Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Rmg schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:20:
[...]

Tjah het kan maar het kan ook zijn dat hij geen ruimte denkt te hebben om te zakken. Of ie de onderhandeling staakt. Tjah kan maar dat weet je toch pas als je het doet.
Helemaal waar natuurlijk. Maar door die tactiek zal zo'n persoon toch niet zo snel z'n huis krijt raken. Ik bedoel, als ik zo gek zou zijn om met die vraagprijs akkoord te gaan, of zelfs daar iets onder te gaan zitten, dan nog zal ik een probleem krijgen bij het verkrijgen van een hypotheek want bij taxatie zal er toch wel uit komen dat het teveel geld is voor zo'n woning.

Nou ja, ik ga in ieder geval deze week kijken, ik weet ook nog niet hoe erg die lekkage is en hoeveel het zou kosten om dat te herstellen. Uiteindelijk zal ook dat mijn bod moeten gaan bepalen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Yodeluxe, eigenlijk heeft een reactie geen nut omdat de details ontbreken van het object en jij enkel jou 'kant van het verhaal' hebt staan.

Realiteit leert ons dat op dit moment nieuw aangeboden huizen (er vanuit gaande dat hier ook een verkoopmakelaar op zit) niet meer enorm van de haalbare prijs af wijken. Al is het maar omdat de makelaar helemaal geen tijd (en zin) heeft oeverloos bezichtigingen te doen zonder kans op resultaat

daarnaast, ook simpele realiteit in een verkopers markt, geef jij het geld er niet voor dan iemand anders wel.

Ik ken vergelijkbare verhalen, ook in dit topic, waar iemand compleet onderbouwd had bedacht waarom het geld niet waard zou zijn en voordat hij uberhaupt was wezen kijken het huis al verkocht was.

mbt taxatie, er zijn genoeg referentiepanden te vinden op het moment en daarnaast zijn er ook mensen die gewoon eigen geld hebben en daar de lucht van kopen. (pas een zaak gedaan waarbij er 100K! zat tussen aankoop en taxatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

yodeluxe schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:44:
[...]

Helemaal waar natuurlijk. Maar door die tactiek zal zo'n persoon toch niet zo snel z'n huis krijt raken. Ik bedoel, als ik zo gek zou zijn om met die vraagprijs akkoord te gaan, of zelfs daar iets onder te gaan zitten, dan nog zal ik een probleem krijgen bij het verkrijgen van een hypotheek want bij taxatie zal er toch wel uit komen dat het teveel geld is voor zo'n woning.

Nou ja, ik ga in ieder geval deze week kijken, ik weet ook nog niet hoe erg die lekkage is en hoeveel het zou kosten om dat te herstellen. Uiteindelijk zal ook dat mijn bod moeten gaan bepalen.
Huizenverkopers/kopers zijn gewoon vaak niet rationeel. Er is met het verkopen/kopen van een huis gewoon ook veel emotie in het spel. De ene verkoper reageert goed op rationele argumenten de andere verkoper voelt zich beledigd en 'gunt' het je niet meer.

Er is van te voren gewoon niet veel over te zeggen wat een goeie tactiek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoalster
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-08 20:19
Leuk topic! Hier een nieuwe tweaker die hopelijk binnenkort zijn eerste huis gaat aanschaffen en daarover heb ik wat vragen.
Het huis dat wij op het oog hebben is een twee onder een kap, met een bieden vanaf prijs van 182,5 k euro. Wat is jullie kijk op bieden vanaf? Meestal wordt dit volgens mij gebruikt bij huizen welke erg scherp geprijsd zijn en waarvan men verwacht deze snel te verkopen. Het huis dat wij op het oog hebben staat inmiddels echter 5 maanden te koop en de bewoners gaven aan dat er nog niet veel kijkers waren geweest (we hebben hen gesproken op de open huizen dag). Wel zagen wij 1 andere openhuizendag-kijker net vertrekken.
De makelaar gaf tijdens de eerste echte bezichtiging aan dat er nog een bezichtiging was gepland door anderen. In hoeverre dit makelaarspraat is kun je je afvragen.

Verder zijn wij naar een hypotheek aan het kijken. Onze situatie is: vriend en vriendin samenwonend, momenteel hurend, beide vast contract. Hypotheek krijgen moet geen probleem zijn, onze aparte salarissen kunnen de koopsom lenen. Daarnaast hebben we een halve ton gespaard.
Helaas heb ik een diagnose autisme. Dit kan mi een probleem gaan vormen met een overlijdensrisicoverzekering. Zijn er tweakers die daar ervaring mee hebben? Ik woon trouwens niet begeleid ofzo, en heb ook geen aangepast werk oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:48

Saffie_time

Why use this? 42!

Knoalster schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 00:45:
Leuk topic! Hier een nieuwe tweaker die hopelijk binnenkort zijn eerste huis gaat aanschaffen en daarover heb ik wat vragen.
Het huis dat wij op het oog hebben is een twee onder een kap, met een bieden vanaf prijs van 182,5 k euro. Wat is jullie kijk op bieden vanaf? Meestal wordt dit volgens mij gebruikt bij huizen welke erg scherp geprijsd zijn en waarvan men verwacht deze snel te verkopen. Het huis dat wij op het oog hebben staat inmiddels echter 5 maanden te koop en de bewoners gaven aan dat er nog niet veel kijkers waren geweest (we hebben hen gesproken op de open huizen dag). Wel zagen wij 1 andere openhuizendag-kijker net vertrekken.
De makelaar gaf tijdens de eerste echte bezichtiging aan dat er nog een bezichtiging was gepland door anderen. In hoeverre dit makelaarspraat is kun je je afvragen.

Verder zijn wij naar een hypotheek aan het kijken. Onze situatie is: vriend en vriendin samenwonend, momenteel hurend, beide vast contract. Hypotheek krijgen moet geen probleem zijn, onze aparte salarissen kunnen de koopsom lenen. Daarnaast hebben we een halve ton gespaard.
Helaas heb ik een diagnose autisme. Dit kan mi een probleem gaan vormen met een overlijdensrisicoverzekering. Zijn er tweakers die daar ervaring mee hebben? Ik woon trouwens niet begeleid ofzo, en heb ook geen aangepast werk oid.
Bieden vanaf zie ik vaker bij een aantal aanbieders.
Bij verkoop van huis hier werd ons dat ook aangeboden. Strategie van de makelaar was om een bieden vanaf prijs te hanteren om ervoor te zorgen dat we makkelijker bij het streefbedrag dat we voor het huis willen hebben zouden kunnen komen.
Zijn voorstel was om bieden vanaf te doen voor exact het bedrag wat wij er in ons hoofd van te voren minimaal voor wilden hebben.
Zeker als het al 5 maanden te koop staat kan je zeker proberen om een lager bod uit te brengen. Enige dat ze dan wellicht kunnen doen is aangeven dat het een vanaf prijs is en indien je die wil betalen je terug kan komen. Niet geschoten is altijd mis ;)

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 07:13
Wij zijn nu ook in eindonderhandeling met een makelaar van de verkopende partij over een huis dat mijn vriendin en ik heel leuk vinden. Maar we zitten nu in een soort van dubio wat te doen in de eindfase van de onderhandeling.

Eerst even wat voorgeschiedenis.
Huis staat te koop voor 209K, al 1,5 jaar.

Bij de 1e bezichtiging was de makelaar zelf op vakantie, dus werd deze gedaan door iemand van kantoor. Relaxe bezichtiging gehad, heerlijk zelf door het huis kunnen struinen, wel weinig vragen die beantwoord konden worden. Prima bezichtiging verder, huis voelde goed, had alles wat we zochten, we zagen ons daar wel wonen. Paar weken later dus ook een 2e bezichtiging gepland, dit keer met de makelaar. Dit was een minder prettige ervaring, we werden zeer haastig door het huis heen gejaagd. Hadden ook een hoop vragen, voor een aantal hele korte antwoorden gekregen ondanks doorvragen. En op een aantal vragen geen antwoord gehad. Ondanks de vervelende makelaar toch nog steeds een goed gevoel over het huis.

Een paar dagen later de makelaar gebeld en aangegeven dat we niet tevreden waren over zijn optreden. Hij herkende dat helemaal niet, maar bood wel zijn excuses aan. We hebben toen ook aangegeven dat we nog niet konden vertellen hoe we precies over het huis dachten, aangezien er voor ons nog een hoop vragen open stonden. Deze op de mail gezet en uiteindelijk heel netjes en uitgebreid antwoord gekregen. Wat hier oa ter sprake kwam was dat de inductieplaat bij 1 pit af en toe niet werkte (zat ook een barst in), maar dat deze vervangen zou worden. Het enige wat we nog steeds miste was de lijst van zaken, deze kwam eraan en makelaar vertelde dat hier geen rare dingen uitkwamen.

Zodoende hebben we dus ook besloten een bod uit te brengen. Wij hebben hiervoor veel op het kadaster gekeken naar huizen in de buurt en waarvoor deze verkocht waren om een goed beeld van een reële prijs te krijgen. Lastige is dat het een vrij uniek huis is in deze buurt (relatief kleine 2 onder 1 kap woning (110m2) met een 40m diepe achtertuin) en zo moeilijk te vergelijken valt. Uiteindelijk geconcludeerd dat het, ondanks de 1,5 jaar tijd, een redelijke vraagprijs is en dat wij zelf uiteindelijk het huis max 200k waard vinden, met de onderhandelingen proberen we uit te komen op 198K.

Dus eerste bod van 190K telefonisch uitgebracht aan de makelaar. De vraag of ik dit ook op de mail wil zetten. Dat was ik zelf ook al van plan, wil graag alles zwart op wit en dus ook meteen gedaan. Het duurde een week voordat we iets van de makelaar hoorde. Hetgeen wat we hoorde was dat hij zich herinnerde dat we elkaar gesproken hadden aan de telefoon maar dat hij nog wachtte op de mail??? Enige verbazing natuurlijk maar dit zal wel tactiek zijn ofzo. Ik heb hem meteen even gebeld om te zeggen dat de mail meteen verstuurd was, maar dat ik hem nog een keer zou sturen. Ook gevraagd wat de verkopers van ons bod vonden, maar hij vertelde doodleuk dat de verkopers nog niet geinformeerd zijn omdat hij dat niet meer deed met telefonische biedingen… nadat de mail was gestuurd hadden we binnen een uur een tegenbod van 205K. Niet leuk dat we zo lang hadden moeten wachten, en raar dat ze ineens zo snel reageerde, maar we waren in onderhandeling! Meteen hierna aangeven dat we een tegenbod wilden doen, maar dat we hiermee wachten totdat de lijst van zaken binnen was. Toen deze eenmaal binnen was verbaasde we ons over het feit dat in de lijst ineens was te lezen dat de houtkachel en een waterpomp werd meegenomen. Hiermee rekening houdend hebben we dus ook een bod uitgebracht van 194K en hebben aangegeven dat we nu ook rekening houden met de kachel en waterpomp die meegenomen wordt.

Uiteindelijk hebben we donderdag-ochtend een eindbod gekregen van hun van 200K. Ik heb daarop gebeld met de makelaar dat we niet hoger dan 198K willen gaan aangezien er nu ook door ons zelf oa een kachel moet worden aangeschaft. De makelaar vertelde hierop dat de verkoper niet lager wilt gaan dan 200K, maar dat hij wel kon voorstellen dat wij en de verkoper mss aakkoord gaan met 200K als de kachel en waterpomp achterblijft. Ik heb toen ook meteen aangeven dat het vervangen van de inductieplaat ook op papier gezet ging worden (aangezien voorgaande ervaringen). Hier reageerde de makelaar niet heel enthousiast op, “dit voorstel is gedaan op basis van de vraagprijs” oid wat hij vertelde.

Wij hebben uiteindelijk 200K (incl achterblijven waterpomp en kachel en vervangen inductieplaat) als eindbod van ons neergelegd bij de makelaar op donderdagmiddag. Tot vanmiddag niks meer gehoord en nadat ik vanmiddag via de mail heb nagevraagd of de verkopers al besloten hebben krijg ik bijna meteen via de mail reactie. Daarin vertelde de makelaar dat 200K nog steeds staat (incl het meenemen van kachel en waterpomp). Maar dat voor een meerpijs van 1K dit achtergelaten wordt…

Wat zullen wij hiermee doen? De slechte communicatie en veranderingen van de voorwaarden vanuit de makelaar beginnen ons een beetje te frustreren (onderdeel van het spel?), dus op het moment zijn we er een beetje klaar mee. Maar dit is waarschijnlijk de emotie op dit moment en laten het dus nog even rusten. Daarnaast hebben we ons zelf de limiet van 200K gesteld (incl de voorgaande eisen) en hebben we wel vertrouwen dat we anders ook wel een ander huis gaan vinden.
Aan de andere kant willen we het huis ook wel graag hebben en om het nu op 1K te laten schieten... Lastig dubio dus.

Het is een heel verhaal geworden maar wie weet dat iemand wat advies kan geven wat te doen?

edit: net nog een aanvullende mail gehad dat de inductieplaat wel vervangen gaat worden... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27
PleB schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:00:
Wij zijn nu ook in eindonderhandeling met een makelaar van de verkopende partij over een huis dat mijn vriendin en ik heel leuk vinden. Maar we zitten nu in een soort van dubio wat te doen in de eindfase van de onderhandeling.

Eerst even wat voorgeschiedenis.
Huis staat te koop voor 209K, al 1,5 jaar.

Bij de 1e bezichtiging was de makelaar zelf op vakantie, dus werd deze gedaan door iemand van kantoor. Relaxe bezichtiging gehad, heerlijk zelf door het huis kunnen struinen, wel weinig vragen die beantwoord konden worden. Prima bezichtiging verder, huis voelde goed, had alles wat we zochten, we zagen ons daar wel wonen. Paar weken later dus ook een 2e bezichtiging gepland, dit keer met de makelaar. Dit was een minder prettige ervaring, we werden zeer haastig door het huis heen gejaagd. Hadden ook een hoop vragen, voor een aantal hele korte antwoorden gekregen ondanks doorvragen. En op een aantal vragen geen antwoord gehad. Ondanks de vervelende makelaar toch nog steeds een goed gevoel over het huis.

Een paar dagen later de makelaar gebeld en aangegeven dat we niet tevreden waren over zijn optreden. Hij herkende dat helemaal niet, maar bood wel zijn excuses aan. We hebben toen ook aangegeven dat we nog niet konden vertellen hoe we precies over het huis dachten, aangezien er voor ons nog een hoop vragen open stonden. Deze op de mail gezet en uiteindelijk heel netjes en uitgebreid antwoord gekregen. Wat hier oa ter sprake kwam was dat de inductieplaat bij 1 pit af en toe niet werkte (zat ook een barst in), maar dat deze vervangen zou worden. Het enige wat we nog steeds miste was de lijst van zaken, deze kwam eraan en makelaar vertelde dat hier geen rare dingen uitkwamen.

Zodoende hebben we dus ook besloten een bod uit te brengen. Wij hebben hiervoor veel op het kadaster gekeken naar huizen in de buurt en waarvoor deze verkocht waren om een goed beeld van een reële prijs te krijgen. Lastige is dat het een vrij uniek huis is in deze buurt (relatief kleine 2 onder 1 kap woning (110m2) met een 40m diepe achtertuin) en zo moeilijk te vergelijken valt. Uiteindelijk geconcludeerd dat het, ondanks de 1,5 jaar tijd, een redelijke vraagprijs is en dat wij zelf uiteindelijk het huis max 200k waard vinden, met de onderhandelingen proberen we uit te komen op 198K.

Dus eerste bod van 190K telefonisch uitgebracht aan de makelaar. De vraag of ik dit ook op de mail wil zetten. Dat was ik zelf ook al van plan, wil graag alles zwart op wit en dus ook meteen gedaan. Het duurde een week voordat we iets van de makelaar hoorde. Hetgeen wat we hoorde was dat hij zich herinnerde dat we elkaar gesproken hadden aan de telefoon maar dat hij nog wachtte op de mail??? Enige verbazing natuurlijk maar dit zal wel tactiek zijn ofzo. Ik heb hem meteen even gebeld om te zeggen dat de mail meteen verstuurd was, maar dat ik hem nog een keer zou sturen. Ook gevraagd wat de verkopers van ons bod vonden, maar hij vertelde doodleuk dat de verkopers nog niet geinformeerd zijn omdat hij dat niet meer deed met telefonische biedingen… nadat de mail was gestuurd hadden we binnen een uur een tegenbod van 205K. Niet leuk dat we zo lang hadden moeten wachten, en raar dat ze ineens zo snel reageerde, maar we waren in onderhandeling! Meteen hierna aangeven dat we een tegenbod wilden doen, maar dat we hiermee wachten totdat de lijst van zaken binnen was. Toen deze eenmaal binnen was verbaasde we ons over het feit dat in de lijst ineens was te lezen dat de houtkachel en een waterpomp werd meegenomen. Hiermee rekening houdend hebben we dus ook een bod uitgebracht van 194K en hebben aangegeven dat we nu ook rekening houden met de kachel en waterpomp die meegenomen wordt.

Uiteindelijk hebben we donderdag-ochtend een eindbod gekregen van hun van 200K. Ik heb daarop gebeld met de makelaar dat we niet hoger dan 198K willen gaan aangezien er nu ook door ons zelf oa een kachel moet worden aangeschaft. De makelaar vertelde hierop dat de verkoper niet lager wilt gaan dan 200K, maar dat hij wel kon voorstellen dat wij en de verkoper mss aakkoord gaan met 200K als de kachel en waterpomp achterblijft. Ik heb toen ook meteen aangeven dat het vervangen van de inductieplaat ook op papier gezet ging worden (aangezien voorgaande ervaringen). Hier reageerde de makelaar niet heel enthousiast op, “dit voorstel is gedaan op basis van de vraagprijs” oid wat hij vertelde.

Wij hebben uiteindelijk 200K (incl achterblijven waterpomp en kachel en vervangen inductieplaat) als eindbod van ons neergelegd bij de makelaar op donderdagmiddag. Tot vanmiddag niks meer gehoord en nadat ik vanmiddag via de mail heb nagevraagd of de verkopers al besloten hebben krijg ik bijna meteen via de mail reactie. Daarin vertelde de makelaar dat 200K nog steeds staat (incl het meenemen van kachel en waterpomp). Maar dat voor een meerpijs van 1K dit achtergelaten wordt…

Wat zullen wij hiermee doen? De slechte communicatie en veranderingen van de voorwaarden vanuit de makelaar beginnen ons een beetje te frustreren (onderdeel van het spel?), dus op het moment zijn we er een beetje klaar mee. Maar dit is waarschijnlijk de emotie op dit moment en laten het dus nog even rusten. Daarnaast hebben we ons zelf de limiet van 200K gesteld (incl de voorgaande eisen) en hebben we wel vertrouwen dat we anders ook wel een ander huis gaan vinden.
Aan de andere kant willen we het huis ook wel graag hebben en om het nu op 1K te laten schieten... Lastig dubio dus.

Het is een heel verhaal geworden maar wie weet dat iemand wat advies kan geven wat te doen?

edit: net nog een aanvullende mail gehad dat de inductieplaat wel vervangen gaat worden... 8)7
Een goede maat van mij heeft hetzelfde gehad (makelaar was echt een drama, huis was prima). Op 2,5k laten lopen uit principe. Heeft er nu nog spijt van.

Uit eigen ervaring had ik een huis op het oog, max bedrag bedacht, en met dat bedrag kwamen we er niet uit. Toen wilden we het laten lopen, echter vond mijn vader dat zo'n onzin (het ging ook om 1% van de aankoop waarde) dat hij ons daarin even erover heen hebben geholpen. Mijn gevoel was ook max = max uit principe.

Dit 1% extra ben ik een half jaar later allang vergeten, en zou echt spijt hebben gehad als ik het had laten lopen. Principes zijn goed, maar let wel op dat je nu meer tegen de makelaar hebt, dan het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:33
Laat het nou niet schieten op 1k. Je koopt een huis, geen makelaar! Die makelaar heb je nu een paar keer contact mee. Het huis daarentegen, daar ga je nog 5, 10 of 50 jaar wonen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

PleB schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:00:

In dit geval zou ik zeggen: Alleen bluffen als je écht bereid bent weg te lopen. Als 198k écht jullie max is en die 2k uit potjes moet halen waar ze eigenlijk niet uit horen te komen, dan heb je nog een extra motivatie wanneer je standvastig tegen de verkopend makelaar (hij is er niet voor jullie maar voor verkopers!) je eindbod herhaalt, maar als je het makkelijk kunt doen en je denkt dat je spijt krijgt als je deze woning laat lopen (lees: Je denkt niet dat je een vergelijkbaar 'gevoel' krijgt bij woningen die in de nabije toekomst op jullie pad komen) dan zou ik gewoon over m'n principes heen stappen en de makelaar na de overdracht een hand geven en zeggen:"Goed onderhandeld." ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-09 15:43
Het argument voor '1K niet laten schieten' geldt ook voor de verkoper en al helemaal voor de makelaar. Die heeft zeker geen zin om weer een nieuwe ronde bezichtigen te doen.

Het huis staat al 1,5 jaar te koop, dus de verkopers zijn er ook wel een keer klaar mee.

Ik zou dus even de poot stijf houden, volgens mij heb jij het minste belang bij het rondkrijgen van de deal en gokken makelaar en verkoper erop dat je inderdaad de 1000€ bijlapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Voor 1000 euro je droomhuis laten lopen? Je vindt het huis 200k waard en gaat nu 201k betalen maar krijgt wel een nieuwe inductieplaat. Misschien moet je het dan zo maar zien.

Het gaat zo snel momenteel in sommige gebieden (weet niet waar jou huis staat) dat er maar zo een andere kaper op de kust is. Officieel mogen makelaars maar met 1 partij in onderhandeling zijn, geloof je het zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Momenteel kunnen wij op 2 betaalrekeningen rood staan. We staan nooit in de min maar hebben wel de mogelijkheid. Onze hypotheekadviseur geeft aan dat wij deze mogelijkheid op moeten zeggen voor de aanvraag van de hypotheek bij Aegon en dat wij van beide banken een 'brief' nodig hebben dat het krediet beëindigd is en dat ze dit ook doorgeven aan BKR.

Nu hebben we beide opgezegd en beide banken geven aan dat een schriftelijke (automatische / standaard) bevestiging voldoende zou moeten zijn. Een specifieke brief lukt niet omdat het een geautomatiseerd systeem is blijkbaar.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil het graag in 1x goed indienen en maak me een beetje zorgen als ik alleen de standaard bevestigingen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:17:
Momenteel kunnen wij op 2 betaalrekeningen rood staan. We staan nooit in de min maar hebben wel de mogelijkheid. Onze hypotheekadviseur geeft aan dat wij deze mogelijkheid op moeten zeggen voor de aanvraag van de hypotheek bij Aegon en dat wij van beide banken een 'brief' nodig hebben dat het krediet beëindigd is en dat ze dit ook doorgeven aan BKR.

Nu hebben we beide opgezegd en beide banken geven aan dat een schriftelijke (automatische / standaard) bevestiging voldoende zou moeten zijn. Een specifieke brief lukt niet omdat het een geautomatiseerd systeem is blijkbaar.

Wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil het graag in 1x goed indienen en maak me een beetje zorgen als ik alleen de standaard bevestigingen heb.
Schriftelijke bevestiging van de bank is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThatsHollywood schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Schriftelijke bevestiging van de bank is prima!
Ik bedoel hiermee de standaard mail bevestiging die je terugkrijgt nadat je hebt opgezegd. Jij ook neem ik aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aghanim schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:17:

Aegon is hier vrij specifiek in. Er moet duidelijk in staan

1. wat de limiet was
2. dat de limiet / krediet er niet meer is
4. dat deze is afgemeld bij het bkr

vooral punt 1 mist vaak bij een automatisch bericht. Ik laat klanten dan ook meestal vooraf..... een uitdraai maken van de rekening waaruit de limiet blijkt en daarna eentje waar de limiet dan op o staat om punt 1 op te lossen. 2 en 3 staat meestal wel vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat wordt denk ik direct door de bank verwijderd zodra het is afgesloten. Was bij mij met een CC waar blijkbaar (wist ik niet eens maar vast ooit voor getekend) een afbetaling dmv krediet op zat ook zo. De ene dag had ik die laten verwijderen door ICS en de volgende dag bleek bij controle door de bank bij BKR dat deze inderdaad al verwijderd was.

Geen idee of adviseurs ook toegang hebben tot BKR om dat te controleren, kun je het daar vragen. En anders kun je het nog telefonisch navragen bij de bank toch of de registratie eraf is? En gewoon de bevestiging meesturen al hoefde dat bij mij niet, BKR zei niet te vinden dus klaar.

Maar goed, iedere hypoboer doet zijn eigen ding helaas.
Ray schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:30:
[...]

1. wat de limiet was

vooral punt 1 mist vaak bij een automatisch bericht. Ik laat klanten dan ook meestal vooraf..... een uitdraai maken van de rekening waaruit de limiet blijkt en daarna eentje waar de limiet dan op o staat om punt 1 op te lossen. 2 en 3 staat meestal wel vermeld.
Waarom doen ze zo moeilijk? Wat gaat het ze aan dat iemand een krediet oid had, op moment van aanvragen hypo is die er niet volgens BKR en dat is lijkt mij toch het criterium. Als ik de getekende offerte heb en een dag later het krediet weer aanvraag kunnen ze er niets tegen doen.

Ik had trouwens nog mooi geluk, ING heeft die dingen niet aangemeld maar dat gaan ze doen per 1-12 geloof ik. Scheelt mij weer dat eraf te laten halen. Niet dat ik het ooit gebruik heb maar het is wel fijn om per ongeluk niet te kunnen betalen. Aan cash betalen doe ik al jaren niet meer.

[ Voor 51% gewijzigd door Bastien op 25-10-2016 20:36 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

meestal komen ze in beeld op het moment dat de offerte opgevraagd wordt en moeten er dan simpelweg uit als je tegen je max aal het lenen bent. Als je dat van te voren al doet komen ze ook niet in beeld als de verstrekker de offerte opmaakt.

overigens is het gebruikelijk dat vlak voor het geld uitbetaald wordt nog een keer een bkr toets gedaan wordt. Dus als je het nodig vond tussen offerte en passeren toch weer een krediet te nemen kan het zomaar zijn dat de lening niet uitbetaald wordt.

hoe dat nu precies zit onder MCD het ik nog niet uitgezocht overigens maar ik zou de gok niet nemen....

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 25-10-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:30:
[...]

1. wat de limiet was

Dit is wat onze adviseur ook aanraadde. Ik heb dus bij beide rekeningen een screenshot 'vooraf' gemaakt met mijn NAW gegevens, de krediet limiet en een positief banksaldo.

Beide aanvragen zijn behandeld dus ik kan een screenshot laten zien dat ik nu geen krediet mogelijkheid meer heb maar wil inderdaad die bevestiging van de banken hebben. Volgens ABN staat op de bevestiging inderdaad dat het bij BKR wordt afgemeld. De medewerker van ING had geen idee aan de telefoon helaas, daarom dat ik me zorgen maak. Nu maar via Twitter geprobeerd en anders morgen naar het bankkantoor (geen idee of dat tegenwoordig nog nut heeft). Al lijkt ING het kwartaal limiet niet aan te melden bij BKR zie ik in een recent bericht dat ze stuurden nav de wijzigingen per 1-12. Dst gaan ze per 1-12 wel doen. Heb het nu opgezegd dus dan lijkt me dat er sowieso geen BKR melding meer zal gaan komen. Meer info op hun website.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 25-10-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Dankjewel voor alle reacties, erg nuttig! Het niet laten lopen voor 1k is ook het advies wat we van de meeste vrienden/familie krijgen op dit moment. Ook nu we er zelf goed over nagedacht hebben overheerst dit gevoel ook bij ons. We gaan er nog een nachtje over slapen en hakken morgen de knoop definitief door.

Nu dus op zoek voor een goede bouwtechnische keurder. Ik lees wisselende verhalen over de vereniging eigen huis keuring. Wat zijn hier de ervaringen en zijn er nog andere alternatieven? www.bouwkeuringvergelijk.nl had ik zelf al gevonden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
Probeer er voor je eigen gevoel nog een gordijntje oid uit te slepen en koop het dan.

Voor bouwkundige keuring: waar moet die plaats vinden?

Evt hypotheekadviseur kan je ook vaak wel een naam geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Raymond schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:05:
Voor bouwkundige keuring: waar moet die plaats vinden?
Nijmegen en omgeving.

Zal mijn financieel adviseur ook eens vragen idd, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

PleB schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:57:
Dankjewel voor alle reacties, erg nuttig! Het niet laten lopen voor 1k is ook het advies wat we van de meeste vrienden/familie krijgen op dit moment. Ook nu we er zelf goed over nagedacht hebben overheerst dit gevoel ook bij ons. We gaan er nog een nachtje over slapen en hakken morgen de knoop definitief door.

Nu dus op zoek voor een goede bouwtechnische keurder. Ik lees wisselende verhalen over de vereniging eigen huis keuring. Wat zijn hier de ervaringen en zijn er nog andere alternatieven? www.bouwkeuringvergelijk.nl had ik zelf al gevonden in ieder geval.
Wat wil je?
Op MP een kacheltje hoeft niet duur te zijn.
Even als een waterpomp (als het zo'n ijzeren ding in de tuin is wat ik nu aanneem).
Vervangen van de inductieplaat is wel wat duurder zeker als je het niet zelf kan doen.

Je kan ook overwegen bod te laten staan en dat ze de kachel en pomp meenemen en je (tijdelijk) een goedkoop kacheltje zet en op termijn de mooie spekkachel die nog uren na het stoken warmte afgeeft erin zet. Met andere woorden: zijn die kachel en pomp het geld waard en wil je ook echt dat het deze zijn of is elke andere (tijdelijk) ook goed?
Ga voor jezelf na of dit een dealbreaker is of niet.

Er is dus altijd wel een oplossing te verzinnen als je per sé niet die 201K wil betalen. Beetje creatief denken dan kom je er wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Saffie_time op 26-10-2016 08:50 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 16:54
Wellicht een hele domme vraag. Maar KK is tegenwoordig ongeveer 6,5% van de koopsom toch ?
Stel iemand koopt iets van 220K. En heeft 15K eigen geld. Wat is dat de juiste berekening ( grof ).
( 220K * 1,065 ) - 15K = 219,3K hypo nodig ? Of ( 220K - 15K ) * 1,065 = 218,3K hypo nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:27

Super_ik

haklust!

( 220K * 1,065 ) - 15K = 219,3K hypo is de juiste. Je betaald de verhuisboete over het verkoopbedrag, niet over de hypotheek.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PleB
We zijn vandaag offcieel rond met de verkopers op 200K! de kachel waren we sowieso al niet kapot van, dus die gaan we zelf (mogelijk later) aanschaffen en hetzelfde geldt dus voor de waterpomp. Het voelt in ieder geval goed nu en dat is het belangrijkste!
Van de financieel adviseurs 2 bouwkundige doorgekregen waarbij hij goede ervaringen had (Perfectkeur en VBK) dus daar gaan we binnenkort eens naar kijken. Overigens gaf hij aan dat hij ook niet al te beste verhalen hoorde over de keuringen van vereniging eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
PleB schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:12:
We zijn vandaag offcieel rond met de verkopers op 200K! de kachel waren we sowieso al niet kapot van, dus die gaan we zelf (mogelijk later) aanschaffen en hetzelfde geldt dus voor de waterpomp. Het voelt in ieder geval goed nu en dat is het belangrijkste!
Van de financieel adviseurs 2 bouwkundige doorgekregen waarbij hij goede ervaringen had (Perfectkeur en VBK) dus daar gaan we binnenkort eens naar kijken. Overigens gaf hij aan dat hij ook niet al te beste verhalen hoorde over de keuringen van vereniging eigen huis.
Gefeliciteerd! Ik heb ook Perfectkeur doorgekregen maar zag via Google niet al te beste reviews. Is misschien iets om even na te gaan. Wij zijn voor VBK gegaan, keuring was prima. Wacht wel op het rapport tot heden (keuring was afgelopen vrijdagmiddag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Hier een prima ervaring met keuring door iemand van VeH.
VeH huurt mensen met kennis in die enigszins lokaal zijn. Je moet dus maar net de juiste persoon treffen. Daarbij komt ook dat een standaard jaren 90 rijtjeshuis voor hun niet meest uitdagende of spannende klusjes zijn. Heb je dus een slechte die zijn dag niet heeft dan loopt ie erdoor omdat het moet. Maar die inspecteur kan je dus overal aantreffen.
Onze inspectie waren we zelf bij aanwezig, voor aanvang van inspectie kort gesprek met zowel ons als verkoper en daarna iedere ruimte bekeken, besproken en uitleg gekregen.
Inspectie zou 1 tot anderhalf uur duren maar werd uiteindelijk net geen 3 uur. Zonder extra kosten of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Uiteindelijk ook VBK gekozen, had inderdaad via verschillende bronnen ook wat slechte reviews gevonden over perfectkeur. Hoewel het natuurlijk niet helemaal eerlijk is, perfectkeur doen veel meer keuringen dan vbk, dus dan zijn er automatische ook meer slechte reviews te vinden...
We gaan het meemaken, as woensdag komt iemand van VBK langs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:34

Kju

Geen idee of het hier al voorbij is gekomen maar vanaf 1-1 gaat de NHG grens omhoog naar € 245.000
klik

En, maar dat zal de meesten niet ontgaan zijn, het Nibud moet gaan versoepelen..
klik

Nog even en we mogen weer self-certified zonder loonstrookje tot 800k lenen oOo

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 14:11

Qon

Kju schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:41:
Geen idee of het hier al voorbij is gekomen maar vanaf 1-1 gaat de NHG grens omhoog naar € 245.000
klik
Voor zover ik weet is dit een erg raar bericht.
De NHG grens was dit jaar ook 245K, alleen je kunt dan effectief 'tot' 231.132 euro lenen. Dit bedrag is zo vastgesteld dat je als je kosten koper meerekent je nooit boven die grens van 245K zal komen.

Dit blijft dus gewoon ongewijzigd als je het mij vraagt. De grens 'was' € 231.132 en 'blijft' nu €231.132.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:23
Qon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

De NHG grens was dit jaar ook 245K, alleen je kunt dan effectief 'tot' 231.132 euro lenen. Dit bedrag is zo vastgesteld dat je als je kosten koper meerekent je nooit boven die grens van 245K zal komen.

Dit blijft dus gewoon ongewijzigd als je het mij vraagt. De grens 'was' € 231.132 en 'blijft' nu €231.132.
Volgens de website van de NHG zelf, betreft het wel een verruiming:
De maximale prijs van een woning die met NHG gefinancierd kan worden, is per 2017 gekoppeld aan de gemiddelde woningwaarde. Deze bovengrens gaat per 1 januari, vanwege de stijgende woningwaarde, dus omhoog. Dan kan een woning tot maximaal € 245.000 worden gefinancierd met NHG, waar dat in 2016 nog € 231.132 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Qon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Uhm, staat toch gewoon op de pagina die gelinkt werd :?
Dan kan een woning tot maximaal Euro 245.000 worden gefinancierd met NHG, waar dat in 2016 nog Euro 231.132 was.
Edit: Spuit11 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Leven jullie je maar uit met analyseren :P Ik heb het klakkeloos gedeeld na net de hele ochtend een geestdodende powersessie "facebookmarketing" en ik heb geen zin om nu nog na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

naitsoezn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:58:
[...]

Uhm, staat toch gewoon op de pagina die gelinkt werd :?

[...]

Edit: Spuit11 :P
Die pagina waar naar gelinkt word klop dus niet, daarom zeg ik dat het een raar bericht is;

Kijk hier maar eens op de site van NHG zelf;

In februari van dit jaar was de gemiddelde huizenprijs volgens het Kadaster € 234.830. Dat is hoger dan de maximale prijs van € 231.132 die bij een kostengrens van € 245.000 mogelijk is. (Bij een NHG-hypotheek wordt standaard rekening gehouden met bijkomende kosten).

[BRON: https://www.nhg.nl/Over-N...ns-blijft-%E2%82%AC245000]

Je kunt dus met een NHG grens van 245K, maar een huis kopen voor 231K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Qon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:50:
[...]
Dat staat letterlijk op die site! Hoezo klopt het dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo vivaldi
  • Laatst online: 30-07 00:20
Je moet natuurlijk niet naar het bericht van begin dit jaar linken, maar naar die van oktober 2016. Er verandert dus wel degelijk iets voor 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Kju schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:41:

Nog even en we mogen weer self-certified zonder loonstrookje tot 800k lenen oOo
ik moest best even lachen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
Qon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:50:
[...]

Die pagina waar naar gelinkt word klop dus niet, daarom zeg ik dat het een raar bericht is;

Kijk hier maar eens op de site van NHG zelf;

In februari van dit jaar was de gemiddelde huizenprijs volgens het Kadaster € 234.830. Dat is hoger dan de maximale prijs van € 231.132 die bij een kostengrens van € 245.000 mogelijk is. (Bij een NHG-hypotheek wordt standaard rekening gehouden met bijkomende kosten).

[BRON: https://www.nhg.nl/Over-N...ns-blijft-%E2%82%AC245000]

Nee. NHG zelf verhoogd de effectieve NHG-grens waar je een huis mee kunt kopen van 231K naar 245K. M.a.w.; de grens van de NHG zal dus richting de € 260/265 K (gokje) gaan ongeveer.

Per 01-01-17 is niet meer een vaste grens, maar per jaar de gemiddelde huizenprijs de NHG-grens. Dat is dus afgerond naar 245K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

Aha, ik snapte het verschil blijkbaar niet tussen 'Kostengrens' en 'Bovengrens'... vind het nogsteeds maar een vaag artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Ik ben net weer thuis van het huis bezichtigen. Ik had hier al verteld dat de vraagprijs wel erg hoog lag ten opzichte van de rest van de buurt, maar wat ik nu gezien (en geroken) heb... Lopen jullie even mee? ;)

Bij binnenkomst liep ik al tegen een muur van stank op: deels van sigaretterook, deels de geur van vocht. Dat was dus al lekker :( Loop je de woonkamer binnen, zie je allemaal kapotte schakelaars zitten. De wc zat onder de stront :r
Dan maar naar boven toe, in de ene kamer zie je een klein balkonnetje onder een dikke laag mos zitten. Bij een andere kamer zie je de stukken beton van het plafond springen en het vocht komt langs de muur naar beneden. Dat vocht leek te komen uit de zolderkamer. De derde kamer, waar ik in eerste instantie al van vermoedde dat er lekkage was, was nog erger dan ik dacht.
Dan naar de zolderkamer toe. Als je naar binnen kijkt, lijkt het er nog het beste uit te zien. Totdat je naar binnen stapt en voelt dat er iets niet goed zit. Eerste indruk daarvan: vocht onder het laminaat, precies op de plek waar de kamer daaronder dus last van heeft. Bij het kozijn zie je de scheuren zitten en ook langs de plint is te zien dat het beton beschadigd is.

Helaas, de woning is qua indeling en locatie voor mij prima. Was de eigenaar er maar beter mee omgegaan, want ik noem nu een paar dingen op, maar er was nog veel meer aan de hand. Helaas. Zelfs als de woning voor 35-40% lager aangeboden zou worden, zou ik het nog niet doen. De hoeveelheid werk daaraan is zo groot, dat zie ik echt niet zitten.

En zo zit er weer een bezichtiging op. Nu maar wachten tot er in die buurt weer een huis vrij komt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:09:
[...]
Per 01-01-17 is niet meer een vaste grens, maar per jaar de gemiddelde huizenprijs de NHG-grens. Dat is dus afgerond naar 245K.
Ik vind het gemiddelde echte een rare keuze. Er is geen bovengrens aan de huizenprijs ("unieke objecten op unieke locatie") maar wel een ondergrens. Als er dus veel erg dure huizen verkocht worden (denk aan > 10 van meer dan 10 miljoen) dan verschuift het gemiddelde een paar duizend euro (!) omhoog, terwijl je alleen de invloed van die top hebt.

Het zijn cowboys met belangen. Als er ratio achter zat dan zouden ze imo (a) de mediaan kiezen wanneer de data ongebalanceerd is en (b) de cijfers vrijgeven.

Nu is het "wij van WC eend zeggen dat jullie meer kunnen lenen, de staat betaald wel als het klapt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Yodeluxe volgend vraag is wanneer hij wel verkocht gaat worden en voor hoeveel.....

wat was de reactie van de makelaar op deze punten trouwens ?

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 27-10-2016 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@NHGgrens-discussie, daar is een apart topic voor: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3. Hoe en waarom de beslissing tot stand gekomen is en de voor- en nadelen van die beslissingen op de woning-markt zijn hier off-topic. :)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 27-10-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

naitsoezn schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:15:
[mbr]@NHGgrens-discussie, daar is een apart topic voor: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3. Hoe en waarom de beslissing tot stand gekomen is en de voor- en nadelen van die beslissingen op de woning-markt zijn hier off-topic. :) [/]
psst... we zijn inmiddels al hier Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ben ook met "iets" bezig. Bouwjaar 1968. 2-onder1-kap. Perceel 293m2. Woon opp. 85m2.
Garage vrijstaand 19m2. CV ( van 1999 ), Spouwmuur isolatie ( achteraf gedaan ). Ex woningbouw.
Nabij Schagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Ray schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:43:
@Yodeluxe volgend vraag is wanneer hij wel verkocht gaat worden en voor hoeveel.....

wat was de reactie van de makelaar op deze punten trouwens ?
Dat heb ik stiekem dus ook, gewoon benieuwd wie het gaat kopen en vooral voor hoeveel. Natuurlijk, met een flinke zak geld zal het best wel weer op te knappen zijn en dan heb je er echt een leuke woning aan, maar dan ga je toch niet net zoveel neerleggen als waar je een exact dezelfde maar dan tot in de puntjes verzorgde woning voor kan kopen.

De makelaar leek eigenlijk een beetje beschaamd en had er vrij weinig over te zeggen. Hij was ook niet geheel op de hoogte van alle details en ik kreeg ook het gevoel dat hij, naarmate ik verder de woning in ging, ook steeds meer ontmoedigd raakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Heb een aanbod liggen 2,6% annuïteitenhypotheek met NHG en 30 jaar vast. Neem wel zelf ruim 12,5% van de verkoopprijs mee in cash. En de vraagprijs is maar 83% van de huidige WOZ waarde. De verkoopprijs=vraagprijs en is amper 3x mijn brutto jaarsalaris.

[ Voor 16% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 29-10-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

En waarom wil je de rente 30 jaar vastzetten?

Als de koopsom idd zo laag is tov je jaarsalaris kun je die hypotheek in veel minder tijd aflossen dan in 30 jaar. Als(!) dat je bedoeling is, is het verstandiger om een kortere (en dus lagere) rentevastperiode te kiezen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Aghanim schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:20:
[...]

Gefeliciteerd! Ik heb ook Perfectkeur doorgekregen maar zag via Google niet al te beste reviews. Is misschien iets om even na te gaan. Wij zijn voor VBK gegaan, keuring was prima. Wacht wel op het rapport tot heden (keuring was afgelopen vrijdagmiddag).
Rapport inmiddels binnengekregen? zo ja, geen rare dingen uitgekomen en tevreden over hoe het rapport was opgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
PleB schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 15:04:
[...]

Rapport inmiddels binnengekregen? zo ja, geen rare dingen uitgekomen en tevreden over hoe het rapport was opgesteld?
Nee nog niet. Duurt best lang moet ik zeggen. Ik heb het rapport overigens niet nodig voor de hypotheek dus voor mij is snelheid minder belangrijk. Ga in de loop van deze week eens bellen waar het blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Samen met m'n vriendin aan het zoeken naar ons eerste koophuis (wonen nu samen in een huurappartement). Vorige week eerste bezichtiging gehad bij een woning, maar toen werd ons door de makelaar gemeld dat er die dag al een bod was geplaatst :| Wel lastig hoor, je wordt gelijk zo opgejaagd voor mijn gevoel. Gelukkig kan ik nog aardig het verstand erbij houden. Wil toch wel minstens 2x een bezichtiging gehad hebben voor ik überhaupt aan bieden ga denken. Maar in deze tijd is dat wel moeilijk, met soms een stuk of 6 gegadigden voor een woning ;( Hoe ziet dat proces er normaal gesproken uit? 2 bezichtigingen en dan? Bieden?

Morgen bij eenzelfde type huis in dezelfde wijk kijken. Iets minder mooi afgewerkt, maar daar valt juist wel weer meer van te maken omdat je alles naar eigen smaak kunt inrichten doordat hij wat goedkoper is. Helaas wel een 'bieden vanaf' prijs van 150K. Wat voor prijs moet je dan aan denken waar hij voor weg gaat? Die van de eerste bezichtiging staat erop voor 159,5K. Gaat het huis met de 'bieden vanaf' prijs dan voor 150K weg, 152K, 155K, 158K? Wat kun je verwachten met zoiets?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:22:
Samen met m'n vriendin aan het zoeken naar ons eerste koophuis (wonen nu samen in een huurappartement). Vorige week eerste bezichtiging gehad bij een woning, maar toen werd ons door de makelaar gemeld dat er die dag al een bod was geplaatst :| Wel lastig hoor, je wordt gelijk zo opgejaagd voor mijn gevoel. Gelukkig kan ik nog aardig het verstand erbij houden. Wil toch wel minstens 2x een bezichtiging gehad hebben voor ik überhaupt aan bieden ga denken. Maar in deze tijd is dat wel moeilijk, met soms een stuk of 6 gegadigden voor een woning ;( Hoe ziet dat proces er normaal gesproken uit? 2 bezichtigingen en dan? Bieden?

Morgen bij eenzelfde type huis in dezelfde wijk kijken. Iets minder mooi afgewerkt, maar daar valt juist wel weer meer van te maken omdat je alles naar eigen smaak kunt inrichten doordat hij wat goedkoper is. Helaas wel een 'bieden vanaf' prijs van 150K. Wat voor prijs moet je dan aan denken waar hij voor weg gaat? Die van de eerste bezichtiging staat erop voor 159,5K. Gaat het huis met de 'bieden vanaf' prijs dan voor 150K weg, 152K, 155K, 158K? Wat kun je verwachten met zoiets?
Ik kan je wel een heel verhaal vertellen maar stuur maar een pm met het adres en dan kijk ik of ik je de juiste richting op kan sturen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:23

Bluebe

Roar

ThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:22:
Het ligt er een beetje aan hoe lang een huis te koop staat maar ook hoeveel jij het waard vind. Als een huis met een prijs van 150K vanaf te koop staat, kan je ook zeker wel een bod doen dat lager is dan die 150K. Ze proberen met die tactiek gewoon minstens 150K te krijgen voor de woning, als koper zou ik mij er niet te veel van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik zit met precies zoiets....Huis heeft richtprijs 124K. Biedingen ( ovv ) dienen morgen voor 12:00 schriftelijk binnen te zijn. Alleen personen die op de open dag zijn geweest kunnen überhaupt bieden.
Gaat om dit pandje ; http://www.makelaardijwes...orenstraat_5_kolhorn.html
Ik weet al dat ik ( ruim... ) een GO heb bij de bank. De vraag is nu wat is wijsheid vwb eenmalige bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:23

Bluebe

Roar

WiLLoW_TieN schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:28:
Ik zit met precies zoiets....Huis heeft richtprijs 124K. Biedingen ( ovv ) dienen morgen voor 12:00 schriftelijk binnen te zijn. Alleen personen die op de open dag zijn geweest kunnen überhaupt bieden.
Gaat om dit pandje ; http://www.makelaardijwes...orenstraat_5_kolhorn.html
Ik weet al dat ik ( ruim... ) een GO heb bij de bank. De vraag is nu wat is wijsheid vwb eenmalige bod.
Hoeveel kan jij maximaal lenen? En heb je genoeg eigen geld? Als ik de woning bekijk moet er echt veel gebeuren als je er iets van wilt maken. Dat verbouwen zal je toch echt met eigen geld moeten gaan doen. De woning is van binnen niet heel erg groot, maar daar in tegen wel slecht geisoleerd wat je als nog op redelijke stook kosten kan brengen.

Ik zou het persoonlijk alleen doen als je erg handig bent en flink wilt verbouwen (en daar het geld voor hebt). Anders zou ik verder kijken. Voor een jaren 60 huis als dit zou ik kijken of je iets kan doen met bod onder voorbehoud van de bouwkundige keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Bluebe schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:02:
[...]

Hoeveel kan jij maximaal lenen? En heb je genoeg eigen geld? Als ik de woning bekijk moet er echt veel gebeuren als je er iets van wilt maken. Dat verbouwen zal je toch echt met eigen geld moeten gaan doen. De woning is van binnen niet heel erg groot, maar daar in tegen wel slecht geisoleerd wat je als nog op redelijke stook kosten kan brengen.

Ik zou het persoonlijk alleen doen als je erg handig bent en flink wilt verbouwen (en daar het geld voor hebt). Anders zou ik verder kijken. Voor een jaren 60 huis als dit zou ik kijken of je iets kan doen met bod onder voorbehoud van de bouwkundige keuring.
De woning ( niet de aanbouw ) is geheel dubbelglas. Er zit CV in. De spouwmuren zijn naderhand ( '95 ) geïsoleerd middels injectie via de voeg. De keuken en badkamer zijn met wat verse accesoires en frisse kit en voegen vwb mij in eerste instantie even ok....En ja ik ben zelf best handig. Zie mijn eerdere posts voor een globale schets van het financiële plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
  • Laatst online: 16-05-2022
WiLLoW_TieN schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

De woning ( niet de aanbouw ) is geheel dubbelglas. Er zit CV in. De spouwmuren zijn naderhand ( '95 ) geïsoleerd middels injectie via de voeg. De keuken en badkamer zijn met wat verse accesoires en frisse kit en voegen vwb mij in eerste instantie even ok....En ja ik ben zelf best handig. Zie mijn eerdere posts voor een globale schets van het financiële plaatje.
Hoi,

Ik ben zelf NVM Makelaar. Niet die locatie trouwens maar als ik je een advies kan geven. Doe een bod van de vraagprijs, als het niet nodig is (geen financieringsvoorbehoud) en doe geen voorbehoud bouwkundige keuring.
Bel morgen gelijk perfectkeur(zelf goede ervaringen mee en schakel hun ALTIJD in) of een andere keurder maar geen VEH. en plan vast op zeer korte termijn een keuring in. Liefst deze week nog.
Geef dit aan bij de makelaar en geef aan dat je een voorbehoud op 15.000 euro ernstig bouwkundige gebreken zoals fundering wil.

mbt vraagprijs is deze niet gek met vergelijkbare woningen in de omgeving ookal heb ik de woning niet zelf van binnen gezien en dat maar voor 90% kan beoordelen. :)

Mocht je nog vragen hebben stuur even een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Waarom zou je geen VEH als keurder aanraden?
Zeker als NVM makelaar verwacht ik daar toch wel een gedegen motivatie bij.

[ Voor 47% gewijzigd door Saffie_time op 01-11-2016 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:33
pfff zondag een VEH-aangepast koopcontract getekend van mensen die zelf hun huis verkopen, uiteindelijk 3 uur gezeten voordat we het contract een beetje rond hadden.

Ze willen 20-11-2016 duidelijkheid over de financiering i.v.m. hun koop.

Dus ik heb nog 19 dagen om die rond te krijgen. dan op 19-12-2016 de overdracht, notaris is al gepland.
taxatie gaat morgen bezig en vrijdag een bouwkundige keuring.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:22
technopeuter schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:29:
pfff zondag een VEH-aangepast koopcontract getekend van mensen die zelf hun huis verkopen, uiteindelijk 3 uur gezeten voordat we het contract een beetje rond hadden.

Ze willen 20-11-2016 duidelijkheid over de financiering i.v.m. hun koop.

Dus ik heb nog 19 dagen om die rond te krijgen. dan op 19-12-2016 de overdracht, notaris is al gepland.
taxatie gaat morgen bezig en vrijdag een bouwkundige keuring.
hoezo heb je daar 3 uur voor nodig? heb je hem op dat moment geprint en ingevuld ofzo?

verder wel apart dat ze duidelijkheid van jouw nodig hebben voor hun eigen aankoop, wat hadden ze gedaan als jij het niet had gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Denniz0229 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:39:
[...]

hoezo heb je daar 3 uur voor nodig? heb je hem op dat moment geprint en ingevuld ofzo?

verder wel apart dat ze duidelijkheid van jouw nodig hebben voor hun eigen aankoop, wat hadden ze gedaan als jij het niet had gekocht?
klopt, standaard VEH dingetje, was best triest zo, heb het aangepast om de gestelde voorwaarden.
Als ik het niet had gekocht had het nog 3 jar te koop gestaan, enorm brakke foto's. Mensen wilden alles zelf doen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
technopeuter schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:06:
[...]

klopt, standaard VEH dingetje, was best triest zo, heb het aangepast om de gestelde voorwaarden.
Als ik het niet had gekocht had het nog 3 jar te koop gestaan, enorm brakke foto's. Mensen wilden alles zelf doen.
had je beter van te voren alvast kunnen bijwerken dan en later gezamenlijk tekenen.
of je moet het gezellig hebben gehad die 3 uur lang :9

en hoezo ga je akkoord met maar 3 weken financiering dan? normaal is dit zeker 6.
afhankelijk van hoe goed jij je zaken op orde heb kan het snel gaan hoor, maar lullig als je 1 ding mist en dan de 3 weken niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Denniz0229 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:14:
[...]

had je beter van te voren alvast kunnen bijwerken dan en later gezamenlijk tekenen.
of je moet het gezellig hebben gehad die 3 uur lang :9

en hoezo ga je akkoord met maar 3 weken financiering dan? normaal is dit zeker 6.
afhankelijk van hoe goed jij je zaken op orde heb kan het snel gaan hoor, maar lullig als je 1 ding mist en dan de 3 weken niet haalt.
hmm zie nu dat de koper mag ontbinden als 20-11-2016 niet gehaald wordt

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
technopeuter schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:57:
[...]

hmm zie nu dat de koper mag ontbinden als 20-11-2016 niet gehaald wordt
woha dat was een ninja edit :+ eerst stond er 2 ipv 20.

maar goed gezien je verhaal van net lijkt het me dat je dit toch had kunnen zien met tekenen?

tevens vraag ik me af wat dit voor nut heeft voor de koper, want als jij de financiering niet rond hebt en het voorbehoud verstrijkt is dat gewoon jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Saffie_time schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 06:19:
Waarom zou je geen VEH als keurder aanraden?
Zeker als NVM makelaar verwacht ik daar toch wel een gedegen motivatie bij.
Hun keurders geven 90% van de keren te hoge prijzen af voor herstelwerkzaamheden. Deze zijn bij lange na niet realistisch en daarnaast komt bij dat ze ipv de potentiele kandidaten voorlichten meer ' bang maken ' en doemdenken. Erg jammer want daardoor gaat soms een koop niet door terwijl er helemaal niks spannends aan de hand is. En ja, nu kan je zeggen ja maar jij bent de verkopend makelaar, etc etc. Maar dit is anoniem dus ben er eerlijk in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:46
Heb je als makelaar ook een bouwkundige achtergrond? Of hoe kom je erbij dat men de kosten te hoog inschat? Wat ik als koper zou prefereren boven een keurder die te laag zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 07:33
Ik vind dit wel handige informatie. Wij zijn ondertussen naar een jaren 30 woning aan het kijken, van binnen ziet het er allemaal prima uit en lekker groot.

Buiten om moet er wel het 1 en ander gebeuren. Zo zijn er in een bijgebouw wat dakpannen kapot (geen probleem), maar dat veroorzaakt wat lekkage natuurlijk. Wat dakpannen vervangen zijn de kosten niet, maar als de rest maar niet aangetast is.

Een technische keuring is ook vanzelfsprekend bij dit huis, maar ik heb ook (denk ik) liever een keuring die de kosten ruim inschat. Tot nu toe hebben we natuurlijk zelf wat onderzoek gedaan en komen we rond de 15k aan extra kosten tegen (exclusief een 13 tot 15k aan eigen verbouwingen die we willen uitvoeren).

Kopen onder voorbehoud van de technische keuring vind ik wat lastig in dit geval, vooral omdat de uiteindelijke keuring natuurlijk nog steeds kan afwijken van de eerste 15k die we zelf hebben ingeschat. Ga je bij hogere kosten je bod naar beneden bijstellen?

Maar hoe ga je hier daarna mee om, hoe zorg je dat de keuring daadwerkelijk aangeeft wat het kost om het te LATEN doen? Of moet je dan daadwerkelijk voor dat je gaat bieden al offertes laten maken?

We staan nog niet helemaal op het punt om te gaan bieden, maar dit soort informatie kan ik niet vroeg genoeg hebben ;). Het huis waar we nu wonen hebben we in een dag gekocht, maar 10 jaar laten vind ik het kopen van een huis zoveel ingewikkelder.

Edit: We zijn van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen zodra we er zelf helemaal klaar voor zijn. Die mag dan nog een keer door het huis, de biedingen doen, etc. Dus waarschijnlijk is het handig om deze vragen maar gewoon bij hem te dumpen.

[ Voor 26% gewijzigd door sorted.bits op 01-11-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0cture
  • Laatst online: 10-09 19:16
Na veel zoeken en lezen kom ik er niet uit, en dus wellicht met een second (of third / fourth :)) opinion komt ik hier wel uit.

Op dit moment ben ik bezig om een huis te kopen.
Het voorlopige koopcontract is inmiddels getekend, en dus is het balletje v.w.b. hypotheek aanvragen gaan rollen.

De kwestie is als volgt:
Hypotheek inclusief NHG met gebruik van energiebesparende maatregelen.

Om een lang verhaal kort te maken, NHG geeft aan dat er 106% maximaal geleend mag worden.

De getaxeerde waarde van de woning is €231.000
Er mag maximaal 106% geleend worden = €244.860
De kostengrens is 102% (=€4620) + 4% energiebesparende maatregelen €9240

Nu geeft de NHG aan dat de energiebesparende maatregelen binnen die €231.000 moeten vallen, en dus niet bovenop de 102% gelden. Ik vraag me dan af waar de maximaal waarde van €245.000 NHG dan op gebasseerd wordt?

Onder kopje 2.2 wordt verder ingegaan op deze voorwaarden.
Wanneer je de voorwaarden van NHG leest hieromtrent (zie kopje 7.6.1.) wordt er weer gesproken over een bedrag van maximaal €9000.

Is er toevallig iemand hier die ervaring heeft met de energiebesparende maatregelen i.c.m. een NHG hypotheek dan hoor ik dat graag :), aangezien ik er zelf niet uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

je haalt twee dingen door elkaar.

de financiering binnen de kostengrens (2.2) en financieringslast toetsing (7.6.1.)

dit zijn verschillende onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0cture
  • Laatst online: 10-09 19:16
Ray schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:16:
je haalt twee dingen door elkaar.

de financiering binnen de kostengrens (2.2) en financieringslast toetsing (7.6.1.)

dit zijn verschillende onderdelen
Maar bij de kostengrens staat toch ook de 106% aangegeven?
Indien sprake is van energiebesparende

voorzieningen, dan geldt als percentage 106% van de waarde van de woning na verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sorted.bits schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:31:
Kopen onder voorbehoud van de technische keuring vind ik wat lastig in dit geval, vooral omdat de uiteindelijke keuring natuurlijk nog steeds kan afwijken van de eerste 15k die we zelf hebben ingeschat. Ga je bij hogere kosten je bod naar beneden bijstellen?
Het heeft imho een beetje een vlucht genomen, dat "kopen onder voorbehoud bouwkundige keuring", maar in beginsel is dat natuurlijk in het leven geroepen om te voorkomen dat je écht enorm het schip in gaat. Dus een fundering die vervangen moet worden, een dak dat er compleet nieuw op moet, dat soort dingen. Als je max 5k aan direct noodzakelijke kosten afspreekt en de bouwkundige komt op 6k dan heb je imho weinig te onderhandelen (en ook weinig te vrezen). Dan is het imho gewoon stikken of slikken als koper zijnde; je hebt immers het recht om te ontbinden, maar het is geen verplichting om te ontbinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

N0cture schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:27:
[...]

Maar bij de kostengrens staat toch ook de 106% aangegeven?

[...]
dat klopt en dat blijft ook de kostengrens. Echter norm 7.6.1 geeft aan dat de last in de genoemde voorwaarden buiten de toetsing haalbaarheid kan vallen. Het zijn ook niet voor niets verschillende hoofdstukken / onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:28:
[...]

Het heeft imho een beetje een vlucht genomen, dat "kopen onder voorbehoud bouwkundige keuring", maar in beginsel is dat natuurlijk in het leven geroepen om te voorkomen dat je écht enorm het schip in gaat. Dus een fundering die vervangen moet worden, een dak dat er compleet nieuw op moet, dat soort dingen.
Ik vind het eigenlijk een logische en goede voorwaarde. Het kopen op de rand van de leencapaciteit heeft een vlucht genomen en is de nieuwe norm geworden. Dat betekent dat kopers bij een bod vaak de ruimte niet overhouden om zoals gepland te verhuizen en om daarnaast nog onverwacht een grote reparatie te doen. De reparatie moet immers uit eigen geld, leenruimte is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
Miyamoto schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:21:
Heb je als makelaar ook een bouwkundige achtergrond? Of hoe kom je erbij dat men de kosten te hoog inschat? Wat ik als koper zou prefereren boven een keurder die te laag zit...
Ja bouwkundige achtergrond. Heb je niet liever een keurder die correct de kosten in schat in plaats van iemand die overdrijft? Daarnaast kan je als je echt inzicht wil in de kosten beter een aannemer meenemen. Heb je gelijk een offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waxli
sorted.bits schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:31:
Ik vind dit wel handige informatie. Wij zijn ondertussen naar een jaren 30 woning aan het kijken, van binnen ziet het er allemaal prima uit en lekker groot.

Buiten om moet er wel het 1 en ander gebeuren. Zo zijn er in een bijgebouw wat dakpannen kapot (geen probleem), maar dat veroorzaakt wat lekkage natuurlijk. Wat dakpannen vervangen zijn de kosten niet, maar als de rest maar niet aangetast is.

Een technische keuring is ook vanzelfsprekend bij dit huis, maar ik heb ook (denk ik) liever een keuring die de kosten ruim inschat. Tot nu toe hebben we natuurlijk zelf wat onderzoek gedaan en komen we rond de 15k aan extra kosten tegen (exclusief een 13 tot 15k aan eigen verbouwingen die we willen uitvoeren).

Maar hoe ga je hier daarna mee om, hoe zorg je dat de keuring daadwerkelijk aangeeft wat het kost om het te LATEN doen? Of moet je dan daadwerkelijk voor dat je gaat bieden al offertes laten maken?

We staan nog niet helemaal op het punt om te gaan bieden, maar dit soort informatie kan ik niet vroeg genoeg hebben ;). Het huis waar we nu wonen hebben we in een dag gekocht, maar 10 jaar laten vind ik het kopen van een huis zoveel ingewikkelder.

Edit: We zijn van plan om een aankoopmakelaar in te schakelen zodra we er zelf helemaal klaar voor zijn. Die mag dan nog een keer door het huis, de biedingen doen, etc. Dus waarschijnlijk is het handig om deze vragen maar gewoon bij hem te dumpen.
Je kan altijd je bod bijstellen maar als je echt een voorbehoud op neemt zal dit voor kosten zijn met ernstige bouwkundige gebreken. Denk hierbij aan fundering. Dit slaat dus niet op een cv ketel vervangen etc. Let hier dus op.
Daarnaast kan je gewoon odnerhandelen maar geef wel even van te voren aan dat je ook een keuring uit wil laten voeren. De meeste bedrijven kunnen redelijk snel een keuring uitvoeren dus dan weet je over een paar dagen meer. Daarnaast hoef je vaak niet te wachten op het rapport want kan de keurder je direct vertellen na de keuring wat de vewachte kosten zijn. Tenzij het natuurlijk VEH is, die willen eerst altijd een rapport opmaken en kunnen niks schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Waxli schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:36:
[...]

Je kan altijd je bod bijstellen maar als je echt een voorbehoud op neemt zal dit voor kosten zijn met ernstige bouwkundige gebreken. Denk hierbij aan fundering. Dit slaat dus niet op een cv ketel vervangen etc. Let hier dus op.
Daarnaast kan je gewoon odnerhandelen maar geef wel even van te voren aan dat je ook een keuring uit wil laten voeren. De meeste bedrijven kunnen redelijk snel een keuring uitvoeren dus dan weet je over een paar dagen meer. Daarnaast hoef je vaak niet te wachten op het rapport want kan de keurder je direct vertellen na de keuring wat de vewachte kosten zijn. Tenzij het natuurlijk VEH is, die willen eerst altijd een rapport opmaken en kunnen niks schatten.
Inderdaad, de keuring laten we op dit huis ook uitvoeren in verband met de leeftijd. Zaken als de structuur van het dak, de staat van de kelder en het houtwerk rondom. Dit zijn zaken die snel in de papieren lopen. Voor kosten als de CV ketel, daar houden we sowieso al rekening mee.

Ik zag dat je voor een paar honderd euro extra de keuring al de volgende dag kan uit laten voeren en snel resultaat kan hebben, dus ook dat is prima.
ANdrode schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:49:
[...]

Ik vind het eigenlijk een logische en goede voorwaarde. Het kopen op de rand van de leencapaciteit heeft een vlucht genomen en is de nieuwe norm geworden. Dat betekent dat kopers bij een bod vaak de ruimte niet overhouden om zoals gepland te verhuizen en om daarnaast nog onverwacht een grote reparatie te doen. De reparatie moet immers uit eigen geld, leenruimte is er niet.
Dit was niet echt onze bedoeling. We financieren het huis sowieso maar voor < 60%. Geld voor de verbouwing komt uit ons eigen potje, dus dat is ook geen probleem (maar daarom is de keuring wel van belang).

[ Voor 22% gewijzigd door sorted.bits op 02-11-2016 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Waxli schreef op woensdag 02 november 2016 @ 00:32:
[...]

Ja bouwkundige achtergrond. Heb je niet liever een keurder die correct de kosten in schat in plaats van iemand die overdrijft? Daarnaast kan je als je echt inzicht wil in de kosten beter een aannemer meenemen. Heb je gelijk een offerte.
Tja mijn ervaring met VeH keuring was dus juist dat men te laag zat.
Let op ervaring van N=1.
Na keuring het rapport de dag erna ontvangen en met een dakdekker en aannemer (beiden bevriend en beiden bereid om tegen gereduceerd tarief werkzaamheden uit te voeren) en zowel de constructie zaken in het huis als het herstel aan het dak waren ruim te laag ingeschat.
Inschatting VEH was 16-20K herstel in totaal.
Dakdekker kwam op 12-14K en aannemer op een bedrag van 15-18K.
In alle gevallen hebben we enkel gesproken over zaken die echt moesten gebeuren (verzakking van muren, lekkende daken/wanden etc.) en dus niet de 'nice to have' zaken.

Daarom denk ik dat het écht gewoon uit maakt wie je treft en wat voor soort huis het is.
Keuring op huizen van maximaal een jaar 15-20 oud is voor de mensen die een klein beetje gezond verstand gebruiken niet nodig denk ik. Je kan zelf best wel aardig inschatten bij dat soort jonge huizen wat er mis is. Verborgen gebreken (lekkende muur maar met een voorzetwand ervoor) gaan ook niet uit een keuring naar boven komen.

Bij oudere huizen of mensen met weinig kennis is het natuurlijk wel zinvol om het te laten doen.
Bedenk in ieder geval van te voren wat je wil doen met de resultaten die eruit komen en dus niet pas als je het rapport hebt. Zorg dat je zelf in controle blijft, door dus van te voren al bedacht te hebben wat je met welk resultaat wil. Natuurlijk is dat niet zo zwart wit als ik het nu stel maar jezelf laten 'overvallen' met het resultaat van een keuring is niet handig.
Wil je het huis graag en ben je bereid om iets aan te pakken dan is een keuring handig om te weten te komen wat je prioriteiten zouden moeten zijn.
Als het enkel is om onder de koop uit te kunnen komen dan moet je je afvragen of je het huis wel écht zo graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Mijn aankoopmakelaar adviseerde om de bouwkundige keuring direct na het tekenen van het voorlopig koopcontract uit te laten voeren, zodat dit binnen de 3 dagen bedenktijd valt en je er dus sowieso nog onderuit kan, ongeacht wat er uit het bouwkundig rapport komt.

Zijn motivatie was dat het nog wel eens wat discussie op kan leveren of het afgesproken bedrag voor noodzakelijke kosten n.a.v. het bouwkundig rapport ook echt klopt. Door het in die 3 dagen bedenktijd te doen, ontloop je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
sorted.bits schreef op woensdag 02 november 2016 @ 07:01:
[...]
Dit was niet echt onze bedoeling. We financieren het huis sowieso maar voor < 60%. Geld voor de verbouwing komt uit ons eigen potje, dus dat is ook geen probleem (maar daarom is de keuring wel van belang).
Voor jullie is het financieringsprobleem dus niet van toepassing. Toch is de prijs tot stand gekomen in een markt waar dit speelt (vooral onder NHG) dus het zit daar in verwerkt.

Ik vind het een goede gewoonte. Zo voorkom je dat er (meer) een lemon market ontstaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bluebe schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:25:
[...]

Het ligt er een beetje aan hoe lang een huis te koop staat maar ook hoeveel jij het waard vind. Als een huis met een prijs van 150K vanaf te koop staat, kan je ook zeker wel een bod doen dat lager is dan die 150K. Ze proberen met die tactiek gewoon minstens 150K te krijgen voor de woning, als koper zou ik mij er niet te veel van aantrekken.
Gisteren bezichtiging gehad. We vroegen hoe lang het huis te koop stond, maar dat wist de makelaar niet zei ze. Bleek dat hij eerst bij een andere makelaar te koop had gestaan. Na wat zoeken op Google bleek dat hij al sinds maart 2015 te koop stond. Eerst voor 169K, daarna voor 153,5K en nu dus voor 150K 'vanaf'.

Het huis is niet helemaal wat we zoeken (keuken is vrij klein, geen bijkeuken voor een vriezer). Maar anders had ik er sowieso geen 150K voor willen geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon

Qon

Lucky-Shirt schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:18:
Mijn aankoopmakelaar adviseerde om de bouwkundige keuring direct na het tekenen van het voorlopig koopcontract uit te laten voeren, zodat dit binnen de 3 dagen bedenktijd valt en je er dus sowieso nog onderuit kan, ongeacht wat er uit het bouwkundig rapport komt.

Zijn motivatie was dat het nog wel eens wat discussie op kan leveren of het afgesproken bedrag voor noodzakelijke kosten n.a.v. het bouwkundig rapport ook echt klopt. Door het in die 3 dagen bedenktijd te doen, ontloop je dit.
Dit dacht onze aankoopmakelaar ook te kunnen doen, maar daar was de verkopende partij het niet mee eens.
De bouwtechnische keuring kon niet worden ingepland 'voor' het einde van de bedenktijd, daar was de verkopende makelaar heel duidelijk in. Als wij een bouwtechnische keuring hadden gewild met mogelijkheid op ontbinden, had deze in de ontbindende voorwaarden moeten staan. Als deze voorwaarde bij ons bod had gestaan hadden wij sowieso niet de koper kunnen worden, aldus de verkopende makelaar.

Alsnog de keuring uit laten voeren en totaal geen gekke dingen ontdekt. Alles wat we met onze eigen ogen hadden gezien werd vermeld, voorderest geen gekke dingen. Dus wij hebben daar een gok gewaagd en mazzel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Lucky-Shirt schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:18:

Wij hebben eerst onderhandeld en nadat we eruit zijn met de verkopers laten we nu de keuring uitvoeren. Dus nog voor het tekenen van het voorlopig koopcontract. Op die manier ga je niet onnodig een keuring doen, mocht je niet uit de onderhandelingen komen en heb je daarnaast gewoon rustig de tijd om te wachten op het rapport. Je hebt dan niet de druk van de 3 dagen om te beslissen wat je gaat doen met de uitkomsten van de keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PleB
ThinkPadd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:50:
[...]

Gisteren bezichtiging gehad. We vroegen hoe lang het huis te koop stond, maar dat wist de makelaar niet zei ze. Bleek dat hij eerst bij een andere makelaar te koop had gestaan. Na wat zoeken op Google bleek dat hij al sinds maart 2015 te koop stond. Eerst voor 169K, daarna voor 153,5K en nu dus voor 150K 'vanaf'.

Het huis is niet helemaal wat we zoeken (keuken is vrij klein, geen bijkeuken voor een vriezer). Maar anders had ik er sowieso geen 150K voor willen geven :P
Op Jaap.nl kan je een mooi overzicht krijgen van de vraagprijshistorie van een huis en zo ook exact zien hoe lang een huis al te koop staat, itt de beperkte info op funda. Je komt soms rare dingen tegen daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Wij hebben een jaar terug ook een huis gekocht onder voorbehoud van de volgende dingen:

- bouwtechnische keuring
- geen direct noodzakelijke bouwtechnische kosten hoger dan (4000?) euro
- afgekochte huur-CV ketel
- eigen keuze notaris
- bouwdepot van 15/20k mogelijk

En dan nog bleek de keuring een lekkende rookgasavoer over het hoofd te zien... (plat dak, om de rand bij afdichting + regen loopt het door over je laminaatvloer)

*edit*
Direct een bod uitbrengen onder voorbehoud kan een voordeel zijn als die geaccepteerd word want dan kan je een potentieel beter bod van een andere geinteresseerde "voor" zijn.

**edit**
Via een sms naar het kadaster kan je ook de laatst verkochte prijs opvragen (als dat beschikbaar is) 🙂 I.c.m jaap.nl prijshistorie kan dat soms handig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Stef87 op 02-11-2016 15:45 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleB
Vandaag bouwtechnische keuring gedaan en gelukkig geen onverwachte grote zaken gevonden. Het lijkt dus de goede kant op te gaan, hoewel we natuurlijk nog rustig het rapport afwachten voordat we gaan tekenen.

De makelaar en verkoper wilden toch na al hun rare fratsen weer even op een vreemde manier druk op ons uitoefenen. Toen we aankwamen voor de bouwtechnische keuring vertelde de verkoper vrij vlot, even tussen neus en lippen door, dat er vandaag nog een bezichtiging was geweest. Ook toen later de makelaar kwam werd de verkoper meteen begroet met "zien we elkaar vandaag wéér". Wij hebben hier niet op gereageerd, maar dachten allebei hetzelfde. Waarom moet dit nou en waarom zo opzichtig? :O
Wij geloven er natuurlijk niks van, maar als het wel zo zou zijn zou het toch vrij onfatsoenlijk zijn om een bezichtiging te plannen terwijl je allang een koper hebt?
Kan dit nou niet op een normale manier? We beginnen deze rare wereld van makelaars wel een beetje zat te worden, we zijn blij als we dit allemaal achter de rug hebben en straks in ons nieuwe huisje wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14
PleB schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:02:
Vandaag bouwtechnische keuring gedaan en gelukkig geen onverwachte grote zaken gevonden. Het lijkt dus de goede kant op te gaan, hoewel we natuurlijk nog rustig het rapport afwachten voordat we gaan tekenen.

De makelaar en verkoper wilden toch na al hun rare fratsen weer even op een vreemde manier druk op ons uitoefenen. Toen we aankwamen voor de bouwtechnische keuring vertelde de verkoper vrij vlot, even tussen neus en lippen door, dat er vandaag nog een bezichtiging was geweest. Ook toen later de makelaar kwam werd de verkoper meteen begroet met "zien we elkaar vandaag wéér". Wij hebben hier niet op gereageerd, maar dachten allebei hetzelfde. Waarom moet dit nou en waarom zo opzichtig? :O
Wij geloven er natuurlijk niks van, maar als het wel zo zou zijn zou het toch vrij onfatsoenlijk zijn om een bezichtiging te plannen terwijl je allang een koper hebt?
Kan dit nou niet op een normale manier? We beginnen deze rare wereld van makelaars wel een beetje zat te worden, we zijn blij als we dit allemaal achter de rug hebben en straks in ons nieuwe huisje wonen :)
Ik snap je reactie en naar mijn idee hoeft het ook niet zo opzichtig.. maar bekijk het ook eens van de andere kant.. je hebt een koper die mogelijk nog afhaakt en in de tussentijd heb je een mogelijke andere koper. Ga je die dan nee verkopen om er vervolgens achter te komen dat jullie nog afhaken? Dan ga je van 2 mogelijke kopers naar 0 mogelijke kopers. Als de kijkers van vandaag verteld is dat het huis in principe al verkocht is maar dat ze evengoed kunnen komen kijken is natuurlijk wat anders dan dat die mensen niets verteld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
la_fusion schreef op donderdag 03 november 2016 @ 08:28:
[...]

Ik snap je reactie en naar mijn idee hoeft het ook niet zo opzichtig.. maar bekijk het ook eens van de andere kant.. je hebt een koper die mogelijk nog afhaakt en in de tussentijd heb je een mogelijke andere koper. Ga je die dan nee verkopen om er vervolgens achter te komen dat jullie nog afhaken? Dan ga je van 2 mogelijke kopers naar 0 mogelijke kopers. Als de kijkers van vandaag verteld is dat het huis in principe al verkocht is maar dat ze evengoed kunnen komen kijken is natuurlijk wat anders dan dat die mensen niets verteld is ;)
Inderdaad, het is pas verkocht waneer iedereen zijn handtekening heeft gezet en de bedenk termijnen en voorbehouden allemaal verlopen zijn. Zolang de nieuwe kijkers maar wordt verteld dat het onder voorbehoud verkocht is, is er niets aan de hand.

Ik zou het waarschijnlijk ook wel doen, niet om de huidige 'kopers' te stangen, maar om inderdaad alle opties open te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Soms snap je het niet he, ben je serieus geïnteresseerd in een woning, heb je 2 bezichtigingen gedaan en een bod neergelegd. Zitten we nu serieus al meer dan een week te wachten op reactie makelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Als de 'vertraging' bij de verkopers ligt, is het tot daaraan toe, maar als het komt omdat de makelaar te druk/laks/... is, is het schandalig! Betaal je als verkoper zo'n man, krijg je dit ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Dat weet je natuurlijk nooit, nou heb ik het mailadres van verkoper...zal ik...nee nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14
Als het meer dan een week wachten is kun je toch prima met de makelaar bellen waarom je nog geen reactie hebt! Bij een huis wat wij wilde kopen was de makelaar op vakantie gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Inderdaad, er staat niets in de weg om na een week eens te gaan bellen en navraag te doen wat de status is.
Ik denk dat ik zelf niet eens een week geduld zou hebben...
Wellicht is er een heel goede verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
Markprinsen schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:26:
Soms snap je het niet he, ben je serieus geïnteresseerd in een woning, heb je 2 bezichtigingen gedaan en een bod neergelegd. Zitten we nu serieus al meer dan een week te wachten op reactie makelaar...
Een week :o Man, respect voor je geduld :P "beste" man is je gewoon vergeten vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, ik had binnen een dag antwoord van de verkopende makelaar nadat ik een bod uitgebracht had. Zeker in deze tijd gaan dingen zo hard, dat ik niet snap dat er een week overheen moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
We zijn al langer in contact met elkaar dus vergeten is hij het vast niet. Ik wacht nog wel even af tot na het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Markprinsen schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:56:
We zijn al langer in contact met elkaar dus vergeten is hij het vast niet. Ik wacht nog wel even af tot na het weekend.
In zon'n geval was het handig geweest een einddatum op je bod te zetten.

Nu ben je zijn speelbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

O-) Inderdaad. Of hij heeft het al aan een ander verkocht en hij mag je lekker niet :+

Ik zou niet wachten, er kunnen legio redenen zijn waaronder de doodsimpele reden dat hij het misschien niet heeft gezien. Zonde als hij het straks aan iemand anders (misschien nog voor minder) verkoopt. Gewoon gelijk bellen en vragen of hij je mail heeft gezien en vragen wanneer je antwoord krijgt.

[ Voor 1% gewijzigd door Kju op 03-11-2016 11:06 . Reden: Ik ga er van uit dat je een bod per mail hebt gedaan. Als je je bod telefonisch hebt gedaan heb ik niets gezegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Einddatum hebben we natuurlijk toegepast, inmiddels verlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Bel die gast dan...of wil je dat huis niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rommelkast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-08 11:16

rommelkast

kitesmurf

Het kan ook zijn dat je bod bloedscherp is en dat de verkopers er gewoon heel erg over na moeten denken. Een reactie in de trant van: "we komen er op terug" zou netjes zijn maar niet iedereen is netjes. Na een week bellen hoe het er voor staat komt zeker niet pushy over en verslechterd je handelspositie niet hoor. Zeker niet als je er bij aan geeft dat het belangrijk is dat je hun reactie nodig hebt ivm de financiering, dan kan je speculeren dat je echt niet meer kan betalen en geeft hen een reden niet te veel hoger te vragen (mits ze willen verkopen natuurlijk maar dat blijft hier de vraag)

bouwplanmakers.nl

Pagina: 1 ... 25 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7