Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 249 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 16:39
Morika schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
Stille meelezer hier, maar ik heb nu toch even jullie advies nodig. Het is eindelijk zover dat ik ook mee mag gaan doen met de huidige woningmarktgekte. Echter twijfel ik nog over één ding - wel of geen aankoopmakelaar. Ik heb hierover talloze dingen online gelezen, of het wel/niet zinvol is, maar ik ben er nog niet uit. Ik wil sowieso een aantal orientatiegesprekken voeren met een aantal makelaars hier in de regio, maar ik ben ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn situatie: budget 290.000 eur (voor kosten koper en een algemene buffer heb ik een apart spaarpot), op zoek naar een starterswoning/appartement in de regio Tilburg-Eindhoven. Ik ben sowieso van plan om het hele bedrag in een woning te stoppen (dus op alle woningen die me aanspreken meteen het eindbod van 290.000 maken). Dan zou je denken, dan heb ik toch geen aankoopmakelaar nodig gezien ik niet echt van plan ben om te onderhandelen (en met het papierwerk krijg ik hulp van mijn familie). Dus eigenlijk wil ik een aankoopmakelaar alleen voor de 'vroege toegang tot alle aangeboden woningen' zodat ik niet op funda.nl alleen maar al verkochte woningen zie. Maar...klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Is het vroege aanbod van een aankoopmakelaar echt zo groot dat het bijna onmisbaar is? En zeker in mijn prijscategorie/regio? Of als ik al een duidelijk beeld heb van wat ik wil bieden/inbrengen het toch weinig nut heeft? Gaan de verkoopmakelaars me toch alsnog passeren bij onderhandelingen of krijg ik wel een kans als iemand zonder aankoopmakelaar? Ik weet het, n=1, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Bedankt! :)
Ik heb zelf een aankoopmakelaar gehad. Niet zozeer dat ik dan eerder toegang kreeg tot aanbod van woningen, maar wel iemand met verstand van zaken die mij hielp. Hierbij heb ik niet geboden op meerdere woningen die ik zelf heel leuk vond, maar hij ging kijken en zei dat het huis vol met schimmel zat of zoveel aan verbouwd moest worden dat het bijna beter was om plat te gooien. Huidige huis inschatting gekregen hoeveel er verbouwd moest gaan worden en daar bod op aangepast. Voor 20k onder de vraagprijs gekocht (2,5 jaar terug)

Zou het zonder aankoopmakelaar gelukt zijn? Wellicht, maar ik heb er gewoon niet zoveel verstand van en betaal dan graag een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
amboly schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:59:
[...]

Volgens onze makelaar is dat verhaal over dat er zoveel onderhands verkocht wordt voordat het op Funda komt 1 groot broodje aap. Er zijn wel andere goede redenen voor een aankoopmakelaar naar mijn mening.
Dat een huis al verkocht wordt voordat ie op Funda staat, lijkt mij inderdaad ook sterk. Wel is mijn ervaring dat huizen vrijwel altijd eerst via social media of via mailing worden gedeeld, waarbij dan vaak de bezichtigingen al volgepland staan alvorens het huis op Funda komt. Maar goed, om dit voor te zijn heb je dus geen aankoopmakelaar nodig.

Verder lijkt het mij inderdaad ook echt een broodje aap verhaal dat er zoveel woningen worden verkocht waar men alleen bij kon komen via een makelaar. Ik vraag me af welke verkoper nu akkoord zou gaan met deze werkwijze (m.u.v. de echte speciale spoedgevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:27
amboly schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:59:
[...]

Volgens onze makelaar is dat verhaal over dat er zoveel onderhands verkocht wordt voordat het op Funda komt 1 groot broodje aap. Er zijn wel andere goede redenen voor een aankoopmakelaar naar mijn mening.
Makelaar ontkent dat er eventuele geruchten over schimmig gedrag plaatsvindt... Daar valt geen speld tussen te krijgen natuurlijk...
Gautama schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:29:
[...]

Verder lijkt het mij inderdaad ook echt een broodje aap verhaal dat er zoveel woningen worden verkocht waar men alleen bij kon komen via een makelaar. Ik vraag me af welke verkoper nu akkoord zou gaan met deze werkwijze (m.u.v. de echte speciale spoedgevallen).
Ik kan me voorstellen dat als er dan een goed bod komt welke in lijn met de verwachting ligt, de verwachting die diezelfde makelaar heeft gecreëerd, en je daardoor niet het hele circus van bezichtigingen etc in hoeft te gaan, dat mensen genegen zijn daar op in te gaan.
Ook denk ik dat de meeste huizen die momenteel te koop komen te staan, dat komen omdat de huidige eigenaren wat nieuws hebben gekocht. Dat nieuwe huis moet ook bekostigd worden, dus als je dan vrij rap al direct het bod hebt liggen waar je naar op zoek bent je als snel zoiets hebt van prima. Is die zorg ook ontnomen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
[...]

Dat een huis al verkocht wordt voordat ie op Funda staat, lijkt mij inderdaad ook sterk. Wel is mijn ervaring dat huizen vrijwel altijd eerst via social media of via mailing worden gedeeld, waarbij dan vaak de bezichtigingen al volgepland staan alvorens het huis op Funda komt. Maar goed, om dit voor te zijn heb je dus geen aankoopmakelaar nodig.

Toen ik 3 jaar geleden een huis ging bezichtigen, werd im omtvangen door een verkoopmakelaar. Het bezichtte huis was uiteindelijk niet wat ik zocht, dus ik gaf de verkoopmakelaar aan wat mn eisen zijn, dat ik voor mezelf al wat huiswerk gedaan wat mn financien waren. Die vroeg of ik mn mobiel nr wou achterlaten, en die avond belde die me dat er een ander huis was die bij mn wensen match en deze zou in enkele dagen bij funda komt te staan maar dat ik de volgende dag al mocht bezichtigen (Had ik opgezocht op funda en die stond idd nog niet erbij)

Heb het huis na de bezichtiging alsnog niet erop geboden omdat er nog paar dingen zijn die ik niet helemaal tevreden waren, maar door dit zegt al dat er wel degelijk huizen zijn die men al bezichtig nog voor deze op funda staat

Een week later staat het huis op funda, maar ook dat het al verkocht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Conget schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:10:
[...]

Toen ik 3 jaar geleden een huis ging bezichtigen, werd im omtvangen door een verkoopmakelaar. Het bezichtte huis was uiteindelijk niet wat ik zocht, dus ik gaf de verkoopmakelaar aan wat mn eisen zijn, dat ik voor mezelf al wat huiswerk gedaan wat mn financien waren. Die vroeg of ik mn mobiel nr wou achterlaten, en die avond belde die me dat er een ander huis was die bij mn wensen match en deze zou in enkele dagen bij funda komt te staan maar dat ik de volgende dag al mocht bezichtigen (Had ik opgezocht op funda en die stond idd nog niet erbij)

Heb het huis na de bezichtiging alsnog niet erop geboden omdat er nog paar dingen zijn die ik niet helemaal tevreden waren, maar door dit zegt al dat er wel degelijk huizen zijn die men al bezichtig nog voor deze op funda staat

Een week later staat het huis op funda, maar ook dat het al verkocht is
Dat is zeker zo. Ons huis komt pas as zaterdag op Funda terwijl we nu al 2 bezichtingen hebben staan. Mocht er een bod voor die tijd komen die we niet kunnen weigeren, is dit ook al verkocht. Via het Kadaster kan je zien welke huizen zijn verkocht en die niet op Funda zijn gekomen. Dat zijn er toch behoorlijk wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
Buy a house they said, you'll be happy they said

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Lampiz op 04-04-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
@Lampiz zeker overwegen ook elders te kijken. Als het niet vanwege aantrekkelijkere rentes is, inderdaad omdat men soms beter mee kan denken dan bij de standaard banken.
Als je/jullie starters zijn, het zelf regelen van een hypotheek is niet heel moeilijk en kan wel geld schelen.

Houd er rekening mee dat het soms aantrekkelijk is voor het maximale leenbedrag om voor een langere looptijd te kiezen, of om net precies boven de 2% rente te zitten. Heeft te maken met dat de standaardberekening dan anders doorrekent.
Daarnaast, mocht je een A-label woning kopen, dan zijn er sommige financierders die specifieke, aantrekkelijkere rentes aanbieden. Dat vertelt de Independer tool of de lijst van De Hypotheker je niet.

Members only:

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij gaan morgen de koopovereenkomst tekenen. Ik zit echter nog met het volgende:
De akte van levering zal gepasseerd worden 10 weken na oplevering nieuwbouwwoning doch uiterlijk 1 december 2022 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen,

Ga het sowieso morgen aan de verkopende vragen, maar hoe moet ik dit nu zien cq mee omgaan? Stel dat ze idd na 10 weken opleveren nieuwbouwwoning willen passeren, moet ik daarmee dan akkoord gaan of is dat dat alsnog in overleg? Daarnaast staat er in de koopakte niets over de opleverdatum zelf, dus ik heb zo iets van ik houd die 1 dec. aan als overdracht. Overigens moet ik mijn eigen woning ook verkopen; ofwel wat communiceer ik dan aan mijn potentiële kopers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:21
beyazz06 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:42:
Wij gaan morgen de koopovereenkomst tekenen. Ik zit echter nog met het volgende:
De akte van levering zal gepasseerd worden 10 weken na oplevering nieuwbouwwoning doch uiterlijk 1 december 2022 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen,

Ga het sowieso morgen aan de verkopende vragen, maar hoe moet ik dit nu zien cq mee omgaan? Stel dat ze idd na 10 weken opleveren nieuwbouwwoning willen passeren, moet ik daarmee dan akkoord gaan of is dat dat alsnog in overleg? Daarnaast staat er in de koopakte niets over de opleverdatum zelf, dus ik heb zo iets van ik houd die 1 dec. aan als overdracht. Overigens moet ik mijn eigen woning ook verkopen; ofwel wat communiceer ik dan aan mijn potentiële kopers?
Het is 10 weken na oplevering nieuwbouwwoning of 1 december; ‘whichever comes first ‘, maar als beide partijen instemmen met ander moment kan dat ook.
Voor verkoop eigen woning: je weet dat je uiterlijk 1 december de sleutel van je nieuwe huis kunt hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:46
beyazz06 schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:42:

Stel, hun huis wordt opgeleverd op 20 juli. Dan is de oplevering tien weken later, op 28 september. Of eerder of later als jullie dat onderling afstemmen. Kom je niet tot overeenstemming, dan kunnen beide partijen de ander aan die tien weken houden,
Stel, hun huis wordt opgeleverd op 29 september. Dan is tien weken later 8 december, dus een week na 1 december. Dan valt de oplevering conform deze afspraak terug naar 1 december. Willen ze dat niet, dan moeten ze dat met jou afstemmen, maar jij hebt recht op die 1/12 als uiterste datum, ook al is dat minder dan tien weken na oplevering.

Dat kun je zo ook met de kopers van jouw huis afspreken. X-weken na oplevering en uiterlijk bijvoorbeeld uiterlijk 5 januari, of zoveel anders als jullie onderling overeenkomen. Al eerder gezegd: bedenk hoeveel tijd je minimaal nodig hebt om het huis op te knappen en tel die tijd op bij 1 december. Dat is jouw uiterste opleverdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:16:
[...]

Stel, hun huis wordt opgeleverd op 20 juli. Dan is de oplevering tien weken later, op 28 september. Of eerder of later als jullie dat onderling afstemmen. Kom je niet tot overeenstemming, dan kunnen beide partijen de ander aan die tien weken houden,
Stel, hun huis wordt opgeleverd op 29 september. Dan is tien weken later 8 december, dus een week na 1 december. Dan valt de oplevering conform deze afspraak terug naar 1 december. Willen ze dat niet, dan moeten ze dat met jou afstemmen, maar jij hebt recht op die 1/12 als uiterste datum, ook al is dat minder dan tien weken na oplevering.

Dat kun je zo ook met de kopers van jouw huis afspreken. X-weken na oplevering en uiterlijk bijvoorbeeld uiterlijk 5 januari, of zoveel anders als jullie onderling overeenkomen. Al eerder gezegd: bedenk hoeveel tijd je minimaal nodig hebt om het huis op te knappen en tel die tijd op bij 1 december. Dat is jouw uiterste opleverdatum.
Dit vind ik nog altijd een lastige; ik weet immers niet wanneer die 10 weken ingaan. Dus stel idd dat 20 juli de nieuwbouw is opgeleverd; kunnen de verkopers op basis van de tien weken eisen om op 28 september te passeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:37
Ja, je moet eigenlijk uitgaan van de 10 weken. Dat is de basis. Het mag alleen niet later dan 1 december tenzij jullie samen wat anders afspreken. Dan zou het ook 12 weken of iets dergelijks kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
beyazz06 schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:36:
[...]

Dit vind ik nog altijd een lastige; ik weet immers niet wanneer die 10 weken ingaan. Dus stel idd dat 20 juli de nieuwbouw is opgeleverd; kunnen de verkopers op basis van de tien weken eisen om op 28 september te passeren?
Ja, net zoals jij kunt eisen dat het op 1 december is als hun huis pas op 25 november wordt opgeleverd. Hebben ze wel enige indicatie wat het ongeveer wordt? Als ze nu nog geen oplevertermijn hebben ontvangen, kun je alles voor 20 augustus wel uitsluiten ivm bouwvak.
Je zou er ook een datum aan kunnen toevoegen, bijvoorbeeld “niet eerder dan 15 oktober, niet later dan 1 december”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Richh schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:26:
@Lampiz zeker overwegen ook elders te kijken. Als het niet vanwege aantrekkelijkere rentes is, inderdaad omdat men soms beter mee kan denken dan bij de standaard banken.
Als je/jullie starters zijn, het zelf regelen van een hypotheek is niet heel moeilijk en kan wel geld schelen.

Houd er rekening mee dat het soms aantrekkelijk is voor het maximale leenbedrag om voor een langere looptijd te kiezen, of om net precies boven de 2% rente te zitten. Heeft te maken met dat de standaardberekening dan anders doorrekent.
Daarnaast, mocht je een A-label woning kopen, dan zijn er sommige financierders die specifieke, aantrekkelijkere rentes aanbieden. Dat vertelt de Independer tool of de lijst van De Hypotheker je niet.

***members only***
Ben er natuurlijk niet bij geweest, maar als je dergelijk advies krijgt, moeten er toch wel wat alarmbellen af gaan dat je dat in ieder geval even laat checken of dat echt klopt als zoiets zo contra intuïtief klinkt.
Ja het is een 'professional' die je dat advies geeft, maar vind het persoonlijk wel ietswat naief om daar dan zo blindelings vanuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:55:
[...]

Ben er natuurlijk niet bij geweest, maar als je dergelijk advies krijgt, moeten er toch wel wat alarmbellen af gaan dat je dat in ieder geval even laat checken of dat echt klopt als zoiets zo contra intuïtief klinkt.
Ja het is een 'professional' die je dat advies geeft, maar vind het persoonlijk wel ietswat naief om daar dan zo blindelings vanuit te gaan.
Rente van twee komma nog iets werd door een hypotheek adviseur waar ik mee sprak de toverrente genoemd. Dat ondanks dat de rente hoger was kwam er door het rekenmodel toch 10K+ meer leenruimte bij.

Zo lag er nog z'n rente getal rond de 5 procent uit mijn hoofd dat, bijvoorbeeld, 4,9% minder leenruimte heeft dan 5,1%.

Weet de exacte rentepercentages niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
perspectivebass schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:21:
[...]

Rente van twee komma nog iets werd door een hypotheek adviseur waar ik mee sprak de toverrente genoemd. Dat ondanks dat de rente hoger was kwam er door het rekenmodel toch 10K+ meer leenruimte bij.

Zo lag er nog z'n rente getal rond de 5 procent uit mijn hoofd dat, bijvoorbeeld, 4,9% minder leenruimte heeft dan 5,1%.

Weet de exacte rentepercentages niet
Ging mij met name even over het puntje mbt de auto.
Een beetje logica is toch dat meer auto = meer kosten = minder hypotheek.

Het klopt dat een lager rentepercentage niet altijd gelijk is aan een hogere max. hypotheek.
Die berekeningen heeft mijn hypotheekadviseur ook laten zien ter illustratie. DAt als hij boven een bepaalde threshold ging rekenen, er een hoger hypotheekbedrag uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Het is toch algemeen bekend dat alle NVM makelaars in een andere applicatie zitten te snuffelen dan Funda, waar als eerste de huizen in komen te staan en daarna pas publiekelijk op Funda..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
mierenfokker schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:48:
[...]

Het is toch algemeen bekend dat alle NVM makelaars in een andere applicatie zitten te snuffelen dan Funda, waar als eerste de huizen in komen te staan en daarna pas publiekelijk op Funda..
Ja de NVM stopt alle aanbod in MIDAS (voorheen TIARA). Dat is de onderliggende database waar het hele woningaanbod in staat.
Funda is een applicatie bovenop MIDAS. Zelfde geldt voor Move.nl. Als makelaars een woning aanmelden komt die in MIDAS, en dan kan die eerder door bijv Move.nl getoond worden alvorens Funda hem toont.
Het zijn gewoon aparte applicaties die andere doelen dienen maar met een gedeelde onderliggende database.
En allemaal eigendom van de NVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:05:
[...]

Ja, net zoals jij kunt eisen dat het op 1 december is als hun huis pas op 25 november wordt opgeleverd. Hebben ze wel enige indicatie wat het ongeveer wordt? Als ze nu nog geen oplevertermijn hebben ontvangen, kun je alles voor 20 augustus wel uitsluiten ivm bouwvak.
Je zou er ook een datum aan kunnen toevoegen, bijvoorbeeld “niet eerder dan 15 oktober, niet later dan 1 december”.
Helder, bedankt! Wij hebben overigens doorgekregen dat de prognose voor oplevering juli is. Het is wel een lastige situatie zo, wanneer jeje eigen woning ook nog dient te verkopen.. Wij gaan het mee maken!

Overigens wel frappant dat er nog steeds geen getekende koopovereenkomst op tafel ligt.. Niet dat ik ermee zit; verkoper zal wel op hete kolen zitten. Wij zijn immers bijna 2 weken verder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 20:06
Wij hadden de afgelopen weken de luxe om twee keer hetzelfde huis te bezichtigen. Uiteindelijk een bod van 3% onder de vraagprijs neergelegd, en die is vandaag geaccepteerd.

Krijg het idee dat de druk op de markt een beetje begint af te nemen. Dit was in ieder geval ons eerste bod ooit, dus we ontlopen gelukkig de gekte van telkens overboden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-06 14:15
Bulder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:42:
Wij hadden de afgelopen weken de luxe om twee keer hetzelfde huis te bezichtigen. Uiteindelijk een bod van 3% onder de vraagprijs neergelegd, en die is vandaag geaccepteerd.

Krijg het idee dat de druk op de markt een beetje begint af te nemen. Dit was in ieder geval ons eerste bod ooit, dus we ontlopen gelukkig de gekte van telkens overboden worden.
Vraag mij dan toch af welke regio/stad dit is?

In ieder geval gefeliciteerd! 3% beneden de vraagprijs was voor ons niet denkbaar, en dan heb je het over november vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Bulder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:42:

Gefeliciteerd! Mooi resultaat. :-)
Ik heb de laatste tijd wat meer contact gehad met wat makelaars hier (regio Utrecht). Zeggen allemaal vrijwel hetzelfde: bij courante woningen (goed geisoleerd, geen grote verbouwing nodig, voldoende ruimte voor de prijsklasse) staan de mensen nog wel in de rij, maar bij de wat meer bewerkelijke panden zien ze echt een afname in aantallen bezichtigingen, en ook een afname in de conversie naar biedingen (dus % bezichtigers wat ook een bod doet).
Maar, zeggen ze er ook bij: in die gevallen met minder animo hebben die paar bieders en kijkers nog niet echt door dat de animo fors kleiner is dus in de prijzen zie je het nog niet direct doorschemeren.

Wij hebben net verkocht, dus het kan natuurlijk dat ze me een beetje naar de mond praten, maar dat biedingslogboek publiceren zou toch wel goed zijn voor de kopersmarkt vermoed ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
HensAanDek schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:57:
[...]

Vraag mij dan toch af welke regio/stad dit is?
Net buiten Zwolle. Kan zijn dat we geluk hebben gehad, een huis dat we eerder op het oog hadden maar toch niet op hebben geboden ging eruit voor 1.3 ton bovenop de vraagprijs. Nu zijn vraagprijzen ook weer relatief, maar toch.
THM0 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:28:
[...]

Gefeliciteerd! Mooi resultaat. :-)
Ik heb de laatste tijd wat meer contact gehad met wat makelaars hier (regio Utrecht). Zeggen allemaal vrijwel hetzelfde: bij courante woningen (goed geisoleerd, geen grote verbouwing nodig, voldoende ruimte voor de prijsklasse) staan de mensen nog wel in de rij, maar bij de wat meer bewerkelijke panden zien ze echt een afname in aantallen bezichtigingen, en ook een afname in de conversie naar biedingen (dus % bezichtigers wat ook een bod doet).
Kan kloppen, in dit huis mag ook flink wat geklust worden. Misschien dat de meeste kopers daar op afhaken, ook gezien de onzekerheid omtrent materiaal/mankracht.

We hebben dat in ieder geval ingecalculeerd, en houden ons huurappartement gewoon aan tot eind 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
beyazz06 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:52:
[...]

Helder, bedankt! Wij hebben overigens doorgekregen dat de prognose voor oplevering juli is. Het is wel een lastige situatie zo, wanneer je je eigen woning ook nog dient te verkopen..
Hm, ik vraag me dan af waar hun 1 dec vandaan komt, als de oplevering gepland is voor juli. Dat is wel een heel ruime periode naar 1 december. (Schreef je eerder al, maar drong toen niet zo tot me door).
Misschien bij verkoop aangeven dat het Q4 wordt opgeleverd. Vervolgens bespreek je met jouw kopers wat voor hun acceptabel/gewenst is en stem je dat weer af met de verkopers die tegen die tijd zelf ook weer meer zicht hebben. Misschien wordt het dan 15 oktober, maar als je dat begin juli hoort, lijkt het me voor niemand een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 20:43
THM0 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:28:
[...]
Maar, zeggen ze er ook bij: in die gevallen met minder animo hebben die paar bieders en kijkers nog niet echt door dat de animo fors kleiner is dus in de prijzen zie je het nog niet direct doorschemeren.

Wij hebben net verkocht, dus het kan natuurlijk dat ze me een beetje naar de mond praten, maar dat biedingslogboek publiceren zou toch wel goed zijn voor de kopersmarkt vermoed ik...
Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat dit door drie dingen komt:

- Klus- en sloopwoningen gaan altijd al minder hard, want mensen vinden het vaak lastig om er doorheen te kijken en vinden het hele proces met aannemers en procedures ook minder aantrekkelijk dan een instapklare woning (gegeneraliseerd uiteraard).

- Mensen beseffen dat de bouwkosten de pan uitrijzen en aannemers pas over X maanden tijd hebben. Mogelijk zijn de prijzen dan alweer fors gestegen, dus veel onzekerheid en je zit mogelijk tijdelijk in een krot of huurwoning. Bovendien willen mensen voordat ze bieden vaak eerst met een lokale aannemer hebben gesproken om op zijn minst een idee te krijgen bij de verbouwingskosten en een planning, dus op de eerste dag bieden is dan wat lastiger.

- Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, dus een oud huis dat nog niet sloopwaardig is (of qua prijs in ieder geval niet als zodanig wordt aangeboden) is of te duur om te slopen en opnieuw op te bouwen of het is nauwelijks mogelijk de woning naar de BENG-norm te trekken en/of gasloos te maken.

Zelf zijn we de markt aan het afspeuren naar een nieuwe woning (geen haast gelukkig, hoewel hoe eerder hoe beter gezien de marktontwikkeling nog steeds), en mijn wens is toch wel heel sterk dat de woning sowieso duurzaam is of te maken valt. Stuk grond en zelf bouwen zou het allermooiste zijn. Maar het valt niet mee om zoiets te krijgen. Om die reden kijken we ook naar oude woningen die potentieel gesloopt zouden kunnen worden, maar helaas vraagt men daar ook nog steeds de hoofdprijs voor, en dan is slopen en nieuwbouw meestal geen aantrekkelijke optie meer. We merken echter ook dat die een stuk minder hard gaan (in de zin van: je kunt gewoon bezichtigen zonder in de rij te staan en later nog eens nabellen met de makelaar over je opties en indruk).

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:19:
[...]

Hm, ik vraag me dan af waar hun 1 dec vandaan komt, als de oplevering gepland is voor juli. Dat is wel een heel ruime periode naar 1 december. (Schreef je eerder al, maar drong toen niet zo tot me door).
Misschien bij verkoop aangeven dat het Q4 wordt opgeleverd. Vervolgens bespreek je met jouw kopers wat voor hun acceptabel/gewenst is en stem je dat weer af met de verkopers die tegen die tijd zelf ook weer meer zicht hebben. Misschien wordt het dan 15 oktober, maar als je dat begin juli hoort, lijkt het me voor niemand een groot probleem.
De zorg bij de verkoper is, waar ik mij overigens best in kan vinden, is dat indien er vertraging optreedt zij met 3 kinderen op straat staan. Het is tenslotte een prognose, nog niet definitief.

Het is overigens niet alleen de potentiële kopers, maar ook de keukenboer/andere aannemers moet ik op basis hiervan aansturen..

Maar goed, dat wordt idd heen en weer afstemmen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:04
rboy11 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:20:
[...]

In de considerans staat het volgende:

In opdracht van - en voor rekening en risico van – Verkoper met een aannemer
een aannemingsovereenkomst is gesloten ter uitvoering waarvan de aannemer
bereid is om de woonappartementen in het te transformeren project te realiseren
overeenkomstig de voor het project geldende en aan koper bekende
verkoopdocumentatie, waaronder een productomschrijving;

5. als uitgangspunt geldt dat de levering van het hierna omschreven verkochte
appartementsrecht zal gaan geschieden nadat de appartementen door de
aannemer aan de ondernemer zijn opgeleverd;

Ik verwacht/hoop dat dit wel kortgesloten kan worden met de geldverstrekker. Bedankt voor het meedenken d:)b
Voor zover iemand er nog wat aan heeft, inmiddels is de geldverstrekker (na heel veel heen en weer gebel/gemail) overstag gegaan en kan de lening met NHG worden verstrekt. Bij NHG zijn er geen standaard regels omtrent vernieuwbouw kennelijk dus moet je met veel horten en stoten het project tussen nieuwbouw en bestaande bouw in de NHG normen krijgen.

Mocht iemand vernieuwbouw overwegen, bereid je maar voor op gedoe als je voor NHG wil gaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:27
beyazz06 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:52:
[...]

Helder, bedankt! Wij hebben overigens doorgekregen dat de prognose voor oplevering juli is. Het is wel een lastige situatie zo, wanneer jeje eigen woning ook nog dient te verkopen.. Wij gaan het mee maken!

Overigens wel frappant dat er nog steeds geen getekende koopovereenkomst op tafel ligt.. Niet dat ik ermee zit; verkoper zal wel op hete kolen zitten. Wij zijn immers bijna 2 weken verder.
Gaat dit om nieuwbouw of bestaande bouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:33:
[...]

Gaat dit om nieuwbouw of bestaande bouw?
De woning die ik gekocht heb; bestaande bouw. De verkopers gaan naar nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:27
beyazz06 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:25:
[...]

De woning die ik gekocht heb; bestaande bouw. De verkopers gaan naar nieuwbouw.
Dan zou ik maar eens heel snel achter die overeenkomst gaan. Zonder getekende overeenkomst heb jij namelijk geen woning gekocht.

Als er nu iemand aanklopt en die doet een hogere bieding dan wat jij hebt geboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
Als buitenstaander zonder paard in deze race zou ik zeggen; nieuw bod neerleggen maar dan 15k lager. ze hebben bot gevangen en hopen jou nu uit de tent te lokken.

Maargoed, wil je in de huidige woningmarkt dat risico nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is normaal? Een brutaal mens heeft de halve wereld zullen ze denken...

Vragen is gratis zeg ik maar altijd, dus zoals hierboven al gezegd is, als je het niet eens bent met de procedure dan zou ik ook zeggen je huidige bod -15k, maarja, ik ben ook niet op zoek....

-edit-
Ik heb destijds in mijn zoektocht naar woningen ook een aantal (in hun ogen) belachelijk laag bod gedaan voor een woning die ik destijds niet veel meer waard vond dan het bedrag wat ik bood. Komt de makelaar op het einde van de biedingsdag nog even vragen om er een X bedrag bij te doen omdat het bod wel erg aan de lage kant was ten op zichte van anderen.
Mijn antwoord was dan altijd, om de woning naar mijn smaak te krijgen moet ik er een X bedrag inpompen en meer rek zit er niet in mijn financiën dus ;w

[ Voor 39% gewijzigd door Enforcer op 06-04-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 16:17

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wat @Flix20 zegt is wel een aardige suggestie als je het aandurft. Ik zou persoonlijk denk ik niet snel verhogen als je weet dat er geen ander bod ligt.

Ze hopen je natuurlijk uit de tent te lokken met een hoger bod. Het is niet heel ongebruikelijk om het op deze wijze te doen maar vind het persoonlijk weinig chique. Verder zal je vooral naar jezelf moeten kijken, hoe graag wil je het? Wat kan je financieel aan? Als je aankoopmakelaar zegt dat het een goed bod is zou ik hem daarin vertrouwen.

Als je geluk hebt koop je het voor 500k, als je pech hebt dan komt er een ander hoger bod en ben je het kwijt. Dat zijn de (vervelende) keuze's die een huis kopen zo stressvol maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
In de huidige markt is niets meer vreemd, ook dergelijke perverse acties van een makelaar niet. Wellicht ging koper (makelaar) vooraf uit van standaard overbiedingen van de vraagprijs, maar lijkt er toch een kentering plaats te vinden onder invloed van dreigende recessie, hoge inflatie, hoge rente, noem het maar op wat een reden kan zijn. Lastig adviseren vanaf de zijlijn, maar ik zou bij het bod blijven als je daar een goed gevoel over hebt. Mocht je het minder erg vinden om naast de pot te vinden (wat natuurlijk vreemd zou zijn), dan zou ik ook mijn bod verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Koekfabriek schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:18:
[...]

Wat @Flix20 zegt is wel een aardige suggestie als je het aandurft. Ik zou persoonlijk denk ik niet snel verhogen als je weet dat er geen ander bod ligt.

Ze hopen je natuurlijk uit de tent te lokken met een hoger bod. Het is niet heel ongebruikelijk om het op deze wijze te doen maar vind het persoonlijk weinig chique. Verder zal je vooral naar jezelf moeten kijken, hoe graag wil je het? Wat kan je financieel aan? Als je aankoopmakelaar zegt dat het een goed bod is zou ik hem daarin vertrouwen.

Als je geluk hebt koop je het voor 500k, als je pech hebt dan komt er een ander hoger bod en ben je het kwijt. Dat zijn de (vervelende) keuze's die een huis kopen zo stressvol maakt.
Financieel kunnen we het aan, ergo de hypotheekadviseur heeft een offerte gemaakt op deze woning om de rente vast te zetten en dat is geaccepteerd door de hypotheekverlener. Ik zit zelf ook te denken als er geen bod is om het te verlagen, aan de andere kant, wat win ik ermee? Mensen die dan boos worden? Het is een leuke woning. Aan de andere kant weet onze makelaar ook dat er binnenkort andere woningen vrij komen vergelijkbaar met deze woning waar hij voor ons al kan voorsorteren om te kunnen kijken en voordat het op funda komt al een acceptabel bod te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:28:
[...] aan de andere kant, wat win ik ermee? Mensen die dan boos worden?
Het is een zakelijke overeenkomst, of verkopers boos worden of niet is niet iets wat een factor zou moeten zijn. Hoogstens zouden ze boos kunnen worden op de makelaar. Wat je ermee wint? Een paar duizend euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
[...]

Financieel kunnen we het aan, ergo de hypotheekadviseur heeft een offerte gemaakt op deze woning om de rente vast te zetten en dat is geaccepteerd door de hypotheekverlener. Ik zit zelf ook te denken als er geen bod is om het te verlagen, aan de andere kant, wat win ik ermee? Mensen die dan boos worden? Het is een leuke woning. Aan de andere kant weet onze makelaar ook dat er binnenkort andere woningen vrij komen vergelijkbaar met deze woning waar hij voor ons al kan voorsorteren om te kunnen kijken en voordat het op funda komt al een acceptabel bod te doen.
Kun je een bindend rentevoorstel krijgen zonder een woning te hebben gekocht? Lijkt mij niet toch. Een financierder moet in ieder geval weten welk object die moet gaan financieren. Dus lijkt mij dat je pas na tekenen koopovereenkomst naar de bank (of tussenpersoon) gaat. En dan zie je dat deze week de rentes weer fors verhoogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 16:17

Koekfabriek

King Billy on the wall

[...]

In dat geval : Zak 15~20K en kijk wat er gebeurd :)
Misschien heb je een gelukje en kan je dat bedrag in woningverbetering steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Wat je ermee wint? 15k voor de keuken/badkamer/interieur.
Worden ze boos? boeiend, je kent ze toch niet. Ze proberen jou ook uit de tent te lokken.

Ze weten ook dat jullie interesse hebben gezien jullie als enigste een bod hebben uitgebracht.
Wellicht komen ze met een tegenbod van jullie oorspronkelijke bod en dan ben je nog steeds happy want jullie hebben al voor jezelf vastgesteld dat jullie het die prijs waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
t14wo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:40:
[...]

Kun je een bindend rentevoorstel krijgen zonder een woning te hebben gekocht? Lijkt mij niet toch. Een financierder moet in ieder geval weten welk object die moet gaan financieren. Dus lijkt mij dat je pas na tekenen koopovereenkomst naar de bank (of tussenpersoon) gaat. En dan zie je dat deze week de rentes weer fors verhoogd zijn.
Hangt van de aanbieder af! Sommige verstellers kunnen het een jaar vastzetten voordat de koopakte getekend is, maar er moet dan wel een pand tegenover staan!

Ik denk dat een ervaren hypotheekadviseur dat wel weet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

Ethirty

Who...me?

Members only:

Als je een beetje durft te gokken, wie weet. En als je misgrijpt het je het in ieder geval geprobeerd.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-06 11:01
Onderhandelen gaat ook over goodwill kweken en common grond zoeken. Ik zou er 5000 bovenop doen als teken van goodwill, maar dan wel een deadline stellen van een dag om te beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conget
[...]

Ik ben het met de anderen eens. Geld kan je maar 1x spenderen, terwijl je nog steeds kans heb om ander leuke woning te vinden. Soms probeer de verkoopmakelaar je nerveus te maken. Weet je welke verkoopmakelaar dat is? Zo ja, zoek eens op hun website hoe ze hun kosten verdient bij verkoop van een woning. Gaat het om een vastbedrag of gaat het ook om een % van het prijs dat ze kunnen verkopen boven het vraagprijs? Als het laatzte geval is, dan vind ik niet grk dat ze de prijs omhoog wilt jagen.

Als je het aandurf, kan je met je aankoopmakelaar overleggen of het een goed idee is meer druk op de verkoopmakelaar te zetten dat je bod maar 1 week geldig is, en anders ga je ondertussen ook wrer ander woning verder zoeken. (Als de verkoopmakelaar later pas terugkomt, kan je bod weer lager worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:58:
[...]

Dan zou ik maar eens heel snel achter die overeenkomst gaan. Zonder getekende overeenkomst heb jij namelijk geen woning gekocht.

Als er nu iemand aanklopt en die doet een hogere bieding dan wat jij hebt geboden...
Weet ik hoor, toch bedankt ☺️ Overigens vandaag de getekende overeenkomst binnen gehad, heb zelf ook getekend alleen vrouwtje moet nog c.q. er is voor de verkopende partij geen weg terug meer! 😬
Soortgelijk casus hier;
1e keer door verkopende makelaar gebeld: "je bent de laagtste bieder, wil je wat erbij doen (20k zou genoeg zijn)".
Onze reactie nee doen wij niet.
2e keer weer door verkopende makelaar gebeld: "weet je heel zeker dat je met 10-15k de woning wil missen".
Onze reactie, al missen wij het met 10-15k wij gaan niet hoger.

Resultaat lees je quote boven je 😇

Uiteraard volgens verkopende makelaar heel erg geluk gehad, misschien is het ook wel zo. Maar lijkt mij sterk; wij waren immers de laagste bieders.. Of wellicht wel de enige bieders, dan klopt het namelijk nog steeds dat wij de laagste bieders waren :+

Lang verhaal kort; mocht je geen haast hebben, als ik het zo lees dan heb je dat niet. Poot stijf houden, de gok wagen en afwachten welke kant het muntje gaat vallen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Conget schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:41:
[...]
Als je het aandurf, kan je met je aankoopmakelaar overleggen of het een goed idee is meer druk op de verkoopmakelaar te zetten dat je bod maar 1 week geldig is, en anders ga je ondertussen ook wrer ander woning verder zoeken. (Als de verkoopmakelaar later pas terugkomt, kan je bod weer lager worden)
Goed idee. Ik vind het echt waanzin ten top dat iemand bij een bod van 35K boven vraagprijs durft aan te geven dat het te laag is. Vraag dan gewoon meer, dan is dat maar duidelijk. Dus ik zou er echt geen cent bovenop geven. Als dit het eerste huis is waarop @spijkerhoofd biedt en er inderdaad meer huizen op de markt komen, hoeft hij/zij zich echt niet te laten intimideren door een makelaar. Laat die makelaar maar lekker zijn werk doen en afwachten of er iemand is die meer dan 10% overbiedt.
Bod omlaag dus, of zelfde bod met aanvullende voorwaarden (max week bedenktijd, opleverdatum, spullen ter overname?) lijkt me prima voorstel.

Over dat boos worden nog: kan best zijn dat bewoners helemaal van niks weten. Maar ook als dat wel zo zou zijn: ik vind dat je als bieder meer recht hebt boos/beledigd te zijn. Dus niks van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
t14wo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:40:
[...]

Voor het bindende aanbod krijg je bij veel banken eerst een rentevoorstel of rente aanbod. Daar hoeven dan meestal nog geen stukken voor worden aangeleverd. Dat aanbod is dan bijvoorbeeld 2 maanden geldig. Binnen die tijd moet het tot een bindend aanbod komen.

De datum van het rentevoorstel is vaak ook de ingangsdatum voor de rentevastperiode. Als je dus vandaan een rentevoorstel hebt, 2 maanden later een bindend aanbod en 4 maanden daarna passeert dan is je rentevastperiode van 10 jaar effectief maar 9 jaar en 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vast zo'n makelaar die een courtage van 10% boven de vraagprijs heeft afgesproken.
Voor 150 euro/1% gaan ze echt niet rennen/risico nemen 8)7.

Maarja als je m graag wilt hebben.. Wij hebben ook veel teveel betaald , maar we wilden m per se hebben (6mnd geleden dus iets andere tijd alweer). Wel wat verborgen gebreken gevonden dus wellicht dat we een nog wat gaan declareren bij verkoper :P :9

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2022 20:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
Toke_gt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:26:
[...]

Goed idee. Ik vind het echt waanzin ten top dat iemand bij een bod van 35K boven vraagprijs durft aan te geven dat het te laag is. Vraag dan gewoon meer, dan is dat maar duidelijk. Dus ik zou er echt geen cent bovenop geven. Als dit het eerste huis is waarop @spijkerhoofd biedt en er inderdaad meer huizen op de markt komen, hoeft hij/zij zich echt niet te laten intimideren door een makelaar. Laat die makelaar maar lekker zijn werk doen en afwachten of er iemand is die meer dan 10% overbiedt.
Bod omlaag dus, of zelfde bod met aanvullende voorwaarden (max week bedenktijd, opleverdatum, spullen ter overname?) lijkt me prima voorstel.

Over dat boos worden nog: kan best zijn dat bewoners helemaal van niks weten. Maar ook als dat wel zo zou zijn: ik vind dat je als bieder meer recht hebt boos/beledigd te zijn. Dus niks van aantrekken.
Ik vind het allemaal maar makkelijk gezegd. Bij het volgende goede huis sta je allicht met zijn 5en in de rij en is de rente 0.5% gestegen. Penny wise, pound foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
amboly schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:27:
[...]

Ik vind het allemaal maar makkelijk gezegd. Bij het volgende goede huis sta je allicht met zijn 5en in de rij en is de rente 0.5% gestegen. Penny wise, pound foolish.
Ja dat kan. Kan ook zijn dat de prijzen dalen, zeker in bepaalde regio’s. Dat weet je niet.
Kan ook zijn dat deze mensen hun huis nu van de markt halen en het over een paar maanden opnieuw proberen.
Maar waar het om gaat is dat je een bod doet dat boven de vraagprijs ligt en dat je gevraagd wordt om nog meer te bieden. Daar hoef je niet in mee te gaan, zeker niet als je weet dat er geen andere bieders zijn. Wat de andere partij doet is blufpoker en de vraag is of je dat meespeelt of dat je je aan je eigen spel houdt. Willen zij graag hun huis verkopen of niet. Wat dat betreft ook interessant te weten voor @spijkerhoofd of de bewoners haast hebben met verkoop of juist alle tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:58
Ronduit belachelijk. Als ze meer willen hadden ze hogere vraagprijs moeten neerzetten. Dat je enige bieding bent is nuttige feedback.
Alleen als je niet erg vindt woning kwijt te raken kun je overwegen bieding te verlagen. Indien je dat wel erg vind zou ik een deadline zetten op oude bieding van één dag (dit voorkomt dat je alleen koopt als ze echt nergens een andere koper kunnen vinden, ie alleen tegen een te hoge prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 01:10
Bezichtigers bellen om te vragen of ze een bod willen doen klinkt als een wanhoopactie. Ik zou even niks van me laten horen, de verkopers 1-2 weekjes in onzekerheid laten, en dan terugkomen met je vorige bod. Als ze 520 hopen/verwachten en je vond het eerst 500 waard zou ik persoonlijk niet zakken maar de onderhandelingsruimte beperken door een ultiem eindbod van 500 te doen dat bv 24 uur geldig is.

[ Voor 1% gewijzigd door Hbeez op 07-04-2022 08:03 . Reden: Getallen verkeerd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:18
De vraag is heel simpel: wil je het huis ECHT ECHT heel graag? Dan doe je er nog uit goede wil 2-3k bovenop. Geeft de verkopers een goed gevoel (‘nog iets eruit gesleept’) en doet jou geen pijn.

Wil je het huis iets minder graag en gaat het je om de best deal? Dan verlaag je je bod 10k (of wat dan ook).

Principes helpen je in ieder geval niet. Het gaat om je doel te bereiken op de beste manier voor jezelf.

Je droomhuis mislopen op een paar duizend euro kan je lang achtervolgen in ieder geval…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Hbeez schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:34:
[...]

Bezichtigers bellen om te vragen of ze een bod willen doen klinkt als een wanhoopactie. Ik zou even niks van me laten horen, de verkopers 1-2 weekjes in onzekerheid laten, en dan terugkomen met je vorige bod. Als ze 485 hopen/verwachten en je vond het eerst 465 waard zou ik persoonlijk niet zakken maar de onderhandelingsruimte beperken door een ultiem eindbod van 465 te doen dat bv 24 uur geldig is.
Onderhandelen is geen pesten of chanteren. Als je iets gedaan wil krijgen moet je je constructief opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
Klinkt alsof verkopers teveel om zich heen gehoord hebben over tonnen overbiedingen en het nu niet kunnen verkroppen dat dat bij hun huis niet lijkt te gaan gebeuren… Je zou bijna als sneer naar dit soort praktijken je bod verlagen met een paar duizend euro, gewoon uit principe, even om een statement te maken. Maar aan principes en statements heb je niet zoveel, aan een huis wel. Lastige afwegingen. Succes met dit traject.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:03

Crazy D

I think we should take a look.

Klinkt als een verkoopmakelaar die heeft gezegd, we zetten m iets lager in de markt, want er gaat toch mega overboden worden. Dat valt nu iets tegen.... Als je heel heel graag het huis wilt kun je bv 2500 euro er bovenop doen met een deadline van eind van de dag oid. Of een week niks laten horen en dan na een weekje weer even bellen. Ik zou iig zeker niet een veel hoger bod doen omdat zij hopen dat er nog meer in zit. Dan hadden ze het hoger in de vraagprijs moeten zetten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
amboly schreef op donderdag 7 april 2022 @ 06:49:
[...]

Onderhandelen is geen pesten of chanteren. Als je iets gedaan wil krijgen moet je je constructief opstellen.
Had de getallen verkeerd in m'n vorige post, nu aangepast. Bedoelde dat ik het oorspronkelijke bod zou laten staan, niet verhogen of verlagen, maar de verkopers even de tijd geven om te wennen aan het idee dat dit misschien wel het beste bod is wat er komt. De verkopers zitten al in een sfeer van dat het allemaal wat tegenvalt, maar zijn nog niet bereid om concessies te doen terwijl koper bereid is om op een volgende vergelijkbare woning te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:51:
[...]
Wat dat betreft ook interessant te weten voor @spijkerhoofd of de bewoners haast hebben met verkoop of juist alle tijd.
De verkopers hebben een ander duurdere woning gekocht, ik kan mij indenken dat er wel enige haast bij gebonden is! Kan misschien zijn dat ze financieel 20K tekort komen met 500K, maar dat weet ik niet. Het zou wel de gekke moves verklaren van de verkopende partij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Ik krijg vandaag een belletje van mijn makelaar over de huidige stand van zaken. Ben benieuwd of er een nieuwe bieder gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

spijkerhoofd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:26:
[...]

De verkopers hebben een ander duurdere woning gekocht, ik kan mij indenken dat er wel enige haast bij gebonden is! Kan misschien zijn dat ze financieel 20K tekort komen met 500K, maar dat weet ik niet. Het zou wel de gekke moves verklaren van de verkopende partij!
Spijtig voor hun dat ze centjes tekort komen, maar dat ze de huid hebben verkocht voor de beer geschoten is is niet jouw probleem.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
Hbeez schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:05:
[...]

Had de getallen verkeerd in m'n vorige post, nu aangepast. Bedoelde dat ik het oorspronkelijke bod zou laten staan, niet verhogen of verlagen, maar de verkopers even de tijd geven om te wennen aan het idee dat dit misschien wel het beste bod is wat er komt. De verkopers zitten al in een sfeer van dat het allemaal wat tegenvalt, maar zijn nog niet bereid om concessies te doen terwijl koper bereid is om op een volgende vergelijkbare woning te wachten.
:) Dan zijn we het wel redelijk met elkaar eens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:10:
[...]

Spijtig voor hun dat ze centjes tekort komen, maar dat ze de huid hebben verkocht voor de beer geschoten is is niet jouw probleem.
Dat zeg ik zeker niet! Het is inderdaad aan hun ja!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Zo'n makelaar heeft ook een verwachtiging gecreeerd en wil daarnaast aan de opdrachtgever tonen zijn best te doen voor maximale opbrengst. Persoonlijk zou ik gewoon de emoties en principes even naast je neerleggen en het bod nog een keer herhalen, wellicht aangeven dat er nog wat ruimte is in de condities (opleverdatum etc) maar dat de prijs wel het max bod is. En dan een termijn daaraan koppelen zodat ze er nog even over na kunnen denken.

Zoals iemand anders ook aangaf: je moet de verkopers ook weer niet gaan irriteren en als het tegenvalt hebben ze wellicht wat tijd nodig om hun opties te overwegen. Persoonlijk zou ik er als verkoper niet gerust op zijn dat het over 3 maanden beter is gezien de nog steeds stijgende rente. Amerikaanse FED heeft gisteren bijv 0.25% verhoging van de rente gedeeld in de maart notulen... ECB gaat vast volgen.
Dus als je enige bieder bent heb je goede kaarten maar je kunt het nog steeds verprutsen door je hand te overspelen.

Vwb discussie over bod boven vraagprijs niet accepteren: in deze markt is de vraagprijs niet de minimale verkoopprijs. Vrijwel iedereen zet het bewust laag in de markt om kopers die rekening houden met fors overbieden niet af te schrikken. Je hebt als koper nooit een 'recht' om het voor bedrag x te kopen, je moet overeenstemming bereiken. Voortraject, verwachtingen, principes etc zijn niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:18
Goed advies van jouw makelaar! :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Goede beslissing.
Ben nu helemaal invested hoe dit afloopt! Hou ons in de loop!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:03

Crazy D

I think we should take a look.

THM0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:36:
Vwb discussie over bod boven vraagprijs niet accepteren: in deze markt is de vraagprijs niet de minimale verkoopprijs. Vrijwel iedereen zet het bewust laag in de markt om kopers die rekening houden met fors overbieden niet af te schrikken. Je hebt als koper nooit een 'recht' om het voor bedrag x te kopen, je moet overeenstemming bereiken. Voortraject, verwachtingen, principes etc zijn niet zo relevant.
Maar ik vind het altijd wel een beetje "vreemd". Je vraagprijs is 350.000 maar je wilt pas accepteren als het 400 of meer is. Zeg dan, minimaal bod 400, of zet m voor 399 in de markt 8)7 Ik vind dat echt van dat marktplaats gedrag (wat me echt serieus ontiegelijk irriteert...). Bieden vanaf, maar als je dan een euro boven die vanaf prijs zit een reactie krijgen "ik wil meer". Vraag dan meer |:( Een juist door het gedrag van huizen iets goedkoper aan te bieden "want er wordt toch wel overboden" krijg je dit soort gedrag. Mega irritant en een verkeerde mentaliteit wat mij betreft. (uiteraard heb je het recht om een bod niet te accepteren, maar een "niet akkoord met de voorwaarden" vind ik acceptabel. Het mensen niet gunnen omdat een ander stel met een leuk kindje en een zieliger verhaal je meer aanspreekt, vind ik ook prima. Maar meer willen ondanks dat het bod al flink boven de vraagprijs zit, daarmee trrigger je bij mij echt iets....).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 11:42
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:05:
[...]

Maar ik vind het altijd wel een beetje "vreemd". Je vraagprijs is 350.000 maar je wilt pas accepteren als het 400 of meer is. Zeg dan, minimaal bod 400, of zet m voor 399 in de markt 8)7 Ik vind dat echt van dat marktplaats gedrag (wat me echt serieus ontiegelijk irriteert...). Bieden vanaf, maar als je dan een euro boven die vanaf prijs zit een reactie krijgen "ik wil meer". Vraag dan meer |:( Een juist door het gedrag van huizen iets goedkoper aan te bieden "want er wordt toch wel overboden" krijg je dit soort gedrag. Mega irritant en een verkeerde mentaliteit wat mij betreft. (uiteraard heb je het recht om een bod niet te accepteren, maar een "niet akkoord met de voorwaarden" vind ik acceptabel. Het mensen niet gunnen omdat een ander stel met een leuk kindje en een zieliger verhaal je meer aanspreekt, vind ik ook prima. Maar meer willen ondanks dat het bod al flink boven de vraagprijs zit, daarmee trrigger je bij mij echt iets....).
Helemaal mee eens alleen je vergeet 1 ding: als je de woning op dit moment voor een reële prijs te koop zet, krijg je veel minder kijkers, omdat (bijna) iedereen er van uit gaat dat er nog een heel bedrag bovenop geboden moet worden. Nou kan je eigenwijs zijn als verkoper en dat als enige wel doen, alleen snij je jezelf dan waarschijnlijk lelijk in de vingers..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
[...]

Ja snap ik die emotie, maar je moet het als volgt zien: je kunt eigenlijk niet echt subtiel communiceren met de markt tot ze in je woning staan bij de bezichtiging. Dus je presentatie moet zó zijn dat deze de juiste groep kijkers aantrekt. Als je in een markt opereert waarin bijv normaliter 15% wordt overboden, dan moet je daar in je vraagprijs rekening mee houden. Kopers doen namelijk hetzelfde en tellen die 15% op bij de vraagprijs en kijken dan of het bereikbaar is.
Dus als je zelf ~575k nastreeft omdat je denkt dat dat de waarde is, dan zet je het bijv voor 499k in de markt. Als daar dan 525k als hoogste bod uitkomt, dan vind je dat als verkoper 50k te weinig.

Dan had je als verkoper misschien de verkeerde verwachtingen, misschien de verkeerde verkoopstrategie, misschien pech met de goede bieders die verhinderd waren tijdens bezichtigingen etc maar in ieder geval zullen de meeste mensen dan niet denken: jammer dan, hoppa closen. En dan krijg je dus situaties dat het hoogste bod wel boven vraagprijs maar beneden ondergrens van verkopers ligt en krijg je dus geen overeenstemming.

Helaas werkt de markt zo vreemd dat de term ‘vraagprijs’ niet meer de lading dekt. Het heeft niet met arrogantie van verkopers te maken.
Je wilt ook je minimumprijs er niet in zetten omdat je daarmee het extreme overbieden niet bepaald in de hand speelt. Sellers market… je hoopt toch op die ene gek die er gewoon 25% op klapt.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 07-04-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
THM0 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:15:
[...]

Ja snap ik die emotie, maar je moet het als volgt zien: je kunt eigenlijk niet echt subtiel communiceren met de markt tot ze in je woning staan bij de bezichtiging. Dus je presentatie moet zó zijn dat deze de juiste groep kijkers aantrekt. Als je in een markt opereert waarin bijv normaliter 15% wordt overboden, dan moet je daar in je vraagprijs rekening mee houden. Kopers doen namelijk hetzelfde en tellen die 15% op bij de vraagprijs en kijken dan of het bereikbaar is.
Dus als je zelf ~575k nastreeft omdat je denkt dat dat de waarde is, dan zet je het bijv voor 499k in de markt. Als daar dan 525k als hoogste bod uitkomt, dan vind je dat als verkoper 50k te weinig.

Dan had je als verkoper misschien de verkeerde verwachtingen, misschien de verkeerde verkoopstrategie, misschien pech met de goede bieders die verhinderd waren tijdens bezichtigingen etc maar in ieder geval zullen de meeste mensen dan niet denken: jammer dan, hoppa closen. En dan krijg je dus situaties dat het hoogste bod wel boven vraagprijs maar beneden ondergrens van verkopers ligt en krijg je dus geen overeenstemming.

Helaas werkt de markt zo vreemd dat de term ‘vraagprijs’ niet meer de lading dekt. Het heeft niet met arrogantie van verkopers te maken.
Je wilt ook je minimumprijs er niet in zetten omdat je daarmee het extreme overbieden niet bepaald in de hand speelt. Sellers market… je hoopt toch op die ene gek die er gewoon 25% op klapt.
Hoe ik dat zie, simpel, als je peanuts vraagt, krijg je monkeys als kijkers en bieders. Ik vind het als koper storend dat als ik tijd vrij maak om bij een voor ons betaalbare woning te kijken en daarop een 35K overbied dat het dan te weinig is en dat ze zoveel willen dat het onbereikbaar is voor ons. De vraagprijs hoger zetten zorgt er in mijn optiek voor dat enkel de kopers die het kunnen betalen gaan kijken en het zorgt ervoor dat tegenvallende biedingen niet gedaan worden. Daarnaast zul je je afvragen of de verkopers doorhebben dat er gewoon veel minder bieders zijn door de hoge inflatie, lage consumentenvertrouwen en Oekraine dat mensen de hand op de knip houden voor grote uitgaven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
spijkerhoofd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:21:
[...]

Hoe ik dat zie, simpel, als je peanuts vraagt, krijg je monkeys als kijkers en bieders. Ik vind het als koper storend dat als ik tijd vrij maak om bij een voor ons betaalbare woning te kijken en daarop een 35K overbied dat het dan te weinig is en dat ze zoveel willen dat het onbereikbaar is voor ons. De vraagprijs hoger zetten zorgt er in mijn optiek voor dat enkel de kopers die het kunnen betalen gaan kijken en het zorgt ervoor dat tegenvallende biedingen niet gedaan worden. Daarnaast zul je je afvragen of de verkopers doorhebben dat er gewoon veel minder bieders zijn door de hoge inflatie, lage consumentenvertrouwen en Oekraine dat mensen de hand op de knip houden voor grote uitgaven?
Ik heb afgelopen juli ook een huis gekocht voor de vraagprijs. Deze was realistisch gesteld en een mooie verkoopprijs, de verkoopmakelaar gaf dit voorzichtig ook al een beetje aan bij de bezichtigingen (dat hij niet verwachtte dat dit pand voor +10% zou gaan), dus het kan zeker nog in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:36
Bartske schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb afgelopen juli ook een huis gekocht voor de vraagprijs. Deze was realistisch gesteld en een mooie verkoopprijs, de verkoopmakelaar gaf dit voorzichtig ook al een beetje aan bij de bezichtigingen (dat hij niet verwachtte dat dit pand voor +10% zou gaan), dus het kan zeker nog in deze tijd.
Dan heb je geluk gehad met een slechte verkoopmakelaar: die dient namelijk maar 1 broodheer. En die geven hem meestal de opdracht mee 'verkoopprijsmaximalisatie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:00
[...]

Eens.

Wij hadden ons huis voor 325 op de markt gezet, een bedrag wat we nodig hebben en al blij mee zijn. Maar het is toch voor een heel hoog bedrag verkocht, waar wij alleen maar blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
Sammy_tukker schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:55:
[...]

Dan heb je geluk gehad met een slechte verkoopmakelaar: die dient namelijk maar 1 broodheer. En die geven hem meestal de opdracht mee 'verkoopprijsmaximalisatie'
Nu was die verkoopmakelaar inderdaad niet heel goed, maar eerlijk zijn kan ook 'verkoopprijsmaximalisatie' zijn, als hij tegen ons niks had gezegd of had gezegd dat hij verwachtte dat het huis minimaal +10% ging hadden we misschien wel helemaal niet geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Best vervelend dat je niet weet of het echt zo is, of dat dit de volgende truc is om meer geld uit je portemonnee te trekken.
Mocht dit je huis worden, probeer dan bij overname goederen en op,everdatum etc die 5K weer terug te verdienen.

Over de discussie vraagprijs en niet akkoord gaan met een hoger bod: ik vind dat alleen begrijpelijk als de vraagprijs echt beneden de waarde is. Maar dat is vaak niet zo, als je WOZ en huizen in omgeving bekijkt. Vraagprijs is redelijk ok tot hoog, hoger bod is om het huis te krijgen/je te onderscheiden van andere kopers. Als makelaar/verkopers dit soort praktijken toepassen; ik vind het echt de markt verder verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
spijkerhoofd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:21:
[...]

Het is een beetje ziek momenteel, omdat er zo wordt gecommuniceerd dat je (in het nieuws nog vandaag) gemiddeld 8.5% moet overbieden. Wat er dan gebeurt is dat makelaars de woning te koop zetten voor de gemiddelde vierkante prijs van verkochte woningen in de omgeving min 8.5%.

Zet je het voor meer te koop komen al die mensen die niet kijken die verwachten dat ze toch die 8.5% moeten overbieden en niet weten dat de vraagprijs eigenlijk al genoeg is. Iedereen moet het spel wel meespelen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Sammy_tukker schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:55:
[...]

Van de andere kant... wij hebben een huis bezichtigd waar wij enthousiast over waren maar uiteindelijk na de bezichtiging hebben we besloten dat we niet meer wilde bieden dan de vraagprijs. Als de verkoopmakelaar genuanceerd had aangegeven dat we met bieden op de vraagprijs nog steeds een reële kans hebben, dan hadden wij dat zeker gedaan. Maar uiteindelijk dus besloten om geen bod uit te brengen, omdat wij automatisch met +10% rekenen.

Van een afstand klinkt dit als een rare conclusie, want hoeveel moeite is het nog om een bod uit te schrijven? Maar wij hebben het hele koopproces als emotioneel slopend ervaren en als je een bod uitbrengt voel je je automatisch toch meer gebonden met het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06 16:09
Hoewel ik je wel begrijp qua emotie, betekent het rationeel gezien dat je een potentiële koop laat schieten omdat je een risico op teleurstelling vermijdt, terwijl de benodigde inzet minimaal is. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat het geen slechte oefening is om het zakelijker in te zien voor wat betreft het bieden en de transactie. Of anders gezegd: wees op voorhand teleurgesteld en doe toch een bod. Kan het alleen nog maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kathia
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-03 17:07
Gautama schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:07:
[...]

Van de andere kant... wij hebben een huis bezichtigd waar wij enthousiast over waren maar uiteindelijk na de bezichtiging hebben we besloten dat we niet meer wilde bieden dan de vraagprijs. Als de verkoopmakelaar genuanceerd had aangegeven dat we met bieden op de vraagprijs nog steeds een reële kans hebben, dan hadden wij dat zeker gedaan. Maar uiteindelijk dus besloten om geen bod uit te brengen, omdat wij automatisch met +10% rekenen.

Van een afstand klinkt dit als een rare conclusie, want hoeveel moeite is het nog om een bod uit te schrijven? Maar wij hebben het hele koopproces als emotioneel slopend ervaren en als je een bod uitbrengt voel je je automatisch toch meer gebonden met het huis.
Heb je een aankoopmakelaar om mee te sparren? Ik ben ook op huizenjacht en ik heb daar echt steun aan. Ik kijk met de 'emotionele' blik (goh wat een leuk buurtje, gezellige tuin, zie ik mezelf hier wonen), hij kijkt met een zakelijke blik (wat is de staat van onderhoud, wat doen prijzen in de buurt, wat is een reeël bod). Als je dan een huis 'mis loopt', of besluit om überhaupt niet te bieden, dan doe je het in ieder geval onderbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conget
[...]

Als ze de vraagprijs omlaag haalt, dan kunnen ze zeggen dat elke cent hoger is dan de vraagprijs "hun achievement" is en dus courtage erop vragen als ze met courtage werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Kathia schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:25:
[...]

Heb je een aankoopmakelaar om mee te sparren? Ik ben ook op huizenjacht en ik heb daar echt steun aan. Ik kijk met de 'emotionele' blik (goh wat een leuk buurtje, gezellige tuin, zie ik mezelf hier wonen), hij kijkt met een zakelijke blik (wat is de staat van onderhoud, wat doen prijzen in de buurt, wat is een reeël bod). Als je dan een huis 'mis loopt', of besluit om überhaupt niet te bieden, dan doe je het in ieder geval onderbouwd.
Dat is mijn ervaring ook! Daarom adviseerde hij om niet verder te gaan dan een bepaald bedrag, alles daarboven is emotie! De makelaar kijkt naar de waarde van de woning en kan inschatten of de woning hoog of laag in de markt is en zal adviseren welk bod er bij hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37
crispo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:12:
[...]

Helemaal mee eens alleen je vergeet 1 ding: als je de woning op dit moment voor een reële prijs te koop zet, krijg je veel minder kijkers, omdat (bijna) iedereen er van uit gaat dat er nog een heel bedrag bovenop geboden moet worden. Nou kan je eigenwijs zijn als verkoper en dat als enige wel doen, alleen snij je jezelf dan waarschijnlijk lelijk in de vingers..
Dat is dus wat bij (ver)kopers en makelaars tussen de oren zit en onderdeel van wat de huidige markt zo verziekt maakt. Dan lijkt het me echter nog altijd niet wenselijk om mee te blijven doen aan dat idiote gedrag. Je zou bijna denken dat makelaars dit gedrag in stand houden, want zoals hierboven al eens genoemd is het vaak zo dat ze voor alles boven de vraagprijs nog extra geld ontvangen bovenop hun standaard courtage.

De vraagprijs moet gewoon de reële prijs zijn die je ervoor wilt hebben. Dat er wat overboden wordt indien er meerdere gegadigden zijn, prima, maar het moet niet zo zijn dat je er standaard vanuit mag gaan. Dan kunnen we net zo goed elk huis voor 1 euro in de markt zetten en iedereen maar tegen elkaar op laten bieden.

En voor wat betreft de potentieel mindere kijkers: lopen mensen nu serieus te zeuren dat ze b.v. maar 3 kijkers op de eerste dag krijgen, in plaats van 20? Iets meer dan 5 jaar geleden mocht je blij zijn dat je 3 kijkers kreeg in de eerste 2 tot 4 maanden. En zelfs wanneer er minder kijkers zijn, so what?

Stel je zet een woning voor 450k te koop, terwijl 500k realistischer is en je krijgt 15 kijkers. Van die 15 gegadigden kunnen ze allemaal die 450k betalen, maar 10 kunnen tot max 470 of 480k gaan; de andere 5 kunnen (en willen) 500k of meer betalen. Uiteindelijk bieden ze allemaal waarvan 5 mensen boven de 500k, het bedrag dat je eigenlijk wilde hebben. Had je de woning voor 500k in de markt gezet, kwamen waarschijnlijk alleen die 5 mensen opdagen en boden ze allen alsnog datgeen wat ze willen/kunnen betalen. Onder de streep heb je minder hectiek gehad en mogelijk/waarschijnlijk ben je minder kwijt aan totaal courtage voor de makelaar.
Als neveneffect krijg je ook nog dat in de eerste situatie je veel vaker kopers hoort "ach het is onmogelijk om een huis te krijgen, tientallen kijkers, er wordt enorm overboden", terwijl het eigenlijk zo is dat ze de woning niet (naar waarde) konden betalen. In de tweede situatie krijg je hooguit dat er (nog) meer huizen buiten jouw bereik vallen (te duur) en wordt je gedwongen om je eisen bij te stellen (segment lager te kijken).

En ja, in bepaalde gevallen zal dit ertoe leiden dat het echt een tijdje (lees: minimaal een maand) duurt alvorens een huis verkoopt. Dat is dan een indicatie dat de huizen te duur zijn, dat mensen het gewoon niet kunnen betalen. Zodoende zal op den duur de huizenprijs weer iets dalen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:34:
[...]

Dat is dus wat bij (ver)kopers en makelaars tussen de oren zit en onderdeel van wat de huidige markt zo verziekt maakt. Dan lijkt het me echter nog altijd niet wenselijk om mee te blijven doen aan dat idiote gedrag. Je zou bijna denken dat makelaars dit gedrag in stand houden, want zoals hierboven al eens genoemd is het vaak zo dat ze voor alles boven de vraagprijs nog extra geld ontvangen bovenop hun standaard courtage.

De vraagprijs moet gewoon de reële prijs zijn die je ervoor wilt hebben. Dat er wat overboden wordt indien er meerdere gegadigden zijn, prima, maar het moet niet zo zijn dat je er standaard vanuit mag gaan. Dan kunnen we net zo goed elk huis voor 1 euro in de markt zetten en iedereen maar tegen elkaar op laten bieden.

En voor wat betreft de potentieel mindere kijkers: lopen mensen nu serieus te zeuren dat ze b.v. maar 3 kijkers op de eerste dag krijgen, in plaats van 20? Iets meer dan 5 jaar geleden mocht je blij zijn dat je 3 kijkers kreeg in de eerste 2 tot 4 maanden. En zelfs wanneer er minder kijkers zijn, so what?

Stel je zet een woning voor 450k te koop, terwijl 500k realistischer is en je krijgt 15 kijkers. Van die 15 gegadigden kunnen ze allemaal die 450k betalen, maar 10 kunnen tot max 470 of 480k gaan; de andere 5 kunnen (en willen) 500k of meer betalen. Uiteindelijk bieden ze allemaal waarvan 5 mensen boven de 500k, het bedrag dat je eigenlijk wilde hebben. Had je de woning voor 500k in de markt gezet, kwamen waarschijnlijk alleen die 5 mensen opdagen en boden ze allen alsnog datgeen wat ze willen/kunnen betalen. Onder de streep heb je minder hectiek gehad en mogelijk/waarschijnlijk ben je minder kwijt aan totaal courtage voor de makelaar.
Als neveneffect krijg je ook nog dat in de eerste situatie je veel vaker kopers hoort "ach het is onmogelijk om een huis te krijgen, tientallen kijkers, er wordt enorm overboden", terwijl het eigenlijk zo is dat ze de woning niet (naar waarde) konden betalen. In de tweede situatie krijg je hooguit dat er (nog) meer huizen buiten jouw bereik vallen (te duur) en wordt je gedwongen om je eisen bij te stellen (segment lager te kijken).

En ja, in bepaalde gevallen zal dit ertoe leiden dat het echt een tijdje (lees: minimaal een maand) duurt alvorens een huis verkoopt. Dat is dan een indicatie dat de huizen te duur zijn, dat mensen het gewoon niet kunnen betalen. Zodoende zal op den duur de huizenprijs weer iets dalen.
Geheel mee eens!

Ik wil er even aan toevoegen dat een reële vraagprijs ook betekend dat de verkopende partij geen tegenvallend bod krijgt, en dat de kopende partij geen irritaties krijgt als hun hoogste bod te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
[...]

Bij het laag in de markt zetten (450 in jouw voorbeeld) creëeren die 10 die onvoldoende budget hebben voor het bod waar je op hoopt wel FOMO-effect bij de 5 die>500k kunnen betalen. Grotere kans dat die 5 andere kijkers zien komen/gaan, dat je al kunt zeggen dat er al een bod is, dat er veel interesse is, of zelfs dat er voldoende interesse is om een inschrijving te starten. Ik snap je redenering, maar zolang er in 80% van de gevallen wordt overboden is dat de norm geworden waar zowel koper als verkoper rekening mee houdt, en schiet je jezelf in de voet door de woning hoog in de markt te zetten. Die 3 kijkers in jouw voorbeeld zit wel erg dichtbij de 0, als er dan al 1 bod uitkomt heb je al niks meer te kiezen. Wellicht dat bij de 10 kijkers met minder budget toch een lager maar interessant bod zat obv de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
spijkerhoofd schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:46:
[...]

Geheel mee eens!

Ik wil er even aan toevoegen dat een reële vraagprijs ook betekend dat de verkopende partij geen tegenvallend bod krijgt, en dat de kopende partij geen irritaties krijgt als hun hoogste bod te weinig is.
Ik denk ook dat, en het is heel begrijpelijk, de gemiddelde persoon op de woningmarkt (kopers en verkopers) geen verlies wil maken. Voortbordurend op mijn bovenstaande voorbeeld zou die bij kopers betekenen dat diegenen die 450k kunnen betalen, niet willen zien dat hun beoogde huis buiten hun bereik komt. Maar hoe realistisch is het dat wanneer je weet dat de echte waarde eerder 500k is, dat je dan gaat kijken, puur in de hoop dat er niemand komt die dat wel wil/kan bieden? En anderzijds de verkopers, die zoveel mogelijk geld willen vangen, want ja hetzelfde spelletje speelt ook wanneer zij voor een volgende woning gaan kijken.
Hbeez schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:48:
[...]

Bij het laag in de markt zetten (450 in jouw voorbeeld) creëeren die 10 die onvoldoende budget hebben voor het bod waar je op hoopt wel FOMO-effect bij de 5 die>500k kunnen betalen. Grotere kans dat die 5 andere kijkers zien komen/gaan, dat je al kunt zeggen dat er al een bod is, dat er veel interesse is, of zelfs dat er voldoende interesse is om een inschrijving te starten. Ik snap je redenering, maar zolang er in 80% van de gevallen wordt overboden is dat de norm geworden waar zowel koper als verkoper rekening mee houdt, en schiet je jezelf in de voet door de woning hoog in de markt te zetten. Die 3 kijkers in jouw voorbeeld zit wel erg dichtbij de 0, als er dan al 1 bod uitkomt heb je al niks meer te kiezen. Wellicht dat bij de 10 kijkers met minder budget toch een lager maar interessant bod zat obv de voorwaarden.
En je beschrijft hier dus precies wat mis is met de woningmarkt: allemaal trucjes, grotendeels door makelaars verzonnen en die door de (ver)kopers in stand gehouden worden, om de prijs maar zo hoog mogelijk op te drijven. Weten dat iets 500k waard is, maar niet 500k vragen en het voor 450k in de markt zetten om psychologische druk te creëeren in de hoop dat mensen NOG meer gaan overbieden. Het is gewoon een opwaartse spiraal en wanneer deze niet op subtiele manier gestopt/onderbroken, dan gaat het op een gegeven moment minder subtiel. Dit zal nu langzaam aan al komen door de hard stijgende hypotheekrente (kopers kunnen simpelweg minder betalen). Op de wat langere termijn komen mensen met nu een korte rentevaste periode voor dezelfde onaangename verrassing of wanneer de huizenprijzen weer dalen krijgen verkopende partijen met grote delen aflossingsvrij de rekening. Dit nog alles los van de algehele forse inflatie en neveneffecten daarvan, waardoor je zult zien dat steeds meer mensen in de problemen komen.
Maar goed, veel van deze aspecten zijn op macro-economische schaal en kan je zelf niet heel veel aan doen, laten we dan ook vooral niets doen aan datgeen waar we wel direct effect op kunnen uitoefenen, de vraagprijzen en gekte op de huizenmarkt :X

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Had je de woning voor 500k in de markt gezet, kwamen waarschijnlijk alleen die 5 mensen opdagen en boden ze allen alsnog datgeen wat ze willen/kunnen betalen.
Het is nog maar de vraag of die mensen wel komen.

Als ze hebben geleerd dat ze rekening moeten houden dat er 10% meer geboden moet worden dan de vraagprijs komen die ook niet omdat ze geen 550k kunnen bieden.

Als je dan pech hebt komt er dus bijna niemand en dan is het ook nog maar de vraag of ze echt gaan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Klinkt allemaal heel logisch en utopisch, maar zo werkt de wereld helaas niet.
Ik heb liever 20 man op een bezichtiging waarvan er 3 een bod doen tussen de 450 en 500 dan dat ik er 3 op bezichtiging heb en geen bod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Flix20 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:39:
[...]

Klinkt allemaal heel logisch en utopisch, maar zo werkt de wereld helaas niet.
Ik heb liever 20 man op een bezichtiging waarvan er 3 een bod doen tussen de 450 en 500 dan dat ik er 3 op bezichtiging heb en geen bod.
Precies, het is gewoon ruk als je als koper in de markt bent. Weten we allemaal.
Maar als je vervolgens een eigen huis hebt te verkopen zit je aan de andere kant van de tafel en kijk je met een heel ander perspectief. Die 'trucjes' van de makelaar zijn nou eenmaal de meest effectieve manieren om de opbrengst van je woning te maximaliseren.

Don't hate the player, hate the game.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
THM0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:47:
[...]

Precies, het is gewoon ruk als je als koper in de markt bent. Weten we allemaal.
Maar als je vervolgens een eigen huis hebt te verkopen zit je aan de andere kant van de tafel en kijk je met een heel ander perspectief. Die 'trucjes' van de makelaar zijn nou eenmaal de meest effectieve manieren om de opbrengst van je woning te maximaliseren.

Don't hate the player, hate the game.
En jij als verkoper bent een paar weken later niet weer de koper? Wilde gok dat 95% van de mensen die hun huis verkopen dit doen om even later een andere woning te kopen. En dan aan de ene kant met alle trucs proberen de verkoopprijs zo hoog mogelijk te krijgen, om even later te klagen dat het volgende huis zo duur en onbereikbaar is.
Onder de streep zijn diegenen die willen instromen op de woningmarkt de mensen die het zwaarst worden getroffen, diegenen die er het meeste profijt van hebben zijn de makelaars (courtage + eventuele bonus) en de Belastingdienst (overdrachtsbelasting).

Zo'n statement van "Don't hate the player, hate the game" is leuk en aardig, maar snijdt alleen hout wanneer jij als speler geen effect hebt op het spel en door externe factoren geleefd wordt. Voor zaken als de hypotheekrente, inflatie e.d. is dat ook zo, maar een van de grootste onderdelen van de huidige problematiek zijn de mensen zelf, kopers en verkopers. Jij als zijnde verkoper bepaald uiteindelijk voor welke prijs het verkocht wordt, jij als zijnde koper bepaald wat je wilt betalen voor een woning.
Je kunt altijd blijven zeggen "ja maar als alleen ik niet meer mee doe aan deze gekte, ben ik er slechter vanaf en gaat een ander ermee vandoor" en tot op zekere hoogte klopt dat ook. Maar zolang iedereen zo schaapachtig naar elkaar blijft kijken, verandert er niets... totdat zoals ik al eerder noemde op minder subtiele manier de bom ploft, mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen, kopers het geld helemaal niet meer kunnen opbrengen, huizen ineens niet meer verkopen enzovoorts.

Maar goed, diegenen die nu actief op de woningmarkt bezig zijn als koper danwel verkoper moeten doen wat ze zelf willen, heb alleen steeds minder en minder begrip voor mensen die klagen dat het zo zwaar/duur is. That's just my 2c.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Moi_in_actie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:23:
[...]

En jij als verkoper bent een paar weken later niet weer de koper? Wilde gok dat 95% van de mensen die hun huis verkopen dit doen om even later een andere woning te kopen. En dan aan de ene kant met alle trucs proberen de verkoopprijs zo hoog mogelijk te krijgen, om even later te klagen dat het volgende huis zo duur en onbereikbaar is.
Ik denk dat je er compleet naast zit met je aanname daar.
Volgens mij zet het gros momenteel pas de woning te koop nadat zij zelf wat nieuws hebben gevonden.
Dat is met de huidige woningmarkt ook de juiste move om te maken.

Dat is imo ook één van de redenen waarom het aanbod zo lang zo laag gebleven is. Mensen blijven zitten omdat ze zelf hun nieuwe huis ook nog niet gevonden hebben en zijn bang in de tussentijd te moeten gaan huren oid.
Daarom vond ik het voorstel vanuit het NVM laatst niet eens zo heel gek.
Dat je als woningeigenaar, zoekende bent naar een nieuwe woning, je je eigen woning vast laat vooraanmelden dat deze in de nabije toekomst beschikbaar komt. Zo haal je de gridlock die nu op de markt zit er een beetje vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Zo'n statement van "Don't hate the player, hate the game" is leuk en aardig, maar snijdt alleen hout wanneer jij als speler geen effect hebt op het spel en door externe factoren geleefd wordt. Voor zaken als de hypotheekrente, inflatie e.d. is dat ook zo, maar een van de grootste onderdelen van de huidige problematiek zijn de mensen zelf, kopers en verkopers.
Als individuele speler heb je geen invloed op de andere kopers en verkopers. Ik vind dus dat die opmerking zeker wel hout snijdt.

Verder geldt tevens voor de hypotheekrente en inflatie dat daar politiek beleid achter zit. We doen wel eens alsof dat allemaal door 'de markt' bepaald wordt, maar stiekem is die markt behoorlijk afhankelijk van politieke keuzes die de afgelopen 2-3 jaar zijn gemaakt. Waar men, in theorie, ook enige invloed op zou moeten hebben.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Zo'n statement van "Don't hate the player, hate the game" is leuk en aardig, maar snijdt alleen hout wanneer jij als speler geen effect hebt op het spel en door externe factoren geleefd wordt. Voor zaken als de hypotheekrente, inflatie e.d. is dat ook zo, maar een van de grootste onderdelen van de huidige problematiek zijn de mensen zelf, kopers en verkopers. Jij als zijnde verkoper bepaald uiteindelijk voor welke prijs het verkocht wordt, jij als zijnde koper bepaald wat je wilt betalen voor een woning.
Je kunt altijd blijven zeggen "ja maar als alleen ik niet meer mee doe aan deze gekte, ben ik er slechter vanaf en gaat een ander ermee vandoor" en tot op zekere hoogte klopt dat ook. Maar zolang iedereen zo schaapachtig naar elkaar blijft kijken, verandert er niets... totdat zoals ik al eerder noemde op minder subtiele manier de bom ploft, mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen, kopers het geld helemaal niet meer kunnen opbrengen, huizen ineens niet meer verkopen enzovoorts.
Ja ik snap je punt maar als je een huis hebt te verkopen en je kunt dat op de manier doen zoals iedereen het doet en dan brengt het 550k op, of je doet op jouw manier en het brengt 500k op, dan is de puzzel toch gauw gelegd of niet?
Zou echt goed zijn als de markt een tik krijgt. Ik hoop het want ik vind het ook niet gezond wat er nu gebeurt. Maar daarom laat ik toch nog geen 50k op tafel liggen bij de verkoop van mijn woning?
Wij hebben net als hierboven beschreven ook eerst gekocht en daarna verkocht. Ook fors betaald voor de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13

nwagenaar

God, root. What's the differen

Vraagje voor de personen. Ik en mijn partner zitten in een huurwoning en zijn op zoek naar een koopwoning.

Nu hebben wij deze gevonden en kunnen wij een bod doen, echter de verkoper heeft aangegeven dat de daadwerkelijke overdracht pas in november kan ivm de andere woning die per 1-10 beschikbaar is. Gezien de verwachte hypotheek rente stijgingen, etc willen wij bij voorkeur dit niet per 1-11 doen omdat dit onnodig (financieel) risico met zich mee brengt.

In hoeverre zouden wij de woning bijvoorbeeld per 1-6 kunnen kopen waarbij zij het van ons huren en notarieel vastleggen dat de daadwerkelijke overdracht per 1-11 gebeurd?

In Belgie blijkt dit te kunnen (precair gebruik) maar in Nederland zie ik alleen mogelijkheden als anti-kraak.

[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 08-04-2022 10:46 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
Ik zou eerder kijken naar een financiering waarbij de rente in de offerte voor langere tijd vast ligt. Dit bieden verschillende hypotheekverstrekkers aan maar kost soms wel wat extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 18:52
nwagenaar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:41:
Vraagje voor de personen. Ik en mijn partner zitten in een huurwoning en zijn op zoek naar een koopwoning.

Nu hebben wij deze gevonden en kunnen wij een bod doen, echter de verkoper heeft aangegeven dat de daadwerkelijke overdracht pas in november kan ivm de andere woning die per 1-10 beschikbaar is. Gezien de verwachte hypotheek rente stijgingen, etc willen wij bij voorkeur dit niet per 1-11 doen omdat dit onnodig (financieel) risico met zich mee brengt.

In hoeverre zouden wij de woning bijvoorbeeld per 1-6 kunnen kopen waarbij zij het van ons huren en notarieel vastleggen dat de daadwerkelijke overdracht per 1-11 gebeurd?

In Belgie blijkt dit te kunnen (precair gebruik) maar in Nederland zie ik alleen mogelijkheden als anti-kraak.
Maar als jullie nu een bod gaan doen, tegen de tijd dat de hypotheek offerte klaar is, kunnen jullie toch tegen de nu geldende rente een offerte nemen voor) 6 maanden ( dus 01-11)? Dat is heel gebruikelijk de offerte is dan 6 maanden geldig. Daarvoor hoef volgens mij niet meer te betalen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0

Normale hypotheekvoorwaarden verbieden vrijwel altijd verhuur (althans het mag niet zonder toestemming geldverstrekker en die krijg je niet zomaar).
Notaris zal ook moeilijk gaan doen als je een hypotheekakte tekent waarin je verklaart de toko niet te verhuren terwijl de notaris weet dat dat niet waar is. Daarom stellen ze ook altijd wat check vragen (''ben je in de woning geweest vandaag", "was de woning ontruimd" etc).

Enige manier om het te doen is om het buiten alle aktes te regelen die bij de notaris passeren. Maar je schendt dan wel de voorwaarden van je hypotheek. En als de mensen vervolgens niet op tijd weg zijn uit de woning heb je wel een probleem.

Je hebt twee officiele opties:
1) Je wacht tot 1 mei om je offerte aan te vragen. Dan heb je kans dat de rente weer omhoog is gegaan in de tussentijd.
2) Je sluit een hypotheekvorm af die je langer vantevoren kunt vastleggen. Die hebben vaak iets hogere rente dan de vormen die binnen 6 maanden gaan. Bij ABN bijvoorbeeld de Budget hypotheek moet binnen 6 maanden, die andere binnen 9 of 12 maanden dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-06 15:18
Vorige week werden mijn vrouw en ik door een makelaar getipt over een rijtjeshuis uit jaren 70. Verkoper wilde het niet op Funda hebben en kijken of het simpel te verkopen was. Daardoor gaf de makelaar aan dat niet veel mensen weten van de verkoop.
Gister gekeken bij de huis. Voor ons als starters een geschikt en leuk huis. Verkoper wil er perse een bepaald bedrag voor hebben en dan was het "gegarandeerd" verkocht. Dat zou 30k boven vraagprijs zijn. Die prijs zit voor ons beetje op het randje van wat we kunnen doen. Taxatiewaarde moet wel gunstig uitvallen.
Is er in deze woningmarkt iets te zeggen over een verwachte taxatiewaarde?
WOZ waarde is sowieso lager dan de vraagprijs en het bod ligt dus hoger dan de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder

Je kunt nu alvast een hypotheek vastleggen met een latere aanvaardingsdatum.

Kom echt net van de hypotheekadviseur: wij hebben zojuist een hypotheekrente 'geclaimd' terwijl de overdracht van de woning pas in augustus is. Gedoe met huren is dus helemaal niet nodig.
Willem30 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
Taxatiewaarde komt steeds vaker op of rond de vraagprijs uit begreep ik van bovenstaande hypotheekadviseur, helemaal als er een aantal vergelijkbare biedingen zijn.

Als je zekerheid wil moet je er een aankoopmakelaar naar laten kijken, die kunnen dat over het algemeen aardig goed inschatten.

[ Voor 19% gewijzigd door Bulder op 08-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
THM0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:22:
[...]

Normale hypotheekvoorwaarden verbieden vrijwel altijd verhuur (althans het mag niet zonder toestemming geldverstrekker en die krijg je niet zomaar).
Notaris zal ook moeilijk gaan doen als je een hypotheekakte tekent waarin je verklaart de toko niet te verhuren terwijl de notaris weet dat dat niet waar is. Daarom stellen ze ook altijd wat check vragen (''ben je in de woning geweest vandaag", "was de woning ontruimd" etc).

Enige manier om het te doen is om het buiten alle aktes te regelen die bij de notaris passeren. Maar je schendt dan wel de voorwaarden van je hypotheek. En als de mensen vervolgens niet op tijd weg zijn uit de woning heb je wel een probleem.

Je hebt twee officiele opties:
1) Je wacht tot 1 mei om je offerte aan te vragen. Dan heb je kans dat de rente weer omhoog is gegaan in de tussentijd.
2) Je sluit een hypotheekvorm af die je langer vantevoren kunt vastleggen. Die hebben vaak iets hogere rente dan de vormen die binnen 6 maanden gaan. Bij ABN bijvoorbeeld de Budget hypotheek moet binnen 6 maanden, die andere binnen 9 of 12 maanden dacht ik.
Of optie 3, je vraagt het de hypotheekadviseur. We hebben hier het huis ook een tijdje verhuurd gehad en met we wat extra toevoegingen in het verhuurcontract (vanwege zekerheid dat huurder er weer uit gaat) gaf dat geen enkel probleem. Wel moet je goed kijken bij welke verstrekker dit wel/niet kan aangezien ze dit niet allemaal aanbieden. Maar er zijn er dus wel waarbij het mogelijk is.

Andere optie is de rente nu al vast laten leggen. Dat is bij de meeste hypotheekaanbieders wel mogelijk. Soms tegen een garantiebedrag, maar vaak ook zonder enige extra kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 08-04-2022 11:42 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Willem30 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
Vorige week werden mijn vrouw en ik door een makelaar getipt over een rijtjeshuis uit jaren 70. Verkoper wilde het niet op Funda hebben en kijken of het simpel te verkopen was. Daardoor gaf de makelaar aan dat niet veel mensen weten van de verkoop.
Gister gekeken bij de huis. Voor ons als starters een geschikt en leuk huis. Verkoper wil er perse een bepaald bedrag voor hebben en dan was het "gegarandeerd" verkocht. Dat zou 30k boven vraagprijs zijn. Die prijs zit voor ons beetje op het randje van wat we kunnen doen. Taxatiewaarde moet wel gunstig uitvallen.
WOZ waarde is sowieso lager dan de vraagprijs en het bod ligt dus hoger dan de vraagprijs.
Garanties heb je natuurlijk nooit. Vraagprijs, verkoopprijs en ook taxatiewaarde liggen in deze markt wel eigenlijk altijd boven de WOZ waarde dus daar zou ik niet te veel naar kijken. Een aankoopmakelaar zou je kunnen helpen om een betere inschatting van de waarde van het huis te kunnen maken. Ook kun je kijken naar verkoopprijzen van huizen in de buurt, door kadaster of sites zoals WalterLiving. Daarnaast kun je natuurlijk ook met de verkopers afspreken dat je je bod doet onder voorbehoud van financiering van een bepaald (minimum) bedrag waar voor jou de taxatie op uit zou moeten komen.
Pagina: 1 ... 249 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7