Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 368 Laatste
Acties:

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:07
HekkeySE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:31:
Wij hebben ons resultaat binnen.

***members only***
Je maakt me wel nieuwsgierig. Er is bij mij in de buurt recent een huis verkocht, met een koopsom vanaf € 950.000, - op een locatie waar ik niet zo veel voor zou geven.

Is de markt zo gek geworden?
heb je een linkje? (eventueel via DM?)

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Denk ook even na of je de eigendomsverhouding van het huis wel op 50/50 (dat is de standaard) wil hebben.
Wil ik het liefst op 70/30 doen, aangezien ik een (heel groot bedrag) er in stop, en zij weinig, maakt niet uit, maar voor geval dat. Moet dit wel bij de hypotheek adviseur/notaris? en dat bij bijverkoop (mits mogelijk) ik me ingelegde geld krijg, en zij die van haar, en bij winst 70/30 ik dit bij de vaste notaris van de verkopende partij doorgeef of ook bij de samenlevingscontract?

allemaal nieuw en snel, echt spannend, en onze hypotheekadviseur is op vakantie tot maandag 8)7

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:17
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Denk ook even na of je de eigendomsverhouding van het huis wel op 50/50 (dat is de standaard) wil hebben.
Als je samen koopt kun je de eigendomsverhouding alleen op 50/50 hebben.

Je kunt wel in het samenlevingscontract afspreken dat in het geval je uit elkaar gaat etc de ene partner een vordering krijgt op de andere partner ter hoogte van x.

De notaris kan hier uitgebreid over adviseren. Is best ingewikkelde materie waar je even goed advies over moet inwinnen.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-11 13:12
fsfikke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:53:
[...]

Dat staat helemaal los van de koop en kan je nu al regelen. Geld wat te veel is verdelen is makkelijk, het probleem is eerder wat je doet met een verkoop onder de aankoopwaarde.
Dan zou ik het omdraaien :+

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-11 19:41
Gisteren de hypotheek aanvraag gedaan, voor ons nieuwe huis.
Geen problemen qua financiering, maar wel een issue met de geldigheid van de offerte. :|

De passeerdatum was op 1 november gezet, daarom zou ik een offerte met een geldigheid van 9 maanden moeten hebben.. Veel geldverstrekkers zijn huiverig hiervoor ivm stijgende rentes nu..

Ik zal flink moeten betalen om de offerte geldig te houden, en daarnaast wordt er een hogere rente aangehouden voor de hele looptijd.

Als we het voor 6 maanden zouden kunnen doen (oplevering 29 sept), dan zou dat 25k meerkosten schelen over de gehele looptijd van de hypotheek omdat we dan wel een flink lagere rente kunnen krijgen en geen kosten hebben om de offerte geldig te houden..

Makelaar maar weer op pad gestuurd om te kijken of het haalbaar is om het huis 5 weken eerder te laten passeren..
Ondertussen maar de offerte voor 6 maanden in gang laten zatten omdat vandaag de rentes ook weer met 0.1% zouden stijgen..

Dus voor nu even wat onzekerheid.
Maar ik ben wel bereid om een schikking te treffen en ze eventueel 2-3 weken in een vakantiehuisje te drukken op onze kosten..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• RednasXCIII
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-11 15:31
Wat zou nu bij de aankoop van een eerste huis het verstandigst zijn, een kortere looptijd i.v.m. lagere rente (bijvoorbeeld 10 jaar) of vanwege de stijgende rente juist 30 jaar vastzetten?

Ik als starter krijg trouwens een behoorlijk FOMO-gevoel bij de stijgende rente. :/ Voor mijn gevoel moet ik nu zo snel mogelijk iets kopen omdat ik er anders misschien niet snel meer tussen kom. Tegelijkertijd ben ik bang dat ik daardoor de verkeerde keuzes maak.

• verstappen33
RednasXCIII schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:36:
Wat zou nu bij de aankoop van een eerste huis het verstandigst zijn, een kortere looptijd i.v.m. lagere rente (bijvoorbeeld 10 jaar) of vanwege de stijgende rente juist 30 jaar vastzetten?

Ik als starter krijg trouwens een behoorlijk FOMO-gevoel bij de stijgende rente. :/ Voor mijn gevoel moet ik nu zo snel mogelijk iets kopen omdat ik er anders misschien niet snel meer tussen kom. Tegelijkertijd ben ik bang dat ik daardoor de verkeerde keuzes maak.
Kijk naar de maandlasten en wat je wilt en kunt betalen, en hoelang je er wilt blijven wonen...
Vergeet niet dat je over 10 jaar mogelijk meer verdient dan nu en de lasten minder hard drukken op je inkomen, of je compleet andere woonwensen hebt.
Maarja ik kan niet in jou portemonnee kijken..

Wij hebben gisteren een offerte voor 10j in gang laten zetten..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 30-03-2022 10:39 ]

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:36:
Geen problemen qua financiering, maar wel een issue met de geldigheid van de offerte. :|

De passeerdatum was op 1 november gezet, daarom zou ik een offerte met een geldigheid van 9 maanden moeten hebben.. Veel geldverstrekkers zijn huiverig hiervoor ivm stijgende rentes nu..

Ik zal flink moeten betalen om de offerte geldig te houden, en daarnaast wordt er een hogere rente aangehouden voor de hele looptijd.

Als we het voor 6 maanden zouden kunnen doen (oplevering 29 sept), dan zou dat 25k meerkosten schelen over de gehele looptijd van de hypotheek omdat we dan wel een flink lagere rente kunnen krijgen en geen kosten hebben om de offerte geldig te houden..

Makelaar maar weer op pad gestuurd om te kijken of het haalbaar is om het huis 5 weken eerder te laten passeren..
Ondertussen maar de offerte voor 6 maanden in gang laten zatten omdat vandaag de rentes ook weer met 0.1% zouden stijgen..

Maar ik ben wel bereid om een schikking te treffen en ze eventueel 2-3 weken in een vakantiehuisje te drukken op onze kosten..
Mijn passeerdatum (als die contract eens een keer deze kant op komt) is zelfs later 1 dec. maar volgens mijn hypotheekadviseur geen probleem bij geldverstrekker (Argenta). Dus wellicht daar een offerte opvragen?

• verstappen33
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:39:
[...]

Mijn passeerdatum (als die contract eens een keer deze kant op komt) is zelfs later 1 dec. maar volgens mijn hypotheekadviseur geen probleem bij geldverstrekker (Argenta). Dus wellicht daar een offerte opvragen?
Er waren wel geldverstrekkers beschikbaar, maar de kosten van de gehele hypotheek werden daardoor hoger.. En ik wil voor een duppie op de eerste rang zitten.. :+

Het scheelde 0,3-0,6% aan rente tussen 6 of 9 maanden geldigheid.. En daarnaast betaalde je soms best veel provisie om je offerte nog eens geldig te houden..

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:36:

[...]

Als je een goed bod hebt gedaan dan is de koper vast bereid om op bepaalde punten flexibel te zijn.

Hou er wel rekening mee dat een vakantiehuisje of andere tijdelijke woonruimte niet de enige kosten zijn. De verkoper moet in feite twee keer verhuizen en de hele boedel ergens opslaan. Kost vooral ook tijd en moeite.

En je hebt het over 2-3 weken, maar wilt de datum 6 weken verschuiven. Dan vraag je ook best wel wat van de verkoper. Aan de andere kant is een passeerdatum in november ook wel erg laat. Hebben ze daar een goede reden voor?

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Er waren wel geldverstrekkers beschikbaar, maar de kosten van de gehele hypotheek werden daardoor hoger.. En ik wil voor een duppie op de eerste rang zitten.. :+

Het scheelde 0,3-0,6% aan rente tussen 6 of 9 maanden geldigheid.. En daarnaast betaalde je soms best veel provisie om je offerte nog eens geldig te houden..
Zover ik van mijn hypotheekadviseur kreeg te horen, was het mogelijk om tot 12 maanden te gaan bij Argenta (zonder extra kosten). Ik moet zeggen, dat ik opdracht heb gegeven om een geldverstrekker te zoeken met een offerte geldigheid van min. 9 maanden en niet zozeer heb gevraagd naar de goedkoopste :+

• Requiem19
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Bekijk je het bruto bedrag of het netto bedrag om te berekenen wat het verschil in kosten is?

Met de oplopende rente zal je ook meer HRA krijgen (zolang die nog in stand blijft / niet aangepast wordt).

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 14:26
Motorbike33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Hou er wel rekening mee dat een vakantiehuisje of andere tijdelijke woonruimte niet de enige kosten zijn. De verkoper moet in feite twee keer verhuizen en de hele boedel ergens opslaan. Kost vooral ook tijd en moeite.
Hier dacht ik ook gelijk aan, ik zou dat als verkopende partij niet echt een verleidelijke suggestie vinden.

@verstappen33
Wat ik persoonlijk voor zou stellen is om het huis (eventueel tegen een kleine onkostenvergoeding) eerder te laten passeren en het nog tot desnoods 1 november beschikbaar laten voor de huidige bewoner om in te blijven zitten. Let overigens wel op dat hier ook risico's aan zitten, vanaf de passeerdatum is het jouw verantwoordelijkheid dus als er daarna iets niet naar wens verloopt heb je niet echt een poot om op te staan, maar dit maakt het voor de verkopende partij denk ik wel een stuk aantrekkelijker.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• verstappen33
[...]

Als je een goed bod hebt gedaan dan is de koper vast bereid om op bepaalde punten flexibel te zijn.

En je hebt het over 2-3 weken, maar wilt de datum 6 weken verschuiven. Dan vraag je ook best wel wat van de verkoper. Aan de andere kant is een passeerdatum in november ook wel erg laat. Hebben ze daar een goede reden voor?
We hebben een goed bod gedaan, en staan in goed contact met de verkopers.

De bewoners van hun nieuwe huis gaan nieuw bouwen, dus die zitten nog met een onzekere oplevertijd, ergens voor of net na de bouwvak.

Ze hebben voor veilig gekozen om de datum op 1 november te zetten..
En 2x verhuizen zal ook niet hoeven imo.. We vinden vast wel een oplossing daarvoor.
MiBe schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Hier dacht ik ook gelijk aan, ik zou dat als verkopende partij niet echt een verleidelijke suggestie vinden.

@verstappen33
Wat ik persoonlijk voor zou stellen is om het huis (eventueel tegen een kleine onkostenvergoeding) eerder te laten passeren en het nog tot desnoods 1 november beschikbaar laten voor de huidige bewoner om in te blijven zitten. Let overigens wel op dat hier ook risico's aan zitten, vanaf de passeerdatum is het jouw verantwoordelijkheid dus als er daarna iets niet naar wens verloopt heb je niet echt een poot om op te staan, maar dit maakt het voor de verkopende partij denk ik wel een stuk aantrekkelijker.
Zoiets zal waarschijnlijk wel de uitkomst zijn, maar moet wel even goed vastgelegd worden.

[ Voor 28% gewijzigd door verstappen33 op 30-03-2022 10:48 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:32
[...]

Nou als je een overeenkomst hebt gesloten voor een bepaalde datum, dan zou ik niet rekenen op heel veel flexibiliteit. Het betekent nogal wat om 6 weken even zonder huis te zitten.
Waarom zou de verkoper dat doen? Omdat de koper anders een hogere rente gaat betalen? Dan had je daar in het bod maar rekening mee moeten houden. Althans zo zou ik in als verkoper in de wedstrijd zitten. Ook als het een exceptioneel bod was.

Kun je niet eerder passeren maar dat ze nog enkele weken in de woning mogen blijven? Mag in de meeste hypotheken niet maar het is niet dat ze komen controleren...
Als je de kopers verder vertrouwt kan dat een optie zijn. Weinig gedoe, verkoper heeft zelfs eerder zijn geld.

[ Voor 11% gewijzigd door THM0 op 30-03-2022 10:49 ]

• verstappen33
THM0 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Nou als je een overeenkomst hebt gesloten voor een bepaalde datum, dan zou ik niet rekenen op heel veel flexibiliteit. Het betekent nogal wat om 6 weken even zonder huis te zitten.
Waarom zou de verkoper dat doen? Omdat de koper anders een hogere rente gaat betalen? Dan had je daar in het bod maar rekening mee moeten houden. Althans zo zou ik in als verkoper in de wedstrijd zitten. Ook als het een exceptioneel bod was.

Kun je niet eerder passeren maar dat ze nog enkele weken in de woning mogen blijven? Mag in de meeste hypotheken niet maar het is niet dat ze komen controleren...
Als je de kopers verder vertrouwt kan dat een optie zijn. Weinig gedoe, verkoper heeft zelfs eerder zijn geld.
Je moet een datum noemen, maar in het koopcontract staat ook: 4.1.
De akte van levering zal gepasseerd worden op 1 november 2022 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen,

Dus we kunnen er nog steeds over praten en kijken naar een oplossing.

Verkoper gaf namelijk ook al aan dat het mogelijk eerder kon als ze zelf ook eerder in het nieuwe huis konden.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 30-03-2022 10:51 ]

• Requiem19
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Je moet een datum noemen, maar in het koopcontract staat ook: 4.1.
De akte van levering zal gepasseerd worden op 1 november 2022 of zoveel eerder of later als partijen tezamen nader overeenkomen,

Dus we kunnen er nog steeds over praten en kijken naar een oplossing.
Suggestie: doe de levering op de gewenste termijn, maar biedt aan dat de koper zijn eigen woning van jou terughuurt tot hij naar z'n volgende woning kan.

'Sale and lease back', dat is een constructie die vaker gebruikt wordt.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Suggestie: doe de levering op de gewenste termijn, maar biedt aan dat de koper zijn eigen woning van jou terughuurt tot hij naar z'n volgende woning kan.

Dan moet verstappen33 weer op zoek naar een hypotheekverstrekker die verhuur toe staat (dat mag standaard ook niet) dus zit hij vermoedelijk ook alweer in het hogere segment qua kosten

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Requiem19
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Dan moet verstappen33 weer op zoek naar een hypotheekverstrekker die verhuur toe staat (dat mag standaard ook niet) dus zit hij vermoedelijk ook alweer in het hogere segment qua kosten
Met een goede hypotheekadviseur kun je hier wel een eind mee komen denk ik. Het is ook tijdelijke verhuur, dat is heel wat anders dan lange termijn verhuur.

In de meeste hypotheekcontracten staan clausules waarin tijdelijke verhuur - na aanvraag etc - worden toegestaan als je bijv een periode in het buitenland werkt.

• verstappen33
Ik ben de moeilijkste niet..
De makelaars zijn nu met elkaar aan het overleggen, ik heb al aangegeven het geen enkele probleem te vinden om alleen het administratieve deel naar voren te halen en hun nog enkele weken erin te laten..

Het scheelt gewoon teveel aan meerkosten om het ongemoeit te laten. Als het alleen kosten waren om de rente vast te houden dan vond ik het prima, maar de rente's stijgen helaas ook als je het langer dan 6 maand wilt vasthouden.. En dat werkt 10 jaar door..

We hopen vanmiddag een reactie te ontvangen..

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Klopt. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet, dat veel eerder leveren een optie is voor de verkopers. Ze hebben natuurlijk niet voor niets zo'n ellendig lange levertijd bedongen. Waarschijnlijk moeten ze gewoon wachten op oplevering van hun volgende woning. Het kan wel "anders lopen dan gepland". Wij kregen ook een wat langere levertijd voorgeschoteld, omdat 1 van de 2 eigenaren van de woning nog een vervangende woonruimte moest vinden (huurwoning). Maar dat viel achteraf allemaal reuze mee en dus zijn we overeengekomen om eerder te laten passeren.

Dan kun je inderdaad beter overeenkomen om de woning tot november tegen kostprijs te verhuren aan de huidige eigenaar. Die heeft dan geen hoge extra kosten en jij ook niet. Wel even in gedachte houden dat je dan dus tijdelijk 2 woningen hebt en moet overbruggen qua financiering. Het zal wel wat rekenwerk worden, maar onder aan de streep is het waarschijnlijk de goedkoopste optie als eerder leveren geen mogelijkheid is.

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
verstappen33 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:59:
Ik ben de moeilijkste niet..

Het scheelt gewoon teveel aan meerkosten om het ongemoeit te laten.
Zoals met alles bij een huis kopen, dit soort dingen goed regelen betaalt zich uit in een prima uurloon :P

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Je kunt wel in het samenlevingscontract afspreken dat in het geval je uit elkaar gaat etc de ene partner een vordering krijgt op de andere partner ter hoogte van x.

De notaris kan hier uitgebreid over adviseren. Is best ingewikkelde materie waar je even goed advies over moet inwinnen.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Je kan prima een andere eigendomsverhouding afspreken. Hebben wij hier ook.

• Requiem19
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Je kan prima een andere eigendomsverhouding afspreken. Hebben wij hier ook.
Bijzonder, onze notaris gaf expliciet aan dat dit civielrechtelijk niet mogelijk was.

Hoe staat dat verwoord bij jou dan?

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rob-T6 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Je maakt me wel nieuwsgierig. Er is bij mij in de buurt recent een huis verkocht, met een koopsom vanaf € 950.000, - op een locatie waar ik niet zo veel voor zou geven.

Is de markt zo gek geworden?
heb je een linkje? (eventueel via DM?)
MaStar schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Ben ook wel benieuwd. Welke regio en je hebt uiteindelijk een ander huis gekocht, en veel moeten bieden?

Mijn ervaring is dat populaire huizen van 950-995k vp al richting 1.1-1.2 gaan. Betekent inderdaad 150k-200k overbieden..
Sport_Life schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Ben wel benieuwd welke woning.. linkje?

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door HekkeySE op 30-03-2022 11:24 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Kurma
Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Bijzonder, onze notaris gaf expliciet aan dat dit civielrechtelijk niet mogelijk was.

Hoe staat dat verwoord bij jou dan?
Staat gewoon in de leveringsakte:

...levert verkoper hierbij aan:
-de heer X, die hierbij aanaardt het x/tiende (x/10) onverdeeld aandeel; en aan:
-mevrouw X, die hierbij aanvaardt het y/tiende (y/10) onverdeeld aandeel in (omschijving registergoed).

Kan echt gewoon, ik zou ook niet weten waarom niet. Ben je niet in de war met de hoofdelijke aansprakelijkheid van de schuld?

• Requiem19
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Staat gewoon in de leveringsakte:

...levert verkoper hierbij aan:
-de heer X, die hierbij aanaardt het x/tiende (x/10) onverdeeld aandeel; en aan:
-mevrouw X, die hierbij aanvaardt het y/tiende (y/10) onverdeeld aandeel in (omschijving registergoed).

Kan echt gewoon, ik zou ook niet weten waarom niet. Ben je niet in de war met de hoofdelijke aansprakelijkheid van de schuld?
Ah, in de leveringsakte. Makes sense.

Ik had het over het samenlevingscontract waarin je dit afspreekt. Het bijkomend daarvan lijkt mij dat de gevolgen van een extra eventuele inleg na aankoop van de woning (bijvoorbeeld een verbouwing die door partner x betaald wordt, of een extra aflossing door partner y) gelijk verdeeld is.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:08

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Onjuist. Je kunt gewoon een eigendomsverhouding kiezen.
Zelf hebben mijn vriendin en ik een verhouding van 60/40, staat ook zo geregistreerd bij kadaster.
sacaji schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Wil ik het liefst op 70/30 doen,
dat is af te raden. Ga je buiten de 60/40, dan krijg je te maken met overdrachtsbelasting die de 1 aan de ander moet betalen in bepaalde situaties. Google hier maar eens gericht op.

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 30-03-2022 11:39 ]

• Kurma
Requiem19 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Ah, in de leveringsakte. Makes sense.

Ik had het over het samenlevingscontract waarin je dit afspreekt. Het bijkomend daarvan lijkt mij dat de gevolgen van een extra eventuele inleg na aankoop van de woning (bijvoorbeeld een verbouwing die door partner x betaald wordt, of een extra aflossing door partner y) gelijk verdeeld is.
Kan ook (of beide). Bottom line: het maakt niet uit hoe je het doet, maar maak er afspraken over en leg die vast :+

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-11 09:53
HekkeySE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:21:
[...]

[...]

[...]

***members only***
Mooie locatie zeg! Werk je in Amsterdam?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 16:07
Dat is toch nog een stuk dichter bij Amsterdam dan dat ik woon.
inderdaad nog wel even wat werk aan. Wel aan het water, wat een dikke plus is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 17:42
RednasXCIII schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:36:

Denk dat het met meerdere factoren te maken heeft als je nu alleen nog een hypotheek moet regelen. Is het eerste hoelang verwacht je in de woning te blijven wonen. Hier zou je denk wel een inschatting voor moeten kunnen maken, bijv je koopt nu een appartement met 1 slaapkamer en je bent single. Hoe zie jij je toekomst in 5/10/15/20 jaar, heb je dan partner, kinderen en/of een hond ofzo. Past de woning dan nog bij je of ben je dan al verhuist. Als je dat weet dan ga je pas kijken hoelang je vast zet. Dat heeft weer te maken met hoeveel risico je wilt/durft te nemen.

Dus als je hebt bepaald hoe lang je ergens gaat wonen bijv max 10 tot 12 ivm levensverwachtingen, hoeveel zekerheid wil je dan kopen voor die periode.

https://bettyskitchen.nl

• Kurma
de Peer schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Onjuist. Je kunt gewoon een eigendomsverhouding kiezen.
Zelf hebben mijn vriendin en ik een verhouding van 60/40, staat ook zo geregistreerd bij kadaster.

[...]

dat is af te raden. Ga je buiten de 60/40, dan krijg je te maken met overdrachtsbelasting die de 1 aan de ander moet betalen in bepaalde situaties. Google hier maar eens gericht op.
Dat is een nadeel inderdaad, maar daarmee niet per se af te raden. Het is iets om rekening mee te houden.

• Kurma
Rob-T6 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:49:
Dat is toch nog een stuk dichter bij Amsterdam dan dat ik woon.
inderdaad nog wel even wat werk aan. Wel aan het water, wat een dikke plus is.

***members only***
Een hut van EUR 1M, en dan nog steeds tegen een ongestuct plafond aankijken.. In een standaard rijtjeshuis vind ik die plafondnaden niet zo'n probleem, maar in een "hoogwaardig afgewerkte vrijstaande villa"(lees: besteld uit een catalogus) is het armoe.

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-11 21:02
sacaji schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Wil ik het liefst op 70/30 doen, aangezien ik een (heel groot bedrag) er in stop, en zij weinig, maakt niet uit, maar voor geval dat. Moet dit wel bij de hypotheek adviseur/notaris? en dat bij bijverkoop (mits mogelijk) ik me ingelegde geld krijg, en zij die van haar, en bij winst 70/30 ik dit bij de vaste notaris van de verkopende partij doorgeef of ook bij de samenlevingscontract?

allemaal nieuw en snel, echt spannend, en onze hypotheekadviseur is op vakantie tot maandag 8)7
Je kunt overwegen om de inleg apart in het samenlevingscontract te laten opnemen, zodat je dat geborgd hebt. Zo hebben wij het althans gedaan. M.b.t. eigendom op 70/30, zou ik ook afraden.

Mijn vriendin werkt net zo hard voor haar geld als dat ik doe, bij ons is de basis dat we gelijkwaardig zijn, en samen de woonlast naar rato dragen maar wel 50/50 eigenaar zijn terwijl er wel een groot verschil in inkomsten is. Hoe ga je er mee om als de een minder gaat werken door kinderen? Ik zou wel nadenken over zulke scenario's en wat voor verdeling je daar bij neemt. Laat je goed adviseren!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:58
Kurma schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Een hut van EUR 1M, en dan nog steeds tegen een ongestuct plafond aankijken.. In een standaard rijtjeshuis vind ik die plafondnaden niet zo'n probleem, maar in een "hoogwaardig afgewerkte vrijstaande villa"(lees: besteld uit een catalogus) is het armoe.
Armoe, of die mensen geven er geen donder om en kiezen er voor hun centen anders uit te geven. Als je de kiet koopt kun je altijd nog kiezen om het plafond te laten stucen voor dat je er in trekt?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:41

ViezeVis

Sample Text

beyazz06 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Wij staan ook te poppelen om aan de slag te gaan. Willen nieuwe keuken, iets met de tuin en etc. Mja zolang niets zeker is, wil ik niet 'plannen'.. Moet mijn vrouw ook iedere keer temperen :P
Aha, de verkoper kan vanwege zijn beroep niet direct tekenen, vandaar dat het allemaal wat langer op zich laat wachten. Helaas.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
ViezeVis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:22:
[...]Aha, de verkoper kan vanwege zijn beroep niet direct tekenen, vandaar dat het allemaal wat langer op zich laat wachten. Helaas.
Bij ons ging dat digitaal. Zal nu wel geen optie meer zijn, maar was wel handig.
Vrijdag 12:00 deadline biedingen
Vrijdag 12:15 biedingen besproken en bod geaccepteerd
Vrijdag 13:30 concept akte in de mail
Vrijdag 15:00 definitieve akte in de mail en ondertekend
Vrijdag 17:15 definitieve akte door alle 4 betrokkenen getekend

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

coazter schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Bij ons ging dat digitaal. Zal nu wel geen optie meer zijn, maar was wel handig.
Vrijdag 12:00 deadline biedingen
Vrijdag 12:15 biedingen besproken en bod geaccepteerd
Vrijdag 13:30 concept akte in de mail
Vrijdag 15:00 definitieve akte in de mail en ondertekend
Vrijdag 17:15 definitieve akte door alle 4 betrokkenen getekend
Dat vonden ze bij ons ook raar, dat het niet kon :-)
We wachten af.

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-11 17:08
In onze zoektocht naar een notaris voor de hypotheek + woning overschrijven, vraagt de notaris 1750 euro's. Volgens mij zag ik bedragen voor 1000 euro minder voorbij komen eerder hier ? :D

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Lampiz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:44:
In onze zoektocht naar een notaris voor de hypotheek + woning overschrijven, vraagt de notaris 1750 euro's. Volgens mij zag ik bedragen voor 1000 euro minder voorbij komen eerder hier ? :D
Het is inderdaad de moeite waard om een aantal offertes op te vragen.
Tarieven zijn overigens ook onderhandelbaar. Wij hebben uiteindelijk nog 15% van het tarief afgekregen.

Concurrent was nl. stuk goedkoper, maar lag wat verder weg. Heb gevraagd of ze de prijs wilde matchen. Gaat immers om zo goed als standaard aktes :-)

• coazter
Ik was, ik meen, 750 euro kwijt. Notaris om een offerte gevraagd via degoedkoopstenotaris.nl. Standaard akten voorlezen en laten tekenen kan iedereen. Denk eraan dat het standaard bedrag dat wordt getoond nog wat kan afwijken als je de koopakte laat inschrijven, een overbruggingshypotheek laat vestigen e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door coazter op 30-03-2022 16:02 ]

• beyazz06
  • Niet online
ViezeVis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Aha, de verkoper kan vanwege zijn beroep niet direct tekenen, vandaar dat het allemaal wat langer op zich laat wachten. Helaas.
Ik heb inmiddels het concept binnen. Ik had geboden onder voorbehoud van financieren van x bedrag binnen 6 weken na tekenen koopakte/contract. De makelaar gaat echter in het contract uit van de mondelinge overeenkomst.. Is dit de gang van zaken?

Heb de makelaar hierover gesproken maar had niet het idee dat ze hiervan willen afwijken.. Heb wel aangegeven, dat mocht ik uitloop hebben en zij geen issue vinden, ik er akkoord mee ben.
Het zijn m.i. stelletje boeven! Heb nu een aantal offertes opgevraagd; maar je krijgt een standaard antwoord terug voor een standaard 'levering' met daarbij een lijst van 'opties' waardoor de prijs omhoog kan schieten. Als leek weet ik uiteraard welke 'opties' dan voor mij van toepassing zijn 8)7 Is het nou zo moeilijk om een offerte uit te brengen zoals ik die vraag?

Anyway, anyhow.. Ik sta op het punt te een notaris te selecteren: ~€1.600. Hier zit ook het inschrijven van een overbruggingshypotheek in begrepen. Wat dus één van de 'opties' zijn.. 8)7

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb inmiddels het concept binnen. Ik had geboden onder voorbehoud van financieren van x bedrag binnen 6 weken na tekenen koopakte/contract. De makelaar gaat echter in het contract uit van de mondelinge overeenkomst.. Is dit de gang van zaken?

Heb de makelaar hierover gesproken maar had niet het idee dat ze hiervan willen afwijken.. Heb wel aangegeven, dat mocht ik uitloop hebben en zij geen issue vinden, ik er akkoord mee ben.

[...]

Het zijn m.i. stelletje boeven! Heb nu een aantal offertes opgevraagd; maar je krijgt een standaard antwoord terug voor een standaard 'levering' met daarbij een lijst van 'opties' waardoor de prijs omhoog kan schieten. Als leek weet ik uiteraard welke 'opties' dan voor mij van toepassing zijn 8)7 Is het nou zo moeilijk om een offerte uit te brengen zoals ik die vraag?

Anyway, anyhow.. Ik sta op het punt te een notaris te selecteren: ~€1.600. Hier zit ook het inschrijven van een overbruggingshypotheek in begrepen. Wat dus één van de 'opties' zijn.. 8)7
Ik kan je niet vertellen of dat gebruikelijk is. In Zwolle kost de notaris (Notariskantoor de Jong) €950 incl. samenlevingscontract.

Wij hebben zojuist de definitieve versie via iDIN ondertekend :)

• beyazz06
  • Niet online
Nu wij het toch over notarissen hebben, hoe gebruikelijk is het volgende?

artikel 23 Notariskosten verkoper
Indien de koper heeft gekozen voor een notaris en de kosten voor een notariële volmacht een bedrag van € 181,50 inclusief BTW te boven gaan en/of de kosten voor het doorhalen van de bestaande hypotheek een bedrag van € 300,- inclusief kadastrale kosten en BTW per hypotheekdeel te boven gaan, zal het meerdere voor rekening komen van koper.
Ondanks dat de keus van de notaris in basis aan de koper is, zal aan verkoper niet meer dan de reële kosten in rekening worden gebracht.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 14:17
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:35:

Indien de koper heeft gekozen voor een notaris en de kosten voor een notariële volmacht een bedrag van € 181,50 inclusief BTW te boven gaan en/of de kosten voor het doorhalen van de bestaande hypotheek een bedrag van € 300,- inclusief kadastrale kosten en BTW per hypotheekdeel te boven gaan, zal het meerdere voor rekening komen van koper.
Ondanks dat de keus van de notaris in basis aan de koper is, zal aan verkoper niet meer dan de reële kosten in rekening worden gebracht.
Een clausule van dergelijke strekking heb ik ook in mijn contracten gezien. De bedragen kunnen per contract natuurlijk afwijken, maar het is logisch dat je je als verkoper behoed voor kosten die je zelf niet in de hand hebt, bijvoorbeeld omdat koper toevallig een vriendje heeft die notaris is en ff flink wil cashen (en onder de toonbank koper weer wat toeschuift). Ik weet eigenlijk niet waarom in beginsel de koper de keuze alleen mag maken, aangezien zowel koper als verkoper betrokken zijn bij de transactie die de notaris moet regelen, maar goed, zo is 't eenmaal geregeld.

There can be only fun

• coazter
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:35:

Dit gaat specifiek over de notariskosten voor de verkoper. Die kosten zijn vele malen lager dan de kosten voor de koper. Dat gaat slechts over doorhalings/royementskosten, dat kan nooit veel meer zijn dan zo'n 200 euro per door te halen inschrijving. Boven de 300 zoals hier genoemd betaal je echt schandalig (te) veel, vandaar deze clausule.

[ Voor 4% gewijzigd door coazter op 30-03-2022 16:41 ]

• beyazz06
  • Niet online
secret17 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Een clausule van dergelijke strekking heb ik ook in mijn contracten gezien. De bedragen kunnen per contract natuurlijk afwijken, maar het is logisch dat je je als verkoper behoed voor kosten die je zelf niet in de hand hebt, bijvoorbeeld omdat koper toevallig een vriendje heeft die notaris is en ff flink wil cashen (en onder de toonbank koper weer wat toeschuift). Ik weet eigenlijk niet waarom in beginsel de koper de keuze alleen mag maken, aangezien zowel koper als verkoper betrokken zijn bij de transactie die de notaris moet regelen, maar goed, zo is 't eenmaal geregeld.
coazter schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Dit gaat specifiek over de notariskosten voor de verkoper. Die kosten zijn vele malen lager dan de kosten voor de koper. Dat gaat slechts over doorhalings/royementskosten, dat kan nooit veel meer zijn dan zo'n 200 euro per door te halen inschrijving. Boven de 300 zoals hier genoemd betaal je echt schandalig (te) veel, vandaar deze clausule.
Naja vind het allemaal zo vermoeiend.. Had dan gezegd dat je een clausule had, dan had ik daar ook op gelet tijdens mijn zoektocht naar een notaris.. Nu blijkt achteraf dat de Notaris die ik wilde selecteren de volle pond vraagt voor 'volmacht' a €302,50 :/

https://westportnotarisse...uw-levering-en-hypotheek/

Heb overigens geen idee welke van de werkzaamheden onder het doorhalen/royamentkosten zouden moeten vallen..

• nomar109
  • Laatst online: 20:59
Sorry, misschien net een klein beetje offtopic, maar bij een huis kopen hoort meestal ook dat je daadwerkelijk gaat verhuizen naar de nieuwe woning. Wij gaan binnenkort over naar ons nieuwe huis en kijken nu naar verhuisbedrijven. De offertes die we hebben opgevraagd lopen enorm uiteen, maar zijn vaak ook helemaal niet realistisch. En allemaal gaan ze ons natuurlijk uitstekend ontzorgen en zijn ze superbetrouwbaar.
Ik ben benieuwd, waar moeten we nou op letten? Zo goedkoop mogelijk kiezen lijkt me niet het verstandigst, maar het kan een enorme berg geld schelen. Wat zijn bijvoorbeeld de ervaringen met de zg 'studenten' -verhuizers en andere budgetsjouwers, die je zelf een inschatting laten maken van de hoeveelheid huisraad en dozen en je mee laten sjouwen?

• big bang
nomar109 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:47:
die je zelf een inschatting laten maken van de hoeveelheid huisraad en dozen en je mee laten sjouwen?
Ik denk dat je dat al heel snel onderschat. Praktisch iedereen die ik heb helpen verhuizen kwam dozen tekort.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
nomar109 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:47:
Wat zijn bijvoorbeeld de ervaringen met de zg 'studenten' -verhuizers en andere budgetsjouwers, die je zelf een inschatting laten maken van de hoeveelheid huisraad en dozen en je mee laten sjouwen?
Mijn ervaringen zijn eigenlijk best wel goed. Ik heb nu drie keer m'n huisraad laten verhuizen door een budgetpartij en ik was elke keer tevreden. Hoe het precies ging, wisselde een beetje.

Twee kwamen eerst even langs om zelf een inschatting te maken van de hoeveelheid werk, en spraken vervolgens een vaste prijs af. Dat beviel heel goed. Eentje leende zelfs nog dozen uit, heel handig (en scheelt ook weer in de kosten).

De ander was zo'n studentenverhuizer, met een tooltje op de website waar je invult hoeveel spullen je hebt, waar dan een schatting van de prijs uit komt.. Uiteindelijk rekenen ze gewoon het aantal gewerkte uren af, dus het kan hoger of lager uitvallen dan de inschatting. Ook hanteren ze een minimum aantal uur. Bij mij viel het toch best een stukje prijziger uit dan ik op basis van hun calculator dacht.

Dus als je een budgetoptie overweegt: kijk of je een vaste prijs kan afspreken, en lees vooraf even wat reviews.

• THM0
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:47:
[...]

[...]

Naja vind het allemaal zo vermoeiend.. Had dan gezegd dat je een clausule had, dan had ik daar ook op gelet tijdens mijn zoektocht naar een notaris.. Nu blijkt achteraf dat de Notaris die ik wilde selecteren de volle pond vraagt voor 'volmacht' a €302,50 :/

https://westportnotarisse...uw-levering-en-hypotheek/

Heb overigens geen idee welke van de werkzaamheden onder het doorhalen/royamentkosten zouden moeten vallen..
Hoe bedoel je ‘had dat dan gezegd ‘. Dat zie je toch in de koopovereenkomst staan?

• beyazz06
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Hoe bedoel je ‘had dat dan gezegd ‘. Dat zie je toch in de koopovereenkomst staan?
Voordat de koopovereenkomst wordt verstuurd, vraagt men naar de keuze van Notaris. Die geef je door, vervolgens krijg je dus het concept koopovereenkomst waarin de betreffende clausule staat.

Dus ja, had dat dan vooraf aangegeven.

• nomar109
SL104 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Mijn ervaringen zijn eigenlijk best wel goed. Ik heb nu drie keer m'n huisraad laten verhuizen door een budgetpartij en ik was elke keer tevreden. Hoe het precies ging, wisselde een beetje.

Twee kwamen eerst even langs om zelf een inschatting te maken van de hoeveelheid werk, en spraken vervolgens een vaste prijs af. Dat beviel heel goed. Eentje leende zelfs nog dozen uit, heel handig (en scheelt ook weer in de kosten).

De ander was zo'n studentenverhuizer, met een tooltje op de website waar je invult hoeveel spullen je hebt, waar dan een schatting van de prijs uit komt.. Uiteindelijk rekenen ze gewoon het aantal gewerkte uren af, dus het kan hoger of lager uitvallen dan de inschatting. Ook hanteren ze een minimum aantal uur. Bij mij viel het toch best een stukje prijziger uit dan ik op basis van hun calculator dacht.

Dus als je een budgetoptie overweegt: kijk of je een vaste prijs kan afspreken, en lees vooraf even wat reviews.
Dank! Ik ben er in ieder geval wel achter dat het inderdaad beter is om een vaste prijs vooraf te hebben. Dan is dat maar helder en word je niet geconfronteerd met een nacalculatie. Maar de andere kant is: mocht je bij het inpakken sterk zijn en afstand kunnen doen van veel spullen die je toch niet meer nodig hebt, dan word je daar niet voor 'beloond' met een lagere eindprijs als de hoeveelheid spullen minder bleek te zijn dan vooraf ingeschat.
Het prijsverschil tussen een ' a-merk verhuizer' en een 'studenten'verhuizer die ook vooraf langskomt en de dozen in bruikleen levert, is trouwens niet eens zo groot in onze ervaring, afgaand op de offertes. En wat ik hoorde van iemand die met een studentenverhuizer in zee was gegaan, was dat de 'studenten' buitenlandse contractarbeiders bleken te zijn, die hard werkten maar geen woord Nederlands of Engels konden spreken. Wat weer lastig communiceren was. Maar of dat vaker voorkomt is bij dit soort budgetverhuizers, dat weet ik niet.

• NiceBit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
sacaji schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:43:
Partner en ik gaan dus kopen, dus we moeten bij de bank een gezamelijk rekening openen. Nou leg ik een behoorlijk gespaarde bedrag in, en verdien ik 3x meer. Bij de hypotheekadviseur kan je dan ook een samenlevingscontract vragen dat bij uit elkaar gaan en verkoop, ik de ingelegde geld terug krijg (mits dit kan) en zelfs bij winst 70/30? Of moet dit bij de notaris die al gekozen is door de verkopende partij?
Ondertussen op het viva forum:

https://forum.viva.nl/gel...nnen/list_messages/488770

• nomar109
Whoow, wat gaan er veel alarmbellen af als ik dat verhaal lees.

• THM0
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:28:
[...]

Voordat de koopovereenkomst wordt verstuurd, vraagt men naar de keuze van Notaris. Die geef je door, vervolgens krijg je dus het concept koopovereenkomst waarin de betreffende clausule staat.

Dus ja, had dat dan vooraf aangegeven.
Ah zo. Ja ok maar dat had je dan toch kunnen laten aanpassen alvorens je tekent? Dus andere notariskeuze?
Het is wel echt een terechte clausule, anders kun je heel makkelijk je notariskosten overhevelen naar de verkoper die daar vervolgens niet zoveel aan kan doen.

• beyazz06
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:37:
[...]

Ah zo. Ja ok maar dat had je dan toch kunnen laten aanpassen alvorens je tekent? Dus andere notariskeuze?
Het is wel echt een terechte clausule, anders kun je heel makkelijk je notariskosten overhevelen naar de verkoper die daar vervolgens niet zoveel aan kan doen.
Ik heb nog niets getekend en kan dus nog van Notaris veranderen. Vandaar dat ik in mijn voorgaande bericht aangaf dat ik het zo vermoeiend vind.. O-) Nu zou ik dus weer rond moeten shoppen met specifiek dit onderdeel, maar ga eerst morgen bellen met de huidige notaris en vragen of ze de clausule kunnen evenaren zodat ik niet verder hoef te shoppen..

Het zou dus gemakkelijker geweest zijn als ik dit van te voren wist, dan had ik er directrekening mee gehouden..

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:45
What are the odds dat je dat vind.. Ben wel benieuwd naar zijn reactie/kant van het verhaal nu we de andere kant beter kennen.. *pakt vast wat popcorn*

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

iketot schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:33:
[...]

What are the odds dat je dat vind.. Ben wel benieuwd naar zijn reactie/kant van het verhaal nu we de andere kant beter kennen.. *pakt vast wat popcorn*
Waaruit maak je op dat dit om de partner van hem gaat? Denk je dat er nergens in Nederland iemand anders nadenkt over het kopen van een huis met een 70-30 split? ;) (daarnaast gaat het daar om een partner die het dubbele verdient, niet het driedubbele)

Dat Viva-geval lijkt er iig al over uit te zijn het huis toch 50-50 te verdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 30-03-2022 20:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• iketot
fsfikke schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Waaruit maak je op dat dit om de partner van hem gaat? Denk je dat er nergens in Nederland iemand anders nadenkt over het kopen van een huis met een 70-30 split? ;)

Dat Viva-geval lijkt er iig al over uit te zijn het huis toch 50-50 te verdelen.
Kan, maar zou wel heel toevallig zijn.. beide rond de zelfde periode hier over 'advies' inwinnen.. Maar je hebt gelijk, kan zomaar iemand anders zijn..

En lees nu inderdaad dat die Viva er al uit lijkt te komen met partner..

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:38
iketot schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Kan, maar zou wel heel toevallig zijn.. beide rond de zelfde periode hier over 'advies' inwinnen.. Maar je hebt gelijk, kan zomaar iemand anders zijn..

En lees nu inderdaad dat die Viva er al uit lijkt te komen met partner..
Lol, mijn vriendin zit zelf niet op forums uberhaubt, en werkt niet eens 36 uur. Grappig dat er zo een verhaal rondspeelt maar dat is niet bij ons. Mij ging het meer om dat, als ik bij wijze 100k eigen geld inleg in het kopen van de woning en zij 10k, bij uitelkaar gaan (denk het niet/hoop het niet) maar je weet het nooit he, ik wel zoveel mogelijk van het geld terug wil dat ik heb ingelegd als dit kan. Tevens verdien ik 3x haar salaris, is het dan zo onredelijk mijn gedachte?

• THM0
sacaji schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Lol, mijn vriendin zit zelf niet op forums uberhaubt, en werkt niet eens 36 uur. Grappig dat er zo een verhaal rondspeelt maar dat is niet bij ons. Mij ging het meer om dat, als ik bij wijze 100k eigen geld inleg in het kopen van de woning en zij 10k, bij uitelkaar gaan (denk het niet/hoop het niet) maar je weet het nooit he, ik wel zoveel mogelijk van het geld terug wil dat ik heb ingelegd als dit kan. Tevens verdien ik 3x haar salaris, is het dan zo onredelijk mijn gedachte?
Nee dat is helemaal niet raar maar daar zijn ook andere mogelijkheden voor dan spelen met de eigendomsverhouding, die allemaal hun eigen voors en tegens hebben.
De notaris kan je helpen de beste keuze te maken en dit vervolgens ook juridisch vastleggen.

• iketot
sacaji schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Dan is het duur puur toeval!

Zit ook in het zelfde schuitje, verdien redelijk wat meer, en hebben een hypotheek van 300K op een (2e hands) nieuwbouw van 345K (casco). De 45K extra + kk + afmaken van de woning heb ik ingebracht, en eigenlijk nooit over na gedacht dat ik dat stukje terug wil als we uit elkaar gaan..

Geld is maar geld.. en er zijn bij ons ook kinderen in het spel dus wil je wel dat de kinderen goed terecht komen..

Zijn ook beide 50/50 eigenaar, en leggen vaste lasten in naar ratio en zij zit wat meer thuis met de kinderen dan ik ivm werk. Als we uit elkaar gaan en verkopen splitten we de overwaarde gewoon en wordt er geen rekening gehouden met de extra kosten die ik in het begin had.. Wat me ook niet uit maakt want ik heb er al die jaren ook van genoten..

[ Voor 14% gewijzigd door iketot op 30-03-2022 21:25 ]

• eline07862
  • Laatst online: 19-09-2023
Ik meld me graag even om wat advies te vragen van wat meer ervaren huizenkopers. Ik ben alleenstaand ouder dus niet een heel groot netwerk van mensen die mee willen denken en de meesten om mij heen kopen met zijn tweeën of hebben gekocht in een hele andere markt.

Ik ben ooit begonnen als nog net geen tienermoeder in de bijstand en ik heb me de afgelopen jaren uit de naad gewerkt om hogerop te kunnen klimmen en flink te sparen. Op zich niet onverdienstelijk, ik ben inmiddels 34, breng bruto een jaarinkomen van ongeveer 80k binnen en heb een redelijke spaarpot. Ik woon al ruim acht jaar in een op zich prima huurwoning en betaal ongeveer 800 euro in de maand.

Zoals iedere koper momenteel al een behoorlijke tijd bezig met oriënteren en een aantal biedingen gedaan zonder succes. Tot van de week. Ik had een bod uitgebracht op een hoekwoning in een woonwijk van een middelgrote stad in Zuid-Holland met een vraagprijs van 375k. Vier slaapkamers, 250m2 eigen grond en twee redelijke huurcontracten met de gemeente zodat er in totaal ruim 400m2 tuin omheen zat. Ik heb 25k overboden. Ik hoorde er een tijdje niks van en ineens kreeg ik een telefoontje dat het bod was geaccepteerd.

In eerste instantie ben je dan hartstikke blij, maar niet veel later sloeg toch beetje de stress toe. Ik zag in de kadasterdata (had ik natuurlijk eerder moeten doen) dat de woning in januari 2020 nog voor 280k is verkocht. Mijn maandlasten zouden omhoog schieten met een kale hypotheek van ruim 1670 bruto en dat met de wetenschap dat je waarschijnlijk op de absolute top van de markt koopt. Ik zou ook mijn hele spaarpot moeten stukslaan op het huis ivm overbieden, kosten koper, etc.

En nu weet ik even niet wat ik moet doen en twijfel ik aan mijn bod; heb ik niet teveel met emotie geboden in plaats van meer gericht op wat het huis waard is en ben ik teveel meegegaan in de huizenkoorts? Een stijging van 280k naar 375k in twee jaar zonder grote verbouwing lijkt toch gekkenwerk en dan heb ik er nog eens 25k overheen geboden. WOZ is 3 ton. Ik wil graag een huis kopen maar wil voorkomen dat de tien jaar oudere versie van mij ontzettend spijt heeft van het kopen van een te duur huis met te hoge maandlasten. Bovendien zou ik graag ook later de gelegenheid willen hebben om minder uren te hoeven werken. Tegelijkertijd kan het ook gewoon een kwestie zijn van koudwatervrees, dat is mij ook niet vreemd.

Ik heb nog geen koopakte getekend en ik kan me nog bedenken, dus ben op zoek naar een beetje advies.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 16:56

Crazy D

I think we should take a look.

eline07862 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:26:
Ik meld me graag even om wat advies te vragen van wat meer ervaren huizenkopers. Ik ben alleenstaand ouder dus niet een heel groot netwerk van mensen die mee willen denken en de meesten om mij heen kopen met zijn tweeën of hebben gekocht in een hele andere markt.

Ik ben ooit begonnen als nog net geen tienermoeder in de bijstand en ik heb me de afgelopen jaren uit de naad gewerkt om hogerop te kunnen klimmen en flink te sparen. Op zich niet onverdienstelijk, ik ben inmiddels 34, breng bruto een jaarinkomen van ongeveer 80k binnen en heb een redelijke spaarpot. Ik woon al ruim acht jaar in een op zich prima huurwoning en betaal ongeveer 800 euro in de maand.

Zoals iedere koper momenteel al een behoorlijke tijd bezig met oriënteren en een aantal biedingen gedaan zonder succes. Tot van de week. Ik had een bod uitgebracht op een hoekwoning in een woonwijk van een middelgrote stad in Zuid-Holland met een vraagprijs van 375k. Vier slaapkamers, 250m2 eigen grond en twee redelijke huurcontracten met de gemeente zodat er in totaal ruim 400m2 tuin omheen zat. Ik heb 25k overboden. Ik hoorde er een tijdje niks van en ineens kreeg ik een telefoontje dat het bod was geaccepteerd.

In eerste instantie ben je dan hartstikke blij, maar niet veel later sloeg toch beetje de stress toe. Ik zag in de kadasterdata (had ik natuurlijk eerder moeten doen) dat de woning in januari 2020 nog voor 280k is verkocht. Mijn maandlasten zouden omhoog schieten met een kale hypotheek van ruim 1670 bruto en dat met de wetenschap dat je waarschijnlijk op de absolute top van de markt koopt. Ik zou ook mijn hele spaarpot moeten stukslaan op het huis ivm overbieden, kosten koper, etc.

En nu weet ik even niet wat ik moet doen en twijfel ik aan mijn bod; heb ik niet teveel met emotie geboden in plaats van meer gericht op wat het huis waard is en ben ik teveel meegegaan in de huizenkoorts? Een stijging van 280k naar 375k in twee jaar zonder grote verbouwing lijkt toch gekkenwerk en dan heb ik er nog eens 25k overheen geboden. WOZ is 3 ton. Ik wil graag een huis kopen maar wil voorkomen dat de tien jaar oudere versie van mij ontzettend spijt heeft van het kopen van een te duur huis met te hoge maandlasten. Bovendien zou ik graag ook later de gelegenheid willen hebben om minder uren te hoeven werken. Tegelijkertijd kan het ook gewoon een kwestie zijn van koudwatervrees, dat is mij ook niet vreemd.

Ik heb nog geen koopakte getekend en ik kan me nog bedenken, dus ben op zoek naar een beetje advies.
Ik weet niet hoe lang dat "tijdje" was maar als dat weken is en geen dagen, zou ik wel twijfelen. Dat betekent dat anderen een beter bod hebben gedaan, zijn ze daarmee in zee gegaan, maar dat ketste toch af. Of ze hebben zo weinig biedingen gekregen dat ze het even hebben laten duren. In beide gevallen reden om te twijfelen. Als het echt je droomhuis is, is het misschien een ander verhaal, maar anders zou ik het afketsen en kijken of het huis weer terug komt op de markt. En dan lager insteken.

Ik weet niet wat je maximale hypotheeklast is met je inkomen maar ik gok dat 1600 wel redelijk aan het maximale zit. Of je dat wilt, kan alleen jij bepalen. Persoonlijk zou ik dat alleen willen als je redelijk zeker bent dat je inkomen nog echt gaat stijgen de komende jaren. En, dat dit een inkomen is dat je ergens anders ook kunt verdienen. Met 2 x zoveel maandlasten dan je huidige huur, hogere gemeentebelastingen, reparaties aan je huis die je zelf moet betalen, kun je er wel vanuit gaan dat je makkelijk 3 x zoveel per maand moet rekenen als bij je huidige huurwoning. Dat betekent ook minder sparen.

Exact expert nodig?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

je wilde iets, het ging aan je neus voorbij. nu blijkt dat je geluk hebt: woning gekocht tegen jouw 1e bod, niet eens verder hoeven onderhandelen.
maar nu twijfel je terwijl je je aanvankelijk prima voelde bij de nieuw te verwachten vaste lasten. was het dan een misrekening?

het lijkt alsof de angst om teveel te hebben betaald (wat je bewust hebt gedaan om meer kans te maken) een grotere rol speelt dan het woongenot dat je verwacht en de voorspelbare maandlast die daar tegenover staat.
als je de woning koopt voor langdurig eigen gebruik dan speelt de risico factor van restschuld eigenlijk niet.

maar goed het is geen grote investering. als er bouwkundige issues zijn dan kan het een kat in de zak zijn. daarvoor heb je neem ik aan wel het voorbehoud van een bouwkundig rapport?

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 31-03-2022 08:38 ]

d:)b :henk d:)b

• beyazz06
  • Niet online

Wanneer ik je verhaal zo lees, vraag ik mij af waarom je wil kopen (afgezien van de standaard afwegingen). Met 800 euro aan huur betaal je niet de hoofdprijs, wanneer jeje bedenkt dat het plafond voor huursubsidie op 790 ligt (als ik het mij goed herinner).

Eigen woning betekent namelijk ook meer kosten, kosten die normaliter de woningoperatie bekostigd zal jij moeten betalen. Ofwel het is m.i. een berekening die je moet maken; wil je/kan je met alle extra kosten die er bij gaan komen mee leven? Dan zou je kunnen zeggen; ga ervoor. Moet je echter (veel) inleveren c.q. inkorten van je 'levensgenot' om de woning te kopen, zou je kunnen zeggen doe het niet.

Je kunt trouwens, ongeacht of je voor de woning wil gaan het beste langs een hypotheekadviseur gaan zodat je goed beeld krijgt in wat de maandelijks kosten gaan worden. Je zou hierbij ook kunnen denken aan een deel aflossingsvrij (max 50% van de waarde van de woning) waardoor je maandlasten weer omlaag gaan.

• Conget
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 10:31
Eigenlijk had je je maandlasten eerder al moeten weten, nog voor je een bod doe. Dit kan je redelijk zelf berekenen en of door de hypotheek adviseur laten berekenen.

Wat je moet afvragen is, is de reden dat je hog bod deed puur omdat je een huis wilt kopen, of was het huis echt zo goed bevallen dat jede bod bracht. Is het de eerste geval, dan moet je eerst een klein tijdje verder kijken of er nog huizen zijn die je binnen je biedprijs te koop is die je eigenlijk ook goed of beter bevalt.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27

Als ik dit soort verhalen lees bekruipt me soms het gevoel dat mensen langer nadenken over de aankoop/kosten/lasten van bv. een nieuwe telefoon dan een nieuwe woning..

Klinkt alsof je wat externe hulp kunt gebruiken; van een hypotheekadviseur voor je financieringsmogelijkheden + opties om de maandlasten lager te krijgen & een aankoopmakelaar die je kan adviseren over wat een reële prijs is. Dan is het een kwestie van niet teveel op anderen focussen (99% van de huizenbezitters heeft momenteel bizarre overwaarde dus laat je daardoor niet uit het veld slaan, en of anderen wel/niet zijn afgehaakt is irrelevant voor jou omdat je toch nooit zult achterhalen wat de beweegredenen zijn). Dan is de laatste stap niet 100% zekerheid zoeken en wat lef tonen en instappen als je een woning vindt die aan je wensen voldoet. Wat mij heeft geholpen is van tevoren vast wat harde eisen opschrijven om te voorkomen dat je verliefd wordt op een woning. Het blijft een enorme aankoop waarbij je altijd risico's loopt (op gebreken bv) en je pas achteraf weet of het een goed instapmoment was.

In dit geval komt het op mij over alsof je er in eerste instantie hartstikke blij was en lijkt het een beetje alsof je redenen zoekt om af te haken, om te voorkomen dat je een groot besluit moet nemen wat altijd spannend is (zeker als je alleenstaand bent). De enige echt relevante / nieuwe informatie zijn de hoge maandlasten (niet 1:1 te vergelijken met huurlasten omdat je ook aflost), je kunt vrij snel zelf uitrekenen of je die naar een acceptabel niveau kunt krijgen met bv. kortere rentevasteperiode/deels aflossingsvrij. En wat acceptabel is kun alleen jij bepalen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28

En nu weet ik even niet wat ik moet doen en twijfel ik aan mijn bod; heb ik niet teveel met emotie geboden in plaats van meer gericht op wat het huis waard is en ben ik teveel meegegaan in de huizenkoorts? Een stijging van 280k naar 375k in twee jaar zonder grote verbouwing lijkt toch gekkenwerk
Je twijfel is heel voorstelbaar en deskundig advies kan je daar goed bij helpen. Misschien heb je bij het begin van je zoektocht je financiën al in kaart laten brengen, maar doe dat dan nu nog eens door een financieel adviseur, concreet voor deze woning en in je huidige siutatie. Dat geeft je zekerheid over financiele haalbaarheid ervan.
Vervolgens probeer je bij jezelf de emoties wat uit te schakelen, door heel zakelijk de voor- en nadelen op een rij te zetten. Uit je beschrijving begrijp ik dat je erg gecharmeerd bent van de grote tuin. Die heb je nu dus waarschijnlijk niet en een hoekwoning ipv rijwoning is ook een enorm voordeel. Zet zulke voordelen (locatie, hoeveelheid kamers etc) op een rij en zet er letterlijk de nadelen tegenover. Wat weegt zwaarder voor je?
De prijs van het huis zelf zou ik laten rusten. Waarschijnlijk was het huis in 2013 nog veel minder waard. Maar zo zit de markt in elkaar. Huizen hier verkochten drie jaar geleden voor 3,5 ton en nu voor 6. Krankzinnig en inderdaad top van de markt, maar die stort niet zomaar in. Sterker nog, na de vorige crisis zijn huizenprijzen nog harder omhoog gegaan dan daarvoor. Ik zou dat daarom niet meewegen, of op zijn minst ook meewegen dat huizen alleen maar duurder worden. WOZ is ook bij jou volgend jaar 10-20 % hoger.

Dus maak het zakelijk en blijf je dan toch twijfelen? Dan niet doen. Neem dan tijd voor bezinning wat je wilt en wacht eventueel op een volgende kans.

• beyazz06
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Ik heb nog niets getekend en kan dus nog van Notaris veranderen. Vandaar dat ik in mijn voorgaande bericht aangaf dat ik het zo vermoeiend vind.. O-) Nu zou ik dus weer rond moeten shoppen met specifiek dit onderdeel, maar ga eerst morgen bellen met de huidige notaris en vragen of ze de clausule kunnen evenaren zodat ik niet verder hoef te shoppen..

Het zou dus gemakkelijker geweest zijn als ik dit van te voren wist, dan had ik er directrekening mee gehouden..
Zojuist met de Notaris gesproken; verkopers zouden geen notariële volmacht nodig hebben.. Enkel wellicht een onderhandse volmacht, en de bedragen daarvan zijn aanzienlijk minder (€90,-). Iemand die dit kan bevestigen danwel kan ontkrachten?

Ik moet zeggen dat deze notaris, ondanks niet de goedkoopste, wel het beste indruk bij mij heeft achtergelaten.

• nomar109
@eline07862
Eigenlijk doet het er niet zo toe of je teveel hebt betaald voor een huis, als het het huis van je dromen is. Je hebt het daardoor gekregen en dat wilde je toch? Dus daar zou ik niet te lang bij stil staan. In deze markt betaal je voor alle huizen veel te veel.
Maar vervolgens komt je hele financiële plaatje er wel heel anders uit te zien en als je het mij vraagt komt dit wel in een kritieke zone. Dat zou volgens mij ook al het geval geweest zijn als je de 25k niet had overboden (maar dan had je het huis waarschijnlijk niet gekregen). Het in een klap meer dan verdubbelen van de maandelijkse woonlasten, spaarvarken helemaal omgekeerd en er is een wens om minder te gaan werken... Ik denk dat je goed moet kijken naar de jaren die voor je liggen en je laten adviseren over het financiële stuk. En op basis daarvan de risico's in kaart brengen en beslissen of je dit door wil zetten of niet.

• eline07862
Conget schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:14:
Eigenlijk had je je maandlasten eerder al moeten weten, nog voor je een bod doe. Dit kan je redelijk zelf berekenen en of door de hypotheek adviseur laten berekenen.

Wat je moet afvragen is, is de reden dat je hog bod deed puur omdat je een huis wilt kopen, of was het huis echt zo goed bevallen dat jede bod bracht. Is het de eerste geval, dan moet je eerst een klein tijdje verder kijken of er nog huizen zijn die je binnen je biedprijs te koop is die je eigenlijk ook goed of beter bevalt.
Ik heb die een aantal maanden terug laten berekenen en dat was oke, de maximale hypotheek is 460k dus met 375 dacht ik dat dat allemaal best prima in de marge viel. Wat nu vooral het verschil maakt in de berekening van de maandlasten nu ten opzichte van eind volgend jaar is de stijgende rente.

Voordat ik begon met zoeken naar een woning heb ik een lijst gemaakt met wensen en eisen en deze woning voldoet aan allemaal, maar gezien de verkoopwaarde van twee jaar terug ben ik gewoon erg gaan twijfelen aan of ik niet teveel geld neerleg.

Dank voor alle adviezen tot nu toe in ieder geval, ik heb een afspraak staan met een adviseur die hopelijk wat kan helpen met deze beslissing.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik woon al ruim acht jaar in een op zich prima huurwoning en betaal ongeveer 800 euro in de maand.
Als je eigenlijk al prima woont, waarom wil je dan wel een huis kopen? Ik bedoel: dat is ook niet iets wat je op een toevallige vrijdagmiddag doet als je even niets te doen hebt. Heb je geen goede reden om er mee bezig te zijn?

Overigens, als je er van uit gaat dat de prijzen in het afgelopen 2 jaar gemiddeld met 30% zijn gestegen zit je bij een prijs van 280k van twee jaar geleden nu op 364k. Dan is een vraagprijs van 375k wellicht niet eens zo gek.

Je hebt natuurlijk wel meer geboden, maar in principe valt dat nog wel mee, denk ik. Of je het kan en wil betalen is natuurlijk iets anders, maar eerlijk gezegd vind ik dit wel een beetje laat om er over na te gaan denken. Het doet me ook denken aan een andere persoon in dit topic. Als die een winnend bod had gedaan was gelijk de gedachte dat 'ie te veel geboden moest hebben.

Denk er ook over na wat er gebeurd als je het niet doe, je nog een jaar bezig bent met zoeken en in de tussentijd de prijzen blijven stijgen. Zou je volgend jaar wel 415k voor dit huis betalen als de prijzen blijven stijgen?

De wetenschap dat het nu het hoogtepunt van de markt is bestaat immers niet. Als je dat wel echt zeker weet kan je inderdaad beter een jaartje of wat wachten en dan tegen een prikkie een huis kopen wat gedaald is in waarde.

Wellicht wil je nog dingen aanpassen of verbeteren, meer en beter isoleren, zonnepanelen leggen of wat dan ook. Dan is het natuurlijk niet handig als je daar geen geld meer voor over hebt omdat je alles hebt uitgegeven aan het huis zelf.

Hopelijk kan je adviseur je een goed advies geven of in ieder geval duidelijker maken wat je kan verwachten als je het huis toch koopt.

• Toke_gt
eline07862 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:29:
[...] maar gezien de verkoopwaarde van twee jaar terug ben ik gewoon erg gaan twijfelen aan of ik niet teveel geld neerleg.
Dan toch even een rekensommetje om je wat te ontstressen:
WOZ waarde is van januari 2021, 300.000
Stijging woningwaarde in 2021 (alg voor NL) 20%= 60.000, waarde dec 2021 dus 360.000
Bij gelijkblijvende stijging 3/12 van 20% van 360.000 = 18.000
Waarde nu volgens die berekening: 378.000

Op basis hiervan zie je dat je zeker niet ver boven de markt zit. De markt is gewoon duur, maar het is een illusie te denken dat je binnen een paar jaar een vergelijkbaar huis koopt voor een ton minder. Integendeel, de prijzen dalen waarschijnlijk niet of nauwelijks en de rente stijgt wel.
Vraag is dus echt terug te brengen tot ‘hoe graag wil je dit huis’ en ‘wat betekenen die maandelijkse lasten in de praktijk’. Laat het je goed voorrekenen en laat je hypotheekadviseur een hypotheek inrichten die echt bij jouw situatie past. Mij lijkt die ruim 1600 trouwens best veel voor 375K en het is ook bruto, dus reken het belastingvoordeel mee om een reëel beeld van je maandlasten te krijgen.

(Zie ook de prijsstijging afgelopen jaren in kaart gebracht door CBS)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjVLxJDeKxiqoM_RjuIoWWVv4Bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvYFTi8phOkXMK1dZCry2Mmy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 31-03-2022 11:12 . Reden: Tabel CBS toegevoegd ]

• eline07862
JeroenE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Als je eigenlijk al prima woont, waarom wil je dan wel een huis kopen? Ik bedoel: dat is ook niet iets wat je op een toevallige vrijdagmiddag doet als je even niets te doen hebt. Heb je geen goede reden om er mee bezig te zijn?
Voor een huurwoning is het vooral een oke woning vanwege de beperkte lasten. Als ik soms om mij heen hoor wat mensen moeten betalen voor een appartement, dan mag ik niet klagen met een kleine tussenwoning voor dat geld. Ik bedoel daar dus meer mee aan te geven dat er niet een soort acute haast is om te verhuizen gezien de woonlasten, als het niet lukt kan ik het hier best nog een tijdje uitzingen.

Tegelijkertijd is dit huis niet wat ik wil. De tuin is klein en er kunnen zo'n acht huishoudens meekijken als je in de tuin zit. Badkamer en keuken zijn echt ontzettend basic en de woning is vrij slecht geisoleerd. De elektra heeft kuren. De wens om te kopen komt ook voort uit eindelijk kunnen opbouwen naar iets wat van mij kan zijn, dat ik kan aanpassen, en uiteraard wil ik qua ruimte een stap omhoog maken.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@eline07862 Okido, maar dat valt bij mij dus niet onder de noemer "ik woon prima". Je hebt diverse zaken waar je je aan ergert en het enige voordeel dat je lijkt te hebben is dat het niet zo heel erg duur is.

Je kan natuurlijk in de huidige markt wel vergeten dat iets beters voor hetzelfde geld gaat krijgen.

Dus dan wordt de vraag ook: heb je er x bedrag extra voor over om van die 'problemen' af te komen. Aangezien je al aan het kijken ben, denk ik dat het antwoord wel "ja" zal zijn. Maar misschien moet je wel andere zaken (zoals minder gaan werken) op een langere termijn schuiven.

• coazter
beyazz06 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Zojuist met de Notaris gesproken; verkopers zouden geen notariële volmacht nodig hebben.. Enkel wellicht een onderhandse volmacht, en de bedragen daarvan zijn aanzienlijk minder (€90,-). Iemand die dit kan bevestigen danwel kan ontkrachten?

Ik moet zeggen dat deze notaris, ondanks niet de goedkoopste, wel het beste indruk bij mij heeft achtergelaten.
Over wat voor volmacht gaat dit? Ik heb bij verkoop de notaris gemachtigd om namens ons te tekenen, Moesten we wat documenten voor tekenen en een foto bijvoegen waarop we het documenten tekenden. Dit was een gratis dienst. Ik heb dat eerder eens laten doen voor -ik meen- € 15 per persoon. Die € 90 klinkt wel als heel veel, maar mogelijk gaat het om een andere volmacht.

• beyazz06
  • Niet online
coazter schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Over wat voor volmacht gaat dit? Ik heb bij verkoop de notaris gemachtigd om namens ons te tekenen, Moesten we wat documenten voor tekenen en een foto bijvoegen waarop we het documenten tekenden. Dit was een gratis dienst. Ik heb dat eerder eens laten doen voor -ik meen- € 15 per persoon. Die € 90 klinkt wel als heel veel, maar mogelijk gaat het om een andere volmacht.
In de koopovereenkomst staat:
Indien de koper heeft gekozen voor een notaris en de kosten voor een notariële volmacht een bedrag van € 181,50 inclusief BTW te boven gaan

De notaris berekent de volgende kostenpost voor de volgende diensten:
Opmaken onderhandse volmacht € 90,75
Opmaken notariële volmacht € 302,50

Maar volgens de Notaris zou een verkoper geen 'notariële volmacht' nodig hebben, behalve een onderhandse..

Ik heb verder geen idee of de verkopers überhaupt een volmacht nodig hebben.

• THM0
beyazz06 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:05:
[...]

In de koopovereenkomst staat:
Indien de koper heeft gekozen voor een notaris en de kosten voor een notariële volmacht een bedrag van € 181,50 inclusief BTW te boven gaan

De notaris berekent de volgende kostenpost voor de volgende diensten:
Opmaken onderhandse volmacht € 90,75
Opmaken notariële volmacht € 302,50

Maar volgens de Notaris zou een verkoper geen 'notariële volmacht' nodig hebben, behalve een onderhandse..

Ik heb verder geen idee of de verkopers überhaupt een volmacht nodig hebben.
Vanwege Covid hebben veel notarissen de afgelopen tijd de verkopers niet op kantoor ontvangen tijdens het tekenen van de leveringsakte. In plaats daarvan werd iemand van het notariskantoor gemachtigd om namens verkoper te tekenen. Hetzelfde gebeurt eigenlijk altijd al bij de hypotheekakte; daar komt de bank sowieso nooit voor langs.

Je moet je notaris even vragen of de verkopers, indien ze niet persoonlijk aanwezig mogen/willen zijn, af kunnen met een onderhandse volmacht. Volgens mij kan dat maar je notaris kan dat bevestigen.

Voor alle andere akten die je gaat tekenen heb je de verkopers niet nodig en zij zullen daarvoor dus ook geen machtiging hoeven af te geven. Ze krijgen nog wel wat kosten voor doorhalen van bestaande hypotheken etc.

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Stille meelezer hier, maar ik heb nu toch even jullie advies nodig. Het is eindelijk zover dat ik ook mee mag gaan doen met de huidige woningmarktgekte. Echter twijfel ik nog over één ding - wel of geen aankoopmakelaar. Ik heb hierover talloze dingen online gelezen, of het wel/niet zinvol is, maar ik ben er nog niet uit. Ik wil sowieso een aantal orientatiegesprekken voeren met een aantal makelaars hier in de regio, maar ik ben ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn situatie: budget 290.000 eur (voor kosten koper en een algemene buffer heb ik een apart spaarpot), op zoek naar een starterswoning/appartement in de regio Tilburg-Eindhoven. Ik ben sowieso van plan om het hele bedrag in een woning te stoppen (dus op alle woningen die me aanspreken meteen het eindbod van 290.000 maken). Dan zou je denken, dan heb ik toch geen aankoopmakelaar nodig gezien ik niet echt van plan ben om te onderhandelen (en met het papierwerk krijg ik hulp van mijn familie). Dus eigenlijk wil ik een aankoopmakelaar alleen voor de 'vroege toegang tot alle aangeboden woningen' zodat ik niet op funda.nl alleen maar al verkochte woningen zie. Maar...klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Is het vroege aanbod van een aankoopmakelaar echt zo groot dat het bijna onmisbaar is? En zeker in mijn prijscategorie/regio? Of als ik al een duidelijk beeld heb van wat ik wil bieden/inbrengen het toch weinig nut heeft? Gaan de verkoopmakelaars me toch alsnog passeren bij onderhandelingen of krijg ik wel een kans als iemand zonder aankoopmakelaar? Ik weet het, n=1, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Bedankt! :)

• Kurma
Morika schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
Stille meelezer hier, maar ik heb nu toch even jullie advies nodig. Het is eindelijk zover dat ik ook mee mag gaan doen met de huidige woningmarktgekte. Echter twijfel ik nog over één ding - wel of geen aankoopmakelaar. Ik heb hierover talloze dingen online gelezen, of het wel/niet zinvol is, maar ik ben er nog niet uit. Ik wil sowieso een aantal orientatiegesprekken voeren met een aantal makelaars hier in de regio, maar ik ben ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn situatie: budget 290.000 eur (voor kosten koper en een algemene buffer heb ik een apart spaarpot), op zoek naar een starterswoning/appartement in de regio Tilburg-Eindhoven. Ik ben sowieso van plan om het hele bedrag in een woning te stoppen (dus op alle woningen die me aanspreken meteen het eindbod van 290.000 maken). Dan zou je denken, dan heb ik toch geen aankoopmakelaar nodig gezien ik niet echt van plan ben om te onderhandelen (en met het papierwerk krijg ik hulp van mijn familie). Dus eigenlijk wil ik een aankoopmakelaar alleen voor de 'vroege toegang tot alle aangeboden woningen' zodat ik niet op funda.nl alleen maar al verkochte woningen zie. Maar...klopt dit? Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft? Is het vroege aanbod van een aankoopmakelaar echt zo groot dat het bijna onmisbaar is? En zeker in mijn prijscategorie/regio? Of als ik al een duidelijk beeld heb van wat ik wil bieden/inbrengen het toch weinig nut heeft? Gaan de verkoopmakelaars me toch alsnog passeren bij onderhandelingen of krijg ik wel een kans als iemand zonder aankoopmakelaar? Ik weet het, n=1, maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Bedankt! :)
Tegenwoordig is het zo dat er zo veel kijkers op een huis wat niet in de verkoop komt afkomen, dat de bezichtingsmomenten dus al vol zitten zodra het huis op Funda komt. Dus ja, dat is wel een voordeel van een aankoopmakelaar, die via hun systeem een nieuwe aanmelding meteen naar jou doormailt. Verder, als ik als verkoper twee gelijke biedingen zou krijgen, met als enige verschil dat de ene wel een aankoopmakelaar heeft, en de andere niet, zou ik toch kiezen voor de bieder mét aankoopmakelaar. Puur omdat dan de kans dat het een serial bidder is dan wat kleiner is.

• Toke_gt
Morika schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:37:
Stille meelezer hier, maar ik heb nu toch even jullie advies nodig. Het is eindelijk zover dat ik ook mee mag gaan doen met de huidige woningmarktgekte. Echter twijfel ik nog over één ding - wel of geen aankoopmakelaar.
Je zoekt in een populair gebied en dat maakt het best moeilijk om ertussen te komen, maar ook om je hoofd koel te houden. Een aankoopmakelaar kan je helpen een goed bod samen te stellen, wat niet per se de hoogste prijs hoeft te zijn, maar ook net de voorwaarden die deze verkoper aanspreken. Bijvoorbeeld dat jij als huurder niet afhankelijk bent van verkoop huidige woning, maar kunt aanpassen aan de gewenste opleverperiode.
Een makelaar heeft ook contact met andere makelaars, weet of er veel belangstelling is voor een woning, of de vraagprijs reëel is. Hij ziet bij bezichtiging dingen waar je zelf in al je enthousiasme niet op let en voorkomt ook dat je een bod van 290K biedt op een huis dat nog geen 220K waard is.
Ik zou het in jouw situatie dus zeker wel aanraden, denk niet dat je hier spijt van gaat krijgen.

Daarnaast denk ik dat het zinvol is om eerst zelf veel woningen te bekijken, om je een beeld te vormen van wat je aanspreekt. Regio Tilburg/Eindhoven is behoorlijk groot en er zijn locaties waar iedereen wil wonen en locaties waar niemand wil komen, dus goed om dat al voor jezelf helder te hebben. Datzelfde geldt voor type woning. Wat moet er in ieder geval zijn, wat vind je leuk in de woningen die je ziet en waar gruwel je van. Open keuken ja/nee, hoeveel slaapkamers, thuiswerkmogelijkheid, tuin/balkon/terras etc. Zo kun je gerichter toeslaan op het moment dat je een huis ziet dat aan je top5-eisenpakket voldoet.

• Morika
Kurma schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:47:
[...]

Tegenwoordig is het zo dat er zo veel kijkers op een huis wat niet in de verkoop komt afkomen, dat de bezichtingsmomenten dus al vol zitten zodra het huis op Funda komt. Dus ja, dat is wel een voordeel van een aankoopmakelaar, die via hun systeem een nieuwe aanmelding meteen naar jou doormailt. Verder, als ik als verkoper twee gelijke biedingen zou krijgen, met als enige verschil dat de ene wel een aankoopmakelaar heeft, en de andere niet, zou ik toch kiezen voor de bieder mét aankoopmakelaar. Puur omdat dan de kans dat het een serial bidder is dan wat kleiner is.
Dat is inderdaad mijn grootste zorg als particulier koper, dat ik gewoon zonder een aankoopmakelaar niet eens de kans krijg om te bieden/mee te doen.

• big bang
Morika schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:33:
[...]

Dat is inderdaad mijn grootste zorg als particulier koper, dat ik gewoon zonder een aankoopmakelaar niet eens de kans krijg om te bieden/mee te doen.
Probeer het gewoon eens even? Onze eerste bezichtiging ooit hebben we trouwens expres gedaan bij een huis waarvan we zeker wisten dat we het niet gingen kopen, gewoon zodat je niet de eerste keer aan het kijken bent hoe dat zo'n bezichtiging gaat EN tegelijkertijd nog probeert naar het huis te kijken.

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
[...]

Naar mijn ervaring (zoeken in omgeving Utrecht, Zeist, Soest ect) valt dit echt reuze mee. Wij kijken elke ochtend even op Funda en als er een leuke woning tussenzit bel ik meteen als het makelaarskantoor opengaat (dus half 9 of 9 uur). Tot nu toe altijd (denk inmiddels wel 10 keer) een bezichtiging kunnen inplannen. Twee keer zat het in eerste instantie vol maar kreeg ik een plekje via de reservelijst. Ook gewoon meerdere keren een bieding kunnen doen en voor mijn gevoel altijd serieus genomen. Ons grootste probleem is tot nu toe dat we worden 'verslagen' door mensen die zonder voorbehoud van financiering bieden, maarja dat probleem gaat een aankoopmakelaar helaas niet voor je verhelpen.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-11 10:47
Wij hebben het wel met aankoopmakelaar gedaan, maar regelde bezichtingen zelf wanneer ze op Funda kwamen. Dus dat lukt ook zonder, met bieden helpt het blijkbaar wel. Ons bod werd geaccepteerd, terwijl er een hoger bod was van een partij zonder aankoopmakelaar. Verkoopmakelaar polste bij onze makelaar hoe realistisch het was dat we de financiering rond gingen krijgen en kon dat dus niet doen bij hoogste bieder die ook met beperkte financieringsvoorbehoud had geboden. Hij heeft de verkopers aangeraden om op ons bod in te gaan ipv het hoogste zonder aankoopmakelaar. Wederom N=1, maar iets om rekening mee te houden.

• amboly
[...]

Volgens onze makelaar is dat verhaal over dat er zoveel onderhands verkocht wordt voordat het op Funda komt 1 groot broodje aap. Er zijn wel andere goede redenen voor een aankoopmakelaar naar mijn mening.

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Wanneer jeje via makelaarsland, websites van makelaars je als woning zoekende inschrijft krijg je voordat de woningen op funda terecht komen een bericht.

Afgelopen tijd (ongeveer 1 jaar lang) hebben wij dit zo gedaan en niet 1 keer achter het net gevist. Heb altijd een bezichtiging kunnen inplannen.

Ook is het zo dat wanneer je dezelfde makelaar vaker tegenkomt, hij/zij je al kan informeren over hun woning aanbod. Zo hebben wij eigenlijk onze toekomstige woning gekocht. De verkopende makelaar hadden wij inmiddels vaker gesproken en gaf tijdens een bezichtiging aan dat deze woning binnenkort op hun website te koop zou komen. İk zou dus zeggen dat een aankoopmakelaar niet noodzakelijk is.

Wat wel van belang is te weten wat je te besteden hebt en dan niet in de zin van max. hypotheek maar max. maandlastem die je kwijt wil. De rentes stijgen immers, waarbij eenzelfde hypotheek qua maandlasten hoger kunnen uitvallen dan voorheen. Een idee zou dan ook kunnen zijn dat je dit in je voorbehoud meeneemt.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
amboly schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:59:
[...]

Volgens onze makelaar is dat verhaal over dat er zoveel onderhands verkocht wordt voordat het op Funda komt 1 groot broodje aap. Er zijn wel andere goede redenen voor een aankoopmakelaar naar mijn mening.
Tja, en mijn huidige woning zat al vol qua bezichtigingen toen ie op Funda kwam... omdat je via het makelaarsportaal al kon inschrijven. Dus ik zou het geen broodje aap noemen.

I have stability. The ability to stab.

• Bombvis
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
jouwheld schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:05:
Wij hebben het wel met aankoopmakelaar gedaan, maar regelde bezichtingen zelf wanneer ze op Funda kwamen. Dus dat lukt ook zonder, met bieden helpt het blijkbaar wel. Ons bod werd geaccepteerd, terwijl er een hoger bod was van een partij zonder aankoopmakelaar. Verkoopmakelaar polste bij onze makelaar hoe realistisch het was dat we de financiering rond gingen krijgen en kon dat dus niet doen bij hoogste bieder die ook met beperkte financieringsvoorbehoud had geboden. Hij heeft de verkopers aangeraden om op ons bod in te gaan ipv het hoogste zonder aankoopmakelaar. Wederom N=1, maar iets om rekening mee te houden.
Waarom kan de verkoopmakelaar geen contact met de mensen direct opnemen dan? Vind het nogal een vreemde reden eerlijk gezegd.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14
Bombvis schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:15:
[...]
Waarom kan de verkoopmakelaar geen contact met de mensen direct opnemen dan? Vind het nogal een vreemde reden eerlijk gezegd.
Is heel normaal hoor. Sommige mensen weten nog niet of ze de financiering rondkrijgen en moeten bijvoorbeeld wachten op reactie hypotheekverstrekker. Vandaar beperkte financieringsvoorbehoud. Sommige mensen willen gewoon de woning nu z.s.m. weg hebben.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35
Monkeydancer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:19:
[...]

Is heel normaal hoor. Sommige mensen weten nog niet of ze de financiering rondkrijgen en moeten bijvoorbeeld wachten op reactie hypotheekverstrekker. Vandaar beperkte financieringsvoorbehoud. Sommige mensen willen gewoon de woning nu z.s.m. weg hebben.
Een afgeketste verkoop omdat iemand de financiering niet rond kreeg is ook lastig voor de verkoper.
Mijn huidige woning was ook onder voorbehoud verkocht. Maar de financiering ging niet door. En toen hij weer terug om de markt kwam was er bijna geen interesse meer. Ik heb uiteindelijk 15% minder betaald dan het eerste geaccepteerde bod.

TheS4ndm4n#1919

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:27
Bombvis schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:15:
[...]
Omdat iedereen wel kan beweren dat hij/zij de financiëring rond kan krijgen terwijl het in de praktijk neerkomt op internet berekenen wat men maximaal kan lenen.

Een serieuze aankoopmakelaar wil graag dat je vantevoren al een oriëntatie gesprek hebt gedaan met een hypotheekverstrekker. Dan is er natuurlijk nog steeds de kans dat iets niet rond komt maar die is dan veel minder. Plus als blijkt dat het later toch niet lukt dan komt de aankoopmakelaar niet in een goede situatie tov collega makelaarskantoren terecht.

Een niet verkocht huis betekend voor de verkoper ook extra kosten voor opnieuw in de markt zetten of langer doorlopen van overbruggingshypotheek.

• Morika
Bedankt voor de info, het geeft wel moed!

• Bombvis
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:51:
[...]

Omdat iedereen wel kan beweren dat hij/zij de financiëring rond kan krijgen terwijl het in de praktijk neerkomt op internet berekenen wat men maximaal kan lenen.

Een serieuze aankoopmakelaar wil graag dat je vantevoren al een oriëntatie gesprek hebt gedaan met een hypotheekverstrekker. Dan is er natuurlijk nog steeds de kans dat iets niet rond komt maar die is dan veel minder. Plus als blijkt dat het later toch niet lukt dan komt de aankoopmakelaar niet in een goede situatie tov collega makelaarskantoren terecht.

Een niet verkocht huis betekend voor de verkoper ook extra kosten voor opnieuw in de markt zetten of langer doorlopen van overbruggingshypotheek.
En hoe is dat verhaal anders met een verkoopmakelaar dan? Dat is gewoon vertrouwen in de verkopers, dat staat los van een verkoopmakelaar imo

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:27
Bombvis schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:23:
[...]

En hoe is dat verhaal anders met een verkoopmakelaar dan? Dat is gewoon vertrouwen in de verkopers, dat staat los van een verkoopmakelaar imo
Zelfde laken en pak.
Een verkoopmakelaar schakel je ook in zodat je niet de rompslomp omtrend het verkopen van een huis hebt.
Daar geef je ook aan of je voor het maximale bod wil gaan of een goed bod met minder risico.

Voor de laatste categorie komt de aankoopmakelaar aan bod welke wel gevraagd wordt naar de betrouwbaarheid van de bieding. Daar wil de aankoopmakelaar echt niet op nat gaan. En die heeft dat allang al nagevraagd bij de hypotheekverstrekker. Dus verificatie kan zo plaatsvinden.

Dan de bieder zonder aankoopmakelaar. Ga je die in een markt met genoeg bieders vragen naar zijn onderbouwing en welke hypotheekverstrekker er gebeld kan worden? Natuurlijk niet, dat kost teveel tijd dus op naar de volgende.

• amboly
Bombvis schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:23:
[...]

Mijn aankoopmakelaar vroeg gewoon heel bot, maar wel terecht, of ik de samenvatting van het hypotheekgesprek even kon forwarden.

Bij makelaars onder elkaar is het gewoon echt heel erg kut als er een deal niet doorgaat vanwege de financiën, zo'n makelaar wordt nooit meer wat gegund.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
D-dark schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:19:
[...]

Voor de laatste categorie komt de aankoopmakelaar aan bod welke wel gevraagd wordt naar de betrouwbaarheid van de bieding. Daar wil de aankoopmakelaar echt niet op nat gaan. En die heeft dat allang al nagevraagd bij de hypotheekverstrekker. Dus verificatie kan zo plaatsvinden.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Gezien de wetgeving en het eigen privacyreglement mag een hypotheekaanbieder geen gegevens delen met een makelaar.
Als je een aankoopmakelaar inhuurt, kun je natuurlijk wel zelf je gegevens met hem delen.
Pagina: 1 ... 248 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7