Nou, er is weer contact. Wij boden 9% onder vraagprijs (startbod), zij doen een finaal tegenbod van 1,2% onder vraagprijs. Ja doei. Huis staat bijna 2 jaar te koop. Helaas.
je snapt zelf dat gewoon wat percentages zonder enige context compleet niets zeggen ?Markprinsen schreef op donderdag 03 november 2016 @ 21:17:
Nou, er is weer contact. Wij boden 9% onder vraagprijs (startbod), zij doen een finaal tegenbod van 1,2% onder vraagprijs. Ja doei. Huis staat bijna 2 jaar te koop. Helaas.
Ik kan net zo goed zeggen dat in die twee jaar het huis wel 20% gestegen kan zijn dus je nu een koopje hebt!
wat belangrijker is of je simpelweg bedrag x voor huis y wil en kan betalen.
Inderdaad, voor mijn gevoel zijn de marges op lager geprijsde woningen ook weel lager dan die beschikbaar in het hogere segment. Hier in Stadshagen (Zwolle) gaan huizen onder de 200.000 nu zo'n beetje voor de vraagprijs (of hoger) weg. Hier in de straat werd er op een huis van 225.000 tegen elkaar op geboden. Oftewel, daar kan je wel een bod van 9% onder de vraagprijs doen, maar dat heeft sowieso geen nut.Ray schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:41:
[...]
je snapt zelf dat gewoon wat percentages zonder enige context compleet niets zeggen ?
Ik kan net zo goed zeggen dat in die twee jaar het huis wel 20% gestegen kan zijn dus je nu een koopje hebt!
wat belangrijker is of je simpelweg bedrag x voor huis y wil en kan betalen.
Ook denk ik dat de tijd dat je een huis voor 9% minder dan de vraagprijs koopt, wel weer achter ons is, of er moet wel veel werk aan het huis zijn, wat ze nog niet in de prijs hebben meegenomen.
Het gaat om een huis van bijna 4 ton (en die gaan hier niet zo hard), specifieke bouw en architectuur. evengoed is het van mijn kant meer een klaagzang, ik snap best dat jullie zonder context hier geen waarde oordeel aan kunnen hangen
Kun je dan zelf niet een tegenbod doen van 8% onder de vraagprijs om te laten zien dat je niet/nauwelijks omhoog wil? Of werkt dat niet zo? Ik ben onervaren qua huizen kopen hoor
Dat kan best maar als er tienduizenden euro's tussen blijft zitten kom je nergens natuurlijk. Ik weet ook de motieven van verkoper niet, wellicht kan hij helemaal niet lager omdat hij niet lager mag verkopen van de bank (ivm restschuld), echt geen idee.
Heb jij ooit een bouwkundige keuring meegemaakt waar er ook daadwerkelijk naar de toestand van de fundering of naar het dakbeschot gekeken wordt?naitsoezn schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:28:
[...]
Het heeft imho een beetje een vlucht genomen, dat "kopen onder voorbehoud bouwkundige keuring", maar in beginsel is dat natuurlijk in het leven geroepen om te voorkomen dat je écht enorm het schip in gaat. Dus een fundering die vervangen moet worden, een dak dat er compleet nieuw op moet, dat soort dingen.
Als dat door de eigenaar vakkundig is weggetimmerd dan kun je daar gewoon niets aan zien
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik heb pas één bouwkundige keuring meegemaakt, en daar werd echt wel op beide dingen gelet hoor. Kwam ook expliciet terug in het rapport. Uiteraard met de nodige voorbehouden enzo, maar als er iets mis was (de wijk waar ik woon staat erom bekend dat je goed moet letten op bepaalde funderings-problemen) was dat wel naar voren gekomenStoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:22:
[...]
Heb jij ooit een bouwkundige keuring meegemaakt waar er ook daadwerkelijk naar de toestand van de fundering of naar het dakbeschot gekeken wordt?
[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 04-11-2016 16:28 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat is de enige reden dat ik een bouwkundige keuring laat doen, die voorbehouden van "er mag maar maximaal voor 4000 euro aan kosten uitkomen" snap ik niet helemaal.Stoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:22:
[...]
Heb jij ooit een bouwkundige keuring meegemaakt waar er ook daadwerkelijk naar de toestand van de fundering of naar het dakbeschot gekeken wordt?
Als dat door de eigenaar vakkundig is weggetimmerd dan kun je daar gewoon niets aan zien
Maar ik wil wel de staat van het dak laten bepalen, dakgoten en kelder. Daar heb ik niet genoeg kennis van en kan redelijk in de papieren lopen.
Makelaar hier:sorted.bits schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:37:
[...]
Dat is de enige reden dat ik een bouwkundige keuring laat doen, die voorbehouden van "er mag maar maximaal voor 4000 euro aan kosten uitkomen" snap ik niet helemaal.
Maar ik wil wel de staat van het dak laten bepalen, dakgoten en kelder. Daar heb ik niet genoeg kennis van en kan redelijk in de papieren lopen.
Zo'n voorbehoud neem je op omdat je op die manier al wel een koopovereenkomst kan tekenen en je dus de koop veilig kan stellen maar dat als er meer dan 4000 euro aan constructieve gebreken zijn aan de woning je er nog onderuit kan. Het kan echter wel zijn dat niet alle keurders daar in hun standaard 'keurpakket' naar kijken.
Succes.
Markprinsen schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 08:46:
Het gaat om een huis van bijna 4 ton (en die gaan hier niet zo hard), specifieke bouw en architectuur. evengoed is het van mijn kant meer een klaagzang, ik snap best dat jullie zonder context hier geen waarde oordeel aan kunnen hangen

Als makelaar vraag ik me dan altijd af:
Hoe heb jij de woning gewaardeerd of doe je gewoon uit principe een bod omdat je denkt dat dat moet en vast wel ergens kan lukken?
Ik kijk vooral naar grondprijs, ligging, wijk, prijs van het bouwen van het huis/het object zelf en het afwerkingsniveau. Ik probeer natuurlijk waar mogelijk vergelijkbare objecten erbij te trekken in de vergelijking. Op basis daarvan doe ik een bod.
Niet te snel opgeven. Soms is het net een 'waiting game'. Na ons eerste bod op vrijdag duurde het tot de volgende woensdag voordat we reactie kregen. Ons bod was 206 op een huis wat voor 250 te koop stond. Tegenbod van 245 gekregen. Nieuw bod gedaan van 211, tegenbod van 240. Nieuw bod van 215. Laatste tegenbod gekregen van 235. Finaal eindbod van 222 neergelegd: geaccepteerd. Hier is in totaal twee weken overheen gegaan.Markprinsen schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:41:
Dat kan best maar als er tienduizenden euro's tussen blijft zitten kom je nergens natuurlijk. Ik weet ook de motieven van verkoper niet, wellicht kan hij helemaal niet lager omdat hij niet lager mag verkopen van de bank (ivm restschuld), echt geen idee.
Tussen het "laatste tegenbod" en het bod wat wij daarvoor hadden gedaan zat nog 20k, bijna 10% van de vraagprijs. Uiteindelijk toch nog meer dan 10k afgekregen.
En dat was voor een huis wat ook slecht verkocht (>4 jaar te koop gestaan). Gewoon met geld in het gezicht van de verkoper blijven zwaaien, vast blijven houden aan je limiet en heel duidelijk maken wanneer iets je eindbod is en daarna ook niet nog een keer bieden (wellicht na een jaar weer als je dan nog zoekende bent).
We hebben nu aangegeven dat we niet in gaan op het eindbod van verkoper en wensen de makelaar en verkoper veel succes met de verkoop van de woning. Is kijken of ze daar nog op gaan reageren. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze van de bank niet lager mógen verkopen.
Dilemma's!
Hier in het dorp worden de huizen best wel erg snel verkocht. Zeker als het instapklaar is. Vanaf 01-01-2017 mag mijn huis te koop (eerder mag ook, maar dan kost het mij wegens overeenkomst een boete van tussen de 7 en 10 duizend euro), maar in die eerste week zijn wij ook uitgerekend met de baby. We hadden voor ogen om het eerst aan te kijken en dan ergens in juni verder te gaan kijken (afwachtend hoe het allemaal loopt met de kleine).
Maar nu komen we net een huis tegen op internet wat op een mooie locatie staat tegen een interessante prijs en wat echt potentie heeft.
Nu zitten we natuurlijk weer in dubio of we gaan kijken en ons nog lekkerder te maken, of dat we dit uit ons hoofd zetten en volgend jaar gaan kijken (met het gevaar dat er weinig tot geen aanbod is).
Moeilijke keuzes allemaal. Echt realistisch is het niet om te gaan kijken, want wat willen we dan doen? Kopen en dan over 6 maanden overdracht? Het huis staat leeg dus ik denk dat het allemaal wel erg snel zal gaan.
Waarom ik het hier post weet ik eigenlijk ook niet. Gewoon even van me af schrijven denk ik
Hier in het dorp worden de huizen best wel erg snel verkocht. Zeker als het instapklaar is. Vanaf 01-01-2017 mag mijn huis te koop (eerder mag ook, maar dan kost het mij wegens overeenkomst een boete van tussen de 7 en 10 duizend euro), maar in die eerste week zijn wij ook uitgerekend met de baby. We hadden voor ogen om het eerst aan te kijken en dan ergens in juni verder te gaan kijken (afwachtend hoe het allemaal loopt met de kleine).
Maar nu komen we net een huis tegen op internet wat op een mooie locatie staat tegen een interessante prijs en wat echt potentie heeft.
Nu zitten we natuurlijk weer in dubio of we gaan kijken en ons nog lekkerder te maken, of dat we dit uit ons hoofd zetten en volgend jaar gaan kijken (met het gevaar dat er weinig tot geen aanbod is).
Moeilijke keuzes allemaal. Echt realistisch is het niet om te gaan kijken, want wat willen we dan doen? Kopen en dan over 6 maanden overdracht? Het huis staat leeg dus ik denk dat het allemaal wel erg snel zal gaan.
Waarom ik het hier post weet ik eigenlijk ook niet. Gewoon even van me af schrijven denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-11-2016 12:03 ]
Denk je dat de kopers eens zijn om hun huis nog 6 maanden leeg te laten staan. Eerder een utopie. Waar zoek ik je...ik heb nog een huis binnenkort te koop die pas in mei/juni leeg moetStealthyPeanut schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:01:
Dilemma's!
Waarom ik het hier post weet ik eigenlijk ook niet. Gewoon even van me af schrijven denk ik![]()
Nee daarom, dat schrijf ik ook hoor. Maar toch is het fijn om het van je af te schrijven dan dat het in je hoofd blijft hangenbvbal79 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:30:
[...]
Denk je dat de kopers eens zijn om hun huis nog 6 maanden leeg te laten staan. Eerder een utopie. Waar zoek ik je...ik heb nog een huis binnenkort te koop die pas in mei/juni leeg moet
Dat vraag je je als makelaar misschien af omdat je vanuit je eigen vak redeneert maar z'n redenering is volgens mij toch vrij normaal voor een leek. Kopers die hun bod alleen afstemmen op de vraagprijs zonder verder te kijken dan hun neus lang is kom ik best vaak tegen en rekenenen veel makelaars daar ook op bij het vaststellen van de vraagprijs.Waxli schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 00:19:
[...]
![]()
Als makelaar vraag ik me dan altijd af:
Hoe heb jij de woning gewaardeerd of doe je gewoon uit principe een bod omdat je denkt dat dat moet en vast wel ergens kan lukken?
Zelfs aankoopmakelaars die keurig beginnen met 20% onder de vraagprijs en ergens tussen 8 en 10% onder de vraagprijs willen eindigen en verder eigenlijk niets onderbouwen aan de eigen cliënt, laat staan de tegenpartij. Tegenwoordig is het in de grote steden zelfs niet meer uit te leggen, er is geen relatie meer tussen marktwaarde en de koopsommen die worden geboden, ongeacht prijsklasse, men bied gewoon standaard 5% boven de vraagprijs omdat ze anders de woning mislopen, ik vraag me zelfs af waar de aankoopmakelaar nog voor dient anders dan wat secretarieel werk die lijkt te worden verricht.
Ik kom niet veel kopers tegen die mij direct drie eigen referenties en twee modelwaarderapporten onder de neus schuiven om hun bod te onderbouwen, jij wel?
[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 08-11-2016 15:58 ]
PSN: Kjujay
Wij hadden een zelfde dilemma. Wij dachten echt: Dat is onze droomwoning. Uiteindelijk niet gedaan en nu een veel mooier, groter en goedkoper huis gekocht op een net zo goede locatie.StealthyPeanut schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:01:
Dilemma's!
Waarom ik het hier post weet ik eigenlijk ook niet. Gewoon even van me af schrijven denk ik![]()
Off-topic: Tipje van mij, ga niet verhuizen met een zwangere vrouw
Computer says no
Wij willen een bod gaan doen op een huis waarbij we graag de bijkeuken bij de keuken willen gaan betrekken. Grote verbouwing dus en de nodige kosten.
We willen dat verwerken in ons bod, dus een ontbindende voorwaarde waarbij we de mogelijkheid willen onderzoeken of we dat kunnen betalen. Is het gebruikelijk om zoiets op te nemen in je ontbindende voorwaarden? Ik kom dat eigenlijk nergens tegen. Iemand ervaring mee?
We willen dat verwerken in ons bod, dus een ontbindende voorwaarde waarbij we de mogelijkheid willen onderzoeken of we dat kunnen betalen. Is het gebruikelijk om zoiets op te nemen in je ontbindende voorwaarden? Ik kom dat eigenlijk nergens tegen. Iemand ervaring mee?
Je kan het als onderdeel van je financieringsvoorwaarde meenemen. Wij hebben dat ook gedaan. Als je dit namelijk wilt financieren, zal de taxateur je huis ook meer waard moeten gaan vinden dan de aankoopprijs.
Wij hebben iets opgenomen in de trant van "een bedrag van 102% van de door een erkend taxateur vastgestelde marktwaarde na verbouwing . . . " Volgens mij hebben de verkopers/verkoopmakelaar dat voorbehoud niet goed gelezen/gesnapt, want ik zou er nooit mee akkoord zijn gegaan
Op die manier is dat een heel vrijblijvend financieringsvoorbehoud geworden.
Wij hebben iets opgenomen in de trant van "een bedrag van 102% van de door een erkend taxateur vastgestelde marktwaarde na verbouwing . . . " Volgens mij hebben de verkopers/verkoopmakelaar dat voorbehoud niet goed gelezen/gesnapt, want ik zou er nooit mee akkoord zijn gegaan
Ik wil hier graag even mee schrijven. Mooie situatie @tehh
Wij ik en mijn vrouw hebben ook geboden op een huis die te koop stond voor 250k met een bod op huidig NHG niveau. Dus 231 nu zegt de makelaar geen domme jongen dat het eerst moet beginnen met een 2 en 4 dan beginnen we te praten. Maar de makelaar nam ook geen contact met mij op want dan zijn zij in onderhandeling. En dat willen zij niet want dan pinnen zij zich vast. Nu boden wij dit bedrag omdat vergelijkbare woningen in Zwijndrecht hier ook voor weg gingen. Maar de verkoper heeft nog niet echt afscheid genomen en of de makelaar wil zijn courtage niet zo snel los laten. In het zelfde blokje of rijtje huizen heeft dezelfde makelaar een andere woning te koop staan voor ook een stevige prijs. Ik denk dat de slager zijn eigen vlees keurt en de markt wil bepalen.
Wat denken jullie?
Wij ik en mijn vrouw hebben ook geboden op een huis die te koop stond voor 250k met een bod op huidig NHG niveau. Dus 231 nu zegt de makelaar geen domme jongen dat het eerst moet beginnen met een 2 en 4 dan beginnen we te praten. Maar de makelaar nam ook geen contact met mij op want dan zijn zij in onderhandeling. En dat willen zij niet want dan pinnen zij zich vast. Nu boden wij dit bedrag omdat vergelijkbare woningen in Zwijndrecht hier ook voor weg gingen. Maar de verkoper heeft nog niet echt afscheid genomen en of de makelaar wil zijn courtage niet zo snel los laten. In het zelfde blokje of rijtje huizen heeft dezelfde makelaar een andere woning te koop staan voor ook een stevige prijs. Ik denk dat de slager zijn eigen vlees keurt en de markt wil bepalen.
Wat denken jullie?
Weet iemand hoe hard de gestelde eisen blijven gelden voor jaarcijfers van een ZZP'er wanneer het geen nieuwe aankoop betreft maar een overname op 1 naam?
Mijn situatie: gestart als ZZP in Maart dit jaar.
Getrouwd
Huis met NHG, verstrekker Nationale Nederlanden, waarde 239.000.
Huidige waarde geschat 205.000, ingelost 15.000.
Ik kan het makkelijk betalen, progrnose van accountant is binnen en zou evt ook een depot voor 1 jaar aan hypotheek kunnen storten.
Verstrekker werkt enkel met adviseurs en direct contact is niet mogelijk
Mijn situatie: gestart als ZZP in Maart dit jaar.
Getrouwd
Huis met NHG, verstrekker Nationale Nederlanden, waarde 239.000.
Huidige waarde geschat 205.000, ingelost 15.000.
Ik kan het makkelijk betalen, progrnose van accountant is binnen en zou evt ook een depot voor 1 jaar aan hypotheek kunnen storten.
Verstrekker werkt enkel met adviseurs en direct contact is niet mogelijk

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bears and Bulls
Volgens mij is de makelaar verplicht om het bod mede te delen aan de eigenaar van de woning. Je kan je afvragen of die wel in dienst staat van de verkoper met een dergelijke houding.Mr3MrsSmith schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:00:
Wat denken jullie?
Zonder het doen van een tegenbod ben je immers niet in onderhandeling.
Wellicht kan je iets "lekken" aan de verkoper?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Dikgedrukte zin is wat vreemd. Zodra een makelaar contact opneemt, betekend dat niet direct dat je in onderhandeling bent hoor. Dat ben je pas als de makelaar daadwerkelijk een tegenbod doet, danwel je bod accepteert. Hij kan dus prima contact opnemen en bijvoorbeeld aangegeven dat de verkoper niet op het bod ingaat. Verkoper is niet verplicht op biedingen in te gaan, zelfs niet al zou iemand de vraagprijs of hoger bieden, je bent niet verplicht in onderhandeling te gaan.Mr3MrsSmith schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:00:
Wat denken jullie?
Dat ligt er natuurlijk aan wat je afspreekt met je makelaar.Mojo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:42:
[...]
Volgens mij is de makelaar verplicht om het bod mede te delen aan de eigenaar van de woning. Je kan je afvragen of die wel in dienst staat van de verkoper met een dergelijke houding.
Zonder het doen van een tegenbod ben je immers niet in onderhandeling.
Wellicht kan je iets "lekken" aan de verkoper?
Als jij zegt je hoeft me niet te bellen met een bod onder de 240, dan belt die makelaar je gewoon niet en geeft aan de koper aan dat het met een 2 en 4 moet beginnen.
En inderdaad je kan je van alles afvragen over wat de tegenpartij doet en/of denkt. Dat gebeurt maar al te vaak in dit topic.
Helaas blijft het altijd gokken en moet je gewoon voor jezelf eerlijk en reëel blijven dan komt het allemaal wel goed.
Dat dik gedrukte, was niet met opzet, geschreven op de telefoon. Misschien vond mijn toestel het wel een interessant stukje. Laat ik het zo zeggen, gisteren heb ik mee geluisterd naar een webinar van de onderhandelings makelaar en daar uit blijkt grofweg:
1 je bent een amateur en neemt het op tegen een prof voetballer. (in sommige regio's als amsterdam hoorde ik dat ze niet eens zonder een aankoop makelaar in onderhandeling gaan omdat het anders niet zo gestroomlijnt loopt)
2 Als je aan de verkoper vraagt op de dag van plaatsing vindt hij of zij dat het huis meer waard is en dat zakt pas met de 2 maanden en dan wordt het wat nuchterder.
3 Doe huiswerk en probeer te achterhalen wat het pakket van de verkoper is.
etc etc etc
1 je bent een amateur en neemt het op tegen een prof voetballer. (in sommige regio's als amsterdam hoorde ik dat ze niet eens zonder een aankoop makelaar in onderhandeling gaan omdat het anders niet zo gestroomlijnt loopt)
2 Als je aan de verkoper vraagt op de dag van plaatsing vindt hij of zij dat het huis meer waard is en dat zakt pas met de 2 maanden en dan wordt het wat nuchterder.
3 Doe huiswerk en probeer te achterhalen wat het pakket van de verkoper is.
etc etc etc
Wat veel mensen schijnen te vergeten: het is een koopovereenkomst. Oftewel, het gaat om afspraken die koper en verkoper met elkaar overeen komen. En dat betekent dat je álles overeen mag komen, voor zover het niet tegen de wet is.Noxa schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:50:
Wij willen een bod gaan doen op een huis waarbij we graag de bijkeuken bij de keuken willen gaan betrekken. Grote verbouwing dus en de nodige kosten.
Je mág dat dus best afspreken met de verkoper, niemand die dat zal verbieden. Ik zou, als ik verkoper zou zijn, een dergelijk voorstel van een koper vervolgens nooit accepteren, maar dat is mijn mening.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Thnx, helder. Nu eerst nog maar eens een nachtje er over slapen en wellicht later deze week een bod uitbrengen.Jiffy schreef op woensdag 09 november 2016 @ 22:16:
[...]
Wat veel mensen schijnen te vergeten: het is een koopovereenkomst. Oftewel, het gaat om afspraken die koper en verkoper met elkaar overeen komen. En dat betekent dat je álles overeen mag komen, voor zover het niet tegen de wet is.
Je mág dat dus best afspreken met de verkoper, niemand die dat zal verbieden. Ik zou, als ik verkoper zou zijn, een dergelijk voorstel van een koper vervolgens nooit accepteren, maar dat is mijn mening.
Hier de complete hypotheek in 8 dagen rond. Duurde 4 dagen voor aanvraag offerte en 4 dagen voor acceptatie. Waren die 6 weken gelukkig niet per se nodig
Weet niet of het al voorbij is gekomen maar mogelijk handig voor de topicstart http://www.bankenoverhypotheken.nl/
En bij welke bank was dit?Aghanim schreef op woensdag 09 november 2016 @ 23:37:
Hier de complete hypotheek in 8 dagen rond. Duurde 4 dagen voor aanvraag offerte en 4 dagen voor acceptatie. Waren die 6 weken gelukkig niet per se nodig
Hier een starter die sterk overweegt om z'n eerste bod uit te brengen. Maar ik blijf het lastig vinden om een startbod te kiezen.
Het gaat om een huis dat al 1.5 jaar (recent opnieuw in de markt gebracht) te koop staat, nu voor rond de 250k. Tussen de 10 en 15 jaar oud, goed onderhouden en goed gelegen in de randstad, al heb je de nodige herrie van 2 drukke wegen. Wel is de inrichting niet mijn smaak, wat kopers zeker weg zou kunnen jagen, al zie ik dat niet als bezwaarlijk aangezien je daar voor relatief weinig geld veel aan kan doen.
Van dit type huis zijn er 2 soort gebouwd, 1 met en 1 zonder een derde verdieping. Alle huizen die in de laatste 5 jaar verkocht zijn hebben een derde verdieping en gaan voor tussen de 270 en 285k. Van de makelaar heb ik gehoord dat er net een andere koper is afgehaakt en hij was wel erg geïnteresseerd of ik een bod uit zou gaan brengen.
Wat zou kopers zo erg af kunnen schrikken dat ik niet zie? Of zouden de verkopers gewoon niet onder de vraagprijs willen verkopen? Vanuit financieel oogpunt weet ik dat ze de ruimte er voor hebben (uitgezonderd eventuele persoonlijke leningen), al willen ze waarschijnlijk winst maken op de woning.
En hoeveel zou die derde verdieping aan extra marktwaarde bieden? Ik vind ~30k wel erg weinig voor een derde meer ruimte.
Het gaat om een huis dat al 1.5 jaar (recent opnieuw in de markt gebracht) te koop staat, nu voor rond de 250k. Tussen de 10 en 15 jaar oud, goed onderhouden en goed gelegen in de randstad, al heb je de nodige herrie van 2 drukke wegen. Wel is de inrichting niet mijn smaak, wat kopers zeker weg zou kunnen jagen, al zie ik dat niet als bezwaarlijk aangezien je daar voor relatief weinig geld veel aan kan doen.
Van dit type huis zijn er 2 soort gebouwd, 1 met en 1 zonder een derde verdieping. Alle huizen die in de laatste 5 jaar verkocht zijn hebben een derde verdieping en gaan voor tussen de 270 en 285k. Van de makelaar heb ik gehoord dat er net een andere koper is afgehaakt en hij was wel erg geïnteresseerd of ik een bod uit zou gaan brengen.
Wat zou kopers zo erg af kunnen schrikken dat ik niet zie? Of zouden de verkopers gewoon niet onder de vraagprijs willen verkopen? Vanuit financieel oogpunt weet ik dat ze de ruimte er voor hebben (uitgezonderd eventuele persoonlijke leningen), al willen ze waarschijnlijk winst maken op de woning.
En hoeveel zou die derde verdieping aan extra marktwaarde bieden? Ik vind ~30k wel erg weinig voor een derde meer ruimte.
Als je weet hoeveel CBM de verkochte woningen zijn en tegen welke prijs deze verkocht zijn kan je een heel simpele prijs per CBM berekening maken.StM schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:20:
Hier een starter die sterk overweegt om z'n eerste bod uit te brengen. Maar ik blijf het lastig vinden om een startbod te kiezen.
Zo te merken heb jij geen behoefte aan die extra laag dus dan is het simpel vergelijken.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Wij zijn ook bezig met een huis te kopen, maar nu hangt het wellicht op de taxatie. In 2011 is het getaxeerd op 585, wij wilden het nu kopen voor 460 (wat ons betreft een goede prijs, we houden al een paar jaar de regio in de gaten en gevoelsmatig was 500.000 ook een goede prijs geweest voor het huis) maar de taxateur zat aan 430 te denken. Raar verhaal wat ons betreft, hoe daalt een huis in 5 jaar met 155.000 euro in waarde? True, slecht onderhoud in die paar jaar tijd maar dat maakt beide taxaties nou niet echt geloofwaardig. Opnieuw onderhandelen gaat het echt niet worden denk ik, de kopers moesten al bijna huilen met deze uitkomst. Lastig lastig lastig..
Zo gek is dat niet. Tussen 460 en 430 zit nog geen 10% verschil. Taxaties zijn geen wetenschappelijk proces waarbij je op een absolute waarde uit komt die bij elke nieuwe poging exact hetzelfde is.
En die eerdere taxatie is uit 2011, een huis kan prima zoveel zakken in waarde puur omdat de omgeving minder aantrekkelijk is geworden en minder mensen daar willen wonen. Bij een taxatie wordt veel verder gekeken dan de som van alle bouwmaterialen. Grondprijs kan ook enorm verschillen.
En die eerdere taxatie is uit 2011, een huis kan prima zoveel zakken in waarde puur omdat de omgeving minder aantrekkelijk is geworden en minder mensen daar willen wonen. Bij een taxatie wordt veel verder gekeken dan de som van alle bouwmaterialen. Grondprijs kan ook enorm verschillen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Is het verstandig om voor een startbod ook een deadline te hanteren? Wat is dan een redelijke termijn? We gaan dinsdag eind v.d. middag een 2e bezichtiging doen en willen dan 's avonds een bod uitbrengen (mail). Donderdagavond 17:00 ? Stel dat ze tegen die tijd niet gereageerd hebben, dan is het niet zo dat we ineens geen interesse meer hebben in de woning. Vandaar dat ik twijfel om dat erin te zetten.
En moeten we de NHG ook in de ontbindende voorwaarde opnemen als de vraagprijs (159K) ruim onder de NHG grens is? Of zijn er nog andere zaken waardoor de NHG geweigerd kan worden?
En moeten we de NHG ook in de ontbindende voorwaarde opnemen als de vraagprijs (159K) ruim onder de NHG grens is? Of zijn er nog andere zaken waardoor de NHG geweigerd kan worden?
[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 27-11-2016 13:58 ]
Moah, ik zou gewoon het bod telefonisch met de makelaar bespreken (en daarna uiteraard wel via mail bevestigen), maar dan kun je gewoon even vissen wanneer verkopers denken duidelijkheid te hebben en dat je eigenlijk uiterlijk vrijdag wel iets gehoord wil hebben. Zou het niet te officieel maken, want zoals je zelf al zegt: Als ze niet vrijdag maar zaterdag / maandag hun beslissing (of tegenbod) kenbaar maken ben je wss niet minder geïnteresseerd.ThinkPadd schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:53:
Is het verstandig om voor een startbod ook een deadline te hanteren?
alstuEn moeten we de NHG ook in de ontbindende voorwaarde opnemen als de vraagprijs (159K) ruim onder de NHG grens is? Of zijn er nog andere zaken waardoor de NHG geweigerd kan worden?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Het gaat ons niet om het vervallen van het bod, maar meer zodat we weten of we dan in onderhandeling zijn ja/nee (omdat er waarschijnlijk meerdere kapers op de kust zijn).
Tweede link had ik gevonden, maar kon daar zo 123 niet echt gekke dingen in vinden. Meer van dat je gewoon je best moet doen om de lasten te betalen, zorgen voor een brand/schadeverzekering op de woning enzo.
Tweede link had ik gevonden, maar kon daar zo 123 niet echt gekke dingen in vinden. Meer van dat je gewoon je best moet doen om de lasten te betalen, zorgen voor een brand/schadeverzekering op de woning enzo.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 16:06
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Toch heel fijn? Terug naar de verkoper: taxateur wil het niet hoger taxeren. Wil jij het kwijt: ik wil kopen voor 430k. Verkoper kan geen kant op. Wachten op nieuwe koper en dan maar hopen dat hij een taxateur vindt die wel boven 430 taxeert? Behoorlijke gokKoetjeboe schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:27:
Wij zijn ook bezig met een huis te kopen, maar nu hangt het wellicht op de taxatie. In 2011 is het getaxeerd op 585, wij wilden het nu kopen voor 460 (wat ons betreft een goede prijs, we houden al een paar jaar de regio in de gaten en gevoelsmatig was 500.000 ook een goede prijs geweest voor het huis) maar de taxateur zat aan 430 te denken. Raar verhaal wat ons betreft, hoe daalt een huis in 5 jaar met 155.000 euro in waarde? True, slecht onderhoud in die paar jaar tijd maar dat maakt beide taxaties nou niet echt geloofwaardig. Opnieuw onderhandelen gaat het echt niet worden denk ik, de kopers moesten al bijna huilen met deze uitkomst. Lastig lastig lastig..
Ja, die fase zitten we inmiddels dus in. Aankomende woensdag wordt het op kosten van de verkopers nog een keer getaxeerd als second-opinion. Als daar hetzelfde of lager uitkomt is er denk ik wel ruimte voor onderhandeling.We Are Borg schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:33:
[...]
Toch heel fijn? Terug naar de verkoper: taxateur wil het niet hoger taxeren. Wil jij het kwijt: ik wil kopen voor 430k. Verkoper kan geen kant op. Wachten op nieuwe koper en dan maar hopen dat hij een taxateur vindt die wel boven 430 taxeert? Behoorlijke gok
Weet iemand ook of een bouwkundige keuring verplicht is voor de NHG?
Op de site van de NHG zelf kan ik er niks over vinden, maar als ik een zoekopdracht doe ("bouwkundige keuring verplicht NHG") dan komen er wel veel sites naar boven van keurende bedrijven die zeggen een rapport conform NHG te kunnen opmaken. Maar daar krijg ik een beetje een 'Wij van WC-eend...' idee bij
Op de site van de NHG zelf kan ik er niks over vinden, maar als ik een zoekopdracht doe ("bouwkundige keuring verplicht NHG") dan komen er wel veel sites naar boven van keurende bedrijven die zeggen een rapport conform NHG te kunnen opmaken. Maar daar krijg ik een beetje een 'Wij van WC-eend...' idee bij
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2016 16:30 ]
Voor mij was vorige maand alleen een taxatie nodig.ThinkPadd schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:29:
Weet iemand ook of een bouwkundige keuring verplicht is voor de NHG?
Oke.
Ik twijfel namelijk een beetje of ik het mee moet nemen in de ontbindende voorwaarden als we gaan bieden. Ik vind het zelf niet echt nodig om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Het gaat om een vrij jong huis (1998) en zag er bij de eerste bezichtiging allemaal tip-top uit. Neem bij de 2e bezichtiging ook m'n vader mee die wel kijk heeft op dat soort zaken (zelf een huis gebouwd uit bijna zelfde bouwjaar (1995)).
Maar omdat we wel met NHG willen afsluiten zou het vervelend zijn als het dan ineens nog halsoverkop uitgevoerd moet worden.
Ook omdat het voor de verkoper een argument is om een andere koper te kiezen, die die voorwaarde niet in z'n bod heeft meegenomen.
Ik twijfel namelijk een beetje of ik het mee moet nemen in de ontbindende voorwaarden als we gaan bieden. Ik vind het zelf niet echt nodig om een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Het gaat om een vrij jong huis (1998) en zag er bij de eerste bezichtiging allemaal tip-top uit. Neem bij de 2e bezichtiging ook m'n vader mee die wel kijk heeft op dat soort zaken (zelf een huis gebouwd uit bijna zelfde bouwjaar (1995)).
Maar omdat we wel met NHG willen afsluiten zou het vervelend zijn als het dan ineens nog halsoverkop uitgevoerd moet worden.
Ook omdat het voor de verkoper een argument is om een andere koper te kiezen, die die voorwaarde niet in z'n bod heeft meegenomen.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 28-11-2016 16:46 ]
Je zet druk op de verkoper en koopt zekerheid voor jezelf. Die druk zou ik als verkoper hedentendagen lekker negeren, of hooguit een beetje om lachen., zeker als ik het een veel te laag bod vind. Dan zou ik het zelfs irritant vinden. Een bod een tijdsduur meenemen is altijd bedoelt om de verkoper te motiveren snel te handelen, dus zo speciaal is dat allemaal niet..ThinkPadd schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:00:
Het gaat ons niet om het vervallen van het bod, maar meer zodat we weten of we dan in onderhandeling zijn ja/nee (omdat er waarschijnlijk meerdere kapers op de kust zijn).
Als jij het gevoel hebt om in een positie te verkeren om een verkoper op die manier onder druk te zetten, dan moet je dat doen. Maar weet dat (zeker binnen 2 dagen reageren) behoorlijk kort dag is. Dat "in onderhandeling" zijn heb je op zich niets aan. Als zij een beter bod krijgen sturen ze 1 mailtje met "we staken de onderhandeling" en dan kunnen ze van de NHG richtlijnen gewoon met een betere bieder in zee. Pas bij een getekende koopovereenkomst heb je als koper zekerheid.
Over dat bieden met of zonder voorwaarden, je kunt gewoon kale bedragen bieden en dan in de afronding over voorwaarden beginnen. Vrienden maak je er wellicht niet mee en ik zou het niet aanraden.
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 28-11-2016 17:34 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Let wel op dat het laten van een bouwkundige keuring je positie verzwakt indien er toch gebreken aanwezig blijken te zijn. De tegenpartij kan dan beargumenteren dat jij niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.ThinkPadd schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:38:
Oke.
In dit geval is het huis bijna twintig jaar oud, dan zou ik toch die 250 euro uitgeven en even een keuring laten uitvoeren.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Hi All,
Graag jullie advies met betrekking tot de volgende situate:
Nieuwbouwproject waar ik mij voor had ingeschreven was vol, in mei komend jaar gaat men opleveren. Geluk bij ongeluk werd ik gecontacteerd door een eigenaar waar ik het nummer van had met de mededeling dat zijn vrouw vond dat de woning te klein was en hij het wil verkopen noodgedwongen.
De prijs was 250K VON en hij vraagt 270K aan mij omdat hij tussentijds kosten heeft gemaakt.
Nu zijn er een aantal vragen die opkomen en wil ik graag jullie advies:
Heeft hij daadwerkelijk in dat jaar 20K extra kosten gemaakt ivm nieuwbouw?
In de woning zit een standaard keuken en badkamer wat niet mijn wens is, kan ik een bouwdepot nemen of moet ik de standaard keuken en badkamer accepteren omdat ik zelf geen geld erin wil stoppen?
Is overdrachtsbelasting van toepassing, hij woont er dus nog niet?
VVE kosten zijn miet duidelijk, betreft een hofwoning.
Als jullie nog tips hoor ik het graag!
Bedankt
Graag jullie advies met betrekking tot de volgende situate:
Nieuwbouwproject waar ik mij voor had ingeschreven was vol, in mei komend jaar gaat men opleveren. Geluk bij ongeluk werd ik gecontacteerd door een eigenaar waar ik het nummer van had met de mededeling dat zijn vrouw vond dat de woning te klein was en hij het wil verkopen noodgedwongen.
De prijs was 250K VON en hij vraagt 270K aan mij omdat hij tussentijds kosten heeft gemaakt.
Nu zijn er een aantal vragen die opkomen en wil ik graag jullie advies:
Heeft hij daadwerkelijk in dat jaar 20K extra kosten gemaakt ivm nieuwbouw?
In de woning zit een standaard keuken en badkamer wat niet mijn wens is, kan ik een bouwdepot nemen of moet ik de standaard keuken en badkamer accepteren omdat ik zelf geen geld erin wil stoppen?
VVE kosten zijn miet duidelijk, betreft een hofwoning.
Als jullie nog tips hoor ik het graag!
Bedankt
Volgens mij hoort je vraag te zijn: wil ik 270k geven voor dit huis. En als ze 'noodgedwongen' willen verhuizen, zou ik juist een 'korting' verwachten
Verwijderd
In mijn ogen is 260k realistisch gezien de bouwrente en alles daarboven is winst, als hij een makelaar gaat opschakelen is hij 2% kwijt maar hij geeft aan dat hij het dan te koop wil zetten voor 280..Miyamoto schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:29:
Volgens mij hoort je vraag te zijn: wil ik 270k geven voor dit huis. En als ze 'noodgedwongen' willen verhuizen, zou ik juist een 'korting' verwachten
Als hij daadwerkelijk 20K kosten heeft, dan kan hij dat vast aantonen. Als dat zo is dan kan je overwegen hierin mee te gaan. Anderzijds hebben ze bewust iets gekocht waar ze later spijt van kregen. Dan mag je ook wel even op de blaren zitten mijn inziens. Het is maar net hoe hard je het wilt spelen en hoe graag je het zelf wilt hebben....
Prijzen zijn ook gestegen en je hoeft minder lang te wachten. Het gaat erom wat jij ervoor over hebt. Wat hij heeft betaald is eigenlijk irrelevant.
Verwijderd
Hij schaart zich achter 20K , dus ik denk dat ik gewoon de kosten ga opvragen... ik zit enkel met het bouwdepot en de overdrachtsbelasting vraagJvS schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:56:
Prijzen zijn ook gestegen en je hoeft minder lang te wachten. Het gaat erom wat jij ervoor over hebt. Wat hij heeft betaald is eigenlijk irrelevant.
Bouwdepot gaat lastig worden, de verbouwing moet meerwaarde opleveren. Doen een nieuwe keuken en nieuwe badkamer dat enkel doordat ze mooier zijn? Dat is vrijwel nooit het geval. Je moet dan een heel groot deel zelf betalen, enkel extra luxe zal meetbaar voor meerwaarde zorgen. Dat moet je aantonen voor je kan verbouwen.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:03:
[...]
Hij schaart zich achter 20K , dus ik denk dat ik gewoon de kosten ga opvragen... ik zit enkel met het bouwdepot en de overdrachtsbelasting vraag
Jij moet als koper overdrachtsbelasting betalen. De verkoper kan dit weer terug vragen als hij binnen een bepaalde termijn verkoopt. Echter hier is die belasting betaald door de verkopende partij destijds (vrij op naam). Dus hoe dat zit is wat ingewikkelder. Maar sowieso moet jij met de verkoper afspreken of hij dat dan wel aan jouw gaat betalen, dat is hij niet verplicht.
Het is volkomen irrelevant of hij er wel of niet woont of gewoond heeft: uiteraard is er overdrachtsbelasting verschuldigd.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:27:
VVE-kosten zijn alleen verschuldigd als het om een appartementsrecht gaat. De vraag is dus: is het een appartementsrecht? Zo ja, dan is (of komt) er een VVE en zijn er dus kosten verschuldigd. Is het geen appartementsrecht, is er dus geen VVE en zijn er dus ook geen VVE-kosten verschuldigd.VVE kosten zijn miet duidelijk, betreft een hofwoning.
Soms kan het leven zo simpel zijn.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Het is toch iets minder simpel:Jiffy schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:59:
[...]
uiteraard is er overdrachtsbelasting verschuldigd.
[...]
Soms kan het leven zo simpel zijn.
Doorverkoop binnen drie jaar
Als een huis binnen zes maanden wordt verkocht, hoeft de koper geen overdrachtsbelasting te betalen. Toch spreken koper en verkoper vaak met elkaar af dat dit belastingvoordeel naar de verkoper gaat. Er gelden de volgende regels:
- Alleen als het aankoopbedrag dat de koper betaalt hoger ligt dan wat de verkoper er voor betaalde, dan betaalt de koper overdrachtsbelasting over het verschil.
- Als de eerste aankoop van de woning (dus van de verkoper) plaatsvond tussen 1 september 2012 en 1 januari 2015 geldt een doorverkooptermijn van 36 maanden in plaats van zes maanden.
- Meestal spreken koper en verkoper met elkaar af dat de koper het bedrag ter grootte van de overdrachtsbelasting dat hij anders had moeten betalen aan de verkoper vergoedt. Dit wordt dan bijvoorbeeld vastgelegd in het modelcontract (zie artikel 2.2 van het modelcontract)
- Mocht de koper dit bedrag ter grootte van de overdrachtsbelasting inderdaad aan de verkoper betalen, dan is over dit bedrag overdrachtsbelasting verschuldigd. De koper moet dan 2% overdrachtsbelasting betalen over het bedrag dat hij aan de verkoper vergoedt.
Ik was er idd van uit gegaan dat de zesmaandentermijn al voorbij zou zijn tegen de tijd dat een dergelijke overdracht eventueel plaats zou vinden, maar assumptions are the mothers of all fuck ups, dus dat soort aannames moet ik helemaal niet doen. 
Anyway, gebruikelijk is dat in een dergelijke situatie het voordeel van de ((deels) niet verschuldigde) overdrachtsbelasting naar verkoper gaat, met als uiteindelijk resultaat dat het voor koper alsnog zo lijkt alsof hij overdrachtsbelasting betaalt. Dat moet echter wél expliciet in de koopovereenkomst worden afgesproken (dat koper dit aan verkoper vergoedt, dus). Staat dat er niet in, is het voordeel alsnog voor koper.
Anyway, gebruikelijk is dat in een dergelijke situatie het voordeel van de ((deels) niet verschuldigde) overdrachtsbelasting naar verkoper gaat, met als uiteindelijk resultaat dat het voor koper alsnog zo lijkt alsof hij overdrachtsbelasting betaalt. Dat moet echter wél expliciet in de koopovereenkomst worden afgesproken (dat koper dit aan verkoper vergoedt, dus). Staat dat er niet in, is het voordeel alsnog voor koper.
[ Voor 14% gewijzigd door Jiffy op 29-11-2016 12:11 ]
Over dat bouwdepot, dat valt wel mee hoor.Tsurany schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:33:
[...]
Bouwdepot gaat lastig worden, de verbouwing moet meerwaarde opleveren. Doen een nieuwe keuken en nieuwe badkamer dat enkel doordat ze mooier zijn? Dat is vrijwel nooit het geval. Je moet dan een heel groot deel zelf betalen, enkel extra luxe zal meetbaar voor meerwaarde zorgen. Dat moet je aantonen voor je kan verbouwen.
Jij moet als koper overdrachtsbelasting betalen. De verkoper kan dit weer terug vragen als hij binnen een bepaalde termijn verkoopt. Echter hier is die belasting betaald door de verkopende partij destijds (vrij op naam). Dus hoe dat zit is wat ingewikkelder. Maar sowieso moet jij met de verkoper afspreken of hij dat dan wel aan jouw gaat betalen, dat is hij niet verplicht.
Heb zelf ook zeer recent een bouwdepot gekregen voor een nieuwe keuken a 15K. Hangt er maar net vanaf of de taxateur het als meerwaarde ziet. Wat wij hebben gedaan is een veel te dure offerte voor een keuken meeleveren (19K). Dat bedrag ga je nooit krijgen aangezien de huidige keuken die erin zit ook een waarde vertegenwoordigd. Uiteindelijk kwam de taxateur op een bepaalde waarde van de woning na verbouwing wat uitkwam op een "keuken budget" van 15K. Dat was prima, want daar hadden wij al rekening mee gehouden (ook een offerte gevraagd voor een keuken van 14K namelijk, die wordt het natuurlijk
Computer says no
Ik raad het je af. Het is alsof je een inkoper bent die een leverancier wilt contoleren. Je hebt bij dit soort transacties ook te maken met gunnen. Ik raad je aan gewoon te bepalen of je het het waard vindt. Je kunt verkoopprijzen van vergelijkbare woningen opzoeken en aan de hand daarvan bepalen hoeveel jij ervoor over hebt.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:03:
Hij schaart zich achter 20K , dus ik denk dat ik gewoon de kosten ga opvragen...
Wat hij heeft betaalt is irrelevant.
Bouwdepot is simpel. Je hebt de getaxeerde waarde na je voorgestelde verbouwing. Als die waarde 20.000 meer is dan je aankoopbedrag, dan kan je 20.000 meer lenen (*1,02 of 1,01 afhankelijk van welk jaar je het afsluit) dan het aankoopbedrag. Dus alles hangt af van de taxatie die op basis van je bouwplannen gedaan moet worden. Dat kan je gewoon in Visio uitwerken en dan zal de taxateur roepen hoeveel euro's hij het waard vind na de verbouwing.ik zit enkel met het bouwdepot en de overdrachtsbelasting vraag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 29-11-2016 12:48 ]
Bij ons ook, zorg er te allen tijde voor dat ook de taxatie waarde 'na verbouwing' onder de NGH grens uitkomt.xStoryTeller schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:34:
[...]
Voor mij was vorige maand alleen een taxatie nodig.
Als je namelijk 'na verbouwing' toch boven de NHG grens uitkomt wordt het alsnog niet geaccepteerd.
Volgens mij kun je dat gewoon ook aangeven bij de taxateur.
Tweede bezichtiging gehad vanmiddag en daarna werden we teruggebeld door de makelaar over een vraag van ons. Toen een bod gedaan! Vraagprijs 159,5K, ons bod is 153K. Vorige keer stukgelopen op de financiering (volgens mij mag hij dat helemaal niet vertellen, maar goed...), de makelaar polste ons aan de telefoon al of we al met een bank/adviseur om tafel hadden gezeten. Gezegd dat dit geen probleem oplevert, verder niks weggegeven over onze financiële situatie, maar dus wel wat zekerheid aan de verkopers gegeven dat we het kunnen betalen.
Overdracht kan al binnen 2 maanden had de makelaar het over! Wij gaan voor 1 maart.
Now the waiting game is on, spannend hoor! Ben heel benieuwd wat voor reactie er op het bod komt.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 29-11-2016 19:49 ]
Hier een NVM makelaar. Je voorstel klinkt goed. En hij mag dat wel vertellen. Dat polsen ivm de advies is omdat wij ons soms zorgen maken over de financiën en dit tegenwoordig steeds vaker een probleem oplevert. Reactie op de vraag of je al een adviseur hebt met: Ja, en dan ook bij welke adviseur of bij welk bedrijf kan vaak voldoende zekerheid geven. Succes.ThinkPadd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:12:
[...]
[...]
Tweede bezichtiging gehad vanmiddag en daarna werden we teruggebeld door de makelaar over een vraag van ons. Toen een bod gedaan! Vraagprijs 159,5K, ons bod is 153K. Vorige keer stukgelopen op de financiering (volgens mij mag hij dat helemaal niet vertellen, maar goed...), de makelaar polste ons aan de telefoon al of we al met een bank/adviseur om tafel hadden gezeten. Gezegd dat dit geen probleem oplevert, verder niks weggegeven over onze financiële situatie, maar dus wel wat zekerheid aan de verkopers gegeven dat we het kunnen betalen.
Overdracht kan al binnen 2 maanden had de makelaar het over! Wij gaan voor 1 maart.
Now the waiting game is on, spannend hoor! Ben heel benieuwd wat voor reactie er op het bod komt.
NVM makelaar hier: Een taxatiewaarde voor een nieuwe keuken begint vaak bij het net plaatsen van een keuken(ligt eraan hoe smaakgevoelig) op 80% en daalt ieder jaar 10% tot deze na 8 jaar volledig is afgeschreven. Daarnaast krijg je vaak een bouwdepot voor 50% voor vervanging keuken(mits de vorige keuken daarvoor volledig is afgeschreven). Uiteraard zijn er trucjes om dit te omzeilen en te zeggen dat je een nieuwe keuken plaatst. offerte opvragen etc etc en dit dan uit het bouwdepot te halen. Raad ik je niet aan. Kan weleens verkeerd uitpakken.Meekoh schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:15:
[...]
Over dat bouwdepot, dat valt wel mee hoor.
Heb zelf ook zeer recent een bouwdepot gekregen voor een nieuwe keuken a 15K. Hangt er maar net vanaf of de taxateur het als meerwaarde ziet. Wat wij hebben gedaan is een veel te dure offerte voor een keuken meeleveren (19K). Dat bedrag ga je nooit krijgen aangezien de huidige keuken die erin zit ook een waarde vertegenwoordigd. Uiteindelijk kwam de taxateur op een bepaalde waarde van de woning na verbouwing wat uitkwam op een "keuken budget" van 15K. Dat was prima, want daar hadden wij al rekening mee gehouden (ook een offerte gevraagd voor een keuken van 14K namelijk, die wordt het natuurlijk)
Niet helemaal waar. Ookal ontvangt een makelaar een voorstel waar zijn opdrachtgever aangeeft dat hij geen contact behoeft dan nog moet hij hiervan op de hoogte gesteld worden. Althans, dit is bij NVM Makelaars. (zelf NVM makelaar). Uiteraard zijn er altijd partijen die dat niet doen maar die zijn, ookal zijn velen van jullie huiverig voor makelaars, erg schaars en ken ik van de misschien 50 kantoren maar 1 die weleens zo handelt.Denniz0229 schreef op woensdag 9 november 2016 @ 16:02:
[...]
Dat ligt er natuurlijk aan wat je afspreekt met je makelaar.
Als jij zegt je hoeft me niet te bellen met een bod onder de 240, dan belt die makelaar je gewoon niet en geeft aan de koper aan dat het met een 2 en 4 moet beginnen.
En inderdaad je kan je van alles afvragen over wat de tegenpartij doet en/of denkt. Dat gebeurt maar al te vaak in dit topic.
Helaas blijft het altijd gokken en moet je gewoon voor jezelf eerlijk en reëel blijven dan komt het allemaal wel goed.
Ik lees al een tijdje mee voor wat tips over het kopen van een woning. Maar lees graag jullie ervaringen:
Iets wat in onze zoektocht nogal tegenvalt: er komt via Funda (of andere sites) weinig moois in de verkoop wat aan onze eisen voldoet. We hebben alle makelaars in de omgeving gebeld om zo eventueel Funda voor te zijn. Maar die zeggen allemaal: check Funda.
Jullie nog tips om onze zoektocht te vergemakkelijken? Zou een aankoopmakelaar hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren? Mijns inziens is een aankoopmakelaar pas van toegevoegde waarde als je daadwerkelijk een huis op het oog hebt waarop je wil gaan bieden.
Iets wat in onze zoektocht nogal tegenvalt: er komt via Funda (of andere sites) weinig moois in de verkoop wat aan onze eisen voldoet. We hebben alle makelaars in de omgeving gebeld om zo eventueel Funda voor te zijn. Maar die zeggen allemaal: check Funda.
Jullie nog tips om onze zoektocht te vergemakkelijken? Zou een aankoopmakelaar hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren? Mijns inziens is een aankoopmakelaar pas van toegevoegde waarde als je daadwerkelijk een huis op het oog hebt waarop je wil gaan bieden.
Geduld hebben
Een aankoopmakelaar kán helpen maar als de makelaars zelf al zeggen check funda dan is de vraag waarschijnlijk hoger dan het aanbod. Het hang ook een beetje van de regio en het type huis af.
Soms wil een berichtje op Facebook ofzo wel helpen. Wie weet bereik je mensen die overwegen hun huis te verkopen waar je dan eerst mee in contact kan komen.
Een aankoopmakelaar kán helpen maar als de makelaars zelf al zeggen check funda dan is de vraag waarschijnlijk hoger dan het aanbod. Het hang ook een beetje van de regio en het type huis af.
Soms wil een berichtje op Facebook ofzo wel helpen. Wie weet bereik je mensen die overwegen hun huis te verkopen waar je dan eerst mee in contact kan komen.
Hoe zit het eigenlijk als je een huis samen wil kopen, maar je vriendin heeft nog een restschuld van zo'n 10k uit een vorige relatie waarbij de woning werd verkocht met verlies. Krijg je dan veel minder hypotheek samen? Is het slimmer om die 10k voor te schieten zodat ze niet meer officieel een schuld heeft?
Het gaat inderdaad snel hier in de omgeving van Dordrecht. Maar we gaan social media eens proberen.Markprinsen schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:15:
Geduld hebben![]()
Is ook een beetje afhankelijk van welk huis je wil gaan kopen. Zit dat aan de max van wat je kan lenen dan zal je eerst moeten aflossen omdat het anders niet kan. Zit je ruim onder de max van wat je kan lenen dan moet je eens door (laten) rekenen wat het meest voordelig is, aflossen in 1 keer of over langere periode.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:23:
Hoe zit het eigenlijk als je een huis samen wil kopen, maar je vriendin heeft nog een restschuld van zo'n 10k uit een vorige relatie waarbij de woning werd verkocht met verlies. Krijg je dan veel minder hypotheek samen? Is het slimmer om die 10k voor te schieten zodat ze niet meer officieel een schuld heeft?
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Zelf zou ik het iets genuanceerder brengen en geen harde percentages noemen omdat het per situatie verschilt en je in genoeg vallen wel 100% mee kan financieren. Mijn kort-door-de-bocht-advies zou zijn: bepaal de waarde na verbouwing, trek daar de koopsom+2% af en dan weet je hoeveel de bank van de verbouwing mee zal financieren, maximaal 100% van de opgegeven verbouwingskosten.Waxli schreef op woensdag 30 november 2016 @ 01:21:
[...]
NVM makelaar hier: Een taxatiewaarde voor een nieuwe keuken begint vaak bij het net plaatsen van een keuken(ligt eraan hoe smaakgevoelig) op 80% en daalt ieder jaar 10% tot deze na 8 jaar volledig is afgeschreven. Daarnaast krijg je vaak een bouwdepot voor 50% voor vervanging keuken(mits de vorige keuken daarvoor volledig is afgeschreven). Uiteraard zijn er trucjes om dit te omzeilen en te zeggen dat je een nieuwe keuken plaatst. offerte opvragen etc etc en dit dan uit het bouwdepot te halen. Raad ik je niet aan. Kan weleens verkeerd uitpakken.
Een aankoopmakelaar, ook met full-service, zou hier niets aan toe kunnen voegen.Thommes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:31:
Ik lees al een tijdje mee voor wat tips over het kopen van een woning. Maar lees graag jullie ervaringen:
Op mijn eigen website staat het nieuwe aanbod er direct op bij publicatie en op Funda staat het er pas de volgende dag op, dat is bij veel makelaars ook zo. Ik zou je daarom aanraden om elke avond na het eten alle makelaarswebsites af te gaan als je een echte doorzetter bent
Probeer ook creatief te zijn met RSS en met google alerts, dat is ook handig om aanbod te ontvangen van de makelaars die niet VBO-NVM-Vastgoedpro zijn.
Social media inzetten zou ik niet doen door een berichtje te sturen. Ik zou gewoon alle makelaars volgen op Facebook en Twitter. Genoeg makelaars die ff vertellen dat ze net een bord hebben opgehangen of net ergens langs zijn geweest om foto's te maken. Daarnaast plaatsen veel makelaars weer automatisch bij publicatie op de website ook een linkje op Twitter en Facebook, ook dat is dan vaak weer de dag voordat het op Funda staat.
+1 voor de reactie hierboven. Die 10k zullen ze voor 2% per maand aftrekken van je inkomen, dat hakt er best hard in. Je kan bijvoorbeeld een hypotheekberekening bij de Rabobank maken en spelen met de gevolgen van wel en niet aflossen. Hou wel rekening dat bij een rentevaste periode korter dan 10 jaar met een rekenrente zal worden gewerkt ipv werkelijke rente en je dan aanmerkelijk minder kan financieren. klikPiet_Piraat7 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:23:
Vrouwlief heeft bedacht dat ze wil verhuizen in verband met tekort sociale contacten... Net een jaartje geleden samen een huis gekocht, dus we moeten er wel over gaan nadenken. Vooral omdat we nu een huis hebben van 2004 en de nieuwe plaats duurder is en we voor hetzelfde bedrag dus een huis uit 1980 krijgen... Gaan er dus 'flink' op achteruit
Ik zou het niet kunnen, al die ellende die er weer bij komt kijken zoals financieen, andere administratie en verhuizen. Niet te bedenken wat het allemaal wel niet kost. Ik heb het net achter de rug en ik hoop dat ik het de komende 10 jaar niet weer hoef te doen, en dan ging bij ons eigenlijk alles redelijk soepel. Had ze dit van te voren niet voorzien? Zijn jullie ver van vrienden/familie gaan wonen?tweakerdennis schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:04:
Vrouwlief heeft bedacht dat ze wil verhuizen in verband met tekort sociale contacten... Net een jaartje geleden samen een huis gekocht, dus we moeten er wel over gaan nadenken. Vooral omdat we nu een huis hebben van 2004 en de nieuwe plaats duurder is en we voor hetzelfde bedrag dus een huis uit 1980 krijgen... Gaan er dus 'flink' op achteruit
Vandaag bericht met een tegenbod: ze willen het verschil delen waardoor we op iets meer dan 156K uitkomen.Waxli schreef op woensdag 30 november 2016 @ 01:17:
[...]
Hier een NVM makelaar. Je voorstel klinkt goed. En hij mag dat wel vertellen. Dat polsen ivm de advies is omdat wij ons soms zorgen maken over de financiën en dit tegenwoordig steeds vaker een probleem oplevert. Reactie op de vraag of je al een adviseur hebt met: Ja, en dan ook bij welke adviseur of bij welk bedrijf kan vaak voldoende zekerheid geven. Succes.
Dat gaan we doen, maar ik wil er nog wel bij in zetten dat dat akkoord is mits ze een lek raam (zit condens in) in de woonkamer vervangen. Bespaart ons weer ~500 euro.
Maar we hebben dus een huis

Dus ze zijn akkoord met het repareren? Of laat jij dat vallen als ze dat niet willen?
Altijd leuk om er achter te komen dat je vele, vele duizenden euro's net zo goed meteen weg had kunnen flikkeren...tweakerdennis schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:04:

Dit vind ik dus niet te geloven. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn ook in de buurt van jullie huis nieuwe sociale contacten op te doen?
Ik zou toch behoorlijk not amused zijn als ik met een dergelijke situatie geconfronteerd zou worden.
Ik hoop dat ik daar vandaag terugkoppeling op krijg.Tsurany schreef op donderdag 1 december 2016 @ 21:23:
Dus ze zijn akkoord met het repareren? Of laat jij dat vallen als ze dat niet willen?
*snip* zie Het algemeen beleid #criminaliteit. Frauderen tegen je verzekering valt er ook onder.ThinkPadd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:11:
[...]
Ik hoop dat ik daar vandaag terugkoppeling op krijg.
(ja ik weet dat het zo eigenlijk niet hoort!)
[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2016 09:33 ]
Ik zou dat altijd zelf willen doen en de prijs doe je betaald navenant verlagen. Zij hebben er geen belang bij om dit goed/netjes te doen. Goed genoeg en betaalbaar zijn hun criteria.ThinkPadd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 08:11:
[...]
Ik hoop dat ik daar vandaag terugkoppeling op krijg.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ze gaan niet akkoord met reparatie op hun kosten. Het eerste tegenbod was €156.250, waarop wij dus zeiden dat dat akkoord is, mits de ruit dan ook wordt gerepareerd. Het voorstel van hun kant is nu om die €250 er vanaf te halen om op 156K rond uit te komen.Milmoor schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:24:
[...]
Ik zou dat altijd zelf willen doen en de prijs doe je betaald navenant verlagen. Zij hebben er geen belang bij om dit goed/netjes te doen. Goed genoeg en betaalbaar zijn hun criteria.
Uiteindelijk vind ik het wel fijner om de vervanging zelf te initiëren, dan kan ik ook kiezen dat er HR++ in komt i.p.v. het goedkoopste dubbelglas wat de huidige bewoners konden vinden. Vind het een nogal mager aanbod, zeker omdat de verkoopmakelaar aangaf dat je op zo'n €500 moet rekenen voor het vervangen van de ruit. Nog even over nadenken. Het is immers ook niet alleen ander glas erin, je moet de nieuwe glaslatten ook schilderen etc.
Collega's zeggen: wachten tot maandag om ze uit de tent te lokken zodat ze alsnog de €500 ophoesten.
Aan de andere kant: wil ik het risico lopen om het stuk te laten lopen op €250 ? En dat weet de verkopende partij natuurlijk ook & maakt daar nu misbruik van
Keuzes, keuzes

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2016 13:02 ]
ik weet niet hoe groot die ruit is maar Hr++ kost je ongeveer 50 euro per m/2.
glaslatten 2 euro per meter en een tube kit ook niet de wereld.
1 ruit zetten , afhankelijk vd groote, is een uurtje werk. kitten en schilderen ook een uurtje
dus waar je 500 euro vandaan haalt ? moet er een steiger komen of?
net 15m2 glas zelf vervangen.
mijn ervaring als je op de laatste paar honderd euro gaat lopen draaien krijg je het huis dadelijk als een puinhoop aangeboden en gestript van alles wat maar enigzins los te halen is (en niet op de 'blijft achter lijst' staat)
1 ruit zetten , afhankelijk vd groote, is een uurtje werk. kitten en schilderen ook een uurtje
mijn ervaring als je op de laatste paar honderd euro gaat lopen draaien krijg je het huis dadelijk als een puinhoop aangeboden en gestript van alles wat maar enigzins los te halen is (en niet op de 'blijft achter lijst' staat)
[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 02-12-2016 13:05 ]
Bij verschillende makelaars kun je jezelf inschrijven om op hun mailing lijst te komen. Wij hebben zo net een woning gekocht die nog geeneens op Funda is aangeboden.Thommes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:31:
Wat ik zelf nog meer had gedaan was;
- een nieuw facebook account aangemaakt.
- Bij elke mogelijke relevante makelaar in de omgeving hun facebook page geliked.
- Elke dag even checken of ze op hun FB pagina nog sneakpeaks of nieuwe huizen hadden staan.
Vaak gaat het eerst via de makkelijkste weg, even een sneakpeak of gewoon een paar fototjes op facebook, als er dan al genoeg animo is gaat de woning helemaal niet op Funda, of pas nadat het eerste bod al geaccepteerd is. Je ziet daarom ook al vaak een woning op Funda verschijnen die als je na 1 minuut al belt al onder bod is of verkocht onder voorbehoud.
Hoop dat je wat aan mijn tips hebt! Ik ben inmiddels in het bezit van een leuk huisje door deze werkwijze!
Hij zal 1,5m bij 1,5m zijn denk ik, wat ik zo vanaf foto kan beoordelen.Ray schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:04:
ik weet niet hoe groot die ruit is maar Hr++ kost je ongeveer 50 euro per m/2.
Denk dat we het maar gewoon accepteren. Die onzekerheid is ook niks. En ik was eigenlijk die laatste zin precies aan het typen, een beetje goodwill is ook wel fijn.
Ik begrijp er helemaal niks van....je wilt een huis kopen, gaat moeilijk doen over een raam dat niet naar behoren functioneert, maar beoordeelt de grote op ong 1,5 bij 1,5 op basis van een foto? En zegt vervolgens tegen de kopers ja dat kost 500 euro.....zo ken ik er ook wel een paarThinkPadd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:25:
[...]
Hij zal 1,5m bij 1,5m zijn denk ik, wat ik zo vanaf foto kan beoordelen.
Denk dat we het maar gewoon accepteren. Die onzekerheid is ook niks. En ik was eigenlijk die laatste zin precies aan het typen, een beetje goodwill is ook wel fijn.
Tijdsverloop:
Funda: vraagprijs 159,5K
Wij: Ons bod is 153K
Verkoper: Tegenbod van ons is €156.250
Wij: Dat is akkoord , maar dan moeten jullie het raam ook fixen
Verkoper: Gaan we niet doen, maar we willen wel €250 van prijs afhalen --> €156K
Die 500 euro om het dubbelglas te vervangen is wat de makelaar tegen ons zei bij de 2e bezichtiging.
Net mail de deur uit gedaan dat we akkoord gaan met het voorstel van €156K. We fixen dan zelf het raam wel.
Funda: vraagprijs 159,5K
Wij: Ons bod is 153K
Verkoper: Tegenbod van ons is €156.250
Wij: Dat is akkoord , maar dan moeten jullie het raam ook fixen
Verkoper: Gaan we niet doen, maar we willen wel €250 van prijs afhalen --> €156K
Die 500 euro om het dubbelglas te vervangen is wat de makelaar tegen ons zei bij de 2e bezichtiging.
Net mail de deur uit gedaan dat we akkoord gaan met het voorstel van €156K. We fixen dan zelf het raam wel.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2016 15:02 ]
250 euro, wat is dat nou..
Ik ga zo de sleutels ophalen van ons nieuwe onderkomen
Ik ga zo de sleutels ophalen van ons nieuwe onderkomen
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Om zo'n klein bedrag zou ik ook niet meer moeilijk gaan doen. 250 euro is niets als je het tegen de totaalprijs van je huis afzet, of tegen de kosten die de hele verhuizing + kluswerkzaamheden bij elkaar kosten.
Bekijk het zo: het verspelen van goodwill bij de verkopers is geen 250 euro waard.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Zie Denniz0229 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2016 23:25 ]
Vervelende tijd om een huis te kopen.
Baal er best van.
Ik heb nu eindelijk de ruimte om te kijken naar huis (vast contract, spaar centjes etc).
Beetje jammer dat bijna heel Nederland nu ook aan het kijken is naar een nieuw huis.
Het is echt lastig, of bijna niet te doen om huis te kopen in Rotterdam. Je krijgt niet eens de tijd om te kijken naar een huis of je wordt alweer afgebeld dat het huis is verkocht. Het voelt niet goed aan, dat haastte gedoe.
Heb gelukkig geen haast om te verhuizen. En ga ook niet meedoen in die gekte. Straks zit je in een veelte duur huis, wat ook nog niet eens je gewenste huis is.
Baal er best van.
Ik heb nu eindelijk de ruimte om te kijken naar huis (vast contract, spaar centjes etc).
Beetje jammer dat bijna heel Nederland nu ook aan het kijken is naar een nieuw huis.
Het is echt lastig, of bijna niet te doen om huis te kopen in Rotterdam. Je krijgt niet eens de tijd om te kijken naar een huis of je wordt alweer afgebeld dat het huis is verkocht. Het voelt niet goed aan, dat haastte gedoe.
Heb gelukkig geen haast om te verhuizen. En ga ook niet meedoen in die gekte. Straks zit je in een veelte duur huis, wat ook nog niet eens je gewenste huis is.
Nu ons huis verkocht is, gaan we verder met het huis wat we op het oog hebben. We zijn daar 2 keer wezen bezichtigen en het huis is precies wat we zoeken. We konden dat ook moeilijk voor ons houden, dus dat gaat ons al geld kosten
.
Nu is bij de 2e keer bezichtigen ons opgevallen dat dak van het bijgebouw (zo noem ik het maar even) niet volledig waterdicht is. Dit was niet zo moeilijk om te zien, omdat de zolder daar niet geïsoleerd is. Je kijkt rechtstreeks op de onderkant van de dakpannen en de daklatten. Op zich is dit natuurlijk geen probleem, want we kunnen dit rustig laten herstellen.
Daarnaast is er de vraag of de boeidelen van de dakgoten allemaal nog goed zijn. Het schilderwerk is niet up-to-date en bladdert hier en daar.
Door ons complexe financiële plan, willen we eigenlijk bij de volgende bezichtiging direct de technische keuring laten uitvoeren, maar ook onze favoriete bouwbedrijf meenemen om een offerte te laten maken voor het herstel van dit soort zaken en eventueel ander meerwerk (isoleren van het dak in het bijgebouw bijvoorbeeld). Deze kosten willen we eigenlijk geheel helder hebben voordat we een bod uitbrengen, want we hebben geen idee of er nu €2.000 of €40.000 aan onderhoud moet gebeuren.
Nu is deze discussie al eens eerder voorgekomen om pas de technische keuring na het bieden te laten uitvoeren, met een aantal voorwaardes bij je bod, maar ik ben er niet helemaal zeker van of we dat in dit geval willen doen. Het loopt geen storm op dit huis (vanwege de prijs gok ik) en we willen dit soort zaken het liefst allemaal in kaart hebben voordat we in onderhandeling gaan.
Iemand die me kan overtuigen dat ondersom te werk gaan beter is (eerst bieden en dan de keuring)? De kosten voor de keuring daar buiten gelaten.
We nemen aankomende maandag onze eigen verkoopmakelaar in dienst als aankoopmakelaar, dus die zal vast ook ideeën hebben, maar ik ben graag goed voorbereid.
Nu is bij de 2e keer bezichtigen ons opgevallen dat dak van het bijgebouw (zo noem ik het maar even) niet volledig waterdicht is. Dit was niet zo moeilijk om te zien, omdat de zolder daar niet geïsoleerd is. Je kijkt rechtstreeks op de onderkant van de dakpannen en de daklatten. Op zich is dit natuurlijk geen probleem, want we kunnen dit rustig laten herstellen.
Daarnaast is er de vraag of de boeidelen van de dakgoten allemaal nog goed zijn. Het schilderwerk is niet up-to-date en bladdert hier en daar.
Door ons complexe financiële plan, willen we eigenlijk bij de volgende bezichtiging direct de technische keuring laten uitvoeren, maar ook onze favoriete bouwbedrijf meenemen om een offerte te laten maken voor het herstel van dit soort zaken en eventueel ander meerwerk (isoleren van het dak in het bijgebouw bijvoorbeeld). Deze kosten willen we eigenlijk geheel helder hebben voordat we een bod uitbrengen, want we hebben geen idee of er nu €2.000 of €40.000 aan onderhoud moet gebeuren.
Nu is deze discussie al eens eerder voorgekomen om pas de technische keuring na het bieden te laten uitvoeren, met een aantal voorwaardes bij je bod, maar ik ben er niet helemaal zeker van of we dat in dit geval willen doen. Het loopt geen storm op dit huis (vanwege de prijs gok ik) en we willen dit soort zaken het liefst allemaal in kaart hebben voordat we in onderhandeling gaan.
Iemand die me kan overtuigen dat ondersom te werk gaan beter is (eerst bieden en dan de keuring)? De kosten voor de keuring daar buiten gelaten.
We nemen aankomende maandag onze eigen verkoopmakelaar in dienst als aankoopmakelaar, dus die zal vast ook ideeën hebben, maar ik ben graag goed voorbereid.
Je onderhandelingspositie is enorm verzwakt op het moment dat je al zulke kosten maakt en zulke signalen afgeeft en je loopt het risico dat je die kosten voor niets maakt.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:48:
Nu ons huis verkocht is, gaan we verder met het huis wat we op het oog hebben. We zijn daar 2 keer wezen bezichtigen en het huis is precies wat we zoeken. We konden dat ook moeilijk voor ons houden, dus dat gaat ons al geld kosten.
Je loopt geen enkel risico als je dit afdekt met een goed beding en achteraf laat doen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
zijn punt is dat hij niet goed in kan schatten wat te bieden. Als het werk 4K kost ga je toch anders de onderhandelingen in dan dat de initiele kosten op 50K geschat worden lijkt me ... Je kan dan wel nu gaan onderhandelen en uitkomen op aankoopsom 200K met ontbindende voorwaarde max 5K kosten, maar wat als de kosten dan inderdaad 50K zijn? Ga je dan ontbinden? Dan heb je die kosten dus ook "voor niks" gemaakt. En ga je opnieuw onderhandelen? Dan is je situatie net zoals dat je dus gewoon voor het onderhandelen deze keuring laat doen.
Ik snap zijn punt wel: Ik heb geen geen idee wat de kosten zullen zijn en dus geen idee wat ik moet gaan onderhandelen. Laat ik mezelf eens beter informeren voordat ik dat doe. En da doe je dus door kundige mensen mee te nemen en die jou te laten informeren, vooraf dus
Ik snap zijn punt wel: Ik heb geen geen idee wat de kosten zullen zijn en dus geen idee wat ik moet gaan onderhandelen. Laat ik mezelf eens beter informeren voordat ik dat doe. En da doe je dus door kundige mensen mee te nemen en die jou te laten informeren, vooraf dus
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik denk dat de aannemer de meerwerkkosten voor het isoleren voor je kan inschatten zonder ter plekke te kijken. Het lijkt mij dat zijn werk voor deze component alleen goedkoper wordt als hij ook meer moet doen om het dak te repareren.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:48:
maar ook onze favoriete bouwbedrijf meenemen om een offerte te laten maken voor het herstel van dit soort zaken en eventueel ander meerwerk (isoleren van het dak in het bijgebouw bijvoorbeeld). Deze kosten willen we eigenlijk geheel helder hebben voordat we een bod uitbrengen, want we hebben geen idee of er nu €2.000 of €40.000 aan onderhoud moet gebeuren.
Waarom laat je de kosten van het isoleren niet schatten en neem je een normaal voorbehoud op voor de kosten van de reparatie? Met zo'n voorbehoud heeft de aankoopmakelaar vast ervaring.
Als het voor de verkoper duidelijk is dat jouw stelpost voor de reparatie gewoon van de verkoopprijs af gaat dan heeft hij er ook belang bij dat de schatting goed is.
Ik ben demand-side aan het denken, dit werkt dus niet in een overspannen marktsegment
Wat er beter is aan andersom lijkt me evident. Ik probeer te begrijpen wat een complex financieel plan is en waarom dat ervoor zorgt dat je eerst wilt keuren en dan pas wilt gaan bieden. Waarom niet gewoon zoals iedereen doen en bieden onder voorbehoud van een keuring? Of een keuring na overeenkomen prijs en voordat de drie dagen na tekenen contract voorbij zijn?sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:48:
Wat is precies de reden dat je dat allemaal het liefst al in kaart hebt en niet gebruik maakt van dat standaard voorbehoud?
Dit is het precies. Het gaat om een koopsom van 500+k, dus ik wil me zelf wel goed indekken voor eventuele kosten. Dat er onderhoud uitgevoerd moet worden is ook niet het probleem, maar is het 10k of 50k. Bij 50k wil ik een deel daarvan terug zien in de onderhandelingen.Bockelaar schreef op zondag 4 december 2016 @ 10:29:
zijn punt is dat hij niet goed in kan schatten wat te bieden. Als het werk 4K kost ga je toch anders de onderhandelingen in dan dat de initiele kosten op 50K geschat worden lijkt me ... Je kan dan wel nu gaan onderhandelen en uitkomen op aankoopsom 200K met ontbindende voorwaarde max 5K kosten, maar wat als de kosten dan inderdaad 50K zijn? Ga je dan ontbinden? Dan heb je die kosten dus ook "voor niks" gemaakt. En ga je opnieuw onderhandelen? Dan is je situatie net zoals dat je dus gewoon voor het onderhandelen deze keuring laat doen.
Aangezien dit voor ons veeeeel geld is, willen we de zekerheid al voor een deel vooraf hebben, ook zodat de verkopers weten wat de eventuele herstelkosten zijn. Dit maakt volgens mij het praten over de prijs minder moeilijk.
Misschien ook om onszelf een teleurstelling te voorkomen. Als er voor 50k werk uitkomt, en ze geven al aan dat ze niet zoveel gaan zakken met de prijs.JvS schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:46:
[...]
Wat er beter is aan andersom lijkt me evident. Ik probeer te begrijpen wat een complex financieel plan is en waarom dat ervoor zorgt dat je eerst wilt keuren en dan pas wilt gaan bieden. Waarom niet gewoon zoals iedereen doen en bieden onder voorbehoud van een keuring? Of een keuring na overeenkomen prijs en voordat de drie dagen na tekenen contract voorbij zijn?
Wat is precies de reden dat je dat allemaal het liefst al in kaart hebt en niet gebruik maakt van dat standaard voorbehoud?
Dat het meer is dan 5k weten we eigenlijk nu al. Welke grens geef je dan aan in je voorbehoud?
[ Voor 23% gewijzigd door sorted.bits op 04-12-2016 11:54 ]
Als je nu al weet dat bepaalde zaken gedaan moeten worden, en wat dat moet gaan kosten, dan is dat geen onzekerheid meer, dus die kun je buiten je voorbehoud houden. Dus voorbehoud op achterstallig onderhoud met uitzondering van het plat dak en de dakgoot bijvoorbeeld.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
Dat het meer is dan 5k weten we eigenlijk nu al. Welke grens geef je dan aan in je voorbehoud?
Dan geeft het voorbehoud minder onzekerheid voor de verkoper. Maar je kunt wel alle bekende kosten meenemen in de onderhandeling natuurlijk.
Bij een keuring voordat je een bod doet heb je eerder meer zekerheid, en kun je een beter beargumenteerd bod doen. Maar dat moet de verkoper wel toestaan en het kost je al meteen geld, dat is niet erg, maar wil je niet bij meerdere huizen doen.
Ok, die begrijp ik deels. Alleen is in mijn beleving alleen het moment van de teleurstelling anders. Maar ik kan me voorstellen dat als je eruit bent met de prijs en het blijkt dan veel te duur te zijn, dat het een te grote teleurstelling is. Toch zou ik de voorkeur hebben om pas na het bieden dit onderzoek te doen. Maar dan wel verstandig bieden.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
[...]
Misschien ook om onszelf een teleurstelling te voorkomen. Als er voor 50k werk uitkomt, en ze geven al aan dat ze niet zoveel gaan zakken met de prijs.
Bepaal wat je er maximaal voor zou willen uitgeven in goede staat. Als dat bijvoorbeeld 550k is, dan kan je niet hoger dan 540 bieden en 10k kosten acceptabel vinden. Of elke andere combinatie die niet hoger dan 550k komt. Je kan dan ook 510 bieden en 40k kosten accepteren.Dat het meer is dan 5k weten we eigenlijk nu al. Welke grens geef je dan aan in je voorbehoud?
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 04-12-2016 16:24 ]
Wij hebben exact hetzelfde gedaan. Huis was weliswaar goedkoper dan dat van jullie en het liep er storm op.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
[...]
Dit is het precies. Het gaat om een koopsom van 500+k, dus ik wil me zelf wel goed indekken voor eventuele kosten. Dat er onderhoud uitgevoerd moet worden is ook niet het probleem, maar is het 10k of 50k. Bij 50k wil ik een deel daarvan terug zien in de onderhandelingen.
Aangezien dit voor ons veeeeel geld is, willen we de zekerheid al voor een deel vooraf hebben, ook zodat de verkopers weten wat de eventuele herstelkosten zijn. Dit maakt volgens mij het praten over de prijs minder moeilijk.
[...]
Misschien ook om onszelf een teleurstelling te voorkomen. Als er voor 50k werk uitkomt, en ze geven al aan dat ze niet zoveel gaan zakken met de prijs.
Een huis uit 1911 en waar wij al van zagen dat er wel wat werk aan was. We hebben dus eerst op grote lijnen de prijs uitonderhandeld (er zat nog 7K tussen vraagprijs en wat wij boden) en zijn toen bouwtechnische keuring gaan laten doen.
Daarna nog met een aannemer en het rapport door het huis gegaan om te zien of de afgegeven kosten voor hem haalbaar zijn of niet (dus hoe exact is die inschatting.)
Vervolgens verder gegaan met de onderhandelingen door ons bod naar beneden aan te passen. Daar wilde verkoper niet in mee gaan dus hebben we de onderhandelingen afgebroken.
Wij hebben toen op basis van de hoeveelheid werk die eruit kwam en de prijs waar hij aan vast bleef houden de beslissing gemaakt om niet verder te gaan.
Het is dus zeker niet raar, je geeft wel aan bij verkoper serieus te zijn met je bezichtigingen en loopt dus de kans dat men wat minder zal zakken om het huis te verkopen.
Je kan "alles" afspreken in een beding, ontbinding is slechts een veel voorkomende vorm. Zo kan je ook afspreken dat als er bijv. uit een bouwkundige keuring noodzakelijke kosten komen dat jullie die kosten delen, dus dat bijv. de helft van het aankoopbedrag af gaat. Of je spreekt af dat de eerste 10k voor jouw zijn en daar boven voor de verkoper. Dat moet je dan wel in de onderhandeling naar voren brengen.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 11:50:
Op die manier maak je geen kosten en leg je niet jezelf vast voordat er een overeenkomst ligt en heb je toch de zekerheid die je zoekt. Als je toch een aankoopmakelaar in de hand neemt is dit typisch iets wat hij mooi moet kunnen regelen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Ik ben het er niet mee eens dat je onnodig kosten maakt voordat je een prijsakkoord hebt. Ik ben het er niet mee eens dat je je onderhandelingspositie verzwakt. Met die argumenten zou je ook geen aankoopmakelaar moeten nemen. Een huis is geen fiets. Ik maak zo vaak mee dat ik bij mezelf denk dat een kandidaat veel beter onderzoek zou hebben gedaan als hij een tv was gaan kopen. Ik vind dat je goed je huiswerk moet doen voordat je gaat bieden. Daarom is het verstandig om in ieder geval met een aannemer inzichtelijk te maken wat je verbouwing je gaat kosten, dat kost je in principe nog niets. Eventueel kan je de bouwkundige achteraf sturen met een bouwtechnisch voorbehoud. Je kan ook de koopakte pas ondertekenen als je een keuring hebt laten doen.sorted.bits schreef op zondag 4 december 2016 @ 09:48:
Nu ons huis verkocht is, gaan we verder met het huis wat we op het oog hebben. We zijn daar 2 keer wezen bezichtigen en het huis is precies wat we zoeken. We konden dat ook moeilijk voor ons houden, dus dat gaat ons al geld kosten.
De route "eerst een prijs overeenkomen en achteraf de prijs aan gaan passen omdat er onverwachte kosten zijn" (als je al weet dat er extra kosten zullen zijn) is onverstandig omdat je al eerder hebt laten blijken hoe ver je bereid bent om te gaan en je dan geen eerlijke prijs meer kan bedingen maar een compromis moet sluiten wanneer er daadwerkelijk extra kosten blijken te komen. Last but not least: Vertrouw je aankoopmakelaar
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7