Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 244 ... 368 Laatste
Acties:

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Motorbike33 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Dat valt mij ook al op sinds 2-3 weken. ....Ik schrijf dit zelf toe aan de plotseling stijgende hypotheekrentes.
Eens van mijn kant,

Ukraine kan nog niet zo snel beinvloeden.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-07 10:00
beyazz06 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:02:
[...]

In dit geval zou je juist verwachten dat de prijzen zouden stabiliseren, immers hoger rentes betekent dat men minder kan lenen..
Klopt, alleen zijn de rentes nog laag genoeg dat men nog steeds relatief veel kan lenen. Juist de angst dat dat in de nabije toekomst niet meer kan geeft kopers een groter gevoel van urgentie.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

beyazz06 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:02:
[...]

In dit geval zou je juist verwachten dat de prijzen zouden stabiliseren, immers hoger rentes betekent dat men minder kan lenen..
+ Aan een kant, zei hei het al: nu is nog laag, later niet meer, dus moet nu wel kopen --> hogere prijzen
+ Aan een andere kant: straks later met hogere rente --> niet zo veel mensen de maandlaste kunnen betalen --> prijzen worden gestabiliseerd of juist gaan dalen, dus beter nu niet te gek overbieden.

Zonder een tekorte van woningen, wordt het nu al gestabiliseerd. Met een tekorte van woningen, wordt het nu gekker.

My 2 cents.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-11 11:06
Dat is meer Ontwikkelingen op de huizenmarkt materie. Gelieve daar even verder.

PSN: Flix20-NL

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-11 16:45
ja dat begrijp ik ook niet. hogere rentes is toch automatisch minder geld voor alles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

franssie

Save the albatross

Ferra schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 06:45:
Hoe kijken jullie aan tegen het fenomeen sociale huur aan de overkant van de straat? Heeft dat nog invloed op de waarde van een woning?
En heb je al een keuze gemaakt? Sociale huur verschilt erg per gemeente en wijk. Scheelt wel of je in Aerdenhout zit of een oude wijk in Den Haag namelijk. Geen idee of het dus Almere of Purmerend betreft.
Wat ik geleerd heb bij een makelaardij waar ik ooit als uitzendkracht gewerkt heb, loop 's avonds eens een rondje en kijk wat er voor auto's staan, hoe je je in de buurt voelt. Dat valt ook onder locatie en bepaald nu waarschijnlijk niet de prijs (alles is nu courant lijkt het) maar als de markt minder is spelen dat soort dingen veel meer mee.
En Almere Poort is van alle Almere's denk ik wel de leukste, even de brug over en je zit al onder de rook van Amsterdam. Goede OV voorzieningen en sinds het verbreden van de A1/A9/A6 (SAA) zijn files enorm afgenomen. Ik weet niet hoe goed Purmerend is ontsloten maar de A7 is wel toe aan capaciteitsvergroting dacht ik.
En voorzieningen, Restaurants en Cafés zul je in purmerend wellicht meer hebben dan een jong dorp als Poort.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:39
barry86 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:52:
Ik meld mij ook in dit topic!

Wij zijn een jong gezin, wonend in DL en zoekend in NL. Wij moeten eerst verkopen en kunnen dan de overwaarde mee financieren.
Dat worden onzekere tijden!!
Het zal neerkomen op een koopwoning tussen de 400-500k met een hypotheek van Max300k.

Ik ben zelf bouwtechnisch onderlegd en heb meerdere huizen deels opgebouwd. Daardoor kijk ik argwanend naar de toegevoegde waarde van een bouwtechnische keuring of aankoopmakelaar.
Wat kunnen die mij nu extra bieden??
En is een aankoopmakelaar een willekeurige makelaar in de regio waar je zoekt?
Niet alle reacties onder deze post gelezen.

De argwaan richting beide beroepen snap ik wel. Helaas kom je er op veel plaatsen niet meer tussen als zelfstandig opererende koper. De makelaars helpen elkaar door alleen biedingen van andere makelaars aan te nemen of aan de kopers te presenteren.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
MrAngry schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:17:
Ik volg dit topic al een tijdje en zelf ook wat advies gevraagd, dus ook tijd om wat terug te geven. Ik ben alleen (in de covid relatie stuk gegaan) en ik wilde een nieuwe start met een plek voor mezelf. In Arnhem. Ik heb op een aantal huizen geboden en steeds vrij hard overboden, het hoogtepunt was een huis wat voor mij wel een soort droomhuis was en dat voor 325 stond, ik heb 368 geboden en heb iemand gesproken die 401 had geboden en het ook niet is geworden (en ook ruim niet).
Ik heb ook een leuk huis in een echt arnhem stadswijkje bekeken, vraagprijs 340, maar het verkooptraject was gewoon kut geregeld, ik had alle stukken niet. Huis is verkocht, maar bleef in mijn funda favs staan. Weken later viel het me op dat de status weer terug naar beschikbaar was. Achteraan gebeld, bleek een tweede ronde. De eerste kopers waren afgehaakt. 367 Geboden, geaccepteerd. Nu wat stress voor dehypotheek, maar blijkt dat hij onder NHG kan vallen dus dat is wel nice (taxatie <355). Heb veel aan dit topic gedacht in de zin dat je niet biedt op een huis, maar tegen andere bieders, heb dat ook echt meegenomen en wat extra geld als een soort ik wil dit huis premie er tegenaan gegooid.
welkom, stadgenoot

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:28:
[...]

En heb je al een keuze gemaakt? Sociale huur verschilt erg per gemeente en wijk. Scheelt wel of je in Aerdenhout zit of een oude wijk in Den Haag namelijk. Geen idee of het dus Almere of Purmerend betreft.
Wat ik geleerd heb bij een makelaardij waar ik ooit als uitzendkracht gewerkt heb, loop 's avonds eens een rondje en kijk wat er voor auto's staan, hoe je je in de buurt voelt. Dat valt ook onder locatie en bepaald nu waarschijnlijk niet de prijs (alles is nu courant lijkt het) maar als de markt minder is spelen dat soort dingen veel meer mee.
En Almere Poort is van alle Almere's denk ik wel de leukste, even de brug over en je zit al onder de rook van Amsterdam. Goede OV voorzieningen en sinds het verbreden van de A1/A9/A6 (SAA) zijn files enorm afgenomen. Ik weet niet hoe goed Purmerend is ontsloten maar de A7 is wel toe aan capaciteitsvergroting dacht ik.
En voorzieningen, Restaurants en Cafés zul je in purmerend wellicht meer hebben dan een jong dorp als Poort.
We hebben de keuze gemaakt voor Purmerend. Gister nog even naar Almere gereden en dat is slim geweest. Wat je daar ziet is dat er een groot appartemencomplex (sociale huur) van 6 hoog precies tegenover de woning zit. Dit zal aardig wat licht blokken en geeft ook niet echt een "uitkijk" en eerder een benauwd gevoel. Grappige was dat deze hoogte niet zo op de tekening was geschetst.

Doorslaggevend was dus locatie. De tuin en VVE gaan we ervaren. Soms moet je een sprong in het diepe wagen.

• barry86
tcw82 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Niet alle reacties onder deze post gelezen.

De argwaan richting beide beroepen snap ik wel. Helaas kom je er op veel plaatsen niet meer tussen als zelfstandig opererende koper. De makelaars helpen elkaar door alleen biedingen van andere makelaars aan te nemen of aan de kopers te presenteren.
Als dat de realiteit is dan moet ik daar goed over nadenken. Of misschien bij de verkopende partij direct navragen of zij alleen via aankoopmakelaars werken. Als je genoeg zelfvertrouwen hebt is het zo verdomd jammer van je geld

• barry86
Ferra schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:02:
[...]

We hebben de keuze gemaakt voor Purmerend. Gister nog even naar Almere gereden en dat is slim geweest. Wat je daar ziet is dat er een groot appartemencomplex (sociale huur) van 6 hoog precies tegenover de woning zit. Dit zal aardig wat licht blokken en geeft ook niet echt een "uitkijk" en eerder een benauwd gevoel. Grappige was dat deze hoogte niet zo op de tekening was geschetst.

Doorslaggevend was dus locatie. De tuin en VVE gaan we ervaren. Soms moet je een sprong in het diepe wagen.
Mbt locatie; op dit moment wonen wij op een grondstuk en een huis daar zegt iedereen u tegen. Wij hebben alles wat je kan wensen. Maar dan ook echt alles. Behalve de locatie….
Desondanks dat het zo prachtig is gaan wij dus toch verhuizen vanwege de locatie. Ik kan dan ook alleen maar zeggen: verstandige keus!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-11 19:41
Update van mijn kant.

Afgelopen maandag een bod neergelegd van een paar duizend boven de vraagprijs (er waren nog geen andere biedingen).
Gisteren is er toch nog een andere bieder bijgekomen en we zitten nu in een biedingsprocedure.
Beide partijen hebben nu een kans om een eind bod neer te leggen, dit ook gedaan en nu in de afwachting van een reactie..

Het is een zeer geschikte woning voor ons, maar we gaan niet alles op alles zetten en dik overbieden om het huis te krijgen. We zitten nu op vraagprijs +6%. Hopelijk is het genoeg, en anders wordt het verder zoeken in deze wijk..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Verwijderd

barry86 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Als dat de realiteit is dan moet ik daar goed over nadenken. Of misschien bij de verkopende partij direct navragen of zij alleen via aankoopmakelaars werken. Als je genoeg zelfvertrouwen hebt is het zo verdomd jammer van je geld
Jij krijgt de verkopende partij niet te spreken voor er handtekeningen onder een koopovereenkomst staan. Tot die tijd is in 99% van de gevallen hun makelaar jouw aanspreekpunt. En die zal nooit toegeven dat hij onder 1 hoedje speelt met andere makelaars. Dat mag namelijk helemaal niet, maar het gebeurt wel. Ze zullen je bod ook niet weigeren, maar hebben prima onzichtbare trucjes om de aankoopklant van een concullega makelaar van het juiste te bieden bedrag met de juiste voorwaarden te voorzien. Dat gaat allemaal informeel. Gewoon informeel laten doorschemeren wat het bedrag van de hoogste bieding ongeveer is en aan welke voorwaarden de verkoper waarde hecht. Dan kan de concullega makelaar zijn/haar klant simpel naar een kansrijk bod toe praten. En de verkoopmakelaar kan zijn klant dan eenvoudig ook die kant op sturen. Volgende keer doen ze het trucje omgekeerd. Voor hen is het gewoon win - win.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2022 08:24 ]

• verstappen33
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Jij krijgt de verkopende partij niet te spreken voor er handtekeningen onder een koopovereenkomst staan. Tot die tijd is in 99% van de gevallen hun makelaar jouw aanspreekpunt. En die zal nooit toegeven dat hij onder 1 hoedje speelt met andere makelaars. Dat mag namelijk helemaal niet, maar het gebeurt wel. Ze zullen je bod ook niet weigeren, maar hebben prima onzichtbare trucjes om de aankoopklant van een concullega makelaar van het juiste te bieden bedrag met de juiste voorwaarden te voorzien. Dat gaat allemaal informeel. Gewoon informeel laten doorschemeren wat het bedrag van de hoogste bieding ongeveer is en aan welke voorwaarden de verkoper waarde hecht. Dan kan de concullega makelaar zijn/haar klant simpel naar een kansrijk bod toe praten. En de verkoopmakelaar kan zijn klant dan eenvoudig ook die kant op sturen. Volgende keer doen ze het trucje omgekeerd. Voor hen is het gewoon win - win.
Klopt, toen mijn makelaar gisteren belde omdat we een biedingsprocedure in gingen had hij al wat hints ontvangen wat de tegenpartij zou gaan bieden..
Al vraag ik mij af of er uberhaupt een tegenpartij is, want een bedrag met een 8 erin zou goede kans maken volgens de verkopende makelaar..

Aangezien ons eerste bod net boven de vraagprijs lag kan dit natuurlijk een trucje zijn om ons hoger te laten bieden zonder een tegen bod te doen vanuit de verkoper..

• Flix20
verstappen33 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Klopt, toen mijn makelaar gisteren belde omdat we een biedingsprocedure in gingen had hij al wat hints ontvangen wat de tegenpartij zou gaan bieden..
Al vraag ik mij af of er uberhaupt een tegenpartij is, want een bedrag met een 8 erin zou goede kans maken volgens de verkopende makelaar..

Aangezien ons eerste bod net boven de vraagprijs lag kan dit natuurlijk een trucje zijn om ons hoger te laten bieden zonder een tegen bod te doen vanuit de verkoper..
€300.000,80?

Probeer ook even de trigger te vinden van de verkopers.
Wat vinden ze belangrijk? zekerheid, flexibiliteit, of gewoon keiharde knaken.
In dat laatste geval, zorg dat je bod niet een standaard afgerond bedrag is.
Stel je wilt €350.000,- bieden, maak er dan €351.234,56 van. Springt er iets meer uit, blijft de verkoper ook wel bij en kunnen zo'n ludieke actie waarschijnlijk wel waarderen. Heb al van meerdere gevallen gehoord dat een dergelijke actie geleid heeft tot een winnend bod.

• verstappen33
Flix20 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:35:
[...]

€300.000,80?

Probeer ook even de trigger te vinden van de verkopers.
Wat vinden ze belangrijk? zekerheid, flexibiliteit, of gewoon keiharde knaken.
In dat laatste geval, zorg dat je bod niet een standaard afgerond bedrag is.
Stel je wilt €350.000,- bieden, maak er dan €351.234,56 van. Springt er iets meer uit, blijft de verkoper ook wel bij en kunnen zo'n ludieke actie waarschijnlijk wel waarderen. Heb al van meerdere gevallen gehoord dat een dergelijke actie geleid heeft tot een winnend bod.
Trigger is dat het een vrouw op leeftijd is (71), heeft een senioren appartement gekocht en wil van dit huis af omdat het te groot is. Wil in juli verhuizen, dus heeft redelijke haast.
Echter is het huis hypotheek vrij, want ze woont er al bijna 40 jaar en is nog steeds de eerste bewoner, dus geen financieele haast..

Vraagprijs is 369.000
Ons eerste bod was 375.000

Nu een eind bod van 388888, ik zal ze krijgen met hun 8...

Nu hopen dat ze het accepteren..

[ Voor 17% gewijzigd door verstappen33 op 10-03-2022 08:44 ]

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 20:42
verstappen33 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:41:
[...]
Nu een eind bod van 388888, ik zal ze krijgen met hun 8...
Die makelaar zal wel denken _O-

Overigens hadden wij ook een bod dat 1250 euro boven een "rond" bedrag lag. Survivor's bias: het heeft geholpen ;)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Struikrover schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Die makelaar zal wel denken _O-

Overigens hadden wij ook een bod dat 1250 euro boven een "rond" bedrag lag. Survivor's bias: het heeft geholpen ;)
Hier ook. :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I have stability. The ability to stab.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:08
SmurfLink schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:14:
[...]

Hier ook. :+

***members only***
Niet al te lang geleden m'n appartement verkocht in Amsterdam. 1250 of zelfs 2500 maakte mij weinig uit, belangrijker was dat ik een goed gevoel had bij de koper en de voorwaarden van het bod.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-11 17:39
Jouw 2 cents geloof ik wel even _O-

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Niet al te lang geleden m'n appartement verkocht in Amsterdam. 1250 of zelfs 2500 maakte mij weinig uit, belangrijker was dat ik een goed gevoel had bij de koper en de voorwaarden van het bod.
haha wou net zeggen, ging bij ons ook om tienduizenden euro's verschil tussen hoogste 3 biedingen (van 6 totaal). :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou best qua bod weleens 1337 erin willen verwerken. Kijken of de verkopers Tweakers minded zijn. Blijft gek dat zo'n miniem (wat is 1/2k op 3/4 ton) verschil dan de doorslag geeft. Zou zelf kijken naar hoogste bod. Zoals de makelaar al liet weten bij de bezichtiging gisteren: verkoper zet de woning te koop. Wat hij hier krijgt bepaalt hoeveel budget hij voor zijn volgende woning heeft. Dus die wil zoveel mogelijk overwaarde meenemen.

Deed bij mijn eerste bod wel het huisnummer erin verwerken. Maar als je met 2x jouw overbieding wordt overboden snap ik ook prima dat mensen gaan voor meer overwaarde. Morgen kijken bij de woning die niet met de tijd meegegaan is. Gevalletje terug naar grootmoeders tijd. Voordeel is wel: de zaken die duidelijk verouderd zijn keuken/badkamer. Die twee zijn smaakgevoelig en wil je toch liever naar eigen keuze inrichten. De rest: isoleren, kozijnen en nieuwe hr++ glas kun je groepsgewijs aanpakken. Dito met dakisokatie, gevelisolatie, vloerisolatie.

Maandag vervolgens kijken bij een woning die af is. Is niet heel groot qua woning, maar perceel is ruimer en het is netjes onderhouden. Bij de woning van morgen zou ik dan bieden met de notie: nul onderhoud gedaan, bijtijds brengen kost X dus komt in mindering op mijn overbieding. Hou ik tenminste klusbudget achter de hand. En wie weet extra verduurzamingsbudget via de bank als bouwdepot.

Tegelijkertijd stel ik me er op in dat er iemand met flink budget komt: geen voorbehoud qua financiën nodig heeft en puur om de locatie die woning van vrijdag wil hebben. Die locatie is goud waar er vast wel mensen voor te vinden zijn die het koste wat kost in de wacht willen slepen.

Bij maandag zou ik all in gaan omdat ik weet dat de woning goed onderhouden is, ik geen smaakgevoelige zaken hoef aan te passen en het in plaats van starterswoning al een eindwoning kan zijn.

• verstappen33
Finish line niet gehaald..
Zojuist de makelaar gesproken en wij hebben helaas niet het hoogste bod.
Het verschil tussen de 2 biedingen was ook vrij groot, het was niet een verschil van 1-2k, maar eerder 10k+.

En dat had ik er helaas niet voor over.
Nu maar op zoek naar het volgende huis...

• ColeJ
verstappen33 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:36:
Het verschil tussen de 2 biedingen was ook vrij groot, het was niet een verschil van 1-2k, maar eerder 10k+.

En volgende maand denk je: had ik toch maar die 10K extra geboden.

Been there, done that, multiple times ;(

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Had je die 8 toch iets naar voren moeten schuiven :P

Wel jammer want je had leuke plannen met de woning :).

Had wel verwacht dat de huidige situatie invloed zou hebben op de woningmarkt, maar zo te horen (nog) niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2022 13:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• nomar109
  • Laatst online: 23:14
Joosie200 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:26:

Deed bij mijn eerste bod wel het huisnummer erin verwerken.
Oh, en nu snap ik ineens een van de biedingen die wij kregen: een bedrag eindigend op 004. Ons huisnummer! Dat ik daar niet eerder op was gekomen!

• SmurfLink
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Ja mij maakte het ook geen zak uit. Als de biedingen dichter bij elkaar hadden gelegen had ik het gegund aan het stelletje wat er zelf wilde gaan wonen als starters. Maarja, die boden 15k minder dan de handelaar. Ik heb principes, maar die zijn geen 15k waard.

• verstappen33
Sport_Life schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Had je die 8 toch iets naar voren moeten schuiven :P

Wel jammer want je had leuke plannen met de woning :).

Had wel verwacht dat de huidige situatie invloed zou hebben op de woningmarkt, maar zo te horen (nog) niet.
Had gekund, maar het moet wel goed voelen, ik had best 20k extra willen bieden, maar rekening houdend met 120k aan geplande verbouwingen/verbeteringen was het gewoon te duur geworden..

En er komen nog wel meer kansen, voorjaar is vaak een periode dat er veel nieuwe woningen aangeboden gaan worden, dus daar hopen we dan maar op..

• Joosie200
  • Niet online
nomar109 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Oh, en nu snap ik ineens een van de biedingen die wij kregen: een bedrag eindigend op 004. Ons huisnummer! Dat ik daar niet eerder op was gekomen!
Is een van de vele biedtips om je bod uniek te maken. Valt meer op dan een mooi afgerond bedrag. Al lijkt mij als verkoper hoe meer overwaarde hoe meer je in je volgende woning kunt stoppen. Dus voelt meer als een symbolische bedoeling.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:21
Afwijkend bedrag is natuurlijk leuk, maar niemand gaat een bod kiezen omdat het toevallig een grappig getal is. Je moet het m.i, meer zien als manier om het hoogste bod te hebben als er iemand nagenoeg hetzelfde bod doet in een inschrijving maar obv een rond getal. Bijv 314.000,-- vs 314.159,26

Als de condities verder gelijk zijn zou ik het tweede bod kiezen als verkoper. Als de 1e bijv zonder voorbehoud financiering en de tweede met zou ik de eerste kiezen. Hoe leuk ik het getal pi ook vind.

• Joosie200
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:28:
Als de 1e bijv zonder voorbehoud financiering en de tweede met zou ik de eerste kiezen. Hoe leuk ik het getal pi ook vind.
En dat gebeurt vaak zat. En toch ben ik benieuwd hoe vaak een koop ongedaan wordt gemaakt door het inroepen van het voorbehoud. Het is voor mij als koper meer just in case dan dat ik erop uit ben om mij onder een koop uit te krijgen.

Loop liever geen risico op 10% boetebeding dus ik blijf bieden onder voorbehoud als starter zonder jubelton.

• verstappen33
De jubelton gaat er gelukkig ook af, hopelijk brengt dat wat meer rust onder de prijzen..
Maar ik heb geduld, we wonen nu ook wel goed, willen alleen iets ruimer..
Of dat nu over een maand is of over een jaar, we zullen het gaan zien..

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:02:
De jubelton gaat er gelukkig ook af, hopelijk brengt dat wat meer rust onder de prijzen..
Het zet geen zoden aan de dijk hoor, schenkbelasting is 10%, dus het zou gemiddeld gezien gaan om een daling van 6500 euro. (minus € 5.677 belastingvrije schenking) én ze mogen 1x wat hoger schenken.
Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt dat er 61.000 schenkingen in 2019 zijn geregistreerd, waarvan er ongeveer 10.000 waren bedoeld voor de aankoop van een woning. Het gemiddelde schenkbedrag voor een huis lag tussen 2017 en 2019 op ongeveer 65.000 euro.
https://www.ad.nl/wonen/d...van-de-jubelton~aca4e9e6/

https://www.belastingdien.../tarieven-schenkbelasting

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 10-03-2022 16:07 ]

• ColeJ
verstappen33 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:02:
Die jubelton gaat echt niets uithalen. Schenken kan nog steeds, kost alleen wat muntjes. Diegene die een ton kunnen schenken kunnen ook wel een ton + 6K afrekenen.

Het tweede inkomen gaat straks 100% meetellen in plaats van 90%. Als mensen meer kunnen lenen zullen de prijzen ook weer stijgen.

• 964C2
  • Laatst online: 03:39

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Jammer !
Volgens mij gaat het om het huis aan de L.S.straat 24 en dat lijkt mij inderdaad echt géén 400K waard als je er nog zoveel extra in wilt investeren.
Succes met je verdere zoektocht

[ Voor 4% gewijzigd door 964C2 op 11-03-2022 06:00 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Christoph
  • Niet online

Hier werden we meestal met 200 tot 400k overboden.. blijft leuk om de verschillen te zien tussen NL en US

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Christoph schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:03:
[...]

Hier werden we meestal met 200 tot 400k overboden.. blijft leuk om de verschillen te zien tussen NL en US
Meestal met EUR (USD?) 400.000 overboden? Bied je dan niet gewoon onrealistisch laag? "Supermooi dit, grachtenpand aan de gouden bocht, die wil ik heel graag kopen. Ik bied TIEN euro" :o

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-11 09:15
10k is toch omgerekend zo rond 30 euro per maand. Als je daarvoor je droomhuis laat gaan is dat wel heel zonde

• ColeJ
DonnieDoezoe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:56:
10k is toch omgerekend zo rond 30 euro per maand. Als je daarvoor je droomhuis laat gaan is dat wel heel zonde
Zo werkt het niet. Je gaat al tot het gaatje met je bod.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In hoeverre laten jullie nog iemand meekijken op de koopovereenkomst voor tekenen? Is het nog handig iemand te laten meekijken?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ferra schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:27:
In hoeverre laten jullie nog iemand meekijken op de koopovereenkomst voor tekenen? Is het nog handig iemand te laten meekijken?
Lees het model zoals op de site hieronder en kijk of er extra toevoegingen zijn gedaan en richt je daarop.

https://www.consumentenbo...n/koopcontract-nieuw-huis

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-11 22:05
Wij gaan zonnepanelen en een warmtepomp plaatsen op ons nieuwe huis (overdrachtsdatum over één maand). Dit betalen wij deels met een extra verduurzamingshypotheek van €14.000.

Nu krijgen wij voor de warmtepomp €2800 subsidie en bij de panelen nog de btw terug (€1500). Mag ik gewoon het aankoopbedrag declareren bij de bank, of moet ik hier alvast de subsidie en btw aftrekken?

Het maakt in ons geval eigenlijk geen verschil, immers zijn de €14k veel lager dan wat wij betalen voor beide samen, zelfs na subsidie etc. Maar een interessante vraag vind ik het wel.

Ik neig ertoe dat je gewoon de aankoopbedragen kunt declareren, ongeacht de subsidie en btw terug.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Christoph
  • Niet online
Kurma schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:58:
[...]

Meestal met EUR (USD?) 400.000 overboden? Bied je dan niet gewoon onrealistisch laag? "Supermooi dit, grachtenpand aan de gouden bocht, die wil ik heel graag kopen. Ik bied TIEN euro" :o
Tussen de 400 en 600k over de vraagprijs bieden wij.

We hebben inmiddels een huis gekocht hoor. Welkom in SF :)

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-11 10:34
ben2513 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:47:
Wij gaan zonnepanelen en een warmtepomp plaatsen op ons nieuwe huis (overdrachtsdatum over één maand). Dit betalen wij deels met een extra verduurzamingshypotheek van €14.000.

Nu krijgen wij voor de warmtepomp €2800 subsidie en bij de panelen nog de btw terug (€1500). Mag ik gewoon het aankoopbedrag declareren bij de bank, of moet ik hier alvast de subsidie en btw aftrekken?

Het maakt in ons geval eigenlijk geen verschil, immers zijn de €14k veel lager dan wat wij betalen voor beide samen, zelfs na subsidie etc. Maar een interessante vraag vind ik het wel.

Ik neig ertoe dat je gewoon de aankoopbedragen kunt declareren, ongeacht de subsidie en btw terug.
Wij komen straks in de zelfde situatie en ik ga ook uit van het declareren van de verkregen factuur.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ben2513 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:47:
Je moet natuurlijk in de voorwaarden kijken, maar ik zou uitgaan van het aankoopbedrag.

Aan subsidie en BTW teruggave zitten voorwaarden en wellicht voldoe jij daar niet aan en de bank kan dat ook niet makkelijk controleren etc.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:41
De bank gaat zich nooit bemoeien met belastingen inderdaad. Dat staat ook in alle offertes en voorwaarden die ze je sturen. Gewoon factuur indienen en aankoopprijs declareren. Het is aan jouzelf om bij de Belastingdienst te checken of het eventueel teveel verkregen deel door subsidie dan als box 3 lening geldt of niet. Ik denk dat je zuiver gezien dan dat subsidiebedrag zou moeten aflossen op de hypotheek, maar ik zou er ook geen problemen mee verwachten eigenlijk.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:31:
De bank gaat zich nooit bemoeien met belastingen inderdaad. Dat staat ook in alle offertes en voorwaarden die ze je sturen. Gewoon factuur indienen en aankoopprijs declareren. Het is aan jouzelf om bij de Belastingdienst te checken of het eventueel teveel verkregen deel door subsidie dan als box 3 lening geldt of niet. Ik denk dat je zuiver gezien dan dat subsidiebedrag zou moeten aflossen op de hypotheek, maar ik zou er ook geen problemen mee verwachten eigenlijk.
Dit inderdaad.

Anders gezegd:
Je moet de 14.000 gebruiken voor verduurzaming (en die verduurzaming moet aan de regels voldoen).
Heb je - bijv door subsidies - minder besteed dan die 14.000 dan mag je (de rente over) dat bedrag niet aftrekken van je inkomen.
Maar als ik het goed begrijp geef je (veel) meer uit en blijf je dus ruim boven die 14.000, ook met subsidie, dus gewoon alles declaren.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• ColeJ
Christoph schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Hoeveel procent is dat? En SF staat voor San Francisco?

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Christoph schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Hoe financieer je een half miljoen overbieden? Las trouwens ergens dat de rente in de VS al wat langer aan het stijgen was dan hier maar nog geen impact op de huizenprijzen?

• Christoph
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:51:
[...]

Hoeveel procent is dat? En SF staat voor San Francisco?
Meestal rond 30% minimaal, paar keer 50% meegemaakt. En ja San Francisco
Hbeez schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Hoe financieer je een half miljoen overbieden? Las trouwens ergens dat de rente in de VS al wat langer aan het stijgen was dan hier maar nog geen impact op de huizenprijzen?
Ligt aan appraisal van het huis - markt is ook wel beetje krom, vraagprijs altijd lager dan gemiddelde verkoopprijs om meer bieders te krijgen.

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:20
Gisteren en vandaag eens gaan kijken bij 2 leuke woningen. Eerste woning was gewoon vrij rondlopen met andere geïnteresseerden (wel een tijdslot) met een aanwezige makelaar voor de vragen. Vandaag een rondleiding alleen met een makelaar. Bij beide huizen was het lopende band werk met geïnteresseerden.

Wij willen op allebei de huizen een bod doen, maar ik vroeg me af hoe dit nu precies zit. Een rondje Google laat zien dat het toegestaan is, maar niet zo netjes tegenover de verkopers.

Ik vraag me af of er hier Tweakers zijn die hiermee ervaring hebben? Je hebt natuurlijk altijd een voorkeur voor een van de 2, maar hoe doe je dit dan als je bijvoorbeeld tegen nummer 2 (telefonisch) ja zegt als deze je wordt gegund, en dan een dag later nummer 1 belt?

Ik weet dat je na het tekenen van de koopovereenkomst nog 3 dagen bedenktijd hebt, maar mijn vraag is meer of je tussen het telefoontje en het tekenen van de koopovereenkomst ook al kunt afzeggen?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Tuupie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:05:
Gisteren en vandaag eens gaan kijken bij 2 leuke woningen. Eerste woning was gewoon vrij rondlopen met andere geïnteresseerden (wel een tijdslot) met een aanwezige makelaar voor de vragen. Vandaag een rondleiding alleen met een makelaar. Bij beide huizen was het lopende band werk met geïnteresseerden.

Wij willen op allebei de huizen een bod doen, maar ik vroeg me af hoe dit nu precies zit. Een rondje Google laat zien dat het toegestaan is, maar niet zo netjes tegenover de verkopers.

Ik vraag me af of er hier Tweakers zijn die hiermee ervaring hebben? Je hebt natuurlijk altijd een voorkeur voor een van de 2, maar hoe doe je dit dan als je bijvoorbeeld tegen nummer 2 (telefonisch) ja zegt als deze je wordt gegund, en dan een dag later nummer 1 belt?

Ik weet dat je na het tekenen van de koopovereenkomst nog 3 dagen bedenktijd hebt, maar mijn vraag is meer of je tussen het telefoontje en het tekenen van de koopovereenkomst ook al kunt afzeggen?
Tuurlijk. Hoe eerder hoe beter.

Gewoon doen! Hoe groot is nu de kans dat je bij beide huizen het winnende bod hebt

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:20
de Peer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Tuurlijk. Hoe eerder hoe beter.

Gewoon doen! Hoe groot is nu de kans dat je bij beide huizen het winnende bod hebt
Haha, zo kun je het ook stellen. We merken gewoon dat het echt lastig is op de markt vandaag de dag. En nadat we al een paar keer naast de pot gep*st hebben, willen we eigenlijk onze kansen een beetje spreiden.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:21
Tuupie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:10:
[...]

Haha, zo kun je het ook stellen. We merken gewoon dat het echt lastig is op de markt vandaag de dag. En nadat we al een paar keer naast de pot gep*st hebben, willen we eigenlijk onze kansen een beetje spreiden.
Je mag gewoon op meerdere huizen tegelijk bieden. Het is pas bindend als je de koopovereenkomst hebt getekend (en dan heb je nog de bedenktijd inderdaad).
Maar reken er niet op dat verkopers ingaan op een bod als ze veel animo hebben, dan wordt het vrijwel altijd een inschrijving. Tenzij je echt een extreem knock out bod doet, en dan zou ik er ook bij vermelden dat je niet gaat deelnemen aan een evt inschrijving (en dat moet je dan ook niet doen).

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-09 15:47
Hoe wordt er hier aangekeken tegen een bod uitbrengen buiten de makelaar om? Dus bijvoorbeeld via een kaartje door de brievenbus van de verkopers. Is dat not done of iets waarmee je meer kans maakt (dat je bod in ieder geval bij de verkopers terecht komt).

• millerman_sf
  • Laatst online: 21:41
Net als een motivatiebrief zal dit afhangen van de verkopers. Er zijn er vast bij waarbij het werkt.

Ikzelf zou hem gewoon doorspelen naar de makelaar met een minnetje erbij. Als je het hoogste bod hebt, prima. Als er iemand even hoog biedt met dezelfde voorwaarden, krijgt de ander hem. Omdat diegene zich wel aan het proces houdt en niet probeert te manipuleren met een briefje in de bus.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-11 13:59
nextnext schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:42:
Hoe wordt er hier aangekeken tegen een bod uitbrengen buiten de makelaar om? Dus bijvoorbeeld via een kaartje door de brievenbus van de verkopers. Is dat not done of iets waarmee je meer kans maakt (dat je bod in ieder geval bij de verkopers terecht komt).
Ligt inderdaad helemaal aan de verkopers. Ik zou er niet van gediend zijn, ik neem immers niet voor niets een makelaar in de hand. En daarbij, hoe kom je bij het huis? Waarschijnlijk via de makelaar. En wat hierboven ook al gemeld wordt, als de makelaar er weet van krijgt heb je je kansen volgens mij al helemaal verspeeld.

Daarnaast ken ik verhalen van mensen die briefjes van "wij hebben interesse in jullie prachtige huis" regelrecht de kachel in mikken.

[ Voor 8% gewijzigd door emot op 12-03-2022 08:58 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Is voor mij net zo hinderlijk als bedrijven die toch hun foldertje in je brievenbus gooien ondanks de NEE/NEE sticker. Dan heb je 0 respect voor het proces en probeer je jouw bod/reclame onder mijn neus te forceren. Daar ben ik niet van gediend en ik zal het dus volledig negeren. Ik heb niet voor niks een makelaar.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-11 13:59
Tuupie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:05:

Ach, vandaag de dag zijn er zelfs verkopers die de getekende voorlopige koopovereenkomst ontbinden omdat de een nieuw hoger bod ontvangen hebben.

• nextnext
SmurfLink schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Is voor mij net zo hinderlijk als bedrijven die toch hun foldertje in je brievenbus gooien ondanks de NEE/NEE sticker. Dan heb je 0 respect voor het proces en probeer je jouw bod/reclame onder mijn neus te forceren. Daar ben ik niet van gediend en ik zal het dus volledig negeren. Ik heb niet voor niks een makelaar.
‘0 Respect voor het proces’, niet nul maar heel veel is het niet nee. Genoeg verhalen gehoord ondertussen over aankoopmakelaars die na de termijn nog even het winnende bod doen. Is het heft in eigen handen nemen dan zo verschrikkelijk? Je laat ze dus wel overal in huis kijken maar een kaartje met bod is ineens respectloos. Begrijp daar niet veel van eerlijk gezegd :S

• SmurfLink
  • Niet online
nextnext schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:09:
[...]

‘0 Respect voor het proces’, niet nul maar heel veel is het niet nee. Genoeg verhalen gehoord ondertussen over aankoopmakelaars die na de termijn nog even het winnende bod doen. Is het heft in eigen handen nemen dan zo verschrikkelijk? Je laat ze dus wel overal in huis kijken maar een kaartje met bod is ineens respectloos. Begrijp daar niet veel van eerlijk gezegd :S
Ze in mijn huis laten kijken is onderdeel van het proces. Dat deed de makelaar, ik heb dat allemaal uitbesteed met een reden, namelijk dat ik het zelf gewoonweg niet wil doen. Dus alles loopt netjes via de makelaar, het proces is duidelijk aangegeven, biedingen > ga naar de makelaar voor datum/tijd X. Succes. Ik wil niet lastig gevallen worden, mijn contact loopt alleen met de makelaar. Als jij mij dan gaat lastigvallen vind ik dat respectloos ja. En vervelend, gezien het duidelijk is aangegeven dat je voor een bod naar mijn makelaar moest gaan. Dus je duwt je eigen zin door zonder enige vorm van respect naar mij. Gezien ik de verkoper ben, tja... dan doe ik dus geen zaken met jou.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nextnext schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:09:
Je hoeft het ook niet te begrijpen want het is allemaal heel persoonlijk, iedere type verkoper is weer anders waardoor er geen enkel touw aan vast te knopen is hoe iemand daarop zal reageren. Zoveel mensen, zoveel wensen. Hier is geen draaiboek voor, nu niet, nooit niet want het is een persoonlijk iets.

• nextnext
Enforcer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Je hoeft het ook niet te begrijpen want het is allemaal heel persoonlijk, iedere type verkoper is weer anders waardoor er geen enkel touw aan vast te knopen is hoe iemand daarop zal reageren. Zoveel mensen, zoveel wensen. Hier is geen draaiboek voor, nu niet, nooit niet want het is een persoonlijk iets.
Helemaal eens, reden dat ik het hier vraag is omdat ik benieuwd ben naar de reden dat het negatief wordt ervaren. Blijkbaar vooral het volledig uit besteden aan de makelaar en die ook volledig vertrouwen, voor veel kopers is dat volgens mij al lang niet meer het geval (vertrouwen dat verkoopmakelaar het eerlijk laat verlopen).

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nextnext schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:22:
Helemaal eens, reden dat ik het hier vraag is omdat ik benieuwd ben naar de reden dat het negatief wordt ervaren. Blijkbaar vooral het volledig uit besteden aan de makelaar en die ook volledig vertrouwen, voor veel kopers is dat volgens mij al lang niet meer het geval (vertrouwen dat verkoopmakelaar het eerlijk laat verlopen).
Je kan wel gaan lopen speculeren maar dat heeft toch allemaal geen nut, je moet er zelf een goed gevoel bij krijgen om te doen wat je moet doen. Een verkoper die 10jaar geleden ook d.m.v. een briefje het huis is gegund zal misschien eerder geneigd zijn om daar zaken mee te willen doen dan iemand die alleen maar eurotekens in zijn hoofd voorbij ziet schieten en het voor zoveel mogelijk wil verkopen. Er zijn vast verkopers die wel vatbaar zijn voor een goed verhaal op een briefje maar er zijn er ook bij die bijvoorbeeld dat proces al 100x hebben meegemaakt en daar niet meer vatbaar voor zijn en je onderop de stapel leggen. Dat zijn zaken waar je gewoon rekening mee moet houden en op de achtergrond probeer je zelf gewoon zoveel mogelijk te achterhalen wat de beweegreden/motivatie is achter de verkoop van de woning (als de verkoper bijvoorbeeld een oude dame op leeftijd is die naar een verzorgingstehuis moet zou ik het persoonlijk wel doen).

[ Voor 4% gewijzigd door Enforcer op 12-03-2022 09:37 ]

• Joosie200
  • Niet online
Ik ga maandag kijken bij een woning die ik qua vraagprijs enkel kan overbruggen met de starterslening die in de gemeente nog viel aan te vragen. Dus alvast geregeld. Kreeg de toezeggingsbrief vandaag binnen om via svn de echte aanvraag in te kunnen dienen. Ze werken wel met een maximale koopsom. Die mag niet hoger zijn dan 235k. Met een vraagprijs van 225k betekent dat 10k overbieden. En nu ligt de woning niet in de bekendere grotere gemeentes. Maar gezien de staat van de woning (onderhouden en af) + ligging (hoekwoning met eigen oprit) ga ik het met een bod van 235k niet redden. Denk ik pak de starterslening om met mijn eigen spaargeld te kunnen overbieden. Maar ik mag dus niet all in gaan want als de koopsom boven 235k eindigt krijg ik geen starterslening meer.

Dit terwijl tig andere gemeenten wel die uiteindelijke koopsom hebben opgehoogd als grens gezien de fikse prijsstijging door heel Nederland. Als ze de max prijs nu op 250k hadden gezet zou je nog mee kunnen dingen. Maar nu kan ik dat dus wel vergeten.

De woning van gisteren kon mij qua locatie wel bekoren. Er zitten zelfs meer voorzieningen in het dorp dan gedacht. Eigen buurtsuper, kapsalon en snackbar :P Wel zoals verwacht een woning uit grootmoederstijd. Moeders overleden, dochter enig erfgenaam die er al zeker 20 jaar niet meer heeft gewoond. En in de tijd dat moeders er gewoond heeft (zo'n 40 jaar) is er niks aan onderhoud gedaan. Nou vooruit het enige moderne is de glasvezel installatie met eigen ftu / nt. Verder ouderwetse meterkast met 3 stoppen. Ouwe meuk aan meubels. Enkelglas overal.

Kortom wat ik al had verwacht: een woning met de nodige achterstallig onderhoud om die bijtijds te krijgen. Nieuwe kozijnen met HR++ glas, voorzetwanden + isolatie, vloer eruit voor bodem/ nieuwe vloer met isolatie, plat dak is nooit in de 40 jaar dat de voormalige bewoonster er woonde aangepakt dus nieuwe dakbedekking + isolatie nodig zijn hoog nodig. Nog los van de antieke keuken + badkamer. Maar die functioneren nog oké dus heeft niet mijn hoogste prio.

Ik ga er een bod op uitbrengen maar geen hoog bod. Het is de locatie die dit huis het geld waard maakt (dorp met voorzieningen + uitzicht op dijk/rivier + skyline stad op 10min fietsen) Maar omdat het zoals verwacht het hoofdbestanddeel is van de erfenis zit de verkoopster niet op hete kolen. Woning is allang afbetaald en wat ik zelf meemaakte toen mijn oma overleed: het ging mijn oom/tantes vooral om een zo hoog mogelijke opbrengst. Dus wie weet wat mijn onderbouwing bij het bod nog voor een verschil maakt. Ik vind het in elk geval het klusproject waard. Elke euro die je erin steekt krijg je aan eigen comfort terug + doet wat voor de woonwaarde.

• ColeJ
THM0 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Tenzij je echt een extreem knock out bod doet, en dan zou ik er ook bij vermelden dat je niet gaat deelnemen aan een evt inschrijving (en dat moet je dan ook niet doen).
Waarom niet alsnog meedoen met de inschrijving? Het bod doe je met je eigen naam en mislukt het, doe je mee met de inschrijving op naam van je partner.

Wees creatiever en brutaler dan je “tegenstander”.

• Joosie200
  • Niet online
Bod neergelegd voor de karakteristieke kluswoning in een dorp met stad als skyline + rivier. Bod nog onderbouwd en nu maar af wachten. Wie weet hoe een koe een haas vangt. Morgen kijken bij de derde woning waarbij ik tot vrijdag heb voor het uitbrengen van een bod. Maar die gemeente werkt nog met startersleningen dus kan ik meer bieden.

Na een winterslaap qua bezichtigen nu weer 3x in 1 week meegepakt. Mocht ik achter het net vissen dan wacht ik nieuw aanbod wel af. Met mooi weer op komst wss ook meer aanmeldingen op Funda. Foto's in de lente/zomer verkopen een huis makkelijker dan het grauwe herfstweer.

• ColeJ
Joosie200 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:33:
Bod neergelegd voor de karakteristieke woning in een dorp met stad als skyline + rivier. Bod nog onderbouwd en nu maar af wachten. Wie weet hoe een koe een haas vangt. Morgen kijken bij de derde woning waarbij ik tot vrijdag heb voor het uitbrengen van een bod. Maar die gemeente werkt nog met startersleningen dus kan ik meer bieden.

Na een winterslaap qua bezichtigen nu weer 3x in 1 week meegepakt. Mocht ik achter het net vissen dan wacht ik nieuw aanbod wel af. Met mooi weer op komst wss ook meer aanmeldingen op Funda. Foto's in de lente/zomer verkopen een huis makkelijker dan het grauwe herfstweer.
Die starterslening met een max van 20% van de prijs en transactiewaarde van 255K :F ?

• Joosie200
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Die starterslening met een max van 20% van de prijs en transactiewaarde van 255K :F ?
Nog idioter: maximale koopsom van 235 :X

Duidelijk een gemeente die heeft liggen slapen. Maargoed kijken of de verkopers het een starter gunnen. Of zou ik nog een paar k in een enveloppe onder de tafel door mogen schuiven zonder dat de svn de lening intrekt? :P

• ColeJ
Joosie200 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:41:
[...]

Nog idioter: maximale koopsom van 235 :X

Duidelijk een gemeente die heeft liggen slapen. Maargoed kijken of de verkopers het een starter gunnen. Of zou ik nog een paar k in een enveloppe onder de tafel door mogen schuiven zonder dat de svn de lening intrekt? :P
Je kunt altijd een bod doen van 235K op het onroerend goed en dan 10K voor de roerende zaken. Envelopje cash is volgens mij ook heel gebruikelijk bij de starters grens.

• Joosie200
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Je kunt altijd een bod doen van 235K op het onroerend goed en dan 10K voor de roerende zaken. Envelopje cash is volgens mij ook heel gebruikelijk bij de starters grens.
En die 10k voor over te nemen roerende zaken tellen ze niet op bij de feitelijke koopsom dan? Anders wel een mooie manier. Want ik wil wel meer bieden gezien het een af huis is in keurige staat met oprit (hallo EV, laadpaal en PV systeem) Maar heb wel de starterslening nodig om het verschil tussen max hypotheek en vraagprijs te overbruggen en daarna met eigen geld te kunnen overbieden.

• ColeJ
Joosie200 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:46:
[...]

En die 10k voor over te nemen roerende zaken tellen ze niet op bij de feitelijke koopsom dan? Anders wel een mooie manier. Want ik wil wel meer bieden gezien het een af huis is in keurige staat met oprit (hallo EV, laadpaal en PV systeem) Maar heb wel de starterslening nodig om het verschil tussen max hypotheek en vraagprijs te overbruggen en daarna met eigen geld te kunnen overbieden.
Roerende zaken worden niet bij de transactieprijs geteld. Er is natuurlijk wel een grens en je moet realistisch blijven. Je kunt niet 50K geven voor de roerende zaken maar een 10K is volgens mij geen probleem.

Ik weet het niet zeker

• Joosie200
  • Niet online
ColeJ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Roerende zaken worden niet bij de transactieprijs geteld. Er is natuurlijk wel een grens en je moet realistisch blijven. Je kunt niet 50K geven voor de roerende zaken maar een 10K is volgens mij geen probleem.

Ik weet het niet zeker
Ja dat begrijp ik. Hmm morgen maar eens googlen wat nu exact valt onder de uiteindelijke verkrijgingswaarde. Idee was ook om op 10-15k het af te kappen qua te overnemen roerende zaken. Maar als computer says no bij svn zit kan ik met eigen geld enkel de vraagprijs bieden en dan je toch al bij voorbaat kansloos.

• ColeJ
Joosie200 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:03:
[...]

Ja dat begrijp ik. Hmm morgen maar eens googlen wat nu exact valt onder de uiteindelijke verkrijgingswaarde. Idee was ook om op 10-15k het af te kappen qua te overnemen roerende zaken. Maar als computer says no bij svn zit kan ik met eigen geld enkel de vraagprijs bieden en dan je toch al bij voorbaat kansloos.
Niet geschoten is altijd mis! Bedenk ook, als jij de SVn niet kan gebruiken dan kunnen andere dat ook niet :)

• Joosie200
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Niet geschoten is altijd mis! Bedenk ook, als jij de SVn niet kan gebruiken dan kunnen andere dat ook niet :)
Beetje grasduinen in de algemene voorwaarden van de SVN maakt het niet meteen duidelijk:

Verwervingskosten
Kosten voor het verkrijgen in eigendom van
de woning zoals omschreven in de normen
van de Nationale Hypotheek Garantie.

Dus NHG erbij gepakt:
Aankoop bestaande woning
2.2.1
De kosten voor het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. het laagste bedrag van:
-
de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken)

Dus ik zie een mogelijkheid :*)

• Flix20
Ik heb het zelf ook geprobeerd.
Ik kwam een woning tegen op Funda, belde de makelaar en die gaf aan dat er geen plek meer was.
Toen kwam ik er diezelfde dag achter via privé cirkel dat iemand een woning te koop had staan en dat bleek die woning te zijn.
Dus contact opgenomen met die persoon en mocht diezelfde avond nog langs komen om te bezichtigen.
Daar even over de prijs etc gehad toen heb ik ook voorgesteld van als we dit buiten de makelaar om regelen, houden jullie er netto meer aan over. Wat ik betaal blijft hetzelfde, alleen jullie hoeven dan niet de courtage te betalen. Enkel de ontbinding van het contract met je verkoopmakelaar.
Daar hebben ze wel even over nagedacht maar uiteindelijk besloten niet te doen omdat die verkoopmakelaar ook hun aankoop makelaar was.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 20:56

Rmg

Als het een goed bod is, dan is er altijd wel iets te regelen.

Ik heb tijdens de, verkoop een half jaar geleden, de makelaar gevraagd om contact op te nemen met de mensen die briefjes hebben achter gelaten.

Je hoort wel eens dat makelaars zich 'gepasseerd' voelen, lekker boeiend, onze makelaar was professioneel genoeg om in te zien dat dat gewoon "part of the game" is.

• Flix20
Joosie200 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:36:
[...]

Beetje grasduinen in de algemene voorwaarden van de SVN maakt het niet meteen duidelijk:

Verwervingskosten
Kosten voor het verkrijgen in eigendom van
de woning zoals omschreven in de normen
van de Nationale Hypotheek Garantie.

Dus NHG erbij gepakt:
Aankoop bestaande woning
2.2.1
De kosten voor het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. het laagste bedrag van:
-
de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken)

Dus ik zie een mogelijkheid :*)
Wil je hoop niet de grond in boren, maar bedenk wel dat deze constructie ook akkoord bevonden moet worden door de verkopers.
Als die 2 voorstellen hebben liggen van 255 waar de één recht toe recht aan is, en de ander jouw bod met die constructie... ik zou wel weten waar mijn voorkeur naar zou gaan.

• Joosie200
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Wil je hoop niet de grond in boren, maar bedenk wel dat deze constructie ook akkoord bevonden moet worden door de verkopers.
Als die 2 voorstellen hebben liggen van 255 waar de één recht toe recht aan is, en de ander jouw bod met die constructie... ik zou wel weten waar mijn voorkeur naar zou gaan.
In zo'n situatie vang ik al bot en natuurlijk snap ik dat verkopers kiezen voor het hoogste bod met minste voorbehouden of poespas.

Maargoed ik ga het wel zien. Vaak genoeg ben ik overboden in september/oktober. Om dan helemaal geen poging meer te wagen is nogal makkelijk opgeven. Gevalletje aanhouder wint en voor mij part 2x driemaal is scheepsrecht.

• ColeJ
Joosie200 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:25:
[...]

In zo'n situatie vang ik al bot en natuurlijk snap ik dat verkopers kiezen voor het hoogste bod met minste voorbehouden of poespas.

Maargoed ik ga het wel zien. Vaak genoeg ben ik overboden in september/oktober. Om dan helemaal geen poging meer te wagen is nogal makkelijk opgeven. Gevalletje aanhouder wint en voor mij part 2x driemaal is scheepsrecht.
Zo is dat!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit kan ik dus niet begrijpen en vind het ergens zelfs asociaal.
Woning met een vraagprijs van 670.000 met de volgende gebreken volgens ingevulde lijst (woning zelf niet bezichtigd):

- lichtjes in afzuigkap door elektricien provisorisch gerepareerd.
- lichtje aan schuurtje niet meer werkzaam.
- tuinhekje zijkant huis wat gammel.
- parketvloer heeft een schuur en oliebeurt nodig.
- douchekop bij bad lekt, in bad laten tijdens vol lopen

Als ik dit zo lees, zijn dit eenvoudige niet al te kostbare (behalve parketvloer) taken die je makkelijk kunt uitvoeren voordat je de woning te koop zou zetten... 8)7

• Flix20
beyazz06 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:04:
Woning met een vraagprijs van 670.000 met de volgende gebreken volgens ingevulde lijst (woning zelf niet bezichtigd):

Als ik dit zo lees, zijn dit eenvoudige niet al te kostbare (behalve parketvloer) taken die je makkelijk kunt uitvoeren voordat je de woning te koop zou zetten... 8)7
Tja, niet iedereen is even technisch aangelegd. Aan m'n vriendin hoef ik ook niet te vragen naar de lichtjes in de afzuigkap, of een lekkende douchekop te kijken.
Je weet gewoon niet wie de woning te koop heeft staan en waarom.
En kan me ook wel voorstellen dat je geen zin hebt om iemand in te huren om het te komen doen als je de toko toch te koop (gaat) zet(ten).
Zelf zou ik inderdaad ook dat soort dingetjes ff snel fixen voordat die op de markt komt.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:10

Tja kwestie van vraag en aanbod.. mensen nemen de moeite niet eens meer.
Ben het wel volledig met je eens hoor. Beetje fatsoen en je regelt die zaken voordat je het verkoop.
Iets met trots :)

Met mijn laatste koopwoning liep de toilet 1x in de week verstopt. Zat de nieuwe buurman mij te vertellen dat die de oude bewoner 1x in de week met een ontstopper zag lopen. Na een mail kregen we als reactie "We hadden niet verwacht dat het bij jullie ook verstopt zou raken" :+

Gelukkig wel alles op kosten van oude bewoner laten maken zonder gedoe.

[ Voor 16% gewijzigd door mentalozzie op 14-03-2022 13:12 ]

• beyazz06
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Tja, niet iedereen is even technisch aangelegd. Aan m'n vriendin hoef ik ook niet te vragen naar de lichtjes in de afzuigkap, of een lekkende douchekop te kijken.
Je weet gewoon niet wie de woning te koop heeft staan en waarom.
En kan me ook wel voorstellen dat je geen zin hebt om iemand in te huren om het te komen doen als je de toko toch te koop (gaat) zet(ten).
Zelf zou ik inderdaad ook dat soort dingetjes ff snel fixen voordat die op de markt komt.
Het boeit totaal niet of je technisch bent, je verkoopt zelf toch ook niet je woning? Daarvoor heb je een makelaar onder de arm genomen. Ofwel een klusjesman inhuren is niet zo een moeite en je bent zo klaar.
mentalozzie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Met mijn laatste koopwoning liep de toilet 1x in de week verstopt. Zat de nieuwe buurman mij te vertellen dat die de oude bewoner 1x in de week met een ontstopper zag lopen. Na een mail kregen we als reactie "We hadden niet verwacht dat het bij jullie ook verstopt zou raken" :+

Gelukkig wel alles op kosten van oude bewoner laten maken zonder gedoe.
Echt serieus face palm |:(

[ Voor 24% gewijzigd door beyazz06 op 14-03-2022 13:16 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik snap werkelijk het probleem niet. Huis wordt te koop aangeboden in deze staat, take it or leave it. Er zijn altijd wel dingetjes.
Als koper zou ik zelfs liever hebben dat ze niet last minute die dingen voor het oog nog even oplossen. Dat doe ik liever zelf, en dan goed en gelijk zoals ik het wil hebben. Beter dan dat zij er tijdelijk een flut-douchekop opzetten van 5 euro.

Asociaal is het zeker niet.

Bij mij lag (toen ik het huis kocht) de hele tuin vol hondenpoep omdat ze de hond nooit uitlieten. Dat was pas asociaal :P

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-03-2022 13:29 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

beyazz06 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Het boeit totaal niet of je technisch bent, je verkoopt zelf toch ook niet je woning? Daarvoor heb je een makelaar onder de arm genomen. Ofwel een klusjesman inhuren is niet zo een moeite en je bent zo klaar.
Een goede klusjesman vinden (zeker op korte termijn) schijnt best lastig te zijn tegenwoordig :P

Waarom vind je het asociaal? Het is een beetje asociaal als je weet dat de douchekop lekt en hier geen melding over maakt. Maar nu wordt het netjes transparant aangekondigd en weet je het als potentiële koper direct. Prima toch? :)

Mijn buren hebben hun huis verkocht met een lek raam (dubbelglas uit de jaren '90). Niet vervangen, want wellicht wil de koper wel meteen upgraden naar véél beter dan standaard spul of de kozijnen ook aanpassen.
Voor de verkoper goedkoper (het zal niet heel zwaar op de verkoopprijs gedrukt hebben) en de koper zit niet met een splinternieuw raam waar hij/zij meteen weer afscheid van wil doen omdat toch alle ramen en kozijnen vervangen gaan worden.

Bij een aantal dingen die jij noemt zou ik hetzelfde hebben. Ik kies liever zelf een nieuw tuinhekje uit, dan dat de verkoper iets kiest. Of ik wil toch al af van de kraan in de badkamer en vervangen door een thermostaatkraan. Parket haal je eruit of geef je de kleur olie die je zelf wilt.

Verkoper meldt het netjes, als koper kun je kiezen of je het acceptabel vind of gaat eisen dat er in het contract wordt opgenomen dat het lampje voor overdracht wordt vervangen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Flix20
beyazz06 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Meeste klusjesmannen die ik ken zitten helemaal niet te wachten op zulke klusjes.
Je bent er stiekem een hoop tijd aan kwijt. Die tijd moet betaald worden en dan moet er ineens 200eu betaald worden voor een lampje en een lekkende douchekop. Dus levert dat weer gezeur op.
Ook moet de klusjesman maar net tijd hebben.

Denk dat het momenteel ook gewoon lastig is om je eigen normen en waarden te projecteren op de verkopers.
Zou mij persoonlijk ook weinig kunnen boeien.
Daarnaast eens met wat @de Peer zegt. Liever fix ik het zelf dan dat een verkoper nog snel alles houtje touwtje dingen gaat opknappen. Grote kans dat ik het toch eruit ga trekken :+

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:06

ChUcKiE

Dus........

de Peer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Ik snap werkelijk het probleem niet. Huis wordt te koop aangeboden in deze staat, take it or leave it. Er zijn altijd wel dingetjes.
Als koper zou ik zelfs liever hebben dat ze niet last minute die dingen voor het oog nog even oplossen. Dat doe ik liever zelf, en dan goed en gelijk zoals ik het wil hebben. Beter dan dat zij er tijdelijk een flut-douchekop opzetten van 5 euro.

Asociaal is het zeker niet.

Bij mij lag (toen ik het huis kocht) de hele tuin vol hondenpoep omdat ze de hond nooit uitlieten. Dat was pas asociaal :P
Ik heb dat letterlijk ook zo bij ons huis gedaan. Deurtje van een keukenkastje sluit niet goed (ouderdom), douche lekt een beetje als je te ver de kraan opendraait, Deur WC klemt in bepaalde seizoenen etc. etc. Niet omdat ik te lui of onhandig ben om er iets tegen te doen, maar je wilt gewoon niet het gezeik over dit soort kleine dingen krijgen na de overdracht. Dan kun je het maar beter gewoon netjes gemeld hebben en kan de koper bepalen of hij het huis daarvoor wilt laten schieten.
Vaak zal het ook te maken hebben dat je er gewoon geen zin meer in hebt om dit nog op zien te lossen. Ook omdat je niet weet wat de nieuwe bewoner ermee gaat doen (keuken eruit, badkamer nieuw?).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Motorbike33
  • Laatst online: 28-07 10:00
Ik snap het probleem ook niet. Ik denk dat er bijzonder weinig huizen te koop staan waar niet een paar van dit soort klusjes is blijven liggen. Het enige verschil hier is dat het benoemd wordt door de verkoper, eerder netjes dan asociaal.

• beyazz06
  • Niet online
ChUcKiE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Ik heb dat letterlijk ook zo bij ons huis gedaan. Deurtje van een keukenkastje sluit niet goed (ouderdom), douche lekt een beetje als je te ver de kraan opendraait, Deur WC klemt in bepaalde seizoenen etc. etc. Niet omdat ik te lui of onhandig ben om er iets tegen te doen, maar je wilt gewoon niet het gezeik over dit soort kleine dingen krijgen na de overdracht. Dan kun je het maar beter gewoon netjes gemeld hebben en kan de koper bepalen of hij het huis daarvoor wilt laten schieten.
Vaak zal het ook te maken hebben dat je er gewoon geen zin meer in hebt om dit nog op zien te lossen. Ook omdat je niet weet wat de nieuwe bewoner ermee gaat doen (keuken eruit, badkamer nieuw?).
Het is een kwestie van je point of view en uiteraard afhankelijk van wat het is. Bij kleinigheden zoals een kapot lampje, komt het bij mij eerder over dat de verkopende partij het niet zo nauw neemt mbt de staat van de woning.

Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer ik iets oplever dit er net correct uitziet. Dat een koper een andere smaak heeft kan altijd. Ik bedoel wit je muren dan ook maar niet, want tja wat als de koper er iets anders van wil maken.. Ofwel het is mijn inziens een goedkoop argument om het niet te doen.

Hiernaast is het ook de manier hoe je dit communiceert cq vertaald in je vraagprijs. Vraag je al de hoofdprijs + gebreken (die makkelijk te verhelpen zijn).. tja.. In zo een situatie had ik mijn vraagprijs aangepast op basis van de gebreken.

• de Peer

de Peer

under peer review

beyazz06 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Het is een kwestie van je point of view en uiteraard afhankelijk van wat het is. Bij kleinigheden zoals een kapot lampje, komt het bij mij eerder over dat de verkopende partij het niet zo nauw neemt mbt de staat van de woning.

Persoonlijk ben ik van mening dat wanneer ik iets oplever dit er net correct uitziet. Dat een koper een andere smaak heeft kan altijd. Ik bedoel wit je muren dan ook maar niet, want tja wat als de koper er iets anders van wil maken.. Ofwel het is mijn inziens een goedkoop argument om het niet te doen.

Hiernaast is het ook de manier hoe je dit communiceert cq vertaald in je vraagprijs. Vraag je al de hoofdprijs + gebreken (die makkelijk te verhelpen zijn).. tja.. In zo een situatie had ik mijn vraagprijs aangepast op basis van de gebreken.
Nergens voor nodig, dat huis verkoopt hij toch wel... aan iemand die het verder niet uitmaakt.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-11 11:56
[...]

Als je daar niet doorheen kan kijken/wil kijken is dat vooral pech voor jou. Je kan vanalles vinden van de verkopers (die je niet eens persoonlijk kent, misschien is het een oud en invalide vrouwtje net zoals mijn moeder die een keer een monteur heeft laten komen om de batterijen van de afstandsbediening van de garagedeur te vervangen), maar uiteindelijk koop je het huis.

• Flix20
[...]

Waarom zou je jezelf zo in de voet schieten?
En daarnaast, hoeveel wil je dit in mindering brengen op je verkoopprijs?
VP: €355.000,-
kosten reparatie hekje: €13,95
aangeboden voor: €354.986,05?

En als je dan een bod krijgt van €600.000,-. Doe je dan een tegenbod van €599.986.05?

Het is prima om principeel te zijn, alleen in dit geval snap ik niet zogoed wat je er precies mee wilt bereiken of waar het echte bezwaar nou zit.
Denk dat een ieder huis wel een puntje heeft waar je zelf zoiets hebt dat het niet helemaal lekker werkt, maar het ook niet dusdanig storend is om het direct te fixen.

[ Voor 19% gewijzigd door Flix20 op 14-03-2022 15:04 ]

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-11 14:55

Klinkt als een bovengemiddeld goed onderhouden woning. Heel netjes dat ze deze zaken vermelden.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-11 10:28
ik zou een klemmende deurtje en zoiets als die parketvloer niet melden. Dat kun je allemaal zien tijdens de bezichtiging, je koopt het huis in de geconstateerde staat, er is geen sprake van een verborgen defect of zo.
Achteraf bellen over een klemmend deurtje? Hah!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 19:22
Bockelaar schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:02:
ik zou een klemmende deurtje en zoiets als die parketvloer niet melden. Dat kun je allemaal zien tijdens de bezichtiging, je koopt het huis in de geconstateerde staat, er is geen sprake van een verborgen defect of zo.
Achteraf bellen over een klemmend deurtje? Hah!
Dit komt denk ik nog uit de tijd dat overbieden niet zo gebruikelijk was. Toen ik in 2016 mijn eerste huis verkocht gaf de makelaar aan: schrijf alles op wat je weet, dat heeft 2 voordelen: het is geen verborgen gebrek meer en het geeft geen onderhandelingspositie want het zit al verwerkt in de vraagprijs. Of dat in de huidige markt nog geldt weet ik niet zo goed.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-11 10:28
nope, in 2015 verkocht

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:35
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
@FabianGTI op basis van andere panden van zelfde afmetingen en kavel is de prijs al wel redelijk aan de onderkant van de markt. overigens ga ik wel vanuit dat je m2 bedoelt;)

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:35
badboyqxy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:44:
@FabianGTI op basis van andere panden van zelfde afmetingen en kavel is de prijs al wel redelijk aan de onderkant van de markt. overigens ga ik wel vanuit dat je m2 bedoelt;)
Nee, was het inhoud van het huis, het perceel is 617 M². :)
Pagina: 1 ... 244 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7