Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 362 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
NoFearCreations schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:48:
Heb me via DigiD al verhuist, dus dan zie ik de acceptgiros vanzelf wel verschijnen. Nu alleen nog een fatsoenlijk iNet en tv abbo zoeken, en dan heb ik de vaste lasten wel gehad.
Opstalverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:14
Jiffy schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:34:
[...]

Kleine nuancering: bij de notaris worden uitsluitende de eigenaarslasten verrekend, niet de gebruikerslasten.

In verband met die verrekening hoef je de eigenaarslasten idd pas in 2017 (over dat jaar) te betalen. Voor de gebruikerslasten krijg je (wsl) wél een nota toegezonden voor de resterende periode van 2016. Idem voor het waterschap, trouwens.

Je dient wel even bij de gemeente te melden dat je verhuisd bent (binnen een week na de verhuizing, that is).
schijnbaar verschilt dit dan per gemeente o.i.d. want ik heb tot nu 2x overgedragen en ook de gebruikerslasten erbij gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
NoFearCreations schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:48:
Heb me via DigiD al verhuist, dus dan zie ik de acceptgiros vanzelf wel verschijnen. Nu alleen nog een fatsoenlijk iNet en tv abbo zoeken, en dan heb ik de vaste lasten wel gehad.
Wat verhuis je in DigiD dan ? Je schrijft je toch in op een bepaald adres bij de gemeente (gba) en thats it, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-07 21:28

NoFearCreations

3DPrint the world!

Opstalverzekering zit in de VvE.
shameete schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:23:
[...]

Wat verhuis je in DigiD dan ? Je schrijft je toch in op een bepaald adres bij de gemeente (gba) en thats it, toch?
Ik kan op de website van mijn gemeente aangeven dat ik ga verhuizen. In dit geval van mijn ouders(officieel dan), naar mijn toekomstige woning. Meer kan ik er niet over vinden op de website van mijn woonplaats, Wijchen in dit geval.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

NoFearCreations schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:27:
[...]

Opstalverzekering zit in de VvE.

[...]

Ik kan op de website van mijn gemeente aangeven dat ik ga verhuizen. In dit geval van mijn ouders(officieel dan), naar mijn toekomstige woning. Meer kan ik er niet over vinden op de website van mijn woonplaats, Wijchen in dit geval.
Hé, grappig. Daar woon ik ook. :+

Welk huis heb je gekocht?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Aghanim schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:00:
[...]

Nee dat verwacht ik zeker niet. Hopelijk doen ze dat wel voor 355K maar het leek me niet logisch dat ze op het eerste bod zouden happen. Daarom dacht ik 2x lager en dan de 355K.
Waarom zou je bedragen gaan bieden die ze toch nooit accepteren? Dan heb je alleen maar kans dat je ze tegen de haren in wrijft.

Wat ik zou doen is kijken voor welke prijzen vergelijkbare woningen verkocht zijn recentelijk, kijken of die helemaal goed waren of dat dat ook opknappertjes waren. Bepaal aan de hand daarvan wat jij een mooie prijs vindt voor de woning. Vergelijk je met een volledig opgeknapte woning, trek daar dan jouw verbouwkosten vanaf en je hebt een richtlijn.

Lukraak laag bieden omdat er verbouwd moet worden is niet altijd reëel. En extreem laag bieden met een voorwaarde "0 kosten uit de bouwkundige keuring" zou ik al helemaal niet doen als ik eerlijk ben. Je hebt daarmee een grotere kans dat ze geen zaken met je willen doen.

Heb je voor jezelf al een goede onderbouwing waarom je max prijs je max is? En dan niet "ik moet nog verbouwen", maar een met getallen onderbouwde max?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Denniz0229 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:55:
[...]

schijnbaar verschilt dit dan per gemeente o.i.d. want ik heb tot nu 2x overgedragen en ook de gebruikerslasten erbij gehad.
De gemeente heeft er niks mee te maken of over te zeggen wat er bij de notaris wordt verrekend, dat is iets tussen koper en verkoper. :)

Het lijkt me zéér sterk dat bij jou, bij twee overdrachten nog wel, de gebruikerslasten zijn verrekend: dat gebeurt landelijk namelijk niet bij notarissen en staat ook standaard in (onder meer) koopovereenkomsten van de NVM. Behoudens tegenbewijs ga ik er dan ook van uit dat je je vergist.

Eigenaarslasten worden opgelegd aan de gerechtigde (lees: eigenaar) per 1 januari van een jaar, vandaar dat deze dus veelal bij de overdracht worden verrekend tussen koper en verkoper (al is verrekenen niet verplicht!).

Voor gebruikerslasten geldt die '1 januari'-regel niet en dat is ook meteen de reden dat deze niet bij de overdracht worden verrekend. Al is het uiteraard ook niet verboden om het tóch te doen. Het is echter voor de koper niet handig om gebruikerslasten te verrekenen, want die zal ondanks die verrekening tóch een rekening van de gemeente en het waterschap krijgen wegens verschuldigde gebruikerslasten. Op die manier zou de koper dus 2x gebruikerslasten betalen. Niet handig.

Let op: dat verrekenen is een vergoeding die koper betaalt aan verkoper. Het is zeer nadrukkelijk níét zo dat de notaris een bedrag overmaakt aan de gemeente of het waterschap: de nota van de eigenaarslasten zal nog steeds gewoon door de verkoper moeten worden voldaan.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Wij heb een aanbod gekregen om de huidige huurwoning over te nemen. De middelen zijn er om de woning zonder lening te kopen, echter aangezien er geen nakomelingen zijn opteren we liever voor de laagst mogelijke maandlasten, wat dus betekent een aflossingsvrije hypotheek en te genieten van de centjes zolang we leven.

Nu hebben we de volgende aanbiedingen binnen:
  • ING 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,79% / 20 jaar: 3,20%
  • Aegon 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,96 / 20 jaar: 2,36%
Voor ons lijkt het van belang vrijheid te hebben om boetevrij te kunnen aflossen op welk moment dan ook en daarom kijken we ook naar Munt-hypotheken 10 jaar: 1,64% / 20 jaar 2,20%, aangezien wij daar positieve ervaringen over lezen.

Zowel ING als Aegon geven aan dat men maximaal 10% per jaar extra mag aflossen, maar reppen niet over de hoogte van de boete indien je meer aflost (of zelfs volledig aflost).

Kan wellicht hier iemand ons advies geven of Munt op dit punt beter scoort dan de ING en/of Aegon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:07
NoFearCreations schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:49:
Ik krijg op 4 november de sleutel van mijn eerste huis, een bestaand "appartement". Appartement tussen aanhalingstekens, want het betreft een beneden woning met één verdieping. De zolder is een ander appartement. Blij dat na 2/3 maanden eindelijk alles is geregeld met de normale en starters hypotheek.

Alleen nu komt de rest waar ik op internet niet heel veel over kan vinden. De vaste gemeentelijke lasten, gaan die automatisch in zodra ik het huis op mijn naam zet? Of moet ik me daarvoor ook ergens aanmelden met mijn nieuwe adres?

Het betreft een huis met een VvE, nu begrijp ik dat daar een opstal verzekering bij in zit? Dus dat ik dan alleen nog maar een inboedel en aansprakelijkheids verzekering hoeft aan te vragen?

Gas en licht is inmiddels aangevraagd bij de NLE, inboedel + aansprakelijkheids verzekering van Klaverblad is maar €9.45 p/m?
Check de polis van de opstalverzekering. De opstalverzekering van onze vve heeft een eigen risico van €500. Leuk als je schade van pak 'm beet 400 euro hebt (not). :') Kom je iig niet achteraf voor verassingen te staan.

[ Voor 82% gewijzigd door Mawlana op 11-10-2016 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

PoisonRX schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 00:51:
Zowel ING als Aegon geven aan dat men maximaal 10% per jaar extra mag aflossen, maar reppen niet over de hoogte van de boete indien je meer aflost (of zelfs volledig aflost).
De boete is doorgaans het verlies van rente inkomsten door de hypotheekverstrekker. Als de rente gaat stijgen over een tijdje en je wil dan meer dan 10% per jaar aflossen, zou dat geen boete op moeten leveren. Maar informeer anders bij de adviseur of de genoemde bedrijven, die willen je vast hun werkwijze uitleggen. Aan het einde van de rentevaste periode kun je meestal geheel kosteloos aflossen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonRX
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04 01:02
Bastien schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:47:
[...]
De boete is doorgaans het verlies van rente inkomsten door de hypotheekverstrekker. Als de rente gaat stijgen over een tijdje en je wil dan meer dan 10% per jaar aflossen, zou dat geen boete op moeten leveren. Maar informeer anders bij de adviseur of de genoemde bedrijven, die willen je vast hun werkwijze uitleggen. Aan het einde van de rentevaste periode kun je meestal geheel kosteloos aflossen.
Wij hebben de vraag voorgelegd aan de adviseur van ING en ook aan de algemene hypotheekadviseur die met Aegon aankwam, maar het lijkt wel alsof men de mindere punten van een product (in dit geval de boete) niet wil belichten. En de algemene adviseur heeft geen ervaringen met Munt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-07 09:40

Qon

PoisonRX schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:13:
[...]

Wij hebben de vraag voorgelegd aan de adviseur van ING en ook aan de algemene hypotheekadviseur die met Aegon aankwam, maar het lijkt wel alsof men de mindere punten van een product (in dit geval de boete) niet wil belichten. En de algemene adviseur heeft geen ervaringen met Munt.
Het staat wel in de algemene voorwaarde, wordt vermeld als; 'contant maken'.
Hierbij als voorbeeld;
http://www.iqwoon.nl/voorwaarden en dan zoeken op 'contant maken'.
Bij het bepalen van de vergoeding bij vervroegde aflossing wordt gekeken naar de Marktrente, de resterende Rentevastperiode en de Rente die u nog verschuldigd bent.

Als de Marktrente lager is dan de (laatst overeengekomen) Rente, is er renteverlies voor de Geldverstrekker. In dat geval wordt voor alle nog te betalen maandtermijnen afzonderlijk berekend om welk bedrag dit gaat. Dit leidt tot één totaalbedrag aan renteverlies voor de resterende Rentevastperiode. U moet dit bedrag nu in een keer betalen in plaats van gespreid, en dat zou zonder correctie nadelig zijn voor u en voordelig voor Geldverstrekker. Deze correctie heet “contant maken”. U moet dus de contante waarde van het totale renteverlies vergoeden aan de Geldverstrekker. Het contant maken gebeurt tegen de Marktrente.
En ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij wordt dit niet bepaald door de hypotheek verstrekker zelf, maar is dit wettelijk vastgelegd, maar pin me daar niet op vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Qon op 11-10-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:56
Ik ben ineens in een stroomversnelling terecht gekomen en heb een huis gekocht. Nu ga ik vrijdag om een hypotheek gesprek maar ik had alvast een vraag zodat ik kan beginnen met het regelen van de documenten.

Ik werk 36 uur met vast contract. Nu ga ik binnenkort naar 40 uur en wil op basis hiervan een hypotheek, dit wil mijn werkgever ook wel opschrijven of iets dergelijks maar hoe moeten we dat regelen? Loonstroken moeten kloppen met de werkgeversverklaring dus moet er dan een intentieverklaring naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-07 09:40

Qon

xStoryTeller schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 12:57:
Ik ben ineens in een stroomversnelling terecht gekomen en heb een huis gekocht. Nu ga ik vrijdag om een hypotheek gesprek maar ik had alvast een vraag zodat ik kan beginnen met het regelen van de documenten.

Ik werk 36 uur met vast contract. Nu ga ik binnenkort naar 40 uur en wil op basis hiervan een hypotheek, dit wil mijn werkgever ook wel opschrijven of iets dergelijks maar hoe moeten we dat regelen? Loonstroken moeten kloppen met de werkgeversverklaring dus moet er dan een intentieverklaring naast?
Voor zover ik weet kun je geen hypotheek krijgen op basis van een 'toekomstige salaris verhoging'.
Dus als je de hypotheek wilt baseren op je hogere salaris dan zal je dat nieuwe salaris moeten kunnen aantonen. Jouw werkgeversverklaring moet dan volgens mij worden aangepast zodat je nieuwe jaarsalaris overeenkomt met de loonsverhoging. Wellicht heb je ook een bewijs van je loonsverhoging nodig.

Maar dit soort informatie zou je hypotheek adviseur jou precies kunnen vertellen. Dit soort vragen zijn juist dingen die ik zou stellen tijdens mijn eerste gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-07 08:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

PoisonRX schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 00:51:
Wij heb een aanbod gekregen om de huidige huurwoning over te nemen. De middelen zijn er om de woning zonder lening te kopen, echter aangezien er geen nakomelingen zijn opteren we liever voor de laagst mogelijke maandlasten, wat dus betekent een aflossingsvrije hypotheek en te genieten van de centjes zolang we leven.

Nu hebben we de volgende aanbiedingen binnen:
  • ING 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,79% / 20 jaar: 3,20%
  • Aegon 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,96 / 20 jaar: 2,36%
Voor ons lijkt het van belang vrijheid te hebben om boetevrij te kunnen aflossen op welk moment dan ook en daarom kijken we ook naar Munt-hypotheken 10 jaar: 1,64% / 20 jaar 2,20%, aangezien wij daar positieve ervaringen over lezen.

Kan wellicht hier iemand ons advies geven of Munt op dit punt beter scoort dan de ING en/of Aegon?
Is de Rabobank geen optie voor je?
  • Rabobank 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,60% / 20 jaar: 2,50%
Je mag dan 20% per jaar maximaal aflossen.

Wellicht jij of je partner (je spreekt immers over de wij-vorm) die onder PGGM/PFZW valt? Want dan kun je ook kijken naar:
  • Attens 50% van de marktwaarde 10 jaar: 1,65% / 20 jaar: 2,10%

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 09:27
Qon schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:14:
[...]

Voor zover ik weet kun je geen hypotheek krijgen op basis van een 'toekomstige salaris verhoging'.
Dus als je de hypotheek wilt baseren op je hogere salaris dan zal je dat nieuwe salaris moeten kunnen aantonen. Jouw werkgeversverklaring moet dan volgens mij worden aangepast zodat je nieuwe jaarsalaris overeenkomt met de loonsverhoging. Wellicht heb je ook een bewijs van je loonsverhoging nodig.

Maar dit soort informatie zou je hypotheek adviseur jou precies kunnen vertellen. Dit soort vragen zijn juist dingen die ik zou stellen tijdens mijn eerste gesprek.
Dat kan wel. mits die verhoging binnen 6 maanden ingaat en gegarandeerd is. Het kan dus niet zo zijn dat die verhoging nog afhankelijk is van bijv. toekomstig functioneren of een te behalen diploma.

Uiteraard moet je werkgever daarvoor een verklaring af (willen) geven. Wat daarin moet staan (en hoe!) kun je het best overleggen met je hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Zo is het bij mijn vriendin ook gegaan, is aangegeven op de WGV met een begeleidende brief met een verklaring waarom het bedrag niet overeenkomt met de laatste salarisstrook... Oh en vergeet de stempels niet op de papieren anders kun je t opnieuw aanleveren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag een akkoord bereikt voor de aankoop van ons nieuwe huis :D
Onderhandeling was nog even spannend maar uiteindelijk zijn we er uit gekomen. We kunnen 5 dagen eerder de overdracht van het gekochte huis doen dan het verkochte huis, is dat hypotheektechnisch mogelijk omdat we dan voor 5 dagen 2 woningen hebben? Zou voor ons wel prettig zijn omdat we dan alles over kunnen huizen op het gemak.

Komende week taxatie en bouwkundige keuring (1979) en daarna koopcontract tekenen als alles in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Iemand die hier een beetje verstand heeft van hyptoheek regels?

Ik heb onlangs met mijn vriendin een huis gekocht. Het gaat om nieuwbouw, alles is al akkoord en geregeld. Het moet alleen nog bij de notaris passeren, dit zal ergens deze maand gebeuren.

De bouw zal volgende maand starten en het zal in het 3e kwartaal van 2017 worden opgeleverd.
De hypotheek is onlangs goedgekeurd en moet ook nog naar de notaris. Zal ook deze maand gebeuren.

Nu heeft mijn vriendin deze week een aanbod ontvangen voor een nieuwe baan. Kan ze dit zomaar aannemen? Ze gaat er flink op vooruit (1000 bruto), maar verliest haar vaste contract. Ze zal waarschijnlijk per 1 januari beginnen.

Bij bestaande bouw is dit waarschijnlijk geen probleem lijkt me? Maar omdat we met nieuwbouw zitten en dus een bouwdepot weet ik het niet zo goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
EJPostema schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:28:

Ik heb onlangs met mijn vriendin een huis gekocht. Het gaat om nieuwbouw, alles is al akkoord en geregeld. Het moet alleen nog bij de notaris passeren, dit zal ergens deze maand gebeuren.

De bouw zal volgende maand starten en het zal in het 3e kwartaal van 2017 worden opgeleverd.
De hypotheek is onlangs goedgekeurd en moet ook nog naar de notaris. Zal ook deze maand gebeuren.

Nu heeft mijn vriendin deze week een aanbod ontvangen voor een nieuwe baan. Kan ze dit zomaar aannemen? Ze gaat er flink op vooruit (1000 bruto), maar verliest haar vaste contract. Ze zal waarschijnlijk per 1 januari beginnen.

Bij bestaande bouw is dit waarschijnlijk geen probleem lijkt me? Maar omdat we met nieuwbouw zitten en dus een bouwdepot weet ik het niet zo goed
Als de hypotheek is goedgekeurd kan je daarna doen wat je wilt volgens mij. Zeker als de datum van je nieuwe contract na de datum van het tekenen bij de notaris is, dan heeft de hypotheekverstrekker niets meer te zeggen over de hypotheek en een arbeidscontract zolang je maar betaald. :)

[ Voor 9% gewijzigd door FiXeR.nl op 14-10-2016 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56
EJPostema schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 09:28:

Zorg ervoor dat ze haar huidige baan pas opzegt na het passeren bij de notaris en dat de werkgeversverklaring voor die tijd is afgegeven (Dat laatste zal vast al gebeurd zijn, want anders kon er een hypotheek worden aangevraagd).
Het pijnpunt is de proeftijd en de werkgeversverklaring: In je proeftijd is het vrijwel onmogelijk een hypotheek aan te vragen. En als er op de werkgeversverklaring staat dat het dienstverband wordt beëindigd (omdat je vriendin ontslag heeft gevraagd), heb je ook een probleem.
Dus gewoon even wachten met het opzeggen van de baan en dan is er niks aan de hand.
Het is geen verplichting om tijdens de looptijd van de hypotheek bij dezelfde werkgever te blijven, dus je vriendin kan prima wisselen van baan. Het is alleen wel handig om het even goed te timen :)

Het risico van het tijdelijke contract is iets wat jullie zelf het beste kunnen afwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 11:44
Vaak zie ik hier voorbij komen dat mensen een bod doen onder voorbehoud van een technische keuring. Maar waarom laat je die technische keuring niet vooraf doen? Dat beinvloedt natuurlijk het bod wat je doet en kan je er gelijk rekening mee houden in je financiering / financiele plaatje.

Is dit alleen om de snelheid er in te houden en zo snel mogelijk te bieden?

In ons geval willen we de keuring voor het bieden doen, zodat we ook weten of het bieden op iets uit kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

sorted.bits schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:37:
Vaak zie ik hier voorbij komen dat mensen een bod doen onder voorbehoud van een technische keuring. Maar waarom laat je die technische keuring niet vooraf doen? Dat beinvloedt natuurlijk het bod wat je doet en kan je er gelijk rekening mee houden in je financiering / financiele plaatje.

In ons geval willen we de keuring voor het bieden doen, zodat we ook weten of het bieden op iets uit kan lopen.
Als je nog niet in onderhandeling met elkaar bent is het risico groter dat je de keuring voor niets doet. Misschien doet iemand anders wel een bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:37
sorted.bits schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:37:

Keuring kost al snel een paar honderd euro en de kans is aanwezig dat je dat voor niets doet. Bovendien kost het je onderhandelingspositie omdat de verkoper weet dat je zo'n investering doet omdat je het denkt te kopen.

Meestal maak je een voorbehoud in de koopovereenkomst en zet je daar in dat als er uit de keuring onverwachte noodzakelijke kosten komen van tenminste X dat die van het overeengekomen aankoopbedrag af gaan of dat je kan ontbinden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Ik snap wel dat men het zo doet en makelaars gaan er gretig mee akkoord om van die beperkte bedragen op te nemen in het voorbehoud maar als het echt goed mis is met zo'n woning is kan € 2.500 of € 5.000 een schijntje zijn. Het is raadzamer en praktischer om af te spreken dat je direct na prijsovereenstemming de woning laat keuren en je het rapport krijgt voor je de koopakte ondertekent. Daar gaat meestal wel zo'n twee weken overheen dus voldoende tijd om te keuren, een rapport te krijgen en dan na te denken of je het echt nog gaat doen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56
door het op te nemen in de koopovereenkomst, kan je er nog een prijsvoordeel uithalen. Op de andere manieren is het alleen een manier om de koop af te blazen. Da's vaak ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De enige logische methode is toch tijdens het bieden in de voorwaarden opnemen dat je ontbind wanneer de kosten voor direct herstel boven X uit komen en de kosten voor achterstallig onderhoud boven Y uitkomen?
Keuren voor het onderhandelen kan betekenen dat jij de keurder al betaald hebt, rapport nog niet ontvangen hebt en de verkoper al aan een ander verkocht heeft.
Komt er na de overeenkomst uit dat er toch nog teveel verborgen kosten zijn kan je gewoon opnieuw onderhandelen, echter komt dit relatief weinig voor.

Enige uitzondering die ik me kan voorstellen is als het vooraf al duidelijk is dat er veel werk verricht moet worden of je een flinke verbouwing uit wilt voeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik zou niet keuren om prijsvoordeel te halen maar om verrassingen te voorkomen. Als de kosten te hoog zijn kan je altijd nog opnieuw onderhandelen.
Vrezen dat de verkoper het aan een ander verkoopt heeft geen zin dat kan altijd gebeuren zo lang je nog geen koopakte hebt getekend. Als je daar bang voor bent moet je juist geen voorbehoud opnemen. Sterker nog, een verkoper die meerdere kopers heeft is sterk genoeg om bij voorbaat al nee te zeggen tegen al die randvoorwaarden. Tegenwoordig kopen velen juist vanwege die vrees zelfs zonder financieringsvoorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
Ohai! Ik sta op het punt te bieden op een appartementje op een cetrale plek in een grote stad (niet Amsterdam).

Ik heb geen flauw idee wat ik als openingsbod moet doen.

De vraagprijs is 85k. De woz-waarde is 76k. De vorige eigenaar heeft het gekocht in 2002 voor 75k

Een ander appartementje is eerder dit jaar verkocht voor 87,5k, woz is 78k en de vraagprijs was 89k.
Nog een ander appartementje is eerder dit jaar verkocht voor 87,0k, woz is 74k en de vraagprijs was ook 89k.
Kadasterdata.nl heeft prima aan me verdiend gisteravond

Het is een jaren 60 galerijflat met appartementjes van 44m². Enorm goede bereikbaarheid. Onderhoud van het gebouw is redelijk maar niet perfect. Mijn appartementje heeft een redelijk nieuwe keuken en badkamer, maar de elektra loopt flink achter en er is waterschade (niet heel ernstig lijkt het) in de meterkast. De ramen zijn enkelglas.

Ik gok dat ik behalve de elektra niet veel ga laten doen. De vloer en de muren zijn netjes, de keuken is zelfs perfect.

Hoe kom ik tot een goed openingsbod? Die twee andere appartementjes zijn verkocht voor vlak onder de vraagprijs. Eentje in een paar weken, de andere heeft er 16 maanden gestaan. Die van mij staat er nu 4 maanden...

Oh btw, ik ben starter en pas net 22 en ik had tot een paar weken terug geen flauw idee van hoe dit werkt. Ik was van plan te huren maar het aanbod qua huren is bizar slecht en duur, en hypotheekrentes zijn heel erg prettig nu.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetz0r op 15-10-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Houd rekening met vve kosten en ik vermoed dat het geen eigen grond js

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Sport_Life schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 08:56:
Houd rekening met vve kosten en ik vermoed dat het geen eigen grond js
Klopt. De VvE is redelijk duur (iets boven de 200/maand) en er is erfpacht (60/jaar).

De hoge VvE is makkelijk te verklaren door de lift in het pand, maar het blijft veel geld. Dit moet op een of andere manier meewegen in het onderhandelen, maar hoe zwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok het is me duidelijk, bieden onder voorbehoud van de technische keuring lijkt het beste. Aankomende week eerst een gesprek met de bank over de financiering en gisteren de eerste makelaar over de vloer gehad om ons huidige huis te verkopen.

Gaan we onder voorbehoud van verkoop eigen woning een bod uitbrengen? Het huis staat nu voor 539K al een maand of 5 te koop, dus dat alleen maakt me al behoorlijk zenuwachtig. Het is een uniek huis, met een nog uniekere ligging. Het voelt als een buitenkansje, maar de vraag is natuurlijk: Als het een buitenkansje is, waarom is het dan nog niet verkocht? De foto's op Funda zijn niet fantastisch en daardoor lijkt het huis vrij klein, geen fish-eye lens in ieder geval.

Het probleem is dat we 'verliefd' zijn op de woning en daarom zijn we een beetje gestressed. We willen natuurlijk geen onverstandige beslissingen nemen.

[ Voor 41% gewijzigd door sorted.bits op 15-10-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Peetz0r schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 09:00:
[...]

Klopt. De VvE is redelijk duur (iets boven de 200/maand) en er is erfpacht (60/jaar).

De hoge VvE is makkelijk te verklaren door de lift in het pand, maar het blijft veel geld. Dit moet op een of andere manier meewegen in het onderhandelen, maar hoe zwaar?
Vve zal niet van invloed zijn op de vraagprijs. Het is namelijk puur onderhoud (idd die lift) en evt verzekeringen. Maar houd er wel rekening mee in je maandlasten. Een appartement zonder lift is over het algemeen veel lager in vve kosten. Zie het als het onderhoud van een Ferrari VS een Fiat, Ferrari kost aan onderhoud veel meer, maar je krijgt er ook luxe voor terug (een lift).

Erfpacht drukt de waarde vaak wel enorm, en dat verklaart m.i. de relatief lage waarde , 60 euro p jaar stelt weinig voor, maar wat als de termijn over 10 jaar afloopt en het wordt aanzienlijk verhoogd? Jij moet het over 5? jaar wel kwijt zien te raken.

Stuur anders even funda linkje via pm

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2016 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Ik zou ook zeker de financiële toestand van de VVE opvragen, voornamelijk om de reserve groot onderhoud in te zien. en het meerjarenplan onderhoudsplan (mjob) als ze die hebben. Dan kun je een inschatting maken wat er de komende jaren voor kosten aan het gebouw aan zitten te komen.
Een gezonde VVE heeft genoeg reserve om het onderhoud te kunnen bekostigen. Daar wordt de bijdrage ook op afgestemd.

Maar als er binnen nu en 5 jaar een kostenpost van een ton aankomt en de VVE heeft slecht 10k in kas en bouwt per jaar na aftrek vaste lasten 5k op dan heb je een uitdaging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Peetz: (nav pm) Locatie is wel aardig, geen slechte buurt iig, sowieso mooiste stad van Nederland ;).
Zou persoonlijk ergens een bovenwoning /nokwoning zoeken, wel iets duurder (al compenseert dat met de liftkosten) en meer traplopen, maar veel leuker en imo minder risicovol want eigen grond en in genoemde stad gaat alles wat er enigszins prima uitziet voor boven de vraagprijs weg, dus zet je vraagtekens waarom deze daar niet onder valt..

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Mwah... meerdere vergelijkbare appartementjes in de buurt staan er ook soms al maanden. Het is opzich wel vreemd maar dus niet uniek.

Ik heb inmiddels de VvE-stukken binnen (begroting, balans, meerjarenonderhoud, nutulen) en het ziet er wel okay uit. Aan de andere kant, ik heb hier 0,0 ervaring mee.

Ik heb inmiddels een betaalbare aankoopmakelaar in de buurt gevonden die me gaat helpen, en heb een 2e bezichtiging gepland.

tl;dr Spannend allemaal. Wish me luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik heb een appartement gekocht en heb 1 december de overdracht.
Financiering is rond en de verkoper heeft de financiering voor zijn volgende woning ook al rond. Overdracht is ook al gepland.voor zijn nieuwe woning.

Wanneer vraag je dan de dingen zoals internet en gas en licht etc aan ? Kan ik dat nu al doen en dan per de overdracht datum ?

Verhuizing doorgeven aan de gemeente kan ik ook al doen of is het verstandiger om te wachten tot na de overdracht ?

Wellicht domme vragen maar het is mijn eerste huis, dus heb er weinig kaas van gegeten.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-07 22:14

Barrycade

Through the...

Verhuizing pas doorgeven per wanneer je er woont. Anders woon je er samen met de verkoper ;)

Bij de overdracht worden de meterstanden opgenomen door de makelaar en kan je aan je leveranciers doorgeven dat je de nieuwe eigenaar bent (als ik het goed weet te herinneren) dus van te voren even oriënteren welke leverancier je wil. Ook voor internet kan het pas ingaan na de overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Thrilseeka schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:38:
Financiering is rond en de verkoper heeft de financiering voor zijn volgende woning ook al rond. Overdracht is ook al gepland.voor zijn nieuwe woning.

Wanneer vraag je dan de dingen zoals internet en gas en licht etc aan ? Kan ik dat nu al doen en dan per de overdracht datum ?

Verhuizing doorgeven aan de gemeente kan ik ook al doen of is het verstandiger om te wachten tot na de overdracht ?

Wellicht domme vragen maar het is mijn eerste huis, dus heb er weinig kaas van gegeten.
Gefeliciteerd!

Je kan al die dingen die je noemt in laten gaan vanaf een bepaalde begindatum. Als je zo vroeg bent als nu, weet je ook zeker dat je precies die datum haalt.

Een tijdje terug ben ik samen met mijn moeder verhuisd, maar last-minute pas internet aangevraagd. Resultaat: twee weken leven op een mobiele hotspot. Voor zover ik weet bestaan er nog geen mobiele hotspots voor gas/water/elektra dus je kan beter optijd zijn ;)

Voor de inschrijving in de gemeente gelden bepaalde regels voor: https://www.rijksoverheid...doorgeven-aan-de-gemeente
U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór en uiterlijk vijf dagen nadat uw adres verandert. De datum die u op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als de datum van verhuizing. Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan wordt de aangiftedatum als verhuisdatum vastgelegd. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan alles nu al aanvragen,je geeft aan dat het om een nieuw huis gaat en wat de ingangsdatum moet zijn. Het is trouwens niet zo dat ze je elektriciteit of water afsluiten als de verkoper weg is en jij geen nieuw contract hebt. Dat gaat niet zo snel. Als jij je wat later aanmeld bij een energie leverancier dan wordt dat met terugwerkende kracht verrekend. Immers de meterstanden neem je samen met de makelaar op.
Echter keurig op tijd de abonnementen afsluiten is wel zo makkelijk :)

Voor je internet zou ik wel opschieten. Je kan ook aangeven dat alle spullen op een ander adres afgeleverd moeten worden zodat je ook zaken zoals het modem op tijd binnen hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Dank voor de reacties!

Ik was o.a. benieuwd naar dit omdat er nu nog wat leuke acties lopen m.b.t. gas en licht.
Dan kan ik hier nog mooi een graantje van meepikken.

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Thrilseeka schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:05:
Dank voor de reacties!

Ik was o.a. benieuwd naar dit omdat er nu nog wat leuke acties lopen m.b.t. gas en licht.
Dan kan ik hier nog mooi een graantje van meepikken.
Check in de voorwaarden (of bel en vraag) of die acties wel geldig zijn als de ingangsdatum verder is dan de einddatum van de desbetreffende actie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-07 22:24
Thrilseeka schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:38:

Vraag is al eens eerder gesteld in dit topic. Lees even vanaf hier:

Bartske in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 05:50

St@m

@ Your Service

Zo, lekker gevoel :) Hypotheek voor ons nieuwe huis is rond. Helemaal zelf gedaan dus best wel een beetje trots op mezelf :P
Nu alle verhuisdingen regelen en dan 02-02-2016 verhuizen. Zin in!

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:14
St@m schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:00:
Zo, lekker gevoel :) Hypotheek voor ons nieuwe huis is rond. Helemaal zelf gedaan dus best wel een beetje trots op mezelf :P
wat moet ik me voorstellen bij helemaal zelf gedaan?
ga er vanuit dat je niet jezelf een hypotheek geeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 04:00

Reinier

\o/

Zelf online regelen zonder echte tussenpersoon gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
Ik hoop en gok dat je 2017 bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Tha_T schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:55:
[...]

Ik hoop en gok dat je 2017 bedoelt?
2-12 :+
Reinier schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:02:
Zelf online regelen zonder echte tussenpersoon gok ik :)
Dat dus :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mag ik vragen via welke site je de hypotheek hebt afgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

TEAMIKKE schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:37:
[...]

Mag ik vragen via welke site je de hypotheek hebt afgesloten?
Hypotheek24, easy peasy en een totale doorlooptijd van nog geen drie weken. Moet je natuurlijk wel zelf zorgen dat je achter alle documenten e.d. aanzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

St@m schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:17:
[...]

Hypotheek24, easy peasy en een totale doorlooptijd van nog geen drie weken. Moet je natuurlijk wel zelf zorgen dat je achter alle documenten e.d. aanzit.
Ben wel benieuwd hoeveel werk het is als je het zonder hypotheek24 doet. Ik heb ook dingen geregeld via hun (een hypotheek bij Munt hypotheken) en qua hoeveelheid werk viel het me alleszins mee. Vooral veel papieren bij elkaar zoeken (wat je volgens mij met een adviseur ook moet). Enige extra werk wat er in gaat zitten lijkt me het scannen en opsturen van documenten?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

even uit interesse. Krijg je bij zo'n hypotheek 24 ook nog informatie (advies mag het dan niet heten) wat je inkomens situatie gaat worden (netto besteedbaar inkomen) bij een overlijden / arbeidsongeschiktheid / ww situatie ?

vragen ze überhaupt door stukken over op ?

of gaat het echt alleen maar om die zak met geld ?

want als dat zo is geloof ik best dat veel mensen denken 'wat is dat simpel' maar juist de life event factoren die invloed hebben op je netto inkomen zijn het meeste werk in een dossier.

ik heb hier al vaker over geschreven maar ook een simpele orv is lang niet altijd zo simpel , fiscaal gezien, als het lijkt namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe kan dat nu veel werk zijn? Kwestie van een paar getallen in een software pakket invoeren. Dat lijkt mij nu niet bepaald rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het is inderdaad niet zo'n papierfabriek zoals het op de niet objectieve reguliere adviseur overkomt. Het enige verschil is dat alles op afstand plaats vind.
Bij de aankoop van mijn huidige woning had ik ook een afspraak gemaakt om uit te proberen maar bij het afspreken al kwam het best warrig en onpersoonlijk over en moest ik een week wachten op een intake terwijl mijn accountmanager private banking bij de Rabobank de volgende avond om 8 uur voor mij terug kwam naar kantoor om het gesprek te voeren en het kostte mij aanmerkelijk minder moeite en qua advieskosten was het ook geen wereld van verschil.
Tsurany schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:35:
Hoe kan dat nu veel werk zijn? Kwestie van een paar getallen in een software pakket invoeren. Dat lijkt mij nu niet bepaald rocket science.
Het is dus wel rocket science want de kennis en ervaring van een goede adviseur kan echt wel het verschil maken tussen het wel of niet kunnen financieren van een aankoop. Zeker in deze tijd waarin prijzen stijgen en velen toch nog maximaal financieren. Als je dan een goed advies wil dan moet je gaan voor maatwerk en een echte adviseur. Het gaat niet alleen om het rond krijgen van een financiering. Er is veel meer wat er bij komt kijken en waar rekening mee gehouden moet worden en qua financiele planning moet je (van wat ik bij klanten heb gezien) echt niet veel verwachten van een internetadviseur.

[ Voor 41% gewijzigd door Kju op 19-10-2016 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Je hebt gewoon lasten, en als je die niet meer kunt dragen ben je de sjaak. Daar verandert een adviseur vrij weinig aan.
De rest kun je zelf wel uitrekenen.
Daar kun je je op alle mogelijke manieren tegen verzekeren.

Een adviseur kan ook niet in de toekomst kijken.

Die 2/3K die ik nu heb bespaard wegen echt niet op tegen een dure adviseur die (imo) alleen aan z'n eigen portemonnee denkt en je zoveel mogelijk probeert aan te smeren, want er is een eventuele kans dat er in de toekomst.. been there done that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 10:05
(jarig!)
St@m schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:49:
Je hebt gewoon lasten, en als je die niet meer kunt dragen ben je de sjaak. Daar verandert een adviseur vrij weinig aan.
De rest kun je zelf wel uitrekenen.
Daar kun je je op alle mogelijke manieren tegen verzekeren.

Een adviseur kan ook niet in de toekomst kijken.

Die 2/3K die ik nu heb bespaard wegen echt niet op tegen een dure adviseur die (imo) alleen aan z'n eigen portemonnee denkt en je zoveel mogelijk probeert aan te smeren, want er is een eventuele kans dat er in de toekomst.. been there done that
Wat ik nooit snap is dat men voor de duurste aankoop van hun hele leven gaat beknibbelen op een 1 a 2 duizend euro advieskosten. Het ergste wat er kan gebeuren is dat uit het advies hetzelfde komt wat je al gedacht had, maar wellicht komen er nog wat aspecten aan bod waar je niet bij had stilgestaan. Penny wise, pound foolish wat mij betreft. :X

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Moerk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:28:
[...]

Wat ik nooit snap is dat men voor de duurste aankoop van hun hele leven gaat beknibbelen op een 1 a 2 duizend euro advieskosten. Het ergste wat er kan gebeuren is dat uit het advies hetzelfde komt wat je al gedacht had, maar wellicht komen er nog wat aspecten aan bod waar je niet bij had stilgestaan. Penny wise, pound foolish wat mij betreft. :X
Wat ik nooit snap is dat mensen altijd denken dat anderen nergens verstand van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Moerk schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:28:
Met advies introduceer je een belang anders dan het jouwe, er is absoluut een kans dat je meer betaalt EN daarnaast nog slechter af bent. Kijk eens een aflevering van Radar en je wordt doodgegooid met verhalen van mensen die verkeerd geadviseerd zijn. Bovendien gaat het niet om pennys maar om pounds en om een onderwerp wat je makkelijk zelf kan begrijpen en regelen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07 22:00
St@m schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:30:
[...]

Wat ik nooit snap is dat mensen altijd denken dat anderen nergens verstand van hebben.
Verstand van hebben is makkelijk. Maar in deze tijd denkt de geniddelde consument dat hij/zij evenveel weet als iemand die er een opleiding voor heeft gevolgd. Een probleem dat zich voordoet in veel sectoren, soms positief en soms negatief. Dat je thuis iets schildert ipv hier iemand voor in te huren is begrijpelijk, scheelt een hoop geld. En een schilder heeft ook geen hbo opleiding gevolgd. Betekent echter niet dat je werk van dezelfde kwaliteit is, al ligt het ook aan de schilder

Uiteindelijk doet een hypotheker niet veel, dat hoop ik in ieder geval voor je. Dan ben je namelijk een eenvoudige zaak: geen schulden, geen problemen bij het huis of om de financiering rond te krijgen en niet dicht bij je Max. Bedrag.

Uiteindelijk hoort een hypotheker ook te waarschuwen en zijn er zat mensen die zich amper inlezen. Met wat inlezen verzamel je inkomsten papieren, bank overzichten, dokter gegevens, legitimatie en pensioen overzicht. Dan kan je zo een hypotheek aanvragen en sluit je nog een ovr af voor 75% van de woning. Ovr is niet zo duur op jonge leeftijd en je kan zelf wel bedenken of je situatie gaat veranderen. Bijv. wat je gaat doen als er kinderen komen, etc.

In een gemakkelijke situatie zoals eerste hypotheek en geen schulden kan je het zelf wel doen. Hypotheker kost idd veel geld voor het aantal uren dat ze aan je moeten besteden.

Maar in een iets complexere situatie is een adviseur zeker aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Niemand zegt dat een hypotheekadviseur niet aan te bevelen is. Ik zeg alleen dat een deel van de bevolking met wat research prima in staat is om een hypotheek af te sluiten. Net als verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Degenen die daadwerkelijk weten wat ze doen en execution only gaan, prima. Maar wat er ook veel gebeurt is dat die mensen die vroeger onwetend tuimelden in producten waar ze over de looptijd 5k tot 10k aan doorloopprovisies kwijt waren nu om te beknibbelen dus ook goedkoop execution only afsluiten. Toevallig zijn dat ook degenen die teveel voor een huis betalen, geen spaargeld hebben en tegen de tijd dat ze met pensioen gaan niks blijken te hebben geregeld, niet eens iets hebben voorzien voor een doodskist.
Maar goed, ze kunnen het inderdaad allemaal zelf regelen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
Waar ik me aan stoor in deze discussie is dat door sommigen online adviseurs op een hoop geveegd worden met het online execution only (dus zonder advies) afsluiten van je hypotheek.

Als je een beetje verdiept in hypotheken en je casus 'simpel' is kun je prima een hypotheek execution only zelf afsluiten.

Is je casus complexer, of heb je geen tijd/zin om je in hypotheken te verdiepen, dan is een adviseur een verstandige keuze. Daarbij is mijn ervaring dat online adviseurs minstens net zo goed (zo niet beter) zijn als offline adviseurs.

Ik heb met ca 20 (!) offline adviseurs en banken offline contact gehad om te kijken of ik daar een hypotheek kon krijgen. Uiteindelijk overal een negatief antwoord. Toen toch maar contact opgenomen met een online adviseur, met de gedachte 'je weet nooit'. Resultaat: Binnen 10 dagen alles gereed voor de notaris, en dat voor een totaalbedrag van 1350€. In die 10 dagen heel veel contact gehad met hen en een prima advies gekregen.

Als ik dit vergelijk met organisaties als de Hypotheker en Hypotheekvisie die bijna 3K vragen, heb ik toch het idee dat daar behoorlijk goed verdiend wordt aan onwetende mensen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ben je starter, ga je van huur naar koop, ben je gezond, heb je een vast contract, groei je nog in salaris, kan je de hypotheek in je eentje dragen, wil je niet minder werken in de toekomst (of alleen als je hetzelfde blijft verdienen), weet je wat voor soort hypotheek je wilt (lineair / annuïtair) en wil je niet maximaal lenen? Dan kan je prima zonder adviseur. Zo'n adviseur kan pas meerwaarde hebben als het antwoord op een van bovenstaande 'nee' is.
In bovenstaand geval valt er bar weinig te adviseren namelijk en speelt zo'n adviseur eigenlijk alleen maar voor secretaresse.
Of neem een adviseur die kosten per uur in rekening brengt, dan hoef je zelf de papieren niet op te sturen en de deadline niet in de gaten te houden en betaal je een keer voor een uur of 4.
Daarnaast zit er niet veel verschil in offline en online adviseurs. Behalve dan dat de offline adviseurs een duurder pand & reiskosten moeten betalen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
exponential schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:36:
Ik heb met ca 20 (!) offline adviseurs en banken offline contact gehad om te kijken of ik daar een hypotheek kon krijgen. Uiteindelijk overal een negatief antwoord. Toen toch maar contact opgenomen met een online adviseur, met de gedachte 'je weet nooit'. Resultaat: Binnen 10 dagen alles gereed voor de notaris, en dat voor een totaalbedrag van 1350€.
Maar er zijn dus 20 mensen die je hebben afgewezen en uiteindelijk is er een online adviseur geweest die toch 'goedkeuring' heeft gegeven? Ik ben blij voor je dat je je huis hebt, maar ben toch wel benieuwd naar de reden dat die offline adviseurs/banken je hebben afgewezen. Te groot risico? Of moesten ze buiten de regels om werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Kju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:50:
Degenen die daadwerkelijk weten wat ze doen en execution only gaan, prima. Maar wat er ook veel gebeurt is dat die mensen die vroeger onwetend tuimelden in producten waar ze over de looptijd 5k tot 10k aan doorloopprovisies kwijt waren nu om te beknibbelen dus ook goedkoop execution only afsluiten. Toevallig zijn dat ook degenen die teveel voor een huis betalen, geen spaargeld hebben en tegen de tijd dat ze met pensioen gaan niks blijken te hebben geregeld, niet eens iets hebben voorzien voor een doodskist.
Maar goed, ze kunnen het inderdaad allemaal zelf regelen... O-)
Ben het met je eens dat er best mensen zijn die absoluut niet zelf een hypotheek af moeten sluiten, maar ik vraag me af in hoeverre die bij een hypotheek24 oid terecht komen. Daarbij is mijn vermoeden dat lezers in dit forum dusdanig committed zijn aan een hypotheek dat ze best wel verantwoord een keuze kunnen maken.

Toen wij ons begonnen te oriënteren heb ik wat spreadsheets gemaakt die de maandlasten netto en bruto over de looptijd voor verschillende prijzen en soorten hypotheken lieten zien. Uiteindelijk de knoop doorgehakt om te gaan kopen en eerste overleg met een adviseur van ABN. Na een intake kregen we wat rekenvoorbeeldjes van hem die eigenlijk 1-op-1 overeenkwamen met mijn eigen gereken. Sjah, dan is de keuze echt wel snel gemaakt om het gewoon zelf te regelen zonder adviseur.

Daar moet ik wel bij zeggen dat we echt heel ver onder onze max een lening afsluiten, dus de valkuilen/addertjes onder het gras die een adviseur eruit zou kunnen halen vallen heel erg mee.

blog
sow
eee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Het begon in eerste instantie natuurlijk met Ray die zich wat afvroeg over hun werkwijze in het algemeen. Ik ben het zeker met je eens dat een hoop tweakers prima weten wat ze doen en wat ze moeten doen maar ik zie hier soms toch posts voorbij komen waarbij ik me toch echt afvraag of advies op een forum vragen wel zo verstandig is en ik me soms afvraag of het geen verdwaalde fokkers zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33
ja, en in tegenstelling tot alle succesverhalen van het zelf online doen voor weinig even een reeël scenario: koophuis, scheiding, ex-partner uitkopen, ex-partner royeren maar ORV ex-partner laten doorlopen, nieuwe partner, oude huis verkopen, nieuwe huis de oude hypotheek meenemen, ex-partner ORV schrappen, nieuwe huis 80% financieren op beide inkomens, overbrugging van 8 maanden met 2 huizen...
Geloof me: je wil een adviseur :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bockelaar op 19-10-2016 12:14 . Reden: 2 huizen overbrugging ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Bockelaar schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:13:
ja, en in tegenstelling tot alle succesverhalen van het zelf online doen voor weinig even een reeël scenario: koophuis, scheiding, ex-partner uitkopen, ex-partner royeren maar ORV ex-partner laten doorlopen, nieuwe partner, oude huis verkopen, nieuwe huis de oude hypotheek meenemen, ex-partner ORV schrappen, nieuwe huis 80% financieren op beide inkomens, overbrugging van 8 maanden met 2 huizen...
Geloof me: je wil een adviseur :)
Ben het wel met je eens dat er situaties zijn waar een adviseur een meerwaarde kan zijn, maar hoezo is dat een meer reëel scenario :? Gezien de demografie van Tweakers lijkt starter me meer reëel om eerlijk te zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:33
waar staat er "meer"? Ik stel nergens dat het een meer reeël scenario is hoor.

Daarnaast zijn starters niet de grootste groep in de markt denk ik? Ik geef alleen een tegengeluid tegen alle "doe het zelf want dat kan prima en is goedkoper" posts, want ja in een aantal gevallen kan dat prima, en in een aantal gevallen is dat gewoon niet verstandig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bockelaar op 19-10-2016 12:28 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ik heb met ca 20 (!) offline adviseurs en banken offline contact gehad om te kijken of ik daar een hypotheek kon krijgen. Uiteindelijk overal een negatief antwoord. Toen toch maar contact opgenomen met een online adviseur, met de gedachte 'je weet nooit'. Resultaat: Binnen 10 dagen alles gereed voor de notaris, en dat voor een totaalbedrag van 1350€. In die 10 dagen heel veel contact gehad met hen en een prima advies gekregen.
Maak je je geen zorgen als 20 mensen allemaal dezelfde regels toepassen en komen tot een nee en er vervolgens 1 is die het toch doet? Zou je dat met een medische behandeling ook op die manier doen?
Tehh schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:39:
Ben je starter, ga je van huur naar koop, ben je gezond, heb je een vast contract, groei je nog in salaris, kan je de hypotheek in je eentje dragen, wil je niet minder werken in de toekomst (of alleen als je hetzelfde blijft verdienen), weet je wat voor soort hypotheek je wilt (lineair / annuïtair) en wil je niet maximaal lenen? Dan kan je prima zonder adviseur. Zo'n adviseur kan pas meerwaarde hebben als het antwoord op een van bovenstaande 'nee' is.
In bovenstaand geval valt er bar weinig te adviseren namelijk en speelt zo'n adviseur eigenlijk alleen maar voor secretaresse.
Of neem een adviseur die kosten per uur in rekening brengt, dan hoef je zelf de papieren niet op te sturen en de deadline niet in de gaten te houden en betaal je een keer voor een uur of 4.
Daarnaast zit er niet veel verschil in offline en online adviseurs. Behalve dan dat de offline adviseurs een duurder pand & reiskosten moeten betalen misschien.
Uiteindelijk heb je geen adviseur nodig, tenzij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Waar ik me aan stoor in deze discussie is dat door sommigen online adviseurs op een hoop geveegd worden met het online execution only (dus zonder advies) afsluiten van je hypotheek.

Als je een beetje verdiept in hypotheken en je casus 'simpel' is kun je prima een hypotheek execution only zelf afsluiten.

Is je casus complexer, of heb je geen tijd/zin om je in hypotheken te verdiepen, dan is een adviseur een verstandige keuze. Daarbij is mijn ervaring dat online adviseurs minstens net zo goed (zo niet beter) zijn als offline adviseurs.

Als ik dit vergelijk met organisaties als de Hypotheker en Hypotheekvisie die bijna 3K vragen, heb ik toch het idee dat daar behoorlijk goed verdiend wordt aan onwetende mensen...
Het ging imho om advies t.o.v. execution only en minder om online of offline. Voor 1350 vermoed ik ook geen execution only maar een daadwerkelijk advies en iemand die het uitgestippeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Bockelaar schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:26:
waar staat er "meer"? Daarnaast zijn starters niet de grootste groep in de markt denk ik? Ik geef alleen een tegengeluid tegen alle "doe het zelf want dat kan prima en is goedkoper" posts, want ja in een aantal gevallen kan dat prima, en in een aantal gevallen is dat gewoon niet verstandig :)
Er staat "in tegenstelling", dus ik las het alsof je bedoelde dat de "succesverhalen van het zelf online doen voor weinig" niet reëel waren. Tegengeluid kan ik me wel in vinden, al is de situatie die je schetst voor mij persoonlijk erg weinig relevant. Maar het is nuttig om wat kanttekeningen te plaatsen bij de randvoorwaarden van het zelf online regelen.

Starters zijn niet de grootste groep in de markt nee, maar als ik kijk naar de posts hier denk ik dat er op dit forum meer starters dan doorstromers zijn.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
ph4ge schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:34:

Maak je je geen zorgen als 20 mensen allemaal dezelfde regels toepassen en komen tot een nee en er vervolgens 1 is die het toch doet? Zou je dat met een medische behandeling ook op die manier doen?
Nee, ik maak me totaal geen zorgen, integendeel, dat was juist het frustrerende. In plaats van dat adviseurs naar mijn persoonlijke situatie kijken en daar het risico op inschatten, doen ze dit volgens de geldende regels, die allemaal in een excel sheetje gepropt zijn. Als het excel sheetje 'nee' zegt, is het advies ook nee. punt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:37:

Het ging imho om advies t.o.v. execution only en minder om online of offline. Voor 1350 vermoed ik ook geen execution only maar een daadwerkelijk advies en iemand die het uitgestippeld heeft?
Correct, ik heb advies gekregen.(al had ik het niet echt nodig). Belangrijkste voordeel was dat de adviseur weet hoe hij een bank moet overtuigen, iets wat in mijn eentje nooit gelukt was.

[ Voor 9% gewijzigd door exponential op 19-10-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mijn vraag was inderdaad of de online execution onely aanbieders zich alleen met de lening bezighouden of ook informeren naar de overige zaken (die mijn inziens net zo belangrijk zijn als de lening zelf)

want nogmaals de keuze tussen hoe lang zet ik mijn rente vast en waar is het makkelijkste onderdeel (hoewel het merendeel niet de moeite neemt zich in de aanbieder te verdiepen en gewoon de laagste rente neem)

juist zaken als gezinsplannig / overlijden / arbeidsongeschiktheid (wie weet nu echt wat de WIA doet en wat dat voor effect heeft op je inkomen?) vergen meer kennis en soms kan net een ander woord in een polis een compleet verschil maken.

of je daar wel of geen adviseur voor nodig hebt was niet de vraag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 19-10-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Ray schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:48:
mijn vraag was inderdaad of de online execution onely aanbieders zich alleen met de lening bezighouden of ook informeren naar de overige zaken (die mijn inziens net zo belangrijk zijn als de lening zelf)
Bij ons werd daar niet echt naar gevraagd. Enige stukje wat verder ging dan het product zelf was een 'quiz' om vast te stellen of je voldoende kennisniveau hebt om een keuze zonder advies te kunnen maken. 20 vragen over hypotheken en de plichten/consequenties en alles wat gepaard gaat met het hebben van een hypotheek.

Het hele proces gaat ervan uit dat je zelf weet wat je doet en zelf dus ook in je keuze rekening houdt met dat soort factoren.

[ Voor 9% gewijzigd door marrk op 19-10-2016 14:15 ]

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Ray schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:48:

want nogmaals de keuze tussen hoe lang zet ik mijn rente vast en waar is het makkelijkste onderdeel (hoewel het merendeel niet de moeite neemt zich in de aanbieder te verdiepen en gewoon de laagste rente neem)

juist zaken als gezinsplannig / overlijden / arbeidsongeschiktheid (wie weet nu echt wat de WIA doet en wat dat voor effect heeft op je inkomen?) vergen meer kennis en soms kan net een ander woord in een polis een compleet verschil maken.

of je daar wel of geen adviseur voor nodig hebt was niet de vraag :)
Dan is het antwoord nee, bij hypotheek24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Frustrerend, het huis wat we gezien hebben houdt ons elke dag bezig, droomhuis, shit! :)

Nu heb ik vorige week maandag gebeld met mijn huidige hypotheek verstrekker om eens te praten over het nieuwe huis en het geld dat we bij willen lenen. Wachttijd was 2 weken :(. Morgen gesprek bij de bank en ik ben erg benieuwd wat ze gaan zeggen.

Mocht het tegenvallen moet ik op zoek naar een andere bank, we zitten nu bij de SNS en ik was in de (foute) veronderstelling dat ik bij deze bank moest blijven, wilde ik mijn aflossingsvrije deel willen behouden. Na wat onderzoek op internet, is dat schijnbaar niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dat is zeker niet zo. Het overgangsrecht is een algemeen recht en niet verbonden aan een geldverstrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kan iemand iets aangeven over de gemiddelde doorlooptijd na aanvragen van de hypotheekofferte? Wij hebben, vanwege het passeren op 27-12-2016 een financieringsvoorbehoud tot 3-12-2016 en kunnen pas eind volgende week alles indienen. Volgens onze adviseur is dit prima haalbaar, is dat ook jullie beeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
Aghanim schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:04:
Kan iemand iets aangeven over de gemiddelde doorlooptijd na aanvragen van de hypotheekofferte? Wij hebben, vanwege het passeren op 27-12-2016 een financieringsvoorbehoud tot 3-12-2016 en kunnen pas eind volgende week alles indienen. Volgens onze adviseur is dit prima haalbaar, is dat ook jullie beeld?
Ligt heel erg aan je casus. Hebben jullie beide een vast contract, leen je niet maximaal dan kan het zo geregeld zijn. Heb je echter beide een jaarcontract, rest schuld, ouders mee tekenen, enz dan kan het heel lang duren. Vooraf kan je alles al goed aanleveren. Dan hoor je snel genoeg welke documenten je moet aanleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Het kan inderdaad enorm verschillen. Bij ons duurde het ongeveer een week vanaf het moment dat we de laatste stukken hadden aangeleverd. Dit was zonder tussenpersoon direct bij de bank. Wat misschien wel uitmaakte was dat we niet van geldverstrekker zijn gewisseld, volgens mij is dat qua regelwerk een stuk eenvoudiger.
Bijvoorbeeld de kapitaaloverdracht van een oude bankspaarrekening naar een nieuwe, dat schijnt lang te kunnen duren als je van bank wisselt. Dat is ook een van de redenen dat we bij dezelfde bank zijn gebleven.
Wat ook uitmaakte (denk ik) is dat we op ongeveer 2/3 van de maximale leencapaciteit zijn gaan zitten, dus relatief weinig risico voor de geldverstrekker.

Wat wel fijn is, is dat tegenwoordig de offerte meteen definitief is, dus zodra je die hebt weet je dat het in principe rond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
Opzich gaat het tegenwoordig best wel rap. Nu er partijen zijn die 'hypotheek binnen een week' roepen enzo gaat het bij veel partijen wel sneller en proberen ze de vaart erin te houden.

Voor 3-12 moet dat echt prima kunnen. Wees vooral zelf erg zorgvuldig met het indienen van de stukken. De verstrekker gaat vaak pas beginnen met het beoordelen van de stukken als alles op de juiste manier binnen is. Dingen nasturen kost veel tijd.

Ze hadden overigens bij ons hier en daar een foutje gemaakt (zeiden dat we niet alles hadden toegestuurd wat wel zo is en hadden een stuk verkeerd begrepen). Ook dan gewoon ja en amen roepen en alles opnieuw indienen. Scheelt veel tijd tov dat je in discussie gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Laatst online: 27-07 12:42
Hier zit de gang er goed in. Eergisteren is de taxateur naar de woning geweest, zijn rapport is het laatste, de rest ligt al bij de hypotheekverstrekker. Die zou na ontvangst binnen 5 werkdagen alles geregeld hebben...

De passeerdatum gaan we dan ook waarschijnlijk twee weken vervroegen naar 1 december :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik hoorde deze week op het RTL Nieuws dat er nieuwe wetgeving komt waardoor je minder hypotheek kunt krijgen als je rood kunt staan of een credit card hebt. Onze hypotheek adviseur gaf echter aan dat dit momenteel al geldt bij een aantal aanbieders. Hij zit dit weekend in het buitenland dus kan hem niet bereiken. Is dit ook jullie beeld? Anders moeten we wellicht deze opties uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is geen nieuwe wetgeving, maar een verandering in de regels over BKR-registratie. Voor sommigen zal er niets veranderen omdat ze die registratie toch al hadden, sommigen krijgen nu een registratie terwijl ze die eerst niet hadden. Maar zit je zo dicht tegen je max aan dan? Gaat om een paar duizend hypotheek wat je eventueel minder zou kunnen krijgen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
naitsoezn schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:11:
Is geen nieuwe wetgeving, maar een verandering in de regels over BKR-registratie. Voor sommigen zal er niets veranderen omdat ze die registratie toch al hadden, sommigen krijgen nu een registratie terwijl ze die eerst niet hadden. Maar zit je zo dicht tegen je max aan dan? Gaat om een paar duizend hypotheek wat je eventueel minder zou kunnen krijgen....
Ik had het beeld dat het al snel om 20K verschil gaat als je 2 creditcards hebt en op 2 rekeningen rood kan staan. Overigens staan we nooit rood en credit card is alleen een Netflix abo en vakantie uitgaven. Is geen enkel probleem om te compenseren met spaargeld maar ik heb liever de keuze om te bepalen hoeveel spaargeld ik inleg. Vanwege ouderschapsverlof zitten we momenteel redelijk richtig de max inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 21-10-2016 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aghanim schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:18:
[...]

Ik had het beeld dat het al snel om 20K verschil gaat als je 2 creditcards hebt en op 2 rekeningen rood kan staan.
Ligt er uiteraard aan hoeveel je rood kunt staan en onder welke voorwaarden je de roodstand en de credit-card hebt ;) Punt is dat er voor de meesten weinig verandert. Voorheen werd een lening(mogelijkheid) boven de 500 geregistreerd, nu is dan boven de 250. Als je zeer veel kredietmogelijkheden tussen de 250 en 500 hebt, zou een verschil in hypotheek richting de 20k kunnen gaan ja. Maar de meeste mensen hebben sowieso al de mogelijkheid om bv 1000 euro rood te staan. En een creditcard met 250 krediet betwijfel ik ook of die bestaan ;)

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 21-10-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Nee de credit cards zijn 2500 en de rekeningen 1000. Lijkt me dat er niks verandert dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Check het ff na met je FA, maar ik zou me nog niet zo'n zorgen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Aghanim schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:18:
[...]

Ik had het beeld dat het al snel om 20K verschil gaat als je 2 creditcards hebt en op 2 rekeningen rood kan staan. Overigens staan we nooit rood en credit card is alleen een Netflix abo en vakantie uitgaven. Is geen enkel probleem om te compenseren met spaargeld maar ik heb liever de keuze om te bepalen hoeveel spaargeld ik inleg. Vanwege ouderschapsverlof zitten we momenteel redelijk richtig de max inderdaad.
rood staan telt alleen mee voor je lening capaciteit. Credit Card telt alleen maar als je de gespreid betalen faciliteit aan hebt staan (ook als je het niet gebruikt).

Als je alleen dat opzegt zit je al safe en kan je echt een stuk meer lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
EJPostema schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 18:02:
[...]

rood staan telt alleen mee voor je lening capaciteit. Credit Card telt alleen maar als je de gespreid betalen faciliteit aan hebt staan (ook als je het niet gebruikt).

Als je alleen dat opzegt zit je al safe en kan je echt een stuk meer lenen
Bedankt. Zal het eens nakijken. Tot heden betaal ik altijd direct de cc rekening met automatische incasso direct na einde van de maand. Denk dus dat gespreid betalen uit staat, maar altijd goed om te dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 20-07 10:03
eerst even mijzelf quoten (mag dat :X :? ?) onderstaande is van 3 oktober:

<qoute>
Goedenavond. Leuk forum dit. Wel wat rustig de laatste maanden, maar daar komt hopelijk wat verandering in. Ik heb een vraag die ik jullie wil voorleggen. We hebben een leuk huis gezien. Vraagprijs 570.000 euro. Nu moet er zeker voor 60.000 euro verbouwd worden (o.a. Keuken, badkamer, stuccen) verkopende makelaar gaf ook aan dat er veel oude zooi uit moest. We hebben toen telefonisch 520.000 geboden. (Wat eigenlijk ook
Onze max is) makelaar belde terug en gaf aan dat ze voorlopig niet akkoord waren met het bod, en dat er veel animo was van ander kijkers. Wij denken echter dat het niet zo'n vaart zal lopen gezien de grote verbouwkosten die er zijn. Dan de vraag: wat is nu het beste om te doen. Paar weken wachten en dan eens bellen en het bod bevestigen? Nu,of over een paar weken ons bod per mail nogmaals uitbrengen? Iets anders?

Wij zijn benieuwd wat jullie zouden doen in dit geval. Bedankt voor alle reacties.!! :)
</qoute>

We zijn inmiddels een paar weken verder en het huis is nog niet verkocht. Op ons eerste bod zijn ze niet ingegaan, maar dat kwam waarschijnlijk omdat het huis net te koop stond. Nu willen vrienden van ons het huis bezichtigen en willen ze (uiteindelijk voor ons) een bieding doen om te bekijken hoe de verkoper er nu tegenover staat. Ze gaan 510.000 bieden om de reactie te peilen.
Stel nu dat zij WEL in onderhandeling komen en een tegenbod krijgen en stel dat ze de deal kunnen sluiten (zeg op 520.000) . Volgens mij is het dan mogelijk om een soort van ABC-tje te doen waarmee ze het huis direct 'doorgeven' aan ons. Heeft iemand hier (juridische) ervaring mee? Als dit lastig/onmogelijk is wat zouden we dan wel kunnen doen?

Weer bedankt alvast voor alle nuttige tips!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-07 15:41
En zij kunnen ook 510+k krijgen naast hun huidige hypotheek etc etc? Dan heb ik het nog niet eens over dubbele notaris, hypotheekadvies en overige kosten.

Juridisch kan het allemaal prima, maar handig is het niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Laatst online: 27-07 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

En hou er rekening mee dat veel banken helemáál niet houden van ABC-transacties.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Volgens mij gaat het hier niet om doorverkopen, maar namens een ander onderhandelen zonder dat je daar tegen de verkopers open in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wel even netjes (laten) vermelden dat zij zelf het huis mogelijk niet gaan bewonen in je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik zal wel roomser dan de paus zijn, maar erg netjes klinkt dit voor mijn gevoel niet richting de verkoper. Extra bezichtigingen (dus weer opruimen, schoonmaken en weg gaan) omdat jij ze uit de tent wilt lokken. Voor mij gaat het ook om vertrouwen, een koper die niet oprecht is zou ik in een later stadium (bijvoorbeeld wanneer de ontbindende voorwaarden verlopen) ook weinig vertrouwen terug geven. Waarom bied je niet gewoon nogmaals 520K en kijk je of ze daar nu wel open voor staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
En dsn de financiering niet rond kunnen krijgen, zodat je vrienden in de problemen komen omdat ze met het huis blijven zitten...

Je had beter gewoon nogmaals kunnen. Informeren, de verkopers krijgen nu weer interesse dus zullen daardoor minder geneigd zijn zoveel te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 26-07 20:35
Het heeft even geduurd, maar er word weer een huis aangeboden in de buurt waar ik graag zou willen wonen. Komende week kan ik komen voor een bezichtiging. Wel zijn er een paar dingen apart en die zou ik hier willen voorleggen.

De vraagprijs van de woning is bijzonder hoog in vergelijking met eerder aangeboden (zelfde type) woningen. Met "hoog" bedoel ik een prijs die tussen de 35% en 55% hoger ligt. Zelfs de WOZ waarde is nog vrij gunstig voor de verkoper, maar dan nog ligt de prijs er 27% boven. En nee, het is niet in het centrum van Amsterdam, of in wat voor centrum dan ook. Is er dan iets gedaan om de waarde te vermeerderen? Ja, zo te zien hebben ze opnieuw gevoegd. Dat ziet er van een afstand mooi uit, maar bij een detailfoto lijkt het toch wel slordig gedaan. Verder is er niets bijzonders, de keuken is een standaard geval waarbij ook nog eens de apparatuur of overgenomen kan worden, of meegenomen wordt door de verkoper (ik hoef die troep iig niet ik heb al mijn eigen apparatuur, sorry ;) ). De badkamer is zo te zien aardig standaard. En zelfs vloerbedekking zoals laminaat mag mee met de verkoper (is ook voor eventuele overname, maar hoef ik niet).

Wat erger is, is dat er op een van de foto's duidelijk een lekkage te zien is. Er is op de bovenste verdieping een klein terras en van daaruit is er water gelekt in de slaapkamer daaronder. Dat lijkt me toch wel iets om goed rekening mee te houden, want dat lek moet dicht en dan hoop ik dat herstel van dat stuk niet te duur is.

Maar is dit nu een voorbeeld van iemand die denkt de hoofdprijs te kunnen krijgen nu de woningmarkt weer aantrekt? Ik denk van wel, maar hoe zou ik hier nu realistisch over kunnen onderhandelen? De prijs moet naar mijn mening, zeker gezien die schade, minimaal 20-25% dalen. Kan dat het beste door bijvoorbeeld koopprijzen te laten zien exact dezelfde woningen, of is dat gelijk een reden om het onderhandelen te stoppen?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 09:52

Rmg

yodeluxe schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:32:
Maar is dit nu een voorbeeld van iemand die denkt de hoofdprijs te kunnen krijgen nu de woningmarkt weer aantrekt? Ik denk van wel, maar hoe zou ik hier nu realistisch over kunnen onderhandelen? De prijs moet naar mijn mening, zeker gezien die schade, minimaal 20-25% dalen. Kan dat het beste door bijvoorbeeld koopprijzen te laten zien exact dezelfde woningen, of is dat gelijk een reden om het onderhandelen te stoppen?
Tjah het kan maar het kan ook zijn dat hij geen ruimte denkt te hebben om te zakken. Of ie de onderhandeling staakt. Tjah kan maar dat weet je toch pas als je het doet.
Pagina: 1 ... 24 ... 362 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7