MaStar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:25:
[...]
Je moet ook iets meer uitzoomen:
Sinds
1995 is de gemiddelde koopprijs voor een huis in Nederland
vier keer over de kop gegaan. Je moet dus niet denken dat de bubbel alleen van de laatste jaren is
En vanaf 2015 gemiddeld zo'n 55% gestegen. Het is dus echt niet zo dat iedereen ineens onderwater komt te staan. Nonsense...
Tja, 1995 is ook bijna een volledige hypotheekcyclus geleden. Het modale inkomen in die tijd was toen ook grofweg de helft van wat het nu is. Sinds 1995 hebben we globaal gezien enkel rentedaling gekend, tot nu een historisch laag bizar niveau.
Terwijl je nu juist ziet dat het modale inkomen maar zeer minimaal stijgt. De correlatie met de geldhoeveelheid in de wereld, en de lage rentes, lijkt misschien wel bepalender voor de huidige prijzen, dan de inkomens.
Ik zou dus nog even een heel stukkie verder uitzoomen. Want wát als het aantal werkenden, en daarmee de productie, op termijn opeens zou afnemen? Zeker als het gespaarde vermogen van de oudere klasse verdampt door inflatie, terwijl zorgkosten hard omhoog gaan. Wie gaat hun vangnet financieren?
Wat als de rente zó laag staat dat de inflatie uit de pan rijst en de rentes toch weer een keertje omhoog moeten? Hoe verliep de laatste energiecrisis (oliecrisis), ergo terugkijkend naar de huizenprijzen in de jaren 80? Hoe presteerde de wereldeconomie vlak de vorige Westerse pandemie (iets met roaring twenties en de daarop volgende decennia)?
Het valt me op dat je in veel woningmarkttopics blijft benadrukken hoe prijzen bijna gegarandeerd alleen maar omhoog kunnen

evenals een paar pagina's terug, waarin je de discussie aan ging wat 'duur' is

Begrijp me goed, ik ben het helemaal niet per se met je oneens. En ik ga zeker niet stellen dat het binnenkort allemaal om gaat slaan. In mijn ogen valt of staat dat volledig bij de visie van centrale banken op hun monetair beleid - iets waar ik me overigens al een jaar of 5 ontzettend aan irriteer, het is een gigantische aanjager van ongelijkheid.
Het enige wat ik wil zeggen is, wees nou niet te selectief met het cherrypicken van cijfers over beperkte periodes. Laat mensen vooral in hun eigen bubbels denken en probeer een beetje een gebalanceerde mening te geven. Ik heb volgens mij ook wel vaker wat gezegd over het aanwakkeren van FOMO.
Plus een stukje confirmation bias. Als een aandeel 20% stijgt jaar op jaar, dan ga je denken 'zie je wel!' en stijgt je vertrouwen. Terwijl het eigenlijk zo is dat hoe hoger je in stapt, hoe kleiner de kans wordt dat het nog verder stijgt. Ik blijf er van overtuigd dat dat tot zekere hoogte ook voor huizenprijzen geldt.