Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 254 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:03
aeroblast schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:34:
[...]

En uiteindelijk zelfs met de 5000 erbij nog 55.000 overboden, had serieus het gevoel dat de markt aan het afkoelen was maar valt toch vies tegen...
De markt is ook aan het afkoelen, maar dat gaat heel langzaam en is regio geboden. Het begint nu in het hogere segment, bij mij in de buurt woningen 500K of hoger zijn er gewoon minder mensen een huis willen kopen en dat zal langzaam door gaan druppelen naar beneden. Feit is, er zijn gewoon te weinig betaalbare woningen onder de 400K en daar is het grootste behoefte op dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
aeroblast schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:34:
[...]

En uiteindelijk zelfs met de 5000 erbij nog 55.000 overboden, had serieus het gevoel dat de markt aan het afkoelen was maar valt toch vies tegen...
Helaas - maar is dat winnende bod dan ook de markt? Wellicht was jij de enahoogste bieder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Net te horen gekregen dat wij fors zijn overboden ook al zei de makelaar dat wij een zeer goed bod hadden neergelegd. Overigens vond ik de woning niet meer waard dan dat wij geboden hadden. Ik vind het deels jammer, deels ook opgelucht dat wij niet als een idioot hebben overboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ofwel er is dus nog steeds geen touw aan vast te knopen wat betreft de beweging van de markt.. Blijft lastig! Vooral jezelf niet gek laten maken en bieden wat jij denkt dat een woning waard is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Volgens onze makelaar was het hier bij ons in de regio wel wat aan het afkoelen met overbieden en dan vooral op de huizen waar nog wel wat aan verbouwd moet worden.

Dus toen er 1.5 week geleden na een jaartje Funda checken iets interessant voorbij zagen komen hadden we direct een afspraak gemaakt en toen we gingen kijken stond het ons meteen aan. Daarna met de bank gebeld en qua financieringen zou het met verbouwen en overbieden geen probleem zijn, dus daarna gevraagd of onze makelaar nog een keer mee kon kijken en dat was geen probleem (dus extreem vol met afspraken zaten ze niet)
De vraagprijs van het huis is 395k dus dacht zelf dat dat in deze tijd wel ergens tussen de 420k en 430k zou uitkomen, maar onze makelaar verwachte dat dat reuze mee zou vallen dus uiteindelijk 400k geboden en dit bod is vandaag geaccepteerd *O* dus maar 5k eroverheen en we zijn beide 34 dus geen overdrachtsbelasting :)

Dus nu ben ik van alles aan het uitzoeken (zo kwam ik ook in dit topic terecht) wat het slimste is qua financiering.
En hierover zoek ik wat bevestiging :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het bovenstaande wil ik sowieso nog met de bank overleggen maar was vooral benieuwd of dit klopt en of dit slim is / slimmer kan?
Iig alvast bedankt voor jullie input.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 08:35
Tinusvolkel schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:07:
Volgens onze makelaar was het hier bij ons in de regio wel wat aan het afkoelen met overbieden en dan vooral op de huizen waar nog wel wat aan verbouwd moet worden.

Dus toen er 1.5 week geleden na een jaartje Funda checken iets interessant voorbij zagen komen hadden we direct een afspraak gemaakt en toen we gingen kijken stond het ons meteen aan. Daarna met de bank gebeld en qua financieringen zou het met verbouwen en overbieden geen probleem zijn, dus daarna gevraagd of onze makelaar nog een keer mee kon kijken en dat was geen probleem (dus extreem vol met afspraken zaten ze niet)
De vraagprijs van het huis is 395k dus dacht zelf dat dat in deze tijd wel ergens tussen de 420k en 430k zou uitkomen, maar onze makelaar verwachte dat dat reuze mee zou vallen dus uiteindelijk 400k geboden en dit bod is vandaag geaccepteerd *O* dus maar 5k eroverheen en we zijn beide 34 dus geen overdrachtsbelasting :)

Dus nu ben ik van alles aan het uitzoeken (zo kwam ik ook in dit topic terecht) wat het slimste is qua financiering.

***members only***

Het bovenstaande wil ik sowieso nog met de bank overleggen maar was vooral benieuwd of dit klopt en of dit slim is / slimmer kan?
Vraag aan de hypotheekadviseur of je 60k extra kan lenen voor de verbouwing, dit is met jouw overwaarde vermoedelijk geen probleem. Dat is gunstiger dan een bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Tinusvolkel schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:07:

***members only***

Over 1e leningsdeel heb je nog steeds recht op aftrek, maar alleen voor de resterende periode dus voor nog 22 jaar (uitgaande van 2014 afgesloten.) mits je deze niet omzet net aflossingsvrij. Of je dat intressant vind hangt af van nieuwe rente etc.

Je overwaarde mag je gebruiken voor wat je wil, maar wat je niet voor de woning gebruikt, Moet je aftrekken van bedrag waar je renteaftrek op rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Tip, ga nog eens na of het verbouwingsbedrag realistisch is. Wij zijn er gaandeweg achter gekomen dat onze geplande 80k uiteindelijk 110k is geworden. Dit omdat we pas goede offertes konden aanvragen op het moment dat we mensen konden laten langskomen. Achteraf hadden we graag een stukje meer geleend voor de verbouwing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Members only:

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Members only:

[ Voor 30% gewijzigd door amboly op 28-04-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
En, werkte dat? :P

Als een woning voor de 2e keer op Funda komt, hebben geïnteresseerden je huis al eerder gezien, een nieuwe listing zorgt voor enig argwaan bij de potentiele kopers, terwijl het vermoedelijk niet heel veel nieuwe kopers zal aantrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29
Dat denk ik ook, jullie zijn nu nog de enige bieders. Dus het is voor de verkoper ofwel jullie bod accepteren, ofwel het hele circus opnieuw gaan starten. En met de afkoelende markt als spookbeeld denk ik niet dat de verkoper daar zin in zal hebben.

Bovendien is de verkoopmakelaar nu jullie bondgenoot geworden: die heeft geen zin om voor die eventuele paar centen meer courtage die een nieuwe ronde op zal leveren, al zijn werk opnieuw te gaan doen. Dus die zal er bij de verkoper op aan gaan dringen om akkoord te gaan met whatever jullie bieden, anders kan hij alles opnieuw doen met de onzekerheid of het meer gaat opleveren en zelfs als het meer oplevert dan jullie bod, dan zal het meerdere in courtage voor hem niet opwegen tegen het extra werk.

Je kunt er uit goodwill een 1000 euro opdoen oid maar meer zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Richh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:29:
[...]

En, werkte dat? :P

Als een woning voor de 2e keer op Funda komt, hebben geïnteresseerden je huis al eerder gezien, een nieuwe listing zorgt voor enig argwaan bij de potentiele kopers, terwijl het vermoedelijk niet heel veel nieuwe kopers zal aantrekken.
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door amboly op 28-04-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Members only:

De huidige rentestijgingen zorgen er echter nu nogal voor dat de lasten keihard oplopen. Dat kent een groot contrast met ~1 jaar geleden, toen stegen de prijzen, maar de stijging in maandlasten was niet gigantisch. Vanuit verschillende hoeken hoor je nu ook dat de prijsstijging begint af te koelen.
Als verkoper zou ik nu vrij huiverig zijn opnieuw een woning op Funda te listen. Zeker als je dat binnen 1-2 maanden zou willen doen, de poule die een X bedrag voor jouw woning overheeft zal eerder afnemen dan toenemen lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 28-04-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Richh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:39:
[...]

***members only***

De huidige rentestijgingen zorgen er echter nu nogal voor dat de lasten keihard oplopen. Dat kent een groot contrast met ~1 jaar geleden, toen stegen de prijzen, maar de stijging in maandlasten was niet gigantisch. Vanuit verschillende hoeken hoor je nu ook dat de prijsstijging begint af te koelen.
Als verkoper zou ik nu vrij huiverig zijn opnieuw een woning op Funda te listen. Zeker als je dat binnen 1-2 maanden zou willen doen, de poule die een X bedrag voor jouw woning overheeft zal eerder afnemen dan toenemen lijkt mij.
Allemaal terechte punten, maar dit kan je ook net zo goed omdraaien. Willen de potentiele kopers het laten klappen, zodat ze dan weer opnieuw een huis moeten gaan zoeken en dan pas over misschien een paar maanden een geaccepteerd bod hebben terwijl dan de rentes veel hoger zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
amboly schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:49:
[...]

Allemaal terechte punten, maar dit kan je ook net zo goed omdraaien. Willen de potentiele kopers het laten klappen, zodat ze dan weer opnieuw een huis moeten gaan zoeken en dan pas over misschien een paar maanden een geaccepteerd bod hebben terwijl dan de rentes veel hoger zijn?
Dat is natuurlijk ook waar :)

Lijkt mij iig fair om het eerder geplaatste bod maar gewoon te behouden, voor beide partijen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Omdat wij de woning wel graag willen hebben! En dan kan je de verkopers beter tegemoet komen dan met je hakken in het zand staan!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat is 10k op een woning die blijkbaar goed bevalt en ook nog eens niet heel veel overboden is.
Met 10k koop je wel (meer) zekerheid.

Er zijn veel mensen die al tientallen jaren hierdoor achter het net vissen.

Rente zal ook alleen maar stijgen is de verwachting dus de vraag is of het goedkoper wordt door te wachten .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:56:
[...]

Omdat wij de woning wel graag willen hebben! En dan kan je de verkopers beter tegemoet komen dan met je hakken in het zand staan!
Dat is ook zeker waar!

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Tegenwoordig zie je ook veel makelaarse de huizen te koop laten staan op funda tot de koopovereenkomst is getekend en de 3 dagen bedenktijd is verstreken.. Dus mochten onderhandelingen niet goed verlopen, dan zul je dat niet zien op funda..
Eventuele gegadigden die toch willen bezichtigen zullen op een wachtlijst gezet worden..

Ons huis komt morgen op Funda, en wij hanteren deze strategie ook gewoon, hij blijft te koop tot de koopovereenkomst is getekend, en we blijven bezichtigingen doen tot er een bod is geaccepteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 28-04-2022 13:08 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
verstappen33 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:07:
Tegenwoordig zie je ook veel makelaarse de huizen te koop laten staan op funda tot de koopovereenkomst is getekend en de 3 dagen bedenktijd is verstreken.. Dus mochten onderhandelingen niet goed verlopen, dan zul je dat niet zien op funda..
Eventuele gegadigden die toch willen bezichtigen zullen op een wachtlijst gezet worden..

Ons huis komt morgen op Funda, en wij hanteren deze strategie ook gewoon, hij blijft te koop tot de koopovereenkomst is getekend, en we blijven bezichtigingen doen tot er een bod is geaccepteerd.
Dat ja! Zodra de koopakte getekend is gaat de woning uit de verkoop. Daarom kan er een lange tussentijd zitten tussen de dag dat het erop komt en de dag dat het er vanaf word gehaald!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
spijkerhoofd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:56:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zou als verkoper een huis ook niet graag tweede keer op de markt gooien, maar wellicht is er nog wat cosmetisch te fixen waardoor je denkt beter opnieuw te kunnen proberen na wat verbeteringen.

Ook niet onbelangrijk: verkopers moeten je het ook een klein beetje gunnen en het gevoel krijgen dat het onderste uit de kan is. Door je bod een laatste keer te verhogen geeft dat een veel beter gevoel voor verkopers waardoor kans op acceptatie sterk groeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
THM0 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:28:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zou als verkoper een huis ook niet graag tweede keer op de markt gooien, maar wellicht is er nog wat cosmetisch te fixen waardoor je denkt beter opnieuw te kunnen proberen na wat verbeteringen.

Ook niet onbelangrijk: verkopers moeten je het ook een klein beetje gunnen en het gevoel krijgen dat het onderste uit de kan is. Door je bod een laatste keer te verhogen geeft dat een veel beter gevoel voor verkopers waardoor kans op acceptatie sterk groeit.
Dat dus! De verkopers zijn blij met een veranderende markt dat ze er vanaf zijn, wij zijn blij dat we met een vastgezette rente geen last meer hebben van de stijgende rentes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
spijkerhoofd schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:59:
[...]

Dat dus! De verkopers zijn blij met een veranderende markt dat ze er vanaf zijn, wij zijn blij dat we met een vastgezette rente geen last meer hebben van de stijgende rentes!
Mooie compromis dus, zo heb ik het ook met mijn nieuwe huis gedaan hoor, ik zat met de geldigheid van de hypotheekofferte die te kort was..
Door een beetje extra geld te bieden hebben we de passeerdatum naar voren kunnen krijgen en heb ik dus nog een lagere rente kunnen krijgen.. tov de huidige rente heeft het heel gunstig uitgepakt met een besparing van bijna 4k per jaar aan rente..

Komende weken maar eens kijken wat mijn eigen huis doet op de markt, de prijzen die de makelaar in januari voorspelde zullen we denk ik niet meer halen, maar de vraagprijs moet toch wel haalbaar zijn..

Er zijn maar enkele huizen te koop in onze wijk en ook al zitten we aan de "duurdere" kant, ons huis is wel het meest afgewerkt.. De andere huizen zijn 10-20% goedkoper maar moet nog wel flink aan geklust worden (prijsrange 250-300k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
verstappen33 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:09:
[...]
Komende weken maar eens kijken wat mijn eigen huis doet op de markt, de prijzen die de makelaar in januari voorspelde zullen we denk ik niet meer halen, maar de vraagprijs moet toch wel haalbaar zijn..

Er zijn maar enkele huizen te koop in onze wijk en ook al zitten we aan de "duurdere" kant, ons huis is wel het meest afgewerkt.. De andere huizen zijn 10-20% goedkoper maar moet nog wel flink aan geklust worden (prijsrange 250-300k).
Bij "instapklare" huizen, dus waar niets meer aan hoeft te gebeuren, vechten ze elkaar in de meeste regio's nog steeds de tent uit. De tijd dat ieder krot voor de hoofdprijs weg gaat ligt misschien wel achter ons, maar naar goed onderhouden huizen is vaak nog veel vraag.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
big bang schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:23:
[...]

Bij "instapklare" huizen, dus waar niets meer aan hoeft te gebeuren, vechten ze elkaar in de meeste regio's nog steeds de tent uit. De tijd dat ieder krot voor de hoofdprijs weg gaat ligt misschien wel achter ons, maar naar goed onderhouden huizen is vaak nog veel vraag.
100% instapklaar is die niet.. Enige wat nog moet gebeuren is een nieuwe keuken (de huidige is nog in redelijke staat, maar wel erg outdated), maar dat laten we liever over aan de nieuwe bewoners, die kunnen het dan gelijk naar eigen smaak inrichten..

Verder is het gewoon een beetje schilderen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nieuwe inschrijfperiode is gestart voor een nieuwbouwwijk. Meteen maar mijn voorkeuren doorgegeven + financiële check geupload. Al is dat maar een momentopname met de als maar oplopende hypotheekrentes. Plus de projectontwikkelaar heeft geen inzicht in hoeveel ik kan meebrengen aan eigen geld. Zag al wel dat ze 5.5k rekenen voor 9 extra zonnepanelen, uitbouw 120cm kost 14k en uitbouw 240cm gaat naar de 22k. Nou als ik dat doe bij de woningen van mijn voorkeur hou je van die postzegeltuin niks over :+

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar met een favorietenknop per woning over de 300 likes en 30 woningen die gebouwd gaan worden is het meedoen aan de loterij. Wel beter dan 800 inschrijvingen op 35 woningen in Stadshagen. Ik heb mijn huiswerk gedaan en afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
verstappen33 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:25:...] Enige wat nog moet gebeuren is een nieuwe keuken (de huidige is nog in redelijke staat, maar wel erg outdated), maar dat laten we liever over aan de nieuwe bewoners, die kunnen het dan gelijk naar eigen smaak inrichten..
Als het mogelijk echt een afknapper is kan je misschien overwegen wat frontjes te vervangen. Dan kan je relatief snel de keuken een beetje moderniseren, of de uitstraling althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Joosie200 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:28:
Nieuwe inschrijfperiode is gestart voor een nieuwbouwwijk. Meteen maar mijn voorkeuren doorgegeven + financiële check geupload. Al is dat maar een momentopname met de als maar oplopende hypotheekrentes. Plus de projectontwikkelaar heeft geen inzicht in hoeveel ik kan meebrengen aan eigen geld. Zag al wel dat ze 5.5k rekenen voor 9 extra zonnepanelen, uitbouw 120cm kost 14k en uitbouw 240cm gaat naar de 22k. Nou als ik dat doe bij de woningen van mijn voorkeur hou je van die postzegeltuin niks over :+

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar met een favorietenknop per woning over de 300 likes en 30 woningen die gebouwd gaan worden is het meedoen aan de loterij. Wel beter dan 800 inschrijvingen op 35 woningen in Stadshagen. Ik heb mijn huiswerk gedaan en afwachten maar.
Ligt eraan hoeveel waarde jij hecht aan de tuin, ik heb nu een achtertuin van 20m diep, vergt veel onderhoud waar ik vaak geen zin in heb..

Mijn nieuwe woning heeft maar een achtertuin van 8-9m diep, maar wel een flinke uitbouw.. Ik heb liever meer ruimte binnen dan buiten.. :+
coazter schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:33:
[...]

Als het mogelijk echt een afknapper is kan je misschien overwegen wat frontjes te vervangen. Dan kan je relatief snel de keuken een beetje moderniseren, of de uitstraling althans.
Uitstraling is neutraal, maar geen inbouw apparatuur etc.. En plankjes in de kastjes hangen wat door..
Maarja de keuken is ook alweer 22 jaar oud.. voor 10-12k heb je al een leuke keuken met inbouwapparatuur (natuurlijk geen siematic etc,)

[ Voor 18% gewijzigd door verstappen33 op 28-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
@verstappen33 @big bang Hangt enorm af van de regio. De echte opknappers zullen misschien nu weer worden opgekocht door woningflippers. De instapbare hangt van de plek af, de woning die wij nu dus gekocht hebben is uit 2014, A klasse woning, hoeft niks meer aan te gebeuren waren wij en een ander de enige bieder, waarvan er een afzag van de koop, die andere was in een gewildere plek was een B Klasse woning uit de jaren 70 daar is flink op geboden door veel mensen, en flink ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:37
verstappen33 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:34:
[...]
Ligt eraan hoeveel waarde jij hecht aan de tuin, ik heb nu een achtertuin van 20m diep, vergt veel onderhoud waar ik vaak geen zin in heb..

Mijn nieuwe woning heeft maar een achtertuin van 8-9m diep, maar wel een flinke uitbouw.. Ik heb liever meer ruimte binnen dan buiten.
Een tuin van 8-9 meter betekent vaak ook dat de achterburen een stuk dichterbij wonen. Zeker als zij ook een flinke uitbouw hebben. Met een tuin van 20 meter heb je iedereen letterlijk wat meer op afstand en dat kan ook heel fijn zijn, ook voor inval zonlicht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:34:
[...]

Mijn nieuwe woning heeft maar een achtertuin van 8-9m diep, maar wel een flinke uitbouw.. Ik heb liever meer ruimte binnen dan buiten.. :+
De achtertuin is 8.5m diep en 4.5m breed. Dus zelfs met 1.5m uitbouw hou je weinig over. Het zijn de typische postzegeltuinen en ik heb liever meer tuinruimte dan binnenruimte. Ik kan de hele zolder nog indelen als derde verdieping, extra logeer/werkkamer. Een grotere tuin zit er dan weer niet in tegen meerprijs. Of omturnen van voortuin in een eigen oprit. Daar wil ik best voor betalen. Hebben die 10 zonnepanelen ook nut met het oog op een EV waar ik al naar aan het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
Hoe kijken jullie naar erfpacht?

Er is een huis die ik heb bezichtigd in een grote stad. Erfpacht is afgekocht voor nog 15 jaar. Daarna is het iets van 170 euro per maand.
Betekend dit dat degene voor mij het al voor 15 jaar heeft afgekocht? Moet ik na 15 jaar dan elke maand 170 neerleggen of moet ik dan weer voor bvb 20 jaar afkopen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kx22 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:14:
Met een heel erg grote bocht omheen lopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Als een onzekere factor. Regels eromtrent veranderen nog wel eens, en hangen af van de keuzes die vorige eigenaars hebben gemaakt. De standaardoptie zou inderdaad zijn dat je na die 15 jaar maandelijks erfpacht gaat betalen - wel meer dan 170 euro per maand waarschijnlijk, want bijvoorbeeld Amsterdam indexeert de erfpacht. Je kan het best aan de verkoopmakelaar vragen of er ook afspraken liggen over wat er na die 15 jaar verder aan opties is.

Had je trouwens al gezien dat erfpacht ook van invloed is op je maximale leenbedrag? Toen ik vorig jaar in Amsterdam een huis zocht, zei mijn hypotheekadviseur dat '30 keer de jaarlijkse erfpacht' van m'n maximale leenbedrag af zou gaan. Of dat inderdaad precies is hoe het zit, of dat het misschien anders is als het al deels is afgekocht, weet ik niet, maar wel goed om in je achterhoofd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SL104 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:37:
Had je trouwens al gezien dat erfpacht ook van invloed is op je maximale leenbedrag? Toen ik vorig jaar in Amsterdam een huis zocht, zei mijn hypotheekadviseur dat '30 keer de jaarlijkse erfpacht' van m'n maximale leenbedrag af zou gaan. Of dat inderdaad precies is hoe het zit, of dat het misschien anders is als het al deels is afgekocht, weet ik niet, maar wel goed om in je achterhoofd te houden.
In Engeland/Wales krijg je niet eens meer een hypotheek als er niet minstens 80 jaar over is van de afbetaalde erfpacht. Ook komen mensen vast te zitten als de erfpacht opeens hoger wordt, en daarmee het pand minder waard/onaantrekkelijker wordt. Ik zou er echt ver van weg blijven....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Wanneer m'n vrouw een betaalbare leuke woning op funda ziet, dan betreft het in negen van de tien gevallen een woning met erfpacht. :') Daar ga ik niet aan beginnen, vooral omdat zo'n woning naar mijn mening 'overpriced' is (je betaalt immers alleen voor de woning op de grond). En niet weten hoeveel je later kwijt bent aan erfpacht helpt ook niet echt; bij een hypotheek weet ik - in ieder geval voor de rentevaste periode - wat ik kwijt ben aan de hypotheek (bruto), bij erfpacht is dat een groot vraagteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
erfpacht heb ik nog nooit begrepen. luxe huren is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
In Amsterdam komen ze weg met erfpacht omdat velen in Amsterdam willen wonen. Als de stad ineens leegloopt en mensen willen de woningen niet meer kopen zit je als woningeigenaar vast aan je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Er is een huis die ik heb bezichtigd in een grote stad. Erfpacht is afgekocht voor nog 15 jaar. Daarna is het iets van 170 euro per maand.
Betekend dit dat degene voor mij het al voor 15 jaar heeft afgekocht? Moet ik na 15 jaar dan elke maand 170 neerleggen of moet ik dan weer voor bvb 20 jaar afkopen?
15 jaar is zo ongeveer precies de 'sweetspot' van onzekerheid als het op erfpacht aankomt (korter is beter want dan weet je eerder waar je aan toe bent en heeft inflatie een minder groot effect, langer is beter want dan weet je gewoon waar je aan toen bent voor de vrijwel volledige looptijd van de hypotheek). Maar 15 jaar is zo'n periode die je niet of lastig kunt overzien hoe je er dan bij zit (en of je er dan nog steeds zit).

Als je de keus hebt, dan zou erfpacht niet mijn voorkeur hebben. Maar in sommige regio's heb je vrij weinig aanbod zonder erfpacht dus dan moet je er wel aan. In dat geval zou ik de onzekerheid van die 15 jaar inprijzen in je bod (al zal verkopend makelaar zeggen dat het al ingeprijsd is in de vraagprijs :P ).

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 28-04-2022 17:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56

Ik begin altijd met het omrekenen van die maandlasten naar hypotheek.
Dus bij €170 maandlasten hoort een hypotheek van ongeveer €50.000. Dus is het huis minstens €50.000 minder waard.

Er is in dit geval voor ongeveer €30k al vooruit betaald. Dus dat kan je weer optellen.

Wat nu belangrijk is, is voor hoe lang is het erfpacht vastgesteld? Blijft het nog lange tijd €170 dan kun je ergens mee rekenen. Maar als het na die 15 jaar opnieuw wordt berekend dan kan het duur worden. Dan is het belangrijk wanneer die €170 is vastgesteld. Want je krijgt dan in 1 klap de inflatie van de grondprijs over al die jaren. En €170 met 50 jaar inflatie kan zo ineens €850/maand worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22:41

Je kunt maandelijks betalen met jaarlijkste indexatie of afkopen voor een periode ineens.
De toename van erfpacht is de inflatie + een oprentingspercentage. Dit kan dus hoger dan de inflatie zijn.

Gewoon doorrekenen dus, en afkoopbedragen opvragen bij de verkoper. Want waarschijnlijk zijn de meeste objecten daar op erfpachtgrond. Dus keuze is er niet zo veel.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:17
Hoe zit het als erfpacht eeuwigdurend is afgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 20:47
Ik lees ook dar het aftrekbaar is. Dus ik begrijp wel dat mensen het voor langere tijd afkopen.
Die krijgen ongetwijfeld een mooi aanbod en omdat je het van je inkomsten mag aftrekken is het interessant als je het geld hebt liggen.

Het is trouwens van de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
noslen schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:48:
Dan heb je geen probleem. Maakt ook niets uit voor financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52
kx22 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:59:
Ik lees ook dar het aftrekbaar is. Dus ik begrijp wel dat mensen het voor langere tijd afkopen.
Die krijgen ongetwijfeld een mooi aanbod en omdat je het van je inkomsten mag aftrekken is het interessant als je het geld hebt liggen.

Het is trouwens van de gemeente.
Alleen de maandelijkse of jaarlijkse canonbetaling is aftrekbaar. De afkoopsom niet. Ik heb nu zelf een woning met een halfjaarlijkse canon van 1000 euro. Had kunnen aflopen toen ik deze woning kocht, maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Je merkt dat het niet bijzonder veel meer oplevert bij verkoop.

Erfpacht uitsluiten is in Amsterdam nauwelijks mogelijk, op eigen grond staan vooral oudere huizen en de grachtengordel. Veel woningeigenaren hebben echter een flinke meevaller gehad nu de gemeente tegen gunstige voorwaarden eeuwige afkoop mogelijk heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
noslen schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:48:
Dan is de grond nog eigendom van de gemeente maar betaal je er geen erfpacht meer over.

De andere optie die we hebben is als erfpacht voor laten we zeggen voor 100 jaar geld en je die afkoopt.
Dan wordt het gelijk aan eigen grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark

Het eerste wat je moet bekijken is wat de regels voor erfpacht zijn.
Is het eewigdurend of voor een bepaalde tijd en in welke fase zit de erfpacht.

Bij bepaalde tijd is een normale looptijd laten we zeggen 100 jaar met 2 canonnen van 50 jaar.
Stel het huis wat je koopt zit in zijn eerste canon van 50 jaar en die is meteen afgekocht.
Resterende looptijd is nog 15 jaar. Na die 15 jaar wordt de betaling van erfpacht weer verplicht op jaarbasis. Maar let op. Er vind dan een indexatie over de prijs plaats en die wordt berekend aan de hand van de op dat moment geldende grondprijs.

Dus die 170 per maand kan wel eens flink hoger uitvallen.

Daarom het advies als het ook maar enigszins kan meteen te kijken of je de erfpacht voor eeuwig kan afkopen. Je hypotheek en maandlasten worden wel flink hoger helaas.

Maar niets zo erg als over een jaar of 10 a 12 willen verhuizen en je huis op de markt moeten zetten met een afgekochte erfpacht welke over 3 jaar verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Als je mee hebt geboden op een woning in de stille verkoop en die komt een maand later op Funda als nieuw aanbod maar wel verkocht onder voorbehoud.. doet de makelaar dat alleen om reclame te maken voor zijn kantoor? Of is het dan dat de verkoper er niet uit is gekomen met de hoogste bieder? Ik was de een na hoogste bieder en heb dit nog niet zo meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Joosie200 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:00:
Als je mee hebt geboden op een woning in de stille verkoop en die komt een maand later op Funda als nieuw aanbod maar wel verkocht onder voorbehoud.. doet de makelaar dat alleen om reclame te maken voor zijn kantoor? Of is het dan dat de verkoper er niet uit is gekomen met de hoogste bieder? Ik was de een na hoogste bieder en heb dit nog niet zo meegemaakt.
Volgens mij moeten ze het van de NVM verplicht in zo'n systeem zetten om de verkoopprijs met andere NVM makelaars te delen. Maar omdat dit systeem aan Funda gekoppeld zit, krijg je daar dan ook een nieuwe aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
amboly schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:02:
[...]

Volgens mij moeten ze het van de NVM verplicht in zo'n systeem zetten om de verkoopprijs met andere NVM makelaars te delen. Maar omdat dit systeem aan Funda gekoppeld zit, krijg je daar dan ook een nieuwe aanmelding.
Klinkt plausibel. Dacht zelf dat ze enkel het doorgeven van de verkoopprijs intern geen auto post op Funda voor nodig hebben. Dus misschien ijdele hoop: denk misschien issie opnieuw in de verkoop genomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:45
Joosie200 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:28:

Oh wat leuk! Dan kijken we voor hetzelfde project denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:06:
[...]

Klinkt plausibel. Dacht zelf dat ze enkel het doorgeven van de verkoopprijs intern geen auto post op Funda voor nodig hebben. Dus misschien ijdele hoop: denk misschien issie opnieuw in de verkoop genomen. ;)
Kunnen meerdere redenen voor zijn. Als de verkoper een "totaalpakket" heeft afgenomen bij de makelaar, dan is dat eigenlijk altijd "inclusief Funda". Als onderdeel van de strategie eerst een poging in de "stille verkoop" is, dan wil de makelaar waarschijnlijk geen risico lopen op "gedoe" over niet geleverde diensten en gaat hij alsnog op Funda. Voor de makelaar is een verkochte woning natuurlijk ook gewoon exposure en daarom zal hij het zelf ook graag willen publiceren. Volgens mij kan een makelaar met 1 vinkje in zijn backoffice systeem ervoor zorgen dat de woning wel of niet op Funda komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb nog nooit een huis gekocht, maar misschien moet ik snel een poging doen voordat de economie instort. 😅

Is het woningaanbod echt zo karig als op Funda, of zijn er eigenlijk andere plekken waar ik eerst moet kijken?

Sommige aankoopmakelaars beweren dat zij een aanbod van huizen hebben die niet op Funda staat, maar dan moet je dus echt in verschillende regio's die je op het oog hebt individuele makelaars contacteren. Is dit de moeite waard, of staat eigenlijk bijna alles stiekem toch wel op Funda?

Trouwens, heeft iemand ervaring met het wonen pal naast een 50 km/u N-weg met een autodruk van 5000 per dag? Absolute no-go of is het de moeite waard om 6 uur te reizen en toch even te kijken?

[ Voor 59% gewijzigd door Sando op 29-04-2022 16:33 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sando schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:28:

Is het woningaanbod echt zo karig als op Funda, of zijn er eigenlijk andere plekken waar ik eerst moet kijken?
Wat is karig? Waar zoekt u een woning? Als u serieus een woning wilt kopen zou ik zeker naar een makelaar stappen! Ik heb geen idee hoe het in andere regio's is trouwens.
Sommige aankoopmakelaars beweren dat zij een aanbod van huizen hebben die niet op Funda staat, maar dan moet je dus echt in verschillende regio's die je op het oog hebt individuele makelaars contacteren. Is dit de moeite waard, of staat eigenlijk bijna alles stiekem toch wel op Funda?
Het klopt dat sommige woningen niet op Funda komen, maar dat is een zeldzaamheid. Kan misschien zijn dat mensen hun te koop staande woning niet aan de grote klok hangen, dus komen ze niet op funda als ze een koper hebben. Soms worden woningen "onderhands" verkocht aan vrienden of kennissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56

Trouwens, heeft iemand ervaring met het wonen pal naast een 50 km/u N-weg met een autodruk van 5000 per dag? Absolute no-go of is het de moeite waard om 6 uur te reizen en toch even te kijken?
Dat hangt van zoveel factoren af of dat de moeite waard is. Hoe graag wil je in die regio wonen, hoe staat het huis gepositioneerd ten opzichte van de weg. Hoe is de isolatie? En zo zijn er nog wel tig factoren..
Wij wonen bijvoorbeeld aan een drukke doorgaande 50weg maar er staan bomen voor en in de achtertuin hoor je vrij weinig. En beneden ook niet omdat daar alleen dichte ramen zitten. Boven hoor je wel wat gezoef van auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vinpower schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:11:
Dat hangt van zoveel factoren af of dat de moeite waard is. Hoe graag wil je in die regio wonen, hoe staat het huis gepositioneerd ten opzichte van de weg. Hoe is de isolatie? En zo zijn er nog wel tig factoren..
Wij wonen bijvoorbeeld aan een drukke doorgaande 50weg maar er staan bomen voor en in de achtertuin hoor je vrij weinig. En beneden ook niet omdat daar alleen dichte ramen zitten. Boven hoor je wel wat gezoef van auto's.
Het is inderdaad moeilijk te zeggen. Ik heb aan de voorkant van de Catherijnesingel in Utrecht gewoond, binnen de kortste keren sliep ik overal doorheen, en merkte ik het geluid haast niet meer. In een later huis zat ik een paar honderd meter van een snelweg, en dat hoorde je, maar ook dat wordt snel achtergrondgeluid dat je snel gaat wegfilteren.

Ik zou eerder aan uitlaatgassen e.d. denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
gambieter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:19:
[...]

Het is inderdaad moeilijk te zeggen. Ik heb aan de voorkant van de Catherijnesingel in Utrecht gewoond, binnen de kortste keren sliep ik overal doorheen, en merkte ik het geluid haast niet meer. In een later huis zat ik een paar honderd meter van een snelweg, en dat hoorde je, maar ook dat wordt snel achtergrondgeluid dat je snel gaat wegfilteren.

Ik zou eerder aan uitlaatgassen e.d. denken.
Herkenbaar, ik woonde voordat ik mijn vriendin leerde kennen in het centrum van Haarlem, mijn vriendin in Uitgeest. De eerste keer dat ik bij haar sliep kon ik gewoon niet slapen vanwege de stilte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

4 jaar direct aan de drukke 50 weg in een nieuwbouwflat van 2016, goed geïsoleerd en nog word je er schijtziek van uiteindelijk. Nou ben ik aardig overgevoelig voor geluid en snel overprikkeld, maar ik kan het écht niet aanraden.

Als je op de begane grond zit en er is een geluidswal moet het prima kunnen. Maar nooit meer erboven. Nooit meer. :N

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

spijkerhoofd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:22:
Herkenbaar, ik woonde voordat ik mijn vriendin leerde kennen in het centrum van Haarlem, mijn vriendin in Uitgeest. De eerste keer dat ik bij haar sliep kon ik gewoon niet slapen vanwege de stilte :+
Absoluut. Eerste nacht elders is altijd minder voor mij ;)
SmurfLink schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:50:
4 jaar direct aan de drukke 50 weg in een nieuwbouwflat van 2016, goed geïsoleerd en nog word je er schijtziek van uiteindelijk. Nou ben ik aardig overgevoelig voor geluid en snel overprikkeld, maar ik kan het écht niet aanraden.

Als je op de begane grond zit en er is een geluidswal moet het prima kunnen. Maar nooit meer erboven. Nooit meer. :N
Dat is ook waarom ik niet in een flat wil wonen, en al helemaal niet in een tussenverdieping.

Ik had ook bij een nieuwbouwappartement gekeken, heel mooi afgewerkt en ruim, en allerlei voordelen. Maar geen opbergruimte voor mijn fietsen (en geen parkeerplaatsen, voor mij geen probleem) en aan een heel drukke doorgaande weg. Dat balkon zou je ook niet vaak gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:57:
[...]

[...]

Dat is ook waarom ik niet in een flat wil wonen, en al helemaal niet in een tussenverdieping.

Ik had ook bij een nieuwbouwappartement gekeken, heel mooi afgewerkt en ruim, en allerlei voordelen. Maar geen opbergruimte voor mijn fietsen (en geen parkeerplaatsen, voor mij geen probleem) en aan een heel drukke doorgaande weg. Dat balkon zou je ook niet vaak gebruiken...
Heeft toch niet zoveel met een appartement te maken, maar meer met de locatie van het gebouw in combinatie met de bouwkwaliteit van het gebouw. In een goed gebouwd appartementencomplex hoef je de buren helemaal niet te horen. De meeste appartementen hebben wel een berging op de begane grond voor fietsen. Langs een drukke weg zou ik niet zo snel gaan wonen. Zeker niet in een appartement met het balkon aan de kant van de drukke weg. Maar hetzelfde geldt voor een rijtjeshuis met de tuin aan een drukke weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:57:
[...]

[...]

Ik heb het balkon wel gebruikt maar je zit echt constant in de herrie inderdaad. Dan maak je er maar het beste van en ga je met een biertje zitten en bezorgdiensten turven. :+ Kijken of de NYP of de Domino's vaker langskomt. En rare tokkies op Hayabusa's met slippertjes en korte broek enzo.

Maar ik ben heel erg blij dat ik daar niet meer woon. Intern was het fantastisch, perfect geïsoleerd, weinig burengehoor, rustige flat, alles nieuw.. maar extreem klein (47m2) en die herrie. Nu woon ik 350 meter verderop met een huizenblok tussen mij en de 50 weg en ik hoor niets meer. Alleen wat spelende kinderen op straat, maar daar ga ik nog wel eens de ramen en kozijnen voor vervangen (van dubbelglas naar HR+++ zal flink verschil maken). Eerst maar even sparen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Z___Z schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:08:
De meeste appartementen hebben wel een berging op de begane grond voor fietsen.
In Nederland wel, dat is een fietsland. In Engeland is het de uitzondering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:44
Wat zijn jullie ervaringen met het kunnen doen van een tweede bezichtiging in deze tijd van voor jou 10 anderen?

Twee weken terug een huis bezichtigd. Normaal gesproken neem ik m'n vader mee maar die kon deze keer niet. Toch bod gedaan en donderdag gehoord dat ik het hoogste bod had! In eerste instantie blij, maar nu slaat de twijfel toe en mis ik toch de mening van een ander (m'n vader). Ik zit er over te denken te vragen om een tweede bezichtiging voordat ik het koopcontract teken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Sjurm schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:04:
Wat zijn jullie ervaringen met het kunnen doen van een tweede bezichtiging in deze tijd van voor jou 10 anderen?

Twee weken terug een huis bezichtigd. Normaal gesproken neem ik m'n vader mee maar die kon deze keer niet. Toch bod gedaan en donderdag gehoord dat ik het hoogste bod had! In eerste instantie blij, maar nu slaat de twijfel toe en mis ik toch de mening van een ander (m'n vader). Ik zit er over te denken te vragen om een tweede bezichtiging voordat ik het koopcontract teken.
gewoon voorstellen dat je een tweede bezichtiging wil. Je koopt geen schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Weten jullie wat de laatste stand van zaken mbt overbieden is? Is dat nog steeds populair en rond de 7 a 10% of begint dat af te vlakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
real_tweety schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:43:
Weten jullie wat de laatste stand van zaken mbt overbieden is? Is dat nog steeds populair en rond de 7 a 10% of begint dat af te vlakken?
ik denk niet dat je daar zo’n algemene regel landelijk voor kan toepassen. Als je zelf lokaal niet goed op de hoogte bent kan je via kadaster verkopen opvragen (wel paar maanden vertraging) of misschien beter een aankoopmakelaar inschakelen. (Zou ik persoonlijk nooit doen, maar volg de markt lokaal goed en onderhandel beroepsmatig dus weining toegevoegde waarde voor mij. Bij onvoldoende ervaring en vertrouwen is het wellicht wel verstandig daar geld aan uit te geven. Niet dat ik zeg dat jij specifiek dit nodig hebt, maar meer in het algemeen. In principe zonde van je gekd, tenzij….))

[ Voor 14% gewijzigd door Johan Bogle op 01-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Johan Bogle schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:46:
[...]
ik denk niet dat je daar zo’n algemene regel landelijk voor kan toepassen. Als je zelf lokaal niet goed op de hoogte bent kan je via kadaster verkopen opvragen (wel paar maanden vertraging) of misschien beter een aankoopmakelaar inschakelen. (Zou ik persoonlijk nooit doen, maar volg de markt lokaal goed en onderhandel beroepsmatig dus weining toegevoegde waarde voor mij. Bij onvoldoende ervaring en vertrouwen is het wellicht wel verstandig daar geld aan uit te geven. Niet dat ik zeg dat jij specifiek dit nodig hebt, maar meer in het algemeen. In principe zonde van je gekd, tenzij….))
Ik ben meer op zoek naar de informatei over de markt (landelijk). Kadaster is vertraagd, evenals CBS. Funda prijzen zijn wel actueel, maar overbieden is waar ik benieuwd naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Dat hangt af van de woning, de regio en of de vraagprijs hoog of laag is. Persoonlijk zou ik wel een aankoopmakelaar aannemen, wel tegen een vast tarief en niet tegen een percentage van de aankoopprijs. Een aankoopmakelaar kan ervoor zorgen dat je niet teveel bied. Wij hebben dankzij de aankoopmakelaar een woning zeer scherp gekocht en daardoor zijn we juist tenminste 7K onder de streep goedkoper uit. Misschien zelfs nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26
Was het hier (Utrecht+directe omgeving) maar rond de 7 a 10%. Hier was t in ieder geval redelijk normaal om 15-30% over te bieden (bij vraagprijs van 325-350k).

Weet niet wat de situatie nu is, ben maar even gestopt om die reden en ivm gebrek aan aanbod.

Oftewel, enorm afhankelijk van regio, vraagprijs, etc en niet veel algemeens over te zeggen volgens mij

[ Voor 9% gewijzigd door m0ridin op 01-05-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
real_tweety schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Ik ben meer op zoek naar de informatei over de markt (landelijk). Kadaster is vertraagd, evenals CBS. Funda prijzen zijn wel actueel, maar overbieden is waar ik benieuwd naar ben.
Ja die informatie is er zover ik weet eigenlijk niet. Niet op grote schaal. Want verkoopprijzen kan je pas zien op moment van levering. Alleen makelaars hebben dus die info. Aanname is dat je niet verplicht bent die info te delen met Funda.
Dus informatie is altijd vertraagd.

Dat viel me ook op websites als walterliving. Die weten alleen vraagprijzen van recent verkochte huizen en redelijk vaak weten ze ook niet wat het verkoopmoment is (datum bod/verloop ontbindende voorwaarden). Als er dan sprake is van een woning met een lange tijd tot levering geeft dat een totaal verkeerd beeld van de prijzen.
Bijvoorbeeld een woning die vorig jaar maart is te koop gezet en geleverd is in december. De prijs wordt vanaf december 2021 geïndexeerd terwijl de verkoopprijs eigenlijk tot stand is gekomen rond maart 2021. Op moment van levering heb je eigenlijk al waarde stijging door de tussenliggende periode.

Voor trends dus leuk al die data. Heb je een specifieke woning in gedachten, is de enige die je kan helpen een makelaar die recent vergelijkbare woningen heeft verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
De laatste tijd krijg ik alleen maar “Geen koopsom informatie beschikbaar. € 0,00 p.o.b.” als ik via 8118 de transactieprijs wil opzoeken, dit gebeurt bij meerdere huizen die sinds begin dit jaar verkocht zijn. Welke tools gebruiken jullie als je de koopsom van een huis wil achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
spijkerhoofd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Dat hangt af van de woning, de regio en of de vraagprijs hoog of laag is. Persoonlijk zou ik wel een aankoopmakelaar aannemen, wel tegen een vast tarief en niet tegen een percentage van de aankoopprijs. Een aankoopmakelaar kan ervoor zorgen dat je niet teveel bied. Wij hebben dankzij de aankoopmakelaar een woning zeer scherp gekocht en daardoor zijn we juist tenminste 7K onder de streep goedkoper uit. Misschien zelfs nog wel meer.
Ons huis is weer verkocht aan een stel met aankoopmakelaar dat een flink stuk boven het enahoogste bod zat, dus wat dat betreft is er geen peil op te trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52
Blackgold schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:53:
De laatste tijd krijg ik alleen maar “Geen koopsom informatie beschikbaar. € 0,00 p.o.b.” als ik via 8118 de transactieprijs wil opzoeken, dit gebeurt bij meerdere huizen die sinds begin dit jaar verkocht zijn. Welke tools gebruiken jullie als je de koopsom van een huis wil achterhalen?
Walterliving vooral. Die hebben heel heel soms een soort voorlopige koopsom. Maar in 99% van de gevallen zijn zij ook afhankelijk van het kadaster en loopt het dus achter.

Het Kadaster heeft een jaar geleden een naar trucje uitgehaald. Je kon voor aanschaf van het koopsommen overzicht zien hoeveel koopsommen bekend waren per postcode. Dus als er 20 geregistreerd staan, dan kon in de loop der tijd de postcode checken, en als er dan 21 registraties waren dan wist je dat er weer wat nieuws in stond..

Hebben ze geschrapt. Lekkere commerciële jongens daar. Gelukkig kost het per sms nu nog niets als je mis grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 06:54
Overbieden nog steeds populair? :+ Je zal wel moeten in deze woningmarkt.
Ik ben nu bezig met huis kopen op de Veluwe en heb 10% overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:22
Hier woensdag onze allereerste bezichtiging op een huis. Spannend wel. We weten wat we kunnen lenen en wat er financieel mogelijk is. Nu scherp krijgen wat we wel/niet zoeken. We zoeken in het segment tot 400k.

We waren voornemens een aankoopmakelaar in de arm te nemen, maar na contact met de gewenste partij dit even gelaten voor wat het is. Aan de telefoon klonken ze overigens niet heel enthousiast om zich te binden als aankoopmakelaar. Mochten we een huis gezien hebben en graag een makelaar mee willen nemen, kon dit altijd (mits ze het niet zelf verkopen). Dus kreeg het gevoel dat ze liever tijd steken in verkopen.

Mochten we interesse hebben/concreet worden, overweeg ik (na wat tips van collega's/vrienden) de aankoopmakelaar helemaal te skippen en eventueel bij een tweede bezichting een bouwkundige mee te nemen.

Wijk is bekend, dus dat scheelt. En verder gaan we het wel zien. Zit niet op een schopstoel :)
Willem30 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Overbieden nog steeds populair? :+ Je zal wel moeten in deze woningmarkt.
Ik ben nu bezig met huis kopen op de Veluwe en heb 10% overboden.
Poh. Zoek zelf ook op de Veluwe. Zie wel veel verschillende tactieken tussen makelaars. Sommige huizen lijken (heel) laag in de markt te worden gezet, dus dan red je 10% erboven wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Stufferdt op 02-05-2022 16:20 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-09 06:54
Stufferdt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:18:
Poh. Zoek zelf ook op de Veluwe. Zie wel veel verschillende tactieken tussen makelaars. Sommige huizen lijken (heel) laag in de markt te worden gezet, dus dan red je 10% erboven wel.
Over dit huis werden wij getipt door een verkoopmakelaar waar we in contact mee waren omdat we een stuk of 6 huizen via hun hadden bekeken maar steeds zwaar overboden werden. We hebben geen aankoopmakelaar dus zo kan het ook lopen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Willem30 op 02-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk_horst
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:04
Nou, hier ook maar even melden.

Wij zijn al langere tijd aan het nadenken over verhuizen/verbouwen. We willen graag naar Deventer, wonen nu in Raalte.
Gisteren een bod gedaan op een woning in de onderhandse verkoop. We vinden het een hele gave woning en heel goed afgewerkt.

Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:16
*knip*

thans opgelost :P

[ Voor 96% gewijzigd door outlandos op 03-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Heb de vraag reeds aan de hypotheekadviseur gesteld, maar hier ook even. Wie heeft er ervaring met het volgende cq wat voor document zou dit moeten zijn?

Verklaring werkgever / arbeidsovereenkomst waarin wordt benoemd dat voortzetting van het arbeidscontract niet afhankelijk is van studieresultaat;

Een intentie/werkgeversverklaring is al ingediend/beschikbaar .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
beyazz06 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:13:
Heb de vraag reeds aan de hypotheekadviseur gesteld, maar hier ook even. Wie heeft er ervaring met het volgende cq wat voor document zou dit moeten zijn?

Verklaring werkgever / arbeidsovereenkomst waarin wordt benoemd dat voortzetting van het arbeidscontract niet afhankelijk is van studieresultaat;

Een intentie/werkgeversverklaring is al ingediend/beschikbaar .
Hier moet je wat meer context over geven.
Wat is de achtergrond van je huidige baan en opleiding.

Zoiets als dit kan ik mij alleen indenken bij een opleidingstraject of lerend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
D-dark schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Hier moet je wat meer context over geven.
Wat is de achtergrond van je huidige baan en opleiding.

Zoiets als dit kan ik mij alleen indenken bij een opleidingstraject of lerend werken.
Dat besefte ik ook, heb zodoende een nieuw topic met meer context geopend om deze niet te vervuilen:
Werkgeversverklaring met studie afhankelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Luuk_horst schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:02:
Nou, hier ook maar even melden.

Wij zijn al langere tijd aan het nadenken over verhuizen/verbouwen. We willen graag naar Deventer, wonen nu in Raalte.
Gisteren een bod gedaan op een woning in de onderhandse verkoop. We vinden het een hele gave woning en heel goed afgewerkt.

Fingers crossed
In welke wijk staat het huis?

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
Hier en daar begin ik de 1e huizen met 5 a 10% daling te spotten, maar wel de truck "advertentie 1 offline halen met hogere VP", om vervolgens "nieuw in verkoop" te zetten met de lagere prijs

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_horst
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:04
Slayer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:24:
[...]

In welke wijk staat het huis?
Huis staat in Zandweerd.
Helaas was het bod wat we hebben gedaan niet hoog genoeg. :<
Dan maar weer verder zoeken! We krijgen in ieder geval volgende week een makelaar over de vloer voor de waardebepaling van ons huidige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:22

ViezeVis

Sample Text

Pfff, het wordt voor ons wel heel erg spannend nu. Onze hypotheekaanvraag is geweigerd vanwege een werkgeversverklaring die fout is ondertekend (de datum stond een jaar verder). De geldverstrekker had deze al zeker 2 weken in bezit, maar vanwege een achterstand kwamen zij 2 weken voor de passeerdatum met deze mededeling. Dus met man en macht via HRM een nieuwe aan moeten vragen. Die wilden het eerst niet snel regelen. Waren we maandag a.s. de 1e... 8)7. Uiteindelijk werd het toch de dag daarna opgepakt. Nu moeten we weer wachten op de beoordeling van dit document, definitief aanbod ontvangen, tekenen en weer retour sturen.

Als het maandag a.s. niet geregeld is, moet het als spoedaanvraag door. We hadden alles wel zo goed voorbereid, krijg je dit weer. Toch nog stress :/

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 06-05-2022 11:42 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
ViezeVis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:41:
Pfff, het wordt voor ons wel heel erg spannend nu. Onze hypotheekaanvraag is geweigerd vanwege een werkgeversverklaring die fout is ondertekend (de datum stond een jaar verder). De geldverstrekker had deze al zeker 2 weken in bezit, maar vanwege een achterstand kwamen zij 2 weken voor de passeerdatum met deze mededeling. Dus met man en macht via HRM een nieuwe aan moeten vragen. Die wilden het eerst niet snel regelen. Waren we maandag a.s. de 1e... 8)7. Uiteindelijk werd het toch de dag daarna opgepakt. Nu moeten we weer wachten op de beoordeling van dit document, definitief aanbod ontvangen, tekenen en weer retour sturen.

Als het maandag a.s. niet geregeld is, moet het als spoedaanvraag door. We hadden alles wel zo goed voorbereid, krijg je dit weer. Toch nog stress :/
Pfff, wat een gezeik! Hoop dat het maandag meteen geregeld kan worden!

Klinkt wel als slordigheden van de hypotheekverstrekker en/of je hypotheekadviseur? Heeft je hypotheekadviseur de documenten niet gecontroleerd voordat het dossier werd ingediend bij de hypotheekverstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:22

ViezeVis

Sample Text

Flomoo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Klinkt wel als slordigheden van de hypotheekverstrekker en/of je hypotheekadviseur? Heeft je hypotheekadviseur de documenten niet gecontroleerd voordat het dossier werd ingediend bij de hypotheekverstrekker?
Het is in het gehele proces inderdaad niemand opgevallen behalve de verstrekker. De HRM-afdeling heeft het niet ontdekt, wij niet, de adviseur niet. Helaas een verloop van omstandigheden op een zeer ongunstige tijd. Nu hebben we binnen één dag de nieuwe werkgeversverklaring verstrekt. Volgens de adviseur worden lopende/gecontroleerde dossiers doorgaans wel sneller opgepakt. Maar goed, de notaris wil ook graag een week voor passeren alle documenten hebben. Dat gaan we vermoedelijk niet redden. Daarvan is de notaris op de hoogte, maar we hopen niet dat hierdoor de passeerdatum verschuift. Dat zouden we heel zuur vinden.

Ik ga niet met een lekker gevoel het weekend in, dus ik hoop dat alle documenten vandaag nog binnen zijn zodat we vandaag alles kunnen tekenen.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
ViezeVis schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Het is in het gehele proces inderdaad niemand opgevallen behalve de verstrekker. De HRM-afdeling heeft het niet ontdekt, wij niet, de adviseur niet. Helaas een verloop van omstandigheden op een zeer ongunstige tijd. Nu hebben we binnen één dag de nieuwe werkgeversverklaring verstrekt. Volgens de adviseur worden lopende/gecontroleerde dossiers doorgaans wel sneller opgepakt. Maar goed, de notaris wil ook graag een week voor passeren alle documenten hebben. Dat gaan we vermoedelijk niet redden. Daarvan is de notaris op de hoogte, maar we hopen niet dat hierdoor de passeerdatum verschuift. Dat zouden we heel zuur vinden.

Ik ga niet met een lekker gevoel het weekend in, dus ik hoop dat alle documenten vandaag nog binnen zijn zodat we vandaag alles kunnen tekenen.
Ik duim voor je mee! Wij hebben gister definitief akkoord op onze hypotheek ontvangen, nadat ik 's ochtends nog werd gebeld door de hypotheekadviseur dat we een aanvullende verklaring moesten inleveren en dat het daarna weer 3 werkdagen kon duren voor de controle. Maar uiteindelijk duurde het maar 3 uur, dus het kan snel gaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Flomoo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk dat je de juiste formulieren aanlevert.
Maar een hypotheekadviseur betaal je natuurlijk ook voor een stukje naslag werk i.e. controle.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Is het normaal om na het ondertekenen van de (concept)koopovereenkomst, maar nog voor de sleuteloverdracht (dus laatste inspectie) tussentijds de woning nog een keer willen zien? Niet om mij te bedenken (de drie dagen zijn al gepasseerd) maar om wat dingetjes nog opvragen? Bijvoorbeeld waar precies alle wateraansluitingen/stopcontacten liggen, en de kozijnen alvast aanmeten voor het laten maken van raamhorren e.d. Of ben ik nu te ongeduldig en zal ik toch hiermee moeten wachten tot na de sleuteloverdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Morika schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:27:
Is het normaal om na het ondertekenen van de (concept)koopovereenkomst, maar nog voor de sleuteloverdracht (dus laatste inspectie) tussentijds de woning nog een keer willen zien? Niet om mij te bedenken (de drie dagen zijn al gepasseerd) maar om wat dingetjes nog opvragen? Bijvoorbeeld waar precies alle wateraansluitingen/stopcontacten liggen, en de kozijnen alvast aanmeten voor het laten maken van raamhorren e.d. Of ben ik nu te ongeduldig en zal ik toch hiermee moeten wachten tot na de sleuteloverdracht?
Ik heb het gevraagd - via de makelaar- nadat alle voorbehouden verlopen waren en de koop definitief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:17
Dat is zeker niet gek en een redelijk verzoek. Kwestie van netjes voorleggen aan de verkoper of je op enig moment langs kan komen om het een en ander even te bekijken ter voorbereiding op de verhuizing. Als verkoper zou ik geen zin hebben om je om de haverklap in huis te hebben, maar een enkele keer moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:58
Je kan het altijd vragen. Wij zijn met onze aannemer tussendoor nog één keer langs geweest om alles in te meten en te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Hier via de makelaar geregeld dan ik de oude bewoners nog een keer kan bellen om samen met de kinderen te gaan kijken aangezien die ook heel nieuwsgierig zijn.
Dus je altijd via de makelaar vragen of je ze mag benaderen, nee heb je ja kun je krijgen.

Ik zou er iig zelf geen problemen mee hebben als de koper van m'n huis van te voren een keer wat komt opmeten, maar liefst dan wel alles opmeten in 1x.

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-05-2022 13:39 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Kunt het altijd vragen toch? Zolang je maar niet te dwingend over komt en je het netjes met elkaar regelt hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.

Een oom en tante van mij zijn recentelijk naar het bejaardentehuis gegaan en hebben intussen het huis verkocht. De kopers hebben vervolgens ook gevraagd of ze i.v.m. het plaatsen van een nieuw dak nog een keer langs konden komen om de boel op te meten, en of ze de materialen al bij het huis kunnen opslaan. Uiteraard geen probleem allemaal, zeker omdat het onbewoond is.

Zeker als je al met de verkopers gecommuniceerd hebt dat je wilt verbouwen of bv een nieuwe keuken of badkamer wilt plaatsen kun je natuurlijk altijd nu even vragen of je alvast een keertje "op de koffie" kunt gaan om wat dingetjes na te meten. Iets dat je natuurlijk niet elke week moet doen, of de mensen al half uit hun huis weg jagen. Maar op een beetje sociale manier vragen zou dat toch geen probleem hoeven zijn lijkt mij.
Pagina: 1 ... 254 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7