Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 252 ... 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:56
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:54:
Ik vraag mij af gaan de prijzen dalen nu? Want het betekend dat veel starters niet meer kunnen kopen of in een klasse lager moeten. Mijn vriendin en ik kunnen veel lenen en hebben veel spaargeld, maar de woning waar wij 2 weken geleden een bod op gedaan hebben zou nu niet meer kunnen en moeten wij een klasse lager kijken. De maandlasten voor 460K is van 1750 naar bijna 2000 euro gestegen en dat willen wij gewoon niet uitgeven.

Gelukkig voor ons hebben wij morgen een bezichtiging bij een woning die voor 435 te koop met een B klasse label. Dus ik hoop dat het deze word want ik maak mij behoorlijk zorgen om de steeds stijgende rente enz. Hoe lang gaat het door en hoe ver willen ze gaan!
Ik zou niet te snel verwachten dat de prijzen gaan dalen... alleen dat ze minder hard zullen stijgen. Ter illustratie, er gaat bij ons een nieuwbouwproject in de verkoop waar tussenwoningen van 130m2 met een kavel van 110m2 voor 500k in de verkoop gaan.

Dalen zie ik niet snel gebeuren, wellicht minder veel overbieden ;) dus een verkapte daling.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:42
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:42:
[...]

Maar wat is precies de relatie met het taxatierapport?
Verkoopprijs en taxatiewaarde moeten op een bepaalde waarde komen. Als het te hoog is kunnen we geen hypotheek krijgen. Ben zelf nog lerende hoe dat in elkaar zit.

@spijkerhoofd Verwacht er niet teveel van. Stijging zal misschien afvlakken maar het zal zeker niet goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:22
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:07:
[...]

Verkoopprijs en taxatiewaarde moeten op een bepaalde waarde komen. Als het te hoog is kunnen we geen hypotheek krijgen. Ben zelf nog lerende hoe dat in elkaar zit.

@spijkerhoofd Verwacht er niet teveel van. Stijging zal misschien afvlakken maar het zal zeker niet goedkoper worden.
Je moet onder de NHG grens blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:12

de Peer

under peer review

[...]

Taxatiewaarde is hierbij niet belangrijk lijkt me.
Het enige probleem is mogelijk dat je bij een te lage taxatie minder hypotheek kan krijgen en dus meer spaargeld moet gebruiken, dat er misschien niet is?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
de Peer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:22:
[...]

Taxatiewaarde is hierbij niet belangrijk lijkt me.
Het enige probleem is mogelijk dat je bij een te lage taxatie minder hypotheek kan krijgen en dus meer spaargeld moet gebruiken, dat er misschien niet is?
Ja, als er een bepaalde waarde is zal er ineens wel veel meer spaargeld bij moeten. Daarnaast is mijn partner zzp'er wat ook op paar punten niet meehelpt en zoals gezegd oplopende rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
[...]

Ja, als er een bepaalde waarde is zal er ineens wel veel meer spaargeld bij moeten. Daarnaast is mijn partner zzp'er wat ook op paar punten niet meehelpt en zoals gezegd oplopende rente.
Maar je hebt de koopsom toch al afgesproken? Enige reden die ik kan verzinnen is dat je de taxatie dan niet te hoog zou willen om onder de NHG grens te blijven, maar misschien mis ik iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:01
[...]

Nee hoor, voor NHG geldt alleen de verkoopprijs. Die taxatiewaarde mag best hoger zijn.

Voorbeeldje:
- Je koopt een huis voor 350k
- Het huis wordt getaxeerd op 360k
- De verkoopprijs valt onder de NHG-grens (355k in 2022), je kunt dus een hypotheek met NHG afsluiten

Andersom:
- Je koopt een huis voor 360k
- Het huis wordt getaxeerd op 350k
- De verkoopprijs valt boven de NHG-grens (355k in 2022), je kunt dus géén hypotheek met NHG afsluiten

Ook het verkrijgen van de hypotheek zie ik geen probleem in op het moment dat de taxatiewaarde hoger is (sterker nog, de bank ziet juist liever een hogere taxatiewaarde dan een lagere, want dat huis is hun onderpand). Het is juist een probleem als de taxatiewaarde lager is dan de verkoopprijs, want je kunt tegenwoordig niet meer dan 100% van de taxatiewaarde financieren dus dan zal er eigen geld bij moeten.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:51:
[...]

Nee hoor, voor NHG geldt alleen de verkoopprijs. Die taxatiewaarde mag best hoger zijn.

Voorbeeldje:
- De verkoopprijs valt onder de NHG-grens (355k in 2022), je kunt dus een hypotheek met NHG afsluiten

Andersom:
- De verkoopprijs valt boven de NHG-grens (355k in 2022), je kunt dus géén hypotheek met NHG afsluiten

Ook het verkrijgen van de hypotheek zie ik geen probleem in op het moment dat de taxatiewaarde hoger is (sterker nog, de bank ziet juist liever een hogere taxatiewaarde dan een lagere, want dat huis is hun onderpand). Het is juist een probleem als de taxatiewaarde lager is dan de verkoopprijs, want je kunt tegenwoordig niet meer dan 100% van de taxatiewaarde financieren dus dan zal er eigen geld bij moeten.
Dit klopt echt niet

Bron: Ik heb net een hypotheek (355k) afgesloten met NHG voor een huis dat ik voor 367k heb gekocht. Dit is echt een stuk misinformatie uit dit topic dat ik zelf ook mee heb genomen naar mijn hypotheekadviseur die het vervolgens bij NHG zelf gechecked heeft. Het staat erg onduidelijk op de site van NHG, maar het gaat om het laagste van de taxatie of de koopsom.

Zie ook: https://www.nhg.nl/faq/pr...jk-is-aan-de-kostengrens/

[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 19-04-2022 12:01 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
MrAngry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:59:
[...]
Het staat erg onduidelijk op de site van NHG, maar het gaat om het laagste van de taxatie of de koopsom.

Ja dit dus ! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:59
Hoe kijken jullie naar de "duurste woning in de straat"?

Ik heb een mooie huis bezichtigd die ik graag zou willen kopen. Nu is de prijs iets wat ik kan betalen. Echter is de woning wel bijna 2ton duurder dan de woningen in de zelfde straat. De huizen zijn allemaal anders en nauwelijks aangepakt, behalve dit huis. Deze is geheel opnieuw "bekleed".

Mijn aankoopmakelaar noemde dit op. Hij zei letterlijk, ja mensen haken vaak af voor de duurste woning in de straat, want de stijging zal altijd minder zijn dan van de overige woningen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:51
kx22 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:20:

Ik heb een mooie huis bezichtigd die ik graag zou willen kopen. Nu is de prijs iets wat ik kan betalen. Echter is de woning wel bijna 2ton duurder dan de woningen in de zelfde straat. De huizen zijn allemaal anders en nauwelijks aangepakt, behalve dit huis. Deze is geheel opnieuw "bekleed".

Mijn aankoopmakelaar noemde dit op. Hij zei letterlijk, ja mensen haken vaak af voor de duurste woning in de straat, want de stijging zal altijd minder zijn dan van de overige woningen.
En wat nou als je een woning ziet voor exact dat wat het is; een plek om in te wonen. Ipv een object wat meer geld waard moet worden.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30

Dit is wat mij betreft precies waar het fout zit in de woningmarkt. Koop het huis, omdat jij het kan betalen, jezelf er graag ziet wonen en waar je een deel van je leven doorbrengt. ;)

@Flix20 was me net voor :+

[ Voor 7% gewijzigd door Willem30 op 19-04-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:59
Flix20 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:22:
[...]

En wat nou als je een woning ziet voor exact dat wat het is; een plek om in te wonen. Ipv een object wat meer geld waard moet worden.
Dus het zou jullie niets uitmaken en jullie zouden gewoon erop bieden?

[ Voor 5% gewijzigd door kx22 op 19-04-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:27:
[...]

Ja hoor, maar wel met een goeie bouwtechnische keuring, flippers kan je niet op de blauwe ogen geloven.

En 200k is trouwens echt hoog, dan moet er constructief ook iets gewijzigd zijn en dan kom
Je weer op die keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
MrAngry schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:59:
[...]

Dit klopt echt niet

Bron: Ik heb net een hypotheek (355k) afgesloten met NHG voor een huis dat ik voor 367k heb gekocht. Dit is echt een stuk misinformatie uit dit topic dat ik zelf ook mee heb genomen naar mijn hypotheekadviseur die het vervolgens bij NHG zelf gechecked heeft. Het staat erg onduidelijk op de site van NHG, maar het gaat om het laagste van de taxatie of de koopsom.

De hoogte van je hypotheek doet er sowieso niet toe, want op een huis van 700k een hypotheek van 350k afsluiten zorgt er niet ineens voor dat je voor een hypotheek met NHG kunt kiezen (m.a.w., geen idee wat ik met de hoogte van die hypotheek van - in dit geval - 355k moet). Ik heb mijn huis bijvoorbeeld ook niet volledig gefinancierd (maar zat wel recht op de NHG-grens voor wat betreft de koopsom, als ik ook maar een eurocent meer had geboden had ik er niet meer voor in aanmerking gekomen).

Het lijkt er echter op dat je wel gelijk hebt voor wat betreft de kostengrens dat je inderdaad de laagste van de koopsom of taxatiewaarde aan mag houden, al lijkt daar behoorlijk wat desinformatie over te zijn (veel websites beweren iets anders, wat mij ook op het verkeerde been heeft gezet). Echter, dat doet vermoeden dat @Willem30 op een huis doelt met een een koopsom die boven de NHG-grens ligt en hoopt dat hij er via de taxatie toch nog onder kan blijven. Dat vind ik wel een behoorlijk risico als je daarvan afhankelijk bent. De koopsom heb je immers in de hand, de taxatiewaarde niet.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:40:
[...]

Het lijkt er echter op dat je wel gelijk hebt voor wat betreft de kostengrens dat je inderdaad de laagste van de koopsom of taxatiewaarde aan mag houden, al lijkt daar behoorlijk wat desinformatie over te zijn (veel websites beweren iets anders, wat mij ook op het verkeerde been heeft gezet). Echter, dat doet vermoeden dat @Willem30 op een huis doelt met een een koopsom die boven de NHG-grens ligt en hoopt dat hij er via de taxatie toch nog onder kan blijven. Dat vind ik wel een behoorlijk risico als je daarvan afhankelijk bent. De koopsom heb je immers in de hand, de taxatiewaarde niet.
Ik ga hier niet al mijn persoonlijke details delen maar het zit rond NHG. Adviseur heeft ons geadviseerd om binnen NHG te blijven ivm rente,etc. Ben er niet van afhankelijk maar hoe minder eigen geld er nodig is, hoe gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:48:
[...]

Ik ga hier niet al mijn persoonlijke details delen maar het zit rond NHG. Adviseur heeft ons geadviseerd om binnen NHG te blijven ivm rente,etc. Ben er niet van afhankelijk maar hoe minder eigen geld er nodig is, hoe gunstiger.
Ik zat in dezelfde situatie vorig jaar en heb er dus voor gekozen om met mijn bod al binnen NHG te blijven (ik was dus niet afhankelijk van de uitkomst van de taxatie om te weten of ik NHG kon krijgen of niet, even ongeacht of het dan nog haalbaar was of niet). Ik heb destijds strak het maximum geboden, in mijn geval dus 325k (tegenwoordig mag je dus tot 355k, of nog iets hoger als je energiebesparende maatregelen neemt).

Ik zou er qua bod echt goed over nadenken wat je doet, want een klein bedrag extra op je bod kan je onder de streep behoorlijk wat extra geld kosten op het moment dat je daarmee de NHG-grens passeert. Voor mij had één euro meer bij mijn bod ervoor gezorgd dat ik van een hypotheekrente rond de 1,2% naar ergens tussen de 1,7 en 1,8% zou gaan, onder de streep kost dat natuurlijk aardig wat geld (zelfs na aftrek van de kosten voor de NHG zelf). Stel, ik had dat risico wel genomen (hopende dat hij voor een lager bedrag getaxeerd zou worden) was ik de pineut geweest want bij mij viel de taxatie 5k hoger (330k) uit dan de aankoopprijs (325k), dan had ik dus niet meer voor NHG in aanmerking gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als de bekleding naar je zin is dan ist toch prima?
Als je een bestaande woning voorziet van een hip zwart keuken eiland van 40k zie je dat ook niet per se in de prijs terug.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
kx22 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:27:
[...]

Als het een woning is welke ik het geld waard zou vinden zonder twijfel.
Wel zou ik goed naar de afwerking kijken en met een kritische bouwkundige blik naar het pand kijken.
Belangrijk om te zien of het huis goed is aangepakt, of enkel cosmetisch nieuw likje verf, muurtje stucen en doorzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:51:
[...]

Voorbeeldje:

Andersom:

Het is net ook al door een ander aangegeven, maar ik wil vanuit mijn kant ook nog even de bevestiging geven: dit klopt inderdaad niet, maar blijft wel steeds terugkomen in dit topic.

In mijn geval een woning gekocht met een vraagprijs van EUR 350k, taxatie op EUR 355k, hypotheeksom op EUR 355k en koopsom op EUR 385k. Onlangs de hypotheek offerte ontvangen met daarin NHG en de rente die daar bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:54:
[...]
Ik zou er qua bod echt goed over nadenken wat je doet, want een klein bedrag extra op je bod kan je onder de streep behoorlijk wat extra geld kosten op het moment dat je daarmee de NHG-grens passeert. Voor mij had één euro meer bij mijn bod ervoor gezorgd dat ik van een hypotheekrente rond de 1,2% naar ergens tussen de 1,7 en 1,8% zou gaan, onder de streep kost dat natuurlijk aardig wat geld (zelfs na aftrek van de kosten voor de NHG zelf). Stel, ik had dat risico wel genomen (hopende dat hij voor een lager bedrag getaxeerd zou worden) was ik de pineut geweest want bij mij viel de taxatie 5k hoger (330k) uit dan de aankoopprijs (325k), dan had ik dus niet meer voor NHG in aanmerking gekomen.
Op dit punt zitten we nu ook. ;)
Later vandaag of morgen komt ons taxatierapport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:16:
[...]

Op dit punt zitten we nu ook. ;)
Later vandaag of morgen komt ons taxatierapport.
Spannend! Wij krijgen ook vandaag of morgen ons taxatierapport en zweven ook zo rond de NHG grens. Ik ben benieuwd. Vrijdag aan de telefoon gaf de taxateur aan rond de 350k uit te komen dus dan zouden we er net onder zitten. Maakt voor ons niet per se uit qua financierbaarheid maar zou wel fijn zijn als we in ieder geval zelf de keuze hebben om wel of niet voor NHG te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Voor de mensen die NHG afsluiten bij hun hypotheek; wat doen jullie met de rentevaste periode?

Onze hypotheek adviseur vermelde laatst dat bij NHG de rente niet kan worden meegenomen indien je verhuist. Ik kan dit echter nergens vinden, ook niet in de voorwaarden.

Wij hebben echter wel de rente voor 20 jaar vastgezet, maar ik acht de kans niet heel groot dat we langer dan 10 jaar in deze woning blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Gautama schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:22:
Voor de mensen die NHG afsluiten bij hun hypotheek; wat doen jullie met de rentevaste periode?

Onze hypotheek adviseur vermelde laatst dat bij NHG de rente niet kan worden meegenomen indien je verhuist. Ik kan dit echter nergens vinden, ook niet in de voorwaarden.

Wij hebben echter wel de rente voor 20 jaar vastgezet, maar ik acht de kans niet heel groot dat we langer dan 10 jaar in deze woning blijven wonen.
Ja dat is ook van de redenen waarom ik nu nog zou twijfelen om NHG af te sluiten, we wonen naar verwachting +- 10 jaar in de woning die we nu kopen. Dus wellicht is het toch slimmer om niet NGH te kiezen en dan wel 20 of 30 jaar vast te zetten, zodat we de huidige rente tegen die tijd dan kunnen meenemen naar een nieuwe woning.. Maar deze week hebben we nog overleg met onze hypotheekadviseur dus hopelijk kan hij dan wat scenario's voor ons doorrekenen.

Ik begreep namelijk ook dat je de NGH rente sowieso niet kan meeverhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0

Je kunt de NHG rentetarieven niet meenemen als je nieuwe woning boven de NHG grens zit. Dus dan kun je niks meeverhuizen. Bedoelt de adviseur dat wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
THM0 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:26:
[...]

Je kunt de NHG rentetarieven niet meenemen als je nieuwe woning boven de NHG grens zit. Dus dan kun je niks meeverhuizen. Bedoelt de adviseur dat wellicht?
NHG is huis gebonden, niet hypotheek gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
NHG is woning gebonden. Echter als je een woning koopt welke ook onder de NHG grens ligt, hoef je niet nogmaals de NGH aanvraag kosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Flix20 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:30:
NHG is woning gebonden. Echter als je een woning koopt welke ook onder de NHG grens ligt, hoef je niet nogmaals de NGH aanvraag kosten te betalen.
https://www.blgwonen.nl/hypotheken/hypotheek-meenemen.html

Hier zeggen ze van wel?

"Nationale Hypotheek Garantie meenemen naar je nieuwe huis
Heb je jouw oude huis gekocht met Nationale Hypotheek Garant (NHG)? Kijk dan goed of het kopen van je nieuwe huis hier gevolgen voor heeft.

Als het aankoopbedrag van je nieuwe huis (inclusief verbouwkosten) niet hoger is dan €355.000 kom je weer in aanmerking voor NHG. NHG is echter huis gebonden, dus als je je oude huis verkoopt, vervalt de Nationale Hypotheek Garantie. Daarom moet je NHG, als je daar met je nieuwe huis weer voor in aanmerking komt, opnieuw aanvragen. Je moet dan ook de bijbehorende kosten weer betalen.

Heb je je oude woning gekocht met NHG, maar ligt je nieuwe huis boven de grens van €355.000? Dan kom je met je nieuwe huis niet in aanmerking voor NHG. Zodra je jouw oude huis verkoopt, vervalt automatisch de NHG. Voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie betaal je vaak een lagere rente dan voor een hypotheek zonder NHG. Informeer bij jouw hypotheekverstrekker wat de gevolgen zijn voor je hypotheekrente als je een huis koopt waarmee je niet meer in aanmerking komt voor NHG."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
THM0 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:26:
[...]

Dat benoemde hij inderdaad nog apart, maar dat stond los van zijn eerdere opmerking dat NHG sowieso niet mee te verhuizen is ongeacht de koopsom van de nieuwe woning.

Achteraf twijfel ik nu wel een beetje of we verstandig hebben gedaan aan 20 jaar vast op NHG. Scheelt toch EUR 50 bruto per maand.

Het is natuurlijk ook wel reëel om te verwachten dat de volgende woning die we kopen van hogere waarde zal zijn, ongeacht of we wel of niet NHG zouden kunnen meeverhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:22:
[...]

De belastingdienst ziet het als een beleggingsobject, waardoor het geen vreemde gedachtegang is dat een huizenkoper het ook als een beleggingsobject ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe

Wij hebben ook 20 jaar vast met NHG gekozen, maar wij hebben onze woning redelijk 'op de groei' gekocht dus verwacht eerlijk gezegd niet dat wij er na 10 jaar (inmiddels nog 9) al weg zullen gaan, ik verwacht er toch op z'n minst zo'n 15 jaar te blijven wonen en misschien nog wel langer (afhankelijk van de financiële en persoonlijke situatie uiteraard, maar dat blijft natuurlijk koffiedik kijken). We mikken er ook op om hem in 20 jaar af te betalen dus dat leek ons een mooie periode om de rente voor vast te zetten (er zijn mensen die hem - zeker vorig jaar - nog langer vastzetten i.v.m. de lage rente maar dat leek ons dus niet verstandig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 19:46
Ik kon als starter eerst 262k lenen, maar nu nog maar 247k en dat in amper 4 maanden tijd. In die tijd heb ik natuurlijk niet 15k kunnen sparen. Niet gedacht dat de rente zo snel zou oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gautama
noslen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:10:
Ik kon als starter eerst 262k lenen, maar nu nog maar 247k en dat in amper 4 maanden tijd. In die tijd heb ik natuurlijk niet 15k kunnen sparen. Niet gedacht dat de rente zo snel zou oplopen.
Ik zou zeggen dat het haast niet anders kan dan dat dit zich uiteindelijk ook moet gaan uitten in de verkoopprijzen van huizen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:15
noslen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:10:
Wij hebben het zelfde, en niet alleen kan ik minder lenen, maar mijn maandlasten van de 20 en 30 jaars lening zijn hoger bij een max hypotheek dan 2 maanden geleden. Wij hebben het geluk dat we wel heel veel spaargeld hebben als starter, maar wij zij tot de conclusie gekomen dat waar we 2 weken geleden een bod konden doen voor 500K, dat dat er nu niet meer inzit en wij met 10K minstens moeten zakken met het maximale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Herrfunkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:20:
Een hypotheek is een onderpand. Jij krijgt een hypothecaire lening: de bank neemt een hypotheek (onderpand) op jouw huis in ruil voor een lening met bepaalde voorwaarden. Daarom kun je de hypotheek niet meenemen, maar wel de rente condities van de vorige hypothecaire lening
Je heb gelijk, ja mensen gebruiken vaak de woord "hypotheek" om een "hypothecaire lening" te bedoelen, dit is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Gautama schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:24:
[...]

Ik zou zeggen dat het haast niet anders kan dan dat dit zich uiteindelijk ook moet gaan uitten in de verkoopprijzen van huizen...
Uiteindelijk? Doet het zo te zien nu al een beetje :) (al is het aanbod nog steeds schaars dus het is zeker geen vrije val vooralsnog)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gautama schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:24:
[...]

Net als met de prijsstijging van huizen hangt ook een prijsdaling niet alleen vast aan het feit of de rente stijgt of daalt..

Want tegenover de stijging van de rente staat ook een hoge inflatie - die inflatie zorgt vervolgens voor hogere looneisen en - gemiddeld genomen - hogere loonstijgingen. Waardoor de leenruimte weer groter wordt.
En de stijging van de kosten (bij een hogere rente) worden gedempt door de HRA.
Plus er is een tekort aan arbeiders / werknemenrs, dus lage werkloosheid en betere onderhandelingspositie (voor hoger salaris).

En / maar belangrijkste factor is wellicht nog wel de blijvend hoge huren (mede door de inflatie) - wat het voordeel van kopen weer vergroot (als steeds meer mensen steeds meer huur moeten betalen zullen er ook steeds meer uit die groep willen kopen om op die manier kapitaal op te bouwen. Daarnaast zet je bij kopen je maandlasten vast, waar bij huren deze nogsteeds elk jaar hoger worden.).

Maar goed - gelukkig hebben we een heel topic voor deze discussie waar dit allemaal besproken wordt :-) : Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6

[ Voor 4% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 19-04-2022 16:47 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 19:46
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:26:
[...]

Wij hebben het zelfde, en niet alleen kan ik minder lenen, maar mijn maandlasten van de 20 en 30 jaars lening zijn hoger bij een max hypotheek dan 2 maanden geleden. Wij hebben het geluk dat we wel heel veel spaargeld hebben als starter, maar wij zij tot de conclusie gekomen dat waar we 2 weken geleden een bod konden doen voor 500K, dat dat er nu niet meer inzit en wij met 10K minstens moeten zakken met het maximale.
Dan hebben jullie echt geluk gehad en nog tegen een mooie rente vast kunnen zetten. Ik zag een eerdere reactie van jou over zoeken in een lagere klasse. Dat is wat ik nu doe, maar ik merk wel dat er dan meer concurrentie is. Was er nou maar meer aanbod |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Weer een stomme vraag van mij, maar voor een renteaanbod heb je toch geen taxatierapport/woning nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 00:47
Morika schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:40:
Weer een stomme vraag van mij, maar voor een renteaanbod heb je toch geen taxatierapport/woning nodig?
Check https://www.hypotheek24.n...krente/volledig-overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Morika schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:40:
Nee maar wel een onderpand. De hypotheekadviseur kan een renteaanbod aanvragen als je een bod gedaan hebt. Dan zet hij de rente vast voor als het bod geaccepteerd word. Dat word nu veel gedaan omdat de rente steeds stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:48:
[...]

Nee maar wel een onderpand. De hypotheekadviseur kan een renteaanbod aanvragen als je een bod gedaan hebt. Dan zet hij de rente vast voor als het bod geaccepteerd word. Dat word nu veel gedaan omdat de rente steeds stijgt.
Dus zonder een actieve bod krijg ik geen renteaanbod? Hoe werkt het dan als mensen zonder voorbehoud van financiering bieden? Betalen die de volle koopsom meteen zonder hypotheek? Of krijgen ze dan de hypotheekofferte zo snel geregeld?

edit: En als mijn bod niet wordt geaccepteerd, en ik een nieuwe bod op een andere woning doe, moet ik een nieuwe renteaanbod aanvragen bij de hypotheekverstrekker?

[ Voor 12% gewijzigd door Morika op 19-04-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Morika schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:26:
[...]

Dus zonder een actieve bod krijg ik geen renteaanbod? Hoe werkt het dan als mensen zonder voorbehoud van financiering bieden? Betalen die de volle koopsom meteen zonder hypotheek? Of krijgen ze dan de hypotheekofferte zo snel geregeld?

edit: En als mijn bod niet wordt geaccepteerd, en ik een nieuwe bod op een andere woning doe, moet ik een nieuwe renteaanbod aanvragen bij de hypotheekverstrekker?
Daar is, geloof ik, geen eenduidig antwoord op te geven. Eea is afhankelijk van de hypotheekverstrekker; waar de een mogelijk op bestaande aanvragen wel wijzigingen toestaat zonder aanpassing van de rente zal het bij een andere niet of in mindere mate mogelijk zijn.

Wat betreft zonder voorbehoud; dat kan van alles zijn:
- nemen een risico dat ze de hypotheek wel krijgen
- hebben zelf veel vermogen (overwaarde, jubelton, spaargeld of noem maar op)
- wegens een eerder traject of berekening zekerheid van haalbaarheid hebben
- ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]

Sommige banken (in ieder geval 1) werken met een hypotheekverklaring voor starters, incl renteaanbod dat enkele weken geldig is. Op basis van je financiële situatie berekent de bank welke hypotheek voor jou goed haalbaar is en stelt daar een hypotheekverklaring voor op. Daarmee sta je steviger bij het uitbrengen van een bod en kun je dus bijvoorbeeld overwegen om zonder voorbehoud van financiering te bieden. Je weet immers al dat de bank je bij dat bod een hypotheek zal verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Mijn ervaring is dat ik heb een makelaar met een direct lijntje naar mijn hypotheekadviseur. Dus als ik een bod wil doen dan gaat er eerst een telefoontje naar mijn adviseur met de vraag kan het, en tegen welke voorwaarde. Mijn adviseur belt mij met de huidige standen en wat wij willen. Makelaar doet vervolgens een bod zonder voorbehoud, adviseur vraagt meteen een renteaanbod aan bij een verstrekker. Daarnaast helpt het enorm voor alle partijen als alle documenten geupload zijn naar de adviseur zodat het dossier gelijk verstuurd kan worden naar de verstrekker voor de goedkeuring. Als er geen lijken in de kast zitten(negatieve BKR registratie) kan er weinig misgaan.

Gouden tip is wel, goed luisteren naar het advies van jouw makelaar en hypotheekadviseur...

[ Voor 3% gewijzigd door spijkerhoofd op 20-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

Een voorbehoud financiering is gewoon bedoelt om de koopovereenkomst nog te kunnen annuleren als de financiering onverhoopt niet rondkomt, dat heeft vrij weinig te maken met kopen zonder hypotheek. Als je gewoon je zaakjes op orde hebt, alle relevante info duidelijk hebt en er weinig tot geen onzekere factoren zijn, dan is in veel gevallen zo'n voorbehoud financiering een overbodige luxe.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 08:15
[...]

Nee, je gaat namelijk pas betalen/ hebt de hypotheek pas echt nodig als je naar de notaris gaat.
Dus stel je koopt 1 mei een woning met overdracht 1 sept. Dan heb je tot 1 sept de tijd om de hypotheek rond te maken.

edit:
zoals hieronder terecht aangemerkt:
Je moet dan wel eerder die waarborgsom overmaken of een bankgarantie fixen..
Dit kan uit eigen middelen, via bv je eigen bank of toekomstige hyptoheek.

Bieden zonder voorbehoud financiering zou ik eerder doen als je gewoon een goede zak cash hebt en de 10% uit eigen middelen kan betallen

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 20-04-2022 11:00 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Maar is het niet standaard zo dat je na een x aantal weken moet zorgen voor 10% van de koopsom dan wel een bankgarantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

coazter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:19:
Maar is het niet standaard zo dat je na een x aantal weken moet zorgen voor 10% van de koopsom dan wel een bankgarantie?
Bankgarantie heb je zo geregeld. Zijn de kosten ook niet echt en staat compleet los van de hypotheek. Je kunt ook alvast 10% overmaken naar de derdengeldenrekening van de notaris inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:29:
[...]

Bankgarantie heb je zo geregeld. Zijn de kosten ook niet echt en staat compleet los van de hypotheek. Je kunt ook alvast 10% overmaken naar de derdengeldenrekening van de notaris inderdaad.
Welke bank geeft nou een bankgarantie af voor aankoop woning zonder akkoord op hypotheek? Staat helemaal niet los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:31:
[...]

Welke bank geeft nou een bankgarantie af voor aankoop woning zonder akkoord op hypotheek? Staat helemaal niet los van elkaar.
Zeker wel. Dat is vaak ook een totaal andere partij dan je geldverstrekker (Nationale Waarborg BV bijvoorbeeld). Je kunt bankgaranties overigens ook voor andere zaken gebruiken dan de aankoop van een woning. Maar als "gewone consument" heb je daar meestal niet mee te maken.

OK, als jij een bekende wanbetaler bent, dan krijg je die garantie waarschijnlijk niet. :) En als je een huis wil kopen met hypotheek, heb je meestal wel een renteaanbod nodig. Maar op dat moment is de hypotheek nog niet akkoord.

Een bankgarantie is precies bedoeld voor de situatie waarin de koper zijn zaakjes niet geregeld krijgt en dus een boete verschuldigd is aan de verkoper. De partij die de garantie heeft afgegeven keert dan uit en heeft dan een vordering op de (wannabee) koper.

Je zou zelfs een bankgarantie kunnen kiezen, zonder dat je een hypotheek nodig hebt voor de aankoop. Zo op het eerste oog niet heel zinnig, maar er zijn vast situaties waarin dat handig zou kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-04-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:37:
[...]

Zeker wel. Dat is vaak ook een totaal andere partij dan je geldverstrekker (Nationale Waarborg BV bijvoorbeeld). Je kunt bankgaranties overigens ook voor andere zaken gebruiken dan de aankoop van een woning. Maar als "gewone consument" heb je daar meestal niet mee te maken.

OK, als jij een bekende wanbetaler bent, dan krijg je die garantie waarschijnlijk niet. :) En als je een huis wil kopen met hypotheek, heb je meestal wel een renteaanbod nodig. Maar op dat moment is de hypotheek nog niet akkoord.

Een bankgarantie is precies bedoeld voor de situatie waarin de koper zijn zaakjes niet geregeld krijgt en dus een boete verschuldigd is aan de verkoper. De partij die de garantie heeft afgegeven keert dan uit en heeft dan een vordering op de (wannabee) koper.

Je zou zelfs een bankgarantie kunnen kiezen, zonder dat je een hypotheek nodig hebt voor de aankoop. Zo op het eerste oog niet heel zinnig, maar er zijn vast situaties waarin dat handig zou kunnen zijn.
Ja nou nogal uitzonderlijk dus dat je dat geregeld gaat krijgen en alleen in bijzondere situaties, bijv als je alles uit eigen middelen gaat betalen die nog vrij moeten komen.
Voor de gewone mens die een hypotheek nodig heeft krijg je de bankgarantie als onderdeel van de hypotheek. En die krijg je pas als de geldverstrekker akkoord heeft gegeven op de hypotheek. Daarom loopt het voorbehoud financiering normaal gesproken ook af op hetzelfde moment dat je de bankgarantie of waarborgsom bij de notaris moet hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:02:
[...]

Ja nou nogal uitzonderlijk dus dat je dat geregeld gaat krijgen en alleen in bijzondere situaties, bijv als je alles uit eigen middelen gaat betalen die nog vrij moeten komen.
Voor de gewone mens die een hypotheek nodig heeft krijg je de bankgarantie als onderdeel van de hypotheek. En die krijg je pas als de geldverstrekker akkoord heeft gegeven op de hypotheek. Daarom loopt het voorbehoud financiering normaal gesproken ook af op hetzelfde moment dat je de bankgarantie of waarborgsom bij de notaris moet hebben liggen.
Het is gewoon niet waar. Je KUNT een bankgarantie regelen via dezelfde partij als waar je de hypotheek regelt. Maar dat hoeft helemaal niet. Ik heb dit huis in december 2020 gekocht en de bankgarantie is helemaal niet geregeld bij dezelfde partij. Die is al geregeld nog voor de hypotheek echt helemaal rond was. Een renteaanbod is echt voldoende om elders een bankgarantie te kunnen regelen. In ons geval leek het rondkomen van de hypotheek vertraging op te lopen. Dus hebben we elders eerder een bankgarantie geregeld. Kost net iets minder dan 1 procent van het garantiebedrag.

Datum einde voorbehoud financiering en datum garantstelling kunnen ook gewoon 2 verschillende data zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is niet waar, en het staat wel degelijk los van elkaar. Je kan prima een hypotheek hebben (al dan niet met financieringsvoorbehoud) zonder bankgarantie, bijvoorbeeld als je zelf de 10% uit eigen middelen kan voldoen en die alvast naar de derdenrekening van de notaris overmaakt. En je kan ook geen hypotheek hebben, maar wel een bankgarantie. Het één heeft echt bijzonder weinig te maken met het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Kurma schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:27:
[...]

Dat is niet waar, en het staat wel degelijk los van elkaar. Je kan prima een hypotheek hebben (al dan niet met financieringsvoorbehoud) zonder bankgarantie, bijvoorbeeld als je zelf de 10% uit eigen middelen kan voldoen en die alvast naar de derdenrekening van de notaris overmaakt. En je kan ook geen hypotheek hebben, maar wel een bankgarantie. Het één heeft echt bijzonder weinig te maken met het ander.
Het gaat om bankgarantie zonder hypotheek, niet andersom.
De bankgarantie krijg je als de bank overtuigd is dat jij het geld gaat hebben om die koop af te ronden (of de boete zelf kunt betalen). Als je het geld zelf hebt heb je sowieso eigenlijk geen bankgarantie nodig, want dan kun je gewoon de waarborgsom overmaken.

Maar nu ga je naar de bank voor die waarborgsom. Dan heb je bijvoorbeeld een scenario waarin je zegt: ik passeer mijn nieuwe woning op 1 december. Maar hier heb je mijn definitieve koopovereenkomst huidige woning die passeert op 15 november. Met die opbrengst kan ik de koop vrijwel volledig betalen. En hier mijn spaarsaldo voor het restant.
Prima, krijg je vast een bankgarantie want je kunt meer dan aannemelijk maken dat je de middelen op tijd beschikbaar hebt om de koop gestand te doen, of op zijn minst het bedrag van de bankgarantie op te hoesten.

Maar in het geval dat je voor een significant deel van de koopsom een hypotheek nodig hebt die nog niet rond is, neemt een bank een enorm risico om die bankgarantie af te geven. Als de koop niet rondkomt dienen ze die namelijk gestand te doen en het bedrag over te maken naar de notaris.
Dat is nogal een risico voor een bank. Waarom zouden ze dat risico nemen? Dan zegt een bank: joh betaal lekker zelf even die waarborgsom.

Dus nogmaals mijn punt: ja het kan, bankgarantie zonder hypotheek, maar het is nogal uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:48:
[...]

De bankgarantie krijg je als de bank overtuigd is dat jij het geld gaat hebben om die koop af te ronden (of de boete zelf kunt betalen). Als je het geld zelf hebt heb je sowieso eigenlijk geen bankgarantie nodig, want dan kun je gewoon de waarborgsom overmaken.
Daar kunnen prima redenen voor zijn. Liquiditeitspositie, of wellicht zijn de kosten voor de bankgarantie lager dan het misgelopen rendement. Je denkt hier echt te beperkt over.
...
Dus nogmaals mijn punt: ja het kan, bankgarantie zonder hypotheek, maar het is nogal uitzonderlijk.
Losse bankgaranties komen echt veel vaker voor dan jij denkt. Verder: jouw punt was dat de bankgarantie niet losstond van een hypothecaire lening. Dat is onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:16
THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:48:
[...]

Maar nu ga je naar de bank voor die waarborgsom. Dan heb je bijvoorbeeld een scenario waarin je zegt: ik passeer mijn nieuwe woning op 1 december. Maar hier heb je mijn definitieve koopovereenkomst huidige woning die passeert op 15 november. Met die opbrengst kan ik de koop vrijwel volledig betalen. En hier mijn spaarsaldo voor het restant.
Prima, krijg je vast een bankgarantie want je kunt meer dan aannemelijk maken dat je de middelen op tijd beschikbaar hebt om de koop gestand te doen, of op zijn minst het bedrag van de bankgarantie op te hoesten.

Maar in het geval dat je voor een significant deel van de koopsom een hypotheek nodig hebt die nog niet rond is, neemt een bank een enorm risico om die bankgarantie af te geven. Als de koop niet rondkomt dienen ze die namelijk gestand te doen en het bedrag over te maken naar de notaris.
Dat is nogal een risico voor een bank. Waarom zouden ze dat risico nemen? Dan zegt een bank: joh betaal lekker zelf even die waarborgsom.

Bank garantie is niets anders dan een verzekering..
Stel je hebt een garantie nodig voor 30-40k, deze kost meestal 1% van de waarde van de garantie, dus 300-400 euro in dit geval.

Die 30-40k zal dus ook niet bij de notaris gestort worden, alleen de garantie ligt daar dat die partij voor 30-40k garant staat..

Als jij je afspraken niet na komt en de koop gaat niet door, dan zal die garantie omgezet worden in euro's, de verkoper krijgt dan zijn centen, en jij krijgt als koper de claim om het geld op te hoesten..
Dit kan op 2 manieren, gelijk betalen, of je gaat een lening aan met de garantie verstrekker.
.
De garantie verstrekker hoeft dus alleen maar op basis van jou inkomen te toesten of jij een lening van 30-40k kan dragen..

Wij hebben voor ons nieuwe huis ook een garantie genomen, ook al kunnen we het zelf ophoesten.
In ons geval zou dat bijna al het spaargeld betekenen, daarom maar voor een garantie gekozen, ik wil nog wel de beschikking blijven houden over mijn geld.. Stel de auto gaat ineens kapot etc..

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 20-04-2022 11:04 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Kurma schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:56:
[...]
Losse bankgaranties komen echt veel vaker voor dan jij denkt. Verder: jouw punt was dat de bankgarantie niet losstond van een hypothecaire lening. Dat is onjuist.
Ja maar mijn opmerking was in context van een vraag van iemand over het bieden zonder voorbehoud financiering, en wanneer je dan de hypotheekaanvraag kunt doen en de rente kunt vastzetten voor je bod, en hoe het dan zit met de waarborgsom/bankgarantie.

Daar werd vervolgens op gereageerd met 'bankgarantie heb je zo geregeld, staat los van de hypotheek'.
Dat is gewoon slecht advies wat in veel gevallen niet op gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 20-04-2022 11:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurma
THM0 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:03:
[...]

Ja maar mijn opmerking was in context van een vraag van iemand over het bieden zonder voorbehoud financiering, en wanneer je dan de hypotheekaanvraag kunt doen en de rente kunt vastzetten voor je bod, en hoe het dan zit met de waarborgsom/bankgarantie.

Daar werd vervolgens op gereageerd met 'bankgarantie heb je zo geregeld, staat los van de hypotheek'.
Dat is gewoon slecht advies wat in veel gevallen niet op gaat.
Het staat los van de hypotheek. Ik kan er echt niks anders over zeggen. Maar goed, als jij héél graag gelijk wil hebben: je hebt gelijk hoor jongen! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Bedankt voor de info allemaal! Ik ben inderdaad een starter (zonder BKR registratie gelukkig en andere zaken) met voldoende eigen middelen voor de eventuele 10% waarborgsom e.d. Ik heb al twee oriënterende gesprekken gehad bij twee banken, maar de renteaanbod is toen niet ter sprake gekomen (wel hebben ze toen aangegeven dat ze weinig problemen voorzien om een hypotheek te verstrekken). Maar ik wil vooral de renteaanbod in verband met de stijgende rente en dat ik was steviger in mijn schoenen sta bij het uitbrengen van een bod (ik heb op dit moment nog geen aankoopmakelaar). Ik ga dan toch even de banken bellen om te kijken wat er mogelijk is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 08:15
Morika schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:53:
Bedankt voor de info allemaal! Ik ben inderdaad een starter (zonder BKR registratie gelukkig en andere zaken) met voldoende eigen middelen voor de eventuele 10% waarborgsom e.d. Ik heb al twee oriënterende gesprekken gehad bij twee banken, maar de renteaanbod is toen niet ter sprake gekomen (wel hebben ze toen aangegeven dat ze weinig problemen voorzien om een hypotheek te verstrekken). Maar ik wil vooral de renteaanbod in verband met de stijgende rente en dat ik was steviger in mijn schoenen sta bij het uitbrengen van een bod (ik heb op dit moment nog geen aankoopmakelaar). Ik ga dan toch even de banken bellen om te kijken wat er mogelijk is!
Ik heb destijds een gesprek gehad met een financieladviseur/hypotheek verstrekker.
Die rekende dan op het scherm uit wat voor hypotheekrente ik kon verwachten bij verstrekker die bij mij pastte en welke maandlasten daarbij hoorden.

Dat is geen renteaanbod, dat kon ik pas aanvragen nadat ik echt een woning rond had en de aanvraag ging doen. Echter het gaf mij genoeg informatie wat de maandlasten zouden worden en hoeveel geld ik moest reserveren voor overbieden & waarborgsom

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Morika schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:53:
Ik ga dan toch even de banken bellen om te kijken wat er mogelijk is!
De Rabobank heeft daarvoor bieden met meer zekerheid waarbij ze de hypotheekrente voor twee weken als aanbod aanhouden: https://www.rabobank.nl/p...bieden-met-meer-zekerheid

Andere hypotheekadviseurs geven een koopscan/verklaring: wij verklaren dat [naam KLANT] bedrag X bij hypotheekrente Y kan financieren. Dat is niet meer dan een samenvatting van de uitdraai in de bekende rekentools. Geen echt rente aanbod maar kun je gebruiken richting de verkoper om te laten zien dat je je huiswerk als koper hebt gedaan.

Menig hypotheeknemer (jij bent degene die het recht van hypotheek op de woning weggeeft in ruil voor een lening bij de bank) wil na zo'n verklaring best snel schakelen als ze al een dossier opbouw hebben met laatste salarisstrook, werkgeversverklaring, ockto check dan wel bkr negatief etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Joosie200 op 20-04-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Joosie200 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:20:
[...]Andere hypotheekadviseurs geven een koopscan/verklaring: wij verklaren dat [naam KLANT] bedrag X bij hypotheekrente Y kan financieren. Dat is niet meer dan een samenvatting van de uitdraai in de bekende rekentools. Geen echt rente aanbod maar kun je gebruiken richting de verkoper om te laten zien dat je je huiswerk als koper hebt gedaan.
Of dat je als makelaar kan concluderen dat er mogelijk nog wel wat rek in het bod zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
coazter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:57:
[...]

Of dat je als makelaar kan concluderen dat er mogelijk nog wel wat rek in het bod zit ;)
Mogelijk, al wil men direct je eindbod zien bij verkoop op inschrijving. Zou gek wezen om dan wel zo'n verklaring mee te sturen en niet dat bedrag mee te nemen als eindbod en minder bieden.

Ik heb het als onderbouwing toegevoegd en bood meer dan dat bedrag met verwijzing dat ik voldoende spaargeld heb en enkel een financieringsvoorbehoud nodig heb voor het genoemde bedrag in de verklaring.

Als nog 2x zoveel overboden dus hoeveel waarde een verkoper/verkoopmakelaar er aan hecht geen idee. Uiteindelijk wint het hoogste bod in mijn ervaring toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Ik heb me dus aangemeld voor de gratis zoekopdracht via makelaarsland, en heb tot nu toe op 3 woningen gereageerd en voor alle 3 een bezichtiging kunnen plannen. Dus het werkt tot nu toe wel heel fijn! Echter werk ik thuis en heb mijn mail open en ik zie dus vrijwel direct als er iets nieuws binnenkomt.

Wat ik hiermee wil zeggen? heb ik zo'n luxe positie nu dat ik het zo snel kan zien? of zijn gewoon overige mensen (ik neem het aan dat nog steeds veel mensen degelijk thuis/met een mail op de achtergrond open) toch niet in staat (door welke dan ook redenen) om zo snel te reageren? Of waar komen al die verhalen vandaar dat de bezichtigingen zo snel vol raken? Komt dat echt door het feit dat mensen alleen op funda zelf kijken? En waarom komt eigenlijk het hele aanbod aan woningen eerst op makelaarsland ipv de website van de makelaars zelf of Funda? En waarom biedt makelaarsland dit gratis aan ipv geld hiervoor te vragen (zoals de dienst van Copaan)?

[ Voor 5% gewijzigd door Morika op 20-04-2022 16:55 . Reden: woordjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Morika schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:54:
Ik heb me dus aangemeld voor de gratis zoekopdracht via makelaarsland, en heb tot nu toe op 3 woningen gereageerd en voor alle 3 een bezichtiging kunnen plannen. Dus het werkt tot nu toe wel heel fijn! Echter werk ik thuis en heb mijn mail open en ik zie dus vrijwel direct als er iets nieuws binnenkomt.

Wat ik hiermee wil zeggen? heb ik zo'n luxe positie nu dat ik het zo snel kan zien? of zijn gewoon overige mensen (ik neem het aan dat nog steeds veel mensen degelijk thuis/met een mail op de achtergrond open) toch niet in staat (door welke dan ook redenen) om zo snel te reageren? Of waar komen al die verhalen vandaar dat de bezichtigingen zo snel vol raken? Komt dat echt door het feit dat mensen alleen op funda zelf kijken? En waarom komt eigenlijk het hele aanbod aan woningen eerst op makelaarsland ipv de website van de makelaars zelf of Funda? En waarom biedt makelaarsland dit gratis aan ipv geld hiervoor te vragen (zoals de dienst van Copaan)?
Ik denk de regio icm prijsklasse.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30

Ik heb gedurende 2020-2021 geen enkele moeite gehad om te bezichtigen in het overhitte Utrecht. Zat er wel bovenop, dus makelaarsland, mailaankondigingen van de grootste makelaarskantoren etc. Heel af en toe kwam er dan iets voorbij op Funda dat ik had gemist. Als je er echt realtime bovenop zit lukt het vaker wel dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama

Wij deden eerst bezichtigingen inplannen op de traditionele manier: het huis online analyseren qua foto's en beschrijving.. even een nachtje over slapen...huisje doorsturen naar familie en kennis om hun mening te peilen... een keertje door de straat heen rijden... en dan was je zo een paar dagen verder voordat je zeker wist dat je echt een bezichtiging wilde inplannen. Maar in deze tijd heb je daar gewoonweg de ruimte niet voor om dit te doen en vis je dus vaak achter het net.

Zodra wij er ook direct op zaten door binnen een uur al te bellen nadat we een mail hadden ontvangen, liepen we vrijwel nooit een bezichtiging mis. We hebben wel eens bezichtigingen gepland op basis van drie foto's die op social media werden gedeeld.

Het gevolg van deze werkwijze: onnodig veel bezichtigingen wat ons teveel energie heeft gekost, eveneens van de verkopende makelaar. Maargoed, we hadden tenminste wel een kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Gautama schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:22:
[...]

Wij deden eerst bezichtigingen inplannen op de traditionele manier: het huis online analyseren qua foto's en beschrijving.. even een nachtje over slapen...huisje doorsturen naar familie en kennis om hun mening te peilen... een keertje door de straat heen rijden... en dan was je zo een paar dagen verder voordat je zeker wist dat je echt een bezichtiging wilde inplannen. Maar in deze tijd heb je daar gewoonweg de ruimte niet voor om dit te doen en vis je dus vaak achter het net.

Zodra wij er ook direct op zaten door binnen een uur al te bellen nadat we een mail hadden ontvangen, liepen we vrijwel nooit een bezichtiging mis. We hebben wel eens bezichtigingen gepland op basis van drie foto's die op social media werden gedeeld.

Het gevolg van deze werkwijze: onnodig veel bezichtigingen wat ons teveel energie heeft gekost, eveneens van de verkopende makelaar. Maargoed, we hadden tenminste wel een kans :P
Hier was de tactiek ook eerst de bezichtiging afspraak regelen, daarna pas het 'voorwerk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Buurman heeft huis te koop gezet op Funda en kwam gisteren triomfantelijk vertellen dat er 12 mensen kwamen bezichtigen. Prima natuurlijk, maar schijnbaar moesten deze mensen allemaal al een bod uit brengen om in aanmerking te komen voor de bezichtiging.

Is dat een gangbare manier van de verkoopmakelaar tegenwoordig om 'serieuze' geinteresseerden te filteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:10

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wolly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:28:
[...]

Is dat een gangbare manier van de verkoopmakelaar tegenwoordig om 'serieuze' geinteresseerden te filteren?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Buurman heeft huis te koop gezet op Funda en kwam gisteren triomfantelijk vertellen dat er 12 mensen kwamen bezichtigen. Prima natuurlijk, maar schijnbaar moesten deze mensen allemaal al een bod uit brengen om in aanmerking te komen voor de bezichtiging.

Lijkt me ook niet zo'n effectieve manier eerlijk gezegd. 'Een bod' is letterlijk helemaal niets. Als jij wilt dat ik de vraagprijs bied voordat je een bezichtiging inpland, dan doe ik dat. Vind ik het daarna niets, dan trek ik m'n bod gewoon in en/of teken ik het koopcontract natuurlijk niet. Op deze manier maak je de waarde van 'een bod' nog minder dan het al is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-04-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:48:
[...]

Lijkt me ook niet zo'n effectieve manier eerlijk gezegd. 'Een bod' is letterlijk helemaal niets. Als jij wilt dat ik de vraagprijs bied voordat je een bezichtiging inpland, dan doe ik dat. Vind ik het daarna niets, dan trek ik m'n bod gewoon in en/of teken ik het koopcontract natuurlijk niet. Op deze manier maak je de waarde van 'een bod' nog minder dan het al is. :)
Inderdaad, al is het in dit geval dat niemand op of onder de vraagprijs heeft geboden. De hoogste zat er 15% boven zonder het gezien te hebben.

Hoewel het bod dan niet veel zegt moet je dan als kijker wel met hele goede argumenten komen om dan na bezichtiging (flink) lager te bieden lijkt mij. Sowieso is er de psychologische drempel ("Ik heb dit bod al gedaan...") waar de verkoopmakelaar goed op kan inspelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wolly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:51:
[...]
Hoewel het bod dan niet veel zegt moet je dan als kijker wel met hele goede argumenten komen om dan na bezichtiging (flink) lager te bieden lijkt mij. Sowieso is er de psychologische drempel ("Ik heb dit bod al gedaan...") waar de verkoopmakelaar goed op kan inspelen?
:D Misschien ben ik dan de vreemde eend in de bijt, maar een eerste bezichtiging an sich vind ik reden genoeg om mijn initiele bod te veranderen in wat-dan-ook. Ik zou hier echt nul moeite mee hebben, en als het je niet zint dan ga je maar met iemand anders in zee.... Zeg ik vanuit de situatie dat ik niet wanhopig op zoek ben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Sowieso argumenten... je hoeft je bod helemaal niet te onderbouwen.

"Dit is nu mijn bod, waarom? Daarom"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:28

Ik heb dit eerder gehoord. Die persoon mocht dan naderhand wel zijn bod intrekken, maar niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:55:
[...]

:D Misschien ben ik dan de vreemde eend in de bijt, maar een eerste bezichtiging an sich vind ik reden genoeg om mijn initiele bod te veranderen in wat-dan-ook. Ik zou hier echt nul moeite mee hebben, en als het je niet zint dan ga je maar met iemand anders in zee.... Zeg ik vanuit de situatie dat ik niet wanhopig op zoek ben :P
Wanhoop is de sleutel in deze denk ik. Het is een appartement van 60m2 dus zeer gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Het zou voor mij een reden zijn om niet te bezichtigen! Foto's zeggen minder dan echt kijken en het kost teveel moeite om een bod in te trekken dan gewoon niet te bieden als het tegenvalt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30
amboly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb dit eerder gehoord. Die persoon mocht dan naderhand wel zijn bod intrekken, maar niet meer aanpassen.
Sjonge.. ooit kon je zonder afspraak opdagen als er een open huis werd georganiseerd. Nu ongezien bieden en niet eens kunnen aanpassen. Schofterig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bovendien als je wil dat de koper zich bedenkt in de bedenktijd moet je vooral zoiets doen. Ik heb sinds vorig jaar zomer ook niet veel moeite gehad om bezichtigingen te regelen. Maar door die ervaring weet ik wel dat foto's niet alles zeggen. En met Google Street view kun je al een idee krijgen van de wijk, maar er zelf rondlopen en het live meemaken geeft toch vaak een andere indruk. Als mij vooraf gevraagd wordt om een bod zou ik de vraagprijs bieden als dat voor mij te financieren is. Kun je toch kijken en nadien besluiten of je het bod intrekt of bijstelt.

Genoeg manieren om als koper je terug te trekken. En zolang er nog geen koopcontract getekend is ben je formeel enkel aan het onderhandelen. Iets met aanbod en aanvaarding. Na het tekenen van het contract heb je nog bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
amboly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:08:
[...]

Je mag heus je bod nog wel aanpassen, als het maar omhoog is.
spijkerhoofd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:19:
[...]

Het zou voor mij een reden zijn om niet te bezichtigen! Foto's zeggen minder dan echt kijken en het kost teveel moeite om een bod in te trekken dan gewoon niet te bieden als het tegenvalt...
Tja, een simpel mailtje is voldoende.
Als je daardoor wel een voet tussen de deur kan krijgen om de woning te bezichtigen...
Maar het zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Laapo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:20:
[...]

Sjonge.. ooit kon je zonder afspraak opdagen als er een open huis werd georganiseerd. Nu ongezien bieden en niet eens kunnen aanpassen. Schofterig.
Ja vind ik ook. Uiteindelijk is dit wel het huis wat mijn kennis gekocht heeft haha. Hij vertelde ook nog een andere leuke anekdote over zijn zoektocht. Voor een andere bezichtiging moest hij eerst een motivatiebrief schrijven voordat hij mocht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:40
hier ook stond een senioren woning te koop voor 375.000
dus mijn ouders zijn gebeld of ze alsjeblieft wouden kijken.
355.00 goboden en meteen afgewezen
2e bod 365.000 ook afgewezen
en de makelaar zei dat zelf een bod van 375 zou worden afgewezen omdat het toch boven de vraagprijs zou worden verkocht. ( Ja als er animo voor zou zijn)

Ben benieuwd of ze er nog op terug komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
chimera2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:50:
en de makelaar zei dat zelf een bod van 375 zou worden afgewezen omdat het toch boven de vraagprijs zou worden verkocht. ( Ja als er animo voor zou zijn)

En waarom denk je dat je moet onderbieden op zo'n huis terwijl er een tekort is aan, al helemaal, senioren woningen?

Je verontwaardiging, zoals je het schrijft, doet je hopen dat ze het niet verkocht krijgen, maar waar is dat op gebaseerd, rancune?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:40
Vorkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:54:
[...]

En waarom denk je dat je moet onderbieden op zo'n huis terwijl er een tekort is aan, al helemaal, senioren woningen?

Je verontwaardiging, zoals je het schrijft, doet je hopen dat ze het niet verkocht krijgen, maar waar is dat op gebaseerd, rancune?
ow nee hoor. Waar ik op hoop dat ze er op terug komen en een tegenbod doen.
Er was/is geen animo voor dat huis. dan bieden ze. en dan zeggen ze dat het zelfs niet voor de vraagprijs weg gaat. Doe dan een tegenbod of zet het er op voor een hogere prijs.

de makelaar gaf aan dat alles voor meer weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
chimera2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:50:

Ik heb het ongeveer het zelfde meegemaakt 2 weken geleden en heb meerdere verhalen gehoord over dit soort taferelen. Het lijkt erop dat sommige woningen minder in trek zijn dan andere. Kan met de prijs te maken hebben van de woning. Een tussenwoning uit 2008 buiten de randstad voor 5 ton vinden mensen misschien toch te gortig terwijl de verkopers 520 in gedachte hadden. Uit eindelijk toch een koper gevonden na een bijna een week na ons te laag bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
chimera2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:13:
[...]

Er was/is geen animo voor dat huis. dan bieden ze. en dan zeggen ze dat het zelfs niet voor de vraagprijs weg gaat. Doe dan een tegenbod of zet het er op voor een hogere prijs.

Dat zou ik ook zeggen als verkopende makelaar! Lekker extra commissie opstrijken! Wij hadden gister een bezichtiging waar de verkopende partij ook droog zegt dat deze woningen erg in trek zijn. Ja dat kan, maar het kan ook zijn dat het niet zo is. Ze doen er iig alles aan om de prijzen op te drijven, soms misschien tegen beter weten in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
amboly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:26:
[...]

Ja vind ik ook. Uiteindelijk is dit wel het huis wat mijn kennis gekocht heeft haha. Hij vertelde ook nog een andere leuke anekdote over zijn zoektocht. Voor een andere bezichtiging moest hij eerst een motivatiebrief schrijven voordat hij mocht komen.
Dat kan, dan gunnen de verkopers de woning aan iemand die hun een goed gevoel geeft, en niet aan iemand die het hoogste bied. Vaak zijn het ouderen die niks geven op een paar duizend euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 14:30

Kju

chimera2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:13:
[...]

Het is niet uit arrogantie. Als ze een tegenvoorstel doen zijn ze formeel in onderhandeling. Als er andere biedingen komen wordt dat lastig. De meeste makelaars willen/kunnen niet met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Ze zijn dan nog niet in een stadium dat ze al in onderhandeling willen zijn.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:34
Kju schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:11:
[...]

Het is niet uit arrogantie. Als ze een tegenvoorstel doen zijn ze formeel in onderhandeling. Als er andere biedingen komen wordt dat lastig. De meeste makelaars willen/kunnen niet met meerdere partijen tegelijk onderhandelen. Ze zijn dan nog niet in een stadium dat ze al in onderhandeling willen zijn.
Correct. In dit geval was het initiële bod te laag. Dan ga je niet het proces in om met 1 partij maar te onderhandelen. Dat kan later altijd nog als er geen andere gegadigden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Inmiddels alle benodigde documentatie aangeleverd bij de hypotheekadviseur en die heeft het ter beoordeling bij de hypotheekverstrekker ingediend. Wij komen steeds een stap dichterbij!

Iemand enig idee hoelang een gemiddelde hypotheekverstrekker doet over de beoordeling? Betreft hier overigens Argenta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:57:
Inmiddels alle benodigde documentatie aangeleverd bij de hypotheekadviseur en die heeft het ter beoordeling bij de hypotheekverstrekker ingediend. Wij komen steeds een stap dichterbij!

Iemand enig idee hoelang een gemiddelde hypotheekverstrekker doet over de beoordeling? Betreft hier overigens Argenta.
https://www.viisi.nl/hypotheekadvies/doorlooptijd-hypotheek/

11 werkdagen staat ervoor zo te zien.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05 21:52
Vorige week een huis gekocht. Stond voor 730 te koop, was verkocht voor 805 maar is in bedenktijd teruggetrokken. Wij een maand later (hadden eerder al een bod gedaan, maar was toen te laag) kunnen aankopen voor 720 d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
pipapaulus schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:10:
Vorige week een huis gekocht. Stond voor 730 te koop, was verkocht voor 805 maar is in bedenktijd teruggetrokken. Wij een maand later (hadden eerder al een bod gedaan, maar was toen te laag) kunnen aankopen voor 720 d:)b
Nice! Toch voel ik ook mee met de verkopers die zo binnen korte tijd 85k voor zien verdampen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pipapaulus
amboly schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:23:
[...]

Nice! Toch voel ik ook mee met de verkopers die zo binnen korte tijd 85k voor zien verdampen.
Wij ook O+ Maar stiekem wel blij dat we het huis nu 'met korting' hebben kunnen kopen door simpelweg af te wachten en 3 weken later nog even te informeren over de status. Verkopers (erven) wilden er vanaf en zouden geïnteresseerd zijn om 'rondom' de vraagprijs te verkopen.

Die drie weken eerder waren we van plan om 40 á 50k meer te bieden dan de vraagprijs. Zo zie je maar, het kan verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
pipapaulus schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:40:
[...]

Wij ook O+ Maar stiekem wel blij dat we het huis nu 'met korting' hebben kunnen kopen door simpelweg af te wachten en 3 weken later nog even te informeren over de status. Verkopers (erven) wilden er vanaf en zouden geïnteresseerd zijn om 'rondom' de vraagprijs te verkopen.

Die drie weken eerder waren we van plan om 40 á 50k meer te bieden dan de vraagprijs. Zo zie je maar, het kan verkeren.
Huh makelaar kwam zelf niet in de lucht na afketsen van het andere bod? Apart hoor…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Het is natuurlijk een soort opgeklopte lucht die 85k€, maar ik zou het ook voelen als een enorme discount :+. Gefeliciteerd is op zijn plaats hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
amboly schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:23:
[...]

Alhoewel ik het verhaal van @pipapaulus wel geloof is er natuurlijk geen enkele manier om te verifieren of het vorige hoogste bod 725 of 805 was . Maar belangrijker dan dat; gefeliciteerd @pipapaulus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
THM0 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:45:
[...]

Huh makelaar kwam zelf niet in de lucht na afketsen van het andere bod? Apart hoor…
Jawel, maar toen besloten we nog even af te wachten (was ondertussen ook voorbereidingen aan het treffen voor de verkoop van mijn huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Hbeez schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
[...]

Alhoewel ik het verhaal van @pipapaulus wel geloof is er natuurlijk geen enkele manier om te verifieren of het vorige hoogste bod 725 of 805 was . Maar belangrijker dan dat; gefeliciteerd @pipapaulus !
Als je eerder een bod hebt gedaan, heb je dan toch waarschijnlijk gehoord wat het winnende bod was?
Pagina: 1 ... 252 ... 353 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7