Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 ... 354 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:01
Aangezien hier op Tweakers sneller wordt gereageerd dan door de gemiddelde financieel adviseur even een vraag m.b.t. een hypotheek.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De bedragen zijn fictief, maar het komt wel ongeveer op hetzelfde percentage neer.
Het antwoord zal wel iets heel simpels zijn, maar ik heb echt geen koek gegeten van Hypotheken. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Tuupie op 14-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:53

franssie

Save the albatross

Tuupie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:23:
Aangezien hier op Tweakers sneller wordt gereageerd dan door de gemiddelde financieel adviseur even een vraag m.b.t. een hypotheek.

***members only***

Het antwoord zal wel iets heel simpels zijn, maar ik heb echt geen koek gegeten van Hypotheken. :?
Je bedoeld de inschrijving? Die is altijd hoger voor eventuele kosten en achterstallige rente. Vroeger namen kopers nog wel eens een veel hogere inschrijving zodat je bij een eventuele verhoging niet langs de notaris hoefde maar ik weet niet of dat nog kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
franssie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:26:
[...]

Je bedoeld de inschrijving? Die is altijd hoger voor eventuele kosten en achterstallige rente. Vroeger namen kopers nog wel eens een veel hogere inschrijving zodat je bij een eventuele verhoging niet langs de notaris hoefde maar ik weet niet of dat nog kan.
Klopt ja, de hypotheek wordt hoger ingeschreven zodat er in de toekomst geen bezoek moet worden gedaan aan de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tuupie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:27:
[...]

Klopt ja, de hypotheek wordt hoger ingeschreven zodat er in de toekomst geen bezoek moet worden gedaan aan de notaris.
Voor de duidelijkheid, Je betaald alleen rente over de lening, niet over de inschrijving.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-05 16:04
Flix20 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:15:
[...]
Brief sturen kan nooit kwaad om eens vrijblijvend in contact te komen.
Probeer daarop op de triggers in te spelen. Ze hebben dus al vermoedelijk 3 keer een wonin moeten laten schieten omdat er onzekerheid was over de opbrengst van hun huis. Schrijf daar iets over dat je zo zekerheid voro hun kan bieden.
Dat is inderdaad het plan. Wij hebben hypotheek garantie, voldoende cash en zijn flexibel. Droom van iedere verkoper lijkt mij zo. Eigenaar is 58 en zzp stukadoor. Mogelijk dat daardoor het moelijk is om die overbruggings hypotheek te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:15

***members only***

De bedragen zijn fictief, maar het komt wel ongeveer op hetzelfde percentage neer.
Je betaald ongeveer 75k aan rente over de periode van 30 jaar. Klopt precies wat je zegt, kijk hier maar eens: https://www.homefinance.n...#/hypotheek-default/start

Die 2,08% rente is niet het totaal over 30 jaar, zou lekker zijn :+

Maar dit is nou wel het bestaansrecht van adviseurs hoor, heb er zelf erg veel baat bij gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuupie
@franssie @renegrunn

Kijk, daarom kwam ik op dit forum. Allebei bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:52
Prima rente trouwens hoor, voor 30 jaar vast, als je ziet waar het nu op staat..

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 09:41
SmurfLink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:12:
[...]

Weet niet waar je dat vandaan hebt maar bij mijn notaris en hypotheek werden alleen Paspoort en ID gebruikt. Rijbewijs is een geldig identiteitsbewijs in NL maar in dit geval was het niet genoeg. Waarom weet ik ook niet precies. Hangt wellicht dus van je notaris en hypotheekverstrekker af.
Dank je wel.
Ik ga paspoort gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Net een orienterend gesprek gehad met een aankoopmakelaar in eindhoven....een beetje teleurgesteld, maar misschien heb ik ook te veel verwacht. Maar eigenlijk krijg ik dus voor 3000 euro toegang tot copaan....hmmmmm. vind het nogal tegenvallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 09:58

Kju

Voor de oplettende koper is Copaan niet zo bijzonder. Je kan ook bij Makelaarsland registreren. Daar krijg je ook direct het aanbod zodra het in TIARA zit, dus ook voordat het op Funda staat.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-05 19:42

ViezeVis

Sample Text

Vraagje allen; een aansprakelijkheidsverzekering of AVP is toch niet verplicht als je een huis koopt of wel? Onze adviseur offereert deze namelijk wel en twijfel een beetje of dit wel echt 'nodig' is.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Alleen een opstalverzekering is verplicht. Aansprakelijkheidsverzekering is wel aan te raden, om een beetje premie zou ik het niet laten liggen. Mijn oudste fietste een paar weken geleden vol op de achterkant van een auto en veroorzaakte toch wel aardig wat schade aan die auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
ViezeVis schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:29:
Vraagje allen; een aansprakelijkheidsverzekering of AVP is toch niet verplicht als je een huis koopt of wel? Onze adviseur offereert deze namelijk wel en twijfel een beetje of dit wel echt 'nodig' is.
Niet verplicht, nee, maar wel aan te raden. Maar die kan je natuurlijk prima zelf regelen, adviseurs bieden doorgaans niet de allergoedkoopste optie aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ViezeVis Die wil je gewoon hebben, ook als je huurt overigens. Dus hup hup hup nu gelijk online afsluiten voor jezelf en je eventuele partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
Hier nog een kleine update, 3 weken geleden de koop rond gekregen voor ons huis, echter zaten we een beetje met de hypotheek offerte duur in de maag..

De passeer datum zou 1 november zijn en de offerte was maximaal 6 maanden geldig, en in ons geval tot eind september, we hadden dus een gat van 5 weken..

Gelukkig hebben we een overeenkomst kunnen maken met de huidige bewoners dat de passeerdatum eerder is en de offerte dus geldig blijft tot de passeer datum.

Nu heb ik hem nog voor 2.1% vast staan, ondertussen zit die al bijna op 2.5% voor dezelfde periode..
Scheelt me toch bijna 2000 euro per jaar aan rente. *O*

Nu in de laatste fase om ons huidige huis op funda te krijgen, de foto's zijn gemaakt die zijn na pasen beschikbaar..
Nu alleen nog gedoe met het energielabel, ze hebben enkele dingen verkeerd op het label staan, en de partij geeft nu niet meer thuis, dus ik krijg het nog niet gewijzigd.. Ook nog niet betaald, dus hopelijk hoor ik snel van hun...
Betreft Hasibo.nl die voor mij het label heeft gemaakt.. Weet niet of iemand bekend is met die partij?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:27
Mark_88 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:58:
Dag allen!

De vriendin en ik gaan verhuizen in juni. We gaan van Utrecht-stad naar vlak buiten de stad. Redenen liggen voor de hand: je wil wat groters en binnen Utrecht upgraden kost heel veel geld of je moet flinke compromissen sluiten.

Ons huis is verkocht onder voorbehoud dus op het gebied van verkoop en aankoop hoeven we momenteel niet veel te doen. We zijn bezig met zonnepanelen, andere verduurzaming, een verbouwing en verhuizen voorbereiden.

Over die laatste wil ik vragen: hebben jullie een aanbeveling voor een verhuisbedrijf? Een search wijst uit dat @Bockelaar in 2016 bedrijf Van 't Net uit Soest aanbeveelt. Daar ga ik zeker naar kijken, lekker dichtbij ook. Maar als er nog meer goede ervaringen zijn die jullie willen delen: shoot!
Een partij als Borent en wat handjes uit je eigen kring gaat niet lukken?
(Al dan niet met een kleine vergoeding in natura en/of geld)

@verstappen33 Per Middernacht gaat de rente weer omhoog, ING voert toch wel de grootste wijziging door: 30 basis punten erbij.

Met dit tempo zitten we nog voor de zomer op 3,5% (het gevolg gaat vies groot worden helaas; voor sommige betekend het al zo'n 15% minder tov 0,9% ; op 3,49% kan dat verschil nog veel groter zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 14-04-2022 17:34 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff

***members only***

Ik ga ook even met niet matchende bedragen werken, want geen mo:

300k hypotheek aanvraag
en je krijgt als antwoord 375k

Even wat gokjes:
- 10% overdrachtsbelasting, welke je mee wil financieren
- je hebt een bouwdepot aangevraagd bovenop de aankoop van 300k ; maakt even niet uit of dit voor Zonnepanelen / isolatie (duurzaam) of voor een keuken (algemeen)
- Je wil echt alle kosten uit je hypotheek betalen (aankoopproces, belastingen en bouwdepot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
@D_Jeff ja de rente stijgt hard.
Ik ben er ook wel een beetje bang voor wat dit gaat betekenen voor de verkoop van ons huis.

Toen we in februari een waardebepaling lieten doen was het 289k als vraagprijs, vermoedelijke verkoop prijs rond de 310.

Ben heel benieuwd hoe het volgende maand gaat wanneer ons huis online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@verstappen33 In ieder geval iets minder werk voor de makelaar (ik hoor steeds meer makelaars aangeven dat de hoeveelheid aanvragen, qua bezichtigingen, al gedaald is van ~36 naar ~20. Dan heb ik het wel over huizen die buiten de grootste 5 steden staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:16:
@verstappen33 In ieder geval iets minder werk voor de makelaar (ik hoor steeds meer makelaars aangeven dat de hoeveelheid aanvragen, qua bezichtigingen, al gedaald is van ~36 naar ~20. Dan heb ik het wel over huizen die buiten de grootste 5 steden staan)
Op zich hebben wij wel een gewild huis tov de rest van de wijk (vergelijkbare woningen). Er zal zeker animo zijn, maar hoeveel is natuurlijk de vraag.

Als de rente zo hard door blijft stijgen, dan gaan de maandlasten voor kopers natuurlijk ook hard omhoog.
Ik ben benieuwd of dit gaat zorgen voor een prijsdaling of niet.

Je kunt het ook bekijken dat de haast van het kopen nu hoger wordt ivm de stijgende rentes, en dat ze zsm de deal rond willen hebben. Want over enkele weken kan hetzelfde huis zomaar 100-200 euro duurder zijn qua maandlasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ViezeVis schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:29:
Dat is het niet, maar IMO zou die wel verplicht moeten zijn voor elke volwassene.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
verstappen33 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:31:
[...]

Op zich hebben wij wel een gewild huis tov de rest van de wijk (vergelijkbare woningen). Er zal zeker animo zijn, maar hoeveel is natuurlijk de vraag.

Als de rente zo hard door blijft stijgen, dan gaan de maandlasten voor kopers natuurlijk ook hard omhoog.
Ik ben benieuwd of dit gaat zorgen voor een prijsdaling of niet.

Je kunt het ook bekijken dat de haast van het kopen nu hoger wordt ivm de stijgende rentes, en dat ze zsm de deal rond willen hebben. Want over enkele weken kan hetzelfde huis zomaar 100-200 euro duurder zijn qua maandlasten.
Ik denk dat je rekening moet gaan houden met het feit dat ook de grove overbieding minder zeker al zijn (en dat je bijv. al tevreden zou moeten zijn met 290/295k ipv 310k)

Om bij ~2,5% nog 300k te kunnen verkrijgen als hypotheek, moet de ander al boven de 65k / bruto / jaar verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wel grappog, toen ik startte was de rente 8% Toen de rente ging dalen onder de 6%, bleef toen de rekenrente voor het berekenen van de woonlasten bij de bank waar ik werkte op 6% omdat deze vast weer zou stijgen :+
Maar dat is ook 30 jaar geleden.

Maar relatief zijn de huidige stijgingen natuurlijk wel fors. Het zal wat druk geven op oversluiten en versnelling van verkopen wellicht. Gezien de krapte lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de prijzen echt zullen dalen, wel worden woningen voor mensen moeilijker betaalbaar, maar dat waren ze toch al (15% stijging in de afgelopen 12 maanden, bizar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
Kju schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:27:
Voor de oplettende koper is Copaan niet zo bijzonder. Je kan ook bij Makelaarsland registreren. Daar krijg je ook direct het aanbod zodra het in TIARA zit, dus ook voordat het op Funda staat.
Bedankt voor de tip! Maar het aanbod die op copaan zit is dus gelijk aan wat in TIARA/op funda staat? Of zijn er ook echt woningen in copaan die nergens anders te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-04 23:11
spijkerhoofd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:27:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met deze tijd, doel je op de oorlog in Oekraine, of de stijging van de rentes... Voor de stijging van de rentes zou ik zeggen als je veel spaargeld hebt is ben je in het voordeel want mensen die het voornamelijk moeten hebben van een hypotheek worden het hardst geraakt, mensen met tienduizenden euro's kunnen "schuiven" met geld.
Door de woning te kort en inderdaad de oorlog. Mensen zijn meer terughoudener gezien de oorlog en economie. De rente stijgt dat zou betekenen dat meer woningen snel verkocht zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Morika schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:19:
[...]

Bedankt voor de tip! Maar het aanbod die op copaan zit is dus gelijk aan wat in TIARA/op funda staat? Of zijn er ook echt woningen in copaan die nergens anders te vinden zijn?
Voor zo ver ik in kan schatten wel. Copaan geeft je gewoon aanbod uit het NVM uitwisselingsysteem, niets extra’s. Lijkt mij meer op een klantenextranet die koppelt daarop. Je zou het een NVM’er moeten vragen, ik heb me er verder niet in verdiept. Ik ben VBO-lid.

[ Voor 13% gewijzigd door Kju op 14-04-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-05 20:10
verstappen33 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:34:
Nu alleen nog gedoe met het energielabel, ze hebben enkele dingen verkeerd op het label staan, en de partij geeft nu niet meer thuis, dus ik krijg het nog niet gewijzigd.. Ook nog niet betaald, dus hopelijk hoor ik snel van hun...
Betreft Hasibo.nl die voor mij het label heeft gemaakt.. Weet niet of iemand bekend is met die partij?
Dat zullen ze wss wel vaker hebben, dat mensen het niet eens zijn met het label. Om wat voor fouten gaat het? Meestal werken ze onder een koepel die kwaliteitscontroles doet, je zou het daar kunnen aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Laapo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 23:49:
[...]

Dat zullen ze wss wel vaker hebben, dat mensen het niet eens zijn met het label. Om wat voor fouten gaat het? Meestal werken ze onder een koepel die kwaliteitscontroles doet, je zou het daar kunnen aankaarten.
CV staat aangemerkt als HR104, terwijl dit HR107 is.
Ik heb WTW, staat niet vermeld op het label, alleen mechanische ventilatie.
Voordeur niet geisoleerd, het betreft een splinternieuwe deur die wel zeker geisoleerd is.
Voor en achter gevel staat als ongeisoleerd, dit is niet waar, dit is vanaf de bouw geisoleerd.

Ik verwacht niet dat ik ineens een ander label krijg, bijvoorbeeld van C naar B, maar ik wil gewoon dat het correct is.

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 15-04-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:19:
[...]

Door de woning te kort en inderdaad de oorlog. Mensen zijn meer terughoudener gezien de oorlog en economie. De rente stijgt dat zou betekenen dat meer woningen snel verkocht zullen worden.
Ik ben zelf bezig met het kopen van een woning, en ik zie dat er minder gegadigden zijn voor woningen(of eigenlijk ziet mijn aankoopmakelaar dat) de biedingen worden minder en merk bij mij in de buurt dat woningen helemaal niet zo snel meer gaan. Ik zie zelfs taferelen dat modale woningen langer te koop staan waarbij zelfs de vraagprijs naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Begin toch wel zenuwachtig te worden soms, net een nieuwbouwhuis gekocht (september 2023 pas af) en moet dan dit huis verkopen. Huis werd geschat op 450k en we hebben toch wel 400K nodig om niet eigen geld in te leggen....
(Amersfoort)

Ach jah.. kan er weinig aan doen :)
Wel merken we dat we voorzichtig zijn geworden met het meerwerk van nieuwbouw want toch flink overwaarde huidige huis. Dat is denk wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
mentalozzie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:00:
Begin toch wel zenuwachtig te worden soms, net een nieuwbouwhuis gekocht (september 2023 pas af) en moet dan dit huis verkopen. Huis werd geschat op 450k en we hebben toch wel 400K nodig om niet eigen geld in te leggen....
(Amersfoort)

Wel merken we dat we voorzichtig zijn geworden met het meerwerk van nieuwbouw want toch flink overwaarde huidige huis. Dat is denk wel verstandig.
Hangt van de soort woning af! Ik merk in mijn omgeving(rond Alkmaar) dat de nieuwere A of B klasse woningen nog goed verkopen, maar dat de kluswoningen met zegmaar D of lager lang op Funda blijven, helemaal als ze te duur worden aangeboden. Dat soort woningen zie ik steeds vaker te koop staan met een naar beneden gecorrigeerde vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
In Amsterdam is de vraag erg hard terug gelopen volgens onze makelaar. Eigenlijk al sinds Q4 2021. Bij veel kopers leeft nog het idee dat er tientallen gegadigden zijn voor een woning: in werkelijkheid een handjevol kijkers. Aantal biedingen per huis is gigantisch teruggevallen, soms maar 1 of 2 serieuze biedingen. Verkoopprijs valt daardoor vaak erg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-04 23:11
spijkerhoofd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:15:
[...]

Hangt van de soort woning af! Ik merk in mijn omgeving(rond Alkmaar) dat de nieuwere A of B klasse woningen nog goed verkopen, maar dat de kluswoningen met zegmaar D of lager lang op Funda blijven, helemaal als ze te duur worden aangeboden. Dat soort woningen zie ik steeds vaker te koop staan met een naar beneden gecorrigeerde vraagprijs.
Ook in Harderwijk gaan de nieuwbouw woningen sneller dan de woningen die net 20 jaar oud zijn.

Binnenkort komen er nieuwbouw kavels te koop waarbij rijtjes huis al vergeleken de projecten 2 a 3 jaar terug nu duurder verkocht gaan worden. Daar zat ik op te wachten, maar nu de prijzen gezien van de kavels lijkt mij verstandiger om naar een woning te kijken die in de project des tijd te koop worden gesteld. Gezien de extra kosten van de nieuwbouw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
besteller2019 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:22:
In Amsterdam is de vraag erg hard terug gelopen volgens onze makelaar. Eigenlijk al sinds Q4 2021. Bij veel kopers leeft nog het idee dat er tientallen gegadigden zijn voor een woning: in werkelijkheid een handjevol kijkers. Aantal biedingen per huis is gigantisch teruggevallen, soms maar 1 of 2 serieuze biedingen. Verkoopprijs valt daardoor vaak erg tegen.
Ik heb afgelopen weken op diverse woningen geboden, een collega van mij ook, 2 diverse regios, en wij beide hadden flinke concurrentie van andere bieders..
Ik had geluk om relatief snel een woning te kunnen kopen, maar mijn collega heeft zeker 8-9x in een biedings oorlog gezeten en tot +20% overboden worden.

En dan praat ik over de periode december tot nu voor de Regio's Twente en Zwolle..

Ook in mijn zoektocht zag ik huizen binnen 1 week weg gaan, je moest echt snipen op de vooraankondigingen etc wilde je ertussen komen..

Het overbieden zal nu misschien iets minder worden of misschien ook wel de animo met het aantal bieders, maar ik denk dat de krapte nog zeker in het voordeel van de verkoper werkt.. Zeker als je een huis hebt wat goed onderhouden/gewild is..

En met hard stijgende rentes willen kopers misschien nu ook sneller de knoop doorhakken.

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 15-04-2022 09:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gisteren goedkeuring voor de financiering gekregen. En aangezien de ontbindende voorwaarden vandaag afliepen is dat ook geen dag te laat... :) Maar goed, de koop is nu definitief. :)

Nog best wel wat gedoe gehad omtrent de hele financiering. Ik ben 10 jaar geleden gescheiden, betaalde destijds nog partneralimentatie (al jaren niet meer), en daar vind Argenta nog wel wat van. Maar ja, hoe toon je aan dat je iets niet meer doet? Opgelost door een zelf opgestelde "verklaring op erewoord" dat ik geen partneralimentatie meer betaal... Op zich niet erg, maar betekend wel weer 7 werkdagen vertraging (want zo lang duur het beoordelen van één papiertje kennelijk).

En er bleek een foutje te zitten in de taxatie van onze nieuwe woning. één van de twee kavels ( 31 m2) werd niet genoemd in de taxatie, maar stond uiteraard wel in het koopcontract. Ook die taxatie moest (terecht) hersteld worden wat ook weer doorlooptijd in beslag nam.

Maar goed, op de valreep alles gered zonder uitstel. Verhuizers staan al gepland, nu alvast kijken of we het offertetraject in kunnen gaan voor het plaatsen van zonnepanelen en een warmtepomp.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 22:18
D_Jeff schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:30:
[...]

Een partij als Borent en wat handjes uit je eigen kring gaat niet lukken?
(Al dan niet met een kleine vergoeding in natura en/of geld)
Houden we ook als optie aan, maar we willen weten hoeveel de moeitebesparing kost voordat we daar verder naar kijken. Plus als we het verhuizen laten doen, kunnen we vrienden makkelijker vragen om te helpen klussen.
Question Mark schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:10:
Gisteren goedkeuring voor de financiering gekregen. En aangezien de ontbindende voorwaarden vandaag afliepen is dat ook geen dag te laat... :) Maar goed, de koop is nu definitief. :)

Nog best wel wat gedoe gehad omtrent de hele financiering. Ik ben 10 jaar geleden gescheiden, betaalde destijds nog partneralimentatie (al jaren niet meer), en daar vind Argenta nog wel wat van. Maar ja, hoe toon je aan dat je iets niet meer doet? Opgelost door een zelf opgestelde "verklaring op erewoord" dat ik geen partneralimentatie meer betaal... Op zich niet erg, maar betekend wel weer 7 werkdagen vertraging (want zo lang duur het beoordelen van één papiertje kennelijk).

En er bleek een foutje te zitten in de taxatie van onze nieuwe woning. één van de twee kavels ( 31 m2) werd niet genoemd in de taxatie, maar stond uiteraard wel in het koopcontract. Ook die taxatie moest (terecht) hersteld worden wat ook weer doorlooptijd in beslag nam.

Maar goed, op de valreep alles gered zonder uitstel. Verhuizers staan al gepland, nu alvast kijken of we het offertetraject in kunnen gaan voor het plaatsen van zonnepanelen en een warmtepomp.
Tof, gefeliciteerd! Zal een opluchting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Wij hebben inmiddels de offerte ontvangen van onze hypotheekverstrekker. Dit weekend maar eens goed voor gaan zitten.

Mag ik er vanuit gaan dat er op gebied van financiering er voor ons vrijwel niets meer fout kan gaan als wij onze handtekeningen hebben gezet (buiten de bekende voorwaardes om, zoals geldigheid offerte dan natuurlijk)?

Na het ondertekenen van de hypotheekofferte, hoelang gaat er dan doorgaans nog over heen voordat men een officiële bevestiging ontvangt dat de financiering volledig goedgekeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gautama schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:50:
Mag ik er vanuit gaan dat er op gebied van financiering er voor ons vrijwel niets meer fout kan gaan als wij onze handtekeningen hebben gezet (buiten de bekende voorwaardes om, zoals geldigheid offerte dan natuurlijk)?

Na het ondertekenen van de hypotheekofferte, hoelang gaat er dan doorgaans nog over heen voordat men een officiële bevestiging ontvangt dat de financiering volledig goedgekeurd is?
Bij ons ging dat in twee stappen. Eerst een voorstel die ondertekend moet worden waarna een complete waslijst aan documenten aangeleverd moest worden (werkgeversverklaringen, salarisstroken, taxaties, koopoverkomst, docu omtrent mijn scheiding, etc). Na goedkeuring van de aangeleverde documenten ontvingen wij een bindende offerte, na ondertekening daarvan is de financiering pas definitief.

Het lijkt erop dat jullie nu net de eerste offerte/voorstel gekregen hebben. Als die hele goedkeuring nog moet gebeuren zul je nog wel door die complete molen heen moeten en is er helaas nog niks definitief (hooguit de rente, die zal niet meer hoger worden). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Question Mark schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:58:
[...]

Bij ons ging dat in twee stappen. Eerst een voorstel die ondertekend moet worden waarna een complete waslijst aan documenten aangeleverd moest worden (werkgeversverklaringen, salarisstroken, taxaties, koopoverkomst, docu omtrent mijn scheiding, etc). Na goedkeuring van de aangeleverde documenten ontvingen wij een bindende offerte, na ondertekening daarvan is de financiering pas definitief.

Het lijkt erop dat jullie nu net de eerste offerte/voorstel gekregen hebben. Als die hele goedkeuring nog moet gebeuren zul je nog wel door die complete molen heen moeten en is er helaas nog niks definitief (hooguit de rente, die zal niet meer hoger worden). :)
Bij ons ook, nu alleen nog wachtend op de taxatie die ergens komende tijd plaats vind en dan is pas de echte toetsing bij de hypotheek verstrekker.
Maar vaak is de eerste offerte al een zekerheid dat er geen grote problemen zijn. Tenzij de financieel adviseur er een potje van heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 19:52
Misschien een domme vraag, maar ik heb woensdag overdracht van mijn huis (ik ben de koper) bij de notaris, maar ik had verwacht dat ik benaderd zou worden door de verkoopmakelaar voor een afspraak van te voren om het huis te inspecteren, sleutels over te dragen en meterstanden op te nemen etc. Dit klopt toch dat ik dit van de verkoopmakelaar mag verwachten?
Ze zijn namelijk volstrekt onbereikbaar voor me en ik heb alleen dinsdag nog als werkdag, voor de overdracht. Kan je die formaliteiten in principe ook zelf doen?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

verstappen33 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:14:
[...]
Tenzij de financieel adviseur er een potje van heeft gemaakt.
Nou ja, dat inderdaad.... Maar ook de taxatie kan in theorie tegenvallen. Stel je koopt een woning voor 350K, en de taxatie komt uit op 325K terwijl 350K de verwachting was dan moet die 25K wel ergens vandaag kunnen komen.

Overigens, wij hebben onze woning gekocht voor 725K (stond te koop voor 695K), en onze aankoopmakelaar schatte hem zelf op 685K in. Onze financieel adviseur nam een taxatiewaarde voor 700K op in zijn berekening waar de offerte-aanvraag mee gedaan is, en héél toevallig kwam de officiele taxatie daar ook precies op uit... 8)

Het valt uiteindelijk allemaal wel mee, maar het moet net allemaal wel even meezitten.

Grootste uitdagingen zijn tegenwoordig de doorlooptijden. Vanwege de stijgende rentes hebben veel partijen het ontzettend druk. Onze financiering loopt bij Argenta. Die kennen normaal 2 werkdagen doorlooptijd voor een beoordeling, dat is nu opgelopen tot 7 werkdagen, da's anderhalve week. Dan wordt de zes weken die standaard voor ontbindende voorwaarden staat wel vrij krap (zeker als er zoals in ons geval, toch twee zaken "hersteld" moeten worden).

Moet zeggen dat wij daar wel flink bovenop zaten, en heel snel onze eigen zaken aangeleverd hadden. En met elk een echtscheiding achter de rug, twee huizen in de verkoop waarbij op elk huis een overbrugging voor afgestemd moet worden zijn dat best veel papieren... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03
MrAngry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:25:
Misschien een domme vraag, maar ik heb woensdag overdracht van mijn huis (ik ben de koper) bij de notaris, maar ik had verwacht dat ik benaderd zou worden door de verkoopmakelaar voor een afspraak van te voren om het huis te inspecteren, sleutels over te dragen en meterstanden op te nemen etc. Dit klopt toch dat ik dit van de verkoopmakelaar mag verwachten?
Ze zijn namelijk volstrekt onbereikbaar voor me en ik heb alleen dinsdag nog als werkdag, voor de overdracht. Kan je die formaliteiten in principe ook zelf doen?
Inspectie vindt vaak plaats vlak voor de afspraak bij de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
MrAngry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:25:
Geen domme vraag hoor. Ik zou dat inderdaad ook van de verkoopmakelaar verwachten. Dus als ze vandaag niet terugbellen, mailen en dinsdag meteen weer in de telefoon. Komt er totaal geen reactie, dan ook dinsdag bij de notaris aangeven dat er nog geen voorinspectie heeft plaatsgevonden. Wellicht heeft dat meer impact.
En je kunt ook bij verkopers zelf aan de bel trekken voor het maken van een afspraak. Misschien wachten zij ook op hun makelaar en is die druk met paaseieren verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Question Mark schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:58:
[...]

Aha. Nee, bij de ING noemen ze dat een 'aanvraag' volgens mij. Die is al eerder ingeschoten (met daarin dus het afgesproken rentepercentage en het bedrag). Dat werd gedaan nadat de taxatie was uitgevoerd (was volgens mij niet perse een voorwaarde, maar wel handig aangezien wij precies op de grens van NHG wilde zitten én de rente van toen nog wilde gebruiken). En ook hadden zij hiervoor onze werkgeversverklaringen nodig en de (concept) koopovereenkomst.

Ongeveer 7 werkdagen nadat de aanvraag was ingeschoten door onze hypotheekadviseur van de ING, is de offerte van de ING naar ons toegestuurd.

Zo te lezen kan er bij ons dan niet veel meer fout gaan nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:27:
[...]

Nou ja, dat inderdaad.... Maar ook de taxatie kan in theorie tegenvallen. Stel je koopt een woning voor 350K, en de taxatie komt uit op 325K terwijl 350K de verwachting was dan moet die 25K wel ergens vandaag kunnen komen.

Overigens, wij hebben onze woning gekocht voor 725K (stond te koop voor 695K), en onze aankoopmakelaar schatte hem zelf op 685K in. Onze financieel adviseur nam een taxatiewaarde voor 700K op in zijn berekening waar de offerte-aanvraag mee gedaan is, en héél toevallig kwam de officiele taxatie daar ook precies op uit... 8)

Het valt uiteindelijk allemaal wel mee, maar het moet net allemaal wel even meezitten.

Grootste uitdagingen zijn tegenwoordig de doorlooptijden. Vanwege de stijgende rentes hebben veel partijen het ontzettend druk. Onze financiering loopt bij Argenta. Die kennen normaal 2 werkdagen doorlooptijd voor een beoordeling, dat is nu opgelopen tot 7 werkdagen, da's anderhalve week. Dan wordt de zes weken die standaard voor ontbindende voorwaarden staat wel vrij krap (zeker als er zoals in ons geval, toch twee zaken "hersteld" moeten worden).

Moet zeggen dat wij daar wel flink bovenop zaten, en heel snel onze eigen zaken aangeleverd hadden. En met elk een echtscheiding achter de rug, twee huizen in de verkoop waarbij op elk huis een overbrugging voor afgestemd moet worden zijn dat best veel papieren... :P
Hier eenzelfde verhaal! Ook onze financiering loopt via Argenta en merkte al bij het renteaanbod de vertraging. Heb veel moeten trekken en duwen bij de hypotheekadviseur, alhoewel het ook buiten zijn macht zit en idd na 7 werkdagen oid het renteaanbod ontvangen.

Vervolgens werd de taxateur aangeslingerd; woning gekocht voor 672k, volgens Argenta moest de waarde van de woning minimaal 690k zijn. Vandaag kwam het resultaat van de taxatie binnen 695k.

Overigens alle andere documenten al ruim van te voren ingeleverd bij de hypotheekadviseur. Taxatie was de enige ontbrekende stuk, helaas is de hypotheekadviseur al vanaf vandaag gaan paas vieren. Hoop zodoende einde van volgende week de bindende offerte binnen te krijgen.

Overigens loopt ons voorbehoud can financiering pas 3 mei af en dient de bankgarantie op 16 mei over te zijn gemaakt. Ik verwacht dat dat zodoende geen probleem gaat zijn.

Dan blijft enkel de verkoop van onze eigen woning over; volgende week komt de fotograaf en de week erop gaat ie op funda..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door beyazz06 op 15-04-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
beyazz06 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:01:
[...]

Vervolgens werd de taxateur aangeslingerd; woning gekocht voor 672k, volgens Argenta moest de waarde van de woning minimaal 690k zijn. Vandaag kwam het resultaat van de taxatie binnen 695k.
Koopprijs 672k, maar Argenta zegt dat de woning minimaal 690k waard moet zijn? Is dit omdat je graag in een andere bracket wilde zitten qua rente%? LTV <95% na eigen inleg, o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Gautama schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:36:
[...]

Koopprijs 672k, maar Argenta zegt dat de woning minimaal 690k waard moet zijn? Is dit omdat je graag in een andere bracket wilde zitten qua rente%? LTV <95% na eigen inleg, o.i.d.?
Geen idee eerlijk gezegd, zo staat het in het renteaanbod die ik heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
beyazz06 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:28:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd, zo staat het in het renteaanbod die ik heb ontvangen.
Gezien het bedrag is misschien een deel kk meeberekend? Als de taxatie (=marktwaarde) hoog genoeg is, blijf je toch onder de max 100% hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 06:58
mentalozzie schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:00:
(Amersfoort)

Zijn er nog laaghangende verbeteringen die je kunt uitvoeren bij je huidige woning die de presentatie ten goede komen? Ik had bij de selectie van de verkoopmakelaar er ook wel op gelet dat het iemand was die bij 3 bezichtigers ze ook het idee zou geven dat men in de rij stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Hbeez schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:31:
[...]

Zijn er nog laaghangende verbeteringen die je kunt uitvoeren bij je huidige woning die de presentatie ten goede komen? Ik had bij de selectie van de verkoopmakelaar er ook wel op gelet dat het iemand was die bij 3 bezichtigers ze ook het idee zou geven dat men in de rij stond.
Als je echt nerveus wordt, zou je kunnen overwegen om je huis nu te verkopen en tijdelijk te huren. Niet dat je dan goedkoper uit bent, maar je hebt wel zekerheid over de opbrengst.
Zelf denk ik dat je met een courante woning in deze prijsklasse niet meteen in paniek hoeft te raken. De rente stijgt, maar dat betekent dat je kopers uit een ander (hoger) segment aantrekt, die nu minder kunnen kopen voor dezelfde maandlasten. Zolang je niet in het bovenste segment zit, zullen er steeds kopers zijn. De waarde van je huis hoeft niet meteen te dalen, want daar is de krapte op de woningmarkt ook sterk van invloed op. Woningen in de hogere segmenten en incourante woningen (kluswoning, belabberde wijk, ongunstig gelegen) dalen als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een radiator bij de ingang is verwijderd voor de passeerdatum (maar wel na de koopdatum), op de controle datum voor het tekenen (van passeerakte en hypotheekakte) was ik daar niet en mijn vrouw was niet opgelet.

Ik weet niet of dit wel in de "lijst van zakken" is, misschien niet (moet de document nog op zoeken).

Het kost ook niet veel, maar meestal het opzoeken naar een passende radiator van maat koste tijd.

Heeft iemand ervaring ermee ?

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 16-04-2022 12:32 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:29:
Een radiator bij de ingang is verwijderd voor de passeerdatum (maar wel na de koopdatum), op de controle datum voor het tekenen (van passeerakte en hypotheekakte) was ik daar niet en mijn vrouw was niet opgelet.

Ik weet niet of dit wel in de "lijst van zakken" is, misschien niet (moet de document nog op zoeken).

Het kost ook niet veel, maar meestal het opzoeken naar een passende radiator van maat koste tijd.

Niet zeuren, de koop is gedaan, je zal vanzelf nog wel meer "eigenaardigheden" tegenkomen in de woning waar meer bewoners hun eigen 'ding' hebben gedaan. Geniet van je nieuwe woning en we willen je pas weer over een maandje horen als je de woning weer te koop gaat zetten in het verkooptopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 11:28
Enforcer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:42:
[...]

Niet zeuren, de koop is gedaan, je zal vanzelf nog wel meer "eigenaardigheden" tegenkomen in de woning waar meer bewoners hun eigen 'ding' hebben gedaan. Geniet van je nieuwe woning en we willen je pas weer over een maandje horen als je de woning weer te koop gaat zetten in het verkooptopic.
Gelijk contact opnemen met de verkopende partij!! Ook gelijk aan de bel trekken bij je rechtsbijstand! Anders zit je flink in de penarie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noucmen
amboly schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:51:
[...]

Gelijk contact opnemen met de verkopende partij!! Ook gelijk aan de bel trekken bij je rechtsbijstand! Anders zit je flink in de penarie.
Rechtsbijstand is geïnformeerd,
Ze zullen met een groep van 10 politie agenten naar de nieuwe woning van de verkoper gaan morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Radiatoren staan niet in de lijst van zaken, je vrouw heeft hiervoor getekend. Weinig meer aan te doen.

Ben wel benieuwd naar waarom ze de radiator hebben verwijderd. Zoveel leveren die nou ook weer niet op bij de metaalboer. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
noucmen schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:07:
[...]

Ze zullen met een groep van 10 politie agenten naar de nieuwe woning van de verkoper gaan morgen.
Heerlijk, die grenzeloze fantasiewereld van jou! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SmurfLink schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:50:
[...]

Ben wel benieuwd naar waarom ze de radiator hebben verwijderd. Zoveel leveren die nou ook weer niet op bij de metaalboer. :+
Hij is een erg zuinig man, is bezig met een klus in zijn nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Daar kun je nu niets meer mee. Dit had je aan moeten kaarten tijdens de inspectie voor de overdracht. Maar dit is wel een gevalletje "WTF". Wij hadden het precies omgekeerd. Stonden nog wat spullen in de schuur, stond nog een kast op zolder, nog een klein beetje "zooi" op de vliering. Heb er maar niet moeilijk over gedaan, want de verkopers lagen in scheiding, hij was het huis al lang uit en volgens mij heeft zij alles in haar eentje op mogen knappen. En die elektrische grasmaaier en trimmer gebruiken we zelfs nog. Wel duidelijk gemaakt dat alles wat achter zou blijven een andere bestemming zou krijgen of in een container zou verdwijnen. Had geen behoefte aan mensen die na 4 maanden nog "even de grasmaaier komen halen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

_Bailey_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:54:
[...]

Heerlijk, die grenzeloze fantasiewereld van jou! ;)
Inmiddels vrij duidelijk dar het nep is toch;).

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2022 17:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 21:13

sjaak

un giorno credi

Dag allen!

De vriendin en ik gaan verhuizen in juni. We gaan van Utrecht-stad naar vlak buiten de stad. Redenen liggen voor de hand: je wil wat groters en binnen Utrecht upgraden kost heel veel geld of je moet flinke compromissen sluiten.

Ons huis is verkocht onder voorbehoud dus op het gebied van verkoop en aankoop hoeven we momenteel niet veel te doen. We zijn bezig met zonnepanelen, andere verduurzaming, een verbouwing en verhuizen voorbereiden.

Over die laatste wil ik vragen: hebben jullie een aanbeveling voor een verhuisbedrijf? Een search wijst uit dat @Bockelaar in 2016 bedrijf Van 't Net uit Soest aanbeveelt. Daar ga ik zeker naar kijken, lekker dichtbij ook. Maar als er nog meer goede ervaringen zijn die jullie willen delen: shoot!
Wij zijn eind vorig jaar verhuist met Verhuisbedrijf Utrecht (VBU) vanaf een appartement op de 3e en 4e etage naar net buiten de stad en ik ben supertevreden met ze. Telefonische intake gedaan van personen, ruimtes en spullen en na een paar dagen een offerte. Uiteindelijk met twee bussen, een verhuislift, 5 man op eerste adres (eentje reed de verhuisliftauto) en 4 man op nieuwe adres verhuist binnen 5 uurtjes. Uiteindelijk rond de 1500 1375 kwijt en ik zou het zo weer doen!

We hadden ook wat spul wat door tijdnood niet uit elkaar kon/ingepakt was en dan merk je dat ze dit vaker doen en samen zorgen dat alles mee kan. Ideaal en stress verminderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dag allen!

Wij zijn eind 2020 verhuisd en hebben de verhuizing laten doen door Van den Berg uit Veenendaal (en Amersfoort zitten ze ook volgens mij). Erg tevreden over hoe dat gelopen is, nette prijs ook. Wij zijn verhuisd van Veenendaal naar Den Helder, niet bepaald om de hoek dus. Die jongens hebben een lange dag gemaakt. Volgens mij waren ze met z'n 3-en (maar het is inmiddels bijna anderhalf jaar geleden, dus 4 zou ook kunnen). Is natuurlijk een prijs uit 2020, maar ik was 2000 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:58
Toke_gt schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:43:
[...]

Als je echt nerveus wordt, zou je kunnen overwegen om je huis nu te verkopen en tijdelijk te huren. Niet dat je dan goedkoper uit bent, maar je hebt wel zekerheid over de opbrengst.
Zelf denk ik dat je met een courante woning in deze prijsklasse niet meteen in paniek hoeft te raken. De rente stijgt, maar dat betekent dat je kopers uit een ander (hoger) segment aantrekt, die nu minder kunnen kopen voor dezelfde maandlasten. Zolang je niet in het bovenste segment zit, zullen er steeds kopers zijn. De waarde van je huis hoeft niet meteen te dalen, want daar is de krapte op de woningmarkt ook sterk van invloed op. Woningen in de hogere segmenten en incourante woningen (kluswoning, belabberde wijk, ongunstig gelegen) dalen als eerste.
Of je zet het te koop met overdracht in september 2023. Dat is lang en kopers zullen wat extra moeite moeten doen om een langer geldig hypotheekaanbod te krijgen, maar het is ook niet superongebruikelijk bij nieuwbouw, geloof ik. Mocht de oplevering oktober of november worden kan je altijd nog een maandje in een vakantiehuisje gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 16-04-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-05 19:16
Leuk huis, @ViezeVis! Over 20 vs 30 jaar vast: kan je de hypotheek meeverhuizen naar een volgende woning? Zo niet, dan is het een relevante vraag hoe lang je hier verwacht te wonen. Het heeft dan immers geen zin om je rente 30 jaar vast te zetten als je toch na 10 jaar weer verhuist.

Heeft de hypotheekadviseur laten zien wat je lasten zouden worden als je nu 20 jaar vast kiest en tzt de rente bijvoorbeeld 6% is geworden?

Bij grote twijfel kun je ook nog informeren of je de helft 20 jaar vast en de andere helft 30 jaar vast kan leggen.

Zelf heb ik overigens veel rust van m'n keuze voor 30 jaar vast. Het verschil in maandlasten tussen 20 of 30 jaar vast was bij mij maar een tientje per maand, en dat had ik er graag voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

SL104 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:38:
Leuk huis, @ViezeVis! Over 20 vs 30 jaar vast: kan je de hypotheek meeverhuizen naar een volgende woning? Zo niet, dan is het een relevante vraag hoe lang je hier verwacht te wonen. Het heeft dan immers geen zin om je rente 30 jaar vast te zetten als je toch na 10 jaar weer verhuist.

Heeft de hypotheekadviseur laten zien wat je lasten zouden worden als je nu 20 jaar vast kiest en tzt de rente bijvoorbeeld 6% is geworden?

Bij grote twijfel kun je ook nog informeren of je de helft 20 jaar vast en de andere helft 30 jaar vast kan leggen.

Zelf heb ik overigens veel rust van m'n keuze voor 30 jaar vast. Het verschil in maandlasten tussen 20 of 30 jaar vast was bij mij maar een tientje per maand, en dat had ik er graag voor over.
Thanks! 30jr rentevast kost bruto 20 euro meer dan 20jr. We verwachten de komende tijd hier te blijven wonen (>15 jaar). We zijn starters, maar willen na 15 jaar misschien ook wel weer wat anders. Je tip m.b.t. de rente van 6% neem ik mee. Dan kunnen we een goeie afweging maken of we dat willen riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:21
Even een (misschien stomme) vraag.

Momenteel ben ik in de run voor een huisje. Mijn huidige huis heeft dankzij de stijgingen een enorme overwaarde. De reeele verwachting is dat ik nog ongeveer 1,5t nodig heb om het nieuwe huisje te kunnen kopen.
Ik mag ook mijn hypotheekrente meenemen (wat iets voordeliger is dan de huidige rentes).

Wat doet de bank in zo een geval?
Gaan ze mijn huidige huis taxeren en dan bepalen wat ik met mijn huidige salaris en overwaarde kan lenen?
(zal ongetwijfeld een proces zijn van xx weken).
Of is er een shortcut?

Bijvoorbeeld, veder borduren op mijn huidige hypotheek en extra geld bijlenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:29:
[...]

Daar kun je nu niets meer mee. Dit had je aan moeten kaarten tijdens de inspectie voor de overdracht. Maar dit is wel een gevalletje "WTF". Wij hadden het precies omgekeerd. Stonden nog wat spullen in de schuur, stond nog een kast op zolder, nog een klein beetje "zooi" op de vliering. Heb er maar niet moeilijk over gedaan, want de verkopers lagen in scheiding, hij was het huis al lang uit en volgens mij heeft zij alles in haar eentje op mogen knappen. En die elektrische grasmaaier en trimmer gebruiken we zelfs nog. Wel duidelijk gemaakt dat alles wat achter zou blijven een andere bestemming zou krijgen of in een container zou verdwijnen. Had geen behoefte aan mensen die na 4 maanden nog "even de grasmaaier komen halen".
Oh dat valt nog mee joh. :+ Mijn bewoners waren nog niet eens klaar met het huis leeghalen tijdens de 'eindinspectie'. En het zou echt klaar zijn als ik terugkwam van de notaris om te tekenen.

:') ik heb ze nog een uur extra gegeven, rustig wat gaan eten in de stad bij het notariskantoor, daarna belde hij of ik al kwam want z'n vrouw wou graag weg.

hele fucking huis stond nog vol zooi, schuur vol met nog meer zooi, want ja daar kon ik wellicht nog iets aan hebben. Stond nog een TV, iemand weten te fixen voor dat ding, bleek er een grote plek met dode pixels in te zitten. Gast, pleur het dan gewoon weg. Allemaal lelijke meubels en planten. :') Het is dat ze naar Polen emigreerden en dr dus niks te halen viel, maar m'n makelaar stond echt met z'n bek vol tanden dat ie dit nog nooit had meegemaakt. :X
En na 8 maanden kom ik nog steeds zooi van ze tegen die ik nog weg moet donderen. Zijn al 3 rondes naar de stort geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
kx22 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:04:

Momenteel ben ik in de run voor een huisje. Mijn huidige huis heeft dankzij de stijgingen een enorme overwaarde. De reeele verwachting is dat ik nog ongeveer 1,5t nodig heb om het nieuwe huisje te kunnen kopen.
Ik mag ook mijn hypotheekrente meenemen (wat iets voordeliger is dan de huidige rentes).

Gaan ze mijn huidige huis taxeren en dan bepalen wat ik met mijn huidige salaris en overwaarde kan lenen?
Of is er een shortcut?

Ze zullen je inkomen etc opnieuw moeten toetsen. Wordt dus een nieuwe aanvraag maar waarbij je de rente mag behouden van je huidige hypotheek. Je nieuwe woning moet je sowieso taxeren, je huidige woning alleen als je een overbrugging neemt.

Een overbrugging kan soms obv de WOZ waarde heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
kx22 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 23:04:

Of is er een shortcut?

Over de overwaarde zou ik mij niet alteveel verlekkeren. Je nieuwe huis is daardoor ook verhoudingsgewijs duurder.

Maar uit de losse pols.
Aankoopprijs nieuwe woning + bijbehorende kosten - verkoopprijs oude woning - afgelost deel oude hypotheek is wat je totaal moet lenen. de vraag is of je dat bedrag met je huidige inkomsten kan dragen.
(dan kan je afhankelijk van de situatie nog wat eigen geld nodig hebben om enige maanden een overbruggingshypotheek te kunnen betalen of om te kunnen overbieden)

Maar dat soort vragen kan je beter vantevoren met je bank / hypotheekadviseur alvast bespreken in een oriënterend gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morika
een vraagje, hoe normaal is om te onderhandelen over de tarieven van een aankoopmakelaar? Ik heb dus een offerte gekregen, waarin ook een heleboel dingen staan waar ik geen gebruik van wil maken (eg hypotheekadvies, bouwkundig rapport, notaris van de aankoopmakelaar, etc...). Is het redelijk om te vragen om hun tarief te verlagen of is dit 'not done'?

[ Voor 4% gewijzigd door Morika op 17-04-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
D-dark schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:36:
[...]

Over de overwaarde zou ik mij niet alteveel verlekkeren. Je nieuwe huis is daardoor ook verhoudingsgewijs duurder.

Maar uit de losse pols.
Aankoopprijs nieuwe woning + bijbehorende kosten - verkoopprijs oude woning - afgelost deel oude hypotheek is wat je totaal moet lenen. de vraag is of je dat bedrag met je huidige inkomsten kan dragen.
(dan kan je afhankelijk van de situatie nog wat eigen geld nodig hebben om enige maanden een overbruggingshypotheek te kunnen betalen of om te kunnen overbieden)

Maar dat soort vragen kan je beter vantevoren met je bank / hypotheekadviseur alvast bespreken in een oriënterend gesprek.
Ja, echter wil ik mijn oude woning NIET verkopen als ik geen nieuwe kan aankopen.
Dus dan kom ik in het probleem:
Huidige salaris kan zonder overwaarde het nieuwe huisje niet dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Morika schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:50:
een vraagje, hoe normaal is om te onderhandelen over de tarieven van een aankoopmakelaar? Ik heb dus een offerte gekregen, waarin ook een heleboel dingen staan waar ik geen gebruik van wil maken (eg hypotheekadvies, bouwkundig rapport, eigen notaris, etc...). Is het redelijk om te vragen om hun tarief te verlagen of is dit 'not done'?
Tuurlijk wel, over alles kan je onderhandelen, want het is een service. Je kan ook zonder namelijk.
Vaak doen ze het gratis als je je oude woning verkoopt bij hen. Je kan ook dit aan hem voorleggen en als zij zeggen, nee dan doe ik je aankoop niet....zoek je een ander.
Zowat elke makelaar doet ook aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
kx22 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:52:
[...]

Ja, echter wil ik mijn oude woning NIET verkopen als ik geen nieuwe kan aankopen.
Heb je al een hypotheekadviseur gesproken? Van zo'n gratis eerste gesprek word je al een stuk wijzer.

Zoals ik het heb begrepen rekenen de meeste hypotheekverstrekkers met 90% van je woningwaarde, als je huis nog niet verkocht is. Dus stel je huis is nu 200.000 waard en er zit nog 100.000 hypotheek op. Dan rekent de verstrekker met 90% van 200.000, dus 180.000, min de 100.000 die nog openstaat. Je mag dan dus een overwaarde van 80.000 lenen in een overbruggingshypotheek.

Hoe de woningwaarde wordt vastgesteld verschilt tussen de verstrekkers. Soms is een taxatie nodig, soms kan het met Calcasa of de woz.

Koop je nu een nieuw huis van 300.000, dan heb je nog 300.000-80.000 = 220.000 aan hypotheek nodig. Daarvoor wordt dan getoetst of het bij je huidige inkomen past.

Maar er zit dus wat variatie in hoe het proces gaat. Daarom zou ik even een hypotheekadviseur bellen voor een oriënterend gesprek, dan weet je snel hoe het voor jou zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Na een paar maanden zoeken is afgelopen week is ons bod geaccepteerd. Heel leuk! We hebben natuurlijk wel boven de vraagprijs moeten bieden. Gelukkig was ons bod ook met een voorbehoud van boven de vraagprijs.

Ik weet dat het onzeker blijft, maar hoe kan ik de kans vergroten dat de woning getaxeerd wordt op de koopsom? Is het slim om de verkopende makelaar te vragen naar een taxateur waarmee zij goede ervaringen hebben? Of juist zelf een taxateur te zoeken en die te informeren over de koopsom? En wat als de taxatie lager uitvalt, is het dan nog mogelijk om de taxateur van mening te laten veranderen?

Natuurlijk is elk geval anders, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL104
@BonJonBovi Gefeliciteerd! De verkoopmakelaar vragen naar een taxateur zou wel eens kunnen helpen. Die heeft er ook belang bij dat jij de financiering rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Hypotheekrente meeverhuizen, hoe vaak zien jullie het ? Ik heb een paar berichten hier gezien net.

Ik dacht dat een rente is altijd vastgezet naar een bepaalde woning en een bepaalde inkomen ?

En als een bank een lener de rente meeverhuizen laat, is het vaak extra risico dus vaak hogere rente ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 11:28
Feli!!
BonJonBovi schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:00:

Ik weet dat het onzeker blijft, maar hoe kan ik de kans vergroten dat de woning getaxeerd wordt op de koopsom? Is het slim om de verkopende makelaar te vragen naar een taxateur waarmee zij goede ervaringen hebben?
Mijn ervaring is dat dar een heel slimme tactiek is, onze makelaar kwam uit zichzelf al met een voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
noucmen schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:25:
Hypotheekrente meeverhuizen, hoe vaak zien jullie het ? Ik heb een paar berichten hier gezien net.

Ik dacht dat een rente is altijd vastgezet naar een bepaalde woning en een bepaalde inkomen ?

En als een bank een lener de rente meeverhuizen laat, is het vaak extra risico dus vaak hogere rente ?
Bijzonder dit. Je bent al bij de notaris geweest en alles is al rond en dan ga je je druk maken over hypotheekrente die voorts al vastgesteld is en ondertekend is? Of is dat alvast voor je volgende woning?

Een hypotheek van een paar jaar geleden zal per definitie een hogere rente hebben omdat de hypotheekrente op dit moment al (historisch) laag staat. Dus waarom wil je die meeverhuizen?

PS. Ga genieten van je woning, maak het je eigen, likje verf, behangetje, meubels erin en tot volgende maand in het verkoop-topic!

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 18-04-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:18

Maakt niet uit hoe vaak je dit wel of niet ziet, is voor elke situatie anders. Zoekterm verhuisregeling hypotheek bracht mij hier. Gezien je laatste vraag biedt dat al wat verduidelijking volgens mij. Crux is natuurlijk dat je je huidige (voordeligere) tarief kunt meenemen voor de nog openstaande lening. Een duurder huis zal dus nog een aanvullende hypotheek vereisen tegen de (hogere) rente van dat moment (eigen middelen buiten beschouwing latende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Enforcer schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:13:
[...]

Een hypotheek van een paar jaar geleden zal per definitie een hogere rente hebben omdat de hypotheekrente op dit moment al (historisch) laag staat. Dus waarom wil je die meeverhuizen?
Het was historische laag en is nu aan het stijgen, als over 5 jaar kan ik de huidige rente van 1.3% meeverhuizen (waar de actuele rente in 2027 2.5% is) dan ben ik blij.

Ik kan mijn huidige rente niet meer veranderen, maar een leerpunt van mij over mijn beslissing proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
noucmen schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:14:
[...]

Het was historische laag en is nu aan het stijgen, als over 5 jaar kan ik de huidige rente van 1.3% meeverhuizen (waar de actuele rente in 2027 2.5% is) dan ben ik blij.

Ik kan mijn huidige rente niet meer veranderen, maar een leerpunt van mij over mijn beslissing proces.
Mag je de rente meeverhuizen van jouw hypotheek? Staat er zo'n regeling in de overeenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo

Afgelopen jaren zal het nauwelijks zijn voorgekomen omdat de rente telkens lager werd. Nu kan een mee te verhuizen rente wel fijn uitkomen in de toekomst.

Het is verder wel een volledig nieuwe aanvraag. Dus inkomen moet nog in orde zijn, onderpand etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
noucmen schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:14:
[...]

Let op, dit geldt alleen voor de hoogte van het bedrag waarvoor de hypotheek nu is ingeschreven én je moet een eventueel tweede deel van je nieuwe hypotheek bij dezelfde hypotheekverstrekker afnemen, tegen de dan geldende rente en voorwaarden. En ongetwijfeld zitten er nog addertjes onder het gras waardoor je niet voor 1.3% kunt lenen als de gangbare rente tzt meer dan bijvoorbeeld het driedubbele is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
kx22 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:52:
[...]

Laat ik een voorbeeld geven.

Een tijd geleden heb je een huis gekocht voor 200000 wat toen ook je maximum hypotheek was.
Dat huis heeft overwaarde gekregen in de loop van de tijd en is nu 350000 waard.
Ondertussen heb je al 40000 afgelost.
Je salaris is gestegen in al die jaren en je kan nu maximaal 275000 euro lenen.

Je maximale leencapaciteit is dan 275000 - (200000 - 40000) = 115000

Stel je wil een huis van 500000 kopen.
500000 - 350000 = 150000 (koopprijs nieuw huis - verkoopprijs oude woning)
150000 > 115000 dus je kan het huis niet kopen.

Nu wil je een huis van 450000 kopen.
450000 - 350000 = 100000 en 100000 < 115000 dus je kan dat huis kopen.

Nou neem ik in de voorbeeld nog niet de bijkomende kosten voor kosten koper / notaris en makelaar mee.
Die moeten er om het zuiver te houden ook bij.

Conclusie is dat de overwaarde je in staat stelt om een duurder huis te kopen mits het resterende bedrag wat overblijft om aftelossen voor je om te dragen is.

Maar dit soort berekeningen kan je rustig aan een goede hypotheekadviseur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Toke_gt schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:35:
[...]

Let op, dit geldt alleen voor de hoogte van het bedrag waarvoor de hypotheek nu is ingeschreven én je moet een eventueel tweede deel van je nieuwe hypotheek bij dezelfde hypotheekverstrekker afnemen, tegen de dan geldende rente en voorwaarden. En ongetwijfeld zitten er nog addertjes onder het gras waardoor je niet voor 1.3% kunt lenen als de gangbare rente tzt meer dan bijvoorbeeld het driedubbele is.
Nu leen ik 550k op 1.3%, in 2027 zal ik nog 500k schuld hebben op 1.3% en ik wil verhuizen naar een nieuwe woning van 700k na het verkopen van de huidige woning (de overwaarde wil ik niet meenemen naar de nieuwe woning).

Kan ik weer 500k op 1.3% lenen en de restant 200k op, bvb, 2.5%, bij dezelfde bank ? Welke zinnen moet ik hebben in mijn huidige overeenkomst met dat bank ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
amboly schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:49:
Feli!!

[...]

Mijn ervaring is dat dar een heel slimme tactiek is, onze makelaar kwam uit zichzelf al met een voorstel.
Ik heb toendertijd de door de hypotheekadviseur voorgestelde taxateur gebeld en een wens uitgesproken… ik ben niet teleurgesteld …

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
noucmen schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:44:
[...]

Nu leen ik 550k op 1.3%, in 2027 zal ik nog 500k schuld hebben op 1.3% en ik wil verhuizen naar een nieuwe woning van 700k na het verkopen van de huidige woning (de overwaarde wil ik niet meenemen naar de nieuwe woning).

Kan ik weer 500k op 1.3% lenen en de restant 200k op, bvb, 2.5%, bij dezelfde bank ? Welke zinnen moet ik hebben in mijn huidige overeenkomst met dat bank ?
Zoek op het trefwoord verhuisregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Toke_gt schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:53:
[...]

Zoek op het trefwoord verhuisregeling.
In mijn offerte van ABN: "U kunt het krediet niet aan een andere debiteur overdragen. U kunt de lening niet meenemen naar een
andere woning. In de Voorwaarden kunt u lezen wanneer u gebruik kunt maken van de verhuisregeling. De
verhuisregeling betekent dat u het rentepercentage van uw oude lening met vaste rente mee kunt nemen
naar uw nieuwe lening."

De Voorwaarden is hier https://www.abnamro.nl/nl...hypotheek_tcm16-33007.pdf, in dit Voorwaarden begrijp ik dat ik het "meenemen" mag als ik "normaal" zal doen (eerste kopen dan verkopen of eerste verkopen dan kopen) (item 15.2 Wanneer kan ik gebruikmaken van de verhuisregeling?)

Maar in dit https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek/verhuizen.html zie ik iets dat ik niet begrijp: "Is uw hypotheekrente lager?
Dan kunt u uw lagere vaste rente vaak meenemen. U neemt niet de hypotheek zelf mee, deze hoort bij uw oude woning. U neemt alleen de rentecondities van de hypotheek mee voor de resterende rentevaste periode." <---- Wat is het verschil tussen de hypotheek en de "rentecondities van de hypotheek" ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-04 20:24
Een hypotheek is een onderpand. Jij krijgt een hypothecaire lening: de bank neemt een hypotheek (onderpand) op jouw huis in ruil voor een lening met bepaalde voorwaarden. Daarom kun je de hypotheek niet meenemen, maar wel de rente condities van de vorige hypothecaire lening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:58
Herrfunkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:20:
Een hypotheek is een onderpand. Jij krijgt een hypothecaire lening: de bank neemt een hypotheek (onderpand) op jouw huis in ruil voor een lening met bepaalde voorwaarden. Daarom kun je de hypotheek niet meenemen, maar wel de rente condities van de vorige hypothecaire lening
Dus voor jou is er geen verschil, alleen voor de bank maakt het uit welke woning ze moeten verkopen als jij niet betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:29
noucmen schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 00:45:
[...]

In mijn offerte van ABN: "U kunt het krediet niet aan een andere debiteur overdragen. U kunt de lening niet meenemen naar een
andere woning. In de Voorwaarden kunt u lezen wanneer u gebruik kunt maken van de verhuisregeling. De
verhuisregeling betekent dat u het rentepercentage van uw oude lening met vaste rente mee kunt nemen
naar uw nieuwe lening."

De Voorwaarden is hier https://www.abnamro.nl/nl...hypotheek_tcm16-33007.pdf, in dit Voorwaarden begrijp ik dat ik het "meenemen" mag als ik "normaal" zal doen (eerste kopen dan verkopen of eerste verkopen dan kopen) (item 15.2 Wanneer kan ik gebruikmaken van de verhuisregeling?)

Maar in dit https://www.abnamro.nl/nl...-hypotheek/verhuizen.html zie ik iets dat ik niet begrijp: "Is uw hypotheekrente lager?
Dan kunt u uw lagere vaste rente vaak meenemen. U neemt niet de hypotheek zelf mee, deze hoort bij uw oude woning. U neemt alleen de rentecondities van de hypotheek mee voor de resterende rentevaste periode." <---- Wat is het verschil tussen de hypotheek en de "rentecondities van de hypotheek" ???
Wat zei je adviseur bij het afsluiten hierover? Wij hebben bewust een verstrekker gekozen bij wie dit mogelijk was destijds. Was de rente wel iets hoger, maar zijn we wel flexibel in het meerverhuizen van de hypotheek.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Herrfunkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:20:
Deze redenatie klopt niet helemaal. Er zijn weld degelijk hypotheekverstrekkers waar je ook de hypotheek mee mag verhuizen (al hebben een hoop hypotheekverstrekkers dat de afgelopen jaren wel geschrapt i.v.m. de lage rente). Wanneer je de hypotheek mee verhuist blijft de hypotheek gewoon volgens de oude voorwaarden lopen, enkel het onderpand verandert; er is wel een nieuwe akte voor nodig bij de notaris.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Harrie_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:10:
[...]

Deze redenatie klopt niet helemaal. Er zijn weld degelijk hypotheekverstrekkers waar je ook de hypotheek mee mag verhuizen (al hebben een hoop hypotheekverstrekkers dat de afgelopen jaren wel geschrapt i.v.m. de lage rente). Wanneer je de hypotheek mee verhuist blijft de hypotheek gewoon volgens de oude voorwaarden lopen, enkel het onderpand verandert; er is wel een nieuwe akte voor nodig bij de notaris.
Jullie zeggen precies hetzelfde alleen @Herrfunkel gebruikt iets andere terminologie ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
Afgelopen vrijdagavond laat nog met de hypotheekadviseur en taxateur contact gehad over taxatierapport.
Hypotheek kan voor ons alleen met de huidige rentestand als het onder NHG blijft. Vandaag of morgen komt het definitieve taxatierapport. Toch best wel spannend. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Laatst online: 12:30
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:48:
Afgelopen vrijdagavond laat nog met de hypotheekadviseur en taxateur contact gehad over taxatierapport.
Hypotheek kan voor ons alleen met de huidige rentestand als het onder NHG blijft. Vandaag of morgen komt het definitieve taxatierapport. Toch best wel spannend. ;)
Ik kan je hier niet helemaal volgen? De NHG-grens wordt bepaald op basis van de verkoopprijs, niet de taxatiewaarde. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht die boven de NHG-grens werd getaxeerd, maar omdat de verkoopprijs precies op de NHG-grens lag konden wij gewoon een hypotheek met NHG (en bijbehorende renteverlaging) krijgen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
MiBe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:32:
[...]

Ik kan je hier niet helemaal volgen? De NHG-grens wordt bepaald op basis van de verkoopprijs, niet de taxatiewaarde. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht die boven de NHG-grens werd getaxeerd, maar omdat de verkoopprijs precies op de NHG-grens lag konden wij gewoon een hypotheek met NHG (en bijbehorende renteverlaging) krijgen.
Dit zou bij ons te maken hebben met de stijgende rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Laatst online: 12:30
Willem30 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:41:
[...]

Dit zou bij ons te maken hebben met de stijgende rente.
Maar wat is precies de relatie met het taxatierapport?

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Ik vraag mij af gaan de prijzen dalen nu? Want het betekend dat veel starters niet meer kunnen kopen of in een klasse lager moeten. Mijn vriendin en ik kunnen veel lenen en hebben veel spaargeld, maar de woning waar wij 2 weken geleden een bod op gedaan hebben zou nu niet meer kunnen en moeten wij een klasse lager kijken. De maandlasten voor 460K is van 1750 naar bijna 2000 euro gestegen en dat willen wij gewoon niet uitgeven.

Gelukkig voor ons hebben wij morgen een bezichtiging bij een woning die voor 435 te koop met een B klasse label. Dus ik hoop dat het deze word want ik maak mij behoorlijk zorgen om de steeds stijgende rente enz. Hoe lang gaat het door en hoe ver willen ze gaan!
Pagina: 1 ... 251 ... 354 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7