Dat was allicht onze makelaar, die heeft dat in ieder geval wel gezegd. En in ons geval was het ook welgemeend.Willempie511 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:20:
Mijn vrouw en ik hadden laatst een bezichtiging om eens te kijken of we misschien willen verhuizen en dat was ook zo'n aparte situatie met de makelaar. We wisten gewoon niet of de verkopers gewoon erg vriendelijk waren en het mensen zouden gunnen, of dat de makelaar de prijs probeerde op te drijven. Hij bleef ook telkens benoemen dat er qua prijs nog wel overleg mogelijk was, dat ze echt niet de hoofdprijs wilden en dat we gewoon snel moesten bellen. We kregen er zo de kriebels van dat de twijfel over het huis omsloeg in een dikke nee. Na de kassa (of radar) aflevering van een jaar geleden ofzo zijn we toch iets voorzichter met makelaars.
Hoe gaat het nu met de biedingen?amboly schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:16:
[...]
Dat was allicht onze makelaar, die heeft dat in ieder geval wel gezegd. En in ons geval was het ook welgemeend.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 02:40 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die opmerking over onze makelaar was van de vorige keer toen het te koop stond.Sport_Life schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:38:
[...]
Hoe gaat het nu met de biedingen?
***members only***
Members only:
Inloggen
Ik ben sinds kort ook weer ervaring rijker wat betreft verkoopmakelaar..
Deadline van biedingen was op dinsdag 12:00, maandag rond 15:00 mijn bod uitgebracht. Wordt ik dinsdag iets voor 12:00 gebeld door de verkoopmakelaar, of ik een 2e bod wil uitbrengen? Met de hint waar ik ergens tussen zou moeten zitten.. Voor 13:30 moest ik het doorgeven, enfin na een korte overleg met de vrouw besloten om dit niet te doen.
Wordt ik vervolgens om ~16:00 weer gebeld door de verkoopmakelaar, "weet je zeker dat je deze woning met 10 a 15k wil laten schieten?. Stom verbaasd en enigszins overvallen aangegeven dat wij nog eens zullen overleggen.
Omdat de hele situatie niet echt fijn aanvoelde c.q. wij het toch een rare situatie vonden alsnog besloten geen 2e bod uit te brengen. Vervolgens niets meer vernomen...
Deadline van biedingen was op dinsdag 12:00, maandag rond 15:00 mijn bod uitgebracht. Wordt ik dinsdag iets voor 12:00 gebeld door de verkoopmakelaar, of ik een 2e bod wil uitbrengen? Met de hint waar ik ergens tussen zou moeten zitten.. Voor 13:30 moest ik het doorgeven, enfin na een korte overleg met de vrouw besloten om dit niet te doen.
Wordt ik vervolgens om ~16:00 weer gebeld door de verkoopmakelaar, "weet je zeker dat je deze woning met 10 a 15k wil laten schieten?. Stom verbaasd en enigszins overvallen aangegeven dat wij nog eens zullen overleggen.
Omdat de hele situatie niet echt fijn aanvoelde c.q. wij het toch een rare situatie vonden alsnog besloten geen 2e bod uit te brengen. Vervolgens niets meer vernomen...
Tja, je kan het niet eens zijn met de praktijken en het is ook een naar spelletje, want de andere partij krijgt natuurlijk ook dat telefoontje wanneer jij wel een 2e bod uitbrengt om je zo lekker tegen elkaar uit te spelen.beyazz06 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:46:
Maar als je e woning echt wilt hebben en je die 10-15k kan en wilt betalen om zo toch het huis te krijgen ben je blij die kant te krijgen.
Beetje gevalletje don't hate the player, hate the game.
PSN: Flix20-NL
Zit je in de omgeving Amersfoort? Wij zoeken nog een verkoopsmakelaar die zijn werk doetbeyazz06 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:46:
Al begrijp ik dat het opdringerig is hoor.
Over wat voor een regio en vraagprijs hebben we het dan? Overbieden met dat bedrag op een vraagprijs die 15x zo hoog ligt als dat bedrag is niet zo spannend natuurlijk.Sport_Life schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:38:
[...]
Hoe gaat het nu met de biedingen?
***members only***
Die makelaar doet wel zijn best in ieder geval. Ik zou er 2k bovenop doen en het daarbij laten, wie weet is dat net genoeg.beyazz06 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:46:
praliwi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Over wat voor een regio en vraagprijs hebben we het dan? Overbieden met dat bedrag op een vraagprijs die 15x zo hoog ligt als dat bedrag is niet zo spannend natuurlijk.
Members only:
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 09:34 ]
Gefeliciteerd! Woon je straks bij mij om de hoekViezeVis schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:36:
***members only***
Nou ben net gebeld. Gefeliciteerd u bent tweede bieder. Ik was een goede tweede.
Op naar de volgende.
Members only:
Inloggen
Op naar de volgende.
Kijk! Woon je ook in Onderdijks?Pctje91 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:26:
[...]
Gefeliciteerd! Woon je straks bij mij om de hoek
Lekker bezig Joosie. Toch een goeie zet geweest om zonder voorbehoud van financiering te bieden dus, verwacht ik?Joosie200 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:29:
Nou ben net gebeld. Gefeliciteerd u bent tweede bieder. Ik was een goede tweede.
***members only***
Op naar de volgende.
Bod was prima, motivatie goed maar het hoogste bod was beter. Als je het geld moet delen met je ex na aflossing van de hypotheek telt elke euro extra net wat meer. Dus ik snap het wel, maar ik heb op mijn max geboden. Meer zat er voor mij niet in.ViezeVis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:39:
[...]
Lekker bezig Joosie. Toch een goeie zet geweest om zonder voorbehoud van financiering te bieden dus, verwacht ik?
Ja, ook pas 3 weken hoor! We hebben lang op de sleutel moeten wachten.
Vlak bij het Stroomdal (de school).
Oh shit, ik las het verkeerd. Ik dacht dat je met een goede tweede bedoelde dat je het bent geworden vanwege je voorwaarden. Dan is t balen indd. En ja, met een scheiding weegt een goed bedrag wat meer dan voorwaarden.Joosie200 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:42:
[...]
Bod was prima, motivatie goed maar het hoogste bod was beter. Als je het geld moet delen met je ex na aflossing van de hypotheek telt elke euro extra net wat meer. Dus ik snap het wel, maar ik heb op mijn max geboden. Meer zat er voor mij niet in.
Laatste keer dat een makelaar het tegen mij over "flink" had zat ik er minstens 35k naastJoosie200 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:29:
***members only***
Op naar de volgende.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Mijn indruk is dat in de huidige markt er bijna altijd wel 1 'gekkie' bij zit die een klap hoger biedt dan de rest. Waarschijnlijk omdat hij of zij er 10x naast geboden heeft er nu gewoon klaar mee is.
Dit was ook zo in 2020 toen ik verkocht. Van de 8 biedingen was er 1 lager, 6 zaten redelijk dicht bij elkaar en 1 bod was 15k hoger dan alle andere biedingen.
Zodra 'de gekkie' wegvalt van de woningmarkt zou het al een stuk makkelijker worden...
Dit was ook zo in 2020 toen ik verkocht. Van de 8 biedingen was er 1 lager, 6 zaten redelijk dicht bij elkaar en 1 bod was 15k hoger dan alle andere biedingen.
Zodra 'de gekkie' wegvalt van de woningmarkt zou het al een stuk makkelijker worden...
Veel van die gekkies zijn mensen die een torenhoge overwaarde hebben of mensen met een jubelton. Goede zaak dat deze daarom ook beperkt wordt, vind ik.Requiem19 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:59:
Mijn indruk is dat in de huidige markt er bijna altijd wel 1 'gekkie' bij zit die een klap hoger biedt dan de rest. Waarschijnlijk omdat hij of zij er 10x naast geboden heeft er nu gewoon klaar mee is.
Nee, ben gewoon de een na hoogste bieder. Dus close but no cigar. Wel taart voor jou zie ik. Congrats met de aankoop en met je verjaardag.ViezeVis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:45:
[...]
Oh shit, ik las het verkeerd. Ik dacht dat je met een goede tweede bedoelde dat je het bent geworden vanwege je voorwaarden. Dan is t balen indd. En ja, met een scheiding weegt een goed bedrag wat meer dan voorwaarden.
Nope, bovendien zijn er genoeg die nog een jubelton op zak hebben. Mijn ouders hebben die helaas vast zitten in de stenen in Dld. En waar je in NL nog wel eenvoudig de overwaarde kunt verzilveren doen banken in Dld daar niet in mee. Dus moet het doen met eigen spaargeld en dat is vind ik al een mooi bedrag maar nog geen jubelton.MrAngry schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Laatste keer dat een makelaar het tegen mij over "flink" had zat ik er minstens 35k naast. Je kan niet op tegen gekken, gewoon mee blijven doen en het komt wel een keer goed.
Ja of gewoon en eigen spaargeld zoals ik en een jubelton of twee met mogelijk nog overwaarde andere woning. Daar leg ik het dan tegen af met enkel eigen spaargeld, geen jubelton of overwaarde. Maar om het dan helemaal niet meer te proberen als ik een woning zie waar ik wat mee kan.Requiem19 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:59:
Makelaar zei het ook: zodra het gekke overbieden wegvalt maak ik met mijn spaargeld meer kans. Maar tegen die tijd staat de hypotheekrente op 3% en moet ik het verschil in verlaagde maximale hypotheek al bijpassen en kan ik niet zoveel overbieden als nu. Dus het mes snijdt aan beide kanten.
Denk dat dat aandeel best meevalt. Vooral onder de starterswoningen is nog niet echt sprake van mensen met torenhoge overwaarde omdat ze precies dat zijn, starters. Hooguit hier en daar een jubelton.ViezeVis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:09:
[...]
Veel van die gekkies zijn mensen die een torenhoge overwaarde hebben of mensen met een jubelton. Goede zaak dat deze daarom ook beperkt wordt, vind ik.
Ook de hoeveelheid mensen die gebruik maken van een jubelton valt best mee.
Hier een artikel uit 2021 die stelt dat er 'slechts' 10k mensen gebruik hebben gemaakt van de jubelton regeling.
HIer een artikel evenals uti 2021 maar gaat over 2017/2018, waaruit ook blijkt dat de aantal mensen die de jubelton krijgt meevalt, en dat ruim de helft 50k of minder krijgt.
Let wel, waar die cijfers vandaan komen, heb ik niet kunnen achterhalen. Ook bij het CBS kan ik er weinig over vinden.
Ik zou daar eerder de wanhopige bieder die al 20 biedingen verloren hebben en nu hun fuck it bod neerleggen om maar van het gezeur af te zijn.
Hahah dankjeJoosie200 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:37:
[...]
Nee, ben gewoon de een na hoogste bieder. Dus close but no cigar. Wel taart voor jou zie ik. Congrats met de aankoop en met je verjaardag.
[...]
Die data komt hier vandaan: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84465NEDFlix20 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:38:
[...]
Denk dat dat aandeel best meevalt. Vooral onder de starterswoningen is nog niet echt sprake van mensen met torenhoge overwaarde omdat ze precies dat zijn, starters. Hooguit hier en daar een jubelton.
Ook de hoeveelheid mensen die gebruik maken van een jubelton valt best mee.
Hier een artikel uit 2021 die stelt dat er 'slechts' 10k mensen gebruik hebben gemaakt van de jubelton regeling.
HIer een artikel evenals uti 2021 maar gaat over 2017/2018, waaruit ook blijkt dat de aantal mensen die de jubelton krijgt meevalt, en dat ruim de helft 50k of minder krijgt.
Let wel, waar die cijfers vandaan komen, heb ik niet kunnen achterhalen. Ook bij het CBS kan ik er weinig over vinden.
Ik zou daar eerder de wanhopige bieder die al 20 biedingen verloren hebben en nu hun fuck it bod neerleggen om maar van het gezeur af te zijn.
En ws ook hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...ling-voor-de-eigen-woning
Het CBS verklaart echter wel dat "de invoering van de schenkingsvrijstelling eigen woning een opwaarts effect heeft op de vraag naar en de prijs van koopwoningen". Het CBS stelt ook dat de doorstroom beperkt blijft. De rente is laag, de grootte hypothecaire lening stijgt daardoor. Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat woningen steeds duurder worden.
(bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-vanaf-2013?onepage=true).
Ik ben het met je eens dat een jubelton zeker niet 'de' oorzaak is van het probleem, maar ik denk dat de jubelton de kansen wel aanzienlijk kan verkleinen. Radar heeft er ook een leuk artikel over gemaakt:
https://radar.avrotros.nl...politiek-onder-makelaars/
Members only:
Inloggen
Jubelton bespaart zo'n 9k belasting (ca 6 weken prijsstijging op een gemiddelde woning). Dat staat nou niet echt in verhouding tot de biedingen boven de vraagprijs.ViezeVis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:09:
[...]
Veel van die gekkies zijn mensen die een torenhoge overwaarde hebben of mensen met een jubelton. Goede zaak dat deze daarom ook beperkt wordt, vind ik.
Ouders die een ton 'over' hebben schenken dat toch wel, ongeacht jubelton voordeel.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 11:22 ]
/ESport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Jubelton bespaart zo'n 9k belasting (ca 6 weken prijsstijging op een gemiddelde woning). Dat staat nou niet echt in verhouding tot de biedingen boven de vraagprijs.
Ouders die een ton 'over' hebben schenken dat toch wel, ongeacht jubelton voordeel.
Even opnieuw gequote. Die ton over zal waarschijnlijk wel geschonken worden inderdaad, ondanks belastingvoordeel. Je zegt dus eigenlijk dat het 'belastingvoordeel' feitelijk gezien niet opweegt tegen de stijgende huisprijzen? Dan zou je zeggen dat een jubelton inderdaad eigenlijk niet echt voordelen biedt (behalve dus die 10% scheninkingsbelasting die tot 106k vervalt).
-
Die snap ik niet helemaal.
Zou je een jubelton krijgen van één van de ouders van, ik noem maar iets, 75k. Dan geeft dat in mijn ogen al snel aanzienlijk meer mogelijkheden tot overbieden. Immers, die 75k mag je dan alleen maar voor het kopen van een huis gebruiken. Als je graag uit huis wil en je hebt de financiële middelen, dan denk ik best dat de jubelton wel degelijk bijdraagt aan biedingen boven de vraagprijs. Thans, dat heeft onze mogelijkheden ook vergroot.
[ Voor 24% gewijzigd door ViezeVis op 23-03-2022 11:27 . Reden: Nieuwe quote ]
Ik bedoel te zeggen dat als de jubelton weg is , schenken natuurlijk nog gewoon is toegestaan. Alleen het kost 10% belasting minus belastingvrije schenking dus effectief 9k.ViezeVis schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Die snap ik niet helemaal.
Zou je een jubelton krijgen van één van de ouders van, ik noem maar iets, 75k. Dan geeft dat in mijn ogen al snel aanzienlijk meer mogelijkheden tot overbieden. Immers, die 75k mag je dan alleen maar voor het kopen van een huis gebruiken. Als je graag uit huis wil en je hebt de financiële middelen, dan denk ik best dat de jubelton wel degelijk bijdraagt aan biedingen boven de vraagprijs. Thans, dat heeft onze mogelijkheden ook vergroot.
De vele schenkingen zijn volgens mij meer het gevolg van de hoge overwaardes bij ouders (en lage rente) wat het interessant maakt om 100k extra hypotheek te nemen tegen 1% rente en het kind 100k extra te geven voor een appartement.
Kortom de jubelton aanpakken heeft weinig effect, maar wat wel helpt is schenkbelasting flink verhogen (>30% over de eerste 100k ipv 10%). Al weten de echt vermogende mensen dat waarschijnlijk ook weer via een bv structuur oid op te lossen.
Zelf trouwens geen jubelton (nodig) gehad
Kocht nog in de tijd dat een huis kopen niet werd gezien als een slimme investering (2011).
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 11:56 ]
Daarnaast heb je ook de belastingvrije schenking van 27k welke vrij uitgegeven mag worden.Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat als de jubelton weg is , schenken natuurlijk nog gewoon is toegestaan. Alleen het kost 10% belasting minus belastingvrije schenking dus effectief 9k.
Ook blijkt dus dat de meer dan de helft van de schenkingen 50k of minder zijn.
Dus stel je iemaand wilt 50k schenken na het afschaffen van de jubelton, kan je nog steeds gebruik maken van die belastingvrije 27k, dan blijft er 23k over waar belasting over betaald moet worden.
Dus dan blijft er nog een slordige 48k over. Kan je ook nog wel wat mee. Zal dus niet veel zoden aan de dijk zetten.
Daar zeg je inderdaad wat.Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
[...]
nt.
Kortom de jubelton aanpakken heeft weinig effect, maar wat wel helpt is schenkbelasting flink verhogen (>30% over de eerste 100k ipv 10%). Al weten de echt vermogende mensen dat waarschijnlijk ook weer via een bv structuur oid op te lossen.
Ik ken ook wel een aantal verhalen van mensen die gebruik maken van de 'familiebank'. Die zullen niet in de statistieken van de jubelton terecht komen.
En dat zal dan inderdaad wel het effect zijn. Dus dan gaat het de staat juist meer kosten omdat er meer aftrekbaar wordt.
True. De echte families met geld (denk Sander Schimmelpenninck) rekenen al met die 9k. Schenk je toch gewoon 109k, 9k belasting en netto als nog een ton. Plus de eenmalig verhoogde vrijstelling blijft inderdaad overeind.Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat als de jubelton weg is , schenken natuurlijk nog gewoon is toegestaan. Alleen het kost 10% belasting minus belastingvrije schenking dus effectief 9k.
Zelf trouwens geen jubelton (nodig) gehad.
Kocht nog in de tijd dat een huis kopen niet werd gezien als een slimme investering (2011).
Toen een vraagprijs nog een vraagprijs was en je met handjeklap nog onder de vraagprijs kon eindigen.
Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn in de kluswoning waar op ik aan het bieden was:
Members only:
Inloggen
Kamperpoort was ooit de slechtse of beruchtste wijk maar toen ik er was merkte ik al de nieuwbouw op. En het gaat juist meer worden met de ijsselhallen / veemarkt vol appartementen. Dus misschien gewoon volop meedoen voor een nieuwbouwproject. Gemeente Zwolle heeft er genoeg aangewezen. De Tippe, Zwarte Water, Veemarkt/Ijsselhallen, Hanzeland gaat ook op de schop heb ik begrepen. En ik blijf erbij dat ik aan de schellerenkweg / Schellerdijk ook al een in/uitrit met bouwverkeer bord gespot heb met de eerste contouren voor een weg door een nieuwbouwwijk dwars door het putterveld.
Bedoel of ik nu overboden word op bestaande bouw of meeding voor de 'sociale koopwoning' die de gemeente verplicht: voor hetzelfde geld ben je spekkoper als je dezelfde ruimte in een afgebouwd huis anno nu krijgt met zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming by design. In die zin zit ik in een luxe positie. Maar zo voelt het niet als je bod het telkens net niet is.
Members only:
Inloggen
[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 19:00 ]
Als ik heel eerlijk benSport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:50:
***members only***
Members only:
Inloggen
Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:50:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 23-03-2022 18:17 ]
Sowieso moet je hem dan de kans geven om de boel te herstellen. Komt ie langs om een paar gaten dicht te smeren en kroonsteentjes te schroeven, zit je daar op te wachten?Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:50:
***members only***
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bsste leden,
Momenteel ben ik een woning zoekende in Harderwijk. Ik wil graag een rijtjeshuis ik ben 27 getrouwd en vader van 2 kids.
De markt is schaars en de woningen die ik laatst volgde zijn zelfs overboden als voorbeeld:
https://www.randmeermakel...erwijk-madeliefdreef-5-2/
Deze woning is verkocht voor 475.000 k.k.
Nou weet ik dat in Harderwijk een aantal nieuwbouw projecten kavels in Q3 verkocht gaan worden. Ik wil wachten om met de lotingen mee te doen, maar de enige minpunt is; de gemeente had in het verleden punten systeem die nu uitgefasseerd is. Er zijn nog mensen die daarmee voorrang hebben. Stel ik heb er 1 met geluk ben ik goedkoper uit.
Ik reageer vaak via funda en krijg dan iemand van de makelaar aan de lijn. Deze zeggen meestal ja we hadden een wachtlijst met mensen die woonbegeleiding hebben. De makelaar vraagt dan 1 procent van de aankoop som en dit vindt ik persoonlijk wel erg. Stel je koopt een huis voor 5 ton betaal je 5k voor de extra begeleiding. Je hebt dan wel voorrang en het moet niet zoveel kunnen kosten toch???
Ik zoek eigenlijk wat ik in deze situatie het beste kan doen. Ik heb gelukkig een dak boven mijn hoofd. Alleen dit zijn wel issues die ik tegenkom sindskort. Ik ben pas begonnen en dagelijks volg ik funda of er een woning te koop staat op funda.
Momenteel ben ik een woning zoekende in Harderwijk. Ik wil graag een rijtjeshuis ik ben 27 getrouwd en vader van 2 kids.
De markt is schaars en de woningen die ik laatst volgde zijn zelfs overboden als voorbeeld:
Nou weet ik dat in Harderwijk een aantal nieuwbouw projecten kavels in Q3 verkocht gaan worden. Ik wil wachten om met de lotingen mee te doen, maar de enige minpunt is; de gemeente had in het verleden punten systeem die nu uitgefasseerd is. Er zijn nog mensen die daarmee voorrang hebben. Stel ik heb er 1 met geluk ben ik goedkoper uit.
Ik reageer vaak via funda en krijg dan iemand van de makelaar aan de lijn. Deze zeggen meestal ja we hadden een wachtlijst met mensen die woonbegeleiding hebben. De makelaar vraagt dan 1 procent van de aankoop som en dit vindt ik persoonlijk wel erg. Stel je koopt een huis voor 5 ton betaal je 5k voor de extra begeleiding. Je hebt dan wel voorrang en het moet niet zoveel kunnen kosten toch???
Ik zoek eigenlijk wat ik in deze situatie het beste kan doen. Ik heb gelukkig een dak boven mijn hoofd. Alleen dit zijn wel issues die ik tegenkom sindskort. Ik ben pas begonnen en dagelijks volg ik funda of er een woning te koop staat op funda.
Je hebt gelijk haha
Members only:
Inloggen
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 19:03 ]
Zijn er serieus verkopers die de gaten in de muren en plafonds (die ontstaan doordat je de plankjes/lampjes etc. eraf haalt), dicht gaan smeren? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Blijkbaar ben ik de enigepraliwi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
Zijn er serieus verkopers die de gaten in de muren en plafonds (die ontstaan doordat je de plankjes/lampjes etc. eraf haalt), dicht gaan smeren? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens gaat het niet om uitgewoonde ex huur appartementen en (onze) kopers hebben een flink bedrag neergelegd, minste wat je dan kunt doen is het netjes achterlaten vind ik.
Trouwens ook de 1e keer dat we van een particulier kopen, 1e keer was van een flipper en 2e keer nieuwbouw.
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 23-03-2022 19:40 ]
Er zijn alle soorten en maten verkoperspraliwi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
Toen ik m'n ouders meenam naar de oplevering van mijn nieuwe appartement in Amsterdam sprong m'n moeder weg omdat er kakkerlakken bleken rond te lopen. Was verhuurd geweest en de verhuurder had duidelijk geen zin gehad om ook maar iets te doen voor de verkoop.
2x slikken en doorgaan.
Totdat bleek dat de kookplaat in de brakke keuken het niet deed zonder vermelding van een gebrek. Toen heb ik uit principe wel moeilijk gedaan.
Ik ben principieel tegen schenk- of erfbelasting, het is geld waar al tig keer belasting over betaald is, moet je toch gewoon aan je kids kunnen geven als je dat wilt. En anders verzinnen ze wel een omweg, dat is niet erg lastig. Lijkt me meer een symbolisch iets, nu schenken ze met die jubelton waar ze dat eerder op andere creatieve manieren deden.Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:48:
[...]
De vele schenkingen zijn volgens mij meer het gevolg van de hoge overwaardes bij ouders (en lage rente) wat het interessant maakt om 100k extra hypotheek te nemen tegen 1% rente en het kind 100k extra te geven voor een appartement.
Zelf trouwens geen jubelton (nodig) gehad.
Ik wil het nog steeds niet geloven omdat ik nog niet Zover in het proces zit. Maar ik lees het ook overal dat het op deze manier gaat….Routepr0bleem schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:52:
Bsste leden,
Ik snap deze nooit zo goed. Geld waarvoor je niet werkt is met een procent of 10 veel lager belast dan hetgeen je 40 uur per week voor moet werken. En belasting werkt nu eenmaal zo, na de inkomstenbelasting geef ik het uit in de winkel en daar zit ook weer 21% op. Dan is die 10% zo gek nog nietScuderia110 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Ik ben principieel tegen schenk- of erfbelasting, het is geld waar al tig keer belasting over betaald is, moet je toch gewoon aan je kids kunnen geven als je dat wilt. En anders verzinnen ze wel een omweg, dat is niet erg lastig. Lijkt me meer een symbolisch iets, nu schenken ze met die jubelton waar ze dat eerder op andere creatieve manieren deden.
Ik vindt het echt schandalig maar de ene kant willen mensen z.s.m. een woning. Ik heb nu geen flauw idee waar ik aan moet beginnen. Dit is gewoon makkelijk geld verdienen voor de makelaar voor weinig moeite.barry86 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:56:
[...]
Ik wil het nog steeds niet geloven omdat ik nog niet Zover in het proces zit. Maar ik lees het ook overal dat het op deze manier gaat….
Spaargeld is momenteel met duizenden procenten belast.Tonkey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:00:
[...]
Ik snap deze nooit zo goed. Geld waarvoor je niet werkt is met een procent of 10 veel lager belast dan hetgeen je 40 uur per week voor moet werken. En belasting werkt nu eenmaal zo, na de inkomstenbelasting geef ik het uit in de winkel en daar zit ook weer 21% op. Dan is die 10% zo gek nog niet
Die woning zou hier voor 530k gaan thoughRoutepr0bleem schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:52:
Bsste leden,
Maar lees ook even het topic rondom nieuwbouwwoningen, daar komt meer werk in het proces te zitten (van inschrijving tot sleutel) waardoor die kosten wat hoger liggen.
Het klopt dat veel makelaars hun aanbod eerst in 'vooraankondiging' zetten bij andere makelaars. Klanten die een zoekopdracht hebben lopen krijgen dan 1-2 werkdagen voordat het huis op Funda komt al een link naar de woningpresentatie. Met een courant huis heb je kans dat het daarmee al vol zit. Daarnaast publiceren veel makelaars hun aanbod ook op hun social media voordat het op Funda komt. Dus als je heel specifiek weet waar je zoekt qua woonplaats(en) dan is het heel zinvol om de Facebook pagina's van die makelaars actief te volgen.Routepr0bleem schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:52:
Bsste leden,
Qua aanbod: je hebt het denk ik over volledige aankoopbegeleiding. Dan heb je naast de zoekopdracht vaak ook hulp bij het bezichtigingen, soort waarde indicatie en biedingstrategie. Daar zit wel verschil in qua aanbod tussen makelaars, dus je kunt even gaan shoppen. Als je alleen een zoekopdracht wilt en verder geen begeleiding, dan kan het vast goedkoper.
Wij hebben net ons huis verkocht, ik kan je wel vertellen dat kopers die een aankoopmakelaar hebben automatisch serieuzer overkomen, omdat je weet dat ze kosten maken om een huis te vinden. Je gaat een bod zonder aankoopmakelaar niet laten liggen daardoor, maar als het heel dicht bij elkaar ligt gaf het ons wel duiding als het ene bod met/via aankoopmakelaar was en het andere niet.
Dat was ik van plan alleen het punt is waar moet ik beginnen na 900+ blz bedankt voor de tip =DShitHappens schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:40:
[...]
Die woning zou hier voor 530k gaan though
Maar lees ook even het topic rondom nieuwbouwwoningen, daar komt meer werk in het proces te zitten (van inschrijving tot sleutel) waardoor die kosten wat hoger liggen.
Oplevering in mijn huis hebben ze het ook gedaan, helaas...praliwi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
Het waren niet de meest getalenteerde klussers, dus het netjes wegwerken zat er niet in dus het was nog steeds een maanlandschap op m'n muur wat uiteindelijker lastiger te fixen was dan wanneer ze er gewoon van af hadden gebleven...
Denk dat je 'm inderdaad niet helemaal snapt, want je kijkt nu puur en alleen naar die enkele stap in de keten; de schenking.Tonkey schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:00:
[...]
Ik snap deze nooit zo goed. Geld waarvoor je niet werkt is met een procent of 10 veel lager belast dan hetgeen je 40 uur per week voor moet werken. En belasting werkt nu eenmaal zo, na de inkomstenbelasting geef ik het uit in de winkel en daar zit ook weer 21% op. Dan is die 10% zo gek nog niet
Stel dat geld komt vanuit salaris, dus is daar al belasting over betaald. Vervolgens ga je dat geld ook nog eens uitgeven en dan komt er nog eens belasting overheen.
Met belasting betalen heb ik helemaal geen moeite. Is bijvoorbeeld een stuk beter voor m'n auto.
Alleen is het wel een keertje mooi geweest.
Tja, alleen werkt een belastingsysteem nu eenmaal zo. En uiteindelijk moeten er toch bepaalde belastinginkomsten zijn. Daarnaast verkleint erfbelasting de kloof tussen rijk en arm wat natuurlijk een goed streven is. Dus ondanks dat mijn gevoel het ook een rare belasting vind, is hij wel logisch als je je er wat meer in verdiept. Kijk alleen naar dit topic en wat de jubelton voor impact heeft en dan vooral op degene die hem niet (kunnen) krijgen.Flix20 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:27:
[...]
Oplevering in mijn huis hebben ze het ook gedaan, helaas...
Het waren niet de meest getalenteerde klussers, dus het netjes wegwerken zat er niet in dus het was nog steeds een maanlandschap op m'n muur wat uiteindelijker lastiger te fixen was dan wanneer ze er gewoon van af hadden gebleven...
[...]
Denk dat je 'm inderdaad niet helemaal snapt, want je kijkt nu puur en alleen naar die enkele stap in de keten; de schenking.
Stel dat geld komt vanuit salaris, dus is daar al belasting over betaald. Vervolgens ga je dat geld ook nog eens uitgeven en dan komt er nog eens belasting overheen.
Met belasting betalen heb ik helemaal geen moeite. Is bijvoorbeeld een stuk beter voor m'n auto.
Alleen is het wel een keertje mooi geweest.
[removed]
Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:50:
***members only***
Members only:
Inloggen
NB na plaatsing jouw andere reacties gelezen. Ik denk dat je verwachtingen misschien iets te hoog waren en te veel uitgaand van de oplevering van je eerdere woningen. Maar het kan echt veel erger. Ongedierte, oude vloerbedekking die je niet wilde overnemen, maar toch is blijven liggen, een berging vol rotzooi, een niet schoongemaakte koelkast, of nog erger: een niet schoongemaakte douchecabine.
[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 24-03-2022 09:13 ]
Sport_Life schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:56:
[...]
Je hebt gelijk haha.
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Schoon opleveren bij een huurhuis is vaak: kaal opleveren. Woningbouwverenigingen werken met voor en na inspectie. Bij de voor inspectie geven ze aan wat moet gebeuren en wat niet. Pluggen verwijderen, gaten dichtsmeren is mij als huurder nooit voorgeschreven. Kroonsteentjes laten zitten, vloeren eruit halen (tenzij nieuwe huurder het overneemt) + wc/douche/keuken schoon en tuin onkruidvrij en schuur leeg wel. Voor een koopwoning zou je zoiets ook kunnen voorstellen.
Voor inspectie als eigen voorbehoud laten opnemen. En zodra de woning klaar is voor oplevering doe je vaak nog een rondje door de woning. Dat kan dan de eind inspectie zijn. Maak je geen afspraken en neem je niks op dan kan de verkoper zeggen: je koopt de woning in de staat zoals je hem zag bij bezichtigen. Wil je een spik en span huis koop je maar nieuwbouw.
Voor inspectie als eigen voorbehoud laten opnemen. En zodra de woning klaar is voor oplevering doe je vaak nog een rondje door de woning. Dat kan dan de eind inspectie zijn. Maak je geen afspraken en neem je niks op dan kan de verkoper zeggen: je koopt de woning in de staat zoals je hem zag bij bezichtigen. Wil je een spik en span huis koop je maar nieuwbouw.
Bij een koophuis maak ik het liever zelf schoon dan dat de vorige bewoner het afraffelt zodat het er allemaal op het oog schoon uitziet en dan allicht bepaalde dingen beschadigd of erger maakt dan ze al zijn.Joosie200 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:03:
Schoon opleveren bij een huurhuis is vaak: kaal opleveren. Woningbouwverenigingen werken met voor en na inspectie. Bij de voor inspectie geven ze aan wat moet gebeuren en wat niet. Pluggen verwijderen, gaten dichtsmeren is mij als huurder nooit voorgeschreven. Kroonsteentjes laten zitten, vloeren eruit halen (tenzij nieuwe huurder het overneemt) + wc/douche/keuken schoon en tuin onkruidvrij en schuur leeg wel. Voor een koopwoning zou je zoiets ook kunnen voorstellen.
Huur is natuurlijk hele andere koek. Dan is de woning überhaupt niet van jezelf dus is het niet meer dan normaal dat je de woning teruggeeft in de staat zoals je deze hebt aangetroffen.
Bij inleveren van mijn huurwoning heb ik wat muren die met de verhuizing wat schade hebben gekregen weer even in de latex moeten zetten, gaten vullen etc etc.
Gelukkig hielp de verhuurder mee dus konden we het direct opleveren.
Het is een stukje fatsoen om de woning netjes op te leveren.
Bij mij in het koopcontract stond geloof ik bezemschoon opleveren.
Dat was ook wel, soort van het geval. Maar op de bovenkasten v/d keuken etc was heus geen doekje gehaald. Ook was over de verwarming geloof ik al geen 3 jaar meer een doek geweest. DAt soort dingen.
Het is dat ik grondig ging verbouwen en de keuken etc eruit ging dus ik stoorde me er niet zo aan.
Heb zelf wat elektrakabels in de muur gefreesd om lampen op te hangen. Ben benieuwd hoe dat zo gaat als ik de woning ga verkopen. Moet ik de spots laten hangen of... Zorgen voor later.
Bij inleveren van mijn huurwoning heb ik wat muren die met de verhuizing wat schade hebben gekregen weer even in de latex moeten zetten, gaten vullen etc etc.
Gelukkig hielp de verhuurder mee dus konden we het direct opleveren.
Het is een stukje fatsoen om de woning netjes op te leveren.
Bij mij in het koopcontract stond geloof ik bezemschoon opleveren.
Dat was ook wel, soort van het geval. Maar op de bovenkasten v/d keuken etc was heus geen doekje gehaald. Ook was over de verwarming geloof ik al geen 3 jaar meer een doek geweest. DAt soort dingen.
Het is dat ik grondig ging verbouwen en de keuken etc eruit ging dus ik stoorde me er niet zo aan.
Heb zelf wat elektrakabels in de muur gefreesd om lampen op te hangen. Ben benieuwd hoe dat zo gaat als ik de woning ga verkopen. Moet ik de spots laten hangen of... Zorgen voor later.
Ik vind het sowieso wel een fijn idee dat je even een grondige schoonmaak doet van de woning als je er intrekt. Dat voelt toch fijner dan dat een ander dat voor jou doet. Liever dus zelf even de goorste hoekjes van je huis reinigen, dan het niet doen of hopen dat het schoon genoeg is voor je.Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:14:
[...]
Bij een koophuis maak ik het liever zelf schoon dan dat de vorige bewoner het afraffelt zodat het er allemaal op het oog schoon uitziet en dan allicht bepaalde dingen beschadigd of erger maakt dan ze al zijn.
Wij hebben het ook gedaan maar het was wel een discussiepunt tussen mijn vrouw en ik. Ik had zoiets van: laat het maar aan de kopers maar mijn vrouw wilde het netjes achterlaten
Maar ik heb wel alle loshangende draadjes van kroonsteentjes voorzien. Geen idee hoe aansprakelijk ik ben als er wat mis gaat met electra na de overdracht. En het ergste stof opgezogen enzo. Gewoon wat kleine dingen zodat het netjes eruit ziet in lege staat, bij de overdracht van de woning.
beyazz06 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:46:
..
Kreeg net toch een belletje... Mochten wij nog interesse hebben, bod is geaccepteerdFlix20 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:53:
[...]
Tja, je kan het niet eens zijn met de praktijken en het is ook een naar spelletje, want de andere partij krijgt natuurlijk ook dat telefoontje wanneer jij wel een 2e bod uitbrengt om je zo lekker tegen elkaar uit te spelen.
Maar als je e woning echt wilt hebben en je die 10-15k kan en wilt betalen om zo toch het huis te krijgen ben je blij die kant te krijgen.
Beetje gevalletje don't hate the player, hate the game.
Wat zei je, voor 5k minder?beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:58:
[...]
[...]
Kreeg net toch een belletje... Mochten wij nog interesse hebben, bod is geaccepteerd
Zonder gekheid, mogen we je feliciteren?
[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 24-03-2022 12:26 ]
Dat is hard gegaan. Ik ben jaren geleden verhuisd van Harderwijk naar Apeldoorn en leefde eigenlijk in de veronderstelling dat de prijzen elkaar niet zoveel ontliepen. Daar ga ik heel snel op terugkomen, dit lijken wel Randstad prijzen, bijna 500k voor een tussenwoning.Routepr0bleem schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:52:https://www.randmeermakel...erwijk-madeliefdreef-5-2/
Ik zou de makelaar over een paar uurtjes nogmaals bellen dat je hebt besloten wel een tweede bod te willen doen, te weten huidige bod -15k.beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:58:
[...]
[...]
Kreeg net toch een belletje... Mochten wij nog interesse hebben, bod is geaccepteerd
En als ze niet akkoord gaan, of ze echt zeker weten dat ze écht op slechts 15k de koop niet door willen laten gaan
Wij hebben zelf een aantal situaties meegemaakt waarbij we op <2k het winnende bod hebben gemist, of het hoogste bod hadden maar door voorbehoud van financiering niet geworden. Die situaties had ik in retrospect wel een tweede kans willen hebben
Ik zou overwegen om je verhaal ook hier te doen: https://www.eigenhuis.nl/...iedingspraktijken/melding al zou ik het persoonlijk pas doen nadat de bedenktijd is verlopen.
[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 24-03-2022 16:41 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zou je voet er idd niet te snel af schieten. Eerst de papierwinkel regelen.Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
[...]
Ik zou de makelaar over een paar uurtjes nogmaals bellen dat je hebt besloten wel een tweede bod te willen doen, te weten huidige bod -15k.
En als ze niet akkoord gaan, of ze echt zeker weten dat ze écht op slechts 15k de koop niet door willen laten gaan![]()
Wij hebben zelf een aantal situaties meegemaakt waarbij we op <2k het winnende bod hebben gemist, of het hoogste bod hadden maar geen voorbehoud van financiering. Die situaties had ik in retrospect wel een tweede kans willen hebbenMaar zo is het gewoon een hele gore truc om meer geld op te halen
Ik zou overwegen om je verhaal ook hier te doen: https://www.eigenhuis.nl/...iedingspraktijken/melding al zou ik het persoonlijk pas doen nadat de bedenktijd is verlopen.
Mwah, ik heb in de Randstad, 1 van de grote steden, 700k voor een jaren 50 rijtjeshuis afgetikt. Vond 't nog een goede deal ook.coazter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Dat is hard gegaan. Ik ben jaren geleden verhuisd van Harderwijk naar Apeldoorn en leefde eigenlijk in de veronderstelling dat de prijzen elkaar niet zoveel ontliepen. Daar ga ik heel snel op terugkomen, dit lijken wel Randstad prijzen, bijna 500k voor een tussenwoning.
Maar als je het hoogste bod hebt zonder financieringsvoorbehoud had je toch kunnen doorpakken? Of lees ik hem verkeerd? Lijkt me stug dat een verkoper een hoog bod zonder voorbehoud dan nog afslaat of gunde hij het iemand anders?Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
[...]
Wij hebben zelf een aantal situaties meegemaakt waarbij we op <2k het winnende bod hebben gemist, of het hoogste bod hadden maar geen voorbehoud van financiering. Die situaties had ik in retrospect wel een tweede kans willen hebbenMaar zo is het gewoon een hele gore truc om meer geld op te halen
Ik heb mijn ervaring van deze week wel gemeld. Een verkoopmakelaar mag toch helemaal niet aansturen op een bepaalde bied strategie of uitwijden over ingezonden biedingen? Ik voelde mij namelijk voor de vorm opgebeld terwijl er al twee biedingen lag waar de verkoper wel mee akkoord zou willen gaan. Bovendien werd ik gepusht naar een bod zonder enig voorbehoud want anders speel je mee voor spek en bonen. En de dag erop doodleuk melden wat het laagste bod was concreet is ook info wat ie voor zichzelf moet houden ipv doorspelen naar de een na hoogste bieder niet?
Gisteren heb ik me trouwens aangemeld voor een nieuwe woonwijk in Stadshagen, Weezenlanden Noord en nieuwbouw in Hattem. Allemaal nieuwbouw die nog moet beginnen in 2023 maar die qua voorverkoop wel dit jaar plaats gaan vinden.
Als ik nog een belletje krijg over die woning van maandag omdat de eerste koper afhaakt zou ik zeggen: eerder bod is verlopen, ik bied de vraagprijs met voorbehoud graag of niet. Het blijft een prima locatie maar wel een kluswoning die op de schop kan.
Hier kan de vlag uit..
Vandaag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteert!!
Onderhandelingen waren dit keer kort maar wel wat lastig.
We waren de eerste die het huis konden bezichtigen, en hebben bij de voordeur gelijk een goed bod neer gelegd (10% boven de vraagprijs) met de mededeling dat we niet in een biedingsproces wilde belanden.
Makelaar snapte het en zou het bod overbrengen, maar gaf wel aan dat hij de bezichtigingen die gepland stonden nog wel door liet gaan..
2 dagen later kregen we bericht dat er ook een andere koper in het spel was gekomen, die had een vergelijkbaar bod uitgebracht. (beide onder voorbehoud van financiering).
De verkoper was niet blij met het onder voorbehoud van financiering en wilde meer zekerheid.
Toen aangegeven dat wij niet het hele bedrag onder voorbehoud hoefde te hebben, omdat we ook veel overwaarde en eigen geld hebben.
Daarom het onder voorbehoud op 75% van de afgesproken prijs gezet, om aan te geven dat financiering geen probleem is, en het initiele bod 5k verhoogt als teken van goodwill, en dat dit gelijk ons eind bod is, take it or leave it..
Toen was het goed en werden we een half uurtje later terug gebeld met goed nieuws.
Komende dagen het voorlopig koop contract tekenen en de eerste stappen zetten voor de hypotheek aanvraag..
Daarna ons huis nog zien te verkopen.. Maar dat zal naar verwachting geen probleem zijn aangezien bijna alles binnen een week verkocht wordt wat onder de 500k kost.
We waren de eerste die het huis konden bezichtigen, en hebben bij de voordeur gelijk een goed bod neer gelegd (10% boven de vraagprijs) met de mededeling dat we niet in een biedingsproces wilde belanden.
Makelaar snapte het en zou het bod overbrengen, maar gaf wel aan dat hij de bezichtigingen die gepland stonden nog wel door liet gaan..
2 dagen later kregen we bericht dat er ook een andere koper in het spel was gekomen, die had een vergelijkbaar bod uitgebracht. (beide onder voorbehoud van financiering).
De verkoper was niet blij met het onder voorbehoud van financiering en wilde meer zekerheid.
Toen aangegeven dat wij niet het hele bedrag onder voorbehoud hoefde te hebben, omdat we ook veel overwaarde en eigen geld hebben.
Daarom het onder voorbehoud op 75% van de afgesproken prijs gezet, om aan te geven dat financiering geen probleem is, en het initiele bod 5k verhoogt als teken van goodwill, en dat dit gelijk ons eind bod is, take it or leave it..
Toen was het goed en werden we een half uurtje later terug gebeld met goed nieuws.
Komende dagen het voorlopig koop contract tekenen en de eerste stappen zetten voor de hypotheek aanvraag..
Daarna ons huis nog zien te verkopen.. Maar dat zal naar verwachting geen probleem zijn aangezien bijna alles binnen een week verkocht wordt wat onder de 500k kost.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Als ik zo Funda een beetje in gaten houd is de vraagprijs van wat een jaar geleden voor 290 stond (en voor 310 wegging) inmiddels ook makkelijk 330.coazter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Dat is hard gegaan. Ik ben jaren geleden verhuisd van Harderwijk naar Apeldoorn en leefde eigenlijk in de veronderstelling dat de prijzen elkaar niet zoveel ontliepen. Daar ga ik heel snel op terugkomen, dit lijken wel Randstad prijzen, bijna 500k voor een tussenwoning.
Maar vergeleken met met bv. Amersfoort het nog wel echt een stuk betaalbaarder, daar kost diezelfde woning 350 - 370 (vraagprijs).
verstappen33 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:08:
Hier kan de vlag uit..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9lpbss3qULN6bdjYSENr2PUQ.jpg?f=user_large)
Gefeliciteerd.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 24-03-2022 14:14 ]
Ik bedoelde idd het hoogste bod, maar met een (zeer schappelijk) financieringsvoorbehoudJoosie200 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:06:
[...]
Maar als je het hoogste bod hebt zonder financieringsvoorbehoud had je toch kunnen doorpakken? Of lees ik hem verkeerd? Lijkt me stug dat een verkoper een hoog bod zonder voorbehoud dan nog afslaat of gunde hij het iemand anders?
Puur in die situaties had ik een 2e biedingsronde niet heel erg gevonden, maar ja. Moreel juist is dat ook weer niet.
Ik heb mijn ervaring van deze week wel gemeld. Een verkoopmakelaar mag toch helemaal niet aansturen op een bepaalde bied strategie of uitwijden over ingezonden biedingen? Ik voelde mij namelijk voor de vorm opgebeld terwijl er al twee biedingen lag waar de verkoper wel mee akkoord zou willen gaan. Bovendien werd ik gepusht naar een bod zonder enig voorbehoud want anders speel je mee voor spek en bonen. En de dag erop doodleuk melden wat het laagste bod was concreet is ook info wat ie voor zichzelf moet houden ipv doorspelen naar de een na hoogste bieder niet?
Dat project in Hattem is ook weer een verhaal zeg. Prijzen van deze fase zijn weer een halve ton of een ton hoger dan de vorige fase, voor precies dezelfde woning... tenzij je onder de inkomensgrens valt natuurlijk, dan kan je bijna hetzelfde huis kopen voor 170.000 minderGisteren heb ik me trouwens aangemeld voor een nieuwe woonwijk in Stadshagen, Weezenlanden Noord en nieuwbouw in Hattem. Allemaal nieuwbouw die nog moet beginnen in 2023 maar die qua voorverkoop wel dit jaar plaats gaan vinden.
Maar, zal voor je duimen
Ah, zo. Mja: logica is soms ver te zoeken.Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:17:
[...]
Ik bedoelde idd het hoogste bod, maar met een (zeer schappelijk) financieringsvoorbehoud
tenzij je onder de inkomensgrens valt natuurlijk, dan kan je bijna hetzelfde huis kopen voor 170.000 minder
Maar, zal voor je duimen
Dat val ik. Ik vind het niet verkeerd om voor 210k von ex meerkosten een nieuwbouw met ong 99m2 oppervlakte woonruimte met tuin ingeloot te worden. Als ik daarvoor wekelijks 1x een flink stuk meer moet fietsen naar station Zwolle of 1x per week mag aansluiten in de file naar Amersfoort so be it.
Die 25m2 extra oppervlakte is duur betaald ja met een +170k.
[ Voor 4% gewijzigd door Joosie200 op 24-03-2022 14:22 ]
Hoogstwaarschijnlijk wel! Ben nog even de laatste puntjes op de i aan het zettenViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:23:
[...]
Wat zei je, voor 5k minder?
Zonder gekheid, mogen we je feliciteren?
Haha, ja je zou bijna zeggen doe idd een tegenbod.Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
[...]
Ik zou de makelaar over een paar uurtjes nogmaals bellen dat je hebt besloten wel een tweede bod te willen doen, te weten huidige bod -15k.
En als ze niet akkoord gaan, of ze echt zeker weten dat ze écht op slechts 15k de koop niet door willen laten gaan![]()
Alhoewel ik nog wel aan het volgende zit te denken. Verkopers nemen koelkast (is vrijstaand) mee en het fornuis is ter overname (is ook soort van vrijstaand). De gedachten speelt om te vragen naar een functionele keuken wat achter wordt gelaten, dan wel compensatie.. Maar ik weet het niet zo goed...
beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:25:
[...]
Hoogstwaarschijnlijk wel! Ben nog even de laatste puntjes op de i aan het zetten![]()
[...]
Haha, ja je zou bijna zeggen doe idd een tegenbod.
Alhoewel ik nog wel aan het volgende zit te denken. Verkopers nemen koelkast (is vrijstaand) mee en het fornuis is ter overname (is ook soort van vrijstaand). De gedachten speelt om te vragen naar een functionele keuken wat achter wordt gelaten, dan wel compensatie.. Maar ik weet het niet zo goed...
Hoogstwaarschijnlijk (alvast) gefeliciteerd!Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
[...]
Weet je hoeveel biedingen er zijn? Als je het huis graag wil zou het imo zonde zijn om met een tegenbod te komen als dat tot gevolg heeft dat het huis niet wordt verkocht aan jou. Je zou alleen veilig een tegenbod kunnen doen als je weet dat je safe zit qua hoogte. (Edit: ik weet ook niet hoe netjes of tactisch dat is..)
Overigens twijfel ik ook een beetje of de makelaar jou heeft gebeld om meer geld op te halen of omdat jij dicht in de buurt zat met een ander bod. 10K in makelaarsland is namelijk 'niet heel veel geld'. Misschien dus een beetje onbedoeld onzorgvuldige woordkeuze.
Een verkopende makelaar zal zich nooit in zijn kaarten laten kijken in deze markt..
Ik heb onlangs ook wel het gevoel gehad dat ze mij als koper helemaal willen uitknijpen en het maximale op tafel willen krijgen, het is aan jezelf om duidelijke grenzen te stellen.
Het is helaas een verkopers markt, en wij als kopers kunnen alleen maar volgen of hopen op begrip van de verkopende partij.
Ik heb onlangs ook wel het gevoel gehad dat ze mij als koper helemaal willen uitknijpen en het maximale op tafel willen krijgen, het is aan jezelf om duidelijke grenzen te stellen.
Het is helaas een verkopers markt, en wij als kopers kunnen alleen maar volgen of hopen op begrip van de verkopende partij.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
10k is hypotheektechnisch helemaal niets.. mja elke euro telt oid? Ik weet het ook niet.ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:12:
[...]
[...]
Hoogstwaarschijnlijk (alvast) gefeliciteerd!![]()
Weet je hoeveel biedingen er zijn? Als je het huis graag wil zou het imo zonde zijn om met een tegenbod te komen als dat tot gevolg heeft dat het huis niet wordt verkocht aan jou. Je zou alleen veilig een tegenbod kunnen doen als je weet dat je safe zit qua hoogte. (Edit: ik weet ook niet hoe netjes of tactisch dat is..)
Overigens twijfel ik ook een beetje of de makelaar jou heeft gebeld om meer geld op te halen of omdat jij dicht in de buurt zat met een ander bod. 10K in makelaarsland is namelijk 'niet heel veel geld'. Misschien dus een beetje onbedoeld onzorgvuldige woordkeuze.
Mijn intentie is overigens niet een tegenbod te doen, ik blijf bij mijn huidige bod. Het enige waar ik aan zit te denken is het keuken gedeelte. Immers, wanneer zij de koelkast en fornuis meenemen moet er een nieuwe keuken in.. Hoe ga je anders het 'gat' opvullen.. Het is namelijk niet inbouw..
Feli!! Wil je delen welk huis het is?verstappen33 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:08:
Hier kan de vlag uit..
Vandaag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteert!!![]()
Neem aan dat dat toch bekend was voordat je bood op het huis? Die zaken staan (als het goed is) toch vermeld in de brochure voor het huis? Anders zou ik inderdaad wel even afspreken hoe en wat.beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:25:
Haha, ja je zou bijna zeggen doe idd een tegenbod.
Is ook zo. 10K hypothecair gezien is niks, maar daar kan je wel een hele leuke badkamer of keuken voor plaatsen.beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:20:
[...]
10k is hypotheektechnisch helemaal niets.. mja elke euro telt oid? Ik weet het ook niet.
Mijn intentie is overigens niet een tegenbod te doen, ik blijf bij mijn huidige bod. Het enige waar ik aan zit te denken is het keuken gedeelte. Immers, wanneer zij de koelkast en fornuis meenemen moet er een nieuwe keuken in.. Hoe ga je anders het 'gat' opvullen.. Het is namelijk niet inbouw..
Maar wat betreft de koelkast en het fornuis; daar kon je toch achterkomen in de "Lijst van zaken"? Vaak laten ze inbouw zitten, alles erbuiten zoals een vriezer of losse koelkast gaat mee.
Iets kopen dat past?beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:20:
[...]
10k is hypotheektechnisch helemaal niets.. mja elke euro telt oid? Ik weet het ook niet.
Exact expert nodig?
Ik zag gisteren (ik liep erlangs en was benieuwd) een rijtjeshuis voor boven het miljoen.amboly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:54:
[...]
Mwah, ik heb in de Randstad, 1 van de grote steden, 700k voor een jaren 50 rijtjeshuis afgetikt. Vond 't nog een goede deal ook.
https://www.funda.nl/koop...8086217-galileistraat-10/
Wel prachtig huis btw, als ik het geld had dan zou ik het mogelijk nog wel doen ook. Maar goed, daar hoef ik me niet druk over te maken
Koekfabriek schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:28:
[...]
Neem aan dat dat toch bekend was voordat je bood op het huis? Die zaken staan (als het goed is) toch vermeld in de brochure voor het huis? Anders zou ik inderdaad wel even afspreken hoe en wat.
Helemaal mee eens, stond er ook in; Koelkast gaat mee, fornuis is ter overname.. Het zit hem voornamelijk in dat laatste gedeelte, fornuis ter overname.. Nieuw kostte die 2/3k oid, 6 jaar terug..ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:30:
[...]
Is ook zo. 10K hypothecair gezien is niks, maar daar kan je wel een hele leuke badkamer of keuken voor plaatsen.
Maar wat betreft de koelkast en het fornuis; daar kon je toch achterkomen in de "Lijst van zaken"? Vaak laten ze inbouw zitten, alles erbuiten zoals een vriezer of losse koelkast gaat mee.
Het is ook niet dat ik de huis voor het fornuis laat schieten, tis meer van niet geschoten is altijd mis.. Zoals de makelaar ook probeerde
Oh op die manier. Ze willen er teveel voor hebben. Dan laat je ze het toch lekker meenemen, mogelijk komt er dan toch nog een lagere prijs uit. Neem aan dat het nieuwe huis van de verkopers een fornuis heeft (is toch vrij standaard). Probeerde verkoper bij ons ook keer met de gordijnen die ter overname waren. Vonden we te duur dus neem maar mee, toen kon het voor een vriendenprijsje wegbeyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:38:
[...]
[...]
Helemaal mee eens, stond er ook in; Koelkast gaat mee, fornuis is ter overname.. Het zit hem voornamelijk in dat laatste gedeelte, fornuis ter overname.. Nieuw kostte die 2/3k oid, 6 jaar terug..
Het is ook niet dat ik de huis voor het fornuis laat schieten, tis meer van niet geschoten is altijd mis.. Zoals de makelaar ook probeerde
Dat hadden vrienden van ons ook. Dat werkte alleen averechts. Echt élk plankje ging mee, zelfs bij de CV ketels.Koekfabriek schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Oh op die manier. Ze willen er teveel voor hebben. Dan laat je ze het toch lekker meenemen, mogelijk komt er dan toch nog een lagere prijs uit. Neem aan dat het nieuwe huis van de verkopers een fornuis heeft (is toch vrij standaard). Probeerde verkoper bij ons ook keer met de gordijnen die ter overname waren. Vonden we te duur dus neem maar mee, toen kon het voor een vriendenprijsje weg.
Kun je er meteen inductie inzettenbeyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:38:
[...]
[...]
Helemaal mee eens, stond er ook in; Koelkast gaat mee, fornuis is ter overname.. Het zit hem voornamelijk in dat laatste gedeelte, fornuis ter overname.. Nieuw kostte die 2/3k oid, 6 jaar terug..
Overigens heeft onze verkoper ook de vrijstaande koelkast ter overname aangeboden op de lijst, ik vond dat vrij krenterig, maar er komt toch een nieuwe keuken in dus het scheelt voor ons weer afvoeren
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2022 16:17 ]
Als jij de tweede was en de eerste zat er flink boven, kan het toch ook zomaar zijn dat ze straks met hangende pootjes bij je terugkomen, omdat de eerste de financiering niet rond krijgt. Je zou de eerste niet zijn hier.Joosie200 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:29:
***members only***
Op naar de volgende.
Dus niet meteen getreurd. Er komen meer huizen, maar misschien komt deze wel terug.
Dat klopt. Ik merk op Funda ook dagelijks dat de zoekopdracht meer hits geeft, er komen wat interessante nieuwbouw aan. Ik zie het wel. Nog niet meegemaakt overigens bij mijn vier vorige biedingen dat ik nog een belletje kreeg.Toke_gt schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Als jij de tweede was en de eerste zat er flink boven, kan het toch ook zomaar zijn dat ze straks met hangende pootjes bij je terugkomen, omdat de eerste de financiering niet rond krijgt. Je zou de eerste niet zijn hier.
Dus niet meteen getreurd. Er komen meer huizen, maar misschien komt deze wel terug.
Als die wel komt bij de woning van maandag ga ik een ander bod doen. Ik zit niet op hete kolen, moet niet verhuizen dus in die situatie sta ik sterker. Dan is het van mijn kant uit take it or leave it. Dan gooien ze hem maar opnieuw in de verkoop. Er moet genoeg geklust worden en dat kost grof geld qua materiaal laat staan als je nog iemand kunt inhuren. Dus dan hou ik het niet bij mijn eerdere bod.
Dat kan toch prima? Ja, we gaan akkoord, maar inclusief het fornuis. Tenzij je dat fornuis eigenlijk drie keer niks vindt.beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:25:
[...]De gedachten speelt om te vragen naar een functionele keuken wat achter wordt gelaten, dan wel compensatie.. Maar ik weet het niet zo goed...
Maar zo heb ik ook een keer een finaal tegenbod ontvangen ‘prijs akkoord maar de gordijnen moeten blijven’. Ik kon niks met die gordijnen, dus dat kwam prima uit.
Dus, gewoon proberen.
Ja, dat snap ik. Tegelijkertijd is het natuurlijk vooral zo dat die 210k woningen ver onder de marktprijs verkocht worden, en simpelweg ook niet door iedereen mógen gekocht worden. Als je meer dan een bepaald bedrag op jaarbasis verdiend, dan mag je de woning ook niet kopen. Dus een stel kan er wel hetzelfde over denken als jij, maar die hebben gewoon geen keuzeJoosie200 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Ah, zo. Mja: logica is soms ver te zoeken.
Dat val ik. Ik vind het niet verkeerd om voor 210k von ex meerkosten een nieuwbouw met ong 99m2 oppervlakte woonruimte met tuin ingeloot te worden. Als ik daarvoor wekelijks 1x een flink stuk meer moet fietsen naar station Zwolle of 1x per week mag aansluiten in de file naar Amersfoort so be it.
Die 25m2 extra oppervlakte is duur betaald ja met een +170k.
Als ik verkoper was geweest en ik moest dit zo regelen, dan had ik dan een 'gratis af te halen' half-functionerende koel-vries combi van marktplaats getrokken en een zo goedkoop mogelijk fornuis.beyazz06 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:25:
Dat heeft uiteindelijk allemaal weinig zin, in de praktijk ga je dat als eerste er weer uit trekken.
Hoe staat dit vermeld op de lijst van zaken? Als daar stond 'ter overname' kan je die onderhandeling nu nog wel aan gaan, maar als je het er gratis bij wou had je het denk ik wel in je bod moeten verwerken. Wellicht kan je ze echter voor een fair bod beenemen.
Althans, is je bod nu definitief of nog niet? Want anders kan je het er misschien idd nog bij op gooien. "Dan hebben we een akkoord inclusief de huidige koelkast + fornuis"
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 24-03-2022 16:37 ]
migchiell schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:32:
[...]
Ik zag gisteren (ik liep erlangs en was benieuwd) een rijtjeshuis voor boven het miljoen.
Wel prachtig huis btw, als ik het geld had dan zou ik het mogelijk nog wel doen ook. Maar goed, daar hoef ik me niet druk over te maken
Members only:
Inloggen
True, precies waarom ze zo weinig gebouwd worden natuurlijk. De woningen van 500/750k daar pakken ze de marge met zeg kostprijs grond 200k, kostprijs woning 150k/400k, winst 150k. Voor 210k staan ze in de min qua winstmarge en de gemeente is allang blij als er een belofte is om ook wat sociale huurwoningen mee te nemen in het project.Richh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:32:
[...]
Ja, dat snap ik. Tegelijkertijd is het natuurlijk vooral zo dat die 210k woningen ver onder de marktprijs verkocht worden, en simpelweg ook niet door iedereen mógen gekocht worden. Als je meer dan een bepaald bedrag op jaarbasis verdiend, dan mag je de woning ook niet kopen. Dus een stel kan er wel hetzelfde over denken als jij, maar die hebben gewoon geen keuze
Handhaven doen ze er niet op. Dus als de projectontwikkelaar en bouwer later zeggen: kost teveel want corona price hike ligt de bouw stil van de 'sociale koopwoningen'. Als het al niet is door gebrek aan personeel of materiaal.
Weet je meteen waarom er in Stadshagen dus 799 anderen naast mezelf gingen loten voor nog niet eens 40 van zulke huizen. Het is niet eens een 5% of 10% kans. Hattem /Groot Wezenland krijgt ook slechts een rijtje van vijf/zes 210k huizen.
Hoe Hugo dan de spoorzone van Zwolle aanwijst als het nieuwe bouwgebied: leuk maar 5 betaalbare huizen per nieuwbouw wijk is echt een druppel op een gloeiende plaat voor een stad die nog wel even doorgroeit.
In de Randstad (steden) zit je inmiddels richting de 1.000.000 voor een tussenwoning in populaire wijkencoazter schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staan, en je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staanMaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:32:
[...]
In de Randstad (steden) zit je inmiddels richting de 1.000.000 voor een tussenwoning in populaire wijken
Denk dat die mensen helemaal niet onderwater komen te staan. Zulke huizen zijn eigenlijk alleen te betalen met veel overwaarde op huidige woning. Die overwaarde kan verdampen maar dan is er nog steeds niks aan de hand. En als je niet verhuist verdampt het ook bij een neergang van de huizenmarkt.ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staan, en je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staanMoet er niet aan denken...
1. Dat is het oude (angst) denken. Zo ziet mijn moeder dat ook zonder de info te weten. Hoezo onder water?;ViezeVis schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staan, en je hebt mensen die over 5-7 jaar onder water staanMoet er niet aan denken...
2. Je weet niet waarmee dit gefinancierd wordt. Als iemand zo'n woning koopt met veel overwaarde, kom je dus niet onder water te staan mocht de prijs kelderen;
3. De afgelopen jaren hoorde je dit 'geluid' ook en is de prijs inmiddels met 25% gestegen , terwijl de hypotheek ook wordt afgelost - zeker op termijn van een jaar of 10;
3. Waarom zou de prijs in de komende jaren drastisch kelderen? Zijn er tekenen dat we massawerkloosheid krijgen? Dat er woningen te over zijn? Nee, beide niet: 1. werkloosheid is nog nooit zo laag geweest en 2. er is een mega tekort aan doorstromen en huizen.
BIzar dat iedereen nog steeds aan de crisis 2009 denkt. En inmiddels stijgen de prijzen dit jaar weer met 17%
[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:01 ]
Maar die brengen ook makkelijk 500k overwaarde meeMaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:32:
[...]
In de Randstad (steden) zit je inmiddels richting de 1.000.000 voor een tussenwoning in populaire wijken
Klopt en/of beide goede banen. Of beide en kunnen dus 100k - 200k overbieden. Eens. Een advocaat + arts en overwaarde, kan je makkelijk richting de 1.000.000 bieden.Sport_Life schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:57:
[...]
Maar die brengen ook makkelijk 500k overwaarde mee![]()
Maar even om het verschil aan te geven. In het Oosten is 500k voor een woning al een mega bedrag, terwijl mensen in de Randstad daar hun hand niet voor omdraaien. Ik merk het aan familie, hebben ze een rijtjeshuis van 200m2 in hun straat in het Oosten: 'woooow, die zet zijn woning nu voor 375.000 euro te koop , mensen zijn gek geworden en dan moet je nog 30.000 euro overbieden'
Ik (Randstad):
[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:01 ]
'Rijtjeshuis voor boven een miljoen': wel 198 m² en in een top 4 stad van Nederland en (waarschijnlijk) een top-wijk. Vraagprijs per per m² € 5.303 is nog relatief laag, als je kijkt naar regio Amsterdam, Rotterdam regio Utrecht.migchiell schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:32:
[...]
Ik zag gisteren (ik liep erlangs en was benieuwd) een rijtjeshuis voor boven het miljoen.
Besef ook dat geld steeds minder waard wordt. Dus de miljoen uit jouw jeugd (gulden) is nu niet meer de miljoen die je krijgt. Inflatie vorig jaar alleen al 7%
Kijk eens naar dit soort huizen, dan zit je al op +€ 7500 euro m2 vraagprijs:
- https://www.funda.nl/koop...42633859-betuwestraat-14/ (€8000 per m2) - Amsterdam
- https://www.funda.nl/koop...ors-van-waverenstraat-57/ (€7.000 oer m2) - Amstelveen
- https://www.funda.nl/koop...uw-van-wieldrechtlaan-31/ (+7.000 per m2) - Zeist
- https://www.funda.nl/koop...42650560-harmonielaan-39/ (+7.292 per m2) - Zeist
- https://www.funda.nl/koop...-42649108-padangstraat-4/ (73m2 - 6.500 per m2) - Utrecht
En over 20 jaar zijn dit weer prijzen waar we om lachen en vinden we dat 'goedkoop'.
[ Voor 30% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:09 ]
Dan vind ik dit rijtjeshuis (weliswaar hoek) ik wel echt het beste voorbeeld van overpriced:MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:04:
[...]
'Rijtjeshuis voor boven een miljoen': wel 198 m² en in een top 4 stad van Nederland en (waarschijnlijk) een top-wijk. Vraagprijs per per m² € 5.303 is nog relatief laag, als je kijkt naar regio Amsterdam, Rotterdam regio Utrecht.
Besef ook dat geld steeds minder waard wordt. Dus de miljoen uit jouw jeugd (gulden) is nu niet meer de miljoen die je krijgt. Inflatie vorig jaar alleen al 7%
Kijk eens naar dit soort huizen, dan zit je al op +€ 7500 euro m2 vraagprijs:
- https://www.funda.nl/koop...42633859-betuwestraat-14/ (€8000 per m2) - Amsterdam
- https://www.funda.nl/koop...ors-van-waverenstraat-57/ (€7.000 oer m2) - Amstelveen
- https://www.funda.nl/koop...uw-van-wieldrechtlaan-31/ (+7.000 per m2) - Zeist
- https://www.funda.nl/koop...42650560-harmonielaan-39/ (+7.292 per m2) - Zeist
- https://www.funda.nl/koop...-42649108-padangstraat-4/ (73m2 - 6.500 per m2) - Utrecht
En over 20 jaar zijn dit weer prijzen waar we om lachen en vinden we dat 'goedkoop'.
Huis in Den Haag gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...aan-van-meerdervoort-983/
Het is zeker geen top wijk in Den Haag.MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:04:
[...]
'Rijtjeshuis voor boven een miljoen': wel 198 m² en in een top 4 stad van Nederland en (waarschijnlijk) een top-wijk. Vraagprijs per per m² € 5.303 is nog relatief laag, als je kijkt naar regio Amsterdam, Rotterdam regio Utrecht.
@amboly heeft een appartement te koop staan in een veel betere wijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2022 20:44 ]
Maar jij kijkt met een bepaalde bril en vanuit je eigen kader, dat is bij een ieder dus zeer subjectief. Zie mijn voorbeeld hierboven van mijn familie uit het oosten. Ik kijk naar dit huis en zie op basis van de prijs per m2 een hele prima prijs: € 6.319. Lager dan de Randstad, omgeving Amsterdam, Zeist en Utrecht.amboly schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:15:
[...]
Dan vind ik dit rijtjeshuis (weliswaar hoek) ik wel echt het beste voorbeeld van overpriced:
Huis in Den Haag gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...aan-van-meerdervoort-983/
Kijk even naar de ligging - vlakbij de Duinen, de zee, natuur, oprit van 12 meter. En dat voor 'maar' 6319 per m2. Zie de huizen daarboven, daar betaal je echt veel en veel meer voor, ook die in Zeist, zit je al op 7500 per m2.
En ook de vraagprijzen verschillen. Weet jij de marktwaarde? Daar gaat het om. Dan moet je echt wel die regio goed kennen en ook weten waar huizen voor verkocht worden. Anders kan je dit lastig zeggen.
Anyway: OT.
[ Voor 36% gewijzigd door MaStar op 24-03-2022 20:21 ]
Tja, dat van referentiekader klopt. Maar het gaat hier om een wederopbouwhuis van zeer lage bouwkwaliteit tegen een vraagprijs die 20% hoger ligt dan gemiddeld in de goede wijken van Den Haag.MaStar schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:18:
[...]
Maar jij kijkt met een bepaalde bril en vanuit je eigen kader, dat is bij een ieder dus zeer subjectief. Zie mijn voorbeeld hierboven van mijn familie uit het oosten. Ik kijk naar dit huis en zie op basis van de prijs per m2 een hele prima prijs: € 6.319. Lager dan de Randstad, omgeving Amsterdam, Zeist en Utrecht.
Kijk even naar de ligging - vlakbij de Duinen, de zee, natuur, oprit van 12 meter. En dat voor 'maar' 6319 per m2. Zie de huizen daarboven, daar betaal je echt veel en veel meer voor, ook die in Zeist, zit je al op 7500 per m2.
En ook de vraagprijzen verschillen. Weet jij de marktwaarde? Daar gaat het om. Dan moet je echt wel die regio goed kennen en ook weten waar huizen voor verkocht worden. Anders kan je dit lastig zeggen.
Anyway: OT.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7