Via een aankoopmakelaar heb ik een huis gevonden in het oosten van het land, een erg populair huis, met inmiddels 40 biedingen ontvangen die ruim 1 ton boven de vraagprijs van 6 ton zitten. Dus ik moet minimaal 7 ton bieden.
Voordelen: rustige buurt, vrijstaand, modern, ingericht helemaal naar mijn smaak. Echt perfectie. Dus ik ga morgen een goed bod doen. Dit soort huizen zie je in het westen niet voor dit geld langskomen, in mijn woonplaats Amsterdam ben je minimaal 1.5 miljoen kwijt. Verder: het is per direct beschikbaar.
Nadelen: wel erg duur en erg ver naar het oosten. Ik woon momenteel in Amsterdam en ik werk hier ook (remote, voorlopig, maar dat zal ooit weer ophouden denk ik).
Een alternatief is een nieuwbouwproject waarvoor ik ben ingeloot. Een erg mooi project, en een vriendelijke prijs voor erg veel ruimte en luxe. Maar niet vrijstaand (het is een luxe tussenwoning) en in een buurt die zo te zien best druk gaat zijn. En ik moet er bijna 3 jaar op wachten voordat het wordt opgeleverd.
Voordelen: alles naar eigen keuze in te richten (ook keuken en badkamer en vloer). Ook krijg ik dan nog ruim 3 jaar de tijd om flink geld te sparen voordat ik de nieuwe en dure hypotheek aanga (huidige huur is redelijk goedkoop). En het ligt lekker centraal in het land.
Nadelen: toch bijna 3 jaar wachten, toch in meerdere fases dubbele woonlasten, een onbekende buurtontwikkeling (lijkt mogelijk erg druk te worden), een tussenwoning dus alsnog mogelijk overlast van 2 kanten... Oh, en schijnbaar betaal ik 180 euro per maand voor de huur van een warmtepomp + kosten voor 2 VVE's in een koopwoning? Zucht.
En ik word momenteel helemaal gestoord in een huurappartement waar er steeds meer overlast plaatsvindt. Ik ben buitensporig gevoelig voor geluidsoverlast. En ik denk dat over een paar jaar ook met mijn inkomen gewoon niets leuks meer te krijgen gaat zijn.
En ik moet op korte termijn toch besluiten of ik dat nieuwbouwproject wel of niet wil nemen. Het ziet er echt enorm goed uit en ik denk wel blij te gaan worden van een nieuwbouwwoning, maar 3 jaar wachten?
Het opgeven voelt ook zo dom, want ik weet niet of ik een bestaande-bouw woning ga tegenkomen waarop mijn bod wordt geaccepteerd...
Iemand nog wijsheden bij het kopen van een huis en de bijpassende overwegingen?