Wij zijn nu ook in eindonderhandeling met een makelaar van de verkopende partij over een huis dat mijn vriendin en ik heel leuk vinden. Maar we zitten nu in een soort van dubio wat te doen in de eindfase van de onderhandeling.
Eerst even wat voorgeschiedenis.
Huis staat te koop voor 209K, al 1,5 jaar.
Bij de 1e bezichtiging was de makelaar zelf op vakantie, dus werd deze gedaan door iemand van kantoor. Relaxe bezichtiging gehad, heerlijk zelf door het huis kunnen struinen, wel weinig vragen die beantwoord konden worden. Prima bezichtiging verder, huis voelde goed, had alles wat we zochten, we zagen ons daar wel wonen. Paar weken later dus ook een 2e bezichtiging gepland, dit keer met de makelaar. Dit was een minder prettige ervaring, we werden zeer haastig door het huis heen gejaagd. Hadden ook een hoop vragen, voor een aantal hele korte antwoorden gekregen ondanks doorvragen. En op een aantal vragen geen antwoord gehad. Ondanks de vervelende makelaar toch nog steeds een goed gevoel over het huis.
Een paar dagen later de makelaar gebeld en aangegeven dat we niet tevreden waren over zijn optreden. Hij herkende dat helemaal niet, maar bood wel zijn excuses aan. We hebben toen ook aangegeven dat we nog niet konden vertellen hoe we precies over het huis dachten, aangezien er voor ons nog een hoop vragen open stonden. Deze op de mail gezet en uiteindelijk heel netjes en uitgebreid antwoord gekregen. Wat hier oa ter sprake kwam was dat de inductieplaat bij 1 pit af en toe niet werkte (zat ook een barst in), maar dat deze vervangen zou worden. Het enige wat we nog steeds miste was de lijst van zaken, deze kwam eraan en makelaar vertelde dat hier geen rare dingen uitkwamen.
Zodoende hebben we dus ook besloten een bod uit te brengen. Wij hebben hiervoor veel op het kadaster gekeken naar huizen in de buurt en waarvoor deze verkocht waren om een goed beeld van een reële prijs te krijgen. Lastige is dat het een vrij uniek huis is in deze buurt (relatief kleine 2 onder 1 kap woning (110m2) met een 40m diepe achtertuin) en zo moeilijk te vergelijken valt. Uiteindelijk geconcludeerd dat het, ondanks de 1,5 jaar tijd, een redelijke vraagprijs is en dat wij zelf uiteindelijk het huis max 200k waard vinden, met de onderhandelingen proberen we uit te komen op 198K.
Dus eerste bod van 190K telefonisch uitgebracht aan de makelaar. De vraag of ik dit ook op de mail wil zetten. Dat was ik zelf ook al van plan, wil graag alles zwart op wit en dus ook meteen gedaan. Het duurde een week voordat we iets van de makelaar hoorde. Hetgeen wat we hoorde was dat hij zich herinnerde dat we elkaar gesproken hadden aan de telefoon maar dat hij nog wachtte op de mail??? Enige verbazing natuurlijk maar dit zal wel tactiek zijn ofzo. Ik heb hem meteen even gebeld om te zeggen dat de mail meteen verstuurd was, maar dat ik hem nog een keer zou sturen. Ook gevraagd wat de verkopers van ons bod vonden, maar hij vertelde doodleuk dat de verkopers nog niet geinformeerd zijn omdat hij dat niet meer deed met telefonische biedingen… nadat de mail was gestuurd hadden we binnen een uur een tegenbod van 205K. Niet leuk dat we zo lang hadden moeten wachten, en raar dat ze ineens zo snel reageerde, maar we waren in onderhandeling! Meteen hierna aangeven dat we een tegenbod wilden doen, maar dat we hiermee wachten totdat de lijst van zaken binnen was. Toen deze eenmaal binnen was verbaasde we ons over het feit dat in de lijst ineens was te lezen dat de houtkachel en een waterpomp werd meegenomen. Hiermee rekening houdend hebben we dus ook een bod uitgebracht van 194K en hebben aangegeven dat we nu ook rekening houden met de kachel en waterpomp die meegenomen wordt.
Uiteindelijk hebben we donderdag-ochtend een eindbod gekregen van hun van 200K. Ik heb daarop gebeld met de makelaar dat we niet hoger dan 198K willen gaan aangezien er nu ook door ons zelf oa een kachel moet worden aangeschaft. De makelaar vertelde hierop dat de verkoper niet lager wilt gaan dan 200K, maar dat hij wel kon voorstellen dat wij en de verkoper mss aakkoord gaan met 200K als de kachel en waterpomp achterblijft. Ik heb toen ook meteen aangeven dat het vervangen van de inductieplaat ook op papier gezet ging worden (aangezien voorgaande ervaringen). Hier reageerde de makelaar niet heel enthousiast op, “dit voorstel is gedaan op basis van de vraagprijs” oid wat hij vertelde.
Wij hebben uiteindelijk 200K (incl achterblijven waterpomp en kachel en vervangen inductieplaat) als eindbod van ons neergelegd bij de makelaar op donderdagmiddag. Tot vanmiddag niks meer gehoord en nadat ik vanmiddag via de mail heb nagevraagd of de verkopers al besloten hebben krijg ik bijna meteen via de mail reactie. Daarin vertelde de makelaar dat 200K nog steeds staat (incl het meenemen van kachel en waterpomp). Maar dat voor een meerpijs van 1K dit achtergelaten wordt…
Wat zullen wij hiermee doen? De slechte communicatie en veranderingen van de voorwaarden vanuit de makelaar beginnen ons een beetje te frustreren (onderdeel van het spel?), dus op het moment zijn we er een beetje klaar mee. Maar dit is waarschijnlijk de emotie op dit moment en laten het dus nog even rusten. Daarnaast hebben we ons zelf de limiet van 200K gesteld (incl de voorgaande eisen) en hebben we wel vertrouwen dat we anders ook wel een ander huis gaan vinden.
Aan de andere kant willen we het huis ook wel graag hebben en om het nu op 1K te laten schieten... Lastig dubio dus.
Het is een heel verhaal geworden maar wie weet dat iemand wat advies kan geven wat te doen?
edit: net nog een aanvullende mail gehad dat de inductieplaat wel vervangen gaat worden...