ondanks prefab kunnen wij nog best veel keuze maken, vind ik. Iig genoeg om er een naar ons idee mooie woning van te maken. Tuurlijk betaal je daar (veel) voor, maar een aannemer is ook niet gratis en bovendien is de woning dankzij bouwbesluiten standaard al vrij goed uitgerust (zonnepanelen, vloerverwarming, isolatie). Al blijft het nieuwbouw en heeft het nooit de uitstraling van een oude woning..kmf schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:08:
[...]
Bij nieuwbouw ben je gebonden aan de keuze van de projectontwikkelaar/architect. En als je daarvan wilt afwijken, dan betaal je de hoofdprijs*2.
Ik woon nu in een nieuwbouw woning (toentertijd) terwijl ik wacht tot mijn nieuwe oude huis klaar is qua verbouwing. Paar punten wat ik spijtig vind:
ramen van plafond tot grond=geen vensterbanken.
balansventilatie met onzuinige unit
geen mogelijkheid tot extra gaten in gevels voor airco.
alle schakelaars/wcd op 1m hoogte. Overal net te weinig WCD's.
Hoewel ik best handig ben, heb ik zoveel mogelijk uit besteed. In tegenstelling tot mijn studententijd heb ik te weinig privé-tijd en/of energie om de hele verbouwing zelf te doen.
Het heeft wat moeite gekost, maar een goede aannemer gevonden die bijna alles gaat doen in huis (nadat ik een maand lang gesloopt en behang had afgestoomd)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023