Flix20 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ik denk dat je er compleet naast zit met je aanname daar.
Volgens mij zet het gros momenteel pas de woning te koop nadat zij zelf wat nieuws hebben gevonden.
Dat is met de huidige woningmarkt ook de juiste move om te maken.
Denk dat we elkaar dan verkeerd begrepen hebben. Ik wilde puur aangeven dat (wilde gok) 95% van de mensen actief op de koopwoningmarkt die een woning verkoopt, ook vervolgens weer wat nieuws wil kopen. Je hebt daarnaast de mensen die nieuw instromen, vanuit ouderlijk huis naar eigen woning of vanuit een huurwoning/appartement naar een koopwoning. En tenslotte nog mensen die uitstromen uit de koopwoningmarkt, met name ouderen die overlijden of naar een verzorgingshuis gaan en een enkeling die zijn/haar woning verkoopt en daarna gaat huren of emigreren.
Wat op dit moment de meest voorkomende volgordelijkheid is voor wat betreft moment van verkopen en kopen weet ik niet. Het kan goed zijn dat, omdat woningen zo snel verkopen, men nu eerst iets nieuws koopt en daarna pas verkoopt, want ja "het is toch zo verkocht".
Richh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:34:
[...]
Verder geldt tevens voor de hypotheekrente en inflatie dat daar politiek beleid achter zit. We doen wel eens alsof dat allemaal door 'de markt' bepaald wordt, maar stiekem is die markt behoorlijk afhankelijk van politieke keuzes die de afgelopen 2-3 jaar zijn gemaakt. Waar men, in theorie, ook enige invloed op zou moeten hebben.
Ik neem aan dat jij duidt op welke keuze mensen maken bij de verkiezingen? En ja, laat ik voorop stellen, uiteindelijk kan je op alles effect hebben, echter hoe meer stappen ertussen zitten en hoe meer er bij komt kijken, hoe kleiner het effect wordt.
De hypotheekrente en voor een deel ook inflatie volgen de Europese en wereldeconomie en de rentes die bij o.a. de ECB gehandhaafd worden. Maar zoals recentelijk gebleken is blijkt iets als een oorlog een flinke impact te hebben gehad op inflatie. Op zoiets heb jij als persoon aanzienlijk minder invloed, dan op welke prijs jij vraagt voor jouw woning, of de prijs die jij wilt betalen voor jouw nieuwe woning. Daar ben jij als persoon namelijk de primaire actor.
Ik zal ook niet ontkennen dat wanneer iemand zegt "nou ik accepteer liever dat bod wat 50k lager is", dat je daar persoonlijk direct financieel slechter door af bent. Het verrotte is alleen dat je anderzijds door steeds verder oplopende prijzen via via wel de negatieve effecten gaat merken, door een lager netto besteedbaar inkomen, hogere overdrachtsbelasting, hogere gemeentelijke lasten enzovoorts.
En omdat de instappers op de woningmarkt het grootste lijdend voorwerp zijn van de stijgende prijzen, worden dan weer dingen als de jubelton in het leven geroepen, wat er juist weer voor gezorgd heeft dat de prijzen nog harder gingen stijgen.
De explosief gestegen woningprijzen zijn voor het grootste deel gewoon door de mensen zelf gekomen. Men roept wel eens "ja maar er wordt te weinig gebouwd". Nou, laten we hiervoor (en de volgende punten eveneens) de jaren 2016 t/m 2018 eens vergelijken met 2019 t/m 2021. In 2016 t/m 2018 waren de huizenprijzen nog veel lager dan nu, in de Randstad en andere grotere steden begon de stijging al in 2017 toe te nemen, hier in het zuiden b.v. was er zelfs halverwege/eind 2018 nog weinig van te merken.
Gemiddeld aantal woningen gebouwd per jaar tussen 2016 en 2018: 61.5k per jaar. Van 2019 t/m 2021? Gemiddeld 70.1k per jaar. Bron:
CBS.
Bevolkingsgroei in die periode dan de boosdoener? Gemiddeld 101k per jaar in de periode 2016-2018, vergeleken met 102.7k over de periode 2019-2021 (zie
hier). 1700 mensen per jaar meer erbij, maar gemiddeld 9600 extra woningen. Gemiddeld wonen er 2.14 personen per huishouden, dus heb je het over grofweg 800 extra benodigde woningen voor de bevolkingsgroei bij te benen.
Is het aanbod dan om de een of andere reden zoveel lager? Van 2016 t/m 2018 zijn er gemiddeld per jaar 225k woningen verkocht, in de afgelopen 3 jaar waren dat er gemiddeld 226.7k (bron:
wederom CBS).
Er zijn dus in de jaren dat de prijzen exorbitant stegen netto meer woningen bij gekomen (10 keer meer dan benodigd voor bevolkingsgroei) en er zijn er net iets meer verkocht (op de markt gekomen). Het zou nog kunnen zijn dat het stokt aan de uitstroom kant van de woningmarkt (mensen worden ouder, gaan minder snel naar een verzorgingshuis) en een deel van de prijsstijging zal komen door inflatie. De uitstroom door sterfte is de laatste jaren, dankzij Corona, juist toegenomen. Betreffende de inflatie, deze was in 2016-2019 gemiddeld 1.13%, in de jaren erna gemiddeld 2.2% (
bron). Dit scheelt een goede procentpunt. Door de lagere hypotheekrente kon je ook net wat meer lenen (besteden), maar ook dit gaat verhoudingsgewijs over grofweg een procentpunt.
Geen van bovenstaande zaken kun je de extreme prijsstijgingen van de woningen aan toekennen, een procent linksom of rechtsom tegenover huizen die 30, 50 of zelfs 100% duurder zijn geworden tussen zeg 2016/2017 en 2021. Ik blijf erbij dat de mensen zelf de grootste factor zijn in de prijsstijgingen, men laat zich gek maken, met wil/moet meer uit de verkoop halen om de volgende woning te kunnen betalen enzovoorts. Niemand wil, begrijpelijk, zelf de keuze maken om die opwaardse spiraal te dempen/keren, dan zal het uiteindelijk wel op de pijnlijkere manier komen door mensen die hypotheken (en huizen) niet meer kunnen betalen.
Maar goed, ik zal vast ook nog wat dingen over het hoofd zien, heb er ook al genoeg proza over geschreven dus ik laat het er hier even bij. Tijd voor weekend