
ThinkPadd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:50:
[...]

Jazeker, maar daar staan gordijnen en vliegenhor op 'ter overname'. Heb alleen zo'n idee dat ze daar nog flink wat geld voor willen zien, dus overkopen vind ik minder interessant.

Dan liever hopen dat ze het laten hangen en als dat niet zo is, alsnog geld uit moeten geven maar dan wel iets kunnen kiezen wat 100% je eigen keuze zou zijn.
Ik zou gewoon eerst eens in overleg gaan met de verkopers.
Vraag eens wat zij er voor willen hebben.

An sich heb je een punt dat het weghalen, als je er niets meer aan hebt, ook werk is. Maar ik kan mij vanuit verkopers best voorstellen dat als je er niets voor wilt geven dat zij het dan nog liever naar de vuilstort brengen.

Het beste is om, met dit in gedachte, gewoon een redelijke discussie aan te gaan.
En inderdaad als ze, naar jouw mening, teveel vragen dan heb je het volste recht om daar niet op in te gaan.
Maar om daar nou op voorhand al vanuit te gaan 8)7

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11 06:33
Normaal gesproken neem je dat mee in je bod: bijv 250k inclusief gordijnen en kledingkast. Dan heb je ook geen gezeur over wat het kost.
Formeel moeten ze alles wat niet nagelvast zit meenemen.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 07:54
StecaGrid schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:12:
Normaal gesproken neem je dat mee in je bod: bijv 250k inclusief gordijnen en kledingkast. Dan heb je ook geen gezeur over wat het kost.
Formeel moeten ze alles wat niet nagelvast zit meenemen.
Echt? Volgens mij is dat niet zo 'normaal' hoor. Hier althans ook niet. We hadden dan ook weinig op de lijst van zaken staan, maar dit was iets waar we achteraf over gesproken hebben (bij verkoop).

Dat ze het ter overname aanbieden, betekend niet automatisch dat het heel duur wordt. Maar vergeet niet dat dingen die op maat zijn gemaakt, vaak ook op een kleinere maat vermaakt kunnen worden, zoals (rol)gordijnen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sorted.bits schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:25:
[...]

Echt? Volgens mij is dat niet zo 'normaal' hoor. Hier althans ook niet. We hadden dan ook weinig op de lijst van zaken staan, maar dit was iets waar we achteraf over gesproken hebben (bij verkoop).

Dat ze het ter overname aanbieden, betekend niet automatisch dat het heel duur wordt. Maar vergeet niet dat dingen die op maat zijn gemaakt, vaak ook op een kleinere maat vermaakt kunnen worden, zoals (rol)gordijnen.
Als je het perse wilt hebben neem je het in je bod mee, anders is het een kwestie van apart onderhandelen. Spreek je niks af dan moet de verkoper het verwijderen. Laat hij het hangen dan kunnen de kopers verwijdering en afvoering vragen.

Dat laatste heb ik gedaan met twee kasten die de verkoper had laten staan. Hij dacht dat hij die wel kon laten staan, uit elkaar halen en verhuizen kon wel maar weer in elkaar zetten zou lastig worden.
Helaas voor hem kon hij ze toch slopen en afvoeren, ik had al nieuwe kasten gekocht en had geen zin zelf naar de stort te rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Wij zitten al een tijdje aan te hikken om ons huis te verkopen. Dit omdat wij eigenlijk een nieuwer en anders ingericht huis willen. Waar wij ons wel wat zorgen om maken is dat wij ons huis dadelijk hebben verkocht maar dan lange tijd geen goede geschikte woning kunnen vinden naar onze wensen.
Nu zie ik af en toe pareltjes voorbij komen voor hele redelijke prijzen maar dan ben je natuurlijk niet de enige gegadigde. Hoe zijn jullie daar mee om gegaan en hoe overbrug je die periode. Bijv gewoon verkopen en een paar maanden bij schoonouders logeren of in een vakantiepark oid?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• StecaGrid
sorted.bits schreef op donderdag 15 december 2016 @ 08:25:
[...]

Maar waarom zou je daar achteraf nog moeilijk met elkaar over willen gaan doen? Dan ga je over een paar tientjes in discussie met de eigenaar terwijl je net voor een paar ton een huis gekocht hebt. Ik snap dat niet

Verwijderd

Tsurany schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:08:
Nog een punt wat ik vergat te noemen, een losse ORV kan ook periodiek uitkeren. Dat kan erg handig zijn in verband met toeslagen en belastingen, dan kan een groot eigen vermogen namelijk nadelig uitpakken.
Uiteindelijk hebben we het nu zo voor ogen:

Hypotheeksom 346.000 annuitair 2.8% rente
OVR verpand (verplicht) aan hypotheekverstrekker = 55.000 annuitair aflopend
OVR los bij verzeringsmaatschappij = 300.000 annuitair aflopend (7%)

Ik twijfel nog om de 2e OVR toch ergens anders af te sluiten waar je een periodieke (maandelijkse) uitkering krijgt ipv het totale bedrag in 1x. Is enerzijds fijn als je maandelijks ondersteund wordt om de lasten te kunnen blijven dragen, anderzijds kan door volledige uitkering wel een woning afgelost/gekocht worden. Alleen is dat qua erfrecht weer niet zo interessant.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

thewizard2006 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:13:
Wij zitten al een tijdje aan te hikken om ons huis te verkopen. Dit omdat wij eigenlijk een nieuwer en anders ingericht huis willen. Waar wij ons wel wat zorgen om maken is dat wij ons huis dadelijk hebben verkocht maar dan lange tijd geen goede geschikte woning kunnen vinden naar onze wensen.
Nu zie ik af en toe pareltjes voorbij komen voor hele redelijke prijzen maar dan ben je natuurlijk niet de enige gegadigde. Hoe zijn jullie daar mee om gegaan en hoe overbrug je die periode. Bijv gewoon verkopen en een paar maanden bij schoonouders logeren of in een vakantiepark oid?
Dat is exact de situatie waarin wij nu zitten: woning verkocht, nog geen nieuwe. De omgekeerde situatie, dus kopen en daarna pas de oude verkopen, hadden we tien jaar terug en dat waren acht dure maanden.
We vertrouwen erop dat we in de tijd die we hebben (twee maanden) een geschikte nieuwe woning vinden. Is dat niet het geval dan hebben we een maand om te kiezen voor andere ideeen: huur, opslag, whatever.

Wij hebben geen kinderen meer in huis en hoeven alleen nog onszelf en onze spullen te huisvesten, alles kan worden gefinancierd uit eigen middelen, kortom, no worries.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:13:
[...]

Uiteindelijk hebben we het nu zo voor ogen:

Hypotheeksom 346.000 annuitair 2.8% rente
OVR verpand (verplicht) aan hypotheekverstrekker = 55.000 annuitair aflopend
OVR los bij verzeringsmaatschappij = 300.000 annuitair aflopend (7%)

Ik twijfel nog om de 2e OVR toch ergens anders af te sluiten waar je een periodieke (maandelijkse) uitkering krijgt ipv het totale bedrag in 1x. Is enerzijds fijn als je maandelijks ondersteund wordt om de lasten te kunnen blijven dragen, anderzijds kan door volledige uitkering wel een woning afgelost/gekocht worden. Alleen is dat qua erfrecht weer niet zo interessant.
Heb je mijn reactie daarna ook gelezen ? Waar wil je die erfrente onder gaan brengen denk je ? En los daarvan mocht je er nog een vinden kijk donders goed naar de voorwaarden wat er gebeurd bij het tweede overlijden (vaak lijf weg = rente weg)

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:31:
[...]

Heb je mijn reactie daarna ook gelezen ? Waar wil je die erfrente onder gaan brengen denk je ? En los daarvan mocht je er nog een vinden kijk donders goed naar de voorwaarden wat er gebeurd bij het tweede overlijden (vaak lijf weg = rente weg)
Nee, maar zojuist alsnog gelezen. Weinig kans dus om dit nog op deze manier te regelen. Wat zou jij doen?

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:36:
[...]

Nee, maar zojuist alsnog gelezen. Weinig kans dus om dit nog op deze manier te regelen. Wat zou jij doen?
In de regel bepaal je op basis van het gewenst NBI het eventuele te kort. dit kapitaliseren en een lineaire orv sluiten.

dit is de korte versie... komt natuurlijk wel iets meer bij kijken hoe je dat dan sluit en of je eventueel over de 600K grens gaat (uitgaande dat die voor jullie van toepassing is) of dat jullie juist geen vrijstelling hebben en dus volledig kruislings hierom heen sluiten.

Lees je goed in :)

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:48:
[...]

In de regel bepaal je op basis van het gewenst NBI het eventuele te kort. dit kapitaliseren en een lineaire orv sluiten.

dit is de korte versie... komt natuurlijk wel iets meer bij kijken hoe je dat dan sluit en of je eventueel over de 600K grens gaat (uitgaande dat die voor jullie van toepassing is) of dat jullie juist geen vrijstelling hebben en dus volledig kruislings hierom heen sluiten.

Thx, ga ik doen. Willen sowieso nog naar de hypotheekadviseur om deze ORV af te sluiten maar wil altijd wel zelf op de hoogte zijn van hoe en wat.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
DeBolle schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:28:
[...]

Dat is exact de situatie waarin wij nu zitten: woning verkocht, nog geen nieuwe. De omgekeerde situatie, dus kopen en daarna pas de oude verkopen, hadden we tien jaar terug en dat waren acht dure maanden.
We vertrouwen erop dat we in de tijd die we hebben (twee maanden) een geschikte nieuwe woning vinden. Is dat niet het geval dan hebben we een maand om te kiezen voor andere ideeen: huur, opslag, whatever.

Wij hebben geen kinderen meer in huis en hoeven alleen nog onszelf en onze spullen te huisvesten, alles kan worden gefinancierd uit eigen middelen, kortom, no worries.
Ja zo willen wij het het ook doen (ga niet eerst kopen en dan verkopen ivm te groot risico). Wij hebben uiteraard ook aardig wat spaargeld maar ons huis staat naar mijn weten aardig onder water (moet nog een taxatie laten doen) maar het zou zo maar kunnen dat wij 15k eigen geld hierin moeten stoppen bijv. En dan heb je nog wat andere kosten zoals eventueel makelaar, notaris, overdrachtsbelasting, verhuisbedrijf etc + je wilt je nieuwe huis ook inrichten met misschien wat nieuw spullen, gordijen/rolluiken, nieuw vloertje etc. En dan zit je alweer snel op de 30k +
Als je dan ook nog 6 maanden een ander onderdak + opslag moet regelen gaat dat ook flink oplopen want ik denk niet dat dit heel goedkoper is dan zelf je eigen woning hebben.

Misschien maak ik mij wel veel te veel druk hoor en verkopen wij het huis zonder schuld en vinden we binnen een leuke periode een nieuw huis maarja in de toekomst kijken blijft lastig :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• sorted.bits
thewizard2006 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:47:
[...]

Ja zo willen wij het het ook doen (ga niet eerst kopen en dan verkopen ivm te groot risico). Wij hebben uiteraard ook aardig wat spaargeld maar ons huis staat naar mijn weten aardig onder water (moet nog een taxatie laten doen) maar het zou zo maar kunnen dat wij 15k eigen geld hierin moeten stoppen bijv. En dan heb je nog wat andere kosten zoals eventueel makelaar, notaris, overdrachtsbelasting, verhuisbedrijf etc + je wilt je nieuwe huis ook inrichten met misschien wat nieuw spullen, gordijen/rolluiken, nieuw vloertje etc. En dan zit je alweer snel op de 30k +
Als je dan ook nog 6 maanden een ander onderdak + opslag moet regelen gaat dat ook flink oplopen want ik denk niet dat dit heel goedkoper is dan zelf je eigen woning hebben.

Misschien maak ik mij wel veel te veel druk hoor en verkopen wij het huis zonder schuld en vinden we binnen een leuke periode een nieuw huis maarja in de toekomst kijken blijft lastig :)
Dit inderdaad, wij hebben het huis waar we nu nog wonen destijds ook gekocht voor we het andere hadden verkocht, dat ging op het nippertje goed, maar dat wilde ik eigenlijk niet weer.

Daarom, toen we wisten wat voor soort huis we wilden (en 1 op het oog hebben nu), gelijk het huis te koop gezet met de gedachte dat we dan wisten wat er uit wilden halen en hoe lang het zou duren. We hebben bij de verkopende makelaar toen aangegeven wat we er minimaal voor moesten hebben om kiet (spel je dit zo?) quitte te spelen. De makelaar gaf aan dat dit waarschijnlijk wel mogelijk was. Uiteindelijk binnen 10 dagen verkocht, boven de vraagprijs en hebben we in plaats van een restschuld meer dan 30k overwaarde (de markt waarin we verkochten is gewoon super op dit moment).

Aangezien we ons huidige huis nog niet definitief hebben gekocht (zitten in onderhandelingen) is het natuurlijk wel wat onzeker de komende tijd, we moeten er in de zomer ergens uit, maar geen nieuw huis in ons bezit nog. Nu maak ik me verder niet echt druk hier over, omdat er huurruimte genoeg is in Zwolle en omstreken en ook bij mijn ouders is nog plek zat in huis.

Dit is het me allemaal wel waard, de hoeveelheid rust die je hebt omdat je eerst verkocht hebt.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-11 22:23

Jiffy

God, you're ugly!

Mijn hemel... :D
quitte.

Ok, off topic, ik weet 't, maar dit was écht te erg. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Jiffy op 17-12-2016 08:31 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• sorted.bits
Jiffy schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 08:30:
[...]

Mijn hemel... :D
quitte.

Ok, off topic, ik weet 't, maar dit was écht te erg. ;)
Ik heb het nog gegoogled, en kwam er wel een aantal tegen die het schreven als 'kiet'. |:(

• petjekel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-10 14:51
Tsurany schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:50:
[...]

Stadsverwarming is vrijwel altijd duurder dan gas, zeker wanneer je gebruik niet heel hoog is en je altijd aan het shoppen bent naar de laagste tarieven.
Bedankt voor je bericht. We hebben wat meer op zitten zozeken qua stadsverwarming en mijn vriend is er niet heel enthousiast over. Nu dus aan het zoeken naar leuke huizen die gewoon een cv hebben :)

--
Heeft er iemand ervaring met een tegelvloer op een houten balklaag? Gisteren een huis bezichtigd alleen de woonkamer heeft dus houten balken en geen betonnen ondergrond.

[ Voor 15% gewijzigd door petjekel op 20-12-2016 12:34 ]

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

Kju

petjekel schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:15:
[...]

Bedankt voor je bericht. We hebben wat meer op zitten zozeken qua stadsverwarming en mijn vriend is er niet heel enthousiast over. Nu dus aan het zoeken naar leuke huizen die gewoon een cv hebben :)

--
Ik zou de keus niet af laten hangen van wel of geen CV, dat is echt een bijzaak. Kijk eerder naar buurt, ligging, bouwkwaliteit, afwerkingsniveau en prijs. Probeer eerst een woning naar jullie zin te vinden in een buurt waar jullie allebei willen wonen tegen een prijs die jullie willen betalen ;)

PSN: Kjujay

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 14:32
Ik vond niet meteen een gepaster topic, maar wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat nog een tijdje (nog enkele maanden) door de vorige eigenaars gehuurd wordt, omdat zij hun nieuwe woning nog aan het verbouwen zijn.
Nu komen zij op het punt dat ze elektriciteit en licht moeten gaan bepalen, en vroegen daarom aan ons welke losse spullen wij graag zouden overnemen (gordijnen, verlichting, kasten, ...) Zelf gaven ze ook aan ongeveer de helft van de aanschafprijs te willen van de gordijnen (was ongeveer 5000€). Het huis en de gordijnen zijn ondertussen 8 jaar oud, de gordijnen wel nog in goede staat.

Nu vroeg ik mij af; bestaat er een richtprijs/tabel voor het overnemen van spullen van de verkoper? Mij lijkt de helft, na 8 jaar, best veel. Ook al zien de gordijnen er nog prima uit.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:08
BeArt schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:00:
Ik vond niet meteen een gepaster topic, maar wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat nog een tijdje (nog enkele maanden) door de vorige eigenaars gehuurd wordt, omdat zij hun nieuwe woning nog aan het verbouwen zijn.
Nu komen zij op het punt dat ze elektriciteit en licht moeten gaan bepalen, en vroegen daarom aan ons welke losse spullen wij graag zouden overnemen (gordijnen, verlichting, kasten, ...) Zelf gaven ze ook aan ongeveer de helft van de aanschafprijs te willen van de gordijnen (was ongeveer 5000€). Het huis en de gordijnen zijn ondertussen 8 jaar oud, de gordijnen wel nog in goede staat.

Nu vroeg ik mij af; bestaat er een richtprijs/tabel voor het overnemen van spullen van de verkoper? Mij lijkt de helft, na 8 jaar, best veel. Ook al zien de gordijnen er nog prima uit.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Heb je het er zelf voor over....ik zou er niet mee akkoord gaan na 8 jaar kun je voor 2500 euro prima nieuwe kwalitatief goed gordijnen aanschaffen bij de kwantum of je hebt net een villa gekocht met heel wat kamers :)

• BeArt
bvbal79 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:06:
[...]

Heb je het er zelf voor over....ik zou er niet mee akkoord gaan na 8 jaar kun je voor 2500 euro prima nieuwe kwalitatief goed gordijnen aanschaffen bij de kwantum of je hebt net een villa gekocht met heel wat kamers :)
We hebben er geen 2500€ voor over, we dachten er momenteel aan om een bod te doen van 1800€, maar dan met enkele kastjes en verlichting erbij inbegrepen.

Schoonvader had een voorlopige offerte laten maken voor nieuwe gordijnen, die kwam op 4000€.

Geen villa, wel veel kamers :-). Juiste aantal lopende meters durf ik niet met zekerheid zeggen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gewoon aangeven wat je er voor over hebt. Richtlijnen zeggen niets aangezien het moet passen bij jouw smaak.

Zelf ook gehad bij mijn woning waarbij er bijzondere maten waren voor de ramen en derhalve de jaloezieën. design e.d. waren prima maar de prijs die ze er voor wilden was bizar hoog, tegenbod gedaan die veel lager was en het uiteindelijk niet eens geworden over de prijs. Een half jaar later hing er opeens een papier in de gezamelijke ruimte dat er toevallig exact dezelfde jaloezieën te koop waren voor alsnog een vrij hoge prijs :+

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep, en je hebt een redelijke onderhandelingspositie. Aan anderen gaan ze die gordijnen namelijk sowieso niet verkopen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BeArt
Bedankt voor de reacties, bevestigen toch enigszins mijn gevoel dat die "vraagprijs" van de helft tamelijk overdreven was.
Ik heb net via e-mail ons bod overgemaakt, is ongeveer 1/5de van de aanschafwaarde volgens de lijst van de verkoper.

• ThinkPad
Zo, het kopen van een huis is hier nu ook in volle gang. Vorige week de voorlopige koopovereenkomst getekend bij de makelaar. Gisteren bij de financieel adviseur geweest, offerte de deur uit laten doen naar MUNT Hypotheken voor een annuïteiten hypotheek. 20 jaar vast tegen 2,5%. Zie ook: ThinkPadd in "Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?"

Zojuist een taxatieaanvraag de deur uit gedaan, via de Vereniging Eigen Huis. Zij besteden het weer uit aan Nationale Taxatie Service. Ben je voor €296,95 klaar. Onze financieel adviseur kon ook een taxatieaanvraag voor ons regelen, moest maarliefst €500 kosten. Vriendelijk voor bedankt :')

Nog een tip voor als je geen lid bent van de VEH, via de ING Rentepuntenwinkel kost een lidmaatschap voor een jaar maar €12,50 (+1.250 rentenpunten) i.p.v. €27 bij VEH zelf. Die rentepunten doe ik toch nooit wat mee, dus dit is een mooie aanbieding. Kon bij m'n FBTO zorgverzekering ook gelijk gebruik maken van collectiviteitskorting die VEH heeft bedongen bij FBTO, scheelt weer €13 aan zorgpremie :D

Ik vond https://www.eyeopen.nl/hypotheekadvies/hypotheken-abc/ trouwens een erg handige bron voor allerlei informatie omtrent het kopen van een huis, het staat daar in begrijpbare taal uitgelegd en is ook actueel (geen informatie van 10 jaar terug ofzo). Vond het fijn geschreven, beantwoordde soms echt precies de vragen die ik had. Mag wat mij betreft in de topicstart genoemd worden :Y
Ook de andere artikelen op het blog zijn erg handig, zoals: https://blog.eyeopen.nl/h...ng-je-het-openingsbod-uit bijv.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 22-12-2016 08:10 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:27
Wij overwegen wel om eerst te kopen en daarna te verkopen. Dan hebben we de rust en tijd om alles te regelen zonder tijdelijk onderdak nodig te hebben, en de maandlasten zijn het probleem niet. Eventueel verhuren zou ook altijd nog kunnen.

• bvbal79
pirke schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:02:
Wij overwegen wel om eerst te kopen en daarna te verkopen. Dan hebben we de rust en tijd om alles te regelen zonder tijdelijk onderdak nodig te hebben, en de maandlasten zijn het probleem niet. Eventueel verhuren zou ook altijd nog kunnen.
Je moet het natuurlijk wel kunnen. Werken banken nog met een verwachte verkoopwaarde van 10% minder dan getaxeerd/door makelaar ingeschat? Dan moet je dat wel ergens mee kunnen betalen en dus dat geld opzij hebben liggen of uiteindelijk meefinancieren in een hypotheekconstructie waar je misschien ook niet blij van wordt (ik moest bv bij ABN AMRO blijven als ik dat zou willen etc). Nu met schenking toch naar goedkopere hypotheek kunnen gaan.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Gesprek met een adviseur gehad. Waren best wat leuke constructies mogelijk.

Even snel voorbeeld met afgeronde bedragen:
Koopprijs 217.500
Verbouwing 12.500 (70%)
Zonnepanelen 9000 (106%)
(plus K.K)
Zou je uitkomen op een ong. van €246.000
Hypotheek zou uitkomen op 245.000, wat dus betekent dat we (incl al het bovenstaande) maar €1.000 aan eigen geld hoeven in te leggen.
Met een 2,25% krijg je dan een maandlast van €800.

Als je zonder verbouwing doet, enkel zonnepanelen, dan zouden we een hypotheek kunnen krijgen waarbij K.K. volledig gedekt wordt (in theorie zelfs nog geld terug krijgen :+ ).
Uiteraard komt dit dan terug in je maandlasten (echter is dat tientjes-werk), maar hou je dus wel die eigen inleg in eigen zak.

Dit maakt het voor ons dus wat aantrekkelijker en vooral makkelijker.

Ik weet niet of dit algemeen toe te passen is, maar hun werken met een bepaald collectief tussen de verschillende partijen.

[ Voor 14% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-12-2016 22:07 ]

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

pirke schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:02:
Eventueel verhuren zou ook altijd nog kunnen.
Er zit dus geen hypotheek op je huis? Indien wel: je hebt er destijds voor getekend dat je je huis niet zonder toestemming van de bank mag verhuren...

"Ja maar, dat vertel ik niet aan de bank!" Prima idee. Als de bank er dan tóch achter komt, is de gehele hypotheekschuld per direct opeisbaar. :/

Oftewel: denk even goed na vóór je actie onderneemt. De huurbescherming in NL is behoorlijk stevig.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• bvbal79
NeutraleTeun schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:05:
Gesprek met een adviseur gehad. Waren best wat leuke constructies mogelijk.

Even snel voorbeeld met afgeronde bedragen:
Koopprijs 217.500
Verbouwing 12.500 (70%)
Zonnepanelen 9000 (106%)
(plus K.K)
Zou je uitkomen op een ong. van €246.000
Hypotheek zou uitkomen op 245.000, wat dus betekent dat we (incl al het bovenstaande) maar €1.000 aan eigen geld hoeven in te leggen.
Met een 2,25% krijg je dan een maandlast van €800.

Als je zonder verbouwing doet, enkel zonnepanelen, dan zouden we een hypotheek kunnen krijgen waarbij K.K. volledig gedekt wordt (in theorie zelfs nog geld terug krijgen :+ ).
Uiteraard komt dit dan terug in je maandlasten (echter is dat tientjes-werk), maar hou je dus wel die eigen inleg in eigen zak.

Dit maakt het voor ons dus wat aantrekkelijker en vooral makkelijker.

Ik weet niet of dit algemeen toe te passen is, maar hun werken met een bepaald collectief tussen de verschillende partijen.
Wordt je huis dan ook getaxeerd op 245.000 op basis van verbouwing en zonnepanelen. Lijkt me vrij essentieel bij een huis die gekocht is voor 217.500

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Ja dit was mogelijk.
Vooraf aan taxateur doorgeven, hij zou dat dan meenemen.

Zojuist een bruikbare tool gevonden:
https://www.nhg.nl/Portal...engrens%20NHG%202017.xlsx

Voorbeeld weer:
Marktwaarde 190.000
EBV voor 10.000
Dus marktwaarde na verbouwing wordt 200.000

Max te lenen €212.000.
Trek daar de 10k van je panelen vanaf en je houdt 12k over voor je K.K.

Je verbouwing zet je dan dus onder 'kosten ex EBV'.

--
Aangezien dit hier niet eerder werd geopperd nav mijn vraag over de 102%, eigen inleg en eventuele PL, vraag ik mij dus af of dit algemeen mogelijk is. Of alleen in dit geval vanwege een bepaald collectief.

[ Voor 102% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-12-2016 22:50 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:27
Jiffy schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:26:
[...]

Er zit dus geen hypotheek op je huis? Indien wel: je hebt er destijds voor getekend dat je je huis niet zonder toestemming van de bank mag verhuren...

"Ja maar, dat vertel ik niet aan de bank!" Prima idee. Als de bank er dan tóch achter komt, is de gehele hypotheekschuld per direct opeisbaar. :/

Oftewel: denk even goed na vóór je actie onderneemt. De huurbescherming in NL is behoorlijk stevig.
Verhuren zou natuurlijk altijd in overleg met de bank gaan, onder voorwaarden vd leegstandswet. En dan alleen als er niet binnen redelijke termijn (6-12 maanden) een koper gevonden wordt.

Verhuur heeft risico's (schade aan pand, wietplantage, etc), maar in deze prijsklasse verwacht ik daar geen problemen mee die niet gedekt worden door de huuropbrengsten. Naar alle waarschijnlijk verdien ik er nog op ook, en meer dan wat de spaarrente oplevert.

Maar goed, verkoop is beter dan verhuur, maar verhuur is weer beter dan niets.

• sorted.bits
Hier is de koop nog steeeeeeeds bezig. We zijn nog in onderhandeling. We hadden in eerste instantie een vrij laag bod neer gelegd, 74k onder de vraagprijs. Dit bod werd dan ook afgeslagen.

Na ons bod met 10k te hebben verhoogd ontvingen we een tegenbod. Elke keer wanneer wij een bod doen, gaat er een dag of 2-4 overheen voordat we een tegenbod krijgen. Bij een tegenbod doen wij gelijk weer een nieuw bod om zo toch een beetje de snelheid er in te houden. We 'kruipen' echt naar elkaar toe, wat eigenlijk best wel frustrerend is (of ja: hun kruipen, wij rennen).

Nu gokken we dat dit een tactiek is van de verkopers, maar op 1 of andere manier werkt dit averechts op ons en zijn we van plan om ons eindbod een stuk lager te laten uitvallen als dat we initieel van plan waren.

The story continues....

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-11 15:18
sorted.bits schreef op woensdag 21 december 2016 @ 06:44:
Hier is de koop nog steeeeeeeds bezig. We zijn nog in onderhandeling. We hadden in eerste instantie een vrij laag bod neer gelegd, 74k onder de vraagprijs. Dit bod werd dan ook afgeslagen.

Na ons bod met 10k te hebben verhoogd ontvingen we een tegenbod. Elke keer wanneer wij een bod doen, gaat er een dag of 2-4 overheen voordat we een tegenbod krijgen. Bij een tegenbod doen wij gelijk weer een nieuw bod om zo toch een beetje de snelheid er in te houden. We 'kruipen' echt naar elkaar toe, wat eigenlijk best wel frustrerend is (of ja: hun kruipen, wij rennen).

Nu gokken we dat dit een tactiek is van de verkopers, maar op 1 of andere manier werkt dit averechts op ons en zijn we van plan om ons eindbod een stuk lager te laten uitvallen als dat we initieel van plan waren.

The story continues....
Dus omdat de verkopers niet snel genoeg reageren ben je bereid het huis te laten lopen op een paar k straks?

Als je dan zo'n haast heb kan je beter de makelaar opbellen zeggen dat je geen zin hebt in een biedoorlog, gooit je eindbod neer en klaar.
Maar ik snap de verkopers wel, jij begint laag, verhoogt 10k zonder tegenbod en gaat vervolgens met hun mee omhoog bieden. Dus die doen lekker langzaam om te wachten waar jij mee gaat komen.

Waarom laat iedereen zich toch altijd zo gek maken bij het kopen van een huis :+

• sorted.bits
Denniz0229 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:52:
[...]

Dus omdat de verkopers niet snel genoeg reageren ben je bereid het huis te laten lopen op een paar k straks?

Als je dan zo'n haast heb kan je beter de makelaar opbellen zeggen dat je geen zin hebt in een biedoorlog, gooit je eindbod neer en klaar.
Maar ik snap de verkopers wel, jij begint laag, verhoogt 10k zonder tegenbod en gaat vervolgens met hun mee omhoog bieden. Dus die doen lekker langzaam om te wachten waar jij mee gaat komen.

Waarom laat iedereen zich toch altijd zo gek maken bij het kopen van een huis :+
Ik zou 74k toch niet een 'paar' k noemen :) Maar dat is misschien inderdaad relatief.

Ik laat me niet gek maken, maar het is een vrij voorspelbaar patroon, 10k bij het bod op, 10k van de vraagprijs, etc. Ik snap niet dat hun dagen nodig hebben om met een nieuw bod te komen, dit zou normaal gesproken binnen een aantal dagen afgerond moeten kunnen wezen.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
sorted.bits schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:02:
[...]

Ik zou 74k toch niet een 'paar' k noemen :) Maar dat is misschien inderdaad relatief.

Ik laat me niet gek maken, maar het is een vrij voorspelbaar patroon, 10k bij het bod op, 10k van de vraagprijs, etc. Ik snap niet dat hun dagen nodig hebben om met een nieuw bod te komen, dit zou normaal gesproken binnen een aantal dagen afgerond moeten kunnen wezen.
Misschien had je maar meteen een realistisch bod gedaan en dan was het hele spelletje wellicht anders of sneller gelopen. Nu spelen ze het gewoon slim mee.

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:43
Ik zou ook lekker lang wachten met reageren en de koper nerveus maken. Als jij telkens heel snel reageert laat het wel zien dat je het erg graag wilt. Zij gaan nu het maximale eruit proberen te halen, geef ze eens ongelijk. Je zal ook niet veel sympathie opgewekt hebben door 74k onder de vraagprijs te bieden. Tenzij het om een huis van anderhalf miljoen gaat natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door cooper87 op 21-12-2016 08:18 ]

• Kju

Kju

[...]

Bekijk het ook zo: ze vinden je blijkbaar serieus genoeg om in onderhandeling te treden, ze hebben immers een tegenvoorstel gedaan. Ze hebben dus ook de intentie om met je uit te komen. Vzv ik me kan herinneren zit je in de 500k+ te shoppen dus ik kan me best voorstellen dat een bod dan 74k onder de vraagprijs kan liggen. Hou alleen wel rekening dat men ook in die prijsklasse best scherp prijst en dat er vaak niet meer dan 10 a 15k er af kan, in de Randstad komt daar tegenwoordig eerder 30 a 40k erbij in de juiste straten en buurten ;)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

[...]

Hij bedoelt denk ik met die 'paar k' als je na deze biedoorlog nog 2k-10k (afhankelijk van prijsklasse) van elkaar verwijderd zit en je dan laat schieten uit principe.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 21-12-2016 08:40 ]

• Kju

Kju

Ik ben zelfs bereid om een dossier op 100 euro te laten knallen, je moet ergens je lijn trekken en daar niet overheen gaan.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-11 15:59
[...]

Ik snap niet dat hun dagen nodig hebben om met een nieuw bod te komen, dit zou normaal gesproken binnen een aantal dagen afgerond moeten kunnen wezen.
Ligt waarschijnlijk aan de makelaar, die zit moedwillig de boel "tactisch" te vertragen.

Heb het bij de verkoop van onze woning ook meegemaakt. Ik moest zelfs achter onze makelaar aanbellen omdat ik vond dat hij veel te traag reageerde op biedingen van potentiële kopers.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:53
ThinkPadd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 19:06:
Ik vond https://www.eyeopen.nl/hypotheekadvies/hypotheken-abc/ trouwens een erg handige bron voor allerlei informatie omtrent het kopen van een huis, het staat daar in begrijpbare taal uitgelegd en is ook actueel (geen informatie van 10 jaar terug ofzo). Vond het fijn geschreven, beantwoordde soms echt precies de vragen die ik had. Mag wat mij betreft in de topicstart genoemd worden :Y
Ik heb de rekentool daar even bekeken. Eindelijk een rekentool waar je kunt aangeven dat je partner wajong ontvangt. Was me nooit duidelijk of die nou wel of niet mee mag genomen worden voor de hypotheek.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-11 15:18
[...]

dat noem ik 74k ook niet. Ik bedoelde het stukje tussen het eindbod wat je in je hoofd had en het einbod wat je nu wilt neerleggen omdat de verkoper niet snel genoeg reageert.

En uiteraard kan het zo geregeld zijn, ik heb zelfs met de kopers van me huis een deal gemaakt meteen na het bezichtigen in de achtertuin met een cappuccino in de hand, maar zoals ik al zei denken de verkopers jouw in de 'pocket' te hebben, dus voor hun geen reden tot haast. Die wachten gewoon tot jij bied wat hun willen hebben.

• sorted.bits
Denniz0229 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:39:
[...]
dat noem ik 74k ook niet. Ik bedoelde het stukje tussen het eindbod wat je in je hoofd had en het einbod wat je nu wilt neerleggen omdat de verkoper niet snel genoeg reageert.

En uiteraard kan het zo geregeld zijn, ik heb zelfs met de kopers van me huis een deal gemaakt meteen na het bezichtigen in de achtertuin met een cappuccino in de hand, maar zoals ik al zei denken de verkopers jouw in de 'pocket' te hebben, dus voor hun geen reden tot haast. Die wachten gewoon tot jij bied wat hun willen hebben.
Ah ja, nou het verschil tussen 'ons' is nu 28k, op zich zitten we op dit moment op een prijs die we vooraf al besloten hadden wel te willen betalen. Maar door de manier van onderhandelen, en hoe vraagprijs en bod nu uit elkaar liggen gok ik dat er nog zeker 10 af moet. Dat betekend, dat we uiteindelijk rond de 40k onder de vraagprijs zitten, wat op zich prima zou zijn (en volgens mij ook waar ze op gokten uit te komen).
Kju schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:41:
Ik ben zelfs bereid om een dossier op 100 euro te laten knallen, je moet ergens je lijn trekken en daar niet overheen gaan.
Precies, iedereen roept maar voor 2000 laat je het niet schieten. Niet voor de initiele 2000 natuurlijk, maar wel voor 2000 over 2000 over 2000. Er zit altijd een grens aan wat je wilt uitgeven. Ook met het oog op wat er daarna nog uitgegeven moet worden om het onderhoud-technisch weer up-to-date te brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door sorted.bits op 21-12-2016 10:39 ]

• Bartske
  • Laatst online: 19:56
sorted.bits schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:38:
[...]

Ah ja, nou het verschil tussen 'ons' is nu 28k, op zich zitten we op dit moment op een prijs die we vooraf al besloten hadden wel te willen betalen. Maar door de manier van onderhandelen, en hoe vraagprijs en bod nu uit elkaar liggen gok ik dat er nog zeker 10 af moet. Dat betekend, dat we uiteindelijk rond de 40k onder de vraagprijs zitten, wat op zich prima zou zijn (en volgens mij ook waar ze op gokten uit te komen).

[...]

Precies, iedereen roept maar voor 2000 laat je het niet schieten. Niet voor de initiele 2000 natuurlijk, maar wel voor 2000 over 2000 over 2000. Er zit altijd een grens aan wat je wilt uitgeven. Ook met het oog op wat er daarna nog uitgegeven moet worden om het onderhoud-technisch weer up-to-date te brengen.
Als je zelf al een prijs in gedachten hebt wat je er voor wil betalen en denkt dat de andere partij daar wel mee akkoord wil gaan, en je het huidige proces te langzaam vind, waarom leg je dan geen eindbod bij de makelaar neer? Dan denken ze er vier dagen overna en doen ze het (of niet), maar dan heb je wel duidelijkheid.

• sorted.bits
Bartske schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:49:
[...]

Als je zelf al een prijs in gedachten hebt wat je er voor wil betalen en denkt dat de andere partij daar wel mee akkoord wil gaan, en je het huidige proces te langzaam vind, waarom leg je dan geen eindbod bij de makelaar neer? Dan denken ze er vier dagen overna en doen ze het (of niet), maar dan heb je wel duidelijkheid.
Omdat de prijs die ik er voor wilde betalen 20k hoger ligt dan het midden waar we nu op uit komen. Mooi is dat iedereen de beste manier heeft om een huis te krijgen, maar wederom is iedere verkoper anders en blijkt er gewoon veel meer onderhandelingsruimte dan in eerste instantie gedacht.

Daarbij, de prijs die wij er voor wilden betalen is ook voor een deel gebaseerd op het feit dat we het graag willen hebben, betekend niet dat we geld zomaar weggooien natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door sorted.bits op 21-12-2016 11:04 ]

• Bartske
  • Laatst online: 19:56
sorted.bits schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:02:
[...]

Omdat de prijs die ik er voor wilde betalen 20k hoger ligt dan het midden waar we nu op uit komen. Mooi is dat iedereen de beste manier heeft om een huis te krijgen, maar wederom is iedere verkoper anders en blijkt er gewoon veel meer onderhandelingsruimte dan in eerste instantie gedacht.

Daarbij, de prijs die wij er voor wilden betalen is ook voor een deel gebaseerd op het feit dat we het graag willen hebben, betekendt niet dat we geld zomaar weggooien natuurlijk.
Dan snap ik je frustratie niet zo? Met die paar dagen langer wachten bespaar je dus uiteindelijk 20k? Zo snel heb ik nog nooit geld 'verdient' :+

Je kan ook nu een eindbod op het midden waar je op gaat uitkomen leggen, wel met risico dat ze het niet accepteren natuurlijk.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat is in algemene zin handiger als je een nieuwe hypotheek afsluit? Je studieschuld aflossen met je spaargeld, of zowel je studieschuld als een flinke berg spaargeld meenemen?

Zie dat de studieschuld nogal een forse invloed heeft op het maximale hypotheekbedrag. 300 euro per maand aflossen kost je ongeveer 70k.

• bvbal79
Kju schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:41:
Als je dat weet zet je toch gewoon een eindbod neerzetten, waarom dat moeiljike gedoe altijd.

• bvbal79
sorted.bits schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:02:
[...]

Daarbij, de prijs die wij er voor wilden betalen is ook voor een deel gebaseerd op het feit dat we het graag willen hebben, betekend niet dat we geld zomaar weggooien natuurlijk.
Dan moet je er ook niet aan gaan irriteren m.i.

• Kju

Kju

bvbal79 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:08:
[...]

Als je dat weet zet je toch gewoon een eindbod neerzetten, waarom dat moeiljike gedoe altijd.
Ehm... ik heb het over het geval dat ik een eindvoorstel doe.. ik ga niet openen met 100 euro ruimte om nog een paar tientjes zakken hoor :P

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-11 11:16

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier gaan we de komende 10 dagen grondig uitzoeken of we het volgende wel willen doen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:48:
[...]

Ik heb me ondertussen ingelezen en heb nog een vraag. Onze situatie is dat, nadat ik als hoofdkostwinnaar zou overlijden mijn partner maandelijks 1.500 netto tekort komt om in elk geval al onze vaste lasten te betalen. Dit bedrag wil ik dan ook verzekeren en lineair af laten lopen.

Snap ik het nu goed dat ik bij een 30-jarige annuiteitenhypotheek dus uit moet gaan van 360 maanden x 1500 = 540.000 te verzekeren bedrag? Even los van fiscale zaken na overlijden.

Als ik namelijk een periode van 120 maanden neem (10 jaar ipv 30 jaar) is het te verzekeren bedrag 180.000 en de premie veel lager. Maar dat betekent dat ik over 10 jaar een nieuwe ORV af moet sluiten voor wederom 180.000 waarvan de premie, gezien onze leeftijd, waarschijnlijk hoger is dan dat we dat nu zouden doen.

Indien mijn partner overlijdt kan ik de maandelijkse lasten nog betalen maar desondanks wil ik ons wel beiden verzekeren op deze polis zodat ik bijvoorbeeld minder kan werken om meer tijd met de kinderen door te brengen.

Het is natuurlijk wel zo dat als 1 van ons over bijvoorbeeld 8 jaar overlijdt de kans groot is dat de ander verhuist naar een kleinere woning waardoor de maandlasten dalen en er 8 jaar aan afgeloste hypotheek vrij komt bij een gelijkblijvende waarde van onze woning.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2016 15:37 ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:27:
[...]

Ik heb me ondertussen ingelezen en heb nog een vraag. Onze situatie is dat, nadat ik als hoofdkostwinnaar zou overlijden mijn partner maandelijks 1.500 netto tekort komt om in elk geval al onze vaste lasten te betalen. Dit bedrag wil ik dan ook verzekeren en lineair af laten lopen.

Snap ik het nu goed dat ik bij een 30-jarige annuiteitenhypotheek dus uit moet gaan van 360 maanden x 1500 = 540.000 te verzekeren bedrag? Even los van fiscale zaken na overlijden.

Als ik namelijk een periode van 120 maanden neem (10 jaar ipv 30 jaar) is het te verzekeren bedrag 180.000 en de premie veel lager. Maar dat betekent dat ik over 10 jaar een nieuwe ORV af moet sluiten voor wederom 180.000 waarvan de premie, gezien onze leeftijd, waarschijnlijk hoger is dan dat we dat nu zouden doen.

Indien mijn partner overlijdt kan ik de maandelijkse lasten nog betalen maar desondanks wil ik ons wel beiden verzekeren op deze polis zodat ik bijvoorbeeld minder kan werken om meer tijd met de kinderen door te brengen.
Nu haal je wat dingen wellicht door elkaar. Je kan aanvliegen vanuit vermogen. Dus een (verplichte) aflossing (verpand aan de ) op de hypotheek. DIe zou, in het geval de hyp in 30 jaar afgelost wordt dus in 30 jaar weg kunnen lopen.

Daarnaast heb je de ingang vanuit NBI. hierin is al rekening gehouden met een eventuele aflossing van de hypotheek door de orv die verpand is.

kom je dan nog 1.500 netto te kort stel je de periode vast waarover je dit wilt verzekeren. Dit kan veel langer zijn dan de hypotheeklooptijd.

normaliter verzeker je dat. eventueel contant gemaakt of juist niet ivm indexering. Direct ook voor de volledige periode. Immers als je morgen overlijd kan je over 10 jaar geen nieuwe meer sluiten .....

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
NeFoRcE schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:08:
Hier gaan we de komende 10 dagen grondig uitzoeken of we het volgende wel willen doen:

***members only***
Je huur gaat stijgen. Je netto maandlast misschien ook, maar waarschijnlijk minder.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

HuHu schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:44:
[...]

Je huur gaat stijgen. Je netto maandlast misschien ook, maar waarschijnlijk minder.
Maar aan een koopwoning ga je onderhoud moeten plegen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Kju

Kju

***members only***
Bedenk ook goed of je bij verkoop wel minimaal je kosten eruit haalt. Ik zie inmiddels weer vaak genoeg aankopen die gedaan worden omdat de maandlast lager is dan bij een huurwoning en dat er niet eens aan restschuldbeperking is gedacht.

• bvbal79
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:27:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat als 1 van ons over bijvoorbeeld 8 jaar overlijdt de kans groot is dat de ander verhuist naar een kleinere woning waardoor de maandlasten dalen en er 8 jaar aan afgeloste hypotheek vrij komt bij een gelijkblijvende waarde van onze woning.
Die verzekeringen stellen als kostenpost tegenwoordig niet veel voor op maandbasis bij je hypotheek. Wij hebben ons allebei laten voor de gehele som en waren minder kwijt dan dat ik nu betaal als ik wel dus jouw situaties meeneem.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-11 18:49

***members only***
Kijk goed naar je carrière kansen. Stijgt je salaris jaarlijks met 5a10%. Dan kan het hard gaan en heb je een goede toekomst. Zit je nu al redelijk aan je top, dan is het vrij fors met zo'n hypotheek.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wackmack schreef op woensdag 21 december 2016 @ 20:28:
[...]

Kijk goed naar je carrière kansen. Stijgt je salaris jaarlijks met 5a10%. Dan kan het hard gaan en heb je een goede toekomst. Zit je nu al redelijk aan je top, dan is het vrij fors met zo'n hypotheek.
Ik ben 28 en zit nog niet aan mn max nee. Tis een splinternieuwe woning die in aug gebouwd gaat worden, in een wijk/omgeving die 'ontploft' om het zo maar te zeggen. De woning verkopen maak ik mij niet zo druk om in de (verre, nabije ook niet trouwens) toekomst. Tis alleen van wat als iemand minder wil werken, of gezinsuitbereiding.. Lastig vanavond alles maar eens uitwerken.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zit rond de leeftijd dat gezinsuitbreiding niet ver weg is. Het is dan wel fijn om beslissingen, zoals minder gaan werken, te kunnen nemen zonder in te zitten over de financiele gevolgen. Kijk welke mogelijkheden je daartoe hebt, hoeveel euro's houd je over per maand en wat kan je daar mee doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• StecaGrid
NeFoRcE schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:55:
[...]

Ik ben 28 en zit nog niet aan mn max nee. Tis een splinternieuwe woning die in aug gebouwd gaat worden, in een wijk/omgeving die 'ontploft' om het zo maar te zeggen. De woning verkopen maak ik mij niet zo druk om in de (verre, nabije ook niet trouwens) toekomst. Tis alleen van wat als iemand minder wil werken, of gezinsuitbereiding.. Lastig vanavond alles maar eens uitwerken.
Ik vind 320k op ca 4300 netto een behoorlijk bedrag. Helemaal als je nu beide fulltime werkt.

Maar maak eens een berekening als je een kind wil.

Hoeveel uur gaan jullie beiden minder werken? (reken met 40,8% belasting)
Hoeveel dagdelen kinderopvang? Een dag betekent al snel 10-11 uur betalen (ze rekenen niet per uur)
Zoek de tarieven op voor de opvang in de buurt. (ligt dit hoger dan het max uit de opvsngtoeslag?)
Je betaalt vaak voor de volledige 52 weken, hou daar rekening mee!
Bepaal jullie nieuwe bruto jaarinkomen en zoek het percentage in de opvsngtoeslag tabel.
Bereken de combinatiekorting en tel daar je kinderbijslag bijop.
Reken met 250-300 euro voeding kleding etc.

Bij ons scheelde dit alles ca 850 netto per maand minder ruimte in de begroting!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

StecaGrid schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:57:
[...]

Ik vind 320k op ca 4300 netto een behoorlijk bedrag. Helemaal als je nu beide fulltime werkt.

Hoeveel dagdelen kinderopvang? Een dag betekent al snel 10-11 uur betalen (ze rekenen niet per uur)
Zoek de tarieven op voor de opvang in de buurt. (ligt dit hoger dan het max uit de opvsngtoeslag?)
Bepaal jullie nieuwe bruto jaarinkomen en zoek het percentage in de opvsngtoeslag tabel.
Bereken de combinatiekorting en tel daar je kinderbijslag bijop.

Bij ons scheelde dit alles ca 850 netto per maand minder ruimte in de begroting!
Dit hebben we al eens berekend, maar dat is nog met onze huidige woonlast (die 950 huur). Ik ga wel in mei waarschijnlijk nog omhoog qua loon, maar hoeveel precies, geen idee. We nemen in ieder geval je advies e.d. mee in de berekeningen vanavond. Man spannende tijden..

• iRobert
StecaGrid schreef op donderdag 22 december 2016 @ 08:57:
[...]

Zoek de tarieven op voor de opvang in de buurt. (ligt dit hoger dan het max uit de opvangtoeslag?)
Bepaal jullie nieuwe bruto jaarinkomen en zoek het percentage in de opvangtoeslag tabel.
Bereken de combinatiekorting en tel daar je kinderbijslag bij op.

Om eerlijk te zijn vind ik dit behoorlijke bangmakerij. Niet dat het geen gegronde opmerkingen zijn maar kijk ook even naar de huidige lage rentes en het bijbehorende maandbedragen. Als je de rente voor minimaal 10 jaar vastzet heb je 10 jaar gegarandeerd redelijk lage maandlasten. De hypotheek blijft natuurlijk substantieel maar over 10 jaar heb je dan al wel 1/3 afgelost.

Stel dat de huidige rente 5% was geweest had hij veel minder kunnen lenen maar wel de zelfde maandlasten gehad.

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-10 10:45
bacardicoconut schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:03:

Om eerlijk te zijn vind ik dit behoorlijke bangmakerij. Niet dat het geen gegronde opmerkingen zijn maar kijk ook even naar de huidige lage rentes en het bijbehorende maandbedragen. Als je de rente voor minimaal 10 jaar vastzet heb je 10 jaar gegarandeerd redelijk lage maandlasten. De hypotheek blijft natuurlijk substantieel maar over 10 jaar heb je dan al wel 1/3 afgelost.

Stel dat de huidige rente 5% was geweest had hij veel minder kunnen lenen maar wel de zelfde maandlasten gehad.
Het hangt van je rente af, maar annuitair heb je na 10 jaar nog geen 1/3 afgelost. Bij ons was het pas ~25%. Dit was voor ons reden om voor 20 jaar vast te kiezen (gecombineerd met relatief klein verschil tussen 10 en 20 jaars rente, en het vervallen van een rentekorting na de 1e rentevast periode).

@NeFoRcE: Je maandlast stijgt relatief weinig, daarbij komt dat in het nieuwe maandbedrag ook aflossing meegenomen is, dit 'spaar' je als het ware. Daarmee komt de afweging al snel in het voordeel van kopen (zelfs als je onderhoudskosten nog erbij optelt). De vraag of je het nieuwe maandbedrag uiteindelijk kunt opbrengen kun je alleen zelf beantwoorden.

Verwijderd

[...]

Of 320k op 4300 netto te doen is hangt volledig van de omstandigheden en de personen in kwestie af.

Verdient hij dat bedrag in zijn eentje met veel groeimogelijkhedeb en weten zijn partner en hij vrij zeker dat ze niet aan de kinderen zullen gaan, dan is het prima te doen .

Is dat bedrag gebaseerd op twee fulltime inkomens en komen er waarschijnlijk wel kinderen dan kan het kiele-kiele zijn.

Het is natuurlijk verder ook nogal afhankelijk van smaak. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om ieder jaar vijf keer ultra-luxe op vakantie te gaan met de nieuwste kleding en gadgets, anderen zijn content met de H&M en jaarlijks één keer twee weken op de camping.

• iRobert
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:13:
[...]

Of 320k op 4300 netto te doen is hangt volledig van de omstandigheden en de personen in kwestie af.

Verdient hij dat bedrag in zijn eentje met veel groeimogelijkhedeb en weten zijn partner en hij vrij zeker dat ze niet aan de kinderen zullen gaan, dan is het prima te doen .

Is dat bedrag gebaseerd op twee fulltime inkomens en komen er waarschijnlijk wel kinderen dan kan het kiele-kiele zijn.

Het is natuurlijk verder ook nogal afhankelijk van smaak. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om ieder jaar vijf keer ultra-luxe op vakantie te gaan met de nieuwste kleding en gadgets, anderen zijn content met de H&M en jaarlijks één keer twee weken op de camping.
Helemaal mee eens, het ligt uiteraard nog aan het uitgave patroon naast de woning. Dat is lastig te beoordelen natuurlijk maar het bedrag 320.000 schrikt mij niet af. Dat is wat ik probeerde te relatieveren uit eerdere post. :)

Verwijderd

Het zou je ook zeker niet moeten afschrikken. Het komt op mij ook volstrekt normaal over. Om het even in perspectief te plaatsen: ik sloot begin 2011 een hypotheek af voor EUR 305.000, tien jaar vast voor 5,05% op een inkomen van bruto ongeveer 72.000 per jaar. Dat was (en is) geen enkel probleem. (Wel is dat mijn eigen inkomen en hebben mijn verloofde en ik niets met kinderen.)

• StecaGrid
[...]

Het is geen bangmakerij maar als je die berekening doet dan weet je wat een kind doet met je bestedingsruimte. Kom je dan opeens 400 euro per maand tekort, dan moet je eens goed na gaan denken of het wel verstandig is of welke concessies je moet doen.

• Kju

Kju

Sorry maar zulke onzin kom ik niet vaak tegen in dit topic. Het valt wel reuze mee, een kind gaat echt niet direct de helft van je salaris kosten. Je past je levensstijl aan naar die van een ouder met kinderen. Met een kind heb je ook ineens uitgaven die niet meer worden gedaan omdat je bijvoorbeeld minder uit gaat, vaker thuis gaat eten, misschien ook minder luxe vakanties. Daarnaast heeft je belastbaar inkomen (dus na HRA) effect op de hoogte van je kinderopvangtoeslag en krijg je ook nog kinderbijslag en kindertoeslag.
Als het zo ver is zie je vanzelf wel hoe je het gaat betalen zei mijn moeder altijd.

Als je kinderplannen in je koopproces betrekt, zorg voor voldoende slaapkamers ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kju op 22-12-2016 12:47 ]

• StecaGrid
Tsja.. Volgens mij moet je met allerlei scenario's rekening houden en natuurlijk past je bestedingspatroon zich aan, maar dat kan je ook prima in je scenario meenemen. Het is ontzettend naïef om daar pas achteraf over na te denken, maar goed: als makelaar wil je natuurlijk vooral (ver)kopen en is het financiële risico op de lange termijn voor de klant wat minder relevant.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ach, het is goed om mee te nemen in je overwegingen, maar het hoeft je idd ook niet tegen te houden. Als je als dinky makkelijk kunt rond komen (met spaargeld over) en je komt ná de bevalling opeens 400 te kort dan doe je imho iets verkeerd :P

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Edit: DJ Raoul was me voor -> aangepast

Een annuïtaire lening kent zeker geen 1/3 aflossing na 10 jaar.
Dat is enkel bij de zeldzame lineaire hypotheken.
Annuïtair heb je na 10 jaar ongeveer een 1/4e afgelost en na 20 jaar net de helft afhankelijk van de rente (hoge rente dan minder aflossing de eerste tijd en v.v.).

Toch vind ik met het oog op de toekomst (kinderen) een lineaire hypotheek zo gek nog niet; de lasten dalen door de jaren heen waardoor je de impact van onzekerheden als rentestijging, kinderen, mindere baan mooi vermindert. Alleen dat je de laatste jaren nog steeds een hypotheek hebt voor kleine bedragen zou me irriteren. Kan je die niet zonder veel problemen in één keer afbetalen na zeg, 25 jaar?

[ Voor 99% gewijzigd door bombadil op 22-12-2016 13:06 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Kju

Kju

Een beetje een goed hypotheekadvies zal automatisch rekening houden met meerdere scenario's. Er is meer dan alleen kinderen, denk aan arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensioenvoorziening. De tweaker in het wild is van nature te voorzichtig en risicomijdend (kan ik uit ervaring met meerdere tweakers vertellen) maar let ook iets te veel op de centen. In dit topic is over het algemeen de consensus dat een hypotheekadvies uit kostenoverweging niet nodig is maar degene die echt z'n toekomst wil plannen heeft er wel degelijk baat bij. Een goed advies die rekening houd met alles is die 2500 tot 3500 op de lange termijn echt wel waard.
Edit: Ik heb het dan niet over een standaard Rabobank advies maar van iemand als Ray die verder kijkt dan alleen de aankoop van de woning.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 22-12-2016 13:16 ]

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tsja, een goed advies dat overal rekening mee houdt... Dat kan toch helemaal niet? De toekomst is onzeker; andere baan met ander salaris, relatie stuk of juist kinderen. In die diversiteit, daar past nooit één achteraf perfecte oplossing bij..

Dat gezegd hebbende.. een huis kopen en de hypotheek is natuurlijk standaard werk. Een paar scenario`s op hoofdlijnen en daar heb je echt geen raketgeleerde voor nodig. Ik vraag me af, staat dat niet ergens overzichtelijk en vrij toegankelijk online; de beste hypotheek(& verzekeringsvormen) met oog op de scenario`s; starter, opstap-woning in de wooncarrière, woning voor de komende 40 jaar, etc.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dank voor alle inbreng! We hebben opzich alles (zeer?) goed voor elkaar. Hebbe alle in/uitgaven tot op de euro nauwkeurig inzichtelijk. We kunnen - mits er weinig veranderd - zo 10 jaar in het voren kijken. Zij is hoofdverdiener (zeldzaam i know, haha) in onze relatie. De woning heeft naast de begane grond nog 2 verdiepingen met een totale oppervlakte van 140+ m2. Ruimte zat, een zeer goed gelegen locatie (álles in de buurt (lees: loop afstand of 5 min treinafstand). Wat dat betreft wel echt dé uitgelezen plek om te wonen. Maar ja. Die maandlasten en 'wat-als' scenario's he. Maar wat jullie zeggen, je kunt niet álles voorzien helaas. We gaan er vanavond eens heel goed voor zitten en de verschillende scenario's doornemen.

edit: Ik zie nu dat ik nog niet had gezegd dat dit nieuwbouw betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door NeFoRcE op 22-12-2016 14:34 ]

• Kju

Kju

bombadil schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:23:
Tsja, een goed advies dat overal rekening mee houdt... Dat kan toch helemaal niet? De toekomst is onzeker; andere baan met ander salaris, relatie stuk of juist kinderen. In die diversiteit, daar past nooit één achteraf perfecte oplossing bij..

Dat gezegd hebbende.. een huis kopen en de hypotheek is natuurlijk standaard werk. Een paar scenario`s op hoofdlijnen en daar heb je echt geen raketgeleerde voor nodig. Ik vraag me af, staat dat niet ergens overzichtelijk en vrij toegankelijk online; de beste hypotheek(& verzekeringsvormen) met oog op de scenario`s; starter, opstap-woning in de wooncarrière, woning voor de komende 40 jaar, etc.
Dat is het nou juist.. het is nooit alleen standaard werk als het een goed advies moet zijn. Het doel van het afschaffen van de provisie was om het traject goedkoper te maken voor de consument en om de adviseur de klant een goed advies te geven die niet werd beinvloed door productie-eisen of provisiebelangen. In de praktijk betaalde een klant al gauw minimaal 5000 euro aan provisie over de gehele looptijd en had de klant dat totaal niet door. Nu kost een goed hypotheekadviseur met een volwaardige doorlichting van alles misschien 3500 en dan kiest de consument voor execution-only.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NeFoRcE schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:41:
Zij is hoofdverdiener (zeldzaam i know, haha) in onze relatie.
Dat is nog wel iets om, met het oog op kinderen, dan extra rekening mee te houden. Ik sta hier wel aan de kant van Kju wat dat betreft, en zou ook echt niet besparen op advieskosten. Alles uitsluiten of voorspellen kan niemand, maar gewoon even wat (voor jullie) plausibele scenario's doorrekenen zou je een hoop ellende kunnen schelen, als je bv bepaalde risico's met een minimale wijziging zou afdekken.

Verwijderd

Het maakt inderdaad nogal een verschil of die 4300 netto is opgebouwd uit 2800 netto van jou en 1500 van haar of andersom. Ik zou daar dan denk ik toch wel bunzig van worden. Misschien is een tandje minder qua hypotheek dan niet zo'n slecht idee, wetende dat vrouwen na kinderen te hebben gekregen zelden fulltime aan de slag (willen) blijven (en de meeste mannen geen zin hebben om een stay-at-home-dad te worden...).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 16:03 ]

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De verschillen liggen niet ver uit elkaar. Tevens stellen jullie die 4300 iets aan de te positieve kant. Maar we nemen al jullie adviezen zeker mee. Maar we staan een beetje met onze rug tegen de muur. Rente's stijgen weer, huur stijgt, en m'n vriendin wordt natuurlijk ook ouder en time's ticking zullen we maar zeggen.. lastig pfff!

• Kju

Kju

Nou ja, het enige wat ik je mee kan geven is of je niet misschien nog kan kiezen voor een recent gebouwde woning (over het algemeen ben je dan ook goedkoper uit dan met nieuwbouw) naar je smaak waar je direct in kan en je vooraf duidelijk weet wat het financiële plaatje zal zijn. De kosten die je nog kwijt bent voor afwerking en inrichting bovenop de v.o.n.-prijs kunnen best hard oplopen en als je eenmaal geld begint uit te geven weet je op enig moment misschien niet eens meer waar het is gebleven ;)

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
NeFoRcE schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:09:
De verschillen liggen niet ver uit elkaar. Tevens stellen jullie die 4300 iets aan de te positieve kant. Maar we nemen al jullie adviezen zeker mee. Maar we staan een beetje met onze rug tegen de muur. Rente's stijgen weer, huur stijgt, en m'n vriendin wordt natuurlijk ook ouder en time's ticking zullen we maar zeggen.. lastig pfff!
Heb even snel gerekend met beide 40 uur werken. Wat betekent dat je bijna het maximale van wat je kan lenen, gaat lenen.
Mijn advies: Laat je niet gek maken door de huur en rentes, maar neem vooral dat laatste goed mee in je scenario's. kind krijgen is kind kopen :P

Verwijderd

Crashhill schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:34:
[...]

Heb even snel gerekend met beide 40 uur werken. Wat betekent dat je bijna het maximale van wat je kan lenen, gaat lenen.
Misschien ben ik te simpel, maar dat begrijp ik niet helemaal. Met 4300 netto kun je toch wel meer lenen dan 320k? (Even afgezien van de vraag of je het moet willen)

Ik denk overigens dat het voor een kind minder schadelijk is om op te groeien in een huis dat misschien wat kleiner is dan maximaal mogelijk was, dan om op te groeien bij ouders met stress en financiële zorgen. Twee generaties hiervóór groeide half Nederland op in een klein achterkamertje in een na-oorlogs drie-hoog-achter flatje, en daar is ook niemand minder van geworden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 17:28 ]

• sorted.bits
Bij ons is ondertussen de koop rond, er kon uiteindelijk nog meer af dan we hoopten en wilden gisteren al akkoord gaan. De makelaar zette nog eventjes door en dat scheelt weer 2.5k.

Voor de mensen die vonden dat we niet zo moesten zeuren, we zijn precies tussen ons veel te lage bod en de vraagprijs uitgekomen :)

Vanaf 7 juli mogen we in ons nieuwe stulpje :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door NeFoRcE op 23-12-2016 07:59 ]

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-11 13:48

Qon

Members only:

• Tjoekie
  • Niet online
Members only:

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-10 10:48
Wilde een heel verhaal typen, maar het verhaal van Tjoekie dekt de lading exact. Met name de laatste zinnen.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Members only:

• Kju

Kju

Het gaat veranderen, op korte termijn, dit blijft niet eeuwig zoals het nu gaat. Lees bijvoorbeeld dit artikel

Qua kosten is het misschien de moeite waard om je uitgaven te toetsen bij het Nibud? Misschien krijg je nieuwe inzichten.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 23-12-2016 10:52 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

getekend, binnenkort *O* verhuizen *O*

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• iRobert
Members only:

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Wij staan ook op het punt om een koopovereenkomst te tekenen. Het hangt bij ons nu nog op een huurcontract voor de CV-ketel. In een normale markt zou ik de verkoper het lekker zelf uit laten zoeken. Hij/zij is zo dom geweest om een huurcontract voor 12 jaar aan te gaan met een partij die er om bekend staan hun huurders flink uit te knijpen... Maar ja, we hebben geluk dat ze met ons bod in zee zijn gegaan en er staan nog een aantal andere kopers te wachten. Onze onderhandelingspositie is dus een stuk slechter dan die van hun.

Ik wil de onderhandeligen niet op 2k laten knappen, maar het voelt ook niet lekker dat wij nu moeten betalen voor hun slechte beslissing.

Nou ja, dinsdag gaan we hopelijk de onderhandeling afronden. Dan hebben we ook het rapport van de bouwkundige keuring.

Spannend!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-11 13:59
bombadil schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:01:
Edit: DJ Raoul was me voor -> aangepast

Een annuïtaire lening kent zeker geen 1/3 aflossing na 10 jaar.
Dat is enkel bij de zeldzame lineaire hypotheken.
Annuïtair heb je na 10 jaar ongeveer een 1/4e afgelost en na 20 jaar net de helft afhankelijk van de rente (hoge rente dan minder aflossing de eerste tijd en v.v.).

Toch vind ik met het oog op de toekomst (kinderen) een lineaire hypotheek zo gek nog niet; de lasten dalen door de jaren heen waardoor je de impact van onzekerheden als rentestijging, kinderen, mindere baan mooi vermindert. Alleen dat je de laatste jaren nog steeds een hypotheek hebt voor kleine bedragen zou me irriteren. Kan je die niet zonder veel problemen in één keer afbetalen na zeg, 25 jaar?
Misschien offtopic hier maar waarom wordt hier niet meer voor gekozen? Mijn vrouw en ik hebben in September een huis gekocht gecombineerd met een lineaire hypotheek. Hoe fijn is het niet om na 5 jaar al minder te betalen dan met een annuïtaire hypotheek?
Dat gecombineerd met minder risico bij gedwongen verkoop en meer financiële ruimte aan het einde van de looptijd. Dat is toch veel beter?
Zijn die "hoge" vaste lasten aan het begin van een lineaire hypotheek echt zo'n struikelblok?

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Tha_T schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:05:
[...]

Misschien offtopic hier maar waarom wordt hier niet meer voor gekozen? Mijn vrouw en ik hebben in September een huis gekocht gecombineerd met een lineaire hypotheek. Hoe fijn is het niet om na 5 jaar al minder te betalen dan met een annuïtaire hypotheek?
Dat gecombineerd met minder risico bij gedwongen verkoop en meer financiële ruimte aan het einde van de looptijd. Dat is toch veel beter?
Zijn die "hoge" vaste lasten aan het begin van een lineaire hypotheek echt zo'n struikelblok?
Voor veel mensen is dat idd een struikelblok, met name voor degenen die 'to the max' lenen. Dan zijn de op korte termijn lagere maandlasten bij annuïteiten wenselijker dan de op lange termijn lagere totaalkosten van lineair.

Pagina: 1 ... 28 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7