Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 233 ... 368 Laatste
Acties:

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:43:
Bod toch geaccepteerd, nu begint het. Heb een hypotheek adviseur gevonden die rond de 3250 totaal vraagt. Is dit een schappelijke prijs? Gaat allemaal snel nu en voor het eerst, best spannend. Veel vragen haha
Gefeliciteerd! Morgenochtend een rondje adviseurs bellen doen. Je kunt als het goed is op de websites van de grotere ketens een dienstverleningsdocument vinden met de kosten. Voor een starter is alles boven de €2500,- te duur.

Edit: €2000,- is te krap. Dan hou je weinig keus over.

[ Voor 5% gewijzigd door Laapo op 11-01-2022 19:06 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14
Zijn de huizenprijzen weer keihard omhoog aan het gaan?
Vond het vorige maand nog wel meevallen/stabiel. In mijn regio zie ik nu opeens 5000-5500 per m2 (tussenwoning). Dit terwijl het een maand geleden nog 4700-5000 ongeveer was. Nu is natuurlijk niet elke huis hetzelfde, maar het valt me in meer regio's op.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

kx22 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:07:
Vond het vorige maand nog wel meevallen/stabiel. In mijn regio zie ik nu opeens 5000-5500 per m2 (tussenwoning). Dit terwijl het een maand geleden nog 4700-5000 ongeveer was. Nu is natuurlijk niet elke huis hetzelfde, maar het valt me in meer regio's op.
daar lijkt het wel op. Net onze makelaar gesproken over prijsstelling huis ivm verkoop en hij gaf aan dat nov-dec rustiger was. Minder kijkers, minder biedingen, minder uitschieters in de biedingen. Maar sinds 2-3 weken ineens weer alles los. Hij had ook meerdere collega makelaars gesproken, omdat men een beetje hoopten op een afvlakking in de gekte, maar die lijkt er dus niet te zijn. Wat dan even de “rust” veroorzaakte wist hij niet, nog waarom het nu weer ineens wel los gaat.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:37
RocketKoen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:00:
[...]

Als starter is het vaak juist makkelijker. Geen oude hypotheek die je mee moet nemen of overbruggen.
Ik heb het 5 jaar geleden bij hypotheek24 gedaan voor €650. Maar ik zie dat die nu ook al €1500 vragen voor alleen afsluiten en +€750 als je ook nog advies wilt.
Makelaar zei dat ze kon doorverwijzen naar een in de buurt, onafhankelijk. Is deze volgens mij, maar als ik bij downloads kijk zie ik 3250 totaal maar dan wordt volgens mij alles geregeld? Ik vraag me af of taxatie kosten er ook in zitten dan.

https://www.dh-hypotheeka...ngsdocument-Hypotheek.pdf

Anders bel ik morgen de ABN Amro Hypotheek, moet binnenkort koopcontract tekeken. beide vast contract, heb online bereikening gedaan met minder dan wat we verdienen en heb zelf (alleen) in loop der jaren flink wat gespaard maar wil ook een buffer overhouden.
Laapo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Gefeliciteerd! Morgenochtend een rondje adviseurs bellen doen. Je kunt als het goed is op de websites van de grotere ketens een dienstverleningsdocument vinden met de kosten. Voor een starter is alles boven de €2500,- te duur.

Edit: €2000,- is te krap. Dan hou je weinig keus over.
ZIe me reactie er boven, thanks voor je snelle reactie!

Kan zijn dat ik het ook verkeerd lees met alle spanning 8)7 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door sacaji op 11-01-2022 19:36 ]

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 15:28
Dit lijkt er wel op ja. Hier in regio (Utrecht) ook.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:23:
[...]

Makelaar zei dat ze kon doorverwijzen naar een in de buurt, onafhankelijk. Is deze volgens mij, maar als ik bij downloads kijk zie ik 3250 totaal maar dan wordt volgens mij alles geregeld? Ik vraag me af of taxatie kosten er ook in zitten dan.

https://www.dh-hypotheeka...ngsdocument-Hypotheek.pdf

Anders bel ik morgen de ABN Amro Hypotheek, moet binnenkort koopcontract tekeken. beide vast contract, heb online bereikening gedaan met minder dan wat we verdienen en heb zelf (alleen) in loop der jaren flink wat gespaard maar wil ook een buffer overhouden.

[...]

ZIe me reactie er boven, thanks voor je snelle reactie!

Kan zijn dat ik het ook verkeerd lees met alle spanning 8)7 8)7
3250 is bizar duur voor simpele starterssituatie. Da's exclusief taxatiekosten en alles.
Bij Eigen Huis ben je 'maar' 2k kwijt.
https://www.eigenhuis.nl/...en-huis-hypotheekadvies#/

I have stability. The ability to stab.

• sacaji
SmurfLink schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:47:
[...]

3250 is bizar duur voor simpele starterssituatie. Da's exclusief taxatiekosten en alles.
Bij Eigen Huis ben je 'maar' 2k kwijt.
https://www.eigenhuis.nl/...en-huis-hypotheekadvies#/
Daar was ik dus al bang voor dat het al te hoog was. Ik zag dat hypotheker ook best wel veel vraagt (exclusief taxatie/notaris) kosten:

https://www.hypotheker.nl...ons-voor-hypotheekadvies/

• SmurfLink
  • Niet online
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Daar was ik dus al bang voor dat het al te hoog was. Ik zag dat hypotheker ook best wel veel vraagt (exclusief taxatie/notaris) kosten:

Welke hypotheekadviseur heeft taxatie en notariskosten inclusief? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.. die zal je gewoon los moeten betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 11-01-2022 19:56 ]

• sacaji
SmurfLink schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Welke hypotheekadviseur heeft taxatie en notariskosten inclusief? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.. die zal je gewoon los moeten betalen.
Ja dom van mij haha. Me hoofd is overal. 😂

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-11 09:23
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Lijkt erger dan het is, is meer afhankelijk hoeveel moeite ze erin moeten stoppen na kennismakingsgesprek.
Het eerste gesprek is vaak gratis en dan kan er prima een inschatting gemaakt worden wat reëel is.
Meer bekijken wat voor hypotheken er nodig zijn en waar jullie je prettig bij voelen.

Dat zal eerder tussen de goedkoopste optie van 1500 en middelste van 2500 inzitten.

Andere optie is de hypotheekshop.
Eigen bank is ook mogelijk maar vaak beter om ook daarbuiten te kijken.

Maar om te beginnen vraag bij de werkgevers meteen al de werkgeversverklaring op.
Die heb je sowieso nodig voor de hypotheek.

• sacaji
D-dark schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:32:
[...]

Lijkt erger dan het is, is meer afhankelijk hoeveel moeite ze erin moeten stoppen na kennismakingsgesprek.
Het eerste gesprek is vaak gratis en dan kan er prima een inschatting gemaakt worden wat reëel is.
Meer bekijken wat voor hypotheken er nodig zijn en waar jullie je prettig bij voelen.

Dat zal eerder tussen de goedkoopste optie van 1500 en middelste van 2500 inzitten.

Andere optie is de hypotheekshop.
Eigen bank is ook mogelijk maar vaak beter om ook daarbuiten te kijken.

Maar om te beginnen vraag bij de werkgevers meteen al de werkgeversverklaring op.
Die heb je sowieso nodig voor de hypotheek.
Yes, de verklaringen heb ik al. Morgen bij ABN oriënterende gesprek en misschien nog langs naar wat de makelaar adviseerde.

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-11 07:30
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Yes, de verklaringen heb ik al. Morgen bij ABN oriënterende gesprek en misschien nog langs naar wat de makelaar adviseerde.
Gefeliciteerd! Goed nieuws dus! Succes met het verdere traject.

Wij hadden de taxatie via NTS laten doen, alleen als ik het nog een keer zou doen zou ik het waarschijnlijk via een andere partij doen gezien dat je de taxateur niet krijgt te spreken.

• terribleweak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:59
Hallo Tweakers,
Bod gedaan, huis gekocht.
Aangezien ik de afgelopen maanden heb meegelezen vond ik het tijd ons verhaal ook even neer te zetten.
Regio Apeldoorn
In september besloten om funda in de gaten te gaan houden, we wonen goed maar indeling en grootte van de woonkamer stoorde steeds meer.
Besloten om dit zonder aankoopmakelaar te doen we hadden immers geen haast en wilde zelf de huizen uitzoeken.
Eerste huis waar we een kijkje gingen nemen was in Twello, 2 onder 1 kap, vraagprijs 475.
We waren gelijk enthousiast, alles was netjes verbouwd in 2014, we konden er zo in.
We waren alleen nog niet voorbereid, we wisten niet wat ons huis waard was, we hadden allebei een jaarcontract en nog geen gesprek gehad met een hypotheek adviseur.
In dezelfde week nog 2 makelaars bij ons over de vloer en een gesprek met een hypotheek adviseur gehad.
Een van de makelaars bood aan om als aankoopmakelaar een bod te doen en de verdere afhandeling voor 500 euro no cure no pay, dit aanbod hebben we aangenomen en uiteindelijk een bod gedaan van 520.
Helaas was dit te laag, hoogste bod kwam uit op 550.
In de periode van oktober tot begin december op 3 huizen in apeldoorn een bod gedaan van gemiddel 15% boven de vraagprijs zonder succes, 2 daarvan zonder de aankoopmakelaar en de laatste met de aankoopmakelaar.
2 weken later kwam de aankoopmakelaar zelf met een huis via een makelaars app groep die voor Funda uit verkocht mocht worden. Er zouden 2 kijkers komen. Vraagprijs 450. Enige wat we hadden was 1 foto van de voorkant en de vraagprijs. 2 dagen later bezichtiging. Vraagprijs geboden zonder voorbehoud en dezelfde avond een akkoord voor 455.
Uiteindelijk aankoopmakelaar 500 euro hoeven te betalen. Volgens mij een goede deal!
Uiteraard mag hij ook ons huis verkopen dit zal ik echter in het andere topic vermelden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rentes kruipen ook weer iets omhoog, mensen horen/zien dat en verwachten misschien geen dalende prijzen bij hogere rentes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-01-2022 22:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Sport_Life schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Rentes kruipen ook weer iets omhoog, mensen horen/zien dat en verwachten misschien geen dalende prijzen bij hogere rentes.

***members only***
Die renteberichten zijn niet vrij inzichtelijk, maar ik zag ze voorbij komen op het scherm bij mijn tussenpersoon. Iets van 3-4 verstrekkers binnen een paar dagen omhoog. Maar... de vraag is uiteraard hoeveel omhoog.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-11 13:08
sacaji schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:43:
Bod toch geaccepteerd, nu begint het. Heb een hypotheek adviseur gevonden die rond de 3250 totaal vraagt. Is dit een schappelijke prijs? Gaat allemaal snel nu en voor het eerst, best spannend. Veel vragen haha
Ik heb voor iets van €1500 gebruik kunnen maken van het advies en regelwerk bij ikbenfrits.nl

Zelf vond ik ze heel erg prettig en de prijs was naar mijn smaak ook goed!
Het is natuurlijk ook verstandig om zelf even rond te neuzen en een vergelijk te maken.
Het eerste gesprek is doorgaans gratis en kan je een beetje een gevoel geven of je je er prettig bij voelt :)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Motrax schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 05:36:
[...]
Die renteberichten zijn niet vrij inzichtelijk, maar ik zag ze voorbij komen op het scherm bij mijn tussenpersoon. Iets van 3-4 verstrekkers binnen een paar dagen omhoog. Maar... de vraag is uiteraard hoeveel omhoog.
Op rentenieuws.nl kan je ze wel vrij inzien.

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 20:42
Hi allen, ik ben momenteel bezig om een aankoopmakelaar in te schakelen. Ik heb er al een aantal voor-geselecteerd op de informatie die op hun website staat en gemaild / gebeld om te vragen naar voorwaarden zoals prijzenstructuur, wel of geen vooruitbetaling, inhoud van totale pakket. Maar het voelt redelijk in het duister tasten omdat je er nu echt bovenop moet zitten en ik niet zo veel zin heb om 500 euro te betalen zodat iemand mij 10 huizen kan aanbieden die niet op mijn wensen aansluiten...

Hebben jullie nog tips om het kaf van het koren te scheiden qua goede/slechte toko's?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:46

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk dat het veelal van je wensenlijst afhangt?
Wil je dat ie voor je selecteert?
Wil je dat hij/zij met je meegaat naar elke bezichtiging?
Dat soort vragen zijn van belang.

Wij hadden een aankoopmakelaar omdat ik zelf niet zo'n zin had om zelf de biedingen te doen en in de communicatie met de verkoopmakelaars.
Verder hoopte ik dat de persoonlijke band tussen lokale makelaars nog wat uit zou maken (zeg maar 'handjeklap' en voorkennis)

• Struikrover
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:41:
Ik denk dat het veelal van je wensenlijst afhangt?
Wil je dat ie voor je selecteert?
Wil je dat hij/zij met je meegaat naar elke bezichtiging?
Dat soort vragen zijn van belang.

Wij hadden een aankoopmakelaar omdat ik zelf niet zo'n zin had om zelf de biedingen te doen en in de communicatie met de verkoopmakelaars.
Verder hoopte ik dat de persoonlijke band tussen lokale makelaars nog wat uit zou maken (zeg maar 'handjeklap' en voorkennis)
Goed punt. Ik wil vooral profiteren van het netwerk van de makelaar, aangezien ik wil verhuizen tussen twee regio's in Nederland. Dus ik zal er vooral vanuit gaan dat de makelaar zijn kring gebruikt om huizen eventueel eerder te spotten, op de hoogte te zijn van pros en cons in specifieke wijken, en idd helpen bij het proces indien het op bieden uit komt maar dat is voor mij secundair

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Eerder spotten, weet ik niet of dat gebeurt (behalve hun eigen huizen natuurlijk of omdat ze ook uitgenodigd waren door potentiele verkopers)
Kennis van wijken natuurlijk en communicatie.

Wij deden precies hetzelfde, behalve dat we de andere regio zelf al redelijk goed kenden.
Wij hebben gewoon een vast bedrag afgesproken. Net geen € 1.000.

• Struikrover
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:16:
Eerder spotten, weet ik niet of dat gebeurt (behalve hun eigen huizen natuurlijk of omdat ze ook uitgenodigd waren door potentiele verkopers)
Kennis van wijken natuurlijk en communicatie.

Wij deden precies hetzelfde, behalve dat we de andere regio zelf al redelijk goed kenden.
Wij hebben gewoon een vast bedrag afgesproken. Net geen € 1.000.
Die € 1000 was niet voor het complete pakket dan neem ik aan? Ik heb prijzen opgevraagd en die zitten eigenlijk allemaal tussen de 3700 en 5000

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Een korte vraag waar sommigen van jullie waarschijnlijk zo antwoord op kunnen geven gezien eigen ervaringen. Hoeveel van je huidige woningwaarde kan worden meegenomen bij de bepaling van je maximale hypotheek?

Toen ik mijn huidige woning kocht was de situatie heel anders en werd WOZ -/- 10% gehanteerd als waarde van de woning.

Kan het antwoord zo snel nergens vinden en mijn afspraak met adviseur is pas over een week (ja ik ben ongeduldig).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:25:
Een korte vraag waar sommigen van jullie waarschijnlijk zo antwoord op kunnen geven gezien eigen ervaringen. Hoeveel van je huidige woningwaarde kan worden meegenomen bij de bepaling van je maximale hypotheek?

Toen ik mijn huidige woning kocht was de situatie heel anders en werd WOZ -/- 10% gehanteerd als waarde van de woning.

Kan het antwoord zo snel nergens vinden en mijn afspraak met adviseur is pas over een week (ja ik ben ongeduldig).
Doorgaans 90% van de taxatiewaarde.
De rabobank gaat in sommige situaties uit van 100% van de taxatiewaarde, maar dan moeten er geen bijzonderheden zijn (waarbij in ons geval een gezamenlijk achterom al een bijzonderheid was..).

• nemesls
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:25:

"Is de woning nog niet verkocht of zijn de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken? Dan houden de meeste banken een veiligheidsmarge van 10% aan. Je krijgt dan maximaal 90% van de getaxeerde verkoopwaarde min de restschuld van de hypotheek op de oude woning."

https://www.consumentenbo...20op%20de%20oude%20woning.

[ Voor 22% gewijzigd door nemesls op 12-01-2022 10:35 ]

• VidaR-9
Sport_Life schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Doorgaans 90% van de taxatiewaarde.
De rabobank gaat in sommige situaties uit van 100% van de taxatiewaarde, maar dan moeten er geen bijzonderheden zijn (waarbij in ons geval een gezamenlijk achterom al een bijzonderheid was..).
Ah thanks. En wat ziet de bank dan als taxatiewaarde (in de zin van: een officiële taxatie kost je paar 100 euro)?

• Rmg
  • Laatst online: 08:23

Rmg

VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Ah thanks. En wat ziet de bank dan als taxatiewaarde (in de zin van: een officiële taxatie kost je paar 100 euro)?
ja eurotje of 500.

Rabobank vond 100% prima bij ons, maar ja jaren 30 woning in een stad, dus die was inderdaad zo weg.

[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 12-01-2022 10:38 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Die € 1000 was niet voor het complete pakket dan neem ik aan? Ik heb prijzen opgevraagd en die zitten eigenlijk allemaal tussen de 3700 en 5000
Wij betaalden € 1.000 voor toetsing van huizen die we interessant vonden.
(Hij vond het vaker niks of te duur dan wij)
Zijn eigen huizen wisten we al voordat ze online gingen.
Hij onderhield contact met de verkoopmakelaars. We hebben in totaal 2 x geboden, waarvan bij ons huidige huizen er een soort biedings-oorlogje ontstond.
Hij deed alle contacten (behalve een keer toen ik persoonlijk een verkoopmakelaar wilde uitschelden)
Was aanwezig bij de keuring, en de overdracht.
Wij wisten zelf al dat we het huis de moeite waard vonden en tevens de prijs ok was.

• SmurfLink
  • Niet online
Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Voor een aankoopmakelaar?? Of verwissel je het nu met een verkoopmakelaar?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Ik vind het ook nog al hoog.
Misschien is bij de offerte-aanvragen niet duidelijk genoeg gesteld dat het om een aankoop gaat.

• Struikrover
SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Vrij zeker dat ik het niet omwissel ;). Aantal prijsconstructies inmiddels opgevraagd voor aankoopmakelaars rondom midden Nederland, twee concrete voorbeelden voor volledige aankoopbegeleiding zijn ge-quote op 4295 en 5000 incl. BTW.
Natuurlijk hoe minder je laat doen hoe goedkoper het wordt, dit zijn de totale pakketten

Edit: ik vind het ook bizar duur, vandaar dat ik het onderwerp aankaart in dit topic ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Struikrover op 12-01-2022 10:50 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Vrij zeker dat ik het niet omwissel ;). Aantal prijsconstructies inmiddels opgevraagd voor aankoopmakelaars rondom midden Nederland, twee concrete voorbeelden voor volledige aankoopbegeleiding zijn ge-quote op 4295 en 5000 incl. BTW.
Natuurlijk hoe minder je laat doen hoe goedkoper het wordt, dit zijn de totale pakketten

Edit: ik vind het ook bizar duur, vandaar dat ik het onderwerp aankaart in dit topic ;)
Ik had ook een totaalpakket, de makelaar deed alles voor me.. en toch was dat.. 1950 euro als ik me niet vergis. Misschien zelfs wel 1750 omdat ik korting kreeg omdat ze ook m'n verkoopmakelaar waren. Dus ik schrik ook behoorlijk van jouw prijzen. Maar wellicht ander segment en duurdere stad dan oid.

• Struikrover
SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ik had ook een totaalpakket, de makelaar deed alles voor me.. en toch was dat.. 1950 euro als ik me niet vergis. Misschien zelfs wel 1750 omdat ik korting kreeg omdat ze ook m'n verkoopmakelaar waren. Dus ik schrik ook behoorlijk van jouw prijzen. Maar wellicht ander segment en duurdere stad dan oid.
Als ik mag vragen, welk jaar was dit? Misschien hebben ze door de huidige gekte gewoon hun prijzen x2 gedaan en betaalt men dit ook nog netjes...
Deze offertes komen wel uit een dure regio idd (Utrecht), en prijs qua huis waarop gepeild is valt wel mee, dat zit rond de gemiddelde huizenprijs

[ Voor 6% gewijzigd door Struikrover op 12-01-2022 10:56 ]

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:44
Wij betaalden kleine 5k voor volledige aankoopbegeleiding incl soort van consultancy rondom wat we precies wel/niet belangrijk vinden en daar dan een zoekopdracht bij. Hoop geld, maar uiteindelijk wel recent een woning onderhands kunnen kopen. En relatief klein bedrag op de koopsom. Uiteindelijk is het het geld wel waard geweest.
Hebben ook best wat bezichtigingen gedaan met de makelaar. Ze hadden ook een meer basis pakket om te zoeken en de biedingen te doen maar dan gaan ze max 3x mee naar bezichtigingen, daarna moet je per bezichtiging extra betalen.
Was ook wel handig om koopsommen te kunnen checken zodra een woning op "verkocht" staat op Funda.

• SmurfLink
  • Niet online
Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Als ik mag vragen, welk jaar was dit? Misschien hebben ze door de huidige gekte gewoon hun prijzen x2 gedaan en betaalt men dit ook nog netjes...
Deze offertes komen wel uit een dure regio idd (Utrecht), en prijs qua huis waarop gepeild is valt wel mee, dat zit rond de gemiddelde huizenprijs
April 2021...

• Struikrover
Hehe dat is wel recent. Dan zou ik het verschil vooral verklaren in verschil qua pakket, soort makelaar, en regio.
Maar zoals @THM0 hierboven ook zegt, op een huizenprijs is het bedrag nogal gering, en als je daarmee wel kunt instappen dan heb je het geld momenteel alweer terugverdiend voordat je met je ogen kan knipperen.
Ik lig daarom ook niet zo wakker van het bedrag, maar wil er wel iets goeds voor terugkrijgen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Een aankoopmakelaar die courtage vraagt, zou van mij sowieso de boom in kunnen.
Lekker gemotiveerd om voor jou een lage prijs te scoren.

Makelaars hebben geen zak te doen omdat er zo weinig huizen in de verkoop zijn.
Voor elk huis dat ze verkopen hebben ze ook nog eens weinig werk omdat binnen een week bijna alles rond is.
Zou absurd zijn als ze nu een prijsstijging zouden doorvoeren.

Als de makelaar ook actief moet gaan zoeken in een relatief groot zoekgebied... ok. Dan wat meer, maar anders moet het niet te gek worden.

Ons aangekochte huis was rond de 675K en in een gebied waar expats de markt afstruinen (Regio Eindhoven/Veldhoven)

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2022 11:06 ]

• THM0
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:02:
Een aankoopmakelaar die courtage vraagt, zou van mij sowieso de boom in kunnen.
Lekker gemotiveerd om voor jou een lage prijs te scoren.

Makelaars hebben geen zak te doen omdat er zo weinig huizen in de verkoop zijn.
Voor elk huis dat ze verkopen hebben ze ook nog eens weinig werk omdat binnen een week bijna alles rond is.
Zou absurd zijn als ze nu een prijsstijging zouden doorvoeren.

Als de makelaar ook actief moet gaan zoeken in een relatief groot zoekgebied... ok. Dan wat meer, maar anders moet het niet te gek worden.
Aankoopmakelaar heeft sowieso geen motivatie een lage prijs te realiseren. Gewoon closen, en de kans daaorop is het hoogst als koper zo hoog mogelijk inzet. Altijd zelf na blijven denken, zeker als een makelaar je begeleidt.
Wij hadden ook steeds advies: joh als je het wilt hebben moet je gewoon hoog inzetten. Nou dat klopte ook dus best wel vaak niet geworden met een bod wat wij toch echt al fors vonden. Meest extreme was huis wat in paar maanden twee keer op de markt was gekomen met verschil in opbrengst van 100k en nul aanpassingen in de tussentijd.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onze aankoopmakelaar zie juist "als jullie het willen bieden, moet je het vooral doen. Ik vind het teveel voor dat huis".
Hij gaf soms ook aan "Dat huis moet je niet eens gaan bekijken. Klote buurt en een flat ernaast die je op de foto niet ziet."

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05:01
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
Onze aankoopmakelaar zie juist "als jullie het willen bieden, moet je het vooral doen. Ik vind het teveel voor dat huis".
Hij gaf soms ook aan "Dat huis moet je niet eens gaan bekijken. Klote buurt en een flat ernaast die je op de foto niet ziet."
Prima vent.
Behalve als je hierdoor alles misloopt

• THM0
Ja onze makelaar zei ook voordat we gingen kijken: forse vraagprijs. En dan daarna: maar ja als je het wilt hebben moet je hoog inzetten. En dat klopte ook gewoon echt iedere keer.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben 4k betaald voor onze aankoopmakelaar (Prijsklasse 1m+) en dat was achteraf zonde van het geld .. mooie praatjes dat ze op zoek gaan naar een woning enz , in de praktijk hebben ze vrij weinig gedaan en ging een assistent mee met de bezichtiging ipv een ervaren kracht. En alles was fantastisch aan de woning, een kritische houding ontbrak volledig.
Koopovereenkomst stonden ook veel fouten (dwz gunstig voor verkoper terwijl wij de makelaar betalen ?!).

Ervaringen uit het verleden met een andere aankoopmakelaar waren wel goed , toen ging een bouwkundige mee bij oudere appartementen om de staat te beoordelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2022 11:17 ]

• laurens0619
  • Nu online
Ik vertrouw die aankoopmakelaars voor geen millimeter. Sterker nog, ik zie ze als aanstichter van de gekte op de huizenmarkt.
Als een aankoopmakelaar zegt "huis niet doen" dan is dat vaak:
- Dat hij op dat moment met de verkoopmakelaar niet in de situatie doet om een aankoop te realiseren
- Dat er binnen het kliekje is besloten dat $aankoopmakelaar deze keer de hut mag kopen voor $prijs
En als bonus: Hij creert vertrouwen bij de kopers want hij zegt ook iets af
- Hij andere kopers heeft die hij ook helpt voor aankoop van dezelfde woning

Nee, vertrouw ze voor geen meter. Aankoopmakelaars en verkoopmakelaars spelen onder 1 hoedje en de kopers en verkopers zijn puppetten voor ze. Toch zou ik wel een aankoopmakelaar in de arm nemen, anders lukt het vaak niet.

Helaas, kan er van alles van vinden maar als je een huis wilt kopen moet je je maar laten gebruiken.
Ik zou alleen echt niet anno 2022 op het advies van een aankoopmakelaar uitgaan of je het wel of niet moet doen. Je moet gewoon aanvoelen of de aankoopmakelaar bij deze aankoop het gegund kan krijgen en dan meebloeden met de priijs die je moet betalen :)

Dit is gelukkig niet overal zo, maar in veel (gewilde) regios is dit el mijn ervaring hoe het werkt helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2022 11:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

mentalozzie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Prima vent.
Behalve als je hierdoor alles misloopt
Nee, dat is niet gebeurt.
1 huis hadden we ook meer geboden als hij aangaf en kregen we alsnog niet.
Wat er geboden werd door de kopers vonden we zelf ook te veel voor dat huis. Dus niks mis mee.
Het huis dat we uiteindelijk wel gekocht hebben, hadden we goede gesprekken met onze aankoopmakelaar over.
Hij voorzag ons ook steeds van informatie die relevant was. Zoals stukken van het kadaster van soortgelijke huizen. Zo konden we een beetje inschatten hoe de markt in elkaar zat.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

laurens0619 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:14:
Ik vertrouw die aankoopmakelaars voor geen millimeter. Sterker nog, ik zie ze als aanstichter van de gekte op de huizenmarkt.
Als een aankoopmakelaar zegt "huis niet doen" dan is dat vaak:
- Dat hij op dat moment met de verkoopmakelaar niet in de situatie doet om een aankoop te realiseren
- Dat er binnen het kliekje is besloten dat $aankoopmakelaar deze keer de hut mag kopen voor $prijs
En als bonus: Hij creert vertrouwen bij de kopers want hij zegt ook iets af
- Hij andere kopers heeft die hij ook helpt voor aankoop van dezelfde woning

Nee, vertrouw ze voor geen meter. Aankoopmakelaars en verkoopmakelaars spelen onder 1 hoedje en de kopers en verkopers zijn puppetten voor ze.

Helaas, kan er van alles van vinden maar als je een huis wilt kopen moet je je maar laten gebruiken.
Ik zou alleen echt niet anno 2022 op het advies van een aankoopmakelaar uitgaan of je het wel of niet moet doen. Je moet gewoon aanvoelen of de aankoopmakelaar bij deze aankoop het gegund kan krijgen en dan meebloeden met de priijs die je moet betalen :)

Dit is gelukkig niet overal zo, maar in veel (gewilde) regios is dit el mijn ervaring hoe het werkt helaas.
Ik vind makelaars ook niet zulk oprecht volk, maar jij schetst het wel heel zwart

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

In sommige gevallen een calcasa rapport (online), dan kost het een paar tientjes. Anders een Nwwi taxatie ad ~750 euro..

https://www.rabobank.nl/p...ek/taxatierapport-calcasa

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2022 11:19 ]

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:01
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Nee, dat is niet gebeurt.
1 huis hadden we ook meer geboden als hij aangaf en kregen we alsnog niet.
Wat er geboden werd door de kopers vonden we zelf ook te veel voor dat huis. Dus niks mis mee.
Het huis dat we uiteindelijk wel gekocht hebben, hadden we goede gesprekken met onze aankoopmakelaar over.
Hij voorzag ons ook steeds van informatie die relevant was. Zoals stukken van het kadaster van soortgelijke huizen. Zo konden we een beetje inschatten hoe de markt in elkaar zat.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je een goede match hebt met de aankoopmakelaar. Sommige mensen willen heel duidelijk horen wel/niet (een sterk advies), waar andere liever de relevante info ontvangen en dan zelf een beslissing maken. Lijkt erop dat jullie een goede match hebben

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onze makelaar was een enorme ouwehoer (in de gezellige zijn van het woord)

Als verkoopmakelaar zou ik hem misschien niet nemen.
Dan liever het type 'rat' die het onderste uit de kan haalt.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Ik wilde vooral gebruik maken van het netwerk van de aankoopmakelaar, plus een move-account. Eigenlijk dus vrij weinig. Prima deal gesloten dat als hij de verkoop van het huidige huis mag doen (courtage 1,4% incl. BTW) dat 'ie de aankoop gratis erbij doet. Ook midden-Nederland, recent.

• Struikrover
Ik zit nog met het idee te spelen om de courage van de makelaar te laten afhangen van hoe veel minder ik moet overbieden. Werken voor het geld. Maar ben bang dat ze daar niet in mee gaan :P

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:35:
Ik zit nog met het idee te spelen om de courage van de makelaar te laten afhangen van hoe veel minder ik moet overbieden. Werken voor het geld. Maar ben bang dat ze daar niet in mee gaan :P
Zo'n makelaar heb ik gehad, maar dat was in een andere regio.

https://uwkoopmakelaar.nl/

Die was bouwkundig ook zeer goed op de hoogte.

En bij ons huidige huis ook tegen onze aankoopmakelaar gezegd dat hij van alles wat hij onder een bepaald bedrag zou uitkomen, hij 10% zou krijgen.
Helaas voor hem en voor mij niet gelukt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 12-01-2022 11:51 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:35:
Als je in deze markt een woning wilt kopen zal dat niet zo'n beste tactiek zijn.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sport_Life schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Als je in deze markt een woning wilt kopen zal dat niet zo'n beste tactiek zijn.
Bij wat incourantere huizen werkt dit wel.
Bij ons ging het daar om.
Aftasten waar de pijngrens zit bij de verkopers bij een huis waarvoor kopers niet in de rij staan.
Bij een huis echter waar iedereen opduikt, inderdaad kansloos.

• sacaji
Kort vraagje, de taxatie die de bank voor je doet, moet dat hoger uitkomen dan wat je leent? Of moet het een bepaald bedrag hoger zijn? Hypotheek adviseur heeft wat raars ik de mail gezet en krijg nu niet te pakken.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:56

de Peer

under peer review

sacaji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:57:
Kort vraagje, de taxatie die de bank voor je doet, moet dat hoger uitkomen dan wat je leent? Of moet het een bepaald bedrag hoger zijn? Hypotheek adviseur heeft wat raars ik de mail gezet en krijg nu niet te pakken.
jij laat de taxatie voor de bank doen, niet andersom.
De uitkomst kan gevolgen hebben ja. Als hij te laag uitkomt kun je minder lenen (hypotheek) en moet je de rest met spaargeld betalen.

Meestal taxeert de taxateur precies op de prijs die jij betaalt voor de woning, zodat jij er geen problemen mee krijgt. Maar dit is geen regel. Soms kan het dus spannend zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 12:59 ]

• Rmg

Rmg

sacaji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:57:
Doet de bank een taxatie voor je?

Je mag maximaal 100% van je woningwaarde lenen, dus je taxatie moet hoger zijn dan de lening die je wil.

• sacaji
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:58:
[...]

jij laat de taxatie voor de bank doen, niet andersom.
De uitkomst kan gevolgen hebben ja. Als hij te laag uitkomt kun je minder lenen (hypotheek) en moet je de rest met spaargeld betalen.

Meestal taxeert de taxateur precies op de prijs die jij betaalt voor de woning, zodat jij er geen problemen mee krijgt. Maar dit is geen regel. Soms kan het dus spannend zijn.
De makelaar zei dat het wel dichtbij de vraagprijs is, maar niet onze bod (geen probleem, had eigen geld al berekend).

Alleen de bank zegt weet niet of het voor 370/380 wordt getaxeerd (was tijdens orienterende gesprek). Maar als ik dus een lening heb van bijvoorbeeld 370, en hij wordt voor 380 getaxeerd dan zou ik de lening van 370 gewoon moeten kijken als alles in orde is?

Is het anders slim idee om bij de koopovereenkomst onder voorbehoud van taxatie te doen?

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:34
Struikrover schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:53:
[...]

Dit valt best nog wel mee. Wij keken net buiten Utrecht (aan de oostkant), daar ben je tussen 8 en 10k kwijt voor aankoopbegeleiding (10k was een jaar geleden, 8k was drie jaar geleden bij andere makelaar, of 5k en een forse niet te missen bonus). Gelukkig was mijn aankoopmakelaar ook de verkoopmakelaar en hebben we de 10k kunne gebruiken voor de aankoop van het huis :+ Hij krijgt wel een fles champagne voor de manier waarop alles is geregeld.

• de Peer

de Peer

under peer review

sacaji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:01:
[...]

De makelaar zei dat het wel dichtbij de vraagprijs is, maar niet onze bod (geen probleem, had eigen geld al berekend).

Alleen de bank zegt weet niet of het voor 370/380 wordt getaxeerd (was tijdens orienterende gesprek). Maar als ik dus een lening heb van bijvoorbeeld 370, en hij wordt voor 380 getaxeerd dan zou ik de lening van 370 gewoon moeten kijken als alles in orde is?

Is het anders slim idee om bij de koopovereenkomst onder voorbehoud van taxatie te doen?
Jij bent neem ik aan de opdrachtgever, je betaalt er grof voor nota bene. Dan mogen ze jou de uitkomst met het hele verslag ook wel even opsturen.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Je doet toch al onder voorbehoud van financieering neem ik aan? dat zou dan ook dit moeten dekken als je hierdoor het huis niet meer zou kunnen financieren. Of je moet het heel vervelend vinden om je spaargeld er in te steken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 13:06 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mvd1981 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Dit valt best nog wel mee. Wij keken net buiten Utrecht (aan de oostkant), daar ben je tussen 8 en 10k kwijt voor aankoopbegeleiding (10k was een jaar geleden, 8k was drie jaar geleden bij andere makelaar, of 5k en een forse niet te missen bonus).
Tering, wat een geld.
Vraag me af of je dat terugverdiend met de geboden service.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-11 23:04
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Jij bent neem ik aan de opdrachtgever, je betaalt er grof voor nota bene. Dan mogen ze jou de uitkomst met het hele verslag ook wel even opsturen.
De verkopend makelaar doet een taxatie in opdracht van de verkoper. Die krijgt de koper niet te zien.
En de aankoop en verkoop makelaar mogen de taxatie voor de hypotheek niet uitvoeren. En de 3e makelaar die dat komt doen, kan altijd een iets hoger of lager bedrag noemen.

Als je echt 100% van de aankoopsom moet lenen is een voorbehoud financiering verstandig. Want een taxatie die 10k lager uitvalt betekent dan geen hypotheek.
Als je zelf spaargeld hebt die zo'n verschil op kan vangen (en je weet zeker dat je de hypotheek kan krijgen) is het minder risicovol.

TheS4ndm4n#1919

• Flix20
  • Nu online
[...]

Als het huis op 380 getaxeerd wordt en je hebt een hypotheek van 370 nodig is het geen probleem.
Andersom zou het betekenen dat je 10k aan eigen middelen mee moet nemen.

Je kan het niet meer, zonder toestemming van verkoper, in de koopovereenkomst meenemen. Dat had je bij je bod moeten doen. Daar heb je tenslotte een overeenkomst bereikt.
Als je onder voorbehoud van financiering geboden hebt, dan zal de eventuele taxatie tegenvaller daaronder vallen.

PSN: Flix20-NL

• de Peer

de Peer

under peer review

RocketKoen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:12:
[...]

De verkopend makelaar doet een taxatie in opdracht van de verkoper.
Dat kan, die constructie heb ik nog niet eerder gehoord.
Ik heb bij mijn 3 huisaankopen altijd zelf een taxateur gebeld en die rapporteert dus aan mij.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 13:14 ]

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-11 23:04
de Peer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Dat kan.
Ik heb bij mijn 3 huisaankopen altijd zelf een taxateur gebeld en die rapporteert dus aan mij.
Klopt. Maar dat was niet de verkopend makelaar of jouw aankoopmakelaar.
Voor je eigen hypotheekaanvraag krijg je zelf het rapport. En dat stuur je dan door aan de bank.
Het vervelende is dat een taxateur alle taxaties in een referentie database zet. Je kan bij een te lage taxatie dus niet snel iemand anders inhuren.
die constructie heb ik nog niet eerder gehoord.
Vaak niks officieels. Maar in feite taxeert een makelaar jouw huis om tot een vraagprijs te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door RocketKoen op 12-01-2022 13:17 ]

TheS4ndm4n#1919

• de Peer

de Peer

under peer review

RocketKoen schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Klopt. Maar dat was niet de verkopend makelaar of jouw aankoopmakelaar.
Voor je eigen hypotheekaanvraag krijg je zelf het rapport. En dat stuur je dan door aan de bank.
Het vervelende is dat een taxateur alle taxaties in een referentie database zet. Je kan bij een te lage taxatie dus niet snel iemand anders inhuren.
het gaat hier toch ook om een hypotheekaanvraag neem ik aan?
want vraagsteller koppelt het direct aan zijn leencapaciteit.

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 13:22 ]

• sacaji
Flix20 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Als het huis op 380 getaxeerd wordt en je hebt een hypotheek van 370 nodig is het geen probleem.
Andersom zou het betekenen dat je 10k aan eigen middelen mee moet nemen.

Je kan het niet meer, zonder toestemming van verkoper, in de koopovereenkomst meenemen. Dat had je bij je bod moeten doen. Daar heb je tenslotte een overeenkomst bereikt.
Als je onder voorbehoud van financiering geboden hebt, dan zal de eventuele taxatie tegenvaller daaronder vallen.
Zelf nog niet getekend de overeenkomst, dus dan is het take it or leave it. Wil mezelf wel indekken. Enige kans is dat ze afhaken maar so be it.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:06
sacaji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:18:
[...]

Zelf nog niet getekend de overeenkomst, dus dan is het take it or leave it. Wil mezelf wel indekken. Enige kans is dat ze afhaken maar so be it.
Wie heeft de opdracht tot taxatie gegeven? Wat @de Peer ook zegt heb ik tot dusverre ook alle keren zelf de taxateur gebeld en het rapport ook zelf ontvangen en doorgezet naar de bemiddelaar/financier.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Onze aankoopmakelaar was zo'n 3k begin 2021, regio Amsterdam. Voor dat geld ging hij mee naar alle bezichtigingen (geen limiet), deed hij de onderhandelingen en regelde hij daarna notaris, taxatie, keuring etc. Interessante huizen moesten we wel zelf zoeken.

Hij is het meer dan waard geweest. Hij had goede inzichten bij de bezichtigingen en heeft het huis waar we nu wonen zelfs onder de vraagprijs weten aan te kopen. Zonder zijn hulp zouden we in deze regio het niet in ons hoofd hebben gehaald om onder de vraagprijs te bieden.

• Kju
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

Mvd1981 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Dit valt best nog wel mee. Wij keken net buiten Utrecht (aan de oostkant), daar ben je tussen 8 en 10k kwijt voor aankoopbegeleiding (10k was een jaar geleden, 8k was drie jaar geleden bij andere makelaar, of 5k en een forse niet te missen bonus). Gelukkig was mijn aankoopmakelaar ook de verkoopmakelaar en hebben we de 10k kunne gebruiken voor de aankoop van het huis :+ Hij krijgt wel een fles champagne voor de manier waarop alles is geregeld.
8K tot 10K voor aankoopbegeleiding? Zocht je iets heel ongebruikelijks ofzo?

PSN: Kjujay

• Kurma
[...]

Dat is op z'n zachtst gezegd niet netjes, en als ik verkoper was zou dat voor mij absoluut een reden zijn om de boel af te blazen.

Verder: als je dit soort zaken niet begrijpt of over het hoofd ziet, raad ik je van harte af om zonder begeleiding een huis te kopen.

• Atomius
  • Laatst online: 08:17
All right, wat vinden jullie hiervan? Ik ben benieuwd naar meningen.

Een mooi huis gevonden. Kwaliteit onderhoud: zeer goed. Moderne smaak. Vraagprijs 499. Type huis waar veel mensen voor zouden willen gaan. We waren/zijn helemaal enthousiast, ook tijdens de bezichtiging.

Afgelopen maandag 12:00u was de deadline voor de inschrijving. Wij hebben een bod gedaan ver boven de vraagprijs. Die hebben we om 11:59 ingeleverd.

Vervolgens krijgen we maandag rond 17:00u te horen van de verkoopmakelaar dat het een mooi bod is en dat we vele biedingen hebben overstegen. Het gaat tussen ons en nog een koper (zegt hij). De biedingen liggen dicht bij elkaar (zegt hij), dus ze willen ons de gelegenheid geven om nog een 2e bieding uit te brengen (hij formuleert dit alsof hij ons hiermee een dienst bewijst). Nieuwe deadline dinsdag 12:00u.

Wij willen niet meegaan. Wij vinden ons bod al extreem hoog. Geven door dat we niet verhogen om 11:59u op dinsdag.

Vervolgens zegt de verkoopmakelaar ons dinsdag in de middag: jullie hadden eerst het hoogste bod, maar de andere partij heeft het bod zodanig verhoogd, dat jullie geen eerste meer zijn. Jullie horen nog.

Net gehoord dat we het niet zijn geworden. De andere partij had hun bod inderdaad nog flink verhoogd.

Ik vind dit allemaal best wel een vervelende gang van zaken, om mij nog zeer zacht en politiek correct uit te drukken. Wat vinden jullie hiervan? Meer soortgelijke ervaringen?

• Rmg

Rmg

Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:38:

Een mooi huis gevonden. Kwaliteit onderhoud: zeer goed. Moderne smaak. Vraagprijs 499. Type huis waar veel mensen voor zouden willen gaan. We waren/zijn helemaal enthousiast, ook tijdens de bezichtiging.

Afgelopen maandag 12:00u was de deadline voor de inschrijving. Wij hebben een bod gedaan ver boven de vraagprijs. Die hebben we om 11:59 ingeleverd.

Vervolgens krijgen we maandag rond 17:00u te horen van de verkoopmakelaar dat het een mooi bod is en dat we vele biedingen hebben overstegen. Het gaat tussen ons en nog een koper (zegt hij). De biedingen liggen dicht bij elkaar (zegt hij), dus ze willen ons de gelegenheid geven om nog een 2e bieding uit te brengen (hij formuleert dit alsof hij ons hiermee een dienst bewijst). Nieuwe deadline dinsdag 12:00u.

Wij willen niet meegaan. Wij vinden ons bod al extreem hoog. Geven door dat we niet verhogen om 11:59u op dinsdag.

Vervolgens zegt de verkoopmakelaar ons dinsdag in de middag: jullie hadden eerst het hoogste bod, maar de andere partij heeft het bod zodanig verhoogd, dat jullie geen eerste meer zijn. Jullie horen nog.

Net gehoord dat we het niet zijn geworden. De andere partij had hun bod inderdaad nog flink verhoogd.

Ik vind dit allemaal best wel een vervelende gang van zaken, om mij nog zeer zacht en politiek correct uit te drukken. Wat vinden jullie hiervan? Meer soortgelijke ervaringen?
Gegokt en verloren.

Het is hard, maar blijkbaar lagen inderdaad de biedingen dichtbij en heeft iemand anders er nog iets bovenop gedaan.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:34

Mooi gespeeld door de makelaar. Wellicht hadden jullie beide hetzelfde bod en is de ander nu veel hoger gaan zitten, veel hoger dan de tweede (jullie) partij. Easy money.

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja, maar dan vanuit de andere kant. Ik verkocht zelf mijn huis (zonder verkoopmakelaar) en de 3 biedingen lagen best dicht bij elkaar. Toen heb ik deze truc ook uitgehaald.

Puur om de prijs op te drijven, als ik eerlijk ben. Want 1 van de 3 biedingen was al de hoogste. De meeste bieders gaan er schoorvoetend in mee. Vrienden maken doe je er niet mee merkte ik.

Tsja... verkopersmarkt. balen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-01-2022 13:45 ]

• Atomius
Chapeaux voor de makelaar hoor, wat heeft hij een fantastisch werk geleverd. Maar mag een makelaar überhaupt op deze manier te werk gaan? Dit is toch super shady allemaal. Hoe ligt dit juridisch? Bestaat er geen regelgeving tegen het opfokken van kopers en het laten opbieden tegen elkaar? Mag je als makelaar zeggen "je bent nu niet meer de hoogste bieder"? Kan je geen hierover klacht indienen bij een beroepsvereniging, naar een tuchtcommissie stappen?

En wat is een "deadline" van een inschrijving nog waard als je daarna besluit om een in theorie oneindig aantal biedingsrondes te blijven doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Atomius op 12-01-2022 14:11 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:10:
Chapeaux voor de makelaar hoor, wat heeft hij een fantastisch werk geleverd. Maar mag een makelaar überhaupt op deze manier te werk gaan? Dit is toch super shady allemaal. Hoe ligt dit juridisch? Bestaat er geen regelgeving tegen het opfokken van kopers en het laten opbieden tegen elkaar? Mag je als makelaar zeggen "je bent nu niet meer de hoogste bieder"? Kan je geen hierover klacht indienen bij een beroepsvereniging, naar een tuchtcommissie stappen?

En wat is een "deadline" van een inschrijving nog waard als je daarna besluit om een in theorie oneindig aantal biedingsrondes te blijven doen?
Je kunt klagen bij de NVM lijkt me.
Voorheen mocht dit volgens mij niet volgens de NVM erecode. Hoe dat vandaag de dag zit weet ik niet.

als niet-NVM makelaar of als je zelf verkoopt (zoals ik) kun je doen wat je wil.

• nemesls
Waarom zegt de makelaar het niet altijd? Je kan het totaal niet controleren. Ik vind het maar raar dat dit zou mogen. De bedragen zijn al boven de vraagprijs dus daar zou geen onderhandeling meer plaats moeten vinden.

• Kurma
nemesls schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:14:
Waarom zegt de makelaar het niet altijd? Je kan het totaal niet controleren. Ik vind het maar raar dat dit zou mogen. De bedragen zijn al boven de vraagprijs dus daar zou geen onderhandeling meer plaats moeten vinden.
Want?

• THM0
"Verkoper behoudt zich het recht van gunning voor". Dat staat er meestal bij. Wat betekent: je bod is voor de verkoper geheel vrijblijvend, ook als je het beste bod ver boven de vraagprijs hebt.

• nemesls
Over het eerst? Je kan dan tegen iedereen zeggen dat ze overnieuw moeten bieden

Over het tweede, ik vind het gewoon raar, weet dat het zo is. Maar kwa gevoel is het beetje zoals dit. Ik zet mijn tafel in verkoop voor 100 euro. A: Ik bied 120 euro. Ik: Voor 140 mag je hem hebben. :9

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:40
Is het helemaal netjes om na een inschrijvingsronde nog een keer de hoogste boden te vragen of er wat bij kan? Misschien niet, maar in een verkopersmarkt hoeft de verkopende partij niet netjes te zijn. Voor jou nog tien anderen.

Onder aan de streep: iemand anders had er uit eindelijk meer voor over dan jij. De makelaar heeft het goed gespeeld om ook iedereen tot hun maximum te krijgen.

• Kurma
nemesls schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Over het tweede, ik vind het gewoon raar, weet dat het zo is. Maar kwa gevoel is het beetje zoals dit. Ik zet mijn tafel in verkoop voor 100 euro. A: Ik bied 120 euro. Ik: Voor 140 mag je hem hebben. :9
Juridisch werkt het bij een tafel iets anders dan bij een huis voor wat betreft de vraagprijs. Verder: in dit geval was er dus iemand anders die meer geld voor het huis over had dan de desbetreffende user. Is het dan eerlijk dat hij, ondanks dat 'ie meer geld bood, het huis niet krijgt omdat, nou ja, waarom eigenlijk?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:49:
Juridisch werkt het bij een tafel iets anders dan bij een huis voor wat betreft de vraagprijs.
Hoezo dan?

Het grote verschil is dat je bij onroerend goed als consument een getekende koopovereenkomst moet hebben en je ook nog bedenktijd hebt om er als koper vanaf te zien. Dat is niet wettelijk geregeld bij de koop van een tafel.

Maar qua onderhandelen zijn er voor zover ik weet helemaal geen juridische regels voor zowel de verkoop van een huis als voor een tafel.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:32
[...]

Juridisch werkt het bij een tafel iets anders dan bij een huis voor wat betreft de vraagprijs. Verder: in dit geval was er dus iemand anders die meer geld voor het huis over had dan de desbetreffende user. Is het dan eerlijk dat hij, ondanks dat 'ie meer geld bood, het huis niet krijgt omdat, nou ja, waarom eigenlijk?
Hoe dan werkt dat anders? Net als een tafel heb ik als verkoper het volste recht mijn huis op Marktplaats te zetten met vraagprijs 300k en 'bieden vanaf' en gaan met die banaan. En net als met die tafel mag ik dat huis dan gunnen aan wie ik maar wil.

Ook ben ik niet verplicht aan de hoogste bieder te verkopen.

• Kurma
JeroenE schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:53:
[...]
Hoezo dan?

Het grote verschil is dat je bij onroerend goed als consument een getekende koopovereenkomst moet hebben en je ook nog bedenktijd hebt om er als koper vanaf te zien. Dat is niet wettelijk geregeld bij de koop van een tafel.

Maar qua onderhandelen zijn er voor zover ik weet helemaal geen juridische regels voor zowel de verkoop van een huis als voor een tafel.
Kalentum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:58:
[...]

Hoe dan werkt dat anders? Net als een tafel heb ik als verkoper het volste recht mijn huis op Marktplaats te zetten met vraagprijs 300k en 'bieden vanaf' en gaan met die banaan. En net als met die tafel mag ik dat huis dan gunnen aan wie ik maar wil.

Ook ben ik niet verplicht aan de hoogste bieder te verkopen.
Klopt hoor. Ik doel op de situatie waarin een winkel een aanbod doet ("tafel X te koop: EUR 1.000), waarop je aangeeft dat je de tafel wil kopen (aanvaarding). Dan is daarmee sprake van een overeenkomst. Dat werkt anders voor huizen, waarbij de vraagprijs een uitnodiging is om in onderhandeling te treden.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurma op 12-01-2022 15:04 ]

• Atomius
[...]

Hij bood pas in de 2e ronde meer geld. Nadat hij door had gekregen dat hij niet de hoogste was - want dat waren wij. De vraag is; hoeveel kansen geef je iedereen? Ga je een tweede biedingsronde in als er een paar dicht bij elkaar liggen? En daarna? Een derde? Een tiende? Oneindig? Of houd je gewoon vast aan je inschrijvingstermijn en kies je daar het beste bod uit? Wat mij betreft laten ze dit over aan een notaris, wat ze wettelijk mogen vastleggen. Niks geen trucjes meer, maar gewoon helderheid over het proces.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Je hebt sowieso een taxatie van je huidige woning nodig om überhaupt een overbrugging te kunnen krijgen voor je nieuw te kopen huis (tenzij je gaat huren). Dus gewoon die taxatie erin knallen, krijg je later weer een deel van terug van de belasting. Je kan nu wel lopen gissen naar je verkoopwaarde maar jij verwacht er misschien wel 500k voor te kunnen krijgen terwijl de woning maar 400k waard is (op basis van de taxatie). Dus ja, gewoon taxeren dan weet je in ieder geval hoe je er financieel voor gaat staan.

• Kurma
Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Hij bood pas in de 2e ronde meer geld. Nadat hij door had gekregen dat hij niet de hoogste was - want dat waren wij. De vraag is; hoeveel kansen geef je iedereen? Ga je een tweede biedingsronde in als er een paar dicht bij elkaar liggen? En daarna? Een derde? Een tiende? Oneindig?
Je beschrijft nu het systeem van een veiling. Is dat een oneerlijk systeem?
Of houd je gewoon vast aan je inschrijvingstermijn en kies je daar het beste bod uit? Wat mij betreft laten ze dit over aan een notaris, wat ze wettelijk mogen vastleggen. Niks geen trucjes meer, maar gewoon helderheid over het proces.
Dit is in principe gewoon een vrije markt. Ik snap dat het heel vervelend voor je is, maar uiteindelijk heeft iemand gewoon meer geld voor het huis over dan jij. Hoe is dat oneerlijk? Hoe is dat een trucje?

• VidaR-9
Enforcer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Je hebt sowieso een taxatie van je huidige woning nodig om überhaupt een overbrugging te kunnen krijgen voor je nieuw te kopen huis (tenzij je gaat huren). Dus gewoon die taxatie erin knallen, krijg je later weer een deel van terug van de belasting. Je kan nu wel lopen gissen naar je verkoopwaarde maar jij verwacht er misschien wel 500k voor te kunnen krijgen terwijl de woning maar 400k waard is (op basis van de taxatie). Dus ja, gewoon taxeren dan weet je in ieder geval hoe je er financieel voor gaat staan.
Uiteraard, maar het is nog niet zó concreet. En ik vermoed dat het rapport ook maar bepaalde ouderdom mag hebben.

Makelaar heeft al informele taxatiewaarde aangegeven, dus daar kan ik vooralsnog in ieder geval beetje mee rekenen.

Ik ga sowieso lang niet aan mijn max zitten. Wil iets wat ik obv salaris kan dragen. En daarnaast heb ik nog spaargeld en dus mijn overwaarde.

• Flix20
  • Nu online
nemesls schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Verschil zit 'm in prijs v/a en prijs voor.

In dit geval is de tafel te koop voor 100 (aanbod). Dan zeg jij prima daar wil ik 'm voor (acceptatie) en daarmee een overeenkomst.
Bij bieden vanaf is het bieden vanaf 100. Jij zegt ik geef er 120 voor (aanbod-start onderhandeling). Verkoper zegt nee (afwijzing) dus geen overeenkomst.

• Flix20
  • Nu online
[...]

Draai het eens om. Verkoper heeft meerdere geïnteresseerde en kiest jou op basis van je bod.
Vervolgens wil je de voorwaarde wijzingen.
Dus het is niet voor hem take it or leave it maar voor jou.

Even terzijde, weet je zeker dat je/jullie klaar zijn om een woning te kopen?
Je komt nogal hak op de tak over. Dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent of hoe de markt werkt.
Dat maak op uit je reacties, maar bijvoorbeeld ook dat je na het uitbrengen van een bod nog met een hypotheek adviseur moet gaan zitten. Niet weet hoe het taxatieproces in elkaar zit en nog wat andere zaken.

begin beetje Noucaman fibes te krijgen

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Hij bood pas in de 2e ronde meer geld. Nadat hij door had gekregen dat hij niet de hoogste was - want dat waren wij. De vraag is; hoeveel kansen geef je iedereen? Ga je een tweede biedingsronde in als er een paar dicht bij elkaar liggen? En daarna? Een derde? Een tiende? Oneindig? Of houd je gewoon vast aan je inschrijvingstermijn en kies je daar het beste bod uit? Wat mij betreft laten ze dit over aan een notaris, wat ze wettelijk mogen vastleggen. Niks geen trucjes meer, maar gewoon helderheid over het proces.
https://www.ad.nl/wonen/k...openbaar-worden~a264cbf1/
Vandaar dit voorstel om e.e.a. transparanter te maken.

• Atomius
Perfect. Morgen invoeren!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Mooi klote. Zo dat is gezegd! Soort gelijk hadden wij laatst ook, de verkopende makelaar kent ons alsook in financiële zin en zei letterlijk "jullie hebben toch heul veul overwaarde?". Maar goed, net als jullie, hebben wij niet meer geboden en zijn het ook niet geworden. Vonden wij niet erg, want het was niet het ultieme woning.. Kan goed begrijpen dat het voor jullie erg zuur is.

Zelf zit ik nog wel een beetje met 'moet je in deze huidige markt überhaupt wel kopen?'. Er is namelijk weer een potentieel kandidaat woning te koop met een vraagprijs van 625k en om - in deze tijd - een woning te bemachtigen dien je flink over te bieden. Maar in mijn ogen is de vraagprijs reëel, in de zin van ja dat is de woning waard. Om nu met 10% over te bieden, kan, maar klinkt niet leuk in de oren.. Want een bedrag van ~690k is mi weer te veel.. Maar goed wat doe je?

Afijn, eerst maar even bezichtigen..

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16
Bieden wat jij er voor over hebt, en geen rot rooie cent meer. Bied je minder, dan verklein je de kans dat je 'm hebt, bied je meer dan blijft dat waarschijnlijk aan je knagen. Soms betekend dit misschien dat je de vraagprijs of zelfs er onder bied, maar als je niet bied heb je hem sowieso niet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• sacaji
Twijfel toch om mijn bod in te trekken(nog geen koopcontract getekend). Vind rond de 440 voor een 2 kamer slaapkamer waarbij de 2e (2 bij 2) toch echt karig is met het oog op een kind binnen 3 jaar. en ook ben ik bang dat in de toekomst de woning niet voor hetzelfde bedrag kan verkopen omdat je nu al heel veel extra betaald :(

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16
@sacaji, ben jij de tweelingbroer/kloon/reïncarnatie van Noucmen?

[ Voor 25% gewijzigd door big bang op 12-01-2022 18:18 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:18:
@sacaji, ben jij de tweelingbroer/kloon/reïncarnatie van Noucmen?
Goedemorgen, nu pas wakker? :)
noucmen schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
Hoi,
Heeft iemand nog een Walterliving abonnement ? (mijn is op)
Ik ben benieuwd wat de aanschaft prijs van dit was, in 2020 "Heijplaat 16, Groningen". Bedankt
sacaji schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:20:
Heeft iemand nog een Walterliving abonnement ? (mijn is op)
Ik ben benieuwd wat de aanschaf prijs van dit was, in 2018 "Zwedenstraat 37F, Almere"

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
[...]

Balen voor jou, en mazzel voor die andere koper. Vaak genoeg mensen die op een duizendje of twee een woning missen en dan het niet eerlijk vinden dat ze er niet nog een keer het bod konden verhogen.

Maar goed, dit is dus een gebruikelijke gang van zaken. Zelf een paar verkoopmakelaars over de vloer gehad. De kunst is om 2 of meer bieders nog een keer tegen elkaar uit te spelen.
Pagina: 1 ... 233 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7