Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 250 ... 368 Laatste
Acties:

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-11 10:35
Flomoo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:45:
[...]

Garanties heb je natuurlijk nooit. Vraagprijs, verkoopprijs en ook taxatiewaarde liggen in deze markt wel eigenlijk altijd boven de WOZ waarde dus daar zou ik niet te veel naar kijken. Een aankoopmakelaar zou je kunnen helpen om een betere inschatting van de waarde van het huis te kunnen maken. Ook kun je kijken naar verkoopprijzen van huizen in de buurt, door kadaster of sites zoals WalterLiving. Daarnaast kun je natuurlijk ook met de verkopers afspreken dat je je bod doet onder voorbehoud van financiering van een bepaald (minimum) bedrag waar voor jou de taxatie op uit zou moeten komen.
Als ik het huis bekijk op walterliving dan zou het bod wel boven het hoogste bedrag zitten.
Dat voorbehoud komt er dan zeker. :)

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Willem30 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:51:
[...]

Als ik het huis bekijk op walterliving dan zou het bod wel boven het hoogste bedrag zitten.
Dat voorbehoud komt er dan zeker. :)
Ja mijn ervaring is ook dat WL niet altijd goedzit hoor, maar wat data verzamelen is altijd verstandig natuurlijk! Maar als je met voorbehoud biedt dan komt het vast goed! Succes!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-11 07:49
Flix20 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat je er compleet naast zit met je aanname daar.
Volgens mij zet het gros momenteel pas de woning te koop nadat zij zelf wat nieuws hebben gevonden.
Dat is met de huidige woningmarkt ook de juiste move om te maken.
Denk dat we elkaar dan verkeerd begrepen hebben. Ik wilde puur aangeven dat (wilde gok) 95% van de mensen actief op de koopwoningmarkt die een woning verkoopt, ook vervolgens weer wat nieuws wil kopen. Je hebt daarnaast de mensen die nieuw instromen, vanuit ouderlijk huis naar eigen woning of vanuit een huurwoning/appartement naar een koopwoning. En tenslotte nog mensen die uitstromen uit de koopwoningmarkt, met name ouderen die overlijden of naar een verzorgingshuis gaan en een enkeling die zijn/haar woning verkoopt en daarna gaat huren of emigreren.

Wat op dit moment de meest voorkomende volgordelijkheid is voor wat betreft moment van verkopen en kopen weet ik niet. Het kan goed zijn dat, omdat woningen zo snel verkopen, men nu eerst iets nieuws koopt en daarna pas verkoopt, want ja "het is toch zo verkocht".
Richh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:34:
[...]
Verder geldt tevens voor de hypotheekrente en inflatie dat daar politiek beleid achter zit. We doen wel eens alsof dat allemaal door 'de markt' bepaald wordt, maar stiekem is die markt behoorlijk afhankelijk van politieke keuzes die de afgelopen 2-3 jaar zijn gemaakt. Waar men, in theorie, ook enige invloed op zou moeten hebben.
Ik neem aan dat jij duidt op welke keuze mensen maken bij de verkiezingen? En ja, laat ik voorop stellen, uiteindelijk kan je op alles effect hebben, echter hoe meer stappen ertussen zitten en hoe meer er bij komt kijken, hoe kleiner het effect wordt.
De hypotheekrente en voor een deel ook inflatie volgen de Europese en wereldeconomie en de rentes die bij o.a. de ECB gehandhaafd worden. Maar zoals recentelijk gebleken is blijkt iets als een oorlog een flinke impact te hebben gehad op inflatie. Op zoiets heb jij als persoon aanzienlijk minder invloed, dan op welke prijs jij vraagt voor jouw woning, of de prijs die jij wilt betalen voor jouw nieuwe woning. Daar ben jij als persoon namelijk de primaire actor.

Ik zal ook niet ontkennen dat wanneer iemand zegt "nou ik accepteer liever dat bod wat 50k lager is", dat je daar persoonlijk direct financieel slechter door af bent. Het verrotte is alleen dat je anderzijds door steeds verder oplopende prijzen via via wel de negatieve effecten gaat merken, door een lager netto besteedbaar inkomen, hogere overdrachtsbelasting, hogere gemeentelijke lasten enzovoorts.
En omdat de instappers op de woningmarkt het grootste lijdend voorwerp zijn van de stijgende prijzen, worden dan weer dingen als de jubelton in het leven geroepen, wat er juist weer voor gezorgd heeft dat de prijzen nog harder gingen stijgen.

De explosief gestegen woningprijzen zijn voor het grootste deel gewoon door de mensen zelf gekomen. Men roept wel eens "ja maar er wordt te weinig gebouwd". Nou, laten we hiervoor (en de volgende punten eveneens) de jaren 2016 t/m 2018 eens vergelijken met 2019 t/m 2021. In 2016 t/m 2018 waren de huizenprijzen nog veel lager dan nu, in de Randstad en andere grotere steden begon de stijging al in 2017 toe te nemen, hier in het zuiden b.v. was er zelfs halverwege/eind 2018 nog weinig van te merken.
Gemiddeld aantal woningen gebouwd per jaar tussen 2016 en 2018: 61.5k per jaar. Van 2019 t/m 2021? Gemiddeld 70.1k per jaar. Bron: CBS.

Bevolkingsgroei in die periode dan de boosdoener? Gemiddeld 101k per jaar in de periode 2016-2018, vergeleken met 102.7k over de periode 2019-2021 (zie hier). 1700 mensen per jaar meer erbij, maar gemiddeld 9600 extra woningen. Gemiddeld wonen er 2.14 personen per huishouden, dus heb je het over grofweg 800 extra benodigde woningen voor de bevolkingsgroei bij te benen.
Is het aanbod dan om de een of andere reden zoveel lager? Van 2016 t/m 2018 zijn er gemiddeld per jaar 225k woningen verkocht, in de afgelopen 3 jaar waren dat er gemiddeld 226.7k (bron: wederom CBS).

Er zijn dus in de jaren dat de prijzen exorbitant stegen netto meer woningen bij gekomen (10 keer meer dan benodigd voor bevolkingsgroei) en er zijn er net iets meer verkocht (op de markt gekomen). Het zou nog kunnen zijn dat het stokt aan de uitstroom kant van de woningmarkt (mensen worden ouder, gaan minder snel naar een verzorgingshuis) en een deel van de prijsstijging zal komen door inflatie. De uitstroom door sterfte is de laatste jaren, dankzij Corona, juist toegenomen. Betreffende de inflatie, deze was in 2016-2019 gemiddeld 1.13%, in de jaren erna gemiddeld 2.2% (bron). Dit scheelt een goede procentpunt. Door de lagere hypotheekrente kon je ook net wat meer lenen (besteden), maar ook dit gaat verhoudingsgewijs over grofweg een procentpunt.

Geen van bovenstaande zaken kun je de extreme prijsstijgingen van de woningen aan toekennen, een procent linksom of rechtsom tegenover huizen die 30, 50 of zelfs 100% duurder zijn geworden tussen zeg 2016/2017 en 2021. Ik blijf erbij dat de mensen zelf de grootste factor zijn in de prijsstijgingen, men laat zich gek maken, met wil/moet meer uit de verkoop halen om de volgende woning te kunnen betalen enzovoorts. Niemand wil, begrijpelijk, zelf de keuze maken om die opwaardse spiraal te dempen/keren, dan zal het uiteindelijk wel op de pijnlijkere manier komen door mensen die hypotheken (en huizen) niet meer kunnen betalen.

Maar goed, ik zal vast ook nog wat dingen over het hoofd zien, heb er ook al genoeg proza over geschreven dus ik laat het er hier even bij. Tijd voor weekend :+

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:41
@spijkerhoofd al iets teruggehoord over je bod?

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Neen nog niet helaas. Ik weet eerlijk gezegd niet hoelang het gemiddeld duurt voordat mensen wat horen. Ik denk zelf, dat als er een bod van 520 lag ik het gister al gehoord had moeten hebben omdat ze dat zeker zullen accepteren. Ik heb net mijn makelaar geappt dus nog even geduld hebben!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Net de makelaar aan de telefoon gehad, de woning is fors boven de 520 verkocht zonder voorbehoud.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nwagenaar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:41:
Vraagje voor de personen. Ik en mijn partner zitten in een huurwoning en zijn op zoek naar een koopwoning.

Nu hebben wij deze gevonden en kunnen wij een bod doen, echter de verkoper heeft aangegeven dat de daadwerkelijke overdracht pas in november kan ivm de andere woning die per 1-10 beschikbaar is. Gezien de verwachte hypotheek rente stijgingen, etc willen wij bij voorkeur dit niet per 1-11 doen omdat dit onnodig (financieel) risico met zich mee brengt.

In hoeverre zouden wij de woning bijvoorbeeld per 1-6 kunnen kopen waarbij zij het van ons huren en notarieel vastleggen dat de daadwerkelijke overdracht per 1-11 gebeurd?

In Belgie blijkt dit te kunnen (precair gebruik) maar in Nederland zie ik alleen mogelijkheden als anti-kraak.
Wij gaan pas in december verhuizen, de rente staat echter al vast. Ofwel je hoeft je niet zorgen te maken dat je op 1 nov hogere rentes hebt, die zet je nu namelijk al vast echter passeer je pas op 1 nov cq begin je te betalen.

Volgens mij (aanname) hebben jullie nog weinig informatie mbt hypotheken. Het is dus goed om een hypotheekadviseur op te zoeken die alles goed uitlegt, zodat je begrijpt hoe eea in elkaar steekt.

Vooral niet zorgen maken dat je op 1 nov hogere rentes hebt tov nu.
Willem30 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
Vorige week werden mijn vrouw en ik door een makelaar getipt over een rijtjeshuis uit jaren 70. Verkoper wilde het niet op Funda hebben en kijken of het simpel te verkopen was. Daardoor gaf de makelaar aan dat niet veel mensen weten van de verkoop.
Gister gekeken bij de huis. Voor ons als starters een geschikt en leuk huis. Verkoper wil er perse een bepaald bedrag voor hebben en dan was het "gegarandeerd" verkocht. Dat zou 30k boven vraagprijs zijn. Die prijs zit voor ons beetje op het randje van wat we kunnen doen. Taxatiewaarde moet wel gunstig uitvallen.
Is er in deze woningmarkt iets te zeggen over een verwachte taxatiewaarde?
WOZ waarde is sowieso lager dan de vraagprijs en het bod ligt dus hoger dan de vraagprijs.
Indien jeje zorgen maakt over de taxatie, neem dat dan mee in je bod: "bod is ondervoorbehoud van taxatiewaarde x bedrag".

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
@Moi_in_actie ik ben het volledig met je eens he, er valt enorm veel af te dingen over het 'woningtekort' en de invloed van bevolkingsgroei.

Ik ben het ook best met je eens dat de kopers en verkopers er uiteindelijk zelf voor zorgen dat de prijzen stijgen. Tegelijkertijd, het is ook niet zo dat zij veel keuze hebben. Er is geen collectief van huizenkopers en huizenverkopers ofzoiets he. Uiteindelijk moeten zij ook gewoon roeien met de riemen die ze hebben, en de huidige wereldeconomie biedt een beetje rare riemen aan.

Het draaide mij om de opmerking "zo'n statement van "Don't hate the player, hate the game" is leuk en aardig, maar snijdt alleen hout wanneer jij als speler geen effect hebt op het spel en door externe factoren geleefd wordt" - in de realiteit kan je hier als individu echt helemaal geen reet aan doen. Kijk, als iPhones te duur worden dan kan je inderdaad zeggen 'nou dan koop ik wel een andere telefoon'. Het is gewoon niet zo dat je als starter kan zeggen 'nou, dan koop ik geen huis'. Je moet nou eenmaal wonen, en huren is ontoegankelijk (wachtlijsten/inkomstengrens) of nog heel veel duurder (vrije sector). Dat kan gewoon niet.

Je kan zowel kopers als verkopers echt niet kwalijk nemen dat ze handelen zoals ze doen. Zoals je zelf al zegt: "Niemand wil, begrijpelijk, zelf de keuze maken om die opwaardse spiraal te dempen/keren" (en ja, ik ben het eens met het gevolg daarvan).

Het meest opmerkelijke van je opmerking vond ik "voor zaken als de hypotheekrente, inflatie e.d. is dat ook zo" - dit zijn tot op zekere hoogte politieke beslissingen waar je als burger wel degelijk een mening mag hebben. Als maar voldoende mensen begrijpen dat bepaalde financiële en politieke beslissingen (steunpakketten, geld printen, QE, gaskraan dichtzetten, onvoldoende op verduurzaming inzetten, nog altijd €2 pp pd naar Rusland sturen, tot op zekere hoogte dat we überhaupt een muntunie hebben met landen die praktisch failliet zijn) ook vervelende gevolgen kunnen hebben, dan kan er in een democratie anders besloten worden.

Daarom vind ik juist dat we als collectief ons zouden moeten uitspreken over precies de oorzaken van de huidige inflatie en rentestijgingen (al is het daar nu te laat voor, het kwaad is al geschied). Wellicht kunnen we nu nog wel als collectief beslissingen nemen om het effect op een levensbepalende markt als de huizenmarkt te dempen. (Denk aan: belasten van overwaarde bij verkoop, aanpakken van belastingvoordelen bij aankoop van een huis (evenals hypotheekrenteaftrek), huurmarkt ook in de vrije sector aan banden leggen, bedenken hoe we gemeenten financieel gezond kunnen houden zonder dat ze de prijs van bouwgrond moeten opdrijven, tegen het licht houden hoe we de vergrijzing willen betalen enkel op inkomstenbelasting als 50% van Nederland geen belastbaar inkomen meer heeft).
En vind ik het een beetje onzinnig om de schuld bij het individu te leggen.

Als jij wil dat mensen zich niet gek laten maken, dan moet je de teugels van de markt aantrekken om te voorkomen dat het überhaupt mogelijk is dat mensen zich laten gek maken.

We zouden als collectief niet de ruimte moeten bieden om prijzen zo bizar op te drijven op een primaire levensbehoefte, en niet het invididu kwalijk moeten nemen dat zij gebruik maken van de ruimte die ze geboden krijgen - laat staan met zoiets levensbepalends als een woning.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 08-04-2022 13:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
Vorige week werden mijn vrouw en ik door een makelaar getipt over een rijtjeshuis uit jaren 70. Verkoper wilde het niet op Funda hebben en kijken of het simpel te verkopen was. Daardoor gaf de makelaar aan dat niet veel mensen weten van de verkoop.
Gister gekeken bij de huis. Voor ons als starters een geschikt en leuk huis. Verkoper wil er perse een bepaald bedrag voor hebben en dan was het "gegarandeerd" verkocht. Dat zou 30k boven vraagprijs zijn. Die prijs zit voor ons beetje op het randje van wat we kunnen doen. Taxatiewaarde moet wel gunstig uitvallen.
WOZ waarde is sowieso lager dan de vraagprijs en het bod ligt dus hoger dan de vraagprijs.
Calcasa is een betrouwbare manier om een reele taxatie waarde te krijgen.
Dat een huis vaak hoger wordt getaxeerd dan een calcasa komt vooral voor als de taxateur de "overige biedingen" inbrengt om de marktprijs vast te stellen.

In jouw geval zijn die andere biedingen er niet dus wordt het op de reguliere methode gedaan: obv referentieobjecten. Dat is precies wat calcasa doet

CISSP! Drop your encryption keys!

• Willem30
laurens0619 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:07:
[...]

Calcasa is een betrouwbare manier om een reele taxatie waarde te krijgen.
Dat een huis vaak hoger wordt getaxeerd dan een calcasa komt vooral voor als de taxateur de "overige biedingen" inbrengt om de marktprijs vast te stellen.

In jouw geval zijn die andere biedingen er niet dus wordt het op de reguliere methode gedaan: obv referentieobjecten. Dat is precies wat calcasa doet
Interessant, deze kende ik nog niet. Bedankt! :)

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
Dat is nu precies een vraag voor je aankoopmakelaar. Zoals algemeen bekend kan die daar ook nog wel wat invloed op uitoefenen.

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 12:53
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:51:
[...]

Net de makelaar aan de telefoon gehad, de woning is fors boven de 520 verkocht zonder voorbehoud.
Jammer!!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 21:53

Kju

@Willem30 er is genoeg in dit topic geschreven over de zin en de onzin van modelwaarderapporten zoals Calcasa en diensten als Walterliving. Het zijn handige tools mits je begrijpt dat het alleen tools zijn die een generieke conclusie trekken zonder rekening te houden met de verschillen in in- en uitwendige staat, eigendomssituatie en bij appartementen bijvoorbeeld of het gaat om woningen met of zonder tuin.
De makelaar die je getipt heeft: is dat jouw makelaar of de makelaar van de verkoper? Als hij de makelaar van de verkoper is, dient hij niet jouw belang. Neem dan een aankoopmakelaar als je niet zelf in kan schatten wat de woning waard is en hoe het in de markt ligt.
Dan de taxatie: de getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties.
De koopsom: de koopsom komt tot stand in de markt. Bij een stille verkoop is er geen sprake van een normale marktsituatie. Grijp dan terug naar een taxatie of de expertise van een aankoopmakelaar.
De hypotheek: de lening is afhankelijk van je inkomen en de marktwaarde van de woning. Mits je inkomen het toestaat is de je financiering max 100% van de getaxeerde marktwaarde of (als de koopsom lager ligt) maximaal de koopsom.

PSN: Kjujay

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:19
[...]

Niet verbaasd zijn als je binnenkort telefoontje krijgt dat de koop niet is doorgegaan en of je niet alsnog…

Maar verder natuurlijk erg jammer. Huis kopen is spannend en in de huidige markt hoop je op wat geluk. Volgende keer dan maar!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Balen! Voelt het als een teleurstelling, of had je achteraf ook 520 willen bieden?

Ik vind jouw casus overigens wel een interessante voor alle mensen die hier adviseerden 'keihard minder te bieden'. Gevoelsmatig begrijp ik zo'n advies absoluut, maar bottom line is dus wel dat je dan door je principiele houding naast de pot piest.

Als je echt een woning wilt, tellen er soms andere overwegingen dan precies te gaan voor de beste deal. Al zitten we nu in een situatie dat er misschien een kanteling is.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Requiem19 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:16:
[...]

Balen! Voelt het als een teleurstelling, of had je achteraf ook 520 willen bieden?

Ik vind jouw casus overigens wel een interessante voor alle mensen die hier adviseerden 'keihard minder te bieden'. Gevoelsmatig begrijp ik zo'n advies absoluut, maar bottom line is dus wel dat je dan door je principiele houding naast de pot piest.
In dit geval ja, dat betekent niet dat het nu een wetmatigheid is dat je altijd meer moet bieden dan je in eerste instantie van plan was als de verkoper daarom vraagt. De vraag is hoe groot de kans was dat hij zou worden overboden, op basis van de info die we hadden (geen andere biedingen, bezichtigers nabellen, out of the blue een inschrijvingsdeadline) was die kans klein. Wellicht heeft verkoper nu geluk gehad alhoewel ik net als @Toke_gt niet volledig overtuigd ben en het met niks zou verbazen als de verkoopmakelaar er nog op terugkomt.

• Requiem19
  • Nu online
Hbeez schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:47:
[...]

In dit geval ja, dat betekent niet dat het nu een wetmatigheid is dat je altijd meer moet bieden dan je in eerste instantie van plan was als de verkoper daarom vraagt. De vraag is hoe groot de kans was dat hij zou worden overboden, op basis van de info die we hadden (geen andere biedingen, bezichtigers nabellen, out of the blue een inschrijvingsdeadline) was die kans klein. Wellicht heeft verkoper nu geluk gehad alhoewel ik net als @Toke_gt niet volledig overtuigd ben en het met niks zou verbazen als de verkoopmakelaar er nog op terugkomt.
Nee, het is absoluut geen wetmatigheid.

Maar stel dat dit nu je droomhuis was en je achteraf enorm baalt omdat je die 20k meer prima had kunnen bieden. Wat zou je dan volgende keer doen in dezelfde situatie?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:49:
[...]

Maar stel dat dit nu je droomhuis was en je achteraf enorm baalt omdat je die 20k meer prima had kunnen bieden. Wat zou je dan volgende keer doen in dezelfde situatie?
En dit is precies waarom de huizen zo hard in prijs stijgen ;)

[removed]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Requiem19 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:49:
[...]

Helemaal eens en volledig begrijpelijk. Maar wat je hoort (en ik zelf ook heb meegemaakt) is dat er vaak 1-2 uitschieters zijn bovenop een wolk van biedingen rondom de vraagprijs, waarschijnlijk op basis van eerder opgedane ervaringen met biedingen. Wat dat betreft zonde als je 50k teveel betaalt.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:03:
[...]

Niet verbaasd zijn als je binnenkort telefoontje krijgt dat de koop niet is doorgegaan en of je niet alsnog…

Maar verder natuurlijk erg jammer. Huis kopen is spannend en in de huidige markt hoop je op wat geluk. Volgende keer dan maar!
Het zou mij ook niet verbazen nee, we gaan het zien! In ieder geval gaan wij door met zoeken.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:16:
[...]

Als je echt een woning wilt, tellen er soms andere overwegingen dan precies te gaan voor de beste deal. Al zitten we nu in een situatie dat er misschien een kanteling is.
Het is teleurstellend en meer niet. Onze makelaar zei dat de woning niet meer waard is dan 500K dus ik heb er vrede mee. 520 bieden zou betekenen dat er 20K emotie in gaat zitten, en voor een tussenwoning aan de rand van de randstad word het gewoon fors. Ik zit er eerlijk gezegd niet mee dat wij fors ben overboden, ik vind alleen het spelletje van de verkopende makelaar gewoon vies. Maar goed, onze makelaar is nog voor ons bezig met andere woningen, er komen nog veel andere woningen voor ons de komende tijd.

• Requiem19
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:14:
[...]

Het is teleurstellend en meer niet. Onze makelaar zei dat de woning niet meer waard is dan 500K dus ik heb er vrede mee. 520 bieden zou betekenen dat er 20K emotie in gaat zitten, en voor een tussenwoning aan de rand van de randstad word het gewoon fors. Ik zit er eerlijk gezegd niet mee dat wij fors ben overboden, ik vind alleen het spelletje van de verkopende makelaar gewoon vies. Maar goed, onze makelaar is nog voor ons bezig met andere woningen, er komen nog veel andere woningen voor ons de komende tijd.
Dan heb je het precies goed aangepakt voor jezelf zo! :)

• Willem30
Kju schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:57:
@Willem30 er is genoeg in dit topic geschreven over de zin en de onzin van modelwaarderapporten zoals Calcasa en diensten als Walterliving. Het zijn handige tools mits je begrijpt dat het alleen tools zijn die een generieke conclusie trekken zonder rekening te houden met de verschillen in in- en uitwendige staat, eigendomssituatie en bij appartementen bijvoorbeeld of het gaat om woningen met of zonder tuin.
De makelaar die je getipt heeft: is dat jouw makelaar of de makelaar van de verkoper? Als hij de makelaar van de verkoper is, dient hij niet jouw belang. Neem dan een aankoopmakelaar als je niet zelf in kan schatten wat de woning waard is en hoe het in de markt ligt.
Dan de taxatie: de getaxeerde marktwaarde komt tot stand aan de hand van referenties.
De koopsom: de koopsom komt tot stand in de markt. Bij een stille verkoop is er geen sprake van een normale marktsituatie. Grijp dan terug naar een taxatie of de expertise van een aankoopmakelaar.
De hypotheek: de lening is afhankelijk van je inkomen en de marktwaarde van de woning. Mits je inkomen het toestaat is de je financiering max 100% van de getaxeerde marktwaarde of (als de koopsom lager ligt) maximaal de koopsom.
De makelaar die mij tipte was de makelaar van de verkoper. We willen gaan bieden en dan zelf een taxateur regelen.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:37
Tip van Zeno: geef niet op met bieden en probeer er wat persoonlijks van te maken. Wij zijn momenteel bezig om ons appartement te verkopen en hebben gekozen om niet voor (onder andere) een opkoper te gaan met gunstige voorwaarden, maar voor iemand waar wij een veel beter gevoel bij hadden. Je hoeft dus niet altijd het hoogste bod te hebben om een woning te krijgen. Wij hadden drie biedingen die hoger waren, maar soms kies je voor je gevoel. Al blijft het soms een gek idee dat je iemand enorm sponsort die je niet kent, maar ondanks dat ben ik blij met deze keuze. Wij hebben ook het destijds ook gegund gekregen. Die stok geven wij nu door.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenomyscus op 08-04-2022 16:32 ]

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Overdrachtsbelasting: 2% van de koopsom of van de getaxeerdwaarde ? Dit https://www.hypotheker.nl...plus%20eventuele%20lasten. zegt dat "De Belastingdienst gaat er vanuit dat die prijs minimaal gelijk is aan de koopsom, plus eventuele lasten"

Mijn te verkrijgen woning is 2500 euro hoger getaxeerd dan de koopsom, nu de notaris heeft een nota gemaakt op de getaxeerd waarde, verschil is voor mij 50 euro.

Samen met een andere fout van die notariskantoor wil ik een klacht indienen, maar wat denken jullie over die overdrachtsbelasting ?

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:14
noucmen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:55:

Samen met een andere fout van die notariskantoor wil ik een klacht indienen, maar wat denken jullie over die overdrachtsbelasting ?
Heb je niet iets beter te doen? Hierover druk maken is penny wise, pound foolish.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

big bang schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:03:
[...]

Heb je niet iets beter te doen? Hierover druk maken is penny wise, pound foolish.
Verschil 350 voor mij, waar 300 is de andere fout

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Overdrachtsbelasting: 2% van de koopsom of van de getaxeerdwaarde ? Dit https://www.hypotheker.nl...plus%20eventuele%20lasten. zegt dat "De Belastingdienst gaat er vanuit dat die prijs minimaal gelijk is aan de koopsom, plus eventuele lasten"

Mijn te verkrijgen woning is 2500 euro hoger getaxeerd dan de koopsom, nu de notaris heeft een nota gemaakt op de getaxeerd waarde, verschil is voor mij 50 euro.

Je betaald belasting over iets wat je koopt, niet wat gewaardeerd wordt... Welke notaris overigens?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

beyazz06 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:14:
[...]

Je betaald belasting over iets wat je koopt, niet wat gewaardeerd wordt... Welke notaris overigens?
*knip*
De naam noemen heeft geen enkele waarde. Het geschil probeer je eerst netjes op te lossen.

De laatste Google recensie: "Op en top het slechte kantoor ooit.
Het kantoor is ook zeer ouderwets kunnen niet eens een pdf printen. Mensen die daar werken hebben totaal geen verstand. Zeer onbeschoft aan de telefoon, totaal niet mee levend met de cliënt zeer belabberde communicatie afspraken niet optijd afzeggen en daar geen verantwoording voor nemen mijn advies zoek door naar een degelijk notaris kantoor"

De andere: "Eigenlijk wilde ik geen ster geven maar dat kan niet...Pas op met dit kantoor want dit is een extreem slecht notariskantoor!!! Als je er als koper aan vast zit controleer dan vooral je rekeningen want dit kantoor maakt fouten en geeft geen inzicht in de daadwerkelijke (oneigenlijke!) kosten. Verder zeer onkundige en onbeschofte medewerker aan de telefoon gehad. Nooit eerder zo'n slechte ervaring gehad met een notariskantoor (en dit is toch al mijn vierde keer). Hoop dat de KNB dit kantoor in de gaten houdt."

Mijn 2 fouten van 350 euro is de resultaat van 3 emails, toen ik meerdere keer heb gevraagd of de offerte dat ze hebben gestuurd klopt, want ik wil geen discussie op de datum van transport.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 08-04-2022 19:03 ]

• Toke_gt
Overdrachtsbelasting: 2% van de koopsom of van de getaxeerdwaarde ?

Dit zegt hypotheker.nl in de zinnen voor de zin die je zelf quotte:
Volgens de wet ben je overdrachtsbelasting verschuldigd over de waarde in het economisch verkeer van een woning. De waarde in het economisch verkeer moet je zien als de hoogste prijs die je kunt krijgen als je de onroerende zaak aanbiedt op de vrije markt.
Dan klopt het dus dat notaris de taxatiewaarde hanteert.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:
[...]

Maar andere bronnen zeggen iets anders: de koopsom
- VEH: "De overdrachtsbelasting is 2 % van de koopsom op een bestaande woning en bijbehorende grond" https://www.eigenhuis.nl/...ht/overdrachtsbelasting#/
- Consumentbond: "Dan betaal je 2% overdrachtsbelasting over de koopsom" https://www.consumentenbo...veel-betaal-je-en-wanneer

• Toke_gt
noucmen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:54:
[...]
Maar andere bronnen zeggen iets anders: de koopsom
- VEH: "De overdrachtsbelasting is 2 % van de koopsom op een bestaande woning en bijbehorende grond" https://www.eigenhuis.nl/...ht/overdrachtsbelasting#/
- Consumentbond: "Dan betaal je 2% overdrachtsbelasting over de koopsom" https://www.consumentenbo...veel-betaal-je-en-wanneer
En dus kun je het op meerdere manieren uitleggen en zou ik me de moeite van een klacht besparen.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:49:
[...]

[...]

Het is in beginsel de koopsom, tenzij er iets aan de hand is. De koopsom is immers de hoogste prijs die is verkregen toen de onroerende zaak op de vrije markt is verkocht.

• Toke_gt
Kurma schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:12:
[...]

Het is in beginsel de koopsom, tenzij er iets aan de hand is. De koopsom is immers de hoogste prijs die is verkregen toen de onroerende zaak op de vrije markt is verkocht.
Tenzij de taxatiewaarde (verkoopwaarde) hoger is dan de koopsom+kosten. Wat in het geval van @noucmen zo is, begrijp ik.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bent u eigenaar geworden van een onroerende zaak? Dan betaalt u overdrachtsbelasting over de waarde in het economisch verkeer van de onroerende zaak. Dit is de hoogste verkoopprijs die u kunt krijgen als u de onroerende zaak te koop aanbiedt op de vrije markt.
https://www.belastingdien...r_van_een_onroerende_zaak
Oftewel: De taxatiewaarde dus als die hoger is dan de koopsom. Daarom moet je ook taxatierapport aanleveren bij de notaris. Onder andere ook om belastingontduiking te voorkomen bij onderhandse verkoop voor te lage waarde.
noucmen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:33:
[...]

*naming and shaming is nergens voor nodig*

De laatste Google recensie: "Op en top het slechte kantoor ooit.

De andere: "Eigenlijk wilde ik geen ster geven maar dat kan niet...
Toch niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten he? Zou niets voor jou zijn :X

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 08-04-2022 18:53 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-11 09:53

Is dit nu de 3e of 4e woning die je binnen 12 maanden koopt?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 22:09

Ethirty

Who...me?

Hij heeft wat gekocht? _O_

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hoho. Er zijn vast nog manieren om er weer onderuit te komen, of om het direct weer te verkopen.

• redwing
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:57:
[...]

En dus kun je het op meerdere manieren uitleggen en zou ik me de moeite van een klacht besparen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze iets anders dan de koopsom pakten hiervoor. UIteindelijk is het ook heel simpel als de verkoper de taxatiewaarde had kunnen krijgen had ie dat wel gedaan. Ik kan me dus hooguit voorstellen dat bij een onderhandse verkoop een keer de taxatiewaarde wordt gepakt, maar zelfs dan ben je een dief van je eigen portemonee.

Gezien het verhaal is dat ook prima een klacht waard, maar gezien ervaringen met de koper op dit forum vraag ik me toch een beetje af of het probleem alleen bij de notaris ligt :+ Hoe dan ook, als die 350 euro er echt af gaat door gemaakte fouten, is dat zeker wel een melding waard.

[removed]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze iets anders dan de koopsom pakten hiervoor.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de notaris niet het hoogst bij hem bekende bedrag pakte hiervoor :)

• redwing
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:40:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de notaris niet het hoogst bij hem bekende bedrag pakte hiervoor :)
Apart dat daar dan verschillen in zitten. Ik heb toch al 5 keer persoonlijk hiermee te maken gehad (verschillende notarissen) en altijd werd gewoon de koopsom gepakt. Op zich is dat ook het meest logisch omdat dat het goedkoopste is en je de regel makkelijk zo uit kunt en mag leggen. En nu gaat het meestal om niet al te grote bedragen maar een paar tientjes is toch mooi meegenomen.

[removed]

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

redwing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:43:
[...]

Apart dat daar dan verschillen in zitten. Ik heb toch al 5 keer persoonlijk hiermee te maken gehad (verschillende notarissen) en altijd werd gewoon de koopsom gepakt. Op zich is dat ook het meest logisch omdat dat het goedkoopste is en je de regel makkelijk zo uit kunt en mag leggen. En nu gaat het meestal om niet al te grote bedragen maar een paar tientjes is toch mooi meegenomen.
Da's helemaal niet logisch, zie bv onderhandse verkopen om de belasting te ontduiken. Gewoon het hoogste pakken van de taxatie-waarde en koopsom, en je zit altijd aan de veilige kant. Een notaris is daar ook verantwoordelijk voor.

Maar jij hebt 5x iets gekocht dat hoger getaxeerd is dan de koopsom? Da's al bijzonder an sich :P

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 08-04-2022 19:47 ]

• Toke_gt
redwing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:43:
[...]

Deze wet is per april 2021 veranderd. En nu geldt het hoogste bedrag. Zal meestal koopsom zijn, maar soms is de taxatiewaarde hoger. Bijvoorbeeld als iemand koopt voor 390K en onderhands nog wat toeschuift of allerlei huisraad overneemt, zodat ie nog in aanmerking komt voor vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Als taxatiewaarde boven de 400K komt, vervalt die vrijstelling alsnog.

• redwing
  • Nu online
naitsoezn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:45:
[...]

Da's helemaal niet logisch, zie bv onderhandse verkopen om de belasting te ontduiken. Gewoon het hoogste pakken van de taxatie-waarde en koopsom, en je zit altijd aan de veilige kant. Een notaris is daar ook verantwoordelijk voor.

Maar jij hebt 5x iets gekocht dat hoger getaxeerd is dan de koopsom? Da's al bijzonder an sich :P
Ook daarvan ben ik niet anders gewend dan dat de taxateur er wel voor zorgt dat de taxatie hoger of gelijk is aan wat je nodig hebt :P Alleen als het huis het echt niet waard is gaan ze lager zitten, maar ik heb dat nog niet meegemaakt.

Onderhandse verkopen vind ik wat anders, maar daarom benoemde ik die ook al. Want dan is ie niet op de markt geweest, daarmee heb je geen concurrentie en heb je dus ook niet standaard een markt-conforme prijs.

En zoals ik al zei vind ik het hoogste getal pakken gewoon niet logisch. Als de taxatie hoger is en je dat er op de markt echt voor had kunnen krijgen, had de verkoper hem wel aan die hogere bieder verkocht. Naar mijn idee is de koopsom dan ook de waarde dat een huis waard is, en is de taxatie vooral een check voor de bank om aan te geven of het onderpand wel de hypotheek afdekt.

[removed]

• redwing
  • Nu online
Toke_gt schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:58:
[...]

Deze wet is per april 2021 veranderd. En nu geldt het hoogste bedrag. Zal meestal koopsom zijn, maar soms is de taxatiewaarde hoger. Bijvoorbeeld als iemand koopt voor 390K en onderhands nog wat toeschuift of allerlei huisraad overneemt, zodat ie nog in aanmerking komt voor vrijstelling van de overdrachtsbelasting. Als taxatiewaarde boven de 400K komt, vervalt die vrijstelling alsnog.
Dat klinkt logisch, mijn huidige huis kocht ik 5 jaar geleden, dus dat is voor 2021 ;)

[removed]

• Toke_gt
redwing schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:05:
[...]
En zoals ik al zei vind ik het hoogste getal pakken gewoon niet logisch. Als de taxatie hoger is en je dat er op de markt echt voor had kunnen krijgen, had de verkoper hem wel aan die hogere bieder verkocht. Naar mijn idee is de koopsom dan ook de waarde dat een huis waard is, en is de taxatie vooral een check voor de bank om aan te geven of het onderpand wel de hypotheek afdekt.
Dan moet die hogere bieder er wel zijn en ook gekozen worden. Hier zijn wel voorbeelden voorbijgekomen van mensen die constructies bedenken om de koopsom te drukken. Uit belastingoverwegingen (de startersvrijstelling) of om van zwart of cryptogeld af te komen. Wat voor de verkoper best interessant kan zijn. En deze wet is precies bedoeld om dat tegen te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 08-04-2022 20:25 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

naitsoezn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:31:
[...]

Toch niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten he? Zou niets voor jou zijn :X
Ik heb een goedkoop kantoor genomen, en nu moet ik extra werken :).

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

noucmen schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:15:
[...]

Goedkoop = Duurkoop 7(8)7

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 10:23
Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:34:
[...]

Dat is dus wat bij (ver)kopers en makelaars tussen de oren zit en onderdeel van wat de huidige markt zo verziekt maakt. Dan lijkt het me echter nog altijd niet wenselijk om mee te blijven doen aan dat idiote gedrag. Je zou bijna denken dat makelaars dit gedrag in stand houden, want zoals hierboven al eens genoemd is het vaak zo dat ze voor alles boven de vraagprijs nog extra geld ontvangen bovenop hun standaard courtage.

De vraagprijs moet gewoon de reële prijs zijn die je ervoor wilt hebben. Dat er wat overboden wordt indien er meerdere gegadigden zijn, prima, maar het moet niet zo zijn dat je er standaard vanuit mag gaan. Dan kunnen we net zo goed elk huis voor 1 euro in de markt zetten en iedereen maar tegen elkaar op laten bieden.

En voor wat betreft de potentieel mindere kijkers: lopen mensen nu serieus te zeuren dat ze b.v. maar 3 kijkers op de eerste dag krijgen, in plaats van 20? Iets meer dan 5 jaar geleden mocht je blij zijn dat je 3 kijkers kreeg in de eerste 2 tot 4 maanden. En zelfs wanneer er minder kijkers zijn, so what?

Stel je zet een woning voor 450k te koop, terwijl 500k realistischer is en je krijgt 15 kijkers. Van die 15 gegadigden kunnen ze allemaal die 450k betalen, maar 10 kunnen tot max 470 of 480k gaan; de andere 5 kunnen (en willen) 500k of meer betalen. Uiteindelijk bieden ze allemaal waarvan 5 mensen boven de 500k, het bedrag dat je eigenlijk wilde hebben. Had je de woning voor 500k in de markt gezet, kwamen waarschijnlijk alleen die 5 mensen opdagen en boden ze allen alsnog datgeen wat ze willen/kunnen betalen. Onder de streep heb je minder hectiek gehad en mogelijk/waarschijnlijk ben je minder kwijt aan totaal courtage voor de makelaar.
Als neveneffect krijg je ook nog dat in de eerste situatie je veel vaker kopers hoort "ach het is onmogelijk om een huis te krijgen, tientallen kijkers, er wordt enorm overboden", terwijl het eigenlijk zo is dat ze de woning niet (naar waarde) konden betalen. In de tweede situatie krijg je hooguit dat er (nog) meer huizen buiten jouw bereik vallen (te duur) en wordt je gedwongen om je eisen bij te stellen (segment lager te kijken).
Leuke reactie maar ik ben het totaal niet met je eens. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het niet tussen de oren zit, maar dat het daadwerkelijk op dit moment zo werkt. De afgelopen tijd is het meerdere malen voorgekomen (ook bij ons zelf) dat woningen na 2 weken ingetrokken werden, vervolgens opnieuw aangeboden met een lagere vraagprijs en vervolgens daar weer ver boven verkocht werden. Of dat het aantal bezichtigingen flink tegenviel maar er toch 1 bieder overbleef met een bod ver boven de vraagprijs. In beide situaties betekent het dus dat bij je vraagprijs niet te hoog kan inzetten. Bij elke bezichtiging krijg ik inmiddels de vraag hoeveel er overboden moet worden of iets van gelijke strekking, maar wij weten het tegenwoordig ook niet meer en tussen de hoogste en laagste bieder zit soms meer dan 2 ton (!). Dus om het dan allemaal maar weer bij de makelaar neer te leggen is iets te makkelijk. Bovendien werken de meesten helemaal niet met een bonus systeem.

De situatie die je schetst klinkt prima, maar zo werkt het helaas niet bij elke woning. Overigens ben ik het wel helemaal met je eens wat betreft de gewenste reële vraagprijs, want nu kunnen we net zo goed geen vraagprijs meer hanteren, het is zo niet meer dan een uitnodiging om te komen kijken.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:30

mwa

noucmen schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:15:
[...]

Maar je hebt nu eindelijk een huis. Toch? Toch??? ;(
:'(

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:42
Iemand tips omtrent een move.nl account te fixen? heb geen aankoopmakelaar diensten nodig, puur een zoekaccount (woningen staan hier paar dagen eerder op alvorens op funda). Mag best tegen redelijke kosten via een makelaar o.i.d. (zeg eens 50 euri) voor zoekaccount.
--
Twee woningen bekeken, een vrijstaand op een groot perceel ~800m2 maar vanwege situering blijft daar niks van over. Pass dus. Een andere woning gevonden in de buurt, hoekwoning voor 4 ton, dat lijkt ons wel wat (eindhoven). Ik hoor van veel competitie omtrent woningen van 4 ton hier.

Via calcasa even indicatie gedaan van mogelijke taxatie waarde, komt toch wel een wat hoger dan realistisch bedrag voor deze woning uit. Laatste vergelijking komt uit eind 2021 dus niet helemaal up to date mbt hogere rentes e.d.

Hypotheek verstrekker regelt ons een financiering garantie waardoor wij zonder voorbehoud van financiering een bod kunnen doen.

Beide kanten van de fam. willen een bijdrage doen, daar hadden wij overigens niet op gerekend maar dat is altijd fijn. Fam van meisje 25k, de mijne nog tbd maar zal ook wel zoiets zijn en zelf hebben we nog z'n 20k op de gezamelijke rekening staan. Dat zou wel voldoende moeten zijn. Rare bedragen op het gebied van overbiedingen daar doe ik zoiezo niet aan mee. Wij gaan het zien

[ Voor 66% gewijzigd door Spikeee op 11-04-2022 15:35 ]

• Willem30
Bod gedaan op het huis wat ik laatst had bezichtigd. Voorlopig koopcontract gekregen. Vanavond afspraak met de hypotheekadviseur. Belangrijkste is de taxatiewaarde. Die moet minimaal bepaald bedrag zijn. Ik zal al wat informatie over de waarborgsom en benodigde bankgarantie.
Gaat de koop niet door omdat je je bedenkt binnen 3 dagen, dan hoef je niets te betalen. Mocht je na die 3 dagen na het afsluiten van de koopovereenkomst toch afzien van de koop en je kunt niet verwijzen naar de ontbindende voorwaarden, dan ontvangt de verkoper de aanbetaling van 10%.
Die 10% in ergste geval dat de verkoop niet doorgaat, is toch gewoon gratis geld voor de verkopende partij? :')

[ Voor 5% gewijzigd door Willem30 op 11-04-2022 16:11 ]

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Willem30 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:11:
Bod gedaan op het huis wat ik laatst had bezichtigd. Voorlopig koopcontract gekregen. Vanavond afspraak met de hypotheekadviseur. Belangrijkste is de taxatiewaarde. Die moet minimaal bepaald bedrag zijn. Ik zal al wat informatie over de waarborgsom en benodigde bankgarantie.

[...]

Die 10% in ergste geval dat de verkoop niet doorgaat, is toch gewoon gratis geld voor de verkopende partij? :')
Ja en nee, uiteindeljk moet het huis opnieuw in de verkoop, wat geld kost. Ook kan het andere negatieve gevolgen hebben, mensen die zich afvragen waarom het huis opnieuw in de verkoop gaat, etc.

En soms verkoop je met een datum 1 jaar in de toekomst, in die tijd kan er een hoop gebeuren op de woningmarkt. Waardedaling bijvoorbeeld.

En 10% is niet de limiet, zie:
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de
nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd
met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op
aanvullende schadevergoeding
, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk
opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Als het huis om wat voor reden dan ook 20% minder oplevert bij de nieuwe poging tot verkoop dan zou dat zomaar de daadwerkelijke schade kunnen zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door MXMaster op 11-04-2022 17:11 ]

• Toke_gt

[...]

Ja klopt, daarom wordt dat bedrag ook weleens gematigd door de rechter. Dus mocht je daar belanden, dan valt het misschien mee. Maar liever voorkom je de situatie want die is echt voor niemand plezierig.
Ik begrijp dat de taxatiewaarde het belangrijkste is. Heb je een voorbehoud voor financiering opgenomen in je bod? Of ben je de sjaak als de taxatiewaarde onverhoopt laag uitvalt?

Die 10% is overigens ingevoerd om te voorkomen dat je makkelijk een bod uitbrengt en vervolgens je afspraken niet nakomt. Het laat mensen extra nadenken wat ze doen en dat is voor koper en verkoper wijsheid. Kijk maar eens op rechtspraak.nl naar voorbeelden van mensen die daar maling aan hadden en de verkoper enorme overlast hebben bezorgd.

[ Voor 17% gewijzigd door Toke_gt op 11-04-2022 17:43 ]

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Spikeee schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:24:
Iemand tips omtrent een move.nl account te fixen? heb geen aankoopmakelaar diensten nodig, puur een zoekaccount (woningen staan hier paar dagen eerder op alvorens op funda). Mag best tegen redelijke kosten via een makelaar o.i.d. (zeg eens 50 euri) voor zoekaccount.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Spikeee schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:24:
--
Twee woningen bekeken, een vrijstaand op een groot perceel ~800m2 maar vanwege situering blijft daar niks van over. Pass dus. Een andere woning gevonden in de buurt, hoekwoning voor 4 ton, dat lijkt ons wel wat (eindhoven). Ik hoor van veel competitie omtrent woningen van 4 ton hier.

Via calcasa even indicatie gedaan van mogelijke taxatie waarde, komt toch wel een wat hoger dan realistisch bedrag voor deze woning uit. Laatste vergelijking komt uit eind 2021 dus niet helemaal up to date mbt hogere rentes e.d.

Hypotheek verstrekker regelt ons een financiering garantie waardoor wij zonder voorbehoud van financiering een bod kunnen doen.

Beide kanten van de fam. willen een bijdrage doen, daar hadden wij overigens niet op gerekend maar dat is altijd fijn. Fam van meisje 25k, de mijne nog tbd maar zal ook wel zoiets zijn en zelf hebben we nog z'n 20k op de gezamelijke rekening staan. Dat zou wel voldoende moeten zijn. Rare bedragen op het gebied van overbiedingen daar doe ik zoiezo niet aan mee. Wij gaan het zien
Volgens mij moet je je nog wat beter oriënteren? Je praat over vrijstaand op 800m2 kavel en daarna 400k hoekwoning in Eindhoven, neem aan dat die vrijstaande toch minimaal het dubbele moet kosten?
En dan 65k eigen vermogen, dat is lekker maar ook best krap tegenwoordig . (5-10% boven de taxatiewaarde + kosten koper + gordijntjes etc).

Als je zonder aankoopmakelaar verder gaat zou ik me iets meer verdiepen in de materie.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2022 20:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Spikeee
Woning met 800m2 perceel lag buiten de stad. Beetje out of the box idee. Was niet al te duur, maar nadat we er langs gereden waren wisten we al genoeg.

Aankoopmakelaar gehad, kwam zelf met de melding dat wij voldoende kennis hadden en da their eigenlijk zonde van het geld zou zijn. Vandaar geen aankoopmakelaar meer. We zo fijn dat die persoon zo eerlijk was. We krijgen nu hypotheek garantie zodat we zonder voorbehoud een bid kunnen uitmaken. We gaan het zien.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@Spikeee hoe werkt de financierings- / hypotheekgarantie? Voor zover ik weet gaat een hypotheekadviseur pas echt aan het werk als het koopcontract is getekend. Op basis daarvan, en de rest van de benodigde gegevens, kan de adviseur een offerte voor de hypotheek aanvragen.
Of je een lening kunt krijgen hangt af van de uitkomst van de toetsing van jouw gegevens door de hypotheekaanbieder en de taxatie. Ik begrijp niet hoe een garantie op financiering kan worden gegeven als het onderpand nog niet eens bekend is.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
antidote schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 00:15:
@Spikeee hoe werkt de financierings- / hypotheekgarantie? Voor zover ik weet gaat een hypotheekadviseur pas echt aan het werk als het koopcontract is getekend. Op basis daarvan, en de rest van de benodigde gegevens, kan de adviseur een offerte voor de hypotheek aanvragen.
Of je een lening kunt krijgen hangt af van de uitkomst van de toetsing van jouw gegevens door de hypotheekaanbieder en de taxatie. Ik begrijp niet hoe een garantie op financiering kan worden gegeven als het onderpand nog niet eens bekend is.
Even op de site van de Rabobank kijken die bieden zo iets aan sinds kort.

• Willem30
Toke_gt schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:38:
[...]

Ja klopt, daarom wordt dat bedrag ook weleens gematigd door de rechter. Dus mocht je daar belanden, dan valt het misschien mee. Maar liever voorkom je de situatie want die is echt voor niemand plezierig.
Ik begrijp dat de taxatiewaarde het belangrijkste is. Heb je een voorbehoud voor financiering opgenomen in je bod? Of ben je de sjaak als de taxatiewaarde onverhoopt laag uitvalt?

Die 10% is overigens ingevoerd om te voorkomen dat je makkelijk een bod uitbrengt en vervolgens je afspraken niet nakomt. Het laat mensen extra nadenken wat ze doen en dat is voor koper en verkoper wijsheid. Kijk maar eens op rechtspraak.nl naar voorbeelden van mensen die daar maling aan hadden en de verkoper enorme overlast hebben bezorgd.
Gisteravond gesprek gehad met hypotheekadviseur. Als de taxatiewaarde hetzelfde zou zijn als de vraagprijs dan gaan we het niet redden. We hebben een voorbehoud voor financiering en bouwkundige keuring opgenomen bij het doen van het bod.

• Flomoo
Willem30 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:23:
[...]

Gisteravond gesprek gehad met hypotheekadviseur. Als de taxatiewaarde hetzelfde zou zijn als de vraagprijs dan gaan we het niet redden. We hebben een voorbehoud voor financiering en bouwkundige keuring opgenomen bij het doen van het bod.
Spannend! Weet je al wanneer de taxatie gaat plaatsvinden?

Wij zitten nu in dezelfde fase, de taxatiewaarde wordt erg belangrijk voor ons. Hopelijk kan deze snel plaatsvinden. Heeft iemand ervaring met hoe snel taxaties meestal gedaan kunnen worden? De taxateur waarmee ik gister contact had, heeft het over 'in de loop van volgende week'. Heb nog een paar lijntjes uitstaan dus hopelijk valt er snel iets te regelen.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Flomoo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:02:
[...]

Wij zitten nu in dezelfde fase, de taxatiewaarde wordt erg belangrijk voor ons. Hopelijk kan deze snel plaatsvinden. Heeft iemand ervaring met hoe snel taxaties meestal gedaan kunnen worden? De taxateur waarmee ik gister contact had, heeft het over 'in de loop van volgende week'. Heb nog een paar lijntjes uitstaan dus hopelijk valt er snel iets te regelen.
Normaliter binnen enkele dagen is mijn ervaring. Zou wel een lokale makelaar vragen ipv een of ander landelijk opererend doorgeefluik als de uitkomst zo belangrijk is.

• Willem30
Flomoo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:02:
[...]

Ja heel spannend. :)
Vanmiddag om 16.00uur. Wij hebben een spoedje aangevraagd. Kost wel 75euro extra maar we willen het snel weten. Oplevering taxatierapport is ons beloofd as vrijdag.

We hadden ons ook ingeschreven voor een nieuwbouwproject maar hoorden net dat we daarbij zijn uitgeloot dus als dit huis het ook echt gaat worden zou dat perfect zijn.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Nou, ik heb gisteren m'n afspraak bij hypotheekadviseur afgezegd. Zou graag wat groter willen gaan wonen, en het liefst in dezelfde wijk blijven maar in de nieuwe bouwstroom kleven er toch net te veel nadelen aan de nieuwe woningen.

Op de mooie kavels zetten ze huizen neer die nauwelijks groter zijn dan m'n huidige woning. In de woonkamer win ik wel wat, maar boven gaat het om 1 vierkante meter per kamer en op zolder win ik niet genoeg om twee kamers te kunnen maken.

De echt serieus forse woningen met ruimte voor meerdere slaapkamers en een extra badkamer op zolder hebben allemaal wat krappere kavels die vol op het noorden gericht zijn. Dat vind ik nogal een verschil aangezien ik nu een ruime tuin op het zuiden heb.

Jammer maar helaas, misschien komt het volgend jaar wat gunstiger uit.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:04
Dag allen!

De vriendin en ik gaan verhuizen in juni. We gaan van Utrecht-stad naar vlak buiten de stad. Redenen liggen voor de hand: je wil wat groters en binnen Utrecht upgraden kost heel veel geld of je moet flinke compromissen sluiten.

Ons huis is verkocht onder voorbehoud dus op het gebied van verkoop en aankoop hoeven we momenteel niet veel te doen. We zijn bezig met zonnepanelen, andere verduurzaming, een verbouwing en verhuizen voorbereiden.

Over die laatste wil ik vragen: hebben jullie een aanbeveling voor een verhuisbedrijf? Een search wijst uit dat @Bockelaar in 2016 bedrijf Van 't Net uit Soest aanbeveelt. Daar ga ik zeker naar kijken, lekker dichtbij ook. Maar als er nog meer goede ervaringen zijn die jullie willen delen: shoot!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
die beveel ik in 2022 nog steeds aan, ook omdat ze een tijdelijke opslag voorzien in hun eigen opslagruimte en over verhuisdozen ook niet moeilijk doen.

Leuk! Je gaat de stad uit? Gefeliciteerd :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij zijn verhuisd met Van Rooyen, https://www.pavanrooyen.nl/. Helemaal prima.

Gefeliciteerd! Waar ga je heen, net buiten de stad?

[ Voor 26% gewijzigd door Peacefield78 op 12-04-2022 15:33 ]

• Willem30
Gister bouwkundige keuringrapport gekregen; We weten dat het een huis uit de jaren 70 is maar er zijn gebreken aan het licht gekomen die toch op korte termijn gedaan moeten worden. Het gaat hierbij om een bedrag van 15000 Euro aan reparaties. Makelaar had aangegeven dat slechts 1 dubbelglas raam lek zou zijn. Bouwkundige keuring geeft aan dat eigenlijk vrijwel alle ramen lek zijn. Rollaag aan de gevel is ooit keer gemetseld maar quote in rapport: "dit is amateuristisch uitgevoerd ", Dat geldt ook voor het volledige schilderwerk. etc etc

Tijdens de keuring was de verkoper aanwezig en die was behoorlijk nonchalant en gaf ook de opmerking dat een bouwkundige keuring niet meer van deze tijd zou zijn. :/ We kregen ook het idee dat de verkoper daarom misschien graag snel het huis verkoopt.

We hebben bij de makelaar aangegeven dat dit teleurstellend is en dat niet naar waarheid de lijst van zaken is opgesteld. Nu wachten we nog op uitkomst taxatierapport.

[ Voor 4% gewijzigd door Willem30 op 13-04-2022 08:24 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 16:57

DaWaN

'r you wicked ??

Mark_88 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:58:
Over die laatste wil ik vragen: hebben jullie een aanbeveling voor een verhuisbedrijf? Een search wijst uit dat @Bockelaar in 2016 bedrijf Van 't Net uit Soest aanbeveelt. Daar ga ik zeker naar kijken, lekker dichtbij ook. Maar als er nog meer goede ervaringen zijn die jullie willen delen: shoot!
Ik heb goede ervaring met W. van Haarlem bij het verhuizen van een kantoor in Utrecht :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10 12:14
Willem30 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:24:
Gister bouwkundige keuringrapport gekregen; We weten dat het een huis uit de jaren 70 is maar er zijn gebreken aan het licht gekomen die toch op korte termijn gedaan moeten worden. Het gaat hierbij om een bedrag van 15000 Euro aan reparaties. Makelaar had aangegeven dat slechts 1 dubbelglas raam lek zou zijn. Bouwkundige keuring geeft aan dat eigenlijk vrijwel alle ramen lek zijn. Rollaag aan de gevel is ooit keer gemetseld maar quote in rapport: "dit is amateuristisch uitgevoerd ", Dat geldt ook voor het volledige schilderwerk. etc etc

Tijdens de keuring was de verkoper aanwezig en die was behoorlijk nonchalant en gaf ook de opmerking dat een bouwkundige keuring niet meer van deze tijd zou zijn. :/ We kregen ook het idee dat de verkoper daarom misschien graag snel het huis verkoopt.

We hebben bij de makelaar aangegeven dat dit teleurstellend is en dat niet naar waarheid de lijst van zaken is opgesteld. Nu wachten we nog op uitkomst taxatierapport.
Nou lijkt mij aan het rapport duidelijk dat een bouwkundige keuring absoluut wel van deze tijd is. Uiteraard heeft de verkoper hier een ander belang in.

Ik ben zelf nu bijna klaar met een grote verbouwing. 15k voor het vervangen van een rollaag aan de gevel + alle ramen (inclusief kozijn neem ik aan?) en al het schilderwerk kan realistisch zijn, maar dan wel voor een kleine woning buiten de randstad waarbij je zelf het schilderwerk doet. Neem die bedragen met een korreltje zout, de renovatie-/verbouwingskosten zijn gigantisch hard aan het stijgen. Het kan zijn dat de inspecteur geen realistisch beeld meer heeft.

• Willem30
Gemini NL schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:45:
[...]

Nou lijkt mij aan het rapport duidelijk dat een bouwkundige keuring absoluut wel van deze tijd is. Uiteraard heeft de verkoper hier een ander belang in.

Ik ben zelf nu bijna klaar met een grote verbouwing. 15k voor het vervangen van een rollaag aan de gevel + alle ramen (inclusief kozijn neem ik aan?) en al het schilderwerk kan realistisch zijn, maar dan wel voor een kleine woning buiten de randstad waarbij je zelf het schilderwerk doet. Neem die bedragen met een korreltje zout, de renovatie-/verbouwingskosten zijn gigantisch hard aan het stijgen. Het kan zijn dat de inspecteur geen realistisch beeld meer heeft.
Dat klopt. Bouwkundige keuring vonden we ook een must.
De prijzen genoemd door de inspecteur neem ik zeker met een korrel zout en ga eigenlijk uit van het dubbele qua kosten.

• spijkerhoofd
  • Nu online

Ik heb bij een bezichtiging een tijd geleden het zelfde gehad. Verkopende partij zei dat het huis instapbaar was en er niks aan de hand was. Mijn makelaar deed een vinger in een kozijn boven en drukte het zo in, hij zag dat het lood slecht gelegd was waardoor dat vervangen moest worden a 150 euro de meter. Dat was dan mijn makelaar die dat zag, wie weet wat een bouwkundige keuring aan het licht gebracht zou hebben.

Zelfde woning had een garage, de verkopende partij zei dat het 8 meter diep was, de meting van mijn makelaar kwam op 7 meter.

Mijn advies, niet naar de verkopende partij luisteren maar gewoon naar je eigen makelaar en bouwkundige luisteren, en bij twijfel niet doen.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Zouden jullie een bouwkeuring aanraden bij woningen van laat zeggen 15 jaar oud of jonger?

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:05:
Zouden jullie een bouwkeuring aanraden bij woningen van laat zeggen 15 jaar oud of jonger?
In principe is het altijd aan te raden, maar wij hebben er bewust voor gekozen dit niet te doen. Dat zie je ook vaker, want hoe minder voorbehouden hoe aantrekkelijker je bod. Aankoopmakelaar had al gezien dat er sprake is van rotte kozijnen, een opgeloste lekkage, lekke ruiten en een wel erg vochtige meterkast. Nu was alles ook wel met het blote oog te zien (en veel stond ook in de vragenlijst), dus in die zin geen verrassingen behalve de meterkast. We hebben erop gegokt (want dat is het feitelijk) dat het qua constructie verder wel goed zit. Ik zou persoonlijk een bouwkundige keuring nooit afraden. Het is altijd een afweging die je zelf moet maken.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 13-04-2022 09:54 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-11 20:38

ViezeVis

Sample Text

spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:05:
Persoonlijk zou ik het ook niet afraden. Ik zou het echter wel afraden als je je bod tactischer en interessanter neer wil zetten. @coazter noemde het ook al: hoe minder voorbehouden, hoe aantrekkelijker het wordt. Daarmee neem je voor jezelf ook een groter risico. Als je geen kijk hebt op onderhoud en de staat van een woning kon het nog wel eens tegen gaan vallen. Overigens vind ik een huis van '15 jaar oud' of jonger anders dan een huis uit bijvoorbeeld <1990. Er kan minstens net zoveel mis mee zijn, maar ons gevoel was dat dit bij een huis van 2005-2020 wel mee zou vallen.

We hebben echter wél weer gekozen voor een aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar weet ook wel waar hij/zij op moet letten tijdens een bezichtiging.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• spijkerhoofd
  • Nu online
ViezeVis schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:57:
[...]

Persoonlijk zou ik het ook niet afraden. Ik zou het echter wel afraden als je je bod tactischer en interessanter neer wil zetten. @coazter noemde het ook al: hoe minder voorbehouden, hoe aantrekkelijker het wordt. Daarmee neem je voor jezelf ook een groter risico. Als je geen kijk hebt op onderhoud en de staat van een woning kon het nog wel eens tegen gaan vallen. Overigens vind ik een huis van '15 jaar oud' of jonger anders dan een huis uit bijvoorbeeld <1990. Er kan minstens net zoveel mis mee zijn, maar ons gevoel was dat dit bij een huis van 2005-2020 wel mee zou vallen.

We hebben echter wél weer gekozen voor een aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar weet ook wel waar hij/zij op moet letten tijdens een bezichtiging.
Wij hebben zelf ook een aankoopmakelaar die een goed oog heeft voor de bouwkundigheid van de woning. Hij kijkt er emotieloos en objectief naar de kwaliteit van de woning. Als hij of wij twijfels hebben bij de bouwkwaliteit van de woning ga ik zeker bieden met een keuring als ontbindende voorwaarden. Word ik het niet om die reden, jammer, er komt nog meer...

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:02:
[...]

Wij hebben zelf ook een aankoopmakelaar die een goed oog heeft voor de bouwkundigheid van de woning. Hij kijkt er emotieloos en objectief naar de kwaliteit van de woning. Als hij of wij twijfels hebben bij de bouwkwaliteit van de woning ga ik zeker bieden met een keuring als ontbindende voorwaarden. Word ik het niet om die reden, jammer, er komt nog meer...
En zo is het ook. Liefde maakt soms blind, en dat is ook met huizen het geval. Je koopt geen zak aardappelen in de supermakt maar iets waar je de komende 10-15 jaar zal verblijven. Dan beter een overwogen beslissing maken.
Overigens verstandig dat je een aankoopmakelaar kiest. Zeker nu lijkt dat toch meer kans te maken. De verkoper van ons aanstaande huis gaf aan dat wij wel het hoogste bod hadden op €500,- na. We hadden geen voorbehoud van financiering, wel een aankoopmakelaar. Dat gaf de verkoopmakelaar en verkoper ook een goed gevoel dat het een weloverwogen beslissing is geweest.

ps.
Pagina 1000 :)

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 13-04-2022 13:28 ]

• Mark_88
Bockelaar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:16:
die beveel ik in 2022 nog steeds aan, ook omdat ze een tijdelijke opslag voorzien in hun eigen opslagruimte en over verhuisdozen ook niet moeilijk doen.

Leuk! Je gaat de stad uit? Gefeliciteerd :)
Dank! Ik heb ze net aan de lijn gehad. Komen erg netjes over tot nu toe. En ja, Utrecht uit. Zal wennen zijn, maar de verkeerschaos en het vele vuurwerk rond nieuwjaar in onze huidige wijk (Ondiep) zullen we niet missen. De gezelligheid van de binnenstad wel. Maar gelukkig ben je met de tram aardig snel in de binnenstad van Utrecht.
DaWaN schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:33:
[...]

Ik heb goede ervaring met W. van Haarlem bij het verhuizen van een kantoor in Utrecht :)
Top, staat genoteerd!
Peacefield78 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:32:
Wij zijn verhuisd met Van Rooyen, https://www.pavanrooyen.nl/. Helemaal prima.

Gefeliciteerd! Waar ga je heen, net buiten de stad?
Ook genoteerd, dank! We gaan naar IJsselstein. Waren ook aan het kijken naar Nieuwegein en Vianen, en zelfs enkele huizen in Benschop en Zeist, maar IJsselstein vonden we van meet af aan het meest charmant. En die tramverbinding met Utrecht Centraal is ideaal.

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Als je toch per se onder voorbehoud van bouwkundig rapport wil bieden, kun je het zo brengen: “bouwkundige keuring vóór het tekenen van koopcontract”. Dat kan verzachtend werken voor de verkoper, want als het toch stuk gaat door zo’n keuring dan is er nog niet heel veel tijd verstreken en kunnen ze bijv. andere bieders nog benaderen.

Mijn winnend bod had dus ook dat voorbehoud. Teken je daarna toch net iets lekkerder het koopcontract ;).

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Je moet ook heel erg bedenken wat je met de info uit een bouwkundige keuring gaat doen. Ik heb het zelf achterwege gelaten omdat ik mijn bod interessanter wilde maken en ik door het door te denken uiteindelijk tot de conclusie was gekomen dat het me toch niet zoveel zou uitmaken. Afgezien van zaken als een rotte fundering, die bij de meeste bouwkundige keuringen toch niet naar boven komen, zou het namelijk niet zoveel gevolgen hebben voor mijn bod.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-11 08:44

Sen

<-->

Probleem zonder bouwkundige keuring is dat je onderzoeksplicht ook minder is bij eventuele verborgen gebreken. Of een keuring het nou zou vinden of niet.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

MrAngry schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:38:
Je moet ook heel erg bedenken wat je met de info uit een bouwkundige keuring gaat doen. Ik heb het zelf achterwege gelaten omdat ik mijn bod interessanter wilde maken en ik door het door te denken uiteindelijk tot de conclusie was gekomen dat het me toch niet zoveel zou uitmaken. Afgezien van zaken als een rotte fundering, die bij de meeste bouwkundige keuringen toch niet naar boven komen, zou het namelijk niet zoveel gevolgen hebben voor mijn bod.
En als je jezelf een beetje inleest, kun je als leek best gebreken ontdekken zoals loszittende tegels, vochtige of slecht isolerende kruipruimtes, houtrot in kozijnen. Beoordelingen van constructies e.d. zal lastiger zijn.

Met diens verstande dat je dan ook weet wat de consequenties kunnen zijn en dat je dan ook niet verder gaat twijfelen :9

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 13-04-2022 17:53 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:14:
Probleem zonder bouwkundige keuring is dat je onderzoeksplicht ook minder is bij eventuele verborgen gebreken. Of een keuring het nou zou vinden of niet.
Wat bedoel je? Je onderzoeksplicht blijft gewoon hetzelfde.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-11 08:44

Sen

<-->

de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:07:
[...]

Wat bedoel je? Je onderzoeksplicht blijft gewoon hetzelfde.
Is een stuk lastiger te bewijzen als je geen bouwkeuring hebt gedaan.

• Toke_gt

Even los van wat verkopers hadden aangegeven en niet blijkt te kloppen; ik denk dat je bij elk huis van 40 jaar en ouder wel onderhoudswerkzaamheden kunt vinden die liefst op korte termijn moeten worden uitgevoerd. Vraag is of ze zo urgent zijn dat je er zonder reparatie niet kunt wonen of dat je er rustig voor kunt sparen. Regent het naar binnen of is het ‘verstandig’ de ramen te vervangen? Rollaag is amateuristisch gemetseld, maar zit er al wel geruime tijd. Dus hoe urgent is dan vervanging? In jullie geval betekent het misschien dat je het niet meteen kunt aanpassen, maar als je er eerst voor kunt sparen zonder dat het huis instort is dat een verantwoorde keuze. Ik zou op die manier een afweging proberen te maken. En met jullie hoop ik dat het taxatierapport wel een voor jullie gunstig resultaat oplevert.

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@Mark_88 Oh IJsselstein is echt heel leuk! Ook leuk centrum, veel restaurantjes! Veel geluk!

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Zijn rijbewijzen ook genoeg om te legitimeren bij het passeren van een woning, of moet het met paspoorten ?

Tijdens het voorbereiden van de documenten, heb ik altijd (gescande) paspoorten gestuurd, maar nu ligt mijn paspoort in een ambassade vanwege een visa aanvraag.

Google vertelt mij dat alle 3 legitimatie bewijzen zijn goed: paspoort, ID kaart, rijbewijs.

Ik moet de notaris kantoor morgen bellen, maar nu wil ik graag voorbereiden: als het niet anders kan, moet ik die ambassade morgen heel vroeg bellen.

Groeten en bedankt.

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Gefeliciteerd voor hoeveel hebben jullie de huis overgenomen? Ik ben nu aan het kijken als starter zijnde en de huizen zijn al snel boven de 450k bij ons in Harderwijk. Ik weet niet of het echt verstandig is nu deze tijd vooral.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:55

franssie

Save the albatross

noucmen schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:17:
Zijn rijbewijzen ook genoeg om te legitimeren bij het passeren van een woning, of moet het met paspoorten ?

Tijdens het voorbereiden van de documenten, heb ik altijd (gescande) paspoorten gestuurd, maar nu ligt mijn paspoort in een ambassade vanwege een visa aanvraag.

Google vertelt mij dat alle 3 legitimatie bewijzen zijn goed: paspoort, ID kaart, rijbewijs.

Ik moet de notaris kantoor morgen bellen, maar nu wil ik graag voorbereiden: als het niet anders kan, moet ik die ambassade morgen heel vroeg bellen.

Groeten en bedankt.
Als het volgens jouw google allemaal mag, dan mag het vast :+
Ik zou dan wel de notaris zsm emailen en bellen want je ID staat in de akte. Dus in de email alvast het juiste nummer vermelden van het bewijs. (zodat de akte kan worden aangepast)
Het zal waarschijnlijk wel tot wat extra kosten leiden omdat de notaris het ID zal moeten controleren in het register van vermiste/verloren en gestolen ID;s (ik kan even niet op de naam komen VIS register | Verificatie Identificatie Systeem). Dat zal ook iewat tijd kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 14-04-2022 00:58 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 16:56

Crazy D

I think we should take a look.

Sen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:27:
[...]

Is een stuk lastiger te bewijzen als je geen bouwkeuring hebt gedaan.
Bouwkundig rapport kan ook tegen je werken. Welliswaar 14 jaar terug, maar huis wat we toen kochten bleek lekkage te hebben (week voor onze verhuizing...). Bouwkundig onderzoek van andere potentiële kopers van het huis destijds (letterlijk uitgevoerd terwijl wij buiten aan de telefoon een bod uitbrachten) had dit niet aangetoond. Die kregen we dus hard in ons gezicht: als bouwkundig rapport het niet kon zien, hoe konden de verkopers het dan weten.

Exact expert nodig?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Routepr0bleem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:19:
[...]

Gefeliciteerd voor hoeveel hebben jullie de huis overgenomen? Ik ben nu aan het kijken als starter zijnde en de huizen zijn al snel boven de 450k bij ons in Harderwijk. Ik weet niet of het echt verstandig is nu deze tijd vooral.
Je quote de verkeerde. De vraag is voor @verstappen33

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
noucmen schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:17:

Groeten en bedankt.
Weet niet waar je dat vandaan hebt maar bij mijn notaris en hypotheek werden alleen Paspoort en ID gebruikt. Rijbewijs is een geldig identiteitsbewijs in NL maar in dit geval was het niet genoeg. Waarom weet ik ook niet precies. Hangt wellicht dus van je notaris en hypotheekverstrekker af.

I have stability. The ability to stab.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
SmurfLink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:12:
[...]

Weet niet waar je dat vandaan hebt maar bij mijn notaris en hypotheek werden alleen Paspoort en ID gebruikt. Rijbewijs is een geldig identiteitsbewijs in NL maar in dit geval was het niet genoeg. Waarom weet ik ook niet precies. Hangt wellicht dus van je notaris en hypotheekverstrekker af.
Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:
  • de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
  • een uitkeringsaanvraag;
  • indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
  • binnenlands vreemdelingentoezicht;
  • inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
[Bron]

Maar je ID staat inderdaad wel in de akte. Lekker handig ook, deze datum stond al een tijdje van tevoren vast toch.

• Willem30
Toke_gt schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:14:
[...]

Even los van wat verkopers hadden aangegeven en niet blijkt te kloppen; ik denk dat je bij elk huis van 40 jaar en ouder wel onderhoudswerkzaamheden kunt vinden die liefst op korte termijn moeten worden uitgevoerd. Vraag is of ze zo urgent zijn dat je er zonder reparatie niet kunt wonen of dat je er rustig voor kunt sparen. Regent het naar binnen of is het ‘verstandig’ de ramen te vervangen? Rollaag is amateuristisch gemetseld, maar zit er al wel geruime tijd. Dus hoe urgent is dan vervanging? In jullie geval betekent het misschien dat je het niet meteen kunt aanpassen, maar als je er eerst voor kunt sparen zonder dat het huis instort is dat een verantwoorde keuze. Ik zou op die manier een afweging proberen te maken. En met jullie hoop ik dat het taxatierapport wel een voor jullie gunstig resultaat oplevert.
Met die afweging zijn we nu ook bezig. :)
Of het naar binnen regent hebben we niet gezien. Er zijn in ieder geval geen vochtplekken waar genomen.
Morgen krijgen we taxatierapport dus dat is wel spannend. :)

• Mark_88
Peacefield78 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:23:
@Mark_88 Oh IJsselstein is echt heel leuk! Ook leuk centrum, veel restaurantjes! Veel geluk!
Dank! Ja, het oude centrum heeft die charme die je met nieuwbouw niet krijgt.

Het voelt wat hopeloos om te vragen, een beetje alsof je zoekt naar een RTX 2080 voor de adviesprijs, maar kent iemand nog een aannemer die wellicht dit jaar nog aan de slag kan in ons volgende huis?

De vriendin wil heel graag een uitbouw, nieuwe vloer en nieuwe keuken, ik wil graag de boel warmtepomp-fähig laten maken met vloerverwarming.

E: of is dat te OT? Excuus daarvoor dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark_88 op 14-04-2022 09:28 ]

• spijkerhoofd
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:19:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met deze tijd, doel je op de oorlog in Oekraine, of de stijging van de rentes... Voor de stijging van de rentes zou ik zeggen als je veel spaargeld hebt is ben je in het voordeel want mensen die het voornamelijk moeten hebben van een hypotheek worden het hardst geraakt, mensen met tienduizenden euro's kunnen "schuiven" met geld.

• Spikeee
de verkoop van de woning waar wij interesse in hebben is gisteren door de makelaar geannuleerd. Eigenaar heeft de overbruggingshypotheek niet gekregen. Daardoor kan men een vervolgwoning niet aankopen.
Is overigens de 3e keer dat deze woning te koop staat in een tijdspanne van 1 jaar (435K -> 420k -> 410k). Vermoedt dat dit al vaker is gebeurt.

Ik was van plan om een brief naar de eigenaar te sturen dat wij geïnteresseerd zijn in de woning, flexibel zijn (huurwoning 1 maand opzeg), voldoende cash etc om te kijken of wij onderling tot een deal kunnen komen die redelijk is voor alle partijen. Dat zou het verhuizen van deze mensen naar een nieuwe woning makkelijker maken lijkt mij zo.

Iemand ervaring met zoiets? voordeel is dat je dat niet tegen andere mensen hoeft op te bieden. Wij zijn dan flexibel op het gebied van de opleverdatum.

• Flomoo
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:01:
de verkoop van de woning waar wij interesse in hebben is gisteren door de makelaar geannuleerd. Eigenaar heeft de overbruggingshypotheek niet gekregen. Daardoor kan men een vervolgwoning niet aankopen.
Is overigens de 3e keer dat deze woning te koop staat in een tijdspanne van 1 jaar (435K -> 420k -> 410k). Vermoedt dat dit al vaker is gebeurt.

Ik was van plan om een brief naar de eigenaar te sturen dat wij geïnteresseerd zijn in de woning, flexibel zijn (huurwoning 1 maand opzeg), voldoende cash etc om te kijken of wij onderling tot een deal kunnen komen die redelijk is voor alle partijen. Dat zou het verhuizen van deze mensen naar een nieuwe woning makkelijker maken lijkt mij zo.

Iemand ervaring met zoiets? voordeel is dat je dat niet tegen andere mensen hoeft op te bieden. Wij zijn dan flexibel op het gebied van de opleverdatum.
Wat jammer! En lijkt erop alsof de verkoper(s) zijn zaakjes niet bepaald goed op orde heeft. Ik zou inderdaad gewoon een brief schrijven, wie weet willen ze het over een tijdje opnieuw proberen en dan zonder verkoopmakelaar. Ik zou alleen wel weinig vertrouwen hebben in de goede afloop van een eventueel nieuw verkoopproces met deze mensen, als dit al de 3e keer is dat het te koop staat.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou ook geen woning van Noucmen kopen als ik jou was.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:06

Brief sturen kan nooit kwaad om eens vrijblijvend in contact te komen.
Probeer daarop op de triggers in te spelen. Ze hebben dus al vermoedelijk 3 keer een wonin moeten laten schieten omdat er onzekerheid was over de opbrengst van hun huis. Schrijf daar iets over dat je zo zekerheid voro hun kan bieden.

Mocht je verder komen met deze partij is het denk ik wel zaak om afspraken goed te notuleren en z.s.m. de papierwinkel rond te maken.

PSN: Flix20-NL

Pagina: 1 ... 250 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7