Kan ook een leugen zijn. Als jij zegt dat jij van plan bent om 50k over te bieden, kan de makelaar zeggen, dat er al een bod is die nog 5% hoger zit. Maar echt zwart op wit heb je het niet.Toke_gt schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:19:
[...]
Als je eerder een bod hebt gedaan, heb je dan toch waarschijnlijk gehoord wat het winnende bod was?
Nee hoor, is niet vanzelf sprekend. Makelaars zijn daar in mijn ervaring terughoudend mee. Wanneer je erom vraagt krijg je te horen alleen meer dan x bedrag oid of helemaal geen reactie. Je krijgt iig geen precieze bedrag. Waarom, geen idee!Toke_gt schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:19:
[...]
Als je eerder een bod hebt gedaan, heb je dan toch waarschijnlijk gehoord wat het winnende bod was?
Omdat je dan 5.000 overheen gaat bieden ipv 20.000.beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:46:
[...]
Nee hoor, is niet vanzelf sprekend. Makelaars zijn daar in mijn ervaring terughoudend mee. Wanneer je erom vraagt krijg je te horen alleen meer dan x bedrag oid of helemaal geen reactie. Je krijgt iig geen precieze bedrag. Waarom, geen idee!
Na een paar maanden gestopt te zijn met zoeken door frustratie over hoe alles liep en de hoge prijzen/overbiedingen gister weer een eerste bezichtiging gehad. Tot nu toe eigenlijk het mooiste huis wat we hebben gezien dus we willen graag een bod gaan doen. Het staat in een wijk die we in eerst instantie niet meenamen in onze zoekopdracht maar nu toch de gok genomen omdat deze aan de rand van de wijk staat en we het eigenlijk best een leuk stukje vinden. Het is in Den Bosch.
Door de forse rentestijging zijn de maandlasten voor een komende hypotheek flink toegenomen, (ik schat ongeveer ~€400 meer bruto per maand). Ik kan evt. wat extra eigen geld inleggen, maar ik vroeg me af hoeveel dit op de totale looptijd scheelt voor een annuiteitenhypotheek.
Drie vragen die ik hierbij heb;
-> Heeft iemand ervaring in deze regio of de markt al wat afgekoeld is? Ik hoor om me heen dat het overbieden een stuk minder is geworden maar kan geen harde cijfers/goede bronnen vinden om dit te onderbouwen
-> Heeft iemand een handige online tool om de totale rentelasten op de looptijd te berekenen om te bekijken of het meerwaarde heeft om een stuk meer eigen geld in te leggen?
-> Ik weet dat je een stuk rentekorting kunt krijgen als je woning energielabel A wordt, het is nu C maar ik denk dat er met niet al te veel moeite A van te maken is, hoe werkt dit als je de hypotheek al eerder afsluit terwijl het energielabel nog C is?
Alvast hartstikke bedankt voor de reacties!
Door de forse rentestijging zijn de maandlasten voor een komende hypotheek flink toegenomen, (ik schat ongeveer ~€400 meer bruto per maand). Ik kan evt. wat extra eigen geld inleggen, maar ik vroeg me af hoeveel dit op de totale looptijd scheelt voor een annuiteitenhypotheek.
-> Heeft iemand ervaring in deze regio of de markt al wat afgekoeld is? Ik hoor om me heen dat het overbieden een stuk minder is geworden maar kan geen harde cijfers/goede bronnen vinden om dit te onderbouwen
-> Heeft iemand een handige online tool om de totale rentelasten op de looptijd te berekenen om te bekijken of het meerwaarde heeft om een stuk meer eigen geld in te leggen?
-> Ik weet dat je een stuk rentekorting kunt krijgen als je woning energielabel A wordt, het is nu C maar ik denk dat er met niet al te veel moeite A van te maken is, hoe werkt dit als je de hypotheek al eerder afsluit terwijl het energielabel nog C is?
Op vraag 2 zou ik aan de hypotheekadviseur vragen. Wel kun je bij de hypotheker.nl de maandlasten berekenen, de vraag is of de adviseur geen beter aanbod kan geven.aeroblast schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:25:
Na een paar maanden gestopt te zijn met zoeken door frustratie over hoe alles liep en de hoge prijzen/overbiedingen gister weer een eerste bezichtiging gehad. Tot nu toe eigenlijk het mooiste huis wat we hebben gezien dus we willen graag een bod gaan doen. Het staat in een wijk die we in eerst instantie niet meenamen in onze zoekopdracht maar nu toch de gok genomen omdat deze aan de rand van de wijk staat en we het eigenlijk best een leuk stukje vinden. Het is in Den Bosch.
Ik ken de laatste ontwikkelingen onvoldoende maar persoonlijk zou ik de gestegen maandlasten wel degelijk meenemen in een bod. Of de markt al echt aan het afkoelen is gaat natuurlijk angstvallig stil gehouden worden.aeroblast schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:25:
Bij ABN is het zo dat energielabel tijdens het offerte traject geldt. Als je later het energielabel verbetert geeft dat geen andere rentecondities. Werkt dus anders dan de schuld/marktwaardeverhouding tarieven.
Althans zo werd me uitgelegd door hun adviseur tijdens het offertetraject. Ik zou het in ieder geval zwart op wit vragen als het later wel kan wijzigen.
Dat is niet eenduidig en afhankelijk van het beleid van de geldverstrekker. Ook of die aanbieder rentekorting geeft op een A-label, want dat is niet standaard. Ook dit is een goede vraag voor je hypotheekadviseur.-> Ik weet dat je een stuk rentekorting kunt krijgen als je woning energielabel A wordt, het is nu C maar ik denk dat er met niet al te veel moeite A van te maken is, hoe werkt dit als je de hypotheek al eerder afsluit terwijl het energielabel nog C is?
Mocht je willen weten of het gunstig is om (meer) eigen middelen in te brengen om in een lagere LTV klasse te komen, dan is dat afhankelijk van de getaxeerde marktwaarde die straks uit een taxatie volgt, daar kan je nu nog niet veel zinnigs over zeggen.
Mocht je trouwens volledig annuïtair gaan aflossen (kan dat uit de info niet opmaken), dan scheelt het mogelijk minder dan 400 per maand, want dat is voor een annuïtaire hypotheek wel heel veel. Ik vermoed dat het een combinatie is met aflossingsvrij.
[ Voor 14% gewijzigd door coazter op 22-04-2022 13:20 ]
Ik heb ook het gevoel dat ze het bewust stilhouden, wat vragen gesteld aan de makelaar en die deed alsof ze van niets wist, maar later liet ze blijken dat ze verwachten in onderhandeling te gaan met iemand. Dit heb ik in al mijn bezichtigingen nog nooit gehoord, altijd grote druk erop met een bod voor X tijd.THM0 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:14:
[...]
Ik ken de laatste ontwikkelingen onvoldoende maar persoonlijk zou ik de gestegen maandlasten wel degelijk meenemen in een bod. Of de markt al echt aan het afkoelen is gaat natuurlijk angstvallig stil gehouden worden.
Bij ABN is het zo dat energielabel tijdens het offerte traject geldt. Als je later het energielabel verbetert geeft dat geen andere rentecondities. Werkt dus anders dan de schuld/marktwaardeverhouding tarieven.
Althans zo werd me uitgelegd door hun adviseur tijdens het offertetraject. Ik zou het in ieder geval zwart op wit vragen als het later wel kan wijzigen.
Bedankt voor je uitleg over het energielabel, inderdaad een goede om het zwart op wit te laten zetten mocht dit aan bod komen
Staat paar straten verderop hier een woning in de verkoop voor 400; ben er vrij zeker van dat die voor 470 of zelfs nog hoger verkocht gaat worden.spijkerhoofd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:44:
[...]
Dat zou ik ook zeggen als verkopende makelaar! Lekker extra commissie opstrijken! Wij hadden gister een bezichtiging waar de verkopende partij ook droog zegt dat deze woningen erg in trek zijn. Ja dat kan, maar het kan ook zijn dat het niet zo is. Ze doen er iig alles aan om de prijzen op te drijven, soms misschien tegen beter weten in!
Snap echt niet waarom ze dan de initiële vraagprijs zo "laag" zetten, volgens mij is dat voor de makelaar vrij aantrekkelijk. Alles boven vraagprijs krijgen ze dacht ik vaak een hoger percentage van, maar als verkopende partij moet je dan toch wat meer op je strepen gaan staan lijkt me.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Ik wil inderdaad volledig annuitair gaan aflossen en vergeleken met het bod dat ik de vorige keer deed is de rente letterlijk vertweevoudigd (zat toen echt op het een dieptepunt overigens). Zag in een berekening die ik eerder heb gemaakt dat ik toen rond de 380 euro aan rente zat en nu dus richting de 800 (huis is iets duurder).coazter schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:18:
[...]
Dat is niet eenduidig en afhankelijk van het beleid van de geldverstrekker. Ook of die aanbieder rentekorting geeft op een A-label, want dat is niet standaard. Ook dit is een goede vraag voor je hypotheekadviseur.
Mocht je willen weten of het gunstig is om (meer) eigen middelen in te brengen om in een lagere LTV klasse te komen, dan is dat afhankelijk van de getaxeerde marktwaarde die straks uit een taxatie volgt, daar kan je nu nog niet veel zinnigs over zeggen.
Mocht je trouwens volledig annuïtair gaan aflossen (kan dat uit de info niet opmaken), dan scheelt het mogelijk minder dan 400 per maand, want dat is voor een annuïtaire hypotheek wel heel veel. Ik vermoed dat het een combinatie is met aflossingsvrij.
Als ik nu verkoper zou zijn, dan zou ik aan mijn makelaar eerst vragen wat hij verwacht wat het huis op zal brengen. Als hij het voor de tactiek vervolgens voor lagere vraagprijs te koop wil zetten, dan krijgt hij misschien een percentage van de opbrengst boven zijn verwachting, maar niet van percentage boven de vraagprijs.
Lekkere adviseur...THM0 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:14:
[...]
https://www.abnamro.nl/nl...duurzaamheidskorting.html
[/quote]
U verbouwt een woning naar energielabel B of hoger (offerte met datum vanaf 1 augustus 2021) en u registreert het energielabel binnen 24 maanden na de start van uw rentevaste periode.
[quote]
Wij hebben ons huis gekocht en bij de ABN de hypotheek geregeld. De korting was wel eenvoudig omdat het nieuwe huis al energie label A had
Wel moest ik voor de huisbank korting voortaan mijn salaris op de ABN bankrekening laten storten.
We hadden wel mazzel met de timing ergens begin dit jaar dus nadat de overbrugging betaald is zitten we op 1.09%
De rente is niet zo interessant. Bereken eens wat de annuïteit (je maandbedrag) was in de oude en nieuwe situatie. Dat scheelt echt wel veel minder dan 400 euro.aeroblast schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:28:
[...]
Ik wil inderdaad volledig annuitair gaan aflossen en vergeleken met het bod dat ik de vorige keer deed is de rente letterlijk vertweevoudigd (zat toen echt op het een dieptepunt overigens). Zag in een berekening die ik eerder heb gemaakt dat ik toen rond de 380 euro aan rente zat en nu dus richting de 800 (huis is iets duurder).
Vooral de eerste jaren valt het netto verschil met de hogere rente wel mee.
Kijk je over de volledige 30 jaar, dan kom je wel op een hoger gemiddeld maandbedrag uit
hypotheek van 500.000, annuïteitenhypotheek
Als je kijkt naar de 1e maand dan scheelt het maar 133 euro per maand.
Kijk je naar de gehele looptijd, dan ben je 243 euro per maand meer kwijt. Bijna het dubbele.
Ik weet niet zo goed wat de meeste hypotheektooltjes uitspugen (1e maand of gemiddeld) maar wel iets om rekening mee te houden
Kijk je over de volledige 30 jaar, dan kom je wel op een hoger gemiddeld maandbedrag uit
Rente | Maandbedrag 1e jaar: bruto | Maandbedrag 1e jaar: netto | Maandbedrag 10e jaar: netto | Maandbedrag gemiddeld: netto |
---|---|---|---|---|
1.5% | 1726 | 1570 | 1656 | 1692 |
3.1% | 2111 | 1703 | 1855 | 1935 |
Kijk je naar de gehele looptijd, dan ben je 243 euro per maand meer kwijt. Bijna het dubbele.
Ik weet niet zo goed wat de meeste hypotheektooltjes uitspugen (1e maand of gemiddeld) maar wel iets om rekening mee te houden
[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 22-04-2022 14:02 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
€ 243 per maand, na 30 jaar. Hoe verhoudt dat zich tot de verwachte loonstijgingen en inflatie?laurens0619 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:57:
Vooral de eerste jaren valt het netto verschil met de hogere rente wel mee.
Rente Maandbedrag 1e jaar: bruto Maandbedrag 1e jaar: netto Maandbedrag gemiddeld: netto 1.5% 1726 1570 1692 3.1% 2111 1703 1935
Mijn huur is in 2,5j tijd al met € 150 pm gestegen (1350>1500).
@Mawlana
Dat is een andere discussie
Het ging mij er meer om dat je bij de verwachte maandlasten niet alleen naar het 1e jaar moet kijken.
Dat is een andere discussie
Het ging mij er meer om dat je bij de verwachte maandlasten niet alleen naar het 1e jaar moet kijken.
CISSP! Drop your encryption keys!
En dat is bij een flinke hypotheek, en scheelt het nog heel veel meer dan de 400 euro die eerder gemeld werd. Dat verschil is gewoon niet zo groot.laurens0619 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:57:
[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 22-04-2022 14:22 ]
Je kan ook nog altijd een gedeelte (max 50%) aflossingsvrij nemen om de maandlasten te drukken.aeroblast schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:28:
[...]
Ik wil inderdaad volledig annuitair gaan aflossen en vergeleken met het bod dat ik de vorige keer deed is de rente letterlijk vertweevoudigd (zat toen echt op het een dieptepunt overigens). Zag in een berekening die ik eerder heb gemaakt dat ik toen rond de 380 euro aan rente zat en nu dus richting de 800 (huis is iets duurder).
Nou toch weer balen....
Huis wat ik op het oog had is volgens mijn aankoopmakelaar (na gesprek met de verkoopmakelaar) 15% overboden. Nu is nog niks zeker, maar zag mezelf al echt daar wonen.
Was zelf ook bereid om iets te overbieden, maar 15% op een huis van 700.000 vind ik toch teveel.
Jammer, waren ook wel echt veel gegadigden die kwamen bezichtigen (31 in de eerste 2 dagen).
Huis wat ik op het oog had is volgens mijn aankoopmakelaar (na gesprek met de verkoopmakelaar) 15% overboden. Nu is nog niks zeker, maar zag mezelf al echt daar wonen.
Was zelf ook bereid om iets te overbieden, maar 15% op een huis van 700.000 vind ik toch teveel.
Jammer, waren ook wel echt veel gegadigden die kwamen bezichtigen (31 in de eerste 2 dagen).
Balen zeg, @kx22. Helaas hoor je zulke ervaringen vaak in dit topic. 15% op zo'n bedrag is niet niks zeg.
Heb je enig idee of de vraagprijs bewust een beetje laag was ingezet? Dat zie je wel vaak tegenwoordig. Ik kreeg vorige week ook het advies om mijn woning voor 350 a 375k te koop te zetten in de verwachting er dan 400k voor te krijgen. Bij het bepalen van een goed bod kan het helpen om te achterhalen wat vergelijkbare woningen recent hebben gekost, dan kun je inschatten of de vraagprijs realistisch is.
Heb je enig idee of de vraagprijs bewust een beetje laag was ingezet? Dat zie je wel vaak tegenwoordig. Ik kreeg vorige week ook het advies om mijn woning voor 350 a 375k te koop te zetten in de verwachting er dan 400k voor te krijgen. Bij het bepalen van een goed bod kan het helpen om te achterhalen wat vergelijkbare woningen recent hebben gekost, dan kun je inschatten of de vraagprijs realistisch is.
Nee absoluut niet.SL104 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:48:
Balen zeg, @kx22. Helaas hoor je zulke ervaringen vaak in dit topic. 15% op zo'n bedrag is niet niks zeg.
Mijn aankoopmakelaar vond de vraagprijs al fors. In de straat is dit de duurste huis by far. Wel moet ik erbij vermelden dat dit een huis is die goed is verbouwd (zowel binnen als buitenkant) en tov de overige woningen ook echt klaar is. Buurt is niet super populair, maar desondanks toch veel mensen die kwamen kijken.
Nee, ik bedoel als de biedingen voorbij zijn en je hoort dat je niet het winnende bod hebt. Ik meende dat makelaar dan toch altijd wel doorgaf of liet doorschemeren hoeveel je er met je bod naast zat. En of het in het bod zat of in de voorwaarden.kx22 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:48:
[...]
Omdat je dan 5.000 overheen gaat bieden ipv 20.000.
Niet altijd. Zeker niet als je de makelaar zelf niet spreekt maar de backoffice oid.Toke_gt schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:28:
[...]
Nee, ik bedoel als de biedingen voorbij zijn en je hoort dat je niet het winnende bod hebt. Ik meende dat makelaar dan toch altijd wel doorgaf of liet doorschemeren hoeveel je er met je bod naast zat. En of het in het bod zat of in de voorwaarden.
Zelf in zomer 2018 m’n huis verkocht, nog net voor de grootste stijgingen. Dus ook relatief goed kunnen terugkopen. Toen al met 50k overboden, is verkocht aan hen, een expat gezin en verdere biedingen werden toen ook niet toegelicht door de makelaar.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik ken nog de tijd dat rond de jaren 80/90 de rente 7.6 procent was. Ik heb met jullie te doen met nu 3 procent. Vraag en aanbod. En dat laatste is er niet.
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Er is genoeg aanbod hoor.de schompen schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:58:
Ik ken nog de tijd dat rond de jaren 80/90 de rente 7.6 procent was. Ik heb met jullie te doen met nu 3 procent. Vraag en aanbod. En dat laatste is er niet.
code:
1
2
| 54.792 koopwoningen in Nederland |
Bron: funda.nl
Op 4.500.000 koopwoningen. Dat is 1,2%Enforcer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:09:
[...]
Er is genoeg aanbod hoor.
code:
1 2 54.792 koopwoningen in Nederland
Dat is hetzelfde als beweren dat er genoeg vacatures zijn als we in heel Nederland 132.000 vacatures zouden hebben op 11.000.000 banen. Dat is natuurlijk niet zo. Dan is de keuze veels te beperkt qua beroepsgroepen, topografische spreiding, arbiedsvoorwaarden et cetera. Zo is het ook met de huizenmarkt.
Dat zijn keuzes die mensen maken, er is imho genoeg aanbod, het is de keuze van iemand om in een bepaalde range te zoeken naar geschikte woningen en dat geldt dus ook voor de vacatures.PLAE schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:33:
Op 4.500.000 koopwoningen. Dat is 1,2%
Dat is hetzelfde als beweren dat er genoeg vacatures zijn als we in heel Nederland 132.000 vacatures zouden hebben op 11.000.000 banen. Dat is natuurlijk niet zo. Dan is de keuze veels te beperkt qua beroepsgroepen, topografische spreiding, arbiedsvoorwaarden et cetera. Zo is het ook met de huizenmarkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 24-04-2022 13:35 ]
Blijft een stuk minder over als je de woningen die onder voorbehoud verkocht zijn weg laat.Enforcer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:09:
[...]
code:
En alle parkeerplaatsen, kavels etc.
Als ik goed filter staan er 21607 woningen te koop (16028 woonhuizen + 5579 appartementen), dat is toch een stijging van 25% binnen een maand:Laapo schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:08:
[...]
Blijft een stuk minder over als je de woningen die onder voorbehoud verkocht zijn weg laat.
En alle parkeerplaatsen, kavels etc.
Is er overigens geen website die het (historische) totaalaanbod woningen van Funda bijhoudt?Aan het eind van het 1e kwartaal 2022 staan er wat meer woningen (+10%) te koop bij NVM-makelaars dan eind 2021, totaal ruim 17.100 woningen. Wel staan er ruim 4% woningen minder te koop dan een jaar eerder.
Normaliter zien we juist vaak een daling van het aanbod in het 1e kwartaal 2022. De toename nu is met name veroorzaakt doordat in de laatste weken er opvallend veel woningen te koop zijn gezet. Omdat
deze zo kort op de markt zijn, zijn deze door de makelaars nog niet verkocht.
[ Voor 1% gewijzigd door Hbeez op 24-04-2022 19:49 . Reden: Blijkbaar kijkt NVM alleen naar bestaande woningen ]
Wat ontbreekt in je vergelijking is de doorlooptijd, als er slechts 132.000 vacatures zijn maar dagelijks worden 30.000 gevuld en komen er 30.000 nieuwe vacatures bij dan blijft het aantal vacatures gelijk maar valt er meer te kiezen dan als het hele jaar dezelfde 132.000 vacatures online staan. En de doorlooptijd bij woningen is nog steeds zeer laag.PLAE schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:33:
[...]
Op 4.500.000 koopwoningen. Dat is 1,2%
Dat ontbrak niet omdat het in het oorspronkelijke verhaal ook niet stond, dus er was niks om dat mee te vergelijken. Maar prima als je dat wilt toevoegen.Hbeez schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:30:
[...]
Wat ontbreekt in je vergelijking is de doorlooptijd,
Zegt vrij weinig zonder historische cijfers. En dan nog zegt het weinig, pas als het aantal te koop staande woningen Q4 22 sterk is gestegen kun je spreken van een trend.Enforcer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:09:
[...]
code:
En zelfs dan denk ik dat bepaalde type woningen (recente bouw en ook relatief kleine 2 kappers met parkeerplek voor een grote camper) nog steeds erg gewild blijven. En de jaren 70-80 woningen met label c/d wat minder.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2022 22:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
En als je 54.793 woningen zoekende hebt, heb je al niet meer genoeg aanbod.Enforcer schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:09:
[...]
code:
PSN: Flix20-NL
Het natuurlijk vooral om betaalbaar aanbod. De meeste stellen kunnen echt geen hypotheek krijgen van 450K, hebben weinig spaargeld, of moeten als alleenstaande kopen.Flix20 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:41:
[...]
En als je 54.793 woningen zoekende hebt, heb je al niet meer genoeg aanbod.
Ook dat. Het was slechts ter illustratie dat de opmerking 'er is genoeg aanbod' slaat als een l*l op een drumstel.spijkerhoofd schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:58:
[...]
Het natuurlijk vooral om betaalbaar aanbod. De meeste stellen kunnen echt geen hypotheek krijgen van 450K, hebben weinig spaargeld, of moeten als alleenstaande kopen.
Volgens mij worden zulke hypotheken vaak verstrekt bij doorstromers. Die gebruiken de overwaarde.spijkerhoofd schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:58:
[...]
Het natuurlijk vooral om betaalbaar aanbod. De meeste stellen kunnen echt geen hypotheek krijgen van 450K, hebben weinig spaargeld, of moeten als alleenstaande kopen.
Toch blijf ik bij deze bewering, er is genoeg aanbod. Dat mensen nu ineens de keus maken om groter en luxer te willen wonen met extra garage opslag, een grote parkeerplek (voor een camper) etc..etc.. doet niks af aan het totale woningaanbod.Flix20 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:59:
Ook dat. Het was slechts ter illustratie dat de opmerking 'er is genoeg aanbod' slaat als een l*l op een drumstel.
Iemand maakt de keus om in een beperkt zoekgebied met een bepaald budget een woning te zoeken, als je het zoekgebied en-/of budget vergroot heb je genoeg keus hoor, niemand verplicht je om alleen in hartje Amsterdam te zoeken terwijl er net daarbuiten bijvoorbeeld genoeg keus is.
Even je budget verhogen of naar NO-groningen verhuizen, vindt je dat realistisch?Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:45:
[...]
Toch blijf ik bij deze bewering, er is genoeg aanbod. Dat mensen nu ineens de keus maken om groter en luxer te willen wonen met extra garage opslag, een grote parkeerplek (voor een camper) etc..etc.. doet niks af aan het totale woningaanbod.
Iemand maakt de keus om in een beperkt zoekgebied met een bepaald budget een woning te zoeken, als je het zoekgebied en-/of budget vergroot heb je genoeg keus hoor, niemand verplicht je om alleen in hartje Amsterdam te zoeken terwijl er net daarbuiten bijvoorbeeld genoeg keus is.
Budget in Amsterdam moet je gemiddeld al 560k meenemen.
Om Amsterdam heen, zoals Amstelveen 490k.
Haarlem 593k, nog duurder als Amsterdam zelfs...
Dan heb je nog Almere, gemiddeld 327k, dat is bijna 2x modaal om te kunnen kopen.
Nee, niet eens dat er genoeg huizen zijn.
Dat bedoel ik dus. Die keus maak je dus zelf. Ook al is er een een miljoen aan woningen beschikbaar, er zullen altijd wel mensen zijn die vinden dat het woningaanbod laag is omdat ze met het beperkte zoekgebied/budget niet de juiste woning vinden die zij voor ogen hebben. Het woningaanbod is er wel degelijk.Vorkie schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:05:
[...]
Even je budget verhogen of naar NO-groningen verhuizen, vindt je dat realistisch?
Budget in Amsterdam moet je gemiddeld al 560k meenemen.
Om Amsterdam heen, zoals Amstelveen 490k.
Haarlem 593k, nog duurder als Amsterdam zelfs...
Dan heb je nog Almere, gemiddeld 327k, dat is bijna 2x modaal om te kunnen kopen.
Nee, niet eens dat er genoeg huizen zijn.
-edit-
Ik hoor ook vaak mensen die leefgeluiden van buren irritant vinden. Ga dan lekker een vrijstaande woning kopen in Groningen voor hetzelfde budget als waar je net je huis voor in hartje Amsterdam hebt gekocht.
[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 25-04-2022 10:11 ]
Dus jij vindt dat iemand die woont en werkt in Almere een huis in Almere wilt kopen een keuze en dat ze dan liever gaan kopen in NO-Groningen of ZO Limburg? Daar vindt je nog wel wat voor 170k.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
[...]
Dat bedoel ik dus. Die keus maak je dus zelf. Ook al is er een een miljoen aan woningen beschikbaar, er zullen altijd wel mensen zijn die vinden dat het woningaanbod laag is omdat ze met het beperkte zoekgebied/budget niet de juiste woning vinden die zij voor ogen hebben.
Dat is geen keuze hé, er is gewoon zo goed als niets in de startersmarkt wat betaalbaar is met een modaal inkomen.
Als ik kijk naar mijn kinderen hebben die straks nog een uitdaging, daarom zijn wij wel bezig met de juiste investeringen in wat woningen, maar zonder deze zie ik de oudste 2 geen kans hebben om in de buurt van familie, dus ons, te blijven wonen. Voor de jongste 2 heb ik nog geen zicht.
Als je puur simpel zou kijken naar de cijfers, dan heb je wellicht gelijk, maar een woning is wel iets waar je (vind ik ) over lange termijn kijkt. Lange termijn is inclusief werk, woongenot/ -plezier, wellicht prettige omgeving/ buurt voor kinderen, familie/ vrienden in je omgeving.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
[...]
Dat bedoel ik dus. Die keus maak je dus zelf. Ook al is er een een miljoen aan woningen beschikbaar, er zullen altijd wel mensen zijn die vinden dat het woningaanbod laag is omdat ze met het beperkte zoekgebied/budget niet de juiste woning vinden die zij voor ogen hebben. Het woningaanbod is er wel degelijk.
-edit-
Ik hoor ook vaak mensen die leefgeluiden van buren irritant vinden. Ga dan lekker een vrijstaande woning kopen in Groningen voor hetzelfde budget als waar je net je huis voor in hartje Amsterdam hebt gekocht.
Er is zoveel meer dat meespeelt bij het kopen van een huis dan alleen maar 'kan ik het betalen en ik ben opzoek', dan koop ik deze maar..
Natuurlijk zijn er ook (zat) mensen die veel te hoog inzetten en met een budget van 250k aan komen zetten maar een huis, met tuin willen in de omgeving van Amsterdam, tegelijkertijd vrijstaand want dan geen last van buren.
Gemiddeld genomen is het gewoon niet goed gesteld met het woningaanbod in NL in vergelijking met de vraag, daar spelen meer factoren bij mee dan alleen is het een woonobject en is het te betalen voor een bepaald type koper.
Niets ten nadele van die keuze (ik begrijp m wel), maar dit is ook 1 van de dingen waar het mis gaat en waardoor de huizenprijzen steeds hoger worden: Er zijn (door die prijzen) steeds meer mensen die (omdat ze al een (afbetaald) huis hebben) gaan investeren in woningen, maar die hebben dus geld te besteden en zien het als belegging voor later, m.a.w. de starter komt dan opnieuw niet aan bod en zo blijven we met elkaar in deze spiraal zitten.Vorkie schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:16:
[...]
Dus jij vindt dat iemand die woont en werkt in Almere een huis in Almere wilt kopen een keuze en dat ze dan liever gaan kopen in NO-Groningen of ZO Limburg? Daar vindt je nog wel wat voor 170k.
Dat is geen keuze hé, er is gewoon zo goed als niets in de startersmarkt wat betaalbaar is met een modaal inkomen.
Als ik kijk naar mijn kinderen hebben die straks nog een uitdaging, daarom zijn wij wel bezig met de juiste investeringen in wat woningen, maar zonder deze zie ik de oudste 2 geen kans hebben om in de buurt van familie, dus ons, te blijven wonen. Voor de jongste 2 heb ik nog geen zicht.
Dat is ook zo, maar dat is ook het hele punt wat ik wil aanhalen. Het woningaanbod is er wel degelijk maar iedereen wil alleen maar zo veel mogelijk eisen voor zo weinig mogelijk geld. Een alleenstaande kan prima in een 1-/2kamer appartement zitten voor 250k (in Almere) terwijl zijn of haar eis is om juist een grote woonhuis met 5slaapkamers en 4verdiepingen te krijgen voor hetzelfde bedrag, tsja... dan kan je vinden dat het woningaanbod er niet is maar dat ligt ook aan jezelf dan.jbdeiman schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:21:
Als je puur simpel zou kijken naar de cijfers, dan heb je wellicht gelijk, maar een woning is wel iets waar je (vind ik ) over lange termijn kijkt. Lange termijn is inclusief werk, woongenot/ -plezier, wellicht prettige omgeving/ buurt voor kinderen, familie/ vrienden in je omgeving.
Er is zoveel meer dat meespeelt bij het kopen van een huis dan alleen maar 'kan ik het betalen en ik ben opzoek', dan koop ik deze maar..
[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 25-04-2022 10:32 ]
Je slaat het echt te plat in mijn ogen. Tuurlijk zijn er wensen, maar er zijn ook grenzen.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:45:
[...]
Toch blijf ik bij deze bewering, er is genoeg aanbod. Dat mensen nu ineens de keus maken om groter en luxer te willen wonen met extra garage opslag, een grote parkeerplek (voor een camper) etc..etc.. doet niks af aan het totale woningaanbod.
Met alle respect, maar een vrachtwagenchauffeur die de broodwinner in huis is, zal zonder uitzonderlijke externe factoren nooit in aanmerking komen voor een hypotheek van 1mio+
Dan kunnen er wel 10.000 woningen van 1mio+ beschikbaar zijn en is de beste persoon in kwestie de enige woningzoekende, is er nog steeds een tekort aan woningen. Namelijk die voor zijn budget.
Buiten het feit dat mensen soms simpelweg de keuze niet hebben blijft het nog steeds, zodra er meer woningzoekende zijn dan woningen beschikbaar dan is er sprake van een tekort.
Met jouw redenering zou er nog steeds geen tekort aan woningen zijn als er maar één woning beschikbaar zou zijn met een vraagprijs van 25mio. Want er is tenslotte een woning beschikbaar.
Dat er 50.000 woningzoekende zijn waarvan 99% het niet kan betalen doet er niet toe.
Natuurlijk stellen verschillende mensen onrealistische eisen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. Daarnaast zijn er ook veel starters (stellen) die niet eens een huis kunnen kopen, waar wij (of iig mijn leeftijdsgenoten) dit wel konden voor het loon wat ze hadden toen gezamenlijk voor het eerst een huis werd gekocht.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:32:
[...]
Dat is ook zo, maar dat is ook het hele punt wat ik wil aanhalen. Het woningaanbod is er wel degelijk maar iedereen wil alleen maar zo veel mogelijk eisen voor zo weinig mogelijk geld. Een alleenstaande kan prima in een 1-/2kamer appartement zitten voor 250k (in Almere) terwijl zijn of haar eis is om juist een grote woonhuis met 5slaapkamers en 4verdiepingen te krijgen voor hetzelfde bedrag, tsja... dan kan je vinden dat het woningaanbod er niet is maar dat ligt ook aan jezelf dan.
Tegenwoordig kan dat niet meer, of je moet zelf enorm veel geld meebrengen (bovenop het verplichte eigen deel zeg maar). Stellen zij dan de verkeerde eisen of hebben ze enorm pech met de huizenmarkt en hebben wij (mijn generatie) juist mazzel gehad?
Kijk naar de landen om ons heen, daar kunnen mensen wel een huis kopen, ook starters, en dat is echt niet omdat de lonen daar zo enorm veel hoger zijn.
Je link toont de volle 5 appartementen onder de 250k en dat is voldoende aanbod? Eén er van is dan nog een container, een ander heeft geen dampkap, etc. Als alleenstaande in Nederland mag je precies niet veel luxe hebben. Ik ben blij dat ik een Belg benEnforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:32:
[...]
Een alleenstaande kan prima in een 1-/2kamer appartement zitten voor 250k (in Almere) t

True, of 2 mensen die beide boven modaal verdienen zoals mijn vriendin en ik. Wij werken beide in de IT waardoor we gewoon behoorlijk hoge inkomens hebben, en zo zijn er wel meer!barry86 schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:26:
[...]
Volgens mij worden zulke hypotheken vaak verstrekt bij doorstromers. Die gebruiken de overwaarde.
We gaan het niet eens worden en dat hoeft ook niet. Maar ook starters kunnen gewoon een huis kopen, misschien niet helemaal naar hun wens maar het zij zo. De leef-standaarden zijn ook anders tegenwoordig dan vroeger. Als ik naar mezelf kijk: Ik ben opgegroeid in een vrijstaande dijkwoning ver van de bewoonde wereld van zo'n 70m2 woonoppervlak met mijn ouders en een zus (dus 4mensen in 1 huis), 1 verdieping, 3 kleine slaapkamers (schuin dak), label G. Dat zou tegenwoordig niet meer voor komen omdat men nu alleen maar kijkt voor een gezin naar +150m2 woonoppervlak, maar dat is dus wel waar ik 20jaar lang heb gewoond en ben opgegroeid. Vroeger dus ook elke dag als kind 15minuten fietsen naar de basisschool, kinderen worden al moe van 2minuten lopen naar school tegenwoordig.jbdeiman schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:45:
[...]
Natuurlijk stellen verschillende mensen onrealistische eisen, maar dat zijn ze echt niet allemaal. Daarnaast zijn er ook veel starters (stellen) die niet eens een huis kunnen kopen, waar wij (of iig mijn leeftijdsgenoten) dit wel konden voor het loon wat ze hadden toen gezamenlijk voor het eerst een huis werd gekocht.
Tegenwoordig kan dat niet meer, of je moet zelf enorm veel geld meebrengen (bovenop het verplichte eigen deel zeg maar). Stellen zij dan de verkeerde eisen of hebben ze enorm pech met de huizenmarkt en hebben wij (mijn generatie) juist mazzel gehad?
Kijk naar de landen om ons heen, daar kunnen mensen wel een huis kopen, ook starters, en dat is echt niet omdat de lonen daar zo enorm veel hoger zijn.
Het ging mij even om een basale vergelijking, pas de Funda zoekresultaten aan naar +5km rondom en er is genoeg aanbod. Maarja dan zit die persoon niet in Almere en moet hij/zij +5km extra reizen ... pfoe pfoe... zucht kreun steun...Horla schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:49:
Je link toont de volle 5 appartementen onder de 250k en dat is voldoende aanbod? Eén er van is dan nog een container, een ander heeft geen dampkap, etc. Als alleenstaande in Nederland mag je precies niet veel luxe hebben. Ik ben blij dat ik een Belg ben
Juist al die mensen uit de Randstad/het westen die met een bak overwaarde van de verkoop woning naar het noorden trekken zijn een probleem voor de woningzoekenden in het noorden. Met name na/door corona en het (langetermijn) thuiswerken is dit significant toegenomen. Wellicht willen de mensen die al in het noorden wonen en/of zijn opgegroeid, daar werken en gemiddeld een relatief laag inkomen (helemaal t.o.v. Randstad) ook een woning kopen.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:09:
[...]
Dat bedoel ik dus. Die keus maak je dus zelf. Ook al is er een een miljoen aan woningen beschikbaar, er zullen altijd wel mensen zijn die vinden dat het woningaanbod laag is omdat ze met het beperkte zoekgebied/budget niet de juiste woning vinden die zij voor ogen hebben. Het woningaanbod is er wel degelijk.
-edit-
Vandaag ook voor het eerst de klassieker meegemaakt, bod gedaan op een huis wat we graag willen hebben en nu met 2 anderen over. Nu krijgen we de 'kans' om nog een finaal bod te doen. Had het al vaker gelezen in dit topic maar toch wel zwaar teleurgesteld/gefrustreerd erover. Laten we ons meetrekken of houden we het gewoon bij wat het is... Ik heb geen idee, iemand die hier ervaringen mee heeft?
Dat ondoorzichtige is juist wat zoveel mensen tegen de borst stuit, je hebt gewoon geen idee of er een spelletje gespeeld wordt of niet. Met een aankoopmakelaar krijg je (soms) wat meer inzicht, maar het blijft je eigen afweging. Is het je waard om er wat bij te doen, en hoeveel zou het je waard zijn om niet buiten de pot te piesen? Altijd lastig.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Vandaag ook voor het eerst de klassieker meegemaakt, bod gedaan op een huis wat we graag willen hebben en nu met 2 anderen over. Nu krijgen we de 'kans' om nog een finaal bod te doen. Had het al vaker gelezen in dit topic maar toch wel zwaar teleurgesteld/gefrustreerd erover. Laten we ons meetrekken of houden we het gewoon bij wat het is... Ik heb geen idee, iemand die hier ervaringen mee heeft?
Hoe graag wil je het huis hebben? Je kunt er heel principieel in zitten, maar helaas is dat in deze markt niet de meest productieve manier om een huis te kopen.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Even de emoties over het proces aan de kant proberen te zetten, nog een keer goed kijken wat je het huis waard vindt (en wat je mogelijkheden zijn) en dat indienen.
Als je voor je gevoel in je vorige bod al heel hoog hebt ingezet kun je natuurlijk dat bod gewoon nog een keer herhalen.
Meestal zijn dit taferelen waarbij de hoogste boden te laag zijn volgens de verkopers. Ik weet niet of je een aankoopmakelaar hebt, die kan meestal inschatten de waarde van de woning en of je een goed bod al hebt neergelegd en of je moet verhogen. 2 weken geleden ongeveer het zelfde meegemaakt en toen kreeg ik van mijn aankoopmakelaar het advies om 5k erbij te doen. Helaas toen alsnog niet geworden maar meer was het huis mij niet waard.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Edit; wellicht is deze discussie relevanter voor Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
Want je krijgt zo'n woning niet voor de vraagprijs; je moet hier nog een stuk op overbieden, zeker in Almere. Als je budget 250k is (en dan heb je als alleenstaande al best een flinke spaarpot én een goedbetaalde baan nodig, de stereotype verpleegkundige / docent / agent gaan dit niet kunnen financieren) dan kan je al het aanbod boven de 225k al echt wel vergeten, en is het sowieso al een regelrechte hel om door het hele aankoopproces heen te lopen.
Je komt dan uit op het volgende lijstje van maar liefst vier 'woningen':
Mag je daar naast gaan zetten hoeveel alleenstaande mensen in (de omgeving van) Almere op zoek zijn naar een eigen woning, gewoon met een goede baan, en of het aanbod van (1) woning daarvoor voldoende is, tegen de gestelde prijs
De filter van +5km is een flauwe, omdat dit hemelsbreed betreft en je zo uit komt in Naarden/Huizen. Qua reistijd is dat een stuk minder gunstig dan de afstand doet vermoeden.
Maargoed, dan komen we hier op uit. Heb je ook geen drol aan, je voegt namelijk de volgende 3 woningen toe aan de 'mogelijkheden':
https://www.funda.nl/koop...4-b-van-rooijenstraat-22/
https://www.funda.nl/koop...785532-j-houtmanstraat-5/
https://www.funda.nl/koop...42770556-nieuwe-brink-75/
Dit betreft allemaal 'kopen naar wens'-woningen die feitelijk voor 50% van de eigenlijke vraagprijs online staan. Ik wil daar best op in gaan waarom dergelijke financiële constructies slecht zijn voor de markt en de bewoner, maar dat is enigszins offtopic. Realiteit is dat je daar, als die zogenaamde 'inwoner van Almere die best 5km extra wil fietsen' realistisch echt nul kans op maakt.
Resteert tot slot een zorgwoning waar geen hypotheek op mag rusten met flinke maandelijkse lasten.
TLDR: ik hoop dat je toch je idee wilt bijstellen 'als ik op funda dit invul zie ik {resultaten} dus die verwende millenials moeten niet zeuren', zo simpel is het namelijk niet
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen van het aangaan van een tophypotheek voor je eerste woning zonder doorgroeimogelijkheden op het moment dat de rente een dieptepunt kent, want een woning is (helaas) véél meer dan onderdak. Dat millenials daar wél over nadenken wordt wel eens verward met 'verwend' door de nieuwe downplayers in dit topic.
En die basale vergelijking is dus veel te kort door de bochtEnforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:56:
Het ging mij even om een basale vergelijking, pas de Funda zoekresultaten aan naar +5km rondom en er is genoeg aanbod. Maarja dan zit die persoon niet in Almere en moet hij/zij +5km extra reizen ... pfoe pfoe... zucht kreun steun...
Je komt dan uit op het volgende lijstje van maar liefst vier 'woningen':
- Nummer 1 is een garagebox. Lijkt me duidelijk; niet voor zelfbewoning geschikt.
- Nummer 2 betreft een whopping 18 vierkante meter, waar naast de hypotheeklasten (en niet iedere hypotheekverstrekker is happig op dit soort concepten, zeker als ik lees dat de vorige projectontwikkelaar nu failliet is) ook een oprit + berging betaald moet worden én een erfpacht van toepassing is, wat ook weer drukkend is op je hypotheekmogelijkheden.
- Nummer 3 is inderdaad een optie, zij het wel een bieden-vanaf prijs. Ben benieuwd of het lukt voor 250k.
- Nummer 4 betreft een pand wat je zelf niet mag bewonen, dit mag je verhuren aan iemand anders voor een bedrag wat het puntenaantal bepaalt in de sociale sector. Persoonlijk vind ik een bouwkeet met zonnepanelen zonder riool geen goed voorbeeld van 'levensstijlinflatie' wat je in de rest van je post probeert aan te stippen.
Mag je daar naast gaan zetten hoeveel alleenstaande mensen in (de omgeving van) Almere op zoek zijn naar een eigen woning, gewoon met een goede baan, en of het aanbod van (1) woning daarvoor voldoende is, tegen de gestelde prijs
De filter van +5km is een flauwe, omdat dit hemelsbreed betreft en je zo uit komt in Naarden/Huizen. Qua reistijd is dat een stuk minder gunstig dan de afstand doet vermoeden.
Maargoed, dan komen we hier op uit. Heb je ook geen drol aan, je voegt namelijk de volgende 3 woningen toe aan de 'mogelijkheden':
Dit betreft allemaal 'kopen naar wens'-woningen die feitelijk voor 50% van de eigenlijke vraagprijs online staan. Ik wil daar best op in gaan waarom dergelijke financiële constructies slecht zijn voor de markt en de bewoner, maar dat is enigszins offtopic. Realiteit is dat je daar, als die zogenaamde 'inwoner van Almere die best 5km extra wil fietsen' realistisch echt nul kans op maakt.
Resteert tot slot een zorgwoning waar geen hypotheek op mag rusten met flinke maandelijkse lasten.
TLDR: ik hoop dat je toch je idee wilt bijstellen 'als ik op funda dit invul zie ik {resultaten} dus die verwende millenials moeten niet zeuren', zo simpel is het namelijk niet
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen van het aangaan van een tophypotheek voor je eerste woning zonder doorgroeimogelijkheden op het moment dat de rente een dieptepunt kent, want een woning is (helaas) véél meer dan onderdak. Dat millenials daar wél over nadenken wordt wel eens verward met 'verwend' door de nieuwe downplayers in dit topic.
Dat is helaas het dilemma waar haast iedereen tegenaan loopt in de huidige markt.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Je zult vooral bij jezelf moeten afvragen; wat vinden we dit huis echt waard?
Is dat het bedrag wat er ligt? dan daarbij laten en hopen dat het goed genoeg is.
Is dit echt een must have, dan kan je de kans nemen en wat meer bieden (en nog steeds hopen dat het goed genoeg is).
Reken ook eens door wat zeg 10k meer bieden doet op je maandlasten. (wel moet het natuurlijk kunnen)
Dan valt het best mee en wellicht heb je dan wel de woning.
TLDR, je houdt je steeds vast aan je Almere.... ga ergens anders je geld aan een woning verspillenRichh schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:40:
[...]
En die basale vergelijking is dus veel te kort door de bochtWant je krijgt zo'n woning niet voor de vraagprijs; je moet hier nog een stuk op overbieden, zeker in Almere. Als je budget 250k is (en dan heb je als alleenstaande al best een flinke spaarpot én een goedbetaalde baan nodig, de stereotype verpleegkundige / docent / agent gaan dit niet kunnen financieren) dan kan je al het aanbod boven de 225k al echt wel vergeten, en is het sowieso al een regelrechte hel om door het hele aankoopproces heen te lopen.
Je komt dan uit op het volgende lijstje van maar liefst vier 'woningen':Kortom; enkel nummer 3 is een realistische optie.
- Nummer 1 is een garagebox. Lijkt me duidelijk; niet voor zelfbewoning geschikt.
- Nummer 2 betreft een whopping 18 vierkante meter, waar naast de hypotheeklasten (en niet iedere hypotheekverstrekker is happig op dit soort concepten, zeker als ik lees dat de vorige projectontwikkelaar nu failliet is) ook een oprit + berging betaald moet worden én een erfpacht van toepassing is, wat ook weer drukkend is op je hypotheekmogelijkheden.
- Nummer 3 is inderdaad een optie, zij het wel een bieden-vanaf prijs. Ben benieuwd of het lukt voor 250k.
- Nummer 4 betreft een pand wat je zelf niet mag bewonen, dit mag je verhuren aan iemand anders voor een bedrag wat het puntenaantal bepaalt in de sociale sector. Persoonlijk vind ik een bouwkeet met zonnepanelen zonder eigen riool geen goed voorbeeld van 'levensstijlinflatie' wat je in de rest van je post probeert aan te stippen.
Och ja, da's waar ook. In Almere hebben ze geen onderwijzers, agenten, horeca- en winkelmanagers etc etc nodig. Of wel, maar die mogen dan allemaal uit oost Groningen komen forenzen iedere dag.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:42:
[...]
TLDR, je houdt je steeds vast aan je Almere.... ga ergens anders je geld aan een woning verspillen
Ow wacht, die mogen huren? A 1400 per maand waar ze aan hypotheek 800 per maand kwijt zouden zijn. Ja top idee. Want voor sociale huur verdienen ze te veel en ook daarvoor is er tekort.
Echt, je leeft onder een steen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Daar kwam je zelf mee, hoezo 'steeds'? Ik ga gewoon mee in je eigen voorbeeld en dit is mijn eerste reactie op jou.Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:42:
[...]
TLDR, je houdt je steeds vast aan je Almere.... ga ergens anders je geld aan een woning verspillen
Maargoed, gezien je binnen 2 minuten op een serieuze post reageert met een dergelijke nikszeggende oneliner, heeft het weinig zin om überhaupt een discussie met je aan te gaan volgens mij.
Als je niet wil discussieren maar enkel wilt polariseren, zou ik je willen verzoeken een ander forum uit te zoeken.

Voor mij natuurlijk makkelijk praten, maar ik zou zeggen reken wat je voor de woning wil geven. Is dat gelijk aan het bod wat je eerder hebt gedaan, dan vast houden. Kan er echter nog wat bij, dan doen.. Eigenlijk best simpelaeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Maar dat is toch juist het idee van keuzes maken in het leven? Je kan ook naar het buitenland verhuizen en anders en/of goedkoper leven? Het hele idee van woningaanbod is dat er door geheel Nederland verschillende type woningen zijn. Tuurlijk zijn er geen miljoen woningen beschikbaar in 1 stad of 1 dorp. Dan hadden we geen stukje groen of water meer over in Nederland...big bang schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:45:
[...]
Och ja, da's waar ook. In Almere hebben ze geen onderwijzers, agenten, horeca- en winkelmanagers etc etc nodig. Of wel, maar die mogen dan allemaal uit oost Groningen komen forenzen iedere dag.
Ow wacht, die mogen huren? A 1400 per maand waar ze aan hypotheek 800 per maand kwijt zouden zijn. Ja top idee. Want voor sociale huur verdienen ze te veel en ook daarvoor is er tekort.
Echt, je leeft onder een steen.
Kan deze discussie naar hier: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6Enforcer schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:48:
[...]
Maar dat is toch juist het idee van keuzes maken in het leven? Je kan ook naar het buitenland verhuizen en anders en/of goedkoper leven? Het hele idee van woningaanbod is dat er door geheel Nederland verschillende type woningen zijn. Tuurlijk zijn er geen miljoen woningen beschikbaar in 1 stad of 1 dorp. Dan hadden we geen stukje groen of water meer over in Nederland...
Hier is helaas geen sprake van een discussie.THM0 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:48:
[...]
Kan deze discussie naar hier: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6
Altijd lastig.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Aan de ene kant wil ik wel reageren dat ik soms had willen zeggen: ik heb er helaas geen ervaring mee. Wij hebben enorm veel woningen bekeken en best een paar woningen op een paar duizend euro uiteindelijk misgelopen. Met de kennis dat ook veel andere kopers de woning op dezelfde waarde schatten, zijn er woningen geweest waar ik best nog 5.000 meer voor over had gehad - zeker achteraf gezien
Aan de andere kant: eigenlijk heb je die kennis helemaal niet, juist niet als het je zo wordt voorgelegd. Het kan best een trucje zijn van de makelaar; wellicht ben je de enige koper en probeert hij je zakken verder te legen. Het is enorm ondoorzichtig, helaas. En bovenal vind ik het een immorele en trieste actie van de verkopend makelaar.
En dan is je poot stijf houden waarschijnlijk het beste om te doen
Ik kan natuurlijk niet naar je situatie kijken en hoe graag je deze woning wilt. Maar er vanuitgaande dat je het wil, zou ik zelf misschien 'voor de vorm' en in de hoop dat andere potentiele kopers wellicht wél hun poot stijf houden, ~1000 euro bij het bod op doen.
Trouwens, dat de shit is dit dan?!Richh schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:40:
• Nummer 2 betreft een whopping 18 vierkante meter, waar naast de hypotheeklasten (en niet iedere hypotheekverstrekker is happig op dit soort concepten, zeker als ik lees dat de vorige projectontwikkelaar nu failliet is) ook een oprit + berging betaald moet worden én een erfpacht van toepassing is, wat ook weer drukkend is op je hypotheekmogelijkheden.
"altijd al in een bierblik willen wonen"
Dit gaat toch nooit wat worden? Buiten het feit dat de aannemer al failliet is en de kosten echt te groot zijn voor deze gimic (mening).
Daarnaast zit je met een mechanisme dat het draaiende gedeelte aanstuurt. Dat gaat een keer stuk.
Ik zie het al gebeuren, dat je vanuit je werk thuis komt en op bed wilt ploffen. Je drukt op de knop om je bed van het plafond weg te draaien en er komt rook uit het motortje.
De monteur die je daarna aan de lijn krijgt geeft aan druk te zijn en je over 7 dagen de eerste bent... Kan je een week lang op je keukentafel gaan liggen...
Haha ja, wat een bizar concept iddFlix20 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:19:
[...]
Trouwens, dat de shit is dit dan?!
"altijd al in een bierblik willen wonen"
Dit gaat toch nooit wat worden? Buiten het feit dat de aannemer al failliet is en de kosten echt te groot zijn voor deze gimic (mening).
Daarnaast zit je met een mechanisme dat het draaiende gedeelte aanstuurt. Dat gaat een keer stuk.
Ik zie het al gebeuren, dat je vanuit je werk thuis komt en op bed wilt ploffen. Je drukt op de knop om je bed van het plafond weg te draaien en er komt rook uit het motortje.
De monteur die je daarna aan de lijn krijgt geeft aan druk te zijn en je over 7 dagen de eerste bent... Kan je een week lang op je keukentafel gaan liggen...

Lijkt me ook super irritant om telkens je dekens en je kussen van je dekbed af te moeten halen, net als je kussens telkens van de 'bank' te moeten halen als je gaat slapen. Zou ook niet weten waar je die moet laten, er is maar weinig bergruimte (nouja: je moet dus nog een berging bouwen staat in de tekst
En met welke winst uiteindelijk? Om in the end een heel kleine 'vrijstaande' woning op een relatief grote lap grond te pleuren? Een paar decennia geleden hebben we ooit bedacht om kleine woningen op elkaar te stapelen, en dat noemen we dan een 'flat'. Bewezen concept. Waarom dan braakliggende grond met dit soort hippe bierblikken volleggen?

Winst?? We hebben helemaal geen extra woningen meer nodig. Ik las ergens dat er bijna 55k woningen beschikbaar zijn dus er is geen sprake van een tekort, dus kunnen we alle kavels nu gaan volplempen met dit soort briljante concepten /SRichh schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:29:
[...]
Haha ja, wat een bizar concept idd![]()
Lijkt me ook super irritant om telkens je dekens en je kussen van je dekbed af te moeten halen, net als je kussens telkens van de 'bank' te moeten halen als je gaat slapen. Zou ook niet weten waar je die moet laten, er is maar weinig bergruimte (nouja: je moet dus nog een berging bouwen staat in de tekst). Oh en waar zit je verlichting? Gordijnen voor je ruit als je gaat slapen?
En met welke winst uiteindelijk? Om in the end een heel kleine 'vrijstaande' woning op een relatief grote lap grond te pleuren? Een paar decennia geleden hebben we ooit bedacht om kleine woningen op elkaar te stapelen, en dat noemen we dan een 'flat'. Bewezen concept. Waarom dan braakliggende grond met dit soort hippe bierblikken volleggen?
Een paar decennia geleden? Eind negentiende eeuw stonden wereldsteden al aardig vol met wolkenkrabbers hoor.Richh schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:29:
[...]
Een paar decennia geleden hebben we ooit bedacht om kleine woningen op elkaar te stapelen, en dat noemen we dan een 'flat'. Bewezen concept. Waarom dan braakliggende grond met dit soort hippe bierblikken volleggen?
Als het je max is, moet je niet eroverheen gaan zitten.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Aan de andere kant, als er speling is, ja het kost je wel wat meer geld, maar je heb tenminste zekerheid (nogmaals, alleen als je het je kan veroorloven).
Ik ben persoonlijk best bereid om een goed bod van nog eens +5% te doen en dan maar 1 of 2 vakanties overslaan. Heb je twijfels over het huis? Dan gewoon je huidige bod bij laten blijven. Zeg wel erbij dat dit je maximale capaciteit is.
Wij hebben ons huis ook zelf verkocht met een tweede finale biedronde. Dit hadden wij wel van tevoren aangegeven in onze flyer met daarin het biedproces. Is dat ook heel fout? Of zit het in de verrassing?
Wij hebben een huis laten schieten om die reden. Wij hadden zelfs het finale tegenbod geaccepteerd op vrijdag, maar 's maandags bleek er nog een bod binnengekomen. Uit de kastergevens bleek later dat wij 5k minder hadden dan de uiteindelijke koper.aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:56:
Mijn vervaring vandaag: bod van afgelopen vrijdag op ons huis, is ingetrokken ivm gestegen rente. We hadden al niet heel veel kijkers. Stress
Bedankt voor alle reacties, toch maar m'n principes opzij gezet en er 5.000 bijgedaan omdat we het graag willen hebben. Betwijfel zeer of het nu wel 'genoeg' is maar dit hebben we er voor over. We gaan het zien...
Misschien verhuizen naar dit topic: Ervaringen met het verkopen van je woningBiLLY_daKid schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:55:
[...]
Wij hebben een huis laten schieten om die reden. Wij hadden zelfs het finale tegenbod geaccepteerd op vrijdag, maar 's maandags bleek er nog een bod binnengekomen. Uit de kastergevens bleek later dat wij 5k minder hadden dan de uiteindelijke koper.
Mijn vervaring vandaag: bod van afgelopen vrijdag op ons huis, is ingetrokken ivm gestegen rente. We hadden al niet heel veel kijkers. Stress
Was dat je enige bieder of meerdere biedingen? Wij gaan vrijdag 'live', maar daarover meer in de verkoop topic
Vandaag hier geweest:
https://wielewaallaan7.nl/
Op zich leuke omgeving, maar dat huis zooooo slecht.
Wil je dat enig sinds naar huidige standaarden halen:
- Dak verhogen
- Trap naar zolder plaatsen
- Uitbouw slopen en opnieuw
- Garage/berging slopen en opnieuw
- Hele boel isoleren
- Alle ramen vervangen
- Alle vloeren vervangen
- Toilet en badkamer opnieuw maken
Dan zit je zoiezo aan 100-150k voordat het een beetje leefbaar is.
Deze woning zou voor 200k max 250 weg mogen gaan. Niet 4 ton.
n.b. interieur is door stylist geplaatst voor de show
Op foto's ziet het 3x beter uit dan in de praktijk.
Klushuis welke 2-3 jaar geleden voor anderhalve tot 2 ton wegging
Ik vond het haast een belediging om dat zo op de markt te zetten.
tldr; oma is dood ik wil veel geld oh laten we een woning van 2 ton voor 4 ton te koop zetten gevalletje.
- Dak verhogen
- Hele boel isoleren
- Alle ramen vervangen
- Alle vloeren vervangen
Klushuis welke 2-3 jaar geleden voor anderhalve tot 2 ton wegging
tldr; oma is dood ik wil veel geld oh laten we een woning van 2 ton voor 4 ton te koop zetten gevalletje.
[ Voor 25% gewijzigd door Spikeee op 25-04-2022 17:01 ]
En als ze er nu toch 4 ton voor krijgen, wie is er dan gek?Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:51:
hate the game, not the player
Dit kopen is een zeer slechte investering; Huis is helemaal geen 5 ton o.i.d. waard. Als de markt ook maar een beetje afkoelt dan zijn dit de woningen die 20-30% onderwater staan.big bang schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:08:
[...]
En als ze er nu toch 4 ton voor krijgen, wie is er dan gek?Over twee weken zien we wel of er op geboden is of niet
![]()
hate the game, not the player
Bij mij om de hoek: 450K komt nog 115 VVE bovenop en betaald parkeren.
/f/image/SDOwkJFF6LfvXEKZTGYf9ksL.png?f=fotoalbum_large)
In hetzelfde complex huur je van vesteda (al dan niet met tuin) voor 900 euro ~80-100m2
En straatje verder heel huis met tuin en garage voor 1100.
Wie kan (en wil) dit nog betalen voor z'n mediocre woning

Ow ik beweer ook niet dat je dat huis moet kopen hoor. Maar als de verkopers het inderdaad weten te verkopen voor zo'n bedrag, dan zijn de verkopers niet gek, hooguit de koper.Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:15:
[...]
Dit kopen is een zeer slechte investering; Huis is helemaal geen 5 ton o.i.d. waard.
Sjah, beetje de standaard conditie waarin tegenwoordig een 'boomer' (/grootouders) huis wordt aangeboden. Uitgezonderd de badkamer (en deels de keuken) loopt de woning een aantal decennia achter. Nu de potentiële verbouwingskosten flink gestegen zijn, zal enkel iemand met vies veel overwaarde of zeer handige handjes dit soort woningen kunnen/willen financieren. Maar vertrouw er maar op dat deze hoogstwaarschijnlijk wel verkocht gaat worden voor 400k. Al is het maar vanwege het perceel en oprit voor 2 auto's. Een nieuwbouw rijtjeshuis zit ook al aan de 400k, en dan heb je een postzegel als tuin en geen auto voor de deur.Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:51:
Vandaag hier geweest:
- Dak verhogen
- Hele boel isoleren
- Alle ramen vervangen
- Alle vloeren vervangen
Klushuis welke 2-3 jaar geleden voor anderhalve tot 2 ton wegging![]()
Kan een flipper het mooi voor jou opknappen zodat je het volgend jaar voor 600k kan kopen, in een heerlijke VT wonen stijl die over 5 jaar ouderwets lijkt.Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:51:
Vandaag hier geweest:
- Dak verhogen
- Hele boel isoleren
- Alle ramen vervangen
- Alle vloeren vervangen
Klushuis welke 2-3 jaar geleden voor anderhalve tot 2 ton wegging![]()
voor 5 of 6 ton kan je zoveel betere woningen krijgen. In die hele buurt staat er overigens ook niks te koop voor z'n bedragen. Die hele buurt is zo mediocre als deze.
https://www.funda.nl/koop...s-42789897-merwedelaan-1/
Deze is 5 ton; zelfde dorp maar betere locatie, groter perceel en alles is al gedaan.
Dan ben je toch kompleet van de wappes als je die kluswoning voor 4 ton koopt en daar 100-150k bovenop moet gooien (met alle risico van dien). En dan zit je nog in een buurt waar alles om je heen net zo slecht is als deze.
Wielewaal 7 zou voor min of meer de grondprijs moeten gaan; Niet meer niet minder. In dit geval zou dat rond 320 moeten zijn.
Maarje men mag doen en laten wat hij/zij wilt. Maar ik hoef hem absoluut niet!
overigens ben ik ontzettend handig en kan ik zowat alles, maar dit is zn slechte ROI, kan je net zo goed zelf vanaf 0 aan de slag gaan en dan ben je nog goedkoper uit.
https://www.funda.nl/koop...s-42789897-merwedelaan-1/
Deze is 5 ton; zelfde dorp maar betere locatie, groter perceel en alles is al gedaan.
Dan ben je toch kompleet van de wappes als je die kluswoning voor 4 ton koopt en daar 100-150k bovenop moet gooien (met alle risico van dien). En dan zit je nog in een buurt waar alles om je heen net zo slecht is als deze.
Wielewaal 7 zou voor min of meer de grondprijs moeten gaan; Niet meer niet minder. In dit geval zou dat rond 320 moeten zijn.
Maarje men mag doen en laten wat hij/zij wilt. Maar ik hoef hem absoluut niet!
overigens ben ik ontzettend handig en kan ik zowat alles, maar dit is zn slechte ROI, kan je net zo goed zelf vanaf 0 aan de slag gaan en dan ben je nog goedkoper uit.
Dan ben je bijna een oude buurman van mij, heb daar ook om de hoek gewoond. Huurde een appartement van Vesteda, niks speciaals, een 3 kamer, 68m2 appartement, maar de huurprijs was redelijk.Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:15:
[...]
Dit kopen is een zeer slechte investering; Huis is helemaal geen 5 ton o.i.d. waard. Als de markt ook maar een beetje afkoelt dan zijn dit de woningen die 20-30% onderwater staan.
[Afbeelding]
In hetzelfde complex huur je van vesteda (al dan niet met tuin) voor 900 euro ~80-100m2
Wie kan (en wil) dit nog betalen voor z'n mediocre woning![]()
Nu ondertussen in andere wijk woning gekocht, maar die verkoopprijs van dat appartement slaat nergens op. Dat heb ik anderhalf jaar geleden voor een woning van 163m2 met oprit, garage en A label en tuin betaald. (ok, deels geld geleend...)
5% erbovenop? Dat lijkt me te veel op een eerder uitgebracht bod. Is bij koopprijs van 350K al 17,5K. Als er al meer bieders zijn, dan zitten die niet ver bij je uit de buurt, anders zou er wel direct een bod zijn geaccepteerd. Als er geen andere bieders zijn, is het alleen een poging meer geld te krijgen. Ik vind de 5K die @aeroblast heeft opgeplust een logischer bedrag.kx22 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:03:
[...]
Als het je max is, moet je niet eroverheen gaan zitten.
Aan de andere kant, als er speling is, ja het kost je wel wat meer geld, maar je heb tenminste zekerheid (nogmaals, alleen als je het je kan veroorloven).
Ik ben persoonlijk best bereid om een goed bod van nog eens +5% te doen en dan maar 1 of 2 vakanties overslaan. Heb je twijfels over het huis? Dan gewoon je huidige bod bij laten blijven. Zeg wel erbij dat dit je maximale capaciteit is.
In dat geval moet ik per direct stoppen met de zoektochtFlix20 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:41:
[...]
Dat is helaas het dilemma waar haast iedereen tegenaan loopt in de huidige markt.
Je zult vooral bij jezelf moeten afvragen; wat vinden we dit huis echt waard?
Sja, zo zijn er ook een hoop uit het Noorden die in Amsterdam wonen en leven. Die hebben ook genoeg native Amsterdammers weggedrukt. Nooit iemand over horen klagen..feddez schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:52:
[...]
Juist al die mensen uit de Randstad/het westen die met een bak overwaarde van de verkoop woning naar het noorden trekken zijn een probleem voor de woningzoekenden in het noorden. Met name na/door corona en het (langetermijn) thuiswerken is dit significant toegenomen. Wellicht willen de mensen die al in het noorden wonen en/of zijn opgegroeid, daar werken en gemiddeld een relatief laag inkomen (helemaal t.o.v. Randstad) ook een woning kopen.
Op basis van deze info zou ik indd zeggen dat ~390k een betere prijs is. Die flat is dus wel ietsjes overpricedSpikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:15:
[...]
Dit kopen is een zeer slechte investering; Huis is helemaal geen 5 ton o.i.d. waard. Als de markt ook maar een beetje afkoelt dan zijn dit de woningen die 20-30% onderwater staan.
[Afbeelding]
Wie kan (en wil) dit nog betalen voor z'n mediocre woning![]()
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hi all, zijn er mensen die recent een hypotheek hebben aangevraagd?
Wat is de gemiddelde reactieduur van de bank momenteel?
Vorige week een rente aanpassing aangevraagd, ik kreeg het bericht dat elke mail binnen 5 dagen wordt behandeld wat ook gebeurde.blblacklabel schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:24:
Kennis had vorige maand een hypotheek afgesloten en dat duurde ook lang, paar documenten die miste en elke keer kwam hij weer onder op de stapel. Hou rekening dat het wat langer kan duren. Al zeggen ze dat de laatste 5 jaar altijd. Hij heeft bij de verkopers ook uitstel moeten aanvragen voor de waarborgsom.
Vinden mensen het leuk als er ook over aankoop van huizen in andere landen wordt gesproken? Ik ben nu begonnen met de huisaankoop in Engeland, en het systeem is heel anders dan in Nederland
.
Belangrijke verschillen:
- een bod is niet bindend, acceptatie ook niet. Totdat de contracten zijn uitgewisseld kun je je nog terugtrekken, en kan de verkoper ook nog een hoger bod accepteren ("gazumping"). Er zullen wel wat kosten zijn, maar ook voor de koper. En het is gewoon legaal.
- als je niet oplet, kun je in een keten komen van mensen die afhankelijk zijn van anderen. Dwz persoon 1 verkoopt aan persoon 2, die pas kan betalen als die zelf aan persoon 3 heeft verkocht, etc. En zo kun je achteraan staan in een lange keten, en je kunt niets doen. Op rightmove.co.uk en zoopla.co.uk, zeg maar de Funda's van het Verenigd Koninkrijk, kun je dan ook zoeken op "no chain" of "no onward chain". Dat betekent dat je gewoon koopt van iemand die niet afhankelijk is van iemand ervoor, wat de situatie een stuk kan vergemakkelijken. Alhoewel, bij mijn vorige huis (5 jaar terug verkocht) hadden de verkopers al een nieuw huis, maar rekten het verhuisproces aangezien ze hoarders waren, dwz zoveel troep hadden. Ik kocht het zonder hypotheek en heb ze moeten dreigen met weglopen van de deal, toen kon het opeens wel snel.
- het is een beetje piraterij aangaande hypotheekverstrekkers, en hoe het vroegah in Nederland was met adviseurs en makelaars. Louche dealtjes en zo.
- belasting heet Stamp Duty. die loopt hard op als de prijs omhoog gaat. De eerste £125k is vrij, dan 2% over het deel £125--250k, 5% over het deel £250-925k etc.
- bij flats heb je of leasehold (erfpacht), en dan moet je uitkijken. Als die niet minstens 80+ jaar is afgekocht, dan krijg je geen hypotheek meer. En dat heeft dus een negatief effect op de doorverkoopwaarde. Als de lease is afgelopen, dan vervalt de woning/flat aan de leaseholder! Er is ook "share of freehold", dat is al wat zekerder.
- hypotheken zijn er op allerlei manieren in te vullen; de mijne gaat voor 16 jaar lopen, 10 jaar rentevast (meer dan ze hier normaal doen) en is gebaseerd op een vast maandbedrag.
Ik heb vorige week een bod geaccepteerd gekregen op een 3-slaapkamer woning met garage op 15 minuten fietsen van mijn werk. En ik woon in Guildford, dat is bijna net zo duur als London, aangezien het binnen de forenzenring zit, waar mensen huizen in de provincie Surrey kopen en met de trein naar het werk gaan in London. Omdat we ook een universiteit hebben, zijn woningen duur en vliegen ze als hete broodjes weg, tenminste, degenen met no chain.
Hypotheek is niet moeilijk voor me, daar ik maar 25% van het bedrag hoef te lenen, de rest komt uit spaartegoeden. Zonder dat had ik niet kunnen kopen, zelfs met mijn goede salaris, vaste baan zou ik max 4.5x bruto jaarsalaris kunnen lenen en daar koop je niets mee in mijn regio. Maar aangaande notaris, die ook de zoektochten en zo laat doen (verplicht bij aankoop), die werd me dus aangeboden door de makelaar. Maar eerst alleen een telefonische quote, en nu eentje waar nog steeds geen bedrijfs/kantoornaam bij staat. Daar zit het nog niet helemaal snor.... :x
*knip*
Moet nog wel wat aan de keuken en badkamer worden gedaan, en ik moet wat meubilair en witgoed gaan kopen. Mijn huurcontract loopt nog tot half september (en is niet onderuit te komen als de verhuurder niet wil meewerken, weer zo'n leuk verschil met Nederland, jaarcontracten, ik zit al in het zesde jaar), maar realistisch is augustus de vroegste opleveringsdatum; 10-15 weken minimaal.
Maar dan heb ik ook een leuk huis wat hopelijk redelijk waardevast is, want ik wil over 7-10 jaar met pensioen en dan de warmte opzoeken
Belangrijke verschillen:
- een bod is niet bindend, acceptatie ook niet. Totdat de contracten zijn uitgewisseld kun je je nog terugtrekken, en kan de verkoper ook nog een hoger bod accepteren ("gazumping"). Er zullen wel wat kosten zijn, maar ook voor de koper. En het is gewoon legaal.
- als je niet oplet, kun je in een keten komen van mensen die afhankelijk zijn van anderen. Dwz persoon 1 verkoopt aan persoon 2, die pas kan betalen als die zelf aan persoon 3 heeft verkocht, etc. En zo kun je achteraan staan in een lange keten, en je kunt niets doen. Op rightmove.co.uk en zoopla.co.uk, zeg maar de Funda's van het Verenigd Koninkrijk, kun je dan ook zoeken op "no chain" of "no onward chain". Dat betekent dat je gewoon koopt van iemand die niet afhankelijk is van iemand ervoor, wat de situatie een stuk kan vergemakkelijken. Alhoewel, bij mijn vorige huis (5 jaar terug verkocht) hadden de verkopers al een nieuw huis, maar rekten het verhuisproces aangezien ze hoarders waren, dwz zoveel troep hadden. Ik kocht het zonder hypotheek en heb ze moeten dreigen met weglopen van de deal, toen kon het opeens wel snel.
- het is een beetje piraterij aangaande hypotheekverstrekkers, en hoe het vroegah in Nederland was met adviseurs en makelaars. Louche dealtjes en zo.
- belasting heet Stamp Duty. die loopt hard op als de prijs omhoog gaat. De eerste £125k is vrij, dan 2% over het deel £125--250k, 5% over het deel £250-925k etc.
- bij flats heb je of leasehold (erfpacht), en dan moet je uitkijken. Als die niet minstens 80+ jaar is afgekocht, dan krijg je geen hypotheek meer. En dat heeft dus een negatief effect op de doorverkoopwaarde. Als de lease is afgelopen, dan vervalt de woning/flat aan de leaseholder! Er is ook "share of freehold", dat is al wat zekerder.
- hypotheken zijn er op allerlei manieren in te vullen; de mijne gaat voor 16 jaar lopen, 10 jaar rentevast (meer dan ze hier normaal doen) en is gebaseerd op een vast maandbedrag.
Ik heb vorige week een bod geaccepteerd gekregen op een 3-slaapkamer woning met garage op 15 minuten fietsen van mijn werk. En ik woon in Guildford, dat is bijna net zo duur als London, aangezien het binnen de forenzenring zit, waar mensen huizen in de provincie Surrey kopen en met de trein naar het werk gaan in London. Omdat we ook een universiteit hebben, zijn woningen duur en vliegen ze als hete broodjes weg, tenminste, degenen met no chain.
Hypotheek is niet moeilijk voor me, daar ik maar 25% van het bedrag hoef te lenen, de rest komt uit spaartegoeden. Zonder dat had ik niet kunnen kopen, zelfs met mijn goede salaris, vaste baan zou ik max 4.5x bruto jaarsalaris kunnen lenen en daar koop je niets mee in mijn regio. Maar aangaande notaris, die ook de zoektochten en zo laat doen (verplicht bij aankoop), die werd me dus aangeboden door de makelaar. Maar eerst alleen een telefonische quote, en nu eentje waar nog steeds geen bedrijfs/kantoornaam bij staat. Daar zit het nog niet helemaal snor.... :x
*knip*
Moet nog wel wat aan de keuken en badkamer worden gedaan, en ik moet wat meubilair en witgoed gaan kopen. Mijn huurcontract loopt nog tot half september (en is niet onderuit te komen als de verhuurder niet wil meewerken, weer zo'n leuk verschil met Nederland, jaarcontracten, ik zit al in het zesde jaar), maar realistisch is augustus de vroegste opleveringsdatum; 10-15 weken minimaal.
Maar dan heb ik ook een leuk huis wat hopelijk redelijk waardevast is, want ik wil over 7-10 jaar met pensioen en dan de warmte opzoeken
[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 28-07-2022 02:06 . Reden: privacy ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zie de post van Vorkie:blblacklabel schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:24:
Vorkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:44:
[...]
https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/
11 werkdagen staat ervoor zo te zien.
Bijna al je punten (op dak ophogen en berging slopen na, maar is dat laatste echt snel nodig?) zijn toch al zichtbaar o.b.v. de foto's/kenmerken.Spikeee schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:51:
Vandaag hier geweest:
- Dak verhogen
- Hele boel isoleren
- Alle ramen vervangen
- Alle vloeren vervangen
Ik snap je punt wel hoor, maar hoop voor je dat dit geen teleurstelling was.
blblacklabel schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:24:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vandaag gaan we een bod doen op een woning die volgens onze makelaar ijzersterk is. Vanmiddag gaan de verkopers al beslissen welk bod ze in zee gaan. Meer goed nieuws, in de zelfde wijk gaan er nog een aantal woningen in de verkoop de komende weken, dus als we het niet worden is er geen man overboord.
Is dit toevallig Leidschendamspijkerhoofd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:40:
Vandaag gaan we een bod doen op een woning die volgens onze makelaar ijzersterk is. Vanmiddag gaan de verkopers al beslissen welk bod ze in zee gaan. Meer goed nieuws, in de zelfde wijk gaan er nog een aantal woningen in de verkoop de komende weken, dus als we het niet worden is er geen man overboord.
Leuk om te lezen! Zelf ook jaren in Londen gewoond. Alleen ervaring met huur, maar dat was toch vele malen meer 'louche' dan hier in NL. Ik moest er bij terugkomst echt even aan wennen dat niet iedereen ervan uit gaat opgelicht te worden door de ander.gambieter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 03:10:
Vinden mensen het leuk als er ook over aankoop van huizen in andere landen wordt gesproken?
Ik verbaas me bij koopwoningen in UK vooral over de korte rentevastperiodes. Snap gewoon echt niet waarom (zeker in deze tijd van stijgende rente) men 2 of 5 jaar rentevast aandurft.
In Nederland is bieden ook vrijblijvend.gambieter schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 03:10:
Belangrijke verschillen:
- een bod is niet bindend, acceptatie ook niet. Totdat de contracten zijn uitgewisseld kun je je nog terugtrekken
Hoeveel kijkers hadden jullie? En was er maar 1 bod gedaan?BiLLY_daKid schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:55:
[...]
Wij hebben een huis laten schieten om die reden. Wij hadden zelfs het finale tegenbod geaccepteerd op vrijdag, maar 's maandags bleek er nog een bod binnengekomen. Uit de kastergevens bleek later dat wij 5k minder hadden dan de uiteindelijke koper.
Ons huis is nu in de verkoop, eerst waren we van mening dat hij een stuk te laag in de markt gezet is, dat we teveel afhankelijk zijn van overbieders om rond de woz waarde uit te komen (35k onder woz waarde vind ik erg laag), maar er komen wel aardig wat kijkers. En ik ga er toch vanuit dat de verkoopmakelaars weten wat ze doen.
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Ja dat viel me ook op. In NL zit je als verkoper er overigens al aan vast zodra beide partijen hebben getekend, annuleren in de bedenktijd is een privilege wat alleen voor de koper geldt.Motorbike33 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:24:
[...]
In Nederland is bieden ook vrijblijvend.Pas na tekenen en verstrijken van bedenktijd zitten beide partijen er echt aan vast.
En uiteindelijk zelfs met de 5000 erbij nog 55.000 overboden, had serieus het gevoel dat de markt aan het afkoelen was maar valt toch vies tegen...aeroblast schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:01:
Bedankt voor alle reacties, toch maar m'n principes opzij gezet en er 5.000 bijgedaan omdat we het graag willen hebben. Betwijfel zeer of het nu wel 'genoeg' is maar dit hebben we er voor over. We gaan het zien...
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7