Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 247 ... 371 Laatste
Acties:

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
amboly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Tja, dat van referentiekader klopt. Maar het gaat hier om een wederopbouwhuis van zeer lage bouwkwaliteit tegen een vraagprijs die 20% hoger ligt dan gemiddeld in de goede wijken van Den Haag.
Locatie, locatie, locatie ;) Dichtbij de zee, is prijs omhoog. En grote oprijlaan etc. etc.
Zo werkt dat. Kijk over 6 maanden maar in het Kadaster voor welke prijs die verkocht is. Dat is de marktwaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:29 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-04 09:13

ViezeVis

Sample Text

amboly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:24:
[...]

Tja, dat van referentiekader klopt. Maar het gaat hier om een wederopbouwhuis van zeer lage bouwkwaliteit tegen een vraagprijs die 20% hoger ligt dan gemiddeld in de goede wijken van Den Haag.
@THM0 @MaStar Mijn 'onder water staan' kreet is niet alleen gebaseerd op basis van de koopsom, maar ook wat @amboly zegt. Het is gewoon een hoop geld voor wat je krijgt. Het is natuurlijk ook de bril waar je doorheen kijkt, maar ik kan begrijpen dat mensen uit de randstad trekken om maar meer waar voor je geld te krijgen.

Financieel hoef je niet perse onder water te staan, maar voor de ruimte, luxe en prijs-kwaliteitverhouding hoef je het niet te doen vind ik. Doet niets af van dat jullie gelijk hebben, het is eenmaal duurder wonen in deze regio's en het is ook sterk afhankelijk hoe de financiële inbreng is.

Als starter is het misschien leuk wonen, maar vind het een hoop geld ondanks dat de waarde van huizen dit jaar lijken te stijgen (al verwachten makelaars toch een stabilisatie).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• MaStar
ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:36:
[...]

@THM0 @MaStar Mijn 'onder water staan' kreet is niet alleen gebaseerd op basis van de koopsom, maar ook wat @amboly zegt. Het is gewoon een hoop geld voor wat je krijgt. Je kijkt toch niet alleen naar Het is natuurlijk ook de bril waar je doorheen kijkt, maar ik kan begrijpen dat mensen uit de randstad trekken om maar meer waar voor je geld te krijgen.
Zie boven dikgedrukt, dit is natuurlijk zeer subjectief. Hoezo is het 'veel geld voor wat je krijgt'? ruimte, luxe en prijs-kwaliteitverhouding

Denk ook aan aspecten als: werkgelegenheid, reistijd, eetgelegenheden, strand, het type mens, atmosfeer, de (hippe) voorzieningen. Wat is dan 'een hoop geld'? Alles hangt samen met de locatie.

Ik zou voor geen goud in Drenthe willen wonen ondanks de lage huizenprijzen. Dan vind ik het in Amsterdam echt het geld waard en niet 'een hoop geld'. Wat is überhaupt nog de waarde van geld, als je ziet hoe de inflatie toeneemt. Wat is veel, en wat is weinig? En dan heb ik het nog niet over de hypotheekrente, die nog historisch laag staat.

Je kan het ook anders zien: misschien is het in het Oosten juist wel zeer weinig geld voor wat je krijgt en is het in de Randstad 'normaal'. Kortom - wat is de echte waarde?

[ Voor 28% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:44 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:18:
[...]

Maar jij kijkt met een bepaalde bril en vanuit je eigen kader, dat is bij een ieder dus zeer subjectief. Zie mijn voorbeeld hierboven van mijn familie uit het oosten. Ik kijk naar dit huis en zie op basis van de prijs per m2 een hele prima prijs: € 6.319. Lager dan de Randstad, omgeving Amsterdam, Zeist en Utrecht.

Kijk even naar de ligging - vlakbij de Duinen, de zee, natuur, oprit van 12 meter. En dat voor 'maar' 6319 per m2. Zie de huizen daarboven, daar betaal je echt veel en veel meer voor, ook die in Zeist, zit je al op 7500 per m2.

En ook de vraagprijzen verschillen. Weet jij de marktwaarde? Daar gaat het om. Dan moet je echt wel die regio goed kennen en ook weten waar huizen voor verkocht worden. Anders kan je dit lastig zeggen.

Anyway: OT.
Uhm dat huis is met erfpacht.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Zie boven dikgedrukt, dit is natuurlijk zeer subjectief. Hoezo is het 'veel geld voor wat je krijgt'? In die regio krijg je misschien ook meer, dan in het Oosten. Waar je dus voor betaald. Sommige afschuwen het in de randstad, sommige vinden het heerlijk, levendigheid. Denk ook aan aspecten als: werkgelegenheid, eetgelegenheden, strand, het type mens. Wat is dan 'een hoop geld'. Alles hangt samen met de locatie.

Je kan het ook anders zien: misschien is het in het Oosten juist wel zeer weinig geld voor wat je krijgt. Kortom - wat is de echte waarde?
We zitten wat dat betreft wel op één lijn hoor :*) . "Goedkoop" in de randstad is "duur" in het oosten. Laten we alleen niet vergeten dat een groot deel van de Nederlanders toch onder modaal verdient. Dan is en blijft kopen in de Randstad (edit: als starter) geen pretje. Materialistisch gezien, in vergelijking met het noorden, oosten of zuiden van Nederland, vind ik de randstad wel behoorlijk buiten proportioneel. En ja, dat is een eigen mening vanuit mijn eigen boeren bril }:O :+

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Sport_Life schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Uhm dat huis is met erfpacht.
Is dat erg? Erfpachten worden bij de verkoop van een woning vaak wel afgekocht door de verkopers als ik mij niet vergis.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Is dat erg? Erfpachten worden bij de verkoop van een woning vaak wel afgekocht door de verkopers als ik mij niet vergis.
Dan komt er nog een grondprijs van 200-300k bovenop. Nadeel van erfpacht is dat het na afloop van een bepaalde periode verhoogd kan worden. In dit geval is het eeuwigdurend heruitgegeven , maar ik vermoed dat er wel een of andere indexatieclausule aan verbonden zit.
Erfpacht eeuwigdurend heruitgegeven € 918,50 per jaar;

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Sport_Life schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Dan komt er nog een grondprijs van 200-300k bovenop. Nadeel van erfpacht is dat het na afloop van een bepaalde periode verhoogd kan worden. In dit geval is het eeuwigdurend heruitgegeven , maar ik vermoed dat er wel een of andere indexatieclausule aan verbonden zit.

[...]
Als het huis inderdaad ook onder erfpacht verkocht wordt, dan zit je vast aan die zgn canons. Gelukkig in ons geval wordt dit huis als eigendom overgedragen. Vermoedelijk krijgt de bewoner dan nog een afrekening van de grond indd.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Koekfabriek schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Oh op die manier. Ze willen er teveel voor hebben. Dan laat je ze het toch lekker meenemen, mogelijk komt er dan toch nog een lagere prijs uit. Neem aan dat het nieuwe huis van de verkopers een fornuis heeft (is toch vrij standaard). Probeerde verkoper bij ons ook keer met de gordijnen die ter overname waren. Vonden we te duur dus neem maar mee, toen kon het voor een vriendenprijsje weg ;) .
Verkopers hebben nieuwbouw gekocht, zullen dus een nieuwe keuken krijgen.
Sport_Life schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:15:
[...]
Kun je er meteen inductie inzetten :). Ik zou nu echt nooit 2-3k investeren in een fornuis (ervan uitgaande dat het gas is).
Het is inductie 😬
Toke_gt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:27:
[...]
Dat kan toch prima? Ja, we gaan akkoord, maar inclusief het fornuis.
Dus, gewoon proberen.
Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:36:
[...]
Althans, is je bod nu definitief of nog niet? Want anders kan je het er misschien idd nog bij op gooien. "Dan hebben we een akkoord inclusief de huidige koelkast + fornuis" :P
Bod is idd nog niet definitief.

İnmiddels al wel weer contact gehad met de verkoopmakelaar en die met de verkoper. Verkoper is bereid fornuis achter te laten, problem solved :+

Overigens wat betreft de m2 discussie, ik kom nu ongeveer uit op €4.700 per m2..

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:54:
[...]
İnmiddels al wel weer contact gehad met de verkoopmakelaar en die met de verkoper. Verkoper is bereid fornuis achter te laten, problem solved :+.
Mooi! Toch leuk dat het pressen van de makelaar uiteindelijk een per saldo lager bod (immers niet de opbrengst van het fornuis) oplevert. Daar zou ik heel erg mee in mijn nopjes kunnen zijn. (Ook al ging ik dat fornuis later verpatsen op marktplaats).

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:57
amboly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:15:
[...]

Dan vind ik dit rijtjeshuis (weliswaar hoek) ik wel echt het beste voorbeeld van overpriced:

Huis in Den Haag gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...aan-van-meerdervoort-983/
Location, location, location :)

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:57
Sport_Life schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Het is zeker geen top wijk in Den Haag.

@amboly heeft een appartement te koop staan in een veel betere wijk.
Volgens mij is het een prima wijk, maar inderdaad niet de echte top. Uiteraard ook afhankelijk van wat je zoekt/wenst. Qua echte top zou ik, in DH, Vogelwijk zeggen, maar ik hou van rust. Zoek je wat meer reuring dan Statenkwartier. Zoek je wat meer ambassades om je heen dan Zorgvliet/van Stolkpark :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

migchiell schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Volgens mij is het een prima wijk, maar inderdaad niet de echte top. Uiteraard ook afhankelijk van wat je zoekt/wenst. Qua echte top zou ik, in DH, Vogelwijk zeggen, maar ik hou van rust. Zoek je wat meer reuring dan Statenkwartier. Zoek je wat meer ambassades om je heen dan Zorgvliet/van Stolkpark :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-04 07:14
coazter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]

Dat is hard gegaan. Ik ben jaren geleden verhuisd van Harderwijk naar Apeldoorn en leefde eigenlijk in de veronderstelling dat de prijzen elkaar niet zoveel ontliepen. Daar ga ik heel snel op terugkomen, dit lijken wel Randstad prijzen, bijna 500k voor een tussenwoning.
Het slaat echt nergens meer op.

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:59:
[...]

Mooi! Toch leuk dat het pressen van de makelaar uiteindelijk een per saldo lager bod (immers niet de opbrengst van het fornuis) oplevert. Daar zou ik heel erg mee in mijn nopjes kunnen zijn. (Ook al ging ik dat fornuis later verpatsen op marktplaats).
Wij zijn ook zeer content! Vooral als je ziet dat de woningen die hier(in dezelfde wijk) op de markt komen een nog hoger vraagprijs hebben.

Wel heb ik het gevoel, dat iig in deze buurt, de top is bereikt. Wij hadden namelijk totaal niet verwacht dat onze bod geaccepteerd zou worden, vooral niet nadat de verkoopmakelaar tot twee keer toe aandrong een 2e hogere bod neer te leggen.

Zit trouwens nog wel een beetje met de opleverdatum. Verkopers gaan dus naar nieuwbouw, prognose van oplevering is juli. Ze willen 2 maanden voor verbouwing, wat 3 maanden wordt met bouwvakantie en denken oktober / november te kunnen opleveren. İn het contract willen ze echter als harde deadline 1 dec. opnemen. İk snap dat ze safe willen spelen, maar dit lijkt mij wel erg ruim genomen? Plus ik heb dalijk hetzelfde bij de verkoop van mijn eigen woning..

[ Voor 23% gewijzigd door beyazz06 op 24-03-2022 23:42 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:06:
Een verkoopmakelaar mag toch helemaal niet aansturen op een bepaalde bied strategie of uitwijden over ingezonden biedingen?
Dat mag wel, er zijn helemaal geen regels over hoe een onderhandeling moet gaan. Bij de NVM hebben ze wel wat extra regeltjes, die er op neer komen dat het voor iedereen duidelijk moet zijn als er meerdere partijen tegelijk bezig zijn met onderhandelen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze zich niet aan dingen hoeven te houden die er wel beloofd zijn. Dus als de makelaar afspreekt dat jouw bod niet aan anderen doorgegeven wordt dan mag dat dus niet gedaan worden.

Het grote probleem is natuurlijk wel dit bijna niet te handhaven is. Zelfs als je weet dat een makelaar tegen een andere partij heeft gezegd dat er een bod van x ligt dan weet je (in de huidige markt) niet eens zeker of dat wel jouw bod is. Zelfs als je dat wel weet, wat ga je er dan tegen doen?

Let op, ik zeg niet dat dit goed is. Maar wel iets om rekening mee te houden. Een verkoper kan ook op ieder moment besluiten om de verkoopprocedure aan te passen. Er is ook geen regelgeving die een verkoper verplicht om te verkopen als er eenmaal een spreekwoordelijk te koop bord in de tuin is gezet.
Als ik nog een belletje krijg over die woning van maandag omdat de eerste koper afhaakt zou ik zeggen: eerder bod is verlopen, ik bied de vraagprijs met voorbehoud graag of niet. Het blijft een prima locatie maar wel een kluswoning die op de schop kan.
Ik snap je sentiment wel, maar als je met dat bod wel had "gewonnen" was je dan niet blij geweest?

Een verkoper in het harnas jagen schiet ook niet op, daar krijg je geen huis door.

Ik begrijp wel dat je niet per se een ander huis hoeft. Maar je bent natuurlijk ook niet zo maar op zoek. Als je nu al prima woont kan je beter niet op zoek gaan naar een ander huis want dat is een frustrerende zoektocht tegenwoordig.
beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:35:
Zit trouwens nog wel een beetje met de opleverdatum.
Ik vind het lastig zeggen. Twee maanden extra op een verbouwing van 2 maanden lijkt wel veel, maar het is nu lastig om aan materialen en mensen te komen (hebben ze dat al in kannen en kruiken?) en ondanks de afschaffing van de corona maatregelen zijn er nog steeds mensen die ziek worden.
Plus ik heb dalijk hetzelfde bij de verkoop van mijn eigen woning.
Dan spreek je met de potentiële kopers van jouw huis hetzelfde af?

• Toke_gt
[...]
Zit trouwens nog wel een beetje met de opleverdatum. Verkopers gaan dus naar nieuwbouw, prognose van oplevering is juli. Ze willen 2 maanden voor verbouwing, wat 3 maanden wordt met bouwvakantie en denken oktober / november te kunnen opleveren. İn het contract willen ze echter als harde deadline 1 dec. opnemen. İk snap dat ze safe willen spelen, maar dit lijkt mij wel erg ruim genomen? Plus ik heb dalijk hetzelfde bij de verkoop van mijn eigen woning..
Valt wel mee toch? Als het al in oktober wordt opgeleverd, zal dat eerder aan het eind zijn dan aan het begin. Dat betekent dat er ca 5-6 weken speling is. Zelf heb je ook klus- en verhuistijd nodig. Dus stel, jij denkt 1,5 maand nodig te hebben, plan je de opleverdatum tussen 1 dec en half januari. Of, als je je makkelijker een maand extra hypotheek kunt veroorloven, kies je meteen voor half januari. Of zoveel later als je minimaal nodig hebt.

• beyazz06
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 07:58:
[...]

Valt wel mee toch? Als het al in oktober wordt opgeleverd, zal dat eerder aan het eind zijn dan aan het begin. Dat betekent dat er ca 5-6 weken speling is. Zelf heb je ook klus- en verhuistijd nodig. Dus stel, jij denkt 1,5 maand nodig te hebben, plan je de opleverdatum tussen 1 dec en half januari. Of, als je je makkelijker een maand extra hypotheek kunt veroorloven, kies je meteen voor half januari. Of zoveel later als je minimaal nodig hebt.
Valt gelukkig weinig te klussen, behalve muren opnieuw voorzien van een likje verf en mogelijk wat andere kleine dingen. Het schilderen acht ik het meeste werk. Ik schat dat ik met 2/3 weken wel goed zit. Side note; wij gaan 100 meter verderop verhuizen :+

Zelf zit ik meer met mijn eigen woning, dit betekent dat de potentiële koper van mijn woning 9+ maanden aan offerte nodig heeft.. Zodoende is mijn gedachten te sturen naar 17 nov. zodat ik mijn huidige woning medio december kan overdragen.

Of boeien die offertes niet zo? :o

• Toke_gt
beyazz06 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Valt gelukkig weinig te klussen, behalve muren opnieuw voorzien van een likje verf en mogelijk wat andere kleine dingen. Het schilderen acht ik het meeste werk. Ik schat dat ik met 2/3 weken wel goed zit. Side note; wij gaan 100 meter verderop verhuizen :+

Zelf zit ik meer met mijn eigen woning, dit betekent dat de potentiële koper van mijn woning 9+ maanden aan offerte nodig heeft.. Zodoende is mijn gedachten te sturen naar 17 nov. zodat ik mijn huidige woning medio december kan overdragen.

Of boeien die offertes niet zo? :o
Voor je je huis goed en wel verkocht hebt, zit je al een eind in april, schat ik in. Ervan uitgaande dat het nu in verkoop gaat (maar daar zou je ook nog 1,5 maand mee kunnen wachten). Ik zou denken dat die offerte pas problematisch wordt als de looptijd langer dan een jaar is. Tussen 6 en 12 maanden valt meestal wel mee. Het duurt ook nog wel even voor de koper van je huis zijn hypotheek rond heeft. Ik zou daar niet te veel rekening mee houden. Als verkoper sta je in de sterkste positie in de huidige markt.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06
[...]

Wij zijn ook zeer content! Vooral als je ziet dat de woningen die hier(in dezelfde wijk) op de markt komen een nog hoger vraagprijs hebben.

Wel heb ik het gevoel, dat iig in deze buurt, de top is bereikt. Wij hadden namelijk totaal niet verwacht dat onze bod geaccepteerd zou worden, vooral niet nadat de verkoopmakelaar tot twee keer toe aandrong een 2e hogere bod neer te leggen.

Ik snap die verkopers wel, ik heb ook een nieuwbouwhuis en die is ineens een maand later gezet wat betreft oplevering. Met de verkoop van mijn woning neem ik ook een extra maand als marge.

• MaStar
ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staan, en je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staan 8)7 Moet er niet aan denken...
Je moet ook iets meer uitzoomen:

Sinds 1995 is de gemiddelde koopprijs voor een huis in Nederland vier keer over de kop gegaan. Je moet dus niet denken dat de bubbel alleen van de laatste jaren is ;)

En vanaf 2015 gemiddeld zo'n 55% gestegen. Het is dus echt niet zo dat iedereen ineens onderwater komt te staan. Nonsense...

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 25-03-2022 15:19 ]

• yrneH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Net een bod laten uitbrengen door onze makelaar, net voor sluiting en nu afwachten. Het is per inschrijving. Wat een stressvole periode is dit zeg.

Het is dat het onze eerste bod is op een huis dat we echt willen hebben, maar hoe houden jullie het hoofd koel in de uren voordat je het echt weet of ze je bod accepteren of afwijzen?

• MaStar
yrneH schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:07:
Net een bod laten uitbrengen door onze makelaar, net voor sluiting en nu afwachten. Het is per inschrijving. Wat een stressvole periode is dit zeg.

Het is dat het onze eerste bod is op een huis dat we echt willen hebben, maar hoe houden jullie het hoofd koel in de uren voordat je het echt weet of ze je bod accepteren of afwijzen?
Ik weet het, heel spannend allemaal. Gewoon rustig blijven en als je het niet wordt komt er altijd wel een nieuwe kans.

Veel moeten overbieden?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Ik weet niet; het op een zuipen gaan zetten ;) ?

Mijn laatste aankoop was nog in de periode dat je over het verlaagde tegenbod van de verkoper zijn: "ik ga er het weekend nog eens rustig over nadenken"

Die goede oude tijd....

• yrneH
MaStar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Ik weet het, heel spannend allemaal. Gewoon rustig blijven en als je het niet wordt komt er altijd wel een nieuwe kans.

Veel moeten overbieden?
Members only: title

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Simpel: slapen en werken of gewoon van een biertje in de zon genieten. Voor mij part in je eigen zwembad met biertje in de hand wil je je hoofd koel houden :P

En anders maar zo denken: je wordt toch wel overboden. Krijg je een belletje: gefeliciteerd voelt het als een aangename verrassing ;) Na tig bezichtigingen, paar keer nvm online bieden volgen en paar keer bij inschrijving bieden ben ik een beetje murw geworden voor die spanning. :Y)

• yrneH
Joosie200 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Simpel: slapen en werken of gewoon van een biertje in de zon genieten. Voor mij part in je eigen zwembad met biertje in de hand wil je je hoofd koel houden :P

En anders maar zo denken: je wordt toch wel overboden. Krijg je een belletje: gefeliciteerd voelt het als een aangename verrassing ;) Na tig bezichtigingen, paar keer nvm online bieden volgen en paar keer bij inschrijving bieden ben ik een beetje murw geworden voor die spanning. :Y)
Ja met de tijd zal ik er ook bestendig tegen worden, ik ga zeker een biertje doen! (zodra ik klaar ben met werk ;) )

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Ik ga dan meestal op Funda elk huis in de gemeente weer bekijken, een rondje op de woningtopics hiero doen, daarna op Twitter speuren naar doemberichten over de woningmarkt. Als dat eenmaal gedaan is bel ik het makelaarskantoor op of er al wat bekend is. Zo ging dat toen ik nog op zoek was.

• Willempie511
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:35:
[...]

Je kan ook juist denken: er zullen wel meer mensen afschrikken door deze mensen/makelaar. Buitenkansje.

Mij zou het verder niet boeien, het gaat tenslotte om het huis.
Natuurlijk gaat het over het huis, maar dit was wel een extra twijfel voor ons. Het voelde juist alsof hij de prijs probeerde op te drijven, zoals je tegenwoordig vaker hoort met makelaars. Maargoed, het huis was verder ook niet helemaal naar onze smaak dus we gingen sowieso niet bieden.

• Willempie511
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-03-2022
THM0 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:47:
[...]

Het klopt dat veel makelaars hun aanbod eerst in 'vooraankondiging' zetten bij andere makelaars. Klanten die een zoekopdracht hebben lopen krijgen dan 1-2 werkdagen voordat het huis op Funda komt al een link naar de woningpresentatie. Met een courant huis heb je kans dat het daarmee al vol zit. Daarnaast publiceren veel makelaars hun aanbod ook op hun social media voordat het op Funda komt. Dus als je heel specifiek weet waar je zoekt qua woonplaats(en) dan is het heel zinvol om de Facebook pagina's van die makelaars actief te volgen.
Qua aanbod: je hebt het denk ik over volledige aankoopbegeleiding. Dan heb je naast de zoekopdracht vaak ook hulp bij het bezichtigingen, soort waarde indicatie en biedingstrategie. Daar zit wel verschil in qua aanbod tussen makelaars, dus je kunt even gaan shoppen. Als je alleen een zoekopdracht wilt en verder geen begeleiding, dan kan het vast goedkoper.

Wij hebben net ons huis verkocht, ik kan je wel vertellen dat kopers die een aankoopmakelaar hebben automatisch serieuzer overkomen, omdat je weet dat ze kosten maken om een huis te vinden. Je gaat een bod zonder aankoopmakelaar niet laten liggen daardoor, maar als het heel dicht bij elkaar ligt gaf het ons wel duiding als het ene bod met/via aankoopmakelaar was en het andere niet.
Precies dit! Vrienden van ons hadden een aankoopmakelaar maar betaalden dus voor o.a. onderstaande:
- aanbod van de huizen 1 dag voordat het op funda komt krijgen per mail
- bezichtigingen met makelaar
- advies over biedingen, notaris etc.
- opstellen documenten, koopcontract controleren etc.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:20

Ik raad je aan het kopen van een huis en dan met name het doen van een bod zakelijk aan te vliegen. De kans dat jij in deze verhitte markt het winnende bod hebt is echt een loterij en helaas gewoon klein.

Ben je het niet geworden dan is dat vervelend maar je zal echt verder moeten kijken naar de volgende woning. Behandel het daarom zakelijk en niet te persoonlijk.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:15
MaStar schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Je moet ook iets meer uitzoomen:

Sinds 1995 is de gemiddelde koopprijs voor een huis in Nederland vier keer over de kop gegaan. Je moet dus niet denken dat de bubbel alleen van de laatste jaren is ;)

En vanaf 2015 gemiddeld zo'n 55% gestegen. Het is dus echt niet zo dat iedereen ineens onderwater komt te staan. Nonsense...
Tja, 1995 is ook bijna een volledige hypotheekcyclus geleden. Het modale inkomen in die tijd was toen ook grofweg de helft van wat het nu is. Sinds 1995 hebben we globaal gezien enkel rentedaling gekend, tot nu een historisch laag bizar niveau.
Terwijl je nu juist ziet dat het modale inkomen maar zeer minimaal stijgt. De correlatie met de geldhoeveelheid in de wereld, en de lage rentes, lijkt misschien wel bepalender voor de huidige prijzen, dan de inkomens.

Ik zou dus nog even een heel stukkie verder uitzoomen. Want wát als het aantal werkenden, en daarmee de productie, op termijn opeens zou afnemen? Zeker als het gespaarde vermogen van de oudere klasse verdampt door inflatie, terwijl zorgkosten hard omhoog gaan. Wie gaat hun vangnet financieren?
Wat als de rente zó laag staat dat de inflatie uit de pan rijst en de rentes toch weer een keertje omhoog moeten? Hoe verliep de laatste energiecrisis (oliecrisis), ergo terugkijkend naar de huizenprijzen in de jaren 80? Hoe presteerde de wereldeconomie vlak de vorige Westerse pandemie (iets met roaring twenties en de daarop volgende decennia)?

Het valt me op dat je in veel woningmarkttopics blijft benadrukken hoe prijzen bijna gegarandeerd alleen maar omhoog kunnen :P evenals een paar pagina's terug, waarin je de discussie aan ging wat 'duur' is :P
Begrijp me goed, ik ben het helemaal niet per se met je oneens. En ik ga zeker niet stellen dat het binnenkort allemaal om gaat slaan. In mijn ogen valt of staat dat volledig bij de visie van centrale banken op hun monetair beleid - iets waar ik me overigens al een jaar of 5 ontzettend aan irriteer, het is een gigantische aanjager van ongelijkheid.

Het enige wat ik wil zeggen is, wees nou niet te selectief met het cherrypicken van cijfers over beperkte periodes. Laat mensen vooral in hun eigen bubbels denken en probeer een beetje een gebalanceerde mening te geven. Ik heb volgens mij ook wel vaker wat gezegd over het aanwakkeren van FOMO.

Plus een stukje confirmation bias. Als een aandeel 20% stijgt jaar op jaar, dan ga je denken 'zie je wel!' en stijgt je vertrouwen. Terwijl het eigenlijk zo is dat hoe hoger je in stapt, hoe kleiner de kans wordt dat het nog verder stijgt. Ik blijf er van overtuigd dat dat tot zekere hoogte ook voor huizenprijzen geldt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 01:54
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Plus een stukje confirmation bias. Als een aandeel 20% stijgt jaar op jaar, dan ga je denken 'zie je wel!' en stijgt je vertrouwen. Terwijl het eigenlijk zo is dat hoe hoger je in stapt, hoe kleiner de kans wordt dat het nog verder stijgt. Ik blijf er van overtuigd dat dat tot zekere hoogte ook voor huizenprijzen geldt.
Hmm, gedachten experiment: neem alle jaren met een stijgende huizenprijs. Hoeveel daarvan hadden het jaar ervoor ook een stijgende huizenprijs?

Natuurlijk gaat de huizenprijs ooit weer naar beneden. Er is echter geen enkele garantie dat de huizenprijs ooit weer het prijspeil van vandaag gaat halen. Misschien is vandaag wel het laatste moment om een woning tegen deze prijs te kopen, misschien gaat ie morgen wel met 20% naar beneden.

Wat realistischer is, is dat de woonlasten ooit weer een kleiner percentage van je inkomen gaan uitmaken. Dat hoeft echter niet persé tegen de huidige prijzen in absolute zin te zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Zjemm
  • Laatst online: 20:13

Zjemm

...

big bang schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Hmm, gedachten experiment: neem alle jaren met een stijgende huizenprijs. Hoeveel daarvan hadden het jaar ervoor ook een stijgende huizenprijs?

Natuurlijk gaat de huizenprijs ooit weer naar beneden. Er is echter geen enkele garantie dat de huizenprijs ooit weer het prijspeil van vandaag gaat halen. Misschien is vandaag wel het laatste moment om een woning tegen deze prijs te kopen, misschien gaat ie morgen wel met 20% naar beneden.

Wat realistischer is, is dat de woonlasten ooit weer een kleiner percentage van je inkomen gaan uitmaken. Dat hoeft echter niet persé tegen de huidige prijzen in absolute zin te zijn.
als je nu gezin van 5 hebt, en een beetje een woning met voldoende kamers en ruimte kom je al gauw rond een woning van 700.000. en dan betaal je al gauw > 2000 per maand aan hypotheek. das voor de meeste mensen toch een behoorlijke hap uit hun inkomen. laat staan of je dat wel wilt en kunt dragen voor 30 jaar

ik loop hier zelf ook tegen aan, ik heb een woning met rond de 100.000 overwaarde (wat niet super veel is, want de woning heb ik op de top in 2008 gekocht, die heeft heel wat jaartjes onder water gestaan)

wil ik een stap vooruit dan kom ik op huizen van minimaal 7 ton. waar ik nu dus krap 1000 pm betaal, ga je dan naar meer dan 2000 pm. :'(

ik vraag me wel eens af of er veel mensen zijn die dit soort hoge bedragen gewoon nemen in hun hypotheek. of dat het in die price-range toch eerder mensen zijn die meer overwaarde hebben en dus een lagere hypotheek nodig hebben voor hetzelfde huis. ik twijfel zelf of ik dus een dergelijke stap moet nemen.

opensecure.nl

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:54
Zjemm schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:33:
[...]

als je nu gezin van 5 hebt, en een beetje een woning met voldoende kamers en ruimte kom je al gauw rond een woning van 700.000. en dan betaal je al gauw > 2000 per maand aan hypotheek. das voor de meeste mensen toch een behoorlijke hap uit hun inkomen. laat staan of je dat wel wilt en kunt dragen voor 30 jaar

ik loop hier zelf ook tegen aan, ik heb een woning met rond de 100.000 overwaarde (wat niet super veel is, want de woning heb ik op de top in 2008 gekocht, die heeft heel wat jaartjes onder water gestaan)

wil ik een stap vooruit dan kom ik op huizen van minimaal 7 ton. waar ik nu dus krap 1000 pm betaal, ga je dan naar meer dan 2000 pm. :'(

ik vraag me wel eens af of er veel mensen zijn die dit soort hoge bedragen gewoon nemen in hun hypotheek. of dat het in die price-range toch eerder mensen zijn die meer overwaarde hebben en dus een lagere hypotheek nodig hebben voor hetzelfde huis. ik twijfel zelf of ik dus een dergelijke stap moet nemen.
Overwaarde en deels aflossingsvrij, want lage rente, kun je dat bedrag flink naar beneden schroeven.

• beyazz06
  • Niet online
Kan iemand mij trouwens adviseren over een keuze wat betreft notaris? Zit te googlen en reviews te lezen, maar iedere notaris heeft zo zijn slechte reviews.. Dan maar puur naar de kosten kijken en hopen dat het een notaris die gewoon zijn werk doet oid? Im lost =]

Is het overigens gebruikelijk dat ik nu al, voordat ik ook maar iets heb ondertekent als koper moet aangeven met welke notaris ik zaken gaan doen? Verkopende makelaar gaat koopcontract opstellen.
Ja dus:

Nadat beide partijen de koopakte hebben ondertekend wordt deze meestal door de verkopende makelaar naar de notaris gestuurd. De notaris gaat nu een akte van levering opstellen.
https://www.eerste-koophu...de-koopakte-ondertekenen/

[ Voor 49% gewijzigd door beyazz06 op 25-03-2022 18:28 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

beyazz06 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:23:
Kan iemand mij trouwens adviseren over een keuze wat betreft notaris? Zit te googlen en reviews te lezen, maar iedere notaris heeft zo zijn slechte reviews.. Dan maar puur naar de kosten kijken en hopen dat het een notaris die gewoon zijn werk doet oid? Im lost =]

Is het overigens gebruikelijk dat ik nu al, voordat ik ook maar iets heb ondertekent als koper moet aangeven met welke notaris ik zaken gaan doen? Verkopende makelaar gaat koopcontract opstellen.
Ja dus:

Nadat beide partijen de koopakte hebben ondertekend wordt deze meestal door de verkopende makelaar naar de notaris gestuurd. De notaris gaat nu een akte van levering opstellen.
Voor routinematige zaken zou ik gewoon de goedkoopste nemen inderdaad. Dat heb ik ook altijd gedaan en dat ging altijd prima. En idd, de verkoper kiest meestal.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Volgens mij zaten de meeste woningen in 2017/2018 al rond het niveau van voor de krediet crisis. Sindsdien is er zeker 20-30% bijgekomen.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32

Ja dus:

Ja er is een artikel in de akte waar gekozen notaris staat. Maar daar kan ook "Volgt later" oid staan.

• Lampiz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-04 21:04
Nou zeg, eindelijk voor elkaar. Ons bod is geaccepteerd op deze unit https://www.funda.nl/koop...9846-alle-hospervijver-4/. Gelijk een buttload aan informatie en een concept voorlopig koopcontract ontvangen, eerst maar eens een taxateur en notaris zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Lampiz op 25-03-2022 18:46 ]

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-04 14:25
Lampiz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:45:
Nou zeg, eindelijk voor elkaar. Ons bod is geaccepteerd op deze unit https://www.funda.nl/koop...9846-alle-hospervijver-4/. Gelijk een buttload aan informatie en een concept voorlopig koopcontract ontvangen, eerst maar eens een taxateur en notaris zoeken.
Feli! Leuke plek in een leuk dorp.
Members only:
.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:56

Ja dus:

Ligt eraan hoe ingewikkeld je financiële situatie en het koopcontract is.
Is die simpel dan kan de goedkoopste een optie zijn. Maar de addertjes zijn vaak dat alles wat maar een beetje extra is er nog bovenop komt.

Voor deze situatie kan je ook prima aan je makelaar of lokale hypotheekverstrekker vragen met welke kantoren ze goede ervaringen hebben. Dat beperkt je voorselectie al enigszins.

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-04 15:07
Ik ben op zoek naar een woning in Alkmaar. Vandaag kwam ik een woning tegen voor een hele lage vraagprijs. Binnenkort een bezichtiging. Je zou bijna denken dat er iets met de woning mis is.

• beyazz06
  • Niet online
D-dark schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Ligt eraan hoe ingewikkeld je financiële situatie en het koopcontract is.
Is die simpel dan kan de goedkoopste een optie zijn. Maar de addertjes zijn vaak dat alles wat maar een beetje extra is er nog bovenop komt.

Voor deze situatie kan je ook prima aan je makelaar of lokale hypotheekverstrekker vragen met welke kantoren ze goede ervaringen hebben. Dat beperkt je voorselectie al enigszins.
Zover ik het kan overzien is het behoorlijk recht toe, recht aan. Er zijn geen bijzondere factoren die meespelen, geen scheiding of andere gekke dingen.

Ofwel naar mijn gevoel niet meer dan een stukje formaliteit wat afgevinkt dient te worden.

Overigens was ik idd van plan dit na te vragen bij de Hypotheekadviseur. De verkopendemakelaar heeft zelf al 2 notarissen voorgedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door beyazz06 op 25-03-2022 20:03 ]

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 12:23
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Tja, 1995 is ook bijna een volledige hypotheekcyclus geleden. Het modale inkomen in die tijd was toen ook grofweg de helft van wat het nu is. Sinds 1995 hebben we globaal gezien enkel rentedaling gekend, tot nu een historisch laag bizar niveau.
Terwijl je nu juist ziet dat het modale inkomen maar zeer minimaal stijgt. De correlatie met de geldhoeveelheid in de wereld, en de lage rentes, lijkt misschien wel bepalender voor de huidige prijzen, dan de inkomens.

Ik zou dus nog even een heel stukkie verder uitzoomen. Want wát als het aantal werkenden, en daarmee de productie, op termijn opeens zou afnemen? Zeker als het gespaarde vermogen van de oudere klasse verdampt door inflatie, terwijl zorgkosten hard omhoog gaan. Wie gaat hun vangnet financieren?
Wat als de rente zó laag staat dat de inflatie uit de pan rijst en de rentes toch weer een keertje omhoog moeten? Hoe verliep de laatste energiecrisis (oliecrisis), ergo terugkijkend naar de huizenprijzen in de jaren 80? Hoe presteerde de wereldeconomie vlak de vorige Westerse pandemie (iets met roaring twenties en de daarop volgende decennia)?

Het valt me op dat je in veel woningmarkttopics blijft benadrukken hoe prijzen bijna gegarandeerd alleen maar omhoog kunnen :P evenals een paar pagina's terug, waarin je de discussie aan ging wat 'duur' is :P
Begrijp me goed, ik ben het helemaal niet per se met je oneens. En ik ga zeker niet stellen dat het binnenkort allemaal om gaat slaan. In mijn ogen valt of staat dat volledig bij de visie van centrale banken op hun monetair beleid - iets waar ik me overigens al een jaar of 5 ontzettend aan irriteer, het is een gigantische aanjager van ongelijkheid.

Het enige wat ik wil zeggen is, wees nou niet te selectief met het cherrypicken van cijfers over beperkte periodes. Laat mensen vooral in hun eigen bubbels denken en probeer een beetje een gebalanceerde mening te geven. Ik heb volgens mij ook wel vaker wat gezegd over het aanwakkeren van FOMO.

- Rentes zijn flink gedaald
- 2-verdieners mogen meer lenen op het 2e inkomen
- Het aantal 2 verdieners is flink toegenomen
- Mensen hebben aardig gespaard in de corona jaren
- Er is teveel geld in de markt en je hebt dus ook veel investeerders
- Jubelton

Een aantal van die zaken zal omslaan (Jubelton stopt, rente zal stijgen, mensen gaan weer lekker op vakantie), maar vooral punt 2/3 betreft een langere trend.
Ik geloof wel dat vast nog wel een keer een crash komt tussendoor, die zijn er altijd, maar tenzij we in Nederland heel veel bijbouwen of een flinke bevolkingskrimp krijgen, gaan de prijzen op lange termijn gewoon nog omhoog.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Ik heb zo'n hypotheek. Als je het kunt betalen, waarom niet?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:39
[...]

Probeer het meer in perspectief te bekijken. Misschien is voor jou €2000 per maand een grote hap uit je inkomen, terwijl het misschien voor een andere nog geen wisselgeld is.

Odroid onderdelen over: Odroid H3 Type 1 behuizing, H4 Type 4, voedingsdapter 19V/7A. Stuur me een DM voor interesse.

• Zjemm

Zjemm

...

Nou ja als je uit gaat van een relatief normaal inkomen en dat keer twee als je twee verdieners bent. Is het nog steeds hoog op het totaal

Mijn eigen situatie is dat ik het nu gemakkelijk kan betalen. Maar dan moet ik wel zo door blijven gaan. Er is geen ruimte om te ook maar iets minder te gaan doen of te verdienen.

Dan is het misschien iets wat druk geeft
Maar ja soms moet je ook een gok nemen en zien waar je uit komt

opensecure.nl

• MaStar
[...]

Ik heb zo'n hypotheek. Samen boven de 2000 bruto. Met tweeverdieners prima te betalen.

Daarvoor had ik jaren in mijn eentje een bruto hypotheek van 1200 euro. Ook dat was prima te doen in mijn geval. Het ligt inderdaad aan je jaarsalaris en wat je kan missen. Wel handig als je meer dan modaal verdient.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het gevaar van hypotheeklasten van 2k is dat bij verlies van inkomen / ww de max rond de 4k bruto zit ongeacht inkomen. Dat wordt dan wel krap.

Members only:

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2022 21:53 ]

• Zjemm

Zjemm

...

Groter deel aflossingsvrij zou misschien kunnen helpen
Zelf nog niet aan gedacht omdat ik dacht dat de aflossingsvrije hypotheek er een beetje uit ging

opensecure.nl

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zjemm schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:54:
Groter deel aflossingsvrij zou misschien kunnen helpen
Zelf nog niet aan gedacht omdat ik dacht dat de aflossingsvrije hypotheek er een beetje uit ging
Aflossingsvrij gaat naar box 3 dus niet aftrekbaar, maar met een lage rente maakt dat weinig uit.

Het voordeel van aflossingsvrij is dat je niet verplicht bent om maandelijks af te lossen. Dus een jaartje dure vakantie is prima mogelijk, jaar daarna los je dan weer (extra) af.

Vereiste is wel dat je je goed bewust bent van de risico's.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2022 22:00 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:15
Frankvbr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:49:
[...]

- Rentes zijn flink gedaald
- 2-verdieners mogen meer lenen op het 2e inkomen
- Het aantal 2 verdieners is flink toegenomen
- Mensen hebben aardig gespaard in de corona jaren
- Er is teveel geld in de markt en je hebt dus ook veel investeerders
- Jubelton

Een aantal van die zaken zal omslaan (Jubelton stopt, rente zal stijgen, mensen gaan weer lekker op vakantie), maar vooral punt 2/3 betreft een langere trend.
Ik geloof wel dat vast nog wel een keer een crash komt tussendoor, die zijn er altijd, maar tenzij we in Nederland heel veel bijbouwen of een flinke bevolkingskrimp krijgen, gaan de prijzen op lange termijn gewoon nog omhoog.
Precies: de jubelton gaat eraf en mensen gaan weer op vakantie.
Ik heb geen idee wat de rente doet. Stijgen zou gezond zijn, maar ik vrees dat de goedkoop-geldverslaving nog even door zet, al is het maar om collectief de energieprijzen omlaag te duwen ten koste van onze staatsschuld.

Wat betreft de punten die je noemt:
- Het tweede inkomen mag volgend jaar 100% meetellen. Dat gaat echt niet naar boven de 100%. Ergo, daar stopt het juist.
- Het aantal tweeverdieners neemt helemaal niet toe, we hebben juist meer en meer mensen die alleen willen wonen. Jongeren vinden pas veel later een partner (of helemaal niet) en het aantal scheidingen zit al een decennia in de lift.

Afhankelijk van de gevolgen van migratie is er overigens duidelijk een bevolkingskrimp te verwachten, gekeken naar onze bevolkingspiramide. Maar ook juist de laatste maanden bewijzen dat migratie zeer onvoorspelbaar is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 12:23
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:50:
Wat betreft de punten die je noemt:
- Het tweede inkomen mag volgend jaar 100% meetellen. Dat gaat echt niet naar boven de 100%. Ergo, daar stopt het juist.
Correct maar dat beperkt hooguit de stijging. Dat zorgt niet voor een daling
- Het aantal tweeverdieners neemt helemaal niet toe, we hebben juist meer en meer mensen die alleen willen wonen. Jongeren vinden pas veel later een partner (of helemaal niet) en het aantal scheidingen zit al een decennia in de lift.

Afhankelijk van de gevolgen van migratie is er overigens duidelijk een bevolkingskrimp te verwachten, gekeken naar onze bevolkingspiramide. Maar ook juist de laatste maanden bewijzen dat migratie zeer onvoorspelbaar is.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82919NED?dl=1F62B

Heel duidelijk te zien dat het aantal 1 verdieners (in een gezin) daalt, het aantal tweeverdieners stijgt en het aantal uren dat tweeverdieners maken toeneemt.
Als die groep groot genoeg is, dan blijft deze de huizenprijzen beïnvloeden. Als zij meer kunnen betalen/bieden, dan volgen de prijzen vanzelf.

Zolang Nederland een goed ontwikkelt land blijft met vraag naar personeel zal migratie die bevolkingskrimp wel opvangen.

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22
Jonge koppel, al 10 jaar samen en thuiswonend, al tijdje op zoek naar een woning en telkens maar appartementen gekeken van 82-88m2 die toch gaan voor 400-450.. gisteren een nieuwbouw gezien, waarbij koper is overleden van 119m2 (3 slaapkamers)! Bod gedaan, toch beangstigend met de oorlog en toekomst van de huizenmarkt, maar met het idee om gezin te starten moeten we wel voor groter gaan. Rente is ook gestegen (10 jaar voor 2% nog iets). Wat zeggen mensen? Er voor gaan of afwachten met de oorlog?

Moet er wel bij zeggen dat de woning rond 560 is, we al onze geld erin doen (hypotheek rond 390), maar toch nog 1400€ per maand en dat de muren nog gestuct moeten worden en vloeren gelegd.

Woning is ideaal, plek ook maar zoek graag meningen van anderen

[ Voor 14% gewijzigd door sacaji op 26-03-2022 14:36 ]

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 19:01
sacaji schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:33:
Jonge koppel, al 10 jaar samen en thuiswonend, al tijdje op zoek naar een woning en telkens maar appartementen gekeken van 82-88m2 die toch gaan voor 400-450.. gisteren een nieuwbouw gezien, waarbij koper is overleden van 119m2 (3 slaapkamers)! Bod gedaan, toch beangstigend met de oorlog en toekomst van de huizenmarkt, maar met het idee om gezin te starten moeten we wel voor groter gaan. Rente is ook gestegen (10 jaar voor 2% nog iets). Wat zeggen mensen? Er voor gaan of afwachten met de oorlog?

Moet er wel bij zeggen dat de woning rond 560 is, we al onze geld erin doen (hypotheek rond 390), maar toch nog 1400€ per maand en dat de muren nog gestuct moeten worden en vloeren gelegd.

Wat wil je horen? Als je de kosten kan dragen, ook bij eventuele gezinsuitbreiding (hogere uitgaven, minder werken, etc.), waarom zou je het dan niet doen?

Stucen en vloeren leggen is niet zo bijzonder natuurlijk, en dat zijn eenmalige kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 26-03-2022 14:42 ]

• Laapo
  • Nu online

Ik zou overwegen de maandlast nog wat naar beneden te drukken met een aflosvrij deel en zeker niet al het geld erin knallen als dat niet nodig is.* Dat geeft wat ruimte als er gezinsuitbreiding is om een dagje minder te doen. Maar goed, dit relateer ik aan onze eigen financiële situatie waarbij ik maandlasten eng vind maar niet aflossen en veel spaargeld juist comfortabel. Anderen zien dat weer omgekeerd.

Iedere tijd is een onzekere tijd. Corona, oorlog, wie weet wat de komende jaren nog brengen. Krantenkoppen zullen er altijd zijn.

* Bespreek dit met je hypotheekadviseur

• MaStar

Wat wil je horen? Tip 1: niet teveel Telegraaf kijken.

Wil je de komende jaren veilig bij papa en mama blijven wonen of neem je de volgende stap in je leven?

'De oorlog' gaat echt geen direct korte termijn invloed hebben op de huizenprijzen. Waarom ben je zo beangstigend?

Je moet je niet teveel laten leiden door angst, dan maak je jezelf gek en je hebt er toch geen invloed op. We komen net uit de grootste crisis wereldwijd.

Kijk vooral reëel naar waar jullie willen wonen en of dat in jullie financiële plaatje en maandlasten past. Zo ja, vol voor gaan ipv twijfelen en afwachten op externe effecten, nogmaals, waar je geen invloed op hebt. Past het niet, dan niet doen.

Ik wil geen FOMO toepassen maar uiteindelijk is een huis kopen ook een vorm van lef tonen, in ieder geval als je iets wilt hebben. Helemaal niemand weet wat er gaat gebeuren de komende jaren.

Uiteraard wel verantwoord met het oog op financieel lasten en situatie. Daarover kan alleen jij een beeld vormen.

[ Voor 24% gewijzigd door MaStar op 26-03-2022 16:32 ]

• sacaji
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door sacaji op 26-03-2022 17:02 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jonge koppel, al 10 jaar samen en thuiswonend, al tijdje op zoek naar een woning
Woning is ideaal, plek ook maar zoek graag meningen van anderen. maar toch nog 1400€ per maand en dat de muren nog gestuct moeten worden en vloeren gelegd.
Ik heb bij het bezichtigen van woningen voor mezelf maar een vraag: zie ik mijzelf hier wonen tegen hypotheeklasten X? Vantevoren kun je al een beeld krijgen met tig orientatiegesprekken wat je als koppel aan hypotheeklening kunt krijgen. Je weet ook van elkaar wat je totale spaarpot is. Muren sauzen/stuccen en vloeren leggen neem ik mee in het bedrag van de kosten koper. Je bent het toch wel kwijt ongeacht welke woning je koopt.

Dus als je je daar wel ziet wonen is mijn vraag: kunnen jullie 1400 aan lasten blijven betalen indien een van beide werkloos/arbeidsongeschikt raakt of simpelweg besluit te stoppen om de zorg voor kinderen op zich te nemen? Indien ja: niet twijfelen en gewoon doen. Indien nee: kies een woning die qua lasten wel overhoudt.

Ik heb bij elke woning waar ik op heb geboden ja geantwoord op de vraag: wil ik er wonen tegen X aan lasten in de maand. Omdat de locatie, ruimte van de woning me aanspreekt. De rest kun je naar smaak inrichten. De locatie / buurt ga je niet veranderen. Het is dat meer mensen ja zeiden en anderen diepere zakken hebben dat ik geen enkele woning nog heb bemachtigd. Maar ik zou het zo doen.

Plus een woning kopen is niet alsof je een fiets/auto of pakje boter koopt. Valt de buurt tegen: kosten koper ben je kwijt dus succes met quite draaien. Is de woning na gezinsuitbreiding te klein: succes met dak uitbouw fixen op korte termijn met volgeboekte aannemers of iets groters vinden. Ik zou juist een woning op de toekomst / groei kopen zodat je niet na anderhalf jaar en eerste baby op komst weer moet verkassen.

• MaStar
Joosie200 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Plus een woning kopen is niet alsof je een fiets/auto of pakje boter koopt. Valt de buurt tegen: kosten koper ben je kwijt dus succes met quite draaien. Is de woning na gezinsuitbreiding te klein: succes met dak uitbouw fixen op korte termijn met volgeboekte aannemers of iets groters vinden. Ik zou juist een woning op de toekomst / groei kopen zodat je niet na anderhalf jaar en eerste baby op komst weer moet verkassen.
In principe eens, maar kan door alles maar groot en op de groei te kopen kan een woning ook niet haalbaar zijn voor iemand en daardoor blijft wachten. Dan kunnen kleine stappen op woningmarkt ook prima zijn. Zeker met dit sentiment van de markt. Dat kan anders worden inderdaad, maar je weet niet wanneer.

Als ik naar mezelf kijk, ben ik in 2015 van appartement, naar benedenwoning (2020) naar 2 onder een kap (2022) gegaan. In 7 jaar dus 3 koopwoningen.

Niets is voor altijd.

Overstappen, stap maken en meeliften op de markt heeft me dus geen windeieren gelegd de afgelopen 2 jaar.

Hierbij kan het ook meespelen dat je op termijn meer gaat verdienen en naast overwaarde ook meer kan lenen.

De komende jaren hoop ik wel iets langer te verblijven, voor de volgende stap ooit: een vrijstaande woning ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 26-03-2022 18:53 ]

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-12-2025
Zo... het is eindelijk eens gelukt! Gistermiddag van de makelaar te horen gekregen dat we het 'winnende' bod hebben en inmiddels is het ook per mail bevestigd. Het voelt haast te mooi om waar te zijn, want we zijn super enthousiast over deze woning! De koopovereenkomst moeten we nog ontvangen, maar we gaan er maar vanuit dat dat goed komt. We waren eigenlijk net op een punt gekomen dat we wilde stoppen met deze rollercoaster van de huizenjacht :*)

Members only: title

Mijn vriendin en ik zijn al volop in de stress... wat nu? Eerst maar eens koopovereenkomst ontvangen... maar doen we er goed aan om alvast een afspraak in te plannen met de hypotheekverstrekker? Taxatie inplannen? Contact zoeken met de bewoners? ... help?? :9

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-04 18:02
Begin met de hypotheekaanvraag op te starten. De bewoners ga je waarschijnlijk nog wel zien/spreken als je de overeenkomst gaat tekenen of getekend aanlevert. Dat is gelijk een mooi moment om even te overleggen over hoe je de taxatie kunt plannen met ze.

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10-2025
Gautama schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:00:
Zo... het is eindelijk eens gelukt! Gistermiddag van de makelaar te horen gekregen dat we het 'winnende' bod hebben en inmiddels is het ook per mail bevestigd. Het voelt haast te mooi om waar te zijn, want we zijn super enthousiast over deze woning! De koopovereenkomst moeten we nog ontvangen, maar we gaan er maar vanuit dat dat goed komt. We waren eigenlijk net op een punt gekomen dat we wilde stoppen met deze rollercoaster van de huizenjacht :*)

***members only***

Mijn vriendin en ik zijn al volop in de stress... wat nu? Eerst maar eens koopovereenkomst ontvangen... maar doen we er goed aan om alvast een afspraak in te plannen met de hypotheekverstrekker? Taxatie inplannen? Contact zoeken met de bewoners? ... help?? :9
Gefeliciteerd, mooi hoor. Mijn hypotheekvertrekker regelede de taxatie voor mij. De taxateur heeft gewoon de verkopers gebeld om te vragen wanner het uit kwam. Toen was dat 400 euro inmiddels zijn ze gestegen naar 700, dus nu een andere gevonden die het voor 600 doet.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:21
De jubelton wordt hier wel eens besproken.
Daar heb ik er vraag over die mij de website van de belastingdienst niet duidelijk wordt.
Misschien weten jullie meer?

Mag de jubelton verdeeld over 3 jaar worden uitgekeerd? Daarmee bedoel ik elkaar jaar als v.b 33k.
Uiteindelijk gaat deze jubelton wel worden uitgegeven aan de onderwerpen die er voor bedoeld zijn.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:18
barry86 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:18:
De jubelton wordt hier wel eens besproken.
Daar heb ik er vraag over die mij de website van de belastingdienst niet duidelijk wordt.
Misschien weten jullie meer?

Mag de jubelton verdeeld over 3 jaar worden uitgekeerd? Daarmee bedoel ik elkaar jaar als v.b 33k.
Uiteindelijk gaat deze jubelton wel worden uitgegeven aan de onderwerpen die er voor bedoeld zijn.
Kort antwoord; ja.

https://www.fiscalert.nl/...0_FA19001-Jubelton-03.pdf
"U mag de jubelton in één keer schenken of gespreid over maximaal drie aaneengesloten kalenderjaren. Ook als u spreidt, geldt dat al
het geld vóór de 40ste verjaardag van de ont- vanger (of die van de 40-min partner) moet zijn overgemaakt en dat het geld uiterlijk in het derde kalenderjaar moet zijn besteed."

• beyazz06
  • Niet online

***members only***

Welkom aan boord! Sinds afgelopen donderdag hier volop mee bezig:
- hypotheekaanvraag gestart
- bij verkopende makelaar nagevraagd hoe de verkopers staan voor een spontane kennismaking (woon in dezelde wijk)
- zoektocht naar notaris voor overdracht
- mogelijkheden van taxateurs nagegaan zodat zodra duidelijk is hoe of wat er snel geschakeld kan worden.

Verder dan dit ben ik nog niet gekomen 😇
Vistuig schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Gefeliciteerd, mooi hoor. Mijn hypotheekvertrekker regelede de taxatie voor mij. De taxateur heeft gewoon de verkopers gebeld om te vragen wanner het uit kwam. Toen was dat 400 euro inmiddels zijn ze gestegen naar 700, dus nu een andere gevonden die het voor 600 doet.
Via VEH kost een taxatie 545,-

[ Voor 18% gewijzigd door beyazz06 op 27-03-2022 22:31 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-04 10:43

***members only***

Wat nu? Zorgen dat je asap een getekende koopovereenkomst hebt. Zonder getekende koopovereenkomst heb je namelijk nog helemaal geen woning, zelfs geen optie op de woning. Als er nu iemand bij de verkoper aanbelt en zegt ik bied 10K meer en stort het morgen, heb jij gewoon dikke pech!

Dus, morgen een getekende koopovereenkomst regelen. De rest komt allemaal later.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00

Ik ga gewoon wat vragen op je afvuren:

- In welke plaats of regio zoek je nu?
- Ben je bereid om 10 a 20 km verder te zoeken?
- Zoja, zijn de prijzen dan lager?
- Gaat alleen jouw naam op de hypotheek akte of beide?
- Indien beide: Kan 1 persoon de lasten blijven betalen if shit hits the fan?
- Indien beide: heb je al besproken hoe je de ander gaat uitkopen als de relatie stuk loopt?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-04 20:03

Gefeliciteerd!

Ik weet niet of je een aankoop makelaar in de hand hebt?
Wij hebben wel met een aankoop makelaar ons huis gekocht vorige week.

Qua financiering is het allemaal 1 pot nat, iedereen bied dezelfde hypotheken aan, kijk waar jij je goed bij voelt en waarmee het prettig werken is..

Wij zijn bij de geldverstrekker uitgekomen die ook onder de vlag van de makelaar werkt, lekker alles onder 1 dak (al is het juridisch wel gescheiden).. Maar het voelde goed en omdat we bij dezelfde toko blijven ook nog een leuke korting op de advieskosten etc..

Mijn makelaar/financierder ontzorgt ons helemaal, hun doen alles, hebben korte lijntjes met taxateurs en notarissen etc..
Ik wil daar geen gezeik mee hebben, een aparte taxateur inschakelen die goedkoop is kan prima, maar als taxatiewaarde flink afwijkt tov je koop prijs, dan kun je misschien problemen krijgen..
En hoewel het officieel niet mag, het gebeurt toch dat "bevriendde" taxateurs rekening houden met de verkoop prijs van de woning..

Enige wat ik moest doen was een energielabel aanvragen voor onze huidige woning, maar ook hier heb ik de gegevens voor ontvangen via onze makelaar.

Je betaalt er misschien meer voor dan wanneer je het allemaal zelf doet, maar op het gehele bedrag is het voor ons nog geen 1%.. Daar doe ik niet moeiljik over en laat het over aan anderen die de weg beter kennen dan mij..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Gautama
verstappen33 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Je betaalt er misschien meer voor dan wanneer je het allemaal zelf doet, maar op het gehele bedrag is het voor ons nog geen 1%.. Daar doe ik niet moeiljik over en laat het over aan anderen die de weg beter kennen dan mij..
Dat ben ik inderdaad ook van plan: zoveel mogelijk via de hypotheekverstrekker regelen. Geeft me voor nu een fijn gevoel, aangezien dit de eerste keer is dat we een huis kopen.

Wij hebben overigens geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar.
ColeJ schreef op zondag 27 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Wat nu? Zorgen dat je asap een getekende koopovereenkomst hebt. Zonder getekende koopovereenkomst heb je namelijk nog helemaal geen woning, zelfs geen optie op de woning. Als er nu iemand bij de verkoper aanbelt en zegt ik bied 10K meer en stort het morgen, heb jij gewoon dikke pech!

Dus, morgen een getekende koopovereenkomst regelen. De rest komt allemaal later.
Zeker waar! Hoelang duurt dat doorgaans dat een koopovereenkomst wordt toegestuurd, naar jullie ervaring?

Zal uiteraard per verkoopmakelaar verschillen, maar ik neem aan dat hun er ook baat bij hebben dat het z.s.m. gebeurt en dat een concept versie al voor 95% klaar ligt.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:18
Gautama schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Dat ben ik inderdaad ook van plan: zoveel mogelijk via de hypotheekverstrekker regelen. Geeft me voor nu een fijn gevoel, aangezien dit de eerste keer is dat we een huis kopen.

Wij hebben overigens geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar.

[...]

Zeker waar! Hoelang duurt dat doorgaans dat een koopovereenkomst wordt toegestuurd, naar jullie ervaring?

Zal uiteraard per verkoopmakelaar verschillen, maar ik neem aan dat hun er ook baat bij hebben dat het z.s.m. gebeurt en dat een concept versie al voor 95% klaar ligt.
Wij ontvingen de voorlopige koopovereenkomst 24 u. nadat we te horen kregen dat ons bod was geaccepteerd.

• verstappen33
Afgelopen donderdag is ons bod geaccepteerd, dezelfde avond hadden we een concept van de koopovereenkomst, vrijdag heeft de verkoper getekend, vanmorgen hadden wij het in de mail ter ondertekening.

Via een online meeting samen met de onze makelaar alles nogmaals doorgelopen en getekend via IDIN.
Ging super makkelijk.

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:52:
Afgelopen donderdag is ons bod geaccepteerd, dezelfde avond hadden we een concept van de koopovereenkomst, vrijdag heeft de verkoper getekend, vanmorgen hadden wij het in de mail ter ondertekening.

Via een online meeting samen met de onze makelaar alles nogmaals doorgelopen en getekend via IDIN.
Ging super makkelijk.
Wauw, wat een snelheid :o

Vorige week donderdag te horen gekregen dat het bod is geaccepteerd; mail gehad om persoonlijke informatie door te geven tbv het koopovereenkomst. Krijg (hoop) vandaag het concept koopovereenkomst te krijgen, het tekenen is mij nog een raadsel..

• verstappen33
Een voordeeltje van ons was dat alle benodigde informatie al bij onze makelaar lag.
Dus na het accepteren van het bod lagen onze gegevens al direct bij de verkopende makelaar..
vrijdagochtend nog even het concept besproken, geen opmerkingen, dus kon gelijk getekend worden..
En aangezien beide partijen digitaal tekenen geen probleem vonden ging het een stuk sneller..

Het had zelfs nog sneller gekund als mijn makelaar het vrijdagmiddag ook nog getekend zou hebben. Dan was het vrijdagmiddag al rond geweest. Maar helaas was mijn makelaar niet meer paraat om dit voor het weekeinde af te ronden. Daarom lag het vandaag om half 9 bij mij in de mail..

Maarja ik vond het niet erg, 3 dagen extra bedenktijd ;)

Morgen hypotheek aanvraag doen, 90% van de gegevens liggen daar ook al vanwege een advies die we 2-3 weken geleden daar hebben gedaan. Dus nu alleen nog formeel alles invullen en de benodigde documenten aanleveren.

• Peacefield78
  • Laatst online: 11-04-2025
Tja, blijft Verstappen33 _/-\o_

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij hebben ons resultaat binnen.

Members only:

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:10:
Een voordeeltje van ons was dat alle benodigde informatie al bij onze makelaar lag.
Dus na het accepteren van het bod lagen onze gegevens al direct bij de verkopende makelaar..
vrijdagochtend nog even het concept besproken, geen opmerkingen, dus kon gelijk getekend worden..
En aangezien beide partijen digitaal tekenen geen probleem vonden ging het een stuk sneller..

Het had zelfs nog sneller gekund als mijn makelaar het vrijdagmiddag ook nog getekend zou hebben. Dan was het vrijdagmiddag al rond geweest. Maar helaas was mijn makelaar niet meer paraat om dit voor het weekeinde af te ronden. Daarom lag het vandaag om half 9 bij mij in de mail..

Maarja ik vond het niet erg, 3 dagen extra bedenktijd ;)

Morgen hypotheek aanvraag doen, 90% van de gegevens liggen daar ook al vanwege een advies die we 2-3 weken geleden daar hebben gedaan. Dus nu alleen nog formeel alles invullen en de benodigde documenten aanleveren.
Ah zo, wel lekker zo.. Die extra bedenktijd is fijn, maar ook weer spannend.. Beiden partijen kunnen immers nog altijd zeggen; wij doen het niet!

Vandaar dat ik toch lievern z.s.m. teken, voor ons is er namelijk geen twijfel of onduidelijkheden.. Wij willen ervoor gaan!

Hypotheek aanvraag zal bij ons ook vlot lopen, stond namelijk op het punt aanvraag af te ronden tbv het verhogen van huidige hypotheek :+ Voordeel is tevens dat ik hiervoor een taxatie heb laten uitvoeren, wat voor de overbruggingskrediet gunstig is :)

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05-2025
Bij de koop van ons huis zat er ook best wat tijd tussen mondelinge overeenkomst en tekenen koopcontract. Mondelinge deal was op een dinsdag rond, pas de week erna op vrijdag is het contract getekend, zo'n anderhalve week later dus. De vertraging kwam schijnbaar van zowel verkoopmakelaar, die pas laat stukken opstuurde, als notaris, die traag communiceerde.

Volgende keer zou ik afspraken maken over het moment van tekenen. Inderdaad heb je toch in je hoofd: zou de andere partij er nog van afzien?

• Gautama
SL104 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:24:
Bij de koop van ons huis zat er ook best wat tijd tussen mondelinge overeenkomst en tekenen koopcontract. Mondelinge deal was op een dinsdag rond, pas de week erna op vrijdag is het contract getekend, zo'n anderhalve week later dus. De vertraging kwam schijnbaar van zowel verkoopmakelaar, die pas laat stukken opstuurde, als notaris, die traag communiceerde.

Volgende keer zou ik afspraken maken over het moment van tekenen. Inderdaad heb je toch in je hoofd: zou de andere partij er nog van afzien?
Is een notaris ook al gemoeid in het proces van tekenen verkoopcontract?

Ik dacht dat dit pas ná het tekenen van het verkoopcontract was en nadat hypotheekofferte binnen is, en dat er dan dus pas contact hoeft te worden gezocht met een notaris voor de overdracht.

[ Voor 5% gewijzigd door Gautama op 28-03-2022 14:29 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
Gautama schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Ik dacht dat dit pas ná het tekenen van het verkoopcontract was en nadat hypotheekofferte binnen is, en dat er dan dus pas contact hoeft te worden gezocht met een notaris voor de overdracht.
Normaliter zet je in de koopovereenkomst al de notaris. Sowieso handig om dat eerder te doen omdat de notaris ook de garantiestelling dient te ontvangen. Ook kun je de notaris vragen de overeenkomst in te schrijven bij het kadaster mocht je zorgen hebben dat het bijv dubbel verkocht wordt of de verkoper in staat van faillisement kan worden gesteld.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05-2025
Gautama schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Hangt er vanaf waar je wat gekocht hebt. Op de meeste plekken kan het koopcontract inderdaad zonder betrokkenheid van een notaris worden getekend.

Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door SL104 op 28-03-2022 14:34 ]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 13:36

Gewoon doen op de lange termijn wordt niks goedkoper. En 1400 lijkt nu veel maar over 10 jaar is het goedkoop. Daarnaast los je ook veel af. Wil je minder maandlasten dan is een deel aflossingsvrij nog een optie maar dat deel is dan niet aftrekbaar meer.

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-04 17:35
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar hebben jullie ook ervaring met vernieuwbouw in het kader van een hypotheekaanvraag?

Ik ga een woning kopen, betreft een bestaand schoolgebouw waarin de gehele binnenkant is gestript en vervolgens wordt verbouwd tot een aantal appartementen.

Koopovereenkomst is al rond, ik kan op basis van mijn inkomen voldoende financieren, geen BKR etc. Dus dat is allemaal geregeld.

In de koopovereenkomst staat dat het passeren van de akte pas na oplevering van het appartement (van aannemer aan verkoper, ik koop het opgeleverde appartement) gebeurd. (De appartementen worden zonder keuken, met badkamer opgeleverd. De keuken zit in bouwdepot). Wat dat betreft loop ik/de financierder geen risico dat het pand niet wordt afgebouwd. Nu wordt mijn aanvraag toch geweigerd/geblokkeerd door het feit dat er geen afbouwgarantie in de koopovereenkomst staat opgenomen. Het stokt bij zo'n tussenpartij die de dossierstukken moet beoordelen.

Heeft iemand toevallig ervaring of ideeën hier bij? Waarom zou deze partij per se een afbouwgarantie vereisen terwijl het pas na oplevering passeert. Dan is er toch geen risico? Geen afgebouwd appartement is geen akte die passeert en dan verloopt het hypotheekaanbod zou ik zeggen.

Ben ook al in overleg met mijn adviseur en de verkoper, maar wellicht dat iemand hier ideeën over heeft. :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HekkeySE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:31:

***members only***
Ben wel benieuwd welke woning.. linkje?
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2022 19:37 ]

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Members only:

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
rboy11 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Heeft iemand toevallig ervaring of ideeën hier bij? Waarom zou deze partij per se een afbouwgarantie vereisen terwijl het pas na oplevering passeert. Dan is er toch geen risico? Geen afgebouwd appartement is geen akte die passeert en dan verloopt het hypotheekaanbod zou ik zeggen.

[...]
Wanneer begin je met betalen? Voor oplevering toch? Dus dan is er wel een risico dat je (een deel) betaald hebt zonder dat er afgebouwd is...

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• MaStar
HekkeySE schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:31:

***members only***
Ben ook wel benieuwd. Welke regio en je hebt uiteindelijk een ander huis gekocht, en veel moeten bieden?

Mijn ervaring is dat populaire huizen van 950-995k vp al richting 1.1-1.2 gaan. Betekent inderdaad 150k-200k overbieden..

• rboy11
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:52:
[...]

Wanneer begin je met betalen? Voor oplevering toch? Dus dan is er wel een risico dat je (een deel) betaald hebt zonder dat er afgebouwd is...
Nee, er zijn geen bouwtermijnen o.i.d.. het volledige afbouwrisico ligt bij de verkoper. In feite wordt het volledig gebouwd op rekening en voor risico van verkoper, pas na oplevering van aannemer bij verkoper zal de akte passeren en zal de koopsom worden voldaan bij notaris.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
rboy11 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Nee, er zijn geen bouwtermijnen o.i.d.. het volledige afbouwrisico ligt bij de verkoper. In feite wordt het volledig gebouwd op rekening en voor risico van verkoper, pas na oplevering van aannemer bij verkoper zal de akte passeren en zal de koopsom worden voldaan bij notaris.
Ok - als je dit 100% zeker weet (en het staat ook zo in de contracten) dan kan je dit bij de geldverstrekker melden, dan zou het goed moeten gaan.

Het is daarmee wel een uitzonderlijke situatie (en dat is dan vermoedelijk ook de reden dat het bij de geldverstrekker fout gaat) want normaal gesproken (bijvoorbeeld bij nieuwbouw) is het zo dat je eerst naar de notaris gaat waar de grond overgedragen wordt (die betaal je direct 100%) en waar een aanneemovereenkomst gepasseerd wordt. Je hypotheek begint ook op dat moment - uit je hypotheek word de grond betaald en de rest van de benodigde financiering gaat in een bouwdepot.

Na dat moment van passeren wordt er begonnen met bouwen en elke keer als er een stukje af is betaal je een deel van de aanneemsom uit je bouwdepot.

(en aangezien de geldverstrekker dan een lening verstrekt op basis van de waarde van een afgebouwd huis, wil de bank aan het begin van het traject wel zekerheid dat er een afgebouwd huis komt - dus een afbouwgarantie)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• rboy11
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Ok - als je dit 100% zeker weet (en het staat ook zo in de contracten) dan kan je dit bij de geldverstrekker melden, dan zou het goed moeten gaan.

Het is daarmee wel een uitzonderlijke situatie (en dat is dan vermoedelijk ook de reden dat het bij de geldverstrekker fout gaat) want normaal gesproken (bijvoorbeeld bij nieuwbouw) is het zo dat je eerst naar de notaris gaat waar de grond overgedragen wordt (die betaal je direct 100%) en waar een aanneemovereenkomst gepasseerd wordt. Je hypotheek begint ook op dat moment - uit je hypotheek word de grond betaald en de rest van de benodigde financiering gaat in een bouwdepot.

Na dat moment van passeren wordt er begonnen met bouwen en elke keer als er een stukje af is betaal je een deel van de aanneemsom uit je bouwdepot.

(en aangezien de geldverstrekker dan een lening verstrekt op basis van de waarde van een afgebouwd huis, wil de bank aan het begin van het traject wel zekerheid dat er een afgebouwd huis komt - dus een afbouwgarantie)
In de considerans staat het volgende:

In opdracht van - en voor rekening en risico van – Verkoper met een aannemer
een aannemingsovereenkomst is gesloten ter uitvoering waarvan de aannemer
bereid is om de woonappartementen in het te transformeren project te realiseren
overeenkomstig de voor het project geldende en aan koper bekende
verkoopdocumentatie, waaronder een productomschrijving;

5. als uitgangspunt geldt dat de levering van het hierna omschreven verkochte
appartementsrecht zal gaan geschieden nadat de appartementen door de
aannemer aan de ondernemer zijn opgeleverd;

Ik verwacht/hoop dat dit wel kortgesloten kan worden met de geldverstrekker. Bedankt voor het meedenken d:)b

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Members only:

Of mijn geduld is niet groot genoeg ;p

[ Voor 6% gewijzigd door ViezeVis op 29-03-2022 18:11 ]

• beyazz06
  • Niet online
ViezeVis schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:55:
***members only***

Of mijn geduld is niet groot genoeg ;p
Ik zit hier nog op het 1e te wachten.. Inmiddels 4 werkdagen verder.. Het zou maandagavond verstuurd worden, niet gebeurd. Vandaag zodoende weer gebeld en kreeg te horen vandaag of morgen.. Vandaag is het niet geworden.. Zal morgen dan toch moeten binnen druppelen..

Je wilt het afronden, zekerheid.. Geen geduld :P

[ Voor 4% gewijzigd door beyazz06 op 29-03-2022 20:18 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

beyazz06 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Ik zit hier nog op het 1e te wachten.. Inmiddels 4 werkdagen verder.. Begin van de week zou het maandagavond worden, vandaag zodoende weer gebeld en kreeg te horen vandaag of morgen.. Vandaag is het niet geworden.. Zal morgen dan toch moeten binnen druppelen..

Je wilt het afronden, zekerheid.. Geen geduld :P
Nou dat dus. Heb wat dingen op m'n offerte staan ter bestelling maar daar moet ik nog op wachten want ik heb nog geen 100% zekerheid. Ook wij moeten verder met de hypotheekadviseur hahah. Ze willen er op midden mei uit, maar de notaris is ook druk. Gaat zo wel langer duren, ook voor de verkopers.

• beyazz06
  • Niet online
ViezeVis schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Nou dat dus. Heb wat dingen op m'n offerte staan ter bestelling maar daar moet ik nog op wachten want ik heb nog geen 100% zekerheid. Ook wij moeten verder met de hypotheekadviseur hahah. Ze willen er op midden mei uit, maar de notaris is ook druk. Gaat zo wel langer duren, ook voor de verkopers.
Wij staan ook te poppelen om aan de slag te gaan. Willen nieuwe keuken, iets met de tuin en etc. Mja zolang niets zeker is, wil ik niet 'plannen'.. Moet mijn vrouw ook iedere keer temperen :P

• sacaji
Partner en ik gaan dus kopen, dus we moeten bij de bank een gezamelijk rekening openen. Nou leg ik een behoorlijk gespaarde bedrag in, en verdien ik 3x meer. Bij de hypotheekadviseur kan je dan ook een samenlevingscontract vragen dat bij uit elkaar gaan en verkoop, ik de ingelegde geld terug krijg (mits dit kan) en zelfs bij winst 70/30? Of moet dit bij de notaris die al gekozen is door de verkopende partij?

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:40
Je kunt je samenlevingscontract ook laten opmaken bij een andere notaris, dat moet niet bij de notaris die gekozen is door de verkopende partij.
sacaji schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:43:
Partner en ik gaan dus kopen, dus we moeten bij de bank een gezamelijk rekening openen. Nou leg ik een behoorlijk gespaarde bedrag in, en verdien ik 3x meer. Bij de hypotheekadviseur kan je dan ook een samenlevingscontract vragen dat bij uit elkaar gaan en verkoop, ik de ingelegde geld terug krijg (mits dit kan) en zelfs bij winst 70/30? Of moet dit bij de notaris die al gekozen is door de verkopende partij?

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Daar is een hypotheekadviseur niet voor bevoegd. Dit moet bij een notaris, maakt niet uit welke.

I have stability. The ability to stab.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat staat helemaal los van de koop en kan je nu al regelen. Geld wat te veel is verdelen is makkelijk, het probleem is eerder wat je doet met een verkoop onder de aankoopwaarde.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-03 09:07
Denk ook even na of je de eigendomsverhouding van het huis wel op 50/50 (dat is de standaard) wil hebben.
Pagina: 1 ... 247 ... 371 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7