THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:48:
[...]
Het gaat om bankgarantie zonder hypotheek, niet andersom.
De bankgarantie krijg je als de bank overtuigd is dat jij het geld gaat hebben om die koop af te ronden (of de boete zelf kunt betalen). Als je het geld zelf hebt heb je sowieso eigenlijk geen bankgarantie nodig, want dan kun je gewoon de waarborgsom overmaken.
Maar nu ga je naar de bank voor die waarborgsom. Dan heb je bijvoorbeeld een scenario waarin je zegt: ik passeer mijn nieuwe woning op 1 december. Maar hier heb je mijn definitieve koopovereenkomst huidige woning die passeert op 15 november. Met die opbrengst kan ik de koop vrijwel volledig betalen. En hier mijn spaarsaldo voor het restant.
Prima, krijg je vast een bankgarantie want je kunt meer dan aannemelijk maken dat je de middelen op tijd beschikbaar hebt om de koop gestand te doen, of op zijn minst het bedrag van de bankgarantie op te hoesten.
Maar in het geval dat je voor een significant deel van de koopsom een hypotheek nodig hebt die nog niet rond is, neemt een bank een enorm risico om die bankgarantie af te geven. Als de koop niet rondkomt dienen ze die namelijk gestand te doen en het bedrag over te maken naar de notaris.
Dat is nogal een risico voor een bank. Waarom zouden ze dat risico nemen? Dan zegt een bank: joh betaal lekker zelf even die waarborgsom.
Dus nogmaals mijn punt: ja het kan, bankgarantie zonder hypotheek, maar het is nogal uitzonderlijk.
Bank garantie is niets anders dan een verzekering..
Stel je hebt een garantie nodig voor 30-40k, deze kost meestal 1% van de waarde van de garantie, dus 300-400 euro in dit geval.
Die 30-40k zal dus ook niet bij de notaris gestort worden, alleen de garantie ligt daar dat die partij voor 30-40k garant staat..
Als jij je afspraken niet na komt en de koop gaat niet door, dan zal die garantie omgezet worden in euro's, de verkoper krijgt dan zijn centen, en jij krijgt als koper de claim om het geld op te hoesten..
Dit kan op 2 manieren, gelijk betalen, of je gaat een lening aan met de garantie verstrekker.
.
De garantie verstrekker hoeft dus alleen maar op basis van jou inkomen te toesten of jij een lening van 30-40k kan dragen..
Wij hebben voor ons nieuwe huis ook een garantie genomen, ook al kunnen we het zelf ophoesten.
In ons geval zou dat bijna al het spaargeld betekenen, daarom maar voor een garantie gekozen, ik wil nog wel de beschikking blijven houden over mijn geld.. Stel de auto gaat ineens kapot etc..
[
Voor 6% gewijzigd door
verstappen33 op 20-04-2022 11:04
]