Lampiz schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:39:
Er zijn bij biedingen op inschrijving volgens mij geen tactieken die je meer in de picture bij de verkopende partij kunnen spelen, buiten een bijzonder bod en weinig voorbehoud (zoals financiering of bouwtechnische keuring), toch?
Bij ons heeft het hebben van een motivatiebrief geholpen waardoor we de gunfactor hebben gekregen, terwijl we toch een financieel voorbehoud hadden (geen bouwkundig voorbehoud).
Omdat die biedingen via Move.nl zijn gegaan in ons geval hebben we een paar uur voordat de bieding sloot de verkoopmakelaar gebeld om te vragen naar de namen van de verkopers, en hebben we een mail gestuurd met een foto van ons erbij en de motivatiebrief.
Het is een prima verzorgde woning, maar ik heb het idee dat de woning de komende jaren echt niet meer de 430k+ gaat opbrengen die hiervoor geboden gaat worden. In het geval ons bod wint, de hypotheek rond is en wij willen op een later moment gaan verkopen, wat betekent dit financieel gezien? De hypotheek wordt vgm. gegund op de waarde van de woning, maar er zijn indianenverhalen over een aankomende recessie. Ik zou niet willen dat we dat we door de waardedaling sterk beperkt worden in onze opties om later naar een beter optie te verhuizen. Of is dat toch te voorzichtig?
Tja, niemand heeft een glazen bol. Bij onze woning (net buiten het centrum van Eindhoven) hebben we wel gekozen voor een woning waar we de komende jaren in kunnen zitten en niet door ruimtegebrek of locatie zouden moeten verhuizen, althans een huis met minder risico.
Dus als de grootte of locatie van de woning hierin een factor voor je is, ga je meer risico nemen als je op korte termijn (binnen een paar jaar) gaat verhuizen. Het kan dan zijn dat het niet rendabel is.
Als je op een later moment wilt verkopen dan heb je een deel van je hypotheek afgelost, en een overwaarde (of sta je onderwater als je pech hebt). Eigenlijk die twee factoren, naast eigen geld en je inkomen bepalen dan wat er voor je mogelijk is om te verhuizen.
Erg frustrerend ook dat de woning in 2016 voor 275 is aangekocht. Er is toen geen bouwtechnische keuring gedaan en zowel ik als mijn vriendin voelen die noodzaak wel sterk, al is het wel weer een voorbehoud wat een eventuele acceptatie van het bod in de weg staat. Lastig dat huizen kopen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Behoorlijk frustrerend, het huis wat wij gekocht hebben is in die periode ook zowat verdubbeld, maar welk huis niet. Om het in perspectief te plaatsen, qua maandlast valt het verschil nog mee.
In 2016 een lineaire hypotheek op dit huis:
- 20 jaar rentevast zonder NHG - NHG grens was 225k in 2016
- De rente in 2016 was tussen de 3.4% en 3.6%, zie:
https://www.ing.nl/media/...cht_2016_tcm162-96010.pdf
Maandlast lineair:
- 764,- euro aflossing (275k/30/12)
- 825,- euro rente (275k*3,6%)/12)
- Totaal is 1589 euro
In 2022 een lineaire hypotheek op dit huis:
- 20 jaar rentevast zonder NHG - Je zit boven de NHG grens nog steeds.
- De rente nu is rond de 1.71% op 20 jaar
Maandlast lineair:
- 1111,- euro aflossing (400k/30/12)
- 570,- euro rente ((400k*1.71%)/12)
- Totaal is 1681 euro
Dit verschil is ±100 euro
Hier zitten de overbiedingen (voor beide scenarios) niet bij, dat maakt het vooral pijnlijk.
Daarnaast volg je gevoel, als je het niet fijn vindt om te bieden zonder een voorbehoud, laat je dan niet gek maken ook al maakt dat je kans kleiner.