Als je eigenlijk al prima woont, waarom wil je dan wel een huis kopen? Ik bedoel: dat is ook niet iets wat je op een toevallige vrijdagmiddag doet als je even niets te doen hebt. Heb je geen goede reden om er mee bezig te zijn?
Overigens, als je er van uit gaat dat de prijzen in het afgelopen 2 jaar gemiddeld met 30% zijn gestegen zit je bij een prijs van 280k van twee jaar geleden nu op 364k. Dan is een vraagprijs van 375k wellicht niet eens zo gek.
Je hebt natuurlijk wel meer geboden, maar in principe valt dat nog wel mee, denk ik. Of je het kan en wil betalen is natuurlijk iets anders, maar eerlijk gezegd vind ik dit wel een beetje laat om er over na te gaan denken. Het doet me ook denken aan een andere persoon in dit topic. Als die een winnend bod had gedaan was gelijk de gedachte dat 'ie te veel geboden moest hebben.
Denk er ook over na wat er gebeurd als je het niet doe, je nog een jaar bezig bent met zoeken en in de tussentijd de prijzen blijven stijgen. Zou je volgend jaar wel 415k voor dit huis betalen als de prijzen blijven stijgen?
De wetenschap dat het nu het hoogtepunt van de markt is bestaat immers niet. Als je dat wel echt zeker weet kan je inderdaad beter een jaartje of wat wachten en dan tegen een prikkie een huis kopen wat gedaald is in waarde.
Wellicht wil je nog dingen aanpassen of verbeteren, meer en beter isoleren, zonnepanelen leggen of wat dan ook. Dan is het natuurlijk niet handig als je daar geen geld meer voor over hebt omdat je alles hebt uitgegeven aan het huis zelf.
Hopelijk kan je adviseur je een goed advies geven of in ieder geval duidelijker maken wat je kan verwachten als je het huis toch koopt.