Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 230 ... 358 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
ColeJ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:33:
Waarom kan het bij jou nooit normaal?
Ik weet het niet, omdat ik "living on an edge" ben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
Sdreeg schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:38:
[...]

Leuk om te lezen over die persoonlijke brieven en dat verkopers de woning soms toch iets meer 'gunnen' aan kopers met een persoonlijk verhaal of 'goede klik'.

Ik zie hier reacties dat mensen soms wel bereid zijn om een max 2K mindere bieding te accepteren aan een kopende partij met de gunfactor. Aan de andere kant een groep verkopers die niet kijkt naar dit soort brieven. Belangrijkste; ik zie geen reacties hier van verkopers die een bod met een persoonlijk verhaal erbij uit principe helemaal niet zouden accepteren.

Ergo, een (al dan niet verzonnen) persoonlijke brief is voor elke koper warm aan te bevelen! Er is blijkbaar een groep verkopers die daardoor bereid is met een minder bod genoegen te nemen, tot zelfs 2K. En baat het niet, dan schaadt het blijkbaar ook niet, want een brief met een persoonlijk verhaal wordt hoogstens niet verder gelezen, maar het bod wordt sowieso wel bekeken. Even een goede brief erbij doen, kan je dus zomaar tot 2K opleveren, altijd doen dus!

(en ik wil er ook best eentje typen voor een schamele 100 euro, of voor 250 een gekalligrafeerde variant op dik handgeschept papier, met een handgedruipte lakzegel op de envelop, die bezorgd wordt door een koerier te paard)
En daarbij: als je hetzelfde bod doet als iemand anders, en de ander heeft geen brief, dan acht ik de kans erg groot dat het bod met brief eerder geaccepteerd wordt

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Basekid schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:37:
Vraagje: Ik wil graag de waarborgsom betalen uit eigen middelen (de overwaarde). Hoe minder er op de spaarrekening staat op 1 januari, des te beter natuurlijk. Dit geld komt echter uit de overwaarde, die ik wil gebruiken voor het kopen van het huis (met daarnaast nog een deel hypotheek).

Als ik die 10% waarborgsom betaal, kan dat dan op de dag van de sleuteloverdracht weer gebruikt worden met de totale verkoopsom? Of krijg ik dat eerst op mijn rekening terug en moet ik het dan weer overmaken naar de notaris? Weet iemand hoe dat werkt?
Ik denk op de dag van transport moet jij nog 90% betalen,
Want jij heb 10% naar dezelfde notaris over heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vraagje: Ik wil graag de waarborgsom betalen uit eigen middelen (de overwaarde). Hoe minder er op de spaarrekening staat op 1 januari, des te beter natuurlijk. Dit geld komt echter uit de overwaarde, die ik wil gebruiken voor het kopen van het huis (met daarnaast nog een deel hypotheek).

Als ik die 10% waarborgsom betaal, kan dat dan op de dag van de sleuteloverdracht weer gebruikt worden met de totale verkoopsom? Of krijg ik dat eerst op mijn rekening terug en moet ik het dan weer overmaken naar de notaris? Weet iemand hoe dat werkt?
Eigenlijk weet je notaris dat, maar mijn ervaring ; zelfde dag staat het weer op je rekening, mits je dat van te voren afspreekt en je *spoed*geld betaald.
Wanneer krijg je de waarborgsom terug? Als de koop van het huis gewoon doorgaat, zal je de waarborgsom terugkrijgen van de notaris op het moment van passeren. Dit zie je terug op de nota van afrekening. Je kunt er ook voor kiezen om het gestorte bedrag in te zetten voor de hypotheek van je nieuwe woning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• noucmen
funk-e schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:39:
[...]

En daarbij: als je hetzelfde bod doet als iemand anders, en de ander heeft geen brief, dan acht ik de kans erg groot dat het bod met brief eerder geaccepteerd wordt
Met mij: werkt de brief misschien tegen.
"Goed middag, naar 10 keer het aankopen geanuleerd heb, heb ik uw onzettend mooi huis gevonden ..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 16:33
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:37:
[...]

Ik weet het niet, omdat ik "living on an edge" ben ?
Nee je leeft helemaal niet on the edge, maar zo ver mogelijk van alle edges af. Helemaal in het midden om zo veilig mogelijk te zijn en alle verassingen uit te sluiten. Dan zal ik je een geheim verklappen. Dat lukt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:25

De notaris verrekent normaliter alles en keert vervolgens het eventuele restant uit aan je. De waarborgsom kan dus inderdaad doorgezet worden naar je inbreng eigen middelen zonder dat over en weer te moeten overmaken. Hou wel rekening met het feit dat je ook bij de notaris tegenwoordig kosten hebt voor het 'stallen' van geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 10:11
THM0 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:53:
[...]

De notaris verrekent normaliter alles en keert vervolgens het eventuele restant uit aan je. De waarborgsom kan dus inderdaad doorgezet worden naar je inbreng eigen middelen zonder dat over en weer te moeten overmaken. Hou wel rekening met het feit dat je ook bij de notaris tegenwoordig kosten hebt voor het 'stallen' van geld.
Houd er bovendien rekening mee dat voor de box 3-heffing niet relevant is op welke rekening jouw geld staat. Jouw geld is jouw geld, of je het nu bij de bank parkeert of bij de (bank van de) notaris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-06 15:33
mwa schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:19:
50-50 dat deze koop alsnog afketst en wij over 2 weken weer over Excel sheets, schuine daken en kleine lettertjes zitten te praten.
Voor het tijdelijke huis dat ie gaat kopen waar ie in kan wonen zolang ze aan het klussen zijn in zijn tijdelijke huis waar ie in kan als zijn nieuwbouwhuis is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Vraagje. Ik heb 2x een vrijblijvend gesprek gehad met 2 verschillende hypotheekadviseurs.

De eerste was vrij transparant over zijn kosten; 2000 euro.

De tweede niet en dat hoorden we pas na het gesprek; 4000 euro.

Toch best een groot verschil.

Wat zijn jullie ervaringen? Ligt het vaker eerder rond de 2k of de 4k of heel iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:19

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:01:
Vraagje. Ik heb 2x een vrijblijvend gesprek gehad met 2 verschillende hypotheekadviseurs.

Wat zijn jullie ervaringen? Ligt het vaker eerder rond de 2k of de 4k of heel iets anders?
Ik was 999 euro kwijt. Het kan alle kanten op blijkbaar. Ik heb niet de indruk dat je nou heel iets anders krijgt. Ze kunnen wel meer tijd voor je nemen als je 4k betaald lijkt me.

Bij mij wilden ze wel dat je zelf een beetje weet waar je mee bezig bent dus dat ze je niet alle basics nog moeten uitleggen, want dan kan het uiteraard niet uit voor 999 euro.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Ik deed 'm via Vereniging Eigen Huis en was ongeveer 2k kwijt. 4 vind ik wel heel veel, moet er iets speciaals gebeuren? Voor het kopen van m'n eerste huis was het goedkoper, gezien er niets met de bestaande situatie hoefde te gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 15-12-2021 17:08 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 10:53

Ben je een starter, of is er al een hypotheeksituatie?

In het eerste geval zou ik ook zeker overwegen om execution only te gaan, dat kan bijvoorbeeld via Independer voor een fractie van dit geld. Let wel op dat je dan niet uit alle hypotheekverstrekkers kan kiezen en dus mogelijk niet de laagste rente hebt, wat 'in the end' duurder kan zijn.

Als doorstromer is het verhaal een stukje complexer en kan een hypotheekadviseur wel handig zijn, zeker als je er zelf niet zo diep in zit. Naar mijn idee is 'tussen de 2k en 4k' dan een gebruikelijke range, zou in dit geval wel snel naar de eerste neigen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
De adviseur zegt mij dat het een complexe aanvraag is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder kwam hij met het idee om elk jaar opnieuw te zien omdat de regels elk jaar weer veranderen. Hij heeft daar wel abonnementen voor. Ik las daar laatst iets over in het nieuws dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 16:35
Atomius schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:14:

***members only***

Verder kwam hij met het idee om elk jaar opnieuw te zien omdat de regels elk jaar weer veranderen. Hij heeft daar wel abonnementen voor. Ik las daar laatst iets over in het nieuws dacht ik.
Wij zijn voor een vergelijkbare situatie ongeveer 2800 euro kwijt. Bij een prima lokaal kantoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***

Abonnement?! Daar zou ik echt nooit aan beginnen. Dat is een verkapte provisie.....

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En ze hebben gewoon een zorgplicht, ook zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ze bieden een maandabonnement aan dat een klein percentage is van het oorspronkelijke hypotheekbedrag.

Klinkt inderdaad allemaal een beetje als geldklopperij...

Dit was het artikel wat ik had gelezen: https://nos.nl/artikel/24...odige-serviceabonnementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14

***members only***

Hier waren we EUR 2.750 kwijt voor een behoorlijk méér complexe situatie (waaronder één van ons die < 3 jaar ondernemer is). 4k is echt veel te duur, en zo'n abonnement is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Wij hebben net onze hypotheek bij ABN AMRO direct afgesloten (hadden beste voorwaarden voor onze situatie). 1050 advieskosten en 550 afsluitkosten. En dan was het best complex met twee verschillende hypotheekverledens en overgangsregeling bankspaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 17:29

***members only***

Ik zou een andere gaan zoeken als die dit al complex noemt :')

Deze situatie is de op één na meest standaard van Nederland, het enige wat meer standaard is als je samen of alleen doorstromer/instapper bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06 13:14

***members only***

Dit is niet echt complex en kun je gewoon bij execution only afsluiten. Een hypotheekadviseur (HBO'er met een stropdas) die een Excelletje invult en 4K factureert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 09:23

Normaal gesproken als je dat geld al in je bezit hebt van de verkoop van je oude woning dan blijft dat staan en neem je een hypotheek minus de 10% die je al gestort hebt. Eindbedrag is dan gelijk. Kan ook zijn dat je meer eigen financiële middelen inzet en daar moet je dan voor zorgen dat die op of voor de datum sleuteloverdracht ook gestort zijn op de rekening van de notaris.

Maar dat heb je als het goed is al met de hypotheekadviseur besproken.

[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 15-12-2021 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 13:48
amboly schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:30:
[...]

Voor het tijdelijke huis dat ie gaat kopen waar ie in kan wonen zolang ze aan het klussen zijn in zijn tijdelijke huis waar ie in kan als zijn nieuwbouwhuis is opgeleverd.
Inderdaad.
Snap niet waarom hij nog zoveel 'help'reacties krijgt, terwijl hij gewoon 3 huizen heeft gekocht.
Een grote trol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:37:
[...]

Inderdaad.
Snap niet waarom hij nog zoveel 'help'reacties krijgt, terwijl hij gewoon 3 huizen heeft gekocht.
Een grote trol.
Onbegrijpelijk dat mods ook niet ingrijpen..

De leukigheid is er nu wel af.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-12-2021 00:08 . Reden: Champagne ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Atomius
Wat geinig zeg. Ik wist helemaal niet van het bestaan van "execution only" af. En al helemaal niet dat je dan maar 795 euro betaalt.

Bij Independer heb ik alles ingevuld. 2 hypotheekdelen (1 deel annuïteit en 1 aflossingsvrij). Komen een aantal verstrekkers uit, waaronder Lloyd, Munt, ABN, Argenta, Aegon, Merius, Centraal Beheer. Moneyou als goedkoopste. Nooit van gehoord en zie in de gauwigheid niet al te beste reviews op internet.

Overigens kan ik nergens het hypotheekdeel van mijn huidige woning/hypotheek invullen, vreemd. Ik bedoel, dat hypotheekdeel heeft natuurlijk een minder lange looptijd dan 30 jaar. Bij Ikbenfrits staat die er wel tussen. Net als bij mijn hypotheekadviseur van 4k.

Leuk om zo te puzzelen, maar ik merk wel dat ik me hier niet 100% comfortabel bij voel. Ik bedoel, het is toch één van de grootste zo niet de grootste aankoop in je leven. Wie weet zie ik wat over het hoofd qua voorwaarden of mis ik iets anders belangrijks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Hou er ook rekening mee dat Execution Only welliswaar goedkoop een hypotheek regelt, maar zich ook echt alleen richt op de hypotheek zelf: je mist de aspecten rondom risico's bij overlijden, arbeidsongeschiktheid etc waar een adviseur normaliter wel bij stilstaat. Ook dat is allemaal niet extreem moeilijk, maar wel handig om het gestructureerd door te nemen.
Op de koopsom van een huis zijn die advieskosten echt niet de meest significante post en aangezien je je vaak voor vele jaren vastlegt kun je je afvragen of dat nou de beste post is om op te besparen.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Niet helemaal duidelijk waar ik het moet posten maar hier heb ik de meeste kans.

Mijn broertje heeft grondig verbouwd en heeft daar een bouwdepot voor aangevraagd. (maximale wat hij bij kon lenen). Dat bleek niet genoeg en zodoende hebben mijn ouders continu rekeningen betaald. Dat bedrag is opgelopen tot ca €35k en dat is een bedrag waarbij het handig is dat het een en ander geformaliseerd wordt.

Nu leek het mij verstandig om het als een persoonlijke lening op te zetten voor de verbouwing van het huis (wat ook gewoon waar is). Dit zodat het aftrekbaar wordt van de belasting. Nu zit ik echter met de volgende vragen:

1. Wat moet ik allemaal opnemen in zo'n overeenkomst zodat het voldoet voor de belastingdienst?
2. Met welke rente moet ik rekenen. Er staat dat hij marktconform moet zijn maar wat is dat precies? In principe is mijn broertje een hoog risicoklant.
Ik zie hier wel rente standen maar dat zijn min en max standen. Financieel is het het gunstigste als de rente zo hoog mogelijk is maar het moet wel billijk zijn.

Iemand hier ervaring mee?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
THM0 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:13:
Hou er ook rekening mee dat Execution Only welliswaar goedkoop een hypotheek regelt, maar zich ook echt alleen richt op de hypotheek zelf: je mist de aspecten rondom risico's bij overlijden, arbeidsongeschiktheid etc waar een adviseur normaliter wel bij stilstaat. Ook dat is allemaal niet extreem moeilijk, maar wel handig om het gestructureerd door te nemen.
Op de koopsom van een huis zijn die advieskosten echt niet de meest significante post en aangezien je je vaak voor vele jaren vastlegt kun je je afvragen of dat nou de beste post is om op te besparen.
Wel mee eens maar ik ben nu twee keer bij een intake gesprek geweest van een hypotheekadviseur waarbij ik zelf dingen moest aankaarten waar hij niet aan had gedacht. Een goede adviseur is moeilijk te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Atomius
Je wilt wel een hypotheekverstrekker die in de branche zit voor een lange termijn. Vooral als je geen lange rentevastperiode afsluit zou ik de wat minder bekende partijen vermijden.

Een voorbeeld ter illustratie; je hebt een hypotheek voor 30 jaar, 10 jaar rentevast. Na 10 jaar moet de rente opnieuw worden vastgesteld en krijg je een aanbod met een gigantische rente (want partij wil zich eigenlijk terugtrekken uit de hypotheekmarkt). Toevallig heb je op dat moment ook net een baanwissel of een periode van langdurige arbeidsongeschiktheid, waardoor je niet kredietwaardig bent om over te sluiten. Dan zit je...

Ook andere mogelijkheden die je bij de 'normale' hypotheekverstrekkers hebt (verhuisregelingen, rentemiddeling, etc.) ontbreken vaak.

Sommige partijen zijn opgericht om letterlijk wat geld in de hypotheekmarkt te pompen en je ziet dan dat ze gedurende de tijd niet alle rentevast periodes aanbieden of wat gekke sprongen maken met de rentes. Die zou ik dus vermijden.

Door jou genoemde aanbieders zijn trouwens wel prima hoor. Lloyds (UK) en Argenta (BE) zijn gewoon gerenommeerde banken en ook Munt, CB en Aegon zitten er wel in voor de lange termijn (pensioen en verzekeringsgeld) en hebben prima voorwaarden.

Je moet wel bedacht zijn op fiscale voortzettingsvereisten aan de hypotheken, wellicht moet je ook thuiszijn in overbruggingskredieten, taxaties, maar ook op risico's in je inkomen en dus betaalbaarheid van je hypotheek. "Het is nogal wat" en de meeste mensen lijken de impact te onderschatten van gebeurtenissen die zich kunnen voordoen op termijn.

Als je er genoeg van weet, prima...

Als je er nauwelijks iets van weet, raad ik het niet aan.

Zelf ben ik er aardig in thuis (al zeg ik het zelf), maar ben alsnog gewoon naar een goede hypotheekadviseur gegaan.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Atomius
JanHenk schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:14:
@Atomius
Je wilt wel een hypotheekverstrekker die in de branche zit voor een lange termijn. Vooral als je geen lange rentevastperiode afsluit zou ik de wat minder bekende partijen vermijden.

Een voorbeeld ter illustratie; je hebt een hypotheek voor 30 jaar, 10 jaar rentevast. Na 10 jaar moet de rente opnieuw worden vastgesteld en krijg je een aanbod met een gigantische rente (want partij wil zich eigenlijk terugtrekken uit de hypotheekmarkt). Toevallig heb je op dat moment ook net een baanwissel of een periode van langdurige arbeidsongeschiktheid, waardoor je niet kredietwaardig bent om over te sluiten. Dan zit je...

Ook andere mogelijkheden die je bij de 'normale' hypotheekverstrekkers hebt (verhuisregelingen, rentemiddeling, etc.) ontbreken vaak.

Sommige partijen zijn opgericht om letterlijk wat geld in de hypotheekmarkt te pompen en je ziet dan dat ze gedurende de tijd niet alle rentevast periodes aanbieden of wat gekke sprongen maken met de rentes. Die zou ik dus vermijden.

Door jou genoemde aanbieders zijn trouwens wel prima hoor. Lloyds (UK) en Argenta (BE) zijn gewoon gerenommeerde banken en ook Munt, CB en Aegon zitten er wel in voor de lange termijn (pensioen en verzekeringsgeld) en hebben prima voorwaarden.

Je moet wel bedacht zijn op fiscale voortzettingsvereisten aan de hypotheken, wellicht moet je ook thuiszijn in overbruggingskredieten, taxaties, maar ook op risico's in je inkomen en dus betaalbaarheid van je hypotheek. "Het is nogal wat" en de meeste mensen lijken de impact te onderschatten van gebeurtenissen die zich kunnen voordoen op termijn.

Als je er genoeg van weet, prima...

Als je er nauwelijks iets van weet, raad ik het niet aan.

Zelf ben ik er aardig in thuis (al zeg ik het zelf), maar ben alsnog gewoon naar een goede hypotheekadviseur gegaan.
Dit sluit inderdaad goed aan bij mijn gevoel. Weet er wel wat van af, maar niet genoeg. Daarbij is het nogal een aankoop. Je koopt ook een stukje zekerheid met een adviseur.

Toch wel leuk van dit soort "eigen onderzoek" is dat je misschien wat meer dan gemiddeld beslagen ten ijs kan komen bij je hypotheekadviseur.

• SmurfLink
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:04:
Niet helemaal duidelijk waar ik het moet posten maar hier heb ik de meeste kans.

Mijn broertje heeft grondig verbouwd en heeft daar een bouwdepot voor aangevraagd. (maximale wat hij bij kon lenen). Dat bleek niet genoeg en zodoende hebben mijn ouders continu rekeningen betaald. Dat bedrag is opgelopen tot ca €35k en dat is een bedrag waarbij het handig is dat het een en ander geformaliseerd wordt.

Nu leek het mij verstandig om het als een persoonlijke lening op te zetten voor de verbouwing van het huis (wat ook gewoon waar is). Dit zodat het aftrekbaar wordt van de belasting. Nu zit ik echter met de volgende vragen:

1. Wat moet ik allemaal opnemen in zo'n overeenkomst zodat het voldoet voor de belastingdienst?
2. Met welke rente moet ik rekenen. Er staat dat hij marktconform moet zijn maar wat is dat precies? In principe is mijn broertje een hoog risicoklant.
Ik zie hier wel rente standen maar dat zijn min en max standen. Financieel is het het gunstigste als de rente zo hoog mogelijk is maar het moet wel billijk zijn.

Als je enige reden belastingtechnisch is zou je ook het als eenmalige schenking van je ouders naar je broertje kunnen doen. Dit kan met een schenkingsconvenant, je broertje moet dan aangifte schenkbelasting doen via de site van de belastingdienst.

• THM0
ColeJ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:09:
[...]

Wel mee eens maar ik ben nu twee keer bij een intake gesprek geweest van een hypotheekadviseur waarbij ik zelf dingen moest aankaarten waar hij niet aan had gedacht. Een goede adviseur is moeilijk te vinden.
Daarom moet je gewoon een aantal intake gesprekken doen totdat je een goed gevoel hebt bij de persoon en de kennis die hij/zij aanbrengt voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-06 13:52
SmurfLink schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:41:
[...]

Als je enige reden belastingtechnisch is zou je ook het als eenmalige schenking van je ouders naar je broertje kunnen doen. Dit kan met een schenking covenant, je broertje moet dan aangifte schenkbelasting doen via de site van de belastingdienst.
Denk dat hij meer de familiebank constructie bedoelt.
Dat het weldegelijk een lening is, met rente. Die rente is dan aftrekbaar.
Vervolgens mogen ouders jaarlijks ~€5600,- (dit jaar ~€6600,-) schenken en zo dus de rente onderhands teruggeven. Dus beetje dubbeldippen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@icecreamfarmer
Is de intentie om het terug te betalen? Is de intentie om een fiscaal voordeel te behalen? Of is de intentie iets heel anders?

Wat @Flix20 hierboven zegt is wat wel redelijk gebruikelijk is (inmiddels). Voor renteaftrek moet er wel een rente- en aflossingsschema opgemaakt worden en ook (meestal maandelijks) rente en aflossing worden overgemaakt. Je kunt een annuïtair schema opstellen, dat maakt het makkelijk. Een rente van 4 tot 6% is zeker niet onzakelijk. Deze rente zou dan afgetrokken kunnen worden, mits je broertje kan onderbouwen met alle rekeningen dat e.e.a. ook daadwerkelijk is besteed aan de woning.

Wat je vaak ziet bij dermate hoge rentes, is dat ze 'gecombineerd' worden met een schenking; let wel op dat dit separate transacties moeten zijn. Dit mag niet met elkaar verrekend worden; de rente op de eigenwoningschuld moet daadwerkelijk betaald zijn.

Als de intentie is dat ie niet terug gaat betalen en ook niet maandelijks rente en aflossing wil overmaken, kun je ook gewoon een schenkingsovereenkomst opmaken en aangifte schenkbelasting doen. Je kunt daarbij ook gebruik maken van de "jubelton" (verhoogde schenkingsvrijstelling eigen woning). Die wordt afgeschaft per 2024 volgens het nieuwe coalitieakkoord, dus "het kan nu nog".

• Flix20
JanHenk schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:03:
@icecreamfarmer
Is de intentie om het terug te betalen? Is de intentie om een fiscaal voordeel te behalen? Of is de intentie iets heel anders?

Wat @Flix20 hierboven zegt is wat wel redelijk gebruikelijk is (inmiddels). Voor renteaftrek moet er wel een rente- en aflossingsschema opgemaakt worden en ook (meestal maandelijks) rente en aflossing worden overgemaakt. Je kunt een annuïtair schema opstellen, dat maakt het makkelijk. Een rente van 4 tot 6% is zeker niet onzakelijk. Deze rente zou dan afgetrokken kunnen worden, mits je broertje kan onderbouwen met alle rekeningen dat e.e.a. ook daadwerkelijk is besteed aan de woning.

Wat je vaak ziet bij dermate hoge rentes, is dat ze 'gecombineerd' worden met een schenking; let wel op dat dit separate transacties moeten zijn. Dit mag niet met elkaar verrekend worden; de rente op de eigenwoningschuld moet daadwerkelijk betaald zijn.

Als de intentie is dat ie niet terug gaat betalen en ook niet maandelijks rente en aflossing wil overmaken, kun je ook gewoon een schenkingsovereenkomst opmaken en aangifte schenkbelasting doen. Je kunt daarbij ook gebruik maken van de "jubelton" (verhoogde schenkingsvrijstelling eigen woning). Die wordt afgeschaft per 2024 volgens het nieuwe coalitieakkoord, dus "het kan nu nog".
Als ik het goed begreep, dan hoef je niet maandelijks te betalen, maar mag het ook in één keer. Maar er moet wel daadwerkelijk een transactie plaats hebben gevonden.

Dus transactie van zoon naar ouders van €5000,- met omschrijving afbetaling 2021 + rente conform afspraak.
En dan kan de dag erop een transactie van ouders naar zoon á €5000,- met omschrijving jaarlijkse schenking.

Wel moeten er vooraf schriftelijk afspraken gemaakt worden over inderdaad loopduur, afbetaling en rente.
Rente ben je deels vrij in om te bepalen maar mag niet teveel afwijken van wettelijk.
Dus €500 afbetaling en €4500,- rente zit er niet in.

Belangrijkste vraag is natuurlijk, willen de ouders het echt schenken, of willen ze terugbetaald krijgen.

• JanHenk
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:19:
[...]

Als ik het goed begreep, dan hoef je niet maandelijks te betalen, maar mag het ook in één keer. Maar er moet wel daadwerkelijk een transactie plaats hebben gevonden.
Klopt hoor, je legt het goed uit.

Voor de eenvoud en het begrip van de systematiek noemde ik "maandelijks", maar het kan ook per jaar. Je moet dan echter wel opletten dat je ook daadwerkelijk een aflossingsplicht hebt (dus overeenkomst) én deze voldoet aan de aflossingseis van de wet IB (dus volgens een minimaal annuïtair schema van 360 maanden).

Als daaraan is voldaan, dan kan het ook jaarlijks.

• Kurma
[...]

Dus transactie van zoon naar ouders van €5000,- met omschrijving afbetaling 2021 + rente conform afspraak.
En dan kan de dag erop een transactie van ouders naar zoon á €5000,- met omschrijving jaarlijkse schenking.

Wel moeten er vooraf schriftelijk afspraken gemaakt worden over inderdaad loopduur, afbetaling en rente.
Rente ben je deels vrij in om te bepalen maar mag niet teveel afwijken van wettelijk.

Belangrijkste vraag is natuurlijk, willen de ouders het echt schenken, of willen ze terugbetaald krijgen.
De hele eigenwoningschuld-regeling gaat uit van maandelijkse rentevoet en maandelijkse termijnen. Ik zou het niet aanraden.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

@icecreamfarmer
De intentie is terugbetalen maar wel op een fiscaal gunstige manier.
Schenking is niet aan de orde. Moeten het trouwens maandelijkse betalingen zijn of mag het ook een jaarlijkse betaling zijn?

Een familiebank construct is idd wat ik zoek. Maar ik zoek een goed modelcontract. Het aflossingsschema heb ik zo in elkaar gedraaid.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Jazzy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:36:
Zelf ga ik (nog) niet bieden zonder voorbehoud. Stel ik kom volgende week onder een auto, wordt onverwacht ontslagen of er komt een andere kink in de kabel tijdens het regelen van de financiering ben ik 60k kwijt. Dat risico is natuurlijk klein, maar niet nul.
...schreef ik op 20 oktober. En ja hoor, vandaag doen we een bod op een huis zonder voorbehoud van technisch keuring of financiering. :) Het is een cliché, maar we zijn echt verliefd op dit huis en zien het helemaal werken. Zouden het echt heel jammer vinden als achter het net blijken te vissen. Dus ja, een redelijk hoog bod, geen voorbehoud en zelfs een motivatiebrief.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 09:25
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:04:

Volgens mij is 6% acceptabel voor de belastingdienst. Je kunt de lening aflossingsvrij maken en daardoor betaalt hij alleen rente. Je ouders kunnen het dan weer maandelijks terugstorten als schenking. Pas alleen op dat je niet boven het maximale schenkingsbedrag uit komt. En als het niet afgelost wordt dat de lening dan zelfs na het sterven van de ouders over gaat naar broers/zussen of in mindering op de erfenis gebracht moet worden.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• JanHenk
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:54:
[...]
Een familiebank construct is idd wat ik zoek. Maar ik zoek een goed modelcontract. Het aflossingsschema heb ik zo in elkaar gedraaid.
Zie PM. ;)
Paul01 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:56:
[...]
Je kunt de lening aflossingsvrij maken en daardoor betaalt hij alleen rente.
Pas op, dit kan juridisch wel, maar als je fiscaal renteaftrek wilt niet. Nieuwe eigenwoningschulden moeten tegenwoordig voldoen aan de aflossingseis. Dus een overeengekomen verplichte aflossing volgens een bepaald minimum.
Pas alleen op dat je niet boven het maximale schenkingsbedrag uit komt. En als het niet afgelost wordt dat de lening dan zelfs na het sterven van de ouders over gaat naar broers/zussen of in mindering op de erfenis gebracht moet worden.
Ja, schenkingen volgen gewoon de reguliere regels. En inderdaad komt er een vordering in een eventuele nalatenschap, dat kan vervelend zijn. Vaak is dat nog ver weg.

In tip dit in dit kader: zorg voor een verhoogde hypothecaire inschrijving op het onderpand bij de bank. Het inkomen is wellicht op dit moment niet toereikend, maar later wel. Dan kun je aanvullend bij de bank financieren en de familiebank terugbetalen zonder al te veel kosten. Dit is een soort oversluiten, dus.

[ Voor 67% gewijzigd door JanHenk op 16-12-2021 12:07 ]

• ColeJ
Paul01 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:56:
[...]

Volgens mij is 6% acceptabel voor de belastingdienst. Je kunt de lening aflossingsvrij maken en daardoor betaalt hij alleen rente. Je ouders kunnen het dan weer maandelijks terugstorten als schenking. Pas alleen op dat je niet boven het maximale schenkingsbedrag uit komt. En als het niet afgelost wordt dat de lening dan zelfs na het sterven van de ouders over gaat naar broers/zussen of in mindering op de erfenis gebracht moet worden.
6% is niet meer uit te leggen aan de fiscus hoor, daar is jurisprudentie over. Uiteraard mag je een opslag op de reele rente doen omdat er geen hypotheek/pandrecht is maar een opslag van 4,5% (huidige marktrente 1,5?) is teveel en ga je gedonder mee krijgen.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ColeJ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:13:
[...]

6% is niet meer uit te leggen aan de fiscus hoor, daar is jurisprudentie over. Uiteraard mag je een opslag op de reele rente doen omdat er geen hypotheek/pandrecht is maar een opslag van 4,5% (huidige marktrente 1,5?) is teveel en ga je gedonder mee krijgen.
Weet je dat zeker?
Als ik hier eens kijk is 6% helemaal niet zo hoog. Het gemiddelde ligt hoger.
https://www.actuelerentes...ergelijken.asp#goto-table

De huidige marktrente is 1,5% voor 30 jaar vast met NHG garantie. Dit is een PL zonder enige zekerheid.
Als de belastingdienst mij op een bank kan wijzen die mijn broertje dit bedrag laat lenen voor 2,5% dan hou ik mij aanbevolen.

• Flix20
icecreamfarmer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:29:
[...]

Weet je dat zeker?
Als ik hier eens kijk is 6% helemaal niet zo hoog. Het gemiddelde ligt hoger.
https://www.actuelerentes...ergelijken.asp#goto-table

De huidige marktrente is 1,5% voor 30 jaar vast met NHG garantie. Dit is een PL zonder enige zekerheid.
Als de belastingdienst mij op een bank kan wijzen die mijn broertje dit bedrag laat lenen voor 2,5% dan hou ik mij aanbevolen.
Een persoonlijke lening is wat anders dan een hypothecaire lening.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Flix20 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:32:
[...]

Dat klopt en het betreft een persoonlijke lening voor een verbouwing.

• Kurma
Flix20 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:32:
[...]

De hypothecaire lening heeft het huis als onderpand (anders is het geen hypotheek). Dat is hier zo te zien niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
@Atomius Moneyou is gewoon een label van ABN AMRO en daarmee wel degelijk een partij die er nog >30 jaar is in mijn ogen.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:35

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Jazzy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:55:
[...]
...schreef ik op 20 oktober. En ja hoor, vandaag doen we een bod op een huis zonder voorbehoud van technisch keuring of financiering. :) Het is een cliché, maar we zijn echt verliefd op dit huis en zien het helemaal werken. Zouden het echt heel jammer vinden als achter het net blijken te vissen. Dus ja, een redelijk hoog bod, geen voorbehoud en zelfs een motivatiebrief.
En net bericht van de makelaar dat ons bod geaccepteerd is. *O* Het bedrag en de voorwaarden zullen er misschien iets mee te maken hebben gehad, maar de oudjes (90+) vonden onze motivatiebrief schitterend.

Anyway, bedankt voor alle meedenken en anderen veel succes met het aankopen van jullie nieuwe huis. Wij gaan vanavond een feestje vieren en morgen meld ik me in Ervaringen met het verkopen van je woning :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TheDeuce schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:43:
@Atomius Moneyou is gewoon een label van ABN AMRO en daarmee wel degelijk een partij die er nog >30 jaar is in mijn ogen.
Moneyou lijkt me nou bij uitstek een partij waarvan het me niet zou verbazen als ze een soort sterfhuiscontructie optuigen.... Alle spaaractiviteiten e.d. zijn immers al weg daar.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ja ik lees er eerlijk gezegd ook weinig positiefs over...

https://www.rtlnieuws.nl/...islukking-prestigeproject

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 14:49
Ik heb een pand op het oog dat helemaal is omgebouwd naar woning (100% woning). Het ligt ook in een woonwijk.
Voorheen was het pand half een atelier en half woning. Op de WOZ-waardeloket zie je ook dat het half een woning, half een bedrijfspand is (uiteraard zonder WOZ).

Stel ik koop zo een woning + bedrijfspand. Zijn er dingen waar ik extra rekening mee moet houden?
Het is nu al 100% een woning.

Ik verwacht dat ik een aparte WOZ aanslag krijg voor de bedrijfsgedeelte en een aparte voor de woning. Maar voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
kx22 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:46:
Ik heb een pand op het oog dat helemaal is omgebouwd naar woning (100% woning). Het ligt ook in een woonwijk.
Voorheen was het pand half een atelier en half woning. Op de WOZ-waardeloket zie je ook dat het half een woning, half een bedrijfspand is (uiteraard zonder WOZ).

Stel ik koop zo een woning + bedrijfspand. Zijn er dingen waar ik extra rekening mee moet houden?

Ik verwacht dat ik een aparte WOZ aanslag krijg voor de bedrijfsgedeelte en een aparte voor de woning. Maar voor de rest?
Mag je van de gemeente het bedrijfsgedeelte gebruiken als woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0

Wat zegt het bestemmingsplan? Je mag een bedrijfspand niet zomaar gebruiken om enkel in te wonen. En je moet aannemelijk kunnen maken dat je een significant deel van je inkomen uit dat bedrijf haalt. In het slechtste geval kan de gemeente je dwingen te verkopen als je daar niet aan voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

Rmg

Dat het op papier ook 100% woning moet zijn anders betaal je 8% overdrachtsbelasting over het bedrijfsgedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-06 12:23
naitsoezn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:50:
[...]

Moneyou lijkt me nou bij uitstek een partij waarvan het me niet zou verbazen als ze een soort sterfhuiscontructie optuigen.... Alle spaaractiviteiten e.d. zijn immers al weg daar.
Ik heb goede ervaring met MoneYou. De goedkoopste executie hypotheek die ik kon vinden. Meer dan prima service. Voor 325 euro advieskosten ipv 2500 euro bij ING/ABN/Rabo een hypotheek gekregen. Bovendien duurde van het leveren van documenten tot het krijgen van de hypotheek maar 3 werkdagen in mijn geval.

Je kan zeggen dat de besparing van meer dan 2000 euro weinig is tov de koopsom, maar waarom zou ik 2000 euro 'weggooien'.

MoneYou sparen is gestopt, maar de hypotheek afdeling gaat gewoon verder.

Tegenwoordig met Google en dit forum kan je bijna alle informatie rondom hypotheek vinden/vragen. Daarom zie ik de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur zeer beperkt voor de meeste situaties. Ik snap dat dit geen goede boodschap is voor de hypotheekadviseurs die dit forum meelezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 13:22
locatielocatie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:16:
[...]

Tegenwoordig met Google en dit forum kan je bijna alle informatie rondom hypotheek vinden/vragen. Daarom zie ik de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur zeer beperkt voor de meeste situaties. Ik snap dat dit geen goede boodschap is voor de hypotheekadviseurs die dit forum bekijken ;)
Enige reden dat ik er gebruik van maakte is dat sommige aanbieders, zoals Munt, Venn, alleen met onafhankelijke hypotheekadviseurs werken en deze aanbieders bodemrentes aanboden waardoor de advieskosten een gezonde terugverdientijd hadden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 17-12-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

@icecreamfarmer

Misschien wel een detail wat van belang kan zijn. De eerste bouwmaterialen zijn in mei 2020 door mijn ouders gekocht. Echter deze maand is pas de verbouwing af en hebben mijn ouders de laatste factuur betaald voor mijn broertje.

Heeft dit nog invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Wat natuurlijk gewoon veel gebeurd is dat de ouders een envelopje met cash iedere maand teruggeven omdat ze geen 5-6% op hun kinderen hoeven te verdienen. Daarnaast nog lekker hypotheekrenteaftrek op de 5-6% ontvangen. Goedkoper kun je niet wonen. Vervolgens kunnen ze gewoon de jaarlijkse 5000 euro alsnog schenken door het over te maken.

Bij een familiebank blijft echt al het geld daadwerkelijk in de familie. Alles wat er naar pa en ma wordt overgemaakt met betrekking tot afbetalen word allemaal weer terug geerft als ouders overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@locatielocatie Helemaal mee eens en ik ga zelf ook execution only afsluiten als het kan, maar bij MoneYou loop je natuurlijk wel het risico dat ABN er over een aantal jaar mee wil stoppen en de rentes verhoogt om klanten te bewegen om over te sluiten ipv een nieuwe rentevaste periode af te sluiten. Hoeft niet altijd een probleem op te leveren maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-06 12:23
Hbeez schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:33:
[...]

Enige reden dat ik er gebruik van maakte is dat sommige aanbieders, zoals Munt, Venn, alleen met onafhankelijke hypotheekadviseurs werken en deze aanbieders bodemrentes aanboden waardoor de advieskosten een gezonde terugverdientijd hadden.
De lagere rente bij Munt zou inderdaad kunnen. Het is inderdaad altijd een combinatie van de advieskosten + de hoogte van de hypotheekrente.

In mijn tijd was de MoneYou hypotheekrente het laagste voor mijn gewenste combinatie van de rentevaste periode en de risicoklasse. Dit kan anders zijn tegenwoordig voor een bepaalde combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:48:
[...]

Misschien wel een detail wat van belang kan zijn. De eerste bouwmaterialen zijn in mei 2020 door mijn ouders gekocht. Echter deze maand is pas de verbouwing af en hebben mijn ouders de laatste factuur betaald voor mijn broertje.

Heeft dit nog invloed?
Zou ik me niet te druk om maken. Ingangsdatum van de lening op moment dat de verbouwing klaar was. Wel de facturen erbij houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:37:
[...]

terwijl hij gewoon 3 huizen heeft gekocht.
Een grote trol.
Dat is niet waar

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 17-12-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Jazzy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:55:
[...]
Ik hoop dat het voor jou lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik was voor 1500 euro klaar ik had een eenmanszaakje die verder alle hypotheken kan regelen en binnen een uur een offerte had voor als ik op een huis wilde bieden. Ook nadien kan ik hem nog altijd bellen voor vragen en rekenvoorbeelden om de hypotheek te verhogen. Zit in de regio ZH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 13:48
Je huidig huis (je weet wel, waar je dakkapel, zonnepanelen etc wilt op zetten)

Je toekomstig huis (nieuwbouwproject)

Je klushuis, waar je in gaat wonen tot je nieuwbouw af is.

En als jij zegt dat het niet waar is, dan betekent het dat je gewoon continu liegt hier.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 17-12-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:34
locatielocatie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb goede ervaring met MoneYou. De goedkoopste executie hypotheek die ik kon vinden. Meer dan prima service. Voor 325 euro advieskosten ipv 2500 euro bij ING/ABN/Rabo een hypotheek gekregen. Bovendien duurde van het leveren van documenten tot het krijgen van de hypotheek maar 3 werkdagen in mijn geval.

Je kan zeggen dat de besparing van meer dan 2000 euro weinig is tov de koopsom, maar waarom zou ik 2000 euro 'weggooien'.

MoneYou sparen is gestopt, maar de hypotheek afdeling gaat gewoon verder.

Tegenwoordig met Google en dit forum kan je bijna alle informatie rondom hypotheek vinden/vragen. Daarom zie ik de toegevoegde waarde van een hypotheekadviseur zeer beperkt voor de meeste situaties. Ik snap dat dit geen goede boodschap is voor de hypotheekadviseurs die dit forum meelezen ;)
Dit had ik ook gewoon moeten doen. Ik ga nu naar Nationale Nederlanden voor mijn volgende woning. Dacht laat ik eens kijken wat het kost om nog een deel aflosvrij te maken of te verhogen. Wat denk je, 2000 euro advieskosten als het via hun moet lopen. Terwijl andere partijen je de gelegenheid geven om de aanvraag zelf te doen.

De partijen die execution only aanbieden doen dat ook gedurende de looptijd van de hypotheek, dus ook voor tussentijdse verhogingen en omzettingen. Je doet jezelf gewoon een dik plezier als je bij zo'n partij zit. En dan ook nog tegen scherpe rentes.

De Consumentenbond heeft het allemaal nog even op een rijtje gezet:

https://www.consumentenbo...sten-hypotheekverstrekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Laapo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:28:
[...]

Dit had ik ook gewoon moeten doen. Ik ga nu naar Nationale Nederlanden voor mijn volgende woning. Dacht laat ik eens kijken wat het kost om nog een deel aflosvrij te maken of te verhogen. Wat denk je, 2000 euro advieskosten als het via hun moet lopen. Terwijl andere partijen je de gelegenheid geven om de aanvraag zelf te doen.

De partijen die execution only aanbieden doen dat ook gedurende de looptijd van de hypotheek, dus ook voor tussentijdse verhogingen en omzettingen. Je doet jezelf gewoon een dik plezier als je bij zo'n partij zit. En dan ook nog tegen scherpe rentes.

De Consumentenbond heeft het allemaal nog even op een rijtje gezet:

https://www.consumentenbo...sten-hypotheekverstrekker
Weet je dat zeker? De execution-only aanbieders faciliteren toch alleen de aanvraag en daarna zit je gewoon bij de hypotheekverstrekker? Dan heb je toch ook met hun tarieven voor wijzigingen te maken?
Dus als je bijvoorbeeld met Independer exeuction-only bij ABN AMRO afsluit en je wilt je hypotheek ophogen, dan heb je toch gewoon het ABN AMRO tarief te pakken>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 11:21
Zijn er mensen die als ZZP'er een huis gekocht hebben? Mijn hypotheek adviseur raadde aan mijn boekhouding van de laatste 3 jaar door een boekhouder te laten controleren. Dan heeft de bank meer vertrouwen in je inkomsten. Mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben? (Deed mijn IB aangifte tot nu toe gewoon zelf ivm het beperkte aantal facturen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 07:58

Crazy D

I think we should take a look.

asjenietergvin schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:48:
Zijn er mensen die als ZZP'er een huis gekocht hebben? Mijn hypotheek adviseur raadde aan mijn boekhouding van de laatste 3 jaar door een boekhouder te laten controleren. Dan heeft de bank meer vertrouwen in je inkomsten. Mensen die iets soortgelijks meegemaakt hebben? (Deed mijn IB aangifte tot nu toe gewoon zelf ivm het beperkte aantal facturen)
Ik heb financieel jaarverslagen laten opstellen door een accountant. Geen idee meer wat dat kostte, maar was voor de ING nodig. Aangezien boekhouder een loze term is (jij mag jezelf ook boekhouder noemen....) lijkt het me niet dat dat enig verschil gaat maken. Accountant wel want zo mag je je pas noemen na een opleiding....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
*snip* genoeg is genoeg. Je komt nota bene uit een koopwoning, ga nou niet voor elke twijfel hier bevestiging zoeken.

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 20-12-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
noucmen schreef op maandag 20 december 2021 @ 02:04:
Eerder passeren dan de koopovereenkomst: is geld overmaken naar de notaris veilig ?

Beste allen. Ipv 21 Dec bankgarantie en 28 Dec passeren in de overeenkomst, ben ik samen met de Notaris eens om 21 Dec te passeren.

Als ik om 20 Dec of 21 Dec geld overmaak naar de IBAN nummer dat de Notariskantoor heeff geapecifieerd is het veilig ?

Kan de Notaris kantoor zeggen: "wij hebben niets gekregen", of "wij hebben maar 10% gevraagd op 21 Dec, de andere 90% heeft niets te maken met het aankopen van dit woning" ?

Of is dit maar een paranoia ?
Bekijk het simpel. Wat wou je anders doen? Geen geld overmaken? Dan heb je geen huis.

Het is net zo veilig als overmaken naar elk ander rekeningnummer in NL. Je hebt de IBAN check weer terug, de rest is eigen verantwoordelijkheid om de nummertjes goed in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wel tof dat noucmen eindelijk een huis heeft!

Ander vraagje. Wij zijn zoekende, nu sinds september. Nog geen huis gevonden, wel een aantal keer geboden. Afgelopen week met Ikbenfrits een gesprek gehad, leek mij wel een prettige partij. Geven veel openheid van zaken. Is het een goed of slecht idee om nu samen met Ikbenfrits een renteaanbod te vragen van een partij?

Ik zat te denken:

- eventueel kan je selecteren op de voorwaarde "als er tegen de tijd van koop een lagere rente is, dan geldt die lagere rente"
- of je betaalt een kleine boete aan de hypotheekverstrekker om er "vanaf te komen", maar als de rente tegen die tijd lager is dan je aanbod, dan is die boete misschien verwaarloosbaar

Zit ik een beetje de goede richting op te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
SmurfLink schreef op maandag 20 december 2021 @ 07:27:
[...]

Bekijk het simpel. Wat wou je anders doen? Geen geld overmaken? Dan heb je geen huis.

Het is net zo veilig als overmaken naar elk ander rekeningnummer in NL. Je hebt de IBAN check weer terug, de rest is eigen verantwoordelijkheid om de nummertjes goed in te voeren.
Het is zelfs veiliger, de notaris stalt het op een zgn 'kwaliteitsrekening' of 'derdegeldenrekening'. Die valt buiten de boedel van de notaris in geval van failisement. Als je de notaris niet vertrouwt met je geld dan moet je een andere notaris kiezen. Ze rekenen er tegenwoordig wel negatieve rente over, heb je als het goed is iets over ontvangen in het tarievenoverzicht als dat van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Atomius schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:22:
Wel tof dat noucmen eindelijk een huis heeft!

Ander vraagje. Wij zijn zoekende, nu sinds september. Nog geen huis gevonden, wel een aantal keer geboden. Afgelopen week met Ikbenfrits een gesprek gehad, leek mij wel een prettige partij. Geven veel openheid van zaken. Is het een goed of slecht idee om nu samen met Ikbenfrits een renteaanbod te vragen van een partij?

Ik zat te denken:

- eventueel kan je selecteren op de voorwaarde "als er tegen de tijd van koop een lagere rente is, dan geldt die lagere rente"
- of je betaalt een kleine boete aan de hypotheekverstrekker om er "vanaf te komen", maar als de rente tegen die tijd lager is dan je aanbod, dan is die boete misschien verwaarloosbaar

Zit ik een beetje de goede richting op te denken?
Een rentevoorstel is een soort "eerste selectie" of je een hypotheek kunt krijgen, op basis van wat cijfermatige gegevens die je in het systeem schiet. Er is dan nog geen sprake van een inhoudelijke beoordeling van de documenten, maar inderdaad is de afgegeven rente (bij voortzetting) wel de rente die is opgenomen in de hypotheekofferte.

Maar, waarom wil je een renteaanbod vragen terwijl je nog geen huis hebt gekocht? Kan dat überhaupt? Immers moet je ook aangeven bij het opvragen van een rentevoorstel, welke woning het onderpand is, wat de koopsom is, etc.

Daarnaast is een rentevoorstel ook niet onbeperkt geldig. In mijn geval was dat ± 30 dagen. Dus dan moet je snel iets kopen..

Zie de toegevoegde waarde, kortom, dus niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:29
Momenteel werken wij aan een plan om in 2023 te verhuizen. Veel sparen dus het komende jaar en hopelijk kunnen we ons salaris nog verhogen, anders wordt het lastig.

Er is echter één ding wat ik niet begrijp. Steeds als ik een hypotheek-tool invul krijg ik rond de 10.000 euro minder hypotheek als ik aangeef een woning te hebben met overwaarde. Die overwaarde zie ik niet terug. Nou zul je dat waarschijnlijk zelf moeten regelen, maar die 10.000 euro minder hypotheek kan ik niet verklaren.

Wat betreft de overwaarde ga ik er vanuit dat je een overbruggingshypotheek kan nemen voor 90% van de verwachte verkoopwaarde. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Zenomyscus schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:31:
Wat betreft de overwaarde ga ik er vanuit dat je een overbruggingshypotheek kan nemen voor 90% van de verwachte verkoopwaarde. Klopt dat?
90% van de verwachte overwaarde obv de taxatiewaarde (en bij sommige hypotheekverstrekers kan die taxatie ook met bijv een Calcasa rapport). Maar daar zit de gekte in de markt natuurlijk niet volledig in verwerkt.
Je gaat de nieuwe hypotheek direct volledig aan, de oude blijft gewoon doorlopen. Dus je overbrugt de overwaarde die je na verkoop huidige woning gaat inbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:48:
[...]

Niet te vroeg juichen he, er zijn nog tal van scenario's mogelijk waardoor het toch weer in de soep loopt. :P
Ja, iets in de trend van dat ie de hypotheekakte moet tekenen, op kantoor van de notaris en dit niet van te voren heeft gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:29
THM0 schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:36:
[...]

90% van de verwachte overwaarde obv de taxatiewaarde (en bij sommige hypotheekverstrekers kan die taxatie ook met bijv een Calcasa rapport). Maar daar zit de gekte in de markt natuurlijk niet volledig in verwerkt.
Je gaat de nieuwe hypotheek direct volledig aan, de oude blijft gewoon doorlopen. Dus je overbrugt de overwaarde die je na verkoop huidige woning gaat inbrengen.
Dank, ik snap hem. Hopelijk gaat ons dat iets helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenomyscus op 20-12-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Zenomyscus Het is niet zo dat je die 10% afslag op de overwaarde altijd zelf in moet brengen. Het is een onzekerheidsmarge voor de toetsing van je maximale hypotheeklast.

Je koopt een woning, het bedrag daarvan heb je (als je je oude woning nog niet hebt verkocht) 100% van nodig bij de overdracht. De eventuele overdrachtsbelasting en dat soort zaken moet je wel altijd vooraf financieren, maar 100% van de waarde van de woning kun je lenen.

Van die 100% van de waarde kun je een deel financieren met een overbruggingskrediet. De hoogte hiervan is gemaximeerd (zie die 90% afslag uit onzekerheid over de opbrengst). Hier komt in ieder geval een bedrag uit rollen. Stel dat je met een overbruggingskrediet 40% van de benodigde 100% kunt dekken.

Voor het overbruggingskrediet moet je meestal 12 of 24 maanden de rente kunnen dragen (liquide hebben). Dit bedrag wordt dan verder buiten de toetsing gelaten van je maximale hypotheek.

Je hebt dan in voorgaande voorbeeld nog 60% over dat niet door het overbruggingskrediet kan worden gedekt; dit deel moet je ook lenen, maar wordt als 'normale' hypotheek beschouwd en dus ook onderworpen aan je maximale financieringslast (met inachtneming van je hypotheekgeschiedenis, rente, etc.). Dit deel bepaalt hoeveel je maximaal kunt lenen.

Uit de verkoop van je oude woning wordt sowieso het overbruggingskrediet afgelost.

Wat er daarna overblijft kun je plat gezegd mee doen wat je wilt. Meestal wordt een eventuele meeropbrengst, ook al fiscaal oogpunt, afgelost op de dan uitstaande hypotheekschuld, maar dat is geen verplichting. Wel moet je dan de fiscale gevolgen nagaan (is de volledige schuld nog wel een 'eigenwoningschuld' met dito renteaftrek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:48:
[...]

Niet te vroeg juichen he, er zijn nog tal van scenario's mogelijk waardoor het toch weer in de soep loopt. :P
En los daarvan: gaan we hem vervolgens zien in topics over verbouwing of mogelijk verborgen gebreken.

Nog jaren plezier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:49
Ik ga even niet quoten, maar ik voorzie het probleem van de daglimiet bij het overboeken van de bank. Met de huidige huizenprijzen wordt het al lastig om de 10% waarborg in een keer (in een dag) over te maken, laat staan het volledige bedrag van een woning.

Ik verwacht morgen als topic "Help, notaris heeft me geld nog niet" of anders "Help, ik ben afgesloten van me elektriciteit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

il-Principe schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:19:
Ik ga even niet quoten, maar ik voorzie het probleem van de daglimiet bij het overboeken van de bank. Met de huidige huizenprijzen wordt het al lastig om de 10% waarborg in een keer (in een dag) over te maken, laat staan het volledige bedrag van een woning.

Ik verwacht morgen als topic "Help, notaris heeft me geld nog niet" of anders "Help, ik ben afgesloten van me elektriciteit".
Bij de ABN kun je t/m EUR 250.000 overmaken. Geen idee of zo'n groot bedrag binnen 1 dag is overgemaakt, ik heb wel eens ong. EUR 50.000 overgemaakt en dat stond vrij snel op de andere rekening. En ook de 10% waarborg via de Rabobank stond dezelfde dag op de rekening van de notaris (ovv inzake derdengelden). Misschien dat hiermee 1 stressfactor voor @noucmen is weggenomen.
il-Principe schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:13:
[...]

Het bedrag van de ene naar de andere bank gaat snel, maar meerdere banken houden €50.000 aan als daglimiet voor niet-eigen rekeningen, en moet je dus minimaal 2 dagen uittrekken voor een waarborg boven de €49.999. Bovendien moet je die limietverhoging (overdag) aanvragen, wat ook tijd kost. Met €500.000 van je lopende rekening kan je dan minimaal 11 dagen bezig zijn met overmaken aangezien je dagelijkse handelingen ook je limiet verminderen. Een huis van €600.000 is niet meer dit jaar te betalen op deze manier.
Als ik de link van de Rabobank mag geloven, kun je een groter bedrag dan de limiet overschrijven als je deze over meerdere opdrachten verdeelt. En zoals gezegd, bij de ABN kun je t/m EUR 250.000 overschrijven. Ik weet niet hoe het bij andere banken werkt, maar bij de ABN en Rabobank zou het dus geen minimaal 2 werkdagen hoeven te duren.
https://www.abnamro.nl/nl...-maximaal-overboeken.html
https://www.rabobank.nl/p...iet-overboeking-wijzigen/

[ Voor 40% gewijzigd door Rizzi op 20-12-2021 13:41 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:49
Rizzi schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:36:
[...]

Bij de ABN kun je t/m EUR 250.000 overmaken. Geen idee of zo'n groot bedrag binnen 1 dag is overgemaakt, ik heb wel eens ong. EUR 50.000 overgemaakt en dat stond vrij snel op de andere rekening. En ook de 10% waarborg via de Rabobank stond dezelfde dag op de rekening van de notaris (ovv inzake derdengelden).
Het bedrag van de ene naar de andere bank gaat snel, maar meerdere banken houden €50.000 aan als daglimiet voor niet-eigen rekeningen, en moet je dus minimaal 2 dagen uittrekken voor een waarborg boven de €49.999. Bovendien moet je die limietverhoging (overdag) aanvragen, wat ook tijd kost. Met €500.000 van je lopende rekening kan je dan minimaal 11 dagen bezig zijn met overmaken aangezien je dagelijkse handelingen ook je limiet verminderen. Een huis van €600.000 is niet meer dit jaar te betalen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 09:05
Wat gebruiken mensen hier als bron voor nieuwe nieuwbouw projecten? Ik merk dat ik er tot nu toch best regelmatig nieuwbouw projecten mis omdat ze niet voorkomen of te laat op de verzamelsites waar ik op kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Snuurtje schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:47:
Wat gebruiken mensen hier als bron voor nieuwe nieuwbouw projecten? Ik merk dat ik er tot nu toch best regelmatig nieuwbouw projecten mis omdat ze niet voorkomen of te laat op de verzamelsites waar ik op kijk.
Googlen --> inschrijven op meerdere sites --> krijgen emails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
JanHenk schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:28:
[...]

Een rentevoorstel is een soort "eerste selectie" of je een hypotheek kunt krijgen, op basis van wat cijfermatige gegevens die je in het systeem schiet. Er is dan nog geen sprake van een inhoudelijke beoordeling van de documenten, maar inderdaad is de afgegeven rente (bij voortzetting) wel de rente die is opgenomen in de hypotheekofferte.

Maar, waarom wil je een renteaanbod vragen terwijl je nog geen huis hebt gekocht? Kan dat überhaupt? Immers moet je ook aangeven bij het opvragen van een rentevoorstel, welke woning het onderpand is, wat de koopsom is, etc.

Daarnaast is een rentevoorstel ook niet onbeperkt geldig. In mijn geval was dat ± 30 dagen. Dus dan moet je snel iets kopen..

Zie de toegevoegde waarde, kortom, dus niet zo..
Ok bedankt.

Ik wist niet dat je eerst een huis moet hebben gekocht voordat je een rentevoorstel kon aanvragen. Dacht dat het ook misschien kon met een bedrag in de richting van waar je naar kijkt. Dacht slim te zijn en de rente van nu vast een soort van te kunnen vastzetten voor als we over een paar maanden evt. wel een huis hebben.

Maar even wachten dus :)

Nog mensen met ervaringen met Ikbenfrits trouwens?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Modbreak:@noucmen probeer niet elke google-vraag hier neer te plempen.
@rest ga hetzelfde verhaal svp niet telkens quoten met een oneliner of andere zinloze bijdrage, dat levert ons alleen maar meer werk op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Atomius schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:54:
[...]
Hun dossier is de beste van alle hypotheek adviseurs dat ik weet, om te spelen met de hypotheek onderdelen.
Maar ze zijn wat standard, ze wilt niet zo veel meedenken in non-standard situaties.

En veel kennis dat de hypotheek adviseurs aanbieden, kunnen wij ook zelf halen

- Maandlaste bereken, in ingewikkeld gevalen https://www.homefinance.n...nen-netto-maandlasten.asp
- Veel dingen rondom hypotheek https://www.berekenhet.nl
- Ik heb mijn eigen excel om te bereken (1) hoeveel wij uiteindelijk zullen betalen, met lening X, rente Y%, looptijd in maanden, (2) wat is de maandlaste, hoeveel betaald ik rente, hoeveel los ik af per maand.
- Beste website voor actuele renten: https://www.hypotheek24.nl

[ Voor 44% gewijzigd door noucmen op 20-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimz93
  • Laatst online: 05-06 09:39
Atomius schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb zelf mijn hypotheek via hun afgesloten, erg prettig in hun visuele presentatie. Goed meegedacht in bijvoorbeeld het alvast laten opnemen van een eventuele uitbreiding van de hypotheek som met een bouwdepot (zo voorkom je extra notariskosten op een later tijdstip).

Verder waren ze niet erg duur in vergelijking met andere adviseurs wat natuurlijk ook altijd mooi meegenomen is. Als laatste pluspunt is dat ze erg veel verschillende hypotheekverstrekkers voor je kunnen vergelijken (wat een bank bijvoorbeeld niet doet).

Al met al was ik heel erg tevreden met ze! :)

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
jimz93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:15:
[...]

Ik heb zelf mijn hypotheek via hun afgesloten, erg prettig in hun visuele presentatie. Goed meegedacht in bijvoorbeeld het alvast laten opnemen van een eventuele uitbreiding van de hypotheek som met een bouwdepot (zo voorkom je extra notariskosten op een later tijdstip).

Verder waren ze niet erg duur in vergelijking met andere adviseurs wat natuurlijk ook altijd mooi meegenomen is. Als laatste pluspunt is dat ze erg veel verschillende hypotheekverstrekkers voor je kunnen vergelijken (wat een bank bijvoorbeeld niet doet).

Al met al was ik heel erg tevreden met ze! :)
Klopt, door hun goed webapplicatie laten ze de klanten zelf spelen in hun omgeving, daarom krijgen de klanten meer info zonder de extra kosten naar hun collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:31

Rzaan

Altijd zoekende

il-Principe schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:13:
[...]

Ik heb vanochtend rond de 600K overgemaakt.
Had ik dit met mijn ING rekening willen doen, dan had ik vanochtend om 9.30 naar het kantoor van ING moeten gaan en daar een limietsverhoging moeten aanvragen. Die gaat 4 uur later in en is dan geldig tot 23.59 uur van diezelfde dag.
Je moet ook naar een kantoor (die ze steeds meer gaan sluiten) dus voor sommigen een flink stuk rijden.

Gelukkig heb ik ook een KNAB rekening. Daar log je in, je zet een betaalopdracht klaar naar de notaris met de juiste omschrijving en rekeningnummer, maar wel met een bedrag van € 1.
Dan zoek je contact met KNAB (via chat bijvoorbeeld), vertel je je verhaal en vraag je of zij het door jou gewenste bedrag kunnen invullen. Dat doen ze, je checkt het even en dan verzenden. Zoveel makkelijker als met ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Met ABN kan ik meerdere keer per dag, elke keer 250k overmaken. Is het makkelijker dan ING ?

Sns bank is pijn in mijn kont

[ Voor 47% gewijzigd door noucmen op 20-12-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je kunt beter maar weinig geld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twin93
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-11-2024
Dag allen,

Ik zit in de fortuinlijke situatie dat ik als starter zijnde een appartement van mijn ouders kan kopen. Zij hebben toen ik ging studeren (ca 2014, dus goede tijd om te kopen) een relatief goedkoop appartementje kunnen kopen met de overwaarde van hun hypotheek destijds. Zij willen dit appartement niet al te duur verkopen aan mij; zo hebben zij wat winst, en ik hoef niet al te duur te kopen in de huidige markt.

In eerste instantie dacht ik om voor een execution only hypotheek te gaan. Ik ben namelijk een starter en dit lijkt me een niet al te moeilijke casus. Nu lees ik dat de meeste hypotheek rentes dalen met de loan to value. In principe zijn mijn ouders en ik vrij om de verkoopwaarde te bepalen. Deze kan dus onder de woz waarde liggen waardoor mijn ouders dus een deel 'schenken'. De facto hoef ik dan niet per se een hypotheek te nemen voor de volledige waarde van het huis, en kunnen we deze loan to value dus zelf bepalen. Hoe zit zoiets met de hypotheek aanvraag want in alle execution only hypotheek berekeningen moet ik vaak alleen de verkoopprijs op te geven? Of mis ik iets en moet ik misschien gewoon met een hypotheek adviseur praten :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
twin93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:43:
Dag allen,

Ik zit in de fortuinlijke situatie dat ik als starter zijnde een appartement van mijn ouders kan kopen. Zij hebben toen ik ging studeren (ca 2014, dus goede tijd om te kopen) een relatief goedkoop appartementje kunnen kopen met de overwaarde van hun hypotheek destijds. Zij willen dit appartement niet al te duur verkopen aan mij; zo hebben zij wat winst, en ik hoef niet al te duur te kopen in de huidige markt.

In eerste instantie dacht ik om voor een execution only hypotheek te gaan. Ik ben namelijk een starter en dit lijkt me een niet al te moeilijke casus. Nu lees ik dat de meeste hypotheek rentes dalen met de loan to value. In principe zijn mijn ouders en ik vrij om de verkoopwaarde te bepalen. Deze kan dus onder de woz waarde liggen waardoor mijn ouders dus een deel 'schenken'. De facto hoef ik dan niet per se een hypotheek te nemen voor de volledige waarde van het huis, en kunnen we deze loan to value dus zelf bepalen. Hoe zit zoiets met de hypotheek aanvraag want in alle execution only hypotheek berekeningen moet ik vaak alleen de verkoopprijs op te geven? Of mis ik iets en moet ik misschien gewoon met een hypotheek adviseur praten :P .
Weet niet om welke bedragen het gaat, maar als je ouders te ver onder marktprijs verkopen ziet de belastingdienst dat wel als schenking. Hoeft geen probleem te zijn met de nog bestaande jubelton, maar die moet je dan wel aangeven als schenking.

Verder antwoord op je vraag;
Je vult een verkoopprijs in. Alle banken vragen om een taxatie afhankelijk van je taxatie heb je een andere LTV. Wanneer je de hypotheek met NHG afsluit gaat dat niet op, want dan zit je al in de laagste risico klassen. NHG kan dit jaar tot een verkoopprijs van 325K. Ik weet niet wat de NHG grens is voor 22.

[ Voor 10% gewijzigd door perspectivebass op 20-12-2021 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Er is ook nog zoiets als de familie hypotheek. Je leent dan tegen een relatief hoog rentepercentage bij je ouders. Je profiteert dan optimaal van de HRA. (Een deel van) deze rente wordt dan aan het eind van het jaar (als losse transactie) door je ouders weer aan jou geschonken (onder de vrijstellingsgrens).

Dit KAN aantrekkelijk zijn, maar is ook een vrij gecompliceerde situatie. Wel is er vrij veel over te vinden, maar ik denk alsnog dat financieel advies van een professional hierbij aan te bevelen is. Mogelijk is dat ook een optie voor je ouders?

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 20-12-2021 19:59 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Als je ouders inderdaad een deel gaan schenken dan is er sprake van schenkbelasting. Die kan je deels ontwijken middels de jubelton: 100.000 euro belastingvrije schenking tbv aankoop eigen woning. Wees dan snel want die jubelton gaat vrijwel zeker verdwijnen. In 2021 kun je er in ieder geval nog gebruik van maken, het geld moet dan uiterlijk 2023 uitgegeven worden aan een huis.

PS: zoals velen hier al schrijven: er zijn bij hulp ouders veel mogelijkheden, waarbij de meest wenseijke aanschafwaarde én rente helemaal afhangt van wat voor constructie je hanteert. Omdat het hier om grote bedragen gaat is het advies echt een professional in te schakelen. Zo zijn er zelf opties waarbij je zoveel mogelijk rente betaald aan je ouders omdat jij die weer kan aftrekken (hra) waarna jouw ouders jou het betaalde bedrag deels weer terugschenken middels de maximale jaarlijkse vrijstellingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22
twin93 schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:43: Of mis ik iets en moet ik misschien gewoon met een hypotheek adviseur praten :P .
Niet een hypotheekadviseur, maar een financieel adviseur. En dan niet alleen, maar samen met je ouders, zodat die man/vrouw met jullie kan kijken wat voor beide partijen de beste oplossing is. Daarna ga je een passende hypotheek zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:41
En ten aanzien van de LTV: de meeste banken hanteren de laagste waarde van de verkoopprijs en de taxatiewaarde. Dus bij een lage verkoopwaarde op papier en een hogere taxatiewaarde, is de kans alsnog groot dat de lagere prijs gebruikt wordt.
Pagina: 1 ... 230 ... 358 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7