Was even benieuwd wat "te ver" onder de marktprijs is. Zegt de belastingdienst keihard "elke euro onder de WOZ waarde is een schenking" of zit daar nog een grijs gebied? (Even aannemend dat de taxatie hoger is dan WOZ, wat momenteel vrijwel altijd het geval is geloof ik).perspectivebass schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:54:
[...]
Weet niet om welke bedragen het gaat, maar als je ouders te ver onder marktprijs verkopen ziet de belastingdienst dat wel als schenking. Hoeft geen probleem te zijn met de nog bestaande jubelton, maar die moet je dan wel aangeven als schenking.
Zou ik niet zo goed weten. Zo in zo heb je de reguliere vrijstelling. Voor dat bedrag er onder zal er denk ik niet moeilijk worden gedaan.Compuchip87 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:13:
[...]
Was even benieuwd wat "te ver" onder de marktprijs is. Zegt de belastingdienst keihard "elke euro onder de WOZ waarde is een schenking" of zit daar nog een grijs gebied? (Even aannemend dat de taxatie hoger is dan WOZ, wat momenteel vrijwel altijd het geval is geloof ik).
De WOZ kan flink onder de taxatiewaarde liggen. De belastingdienst kijkt naar de gebruikelijke waarde in het economisch verkeer (als ik hun term goed onthouden heb).
Leuke vraag! Kom ik weer evenCompuchip87 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:13:
[...]
Was even benieuwd wat "te ver" onder de marktprijs is. Zegt de belastingdienst keihard "elke euro onder de WOZ waarde is een schenking" of zit daar nog een grijs gebied? (Even aannemend dat de taxatie hoger is dan WOZ, wat momenteel vrijwel altijd het geval is geloof ik).
Als we het hebben over schenkingen en eventuele schenkbelasting, zitten we in de successiewet. Hoofdregel wat betreft waarderingen is de waarde in het economische verkeer. Voor woningen echter geldt een specifiek waarderingsvoorschrift in de wet; namelijk de WOZ-waarde (lid 5).
(Hier wordt je dus enigszins geholpen door de wetgever, want de WEV ligt tegenwoordig een stuk boven de WOZ-waarde.. Hetzelfde geldt overigens voor nalatenschappen met een woning, die worden ook afgerekend tegen WOZ-waarde terwijl ze regelmatig nadien worden verkocht voor vele malen hogere bedragen... )
Door een woning te kopen van je ouders voor exact het bedrag van de WOZ-waarde, is er dus in het geheel geen sprake van een schenking in fiscale zin. De tegenprestatie (het bedrag) is immers gelijk aan de waardering, dus is er voor de successiewet althans geen sprake van een bevoordeling.
Zou je voor onder de WOZ-waarde kopen, dan is het verschil tussen de WOZ-waarde en de tegenprestatie (het bedrag) een bevoordeling en dus is dat verschil een schenking. Dat is geen grijs gebied.
Pas als het geschonken bedrag helder is, kom je aan eventuele vrijstellingen; zo kun je dus (nu nog) eventueel gebruik maken de 'jubelton' etc.
Ik zou ik dit geval, @twin93 een taxatie uit laten voeren en dat bedrag ook als koopsom op papier zetten. Wat je vervolgens echt wilt betalen kun je met je ouders overleggen; daarbij voorgaande in acht nemend. Als je maximaal gebruik wilt maken van de jubelton, kun je dus tot ruim € 105.000 onder de WOZ-waarde betalen, het verschil is wel een schenking (niet vergeten aangifte te doen!), maar er is geen schenkbelasting verschuldigd. En de hypotheekverstrekker kan netjes z'n hypotheek verstrekken met het taxatierapport (en koopovereenkomst) in de hand.
Familiebankconstructie is wellicht ook nog een optie, maar dat hangt wel sterk af de financiële situatie van zowel jou als je ouders. (inkomen, vermogen, etc.). Een goede accountant kan je daar wel mee helpen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Eigen ervaring, in 2011 huis van ouders overgenomen, alles conform de regels en in samenspraak met financieel adviseur en notaris.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Taxatiewaarde/Marktwaarde: € 245.000,-- Executiewaarde: € 215.000,-- WOZ-Waarde (2011): € 226.000,-- Koopsom: € 205.000,-- Schenking voorwaarde koop woning: € 50.000,-- Hypotheek van: € 157.000,-- |
[ Voor 26% gewijzigd door Enforcer op 21-12-2021 13:01 ]
Wij gaan morgen tekenen bij de notaris voor ons nieuwe huis. Daarvoor lopen we nog even door de woning.
Ik zal goed rondkijken, maar waar moet je nou echt op letten?
Ga in ieder geval goed kijken naar (en foto's maken van) de meterstanden.
Maar wat is nog meer van belang?
Tip van mijn aankoopmakelaar: spoel de toiletten door en open de warme kranen. Even checken dat de riolering en cv ketel enzo nog goed werken.Rzaan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:06:
Wij gaan morgen tekenen bij de notaris voor ons nieuwe huis. Daarvoor lopen we nog even door de woning.
In het algemeen, ziet alles er nog zo uit als bij de bezichtiging (geen schuur gesloopt of muur groen geverfd ofzo)
[ Voor 9% gewijzigd door Compuchip87 op 21-12-2021 19:07 ]
En zijn alle roerende zaken die je overneemt aanwezig, en zijn alle andere roerende zaken verwijderd?Compuchip87 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:06:
[...]
Tip van mijn aankoopmakelaar: spoel de toiletten door en open de warme kranen. Even checken dat de riolering en cv ketel enzo nog goed werken.
In het algemeen, ziet alles er nog zo uit als bij de bezichtiging (geen schuur gesloopt of muur groen geverfd ofzo)
Voor meterstanden even formulier invullen en door koper en verkoper laten ondertekenen.
Checken of de verwarming goed werkt.Rzaan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:06:
(Off topic, maar was benieuwd waar ik verkeerd redeneer)JanHenk schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:56:
[...]
Leuke vraag! Kom ik weer even
Als we het hebben over schenkingen en eventuele schenkbelasting, zitten we in de successiewet. Hoofdregel wat betreft waarderingen is de waarde in het economische verkeer. Voor woningen echter geldt een specifiek waarderingsvoorschrift in de wet; namelijk de WOZ-waarde (lid 5).
(Hier wordt je dus enigszins geholpen door de wetgever, want de WEV ligt tegenwoordig een stuk boven de WOZ-waarde.. Hetzelfde geldt overigens voor nalatenschappen met een woning, die worden ook afgerekend tegen WOZ-waarde terwijl ze regelmatig nadien worden verkocht voor vele malen hogere bedragen... )
Door een woning te kopen van je ouders voor exact het bedrag van de WOZ-waarde, is er dus in het geheel geen sprake van een schenking in fiscale zin. De tegenprestatie (het bedrag) is immers gelijk aan de waardering, dus is er voor de successiewet althans geen sprake van een bevoordeling.
Zou je voor onder de WOZ-waarde kopen, dan is het verschil tussen de WOZ-waarde en de tegenprestatie (het bedrag) een bevoordeling en dus is dat verschil een schenking. Dat is geen grijs gebied.
Pas als het geschonken bedrag helder is, kom je aan eventuele vrijstellingen; zo kun je dus (nu nog) eventueel gebruik maken de 'jubelton' etc.
Ik zou ik dit geval, @twin93 een taxatie uit laten voeren en dat bedrag ook als koopsom op papier zetten. Wat je vervolgens echt wilt betalen kun je met je ouders overleggen; daarbij voorgaande in acht nemend. Als je maximaal gebruik wilt maken van de jubelton, kun je dus tot ruim € 105.000 onder de WOZ-waarde betalen, het verschil is wel een schenking (niet vergeten aangifte te doen!), maar er is geen schenkbelasting verschuldigd. En de hypotheekverstrekker kan netjes z'n hypotheek verstrekken met het taxatierapport (en koopovereenkomst) in de hand.
Familiebankconstructie is wellicht ook nog een optie, maar dat hangt wel sterk af de financiële situatie van zowel jou als je ouders. (inkomen, vermogen, etc.). Een goede accountant kan je daar wel mee helpen.
Aan de waarderingsvoorschriften van de Successiewet kom je volgens mij pas toe nadat je een schenking hebt geconstateerd. Dacht nl. dat je anders namelijk ook niet in de Successiewet zit. Dus koop je nu een huis voor de lagere WOZ waarde dan kan naar mijn idee wel sprake zijn van een schenking. De koper verrijkt (hij betaalt minder dan WEV), de verkoper verarmt (hij krijgt minder dan de meest biedende koper na de beste voorbereiding etc. zou betalen) en een bevoordelingsbedoeling neem ik hier aan (wie zou zijn huis aan een derde verkopen tegen de WOZ waarde in de huidige markt, fouten daargelaten?).
Meende dat daarna inderdaad de waardering leidt tot 0 heffing als je exact de woz-waarde betaalt, alleen een ander startpunt.
Technisch heb je helemaal gelijk, daarom noemde ik ook "in fiscale zin geen schenking" (om het niet technischer te maken dan het is).marcelcee schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:26:
[...]
(Off topic, maar was benieuwd waar ik verkeerd redeneer)
Aan de waarderingsvoorschriften van de Successiewet kom je volgens mij pas toe nadat je een schenking hebt geconstateerd. Dacht nl. dat je anders namelijk ook niet in de Successiewet zit. Dus koop je nu een huis voor de lagere WOZ waarde dan kan naar mijn idee wel sprake zijn van een schenking. De koper verrijkt (hij betaalt minder dan WEV), de verkoper verarmt (hij krijgt minder dan de meest biedende koper na de beste voorbereiding etc. zou betalen) en een bevoordelingsbedoeling neem ik hier aan (wie zou zijn huis aan een derde verkopen tegen de WOZ waarde in de huidige markt, fouten daargelaten?).
Meende dat daarna inderdaad de waardering leidt tot 0 heffing als je exact de woz-waarde betaalt, alleen een ander startpunt.
Het waarderingsvoorschrift bepaalt de grondslag van heffing. De schenking er wel, maar als de tegenprestatie gelijk is aan de WOZ-waarde is grondslag van heffing dan precies 0. (Dat is ook wat anders dan 0 heffing, trouwens).
Weer wat geleerd, waarvoor dank!JanHenk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:20:
[...]
Technisch heb je helemaal gelijk, daarom noemde ik ook "in fiscale zin geen schenking" (om het niet technischer te maken dan het is).
Het waarderingsvoorschrift bepaalt de grondslag van heffing. De schenking er wel, maar als de tegenprestatie gelijk is aan de WOZ-waarde is grondslag van heffing dan precies 0. (Dat is ook wat anders dan 0 heffing, trouwens).
Ook of warm en koud water goed loopt, of wc spoelt.
7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp
Nu het zo koud is, check of alle ramen in orde zijn. Dus geen vocht in het dubbelglas etc.Rzaan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:06:
PSN: Flix20-NL
Hier ook maar even de frustratie van me afschrijven. Onlangs na jaren weer de rentree gemaakt op de woningmarkt, en zowaar bijna in 1x raak!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
De markt noe koelt af een beetje. Minder kijkers zegt een makelaar en ik zie dat prijs stijging per week ook minder hard is.
De FOMO is minder dan vroeger, de FUD is meer dan vroeger
De FOMO is minder dan vroeger, de FUD is meer dan vroeger
Ik begrijp wel dat verkoper nu meer zekerheid wilt dan 2 maanden geleden.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:04:
Hier ook maar even de frustratie van me afschrijven. Onlangs na jaren weer de rentree gemaakt op de woningmarkt, en zowaar bijna in 1x raak!
***members only***
Het is rond 10-15k verlies als hij moet op nieuw op funda zetten.
Want de prijzen gaan binnen nu en vijf maanden dalen i.p.v. stijgen?noucmen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:20:
[...]
Ik begrijp wel dat verkoper nu meer zekerheid wilt dan 2 maanden geleden.
Het is rond 10-15k verlies als hij moet op nieuw op funda zetten.
Ik had hetzelfde gedaan als de verkoper hoor, 5maanden financieringsvoorbehoud is <kuch> op zn zachts te zeggen een no-go in de huidige markt.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:24:
[...]
Want de prijzen gaan binnen nu en vijf maanden dalen i.p.v. stijgen?
Vind je?Enforcer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:26:
[...]
Ik had hetzelfde gedaan als de verkoper hoor, 5maanden financieringsvoorbehoud is <kuch> op zn zachts te zeggen een no-go in de huidige markt.
Members only:
Inloggen
Na diverse posts van een zekere niet nader te noemen mede-Tweaker, zou een bod zonder financieringsvoorbehoud of welk ander voorbehoud dan ook mijn voorkeur hebben. En als het verschil tussen biedingen met en zonder voorbehouden zo'n paar duizend euro is, dan zou ik ook altijd kiezen voor een bod zonder welk voorbehoud dan ook. Want waarom zou je als verkoper het risico nemen dat je na een paar maanden wederom je huis te koop moet zetten?
What's a cube to you?
Verkopers hebben ook een planning met een verhuizing, vaak een nieuw koophuis. Die willen zekerheid. En daar willen sommige verkopers best wel wat geld voor laten liggen. Maakt dan ook niet uit of je kan aantonen dat je het wel kan betalen of niet, feit is dat onder voorbehoud van financiering een onzekere factor blijft voor de verkoper.[...]
Vind je?
***members only***
@doomtech misschien mosterd na de maaltijd maar misschien had je ook nog een tegenbod kunnen doen.
Voorbehoud niet laten vallen maar korter maken dan 5 maanden, bod iets verlagen met de extra kosten die je daarmee maakt. (keuze, bereidstelling e.d.)
Of het voorbehoud verlagen naar de minimale hypotheek die je nodig hebt om taxatie risico voor de verkoper te verminderen. Kan alleen als je die ruimte hebt natuurlijk.
Voorbehoud niet laten vallen maar korter maken dan 5 maanden, bod iets verlagen met de extra kosten die je daarmee maakt. (keuze, bereidstelling e.d.)
Of het voorbehoud verlagen naar de minimale hypotheek die je nodig hebt om taxatie risico voor de verkoper te verminderen. Kan alleen als je die ruimte hebt natuurlijk.
Als er geen reden is om de financiering niet rond te krijgen, waarom dan toch een voorbehoud opnemen? Je legt het risico bij verkopers neer. ALS de markt instort volgend jaar zitten ze met 2 huizen of ze missen ook 50k opbrengst. Tenminste, dat was mijn gedachtengang als verkoper .
Daarnaast is er altijd de kans om een niet nader te noemen figuur te treffen.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2021 12:08 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Nee, veel minder kijkers --> minder competitie.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:24:
[...]
Want de prijzen gaan binnen nu en vijf maanden dalen i.p.v. stijgen?
Bvb nu 500 vraagprijs, 555 verkocht.
Na 2 manden op nieuw op Funda, iets tussen 490-510k vraagprijs, 540-545 verkocht.
@noucmen onzin. Dat is volkomen willekeurig.
PSN: Kjujay
Ruimte voor een tegenbod was er niet, ik moest aan de telefoon beslissen of ik het voorbehoud eraf wilde halen. Dit soort praktijken geeft me al een slecht gevoel maar dat zal vast bij de markt horen.Erik1 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:58:
@doomtech misschien mosterd na de maaltijd maar misschien had je ook nog een tegenbod kunnen doen.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan de keuze van de verkoper zeker begrijpen. Er valt voor mijn keuze ook wel wat te zeggen want ze twijfelden blijkbaar heel erg.Sport_Life schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:03:
[...]
Als er geen reden is om de financiering niet rond te krijgen, waarom dan toch een voorbehoud opnemen? Je legt het risico bij verkopers neer. ALS de markt instort volgend jaar zitten ze met 2 huizen of ze missen ook 50k opbrengst. Tenminste, dat was mijn gedachtengang als verkoper .
Daarnaast is er altijd de kans om een niet nader te noemen figuur te treffen.
Dat financieringsvoorbehoud was ook vooral met de gedachte om mijn risico op de kapitaalmarkt af te dekken + evt. uitzonderlijke omstandigheden. Wellicht ga ik dan wel heel ver in mijn gedachtegang maar is wel de keuze die ik gemaakt heb.
Ik probeer een voorbeeld naar hem te geven waarom opnieuw op funda gezet is een risico voor de verkoper
De risico's die jij noemt hebben verkopers ookdoomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:27:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, ik kan de keuze van de verkoper zeker begrijpen. Er valt voor mijn keuze ook wel wat te zeggen want ze twijfelden blijkbaar heel erg.
Dat financieringsvoorbehoud was ook vooral met de gedachte om mijn risico op de kapitaalmarkt af te dekken + evt. uitzonderlijke omstandigheden. Wellicht ga ik dan wel heel ver in mijn gedachtegang maar is wel de keuze die ik gemaakt heb.
Komt nog bij dat zij min of meer op jouw blauwe ogen moeten geloven dat de financiering geen probleem zou vormen.
Verder vind ik het wel verstandig wat je doet hoor, laat dat helder zijn. Maar vanuit de verkoper gezien is het juist daarom ook veel minder interessant.
Persoonlijk zou ik alleen zonder voorbehoud bieden als je op max 60-80% van de LTI zit en niet afhankelijk bent van eventuele overwaarde. (onze kopers zitten in die positie schat ik in).
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2021 12:43 ]
Zal echt niet de eerste keer zijn dat het bod zonder voorbehoud de voorkeur heeft tov het hogere bod met voorbehoud. Nog los van de kopers zal ook de makelaar sturen naar zekerheid. Anders kan hij straks dubbel werk doen.
Je moet echt een belachelijk aantrekkelijk bod neerleggen met voorbehoud wil een verkoper het er op wagen.
Je moet echt een belachelijk aantrekkelijk bod neerleggen met voorbehoud wil een verkoper het er op wagen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Een deadline stellen ok, maar geef dan in ieder geval wat tijd om te overleggen en te beslissen.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:27:
[...]
Ruimte voor een tegenbod was er niet, ik moest aan de telefoon beslissen of ik het voorbehoud eraf wilde halen. Dit soort praktijken geeft me al een slecht gevoel maar dat zal vast bij de markt horen.
Ik begrijp je keuze wel hoor van een financieringsvoorbehoud en dat is ieder voor zich om het wel of niet te doen en je zal er vast over nagedacht hebben. 20jaar geleden had je misschien nog wel wat kans gemaakt toen je wellicht als enige bieder het huis zou hebben bezichtigd, maar tegenwoordig geldt dat allang niet meer. En zeg nou zelf, als je bv op Marktplaats een exclusieve droomauto hebt gevonden en je zegt tegen de verkoper, ik kom hem over 5maanden ophalen en betalen (MITS ik niet overlijd) dan gaat de verkoper toch ook niet zeggen, ik ga op je wachten? Ik denk dat je de wereld iets te rooskleurig ziet, wat zou jij doen in zo'n situatie?
@doomtech Ik zou dat denk ik ook iets anders aangepakt hebben. Maar ik begrijp ook hoe zo'n situatie ontstaat. Je moet het soms wat aanvoelen..
Zie het als een eerste poging, haal er dingen uit die je een eventuele volgende keer anders kan of wil doen. Neem de tips hier ter harte en probeer het opnieuw.
Dit was wellicht ook gewoon niet het juiste huis.
Zie het als een eerste poging, haal er dingen uit die je een eventuele volgende keer anders kan of wil doen. Neem de tips hier ter harte en probeer het opnieuw.
Dit was wellicht ook gewoon niet het juiste huis.
Ja hallo, nu draai je de boel om. Zij willen (minimaal en ongeveer) 10 maanden met overdragen wachten, niet ik. Voor mijn part neem ik het over drie weken over, maar dat willen ze ook niet.Enforcer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:49:
[...]
Ik begrijp je keuze wel hoor van een financieringsvoorbehoud en dat is ieder voor zich om het wel of niet te doen en je zal er vast over nagedacht hebben. 20jaar geleden had je misschien nog wel wat kans gemaakt toen je wellicht als enige bieder het huis zou hebben bezichtigd, maar tegenwoordig geldt dat allang niet meer. En zeg nou zelf, als je bv op Marktplaats een exclusieve droomauto hebt gevonden en je zegt tegen de verkoper, ik kom hem over 5maanden ophalen en betalen (MITS ik niet overlijd) dan gaat de verkoper toch ook niet zeggen, ik ga op je wachten? Ik denk dat je de wereld iets te rooskleurig ziet, wat zou jij doen in zo'n situatie?
Angst is een slechte raadgever. Als zij nu zekerheid willen voor een huis dat ze pas over 10 maanden kunnen overdragen, dan kan ze dat tienduizenden euro's kosten (zoals nu het geval is).doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:24:
[...]
Ja hallo, nu draai je de boel om. Zij willen (minimaal en ongeveer) 10 maanden met overdragen wachten, niet ik. Voor mijn part neem ik het over drie weken over, maar dat willen ze ook niet.
Je had het ook om kunnen draaien; prima als ik het voorbehoud moet laten schieten, maar dan geef ik er 10k minder voor. Als je dan nog steeds de hoogste bieder bent tenminste...
It's time to play the music, it's time to light the lights
misschien domme vraag hoor, maar waarom zou je 5 maanden financieringsvoorbehoud willen? Financiering kan tegenwoordig toch gewoon in 3 weken rond zijn, 4 als je bijzonderheden hebt.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:24:
[...]
Ja hallo, nu draai je de boel om. Zij willen (minimaal en ongeveer) 10 maanden met overdragen wachten, niet ik. Voor mijn part neem ik het over drie weken over, maar dat willen ze ook niet.
Pas als het contract is getekend + de 3 dagen bedenktijd verlopen zijn is het bindend.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:27:
[...]
Ruimte voor een tegenbod was er niet, ik moest aan de telefoon beslissen of ik het voorbehoud eraf wilde halen. Dit soort praktijken geeft me al een slecht gevoel maar dat zal vast bij de markt horen.
Juist om bovenstaande reden.
Members only:
Inloggen
[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 22-12-2021 14:52 ]
Omdat hypotheekoffertes (bijna) nooit zo lang geldig zijn. Als ik nu een hypotheek aan zou vragen redt ik dat niet met de geldigheid.vdiermen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:40:
[...]
misschien domme vraag hoor, maar waarom zou je 5 maanden financieringsvoorbehoud willen? Financiering kan tegenwoordig toch gewoon in 3 weken rond zijn, 4 als je bijzonderheden hebt.
Sport_Life schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:45:
[...]
Pas als het contract is getekend + de 3 dagen bedenktijd verlopen zijn is het bindend.
Juist om bovenstaande reden.
***members only***
Members only:
Inloggen
Ik zou de route van @Sport_Life volgen; maar wel met een iets verlaagd bod om te compenseren voor de aanvullende kosten. Dan zou ik zelf (natte vingerwerk) denken aan vier of vijfduizend euro. Mogelijk heb je dan alsnog het hoogste bod én de beste voorwaarden.
Je kunt vervolgens een hypotheek aanvragen met een lange looptijd van de offerte. Het risico heb je dan ingedekt. Je kunt (zie eerdere berichten hier) alsnog t.z.t. annuleren als er een gunstiger offerte aan te vragen is. Je kunt die offerte met lange looptijd dan gewoon zien als een soort verzekering en de kosten daarvan breng je in mindering op je bod.
Iedereen blij..
Je kunt vervolgens een hypotheek aanvragen met een lange looptijd van de offerte. Het risico heb je dan ingedekt. Je kunt (zie eerdere berichten hier) alsnog t.z.t. annuleren als er een gunstiger offerte aan te vragen is. Je kunt die offerte met lange looptijd dan gewoon zien als een soort verzekering en de kosten daarvan breng je in mindering op je bod.
Iedereen blij..
@doomtech ik vermoed dat je niet door hebt dat een voorbehoud van 5 maanden wel heel ongebruikelijk is. Ongeacht de termijn voor oplevering van de woning is het heel gebruikelijk dat kopers in loondienst ca. 4 tot 6 weken nodig hebben voor hun voorbehoud. Bij ondernemers of bij drukte (feestdagen, griepseizoen) kan dat wel eens rekken naar 8 weken. Normaal gesproken zou ik een dergelijk bod niet serieus nemen ware het niet dat een makelaar wel hoort te proeven dat de kandidaat niet helemaal weet hoe het hoort en beter z’n best had moeten doen om je ervan te overtuigen dat 5 maanden echt ‘not done’ is.
Als je dossier in orde is moet het allemaal goed gaan. Bij mijn laatste bemiddeling was het dossier binnen drie dagen finaal akkoord.
Ik begrijp de insteek van @JanHenk hierboven wel maar zou het bod gewoon laten zoals het is en de bereidstellingsprovisie die je dan voor de kiezen krijgt voor de latere levering maar voor lief nemen. Kopers gaan nu eenmaal te maken krijgen met steeds meer verkopers die een lange oplevertermijn nodig hebben, wen er maar aan.
Als je dossier in orde is moet het allemaal goed gaan. Bij mijn laatste bemiddeling was het dossier binnen drie dagen finaal akkoord.
Ik begrijp de insteek van @JanHenk hierboven wel maar zou het bod gewoon laten zoals het is en de bereidstellingsprovisie die je dan voor de kiezen krijgt voor de latere levering maar voor lief nemen. Kopers gaan nu eenmaal te maken krijgen met steeds meer verkopers die een lange oplevertermijn nodig hebben, wen er maar aan.
[ Voor 28% gewijzigd door Kju op 22-12-2021 15:49 ]
PSN: Kjujay
Maar dat is toch niet zo, je kunt altijd verlengen. Volgens mij is een veelvoorkomend maximale geldigheid incl. (betaalde) verlenging een jaar.doomtech schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:41:
[...]
Omdat hypotheekoffertes (bijna) nooit zo lang geldig zijn. Als ik nu een hypotheek aan zou vragen redt ik dat niet met de geldigheid.
[ Voor 3% gewijzigd door vdiermen op 22-12-2021 16:14 ]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Zojuist een telefoontje gekregen dat de woning waar we ons allereerste bod ooit voor uitbrachten ons gegund is!
We hadden dit niet zien aankomen, maar dan ook echt. Eerste bod, voorbehoud van financiering, zo'n kort mogelijk persoonlijk stukje.
Onze aankoopmakelaar had wat info doorgespeeld over het feit dat we nu huren en dat in combinatie met ons bod en leeftijd/gezinssamenstelling gaf de doorslag, we hadden dus de 'gunfactor' goed te pakken.
Onwerkelijk, maar wat zijn we blij!
We hadden dit niet zien aankomen, maar dan ook echt. Eerste bod, voorbehoud van financiering, zo'n kort mogelijk persoonlijk stukje.
Onze aankoopmakelaar had wat info doorgespeeld over het feit dat we nu huren en dat in combinatie met ons bod en leeftijd/gezinssamenstelling gaf de doorslag, we hadden dus de 'gunfactor' goed te pakken.
Onwerkelijk, maar wat zijn we blij!
Tip voor woningkopers: meet de parkeerlift goed op https://twitter.com/jvanw...73693330248769547/photo/1
Een voorbehoud van 5 maanden zou ik als verkoper nooit voor tekenen.
Verwijderd
Dan zul je dus een koper moeten vinden, die de kosten voor het verlengen van een hypotheek offerte in zijn bod meeneemt. De hypotheekmarkt is niet ingericht voor extreem lange levertijden op bestaande bouw. Op deze manier kom je weg met een normale doorlooptijd voor de financiering.ColeJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 06:05:
Een voorbehoud van 5 maanden zou ik als verkoper nooit voor tekenen.
Dus maak een schatting van die kosten, verlaag je bod met dat bedrag en haal het voorbehoud eraf. Nee had je toch al.
Waarschijnlijk zou ik niet eens bieden op een bestaande woning met een jaar of meer levertijd. Dan moet het echt wel iets heel bijzonders zijn. Maar ik snap dat men in bepaalde regio's met veel wegkomt momenteel. Deze verkoper begint zenuwachtig te worden van berichtgeving over stijgende rentes en wil zijn overwaarde nu alvast veilig stellen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2021 06:48 ]
Zo hebben wij ooit een klant gehad die met zijn BMW M5 niet in zijn kelder onder het huis kon komen omdat de knik van de hellingbaan en kelderniveau nogal scherp was.DutchChelsea schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:24:
Tip voor woningkopers: meet de parkeerlift goed op https://twitter.com/jvanw...73693330248769547/photo/1
Toen heeft hij gewoon een X5 gekocht, die had voldoende bodemvrijheid
JanHenk in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Members only:
Inloggen
Ze moest ook snel dr antikraak uit toch? of is die druk inmiddels van de ketel? Want ik dat geval zou ik zeker niet voor een kluswoning kiezen waar je vervolgens in de verbouwing moet wonen... Tenzij ze heel sterk hecht aan die tuin, maar gezien de levensfase van je zus en omgeving die je noemde denk ik dat je in een stadspark leuker/gezelliger zit.
Heb ook een tuintje gehad waarbij 2 balkonnen (incl. ramen ernaast) boven me zo altijd m'n tuin in loerden, vond het verschrikkelijk. Die tuin had voor mij geen meerwaarde. Zou 100% voor het goed onderhouden appartement met balkon kiezen.
Ja, klopt. Al is dat (nogmaals) met een paar maand uitgesteld. Maar het woont niet zo lekker.Charly schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:44:
[...]
Ze moest ook snel dr antikraak uit toch? of is die druk inmiddels van de ketel? Want ik dat geval zou ik zeker niet voor een kluswoning kiezen waar je vervolgens in de verbouwing moet wonen... Tenzij ze heel sterk hecht aan die tuin, maar gezien de levensfase van je zus en omgeving die je noemde denk ik dat je in een stadspark leuker/gezelliger zit.
Ze heeft nu definitief besloten voor het goed onderhouden appartement met balkon en gaat vandaag tekenen. De meest verstandige keuze wat mij betreft.
Nieuw (lager) bod doen
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Fijn hoor. En ook wel het meest netjes op deze manier. Ergens zou ik mij moreel gezien toch een beetje bezwaard voelen als ik met een smeekbede-brief de sympathie van verkopers weet te krijgen, en dan last minute cancel om voor iets anders te gaan. Was haar goed recht geweest, maar de huidige oplossing lijkt toch wat mooierJanHenk schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:39:
[...]
Ja, klopt. Al is dat (nogmaals) met een paar maand uitgesteld. Maar het woont niet zo lekker.
Ze heeft nu definitief besloten voor het goed onderhouden appartement met balkon en gaat vandaag tekenen. De meest verstandige keuze wat mij betreft.
PS: Kent ze niemand die al tijden zoekt en ze naar voren kan schuiven? Leuk om een bekende in je flat te hebben en scheelt verkopers van die andere weer zoektocht
[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 23-12-2021 10:46 ]
Tsja, voor hetzelfde geld krijgt verkoper diezelfde middag nog een hoger bod aangeboden, dan zal ze ook zonder de blikken of blozen opzij gezet.Valorian schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:45:
[...]
Fijn hoor. En ook wel het meest netjes op deze manier. Ergens zou ik mij moreel gezien toch een beetje bezwaard voelen als ik met een smeekbede-brief de sympathie van verkopers weet te krijgen, en dan last minute cancel om voor iets anders te gaan. Was haar goed recht geweest, maar de huidige oplossing lijkt toch wat mooier
PS: Kent ze niemand die al tijden zoekt en ze naar voren kan schuiven? Leuk om een bekende in je flat te hebben en scheelt verkopers van die andere weer zoektocht
PSN: Flix20-NL
Een vraagje: wordt op de koopakte dan 205k gezet of 157k? In beide gevallen is er sprake van de schenking, alleen vrij impliciet wanneer er op de koopakte 157k staat en de taxatie ligt veel hoger.Enforcer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:23:
Eigen ervaring, in 2011 huis van ouders overgenomen, alles conform de regels en in samenspraak met financieel adviseur en notaris.
code:
1 2 3 4 5 6 7 Taxatiewaarde/Marktwaarde: € 245.000,-- Executiewaarde: € 215.000,-- WOZ-Waarde (2011): € 226.000,-- Koopsom: € 205.000,-- Schenking voorwaarde koop woning: € 50.000,-- Hypotheek van: € 157.000,--
205k stond er op de koopakte (en dus ook bij het kadaster), de schenking zat hem puur in 'de stenen van de woning' zeg maar. De woning was destijds zo goed als hypotheekvrij voor mijn ouders.twin93 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:11:
[...]
Een vraagje: wordt op de koopakte dan 205k gezet of 157k? In beide gevallen is er sprake van de schenking, alleen vrij impliciet wanneer er op de koopakte 157k staat en de taxatie ligt veel hoger.
[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 23-12-2021 20:28 ]
Daar kwam ze nota bene zelf al mee.
Maar haar conclusie was dat ze ook voor een lager het niet wil hebben; het klussen aan die woning was simpelweg te veel (voor haar) in te korte tijd. Daar was geen goede prijs aan te hangen.
205K was de koopsom in de akte en 155K was de tegenprestatie (betaling), als ik het goed begrijp. De schenking in civiele zin is dan wellicht 50K, maar in fiscale zin moet je die relateren aan de WOZ-waarde. Ook in 2011 al...Enforcer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:27:
[...]
205k stond er op de koopakte (en dus ook bij het kadaster), de schenking zat hem puur in 'de stenen van de woning' zeg maar. De woning was destijds zo goed als hypotheekvrij voor mijn ouders.
Deze bevoordeling heeft dus grondslag (226 -/- 155=) 71K. Afhankelijk van je vrijstelling, tarief en wie de schenkbelasting op zich heeft genomen, heb je hierover schenkbelasting moeten betalen.
Ah *knip*
[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 29-12-2021 21:17 . Reden: Laat, maar de denigrerende sneer voegt niets toe. ]
Bijzonder. Na veel gelezen (en gehoord) te hebben dat de taxatiewaarde vaak niet in de buurt komt van de koopsom...
Members only:
Inloggen
Wel gewoon een NWWI gevalideerd taxatierapport? Toch knap hoe ze dat voor elkaar krijgen.Aomi schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:46:
Bijzonder. Na veel gelezen (en gehoord) te hebben dat de taxatiewaarde vaak niet in de buurt komt van de koopsom...
***members only***
Ook voor ons net aangekocht huis, was vraagprijs 420, winnend bod 430 en om een bouwdepot te krijgen van 10k moest het getaxeerd worden op 440.
Raad eens? 440.
Opvallend is ook dat in het taxatierapport staat dat de taxateur helemaal geen informatie of toespelingen heeft gehad van de opdrachtgever.
Tja...
Raad eens? 440.
Opvallend is ook dat in het taxatierapport staat dat de taxateur helemaal geen informatie of toespelingen heeft gehad van de opdrachtgever.
Tja...
Nog een taxatie ervaring: Voor de overbrugging mijn woning laten taxeren (achteraf overbodig gebleken). Taxateur vraagt met welk doel de woning moet worden getaxeerd en wat er benodigd is. Overbruggen, 460k. Taxatierapport: 460k. Eerst volgend verkocht huis in de straat, 6m2 kleiner, zelfde bj en ouderhoudsstaat..... 580k+.
Ik nog een keer dat taxatierapport er op na slaan, alle referentiepanden zaten op 490+ en de jongste verkoop was een jaar eerder. Blijkbaar taxeren ze net zo gemakkelijk te laag als te hoog ipv gewoon een serieuze inschatting te maken.
Ik nog een keer dat taxatierapport er op na slaan, alle referentiepanden zaten op 490+ en de jongste verkoop was een jaar eerder. Blijkbaar taxeren ze net zo gemakkelijk te laag als te hoog ipv gewoon een serieuze inschatting te maken.
Ja, heel bijzonder.de Peer schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:49:
[...]
Wel gewoon een NWWI gevalideerd taxatierapport? Toch knap hoe ze dat voor elkaar krijgen.
In het rapport stonden ook maar 2 referentiepanden die allebei echt niet als referentie konden dienen (ja, allebei hoekwoningen maar dat was meteen de enige overeenkomst), dus ik snap wel dat t moeilijk vergelijken is, maargoed.
Hier ook zo'n ervaring ja.
Hij vroeg wat de vraagprijs was (259k), en waarvoor de taxatie was (overbrugging).
Kwam uit op 260k.
Komt op mij allemaal over als een wassen neus zo'n taxatie.
Hij vroeg wat de vraagprijs was (259k), en waarvoor de taxatie was (overbrugging).
Kwam uit op 260k.
Het is ook eigenlijk idioot dat de geldverstrekker niet de opdrachtgever van de taxatie is. Aangezien een taxateur ook wel weet wie de rekening betaalt wordt ook gerekend richting de belangen van de persoon die een financiering nodig heeft, niet die van de partij die het risico van die financiering wil weten.
Ja ik had ook een taxatie nodig voor de overbrugging, die van mijn flat werd ook gezet op de verwachte opbrengst. Die van de nieuwe woning werd toevallig precies de maximumhypotheek die ik kon krijgen... Goh.. maar zal vast allemaal keurig netjes zijn gegaan hoor!Pino112 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:28:
Hier ook zo'n ervaring ja.
Kwam uit op 260k.
I have stability. The ability to stab.
Maar dan komen we weer bij een discussie die hier al eens eerder gevoerd is, maar als huis X voor 400k te koop staat en 5 man bied 500k, is zo'n huis dan niet gewoon 500k waard?
In ons geval is het huis op dit moment de taxatiewaarde niet waard, maar tegen de tijd dat de overdracht is en de hypotheek passeert is die taxatiewaarde (waarschijnlijk, je weet het natuurlijk nooit) weer te laag.
In ons geval is het huis op dit moment de taxatiewaarde niet waard, maar tegen de tijd dat de overdracht is en de hypotheek passeert is die taxatiewaarde (waarschijnlijk, je weet het natuurlijk nooit) weer te laag.
De taxatiewaarde zal er altijd een beetje achteraan hobbelen.Aomi schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:26:
Maar dan komen we weer bij een discussie die hier al eens eerder gevoerd is, maar als huis X voor 400k te koop staat en 5 man bied 500k, is zo'n huis dan niet gewoon 500k waard?
Bovendien kijkt een taxateur volgens mij wat het huis zou opbrengen bij een gedwongen verkoop (tenminste, dat is de bedoeling)
Dat klopt volgens mij niet (meer). Taxateur kijkt naar vrije verkoopwaarde. Wat jij bedoelt is de executiewaarde. Daar werd tot 2013 naar gekeken, maar nu dus niet meer. Executiewaarde is ca 75% van taxatiewaarde.Rzaan schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:00:
[...]
De taxatiewaarde zal er altijd een beetje achteraan hobbelen.
Bovendien kijkt een taxateur volgens mij wat het huis zou opbrengen bij een gedwongen verkoop (tenminste, dat is de bedoeling)
Hier idem, taxatie voor de overbrugging vorig jaar exact gelijk aan de verkoopprijs. Taxateur kwam eigenlijk fors lager uit, maar ging wel op zoek naar andere referentiepanden, en voila.
Komende week ga ik met mijn partner voor eerste keer ooit kijken bij een koopwoning. Vraagprijs valt binnen mogelijke hypotheek die we kunnen aanvragen. Als echte n00b vraag ik me af hoe dat gaat als we het huis interessant vinden. Moet je dan bij de makelaar die meegaat aangeven dat je een bod wilt gaan doen? Hoelang heb je dan de tijd? Hoe begin je met een bod of ga je eerst een taxatie laten doen? Ik vraag me af hoe snel zoiets kan/moet in de huidige woningmarkt.
Heb je het over een aankoopmakelaar die met jullie meegaat? Dan na de bezichtiging met hem/haar even overleggen. De verkopende makelaar zal je exact vertellen hoe het bieden in z'n werk gaat en wanneer de deadline is. Normaal gesproken breng je eerst een bod uit en komt de taxatie pas later voor de hypotheekaanvraag.Willem30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:23:
Komende week ga ik met mijn partner voor eerste keer ooit kijken bij een koopwoning. Vraagprijs valt binnen mogelijke hypotheek die we kunnen aanvragen. Als echte n00b vraag ik me af hoe dat gaat als we het huis interessant vinden. Moet je dan bij de makelaar die meegaat aangeven dat je een bod wilt gaan doen? Hoelang heb je dan de tijd? Hoe begin je met een bod of ga je eerst een taxatie laten doen? Ik vraag me af hoe snel zoiets kan/moet in de huidige woningmarkt.
Wij vinden trouwens dat het erg snel gaat, meestal krijg je een paar dagen om je bod uit te brengen.
[ Voor 5% gewijzigd door Voggy op 30-12-2021 16:34 ]
Verkoopmakelaar gaat mee.Voggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:34:
[...]
Heb je het over een aankoopmakelaar die met jullie meegaat? Dan na de bezichtiging met hem/haar even overleggen. De verkopende makelaar zal je exact vertellen hoe het bieden in z'n werk gaat en wanneer de deadline is. Normaal gesproken breng je eerst een bod uit en komt de taxatie pas later voor de hypotheekaanvraag.
Wij vinden trouwens dat het erg snel gaat, meestal krijg je een paar dagen om je bod uit te brengen.
Doe je eerst een bod en dan pas een taxatie?
Eerst woning bezichtigen, en dan even aan de verkopend makelaar vragen wat de biedingsprocedure is. Vervolgens ga je een paar dagen nadenken en breng je je bod uit. Als de verkopers jullie bod accepteren dan teken je een voorlopig koopcontract. Pas daarna ga je de financiering regelen, dus ook taxatie en eventueel bouwkundige keuring.Willem30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:00:
[...]
Verkoopmakelaar gaat mee.
Doe je eerst een bod en dan pas een taxatie?
Als het goed is heb je voor dit alles al een gesprek gehad met een hypotheekadviseur zodat je weet wat je bestedingsruimte is.
Dit is momenteel erg afhankelijk van de regio waar je gaat kijken. Vraag de verkoopmakelaar naar de procedure, want die kan van situatie tot situatie verschillen. Maar vooral: laat je niet gek maken. Dit is het eerste huis dat je gaat bekijken, het is niet het enige huis dat beschikbaar is/komt. Dus ga ervan uit dat dit het niet meteen is, maar kijk goed naar wat je wel en niet bevalt in het huis. Het is goed om vergelijkingen te maken, zodat je goed duidelijk hebt waar het huis van jullie dromen in ieder geval aan moet voldoen en wat voor jullie samen of voor een van jullie een absoluut struikelblok is. Zo maak je uiteindelijk de goede keuze.Willem30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:23:
Mocht je enorm geïnteresseerd zijn, geef dan aan dat je graag een bod wilt gaan uitbrengen, maar verder nog niets. Noem nog geen bedrag, vraag ook naar de overige belangstelling. Zo creëer je wat bedenktijd en kun je de eerste euforie wat laten zakken en eventueel een goed bod berekenen en uitbrengen. Zit je in een enorm hectisch deel van de markt, neem dan meteen een aankoopmakelaar mee. Waarschijnlijk kom je er zonder aankoopmakelaar niet eens tussen.
Als beginner is het misschien wel aan te raden een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Dit ontzorgd een hoop en deze heeft dan ook een beter beeld van de markt mocht je eventueel een bod willen doen.
Ik vind 'verkoopmakelaar gaat mee' zo'n wonderlijke zin.
Waar gaat hij mee naar toe dan?
Waar gaat hij mee naar toe dan?
Ik wil je er alvast op wijzen dat als dit 'm niet wordt je niet in de stress moet schieten als de komende 6 weken geen geschikte woning te koop komt. Januari komt er bijna niets en vaak pas eind februari komt het grote aanbod weer op gang.Willem30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:23:
Niet in paniek raken.
Als je obv inschrijving moet bieden op de woning dan geven ze aan dat je bijvoorbeeld 3 januari voor 13:00 je bod moet indienen. Doe dit dan ook echt in het laatste uur. Anders gaan ze met je bod aan de haal.
Laatste tip. Altijd laten merken dat je de woning wel ziet zitten als je gaat bieden. Als je twijfels hebt wordt je bod minder serieus genomen bij gelijke biedingen, omdat de kans groter is dat de twijfelaar er vanaf ziet.
Een bod doe je het liefst 1 minuut voor sluitingstijd. Als je je bod te vroeg doet loop je een grote kans dat deze "uitlekt" en je tegenstander er EUR 1.000 boven gaat zitten.Voggy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:15:
[...]
Eerst woning bezichtigen, en dan even aan de verkopend makelaar vragen wat de biedingsprocedure is. Vervolgens ga je een paar dagen nadenken en breng je je bod uit. Als de verkopers jullie bod accepteren dan teken je een voorlopig koopcontract. Pas daarna ga je de financiering regelen, dus ook taxatie en eventueel bouwkundige keuring.
Als het goed is heb je voor dit alles al een gesprek gehad met een hypotheekadviseur zodat je weet wat je bestedingsruimte is.
ColeJ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:23:
[...]
Een bod doe je het liefst 1 minuut voor sluitingstijd. Als je je bod te vroeg doet loop je een grote kans dat deze "uitlekt" en je tegenstander er EUR 1.000 boven gaat zitten.
Members only:
Inloggen
1 minuut na sluitingstijd lekt de verkoopmakelaar ook gewoon aan zijn collega's hoor. Die tijden zijn zeer flexibel voor mensen met aankoopmakelaar. Kreeg zelf een keer op maandagochtend nog de kans om te bieden via mijn aankoopmakelaar terwijl de 'sluiting' vrijdag 16:00 was. Ongelooflijk hoe het wereldje werkt.ColeJ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:23:
[...]
Een bod doe je het liefst 1 minuut voor sluitingstijd. Als je je bod te vroeg doet loop je een grote kans dat deze "uitlekt" en je tegenstander er EUR 1.000 boven gaat zitten.
Klopt helemaal! Als je de woning echt wil dan bel je na sluitingstijd de makelaar op en zeg je dat je boven de hoogste gaat zitten.MXMaster schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:58:
[...]
1 minuut na sluitingstijd lekt de verkoopmakelaar ook gewoon aan zijn collega's hoor. Die tijden zijn zeer flexibel voor mensen met aankoopmakelaar. Kreeg zelf een keer op maandagochtend nog de kans om te bieden via mijn aankoopmakelaar terwijl de 'sluiting' vrijdag 16:00 was. Ongelooflijk hoe het wereldje werkt.
Ik heb dat geprobeerd.ColeJ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:26:
[...]
Klopt helemaal! Als je de woning echt wil dan bel je na sluitingstijd de makelaar op en zeg je dat je boven de hoogste gaat zitten.
Niet gelukt, terwijl makelaars zich toch wel ergens op de bodem van de moraliteitsvijver rondzwemmen.
Dit zorgde er bij mij juist voor dat ik het bod afwees. Kreeg een bod van boven de vraagprijs, maar alleen die dag geldig. Het was donderdag en de rest had tot maandag om te beslissen.
Zo marginaal hoog was het bod niet, en dan naai ik alle andere mensen ook direct uit hun kans om een bod te maken.
Uiteindelijk niet gedaan, en gelukkig maar, want diezelfde meneer kwam maandag terug met een bod 15k boven het hoogste bod.
Sommige makelaars zijn wel okRzaan schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:02:
[...]
Ik heb dat geprobeerd.
Niet gelukt, terwijl makelaars zich toch wel ergens op de bodem van de moraliteitsvijver rondzwemmen.
Heb zelf altijd gekocht zonder verkoopmakelaars (stille verkoop voor funda uit ) door meteen een goed bod neer te leggen, met geldigheid
[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 31-12-2021 13:55 ]
Beginnersvraagje; ik heb een huis op het oog waarbij in de omschrijving "Voordeel overdrachtsbelasting komt ten goede aan verkoper" staat.
Een snelle speurtocht op Google onthult dat dit eigenlijk alleen relevant is als iemand de woning binnen 6 maanden doorverkoopt. Is de kans dan ook aannemelijk dat dit huis binnen 6 maanden wordt doorverkocht, of wordt dit wel vaker gecopy/paste door makelaars? Een handvol listings van dezelfde makelaar vermelden die zin verder niet.
Een snelle speurtocht op Google onthult dat dit eigenlijk alleen relevant is als iemand de woning binnen 6 maanden doorverkoopt. Is de kans dan ook aannemelijk dat dit huis binnen 6 maanden wordt doorverkocht, of wordt dit wel vaker gecopy/paste door makelaars? Een handvol listings van dezelfde makelaar vermelden die zin verder niet.
@Bulder Dat klopt. De overdrachtsbelasting die een koper verschuldigd is over de koopsom van een woning kan worden verminderd met de overdrachtsbelasting die tot zes maanden terug verschuldigd was mbt het object.
Normaal is dat dus een voordeel voor de koper, maar door die bepaling op te nemen in de koopovereenkomst ben jij dat voordeel weer verschuldigd aan de verkoper.
Per saldo betaalt de koper dan gewoon het bedrag dat ie “anders” schuldig zou zijn.
Die zin geeft mi idd weg dat er sprake is van een “doorverkoop” binnen 6 maanden. Je kan het controleren met een uittreksel van het kadaster (datum levering).
Normaal is dat dus een voordeel voor de koper, maar door die bepaling op te nemen in de koopovereenkomst ben jij dat voordeel weer verschuldigd aan de verkoper.
Per saldo betaalt de koper dan gewoon het bedrag dat ie “anders” schuldig zou zijn.
Die zin geeft mi idd weg dat er sprake is van een “doorverkoop” binnen 6 maanden. Je kan het controleren met een uittreksel van het kadaster (datum levering).
/laat maar dat is dus op een andere manier te vinden.
[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 03-01-2022 15:54 ]
Sms KOOPSOM 9716KD 16 naar 8118 (€ 1,50 p.o.b.)noucmen schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
Hoi,
Heeft iemand nog een Walterliving abonnement ? (mijn is op)
Ik ben benieuwd wat de aanschaft prijs van dit was, in 2020 "Heijplaat 16, Groningen". Bedankt
https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatienoucmen schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
Hoi,
Ik ben benieuwd wat de aanschaft prijs van dit was, in 2020 "Heijplaat 16, Groningen". Bedankt
Zou jij toch moeten weten als je inmiddels al zolang in deze thread meehuppelt...
noucmen schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:03:
Hoi,
:strip_exif()/f/image/4IqjN1QpcpW8IlvuomRSIeJn.jpg?f=fotoalbum_large)
255 +13% aldus Walter
Een vriend heeft mij dit gevraagd ...Enforcer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:19:
Zou jij toch moeten weten als je inmiddels al zolang in deze thread meehuppelt...
[ Voor 13% gewijzigd door noucmen op 01-01-2022 09:53 ]
Thanks,pleasure schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:57:
255 +13% aldus Walter
Gelukkig nieuwjaar naar iedereen.
[ Voor 56% gewijzigd door noucmen op 01-01-2022 10:09 ]
Ah was dat niet die opkoper die een belachelijke huur vraagt?SmurfLink schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:37:
[...]
Zo marginaal hoog was het bod niet, en dan naai ik alle andere mensen ook direct uit hun kans om een bod te maken.
Uiteindelijk niet gedaan, en gelukkig maar, want diezelfde meneer kwam maandag terug met een bod 15k boven het hoogste bod.
Ik geef je gelijk hoor.
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 01-01-2022 10:42 ]
Sport_Life schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:38:
[...]
Ah was dat niet die opkoper die een belachelijke huur vraagt?.
Ik geef je gelijk hoor.Al vind ik het wel leuk dat de kopers van onze woning (jong gezin) enorm enthousiast zijn . Zijn al 3x wezen kijken met de kinderen
Nee ergens vind ik het heel erg jammer dat er niet een leuke starter in die flat woont nu. Ik had het graag aan zo iemand gegund. Maar niet 15k cadeau doen graag.
Klinkt als verborgen gebreken?SmurfLink schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Ja die.
Nee ergens vind ik het heel erg jammer dat er niet een leuke starter in die flat woont nu. Ik had het graag aan zo iemand gegund. Maar niet 15k cadeau doen graag.En achteraf ben ik daar heel blij mee want er is zoveel puinzooi met de nieuwe woning fout gegaan dat die 15k al op is.
Dan had ik die bij verkopers neergelegd.
Die zijn met de noorderzon naar Polen vertrokkenSport_Life schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:03:
[...]
Klinkt als verborgen gebreken?
Dan had ik die bij verkopers neergelegd.
Wij willen een bod uit gaan brengen op ons eerste huis. Mijn vriendin en ik huren nu 6 jaar tegen iets van 1100 euro per maand een beneden woning met aanbouw (ca. 50m2 extra). We zoeken een woning in het Noord-Hollandse Heiloo, dit was vorig jaar al lastig, maar wordt met de tijd alleen maar moeilijker. Woningen zijn in prijs net niet verdubbeld. Erg frustrerend, al is het in de omgeving een meer voorkomend probleem (Heiloo, Castricum, Limmen etc.).
We hebben nu voor de tweede keer een woning bezichtigd (nml. https://www.funda.nl/koop...42654308-het-bleekveld-3/), er zijn voor mij alleen wat dingen onduidelijk.
Er zijn bij biedingen op inschrijving volgens mij geen tactieken die je meer in de picture bij de verkopende partij kunnen spelen, buiten een bijzonder bod en weinig voorbehoud (zoals financiering of bouwtechnische keuring), toch?
Het is een prima verzorgde woning, maar ik heb het idee dat de woning de komende jaren echt niet meer de 430k+ gaat opbrengen die hiervoor geboden gaat worden. In het geval ons bod wint, de hypotheek rond is en wij willen op een later moment gaan verkopen, wat betekent dit financieel gezien? De hypotheek wordt vgm. gegund op de waarde van de woning, maar er zijn indianenverhalen over een aankomende recessie. Ik zou niet willen dat we dat we door de waardedaling sterk beperkt worden in onze opties om later naar een beter optie te verhuizen. Of is dat toch te voorzichtig?
De eerdergenoemde woning is 'op staal' gebouwd, waarop ik uiteraard aannam op stalen draagbalken. Dit schijnt te betekenen dat op een betonnen lijst de houten constructie wordt gebouwd. Dit heeft wat implicaties voor gewicht bijv. een dakkapel. De buren hebben gekozen voor een dakophoging, ik kon tijdens de bezichtiging helaas niet rechtop de verdieping over. Hebben jullie ervaring met dergelijke projecten (een dakophoging i.p.v. een dakkapel)? Zijn er andere zaken die met het gegeven van de constructie meegenomen moeten worden voor aankoop?
Erg frustrerend ook dat de woning in 2016 voor 275 is aangekocht. Er is toen geen bouwtechnische keuring gedaan en zowel ik als mijn vriendin voelen die noodzaak wel sterk, al is het wel weer een voorbehoud wat een eventuele acceptatie van het bod in de weg staat. Lastig dat huizen kopen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
We hebben nu voor de tweede keer een woning bezichtigd (nml. https://www.funda.nl/koop...42654308-het-bleekveld-3/), er zijn voor mij alleen wat dingen onduidelijk.
Er zijn bij biedingen op inschrijving volgens mij geen tactieken die je meer in de picture bij de verkopende partij kunnen spelen, buiten een bijzonder bod en weinig voorbehoud (zoals financiering of bouwtechnische keuring), toch?
Het is een prima verzorgde woning, maar ik heb het idee dat de woning de komende jaren echt niet meer de 430k+ gaat opbrengen die hiervoor geboden gaat worden. In het geval ons bod wint, de hypotheek rond is en wij willen op een later moment gaan verkopen, wat betekent dit financieel gezien? De hypotheek wordt vgm. gegund op de waarde van de woning, maar er zijn indianenverhalen over een aankomende recessie. Ik zou niet willen dat we dat we door de waardedaling sterk beperkt worden in onze opties om later naar een beter optie te verhuizen. Of is dat toch te voorzichtig?
De eerdergenoemde woning is 'op staal' gebouwd, waarop ik uiteraard aannam op stalen draagbalken. Dit schijnt te betekenen dat op een betonnen lijst de houten constructie wordt gebouwd. Dit heeft wat implicaties voor gewicht bijv. een dakkapel. De buren hebben gekozen voor een dakophoging, ik kon tijdens de bezichtiging helaas niet rechtop de verdieping over. Hebben jullie ervaring met dergelijke projecten (een dakophoging i.p.v. een dakkapel)? Zijn er andere zaken die met het gegeven van de constructie meegenomen moeten worden voor aankoop?
Erg frustrerend ook dat de woning in 2016 voor 275 is aangekocht. Er is toen geen bouwtechnische keuring gedaan en zowel ik als mijn vriendin voelen die noodzaak wel sterk, al is het wel weer een voorbehoud wat een eventuele acceptatie van het bod in de weg staat. Lastig dat huizen kopen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Het enige dat ik je kan aanraden is, laat je niet gek maken! Als je graag een bouwkundige keuring wilt doen, zie er niet vanaf om een iets kleinere kans te maken.
Ook qua vraagprijs en eventueel toekomstige waarde, daar kan niemand echt wat zinnigs over zeggen. Ik zou zeggen, bepaal een maximum en houd je daaraan. Daarbij weeg je zowel je draagkracht (hoeveel hypotheek kan en wïl je betalen?) en de waarde van het huis. Als je het huis maximaal 425 waard vind en je niet comfortabel voelt bij 440, laat je daar dan ook niet in praten. Hou er wel rekening mee dat je ook aflost. Voor 1100 euro per maand gaat het best hard, dus als je over twee of vijf of tien jaar wilt verhuizen heb je niet nul cash over, zelfs als je voor 425 weer verkoopt.
Ook qua vraagprijs en eventueel toekomstige waarde, daar kan niemand echt wat zinnigs over zeggen. Ik zou zeggen, bepaal een maximum en houd je daaraan. Daarbij weeg je zowel je draagkracht (hoeveel hypotheek kan en wïl je betalen?) en de waarde van het huis. Als je het huis maximaal 425 waard vind en je niet comfortabel voelt bij 440, laat je daar dan ook niet in praten. Hou er wel rekening mee dat je ook aflost. Voor 1100 euro per maand gaat het best hard, dus als je over twee of vijf of tien jaar wilt verhuizen heb je niet nul cash over, zelfs als je voor 425 weer verkoopt.
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7