Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 224 ... 367 Laatste
Acties:

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-10 13:04
Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:48:
[...]

nee, natuurlijk niet.
Een bod is altijd van meer zaken afhankelijk.
Je biedt voor wat je hoopt dat je het kunt krijgen, en waarmee je anderen kunt outsmarten.
Als je meteen je grens biedt, dan biedt je dus bijna altijd te veel.

Hoeveel mensen zijn er niet die een bod hebben uitgebracht ooit en het huis niet kregen.
Zouden die niet, als ze de mogelijkheid hadden gekregen om alsnog € 2.000 meer te bieden en daarmee de hoogste bieder met € 500 zouden verslaan, direct ergens nog € 2.000 vandaan hebben getoverd?
Ah je klinkt zo als een vervelende marktplaats koper, die het voor de laagste prijs wilt hebben en nog 2 euro gaat onderbieden :P

In mijn ogen bied je wat je er voor over hebt. En daarmee loop je inderdaad het risico dat je teveel betaald, maar als je eenmaal verhuist bent en het lekker je eigen huis is, denk ik niet dat je er nog wakker van ligt.

Een openbare bieding op huizen zal de prijs alleen maar verder opdrijven.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:48:
[...]

nee, natuurlijk niet.
Een bod is altijd van meer zaken afhankelijk.
Je biedt voor wat je hoopt dat je het kunt krijgen, en waarmee je anderen kunt outsmarten.
Als je meteen je grens biedt, dan biedt je dus bijna altijd te veel.
Wat is de definitie van 'te veel'? Je biedt wat je er voor wilt geven.
Hoeveel mensen zijn er niet die een bod hebben uitgebracht ooit en het huis niet kregen.
Zouden die niet, als ze de mogelijkheid hadden gekregen om alsnog € 2.000 meer te bieden en daarmee de hoogste bieder met € 500 zouden verslaan, direct ergens nog € 2.000 vandaan hebben getoverd?
Als je gegarandeerd dan de hoogste bieder bent: tuurlijk, dan doe je dat. Maar die garantie heb je niet. Dus dat is (bijna) nooit aan de orde tenzij je stiekem iets ingefluisterd krijgt.
En dan komt het dus toch weer gewoon neer op: je biedt wat je er voor wilt geven.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:46

Rzaan

Altijd zoekende

joerdj schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:53:
[...]

Ah je klinkt zo als een vervelende marktplaats koper, die het voor de laagste prijs wilt hebben en nog 2 euro gaat onderbieden :P

In mijn ogen bied je wat je er voor over hebt. En daarmee loop je inderdaad het risico dat je teveel betaald, maar als je eenmaal verhuist bent en het lekker je eigen huis is, denk ik niet dat je er nog wakker van ligt.

Een openbare bieding op huizen zal de prijs alleen maar verder opdrijven.
Het heeft juist niets met Marktplaats te maken.
Want dat is pas ondoorzichtig.

Ga nou eens gewoon een keer kijken bij een veilinghuis voor kunst, antiek, auto's, speelgoed, noem maar op.
Dan zie je hoe het gaat en dat je dezelfde mensen steeds weer ziet bieden.
Of kijk het BBC programma Under The Hammer waar huizen in het openbaar worden verkocht.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
[...]

Ga nou eens gewoon een keer kijken bij een veilinghuis voor kunst, antiek, auto's, speelgoed, noem maar op.
Of kijk het BBC programma Under The Hammer waar huizen in het openbaar worden verkocht.
Ik heb niets te maken met 'hoe het gaat'. Ik bepaal zelf wat ik doe, en dat is over het algemeen eenmalig een bod neerleggen. Een eindbod dus. Take it or leave it.
Je hebt in de huidige woningmarkt weinig over de spelregels te zeggen, maar je bepaalt wel zelf welke zetten je zet.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:55:
Als je gegarandeerd dan de hoogste bieder bent: tuurlijk, dan doe je dat. Maar die garantie heb je niet. Dus dat is (bijna) nooit aan de orde tenzij je stiekem iets ingefluisterd krijgt.
En dan komt het dus toch weer gewoon neer op: je biedt wat je er voor wilt geven.
In het huidige systeem niet nee.
Omdat alles verborgen blijft en de makelaars zich scheel lachen.

Mijn stelling is dus dat wat je er voor wilt geven geen vaststaand iets is.
Want als je weet dat je de hoogste bieder zou worden, zou je dus meer bieden.
Grens is dus een rekbaar begrip.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:00:
[...]

In het huidige systeem niet nee.
Omdat alles verborgen blijft en de makelaars zich scheel lachen.

Mijn stelling is dus dat wat je er voor wilt geven geen vaststaand iets is.
Want als je weet dat je de hoogste bieder zou worden, zou je dus meer bieden.
Grens is dus een rekbaar begrip.
Mee eens. Mijn antwoorden gingen over het huidige systeem inderdaad.

• joerdj
Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
[...]

Lijkt een openbare veiling je beter voor je eigen portomonee?
Er zijn meer mensen die precies zoals jouw denken en de grenzen steeds verder verleggen.Waardoor je uiteindelijk weer "duurder"' uit bent. Ik ben , net als @de Peer , voor 1 bod take it or leave it.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:58:
Ik heb niets te maken met 'hoe het gaat'. Ik bepaal zelf wat ik doe, en dat is over het algemeen eenmalig een bod neerleggen. Een eindbod dus. Take it or leave it.
Je hebt in de huidige woningmarkt weinig over de spelregels te zeggen, maar je bepaalt wel zelf welke zetten je zet.
Klinkt allemaal heel stoer, maar denk je dat er iemand die iets te verkopen heeft in de huidige markt onder de indruk is van kreten zoals "Take it or leave it"?
Als het spel op een bepaalde manier gespeeld wordt, kun je wel heel macho zeggen dat je zelf bepaalt hoe en wat, maar dikke kans dat je dan veelvuldig buiten de boot valt.

Grenzen van biedingen zijn in mijn ogen vaak flexibel.
Soms komt daar emotie bij kijken, maar een huis (of een auto, of kunst, of een verzameling) kopen, is ook grotendeels emotie.
Bijvoorbeeld de emotie 'ik wil van de stress af en daarom ben ik bereid om er nog € 10.000 bij te doen als ik het huis dan ook maar krijg'. Slechts een voorbeeld.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

joerdj schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:05:

Lijkt een openbare veiling je beter voor je eigen portomonee?
Er zijn meer mensen die precies zoals jouw denken en de grenzen steeds verder verleggen.Waardoor je uiteindelijk weer "duurder"' uit bent. Ik ben , net als @de Peer , voor 1 bod take it or leave it.
Hoeveel huizen heb je gekocht in je leven?
Is het ondoorzichtige systeem van nu dan zo top?
Het is niet voor niks dat biedingen wellicht transparanter gaan worden.
De makelaars komen steeds met het argument 'dan is het hek van de dam'.
Maar dat zeggen ze mijns inziens alleen maar om hun ondoorzichtige gesjoemel en handjeklap te verbergen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:05:
[...]

Klinkt allemaal heel stoer, maar denk je dat er iemand die iets te verkopen heeft in de huidige markt onder de indruk is van kreten zoals "Take it or leave it"?
Nogmaals. Ik betaal, dus ik bepaal. En ik neem dus ook het risico dat ik daardoor het huis niet heb.
Indruk maken op anderen ben ik niet mee bezig. Ik laat alleen weten wat ik voor zijn of haar huis wil betalen. niets meer, niets minder.
Als het spel op een bepaalde manier gespeeld wordt, kun je wel heel macho zeggen dat je zelf bepaalt hoe en wat, maar dikke kans dat je dan veelvuldig buiten de boot valt.
Dat is mogelijk het gevolg inderdaad. Maar de duidelijkheid wordt soms ook juist gewaardeerd hoor. best fijn om geen spelletjes te hoeven spelen.
Als er gezegd wordt: 'Je mag nog 1 x je bod ophogen' dan geef ik dus aan dat ik dat niet doe, want het was take it or leave it. Zo simpel is het. Vergeet niet dat je dan alsnog de hoogste bieder kunt zijn.
Grenzen van biedingen zijn in mijn ogen vaak flexibel.
Soms komt daar emotie bij kijken, maar een huis (of een auto, of kunst, of een verzameling) kopen, is ook grotendeels emotie.
Bijvoorbeeld de emotie 'ik wil van de stress af en daarom ben ik bereid om er nog € 10.000 bij te doen als ik het huis dan ook maar krijg'. Slechts een voorbeeld.
Tsja dan ben je beter af met een aankoopmakelaar wellicht, of iemand anders die het bieden overneemt.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 15-11-2021 17:13 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:26
Dat klinkt allemaal heel rechtlijnig maar daar kom je in de huidige markt niet ver mee.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:10:
Nogmaals. Ik betaal, dus ik bepaal.
Je bepaalt dus niks, want je betaalt ook niks als je het huis niet krijgt.
Klinkt een beetje als een kerel die zegt 'ik bepaal hoe het thuis gaat en niemand anders' en ondertussen geen partner kan vinden omdat niemand naar die regels wil leven.
Of 'ik betaal zoveel voor een taxi en niet meer'. En dat je dan 12 kilometer naar huis kunt lopen in de vrieskou.
de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:10:
Tsja dan ben je beter af met een aankoopmakelaar wellicht, of iemand anders die het bieden overneemt.
Dat zou alleen maar zijn als die aankoopmakelaar ook de stress zou overnemen.
Maar als je de stress nog steeds hebt en houdt, is het wellicht beter om soms toch maar wat meer te betalen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:18:
[...]

Je bepaalt dus niks, want je betaalt ook niks als je het huis niet krijgt.
Klinkt een beetje als een kerel die zegt 'ik bepaal hoe het thuis gaat en niemand anders' en ondertussen geen partner kan vinden omdat niemand naar die regels wil leven.
die vergelijking gaat niet op vind ik. We hebben het hier over een zakelijke transactie. Dat taxi-voorbeeld is beter.
Wat ik bedoel is dat ik zelf nog altijd de beheerder van mijn portemonnee ben. En een eindbod is een eindbod.
Of 'ik betaal zoveel voor een taxi en niet meer'. En dat je dan 12 kilometer naar huis kunt lopen in de vrieskou.
haha ja daar komt het wel op neer inderdaad. Maar op dat moment ben ik dus wel volledig in controle. Ik heb bepaald wat ik maximaal voor die rit wil bepalen. En dan moet je soms desnoods maar gaan lopen ja.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-11-2021 17:25 ]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ColeJ schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:17:
Dat klinkt allemaal heel rechtlijnig maar daar kom je in de huidige markt niet ver mee.
Niet als je voor een dubbeltje op de voorste rang wilt,
Wel als het gewoon een goed bod is.

• ColeJ
de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:22:
[...]

[...]

haha ja daar komt het wel op neer inderdaad. Maar op dat moment ben ik dus wel volledig in controle. Ik heb bepaald wat ik maximaal voor die rit wil bepalen. En dan moet je soms desnoods maar gaan lopen ja.
Ieder zijn meug

• joerdj
Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:09:
[...]

Hoeveel huizen heb je gekocht in je leven?
Is het ondoorzichtige systeem van nu dan zo top?
Het is niet voor niks dat biedingen wellicht transparanter gaan worden.
De makelaars komen steeds met het argument 'dan is het hek van de dam'.
Maar dat zeggen ze mijns inziens alleen maar om hun ondoorzichtige gesjoemel en handjeklap te verbergen.
1, met 1 bod.

Het doorzichtiger maken van het biedproces is, in mijn ogen, niet anders dan symboolpoltiek( Net als verlagen van de overdrachtsbelasting , de lege voetbalstadions nu weer voor corona ect). Ja er zullen wat rotte vissen van makelaars tussen uit gevist worden maar het overall effect op de huizenmarkt zal zeer marginaal zijn.

Makelaars komen met de argumenten dan is het hek van de dam doordat je in je eerdere post aangaf dat men hun grenzen gaan verleggen omdat ze misschien voor 500 euro meer het huis wel hebben, op een openbare veiling denken op dat moment 20 andere mensen dat ook waardoor het naar mijn idee alleen een verder prijsopdrijvend effect heeft.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
keeperson schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:22:
[...]
Mocht je in Nederland blijven werken, regel dan een E106-formulier bij je zorgverzekeraar. Dan ben je zowel zorgverzekerd in Duitsland en in Nederland. In Duitsland kan ik gratis naar de tandarts voor simpele ingrepen en controles bijvoorbeeld. En zet natuurlijk je auto zo snel mogelijk op Duitse platen, scheelt je weer een rib uit je lijf. :+
Thnx voor de tips (y)
keeperson schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:22:
Als je met de bank in conclaaf gaat over een hypotheek, in Duitsland is het volop mogelijk om te onderhandelen over rentes e.d. Ga je verduurzamen, geef dat vooral aan! In Duitsland heb je veel subsidies voor verduurzaming van je woning.
Ik heb met hulp van mijn ouwelui een propositie in pdf vorm naar de bank in de buurt gezonden. Voorafgaand aan de bezichtiging ga ik eerst in conclaaf met de bank. Weten ze met wie ze te maken hebben en wat er aan percentage is te onderhandelen, kijken of ik jaarlijks 10% boetevrij aflossen erin kan krijgen en een bouwdepot voor verduurzamen. Zo ja dan gaat het dak meteen vol panelen, regel ik vloerverwarming en warmtepomp.

De banken in de dorpen werken nog op zichzelf, gaan over de eigen hypothecaire kredieten. Mijn pa heeft op een soortgelijke manier zijn hypotheek rond gekregen. Wordt vervolgd. :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
Het bod wat we afgelopen vrijdag hadden gedaan, bleek niet voldoende.
Er zweeft nog ergens een Excel van ene Noucman rond in dit topic, wellicht dat je daar wat aan hebt >:) ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2021 19:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-10 17:11

noucmen

Kiesgierig

Bankgarantie is voor mij gratis. Misschien omdat het van ABN is, waar ik mijn hypotheek aavnraag al rond is.

Mischien als het via Nationale Waarborgsom, dan is het 0.1% * koopsom.

N.B: ik doe Excel gratis voor de eerste 3 mensen die dit gaan quote-en :-).

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:08:
Bankgarantie is voor mij gratis. Misschien omdat het van ABN is, waar ik mijn hypotheek aavnraag al rond is.

Mischien als het via Nationale Waarborgsom, dan is het 0.1% * koopsom.

N.B: ik doe Excel gratis voor de eerste 3 mensen die dit gaan quote-en :-).
Je had toch eigen geld/Crypto dat je kunt storten? Of ben ik nou in de war? (of jij? :P )

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Sport_Life schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:15:
[...]

Je had toch eigen geld/Crypto dat je kunt storten? Of ben ik nou in de war? (of jij? :P )
Gratis bankgarantie is de rente van 0%/jaar, is beter dan eigen geld (hij werkt harder dan 0%)

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Sport_Life schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:47:
[...]

We hebben zelf 50k boven de taxatiewaarde betaald, maar als de taxatiewaarde 100k lager was hadden we het ook gedaan (wel met een beetje buikpijn). Bedrag dat we uitgeven + bouwdepot is wat we ervoor over hebben, wat de onderliggende waarde is maakt me weinig uit eigenlijk, dat zien we wel over 30 jaar als we zelf een camper gaan kopen van de overwaarde :P.

En het scheelt dat we zelf ook iets hebben te verkopen..
Overwaarde na 30 jaar met minimaal 3% stijging/jaar (reel stijging minus onderhouden minus belasting) op een huis van 700k, is 999k.

Duur camper.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:09:
[...]

Overwaarde na 30 jaar met minimaal 3% stijging/jaar (reel stijging minus onderhouden minus belasting) op een huis van 700k, is 999k.

Duur camper.
Wij betalen 20% meer in euro's dan de huidige eigenaren in Guldens hebben betaald in 2000.. :/
Zo'n stijging zie ik niet zo snel gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2021 21:50 ]

• Ethirty
  • Laatst online: 17:33

Ethirty

Who...me?

Sport_Life schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:45:
[...]

Wij betalen 20% meer in euro's dan de huidige eigenaren in Guldens hebben betaald in 2000.. :/
Och, hier in de wijk gaan tussenwoningen al voor bijna 100k meer dan een jaar eerder. Never say never 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:42
Joosie200 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:40:
[...]
Klopt. Nu heb je veel info via bijvoorbeeld https://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp, heeft Nederland met Duitsland een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Ook de SVB heeft genoeg info over het recht op WW ed
Check ook bij je werkgever of je vanuit het buitenland mag (thuis)werken. Niet elke werkgever vindt dat goed.

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 31-10 14:34
Toke_gt schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:51:
[...]

Check ook bij je werkgever of je vanuit het buitenland mag (thuis)werken. Niet elke werkgever vindt dat goed.
En de belastingdienst ook niet! Max een half jaar meen ik.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Sport_Life schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:45:
[...]

Inderdaad,
Vanaf 2000 t/m 2020, was stijging 3.5%/jaar, en onderhouden is vaak 1%/jaar, en eigenwoningsforfeit 0.6%. Dus het is maar 1.9%/jaar netto stijging.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

De markt is sinds 1 maand nog meer opdroogd, zegt een vriend (zoek klas van rond 650k, rondom zuid oost Den Haag).

Maar met het verhuizen van Shell naar VK, wordt Den Haag "natter" :-) ?

• ColeJ
noucmen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:24:
[...]

Inderdaad,
Vanaf 2000 t/m 2020, was stijging 3.5%/jaar, en onderhouden is vaak 1%/jaar, en eigenwoningsforfeit 0.6%. Dus het is maar 1.9%/jaar netto stijging.
_O-

Penny wise pound foolish.

En dat dikgedrukt, die zin kan door jou zijn uitgevonden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:31:
De markt is sinds 1 maand nog meer opdroogd, zegt een vriend (zoek klas van rond 650k, rondom zuid oost Den Haag).

Maar met het verhuizen van Shell naar VK, wordt Den Haag "natter" :-) ?
Ja die 5 directieleden die naar UK verkassen gaan echt invloed hebben op de lokale woningmarkt in Den Haag.. :P

• ColeJ
Ik kom zo af en toe weer buurten in dit topic. Heb je nou serieus nog steeds geen woning?

• Joosie200
  • Niet online
amboly schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:18:
[...]

En de belastingdienst ook niet! Max een half jaar meen ik.
Normaliter wel maar er is een overeenkomst tussen NL en Duitsland die maandelijks automatisch wordt verlengd:
Afgesproken is dat werkdagen waarvoor loon is ontvangen en waarop de dienstbetrekking thuis is uitgeoefend, uitsluitend vanwege de maatregelen die door deze landen werden getroffen om de coronacrisis te bestrijden, kunnen worden geacht te zijn doorgebracht in het land waar de grensarbeider de dienstbetrekking zou hebben uitgeoefend als deze maatregelen niet van kracht waren geweest.
Ik ben en blijf qua inkomen geheel of nagenoeg geheel (minstens 90%) onderworpen aan de Nederlandse inkomstenbelasting en daarmee word ik als kwalificeerde buitenlandse belastingplichtige gezien. Daarmee heb ik en houd ik dezelfde rechten op heffingskortingen en aftrekposten.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:42:
[...]

Ja die 5 directieleden die naar UK verkassen gaan echt invloed hebben op de lokale woningmarkt in Den Haag.. :P
In Oud-Voorburg, tegen Leidschendam aan op de parkweg, zit toch wel een heel stuk waar Shell de eigenaar is, zijn toch weer een paar woningen van 2 miljoen die vrij komt.

• Bommes
  • Laatst online: 20:44

Bommes

Capo del formaggio

Ondertussen zitten we alweer een week in ons nieuwe huis.
Op "slechts" 5 minuten van onze oude woning.

Al met al redelijk snel gegaan.
Ik denk een goede 2 maanden aan het zoeken geweest, 6 huizen bezichtigd waarvan dit de 4de was.
Bod gedaan niet geaccepteerd, na een week alsnog terug gebeld omdat de andere hoogste bieder zich terug had getrokken.
Huis was echt hoog in de markt te koop gezet maar voldoet voor ons aan alle wensen.
Al het andere moest flink overboden worden ivm de belangstelling en dan vervolgens een hoop aan verbouwd worden.
Waarbij het vervolgens op of over de prijs van ons nu aangekocht huis kwam.

Achtertuintje:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/145/633/595_2160.jpg

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/145/633/616_2160.jpg

Geschakelde woning, met garage en levensloop bestendig.
Met mijn 45ste nog niet echt nodig maar met een dochter opgroeiend is een slaapkamer beneden met badkamer en op de 1ste verdieping nog 3 slaapmakers met 1 badkamer wel erg fijn.
Fijn schuin dak voor flink wat zonnepanelen, opritje om aan de caravan te knutselen.
En vooral een rustige straat/wijk. Directe buren allemaal in de 70 of nog ouder. De rest van de wijk, ook jaren 70 woningen maar dan erg groot, waar het stikt van de jonge stellen met kinderen.
Ideale plek voor een klein kindje om op te groeien en voor papa en mama een huis om oud in te worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ColeJ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:44:
Ik kom zo af en toe weer buurten in dit topic. Heb je nou serieus nog steeds geen woning?
Don't ask...

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Sport_Life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:42:
[...]

Niet dat kantoren in DH zijn gesloten ?

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

ColeJ schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:44:
Nee, die zoekklas is van een vriend van mij. Ik ben wel voorzien in dat zoekklas

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Vorkie schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:54:
[...]

In Oud-Voorburg, tegen Leidschendam aan op de parkweg, zit toch wel een heel stuk waar Shell de eigenaar is, zijn toch weer een paar woningen van 2 miljoen die vrij komt.
Shellers die voor hun werk naar het buitenland gaan verhuren over het algemeen en verkopen niet. Enige wat dit betekent is dat ze 2x/week naar Londen kantoor gaan ipv Den Haag, mogelijk vanaf hier met een corporate jet op en neer, of daar doordeweeks in een pied-a-terre of eventueel met het hele gezin ook in het weekend in een nieuwe woning verblijven. Maar de kans dat ze de woning hier verkopen is erg klein.

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-10 18:43
Een vraagje om advies:
We zitten in het traject voor aanschaf van nieuwbouwwoning. Inmiddels KAO getekend aantal weken terug, stukken van de projectontwikkelaar liggen bij de notaris, en afgelopen week de hypotheek rond en daarvan de stukken ook al bij de notaris.
Eerder ook al de brief gehad dat vrijwel aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, en we hebben een termijn van 2 maanden gekregen om de financiering rond te krijgen zonder betalen van bouwrente. Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.

Nu zie ik via de postNL app dat er aangetekende post van de aannemen onderweg is. Dat lijkt me de hoerabrief!

Een paar vragen:

1. Is het in mijn voordeel om het passeren van de hypotheekakte bij de notaris zo laat mogelijk te doen, maar wel binnen de “2 maanden termijn”? Mijn idee daarbij is dat je wel profiteert van niet betalen van bouwrente, maar nog niet de dubbele maandlasten draagt.

2. Als de hypotheek deze of komende maand al passeert, kan ik daarmee de afsluitkosten van de hypotheek en notariskosten meenemen in mijn belastingaangifte van dit jaar? Volgend jaar zal ons jaarinkomen lager uitvallen dan dit jaar. Zou dus fiscaal gunstig zijn om de aftrekposten dit jaar te kunnen gebruiken.

3. We hebben een hypotheek afgesloten van 2 leningdelen. 1 annuitair, 1 aflossingvrij. Beide 50/50. Bij passeren van de hypotheekakte en overdracht grond, in welke van de leningdelen "valt" de schuld dan?
Of is het in beide leningdelen exact voor de helft?

Zijn er nog andere tips of adviezen die ik kan meenemen?
Dank!

[ Voor 22% gewijzigd door Batata007 op 16-11-2021 11:54 ]

• Bommes
  • Laatst online: 20:44

Bommes

Capo del formaggio

@Batata007

1: ik weetniet of je al een waarborgsom hebt over gemaakt naar de notaris?
Zo ja: daar betaal je negatieve rente over. Dat wordt dus meer als je langer wacht met de passeer datum.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
Wij hebben net te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject. Dus als je 1,5 jaar geduld hebt, dan komt ons huis in Oud-Voorburg beschikbaar. Alleen niet voor 6,5 ton vrees ik. Ik hou de buurt uiteraard extra goed in de gaten nu, en zie dat er steevast een ton overboden wordt op huizen die rond de 7 ton op de markt komen.

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:48:
[...]
3. We hebben een hypotheek afgesloten van 2 leningdelen. 1 annuitair, 1 aflossingvrij. Beide 50/50. Bij passeren van de hypotheekakte en overdracht grond, in welke van de leningdelen "valt" de schuld dan?

Dank!
Hangt denk ik ook af van je bank / hypotheeknemer.

Ervaring / bij ABNAMRO:
er wordt 1 groot bouwdepot aangemaakt / opgezet - hieruit wordt de rekening betaald.
Over het geld wat nog in dit bouwdepot staat krijg je een rente - bij de ABNAMRO is dit een gewogen gemiddelde over de verschillende leendelen.

Voorbeeltje? Sure!
Je hebt 1 leningdeel van 2 ton met 1,5% rente
En een leningdeel van 1 ton met 2% rente
((2x1,5)+(1*2))/3 = 1,67% rentevergoeding over wat er nog in het bouwdepot staat.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Vorkie
  • Niet online
Pierre Sec schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:15:
[...]

Wij hebben net te horen gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwproject. Dus als je 1,5 jaar geduld hebt, dan komt ons huis in Oud-Voorburg beschikbaar. Alleen niet voor 6,5 ton vrees ik. Ik hou de buurt uiteraard extra goed in de gaten nu, en zie dat er steevast een ton overboden wordt op huizen die rond de 7 ton op de markt komen.
Haha nee ik wil niet meer terug naar Voorburg, ik woon nu in de buurt van de andere oudste stad van Nederland. (Nijmegen). Gezien Maastricht het ook claimed :+

• Batata007
Bommes schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:03:
@Batata007

1: ik weetniet of je al een waarborgsom hebt over gemaakt naar de notaris?
Zo ja: daar betaal je negatieve rente over. Dat wordt dus meer als je langer wacht met de passeer datum.
Nee, volgens de KAO is er geen sprake van een waarborgsom.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:34
Een vraagje om advies:
We zitten in het traject voor aanschaf van nieuwbouwwoning. Inmiddels KAO getekend aantal weken terug, stukken van de projectontwikkelaar liggen bij de notaris, en afgelopen week de hypotheek rond en daarvan de stukken ook al bij de notaris.
Eerder ook al de brief gehad dat vrijwel aan alle opschortende voorwaarden is voldaan, en we hebben een termijn van 2 maanden gekregen om de financiering rond te krijgen zonder betalen van bouwrente. Verwachting was rond medio december passeren bij notaris en overdracht grond, rond medio april start bouw.

Nu zie ik via de postNL app dat er aangetekende post van de aannemen onderweg is. Dat lijkt me de hoerabrief!

Een paar vragen:

1. Is het in mijn voordeel om het passeren van de hypotheekakte bij de notaris zo laat mogelijk te doen, maar wel binnen de “2 maanden termijn”? Mijn idee daarbij is dat je wel profiteert van niet betalen van bouwrente, maar nog niet de dubbele maandlasten draagt.

2. Als de hypotheek deze of komende maand al passeert, kan ik daarmee de afsluitkosten van de hypotheek en notariskosten meenemen in mijn belastingaangifte van dit jaar? Volgend jaar zal ons jaarinkomen lager uitvallen dan dit jaar. Zou dus fiscaal gunstig zijn om de aftrekposten dit jaar te kunnen gebruiken.

Dank!
Wellicht kan je hier beter voor terecht in het nieuwbouw topic?
Zie topic warning.

PSN: Flix20-NL

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:05

Dank!
1. Ja, precies om de reden die je schrijft.
2. Ja, afsluitmoment is het moment waarop je de lening aangaat en dus het moment waarop je de belasting moet verwerken.
3. Zoals hierboven aangegeven gaat het vrijwel altijd. Je betaalt vanaf het begin gewoon je volle hypotheek. Echter gaat alles in een bouwdepot. Bij de notaris wordt daaruit meteen een deel betaald, voornamelijk de grond. Over alles dat overblijft ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het gewogen gemiddelde van rentelasten. Let wel op: je ontvangt rente die wegstreept tegen de rente die je zou moeten betalen over hetgeen je nog in bouwdepot hebt. Echter betaal je wel gewoon de aflossing vanaf de eerste maand zelf! Daarnaast is het per verstrekker nog wisselend of je de overgebleven rente zelf betaald of uit het bouwdepot laat betalen. Dit kun je vaak aan laten passen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Een vraagje om advies:

Een paar vragen:

Lijkt wel zo hè. Bouwrente is iets tussen jou en de aannemer. Als jij bent overeengekomen dat die pas ingaat na passeren, dan bespaar je daar dus op.

Ik moest zelf overigens al een rentevergoeding betalen (financieringsvergoeding) in verband met de reeds vervallen termijnen bij het afsluiten van de koop-/aanneemovereenkomst. Dat stond er al in verwerkt.
Je gedachtegang is juist. Hoeveel de aftrek je netto scheelt kan soms wonderlijk uitpakken, soms heb je bij een lager inkomen een hogere marginale belastingdruk (en dus meer netto voordeel). Is niet echt te voorspellen op basis van deze informatie.

Daarnaast zijn enkel rente en kosten van de eigenwoningschuld aftrekbaar. Dus niet de kosten van de leveringsakte (van de grond), maar wel de kosten van hypotheekadvies en -bemiddeling en de kosten van de hypotheekakte en inschrijving ervan. Overigens zijn de kosten van de leveringsakte van de grond vaak voor de aannemer, die kiest ook de (project)notaris.

Dank!
Wat is hier je vraag? Ik begrijp het niet zo goed.

In welke van de leningdelen valt de schuld dan? :? De leningdelen zijn je schuld... Het bouwdepot staat daartegenover, dat is een vordering.

Let trouwens wel op; ik weet niet of je eerste woning is of niet, maar in beginsel voldoet je aflossingsvrije hypotheek niet aan de aflossingseis, dus is dit geen eigenwoningschuld. Tenzij je dit deel meeneemt van een eerdere hypotheek, afgesloten vóór 2013. Ik ga ervan uit dat het een nieuw deel is.

Als het en nieuw deel is en dus geen eigenwoningschuld is, moet je de aftrek dus ook splitsen. Je eigenwoningschuld is alleen het deel met annuïtaire aflossing. Je mag dan alleen de rente van deze hypotheek aftrekken. En de aftrek van kosten mag je maar voor de helft meenemen (dus de helft van de hypotheekkosten en notariskosten).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doorgaans degene met de hoogste rente.. Dat was in ons geval de situatie, kan ook toeval zijn geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2021 15:05 ]

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:05:
[...]

Doorgaans degene met de hoogste rente.. Dat was in ons geval de situatie, kan ook toeval zijn geweest.
De grond- en bouwtermijnen worden betaald uit het bouwdepot, niet uit een lening..

Het gaat er dus om wat de rentevergoeding is op het bouwdepot (die wordt minder naarmate hier uit wordt opgenomen). Mogelijk is dat een gewogen gemiddelde of de hoogste van twee afzonderlijke leningdelen, geen idee. Kijk eens in je hypotheekofferte @Batata007 ?

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 16-11-2021 15:17 ]

• Batata007
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:23:
[...]

Hangt denk ik ook af van je bank / hypotheeknemer.

Ervaring / bij ABNAMRO:
er wordt 1 groot bouwdepot aangemaakt / opgezet - hieruit wordt de rekening betaald.
Over het geld wat nog in dit bouwdepot staat krijg je een rente - bij de ABNAMRO is dit een gewogen gemiddelde over de verschillende leendelen.

Voorbeeltje? Sure!
Je hebt 1 leningdeel van 2 ton met 1,5% rente
En een leningdeel van 1 ton met 2% rente
((2x1,5)+(1*2))/3 = 1,67% rentevergoeding over wat er nog in het bouwdepot staat.
Inderdaad ook ABN AMRO hier. Goed om te dat ze rentevergoeding “middelen”. Dank!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hadden een 3de bod gedaan op een huis en zojuist vernomen dat de verkoper akkoord gaat.
Dus dat is prettig.
Nog voor het einde van het jaar de overdracht.

Ik mag de notaris kiezen, dus straks ga ik er even een paar mailen met een vraag om een offerte.
We betalen het huis met eigen middelen en er hoeft bij ons ook geen hypotheek doorgehaald te worden.

Dan hebben we toch alleen een koopakte (voorlopig koopcontract) en een akte van levering nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 16-11-2021 19:44 ]

• Batata007
millerman_sf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:10:
[...]

1. Ja, precies om de reden die je schrijft.
2. Ja, afsluitmoment is het moment waarop je de lening aangaat en dus het moment waarop je de belasting moet verwerken.
3. Zoals hierboven aangegeven gaat het vrijwel altijd. Je betaalt vanaf het begin gewoon je volle hypotheek. Echter gaat alles in een bouwdepot. Bij de notaris wordt daaruit meteen een deel betaald, voornamelijk de grond. Over alles dat overblijft ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het gewogen gemiddelde van rentelasten. Let wel op: je ontvangt rente die wegstreept tegen de rente die je zou moeten betalen over hetgeen je nog in bouwdepot hebt. Echter betaal je wel gewoon de aflossing vanaf de eerste maand zelf! Daarnaast is het per verstrekker nog wisselend of je de overgebleven rente zelf betaald of uit het bouwdepot laat betalen. Dit kun je vaak aan laten passen.
JanHenk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:59:
[...]

Lijkt wel zo hè. Bouwrente is iets tussen jou en de aannemer. Als jij bent overeengekomen dat die pas ingaat na passeren, dan bespaar je daar dus op.

Ik moest zelf overigens al een rentevergoeding betalen (financieringsvergoeding) in verband met de reeds vervallen termijnen bij het afsluiten van de koop-/aanneemovereenkomst. Dat stond er al in verwerkt.

[...]

Je gedachtegang is juist. Hoeveel de aftrek je netto scheelt kan soms wonderlijk uitpakken, soms heb je bij een lager inkomen een hogere marginale belastingdruk (en dus meer netto voordeel). Is niet echt te voorspellen op basis van deze informatie.

Daarnaast zijn enkel rente en kosten van de eigenwoningschuld aftrekbaar. Dus niet de kosten van de leveringsakte (van de grond), maar wel de kosten van hypotheekadvies en -bemiddeling en de kosten van de hypotheekakte en inschrijving ervan. Overigens zijn de kosten van de leveringsakte van de grond vaak voor de aannemer, die kiest ook de (project)notaris.

[...]

Wat is hier je vraag? Ik begrijp het niet zo goed.

In welke van de leningdelen valt de schuld dan? :? De leningdelen zijn je schuld... Het bouwdepot staat daartegenover, dat is een vordering.

Let trouwens wel op; ik weet niet of je eerste woning is of niet, maar in beginsel voldoet je aflossingsvrije hypotheek niet aan de aflossingseis, dus is dit geen eigenwoningschuld. Tenzij je dit deel meeneemt van een eerdere hypotheek, afgesloten vóór 2013. Ik ga ervan uit dat het een nieuw deel is.

Als het en nieuw deel is en dus geen eigenwoningschuld is, moet je de aftrek dus ook splitsen. Je eigenwoningschuld is alleen het deel met annuïtaire aflossing. Je mag dan alleen de rente van deze hypotheek aftrekken. En de aftrek van kosten mag je maar voor de helft meenemen (dus de helft van de hypotheekkosten en notariskosten).
Punten 1 en 2 zijn me duidelijk, waarvoor dank.
Hoerabrief is net binnengekomen. Uitgenodigd om medio december bij de notaris te komen tekenen. Volgens mij is dat prima.

Wat betreft punt 3 heb ik mijn vraag niet helemaal goed verwoord. Betreft dus inderdaad een hypo voor een eerste hypotheek. 2 leningdelen, allebei 50%, 10 jaar vast, 1.24% en 1.24% rente.

Omdat ik dus een annu leningdeel heb, en bewust een aflossingsvrij leningdeel waarmee ik het eigen vermogen in box 3 wil drukken( en dus geen recht op HRA), was me niet helemaal helder hoe dit “werkt” gedurende de bouw. Volgende link geeft wel enige duidelijkheid, maar kan imho ook wel explicieter:

https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Ik voldoe aan alle voorwaarden. Dat zou betekenen dat de woning dus niet als schuld en bezit in box 3 wordt beschouwd, toch?
Dat ik de rente alleen voor het af te lossen deel mag aftrekken, had ik verwacht. Maar niet dat dat opgaat voor de hypotheekkosten. Het zij zo..

[ Voor 3% gewijzigd door Batata007 op 16-11-2021 19:10 ]

• JanHenk
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:01:
Wij hadden een 3de bod gedaan op een huis en zojuist vernomen dat de verkoper akkoord gaat.
Dus dat is prettig.
Nog voor het einde van het jaar de overdracht.

Ik mag de notaris kiezen, dus straks ga ik er even een paar mailen met een vraag om een offerte.
We betalen het huis met eigen middelen en er hoeft bij ons ook geen hypotheek doorgehaald te worden.

Dan hebben we toch alleen een koopakte (voorlopig koopcontract) en een akte van levering nodig?
Gefeliciteerd!! :)

De koopovereenkomst wordt normaliter opgesteld door de verkopende makelaar (of partij). Daar heeft een notaris meestal geen bemoeienis mee.

Bij de notaris heb je dan inderdaad enkel een leveringsakte nodig. En een opgave van negatieve rente over de waarborgsom… :X

• JanHenk
  • Niet online
Batata007 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:06:
[...]

[...]

Punten 1 en 2 zijn me duidelijk, waarvoor dank.
Hoerabrief is net binnengekomen. Uitgenodigd om medio december bij de notaris te komen tekenen. Volgens mij is dat prima.

Wat betreft punt 3 heb ik mijn vraag niet helemaal goed verwoord. Betreft dus inderdaad een hypo voor een eerste hypotheek. 2 leningdelen, allebei 50%, 10 jaar vast, 1.24% en 1.24% rente.

Omdat ik dus een annu leningdeel heb, en bewust een aflossingsvrij leningdeel waarmee ik het eigen vermogen in box 3 wil drukken( en dus geen recht op HRA), was me niet helemaal helder hoe dit “werkt” gedurende de bouw. Volgende link geeft wel enige duidelijkheid, maar kan imho ook wel explicieter:

https://www.belastingdien...oning_leeg_of_in_aanbouw/

Ik voldoe aan alle voorwaarden. Dat zou betekenen dat de woning dus niet als schuld en bezit in box 3 wordt beschouwd, toch?
Dat ik de rente alleen voor het af te lossen deel mag aftrekken, had ik verwacht. Maar niet dat dat opgaat voor de hypotheekkosten. Het zij zo..
Ik kom hier later even bij je op terug in de PM. Is een fiscaal vraagstuk (mijn vakgebied), volgend jaar op je aangifte inkomstenbelasting pas relevant.. Hier wat off-topic denk ik.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

JanHenk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:53:
[...]

Gefeliciteerd!! :)

De koopovereenkomst wordt normaliter opgesteld door de verkopende makelaar (of partij). Daar heeft een notaris meestal geen bemoeienis mee.

Bij de notaris heb je dan inderdaad enkel een leveringsakte nodig. En een opgave van negatieve rente over de waarborgsom… :X
Thanks!

De laatste keer dat ik mijn huis verkocht had ik alles onderhands met de koper geregeld.
Dus ik weet niet meer precies wat we bij de notaris deden.

Maar als het alleen de leveringsakte betreft, dan wordt de offerte aanvraag eenvoudig.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-10 22:13

Kju

In de regio Amsterdam is het gebruikelijk dat men ook voor de koopakte naar de notaris gaat.

PSN: Kjujay

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Kju schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:31:
In de regio Amsterdam is het gebruikelijk dat men ook voor de koopakte naar de notaris gaat.
Ik meende ook dat het zo ging, en kreeg dit ook vanochtend bevestigd van mijn aankoopmakelaar.
Verschillende regio's hanteren verschillende methoden.
Wellicht dat dit te maken heeft met de soms gecompliceerdere structuren zoals erfpacht, VVE's, Coöperatieve Verenigingen van Eigenaren en zulks meer.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Depressie of andere aandoeningen maken mij erg raar: elke ochtend bezoek ik de redenen om wel of niet te kopen, in mijn hoofd.

Het kopen van een woning heeft 1000 elementen, als een element mee of tegen valt wil mijn emotie meteen reageren: koop ik wel, koop ik niet.

Van ochtend was ik erg negatief, daarna sinds 14u voel ik heel positief, maar misschien morgen ochtend is heel anders.

Nu schrijf ik dat de woning score misschien 8 of 9 op het gemiddelde van alle eisen. Morgen lees ik dit weer om, hopelijk niet weer te hoeven herbezoeken.

Lastig voor mensen rondom mij. Ik heb de markt nog meer kapot gemaakt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 17-11-2021 18:24 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:37
noucmen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:22:
Depressie of andere aandoeningen maken mij erg raar: elke ochtend bezoek ik de redenen om wel of niet te kopen, in mijn hoofd.

Het kopen van een woning heeft 1000 elementen, als een element mee of tegen valt wil mijn emotie meteen reageren: koop ik wel, koop ik niet.

Van ochtend was ik erg negatief, daarna sinds 14u voel ik heel positief, maar misschien morgen ochtend is heel anders.

Nu schrijf ik dat de woning score misschien 8 of 9 op het gemiddelde van alle eisen. Morgen lees ik dit weer om, hopelijk niet weer te hoeven herbezoeken.

Lastig voor mensen rondom mij. Ik heb de markt nog meer kapot gemaakt :-)
Heb je er ooit aan gedacht om te gaan huren? Zoek een mooie woning en verder geen gezeur, je zit nergens aan vast dus als het niet bevalt kun je zo wat anders zoeken.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Voggy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:28:
[...]

Heb je er ooit aan gedacht om te gaan huren? Zoek een mooie woning en verder geen gezeur, je zit nergens aan vast dus als het niet bevalt kun je zo wat anders zoeken.
Dan zak ik zeker over geld zeuren :-(

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:22:
Goed dat je er voor uit komt, hopelijk zoek je, of heb je al hulp voor een depressie. Daar moet je niet mee blijven rondlopen.

Misschien is huren veiliger voor je. Geen langdurige verplichtingen en geen zorgen over Excel sheets vol cijfertjes die al maanden achterhaald zijn.

#team_UTC+1

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Ethirty schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:35:
[...]

geen zorgen over Excel sheets vol cijfertjes die al maanden achterhaald zijn.
Het is Excel die mij blij maakt :-), omdat ik weet dat ik een goed deal heb gemaakt.

Alleen de onbekend variablen mij nog depressief maken: het moeten lezen van veel documenten (met moeilijk juridische taal), het moeten zorgen dat de reparatie goed zal lopen, de reactie van mensen etc...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

noucmen schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:41:
[...]

Het is Excel die mij blij maakt :-), omdat ik weet dat ik een goed deal heb gemaakt.
Wij wachten nog steeds met smart op dat moment.

#team_UTC+1

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Ethirty schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:50:
[...]

Wij wachten nog steeds met smart op dat moment.
Is al in mijn hand, ik ga proberen om niet meer te denken over annuleren en wel tekenen.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
Misschien dat iemand hier een antwoord heeft op mijn vraag.

Vriendin en ik wilen een huis gaan kopen, nieuwbouw, project wat in zomer 2023 zou worden opgeleverd.
Beiden ZZP'er. Nu viel me op dat bij het inschrijven wordt gevraagd om de werksituatie.

Nogal vreemd vind ik, wat maakt dat uit als je de financieen rond kunt krijgen? Daar is toch ook de financiële haalbaarheidscheck voor?

Zouden we oprecht minder kans maken wanneer ik invul ZZP'er te zijn? Of heeft deze vraag een andere reden?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Inverted_World hypotheek is iets lastiger, dat is het enige wat ik mij kan bedenken. Soms vragen ze ook naar beroep etc.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• JanHenk
  • Niet online
Inverted_World schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:21:

Vriendin en ik wilen een huis gaan kopen, nieuwbouw, project wat in zomer 2023 zou worden opgeleverd.
Beiden ZZP'er. Nu viel me op dat bij het inschrijven wordt gevraagd om de werksituatie.

Nogal vreemd vind ik, wat maakt dat uit als je de financieen rond kunt krijgen? Daar is toch ook de financiële haalbaarheidscheck voor?

Zouden we oprecht minder kans maken wanneer ik invul ZZP'er te zijn? Of heeft deze vraag een andere reden?
In principe gaat het de projectontwikkelaar niks aan.

Maar vanuit hun oogpunt; ze proberen zo een eerste schifting te maken tussen kansrijke inschrijvingen en minder kansrijke, me dunkt. Als je ook al een financiële haalbaarheidscheck moet inleveren, dat lijkt me dat meer dan toereikend voor dat doel...

Beetje van hetzelfde laken een pak: in de koop-/aanneemovereenkomst van mijn vorige woning (2014), het SWK-model, stond om de koper te identificeren ook meer dan noodzakelijk, o.a. "beroep:". Daar heb ik toen "putjesschepper" achter gezet :+

Een zelfstandige kan overigens niet per se minder lenen dan iemand in dienstbetrekking, althans niet op basis van het inkomen, mogelijk wel op basis van andere voorwaarden. Het verschilt per hypotheekverstrekker en of er sprake is van een NHG-hypotheek. NHG heeft normen die per verstrekker dan gelijk zijn (inkomensverklaring ondernemer). Als er geen sprake is van NHG, kan het acceptatiebeleid wel daadwerkelijk behoorlijk verschillen. Sommigen zetten een maximum op de LTV (dus maximaal 80% te financieren bijv.), anderen accepteren überhaupt geen inkomen uit zelfstandigheid, etc.

• zeeg
  • Laatst online: 31-10 10:01
Heb je altijd een (betaald) adviseur nodig als je een bankgarantie en een overbruggingshypotheek nodig hebt?
Of kan dat ook 'execution-only'?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48

Rmg

zeeg schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:12:
Heb je altijd een (betaald) adviseur nodig als je een bankgarantie en een overbruggingshypotheek nodig hebt?
Of kan dat ook 'execution-only'?
Dat kan ook 'execution-only'.

Die bankgarantie is echt niets speciaals.
Alleen je overbrugging 'stelt iets voor.'

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

nieuwbouw, Nu viel me op dat bij het inschrijven wordt gevraagd om de werksituatie.
Er zijn hypotheek kantoren die een financiele check voor jou kan doen "Meneer XYZ kan tot 1 miljioen kopen".

Sommige projecten doen iets strenger: de brief moet dit hebben "Meneer XYZ, voor de project MNP, kan tot XXX euro kopen", om de kans dat, als iemand is toegewezen wil hij en kan hij ook kopen, te vergroten.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:04

Ik weet het niet, maar ik zou lekker invullen wat je als ZZP'er doet. Dus niet "Zelfstandige" maar "IT" of "Accountant". Is immers nog steeds de waarheid.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij tekenen waarschijnlijk ergens rond 24 november het voorlopig koopcontract en dan op 22 december de passering van de akte. 4 Weken later dus.

Nu staat er op Funda - zoals bijna bij alle woningen - de bekende tekst Tot zekerheid van de nakoming van de verplichtingen van de koopovereenkomst dient de kopende partij, binnen zes weken na het tot stand komen van de koopovereenkomst, een bankgarantie (10% van de koopsom) te stellen bij een Nederlandse bankinstelling c.q. een waarborgsom (10% van de koopsom) te storten bij de notaris.

Aangezien er bij ons maar 4 weken tussenzit, ga ik er vanuit dat ik nog niet eens die 10% al eerder hoeft over te maken. Niet dat dit niet lukt, maar met die rare fratsen van negatieve rente, zou het me wat centjes kunnen schelen.
Weet iemand hoe dit zit?

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Rzaan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:03:
Wij tekenen waarschijnlijk ergens rond 24 november het voorlopig koopcontract en dan op 22 december de passering van de akte. 4 Weken later dus.

Nu staat er op Funda - zoals bijna bij alle woningen - de bekende tekst Tot zekerheid van de nakoming van de verplichtingen van de koopovereenkomst dient de kopende partij, binnen zes weken na het tot stand komen van de koopovereenkomst, een bankgarantie (10% van de koopsom) te stellen bij een Nederlandse bankinstelling c.q. een waarborgsom (10% van de koopsom) te storten bij de notaris.

Aangezien er bij ons maar 4 weken tussenzit, ga ik er vanuit dat ik nog niet eens die 10% al eerder hoeft over te maken. Niet dat dit niet lukt, maar met die rare fratsen van negatieve rente, zou het me wat centjes kunnen schelen.
Weet iemand hoe dit zit?
Dit zal in het koopcontract staan. Bij ons stond het er in voor een hele 2 dagen in overleg met verkopers is het toen vervallen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Weet iemand hoe dit zit?
4 weken is kort, nu met gedeeltelijk lockdown ....

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48

Rmg

Weet iemand hoe dit zit?
Wij hebben wel geëist als verkoper dat het er was voor de dag van overdracht.

Die rente is maar een paar euro. Zijn niet bedragen om je druk over te maken als het er een paar dagen staat imo.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Het verbads mij dat er een apartement in Den Haag (43m2) te koop voor rond 900k

https://www.olsthoornmake...TNY16UcPF9g0iz3EHSvrgobek

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:54
noucmen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:31:

goed lezen hé ;) het dakterras is 43m2, het huis zelf is 131m2.

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:06
noucmen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:31:

Volgens mij kijk je verkeerd, woonopp. is 131m2, tuin/(dakterras?) is 43m2

Alsnog erg duur, maar wel een verschil....

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Ah yes, mijn te korte van concentratie is erg !!!!

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Vraagje:

"Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij."

Als partij 1 op 11 Nov tekent, wat is de laaste moment dat partij 2 nog kan tekenen zonder dat de koop ontbindend is ? 23:59:59 van 19 Nov ?

Mvg,

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

noucmen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:10:
Vraagje:

"Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij."

Als partij 1 op 11 Nov tekent, wat is de laaste moment dat partij 2 nog kan tekenen zonder dat de koop ontbindend is ? 23:59:59 van 19 Nov ?

Mvg,
Deze clausule zegt daar helemaal niets over.

• JanHenk
  • Niet online

Weet iemand hoe dit zit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou in overleg met de verkopers die bepaling laten doorhalen in de koopovereenkomst i.v.m. de zinloosheid ervan.. :)

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Osxy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:14:
[...]

Deze clausule zegt daar helemaal niets over.
Dit is de langere tekste:

artikel 11 Ingebrekestelling/ Ontbinding
11.1. Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.2. Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van haar recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie promille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.4. Indien de nalatige partij na ingebreke te zijn gesteld binnen de voormelde termijn van acht dagen alsnog haar verplichtingen nakomt, is de nalatige partij desalniettemin gehouden aan de wederpartij diens schade als gevolg van de niet-tijdige nakoming te vergoeden.

---> Ah, ik zie ook niks is gezegd over het tekenen, moet nog opzoeken zo dat ik niet verkeerd iets zal doen.

• Compuchip87
Er zal iets in het contract staan over wanneer beide partijen uiterlijk moeten tekenen. In de modelkoopovereenkomst die meestal gebruikt wordt is dat artikel 17 - Schriftelijke vastlegging.
17.2. De partij die deze koopovereenkomst als eerste ondertekent, doet dit onder voorbehoud dat hij uiterlijk op de 10e werkdag nadat hij de koopovereenkomst ondertekend heeft (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen. Indien de partij die als eerste heeft ondertekend niet tijdig (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst heeft ontvangen, heeft deze partij het recht zich op het voorbehoud te beroepen, waardoor hij niet (meer) gebonden is. Dit recht vervalt als daar niet uiterlijk op de tweede werkdag nadat alsnog (een kopie van) de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst is ontvangen, gebruik van is gemaakt.
Dus als de verkoper eerst tekent, heb jij 10 werkdagen om je handtekening te zetten en dat aan de verkopers te laten zien. Maar normaalgesproken is dit totaal geen issue: de verkoop- en eventueel aankoopmakelaar spreken af dat Pietje op maandag tekent, Jantje op dinsdag en dan is het dinsdagmiddag rond.

offtopic:
Maar als ik aan @noucmen verkocht zou ik misschien voorstellen deze termijn in te korten :-P

• Compuchip87
Maar natuurlijk wist je dat al omdat je aankoopmakelaar of notaris het hele contract met je heeft doorgenomen en elk artikel even apart heeft uitgelegd.

• JanHenk
  • Niet online
@noucmen Er is een toelichting op de koopovereenkomst beschikbaar voor de consument. Hier staat e.e.a. in "Jip en Janneke" uitgelegd.

Meestal wordt die toelichting op de koopovereenkomst overigens ook meegestuurd door de opsteller van de koopovereenkomst, als deze gewoon het NVM-model volgt.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Compuchip87 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:03:
Maar natuurlijk wist je dat al omdat je aankoopmakelaar of notaris het hele contract met je heeft doorgenomen en elk artikel even apart heeft uitgelegd.
- Ik heb geen aankoopmakelaar,
- 30 min samen met een verkoopmakelaar was niet genoeg om de contract volledig door te nemen, want ik he veel vragen.
- Klopt het dat het voor mij langer dingen te gebeuren,

• joerdj
noucmen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:27:
[...]

Dit is de langere tekste:

artikel 11 Ingebrekestelling/ Ontbinding
11.1. Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.2. Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van haar recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie promille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.4. Indien de nalatige partij na ingebreke te zijn gesteld binnen de voormelde termijn van acht dagen alsnog haar verplichtingen nakomt, is de nalatige partij desalniettemin gehouden aan de wederpartij diens schade als gevolg van de niet-tijdige nakoming te vergoeden.

---> Ah, ik zie ook niks is gezegd over het tekenen, moet nog opzoeken zo dat ik niet verkeerd iets zal doen.
Ik kan mijn vergissen maar volgens mij gaat deze clausule alleen op als beide partijen ondertekent hebben. Als een partij daarna nalatig is ( dat is niet aan de eisen van het opgestelde contract voldoet bijvoorbeeld door het niet storten van de waarborgsom op de overeengekomen datum) dan kan de verkopende partij de kopende partij ingebreke stellen.

In mijn ogen kan je je niet beroepen op een clausule die niet door de wederpartij is ondertekent.

Daarnaast als ik het goed lees moet je eerst iemand in gebreke stellen en daarna nog minimaal 8 dagen wachten ( en hopen in jouw geval dat de wederpartij in gebreke blijft) voordat je over kan gaan tot ontbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door joerdj op 18-11-2021 12:21 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

noucmen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:16:
[...]

4 weken is kort, nu met gedeeltelijk lockdown ....
Die data staan 95% vast, dus ik begrijp niet waar je op doelt.
Rmg schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:20:
[...]

Wij hebben wel geëist als verkoper dat het er was voor de dag van overdracht.

Die rente is maar een paar euro. Zijn niet bedragen om je druk over te maken als het er een paar dagen staat imo.
Als je met de overdracht bedoelt de dag dat de akte passeert bij de notaris, dan snap ik het.
Maar mijn vraag gaat meer over of je nog steeds in zo'n korte periode ook nog eens 10% moet betalen en dan 3 weken later de resterende 90%.

Inderdaad @JanHenk De verkopers wilden het liever over oudjaar heen tillen, maar wij vonden 2021 beter. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 18-11-2021 12:24 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hoop gedoe nog, zo'n huis kopen, als ineens alles in een stroomversnelling komt.

11 november bezichtiging.
12 november bod 1 + 2
15 november bod 3
16 november bod geaccpeteerd
24 november Voorlopig koopcontract
Eind december passering akte

[ Voor 85% gewijzigd door Rzaan op 18-11-2021 12:35 ]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Rzaan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:21:
[...]

[...]

Als je met de overdracht bedoelt de dag dat de akte passeert bij de notaris, dan snap ik het.
Maar mijn vraag gaat meer over of je nog steeds in zo'n korte periode ook nog eens 10% moet betalen en dan 3 weken later de resterende 90%.

Inderdaad @JanHenk De verkopers wilden het liever over oudjaar heen tillen, maar wij vonden 2021 beter. :)
Rond krijgen financiering in 4 weken is krap.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Osxy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:39:
[...]

Rond krijgen financiering in 4 weken is krap.
Ik betaal het huis uit eigen middelen, dus dat lukt.

• joerdj
[...]

[...]

Volgens mij moet je gewoon zorgen dat het volledige bedrag bij de notaris binnen is voor de akte van levering. Als je dat doet heb je toch ook gelijk voldaan aan het storten van de waarborg som binnen de gestelde termijn ?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

joerdj schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:32:
[...]

Volgens mij moet je gewoon zorgen dat het volledige bedrag bij de notaris binnen is voor de akte van levering. Als je dat doet heb je toch ook gelijk voldaan aan het storten van de waarborg som binnen de gestelde termijn ?
Zo denk ik er ook over.
Maar vaak zit er een langere termijn tussen Voorlopig Koopcontract en Passering van Akte.
Nu deze periode slechts 4 weken is, vroeg ik me af of ze dan alsnog een voorschot zouden vragen, maar dan bijvoorbeeld 2 weken na tekenen Voorlopig Koopcontract.

• JanHenk
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:11:
[...]

Zo denk ik er ook over.
Maar vaak zit er een langere termijn tussen Voorlopig Koopcontract en Passering van Akte.
Nu deze periode slechts 4 weken is, vroeg ik me af of ze dan alsnog een voorschot zouden vragen, maar dan bijvoorbeeld 2 weken na tekenen Voorlopig Koopcontract.
Dat laatste kan natuurlijk. Sterker nog, als er geen voorbehoud voor financiering is opgenomen, wordt de termijn van bankgarantie/waarborgsom vaak ingekort tot die 2 weken. (Zo was het bij mij althans wel. Echter was in mijn geval de levering pas 9 maand later, dus voor de verkopers wel relevant..)

De vraag is hoe zinvol dat is, als de overdracht al staat gepland op week 4. Ik zou daarom in overleg met de verkoper vragen of ze de waarborgsom / bankgarantie willen doorhalen in de (concept) overeenkomst. Ik neem aan dat de verkopers daar verder geen probleem mee hebben. Het scheelt wat administratieve lasten.

Je kunt daar gewoon wat invloed op uitoefenen :)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 18-11-2021 14:23 ]

• zeeg
  • Laatst online: 31-10 10:01
Rmg schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:37:
[...]

Dat kan ook 'execution-only'.

Die bankgarantie is echt niets speciaals.
Waar kun je een execution-only bankgarantie krijgen dan? Ik zoek, maar kan nog niet vinden.
Moneyou (huidige hypotheek) doet het iig niet. Volgende week een gesprekje met Rabobank.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Compuchip87 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:00:
Er zal iets in het contract staan over wanneer beide partijen uiterlijk moeten tekenen. In de modelkoopovereenkomst die meestal gebruikt wordt is dat artikel 17 - Schriftelijke vastlegging.
Die van mij is 8 werkdagen, en inderdaad is artikel 17
offtopic:
Maar als ik aan @noucmen verkocht zou ik misschien voorstellen deze termijn in te korten :-P
_/-\o_

Vraagje over de energie label.

artikel 31 Aanvulling Energielabel
Vanaf 1 januari 2015 zal de rijksoverheid een voorlopig energielabel afgeven voor iedere woning in Nederland. Verkoper is vanaf die datum verplicht dit voorlopige label vòòr de eigendomsoverdracht definitief te laten maken. Het niet hebben van een gevalideerd label is voor rekening en risico van verkoper.

De aan het definitief maken verbonden kosten komen voor rekening van verkoper. Passeer datum 28 Dec, kan ik wel vanuit gaan dat voor de passeerdatum zal er een energie label zijn ?

Op dit moment zie ik de energielabel niet, in de lijst van documenten

[ Voor 58% gewijzigd door noucmen op 18-11-2021 15:50 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Energie label is verplicht en sinds 1/1 zijn er kosten aan verbonden, vorig jaar kon dat nog gratis.

Als de verkoper die niet heeft, dan is deze verplicht dit alsnog te regelen. Je wil niet onbewust een huis kopen met een G-label.

#team_UTC+1

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
[
...
Gewoon niks over zeggen. Als ze de standaard-tekst laten staan hoef je geen waarborgsom te storten (want je bent niet in gebreke als je dat niet doet, omdat de 6 weken niet zijn verstreken), en als de verkopers iets anders willen dan laten ze je het wel weten. Het is in elk geval niet verplicht o.i.d.

• noucmen

noucmen

Kiesgierig

Ethirty schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:54:
Energie label is verplicht en sinds 1/1 zijn er kosten aan verbonden, vorig jaar kon dat nog gratis.

Als de verkoper die niet heeft, dan is deze verplicht dit alsnog te regelen. Je wil niet onbewust een huis kopen met een G-label.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy5XW3rrusgbuxuHL8fSV60emXM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rNQuhPEsSu8M9FLxb2MAPngy.png?f=user_large

Energie A, bouwjaar 2007 met dubbele glas en WTW,
Maar de label moet nog officiel krijgen denk ik, daarom is A met grijs kleur

Vraagje: dan als ik de officiele label erg wil, dan zal ik een energie label aanvragen, en dan zal de verkoper de kosten aan mij betalen ? Is het beter om voor dat ik ga tekenen dit aanvragen ?

Ah, ik zie dit

Let op: heb je nog geen geldig energielabel maar ga je wel je huis te koop zetten? Dan hoef je tot 1 januari 2022 het label nog niet te vermelden in advertenties. Heb je wél een geldig energielabel, dan moet dit wel in de advertentie staan. Is het gelukt om je woning te verkopen? Dan heb je het energielabel wél nodig voor de transactie. Heb je op dat moment nog geen energielabel? Dan loop je het risico dat je een boete krijgt. https://www.energielabel.nl/woningen/

[ Voor 35% gewijzigd door noucmen op 18-11-2021 16:10 ]

Pagina: 1 ... 224 ... 367 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7