Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 228 ... 367 Laatste
Acties:

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 07:42
Flix20 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:22:
[...]

Kunnen een hoop redenen zijn.
Er zsm vanaf willen, geen zin in rompslomp, scheiding, erfenis en gewoonweg gunning.
Niet iedereen zit erin om te cashen.(gelukkig als koper)
Ik denk dat heel veel mensen gewoon onzeker worden als ze daadwerkelijk gaan verkopen. En niet kunnen inschatten hoeveel een huis uiteindelijk gaat opleveren (is deze huis echt 3 ton waard??). Zij zullen vast gedacht hebben dat de vraagprijs al een hele goede deal was, terwijl dat misschien in realiteit helemaal niet zo is.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:34
Het is echt een prima prijs die ze krijgen, maar niet de max (denken wij). Ze gaan zelf in het huis ernaast wonen dus ze wilden graag een selectie op de koper. Als je de markt opgaat wordt dat wat lastiger.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Wat dat betreft kan een goede buur zeker ook een bepaalde waarde hebben.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:47
Tot het een bouwval blijkt te zijn, je met een waslijst aan verborgen gebreken hebt en flink in de clinch raakt met elkaar :+

(hoop het natuurlijk niet voor jullie)

PSN: Flix20-NL

• Atomius
Maar daarvoor doe je toch een degelijke bouwkundige keuring?

• Flix20
Atomius schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:03:
Maar daarvoor doe je toch een degelijke bouwkundige keuring?
Dat punt wordt vaak aangekaart, maar die keuring wordt hier echt overschat.
Ze checken alleen wat basale dingen die zonder sloop- en breekwerk te zien zijn.

En laten verborgen gebreken nou precies dat zijn; verborgen.

Stel dat er een puist waterschade op de muur zit, daar vlak voor verkoop even een rol behang tegenaan gegooid is. Gaat de bouwkundige keuring niet zien, want hij mag/gaat het behang niet van de muur af trekken.

• THM0
Geen zorgen, huis is uber-degelijk gebouwd. :) Is in eigen beheer gedaan met een aannemer.
We hebben nu een projectwoning, ik zag al zo: dat is dag en nacht verschil. Ze hebben hun nieuwe woning ook weer met dezelfde aannemer gebouwd, dat zegt ook veel.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou juist extra voorzichtig zijn bij eigen beheer ipv projectmatige bouw ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:24

Ethirty

Who...me?

Mja, dat kan 2 kanten op. Projectmatige bouw staat kwaliteit meestal niet voorop. Alles is net binnen de normen, kosten besparen op de verkeerde plekken etc.

In eigen beheer is dan weer sterk afhankelijk van de aard van het project en de aannemer, maar meestal zijn dat toch de wat luxere huizen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
noucmen schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:17:
[...]

Niet juist,
Mijn Excel calculeerd wat de gemiddelde marktwaarde van zo'n woning is, op de datum van "vandaag"
DIT IS NIET ALTIJD X% boven de vraagprijs.
Het is dan aan jou om nog hoger of lager dan dit Excel marktwaarde te bieden. En dan is dit zeker geen winnnende bod.

Die excel alleen probeerd te zorgen dat jij niet te dom zijn met de bieding: niet te hoog en niet te laag.
Soms die excel helpt jou om de "juiste marktwaarde" te vinden: bvb 5 ton te bieden hoewel de vraagprijs 4 ton is en iedereen maar 450k biedt. Ander keer helpt hij jou om niet te gek zijn: vraagprijs 4 ton dus iedereen zal tussen 440 - 460 biedt maar de marktwaarde is maar 420k.
Heb je al een huis?

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:49
Lekker trollen :*)

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-11 18:12
Vorige maand ingeloot voor een nieuwbouwhuis (hoekwoning). Ging verrassend soepel, want was pas de 2e inschrijving ooit die we deden voor een project. Wonen nu in een huurappartement.

Nu bezig met de hypotheek. Gesprek gehad bij ikbenfrits en de hypotheker. Merkte op dat ikbenfrits meer in mogelijkheden en kansen denkt en de hypotheker wat behoudender is (studieschuld aflossen, rekening houden met tegenvallers), dus nog twijfel over met wie we verder gaan. Als iemand daar nog advies in heeft?

We gaan eigenlijk zo goed als zeker voor een annuïteit met 20 jaar rentevast (hopelijk tegen die tijd een flink deel (extra) afgelost of een financiële meevaller gehad). 50k meerwerk (uitbouw beneden, badkamer upgrade en extra dingetjes) en wat eigen spaargeld inbreng om een iets gunstigere rente te behalen (omdat marktwaarde dan meer is dan de WOZ).

Nu wordt het een lange zit tot het af is en de bittere pil van de dubbele lasten, maargoed. Al met al toch blij met deze kans O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Vince_ op 09-12-2021 16:16 ]

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-11 07:39
Vince_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:44:
Vorige maand ingeloot voor een nieuwbouwhuis (hoekwoning). Ging verrassend soepel, want was pas de 2e inschrijving ooit die we deden voor een project. Wonen nu in een huurappartement.

Nu bezig met de hypotheek. Gesprek gehad bij ikbenfrits en de hypotheker. Merkte op dat ikbenfrits meer in mogelijkheden en kansen denkt en de hypotheker wat behoudender is (studieschuld aflossen, rekening houden met tegenvallers), dus nog twijfel over met wie we verder gaan. Als iemand daar nog advies in heeft?

We gaan eigenlijk zo goed als zeker voor een annuïteit met 20 jaar rentevast (hopelijk tegen die tijd een flink deel (extra) afgelost of een financiële meevaller gehad). 50k meerwerk (uitbouw beneden, badkamer upgrade en extra dingetjes) en wat eigen spaargeld inbreng om een iets gunstigere rente te behalen (omdat marktwaarde dan meer is dan de WOZ).

Nu wordt het een lange zit tot het af is en de bittere pil van de dubbele lasten, maargoed. Al met al toch blij met deze kans O-)
Gefeliciteerd! Straks even de dubbele lasten, maar daarna jaren zonder onderhoudskosten en een superzuinige moderne woning. Je doet jezelf daar echt een plezier mee.

Hou bij het aangaan van de hypotheek wel rekening met flink wat meerwerk kosten. Je kan liever op voorhand de ruimte pakken dan later tekort komen. Als je nu op 50 uitkomt zou ik denken maak er 70 van. 20k wel in het rijtje van de keuken en andere 'luxe' posten zetten, die kan je makkelijk met elkaar uitwisselen.

Verder moet je met de adviseur zaken doen die voor jou het best voelt. In zou in ieder geval niet terugdeinzen voor het Frits model van op afstand adviseren. Zolang ze maar goed bereikbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Laapo op 09-12-2021 20:10 ]

• Vince_
Laapo schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:08:
[...]

Gefeliciteerd! Straks even de dubbele lasten, maar daarna jaren zonder onderhoudskosten en een superzuinige moderne woning. Je doet jezelf daar echt een plezier mee.

Hou bij het aangaan van de hypotheek wel rekening met flink wat meerwerk kosten. Je kan liever op voorhand de ruimte pakken dan later tekort komen. Als je nu op 50 uitkomt zou ik denken maak er 70 van. 20k wel in het rijtje van de keuken en andere 'luxe' posten zetten, die kan je makkelijk met elkaar uitwisselen.

Verder moet je met de adviseur zaken doen die voor jou het best voelt. In zou in ieder geval niet terugdeinzen voor het Frits model van op afstand adviseren. Zolang ze maar goed bereikbaar zijn.
We zijn met meerwaarde al opgeplust, omdat iedereen om ons heen aanraadt om direct een uitbouw te realiseren. Doet misschien even pijn in het begin, maar later ben je dankbaar en ook je huis is weer meer waard, want extra m2.

Denk dat we Frits ook wel doorpakken, al is de vergelijking wel fijn. Zou ook iedereen aanraden om je oriëntatiegesprek met meerdere adviseurs te doen. Je hoort toch wel handige dingen in elk gesprek en het is uiteraard vrijblijvend.

Toch is de hypotheeklast wel pittig. 1800 bruto per maand, maarja er is nog wel hypotheekrente aftrek (zolang het bestaat), stookkosten minimaal vanwege duurzaamheid en als starter is het lastig om voor heel veel minder een acceptabele koopwoning in te randstad te krijgen. Helaas geen jubelton of overwaarde om te verzilveren, maar alles met salaris en zuurverdiende spaarcenten 😂

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-10 18:46
Vince_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:35:
[...]

We zijn met meerwaarde al opgeplust, omdat iedereen om ons heen aanraadt om direct een uitbouw te realiseren. Doet misschien even pijn in het begin, maar later ben je dankbaar en ook je huis is weer meer waard, want extra m2.

Denk dat we Frits ook wel doorpakken, al is de vergelijking wel fijn. Zou ook iedereen aanraden om je oriëntatiegesprek met meerdere adviseurs te doen. Je hoort toch wel handige dingen in elk gesprek en het is uiteraard vrijblijvend.

Toch is de hypotheeklast wel pittig. 1800 bruto per maand, maarja er is nog wel hypotheekrente aftrek (zolang het bestaat), stookkosten minimaal vanwege duurzaamheid en als starter is het lastig om voor heel veel minder een acceptabele koopwoning in te randstad te krijgen. Helaas geen jubelton of overwaarde om te verzilveren, maar alles met salaris en zuurverdiende spaarcenten 😂
Ik hoor zeer uiteenlopende geluiden over Frits. De slechte ervaringen komen er vooral op neer dat het lastig is om contact te krijgen. Ik weet niet of die mensen pech hebben gehad of dat het structureel is, maar ik weet wel uit eigen ervaring dat het heel fijn is dat je gelijk wordt geholpen wanneer je belt. Het kan namelijk best een stressvol traject zijn.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Exo81 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:01:
[...]

Ik hoor zeer uiteenlopende geluiden over Frits. De slechte ervaringen komen er vooral op neer dat het lastig is om contact te krijgen. Ik weet niet of die mensen pech hebben gehad of dat het structureel is, maar ik weet wel uit eigen ervaring dat het heel fijn is dat je gelijk wordt geholpen wanneer je belt. Het kan namelijk best een stressvol traject zijn.
Dat zal voor meer aanbieders gelden en afhankelijk van het moment (periode) en je adviseur.
10 aar geleden ben ik uitstekend geholpen bij de Hypotheker. Afgelopen jaar naar dezelfde vestiging gegaan en bar en bar slecht geholpen (met veel stress tot gevolg - en ik ben niet iemand die snel in de stress schiet ;-) )

Daarom goed advies om te zoeken naar een adviseur die goed voelt en eventueel daar duidelijke afspraken over te maken.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-11 15:33

Wij zijn 5 jaar geleden uitstekend geholpen bij de Hypotheker en daarom zijn we daar nu ook weer naartoe gegaan (gisteren is overigens onze 3 dagen bedenktijd verlopen dus het is officieel nu 8) ) maar ik ben er enorm over te spreken. Al is de ene hypotheker de andere niet, volgens mij zijn het allemaal franchisers? Die van ons iig wel.

We kregen een lijst met documenten die zij nodig hadden, die hebben we aangeleverd, en verder hoeven we zelf niet veel te doen. Die van ons is wel behoudend, maar wel realistisch. Ja, je kunt een tegenvaller krijgen, maar om om die reden nu een veel lagere hypotheek af te sluiten, dat dan weer niet. Leen niet maximaal was eigenlijk het devies. Gelukkig kunnen wij daar door veel overwaarde en spaargeld ver vandaan blijven.

Enige nadeel (maar dat kun je hen misschien niet kwalijk nemen) is dat alles nu via Teams moet ivm corona, afspraken op kantoor doen ze nu niet.

• THM0
Vince_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:35:
[...]

Alles gaat geld kosten bij nieuwbouw. Uitbouw, andere pui, aanpassingen aan keuken/badkamer, stopcontactjes, extra groepen in de meterkast, loze leidingen, xtra zonnepanelen. En je betaalt overal de hoofdprijs voor, want achteraf is het sowieso duurder. Vergeet ook vooral aanleg van de tuin niet, je krijgt mogelijk een zwarte zandvlakte opgeleverd.
Drie keer knipperen met je ogen en je bent 50k verder.

Wij hebben ook net een hypotheek afgesloten. Ook wat zitten kijken bij adviseurs, paar gesprekken gehad. Je hoort altijd wel iets nieuws en dat vormt dan wel een goed beeld bij hoe moeilijk het is. Je ziet ook dat de ene adviseur inderdaad veel meer de randjes opzoekt. Uiteindelijk draagt een adviseur vrij weinig verantwoordelijkheid voor de risico's dus blijf vooral zelf nadenken.
Je kunt alle rentetarieven gewoon vinden. Het loont best wel om daar even goed naar te kijken en bij welke partijen jouw specifieke huis gunstig uitkomt met duurzaamheidskorting, schuld/marktwaardeverhouding etc. Als je de aanbieder weet kun je ook kijken of het direct kan en wat dan advies- en afsluitkosten zijn.
Als het je eerste koopwoning is, is het ook weer niet razend ingewikkeld. Hoeveel aflossingsvrij, wil je linear of annuitair aflossen, en hoe lang wil je de rente vastleggen voor de diverse leningdelen. En dan nog een aantal 'wat als' scenario's (arbeidsongeschikt, werkeloos, overlijden, etc).

• Flix20
Heb het zelf ook via de Hypotheker gedaan. Alles opzich redelijk snel en soepel verlopen maar ze hebben ook wel een foutje gemaakt.
Een bankafschrift van een jaar oud gebruikt waar DUO nog opstond maar ondertussen al was afbetaald.
Dus ik kreeg in eerste instantie een rood licht v/d hypotheekverstrekker maar dat was snel opgelost.

Ook maakte de adviseur een niet zo'n handige opmerking die thuis wel even voor wat gesprekken heeft gezorgd.
M'n vriendin en ik hebben vooraf de opties besproken hoe het huis de financieren.
Uiteindelijk ervoor gekozen om het alleen op mijn salaris met een schenking vanuit m'n ouders. Als we samen zouden kopen was dat niet nodig dus is dit op het lange termijn financieel gunstiger voor ons.
Toen maakte de adviseur daar ter plekke de opmerking dat we het wel goed moeten aangeven en zij niets aan het huis mag betalen dan, anders heeft zij daar ook recht op.
Daar hadden we natuurlijk al wel goede afspraken over gemaakt, maar hij bracht het wel op zo'n botte manier dat m'n vriendin wel meteen zoiets had van ho eens even wat gebeurt hier.

• THM0
Flix20 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:51:
Heb het zelf ook via de Hypotheker gedaan. Alles opzich redelijk snel en soepel verlopen maar ze hebben ook wel een foutje gemaakt.
Een bankafschrift van een jaar oud gebruikt waar DUO nog opstond maar ondertussen al was afbetaald.
Dus ik kreeg in eerste instantie een rood licht v/d hypotheekverstrekker maar dat was snel opgelost.

Ook maakte de adviseur een niet zo'n handige opmerking die thuis wel even voor wat gesprekken heeft gezorgd.
M'n vriendin en ik hebben vooraf de opties besproken hoe het huis de financieren.
Uiteindelijk ervoor gekozen om het alleen op mijn salaris met een schenking vanuit m'n ouders. Als we samen zouden kopen was dat niet nodig dus is dit op het lange termijn financieel gunstiger voor ons.
Toen maakte de adviseur daar ter plekke de opmerking dat we het wel goed moeten aangeven en zij niets aan het huis mag betalen dan, anders heeft zij daar ook recht op.
Daar hadden we natuurlijk al wel goede afspraken over gemaakt, maar hij bracht het wel op zo'n botte manier dat m'n vriendin wel meteen zoiets had van ho eens even wat gebeurt hier.
Het maakt vooral uit of je de hypotheek en de aankoop samen aangaat of niet, niet zozeer op wiens salaris je de aanvraag baseert. Dat bepaalt ook wie aansprakelijk is voor de maandlasten: beide of alleen jij?
Asymmetrische vermogensinbreng kun je het beste notarieel vast laten leggen in een samenlevingsovereenkomst. Ook is het verstandig om dan vast te leggen hoe de evt waardestijging of -daling verdeeld gaat worden (naar inbreng of gewoon 50/50)?
Je kunt het dus prima samen kopen, met inbreng van je ouders en vastleggen dat die inbreng bij evt verbreken van de relatie jou toekomt. Op deze manier bouwt je vriendin ook iets op (maar deelt ze dus ook in een evt waardedaling).

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
Flix20 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:51:
...
...
Wat behalve ongepast ook nog feitelijk onjuist is.

• Flix20
THM0 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:08:
[...]

Het maakt vooral uit of je de hypotheek en de aankoop samen aangaat of niet, niet zozeer op wiens salaris je de aanvraag baseert. Dat bepaalt ook wie aansprakelijk is voor de maandlasten: beide of alleen jij?
Asymmetrische vermogensinbreng kun je het beste notarieel vast laten leggen in een samenlevingsovereenkomst. Ook is het verstandig om dan vast te leggen hoe de evt waardestijging of -daling verdeeld gaat worden (naar inbreng of gewoon 50/50)?
Je kunt het dus prima samen kopen, met inbreng van je ouders en vastleggen dat die inbreng bij evt verbreken van de relatie jou toekomt. Op deze manier bouwt je vriendin ook iets op (maar deelt ze dus ook in een evt waardedaling).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-11 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

Even een tussenvraagje, wat wellicht een beetje off topic is.

Bij ING kun je een Opstalverzekering afsluiten en dan wordt de herbouwwaarde en schade tot 600K vergoed.
Sommigen die nu groter gaan wonen, komen al aan dat bedrag.
Stel nu, de boel fikt tot de grond af en je huis was 800K waard, dan krijg je dus maar 600K, lijkt me.
Maar stel je huis fikt voor de helft af; Krijg je dan 400K, of krijg je minder omdat je een huis van 800K maar voor 600K had verzekerd?

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:52:

Bij ING kun je een Opstalverzekering afsluiten en dan wordt de herbouwwaarde en schade tot 600K vergoed.
Stel nu, de boel fikt tot de grond af en je huis was 800K waard, dan krijg je dus maar 600K, lijkt me.
Maar stel je huis fikt voor de helft af; Krijg je dan 400K, of krijg je minder omdat je een huis van 800K maar voor 600K had verzekerd?
Dat laatste. Maar waarom zou je je bewust onderverzekeren?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:27

Rmg

Je krijgt schade/herbouwwaarde tot 600K vergoed. Ze gaan niet rekensommetjes doen met hoeveel je huis in theorie waard was.

Staat ook gewoon in de polisvoorwaarden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 10-12-2021 11:00 ]

• Flix20

Woningprijzen zijn voor over grotendeels de kosten van de grond.
Voor €600.000 kan je écht een flink pand neerzetten.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kurma schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:54:
[...]

Dat laatste. Maar waarom zou je je bewust onderverzekeren?
ING gaat niet hoger.
Ik kan natuurlijk naar een andere partij overstappen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rmg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:55:
[...]
Je krijgt schade/herbouwwaarde tot 600K vergoed. Ze gaan niet rekensommetjes doen met hoeveel je huis in theorie waard was.
Dat is dus iets anders als wat @Kurma zegt.
Ik ben (gelukkig) dus niet de enige die het nog niet zeker wist/weet.

• Kurma
Rzaan schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:57:
[...]

Dat is dus iets anders als wat @Kurma zegt.
Ik ben (gelukkig) dus niet de enige die het nog niet zeker wist/weet.
Zie o.a.:

https://www.consumentenbo...at-je-onderverzekerd-bent

Verder zal je bij het afsluiten van zo'n verzekering een aantal vragen moeten beantwoorden. Ik neem aan dat de ING die verzekering niet af wil sluiten als daaruit blijkt dat de herbouwwaarde meer is dan 600k. En als je de vragen niet naar waarheid beantwoordt keren ze natuurlijk ook niet (of minder) uit.

• Rmg

Rmg

Kurma schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:14:
[...]

Zie o.a.:

https://www.consumentenbo...at-je-onderverzekerd-bent

Verder zal je bij het afsluiten van zo'n verzekering een aantal vragen moeten beantwoorden. Ik neem aan dat de ING die verzekering niet af wil sluiten als daaruit blijkt dat de herbouwwaarde meer is dan 600k. En als je de vragen niet naar waarheid beantwoordt keren ze natuurlijk ook niet (of minder) uit.
Je kan prima een huis met een geschatte herbouwwaarde van 600K+ verzekeren bij ING, je premie zal er op aangepast worden, mogelijk krijg je een advies van "hey weet je dit wel zeker?" en je zal alleen nooit meer krijgen dan 600K.

Dat wat de consumentenbond stelt is dat je bewust opgeeft aan je verzekering dat de herbouwwaarde te laag is. Daar heb je in de tijd van online af te sluiten verzekeringen en modelmatige taxaties op basis van postcode maar weinig invloed op verder.

https://www.ing.nl/partic...aardebegrippen/index.html
Welke maximaal verzekerde bedragen, eigen risico’s en afschrijvingsregelingen heeft de ING Opstalverzekering?
De ING Opstalverzekering verzekert een woonhuis standaard tot € 600.000 herbouwwaarde (herbouwwaarde is het bedrag dat nodig is om hetzelfde huis op dezelfde plaats met dezelfde bestemming opnieuw te bouwen). Het grote voordeel hiervan is dat de klant de verzekering niet keer op keer hoeft aan te passen als de waarde van de woning stijgt, bijvoorbeeld door een verbouwing.
Geen herbouw-taxatie, geen aanpassingen bij verbouwing, bij ING is het gewoon tot 600K herbouwkosten gedekt.

Als je vermoed/weet dat je herbouw meer dan 600K gaat kosten kan je beter kijken naar een andere verzekeraar, en met dat soort bedragen zullen ze wel een herbouw-taxatie eisen en het doorgeven van verbouwingen belangrijker vinden.
Rzaan schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:44:
[...]

Interessant.
Stel nu even: Herbouwwaarde is 800K, maximale vergoeding is 600K.
De garage fikt af. Het kost 20K om die te herbouwen.
Krijg ik dan 20K, of slechts 600/800ste x 20K = 15K?
Ik denk 20K want nergens in de hele polis spreekt ING van een verzekerde som.

Het enige wat ze het over hebben is een maximale uitkering van 600K per schade.

En door de garantie tegenonderverzekering krijg je gewoon de daadwerklijke schade tot 600K vergoed.
Herbouwwaarde bij de ING Opstalverzekering

De ING Opstalverzekering biedt een garantie tegen onderverzekering tot € 600.000. Het is daarom handig om de waarde van je huis te weten voordat je een ING Opstalverzekering afsluit, maar voor de meesten is dit bedrag ruim voldoende. Met deze verzekering is je koophuis tot € 600.000 verzekerd en vergoeden we schade aan je woning door onder andere brand, storm, bliksem, neerslag, (riool)water en (poging tot) inbraak en diefstal.
Maar aangezien de mening nogal verdeeld zijn is dit misschien een goeie om aan de ING te stellen.

[ Voor 68% gewijzigd door Rmg op 10-12-2021 12:06 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rmg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:23:
[...]

Je kan prima een huis met een geschatte herbouwwaarde van 600K+ verzekeren bij ING, je premie zal er op aangepast worden, mogelijk krijg je een advies van "hey weet je dit wel zeker?" en je zal alleen nooit meer krijgen dan 600K.

Dat wat de consumentenbond stelt is dat je bewust opgeeft aan je verzekering dat de herbouwwaarde te laag is. Daar heb je in de tijd van online af te sluiten verzekeringen en modelmatige taxaties op basis van postcode maar weinig invloed op verder.

https://www.ing.nl/partic...aardebegrippen/index.html

[...]

Geen herbouw-taxatie, geen aanpassingen bij verbouwing, bij ING is het gewoon tot 600K herbouwkosten gedekt.

Als je vermoed/weet dat je herbouw meer dan 600K gaat kosten kan je beter kijken naar een andere verzekeraar, en met dat soort bedragen zullen ze wel een herbouw-taxatie eisen en het doorgeven van verbouwingen belangrijker vinden.
Interessant.

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Rzaan schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:44:
[...]

Interessant.
Dat laatste. Google even op 'gevolgen onderverzekering opstal'. Daar staan genoeg rekenvoorbeelden. Daarom van belang om de juiste gegevens aan te leveren, om onderverzekering van de opstal te voorkomen.

Overigens is de herbouwwaarde van de opstal over het algemeen een stuk lager dan de verkoopwaarde, want met dat laatste is ook de grond inbegrepen, zoals al eerder genoemd.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sdreeg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:55:
[...]

Dat laatste. Google even op 'gevolgen onderverzekering opstal'. Daar staan genoeg rekenvoorbeelden. Daarom van belang om de juiste gegevens aan te leveren, om onderverzekering van de opstal te voorkomen.

Overigens is de herbouwwaarde van de opstal over het algemeen een stuk lager dan de verkoopwaarde, want met dat laatste is ook de grond inbegrepen, zoals al eerder genoemd.
Klopt, maar blijkbaar berekent het Verbond van Verzekeraars de herbouwwaarde via een kuubprijs.
Voor 2021 is die voor een vrijstaande woning €821.
Ons nieuwe huis is 826 m³.
Dus dan kom je op 679K ongeveer.

• Vince_
THM0 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:47:
[...]

Alles gaat geld kosten bij nieuwbouw. Uitbouw, andere pui, aanpassingen aan keuken/badkamer, stopcontactjes, extra groepen in de meterkast, loze leidingen, xtra zonnepanelen. En je betaalt overal de hoofdprijs voor, want achteraf is het sowieso duurder. Vergeet ook vooral aanleg van de tuin niet, je krijgt mogelijk een zwarte zandvlakte opgeleverd.
Drie keer knipperen met je ogen en je bent 50k verder.
Dat je geld er sneller doorheen gaat dat je zou willen, komen we nu al achter. Toch valt het ergens nog wel mee. Het kan uiteraard zo gek als je het zelf maakt.

Keuken (incl apparatuur etc) zit er standaard in. Niet bijzonder, maar voor ons als starters prima en we kunnen zelf gelukkig alle kleuren kiezen. Alle duurzaamheidsaspecten zitten er ook standaard in (panelen, warmtepomp, vloerverwarming etc.).

Ben alleen wel benieuwd hoe het zit met de oplopende bouwkosten. Kan een aannemer dit op den duur nog doorrekenen? of ineens verder bouwen met kwalitatief flink minder materiaal? :?

• Kurma
Rmg schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:23:
...
Ik denk 20K want nergens in de hele polis spreekt ING van een verzekerde som.

Het enige wat ze het over hebben is een maximale uitkering van 600K per schade.
...
Nee, dat staat er dus niet. Er staat dat ze standaard verzekeren tot een herbouwwaarde van 600k.

• THM0
Vince_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:15:
[...]

Ben alleen wel benieuwd hoe het zit met de oplopende bouwkosten. Kan een aannemer dit op den duur nog doorrekenen? of ineens verder bouwen met kwalitatief flink minder materiaal? :?
Dat moet in de juridische documenten staan die je tekent.

• waj1
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-11 20:30

Ik heb deze maand mijn definitieve hypotheek afgesloten via Ikbenfrits en op zich is het hele traject prima bevallen. Had alleen soms wat problemen met de documentenuploader (die had zijn kuren op momenten) en soms werd een terugbelverzoek niet adequaat opgevolgd maar over het algemeen reageerde ze wel binnen 1 - 2 werkdagen.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:01
Klein vraagje. We hebben een huis gekocht en binnenkort is de sleuteloverdracht bij de notaris. Is het gebruikelijk om als kopers dan een presentje oid mee te nemen voor de verkopers? En wat voor cadeautje dan? Bloemetje, flesje, of iets anders? Of moeten we een ander moment kiezen om onze dankbaarheid te tonen? Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?
We hebben na het sluiten van de overeenkomst het contact en samenwerking met hen als heel prettig ervaren. Wellicht zullen we hen ook later nog benaderen voor vragen over de woning, dus willen we ook een beetje investeren in de relatie.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
nomar109 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:16:
Klein vraagje. We hebben een huis gekocht en binnenkort is de sleuteloverdracht bij de notaris. Is het gebruikelijk om als kopers dan een presentje oid mee te nemen voor de verkopers? En wat voor cadeautje dan? Bloemetje, flesje, of iets anders? Of moeten we een ander moment kiezen om onze dankbaarheid te tonen? Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?
We hebben na het sluiten van de overeenkomst het contact en samenwerking met hen als heel prettig ervaren. Wellicht zullen we hen ook later nog benaderen voor vragen over de woning, dus willen we ook een beetje investeren in de relatie.
uh dat heb ik totaal niet gedaan. Zij hadden juist een cadeautje voor mij in het huis achtergelaten omdat ik hun huis gekocht had. Voor de kopers van mijn huis had ik een doosje chocolaatjes neergelegd. Andersom zou ik het niet verwachten, als verkoper krijg je al een sloot geld van de ander. Dat presentje is dan wel een beetje gek :+ Bedankt dat je mijn geld wil aannemen?

I have stability. The ability to stab.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@nomar109 Waarom ook niet?

Als je ergens dankbaar voor bent, toon je op die manier toch je dankbaarheid? Daar hoef je geen advies voor te vragen op een forum, doe waar je je goed bij voelt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Rmg

Rmg

Onze verkoopmakelaar had voor ons en de koper een flesje wijn.

• Laapo
Voldoende voor iets lekkers als je het mij vraagt. Gewoon doen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Ik heb nog nooit een cadeautje gegeven of ontvangen bij aankoop/verkoop van een huis. Dus nee niet gebruikelijk.

Je kan evt ook tijdens de inspectie van de woning iets geven aan verkopers maar ja ik weet niet hoe overdrachten gaan nu met Corona. Misschien is dan alleen de verkopend makelaar aanwezig... geen idee

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De meeste kopers overbieden flink, cadeau genoeg voor de verkoper. :+

Maar als jij de verkopers éxtra wil bedanken, dan is een bos bloemen altijd prima toch.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Flix20
Bij mij dacht ik dat de verkoper en de makelaar wat hadden achtergelaten/geregeld maar dat eindigde in een akward moment;
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:04:

En afgelopen maandag is de overdracht geweest! *O*

Was alleen niet helemaal wat ik ervan verwacht had door de hele corona situatie.
De oplevering moest ik alleen in het huis doen. Verkoper en makelaar gingen niet mee naar binnen.
Vervolgens moest ik alleen naar de notaris, niemand mocht hier mee. Policy was dat alleen diegene die daar moest zijn, naar binnen mocht.
Vervolgens moest ik naar het makelaars kantoor om daar de sleutels op te halen.
Toen ik daar binnen kwam, was alleen de secretaresse daar en die stond daar met een grote bos bloemen dus ik dacht "oh dat is leuk". Bleek de bos bloemen van de verkoper te zijn en aan de makelaar gestuurd.
Toen moest ik nog voor de meterstanden tekenen, daarnaast op tafel lag een envelop met een doosje bonbons dus weer dacht ik "oh wat leuk" maar ook die waren niet voor mij :+
Uiteindelijk kreeg ik gelukkig wel het belangrijkste mee; de sleutels!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:01
Wij hadden de overdracht een week geleden, maar de verkopers waren al een dag voor ons langs geweest ivm corona. Die zie je dus normaal gesproken niet meer.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 12:46
Lelletje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:10:
Ook wij zijn bezig met het zoeken naar een ander huis, ivm toekomst. Mijn vrouw moet ooit een nieuwe heup krijgen (heeft al 25 jaar een kunstheup) en we wonen nu in een rijtjeswoning.

We zoeken dus naar een huis met (mogelijkheid tot het creeeren van) een slaapkamer en een badkamer op begane grond. Beste kansen zijn dus een hoekwoning met een garage eraan vast of een 2 onder 1 kapper. Wij kunnen tot minstens 440.000 lenen.

Tot nu toe:
- Vraagprijs 360.000, ons bod 375.000. Hoogste was 415.000
- Vraagprijs 375.000, ons bod 377.500. Er was geen biedingsproces namelijk. Ging weg voor een ander (hoger) bod.

Nu hebben we een aankoopmakelaar geregeld:
- Vraagprijs 369.000, ons bod 400.013. Ging weg voor een hoger bod.

Dit allemaal in Sint-Michielsgestel.

- Vraagprijs 420.000, ons bod 430.000. Uitkomst nog onbekend.
Deze zal het helaas niet worden, is namelijk in de beste wijk van het dorp. Maar mijn schoonmoeder kent de verkopers... We zijn nu tactisch aan het spelen zodat zij hopelijk ons het huis gunt. Makelaar vertelde namelijk dat de verkopers graag willen dat er een jong gezin erin komt te wonen.
Deze is in Zaltbommel, waar mijn vrouw vandaan komt en haar familie er woont.

Best spannend...
Ongelooflijk... Afgelopen maandag kregen we bericht van verkoopmakelaar dat wij het niet zijn geworden. Op woensdag kreeg mijn vrouw telefoontje dat wij het toch wel zijn geworden!

Wat blijkt: 20 bezichtigingen, 8 biedingen waarvan 2 met motivatiebrief. De eerste kopers met een hoger bod en motivatiebrief zijn het geworden, maar hebben zich teruggetrokken. De verkopers wilden graag weten aan wie ze het gaan verkopen, dus hadden onze motivatiebrief erbij gepakt en ondanks ons lager bod kozen ze ons, puur omdat wij een motivatiebrief hebben! :X _/-\o_

Het kan dus toch...

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

JA, een goed deal getekend

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb meer de neiging een presentje mee te nemen voor onze kopers :P

• nomar109
amboly schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:36:
[...]

Wij hadden de overdracht een week geleden, maar de verkopers waren al een dag voor ons langs geweest ivm corona. Die zie je dus normaal gesproken niet meer.
Ach ja, dat zou natuurlijk ook het geval kunnen zijn. Onze overdracht is in januari. Afwachten.

Tja, ik snap de reacties wel dat een presentje niet helemaal op z'n plaats is omdat je al een sloot geld hebt betaald voor hun huis. Maar toch voelt het anders omdat deze mensen veel tijd hebben uitgetrokken voor extra bezichtigingen met persoonlijke rondleiding (na het tekenen van de overeenkomst) en daarnaast nog bereid waren om het huis open te stellen voor aannemers en klussers die wij gaan inhuren en die het huis alvast wilden bekijken. Dat heeft ze veel tijd en moeite gekost omdat ze inmiddels niet meer in het huis wonen en er speciaal voor ons nog meerdere keren hebben moeten teruggaan. Ze hadden ook kunnen zeggen dat we daar maar mee moeten wachten totdat we zelf de sleutel hebben (die ervaring had ik bij een vorig huis).
Nou ja, het zou goed kunnen dat we elkaar niet treffen bij de notaris, maar anders zien we elkaar nog wel elders. We zullen ze toch passend bedanken.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@nomar109 Misschien is het dan niet gebruikelijk, maar als de medewerking die je hebt gekregen ook buitengewoon prettig was, dan is dat toch ook niet nodig? Een bosje bloemen voor in het nieuwe huis of een diner bon zijn op de totale verhuiskosten toch peanuts en kan een hoop goed doen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• nomar109
Lelletje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:39:
[...]
De verkopers wilden graag weten aan wie ze het gaan verkopen, dus hadden onze motivatiebrief erbij gepakt en ondanks ons lager bod kozen ze ons, puur omdat wij een motivatiebrief hebben! :X _/-\o_

Het kan dus toch...
Dat hadden wij dus ook. Een motivatiebrief helpt in sommige gevallen echt. De taxateur die wij naar de woning hebben laten gaan hoorde dat ook van de verkoopster. Ze hadden twee hogere biedingen van beleggers, maar kozen voor ons omdat we een verhaal hadden dat hen aansprak.

• bramfr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-11 13:32
nomar109 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:39:
[...]

Dat hadden wij dus ook. Een motivatiebrief helpt in sommige gevallen echt. De taxateur die wij naar de woning hebben laten gaan hoorde dat ook van de verkoopster. Ze hadden twee hogere biedingen van beleggers, maar kozen voor ons omdat we een verhaal hadden dat hen aansprak.
Toevallig nog tips rondom het schrijven van een motivatiebrief? Wij zijn er op dit moment mee bezig maar zitten nu inmiddels met 3 versies :F

• nomar109
@bramfr Dat verschilt per situatie denk ik. Maar mijn uitgangspunt is: mensen die jarenlang hun ziel en zaligheid hebben gestoken in de woning, hopen dat de kopers mensen zijn zoals zij. Ze hopen dat de kopers hun werk als het ware gaan voortzetten. Bij de bezichtiging krijg je wat informatie over de verkopers. Als je merkt dat er bepaalde raakvlakken of overeenkomsten zijn, probeer daar dan bij aan te sluiten.
Vertel in een schriftelijke toelichting op je bod iets over je motivatie om het huis te kopen; waarom is dit huis of deze plek bijzonder voor je. Hoe zie je daar je toekomst. Hou het heel kort, een paar regels is voldoende. En het hoeft niet perfect te zijn, zolang het maar wel authentiek en van jezelf is. Dus ga niet avonden zitten zwoegen op die paar zinnen want dan wordt het gekunsteld. Misschien raak je net de juiste snaar met je verhaal. En misschien ook niet en kijken ze alleen maar naar je bod en voorwaarden; jammer dan, maar je hebt het dan in ieder geval geprobeerd.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bramfr schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:48:
[...]

Toevallig nog tips rondom het schrijven van een motivatiebrief? Wij zijn er op dit moment mee bezig maar zitten nu inmiddels met 3 versies :F
Wij ontvingen ook meerdere motivatie brieven bij de verkoop van onze ze woning , uiteindelijk was het hoogste bod zonder voorbehoud en zonder brief .
Inhoudelijk beschreven ze raakvlakken met onze situatie (jong gezin) en de kans op een mooie plek voor hun toekomst. Ongeveer 1 a4tje lang. Het kwam ook echt gemeend over. Verder dat ze wel voorbehoud financiering nodig hebben, maar al gesprekken met de bank hebben gevoerd enz. En bij de bezichtiging ook positief. En een foto erbij.

Ik wil de brief wel via pm sturen zodat je ideeën op kan doen.

Een verschil van >10k zul je denk ik niet kunnen goedmaken met een brief, maar gelijke biedingen meestal wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 11-12-2021 11:12 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Sport_Life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:04:
[...]
Een verschil van >10k zul je denk ik niet kunnen goedmaken met een brief, maar gelijke biedingen meestal wel.
Maar dat is het ook hè, als de verschillen groter worden, wordt de gunfactor kleiner.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ChUcKiE schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:19:
[...]

Maar dat is het ook hè, als de verschillen groter worden, wordt de gunfactor kleiner.
Ik vond de zekerheid erg fijn van het hoogste bod , anders zit je toch weer 2 maanden in spanning (onze nieuwe woning was al gekocht). Dat gaf eigenlijk de doorslag.

• Atomius
Zonder voorbehoud zonder brief beats voorbehoud met brief als ik het zo hoor

• Schuey
  • Laatst online: 11:30
Zonder voorbehoud moet alleen maar net binnen je mogelijkheden liggen lijkt me. Een brief ligt dat altijd ;)

Donderdag gaan we weer ergens kijken. Dit wordt de eerste keer in 5 huisjes eigelijk waarbij ik na het maken van de afspraak niet steeds meer beren op de weg ga zien. Vooral de laatste had ik elke keer dat ik de foto's bekeek meer twijfels/reserveringen over de woning voordat we er naartoe gingen.

Nu? Het gevoel dat het te mooi om waar te zijn lijkt de bovenhand te voeren.. Het bied alles wat we willen plus meer.

We bereiden ons er stilletjes op voor dat dit de eerste keer een bod uit brengen ook de eerste teleurstelling door het niet te krijgen wordt.

Waar een paar weken geleden hier nog de discussie werd gevoerd over wat je iets waard vind en of je mee omhoog gaat bieden, is het voor ons simpel. De vraagprijs is best hoog voor ons en er is letterlijk 'maar' 20k tot wat we uit willen geven. Als we daar komen en we vinden het de vraagprijs+20k waard dan zullen we dat bieden. Daar houd het dan ook op, dus ben zeer benieuwd. Ook of we niet met 40k om de oren worden geslagen op een huisje van 3ton overigens :+

[ Voor 82% gewijzigd door Schuey op 11-12-2021 12:31 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:34
nomar109 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:36:
[...]
Tja, ik snap de reacties wel dat een presentje niet helemaal op z'n plaats is omdat je al een sloot geld hebt betaald voor hun huis. (..)
Nou ja, het zou goed kunnen dat we elkaar niet treffen bij de notaris, maar anders zien we elkaar nog wel elders. We zullen ze toch passend bedanken.
Als jij iemand anders graag iets wilt geven, dan moet je dat gewoon doen. Niet omdat het zo hoort, maar omdat jij het graag zo wilt doen. Dat zegt iets over jou en dat zou ik als koper of verkoper erg waarderen, ook al heb ik dat zelf niet eerder meegemaakt.

• Laapo
Zaken als een 'gunfactor' kunnen ook vrij problematisch zijn. Wat als je gewoon geen gunfactor hebt? De ene partij heeft een klein kind en de andere partij niet, maar wilt er wel graag aan beginnen. Dan heeft koppel 1 de 'baby gunfactor' en koppel twee de 'jakkie-dubbel inkomen geen kinderen' niet-factor. Nog los van de talloze andere factoren waar mensen op kunnen discrimineren..

Kopers van mijn woning mogen vooral de portemonnee laten spreken. Das gewoon objectief.

Naast super objectief ben ik ook gewoon een opportunist die zelf echt leuk geschreven briefjes deed bij biedingen.. O-)

• Schuey
Ik twijfel nog een beetje over een briefje, moet ook even checken met onze aankoopmakelaar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We weten niet precies hoe we dit in een briefje kunnen zetten zonder dat het als 'jankverhaal' juist averechts gaat werken...

• Atomius
Heftig verhaal. Zelf zou ik zoiets nooit in een brief zetten, zeker niet in dat detail. Zou de verkopers niet met zoiets willen belasten.

• Schuey
Zeker omdat we weten dat de huidige bewoners de originele bewoners zijn. Omdat het een huis uit 1990 is vermoeden we dan ook dat het ook oudere mensen zijn met vermoedelijk kleinkinderen. Vandaar dat we heel goed moeten nadenken over de strekking van een eventueel briefje.

[ Voor 5% gewijzigd door Schuey op 11-12-2021 13:08 ]

• JanHenk
  • Niet online
Ons bod was achteraf maar een duizend of twee hoger dan de tweede bieder. De tweede bieder was echter een collega van de verkoper, en juist die collega had ervoor gezorgd dat het in de (stille) verkoop kwam. Verkoper wilde wel aan de collega verkopen, maar dan alleen als die het hoogste bod deed.

De verkopers vonden dus een gat van 2.000 te veel om te gunnen. Kortom; het is maar net wie je treft.

Leuk detail: die tweede bieder is nu onze buurman. Hij heeft iets later onderhands een andere woning in onze straat kunnen bemachtigen. Dat was een geinig treffen op de buurtbarbecue :+

• bramfr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-11 13:32
Sport_Life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:04:
[...]

Wij ontvingen ook meerdere motivatie brieven bij de verkoop van onze ze woning , uiteindelijk was het hoogste bod zonder voorbehoud en zonder brief .
Inhoudelijk beschreven ze raakvlakken met onze situatie (jong gezin) en de kans op een mooie plek voor hun toekomst. Ongeveer 1 a4tje lang. Het kwam ook echt gemeend over. Verder dat ze wel voorbehoud financiering nodig hebben, maar al gesprekken met de bank hebben gevoerd enz. En bij de bezichtiging ook positief. En een foto erbij.

Ik wil de brief wel via pm sturen zodat je ideeën op kan doen.

Dat zou heel fijn zijn! Alle inspiratie is welkom.

We willen een bod doen op een nieuwbouwwoning waarvan het stel uit elkaar is gegaan voor de oplevering. Hierdoor zitten we vooral te twijfelen of we nu juist in moeten zetten op de route dat we een gezin willen starten, kan misschien een gevoelig punt zijn.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Atomius schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:18:
Zonder voorbehoud zonder brief beats voorbehoud met brief als ik het zo hoor
Ligt eraan. 30k meer met voorbehoud of dat bedrag niet zonder. Wat zou je dan doen?

Elke situatie is anders en wat voor de een ideaal is, is voor de ander een lastige situatie.

Een motivatie brief is al heel persoonlijk. Maar ik zou nooit teveel in detail treden. Je kent de verkoper niet, je weet niet wat ze mee hebben gemaakt en je weet al helemaal niet wat ze belangrijk vinden.

Wij hebben het algemeen gehouden dat we graag weer buitenaf wilden wonen en dat we hopen er oud te kunnen worden. Dat was eigenlijk al genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Ethirty op 11-12-2021 14:35 ]

#team_UTC+1

• millerman_sf
  • Laatst online: 09:39
Om eerlijk te zijn ga ik volgend jaar als verkoper iedere motivatiebrief die ook maar enige vorm van emotionele chantage lijkt te bevatten een -1 geven. Bij gelijke stand verliest zo'n brief het voor mij. Ik zie de transactie vooral zakelijk in en hou er niet van als iemand denkt mij te kunnen manipuleren. Maar dat ben ik, N=1.

Het hangt echt enorm van de verkopers af hoe zoiets valt. Ik denk dat het goed is om zoiets te proberen te peilen bij de verkopend makelaar. Wat zijn zaken die een verkoper belangrijk vindt? Soms is dat simpelweg het bod, soms zekerheid door weinig voorwaarden, soms flexibiliteit met oplevering en soms gunt iemand het aan een bepaald type koper.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:08
ik snap het punt van @millerman_sf wel. Ik denk dat als je er met 1 regel een persoonlijke touch aan kan geven dat altijd kan. Maar je moet niet proberen daar een halve e-mail aan te wijden, of de verkoper een schuldgevoel aan te praten als 'ie niet voor jou kiest.

Zou je mij een schuldgevoel aan proberen te praten moet je bod wel extreem goed zijn om dat te compenseren. Anders leg ik die terzijde (uitgaande van verschillende biedingen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Laapo
Schuey schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:07:
Zeker omdat we weten dat de huidige bewoners de originele bewoners zijn. Omdat het een huis uit 1990 is vermoeden we dan ook dat het ook oudere mensen zijn met vermoedelijk kleinkinderen. Vandaar dat we heel goed moeten nadenken over de strekking van een eventueel briefje.
Verkopers met een goede band met de buren willen misschien ook de geruststelling dat ze de woning aan fijne mensen verkopen. Ik heb ooit in een briefje gezet dat de verkoper de buren vast gerust kan stellen. We werken beiden fulltime en hebben geen luidruchtige hobbies.

De verkoper ging net met pensioen en de buren waren 70+. Weet niet waarom precies, maar dat leek mij een goede insteek.

Woning niet gehad trouwens. Hoogste bod lag 40k boven dat van ons. 8)7

• Schuey
Laapo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:08:
[...]

Verkopers met een goede band met de buren willen misschien ook de geruststelling dat ze de woning aan fijne mensen verkopen. Ik heb ooit in een briefje gezet dat de verkoper de buren vast gerust kan stellen. We werken beiden fulltime en hebben geen luidruchtige hobbies.

De verkoper ging net met pensioen en de buren waren 70+. Weet niet waarom precies, maar dat leek mij een goede insteek.

Woning niet gehad trouwens. Hoogste bod lag 40k boven dat van ons. 8)7
We zullen even moeten vissen wie de buren zijn ja. Het gaat om een hoekhuis dus gelukkig maar aan 1 kant buren.

Omdat wij zo'n fan van het huis zijn en we door inrichtingen en sommige keuzes die niet onze smaak zijn heen kijken, kunnen we er naar ons gevoel maandag in.. Daarom zijn we ook een beetje bang dat andere mensen dat ook hebben en we dus idd met 40k om de oren krijgen.

@millerman_sf
Kan het goed verwoorden, dit is precies wat we niet willen bereiken door 'over-sharing'.

[ Voor 5% gewijzigd door Schuey op 11-12-2021 15:13 ]

• Laapo
bramfr schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:19:
[...]

Dat zou heel fijn zijn! Alle inspiratie is welkom.

We willen een bod doen op een nieuwbouwwoning waarvan het stel uit elkaar is gegaan voor de oplevering. Hierdoor zitten we vooral te twijfelen of we nu juist in moeten zetten op de route dat we een gezin willen starten, kan misschien een gevoelig punt zijn.
Misschien een briefje waarin je benadrukt dat je de situatie snapt en volledig mee wilt denken in hoe de verkoop zo soepel mogelijk kan verlopen. Eventueel zeer snel kunt schakelen zodra de woning verkocht kan worden etc.

De financiële afwikkeling van een scheiding lijkt mij een strikt zakelijk proces.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 19:01
nomar109 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:39:
[...]

Dit vind ik onvoorstelbaar. Zou altijd het hoogste bod en/of de beste voorwaarden kiezen als verkoper. Met of zonde brief. Het voelt anders alsof ik een onbekende zo op straat duizenden euro's in z'n handen druk.

Maar als ik koper zou zijn zou ik misschien ook een brief schrijven, als er mensen zijn die daar gevoelig voor zijn, dan ben je ook weer gek als je het niet doet. Kan nooit kwaad denk ik, in het geval twee biedingen exact gelijk zijn. Zo lang je er maar geen zielig verhaal van maakt, want dan haken sommige mensen wellicht af.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Schuey schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:11:
[...]

@millerman_sf
Kan het goed verwoorden, dit is precies wat we niet willen bereiken door 'over-sharing'.
Als het meer dan een paar regels is, is het sowieso te veel. Ik zou een heel epistel van een A4 gelijk aan de kant schuiven.

#team_UTC+1

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:47:
[...]

Als het meer dan een paar regels is, is het sowieso te veel. Ik zou een heel epistel van een A4 gelijk aan de kant schuiven.
Ik denk dat er weinig verkopers bij een emotionele en teveel delende brief + hoogste bod voor een lager bod gaan. Dan moet je het wel echt verpesten op de inhoud verkeerde kerk voor de wijk oid :+.

Maar als je kort wat kern-thema's raakt (een detail over de wijk, opgegroeid/hier wonen vanwege x-wat-niet-werk-is/motivatie hier, verklaring hoe je deel boven vraagprijs financiert, nog een detail over woning) dan lijkt het mij risicoloos.
offtopic:
Bij emotionele chantage zou ik wel verwachten dat je de gunfactor kwijt bent, dan moet je dus op het kale bod + voorwaarden winnen.

40K op 300K is helaas trouwens best reëel. Ik hoorde recent eerste bod 30K boven tweede bod bij 200K vraagprijs…

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wij hebben vrijdag een huis bezocht van oudere mensen (90+) en direct na de bezichtiging een bod uitgebracht, waarbij we hebben gezegd dat we hun twee kippen graag over willen nemen omdat we zelf ook al vijf kippen meebrengen. Je weet maar nooit, misschien hadden ze er al een bestemming voor maar als ze net zo gek op hun kippen zijn als wij dan kan het toch net dat beetje extra zijn. Je weet het niet...

Dit was wel een oprecht idee van ons zelf, een emotionele brief schrijven past niet bij ons dus zou heel geforceerd voelen om te doen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Jazzy schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:33:
Wij hebben vrijdag een huis bezocht van oudere mensen (90+) en direct na de bezichtiging een bod uitgebracht, waarbij we hebben gezegd dat we hun twee kippen graag over willen nemen omdat we zelf ook al vijf kippen meebrengen. Je weet maar nooit, misschien hadden ze er al een bestemming voor maar als ze net zo gek op hun kippen zijn als wij dan kan het toch net dat beetje extra zijn. Je weet het niet...

Dit was wel een oprecht idee van ons zelf, een emotionele brief schrijven past niet bij ons dus zou heel geforceerd voelen om te doen.
Dat heeft wellicht bij mij dus ook meegeholpen, maar dan met de vijver. De eigenaar begon al een heel verhaal over dat ie ze zelf gekweekt had maar als het moest konden de vissen dan naar de makelaar toe die al een vijver had en dan zou hij de vijver wel dichtgooien. Het moment dat ik aangaf dat ik juist heel graag een vijver wou en er een aquarium van 1m20 in de woonkamer kwam lichtten z'n ogen op en vervolgens een half uur over vissen geluld. :P Hij liet ze allemaal zien (kwamen op hem af, komen ze nu ook op mij, erg leuk), vertelde wat verhalen erover... Ik kan niet zeggen of het de doorslag gaf maar hij was er wel enthousiast over geloof ik.

I have stability. The ability to stab.

• nomar109
praliwi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:31:
[...]

Dit vind ik onvoorstelbaar. Zou altijd het hoogste bod en/of de beste voorwaarden kiezen als verkoper. Met of zonde brief. Het voelt anders alsof ik een onbekende zo op straat duizenden euro's in z'n handen druk.
Deze mensen wilden ab-so-luut niet dat het huis naar een belegger zou gaan, die het verkamert (studentenstad) en laat verwaarlozen. Dat was hun grootste nachtmerrie. Het huis was al 40 jaar van hen. Dus ze waren dolblij met ons bod, van een echt gezin dat er echt zelf gaat wonen en echt de woning (100 jaar oud) verder wil verduurzamen en verbeteren. Dat was ze kennelijk wel wat waard (en ik schat in dat geld verder niet zo'n issue is voor deze mensen gezien hun huidige woning en profiel).
We hebben enorm geluk gehad, zo vertelden ook de bouwinspecteur en de taxateur aan ons. Dat mocht ook wel eens, na heel veel keren misgegrepen te hebben bij andere huizen. We zijn jaren bezig geweest om een huis te vinden en het is ons eindelijk -in dit geval zelfs letterlijk- gegund.

• nomar109
nomar109 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:03:
[...]
Oh en we hadden én voorbehoud van financiering én een bouwtechnische keuring. Dat vonden zij logisch en zorgvuldig, precies wat zij ook gedaan zouden hebben. Ze hebben hogere biedingen zónder voorwaarden zelfs afgewezen.

[ Voor 55% gewijzigd door nomar109 op 11-12-2021 20:09 ]

• praliwi
nomar109 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:03:
[...]

Deze mensen wilden ab-so-luut niet dat het huis naar een belegger zou gaan, die het verkamert (studentenstad) en laat verwaarlozen. Dat was hun grootste nachtmerrie. Het huis was al 40 jaar van hen. Dus ze waren dolblij met ons bod, van een echt gezin dat er echt zelf gaat wonen en echt de woning (100 jaar oud) verder wil verduurzamen en verbeteren. Dat was ze kennelijk wel wat waard (en ik schat in dat geld verder niet zo'n issue is voor deze mensen gezien hun huidige woning en profiel).
We hebben enorm geluk gehad, zo vertelden ook de bouwinspecteur en de taxateur aan ons. Dat mocht ook wel eens, na heel veel keren misgegrepen te hebben bij andere huizen. We zijn jaren bezig geweest om een huis te vinden en het is ons eindelijk -in dit geval zelfs letterlijk- gegund.
Niet iedereen redeneert zo zakelijk natuurlijk. En top voor jullie!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

millerman_sf schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:56:
Om eerlijk te zijn ga ik volgend jaar als verkoper iedere motivatiebrief die ook maar enige vorm van emotionele chantage lijkt te bevatten een -1 geven. Bij gelijke stand verliest zo'n brief het voor mij. Ik zie de transactie vooral zakelijk in en hou er niet van als iemand denkt mij te kunnen manipuleren. Maar dat ben ik, N=1.

Het hangt echt enorm van de verkopers af hoe zoiets valt. Ik denk dat het goed is om zoiets te proberen te peilen bij de verkopend makelaar. Wat zijn zaken die een verkoper belangrijk vindt? Soms is dat simpelweg het bod, soms zekerheid door weinig voorwaarden, soms flexibiliteit met oplevering en soms gunt iemand het aan een bepaald type koper.
Het hangt natuurlijk van de context af. Als men de vraagprijs biedt met een emotioneel epistel erbij terwijl men weet dat vraagprijs +10% gangbaar is dan komt het idd manipulatief over.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2021 08:16 ]

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-11 20:18
praliwi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:31:
[...]

Maar als ik koper zou zijn zou ik misschien ook een brief schrijven, als er mensen zijn die daar gevoelig voor zijn, dan ben je ook weer gek als je het niet doet. Kan nooit kwaad denk ik, in het geval twee biedingen exact gelijk zijn. Zo lang je er maar geen zielig verhaal van maakt, want dan haken sommige mensen wellicht af.
Waarom? Als mijn ouders het huis (Twee onder 1 kap, 500m2 grond) verkopen, dan hebben ze liever leuke kopers die goed met hun huidige buren kunnen opschieten, dan dat er een of andere belegger de boel opkoopt en er 5 polen in huisvest. Ook al zou het 10 mille minder opleveren.

• JanHenk
  • Niet online
Ik denk niet dat we er uit gaan komen. Het is net als met het bloemetje of presentje. Doe waar je je goed bij voelt. Schrijf een brief, of doe het niet. Vind uit wat je je goed bij voelt.
Trichoglossus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:58:
[...]

Waarom? Als mijn ouders het huis (Twee onder 1 kap, 500m2 grond) verkopen, dan hebben ze liever leuke kopers die goed met hun huidige buren kunnen opschieten, dan dat er een of andere belegger de boel opkoopt en er 5 polen in huisvest. Ook al zou het 10 mille minder opleveren.
Echt? Wat maakt dat nu uit? Die Polen betalen je AOW.. Kunnen bovendien prima mensen zijn. Deze opmerking komt redelijk discriminerend over. Je merkt wel, het zou mij niet uit maken…

• praliwi
Trichoglossus schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:58:
[...]

Als je bakken met geld hebt en met hetzelfde gemak die 10k in de sloot kiepert dan snap ik dat je die afweging maakt. Anders niet.

• nomar109
JanHenk schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:29:
Ik denk niet dat we er uit gaan komen. Het is net als met het bloemetje of presentje. Doe waar je je goed bij voelt. Schrijf een brief, of doe het niet. Vind uit wat je je goed bij voelt.
Ik denk dat het kan werken bij huizen waarbij je het idee hebt dat de verkopers gewoon heel trots zijn op wat ze van hun huis hebben gemaakt en zich een beetje zorgen maken over wat de kopers ermee gaan doen. En dat ze hopen dat de kopers een beetje passen in de buurt, die heb ik ook vaker gehoord. Het zal beter werken bij oudere huizen met (oudere) bewoners die er al heel lang gewoond hebben, dan bij een inwisselbare rijtjeswoning in een vinexwijk. Bovendien hebben verkopers in die laatste groep het geld hard nodig omdat ze willen doorstromen naar een ander duur huis. Ik ga mijn eigen huis nu te koop zetten en het interesseert mij om economische redenen ook erg weinig wie het koopt. Ik heb gewoon zoveel mogelijk geld nodig om in het nieuwe huis te kunnen stoppen, dus ik zal niet zo gevoelig zijn voor motivatiebrieven als me dat minder oplevert. Als er nauwelijks verschil zit tussen twee biedingen, dan kan een toelichting op een bod nog wel werken.

Dus inderdaad, als je na de bezichtiging denkt dat het iets kan uithalen: doe het vooral (maar laat persoonlijke medische dramaverhalen en soortgelijke emotionele chantage achterwege, daar zou ik ook op afknappen).

• Trichoglossus
praliwi schreef op zondag 12 december 2021 @ 07:48:
[...]

Als je bakken met geld hebt en met hetzelfde gemak die 10k in de sloot kiepert dan snap ik dat je die afweging maakt. Anders niet.
Of ze gunnen hun buren, waar ze al 20+ jaar naast wonen, gewoon een fijne nieuwe buur die past in het plaatje.
Op hun leeftijd maken ze zich niet meer druk over 10 mille meer of minder. Als ze gaan verhuizen is het naar een verzorgingstehuis. Wat boeit het dan of je 300.000 of 310.000 voor een huis krijgt. Hypotheekvrij is het allang.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19

de Peer

under peer review

Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:09:
[...]

Of ze gunnen hun buren, waar ze al 20+ jaar naast wonen, gewoon een fijne nieuwe buur die past in het plaatje.
Op hun leeftijd maken ze zich niet meer druk over 10 mille meer of minder. Als ze gaan verhuizen is het naar een verzorgingstehuis. Wat boeit het dan of je 300.000 of 310.000 voor een huis krijgt. Hypotheekvrij is het allang.
Dat is nogal wat. 10.000 euro niet ontvangen om anderen een fijne buur te laten krijgen. Terwijl je in die 20 jaar dat je er naast woon waarschijnlijk nooit meer dan een klein cadeautje aan elkaar gegeven hebt en bij een nieuwe schutting het samen tot op de euro 50/50 verrekend hebt. Best vreemd om dan bij je afscheid eigenlijk wel zo genereus te 'schenken'.

Ik denk dat als het op een andere manier gepresenteerd wordt, de keuze ook anders uitvalt.
Hier is een koffer met 10.000 euro, daarmee kunnen jullie een geweldige reis maken of een nieuw autootje. Voorwaarde is dan wel dat het huis naar Koper B gaat.

• Trichoglossus
de Peer schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:17:
[...]

Dat is nogal wat. 10.000 euro niet ontvangen om anderen een fijne buur te laten krijgen. Terwijl je in die 20 jaar dat je er naast woon waarschijnlijk nooit meer dan een klein cadeautje aan elkaar gegeven hebt en bij een nieuwe schutting het samen tot op de euro 50/50 verrekend hebt. Best vreemd om dan bij je afscheid eigenlijk wel zo genereus te 'schenken'.

Ik denk dat als het op een andere manier gepresenteerd wordt, de keuze ook anders uitvalt.
Hier is een koffer met 10.000 euro, daarmee kunnen jullie een geweldige reis maken of een nieuw autootje. Voorwaarde is dan wel dat het huis naar Koper B gaat.
20+, in feite voor de ene buur al 40+.
Ze wonen in een dorpje, in hun geval betekent dat veel contact met de buurt, en de buren. Elkaar helpen in de tuin, op de koffie gaan etc. Misschien niet te snappen voor mensen die in grotere plaatsen/steden wonen.

En wat is nou 10 mille. Ze zijn 80+. Daar leggen ze net zo min wakker van als dat jij of ik 10 euro geeft aan een collectant.
Ze liggen echter wel wakker van het feit dat er iemand in hun huis gaat wonen die ze zelf ook niet als buur zouden uitkiezen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:39:
[...]

20+, in feite voor de ene buur al 40+.
Ze wonen in een dorpje, in hun geval betekent dat veel contact met de buurt, en de buren. Elkaar helpen in de tuin, op de koffie gaan etc. Misschien niet te snappen voor mensen die in grotere plaatsen/steden wonen.

En wat is nou 10 mille. Ze zijn 80+. Daar leggen ze net zo min wakker van als dat jij of ik 10 euro geeft aan een collectant.
Ze liggen echter wel wakker van het feit dat er iemand in hun huis gaat wonen die ze zelf ook niet als buur zouden uitkiezen.
Nou 10.000 euro is een hoop geld. Maar ja, iedereen mag gunnen aan wie ze willen. Lijkt me ook wel geinig om de bieders uit te nodigen voor een kennismaking met de buren zodat de buren zelf nog wat invloed hebben. Dat je als koper door een soort ballotage moet.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Heeft iemand ervaring met het lezen van een Hypotheek Akte ?

Ik heb overgesluiten naar een andere bank, morgen ga ik de hypotheek akte tekenen, vandaag ben ik aan het lezen. De judirische woorden zijn boven mijn capaciteit, maar het google op "Model Hypotheek akte" geeft mij niet een typische document, maar 3 verschillende versies.

https://www.wsw.nl/filead...s/Model_Hypotheekakte.pdf
https://www.munthypotheke...l_hypotheekakte_20_01.pdf
https://www.chb.cw/download/media/553

Het is nu te laat (zondag al) om een vraag te stellen naar mijn hypotheek adviseur.

• Schuey
Morgenochtend bij de eerste mogelijkheid bellen naar je adviseur.

Niet iets tekenen wat je niet begrijpt.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Schuey schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:55:
Morgenochtend bij de eerste mogelijkheid bellen naar je adviseur.

Niet iets tekenen wat je niet begrijpt.
Het is al mijn fout, 6 dagen geleden heb ik dit al gekregen, de cijfers van alle documenten heb ik al gecheckt, die kloppen wel, maar de woorden en klein letters kan ik moeilijk begrijpen, ik heb uit gestellen tot vandaag.

Morgen om 9:15 moet ik tekenen...

Ik ga proberen om naar mijn adviseur vandaag op te sturen ... hopelijk.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
JanHenk schreef op zondag 12 december 2021 @ 00:29:

[...]

Echt? Wat maakt dat nu uit? Die Polen betalen je AOW.. Kunnen bovendien prima mensen zijn. Deze opmerking komt redelijk discriminerend over. Je merkt wel, het zou mij niet uit maken…
Zelf wel eens in een wijk gewoon waar voornamelijk polen wonen ? Ik denk het niet.. dan zou je dit niet zo gemakkelijk zeggen ;)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:39:
[...]
Voor een klein bedrag kan ik het mij voorstellen. 1-2-3K maakt niet uit. Maar ze hebben zelf ook door hoe lastig de woningmarkt is voor (klein)kinderen [eventueel van kennissen] en er zijn zat mensen die fijn genoeg zijn als buren :).

Sociale klasse en gedrag volgt toch wel uit de omgeving waar je gaat wonen. Wijken zijn - zeker sinds 2013 - minder toegankelijk geworden voor een gevarieerde instroom.

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:18
Veel sentiment in dit topic. Zal er wel te jong voor zijn (32 jaar) bij mij gaat het om drie dingen met huis kopen en verkopen.

1. Geld
2. Zoveel mogelijk geld
3. Geld

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

mentalozzie schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:28:
Veel sentiment in dit topic. Zal er wel te jong voor zijn (32 jaar) bij mij gaat het om drie dingen met huis kopen en verkopen.

1. Geld
2. Zoveel mogelijk geld
3. Geld
Waarom heb je geld nodig om te verkopen ?

• Trichoglossus
mevrouwKees_1 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:16:
[...]

Zelf wel eens in een wijk gewoon waar voornamelijk polen wonen ? Ik denk het niet.. dan zou je dit niet zo gemakkelijk zeggen ;)
Ik helaas wel. Twee jaar gewoond naast een woning met 4+ Polen. Officieel mochten het er maar 4 zijn, maar meestal het dubbele. Elk weekend dikke feesten met harde muziek en verstikkende bbq aan. Dan gaat je woongenot er toch vrij vlot aan.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:50:
[...]

Ik helaas wel. Twee jaar gewoond naast een woning met 4+ Polen. Officieel mochten het er maar 4 zijn, maar meestal het dubbele. Elk weekend dikke feesten met harde muziek en verstikkende bbq aan. Dan gaat je woongenot er toch vrij vlot aan.
Heb jij een melding ingediend bij de gemeente ?

• Trichoglossus
noucmen schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:30:
[...]

Heb jij een melding ingediend bij de gemeente ?
Destijds bij de woningbouw. Na 2 jaar werden ze er uitgezet.
4 tot 8 volwassen Poolse mannen in een woning is toch heel wat anders dan een Pools gezin bijvoorbeeld.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:36:
[...]

Destijds bij de woningbouw. Na 2 jaar werden ze er uitgezet.
4 tot 8 volwassen Poolse mannen in een woning is toch heel wat anders dan een Pools gezin bijvoorbeeld.
Denk dat het bij 4 tot 8 Duitse, Zimbabwaanse of Chinese mannen niet veel anders zou zijn.
Het ligt waarschijnlijk minder aan het Pool-zijn, maar meer aan mannen-in-een-groep-weg-van-huis.
Pagina: 1 ... 228 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7