Dan ben je dus indirect tegen vermogensopbouw in welke zin dan ook.
Als ik een bedrijf opbouw en ipv m'n eigen vlees en bloed wordt na mijn overlijden dit bedrijf ???, ja wat eigenlijk? Staatsbezit, openbaar verkocht en de opbrengst in de staatskas, onder de werknemers verdeeld of doodleuk aan z'n lot overgelaten?
Als je je nageslacht niet vererven kunt, is iedere drijfveer in het leven wat op te bouwen verdwenen. Dat gaat niet goed werken.
Imo is niet de ongelijkheid die het kapitalisme met zich mee brengt het probleem, maar de
ongelijkheid v.w.b. de spelregels van het systeem.
Er worden politiek bepaalde individuen en groepen enorm bevoordeeld, waar anderen deze voordelen niet kunnen/mogen genieten. Deze corrupte organisatie binnen de samenleving maakt vele processen vreselijk oneerlijk. Als ik doe wat xxyyzz doet, krijg ik problemen en evt. straf, maar xxyyzz komt er moeiteloos mee weg, of mag het zelfs gelegitimeerd doen. Daar zit het grote onrecht, dat door verbeterde communicatiemiddelen en ergo grotere stabielere netwerken, de samenleving steeds meer in z'n greep krijgt. En ik verwacht nog veel verslechtering voordat er wat gaat verbeteren. Helaas...
@
Shadowhawk00 Hierboven 2 nogal ungedifferentieerde "oogkleppen op" reacties van je. "Het is nou eenmaal zo" is nooit een goed argument.
Huisjesmelken is goed voor een kleine groep huisjesmelkers(+aanhang) en slecht voor het merendeel van de stadsbevolking. Waarom is het er toch? Juist, die kleine groep bezit de (politieke) macht en beslist in eigen voordeel. (valsspelen dus!)
Als er gewoon genoeg woonruimte wordt geschapen (en dat kan), gaan alle bevoordeelden in één klap hun voordeel verliezen. Gaat dus nooit gebeuren, tenzij de benadeelden de macht overnemen.
Om het huisjesmelken aan te pakken, moet je niet de melkers zelf aanpakken, maar de wortel van hun verdienmodel afkappen. Als er genoeg woonruimte is, dan gaat niemand voor een idioot bedrag een klein rotkamertje in een opgesplitst pand huren. Hooguit voor een schijntje.
In Dld. zijn er vele gebieden zonder woningschaarste. Daar zie je geen huisjemelkers. Integendeel, de eigenaren van meerdere panden mogen blij zijn alle woningen behoorlijk verhuurd te krijgen en nog een acceptabele rendite te behalen. In andere gebieden bij ons heerst echter net als in NL woningschaarste en zie je vergelijkbare toestanden. De politiek bij ons is echter wel kritischer en er meer op bedacht wet/regelgeving ter bescherming van de huurders te besluiten. De vastgoed/bouw/financiele-lobby is in Dld. nu eenmaal kleiner (industrie heeft een grote lobby en geen baat bij werknemers die te duur wonen) en daardoor is er meer evenwicht in de besluitvorming. In NL is die volledig zoek.
Nog even over de NL-grondprijzen: vaak lees ik dat grond in de randstad (te) duur is (klopt) en dat de grond daarbuiten goed betaalbaar of zelfs goedkoop is. Dat laatste verbaast me altijd weer, want als ik de grondprijzen in de NL-grensgebieden bekijk, valt meteen op, dat de buitenlandse grondprijzen duidelijk onder de nederlandse liggen. Bijv. in omgeving Nijmegen, Venlo of Enschede betaal je altijd minstens een paar honderd € per m², terwijl net over grens de duitse prijzen vaak onder de honderd € liggen. Ik vind persoonlijk de grond in NL overal te duur, om het even waar.
[
Voor 44% gewijzigd door
Vanoverdegrens op 20-02-2018 10:36
]