Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:48:
Een vraagje om advies:
We zitten in het traject voor aanschaf van nieuwbouwwoning. Inmiddels KAO getekend aantal weken terug, stukken van de projectontwikkelaar liggen bij de notaris, en afgelopen week de hypotheek rond en daarvan de stukken ook al bij de notaris.
Eerder ook al de brief gehad dat vrijwel aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, en we hebben een termijn van 2 maanden gekregen om de financiering rond te krijgen zonder betalen van bouwrente. Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.
Nu zie ik via de postNL app dat er aangetekende post van de aannemen onderweg is. Dat lijkt me de hoerabrief!
Een paar vragen:
1. Is het in mijn voordeel om het passeren van de hypotheekakte bij de notaris zo laat mogelijk te doen, maar wel binnen de “2 maanden termijn”? Mijn idee daarbij is dat je wel profiteert van niet betalen van bouwrente, maar nog niet de dubbele maandlasten draagt.
Lijkt wel zo hè. Bouwrente is iets tussen jou en de aannemer. Als jij bent overeengekomen dat die pas ingaat na passeren, dan bespaar je daar dus op.
Ik moest zelf overigens al een rentevergoeding betalen (financieringsvergoeding) in verband met de reeds vervallen termijnen bij het afsluiten van de koop-/aanneemovereenkomst. Dat stond er al in verwerkt.
2. Als de hypotheek deze of komende maand al passeert, kan ik daarmee de afsluitkosten van de hypotheek en notariskosten meenemen in mijn belastingaangifte van dit jaar? Volgend jaar zal ons jaarinkomen lager uitvallen dan dit jaar. Zou dus fiscaal gunstig zijn om de aftrekposten dit jaar te kunnen gebruiken.
Je gedachtegang is juist. Hoeveel de aftrek je netto scheelt kan soms wonderlijk uitpakken, soms heb je bij een lager inkomen een hogere marginale belastingdruk (en dus meer netto voordeel). Is niet echt te voorspellen op basis van deze informatie.
Daarnaast zijn enkel rente en kosten van de eigenwoningschuld aftrekbaar. Dus niet de kosten van de leveringsakte (van de grond), maar wel de kosten van hypotheekadvies en -bemiddeling en de kosten van de hypotheekakte en inschrijving ervan. Overigens zijn de kosten van de leveringsakte van de grond vaak voor de aannemer, die kiest ook de (project)notaris.
3. We hebben een hypotheek afgesloten van 2 leningdelen. 1 annuitair, 1 aflossingvrij. Beide 50/50. Bij passeren van de hypotheekakte en overdracht grond, in welke van de leningdelen "valt" de schuld dan?
Of is het in beide leningdelen exact voor de helft?
Zijn er nog andere tips of adviezen die ik kan meenemen?
Dank!
Wat is hier je vraag? Ik begrijp het niet zo goed.
In welke van de leningdelen valt de schuld dan?

De leningdelen zijn je schuld... Het bouwdepot staat daartegenover, dat is een vordering.
Let trouwens wel op; ik weet niet of je eerste woning is of niet, maar in beginsel voldoet je aflossingsvrije hypotheek niet aan de aflossingseis, dus is dit geen eigenwoningschuld. Tenzij je dit deel meeneemt van een eerdere hypotheek, afgesloten vóór 2013. Ik ga ervan uit dat het een nieuw deel is.
Als het en nieuw deel is en dus geen eigenwoningschuld is, moet je de aftrek dus ook splitsen. Je eigenwoningschuld is alleen het deel met annuïtaire aflossing. Je mag dan alleen de rente van deze hypotheek aftrekken. En de aftrek van kosten mag je maar voor de helft meenemen (dus de helft van de hypotheekkosten en notariskosten).