Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 229 ... 367 Laatste
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
mentalozzie schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:28:
Veel sentiment in dit topic. Zal er wel te jong voor zijn (32 jaar) bij mij gaat het om drie dingen met huis kopen en verkopen.

1. Geld
2. Zoveel mogelijk geld
3. Geld
Mrja ik weet niet of dat voor iedere situatie geld

:+

CISSP! Drop your encryption keys!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
noucmen schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:54:
Heeft iemand ervaring met het lezen van een Hypotheek Akte ?

Ik heb overgesluiten naar een andere bank, morgen ga ik de hypotheek akte tekenen, vandaag ben ik aan het lezen. De judirische woorden zijn boven mijn capaciteit, maar het google op "Model Hypotheek akte" geeft mij niet een typische document, maar 3 verschillende versies.

https://www.wsw.nl/filead...s/Model_Hypotheekakte.pdf
https://www.munthypotheke...l_hypotheekakte_20_01.pdf
https://www.chb.cw/download/media/553

Het is nu te laat (zondag al) om een vraag te stellen naar mijn hypotheek adviseur.
Het is een basisdocument wat in de meeste situaties toereikend is of secties schrappen al naar gelang van niet van toepassing. Maar er is niet 1 standaardversie. Die wordt aangepast naargelang wat er is afgesproken tussen jou en de koper.

Meest belangrijke om te controleren zijn:
- Bedragen.
- Datums diverse termijnen
- Ontbindende voorwaarden indien afgesproken.

Maar je hypotheekadviseur kan je wel vertellen in welke parafen die staan en waar er t.o.v. een standaard model wordt afgeweken.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Met hypotheekakte heeft de verkoper weinig te maken. Alleen de datum van overdracht/ingaan hypotheek is in overleg met verkopers.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

D-dark schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:33:
[...]

Het is een basisdocument wat in de meeste situaties toereikend is of secties schrappen al naar gelang van niet van toepassing. Maar er is niet 1 standaardversie. Die wordt aangepast naargelang wat er is afgesproken tussen jou en de koper.

Meest belangrijke om te controleren zijn:
- Bedragen.
- Datums diverse termijnen
- Ontbindende voorwaarden indien afgesproken.

Maar je hypotheekadviseur kan je wel vertellen in welke parafen die staan en waar er t.o.v. een standaard model wordt afgeweken.
Hypotheekakte is de contract tussen ik en een geld verstrekker denk ik.

Het is niet de koopovereenkomst.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
noucmen schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:55:
[...]

Hypotheekakte is de contract tussen ik en een geld verstrekker denk ik.

Het is niet de koopovereenkomst.
Goed punt.
Lijkt vaak erger dan het is.
Meerendeel is voorwaarden voor oversluiten hypotheek of beëindigen, regels voor maximale som per jaar voor extra aflossen, rente tussentijds opnieuw vastzetten en middelen voor een nieuwe periode, hoe de rente wordt bepaald als de termijnen aflopen en wat er gebeurd als er niet wordt afgelost op de hypotheek

Vaak maar een klein stukje over wanneer de bankgarantie voor de 10% som wordt verstrekt of dat je dat zelf moet regelen en definitief stuk voor tekenen bij notaris.

Daar kan je hypotheekverstrekker je wel de korte samenvatting van geven.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
Kalentum schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:45:
[...]
Nou 10.000 euro is een hoop geld.
In absolute zin is 10k een hoop geld ja.

Maar als je op leeftijd bent, financieel je schaapjes al lang volledig op het droge hebt en echt geen plannen hebt waar je die 10k hogere verkoopopbrengst aan zou kunnen en/of willen besteden, dan is die potentiële 10k extra niets meer dan een waardeloos getal op een bankafschrift. Het brengt geen extra financieel gemak meer, geen extra levensgenot, geen droom die uitkomt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:28:
[...]

In absolute zin is 10k een hoop geld ja.

Maar als je op leeftijd bent, financieel je schaapjes al lang volledig op het droge hebt en echt geen plannen hebt waar je die 10k hogere verkoopopbrengst aan zou kunnen en/of willen besteden, dan is die potentiële 10k extra niets meer dan een waardeloos getal op een bankafschrift. Het brengt geen extra financieel gemak meer, geen extra levensgenot, geen droom die uitkomt.
denk dat de kleinkinderen het graag ontvangen hadden als geschenk. Dan maak je ook mensen héél blij en daardoor jezelf ook, lijkt mij.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
nomar109 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:03:
[...]

Deze mensen wilden ab-so-luut niet dat het huis naar een belegger zou gaan, die het verkamert (studentenstad) en laat verwaarlozen. Dat was hun grootste nachtmerrie. Het huis was al 40 jaar van hen. Dus ze waren dolblij met ons bod, van een echt gezin dat er echt zelf gaat wonen en echt de woning (100 jaar oud) verder wil verduurzamen en verbeteren. Dat was ze kennelijk wel wat waard (en ik schat in dat geld verder niet zo'n issue is voor deze mensen gezien hun huidige woning en profiel).
We hebben enorm geluk gehad, zo vertelden ook de bouwinspecteur en de taxateur aan ons. Dat mocht ook wel eens, na heel veel keren misgegrepen te hebben bij andere huizen. We zijn jaren bezig geweest om een huis te vinden en het is ons eindelijk -in dit geval zelfs letterlijk- gegund.
Mijn vorige buren hebben ook bijna 20k op tafel laten liggen om het huis aan een jong gezin te gunnen en niet een pandjesmelker.
Nu zit het jonge gezin nog steeds in amsterdam en wonen er 4 polen in het huis.
Die verkoper voelt zich wel bedonderd maargoed, wat doe je eraan.

PSN: Flix20-NL

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:09
noucmen schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:39:
[...]

Waarom heb je geld nodig om te verkopen ?
Misschien was ik iets te kort door de bocht, ik probeer alle emotie weg te halen tijdens onderhandeling.

- Ik koop het huis voor zo weinig mogelijk geld. (dus overbied zo weinig mogelijk)
- Ik verkoop het huis voor zoveel mogelijk geld. (Boeit mij niks of er 4 polen in komen of een jong stel dat heel nodig een huis nodig heeft)
- Mijn hypotheekrente moet zo laag mogelijk zijn (Al die hypotheken met hoge rente maar goed voor het milieu doet mij niet zoveel)

Motivatiebrief etc heb ik echt nog nooit van gehoord.... en ben al een paar keer verhuist.

Volgens mij denken de meeste Nederlanders zo? Als ik zo schrijf klink ik als een botte boer maar doe echt genoeg voor de maatschappij maar dit gaat mij om teveel geld en volgens mij denken veel andere mensen ook zo.

• locatielocatie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-11 13:33
Weten jullie hoe het gaat met huizen rond 1 miljoen euro buiten de Randstad? Meestal ook met 10% overbieden of worden ze verkocht rond de vraagprijs?

Veel dank.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

locatielocatie schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:32:
Weten jullie hoe het gaat met huizen rond 1 miljoen euro buiten de Randstad? Meestal ook met 10% overbieden of worden ze verkocht rond de vraagprijs?

Veel dank.
Als jij een paar adressen hier stoppen, kunnen mensen met WalterLiving account een heleboel lijst van vergelijkbaar woningen hier ook gooien, dan kan jij iets concluderen

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:30

Rzaan

Altijd zoekende

Veel dank.
'Buiten de randstad' is best een breed begrip.
Het maakt nogal een verschil of je bij Almelo iets koopt of op 5 km van ASML bij Eindhoven.
Wij hebben een woning (weliswaar niet voor een miljoen) gekocht voor ónder de vraagprijs.
Als ie af is, zijn we ws wel een miljoen kwijt (hoop het niet, maar met de huidige grondstofprijzen...)

Hoe duurder het huis, hoe kleiner de doelgroep.
Dus minder ratrace.

Verder van voorzieningen (winkels, ziekenhuis, dokter, gemeentehuis, bank, etc) maakt de klantengroep nog kleiner.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

D-dark schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:05:
[...]

Goed punt.
Lijkt vaak erger dan het is.
Meerendeel is voorwaarden voor oversluiten hypotheek of beëindigen, regels voor maximale som per jaar voor extra aflossen, rente tussentijds opnieuw vastzetten en middelen voor een nieuwe periode, hoe de rente wordt bepaald als de termijnen aflopen en wat er gebeurd als er niet wordt afgelost op de hypotheek

Vaak maar een klein stukje over wanneer de bankgarantie voor de 10% som wordt verstrekt of dat je dat zelf moet regelen en definitief stuk voor tekenen bij notaris.

Daar kan je hypotheekverstrekker je wel de korte samenvatting van geven.
Die punten dat hij heb genoemd, zijn in de offerte met de bank, niet in de hypotheek akte.
Ik heb net een hypotheekakte getekend, er zijn maar een paar punten
- De schuldenaar leent X euro
- De schuldenaar mag hogere schrijven tot X + Y euro
- De bank heeft een eerste hypotheek recht van 140% of 150% van X+Y
- De schuldenaar mag niet iets doen die leidt tot een prijs daling van de woning
- De schuldenaar moet iedere maand betalen

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-11 13:45

Veel dank.
Ik denk dat je echt moet afstappen van percentage boven vraagprijs. Vraagprijs is ook maar een dingetje wat verkopers+makelaar samen bepalen. Ik heb vaak genoeg vraagprijzen voorbij zien komen van 1mio woningen in de Achterhoek die totaal niet realistisch zijn en vervolgens veel goedkoper weggaan. En ook huizen die erg scherp worden weggezet, en vervolgens fors worden overboden. Vraagprijs is alleen maar een richting. Locatie, m2, staat van onderhoud, inrichting samen bepalen uiteindelijk je bod. Niet de vraagprijs.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33
millerman_sf schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:56:
Om eerlijk te zijn ga ik volgend jaar als verkoper iedere motivatiebrief die ook maar enige vorm van emotionele chantage lijkt te bevatten een -1 geven. Bij gelijke stand verliest zo'n brief het voor mij. Ik zie de transactie vooral zakelijk in en hou er niet van als iemand denkt mij te kunnen manipuleren. Maar dat ben ik, N=1.

Het hangt echt enorm van de verkopers af hoe zoiets valt. Ik denk dat het goed is om zoiets te proberen te peilen bij de verkopend makelaar. Wat zijn zaken die een verkoper belangrijk vindt? Soms is dat simpelweg het bod, soms zekerheid door weinig voorwaarden, soms flexibiliteit met oplevering en soms gunt iemand het aan een bepaald type koper.
Even hierop inhaken.
Wij hebben recent geboden op een huis met motivatiebrief, de biedingen lagen dicht bij elkaar maar wij hadden wel de winnende (of het ook het hoogste bod was, geen idee, dat is iig niet gezegd).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:27

Rmg

noucmen schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:38:
[...]

Die punten dat hij heb genoemd, zijn in de offerte met de bank, niet in de hypotheek akte.
Ik heb net een hypotheekakte getekend, er zijn maar een paar punten
- De schuldenaar leent X euro
- De schuldenaar mag hogere schrijven tot X + Y euro
- De bank heeft een eerste hypotheek recht van 140% of 150% van X+Y
- De schuldenaar mag niet iets doen die leidt tot een prijs daling van de woning
- De schuldenaar moet iedere maand betalen
1. Lijkt me duidelijk, wat is de vraag?
2. Staat vast niet zo beschreven in de akte, onduidelijke zin.
3. Is normaal, https://www.nhp.nl/hypoth...eekbedrag-hoger#gsc.tab=0 zie ook onderstaande quote
4. Lijkt me duidelijk, je mag niet zomaar je onderpand vernietigen.
5. Ook vrij duidelijk lijkt me.

Dus het enige puntje is de hypotheekrecht van 140% / 150% en dat is om dit:
Het totaalbedrag staat in de hypotheekakte altijd op een hoger bedrag dan uw hypotheek. Dit heeft te maken met een marge voor achterstallige rente en kosten. Als u zou stoppen met het betalen van uw maandlasten duurt het een tijd voordat het werkelijk zover komt dat de woning gedwongen verkocht wordt. In de tussentijd bouwt er zich een bedrag op aan achterstallige betalingen. De bank wil dat geld wel krijgen, daarom is die marge opgenomen.

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:39
Aomi schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:29:
[...]
Even hierop inhaken.
Wij hebben recent geboden op een huis met motivatiebrief, de biedingen lagen dicht bij elkaar maar wij hadden wel de winnende (of het ook het hoogste bod was, geen idee, dat is iig niet gezegd).
***members only***
Zo zie je inderdaad maar dat het echt van de verkoper en diens motivatie afhangt. Ik zou dat dus proberen te achterhalen, al dan niet via de makelaar. Wat vindt de verkoper belangrijk?

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 14:43
Na vooral veel te hebben meegelezen wil ik in het kort onze koopervaring delen. Twee maanden geleden is namelijk ons bod geaccepteerd op een woning in Haarlem.

Mede door de gespannen markt en onze situatie (starters, weinig spaargeld en perse een woning willen in het populaire Haarlem) leek het op voorhand al een vrij lastige missie te gaan worden. Voor een korte tijd hebben wij het zelf geprobeerd zonder makelaar, echter na een paar weken besloten om toch een makelaar in te schakelen.

Hier hebben wij veel aan gehad. Niet perse qua prijs onderhandeling, maar meer rondom het regelen van bezichtigingen en algemeen (bouwkundig) advies over de woning of wijk (makelaar heeft bijv. vaker geadviseerd niet op een woning te bieden dan wel).

Ook de makelaar gaf aan dat het een lastige klus zou gaan worden en dat wij het waarschijnlijk moesten gaan hebben van woningen waarbij de verkoop niet is doorgaan en die dus opnieuw de markt op gaan. Verder waren onze eisen redelijk: zolang de woning maar netjes onderhouden was, minimaal twee slaapkamers had en gelegen was aan een 'leuke' straat kwam de woning in aanmerking voor een bezichtiging. Een gedateerde woning qua looks was voor ons geen probleem. Daarnaast hadden wij niet perse een voorkeur voor het type woning. Wij gingen er dus vrij open in.

Uiteindelijk onze slag kunnen slaan in een week waarbij wij opvallend veel bezichtigingen hadden en het merendeel van deze woningen ook nog eens in de smaak viel. Onverwachts is ons bod geaccepteerd op de leukste woning van die week (of dat maken wij onszelf in ieder geval wijs;)): het gaat om een redelijk goed onderhouden jaren 30 rijtjeswoning in een leuke straat met zelfs een voortuintje! Flink wat luxe voor iemand die al 9 jaar op een studentenkamer woont. Ondertussen al flink bezig met het plannen van de verbouwing, want er moet nog wel iets gebeuren. 2 februari is de overdracht.

[ Voor 2% gewijzigd door Bartoow op 13-12-2021 14:22 . Reden: Typo's ]

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06
Bartoow schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:41:
Na vooral veel te hebben meegelezen wil ik in het kort onze koopervaring delen. Twee maanden geleden is namelijk ons bod geaccepteerd op een woning in Haarlem.

Mede door de gespannen markt en onze situatie (starters, weinig spaargeld en perse een woning willen in het populaire Haarlem) leek het op voorhand al een vrij lastige missie te gaan worden. Voor een korte tijd hebben wij het zelf geprobeerd zonder makelaar, echter na een paar weken besloten om toch een makelaar in te schakelen.

Hier hebben wij veel aan gehad. Niet perse qua prijs onderhandeling, maar meer rondom het regelen van bezichtigingen en algemeen (bouwkundig) advies over de woning of wijk (makelaar heeft bijv. vaker geadviseerd niet op een woning te bieden dan wel).

Ook de makelaar gaf aan dat het een lastige klus zou gaan worden en dat wij het waarschijnlijk moesten gaan hebben van woningen waarbij de verkoop niet is doorgaan en die dus opnieuw de markt op gaan. Verder waren onze eisen redelijk: zolang de woning maar netjes onderhouden was, minimaal twee slaapkamers had en gelegen was aan een 'leuke' straat kwam de woning in aanmerking voor een bezichtiging. Een gedateerde woning qua looks was voor ons geen probleem. Daarnaast hadden wij niet perse een voorkeur voor het type woning. Wij gingen er dus vrij open in.

Uiteindelijk onze slag kunnen slaan in een week waarbij wij opvallend veel bezichtigingen hadden en het merendeel van deze woningen ook nog eens in de smaak viel. Onverwachts is ons bod geaccepteerd op de leukste woning van die week (of dat maken wij onszelf in ieder geval wijs;)): het gaat om een redelijk goed onderhouden jaren 30 rijtjeswoning in een leuke straat met zelfs een voortuintje! Flink wat luxe voor iemand die al 9 jaar op een studentenkamer woont. Ondertussen al flink bezig met het plannen van de verbouwing, want er moet nog wel iets gebeuren. 2 februari is de overdracht.
Moet je veel verbouwen dan? Houten vloer vervangen op de begane grond? Isoleren isoleren en nog eens isoleren? Meestal zie ik dat sommigen nog steeds geen cv installatie in hun jaren dertig woning hebben toegepast.

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 14:43
blackshelve schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:53:
[...]

Moet je veel verbouwen dan? Houten vloer vervangen op de begane grond? Isoleren isoleren en nog eens isoleren? Meestal zie ik dat sommigen nog steeds geen cv installatie in hun jaren dertig woning hebben toegepast.
Jep, de houten vloer op de BG moet worden vervangen. Deze gaan wij dus meteen isoleren en hierop vloerverwarming toepassen. Het huis is verder redelijk geïsoleerd: dak, dubbelglas gehele woning, gevel. Echter is dit allemaal niet vrij recent gebeurd, dus dit zal op termijn zeker nog beter geïsoleerd moeten worden. Maar al met al geen verkeerde basis. CV komt uit 2015.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Veel dank.
Members only:

[ Voor 57% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2021 17:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Rmg schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:30:
1. Lijkt me duidelijk, wat is de vraag?
Ik was heel nerveus gisteren, maar na het zorgvulldig lezen: niet meer.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Veel dank.
Dorpje in Gelderland, 45 snelwegminuten van Amsterdam. Rond de 6 ton gaan huizen weg voor 10% boven de vraagprijs. Rond de miljoen gaat het meeste weg rond de vraagprijs maar de trend is daar ook stijgend, en met stijgend bedoel ik dat de trend is dat er meer overboden wordt.

Bron: WalterLiving.com met een betaald abonnementje en een paar random adressen van Funda in die prijsklasse.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Schuey schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:07:
Zeker omdat we weten dat de huidige bewoners de originele bewoners zijn. Omdat het een huis uit 1990 is vermoeden we dan ook dat het ook oudere mensen zijn met vermoedelijk kleinkinderen. Vandaar dat we heel goed moeten nadenken over de strekking van een eventueel briefje.
Dit was onze motivatiebrief voor ons nieuw huis. Voor elk ander huis wordt het verhaal iets aangepast wat van toepassing is voor het huis.

Beste meneer en mevrouw,

Afgelopen dinsdag hebben wij een bezichtiging gehad in jullie huis.

Wij zien hier een huis met veel potentie om hier met ons gezin oud te worden. Wij zijn een jong gezin met twee kinderen van 3 en 4 jaar. 6 Jaar geleden zijn wij in [huidige plaatsnaam] komen wonen, ondertussen zijn wij hier getrouwd en zijn onze twee kinderen hier geboren.

[vrouw] is geboren in [geboorteplaats] en haar familie, moeder, broer en schoonzus, wonen hier nog. We hebben altijd gezegd dat als we niet ons eerste huis in [huidige plaatsnaam] hadden gekregen, we naar [nieuwe plaatsnaam] zouden gaan.

Nu zijn we op een punt gekomen waarbij we aan het zoeken zijn naar een andere woning. Voor ons blijft [nieuwe plaatsnaam] een plek waar we graag willen wonen, terug naar willen.

Jullie huis voldoet aan alles wat wij graag zouden willen in ons volgende en hopelijk laatste huis. Voor ons is het belangrijk dat er een mogelijkheid is voor een slaapkamer en badkamer op de begane grond, omdat [vrouw] slechter ter been en soms rolstoel gebonden is.

Hoe geweldig zou het mogen zijn als ons gezin hier oud mag worden, de kinderen buiten in de tuin heerlijk kunnen spelen en [vrouw] geen zorgen hoef te maken over de toekomst? Stiekem fantaseren wij al van hoe wij het huis kunnen opfrissen en weer een nieuw leven vol nieuwe herinneringen te geven…

Hartelijk bedankt voor het lezen van onze motivatie en wat jullie keus ook zal zijn, het zal een goede keus zijn.

Met vriendelijke groet,

[man], [vrouw] [kind 1] [kind 2] [achternaam]

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20
Dank voor het voorbeeld, ook de eerdere replies nemen we allemaal mee in overweging.

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Schuey schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:24:
Dank voor het voorbeeld, ook de eerdere replies nemen we allemaal mee in overweging.
Hier ons voorbeeld. Nu ik het terug lees, denk ik “hallo, slijmbal much”, maar ten eerste het was echt gemeend. Was compleet verliefd toen ik t huis binnen stapte. En ten tweede het heeft geholpen, want we hadden niet het hoogste bod, maar toch het huis gegund gekregen. Verkoopmakelaar heeft benadrukt dat de brief doorslag gaf.

Members only:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:25

vanDaal

-ismeereentje

In de wijk waar ik woon (dorp in de buurt van Utrecht) staan veel woningen van rond 1mln. Het valt me op dat deze het laatste jaar meestal binnen een maand verkocht zijn, vaak ook zonder voorbehoud van financiering. De werkelijke verkoopprijs zie je natuurlijk niet op Funda, maar ik hoor om me heen veel verhalen van overbiedingen van 10% (of meer).

• Flix20
@bovenstaand, hebben jullie ook feedback gekregen over de brieven?
Behalve dat het dus toch gewerkt heeft, want er hoeft er maar één te accepteren/ gevoelig voor te zijn natuurlijk.

Persoonlijk schaar ik ook onder kamp 'show me the money'.
Kan je nog zo'n tranentrekkend verhaal bijvoegen, best kans dat ik 'm niet eens ga lezen en direct naar onderaan de streep ga.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:34:
Behalve dat het dus toch gewerkt heeft, want er hoeft er maar één te accepteren/ gevoelig voor te zijn natuurlijk.

Kan je nog zo'n tranentrekkend verhaal bijvoegen, best kans dat ik 'm niet eens ga lezen en direct naar onderaan de streep ga.
Persoonlijk heb ik best nog wel in dubio gestaan bij de verkoop van m'n eigen flat. Ik kreeg dus ook verhalen van mensen die er graag zelf in wilden wonen, en die had ik het eigenlijk willen gunnen. Maarja, de handelaar bood 15k meer. Zoveel zijn mijn principes me niet waard..

I have stability. The ability to stab.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:34:

Zo'n tranentrekkend verhaal gaat bij mij ook meteen de prullenbak in (sorry), maar brief waar enthousiast over de woning en de locatie wordt geschreven (zoals @Blackgold ) krijgt wel een voordeel. Ook omdat het aangeeft dat mensen er blijkbaar graag willen wonen en niet "blind" overal maar een bod uitbrengen en daarna gaan kijken of ze het wat vinden. Die hadden we er ook tussen zitten.

Dus mijn tip zou zijn, als je het doet schrijf iets leuks over de woning en NIET je eigen situatie (ziek/slecht ter been oid). Tenzij het echt betrekking heeft op de woning (met lift of slaapkamer op bg), en zelfs dan maar 1 zinnetje.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2021 08:51 ]

• Flix20
SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:40:
[...]

Persoonlijk heb ik best nog wel in dubio gestaan bij de verkoop van m'n eigen flat. Ik kreeg dus ook verhalen van mensen die er graag zelf in wilden wonen, en die had ik het eigenlijk willen gunnen. Maarja, de handelaar bood 15k meer. Zoveel zijn mijn principes me niet waard..
Dat is ook het lastige eraan.
We hebben allemaal een afkeer tegen de handelaar/pandjes melkers, maar een brief gaat m'n neiuwe badkamer niet financieren. Die extra 15k gaat daar wel aan bijdragen.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Het is inderdaad lastig om te bepalen, ga je voor de brief of voor de money.

Wij gaan ons huis als alles goed gaat in de verkoop zetten en stellen onszelf ook dezelfde vraag.

Op dit moment weten we dat er e.e.a. moet gebeuren aan het nieuwe huis, dus wij zijn eerder geneigd om voor het geld te gaan.

• SmurfLink
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:43:
[...]

Dat is ook het lastige eraan.
We hebben allemaal een afkeer tegen de handelaar/pandjes melkers, maar een brief gaat m'n neiuwe badkamer niet financieren. Die extra 15k gaat daar wel aan bijdragen.
Ja ik had het graag gegund aan een starter, want ik weet voor welk belachelijk bedrag het nu verhuurd wordt (1250 euro voor 47m2). Maar ik ging zelf ook verhuizen en er moest veel meer gebeuren aan de nieuwe woning dan gepland. Nu heb ik er een nieuwe keuken in en is alles helemaal naar wens. Zonder die 15k had ik dat niet kunnen doen...

Van te voren dacht ik echt dat ik het nooit aan een opkoper zou verkopen. :') Heb er ook wel echt 2 nachten over liggen malen... maarja. Uiteindelijk kies ik dan toch liever voor mezelf dan voor een vreemde die ik nooit meer spreek.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 14-12-2021 08:46 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Mooi geschreven. Ik heb zoiets inmiddels ook meerdere keren opgetekend. En niet zomaar, maar echt omdat we een wow gevoel hadden. We hebben ook uitgelegd waarom er een wow gevoel was.

Echter zaten we steeds te laag met het bod. Dus dan snap ik wel dat de beste mensen geen tienduizenden euro's aan ons cadeau gaan doen O-)

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 19:01
SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:46:
[...]

Ja ik had het graag gegund aan een starter, want ik weet voor welk belachelijk bedrag het nu verhuurd wordt (1250 euro voor 47m2). Maar ik ging zelf ook verhuizen en er moest veel meer gebeuren aan de nieuwe woning dan gepland. Nu heb ik er een nieuwe keuken in en is alles helemaal naar wens. Zonder die 15k had ik dat niet kunnen doen...

Van te voren dacht ik echt dat ik het nooit aan een opkoper zou verkopen. :') Heb er ook wel echt 2 nachten over liggen malen... maarja. Uiteindelijk kies ik dan toch liever voor mezelf dan voor een vreemde die ik nooit meer spreek.
Als ik een keer in die situatie kom en die 15k boeit me echt niet, dan verkoop ik 'm alsnog aan die opkoper en geef die 15k aan een vriend / familielid die op zoek is naar een huis. Dan help ik geen onbekende koper, maar iemand die ik wel ken en ook graag een huis wil kopen d:)b

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
praliwi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:05:
[...]

Als ik een keer in die situatie kom en die 15k boeit me echt niet, dan verkoop ik 'm alsnog aan die opkoper en geef die 15k aan een vriend / familielid die op zoek is naar een huis. Dan help ik geen onbekende koper, maar iemand die ik wel ken en ook graag een huis wil kopen d:)b
Leuke gedachte, maar daar betaalt de ontvanger dan gewoon belasting over.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:46:
[...]

Tuurlijk dit zou ieder weldenkend persoon doen. Het enige wat je eventueel anders had kunnen doen is degene die je het gunt vertellen dat er iemand anders is die 15k meer heeft geboden, en hem te de kans geven om hetzelfde bod te doen.

• praliwi
BonJonBovi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:08:
[...]

Leuke gedachte, maar daar betaalt de ontvanger dan gewoon belasting over.
Liever 8k cadeau aan een bekende dan 15k aan een vreemde :P

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
Z___Z schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:12:
[...]

Tuurlijk dit zou ieder weldenkend persoon doen. Het enige wat je eventueel anders had kunnen doen is degene die je het gunt vertellen dat er iemand anders is die 15k meer heeft geboden, en hem te de kans geven om hetzelfde bod te doen.
Hangt natuurlijk heel erg van je persoonlijke situatie af. Als je jong bent zal je mogelijk zo denken.
Als je op leeftijd bent, goed pensioen en je hebt meer geld op de bank staan dan je nog kunt opmaken, dan maakt die 15k ook niet meer uit de grote hoop.

Als een opkoper een huis naast het jouwe opkoopt en er een zooi Oost-Europese mannen in gaat plaatsen, dan ga je ongetwijfeld nog wel eens nadenken. Dag woongenot.

• Z___Z
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:19:
[...]

Hangt natuurlijk heel erg van je persoonlijke situatie af. Als je jong bent zal je mogelijk zo denken.
Als je op leeftijd bent, goed pensioen en je hebt meer geld op de bank staan dan je nog kunt opmaken, dan maakt die 15k ook niet meer uit de grote hoop.

Als een opkoper een huis naast het jouwe opkoopt en er een zooi Oost-Europese mannen in gaat plaatsen, dan ga je ongetwijfeld nog wel eens nadenken. Dag woongenot.
Ja als je naast je oude huis gaat wonen wel ja. Meestal verhuis je naar iets groters, of naar een andere stad. In beide gevallen zal het je weinig uitmaken wie in je oude huis terecht komt. 15k is een hoop geld, daarvoor moeten de meeste mensen toch wel een half jaar werken zonder uitgaven te doen. Omdat huizen kopen om zulke grote bedragen gaan kunnen mensen het moeilijk in perspectief zetten.

• Aomi
Wij gaan komend jaar ook verkopen en uiteraard gaan ook wij voor het geld. Maar als er meerdere biedingen dicht bij elkaar liggen (als in minder dan 2000 euro verschil) dan gaat het huis echt wel naar degene die er een leuke brief bij heeft geschreven of om een andere reden de gunfactor heeft.
Bij 5k verschil moeten de voorwaarden wel het verschil gaan maken, meer dan 5k verschil dan gaat het gewoon naar het hoogste bod.

We hebben zelf ook flink moeten overbieden en dat geld moet ergens vandaan komen...

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:59
Wij hebben een huis uit een nalatenschap gekocht. Het was eerst haar ouderlijk huis, vervolgens haar broers en nu moest het verkocht worden. Ze woont in de buurt en vond het vooral belangrijk dat er leuke mensen in kwamen. Onze brief en een serieus bod gaf voor haar de doorslag. Er waren 21 kijkers en ook hogere biedingen, dus niet iedereen gaat voor het geld.

Wij hebben de euro's hard nodig en niet zoveel binding met de buren, maar als het niet teveel scheelt (als in max 2000 euro) ga ik toch voor een bod met leuke brief in plaats van de opkoper..

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Aomi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:26:
Wij gaan komend jaar ook verkopen en uiteraard gaan ook wij voor het geld. Maar als er meerdere biedingen dicht bij elkaar liggen (als in minder dan 2000 euro verschil) dan gaat het huis echt wel naar degene die er een leuke brief bij heeft geschreven of om een andere reden de gunfactor heeft.
Bij 5k verschil moeten de voorwaarden wel het verschil gaan maken, meer dan 5k verschil dan gaat het gewoon naar het hoogste bod.

We hebben zelf ook flink moeten overbieden en dat geld moet ergens vandaan komen...
Hier zelfde situatie - huis wordt volgend jaar te koop gezet. Hoorde van de overburen dat er echt gekte was bij hen, dat potentiele kopers zelf brieven in de bus deden.. de motivatie(brief) van een koper interesseert mij persoonlijk niet zoveel.

Had bij de aankoop van m'n nieuwe huis wel een korte brief/introductie geschreven, volgens de verkoopmakelaar was die doorslaggevend maar ik vermoed dat ik gewoon het hoogste bod had aangezien ik ook nog wat voorwaarden had (bouwtechnische keuring, financiering) waar ze achteraf toch wel een beetje nerveus om bleken te zijn ;)

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Tsja, zo'n brief hecht ik echt nul waarde aan. Ik moet er zelf ook weer duur aan bij een volgende woning. Je kunt er ook anders over denken: waarom in de randstad zo'n brief schrijven?

De randstad is gewoonweg niet voor iedereen weggelegd, get over it.

• doomtech
  • Laatst online: 17:02
Hebben hier mensen ervaring met het kopen van een huis waar de overdracht verder (lees 10 maanden) in de toekomst ligt? Wij gaan deze week ergens kijken waar dit van toepassing is.
Echter ben ik er een beetje huiverig voor, aangezien hypotheekoffertes over het algemeen max 6 maanden geldig zijn. En het liefst zekerheid (qua rente) in wil bouwen. Wat zouden jullie doen?
Ik zit nog met het idee om bij een eventueel bod een financieringsvoorbehoud van 4 maanden erin te zetten, alleen daarbij ondermijn je je eigen positie weer enigszins…

• Flix20
doomtech schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:46:
Hebben hier mensen ervaring met het kopen van een huis waar de overdracht verder (lees 10 maanden) in de toekomst ligt? Wij gaan deze week ergens kijken waar dit van toepassing is.
Echter ben ik er een beetje huiverig voor, aangezien hypotheekoffertes over het algemeen max 6 maanden geldig zijn. En het liefst zekerheid (qua rente) in wil bouwen. Wat zouden jullie doen?
Ik zit nog met het idee om bij een eventueel bod een financieringsvoorbehoud van 4 maanden erin te zetten, alleen daarbij ondermijn je je eigen positie weer enigszins…
Zoek even wat posts op van @JanHenk , die heeft hier veelvuldig over gesproken.

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:35
Ja, 12 maanden. Aanbod is beperkt voor 12 maanden offertes maar wij hebben uiteindelijk nog een prima optie gehad. Waar je op moet letten is wat de voorwaarden zijn in geval de rente stijgt tussendoor, bij ons blijft de rente vast staan maar er waren er ook een aantal waarin je meegaat als die stijgt.

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:07

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ja, ik. Wij hebben in oktober een woning gekocht en de overdracht is in augustus. Wij hebben een hypotheek verstrekker gekozen waar de offerte 12 maanden geldig is en waar je kosteloos kan annuleren. Als de rente daalt vragen we 3 maanden voor de overdracht een nieuwe offerte aan bij een andere verstrekker met de lagere rente. Stijgt de rente dan is het nadeel van de langere geldigheid en hogere rente helemaal of deels teniet gedaan en gaan we met de eerste hypotheekverstrekker in zee.

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Dalive schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ja, 12 maanden. Aanbod is beperkt voor 12 maanden offertes maar wij hebben uiteindelijk nog een prima optie gehad. Waar je op moet letten is wat de voorwaarden zijn in geval de rente stijgt tussendoor, bij ons blijft de rente vast staan maar er waren er ook een aantal waarin je meegaat als die stijgt.
Er zijn er zelf waarbij je bij passeren een lagere rente krijgt wanneer de rente lager is dan op het moment van offreren. Maar daar kan je weer niet kosteloos annuleren.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Sjoerd-b schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:48:
Wij hebben een huis uit een nalatenschap gekocht. Het was eerst haar ouderlijk huis, vervolgens haar broers en nu moest het verkocht worden. Ze woont in de buurt en vond het vooral belangrijk dat er leuke mensen in kwamen. Onze brief en een serieus bod gaf voor haar de doorslag. Er waren 21 kijkers en ook hogere biedingen, dus niet iedereen gaat voor het geld.

Wij hebben de euro's hard nodig en niet zoveel binding met de buren, maar als het niet teveel scheelt (als in max 2000 euro) ga ik toch voor een bod met leuke brief in plaats van de opkoper..
Leuk om te lezen over die persoonlijke brieven en dat verkopers de woning soms toch iets meer 'gunnen' aan kopers met een persoonlijk verhaal of 'goede klik'.

Ik zie hier reacties dat mensen soms wel bereid zijn om een max 2K mindere bieding te accepteren aan een kopende partij met de gunfactor. Aan de andere kant een groep verkopers die niet kijkt naar dit soort brieven. Belangrijkste; ik zie geen reacties hier van verkopers die een bod met een persoonlijk verhaal erbij uit principe helemaal niet zouden accepteren.

Ergo, een (al dan niet verzonnen) persoonlijke brief is voor elke koper warm aan te bevelen! Er is blijkbaar een groep verkopers die daardoor bereid is met een minder bod genoegen te nemen, tot zelfs 2K. En baat het niet, dan schaadt het blijkbaar ook niet, want een brief met een persoonlijk verhaal wordt hoogstens niet verder gelezen, maar het bod wordt sowieso wel bekeken. Even een goede brief erbij doen, kan je dus zomaar tot 2K opleveren, altijd doen dus!

(en ik wil er ook best eentje typen voor een schamele 100 euro, of voor 250 een gekalligrafeerde variant op dik handgeschept papier, met een handgedruipte lakzegel op de envelop, die bezorgd wordt door een koerier te paard)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ohno_nl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:00:
[...]

Ja, ik. Wij hebben in oktober een woning gekocht en de overdracht is in augustus. Wij hebben een hypotheek verstrekker gekozen waar de offerte 12 maanden geldig is en waar je kosteloos kan annuleren. Als de rente daalt vragen we 3 maanden voor de overdracht een nieuwe offerte aan bij een andere verstrekker met de lagere rente. Stijgt de rente dan is het nadeel van de langere geldigheid en hogere rente helemaal of deels teniet gedaan en gaan we met de eerste hypotheekverstrekker in zee.
Dit verhaal klinkt alsof het voor jou risicoloos is en er geen (extra) kosten mee zijn gemoeid. Ik ben wel benieuwd bij welke geldverstrekker je deze voorwaarden kunt vinden?

Meestal is het;
- Standaard geldigheid 3 of 6 maanden;
- Verleningen met 6 tot 9 maanden (totaal max. 12 maanden);
- Bereidstellingsprovisie betalen bij verlengen;
- Of, als verlenging van de offerte kosteloos is, betaal je annuleringskosten als je uiteindelijk wilt annuleren.

Bij welke verstrekker kun je kosteloos verlengen tot 12 maanden én kosteloos annuleren?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Over brieven gesproken. Collega hoort net dat het bod op een woning is geaccepteerd. Volgens de makelaar had ze niet het allerhoogste bod, maar wel goede voorwaarden (lage hypotheek om te financieren) en een goede motivatiebrief waardoor de verkopende partij haar heeft gekozen.

Members only:

• Aomi
Ja ik. Overdracht eind december 2022. Morgen gesprek met de hypotheekadviseur, morgen kan ik je er alles over vertellen waarschijnlijk.
Hij heeft al verteld de aanvraag pas in het nieuwe jaar te doen, omdat langer dan 12 maanden zo goed als onmogelijk is.

Mocht je vragen hebben dan PB me maar.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ongeveer 12 maanden voor de overdracht getekend. Heb toen overwogen om bij Argenta een hypotheek aan te vragen, dat kan met 12 maanden geldigheid zonder extra kosten. De annuleringskosten vallen ook nog wel mee met 500 euro, bijv. als de rente nog lager zou gaan.

Uiteindelijk niet gedaan dus geen praktijkervaring mee. Heb besloten te wachten met aanvragen tot een paar maanden voor de overdracht. Maar dat is niet in elke situatie mogelijk / verstandig om te doen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
Z___Z schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:23:
[...]

Ja als je naast je oude huis gaat wonen wel ja. Meestal verhuis je naar iets groters, of naar een andere stad. In beide gevallen zal het je weinig uitmaken wie in je oude huis terecht komt. 15k is een hoop geld, daarvoor moeten de meeste mensen toch wel een half jaar werken zonder uitgaven te doen. Omdat huizen kopen om zulke grote bedragen gaan kunnen mensen het moeilijk in perspectief zetten.
Als er dus naast je nieuwe woning een huis wordt opgekocht, waarin een zooitje mannen komt te komen, ipv een leuk gezinnetje, dan kan je dus ook je lol op...Uitzendbureaus willen ook nog wel eens wat woningen opkopen en er dan zoveel mogelijk arbeidsmigranten in kwijt kunnen. Heb je wel elk weekend plezier.

• Z___Z
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:56:
[...]

Als er dus naast je nieuwe woning een huis wordt opgekocht, waarin een zooitje mannen komt te komen, ipv een leuk gezinnetje, dan kan je dus ook je lol op...Uitzendbureaus willen ook nog wel eens wat woningen opkopen en er dan zoveel mogelijk arbeidsmigranten in kwijt kunnen. Heb je wel elk weekend plezier.
Je hebt toch geen invloed op aan wie je buren hun huis gaan verkopen? Tenzij je buren je vertellen dat ze hun huis kunnen verkopen aan een iemand die een leuke brief heeft geschreven, maar dat er een opkoper is die er 15k meer voor wil betalen. Of de buren even het verschil willen ophoesten zodat ze leuke buren krijgen ipv de opkoper (die het huis ook gewoon aan nette mensen kan verhuren, maar dat terzijde).

• ColeJ
Is er trouwens iemand hier in het bezit van de magische Excel van een medetweaker :o ?

• Mjelnir
  • Laatst online: 05-11 16:49
ColeJ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:12:
Is er trouwens iemand hier in het bezit van de magische Excel van een medetweaker :o ?
Be carefull what you ask for the Noucmen Excel page is A pathway to abilities some consider unnatural :+

• doomtech
  • Laatst online: 17:02
Ik jammer genoeg niet. Overigens is het nu wel zo dat ik niet meer op een normale manier naar huizen kan kijken waar een relatief groot schuin dak zit.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:01
Aomi schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:40:
[...]

Ja ik. Overdracht eind december 2022. Morgen gesprek met de hypotheekadviseur, morgen kan ik je er alles over vertellen waarschijnlijk.
Hij heeft al verteld de aanvraag pas in het nieuwe jaar te doen, omdat langer dan 12 maanden zo goed als onmogelijk is.

Mocht je vragen hebben dan PB me maar.
Ik heb net de overdracht gehad van mijn huis die we al in december 2020 gekocht hebben. We hadden een offerte van de Rabo die langer geldig was (plusvoorwaarden), daar betalen we iets extra voor.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij kregen bij de verkoop van onze woning met name expats bij de bezichtigingen, ik dacht nog even het zal toch niet... :X

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-11 13:45
Sport_Life schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:25:
[...]

Wij kregen bij de verkoop van onze woning met name expats bij de bezichtigingen, ik dacht nog even het zal toch niet... :X
*knip*
Dergelijke vooroordelen zijn suggestief, zeggen niks en laten we dus achterwege

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 15-12-2021 11:01 ]

• praliwi
Alic3 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:20:
Over brieven gesproken. Collega hoort net dat het bod op een woning is geaccepteerd. Volgens de makelaar had ze niet het allerhoogste bod, maar wel goede voorwaarden (lage hypotheek om te financieren) en een goede motivatiebrief waardoor de verkopende partij haar heeft gekozen.

***members only***
Ik neem aan dat het je bedoeling was het geaccepteerde bod ook te posten? Zodat we zien wat er overboden is?

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

JanHenk schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:40:
[...]

Dit verhaal klinkt alsof het voor jou risicoloos is en er geen (extra) kosten mee zijn gemoeid. Ik ben wel benieuwd bij welke geldverstrekker je deze voorwaarden kunt vinden?

Meestal is het;
- Standaard geldigheid 3 of 6 maanden;
- Verleningen met 6 tot 9 maanden (totaal max. 12 maanden);
- Bereidstellingsprovisie betalen bij verlengen;
- Of, als verlenging van de offerte kosteloos is, betaal je annuleringskosten als je uiteindelijk wilt annuleren.

Bij welke verstrekker kun je kosteloos verlengen tot 12 maanden én kosteloos annuleren?
De extra kosten zijn er alleen wanneer ik de akkoord ga met de offerte die 12 maanden geldig is, over de gehele looptijd is dit een +/- 0,14% hogere rente. Volgen mijn adviseur voldoen Aegon en Rabobank Plus aan de voorwaarden voor kosteloos annuleren.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

In mijn koopovereenkomst, is 27 Dec de datum van betalen en passeren, en 20 Dec de datum van bankgarantie.

Ik koop zonder hypotheek, alle kontant is op mijn rekening nu, de herkomst van geld is geverifieerd.

Nu wil ik vervroegen vanwege een prive reden, op Dec 20.

Weet iemand wat de proceduur is ? Ik heb geen makelaar voor dit woning. En nu wilt de Notariskantoor extra 720 euro vragen vanwege de vervroeging (vanaf de normale 11xx).

Moet ik een extra koopovereenkomst hebben, om bewijs te krijgen, dat ik heb betalen en dus moet ieta krijgen ? .

Bedankt.
------------- en ik ben benieuwd wat zijn nog de "zakelijke lasten" in de volgende email ??? -------

Indien u de overdracht wenst te passeren op 20 december aanstaande, zullen de notariskosten €1.833,93 bedragen (hierbij komt dan nog wel overdrachtsbelasting en verrekening zakelijke lasten).
Indien u de overdracht laat staan op 27 december aanstaande, zullen de notariskosten €1.107,93 bedragen (hierbij komt dan nog wel overdrachtsbelasting en verrekening zakelijke lasten).

[ Voor 30% gewijzigd door noucmen op 15-12-2021 10:59 ]

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
praliwi schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:11:
[...]

Ik neem aan dat het je bedoeling was het geaccepteerde bod ook te posten? Zodat we zien wat er overboden is?
Heb het nu toegevoegd. Maar het ging me vooral om de doorslaggevende factor van de brief.

• rnark
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-11 17:36
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:55:
In mijn koopovereenkomst, is 27 Dec de datum van betalen en passeren, en 20 Dec de datum van bankgarantie.

Ik koop zonder hypotheek, alle kontant is op mijn rekening nu, de herkomst van geld is geverifieerd.

Nu wil ik vervroegen vanwege een prive reden, op Dec 20.

Weet iemand wat de proceduur is ? Ik heb geen makelaar voor dit woning. En nu wilt de Notariskantoor extra 720 euro vragen vanwege de vervroeging (vanaf de normale 11xx).

Moet ik een extra koopovereenkomst hebben, om bewijs te krijgen, dat ik heb betalen en dus moet ieta krijgen ? .

Bedankt.
Volgens mij is het redelijk normaal dat een notaris extra geld vraagt voor het vervroegen van een datum. Of die prijs marktconform is durf ik niet te zeggen.

• Peter-Nogwat
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-11 23:31
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:55:
...
------------- en ik ben benieuwd wat zijn nog de "zakelijke lasten" in de volgende email ??? -------

Indien u de overdracht wenst te passeren op 20 december aanstaande, zullen de notariskosten €1.833,93 bedragen (hierbij komt dan nog wel overdrachtsbelasting en verrekening zakelijke lasten).
Indien u de overdracht laat staan op 27 december aanstaande, zullen de notariskosten €1.107,93 bedragen (hierbij komt dan nog wel overdrachtsbelasting en verrekening zakelijke lasten).
Hier staat het duidelijk uitgelegd:
https://www.mijnemmiusnot...ht-van-een-woning-in-nbsp
https://010notaris.nl/faq...elijke-lasten-op-de-nota/
https://www.herschut.nl/verrekening-zakelijke-lasten/

Je moet voor een aantal dagen (vanaf de overdrachtdatum tot en met het eind van het jaar 2021) de aanslag van de gemeente en het waterschap voor de betaling van onroerendezaakbelasting, waterschapslasten en - in sommige gemeenten - rioolrecht betalen.

Dus je betaalt 21/365 (bij overdracht op 20 december) of 5/365 (bij overdracht op 27 december) van de jaarbedragen terug aan de vorige eigenaar. En vanaf 01-01-2022 betaal je alles voor het hele jaar.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

rnark schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:59:
[...]
Volgens mij is het redelijk normaal dat een notaris extra geld vraagt voor het vervroegen van een datum. Of die prijs marktconform is durf ik niet te zeggen.
Ik begin te denken dat ik scherp moet kijken naar de kosten dat dit Notariskantoor aangeeft.

Vroeger hebben ze aangegeven: 795 euro, nu zeggen ze 1.107,93 euro !!!

Kan het zijn dat alle die "kleinletterjes" brengen nog meer kosten aan die 795 ? Het is dus 1004.33 (795 + 35.09 + 35.09 + 42.35 + 96.80), nog niet 1107.93 !!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjCzOeBYRKjREp1FkrCgz5X6_SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ylj1W84JW59fT6w2Vqb9CTrq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 15-12-2021 12:34 ]

• Aomi
Nou bij ons wordt het dus Argenta. Die bied standaard een offerte van 4 maanden die kosteloos met 8 maanden verlengd wordt.
Huidige rentetarief geldt, na 4 maanden (op moment van verlenging) wordt de rente nogmaals bekeken. Is die hetzelfde of hoger dan blijft ie staan, is ie lager dan profiteer je daarvan mee.

Qua voorwaarden een goede verstrekker volgens onze adviseur. Qua rente staan ze momenteel 3e (in ons geval 20 jaar vast, tarief van 70-80% dus 1,56% rente. De goedkoopste bood 1.54% maar had hele dure offerteverlengkosten)

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Peter-Nogwat schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:24:
[...]

Hier staat het duidelijk uitgelegd:
https://www.mijnemmiusnot...ht-van-een-woning-in-nbsp
https://010notaris.nl/faq...elijke-lasten-op-de-nota/
https://www.herschut.nl/verrekening-zakelijke-lasten/

Je moet voor een aantal dagen (vanaf de overdrachtdatum tot en met het eind van het jaar 2021) de aanslag van de gemeente en het waterschap voor de betaling van onroerendezaakbelasting, waterschapslasten en - in sommige gemeenten - rioolrecht betalen.
Logische, goed punt, maar ...
Dus je betaalt 21/365 (bij overdracht op 20 december) of 5/365 (bij overdracht op 27 december) van de jaarbedragen terug aan de vorige eigenaar. En vanaf 01-01-2022 betaal je alles voor het hele jaar.
Het is niet 21 ipv 5, maar 11 ipv 4, en het verschil is maar 7 / 365 * 1200 = 23 euro (de totale koste van bezitting van een woning (gemeente aanslage, waterschap, onroerendezaakelasting, watschapslasten, rioolrecht) is maar rond 1200, en niet hoger dan 1500, in Den Haag)

Nog geen 729 euro verschil van hun extra werk.

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:28:
[...]

Ik begin te denken dat ik scherp moet kijken naar de kosten dat dit Notariskantoor aangeeft.

Kan het zijn dat alle die "kleinletterjes" brengen nog meer kosten aan die 795 ? Het is dus 1004.33 (795 + 35.09 + 35.09 + 42.35 + 96.80), nog niet 1107.93 !!!

[Afbeelding]
Je kan toch de notaris vragen waar dat verschil uit bestaat? Hoe moeten wij dat weten :?

• Flix20
Ik denk dat het een moeilijke vragen toeslag is.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Kurma schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:40:
[...]

Je kan toch de notaris vragen waar dat verschil uit bestaat? Hoe moeten wij dat weten :?
Ik ga hun nu straks vragen,

De offerte op 4 November van 795 Euro is nog geldig tot 4 Jan 2022, ik weet niet wat de eerlijk kosten zou zijn
- Is het 795 (normale) + 729 (vervroeging) ?
- Of is het 1.107,93 + 729 van vervroeging ?

Er is wel een monopoly hier: in de koopovereenkomst, staat wel dat het passeren via dit Notarissen moet.

Wat als de notaris zegt: "Sorry meneer, hier is onze kosten, als u het niet wil, gaat u dit niet kunnen kopen"

???

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Flix20 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:40:
Mijn ervaring als een buitenlander in NL: als ik dingen niet genoeg weet, is er altijd een toeslag op iedere vraag van mij, als het over geld en kosten gaat.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heb je met "goedkoop" een opknappetje te willen kopen van een huisjesmelker verhuurder die werkt met vaste notarissen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:07
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:48:
[...]

De offerte op 4 November van 795 Euro is nog geldig tot 4 Jan 2022, ik weet niet wat de eerlijk kosten zou zijn
Die vraag zal niemand hier kunnen beantwoorden. Dat zal je aan hen moeten vragen.
Er is wel een monopoly hier: in de koopovereenkomst, staat wel dat het passeren via dit Notarissen moet.
Dat klopt. In die zin is het weinig relevant wat een 'eerlijke prijs' is; je zal het toch bij hun moeten regelen. Ik zou ze gewoon vragen waarom het zo duur is.

Voor een paar honderd euro zou ik de overdracht lekker een weekje later laten gebeuren, wat maakt die week nou uit... het is hoe dan ook vóór de jaarwisseling.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Richh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:55:
[...]

Dat klopt. In die zin is het weinig relevant wat een 'eerlijke prijs' is; je zal het toch bij hun moeten regelen. Ik zou ze gewoon vragen waarom het zo duur is.

Voor een paar honderd euro zou ik de overdracht lekker een weekje later laten gebeuren, wat maakt die week nou uit... het is hoe dan ook vóór de jaarwisseling.
Ik heb een prive reden om eerder te willen passeren,
Mijn fout is: ik heb de kosten van vervroeging niet eerder gevraagd, maar ik heb al de reden aan hun vertellen en vragen: "AUB mij helpen om eerder te passeren". Nu kaboem: "729 extra meneer".

• Rmg

Rmg

noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:59:
[...]

Mijn fout is: ik heb de kosten van vervroeging niet eerder gevraagd, maar ik heb al de reden aan hun vertellen en vragen: "AUB mij helpen om eerder te passeren". Nu kaboem: "729 extra meneer".
Sowieso moet de verkoper daar ook mee akkoord gaan, en voor hem zullen er ook financiele gevolgen zijn. Een langere overbruggingshypotheek om maar wat te noemen, een week eerder het huis uit etc. etc.

Is de verkoper uberhaupt al akkoord met je plan
SmurfLink schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:02:
[...]

Is die 795 incl btw? Anders kom ik wel rond de 1130 euro uit.
Op dat korte stukje wat gepost is staat btw al benoemd, sowieso is < 800 wel erg weinig voor een notaris in de randstad. 1100 is een prijs die ik eerder zou verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 15-12-2021 13:03 ]

• SmurfLink
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:28:
[...]

[Afbeelding]

Het is niet gek dat ze meer geld vragen voor vervroegen. Zij moeten immers hun schema omgooien voor jou. Is de verkoper al akkoord hiermee? Anders mag je die wellicht ook nog een vergoeding gaan betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 15-12-2021 13:03 ]

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Vorkie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:53:
Dat heb je met "goedkoop" een opknappetje te willen kopen van een huisjesmelker verhuurder die werkt met vaste notarissen.
De vorige eigenaar is een stichting.

Het klopt dat ik eerder dit vervroeging moeste vragen, met de duidelijk kosten-van-vervroeging daarbij. Het is voor mij altijd niet genoeg lessen gehad om "vroeg te beginnen, vroeg te voorbereiden". Alleen dat ik niet in de toekomst kon zien wat de onverwachtingen zou zijn. Maar goed, kan niet anders en ik moet accepteren.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

SmurfLink schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:02:
[...]

Het is niet gek dat ze meer geld vragen voor vervroegen. Zij moeten immers hun schema omgooien voor jou. Is de verkoper al akkoord hiermee? Anders mag je die wellicht ook nog een vergoeding gaan betalen.
795 is wel inc BTW Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjCzOeBYRKjREp1FkrCgz5X6_SM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ylj1W84JW59fT6w2Vqb9CTrq.png?f=fotoalbum_large

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:03:
[...]

De vorige eigenaar is een stichting.

Het klopt dat ik eerder dit vervroeging moeste vragen, met de duidelijk kosten-van-vervroeging daarbij. Het is voor mij altijd niet genoeg lessen gehad om "vroeg te beginnen, vroeg te voorbereiden". Alleen dat ik niet in de toekomst kon zien wat de onverwachtingen zou zijn. Maar goed, kan niet anders en ik moet accepteren.
Ik zou je echt niet heel erg druk maken om een 100tje meer of minder. Berust en wees blij dat je een woning hebt! Denk dat je verbouwing / opknapronde meer geld gaat kosten.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Rmg schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:01:
[...]
Sowieso moet de verkoper daar ook mee akkoord gaan, en voor hem zullen er ook financiele gevolgen zijn. Een langere overbruggingshypotheek om maar wat te noemen, een week eerder het huis uit etc. etc.

Is de verkoper uberhaupt al akkoord met je plan
Verkoper is een stichting, de woning is sinds maanden al leeg.
Op dat korte stukje wat gepost is staat btw al benoemd, sowieso is < 800 wel erg weinig voor een notaris in de randstad. 1100 is een prijs die ik eerder zou verwachten.
Het is maar leveringsakte, er is geen hypotheekakte hier te passeren.

• Rmg

Rmg

noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:06:
[...]

Het is maar leveringsakte, er is geen hypotheekakte hier te passeren.
Ik zou ook nog kosten voor t onderzoek naar het herkomst van het geld verwachten die er nu niet bij staan.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Rmg schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:18:
[...]

Ik zou ook nog kosten voor t onderzoek naar het herkomst van het geld verwachten die er nu niet bij staan.
Goed punt,
Dus, all in all: ik hoef niet te groot te maken, die extra 729 euro, als ik het vervroegen echt wil ?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

ChUcKiE

Dus........

Je stelt zoveel vragen die wij niet voor je kunnen beantwoorden. Ik zou, zoals al eerder aangegeven, de vragen bij het notariskantoor neerleggen. Of in ieder geval nadere uitleg of specificatie van de kosten.
Maar goed ondertussen wil je alles binnen 5 werkdagen geregeld hebben in deze tijd van het jaar waar iedereen nog even snel voor 31 december wat geregeld wil hebben.

Niet meer twijfelen en gewoon ervoor gaan anders is past het straks niet meer in de agenda.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• ColeJ
Waarom kan het bij jou nooit normaal?

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:48:
[...]

Dát weten we dan weer wel, want dat staat gewoon in de mail die jij quote. Het is EUR 1.107,93 + EUR 726 (niet 729). Waarom het EUR 1.107,93 is en geen 795,75, dat weten we niet.
Dat staat niet alleen in de koopovereenkomst, de notaris is de enige die dat überhaupt kan en mag doen.
Wat als de notaris zegt: "Sorry meneer, hier is onze kosten, als u het niet wil, gaat u dit niet kunnen kopen"

???
Dan heb je het daarmee te doen.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:01
noucmen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:59:
[...]

Is die privereden dat je hier een beetje wil trollen?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

amboly schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:01:
[...]

Is die privereden dat je hier een beetje wil trollen?
726 euro om jullie te trollen ? Erg duur

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:24

Ethirty

Who...me?

Goedkoper dan een huis te laat kopen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Mjelnir
  • Laatst online: 05-11 16:49
echt negeer deze man gewoon

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20

mwa

50-50 dat deze koop alsnog afketst en wij over 2 weken weer over Excel sheets, schuine daken en kleine lettertjes zitten te praten.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Kurma schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:40:
[...]

Dát weten we dan weer wel, want dat staat gewoon in de mail die jij quote. Het is EUR 1.107,93 + EUR 726 (niet 729). Waarom het EUR 1.107,93 is en geen 795,75, dat weten we niet.
Van de Notaris: er is een fout, zij is niet op de hoogte over de eerdere gemaakte offerte.
Dus ik zal 100 euro terug krijgen.
Thanks

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

ChUcKiE schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:32:
Je stelt zoveel vragen die wij niet voor je kunnen beantwoorden. Ik zou, zoals al eerder aangegeven, de vragen bij het notariskantoor neerleggen. Of in ieder geval nadere uitleg of specificatie van de kosten.
Maar goed ondertussen wil je alles binnen 5 werkdagen geregeld hebben in deze tijd van het jaar waar iedereen nog even snel voor 31 december wat geregeld wil hebben.

Niet meer twijfelen en gewoon ervoor gaan anders is past het straks niet meer in de agenda.
Goed punt,
Ik heb geakkoordeerd met de extra kosten,
Over een paar dagen krijg ik de sleutels.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

mwa schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:19:
50-50 dat deze koop alsnog afketst en wij over 2 weken weer over Excel sheets, schuine daken en kleine lettertjes zitten te praten.
Over 2 weken is puur opknappen, maar wel met Excel sheet, zeker.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Flix20 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:40:
Zullen wij dat hier ook maar gaan invoeren ? >:)

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Sport_Life schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:26:
[...]

Zullen wij dat hier ook maar gaan invoeren ? >:)
;) ;) ;) ;) ;) ;)

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44
Vraagje: Ik wil graag de waarborgsom betalen uit eigen middelen (de overwaarde). Hoe minder er op de spaarrekening staat op 1 januari, des te beter natuurlijk. Dit geld komt echter uit de overwaarde, die ik wil gebruiken voor het kopen van het huis (met daarnaast nog een deel hypotheek).

Als ik die 10% waarborgsom betaal, kan dat dan op de dag van de sleuteloverdracht weer gebruikt worden met de totale verkoopsom? Of krijg ik dat eerst op mijn rekening terug en moet ik het dan weer overmaken naar de notaris? Weet iemand hoe dat werkt?
Pagina: 1 ... 229 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7