Ik heb zelf een aankoopmakelaar gehad. Niet zozeer dat ik dan eerder toegang kreeg tot aanbod van woningen, maar wel iemand met verstand van zaken die mij hielp. Hierbij heb ik niet geboden op meerdere woningen die ik zelf heel leuk vond, maar hij ging kijken en zei dat het huis vol met schimmel zat of zoveel aan verbouwd moest worden dat het bijna beter was om plat te gooien. Huidige huis inschatting gekregen hoeveel er verbouwd moest gaan worden en daar bod op aangepast. Voor 20k onder de vraagprijs gekocht (2,5 jaar terug)Morika schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
Stille meelezer hier, maar ik heb nu toch even jullie advies nodig. Het is eindelijk zover dat ik ook mee mag gaan doen met de huidige woningmarktgekte. Echter twijfel ik nog over één ding - wel of geen aankoopmakelaar. Ik heb hierover talloze dingen online gelezen, of het wel/niet zinvol is, maar ik ben er nog niet uit. Ik wil sowieso een aantal orientatiegesprekken voeren met een aantal makelaars hier in de regio, maar ik ben ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Mijn situatie: budget 290.000 eur (voor kosten koper en een algemene buffer heb ik een apart spaarpot), op zoek naar een starterswoning/appartement in de regio Tilburg-Eindhoven. Ik ben sowieso van plan om het hele bedrag in een woning te stoppen (dus op alle woningen die me aanspreken meteen het eindbod van 290.000 maken). Dan zou je denken, dan heb ik toch geen aankoopmakelaar nodig gezien ik niet echt van plan ben om te onderhandelen (en met het papierwerk krijg ik hulp van mijn familie). Dus eigenlijk wil ik een aankoopmakelaar alleen voor de 'vroege toegang tot alle aangeboden woningen' zodat ik niet op funda.nl alleen maar al verkochte woningen zie. Maar...klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Is het vroege aanbod van een aankoopmakelaar echt zo groot dat het bijna onmisbaar is? En zeker in mijn prijscategorie/regio? Of als ik al een duidelijk beeld heb van wat ik wil bieden/inbrengen het toch weinig nut heeft? Gaan de verkoopmakelaars me toch alsnog passeren bij onderhandelingen of krijg ik wel een kans als iemand zonder aankoopmakelaar? Ik weet het, n=1, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Bedankt!
Zou het zonder aankoopmakelaar gelukt zijn? Wellicht, maar ik heb er gewoon niet zoveel verstand van en betaal dan graag een expert.