Uniciteit schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:47:
[...]
Je noemt een bedrag van 'minder dan €250,000.-' maar ik denk dat je zelfs daarmee al te hoog zit. Ten eerste zit je al met de vraag: wat is een starter? En daarmee bedoel ik dus: hoe oud zijn zij en hoeveel verdienen zij? Wonen zij nog bij hun ouders of huren zij al iets?
Dat zijn al lastige vragen om te beantwoorden. Volgens Vereniging Eigen Huis is
75% van de starters tussen de 20 en 35 jaar oud, waarvan de meeste starters 26 zijn.
Verder kijkend naar iemand van 26...
Het doorsnee inkomen van
iemand van 26 ligt op
€28,800.-. Daarbij moet ook nog gezegd worden dat de top 10% hoogste inkomens (onder 26'ers) dit mediaan méér omhoog duwen, dan dat de top 10% laagste inkomens dit mediaan omlaag trekken.
Met het eerder genoemde inkomen van €28,000.- (ongeveer 2200 bruto p/m + vakantiegeld) kom je uit op een leenbedrag van rond de €132,500.-.
Stel je vindt voor dat bedrag toch een woning, dan moet je nog steeds rekening houden met ongeveer €10.000,- aan kosten die je zelf vooraf mag gaan betalen. Daar bovenop komen nog kosten om het huis in te richten (tenzij je al een huurhuis hebt, dan kunnen die meubels natuurlijk mooi mee) en om alles naar je eigen stijl te maken (een mooie vloer, een likje verf hier en daar, etc.).
Zeg het maar: wat is bovenop die 10,000.- nog een realistisch bedrag dat je moet meenemen? Dat zal wel weer per persoon verschillen en zal ook afhankelijk zijn van de staat waarin het huis zich verkeerd, maar als dat nogmaals 10K is dan zit je dus als twintiger al op €20.000,- .
Oh, en wat kost de hypotheek je per maand? Een snelle berekentool geeft aan ongeveer €490 p/m bruto - daar gaat, dankzij de hypotheekrenteaftrek, nog een eurotje of vijftig per maand vanaf.
€440 netto per maand.
Het alternatief
Dus wat is het alternatief? Huren? Voor sociale huurwoningen zijn, zoals bekend, soms flinke wachtlijsten. Iemand die op zijn 21e bedenkt dat het wel tijd wordt om uit huis te gaan, maar zich om wat voor reden dan ook nooit heeft ingeschreven, is al flink te laat. Lukt een sociale huurwoning wel, dan moet je rekening meehouden dat je huurtoeslag krijgt tot een inkomen van €22,000.- en dus zit je al vaak rond de €700 per maand.
Of de vrije sector? Dat wordt ook lastig, want dan kom je vaak ergens tussen de €900 en €1200 per maand terecht. Dat is voor iemand die bruto 2200 verdient wel op te brengen, maar dan blijft er aan het einde van de maand weinig over om te sparen voor een huis. Daarnaast geef je dan ook al veel meer aan woonruimte uit dan het Nibud aanraadt. Dan hebben we het ook nog niet gehad over de inkomenseisen die vaak gesteld worden... waardoor ook de vrije sector 9/10 keer eigenlijk geen optie is.
Conclusie
Het is een lang verhaal geworden, maar ik vind het onwenselijk dat de overheid en de markt het wél normaal vinden dat mensen een huurwoning huren voor tussen de €900-€1200 per maand... maar als diezelfde mensen kijken voor een koopwoning, we al zeggen dat €490 (bruto) per maand echt het maximale is.
En ook vind ik het niet wenselijk dat er wordt gezegd "maar er zijn wel goedkope woningen, kijk maar in Noord-Groningen!". Het is toch niet zo raar dat als iemand nu, bijvoorbeeld, woont in Limburg en daar werk heeft... ook graag in Limburg wilt blijven wonen? Of dat iemand die al sinds zijn geboorte in de randstad woont en leeft, niet zoveel trek heeft in het verhuizen 200 km naar de andere kant van het land?
Ik snap best dat populaire gebieden, zoals Amsterdam, duurder zijn. Maar ik vind niet dat je het kan maken om tegen een Amsterdammer te zeggen "nou, je hebt pech, zo is de vrije markt nou eenmaal, laat je vrienden, familie en werk maar achter en veel succes in Groningen!"
En dan zijn er nog natuurlijk nog een hoop factoren die wel/niet invloed hebben op het krijgen van een hypotheek, zoals het hebben van een vast/tijdelijk contract, studieschulden (gemiddeld €15,000.-) en een partner die evt. meetelt voor je hyptoheek.