Afhanklijk van de te lenen bedrag en de looptijd , als een bank met lagere rente biedt die een hypotheek adviseur nodig heeft, dan is het soms ook goedkoper om een adviseur te betalen.zeeg schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:26:
[...]
Waar kun je een execution-only bankgarantie krijgen dan? Ik zoek, maar kan nog niet vinden.
Moneyou (huidige hypotheek) doet het iig niet. Volgende week een gesprekje met Rabobank.
Hoi allen,
Na hier vaak (on)gevraag advies te hebben gegeven
, zit ik nu ergens meer waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.
Bij de taxatie kun je namelijk tegen een meerprijs ook de verbouwing mee laten taxeren. Nu gaan wij een niet hele ingrijpende verbouwing doen, maar nemen wel de m2 flink toe en daarmee ook de waarde van de woning.
Weten jullie of als de taxateur de verbouwing mee taxeert hij dit meer modelmatig doet en je later bij de bank moet aantonen dat de verbouwing oid ook daadwerkelijk is uitgevoerd, of dat de taxateur na verbouwing nogmaals langskomt voor een taxatie?
Er is er in dit specifieke geval trouwens geen sprake van een bouwdepot oid maar zou wel fijn zijn als ik mijn risico-opslag flink kan verminderen.
Na hier vaak (on)gevraag advies te hebben gegeven
Bij de taxatie kun je namelijk tegen een meerprijs ook de verbouwing mee laten taxeren. Nu gaan wij een niet hele ingrijpende verbouwing doen, maar nemen wel de m2 flink toe en daarmee ook de waarde van de woning.
Weten jullie of als de taxateur de verbouwing mee taxeert hij dit meer modelmatig doet en je later bij de bank moet aantonen dat de verbouwing oid ook daadwerkelijk is uitgevoerd, of dat de taxateur na verbouwing nogmaals langskomt voor een taxatie?
Er is er in dit specifieke geval trouwens geen sprake van een bouwdepot oid maar zou wel fijn zijn als ik mijn risico-opslag flink kan verminderen.
Het gebeurd modelmatig maar na verbouwing hoef je het formeel niet aan te tonen. Ik meen wel te herinneren dat om dit te kunnen doen je een bouwdepot moet nemen. Hypotheek adviseur kan dit echt het beste uitleggen.vdiermen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:30:
Hoi allen,
Na hier vaak (on)gevraag advies te hebben gegeven, zit ik nu ergens meer waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
@vdiermen Als je geen specifiek bouwdepot wilt of nodig hebt, dan doe je de verbouwing dus uit andere (reeds beschikbare) middelen.
Dan kun je toch gewoon eerst de verbouwing doen en daarna, met een taxatierapport, vragen om verlaging van de risico-opslag in het rentetarief?
Waarom wil je dat per se vooraf doen? Als je geen bouwdepot nodig hebt, heeft dat weinig zin, lijkt me.
Dan kun je toch gewoon eerst de verbouwing doen en daarna, met een taxatierapport, vragen om verlaging van de risico-opslag in het rentetarief?
Waarom wil je dat per se vooraf doen? Als je geen bouwdepot nodig hebt, heeft dat weinig zin, lijkt me.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Wij hebben het wel gedaan, wij hadden een overbruggingshypotheek waarvan een deel bouwdepot was. Direct na verkoop oude woning is overbruggingshypotheek afgelost maar bouwdepot bleef.JanHenk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:45:
@vdiermen Als je geen specifiek bouwdepot wilt of nodig hebt, dan doe je de verbouwing dus uit andere (reeds beschikbare) middelen.
Voordeel was dat onafhankelijk hoelang de verbouwing zou duren of als de huizenmarkt zou inzakken voor verbouwing klaar was we wel al de lagere rente kregen.
Wij gaan alsnog na verbouwing taxatie laten doen omdat we denken dat deze nog hoger zal uitvallen dan de taxatie voor de hypotheek. (o.a. door de gestoorde huizenmarkt)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Hoi Tweakerts, ik en mijn vriendin zijn opzoek naar een aankoopmakelaar en nu lees ik her en der dat het het beste is om een vast bedrag af te spreken in combinatie met een prestatiebeloning die afhangt van het onderhandelingsresultaat. Bijvoorbeeld 5% van het verschil tussen de vraagprijs en de aankoopprijs. De aankoopmakelaar is dan toch altijd gebaat bij een hogere aankoopsom? Waarom is dat dan verstandig?
Een bonusstructuur afspreken met een aankoopmakelaar is vrij ongebruikelijk geloof ik. Normaal gesproken betaal je in geval van een bonusregeling een extra courtage over het verschil tussen vraagprijs en verkoopbedrag in jouw voordeel.YaYo86 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
Hoi Tweakerts, ik en mijn vriendin zijn opzoek naar een aankoopmakelaar en nu lees ik her en der dat het het beste is om een vast bedrag af te spreken in combinatie met een prestatiebeloning die afhangt van het onderhandelingsresultaat. Bijvoorbeeld 5% van het verschil tussen de vraagprijs en de aankoopprijs. De aankoopmakelaar is dan toch altijd gebaat bij een hogere aankoopsom? Waarom is dat dan verstandig?
Dit zou bij aankoop dus alleen opgaan bij een aanschaf onder de vraagprijs, dat komt nauwelijks meer voor.
Wij hadden een aankoopmakelaar op basis van 'no cure, no pay' met een vaste prijs. Dan is er voor de makelaar natuurlijk wel de druk om een huis voor je te fixen omdat ie anders geen geld krijgt. Lijkt me beter dan wanneer hij meer betaald krijgt op het moment dat de prijs oploopt, dat is meer iets voor de verkopende makelaar in mijn ogen.YaYo86 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
Louislouislouis schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:07:
[...]
Een bonusstructuur afspreken met een aankoopmakelaar is vrij ongebruikelijk geloof ik. Normaal gesproken betaal je in geval van een bonusregeling een extra courtage over het verschil tussen vraagprijs en verkoopbedrag in jouw voordeel.
Dit zou bij aankoop dus alleen opgaan bij een aanschaf onder de vraagprijs, dat komt nauwelijks meer voor.
Dank klinkt inderdaad vrij logisch. Bedankt allebei, hier kan ik wat mee!Christ1000 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:09:
[...]
Wij hadden een aankoopmakelaar op basis van 'no cure, no pay' met een vaste prijs. Dan is er voor de makelaar natuurlijk wel de druk om een huis voor je te fixen omdat ie anders geen geld krijgt. Lijkt me beter dan wanneer hij meer betaald krijgt op het moment dat de prijs oploopt, dat is meer iets voor de verkopende makelaar in mijn ogen.
Afspraak van een bonus is juist veel meer gewoonte bij de verkoop van je woning. Bij de aankoop is een vaste courtage de gewoonte. En dan heeft inderdaad de makelaar er baat bij om te zorgen dat je zo snel mogelijk een huis hebt. En dat is precies ook wat jij wilt.
Ik verbaas me altijd over het werk van makelaars. Bij de verkoop van ons huis heeft onze verkoopmakelaar 10k gevangen voor een paar dagen werk (Randstad en 40 kijkers). We hadden overigens een flinke verkoopbonus voor hem, en hij heeft ook flink geleverd.
En onze aankoopmakelaar heeft zeker 10x mee gemoeten bij bezichtigingen voor "slechts" 3k. En natuurlijk nog aardig wat telefoontjes en deskwerk.
Ergo: ik vind het verschil erg groot voor ongeveer dezelfde tijdsbesteding.
Ik verbaas me altijd over het werk van makelaars. Bij de verkoop van ons huis heeft onze verkoopmakelaar 10k gevangen voor een paar dagen werk (Randstad en 40 kijkers). We hadden overigens een flinke verkoopbonus voor hem, en hij heeft ook flink geleverd.
En onze aankoopmakelaar heeft zeker 10x mee gemoeten bij bezichtigingen voor "slechts" 3k. En natuurlijk nog aardig wat telefoontjes en deskwerk.
Ergo: ik vind het verschil erg groot voor ongeveer dezelfde tijdsbesteding.
[ Voor 47% gewijzigd door Aristos op 19-11-2021 10:33 ]
Het ligt er ook aan welke rol een aankoopmakelaar voor je gaat spelen.
Gaat hij actief op zoek naar huizen, gaat hij mee naar elke bezichtiging die jullie doen, of komt hij pas in actie als jullie een huis gevonden hebben?
Ik heb 1 x bij een huis een aankoopmakelaar mee genomen naar een 1ste bezichtiging. Wij kenden de regio niet heel goed en het huis had wat mankementen. Blij toen met die makelaar en die hebben we een paar honderd Euro betaalt.
Het huis wat we nu (hopelijk) gekocht hebben, hebben we zelf gevonden, zijn zelf gaan kijken en nu laten we de aankoopmakelaar zorgen voor het papierwerk, controle en communicatie met de verkoopmakelaar.
Daarvoor betalen we een eenmalig bedrag van rond de € 1.000.
Hij had ook bij een ander huis voor ons onderhandeld en daar ging het huis ver boven de vraagprijs weg.
Verder een aantal telefoontjes gehad over andere huizen en daar wees hij ons op de minpunten (die wij niet zagen met onze licht-roze bril)
Wij hebben ons huis nog onder vraagprijs gekocht (Het kan nog!) en ik beloofde de makelaar 10% voor elk bedrag dat hij er nog extra uit kon slepen.
Fictief voorbeeld:
Het huis stond voor 400K te koop. De aankoopmakelaar dacht dat 375K mogelijk zou zijn.
OK, dan krijg je 10% extra van alles wat je er nog onder de 375K weet te fixen.
Gaat hij actief op zoek naar huizen, gaat hij mee naar elke bezichtiging die jullie doen, of komt hij pas in actie als jullie een huis gevonden hebben?
Ik heb 1 x bij een huis een aankoopmakelaar mee genomen naar een 1ste bezichtiging. Wij kenden de regio niet heel goed en het huis had wat mankementen. Blij toen met die makelaar en die hebben we een paar honderd Euro betaalt.
Het huis wat we nu (hopelijk) gekocht hebben, hebben we zelf gevonden, zijn zelf gaan kijken en nu laten we de aankoopmakelaar zorgen voor het papierwerk, controle en communicatie met de verkoopmakelaar.
Daarvoor betalen we een eenmalig bedrag van rond de € 1.000.
Hij had ook bij een ander huis voor ons onderhandeld en daar ging het huis ver boven de vraagprijs weg.
Verder een aantal telefoontjes gehad over andere huizen en daar wees hij ons op de minpunten (die wij niet zagen met onze licht-roze bril)
Wij hebben ons huis nog onder vraagprijs gekocht (Het kan nog!) en ik beloofde de makelaar 10% voor elk bedrag dat hij er nog extra uit kon slepen.
Fictief voorbeeld:
Het huis stond voor 400K te koop. De aankoopmakelaar dacht dat 375K mogelijk zou zijn.
OK, dan krijg je 10% extra van alles wat je er nog onder de 375K weet te fixen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 19-11-2021 10:42 ]
De situatie van @Rzaan is op dit moment niet heel gebruikelijk. Waar hij wel gelijk in heeft is dat je goed moet bedenken welke rol de aankoopmakelaar moet spelen. Een aankoopmakelaar om ‘het onderste uit de kan te halen’ heeft in de huidige markt waarbij vraagprijzen onder de te taxeren marktwaarde en onder de koopsom liggen niet veel zin. Een aankoopmakelaar is in de huidige markt alleen zinvol zijn voor aankoopbegeleiding als een aankoopcoach. Je krijgt dan (prijs)adviezen afgestemd op je leencapaciteit en de te verwachten (getaxeerde) marktwaarde en te verwachten biedingen van concurrerende kopers, toegang tot zijn netwerk (de verkopende makelaar, taxateurs, hypotheekadviseurs, bouwkundigen, aannemers etc) en je mag gebruik maken van zijn (hopelijk) ruime kennis en ervaring om zorgvuldig en goed voorbereid te handelen en zodoende een betere kans te maken om een woning te kunnen kopen.
PSN: Kjujay
Wat @Kju zegt, klopt.
Onder de vraagprijs iets kopen, is erg regio afhankelijk.
Maar welke stad of dorp je ook intikt op Funda, er staan altijd wel panden op die al maanden niet verkocht worden.
Die zijn uit de picture geraakt en 'besmet'.
Probeer erachter te komen waarom ze niet verkocht werden en je kunt daar soms nog een goede deal maken.
Maar dat is - inderdaad - bij hoge uitzondering in deze markt.
Onder de vraagprijs iets kopen, is erg regio afhankelijk.
Maar welke stad of dorp je ook intikt op Funda, er staan altijd wel panden op die al maanden niet verkocht worden.
Die zijn uit de picture geraakt en 'besmet'.
Probeer erachter te komen waarom ze niet verkocht werden en je kunt daar soms nog een goede deal maken.
Dat komt uit de tijd dat de aankoopprijs nog lager was dan de verkoopprijs. Hij krijgt dan een bonus over het bedrag dat ONDER de vraagprijs komt.YaYo86 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:04:
Zal per situatie verschillen. Duurde bij mij 2 dagen.Osxy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]
Rond krijgen financiering in 4 weken is krap.
Zelf ook binnen 2 weken alles geregeldAschtra schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:11:
[...]
Zal per situatie verschillen. Duurde bij mij 2 dagen.
En spreek met de aankoopmakelaar ook goed af wie er mee gaat naar de bezichtigingen.. Wij hadden een heel goed contact met de eigenaar van het kantoor en die is ook een keer mee geweest bij een bezichtiging en die was ook heel kritisch. Bij een andere woning ging zijn assistent mee en die was eigenlijk vooral bezig de woning aan ons te verkopen, alles was fantastisch en geweldig en blabla.. Lag misschien ook aan het segment (1m+) Daar heb je dus niks aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2021 12:24 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat vind ik ook het lastige aan een aankoopmakelaar. Vooral als je een "no cure no pay" overeenkomst hebt. De aankoopmakelaar heeft dan ook belang bij om jou z.s.m. een woning te verkopen. Snelle deal levert meer op. Dus in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is dan je aankoopmakelaar ook bijna een soort verkoopmakelaar geworden.Sport_Life schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:22:
Bij een andere woning ging zijn assistent mee en die was eigenlijk vooral bezig de woning aan ons te verkopen, alles was fantastisch en geweldig en blabla.. Daar heb je dus niks aan.
Ik heb het zonder gedaan in ieder geval. Wel was ik al bekend bij meerdere verkoopmakelaars, waardoor ze wisten wat ze aan mij zouden hebben.. Het helpt natuurlijk mee dat ik in dezelfde plaats ben gebleven.
Soms maak je ook gebruik van de kinnesinne tussen de makelaars.
"Die gozer is gek dat ie dit durft te vragen!"
Maar ook: "Ik ken Pietje goed, dus zal eens aftasten hoe het met de biedingen zit."
"Die gozer is gek dat ie dit durft te vragen!"
Maar ook: "Ik ken Pietje goed, dus zal eens aftasten hoe het met de biedingen zit."
Dat kan je wel verwachten, met name bij hele lage courtages. Ik reken een vaste fee no cure no pay, 1e vijf bezichtigingen en 1e vijf prijsadviezen vrijblijvend. Daarna een vast bedrag per bezichtiging en een vast bedrag per prijsadvies. Er zijn wel meer die zo werken.
En daar kan een aankoopmakelaar door zijn connecties goed bij helpen. Wij hebben ook met aankoopmakelaar een pand bezichtigd dat al maanden te koop stond. Verkopend makelaar gaf aan dat de eerste potentiële koper -na meermaals verlengen ontbindende voorwaarden- de hypotheek niet rond kreeg. Toen deze woning weer beschikbaar werd op Funda stond hij ineens al bijna drie maanden te koop.Rzaan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:45:
Onze aankoopmakelaar heeft de verkoopmakelaar nadien gebeld (was niet degene die rondleidde) om te vragen wat er mogelijk was. Verkoopmakelaar gaf aan dat er twee biedingen gedaan waren, beiden 20k onder de vraagprijs. Omdat het huis in eerste instantie verkocht was voor 15k boven de vraagprijs, zat in het hoofd van de verkoper dat de vraagprijs realistisch was, en ging per definitie niet in op biedingen onder de vraagprijs. In overleg met aankoopmakelaar ingeschat dat -ondanks dat- 5k onder de vraagprijs bieden zeker kans van slagen had. Het was immers 15k meer dan de andere biedingen, plus het stond toch al even 'besmet' op Funda. Bod is geaccepteerd, waar wij zonder aankoopmakelaar zeker de vraagprijs voor geboden hadden, we zagen de potentie. Dus in die zin kan een aankoopmakelaar toch wel handig zijn (en zichzelf terugverdienen).
Ook met mijn aankoopmakelaar[b]Sport_Life in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Bij een andere woning ging zijn assistent mee en die was eigenlijk vooral bezig de woning aan ons te verkopen, alles was fantastisch en geweldig en blabla..
- Woning 1: heeft hij heel veel becritiseerd
- Woning 2 op de zelfde straat en is minder netjes: heeft hij maar complementen gegeven.
Het is rubbish, maar ik heb geen keus en moest woning 2 kopen, omdat woning 1 heb ik gemist.
Onze makelaar kent alle makelaars dus kan even checken hoe de vlag erbij hangt qua aantal bezichtigingen en evt biedingen: "Goed bod" of "uitmuntend bod" is makelaarstaal voor op de vraagprijs of er (flink) boven.JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:26:
[...]
Dat vind ik ook het lastige aan een aankoopmakelaar. Vooral als je een "no cure no pay" overeenkomst hebt. De aankoopmakelaar heeft dan ook belang bij om jou z.s.m. een woning te verkopen. Snelle deal levert meer op. Dus in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is dan je aankoopmakelaar ook bijna een soort verkoopmakelaar geworden.
Ik heb het zonder gedaan in ieder geval. Wel was ik al bekend bij meerdere verkoopmakelaars, waardoor ze wisten wat ze aan mij zouden hebben.. Het helpt natuurlijk mee dat ik in dezelfde plaats ben gebleven.
Voor verkopers ook prettig want je hebt er weinig aan als er maar weinig kijkers zijn en ze ook nog eens denken dat er 10% overboden moet worden (en dus afhaken), wat niet altijd nodig is.
Toch tricky hoor want waarom waren de ontbindende voorwaarden meermaals verlengt bij de eerste potentiele koper? Is dat omdat mogelijk de taxatie lager uitkwam dan verwacht en er dus geen financiële middelen waren om de hypotheek verder rond te krijgen? Waar is uiteindelijk de taxatiewaarde op uitgekomen, is dat ook je koopsom geweest of erboven of onder?coazter schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:51:
En daar kan een aankoopmakelaar door zijn connecties goed bij helpen. Wij hebben ook met aankoopmakelaar een pand bezichtigd dat al maanden te koop stond. Verkopend makelaar gaf aan dat de eerste potentiële koper -na meermaals verlengen ontbindende voorwaarden- de hypotheek niet rond kreeg. Toen deze woning weer beschikbaar werd op Funda stond hij ineens al bijna drie maanden te koop.
Onze aankoopmakelaar heeft de verkoopmakelaar nadien gebeld (was niet degene die rondleidde) om te vragen wat er mogelijk was. Verkoopmakelaar gaf aan dat er twee biedingen gedaan waren, beiden 20k onder de vraagprijs. Omdat het huis in eerste instantie verkocht was voor 15k boven de vraagprijs, zat in het hoofd van de verkoper dat de vraagprijs realistisch was, en ging per definitie niet in op biedingen onder de vraagprijs. In overleg met aankoopmakelaar ingeschat dat -ondanks dat- 5k onder de vraagprijs bieden zeker kans van slagen had. Het was immers 15k meer dan de andere biedingen, plus het stond toch al even 'besmet' op Funda. Bod is geaccepteerd, waar wij zonder aankoopmakelaar zeker de vraagprijs voor geboden hadden, we zagen de potentie. Dus in die zin kan een aankoopmakelaar toch wel handig zijn (en zichzelf terugverdienen).
Dat het bod wel is geaccepteerd onder de vraagprijs kan ook te maken hebben met het feit dat de verkoper zijn eisen heeft bijgesteld en de woning nu toch al 3/4maanden te koop stond (en de vaste lasten gewoon betaald moeten worden, dus reken maar uit). Ik weet even niet of het een leegstaand pand betrof of dat de verkoper hier nog woonde maar ook hij zal niet maandenlang nog afwachten op een bod zoals zijn eerste potentiele koper en zal dus ook boter bij de vis moeten doen.
Is belangrijk in deze tijd.Sport_Life schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:57:
[...]
Onze makelaar kent alle makelaars dus kan even checken hoe de vlag erbij hangt qua aantal bezichtigingen en evt biedingen: "Goed bod" of "uitmuntend bod" is makelaarstaal voor op de vraagprijs of er (flink) boven.
Wie is je aankoopmakelaar ?
Mijn strategie is: de verkoopmakelaar die de meeste huizen verkoop, is ook een "krachtige" aankoop makelaar. Maar dit is een vereenvoudige manier.
noucmen schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
[...]
Is belangrijk in deze tijd.
Wie is je aankoopmakelaar ?
Mijn strategie is: de verkoopmakelaar die de meeste huizen verkoop, is ook een "krachtige" aankoop makelaar. Maar dit is een vereenvoudige manier.
Haha iets met een tang op een varken ? 😂
Nee joh, natuurlijk niet.noucmen schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
Een makelaar die veel verkoopt is misschien wel een slapjanus.
Je moet wel een enorme baviaan zijn als je in de huidige markt een huis niet verkocht krijgt.
Kwantiteit zegt niks.
Ik heb vandaag een bezichtiging gedaan van een huis wat sinds 12 november te koop staat (op funda). Nou wil ik het niet echt hebben, maar ik probeer m'n bullshit detector wat aan te scherpen en ik heb jullie mening nodig over het volgende. De (overigens aimabele) makelaar vertelde me dat het al verkocht was voor 325k(vraagprijs vanaf 295k), maar dat die koper zijn financiering niet rond kon krijgen. Op basis van wat ik in dit topic lees, komt het pand dan niet met een verse datum op funda, maar juist met de eerste datum, naar aanleiding waarvan de mislukte transactie heeft plaatsgevonden. Klopt dat?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Dat is toch best aannemelijk?MrAngry schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:22:
Ik heb vandaag een bezichtiging gedaan van een huis wat sinds 12 november te koop staat (op funda). Nou wil ik het niet echt hebben, maar ik probeer m'n bullshit detector wat aan te scherpen en ik heb jullie mening nodig over het volgende. De (overigens aimabele) makelaar vertelde me dat het al verkocht was voor 325k(vraagprijs vanaf 295k), maar dat die koper zijn financiering niet rond kon krijgen. Op basis van wat ik in dit topic lees, komt het pand dan niet met een verse datum op funda, maar juist met de eerste datum, naar aanleiding waarvan de mislukte transactie heeft plaatsgevonden. Klopt dat?
Ervan uitgaande dat de waarde 295k of minder is, zal koper minimaal 30k eigen geld nodig hebben gehad, plus kosten koper.
Verkoper heeft waarschijnlijk gegokt op een koper zonder makelaar en gedegen voorbereiding, dan krijg je dit..
Vervolgens komt ie dan op funda met een nieuwe datum (enkele maanden later).
Voor jou niet relevant, je biedt wat je het waard vindt, ik zou geen 325k neerleggen als je het 300k waard vindt
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 19-11-2021 22:37 ]
Nou, om eerlijk te zijn vind ik het die 295k niet eens waard, maar dit is pas mijn 2e bezichtiging dus ik moet nog corrumperen. Maar je kan de funda date dus wel een soort van refreshen? Want verhalen hierboven doen me denken van niet. Ik zal even wat quoten in de edit. e; Bij deze:
coazter schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:51:
[...]
En daar kan een aankoopmakelaar door zijn connecties goed bij helpen. Wij hebben ook met aankoopmakelaar een pand bezichtigd dat al maanden te koop stond. Verkopend makelaar gaf aan dat de eerste potentiële koper -na meermaals verlengen ontbindende voorwaarden- de hypotheek niet rond kreeg. Toen deze woning weer beschikbaar werd op Funda stond hij ineens al bijna drie maanden te koop.
Ligt op zich aan de makelaar. Ze kunnen het ook van de markt halen en opnieuw publiceren.MrAngry schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:22:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
NeeRzaan schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:25:
[...]
Nee joh, natuurlijk niet.
Een makelaar die veel verkoopt is misschien wel een slapjanus.
Je moet wel een enorme baviaan zijn als je in de huidige markt een huis niet verkocht krijgt.
Kwantiteit zegt niks.
Ik bedoeld: aan & verkoopmakelaren zijn vrienden met elkaar,
Een keer verkoopmakelaar A helpt aankoopmakelaar B om een deal te krijgen voor B's klant.
Andere keer B helpt A om de klant van A het huis van B's klant te kopen.
Als A veel heeft verkocht, heeft A veel "vrienden" --> de kans dan A's klant zal een huis van verkoopmakelaar C kunnen kopen is groot.
Libero Aankoop een keer zegt dat ze kunnen zien wat voor prijs een huis ooit aangeboden heeft --> er is een database van dit neem ik aan.MrAngry schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:22:
Als jij benieuwd ben wat voor prijs het eerlijk is, kan mijn Excel misschien helpen.
Hulp nodig: een vriend van mij is te moe met het zoeken van een woning 600-1000k rond Ypenburg / Nootdorp.
Dit is misschien een desperate poging https://www.funda.nl/en/k...uECIMTx2zcPggtr6kO21ZxQIM
Mijn excel: 909-910k, wat denken jullie ?
Zij heeft een paar keer gemist, hoewel haar bod hoger dan die van de winnaar was
- 770k (geen enkele voorbehoud) van haar was minder goed van 760 van iemand anders https://www.funda.nl/koop...uis-42565972-boswinde-82/
- 680k was ook niet goed, hoewel ik denk dat het huis niet meer dan 650k waard is https://www.funda.nl/koop...uis-42586859-gentiaan-15/
Na veel keer heeft gemist, heeft zij haar aankoopmakelaar ontslagen. Ik heb haar OV Mak geadviseerd, ook door mijn "vreemd redonatie"
dat het een "krachtig verkoopmakelaar" is https://www.funda.nl/make...bv/beoordelingen/aankoop/
Wat denken jullie ?
Dit is misschien een desperate poging https://www.funda.nl/en/k...uECIMTx2zcPggtr6kO21ZxQIM
Mijn excel: 909-910k, wat denken jullie ?
Zij heeft een paar keer gemist, hoewel haar bod hoger dan die van de winnaar was
- 770k (geen enkele voorbehoud) van haar was minder goed van 760 van iemand anders https://www.funda.nl/koop...uis-42565972-boswinde-82/
- 680k was ook niet goed, hoewel ik denk dat het huis niet meer dan 650k waard is https://www.funda.nl/koop...uis-42586859-gentiaan-15/
Na veel keer heeft gemist, heeft zij haar aankoopmakelaar ontslagen. Ik heb haar OV Mak geadviseerd, ook door mijn "vreemd redonatie"
Wat denken jullie ?
Gezien het lage aantal recensies, zou ik toch even verder kijken.
Zit ook een praktisch probleem. De verkoopmakelaar mag bij zijn eigen aanbod niet als aankoopmakelaar optreden. Die moet dan een concurrent/collega inschakelen om jou te begeleiden.noucmen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 05:40:
[...]
Nee
Ik bedoeld: aan & verkoopmakelaren zijn vrienden met elkaar,
Een keer verkoopmakelaar A helpt aankoopmakelaar B om een deal te krijgen voor B's klant.
Andere keer B helpt A om de klant van A het huis van B's klant te kopen.
Als A veel heeft verkocht, heeft A veel "vrienden" --> de kans dan A's klant zal een huis van verkoopmakelaar C kunnen kopen is groot.
Voordeel: je hebt al een band met de makelaar.
Nadeel: hij/zij kan diep in je zakken kijken.
Ik denk dat het vooral helpt als de aankoopmakelaar een goede naam heeft in de regio, voldoende werk, maar niet per se een groot kantoor is met grote aantallen.
Kwam dit nog tegen over aankoopmakelaars:
https://www.homefinance.n...ga-niet-over-1-nacht-ijs/
[ Voor 7% gewijzigd door Laapo op 20-11-2021 10:16 ]
Hoe lang duurt een technische keuring?
Ligt natuurlijk aan de grootte van het huis.
Maar ik zie op internet staan 1.00 - 1.5 uur voor een gewoon rijtjeshuis, tot 1.5 - 2.00 uur voor een vrijstaand huis.
Die gaan als de brandweer dan.
Maar ik zie op internet staan 1.00 - 1.5 uur voor een gewoon rijtjeshuis, tot 1.5 - 2.00 uur voor een vrijstaand huis.
die tijden kloppen wel met mijn ervaringen. Ik heb 2 x zo'n keuring laten doen. Je moet er ook niet te veel van verwachten natuurlijk. ze 'kijken' alleen en doen geen diepgaand onderzoek.Rzaan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:12:
Die van mij: 50min, kluswoning bouwjaar 2007, 600m3, 155m2.Rzaan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:12:
Normaal moet hij meer tijd besteden.
Er is nu vaak een blind inschrijving, dus het maakt niet uit of een verkoopmakelaar je portemonee weet. Denk ikLaapo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:29:
[...]
Nadeel: hij/zij kan diep in je zakken kijken.
Ik las ergens dat je een voorlopig koopcontract ook digitaal kunt ondertekenen.
Hoe gaat dit dan precies in zijn werk?
Je krijgt een link naar een dienst als docusign van (je/verkopend) makelaar.Rzaan schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:23:
Ik las ergens dat je een voorlopig koopcontract ook digitaal kunt ondertekenen.
Daar staat het koopcontract klaar.
Je download en leest het contract ondertekent digitaal indien je akkoord bent.
Je vult je naw in, documentennummer paspoort en je krijgt een tekenvakje voor paraaf en handtekening.
Als iedereen getekend heeft gaat het contract incl handtekeningen en metadata naar alle partijen.
Denk je echt, na jouw hele saga, dat het verstandig is dat jij iemand anders helpt met de aankoop van een woning?noucmen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 05:55:
Wat denken jullie ?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 21-11-2021 17:30 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
“Asking for a friend…” 😉fsfikke schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:43:
[...]
Denk je echt, na jouw hele saga, dat het verstandig is dat jij iemand anders helpt met de aankoop van een woning?
What's a cube to you?
Vrienden die in Nootdorp willen wonen zou ik snel ontslaan, daar wil je niet dood gevonden worden. Vrienden die net zoals jij makelaars ontslaan bestaan niet, ouwe troller.noucmen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 05:55:
Hulp nodig: een vriend van mij is te moe met het zoeken van een woning 600-1000k rond Ypenburg / Nootdorp.
[ Voor 6% gewijzigd door amboly op 21-11-2021 21:51 ]
Ik denk - nee, ik weet het zeker - dat ik werkelijk geen reet van 80% van jouw berichten begrijp.noucmen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 05:55:
Wat denken jullie ?
Ik ben zelf aanwezig bij de technische keuring geweest 2 jaar terug.Rzaan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:12:
Was een vriendelijke man, die nadat hij vroeg of het mijn eerste keer huis kopen was echt de tijd nam om alles door te nemen, laten zien wat ie checkte, uitleg waarom en advies gaf van wat aan te pakken en hoe.
Uiteindelijk anderhalf uur bezig geweest op een appt. van 104m²
PSN: Flix20-NL
In mijn rijtjeshuis van 2 verdiepingen was het rustig rondje maken, vanalles bekijken, hij vroeg dingen aan de verkoper... denk dat we ook echt niet langer dan 2 uur in totaal bezig geweest zijn incl tuin en schuur. En ik had niet het idee dat we enorm snel gingen ofzo.Rzaan schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:12:
I have stability. The ability to stab.
Ik help haar met mijn excel,fsfikke schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:43:
[...]
Denk je echt, na jouw hele saga, dat het verstandig is dat jij iemand anders helpt met de aankoop van een woning?
De reste besliss zij zelf.
Het zou mooi zijn als ik naast een woning boven 600k nog een andere woning boven 900k kan kopen :-)
Ik begrijp jou niet,amboly schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:50:
[...]
Vrienden die in Nootdorp willen wonen zou ik snel ontslaan, daar wil je niet dood gevonden worden. Vrienden die net zoals jij makelaars ontslaan bestaan niet, ouwe troller.
Wat is de probleem met Nootdorp ?
Het kan van Funda worden gehaald en er opnieuw geplaatst worden. Dan zie je in eerste instantie niet dat het huis "nogmaals" geplaats wordt. Download firefox addon Betrap de Makelaar en dan kan je die historie (gratis) wel inzien. Is volgens mij een onderdeel van Walter Living.MrAngry schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:46:
Nou, om eerlijk te zijn vind ik het die 295k niet eens waard, maar dit is pas mijn 2e bezichtiging dus ik moet nog corrumperen. Maar je kan de funda date dus wel een soort van refreshen? Want verhalen hierboven doen me denken van niet. Ik zal even wat quoten in de edit. e; Bij deze:
Jullie ervaring met het uitblijven van een taxatierapport van de aangekochte woning? We wachten al sinds aanvraag op een rapport en regelmatig opvolgen leidt niet echt tot resultaat. Onze uiterste datum tot rondkrijgen financiering komt er echt er ook aan in 2 weken en het gevoel zegt dat e.e.a allemaal nogal erg krap wordt.
Tips/advies?
Is het ook mogelijk om evt een uitstel te krijgen op de de datum van rondkrijgen financiering op basis van te laat aangeleverd taxatierapport?
Ter info: de taxatie van eigen huis was binnen 4 dagen geregeld en op dezelfde dag aangevraagd als voor aangekochte huis.
Tips/advies?
Is het ook mogelijk om evt een uitstel te krijgen op de de datum van rondkrijgen financiering op basis van te laat aangeleverd taxatierapport?
Ter info: de taxatie van eigen huis was binnen 4 dagen geregeld en op dezelfde dag aangevraagd als voor aangekochte huis.
Het leest wat lastig maar... Klopt het dat jij het taxatierapport nodig hebt, maar dat je niet de opdrachtgever bent? Want als je de opdrachtgever bent kan je toch gewoon naar de taxateur bellen? (en/of een andere taxateur inschakelen)Japser schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:29:
Jullie ervaring met het uitblijven van een taxatierapport van de aangekochte woning? We wachten al sinds aanvraag op een rapport en regelmatig opvolgen leidt niet echt tot resultaat. Onze uiterste datum tot rondkrijgen financiering komt er echt er ook aan in 2 weken en het gevoel zegt dat e.e.a allemaal nogal erg krap wordt.
Tips/advies?
Uitstel kan je altijd (aan)vragen bij de verkopers - het is aan hun of ze daarmee akkoord gaan (daar zijn geen regels voor ofzo).Japser schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:29:
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
[...]Maestro.mosjuh schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:44:
[...]
Het leest wat lastig maar... Klopt het dat jij het taxatierapport nodig hebt, maar dat je niet de opdrachtgever bent? Want als je de opdrachtgever bent kan je toch gewoon naar de taxateur bellen? (en/of een andere taxateur inschakelen)
Ik heb de opdracht aangemaakt om de taxatie voor het aangekochte huis te doen voor onze hypotheekaanvraag (via Ver. Eigen Huis, verder wordt het afgehandeld door NTS en ben ik niet betrokken bij die taxatie, heb ook geen info over welke taxateur dit afhandeld). Makes sense?
Natuurlijk ben jij wel betrokken bij de taxatie, jij bent de opdrachtgever. Neem eens contact op met NTS. Of met Eigen Huis.Japser schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:02:
[...]
[...]
Ik heb de opdracht aangemaakt om de taxatie voor het aangekochte huis te doen voor onze hypotheekaanvraag (via Ver. Eigen Huis, verder wordt het afgehandeld door NTS en ben ik niet betrokken bij die taxatie, heb ook geen info over welke taxateur dit afhandeld). Makes sense?
Ben wel benieuwd wat er mis is met Nootdorp. Ik ben aardig wat verhuisd en heb nergens anders zo fijn gewoond.amboly schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:50:
[...]
Vrienden die in Nootdorp willen wonen zou ik snel ontslaan, daar wil je niet dood gevonden worden. Vrienden die net zoals jij makelaars ontslaan bestaan niet, ouwe troller.
Evaring met het uitblijven van een taxatierapport hier.Japser schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:29:
Jullie ervaring met het uitblijven van een taxatierapport van de aangekochte woning?
In gebreke gesteld, opdracht ontbonden, andere gezocht.
De originele taxateur begon nog wel over annuleringskosten, maar dat was vrij rap afgelopen toen we hem confronteerden met zijn eigen tijdsplanning, afspraken en toezeggingen.
Dat is wel makkelijk gezegd. Als hij een VEH taxatie heeft via NTS dan heeft hij al vooruitbetaald. Ik zou gewoon de NTS bellen. @Japser had al minimaal door moeten hebben gekregen wanneer de taxateur langs zou gaan en heeft bij het aanvragen van de taxatie ook de deadline opgegeven. @Japser kan als het goed is (via een login of link via de e-mail) vast wel ergens de details van de opdracht inzien en ook welke taxateur is toegewezen. Then again, het is me niet duidelijk hoe lang @Japser al wacht op een reactie.
Overigens: ik denk dat het, met name voor de taxatiebureaus als NTS, Maatwerk etc, sowieso moeilijk is om snel in te plannen. Iedere taxateur die ik ken zit op dit moment vol. Zelf ben ik ook al tot medio december volgepland en ik plan pas weer vanaf 16 januari ofzo (vakantie en jaarafsluiting zit er tussen)
Overigens: ik denk dat het, met name voor de taxatiebureaus als NTS, Maatwerk etc, sowieso moeilijk is om snel in te plannen. Iedere taxateur die ik ken zit op dit moment vol. Zelf ben ik ook al tot medio december volgepland en ik plan pas weer vanaf 16 januari ofzo (vakantie en jaarafsluiting zit er tussen)
[ Voor 22% gewijzigd door Kju op 22-11-2021 12:40 ]
Dank voor de respons allen!
Taxatie aangevraagd op 05/11, utgevoerd op 12/11 en verwachte levering op 17/11. Ik heb de uitvoeringsdatum doorgekregen maar volgens mij delen ze niet de naam vd taxateur met de aanvrager. Die man moet het regelen met de eigenaar van aangekochte huis om de afspraak te plannen etc.
ik heb zojuist wederom gebeld en e.e.a. gaat bespoedigd worden. Rapport direct naar NWWI gezonden voor goedkeur, ik krijg de getaxeerde waardes per email en we kunnen verder.
Men geeft al aan dat het gewoon bijzonder druk is en dat deze taxateur niet de snelste is kennelijk.
Taxatie aangevraagd op 05/11, utgevoerd op 12/11 en verwachte levering op 17/11. Ik heb de uitvoeringsdatum doorgekregen maar volgens mij delen ze niet de naam vd taxateur met de aanvrager. Die man moet het regelen met de eigenaar van aangekochte huis om de afspraak te plannen etc.
ik heb zojuist wederom gebeld en e.e.a. gaat bespoedigd worden. Rapport direct naar NWWI gezonden voor goedkeur, ik krijg de getaxeerde waardes per email en we kunnen verder.
Men geeft al aan dat het gewoon bijzonder druk is en dat deze taxateur niet de snelste is kennelijk.
No offence :)! Ik word gewoon super verdrietig van al die zielloze nieuwbouw op een praktische plek naast de snelweg.Kju schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:33:
[...]
Ben wel benieuwd wat er mis is met Nootdorp. Ik ben aardig wat verhuisd en heb nergens anders zo fijn gewoond.
Jammer, ik zou dan even de snelweg afgaan. Ik ben het met je eens dat het betonnen bedrijventerrein (wat je vanaf de A12 ziet is of Nootdorps bedrijventerrein of Den Haag-Ypenburgs semi-hoogbouw met station) er vanaf de snelweg heel zielloos uitziet maar als je het dorp daadwerkelijk in zou gaan ziet het er toch heel anders uit.
[ Voor 19% gewijzigd door Kju op 22-11-2021 14:01 ]
Bwoah weer spannende dag... Deadline voor biedingen is om 1400h verlopen op een huis waar ik op geboden heb.
Tot nu toe niks gehoord. Denk zelf dat ik wel een redelijk aantrekkelijk aanbod heb kunnen doen (12% boven vraagprijs, financieel voorbehoud voor 60% van het bod, sleuteloverdracht in periode dat verkoper dat zelf willen).... maarja, je weet niet wat de rest bied...
Tot nu toe niks gehoord. Denk zelf dat ik wel een redelijk aantrekkelijk aanbod heb kunnen doen (12% boven vraagprijs, financieel voorbehoud voor 60% van het bod, sleuteloverdracht in periode dat verkoper dat zelf willen).... maarja, je weet niet wat de rest bied...
We hebben net ook ons eerste bod uitgebracht. 3 huizen bezichtigd, kwam toevallig een jaren 60 huis Semi vrijstaand op Funda met groot groen perceel in een mooie groene wijk en ideaal voor ons beide gelegen voor afstand tot werk en voorzieningen op fietsafstand. Huis heeft nog zon ouderwetse open haard constructie / overal enkel glas. CV, meterkast, wc en badkamer wel al vernieuwd (simpel maar bruikbaar/fris) en zag er allemaal netjes onderhouden uit. Dus wij hebben ons bod gebaseerd op ons max budget - de kosten die we noodzakelijk vinden (overal HR++ glas/dakisolatie/vloerisolatie/spouwisolatie). En dan doen we keuken/afwerking van spaargeld. Toen kwamen we uit op ongeveer 5% overbieden, met een voorbehoud van financiering van ongeveer 60% van het bod. Dus wel spannend, ik verwacht dat wij het niet gaan krijgen vanwege de animo en mooie locatie. Het is gelukkig in Noord-Brabant buiten de grote steden. Maar ondanks dat het een "oude mensen huis" is is het wel verkoop op inschrijving en waren er een aantal dagen vol bezichtigen. Ik denk wel dat er veel mensen afknappen op de ouderdom. Het hielp ook niet mee dat de verkopende makelaar niet even de moeite had genomen om de ramen open te zetten / te luchten voor de bezichtigingen. Met hoger bieden hadden we niet meer het vertrouwen om het een beetje modern te krijgen met ons budget.
De gekte op de markt is volgens mij nog lang niet voorbij. Mag nu vanaf de andere kant toezien hoe mijn huis in 1 dag al bijna 30 kijkers heeft getrokken

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Bij ons worden nu eindelijk morgen (na twee weken isolatie/quarantaine uitstel) de foto's gemaakt. Hopelijk de week erop op Funda en dan gaan wij het ook meemaken. Het is al vaker aangegeven, dit proces is toch wel erg spannend hoor. Komt er wat op af? Hoeveel? Wanneer, hoe vaak en hoe hoog wordt er geboden.....om dan een bod te accepteren en dan wederom af te gaan wachten totdat de bedenk tijd voorbij is...
Wij gaan volgende week op Funda. Makelaars (taxateur, aankoop en verkoopmakelaar) roepen maak je geen zorgen ze staan in de rij. Eerst zien dan geloven. Vind dit spannender dan de aankoop (goed bedrag neergelegd en we hadden m..)Ethirty schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:14:
De gekte op de markt is volgens mij nog lang niet voorbij. Mag nu vanaf de andere kant toezien hoe mijn huis in 1 dag al bijna 30 kijkers heeft getrokken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
/edit: oh shit verkeerde topic
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-11-2021 20:40 ]
Nou ja, ze staan zeker in de rij. Maar hoeveel mensen gaan uiteindelijk ook bieden - of overbieden, dát is de spannende factor van te koop zetten.
Het huis wat wij kochten, waren uiteindelijk op 30+ kijkers ook maar 2 bieders.
Het huis wat wij kochten, waren uiteindelijk op 30+ kijkers ook maar 2 bieders.
#team_UTC+1
Ze heeft de koop ontbonden en een lager bod neergelegd (10k). Verkopers wilden 4k zakken. Uiteindelijk erbij gebleven. Eigenlijk was die 10k minder al wat te grof..Sport_Life schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:49:
[...]
Hoe is het afgelopen?(of heb ik wat gemist?)
Ze heeft reeds weer bij andere huizen bezichtigd, maar voorlopig nog zonder succes, dus.
Klinkt als een verstandig besluit. Zou meteen een advies geven om wat buiten het centrum te kijken of in dorpen rondom Utrecht, maargoed zal ze zelf ook wel inzien hoop ikJanHenk schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:35:
[...]
Ze heeft de koop ontbonden en een lager bod neergelegd (10k). Verkopers wilden 4k zakken. Uiteindelijk erbij gebleven. Eigenlijk was die 10k minder al wat te grof..
Ze heeft reeds weer bij andere huizen bezichtigd, maar voorlopig nog zonder succes, dus.
Aan de afstand tot de Dom wordt voorlopig niet getorndSport_Life schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:38:
[...]
Klinkt als een verstandig besluit. Zou meteen een advies geven om wat buiten het centrum te kijken of in dorpen rondom Utrecht, maargoed zal ze zelf ook wel inzien hoop ik
Members only:
Inloggen
Ik zie toch best regelmatig exact dezelfde huizen na zo’n 1,5 maand weer opnieuw gepost worden op Funda, onder mom alsof t een nieuwe woning is. Heb hier weles gelezen dat dat kan gebeuren, omdat bijv. winnend bod de financiering niet rond kreeg en men dus het huis maar opnieuw op de markt moet zetten. Zou er nog een andere reden kunnen zijn? Ben gewoon nieuwsgierig hoor, maar ik dacht meer “dat iemand na winnen van een bod de financiering niet rondkrijgt komt bijna nooit voor”.
Wat dacht je van tussentijdse scheiding, verlies van baan etc.?Blackgold schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:10:
Ik zie toch best regelmatig exact dezelfde huizen na zo’n 1,5 maand weer opnieuw gepost worden op Funda, onder mom alsof t een nieuwe woning is. Heb hier weles gelezen dat dat kan gebeuren, omdat bijv. winnend bod de financiering niet rond kreeg en men dus het huis maar opnieuw op de markt moet zetten. Zou er nog een andere reden kunnen zijn? Ben gewoon nieuwsgierig hoor, maar ik dacht meer “dat iemand na winnen van een bod de financiering niet rondkrijgt komt bijna nooit voor”.
Geflipt huis kan, maar dat zou je kunnen zien aan de fotos en de nieuwe visgraat pvc vloer die er dan in ligt.Blackgold schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:10:
Het niet rondkrijgen van financiering zal steeds vaker voorkomen, het is nu een perfecte storm van huizennood/gekte, overbiedingen en pandemie die in sommige werkgebieden nogal huishoud.
Een iets te hoog overbod en je krijgt je financiering niet rond
Rmg schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:51:
[...]
Het niet rondkrijgen van financiering zal steeds vaker voorkomen, het is nu een perfecte storm van huizennood/gekte, overbiedingen en pandemie die in sommige werkgebieden nogal huishoud.
Het zijn trouwens geen geflipte huizen hoor, maar zelfde huizen met zelfde foto’s & omschrijving die opnieuw gepost worden, zodat het lijkt alsof ze niet al maanden in de verkoop staan.ChUcKiE schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:50:
[...]
Wat dacht je van tussentijdse scheiding, verlies van baan etc.?
Ja ik vind het toch opvallend, want mijn zoekfunctie staat ingesteld met allerlei filters aan (en dan ook nog maar van 1 stad) dus ik zie niet eens zoveel woningen, maar toch herken ik er genoeg die opnieuw op markt komen. En scenarios als “financiering niet rond krijgen”, scheiding, baanverlies enz komen zo goed als nooit voor… zóu je denken.
Ik mag me ook melden in dit topic.

Members only:
Inloggen
Volgens mij vlakken de stijgingen wel iets af.Ethirty schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:14:
Las volgens mij eergisteren of gisteren in de krant dat waar eerder de stijging nog 2% per maand was, dit naar 1.6% per maand was gegaan. Seizoensinvloeden waren wel van toepassing, maar dan nog steeg het allemaal iets minder snel.
Wel droogte de markt op.
In de gemeente waar wij zochten (± 35.000 inwoners) komt er nu 1 huis per week bij op Funda.
Als je het leuk vind, er is een chrome plug-in (betrap de makelaar) waarmee je kan zien of een huis eerder op funda heeft gestaan.Blackgold schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:36:
Ja ik vind het toch opvallend, want mijn zoekfunctie staat ingesteld met allerlei filters aan (en dan ook nog maar van 1 stad) dus ik zie niet eens zoveel woningen, maar toch herken ik er genoeg die opnieuw op markt komen.
Over welke leeftijd hebben we het hier? Ik heb ooit op steenworpafstand van de Dom gewoond (Choorstraat). Dat was leuk als student, maar nadat ik begon met werken maakten geen parkeerplaats in de buurt hebben en wakker worden van de nacht van donderdag op vrijdag door heren die kwamen pissen in de gracht ook niet echt de meest ideale locatie. Met de huidige thuiswerk setting zou ik daar al helemaal niet willen zitten.JanHenk schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:03:
[...]
Aan de afstand tot de Dom wordt voorlopig niet getornd
***members only***
Daarnaast biedt zij nu op tegen ouders met drie dochters die daar iets kopen om de meisjes van 18, 14 en 10 van een leuke locatie te voorzien in de toekomst tijdens hun studie.
Beetje off-topic, maar ik vraag me af wat de onvermijdelijke lockdown deze winter voor de huizenprijzen op het 'platteland' gaat doen.Paprika schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:51:
Met de huidige thuiswerk setting zou ik daar al helemaal niet willen zitten.
Sorry nog daarvoorPaprika schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:51:
[...]
Over welke leeftijd hebben we het hier? Ik heb ooit op steenworpafstand van de Dom gewoond (Choorstraat). Dat was leuk als student, maar nadat ik begon met werken maakten geen parkeerplaats in de buurt hebben en wakker worden van de nacht van donderdag op vrijdag door heren die kwamen pissen in de gracht ook niet echt de meest ideale locatie. Met de huidige thuiswerk setting zou ik daar al helemaal niet willen zitten.

Je hebt het nu over het bezet houden van 1 van de 6 parkeerplaatsen, toch?
Paprika schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:55:
[...]
Je hebt het nu over het bezet houden van 1 van de 6 parkeerplaatsen, toch?
offtopic:
Nee dat niet, maar mocht je er ooit een fiets niet opgeslot gezet hebben, kans dat ik er een tientje voor betaald heb op CS
Nee dat niet, maar mocht je er ooit een fiets niet opgeslot gezet hebben, kans dat ik er een tientje voor betaald heb op CS
De originele swapfiets.Flix20 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:08:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 23-11-2021 12:12 ]
Members only:
Inloggen
Ik zou zeggen 5K.Aomi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:21:
***members only***
Basement Bios ---- Exo-S
Heb je een aankoopmakelaar in de hand genomen, die een goede band heeft met de verkoopmakelaar?Aomi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:21:
***members only***
Wij hebben een aankoopmakelaar maar de pech is helaas dat die in dit geval ook de verkopende makelaar is. En ze hebben van te voren aangegeven in zo'n geval altijd de belangen van de verkopende partij te behartigen (logisch)Rzaan schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:37:
[...]
Heb je een aankoopmakelaar in de hand genomen, die een goede band heeft met de verkoopmakelaar?
Aankoopmakelaar die 1,5% van de koopsom vraagt, wat vinden jullie hiervan?
Wij zijn inmiddels aangemeld op move.nl, want schijnbaar staan daar alle woningen i.p.v. op Funda. Je bent dan wel verplicht om een aankoopmakelaar te nemen. Met een vraagprijs van boven de 4 ton kom je op astronomische bedragen.
Wij zijn inmiddels aangemeld op move.nl, want schijnbaar staan daar alle woningen i.p.v. op Funda. Je bent dan wel verplicht om een aankoopmakelaar te nemen. Met een vraagprijs van boven de 4 ton kom je op astronomische bedragen.
Ik vind dat onrealistisch veel. Ik heb iets van 2,5k betaald voor een huis van 1mio. Ik vind de incentive ook niet goed. Je makelaar zou gebaat zijn bij een hoge verkoopprijs. Iets waar jij niet bij gebaat bent.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
Volgens mij moet je gewoon fixed fee afspreken of per bezichtiging en onderhandeling een prijs afspreken. Dat vind ik een nog beter model.
Het is ook niet dat er nu zoveel huizen verkocht worden, dat de makelaars een machtspositie hebben. Dus er valt zeker te switchen.
Tip van flip: Maak ook een gratis account op makelaarsland aan en stel een paar zoekopdrachten in daar staat het vaak ook eerder op dan funda.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
1.5% is absolute waanzin, Zou een andere zoeken.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
Toen wij vorige jaar kochten was het meestal tussen de 1 en 2k afhankelijk van de gekozen voorwaarden (max. bezichtigingen etc.). Je kon je via de makelaar gewoon op de mail lijst van move komen (gratis).
Uiteindelijk zonder makelaar gekocht.
Dat is wel enorm veel vind ik.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
Die van ons kost €1500 en als we ons huis via hen verkopen slechts €500.
Geen limiet aan bezichtigingen, alle huizen krijgen we al op de mail voordat ze op funda verschijnen en helpen ook echt met zoeken
Mee eens met alle bovenstaande comments. Ik en mijn vriendin hebben vrijdag een bezichtiging in de Randstad met een aankoopmakelaar die een fixed fee hanteert van 2500 obv wat wij deze makelaar laten doen. Voor alleen het uitbrengen van een bod betalen we 1750. Verder is dit op basis van no cure no pay.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
Bedankt voor de reacties, ik verwachtte al zoiets. Ik vind het wel gedurfd dat ze dit durven vragen en ik vroeg me af of het aan mij lag.
En weer een misser... hoogste bod was 10k meer.... Wel aardig dat de makelaar me dat liet weten zodat ik nu iig weet wat ik ongeveer voor een volgend (gelijkmatig) huis moet bieden.
Vandaag alweer de volgende bezichtiging dus wie weet....
Vandaag alweer de volgende bezichtiging dus wie weet....
Het ligt er aan wat de opdracht is. Als de makelaar je volledig ontzorgt en actief op zoek gaat naar een woning dan zou dit best kunnen. Als de makelaar alleen in actie moet komen als je zelf een woning aandraagt dan zal de courtage meestal onder de 2000 liggen, eventueel met opslagen vanaf x bezichtigingen of y prijsadviezen/onderhandelingen.Voggy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:58:
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7