Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wij zijn bezig met het aankopen van een bestaande woning, vooraf uitgebreid met hypotheekadviseur om tafel gezeten en allerlei scenario's besproken alsook onze situatie.

Onze situatie:
Ik: vast contract sinds 2016 ~70k op jaarbasis
Vrouw: Tijdelijk contract in de zorg; opleiding tot doktersassistente. Gestart 09-2021, twee jarig traject. ~18k op jaarbasis.
Hiervoor zat ze ook in de zorg als voedingsassistente, met een vastcontract. ~11k op jaarbasis

Aangevraagde hypotheek: ~410k:
Annuïteit 210k 10j / 2,04%
Aflossingsvrij: 220k 10j / 2,12%

Voor de hypotheekaanvraag hebben wij beiden een werkgeversverklaring ingediend, zonder bijzonderheden behalve de situatie van men vrouw.

Nu vraagt de hypotheekverstrekker om het volgende:
Verklaring werkgever / arbeidsovereenkomst waarin wordt benoemd dat voortzetting van het arbeidscontract niet afhankelijk is van studieresultaat;

Hoe gebruikelijk is dit c.q. hoe zou ik dit moeten lezen? Hiernaast vraag ik mij af watvoor document ik dan zou moeten aanleveren? Hiervoor is toch de werkgeversverklaring/intentieverklaring voor?

Heb de vragen overigens ook al bij de hypotheekadviseur neergelegd en zelf op onderzoek uitgegaan maar bar weinig kunnen vinden mbt deze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 11:48
Volgens mij is dat niet meer dat de hypotheekverstrekker wil weten of het (blijvende) dienstverband van je vrouw niet afhankelijk is van het behalen van de opleiding.

Alleen kom ik op de standaard NHG verklaring geen paragraaf tegen die hint op een verbinding met een studiecontract, puur alleen een tijdelijk dienstverband. De werkgever dient dan de paragraaf in te vullen en te bevestigen dat bij gelijkblijvend functioneren het dienstverband wordt omgezet in een vaste aanstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA5BHVLp5LoSj9iRFLejLZRRjJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KYJWQc9VQ1iqAkVtb92VYzkH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Rostares schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:36:
Volgens mij is dat niet meer dat de hypotheekverstrekker wil weten of het (blijvende) dienstverband van je vrouw niet afhankelijk is van het behalen van de opleiding.

Alleen kom ik op de standaard NHG verklaring geen paragraaf tegen die hint op een verbinding met een studiecontract, puur alleen een tijdelijk dienstverband. De werkgever dient dan de paragraaf in te vullen en te bevestigen dat bij gelijkblijvend functioneren het dienstverband wordt omgezet in een vaste aanstelling.

[Afbeelding]
Ik vraag mij alleen af, met welk doel cq wat de mogelijke impact is tbv de hypotheekaanvraag?

Zo is bij haar de invulling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNNA0njXkRH0Ek12tCqS7cvyTLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHyca5txMcoeD51c9D1BYlur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:14
Zelfde vraag gehad van mijn hypotheeknemer (hypotheekverstrekker ben jij zelf in deze). Ik heb toen een screenshot van een e-mail van mijn manager aangeleverd waarin hij exact dat zei: dat voortzetting van het dienstverband niet afhankelijk is van mijn studieresultaten. Dit werd direct geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Zojuist ook maar even gevraagd naar haar arbeidsovereenkomst en zie -helaas- staan:

ARTIKEL 3 Aard van de arbeidsovereenkomst
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van de opleiding tot Doktersassistent en eindigt uiterlijk op 28 februari 2024.

Zodra deze overeenkomst eindigt wegens het behalen van het diploma wordt een arbeidsovereenkomst voor een jaar aangegaan op basis van de verkregen hoedanigheid.

Als niet word voldaan aan de in het opleidingsreglement geldende eisen zal de leer/arbeidsovereenkomst eindigen.

Ben benieuwd wat dit nu gaat betekenen voor de hypotheek.. Morgen maar weer bellen met de hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vermoedelijk dat dit inkomen van je vrouw niet meegenomen wordt in de berekeningen. Het is immers niet gegarandeerd (en dat woordje zijn ze heel erg dol op bij hypotheken).

Wellicht (even navragen bij je adviseur) kunnen ze wel met het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar rekenen, of met een UWV Verzekeringsbericht.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
FreezeXJ schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:49:
Vermoedelijk dat dit inkomen van je vrouw niet meegenomen wordt in de berekeningen. Het is immers niet gegarandeerd (en dat woordje zijn ze heel erg dol op bij hypotheken).

Wellicht (even navragen bij je adviseur) kunnen ze wel met het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar rekenen, of met een UWV Verzekeringsbericht.
Op basis van eerdere gesprekken, ook met andere adviseurs, was dit mijn uitgangspunt/aanname voor de aanvraag van de hypotheek. Nu weet ik even niet hoe de hypotheekadviseur daadwerkelijk de aanvraag heeft ingediend, dat zal morgen duidelijk worden. Vooraf is er wel gevraagd naar de jaaropgave van de afgelopen 3 jaar.

Had zojuist ook al de UWW verzekeringsbericht gedownload en door deze tool gehaald: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/ Hieruit kwam een bedrag van ~15k, wat in lijn is met mijn eigen berekeningen tot nu toe..

Daar waar ik tot gisteren geen beren op de weg zag, wordt het nu opeens spannend :o

edit:
Dacht even kijken of de hypotheekverstrekker iets roept over dit stuk en zie wel eea terugkomen op hun website.. Geeft hoop :9
https://www.argenta.nl/hy...komensbepaling-loondienst
https://www.argenta.nl/hypotheek-argenta/kenmerken

Inkomen uit loondienst kan met een werkgeversverklaring of Sociaal Verzekeringsbericht vastgesteld worden.

[ Voor 18% gewijzigd door beyazz06 op 05-05-2022 19:03 ]

Pagina: 1