Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 368 Laatste
Acties:

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 19:41
Laapo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:41:
[...]

Balen voor jou, en mazzel voor die andere koper. Vaak genoeg mensen die op een duizendje of twee een woning missen en dan het niet eerlijk vinden dat ze er niet nog een keer het bod konden verhogen.

Maar goed, dit is dus een gebruikelijke gang van zaken. Zelf een paar verkoopmakelaars over de vloer gehad. De kunst is om 2 of meer bieders nog een keer tegen elkaar uit te spelen.
Dit hebben wij dus ook gehad, wel aan de goede kant gelukkig. Andere boden 1000 minder, was op inschrijving, en toen hun erachter kwamen probeerde ze alles om toch weer hoger te mogen bieden, tot zelfs bij de verkoopster langs te gaan hoorde ik later. Gelukkig was de makelaar vast en zeiden ze dat het al gesloten was :)

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:11:
[...]

Bieden wat jij er voor over hebt, en geen rot rooie cent meer. Bied je minder, dan verklein je de kans dat je 'm hebt, bied je meer dan blijft dat waarschijnlijk aan je knagen. Soms betekend dit misschien dat je de vraagprijs of zelfs er onder bied, maar als je niet bied heb je hem sowieso niet.
Hier ben ik mij bewust van. Het is echter niet altijd zo eenvoudig 😅
Laapo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:41:
[...]

Balen voor jou, en mazzel voor die andere koper. Vaak genoeg mensen die op een duizendje of twee een woning missen en dan het niet eerlijk vinden dat ze er niet nog een keer het bod konden verhogen.

Maar goed, dit is dus een gebruikelijke gang van zaken. Zelf een paar verkoopmakelaars over de vloer gehad. De kunst is om 2 of meer bieders nog een keer tegen elkaar uit te spelen.
Snap dit eerlijk gezegd niet. İn de huidige markt heb je al 5/10% een hoger bod, wat maakt een duizend meer of minder dan nog uit?

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
sacaji schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:15:
Twijfel toch om mijn bod in te trekken(nog geen koopcontract getekend). Vind rond de 440 voor een 2 kamer slaapkamer waarbij de 2e (2 bij 2) toch echt karig is met het oog op een kind binnen 3 jaar. en ook ben ik bang dat in de toekomst de woning niet voor hetzelfde bedrag kan verkopen omdat je nu al heel veel extra betaald :(
Dan kun je beter gewoon niet kopen. Morgen kan de markt kantelen en dan zit je er mee vast of moet je tegen een fors verlies verkopen.

Ik denk dat het verder wel normaal is dat je na een geaccepteerd bod even twijfels krijgt, maar als je nu al weet dat de woning over 3 jaar ongeschikt is dan is dit niet de woning die je moet hebben.

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-11 19:56
Atomius schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:38:
All right, wat vinden jullie hiervan? Ik ben benieuwd naar meningen.

Een mooi huis gevonden. Kwaliteit onderhoud: zeer goed. Moderne smaak. Vraagprijs 499. Type huis waar veel mensen voor zouden willen gaan. We waren/zijn helemaal enthousiast, ook tijdens de bezichtiging.

Afgelopen maandag 12:00u was de deadline voor de inschrijving. Wij hebben een bod gedaan ver boven de vraagprijs. Die hebben we om 11:59 ingeleverd.

Vervolgens krijgen we maandag rond 17:00u te horen van de verkoopmakelaar dat het een mooi bod is en dat we vele biedingen hebben overstegen. Het gaat tussen ons en nog een koper (zegt hij). De biedingen liggen dicht bij elkaar (zegt hij), dus ze willen ons de gelegenheid geven om nog een 2e bieding uit te brengen (hij formuleert dit alsof hij ons hiermee een dienst bewijst). Nieuwe deadline dinsdag 12:00u.

Wij willen niet meegaan. Wij vinden ons bod al extreem hoog. Geven door dat we niet verhogen om 11:59u op dinsdag.

Vervolgens zegt de verkoopmakelaar ons dinsdag in de middag: jullie hadden eerst het hoogste bod, maar de andere partij heeft het bod zodanig verhoogd, dat jullie geen eerste meer zijn. Jullie horen nog.

Net gehoord dat we het niet zijn geworden. De andere partij had hun bod inderdaad nog flink verhoogd.

Ik vind dit allemaal best wel een vervelende gang van zaken, om mij nog zeer zacht en politiek correct uit te drukken. Wat vinden jullie hiervan? Meer soortgelijke ervaringen?
Zuur maar zo werkt het nu eenmaal. Ik heb dit tijdens onze meermaals meegemaakt, heb wel het gevoel dat het in 2020 vaker gebeurde dan afgelopen jaar. In 2020 vaak gehad dat het zo ging, vaak gingen we ons bod dat nog een stukje verhogen, in de orde van 5-10k, helaas altijd zonder succes.

Bij een volgend huis hebben toen bedacht dat we het eerste bod dan iets zouden verlagen zodat we in de
finale ronde een grotere slag konden slaan. Je raadt het al, toen was 1 ronde blijkbaar wel genoeg en hebben we de wedstrijd verloren met achteraf gezien maar een verschil van 3k.

In de huidige markt kun je mijns inziens het beste gewoon zoveel mogelijk bieden als mogelijk en natuurlijk wat je het huis waard vindt. Teveel betalen bestaat eigenlijk niet zolang je je goed voelt bij je bod (en het natuurlijk kan betalen). Zeker als je een huis voor de langere termijn koopt maakt het verschil weinig uit aan het eind van de rit. Aan de andere kant moet je wel enig risico management doen voor het geval je moet verkopen als je huis onder water staat. Succes!

• Laapo
beyazz06 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Snap dit eerlijk gezegd niet. İn de huidige markt heb je al 5/10% een hoger bod, wat maakt een duizend meer of minder dan nog uit?
Zal soms ook wel om nog hogere bedragen gaan dan een duizendje meer. Daarnaast kan de makelaar zijn nut tonen en zijn courtage 'terug' verdienen voor de klant. Ik ben zelf helemaal afgeknapt op het wereldje van overbieden, makelaars en gedoe en heb nieuwbouw gekocht. Veel transparanter. Je hebt het gevoel dat je veel te veel betaald, maar dat doen de buren ook dus veel meer vrede mee..

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Rentes kruipen ook weer iets omhoog, mensen horen/zien dat en verwachten misschien geen dalende prijzen bij hogere rentes.

***members only***
Of gewoon anchoring door een bericht over "prijzen in x tijd y gestegen" >:)

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 21:17
Vanmiddag een gesprek gehad voor een financiële check mbt een nieuwbouwproject in t oosten van t land. Was een goed gesprek en onderhands kregen we een beetje te horen dat ‘het allemaal wel goed zat’ en nog meer mooie beloftes. Dat even terzijde. Nu begint het wat serieuzer te worden en slaat de paniek toe over of het allemaal wel een goede keus is. We waren en zijn nog steeds zeer enthousiast maar als we al die kosten zien (aankoopprijs, bouwrente, dubbele lasten enzovoort). Ondanks dat we het zeer makkelijk aan zouden kunnen (we kunnen 7 ton krijgen en het huis zal 4,5 ton moeten kosten) gaan we toch een beetje zweten van de maandlasten.

Herkenbaar voor iemand of ben ik gewoon een paniekzaaier?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dexter24 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:45:
Vanmiddag een gesprek gehad voor een financiële check mbt een nieuwbouwproject in t oosten van t land. Was een goed gesprek en onderhands kregen we een beetje te horen dat ‘het allemaal wel goed zat’ en nog meer mooie beloftes. Dat even terzijde. Nu begint het wat serieuzer te worden en slaat de paniek toe over of het allemaal wel een goede keus is. We waren en zijn nog steeds zeer enthousiast maar als we al die kosten zien (aankoopprijs, bouwrente, dubbele lasten enzovoort). Ondanks dat we het zeer makkelijk aan zouden kunnen (we kunnen 7 ton krijgen en het huis zal 4,5 ton moeten kosten) gaan we toch een beetje zweten van de maandlasten.

4,5 all-in voor nieuwbouw? Onderschat je niet alle bijkomende kosten? Is het een huis waar je in kunt groeien de komende jaren?

Even in z’n algemeenheid; de financieringslastpercentages voor hoge inkomens zijn mi behoorlijk ruim. Als je aan je maximum gaat zitten, krijg je het mogelijk behoorlijk benauwd. Afhankelijk van je persoonlijke situatie kan eea namelijk best lastig in het plaatje passen.

Vooral bij een scheve inkomensverdeling tussen beide partners speelt dit. Want het netto inkomen is een stuk minder dan bij een gelijkwaardige verdeling, terwijl de te verkrijgen financiering gelijk is. Heb je dan nog kinderen met dito lasten (dagopvang), huisdieren, etc. dan vlieg je al gauw uit de bocht als je op de max financiering gaat zitten, ondanks dat het binnen de normen zou passen.

Kortom; staar je absoluut niet blind op hoeveel je kunt lenen, maar blijf kijken naar je eigen inkomsten en uitgavenpatroon.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Tering, wat een geld.
Vraag me af of je dat terugverdiend met de geboden service.
Absoluut, we hebben in de stille verkoop kunnen kopen, taxatie lag 100k boven hetgeen we betaald hebben. Mocht het op de markt zijn gekomen waren we waarschijnlijk een paar ton hoger uitgekomen en hadden we het nooit meer kunnen kopen…

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Kju schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:30:
[...]

8K tot 10K voor aankoopbegeleiding? Zocht je iets heel ongebruikelijks ofzo?
Nee, aankoopmakelaar om er tussen te komen in de markt, er werd amper iets in de verkoop gezet en we visten de hele tijd achter het net…

• Dexter24
JanHenk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:
[...]

4,5 all-in voor nieuwbouw? Onderschat je niet alle bijkomende kosten? Is het een huis waar je in kunt groeien de komende jaren?

Even in z’n algemeenheid; de financieringslastpercentages voor hoge inkomens zijn mi behoorlijk ruim. Als je aan je maximum gaat zitten, krijg je het mogelijk behoorlijk benauwd. Afhankelijk van je persoonlijke situatie kan eea namelijk best lastig in het plaatje passen.

Vooral bij een scheve inkomensverdeling tussen beide partners speelt dit. Want het netto inkomen is een stuk minder dan bij een gelijkwaardige verdeling, terwijl de te verkrijgen financiering gelijk is. Heb je dan nog kinderen met dito lasten (dagopvang), huisdieren, etc. dan vlieg je al gauw uit de bocht als je op de max financiering gaat zitten, ondanks dat het binnen de normen zou passen.

Kortom; staar je absoluut niet blind op hoeveel je kunt lenen, maar blijf kijken naar je eigen inkomsten en uitgavenpatroon.
4,5 ton is incl (basis)keuken en (basis) badkamer waarvan ik denk dat dat niet onze smaak gaat zijn. Ik had een heel lang verhaal getypt maar jouw reactie onderstreept feilloos mijn onderbuikgevoel. Is 4.5 ton voor t huis en dan met meerwerk zeg 520.000 niet gewoon heel veel of maak ik me druk om niets? Vind het lastig om het uit te leggen.

Het gaat om een huis van 145m2. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen. Momenteel huren we en hebben zodoende 60k kunnen sparen de afgelopen tijd. We kunnen dus ietwat lijden.

• beyazz06
  • Niet online
Dexter24 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:21:
[...]

4,5 ton is incl (basis)keuken en (basis) badkamer waarvan ik denk dat dat niet onze smaak gaat zijn. Ik had een heel lang verhaal getypt maar jouw reactie onderstreept feilloos mijn onderbuikgevoel. Is 4.5 ton voor t huis en dan met meerwerk zeg 520.000 niet gewoon heel veel of maak ik me druk om niets? Vind het lastig om het uit te leggen.

Het gaat om een huis van 145m2. We zijn een gezin met 2 kleine kinderen. Momenteel huren we en hebben zodoende 60k kunnen sparen de afgelopen tijd. We kunnen dus ietwat lijden.
Puur kijkend naar het bedrag per m2 is het niet duur. Afhankelijk van de locatie, perceel grootte en mogelijk tuin ligging is wellicht nog wat te zeggen.

Voor je beeldvorming.. De kandidaat woning van hierboven is 142m2 woonoppervlak en 160m2 aan perceel met een vraagprijs van 625.000. Locatie is overigens randstad. Woning van 2016..

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik denk dat het wel mee valt. Uitbouw zou ik wel nemen , dat is relatief goedkoop extra waarde toevoegen aan de woning (ltv, maar ook bij toekomstige verkoop) en ik denk dat die extra meters ook wel prettig zijn.

Ik zou voor de totale kosten ca 550k reserveren (inc uitbouw ~30k), daar gaat 50k spaargeld vanaf, blijft 500k lening over. Dan zou ik 100-150k aflossingsvrij nemen (box 3) zodat lasten echt goed betaalbaar zijn. Als het goed is heb je nauwelijks energiekosten (of is er sprake van stadsverwarming?) en het onderhoud is de komende jaren ook vrij laag. Rente is bij gasloos erg laag, wellicht een deel lang (20j) vastzetten m.n. bij aflossingsvrij.

Klinkt als een goede aankoop (mits geen stadsverwarming!)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2022 23:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Laapo
[...]

Wat zou een vergelijkbare bestaande woning doen op die plek? En dan niet de vraagprijs maar de werkelijke verkoopprijs? Zit er een eigen warmtepomp in?

Je kunt nog wel wat schaven aan het meerwerk maar met 70k kan je wel gewoon aankruisen op de meerwerklijst wat je wilt. Uitbouw, dakkapel, 30k upgrades keuken en sanitair... Stukje vloer en wand En dan is het wel op. Heb je een nieuwe woning in de meest overspannen woningmarkt ooit.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Je hebt een gigantisch groot nieuwbouw huis voor de prijs waar in de randstad krappe rijtjeswoningen gaan. Je maandlasten zijn door de lage rente flink lager dan wat je met huren zou betalen, je hebt spaargeld zat. Wat is nou precies hetgeen waar je je druk om maakt? Probeer het eens uit te leggen, want het komt totaal niet logisch over..

I have stability. The ability to stab.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:53
Herkenbaar. Dat is gewoon de menselijke aard. Gewoon even kop in 't zand en ervoor gaan is mijn advies.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Herkenbaar.

Gewoon doen is mijn advies. Hebben wij 3 jaar geleden ook gedaan, anders waren we nog aan het zoeken :+. Misschien heb je zelfs al wat overwaarde als het huis opgeleverd gaat worden? Tevens hoef je niet te overbieden en rare fratsen uit te halen. Ook zijn er weinig aannemers met tijd op dit moment mocht je een oudere woning willen kopen/verbouwen. Ik zou het wel weten.

[ Voor 54% gewijzigd door souljah1h op 13-01-2022 08:11 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Ik had ook een totaalpakket, de makelaar deed alles voor me.. en toch was dat.. 1950 euro als ik me niet vergis. Misschien zelfs wel 1750 omdat ik korting kreeg omdat ze ook m'n verkoopmakelaar waren. Dus ik schrik ook behoorlijk van jouw prijzen. Maar wellicht ander segment en duurdere stad dan oid.
Denk dat de prijzen afgelopen decennium wel flink gestegen zijn ja. Je betaalt in deze gekte namelijk niet meer alleen voor de uren en een beetje marge maae vooral een enorme premie om “ertussen” te komen. In 2010 betaalde ik 1250 ex btw voor een totaalpakket, uitgaand van dat ik zelf een huis zocht en eerste bezichtiging deed. In die prijs zaten dan wel max drie bezichtigingen, eventuele extra a 250 per stuk. Maar goed dat was in 2010 toen aankoopmakelaars konden kiezen tussen goedkoop werken of de hele dag patiance spelen 😅

PS: Tegenwoordig is volgens mij een percentage vd aankoopprijs sowieso gebruikelijker dan een fixed fee, en met de verdubbeling van huizenprijzen is die premie dan ook meegestegen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 13-01-2022 08:04 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:03:
[...]

Denk dat de prijzen afgelopen decennium wel flink gestegen zijn ja. Je betaalt in deze gekte namelijk niet meer alleen voor de uren en een beetje marge maae vooral een enorme premie om “ertussen” te komen. In 2010 betaalde ik 1250 ex btw voor een totaalpakket, uitgaand van dat ik zelf een huis zocht en eerste bezichtiging deed. In die prijs zaten dan wel max drie bezichtigingen, eventuele extra a 250 per stuk. Maar goed dat was in 2010 toen aankoopmakelaars konden kiezen tussen goedkoop werken of de hele dag patiance spelen 😅

PS: Tegenwoordig is volgens mij een percentage vd aankoopprijs sowieso gebruikelijker dan een fixed fee, en met de verdubbeling van huizenprijzen is die premie dan ook meegestegen natuurlijk.
Ja er is echt extreem veel veranderd sinds ik vorig jaar augustus m'n huis kocht ja....

Percentage van de aankoopprijs lijkt me een flink onwenselijke perverse prikkel. Dan heeft je aankoopmakelaar baat bij een zo hoog mogelijke prijs. Terwijl hij juist z'n best moet doen voor een zo laag mogelijke...

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
[...]

Herkenbaar verhaal. Wij hebben een verwaarloosde tweekapper gekocht voor 440k, en daar moet nog 100k tegenaan (nieuwe kozijnen, keuken, badkamer). Waarde na verbouwing getaxeerd op 510k, maar we hebben wat overwaarde. Is het dan erg dat je 540k uitgeeft voor een huis wat op 510k wordt geschat? Ik vind van niet. De prijzen stijgen lekker rustig door en we hebben voor 1050 per maand een tweekapper van 160m2 die we naar eigen wens kunnen maken. De 'werkelijke' waarde doet me niets, dat is misschien interessant als we ooit gaan/moeten verkopen (en was bij de hypotheekaanvraag geen bottleneck, dat is natuurlijk wel belangrijk), maar dat zie ik met 1,6% rente tegen 20 jaar vast voorlopig niet gebeuren.

Zie hier gelijk een van de redenen waarom de huizenprijzen zo geëxplodeerd zijn. :)

[ Voor 10% gewijzigd door coazter op 13-01-2022 09:39 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:44

Rzaan

Altijd zoekende

Zo moet je inderdaad denken: Als je niet direct kopje ondergaat bij ziekte of ontslag, moet je gewoon genieten van je huis. Als de prijs die je betaald hebt en de waarde niet te ver uit elkaar liggen... boeien.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Ja - herkenbaar. Toch een unieke kans en als het een plek is waar je jezelf wel langdurig ziet wonen "gewoon doen" (zeg ik makkelijk vanachter mijn toetsenbord ;-) )

Enkele tips:
- staar je niet blind op de prijs maar kijk vooral naar de maandlasten, kan en wil je die dragen (bij mij ging het ook duizelen van de bedragen, maar toen ik mijn inkomsten en uitgaven nogmaals op een rijtje had gezet zag ik dat het makkelijk kon zonder teveel luxe qua leefstijl in te leveren).
- beknibbel niet op meerwerk (zoals uitbouw, leidingen e.d.) - op de totale maandelijkse lasten is dit niet veel maar vergroot wel je woonplezier.
- verkijk je niet op de lengte van de termijn van dubbele lasten: de verkopend makelaar schetst een mooi / ideaal plaatje, maar het project waar ik in zit heeft al een half jaar tot een jaar vertraging (wat volgens contract prima kan - 300 werkbare dagen enzo - maar anders is dan het plaatje door de makelaar geschetst - die gaf aan "we hopen eind 2021 op te leveren" wordt eind dit jaar. Voor mij niet zo'n issue, maar enkele andere toekomstig bewoners worden wel zenuwachtig m.b.t. de dubbele lasten.)

Als je nu nog op gas zit - een nieuwbouwwoning zal geen gasaansluiting krijgen (neem ik aan) - dus betaal je ook geen vastrecht meer voor die aansluiting. Op de gasrekening (vaste kosten + verbruik) van mij is dat ~50 euro in de maand die wegvalt (ok - je gaat meer energie verbruiken, maar dat wordt voor een deel weer gecompenseerd door zonnepanelen).
Aan de andere kant gaan er ook wat lasten omhoog (gemeente en waterschap - je zit nu in een huurhuis, dus ook een opstalverzekering komt er bij)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• aeroblast
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Hi all, ik lees al een tijdje mee aangezien ik en mijn vriendin ook al een tijd op zoek zijn. Nu wel een huis gevonden waar we enthousiast over zijn, maar doordat het een voormalig huurhuis is, is er weinig informatie beschikbaar (zoals de standaard lijst van zaken en de vragenlijst deel B ). De verkoper verkoopt het naar eigen zeggen voor een ‘professionele partij’ en omdat zij er zelf niet in hebben gewoond kunnen ze die informatie niet aanleveren, moet ik me hier zorgen over maken?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:30:
moet ik me hier zorgen over maken?
Ja, en nee. Je moet wat extra risico incalculeren omdat je een aantal zaken niet weet en ook in de toekomst niet; of veel moeilijker, als verborgen gebrek kunt melden. Ga dus bij jezelf na of je dat risico kunt/wilt lopen, en neem dat risico mee in het bepalen van je bod.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:37
aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:30:
Hi all, ik lees al een tijdje mee aangezien ik en mijn vriendin ook al een tijd op zoek zijn. Nu wel een huis gevonden waar we enthousiast over zijn, maar doordat het een voormalig huurhuis is, is er weinig informatie beschikbaar (zoals de standaard lijst van zaken en de vragenlijst deel B ). De verkoper verkoopt het naar eigen zeggen voor een ‘professionele partij’ en omdat zij er zelf niet in hebben gewoond kunnen ze die informatie niet aanleveren, moet ik me hier zorgen over maken?
Bij je bod onder voorbehoud bouwkundig keuring, en altijd acherhoofd houden om wat extra geld te hebben voor geval dat. Succes, zit in zelfde schuitje, huis vinden/kopen is geen pretje momenteel

• aeroblast
Thanks voor de snelle reacties, vind het idd lastig, heb het gevoel dat de woning al redelijk aan de prijs is voor wat er aan moet gebeuren, en dan zegt de makelaar uiteraard nog leuk dat er gemiddeld 6-8 procent overboden wordt. Wat cijfers can Walter living erbij gepakt maar daar kan ik ook niet veel mee omdat er een hoop spreiding in zit. Al met al, geen idee wat we moeten bieden om een reële kans te maken..

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:39:
Al met al, geen idee wat we moeten bieden om een reële kans te maken..
Daar ga je ook niet achter komen. Bied gewoon wat je er voor over hebt, en als er een gek meer voor bied dan "mocht het niet zo zijn". En misschien moet je dan gewoon ook blij zijn dat je niet die gek in kwestie bent..

It's time to play the music, it's time to light the lights

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Ik sluit me aan bij wat hierboven al gezegd is.

Een huis van 145 m² is een mooie plek voor je gezin, daar hoef je voorlopig niet uit. Spaargeld ook top, uitstekend zelfs. Bij nieuwbouw geldt 'cash is king'.

Een half miljoen klinkt wel veel, maar de bouw is duur momenteel. Je krijgt wel meteen het nieuwste van het nieuwste qua techniek en isolatie en dat is wel fijn. In mijn regio durven ze zelfs nog wel meer te vragen voor 145 m².

Aanvullende tips van mijn kant dan nog even;
- Meerwerk. Gewoon doen. Ja, ze vragen er goud geld voor. Maar, achteraf een uitbouw (bijv.) is geen pretje. Of achteraf wat leidingwerk verleggen. Daar heb je echt geen trek in, soms kost het ook gewoon meer dan de optie nemen. Gewoon aanvinken dus.
- Hypotheek. Inzetten op 100% financiering van het geheel. Aflossen kan altijd nog als het klaar is, je spaargeld zou ik zoveel als mogelijk in eerste instantie achter de hand houden. Je wilt niet je geld op voorhand al inbrengen en dan achteraf denken 'had ik nog maar wat voor..'.
- Staar je niet blind op de dubbele lasten. De kans is groot dat de planningen niet worden gehaald, maar blijf kalm. Je hebt gelukkig een mooie spaarpot, die kun je daar ook voor gebruiken. Het is op het totaal van de kosten niet echt van belang. Iets goed doen is belangrijker dan iets afraffelen om dubbele lasten te besparen. Een maandje of twee maken het verschil niet meer.

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:39:
Thanks voor de snelle reacties, vind het idd lastig, heb het gevoel dat de woning al redelijk aan de prijs is voor wat er aan moet gebeuren, en dan zegt de makelaar uiteraard nog leuk dat er gemiddeld 6-8 procent overboden wordt. Wat cijfers can Walter living erbij gepakt maar daar kan ik ook niet veel mee omdat er een hoop spreiding in zit. Al met al, geen idee wat we moeten bieden om een reële kans te maken..
Je aankoopmakelaar of de verkoopmakelaar? Als het de verkoopmakelaar is moet je dit met een korreltje zout nemen.

Zie ook bijvoorbeeld https://www.ad.nl/wonen/s...van-opjutgedrag~a314609b/

[ Voor 9% gewijzigd door Gijsje22 op 13-01-2022 12:02 ]

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
JanHenk schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:47:
- Hypotheek. Inzetten op 100% financiering van het geheel. Aflossen kan altijd nog als het klaar is, je spaargeld zou ik zoveel als mogelijk in eerste instantie achter de hand houden. Je wilt niet je geld op voorhand al inbrengen en dan achteraf denken 'had ik nog maar wat voor..'.
Dit zou ik zeker ook doen. Naar nu blijkt hebben we wat te krap gebudgetteerd voor de verbouwing en komen toch wel wat tekort. Nu hebben we een stuk van de overwaarde laten uitkeren wat gelijk weer in de verbouwing kan. Hebben we een box 3 leningdeel die eigenlijk box 1 had kunnen zijn (niet dat dit veel verschil maakt). Maar houdt je spaargeld wel zoveel mogelijk apart als laatste optie. Ik had dat geld liever over 30 jaar uitgesmeerd, dat is per maand nauwelijks merkbaar.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Gijsje22 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Je aankoopmakelaar of de verkoopmakelaar? Als het de verkoopmakelaar is moet je dit met een korreltje zout nemen.

Zie ook bijvoorbeeld https://www.ad.nl/wonen/s...van-opjutgedrag~a314609b/
Uit de vandaag gepubliceerde cijfers van het NVM blijkt dat in 80% van de verkopen nog steeds wordt overboden. Een percentage van 6-8% klinkt mij niet vreemd. In de link waar je zelf naar verwijst hebben ze het over gemiddeld 8.8%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcSyC-g24WJE1ch8IxxmB5MHTGA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ecky22F1cQ8KBz8rypbfyXZl.png?f=user_large

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 16:54

Kju

En nogmaals, zonder te weten wat de (getaxeerde) marktwaarde is zegt het allemaal niet zo veel…

PSN: Kjujay

• SmurfLink
  • Niet online
Hbeez schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Uit de vandaag gepubliceerde cijfers van het NVM blijkt dat in 80% van de verkopen nog steeds wordt overboden. Een percentage van 6-8% klinkt mij niet vreemd. In de link waar je zelf naar verwijst hebben ze het over gemiddeld 8.8%.

[Afbeelding]
Tja, dan zetten ze zelf tactisch de vraagprijs lager in de markt, omdat ze weten dat er toch wel overgeboden wordt. Dat staat leuk in dit soort grafiekjes maar zegt helemaal niks gezien het gaat om de taxatiewaarde, niet om de vraagprijs.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij zitten in een enorm dubio om te gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning. We hebben 6 jaar geleden in Utrecht nieuwbouw gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels heeft de makelaar deze vandaag getaxeerd op minimaal 625.000 euro en waarschijnlijk kunnen we 650.000+ krijgen.

De nieuwe woning kost 550.000 euro incl. uitbouw, grote achtertuin op het zuiden, meer kamers en beter in energiezuinig zijn van de woning. Daarnaast twee privé parkeerplaatsen. Nadeel is dat ik straks 4 dagen in de week 45 minuten enkele reis naar werk heb.

Weegt dit op tegen alle voordelen en is dit het moment om te kopen, moeten we nog wachten in verband met onzekerheden? Makelaar geeft aan dat alle nieuwbouwhuizen alleen maar duurder gaan worden en de rente langzaam stijgt. Hij geeft ook aan dat het nieuwe huis altijd als investering kan worden gekocht en bij oplevering weer mag worden verkocht. Ook dan maak je goede winst.

Heeft iemand hier iets op te zeggen? De reden dat we weg willen in Utrecht is dat we ons in deze buurt niet prettig en soms zelfs onveilig voelen, dat het huis altijd als eerste huis heeft gediend voor een opstap naar een volgende woning. Aan de andere kant zijn we hier nog niet 'klaar'.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
SmurfLink schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Tja, dan zetten ze zelf tactisch de vraagprijs lager in de markt, omdat ze weten dat er toch wel overgeboden wordt. Dat staat leuk in dit soort grafiekjes maar zegt helemaal niks gezien het gaat om de taxatiewaarde, niet om de vraagprijs.
Wat het zegt is dat het statement van de makelaar dat er gemiddeld 6-8% overboden wordt klopt, daar ging het over. Dat zowel koper als verkoper inmiddels rekening houden met dat er wordt overboden is bekend, maar ook de gemiddelde vraagprijs per m2 is met bijna 2% gestegen en de transactieprijs met bijna 5% in q4 t.o.v. q3.

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-10 10:27
THE_BASE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:37:
Wij zitten in een enorm dubio om te gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning. We hebben 6 jaar geleden in Utrecht nieuwbouw gekocht voor 255.000 euro. Inmiddels heeft de makelaar deze vandaag getaxeerd op minimaal 625.000 euro en waarschijnlijk kunnen we 650.000+ krijgen.

De nieuwe woning kost 550.000 euro incl. uitbouw, grote achtertuin op het zuiden, meer kamers en beter in energiezuinig zijn van de woning. Daarnaast twee privé parkeerplaatsen. Nadeel is dat ik straks 4 dagen in de week 45 minuten enkele reis naar werk heb.

Weegt dit op tegen alle voordelen en is dit het moment om te kopen, moeten we nog wachten in verband met onzekerheden? Makelaar geeft aan dat alle nieuwbouwhuizen alleen maar duurder gaan worden en de rente langzaam stijgt. Hij geeft ook aan dat het nieuwe huis altijd als investering kan worden gekocht en bij oplevering weer mag worden verkocht. Ook dan maak je goede winst.

Heeft iemand hier iets op te zeggen? De reden dat we weg willen in Utrecht is dat we ons in deze buurt niet prettig en soms zelfs onveilig voelen, dat het huis altijd als eerste huis heeft gediend voor een opstap naar een volgende woning. Aan de andere kant zijn we hier nog niet 'klaar'.
Ik ben 4 jaar geleden uit Utrecht centrum vertrokken naar het buitengebied, van een appartement naar vrijstaand maar helaas wel ver bij alles vandaan. Maar die reistijd die ik heb gekregen weegt bij lange na niet op tegen de rust en de ruimte die we hebben gekregen. Geen parkeerstress meer, geen files in de straat met de bijbehorende uitlaatgassen, gemoedelijkheid van de mensen. Ik kan het iedereen aanraden.
Onzekerheden heb je altijd, in de toekomst kijken kan niemand. Rentestand is nu heerlijk laag en je hebt een flinke overwaarde dus volgens mij ga je een prima maandlast tegemoet met je nieuwe energiezuinige woning.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• THE_BASE
  • Niet online
Diepie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Ik ben 4 jaar geleden uit Utrecht centrum vertrokken naar het buitengebied, van een appartement naar vrijstaand maar helaas wel ver bij alles vandaan. Maar die reistijd die ik heb gekregen weegt bij lange na niet op tegen de rust en de ruimte die we hebben gekregen. Geen parkeerstress meer, geen files in de straat met de bijbehorende uitlaatgassen, gemoedelijkheid van de mensen. Ik kan het iedereen aanraden.
Onzekerheden heb je altijd, in de toekomst kijken kan niemand. Rentestand is nu heerlijk laag en je hebt een flinke overwaarde dus volgens mij ga je een prima maandlast tegemoet met je nieuwe energiezuinige woning.
Thanks! Steeds meer positieve aspecten. Begrijp net van m’n partner dat de maandlasten zeker met 250 euro naar beneden gaan en dan is de energiezuinige woning nog niet meegerekend.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Maar ook blijkt dat er regelmatig maar 1 bieder is die dan fors boven de vraagprijs biedt. Als je de enige bent is het dus niet nodig om 6-8% erboven te gaan zitten (probleem is uiteraard dat je dat niet zeker weet)

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
Gijsje22 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Maar ook blijkt dat er regelmatig maar 1 bieder is die dan fors boven de vraagprijs biedt. Als je de enige bent is het dus niet nodig om 6-8% erboven te gaan zitten (probleem is uiteraard dat je dat niet zeker weet)
Waar baseer je op dat dat regelmatig gebeurt?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[Afbeelding]
Wij hebben gewoon de vraagprijs betaald :9 (zegt niet zoveel sinds vraagprijs niet aan bepaalde eisen moet voldoen).

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Ik zou het doen. In principe betaal je je mogelijke nieuwe huis met je huidige woning met die dikke overwaarde.
Financieel gezien ga je er niet op achteruit. Daarnaast, met meer ruimte en een veiliger gevoel als extra argumenten zou ik het zeker overwegen. Alleen ja die reistijd is dan wel killing.

Had jij niet een woning die vrij open is waardoor het stoken niet helemaal 'efficient' gaat ? Ook daar zou je dan op vooruit gaan.

• Laapo

Ik zit in zowat dezelfde situatie. Maar dan gekocht in Amsterdam in 2016. Ik heb nu weer nieuwbouw gekocht vlak buiten Amsterdam. Als je je echt onveilig voelt dan moet je gewoon verhuizen. Zeker als je ruimere financiële mogelijkheden hebt vanwege de overwaarde.

Het liefst verhuis je voordat er schoolgaande kinderen zijn. En dan ook meteen naar een woning waar je voorlopig niet weg gaat. In geval van schoolgaande kinderen dan is verhuizen ook maar 1x mogelijk vind ik. Dat moet dan meteen naar een woning en plek zijn waar je zonder twijfel wilt wonen.

• SmurfLink
  • Niet online

Klinkt alsof je een geweldige upgrade kan krijgen waar weinig negatiefs tegenover staat. 45min rijden is niet extreem vervelend, zelf heb ik binnen 't uur als grens bijvoorbeeld. Verder ga je er op alle vlakken op vooruit. Wat houdt je nog tegen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Of 45 minuten reistijd opweegt tegen de andere zaken, is wel erg persoonlijk.
Als ik dat elke dag zou moeten doen, zou ik mijn baan opzeggen.

Toen ik nog bij een baas werkte, vertrok altijd na de spits (zowel heen als terug) omdat ik het dan in een minuut of 12 kon doen.
20 minuten vond ik al te lang.
Mijn zwager zat elke dag in een file, 30 jaar of langer, en deed er een klein uur over.
Ik zou gek worden.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 16:56

Crazy D

I think we should take a look.

Alleen jij kunt bedenken of 45 minuten rijden het waard is. In geval van twijfel: zoek een huisje op een park of AirBNB en ga daar 2 weken zitten en rij elke dag 45 minuten naar je werk... beste test. Als het kan meteen een beetje in de buurt van waar je zou willen kopen.

Qua investering: tjah, op de lange termijn stijgen huizenprijzen altijd wel, maar de vraag is of je zolang ergens wilt blijven wonen. De kans bestaat dat over 4 jaar de huizen minder waard zijn. Maar kan ook meer zijn. Of over 8 jaar. etc. Niemand kan het voorspellen. Wel zeiden na 2008 natuurlijk veel mensen "ik wist het wel" 8)7 Zoiets kan weer gebeuren. De gok waar ik over zou twijfelen is als het nieuwbouw is, is de oplevertermijn. Leuk dat de verwachting nu is dat je boven de 6 ton uit komt, maar of dat over anderhalf jaar nog zo is.. Ook dat kan niemand voorspellen, rente begint volgens mij iets te stijgen, dat is wel een risicootje maar stijgt het hard genoeg om een serieus risico te vormen? Logischerwijs zullen prijzen blijven stijgen want er is meer vraag dan aanbod. Maar als de rente te hoog wordt kunnen mensen minder lenen, en dus kunnen simpelweg de prijzen niet hard blijven stijgen.

De makelaar is ook niet de aller objectiefste bron: als hij jouw huis mag verkopen, verdient hij lekker geld. 1 of 1,5% provisie op 6,5 ton zou ik ook wel voor zeggen "ik zou je huis nu verkopen" :P

Exact expert nodig?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Crazy D schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Alleen jij kunt bedenken of 45 minuten rijden het waard is. In geval van twijfel: zoek een huisje op een park of AirBNB en ga daar 2 weken zitten en rij elke dag 45 minuten naar je werk... beste test. Als het kan meteen een beetje in de buurt van waar je zou willen kopen.
In het TV-programma Voor Hetzelfde Geld knapte een koppel ook helemaal af op de extra reistijd, en dat was volgens mij al na een week.
Je moet dit niet onderschatten.

• SmurfLink
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:49:
[...]

In het TV-programma Voor Hetzelfde Geld knapte een koppel ook helemaal af op de extra reistijd, en dat was volgens mij al na een week.
Voor Corona kwam reed ik elke dag 45min enkele reis. Ik vond het echt geen enkel probleem. Zolang je een beetje een comfortabele auto hebt en niet in de file hoeft aan te sluiten, lekker rustig wakker worden met een muziekje. Beter dan de 2,5 uur met de trein. :+

Nu met thuiswerken is het totaal geen issue meer.

• aeroblast
Kju schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:21:
En nogmaals, zonder te weten wat de (getaxeerde) marktwaarde is zegt het allemaal niet zo veel…
Is er een manier om achter de taxatiewaarde te komen?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:57

Rmg

aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Ja een taxatie laten uitvoeren

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 15:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Rmg schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Ja een taxatie laten uitvoeren
Als je goedkoop uitwilt zijn een desktop taxatie. Maar verdiep je er wel in er zijn wat nadelen.

Usenet handleidingen

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

aeroblast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Bij Walter Living kun je recente verkoopprijzen ophalen van vergelijkbare woningen. Daarmee heb je een goede indicatie van de (achterhaalde) verkoopprijs. Met deze tool kun je dan extraheren naar het heden .
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 13-01-2022 18:27 ]

• THE_BASE
  • Niet online
dcell schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik zou het doen. In principe betaal je je mogelijke nieuwe huis met je huidige woning met die dikke overwaarde.
Financieel gezien ga je er niet op achteruit. Daarnaast, met meer ruimte en een veiliger gevoel als extra argumenten zou ik het zeker overwegen. Alleen ja die reistijd is dan wel killing.

Had jij niet een woning die vrij open is waardoor het stoken niet helemaal 'efficient' gaat ? Ook daar zou je dan op vooruit gaan.
Dat laatste: goed opgelet en zeker waar. Ook zeker een punt waar we ook op vooruit gaan. Vee pluspunten, maar ook onzekerheden: is dit huis over een dik jaar nog 6,5 ton waard?

De reistijd heb ik met opzet overdreven, in principe kun je op rustige momenten zoals nu in de avond binnen 30 minuten van A naar B. Met iets meer drukte zag ik 35 minuten en volgens Google is het op slechte dagen 45 minuten.

Jarenlang deed ik 25 minuten van werk naar huis, maar de laatste maanden deed ik bij nieuw werk er slechts 18 minuten over. Verwend dus.

Het is ook zo dat ik begin februari met nieuw werk begin, alhoewel het goed voelt kan het zomaar zijn dat ik er na een jaar al klaar mee ben en zou me dan voor mijn kop slaan als ik daar het huis voor heb laten lopen.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

THE_BASE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:59:
Dat laatste: goed opgelet en zeker waar. Ook zeker een punt waar we ook op vooruit gaan. Vee pluspunten, maar ook onzekerheden: is dit huis over een dik jaar nog 6,5 ton waard?
Nee.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• THE_BASE
  • Niet online

• THE_BASE
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Voor Corona kwam reed ik elke dag 45min enkele reis. Ik vond het echt geen enkel probleem. Zolang je een beetje een comfortabele auto hebt en niet in de file hoeft aan te sluiten, lekker rustig wakker worden met een muziekje. Beter dan de 2,5 uur met de trein. :+

Nu met thuiswerken is het totaal geen issue meer.
Het scheelt dat ik autorijden heerlijk kan vinden, als het maar doorrijdt. Heb een goede auto en grote kans dat we na de eventuele verhuizing ook gelijk voor een nieuwe auto gaan.

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-11 07:30
THE_BASE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Als je met 4 ton overwaarde zit zou ik persoonlijk niet zo inzitten over een waardedaling eerlijk gezegd.
Mogelijk heb je daardoor genoeg financiële ruimte om te verhuizen naar een andere woning ook al daalt je woning in waarde. Anderzijds als je dat risico niet wilt nemen kun je ook je huis nu verkopen en ergens gehuurd gaan zitten. Dan heb je je overwaarde verzekerd als je angst hebt dat de markt gaat draaien.
Natuurlijk moet je dan wel de kosten gaan dekken van het gehuurd zitten.
Gijsje22 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:56:
Wij hebben uiteindelijk ~10% boven vraagprijs geboden en ~8% boven taxatieprijs betaald.
We waren zeker niet de enige bieders, waarbij ik wel de gedachte had dat als we nu net de boot missen door 1% lager te bieden, we die 1% toch weer zouden gaan betalen door de stijging enkele maanden later.

Ik vind het een flinke som geld en vraag mij af of we als starter nou net niet op het hoogste punt gekocht hebben. Niemand kan in de toekomst kijken, achteraf weten we het pas.

• Dexter24
Allemaal bedankt voor jullie waardevolle feedback op mijn paniek mbt de eventuele koop van een nieuwbouwhuis en de bijbehorende kosten. Na de hele dag gewerkt te hebben met onrustige gedachten in mijn hoofd om alvast even een goed financieel overzicht te maken en wat blijkt: het is en blijft hartstikke veel geld :D.

Maar gelukkig gaan er voor ons een hoop dingen op financieel vlak veranderen (we betalen nu nog bijvoorbeeld netto 900 euro aan kinderopvang terwijl we volgend jaar twee schoolgaande kinderen hebben en mijn vrouw heeft een mooie promotie gemaakt) dus we komen eigenlijk nog heel netjes uit onder de streep. Aankomend weekend gaan we nog maar even een flinke ronde wandelen rondom de nieuwbouwlocatie om nogmaals te ervaren hoe het is om er te wonen.

Rest mij nog 1 vraag. Stel: we mochten ingeloot worden en bouwrente komt om de hoek kijken. Is het verstandig om dat direct van de spaarrekening te halen of mee te financieren?

[ Voor 3% gewijzigd door Dexter24 op 13-01-2022 23:06 ]

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Enforcer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Goedemorgen, nu pas wakker? :)
Nee, een admin/mod kan bevestigen, totale andere IP en gedrag,
IP kan wel met VPN, maaar gedrag kan niet

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• JanHenk
  • Niet online
Dexter24 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:04:
Allemaal bedankt voor jullie waardevolle feedback op mijn paniek mbt de eventuele koop van een nieuwbouwhuis en de bijbehorende kosten. Na de hele dag gewerkt te hebben met onrustige gedachten in mijn hoofd om alvast even een goed financieel overzicht te maken en wat blijkt: het is en blijft hartstikke veel geld :D.

Maar gelukkig gaan er voor ons een hoop dingen op financieel vlak veranderen (we betalen nu nog bijvoorbeeld netto 900 euro aan kinderopvang terwijl we volgend jaar twee schoolgaande kinderen hebben en mijn vrouw heeft een mooie promotie gemaakt) dus we komen eigenlijk nog heel netjes uit onder de streep. Aankomend weekend gaan we nog maar even een flinke ronde wandelen rondom de nieuwbouwlocatie om nogmaals te ervaren hoe het is om er te wonen.

Rest mij nog 1 vraag. Stel: we mochten ingeloot worden en bouwrente komt om de hoek kijken. Is het verstandig om dat direct van de spaarrekening te halen of mee te financieren?
Lol :). Klinkt wel als een goed moment om eens je lasten vast te zetten en te genieten van een eigen huis.

Bouwrente? Klein bier, niet druk om maken. Je moet het allemaal zelf betalen. Hetzij in een hypotheek als aflossing, hetzij vanuit je spaargeld.

Nogmaals, zoveel als mogelijk financieren. Wat voor label je eraan geeft maakt mij niet uit. Later kijken of je wellicht vanuit je spaargeld een aanvullende aflossing wilt doen. Maar tenzij je onder water staat (..) of graag blut bent (..), zou ik dat niet op voorhand aanraden.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 19:01
JanHenk schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:30:
[...]

Lol :). Klinkt wel als een goed moment om eens je lasten vast te zetten en te genieten van een eigen huis.

Bouwrente? Klein bier, niet druk om maken. Je moet het allemaal zelf betalen. Hetzij in een hypotheek als aflossing, hetzij vanuit je spaargeld.

Nogmaals, zoveel als mogelijk financieren. Wat voor label je eraan geeft maakt mij niet uit. Later kijken of je wellicht vanuit je spaargeld een aanvullende aflossing wilt doen. Maar tenzij je onder water staat (..) of graag blut bent (..), zou ik dat niet op voorhand aanraden.
Zoveel mogelijk financieren inderdaad. Na verkoop kan je meestal kosteloos overwaarde extra aflossen, dus die paar euro extra rente die je betaalt t/m oplevering nieuwe woning / verkoop eigen woning zou ik voor lief nemen. Hebben wij ook gedaan. Dubbele lasten hebben wij dus ook meegefinancierd zodat we tot verkoop huidige huis gewoon enkel onze huidige hypotheek blijven betalen. Bij bouwtijd van een jaar kost ons dat 200 euro extra rente op de overbruggingshypotheek (daarin hebben we het meegefinancierd), en het scheelt ons 11.000 euro van onze spaarrekening te moeten halen in dat jaar.

• SmurfLink
  • Niet online
Dexter24 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:04:

Spaargeld wil je zoveel mogelijk liquide houden voor mogelijke problemen die je even snel wilt oplossen. Dus alles wat je kan financieren, mee financieren. Blijkt het spaargeld achteraf niet nodig, los je alles zo weer af. Heb je het ingelegd en blijkt het wel nodig? Tsja, dan ben je de sjaak. Dus zoveel mogelijk achter de hand houden.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Kurma schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Je beschrijft nu het systeem van een veiling. Is dat een oneerlijk systeem?

[...]

Dit is in principe gewoon een vrije markt. Ik snap dat het heel vervelend voor je is, maar uiteindelijk heeft iemand gewoon meer geld voor het huis over dan jij. Hoe is dat oneerlijk? Hoe is dat een trucje?
De vraag is niet of het systeem van een veiling oneerlijk is of niet. De vraag is of het veranderen van systeem 1 (een inschrijving met een vastgestelde datum en tijd waarop iedereen een uiterst bod kan doen) naar systeem 2 (een veiling) juridisch/ethisch/moreel verwerpelijk is.

Juridisch kennelijk niet.
Moreel/ethisch wat mij betreft zeer zeker. Te meer omdat hij degene onder ons heeft verteld dat ze na sluiting inschrijving niet de hoogste bieder waren. Dit waren wij namelijk.

Als je dan zo graag een veiling wilt doen, doe dat dan, dan weet iedereen waar hij aan toe is. Maar lazer lekker op met je zogenaamde inschrijving :)

• THM0
Atomius schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:58:
[...]

De vraag is niet of het systeem van een veiling oneerlijk is of niet. De vraag is of het veranderen van systeem 1 (een inschrijving met een vastgestelde datum en tijd waarop iedereen een uiterst bod kan doen) naar systeem 2 (een veiling) juridisch/ethisch/moreel verwerpelijk is.

Moreel/ethisch wat mij betreft zeer zeker. Te meer omdat hij degene onder ons heeft verteld dat ze na sluiting inschrijving niet de hoogste bieder waren. Dit waren wij namelijk.

Als je dan zo graag een veiling wilt doen, doe dat dan, dan weet iedereen waar hij aan toe is. Maar lazer lekker op met je zogenaamde inschrijving :)
Ja het is echt niet chique, om het mild uit te drukken. Je zou wel kunnen kijken wat er precies gecommuniceerd is qua procedure. Meestal omschrijft dat iets van een eenmalig en uiterst bod, maar geen garantie dat er ook daadwerkelijk gegund wordt. Je hebt met het beste bod dus ook geen 'recht' op gunning (los van dat het 'beste bod' nogal subjectief is). Maar de procedure is normaliter niet nog een onderhandeling starten na de inschrijving met de kandidaten inderdaad.
Als ze echt van de gecommuniceerde procedure afgeweken hebben dan zou je een klacht kunnen indienen bij de NVM (als ze daar aangesloten zijn). Zuur voor de makelaar, maar de uitkomst verandert er niet door...

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
[...]

Moreel/ethisch wat mij betreft zeer zeker.
Tsja, dat is hoe het werkt. De verkoper heeft maar één belang, en dat is een zo hoog mogelijke prijs.
Te meer omdat hij degene onder ons heeft verteld dat ze na sluiting inschrijving niet de hoogste bieder waren. Dit waren wij namelijk.
Waar geen woord aan gelogen was.
Dit is hoe het spelletje werkt. En nogmaals, echt heel vervelend voor je, maar de "spelregel" is gewoonweg niet "diegene die op die datum op dat tijdstip het hoogste bod heeft neergelegd mag het huis kopen".

Ik vind overigens niet dat je het verkeerd hebt aangepakt hè. Je hebt je poot stijf gehouden, alleen heb je de pech dat de concurrerende partij dat niet deed.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurma op 14-01-2022 09:22 ]

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Je stelt de vraag niet misschien niet goed(?). Het huis is over een x aantal jaar niet precies 650 waard (misschien wel 7 ton). Het kan meer of minder zijn. Waarschijnlijk doelt de andere user op meer waarde maar kan het fout hebben :+

[ Voor 16% gewijzigd door souljah1h op 14-01-2022 09:39 ]

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Hoe zit het juridisch?

De koopovereenkomst is geregeld in Burgerlijk Wetboek 7. Voor een normale koop is aanbod en aanvaarding nodig. Dat kan op vele manieren, impliciet (door het pak melk met de prijs erop uit het schap te pakken), mondeling of schriftelijk. Zo komen er dagelijks ontelbaar veel koopovereenkomsten tot stand.

De koopovereenkomst van een woning echter, is specifiek geregeld (zie BW7, artikel 2);

Artikel 2
1. De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak of bestanddeel daarvan wordt, indien de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, schriftelijk aangegaan.
2. De tussen partijen opgemaakte akte of een afschrift daarvan moet aan de koper ter hand worden gesteld, desverlangd tegen afgifte aan de verkoper van een gedateerd ontvangstbewijs. Gedurende drie dagen na deze terhandstelling heeft de koper het recht de koop te ontbinden.

Kortom, er is pas een koopovereenkomst tot stand gekomen als die schriftelijk is aangegaan. Alle andere regels van de koopovereenkomst (aanbod, aanvaarding, etc.) worden hiermee juridisch buitenspel gezet.

De vraagprijs bij een woning moet dan ook altijd gelezen worden als een uitnodiging tot onderhandeling.

Dat geeft verkopers (en makelaars) ruimte om allerlei spelletjes toe te passen om uiteindelijk tot de hoogste prijs te komen. Ze hebben wel een eigen erecode, maar niet iedere makelaar houdt zich daar aan. Zelfverkopers doen dat dus sowieso niet.

Het ironische aan deze regelgeving is dat ie juist is ontworpen om kopers te beschermen. Hij wordt nu min of meer tegen de kopers gebruikt..

Als we wat tegen de spelletjes willen doen, zal dat wettelijk geregeld moeten worden. Het nieuwe kabinet is dat wel van plan, ik hou de ontwikkelingen graag in de gaten..

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39
Helaas geen NVM makelaar inderdaad. Die hebben tenminste nog in hun erecode staan dat ze mensen niet tegen elkaar uitspelen. Deze makelaar doet dat kennelijk zonder moeite.

Gisteren hadden we trouwens een nieuwe bezichtiging, dit keer was het wel een NVM makelaar. Onze ervaring met die inschrijving kwam kort ter sprake. Ze vond het hoogst ongebruikelijk en zei dat ze zelf ooit een keer een soortgelijke situatie had meegemaakt. Na sluiting inschrijving was er iemand die zijn bod had verhoogd, toen ie te horen had gekregen dat ie het niet was geworden. Ze heeft dat bod toen met frisse tegenzin aan de verkoper doorgegeven, die aangaf dat hij daar wel brood in zag. Vervolgens heeft ze gezegd dat hij dan zelf degene mag bellen aan wie het huis al was verkocht (mondeling uiteraard). Dat weigerde ze dus zelf te doen. Toen heeft ie (verkoper) er toch maar vanaf gezien. Gelukkig bestaan dat soort makelaars ook nog.

Los van alle emotie; bedankt voor de reacties. Dat helpt wel bij de verwerking. En bij inzicht in de markt en wat er juridisch mag en wat niet. Achteraf gezien hadden we ons bod trouwens niet verhoogd, dus we hadden het met de kennis van nu ook niet anders aangepakt. Ergens moet je een grens trekken voor jezelf.

Op naar de volgende I guess.

• THE_BASE
  • Niet online
souljah1h schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Je stelt de vraag niet misschien niet goed(?). Het huis is over een x aantal jaar niet precies 650 waard (misschien wel 7 ton). Het kan meer of minder zijn. Waarschijnlijk doelt de andere user op meer waarde maar kan het fout hebben :+
Wellicht ligt het aan de vraagstelling, het zal geen 6.5 ton meer waard zijn, maar het komt niet neer op 10k of 20k meer of minder. :)

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11 20:21
Atomius schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:27:
Helaas geen NVM makelaar inderdaad. Die hebben tenminste nog in hun erecode staan dat ze mensen niet tegen elkaar uitspelen. Deze makelaar doet dat kennelijk zonder moeite.

Gisteren hadden we trouwens een nieuwe bezichtiging, dit keer was het wel een NVM makelaar. Onze ervaring met die inschrijving kwam kort ter sprake. Ze vond het hoogst ongebruikelijk en zei dat ze zelf ooit een keer een soortgelijke situatie had meegemaakt. Na sluiting inschrijving was er iemand die zijn bod had verhoogd, toen ie te horen had gekregen dat ie het niet was geworden. Ze heeft dat bod toen met frisse tegenzin aan de verkoper doorgegeven, die aangaf dat hij daar wel brood in zag. Vervolgens heeft ze gezegd dat hij dan zelf degene mag bellen aan wie het huis al was verkocht (mondeling uiteraard). Dat weigerde ze dus zelf te doen. Toen heeft ie (verkoper) er toch maar vanaf gezien. Gelukkig bestaan dat soort makelaars ook nog.

Los van alle emotie; bedankt voor de reacties. Dat helpt wel bij de verwerking. En bij inzicht in de markt en wat er juridisch mag en wat niet. Achteraf gezien hadden we ons bod trouwens niet verhoogd, dus we hadden het met de kennis van nu ook niet anders aangepakt. Ergens moet je een grens trekken voor jezelf.

Op naar de volgende I guess.
Sorry hoor maar die makelaar praat zijn eigen straatje wel mooi schoon. Ik snap dat hij de verkoper moet voorzien van alle informatie die die krijgt maar op deze manier geeft hij alsnog de mogelijkheid om er meer voor te vangen. Maar goed voor wat mij betreft vallen ze allemaal in de categorie van autoverkopers :+

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:55
praliwi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:43:
[...]

Zoveel mogelijk financieren inderdaad. Na verkoop kan je meestal kosteloos overwaarde extra aflossen, dus die paar euro extra rente die je betaalt t/m oplevering nieuwe woning / verkoop eigen woning zou ik voor lief nemen. Hebben wij ook gedaan. Dubbele lasten hebben wij dus ook meegefinancierd zodat we tot verkoop huidige huis gewoon enkel onze huidige hypotheek blijven betalen. Bij bouwtijd van een jaar kost ons dat 200 euro extra rente op de overbruggingshypotheek (daarin hebben we het meegefinancierd), en het scheelt ons 11.000 euro van onze spaarrekening te moeten halen in dat jaar.
Je moet toch wel meteen bij passeren notaris de volle mep aan aflossing betalen (bij annuitair/lineair)? Bouwrente hakt er niet in, aflossing wel.

• THE_BASE
  • Niet online
HensAanDek schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:40:
[...]

Als je met 4 ton overwaarde zit zou ik persoonlijk niet zo inzitten over een waardedaling eerlijk gezegd.
Mogelijk heb je daardoor genoeg financiële ruimte om te verhuizen naar een andere woning ook al daalt je woning in waarde. Anderzijds als je dat risico niet wilt nemen kun je ook je huis nu verkopen en ergens gehuurd gaan zitten. Dan heb je je overwaarde verzekerd als je angst hebt dat de markt gaat draaien.
Natuurlijk moet je dan wel de kosten gaan dekken van het gehuurd zitten.
Je hebt helemaal gelijk, dat komt ook niet op een paar duizend euro aan. We gaan er waarschijnlijk gewoon voor er zijn echt teveel voordelen om nu niet deze kans met beide handen aan te pakken. :)

• ColeJ
THE_BASE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, dat komt ook niet op een paar duizend euro aan. We gaan er waarschijnlijk gewoon voor er zijn echt teveel voordelen om nu niet deze kans met beide handen aan te pakken. :)
Nu nog ingeloot worden met een kans van one in a million?

• praliwi
ColeJ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Je moet toch wel meteen bij passeren notaris de volle mep aan aflossing betalen (bij annuitair/lineair)? Bouwrente hakt er niet in, aflossing wel.
Nee, tijdens de bouw worden de lasten van de nieuwe hypotheek uit het bouwdepot betaald.

• THE_BASE
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:00:
[...]

Nu nog ingeloot worden met een kans van one in a million?
Het huis is voor ons in optie tot a.s. maandag. Of bedoel je dat niet?

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
praliwi schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Nee, tijdens de bouw worden de lasten van de nieuwe hypotheek uit het bouwdepot betaald.
Nee! 8)7
Ajb geen onzin verkondigen :X

Edit: Het ligt genuanceerder en aan de afspraken die je maakt - je kan de dubbele lasten meefinancieren. Lees reacties hieronder.

Zodra je bij de notaris bent geweest ga je de hypotheekkosten (gewoon zelf) betalen! Maandelijks rente+aflossing!
Daarom wijst ook iedereen op de dubbele lasten die je voor langere tijd hebt...

Wel krijg je over het bedrag wat nog in het bouwdepot staat rente vergoed, maar dat "vergoed" natuurlijk maar een klein deel van de maandelijkse kosten. (en in het geval van ABNAMRO wordt die rentevergoeding bij je bouwdepot opgeteld - weet niet over er instellingen zijn die de rentevergoeding naar jou overmaken).

[ Voor 43% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 14-01-2022 13:44 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• praliwi
Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Nee! 8)7

Zodra je bij de notaris bent geweest ga je de hypotheekkosten (gewoon zelf) betalen! Maandelijks rente+aflossing!

Wel krijg je over het bedrag wat nog in het bouwdepot staat rente vergoed, maar dat "vergoed" natuurlijk maar een klein deel van de maandelijkse kosten. (en in het geval van ABNAMRO wordt die rentevergoeding bij je bouwdepot opgeteld - weet niet over er instellingen zijn die de rentevergoeding naar jou overmaken).
Uh nee, ik denk dat ik zelf beter weet hoe het geregeld is? Ik blijf mijn huidige hypotheek betalen en de extra hypotheek die ik op moet nemen voor mijn nieuwe huis wordt betaald uit het bouwdepot, dat regelt ABN zelf. Dat heeft mijn adviseur zo geregeld. Zo heb ik dus tijdens de overbruggingsperiode tot verkoop huidige woning geen dubbele lasten.

Dus ja, mijn dubbele lasten zijn meegefinancierd.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 15:08
Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Nee! 8)7

Als je op tijd afspraken maar met je hypotheek leverancier kan je ook de dubbele lasten meefinancieren.
Ja je betaalt het, maar uit een aparte pot binnen je hypotheek, niet vanaf je spaarrekening.

Dit is alleen niet mogelijk als je te weinig kan lenen hiervoor.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-11 09:39
Het hangt van de verstrekker af. Hier gaan de rentelasten uit het bouwdepot, maar gaat de aflossing wel van onze eigen rekening af. Alles wat je wel meefinanciert aan dubbele lasten geldt trouwens als Box 3, dat stukje lening is dus niet aftrekbaar. Even goed informeren dus!

• Laapo
Dubbel.

[ Voor 107% gewijzigd door Laapo op 14-01-2022 11:52 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Atomius schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:27:
Volgens mij staat dat er helemaal niet in. Er staat wel dat je het kenbaar moet maken: "Vinden er onderhandelingen plaats met meer dan één kandidaat voor een bepaald object, dan maakt hij dit aan betrokkenen kenbaar.". Dat is overigens ook precies wat die makelaar heeft gedaan bij jullie?
Vervolgens heeft ze gezegd dat hij dan zelf degene mag bellen aan wie het huis al was verkocht (mondeling uiteraard). Dat weigerde ze dus zelf te doen. Toen heeft ie (verkoper) er toch maar vanaf gezien.
Ergens heeft ze dus geluk gehad dat die verkoper het verkoopcontract met haar niet heeft ontbonden wegens wanprestatie. Dan was ze haar courtage ook nog kwijt geweest en had die verkoper nog een extra voordeel gehad.

• ColeJ
THE_BASE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Het huis is voor ons in optie tot a.s. maandag. Of bedoel je dat niet?
Ah, ik dacht dat je nog moest inschrijven maar het is al in optie! Gefeliciteerd :)

Wij zitten in exact dezelfde positie, wachten op de koop- aanneemovereenkomst en dan financiering aanvragen.

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Sorry, ik was een beetje kort door de bocht en dat voegde inderdaad niet zo veel toe. :) Bedoelde daarmee dat je wel zeker kunt stellen dat de waarde over een jaar anders is. En ondanks dat er al jaren gesproken wordt over een dip zie ik die nog niet zo snel gebeuren.

Wat reistijd betreft is het meeste wel gezegd denk ik, maar als je van 20 naar 35-40 minuten gaat en het reizen staat je op dit moment niet tegen dan zou ik me daar niet zo veel zorgen over maken. Toen ik als consultant op wisselende plekken werkte vond ik dat alles tot een uur nog te doen is, daarboven gaat de lol er snel af. Zo te horen staan er genoeg voordelen tegenover...

• Jazzy
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mocht je er wat aan hebben, wij waren een paar maanden geleden wel de hoogste bieder dankzij evengoed twijfelachtige praktijken van de makelaars (verkoopmakelaar laat doorschemeren of een nieuw bod succesvol is tov. al liggende biedingen) maar werden het evengoed niet. Dus blijf inderdaad niet te veel hangen in wat als... want je weet het nu eenmaal nooit in deze belachelijke markt.

Inmiddels dus een succesvolle aankoop gedaan waarbij we 10% overboden hebben. Ik ga niet eens vragen hoeveel bieders er waren want er is een kans dat wij de enige waren en dat wil ik helemaal niet weten. :)

• Conget
  • Laatst online: 04-11 10:31
Mvd1981 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Nee, aankoopmakelaar om er tussen te komen in de markt, er werd amper iets in de verkoop gezet en we visten de hele tijd achter het net…
Klinkt heel duur. Ik had 3 jaar geleden ook een aankoopmakelaar ingeschakeld voor iets onder 2k. Ik zocht zelf de huizen, regel zelf de 1e bezichtigingen. Mn aankoopmakelaar zorgt voor administratieve gebeuren. Mn makelaar had een no cure no pay constructie, dus voor hun is zowiezo hoe eerder klaar hoe beter. Dat loopt gepaard met mijn eigen doelstelling. Uiteindelijk hebben ze mn bod lager dan de vraagprijs gekregen en het verschil kan ruimschoots hun prijs dekken. Mooi extratje zelfs nog

• THE_BASE
  • Niet online
Jazzy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:33:
Sorry, ik was een beetje kort door de bocht en dat voegde inderdaad niet zo veel toe. :) Bedoelde daarmee dat je wel zeker kunt stellen dat de waarde over een jaar anders is. En ondanks dat er al jaren gesproken wordt over een dip zie ik die nog niet zo snel gebeuren.
Thanks, ik begrijp de reactie uiteindelijk ook. Niemand kan in een glazen bol kijken. :)
Wat reistijd betreft is het meeste wel gezegd denk ik, maar als je van 20 naar 35-40 minuten gaat en het reizen staat je op dit moment niet tegen dan zou ik me daar niet zo veel zorgen over maken. Toen ik als consultant op wisselende plekken werkte vond ik dat alles tot een uur nog te doen is, daarboven gaat de lol er snel af. Zo te horen staan er genoeg voordelen tegenover...
Punt is dat ik van nú 20 minuten naar volgende maand 8 minuten ga. En daarmee dan vergelijk. Maar ik kan beter vergelijken met nu of een jaar geleden toen ik 25 minuten onderweg was. Ik vind 35 minuten niet zo'n probleem, wel als alles vast staat, dan is de lol er vanaf.

• beyazz06
  • Niet online
Jazzy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Mocht je er wat aan hebben, wij waren een paar maanden geleden wel de hoogste bieder dankzij evengoed twijfelachtige praktijken van de makelaars (verkoopmakelaar laat doorschemeren of een nieuw bod succesvol is tov. al liggende biedingen) maar werden het evengoed niet. Dus blijf inderdaad niet te veel hangen in wat als... want je weet het nu eenmaal nooit in deze belachelijke markt.

Inmiddels dus een succesvolle aankoop gedaan waarbij we 10% overboden hebben. Ik ga niet eens vragen hoeveel bieders er waren want er is een kans dat wij de enige waren en dat wil ik helemaal niet weten. :)
Groot gelijk heb je. De buren hebben laatst hun woning verkocht; vraagprijs was ~525k. Ze hadden uiteindelijk maar 3 biedingen: 1) 505k 2) 530k en 3) 575k. Drie keren raden welke bod geaccepteerd is. Woning is overigens voor dat bedrag ook daadwerkelijk verkocht, de nieuwe buren zitten er al in.. Zal ze maar niet vertellen wat het verschil tussen hun bod en het vorige bod was :+

Het blijft overigens wel knagen, moet je nu kopen of niet. Aan de andere kant, met de overwaarde die ik nu heb, zal ik (hopelijk) nooit onderwater te komen zitten..

[ Voor 7% gewijzigd door beyazz06 op 14-01-2022 12:59 ]

• HensAanDek
beyazz06 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:57:
[...]

Groot gelijk heb je. De buren hebben laatst hun woning verkocht; vraagprijs was ~525k. Ze hadden uiteindelijk maar 3 biedingen: 1) 505k 2) 530k en 3) 575k. Drie keren raden welke bod geaccepteerd is. Woning is overigens voor dat bedrag ook daadwerkelijk verkocht, de nieuwe buren zitten er al in.. Zal ze maar niet vertellen wat het verschil tussen hun bod en het vorige bod was :+
Pff, vrij grote verschillen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zelf ook wil weten.
De verkoopmakelaar zei destijds tegen ons dat 'er ook een goed bod lag zonder financieel voorbehoud' en wij de 'gunfactor hebben gekregen terwijl we een voorbehoud hadden'.Tja, hoeveel lager is dat dan t.o.v. ons bod :o? Daarnaast hadden we een financieel voorbehoud voor net beneden de vraagprijs.

Ik weet wel dat we erg in twijfel waren met het bieden om er wel of niet 1% meer op te bieden, wat we uiteindelijk wel gedaan hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door HensAanDek op 14-01-2022 13:08 ]

• beyazz06
  • Niet online
HensAanDek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Pff, vrij grote verschillen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het zelf ook wil weten.
De verkoopmakelaar zei destijds tegen ons dat 'er ook een goed bod lag zonder financieel voorbehoud' en wij de 'gunfactor hebben gekregen terwijl we een voorbehoud hadden'.Tja, hoeveel lager is dat dan t.o.v. ons bod :o? Daarnaast hadden we een financieel voorbehoud voor net beneden de vraagprijs.

Ik weet wel dat we erg in twijfel waren met het bieden om er wel of niet 1% meer op te bieden, wat we uiteindelijk wel gedaan hebben.
Tja dat hoeveel lager is idd altijd een dingetje. Kreeg laatst ook te horen dat wij de ene laagste bod hadden uitgebracht en er in totaal 7 biedingen waren. Mja wat is laag? Wellicht zaten de bedragen allemaal heel dicht op elkaar of niet, je weet het niet. Je moet vooral jezelf niet gek laten maken van "oh, ik had laatste de ene laagste bod" dus laten wij nu maar flink overbieden! Nee, dat bedrag was wat wij ervoor over hadden.

Krijg nu net ook een mail van de verkopende makelaar mbt de woning die wij vandaag nog gaan bezichtigen:
"Naar aanleiding van uw bezoek aan bovengenoemde woning, willen wij u als volgt informeren. Er is gebleken dat er verschillende kandidaat kopers hun belangstelling voor koop kenbaar hebben gemaakt. Om de verkoop zo transparant en zuiver mogelijk te laten verlopen hebben wij als verkopers het voornemen de verkoop via een procedure met éénmalig voorstel te doen."

Ofwel het spelletje is al begonnen :O Voor de goede orde, wij moeten dus nog bezichtigen :+

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 16:56

Crazy D

I think we should take a look.

Rzaan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Klopt maar dat is dus heel persoonlijk. Vriend van me reed jarenlang vanuit Zeeland overal heen. "Ik woon tenminste op een plek waar ik wil wonen, dus ben daar waar ik wil zijn als ik niet werk". Anderen rijden liever korter, en accepteren dat ze voor een leuk stukje natuur (random voorbeeld) verder moeten rijden.

Daarom ook bij twijfel ergens 1 of 2 weken iets huren om te ervaren hoe dat is (als je twijfelt). Dan krijg je er echt een gevoel bij. Liefst met een beetje slecht weer, want het mooi relaxed zonnig weer is is het minder vervelend dan in een flinke regenbui :D

Exact expert nodig?

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 22:55
ik ben nu bezig in het proces om een bieding op een huis te doen nu had ik een vraag die mensen hier waarschijnlijk wel weten:
Als ik een bod met financiële voorbehoud wil doen moet ik dan het volgende bedrag invullen?

bijvoorbeeld huidig huis overwaarde taxatie 100.000 voor hypotheek aanvraag mag je dan 80% rekenen = 80.000

bod nieuw huis 400.000 financiële voorbehoud is dan 320.000?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

beyazz06 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Tja dat hoeveel lager is idd altijd een dingetje. Kreeg laatst ook te horen dat wij de ene laagste bod hadden uitgebracht en er in totaal 7 biedingen waren. Mja wat is laag? Wellicht zaten de bedragen allemaal heel dicht op elkaar of niet, je weet het niet. Je moet vooral jezelf niet gek laten maken van "oh, ik had laatste de ene laagste bod" dus laten wij nu maar flink overbieden! Nee, dat bedrag was wat wij ervoor over hadden.

Krijg nu net ook een mail van de verkopende makelaar mbt de woning die wij vandaag nog gaan bezichtigen:
"Naar aanleiding van uw bezoek aan bovengenoemde woning, willen wij u als volgt informeren. Er is gebleken dat er verschillende kandidaat kopers hun belangstelling voor koop kenbaar hebben gemaakt. Om de verkoop zo transparant en zuiver mogelijk te laten verlopen hebben wij als verkopers het voornemen de verkoop via een procedure met éénmalig voorstel te doen."

Ofwel het spelletje is al begonnen :O Voor de goede orde, wij moeten dus nog bezichtigen :+
Ik zou terugmailen:
Bedankt voor uw email. We zien graag de concept koopakte tegemoet.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:31
Conget schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Klinkt heel duur. Ik had 3 jaar geleden ook een aankoopmakelaar ingeschakeld voor iets onder 2k. Ik zocht zelf de huizen, regel zelf de 1e bezichtigingen. Mn aankoopmakelaar zorgt voor administratieve gebeuren. Mn makelaar had een no cure no pay constructie, dus voor hun is zowiezo hoe eerder klaar hoe beter. Dat loopt gepaard met mijn eigen doelstelling. Uiteindelijk hebben ze mn bod lager dan de vraagprijs gekregen en het verschil kan ruimschoots hun prijs dekken. Mooi extratje zelfs nog
3 jaar geleden was de markt ook nog wel even heel wat anders. Valt niet te vergelijken.
Nu is er geen 1e bezichtiging want dat zou betekenen dat er meerdere bezichtigingen zijn.
Je hebt nu even 15-20 min de kans om in een huis te snuffelen en daar moet je het maar mee doen.

PSN: Flix20-NL

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:31
Sport_Life schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Ik zou terugmailen:
Die is wel sterk! hou ik wel van.
'stuur de concept koopakte met het benodigde bedrag maar op'.

PSN: Flix20-NL

• THM0
boeke209 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:57:
ik ben nu bezig in het proces om een bieding op een huis te doen nu had ik een vraag die mensen hier waarschijnlijk wel weten:
Als ik een bod met financiële voorbehoud wil doen moet ik dan het volgende bedrag invullen?

bijvoorbeeld huidig huis overwaarde taxatie 100.000 voor hypotheek aanvraag mag je dan 80% rekenen = 80.000

bod nieuw huis 400.000 financiële voorbehoud is dan 320.000?
Je telt bij de koopsom de kosten koper op. Dan weet je wat je totaal kwijt bent.

Vervolgens bereken je de maximale overbrugging die je kan krijgen als volgt:
(taxatie huidige woning) * 90% - (restsom huidige hypotheek).

90% is overigens gebruikelijk maar kan verschillen per geldverstrekker dus even checken.

Dan pak je de totale som incl kosten koper, daar trek je evt spaargelden die je wilt inbrengen vanaf en de overbruggingsom vanaf en dan weet je wat je als voorbehoud zou moeten hanteren om veilig te zitten.

Maar wellicht even adviseur benaderen voor iets meer officieels?

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 22:55
THM0 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Je telt bij de koopsom de kosten koper op. Dan weet je wat je totaal kwijt bent.

Vervolgens bereken je de maximale overbrugging die je kan krijgen als volgt:
(taxatie huidige woning) * 90% - (restom huidige hypotheek).

90% is overigens gebruikelijk maar kan verschillen per geldverstrekker dus even checken.

Dan pak je de totale som incl kosten koper, daar trek je evt spaargelden die je wilt inbrengen vanaf en de overbruggingsom vanaf en dan weet je wat je als voorbehoud zou moeten hanteren om veilig te zitten.

Maar wellicht even adviseur benaderen voor iets meer officieels?
Ja dan had ik het wel goed ben wel naar financieel adviseur geweest maar had geen zin om nog ff te bellen voor een bod waar de kans niet super groot is dat hij mij gegund wordt.

• HensAanDek
beyazz06 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Het eerste huis waar we op geboden hebben konden we ook pas bezichtigen na het plaatsen van een bod.
Helaas zat de bezichtiging al vol, en dachten we, we doen een bod en kunnen dan na het bezoek er nog altijd onderuit komen. Staat er zoiets niet opgenomen? Dat je na bezichtiging definitief zegt of je wel of niet er mee doorgaat?
Sport_Life schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Ik zou terugmailen:
Jullie krijgen van ons de gunfactor om de woning aan ons te verkopen.

• aeroblast
Wat is een gangbaar bedrag om als maximum op te nemen vanuit de bouwtechnische keuring?

• Conget
  • Laatst online: 04-11 10:31
Flix20 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:
[...]

3 jaar geleden was de markt ook nog wel even heel wat anders. Valt niet te vergelijken.
Nu is er geen 1e bezichtiging want dat zou betekenen dat er meerdere bezichtigingen zijn.
Je hebt nu even 15-20 min de kans om in een huis te snuffelen en daar moet je het maar mee doen.
Dus groter kans om kat in de zak kopen...

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HensAanDek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Het eerste huis waar we op geboden hebben konden we ook pas bezichtigen na het plaatsen van een bod.
Helaas zat de bezichtiging al vol, en dachten we, we doen een bod en kunnen dan na het bezoek er nog altijd onderuit komen. Staat er zoiets niet opgenomen? Dat je na bezichtiging definitief zegt of je wel of niet er mee doorgaat?
Je hebt sowieso altijd de 3 dagen bedenktijd waardoor je zonder opgaaf van redenen van je koop af kunt, toch?
Dus ik denk als je al eerder zegt "naaah, toch maar niet" dat die makelaar wel pissig zal zijn, maar veel kan ie er niet aan doen.

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
(jarig!)
Na het doen van het bod zit je nog nergens aan vast, na het tekenen van het koopcontract heb je nog 3 dagen bedenktijd :)

Zelf zijn we net bezig met de koop van een huis in Harlingen (vanuit de randstad ;) )

We waren eerst bezig met nieuwbouw (kop v NH), maar steeds uitgeloot en veel projecten alleen op warmtenet. Daar waren we een beetje klaar mee dus toch maar onze zoekradius vergroot naar zuidwest Friesland. Daar kunnen we nu vrijstaand vrij groot wonen voor de prijs van onze huidige tussenwoning. :P

[ Voor 41% gewijzigd door Pauwl op 14-01-2022 18:11 ]

Pagina: 1 ... 234 ... 368 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7