Het is allemaal niet heel spannend inderdaad zolang je er maar qua tijd en financieel rekening mee houd. Veel mensen schieten gelijk in een stuip en als je googelt kom je natuurlijk alleen maar horror verhalen tegen.Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:03:
[...]
Als we het kopen, gaan we na een tijdje erin gewoond te hebben, verbouwen.
Vloer eruit bijvoorbeeld.
Andere badkamer, keuken, toilet.
Warmtepomp, van het gas af, dat soort dingen.
Ik dacht dat asbest verwijderen een godsvermogen zou kosten, maar de kosten vallen me alleszins mee (nog steeds duur)
Tijd maakt ons niet zo veel uit. Dan gaan we wel effe bij moeders wonen voor die tijd dat ze er mee bezig zijn.
Bwoah vanochtend om 0900 is de deadline verlopen op een huis waar ik op geboden heb.. Nog steeds niks gehoord 
Geen idee of dit lang is, goed, slecht... Pfff alsof je op een examenuitslag of sollicitatie wacht...
Geen idee of dit lang is, goed, slecht... Pfff alsof je op een examenuitslag of sollicitatie wacht...
Ik ken het gevoel. Wij hebben vorige week meer dan 20% overboden (op een woning van 370k). Kreeg de dag na de deadline gewoon een mailtje dat we het niet waren geworden. Niet eens een telefoontje maar gewoon een standaard copy paste mail.Basekid schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:04:
Bwoah vanochtend om 0900 is de deadline verlopen op een huis waar ik op geboden heb.. Nog steeds niks gehoord
Wij zijn er echt helemaal klaar mee, ik wacht totdat het aanbod weer gaat groeien.
Altijd lastig, al die kijkers zonder te kopen:+HellBeast schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat het heel lastig te spotten is met het blote oog. Dus mijn advies zou zijn als je een bod wilt doen: bouwkundige keuring.
Zelfs bij het programma "kijken zonder kopers" hadden de makelaars een huis gekocht waar later bleek veel asbest in te zijn verwerkt. Als die "professionals" het al niet kunnen zien, dan kunnen jij of ik dat zeker niet.
PSN: Flix20-NL
Helaas heb ik die luxe niet echt, maarja maakt het feitelijk aanbod niet beter iddVoggy schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:09:
[...]
Ik ken het gevoel. Wij hebben vorige week meer dan 20% overboden (op een woning van 370k). Kreeg de dag na de deadline gewoon een mailtje dat we het niet waren geworden. Niet eens een telefoontje maar gewoon een standaard copy paste mail.
Wij zijn er echt helemaal klaar mee, ik wacht totdat het aanbod weer gaat groeien.
Ja, het is toch een Nederlands programma?Flix20 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:35:
[...]
Altijd lastig, al die kijkers zonder te kopen:+
Beauty is in the eye of the beerholder
Bij ons wisten de afvallers het een uur na de deadline. Maar ja verschilt een beetje per makelaar denk ikBasekid schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:04:
Zeker, ik heb wel eens op vrijdag 12:00 een bod ingeschoten (inschrijving die dan sloot) en uiteindelijk vrijdagavond laat een berichtje dat 'de nabestaanden er graag een weekend over nadenken' en uiteindelijk dinsdag (!!) pas besloten haden en dat toen communiceerden.Rmg schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:14:
[...]
Bij ons wisten de afvallers het een uur na de deadline. Maar ja verschilt een beetje per makelaar denk ik
Meerdere belanghebbenden aan de verkopende kant (bv door erfenis) is de hel op aarde. Probeer 1 persoon daaruit te machtigen, veel beter.
Ik had vooral gehoopt dat mijn bod en brief zo goed waren dat het een simpele keuze van 5min was 
Edit: ennnn helaas "aanzienlijk overboden"
Huis stond voor 290k, mijn bod was 321k met hypotheek van 195k.
Walter living vond de waarde 289k trouwens
Edit: ennnn helaas "aanzienlijk overboden"
Huis stond voor 290k, mijn bod was 321k met hypotheek van 195k.
Walter living vond de waarde 289k trouwens
[ Voor 44% gewijzigd door Basekid op 11-11-2021 18:06 ]
Bij ons ging het vergelijkbaar, gelukkig kregen wij zaterdag rond 12.00 al het bericht dat we de gelukkigen waren. Ik ben in die 24 uur 5 jaar ouder gewordenAceAceAce schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:23:
[...]
Zeker, ik heb wel eens op vrijdag 12:00 een bod ingeschoten (inschrijving die dan sloot) en uiteindelijk vrijdagavond laat een berichtje dat 'de nabestaanden er graag een weekend over nadenken' en uiteindelijk dinsdag (!!) pas besloten haden en dat toen communiceerden.
Meerdere belanghebbenden aan de verkopende kant (bv door erfenis) is de hel op aarde. Probeer 1 persoon daaruit te machtigen, veel beter.
Ik ben geen makelaar, maar ik denk dat ik het zelf zo zou doen:Rmg schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:14:
[...]
Bij ons wisten de afvallers het een uur na de deadline. Maar ja verschilt een beetje per makelaar denk ik
Overduidelijke afvallers meteen laten weten. Gaan ze niet hinderlijk lopen bellen etc.
Meest aantrekkelijke bod direct op de hoogte stellen. Bieder 2 t/m 5 ff laten wachten. Of bieder 1 en 2 nog even tegen elkaar uitspelen.
Stel dat de bieder zich dan meteen terug trekt of met aanvullende eisen komt kun je door met de 2e.
noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:48:
Wie heeft zijn huisige hypotheek ooit verhoogd, waarom is de hypotheekrecht met 50% hoger dan de geleend bedrag ?
Bij mij: hypotheek oversluiten naar Centraal Beheer, geleend bedrag 300k, hun hogere inschrijving is 350k, maar ze hebben een hypotheekrecht op 525k (150% van 350). Dit betekent dat als ik niet meer terug kan betalen en mijn huis is 525k waarde (op de.moment van executie verkoop) dan nemen ze alles.
Is dit absurd die 150% ?
- Bij DigiThuis van A.S.R., heb ik maar rond 325k als hypotheekrecht (+ 0%). WOW.
- Bij Centraal Beheer 525k (+50%)
- Bij ABN 490k (+40%)
Die opslag wordt gedaan om zonder gedoe alle bijkomende kosten te kunnen verhalen. Bijvoorbeeld misgelopen rente, kosten na executieverkoop. En vaak moffelen met name banken ook nog wel andere schulden en kosten die je eventueel bij ze hebt onder het hypotheekrecht, bijvoorbeeld een consumptief krediet of roodstand. Dat soort geneuzel.
Zoals eerder gemeld: banken meten dit ruim zodat ze nooit een papieren plafond hebben waarop ze tekort zouden kunnen komen, maar ze mogen ook nooit meer bij je komen ophalen dan ze daadwerkelijk aan schade hebben. Dus ik zou me er vooral niet zo druk om maken, tenzij je al voorziet dat je niet meer kunt betalen en er enorme schulden bij komen kijken. Maar in dat geval zou ik vooral ook geen huis kopen.
Maar aangezien dit onderdeel van de akte is, betaal je een notaris er voor om dit aan je uit te leggen. Of je hypotheekadviseur.
Zoals eerder gemeld: banken meten dit ruim zodat ze nooit een papieren plafond hebben waarop ze tekort zouden kunnen komen, maar ze mogen ook nooit meer bij je komen ophalen dan ze daadwerkelijk aan schade hebben. Dus ik zou me er vooral niet zo druk om maken, tenzij je al voorziet dat je niet meer kunt betalen en er enorme schulden bij komen kijken. Maar in dat geval zou ik vooral ook geen huis kopen.
Maar aangezien dit onderdeel van de akte is, betaal je een notaris er voor om dit aan je uit te leggen. Of je hypotheekadviseur.
[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 12-11-2021 11:19 ]
Precies. Hier ook een huis (1950) met mogelijk asbest. Je kan er bij deze huizen niet echt omheen dat het er if ergens nog in zit of dat het er ooit in heeft gezeten. Het huis is ooit verbouwd en toen is er een boel asbest verwijderd. Maar er is nergens vastgelegd waar de overige asbest dan zou moeten zitten. Je kan je er heel druk om maken, maar volgens mij is het niet zo'n probleem als je niet gaat verbouwen.Mjelnir schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:09:
[...]
Het is allemaal niet heel spannend inderdaad zolang je er maar qua tijd en financieel rekening mee houd. Veel mensen schieten gelijk in een stuip en als je googelt kom je natuurlijk alleen maar horror verhalen tegen.
Bwoah ik weet niet goed hoe ik de huidige markt ga overleven. Heb tot nu toe 3 huizen bezocht en op 1 geboden, en daar hoorde ik dus gisteren van dat ik het niet was geworden.
Ben er nog steeds chagerijnig van, en als ik overal zo lees kan dit makkelijk nog 10x gaan gebeuren....
Ben er nog steeds chagerijnig van, en als ik overal zo lees kan dit makkelijk nog 10x gaan gebeuren....
Het gaat om de verminderd financiele vermogen: als de hypotheekrecht van een bank te hoog is, kan ik daarna de woning niet meer verhogen om iets anders te kopen.millerman_sf schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:18:
Dus ik zou me er vooral niet zo druk om maken, tenzij je al voorziet dat je niet meer kunt betalen en er enorme schulden bij komen kijken. Maar in dat geval zou ik vooral ook geen huis kopen.
Ik: 7 maanden van intensief zoeken: 30-40 keer bezoeken gedaan, met 15'000 km extra moeten reizen voor bezoeken.Basekid schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:26:
Bwoah ik weet niet goed hoe ik de huidige markt ga overleven. Heb tot nu toe 3 huizen bezocht en op 1 geboden, en daar hoorde ik dus gisteren van dat ik het niet was geworden.
Dat is een wel erg voorbarige conclusie na één (!) bod te hebben gedaan zeg. Er is al jaren een woningtekort waardoor je sowieso nooit de enige bieder zal zijn in de huizenmarkt. Kwestie van goed je huiswerk doen en je komt er vast wel een keer tussendoor. Als je je inschrijft voor huurwoningen ben je toch ook niet meteen na de eerste inschrijving de enige die het eerste huis gegund is?Basekid schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:26:
Ik ben aan het lezen over het verschil tussen de nominale rente en den JKP (jaarlijkse kosten percentage), bvb dit https://www.hyp.nl/nieuws...ks-kosten-percentage-jkp/
Bij ABN, heb ik
- Annuiteit rente 1.24%, met JKP 1.4%
- Aflossingsvrij rente 1.34%, met JKP ook 1.4%
Nog de puzzel voor mij. Ik begrijp dat wij betalen per maand de maandlaste, maar de gecommuniceerd rente is op jaar basis. Met annuiteit los ik iedere maand op, die wordt geconsumeerd door de bank i.p.v. mij per maand een rente terug te betalen. En met aflossingsvrij los ik niks af.
Nu begrijp ik dat ik per jaar werklijk naar ABN 1.4% rente betaald, maar het is naar mij anders is gecommuniceerd, afhanklijk of het Annuiteit, Lineair of Aflossingsvrij is.
Nu begrijp ik het (tijdens het schrijven van dit : ). Maar een excel om te spelen is veel leuker : - )
Bij ABN, heb ik
- Annuiteit rente 1.24%, met JKP 1.4%
- Aflossingsvrij rente 1.34%, met JKP ook 1.4%
Nog de puzzel voor mij. Ik begrijp dat wij betalen per maand de maandlaste, maar de gecommuniceerd rente is op jaar basis. Met annuiteit los ik iedere maand op, die wordt geconsumeerd door de bank i.p.v. mij per maand een rente terug te betalen. En met aflossingsvrij los ik niks af.
Nu begrijp ik dat ik per jaar werklijk naar ABN 1.4% rente betaald, maar het is naar mij anders is gecommuniceerd, afhanklijk of het Annuiteit, Lineair of Aflossingsvrij is.
Nu begrijp ik het (tijdens het schrijven van dit : ). Maar een excel om te spelen is veel leuker : - )
Misschien heb je nog iets aan deze info over het herkennen van asbest. Of deze (ik ben niet kapot van de bron zelf, maar de info lijkt me handig. Vooral tip over opvragen bouwtekeningen tbv gebruikte materialen)Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:03:
[...]
Als we het kopen, gaan we na een tijdje erin gewoond te hebben, verbouwen.
Vloer eruit bijvoorbeeld.
Andere badkamer, keuken, toilet.
Warmtepomp, van het gas af, dat soort dingen.
Ik dacht dat asbest verwijderen een godsvermogen zou kosten, maar de kosten vallen me alleszins mee (nog steeds duur)
Tijd maakt ons niet zo veel uit. Dan gaan we wel effe bij moeders wonen voor die tijd dat ze er mee bezig zijn.
Zelf zou ik voor de materialen binnenshuis vooral kijken naar hoe verouderd het over komt.
Vanochtend gekeken bij een woning daterend van om en nabij 1900. Locatie / wijk dikke prima. Maar het is inderdaad een kluswoning. Met nieuw vloertje leggen, wanden sauzen ben je er niet. De 'badkamer' is niks meer dan een natte cel naast de wasmachine/droger. Wc ook duidelijk aan vervanging toe. Electra opnieuw aanleggen, nieuwe meterkast want nog de ouderwetse stoppenkast. Keuken is niet meer dan een kitchenette die goed gebruikt is. Kortom ook aan vervanging toe. Schilderwerk bladert af, her en der houten kozijnen duidelijk aan vernieuwing toe.
En omdat het een 120 jaar oud huis is nul isolatie. Met plat dak wat er al 30 jaar op ligt dus moet je ook vernieuwen. Geen spouwmuurisolatie mogelijk, buitengevel mag enkel met vergunning begrijp ik. Binnengevel snoept ruimte van de woonkamer af.
Ik voelde me net Alex ala kopen zonder kijken. Een Bob typetje die me kon vertellen wat de verwachte verbouwkosten gaan zijn ontbrak. Beetje zoeken naar richtprijzen voor dakvervangen, isolatie waar mogelijk, kozijnen en ramen vervangen, nieuwe keuken/badkamer volledig nieuw inrichten in de kleinste slaapkamer en de teller loopt snel op. En dan maar hopen dat het asbest beperkt gebleven is tot de losse dakpanelen op het schuurtje, je geen last hebt van vochtproblemen, houtvernielers of zwammen. Anders is het al helemaal bingo. Dus als er iets een must is het wel een bouwtechnische keuring.
Wel een woning met genoeg mogelijkheden. Dat dan wel. En als je zo grootschalig gaat verduurzamen geloof ik wel dat elke euro in de verbouwing je meteen een hogere waarde oplevert bij een toekomstige verkoop. Met mij zijn er nog twintig kijkers ingepland waaronder een aantal die de woning willen als beleggingspand. Dan weet je al hoe laat het is: buy to let (want prima locatie in de binnenstad) als studentenhuis. De ligging is daar ideaal voor. Of men koopt het voor eigen kroost. Zou me ook niet verbazen.
En omdat het een 120 jaar oud huis is nul isolatie. Met plat dak wat er al 30 jaar op ligt dus moet je ook vernieuwen. Geen spouwmuurisolatie mogelijk, buitengevel mag enkel met vergunning begrijp ik. Binnengevel snoept ruimte van de woonkamer af.
Ik voelde me net Alex ala kopen zonder kijken. Een Bob typetje die me kon vertellen wat de verwachte verbouwkosten gaan zijn ontbrak. Beetje zoeken naar richtprijzen voor dakvervangen, isolatie waar mogelijk, kozijnen en ramen vervangen, nieuwe keuken/badkamer volledig nieuw inrichten in de kleinste slaapkamer en de teller loopt snel op. En dan maar hopen dat het asbest beperkt gebleven is tot de losse dakpanelen op het schuurtje, je geen last hebt van vochtproblemen, houtvernielers of zwammen. Anders is het al helemaal bingo. Dus als er iets een must is het wel een bouwtechnische keuring.
Wel een woning met genoeg mogelijkheden. Dat dan wel. En als je zo grootschalig gaat verduurzamen geloof ik wel dat elke euro in de verbouwing je meteen een hogere waarde oplevert bij een toekomstige verkoop. Met mij zijn er nog twintig kijkers ingepland waaronder een aantal die de woning willen als beleggingspand. Dan weet je al hoe laat het is: buy to let (want prima locatie in de binnenstad) als studentenhuis. De ligging is daar ideaal voor. Of men koopt het voor eigen kroost. Zou me ook niet verbazen.
Klinkt als:Joosie200 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:08:
Vanochtend gekeken bij een woning daterend van om en nabij 1900. Locatie / wijk dikke prima. Maar het is inderdaad een kluswoning. Met nieuw vloertje leggen, wanden sauzen ben je er niet. De 'badkamer' is niks meer dan een natte cel naast de wasmachine/droger. Wc ook duidelijk aan vervanging toe. Electra opnieuw aanleggen, nieuwe meterkast want nog de ouderwetse stoppenkast. Keuken is niet meer dan een kitchenette die goed gebruikt is. Kortom ook aan vervanging toe. Schilderwerk bladert af, her en der houten kozijnen duidelijk aan vernieuwing toe.
100k alles zelf doen
150k zoveel mogelijk zelf doen de rest uitbesteden
200k+ alles uitbesteden
@Joosie200
Ligt ook aan de grootte van de woning. Is ee genoeg ruimte kun je makkelijk een voorzetwandje van 10 cm dik maken, zit je meteen op de nieuwbouwnormen. Platte dak meteen van buiten isoleren als er nieuwe dakbedekking op komt, ben je daar ook vanaf. Voor de rest een goede glaszetter zoeken en de vloer van onder laten isoleren. Qua ruwbouw/isolatie kun je voor 50k klaar zijn (bron eigen woning). Dan afwerken kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je zelf kunt doen.
On:
Gisteren de makelaar langs gehad, er was een ton bijgekomen volgens hem sinds zijn laatste bezoek afgelopen jaar. Alsof het niks is.
Ligt ook aan de grootte van de woning. Is ee genoeg ruimte kun je makkelijk een voorzetwandje van 10 cm dik maken, zit je meteen op de nieuwbouwnormen. Platte dak meteen van buiten isoleren als er nieuwe dakbedekking op komt, ben je daar ook vanaf. Voor de rest een goede glaszetter zoeken en de vloer van onder laten isoleren. Qua ruwbouw/isolatie kun je voor 50k klaar zijn (bron eigen woning). Dan afwerken kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je zelf kunt doen.
On:
Gisteren de makelaar langs gehad, er was een ton bijgekomen volgens hem sinds zijn laatste bezoek afgelopen jaar. Alsof het niks is.
Een betere richtlijn is 4-500 per m3 rekenen, want wij zijn pijnlijk hard op de feiten gestuit dat een groot huis ook véél hogere kosten met zich mee brengt, ook al dachten wij dat het budget wel flink was.Sjoerd-b schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:35:
[...]
Klinkt als:
100k alles zelf doen
200k+ alles uitbesteden
Tja, daar is er maar 1 schuldig aan. Jij hebt meer dan wie dan ook kansen keihard laten lopen waar anderen niet eens naar een huis mogen komen kijken.noucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:49:
[...]
Ik: 7 maanden van intensief zoeken: 30-40 keer bezoeken gedaan, met 15'000 km extra moeten reizen voor bezoeken.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
We zien het hier in de straat ook. Tussen vorig jaar verkocht en nu te koop zit ook al weer een ton extraCrazyOne schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:44:
@Joosie200
On:

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik zag deze schatting ook voorbij komen voor een volledige renovatie op Werkspot.Ethirty schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:53:
[...]
Een betere richtlijn is 4-500 per m3 rekenen, want wij zijn pijnlijk hard op de feiten gestuit dat een groot huis ook véél hogere kosten met zich mee brengt, ook al dachten wij dat het budget wel flink was.
Maar dan ben je dus voor een 700 M2 huis dus € 280.000 - € 350.000 kwijt.
Klinkt best als heel veel.
Mij lijkt juist dat een groter huis relatief goedkoper verbouwen is dan een kleiner huis.
Als je er bijvoorbeeld een nieuwe keuken inzet, zijn er bij een groter huis misschien meer kastjes, maar nog steeds 1 x combi-oven of afzuiger. Idem voor badkamer. Je hebt wel meer tegels nodig, maar de hoeveelheid kranen e.d. neemt niet toe.
Of zie ik het verkeerd?
Ik had 80-160k op een rijtje gezet qua kosten variërend van veel zelf doen - uitbesteden. Het verbaast me niks om over een jaar door de straat te lopen en dat de woning volledig is aangepakt.Sjoerd-b schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:35:
[...]
Klinkt als:
100k alles zelf doen
200k+ alles uitbesteden
True, beetje grof rekenen dacht ik 50k voor ruwbouw/isolatie en dan 30k voor keuken/badkamer. Keuken 5k bij Ikea, zelf erin klussen. 25k badkamer laten plaatsen en kleinste slaapkamer omturnen tot dus met aanleg van water aan / afvoer. En dan heb je niks fancy luxe afwerking te pakken maar puur basic. Wil je dan nog iets als een pv installatie (10k met plat dak duurder?) vloerverwarming (10k?) en warmtepomp. Zit je al snel aan een ton.CrazyOne schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:44:
@Joosie200
Ligt ook aan de grootte van de woning. Qua ruwbouw/isolatie kun je voor 50k klaar zijn (bron eigen woning). Dan afwerken kun je zo duur of goedkoop maken als je wilt, natuurlijk ook afhankelijk hoeveel je zelf kunt doen.
Woning wordt as is verkocht simpelweg omdat het een ouderlijke woning is, erfgenamen er gewoond hebben maar dat is langer dan twintig jaar geleden. Zelfs met extra verduurzamingbudget + eigen spaartegoed ga ik zo'n huis niet volledig verbouwd krijgen. Plus de tijd die het kost om de volledige renovatie uit te voeren moet ik mijn huidige huurwoning aanhouden. Maar de hypotheek loopt gewoon vanaf dag 0, dus wat makkelijk zes maanden dubbele kosten?
Leuk object voor een flipper / buy to letter. Dus ik kijk niet gek op als het straks vol ligt met de Hongaarse punt, hotel chique uitstraling en gers deuren met dito pui. Ook wel een keer leuk om ala real life Sims door een ruimte te lopen alsof ik Bob van kopen zonder kijken ben. Maar dan wel de schuifpui / uitbouw / luxe badkamer/keuken achterwege laat.
De wondere wereld van aannemer-offertes is nou niet heel duidelijk. Ze hangen gewoon prijzen aan een bepaald oppervlak en hoe meer oppervlak hoe duurder. Welk materiaal en hoe duur dat is, of dat er slimmere oplossingen zijn? Dan moet je het in eigen beheer gaan doen.Rzaan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:02:
[...]
Ik zag deze schatting ook voorbij komen voor een volledige renovatie op Werkspot.
Maar dan ben je dus voor een 700 M2 huis dus € 280.000 - € 350.000 kwijt.
Klinkt best als heel veel.
Mij lijkt juist dat een groter huis relatief goedkoper verbouwen is dan een kleiner huis.
Als je er bijvoorbeeld een nieuwe keuken inzet, zijn er bij een groter huis misschien meer kastjes, maar nog steeds 1 x combi-oven of afzuiger. Idem voor badkamer. Je hebt wel meer tegels nodig, maar de hoeveelheid kranen e.d. neemt niet toe.
Of zie ik het verkeerd?
Daar bovenop komen bouwplaats kosten, winst (ja echt) nog een aantal algemene dingen én dan nog een keer de BTW.
#team_UTC+1
Daarom werk ik ook liever met Polen.Ethirty schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:13:
[...]
De wondere wereld van aannemer-offertes is nou niet heel duidelijk. Ze hangen gewoon prijzen aan een bepaald oppervlak en hoe meer oppervlak hoe duurder. Welk materiaal en hoe duur dat is, of dat er slimmere oplossingen zijn? Dan moet je het in eigen beheer gaan doen.
Daar bovenop komen bouwplaats kosten, winst (ja echt) nog een aantal algemene dingen én dan nog een keer de BTW.
Heb je al dat gezeik niet, en leveren vakwerk af.
Hoe zijn die Polen i.v.m. andere Oostern mensen ? Bvb Czech / Bulgarije etc, kwa verbouwen ?Rzaan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:34:
[...]
Daarom werk ik ook liever met Polen.
Heb je al dat gezeik niet, en leveren vakwerk af.
Geen idee. Ik ken alleen maar Polen.noucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:29:
[...]
Hoe zijn die Polen i.v.m. andere Oostern mensen ? Bvb Czech / Bulgarije etc, kwa verbouwen ?
Alleen maar goede ervaring mee.
Maar is natuurlijk N=1
Wil je wat racistische uitspraken aan ons ontlokken, ouwe troller?noucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:29:
[...]
Hoe zijn die Polen i.v.m. andere Oostern mensen ? Bvb Czech / Bulgarije etc, kwa verbouwen ?
Beste vakmensen voor de bouw komen uit het verre Oosten, en dan bedoel ik Twente
[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 12-11-2021 18:41 . Reden: toevoeging smilie ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sport_Life schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:01:
***members only***
Members only:
Inloggen
#team_UTC+1
Wil ik best geloven, maar mijn N=1 ervaring in de huidige markt is dat ze in ieder geval geen zin hebben om te bellen na dit tot 2x toe gezegd te hebben. Geen goede start wat mij betreft.964C2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:40:
Beste vakmensen voor de bouw komen uit het verre Oosten, en dan bedoel ik Twente
#team_UTC+1
In het Westen van het land wordt altijd gezegd dat de beste vakmensen uit Volendam en noordelijk daarvan komen.964C2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:40:
Ik wil het allemaal best geloven, maar ze zijn allemaal verschrikkelijk duur en de klus duurt ook eeuwig.
Bizar. Dat iemand zich zo vrij voelt om zoiets te verzoeken. In vind het nogal wat. Hebben jullie rechtstreeks contact met elkaar of via de makelaar.Sport_Life schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:01:
***members only***
Laapo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:03:
[...]
Bizar. Dat iemand zich zo vrij voelt om zoiets te verzoeken. In vind het nogal wat. Hebben jullie rechtstreeks contact met elkaar of via de makelaar.
Members only:
Inloggen
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2021 20:17 ]
Ja, maar dat zegt niet veel. Het kan ook aan jezelf, lees: eisen/wensen kunnen gelegen hebbennoucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:49:
[...]
Ik: 7 maanden van intensief zoeken: 30-40 keer bezoeken gedaan, met 15'000 km extra moeten reizen voor bezoeken.
Bizar, bij een dergelijk verzoek zou ik zo zwaar geïrriteerd geraakt zijn (de gedachte alleen al dat iemand het in zn hoofd kan halen om zoiets te vragen) dat ik af zou zien van de koop als dat nog mogelijk zou zijn.Sport_Life schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:01:
***members only***
[ Voor 12% gewijzigd door assassin85 op 12-11-2021 20:21 ]
Mijn besluitsloosheid wilt mij dood maken.
Kopen - niet kopen - kopen - niet kopen.
Directe kosten om te kunnen wonen is tussen 8k-28k, de wand moet geopend worden om te kunnen weten waat de oorzaak van vocht is:strip_exif()/f/image/oTLtEqZNC8lxMBdKOcjiDJ43.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil 1 Jan aanvaarden.
Als er iemand die een pistolet aan mijn hoofd zet, kan dat sneller.
Directe kosten om te kunnen wonen is tussen 8k-28k, de wand moet geopend worden om te kunnen weten waat de oorzaak van vocht is
:strip_exif()/f/image/oTLtEqZNC8lxMBdKOcjiDJ43.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil 1 Jan aanvaarden.
Een pistolet aan je hoofd zal niet helpen…
Kop op @noucmen. Er zijn wel eens grotere verbouwingen uitgevoerd of gebreken hersteld. Het enige dat je voor jezelf na moet gaan; heb je het budget en heb je de tijd.
Kop op @noucmen. Er zijn wel eens grotere verbouwingen uitgevoerd of gebreken hersteld. Het enige dat je voor jezelf na moet gaan; heb je het budget en heb je de tijd.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hier ook een huisbezichtiging op de planning waar vochtplekken zichtbaar zijn:

Huis is uit 1996 en dus helemaal beton. Heeft echter wel een plat dak dus daar zal wel iets gebeurd zijn...
Flauwe is dat in de vragenlijst dit staat:
Heeft u last van daklekkages (gehad)? Zo ja, waar?: Nee
Is er sprake (geweest) van vochtdoorslag of optrekkend vocht op vloeren, plafonds en/of wanden?
Zo ja, waar?: nee
Dus of de verkoper zit keihard te liegen, of de lekkage is gebeurd voordat deze bewoners er in zijn gaan wonen.
Op google maps (2009) zie ik trouwens andere regenpijpen dan op de brochure. Dus er is ooit wel iets gedaan...
Nouja aankomende week maar eens vragen aan de makelaar.

Huis is uit 1996 en dus helemaal beton. Heeft echter wel een plat dak dus daar zal wel iets gebeurd zijn...
Flauwe is dat in de vragenlijst dit staat:
Heeft u last van daklekkages (gehad)? Zo ja, waar?: Nee
Is er sprake (geweest) van vochtdoorslag of optrekkend vocht op vloeren, plafonds en/of wanden?
Zo ja, waar?: nee
Dus of de verkoper zit keihard te liegen, of de lekkage is gebeurd voordat deze bewoners er in zijn gaan wonen.
Op google maps (2009) zie ik trouwens andere regenpijpen dan op de brochure. Dus er is ooit wel iets gedaan...
Nouja aankomende week maar eens vragen aan de makelaar.
De gemiddelde makelaar weet niks van bouwkundige gebreken, een bouwkundige (keuring) heb je nodig.
Grootste vraag is of het nog steeds vochtig is.noucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:40:
Mijn besluitsloosheid wilt mij dood maken.
Directe kosten om te kunnen wonen is tussen 8k-28k, de wand moet geopend worden om te kunnen weten waat de oorzaak van vocht is [Afbeelding]
Ik wil 1 Jan aanvaarden.
Meest logische verklaring is een lekkage boven op het dak.
Maar daar kom je alleen maar achter als je de muur openmaakt om te bekijken waar het vandaan komt. Water stroomt vanzelf via de weg van de minste weerstand.
Nog steeds vochtig: gemeten op rond 86 (100 is max denk ik ? ).D-dark schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:15:
[...]
Grootste vraag is of het nog steeds vochtig is.
Meest logische verklaring is een lekkage boven op het dak.
Maar daar kom je alleen maar achter als je de muur openmaakt om te bekijken waar het vandaan komt. Water stroomt vanzelf via de weg van de minste weerstand.
Huis heeft geen zaaklijst en is verkocht "as is".
Voorbehoud bouwkundig keuring 20k, maar zonder het open maken kan de keurer niet inschatten --> prijs kan niet af.
Wie kan een eerlijk aanemer / klus persoon in Den Haag aanraden ? Misschien koste het maar rond 1500 om de afvoer dicht te maken + nieuwe kit bad kamer.
Nog even gekeken naar je eerdere postnoucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:34:
[...]
Nog steeds vochtig: gemeten op rond 86 (100 is max denk ik ? ).
Huis heeft geen zaaklijst en is verkocht "as is".
Voorbehoud bouwkundig keuring 20k, maar zonder het open maken kan de keurer niet inschatten --> prijs kan niet af.
Wie kan een eerlijk aanemer / klus persoon in Den Haag aanraden ? Misschien koste het maar rond 1500 om de afvoer dicht te maken + nieuwe kit bad kamer.
Bij een woning met bouwjaar 2007:
Koopsom rond 385k, vraagprijs minder dan 330k, een klus woning zo als beschreven op Funda. Nu komt een bouwkundige rapport met direct (0-1 jaar) kosten van 4450 en termijn (0-5 jaar) kosten van 2125.
Omdat de bod "met voorbehoud bouwkundige keuring tot bedrag 20k" was, denk ik dat de koper niet meer kan onderhandelen tot een verlaagd prijs ?
--------
Dan is de badkamer de meest logische boosdoener.
Bij dit soort problemen moet je niet denken een nieuwe laag kit lost het op. Dat is wachten op dezelfde problemen in de toekomst.
Door de zure appel heen bijten en een nieuwe douchecabine laten plaatsen en meteen leidingwerk voor de afvoer laten vervangen. Woonkamer oude schimmel plekken verwijderen en een paar dagen bouwdroger laten draaien. Dan kan je de muur laten repareren.
Dat zouden de kosten niet mogen zijn.
En ga nou toch gewoon eens een keer wat kopen!!!!!
Ik heb op TV ooit een programma gezien van Firma Jacobse & Van Es uit Den Haag die veel klussen in en om het huis aanpakkennoucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:34:
[..
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
964C2 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:03:
[...]
Ik heb op TV ooit een programma gezien van Firma Jacobse & Van Es uit Den Haag die veel klussen in en om het huis aanpakken
offtopic:
Pico bello bv?
Pico bello bv?
Ze maken ook tuinen winterklaar .
Specialisten in " Scheurgras "
Een gedaan,ChUcKiE schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:03:
En ga nou toch gewoon eens een keer wat kopen!!!!!
Dit is de tijdlijk woning, maar helaas heb ik die schimmel veel te veel onderschatten.
-
[ Voor 100% gewijzigd door 964C2 op 12-11-2021 23:34 ]
Ik denk dat er een button moet komen met deze tekst in dit forumGijsje22 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:32:
@noucmen ik zou zeggen: leg de vraag neer bij je hypotheekadviseur.
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Ik ben erg benieuwd, zijn er onlangs nog mensen die a.h.v de weergegeven prijzen van Walterliving een bod hebben gedaan en succesvol zijn geweest? Ben benieuwd of deze prijzen representatief zijn
Ik heb eergisteren een gesprek met de hypotheker gehad en mijn bedrag (walther living) waar ik ongeveer op uitkwam voor de woning zat €500 verwijderd van waar zij mee kwamen. Volgende week dinsdag de bezichtiging en dan eens kijken of we dat bod gaan doen. Hoe succesvol die zal zijn, werkelijk geen idee.
Wel gedaan ja. Maar dan adhv redelijk onderhouden. De woning ging weg boven de als nieuw onderhouden hoogste prijsnotering.Xoqic schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:21:
Ik ben erg benieuwd, zijn er onlangs nog mensen die a.h.v de weergegeven prijzen van Walterliving een bod hebben gedaan en succesvol zijn geweest? Ben benieuwd of deze prijzen representatief zijn
Enfin ik zag vandaag in mijn zoekopdracht bij Funda een zeer nette vrijstaande woning uit 1970 met meer dan postzegel formaat tuin net over de grens in Duitsland. Mijn ouders wonen net over de grens in Duitsland, daar is overbieden in dorpen nog niet zo gebruikelijk als in steden als Berlijn/Bonn/Hamburg. Als ik er niet tussenkom voor een woning in de stad, maar wel via een Duitse bank een hypotheek kan regelen met eigen inbreng is het prima het overwegen waard.
Je bent zo in Enschede, Hengelo, Almelo. Qua reistijd is het nog korter mocht ik een kantoordag hebben dan vanuit uithoeken in Friesland, Drenthe, Groningen en praktisch gelijk aan Twente. Dus daar op gereageerd. Verder is het nu nog steeds 24/7 thuiswerken en of ik dat nu doe vanuit NL of Duitsland maakt geen klap uit. Zolang internet maar up en running is.
Ik ben niet bepaald gebonden aan een regio dus ik vind het overwegen waard. Een soortgelijke woning hier in NL kost al snel een ton meer en dan wordt erop los geboden boven de vraagprijs.
* Joosie200 zoeken gaat naar het topic Tweakers woonachtig in Dld
Walter living strooit naar mijn mening zand in de ogen. Je moet echt je eigen gezonde verstand gebruiken en je verdiepen in het gebied waar je wil wonen en daar ook veel huizen bekijken. Je kunt dan veel beter vergelijken maar vooral voelen wat het verschil is tussen woningen. Als je dan ook zelf via kadaster bijhoudt wat de uiteindelijke verkoopprijs is dan krijg je zelf een beeld wat iets moet kosten.Xoqic schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:21:
Uiteindelijk moet je bieden wat je het huis zelf waard vindt en dat gaat echt niet lukken met alleen walter living waar heel veel blind spots in zitten. Wij hebben bijvoorbeeld net een tweekapper gekocht in een buurt waar de tweekappers zelden op de markt komen. Als we op walter living af waren gegaan dan hadden we het makkelijk moeten kunnen krijgen wanneer we 60.000 minder hadden geboden. Maar in werkelijkheid waren we dan een van de laagste biedingen geweest. Bied met je hart maar blijf daarbij wel binnen je eigen financiele mogelijkheden. En dan doe je het altijd goed.
Ik gebruik https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html om een idee te krijgen van de waarde. Voer daar vergelijkbare verkopen in.
Dan zie je meteen dat de stijging afgelopen jaar echt enorm is geweest .
Walter living gebruik ik vooral voor actuele verkoopprijzen.
Die tool kwam ik ook tegen en had ik geraadpleegd voor de woning in Deventer. Kwam zo mijn bod uitrollen qua prijsontwikkeling. Maar ook dat model houdt geen rekening met 'fomo' van mensen die al 10x misgrepen en nu gewoon dik overbieden om maar een huis te hebben.Sport_Life schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:24:
Ik gebruik https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html om een idee te krijgen van de waarde. Voer daar vergelijkbare verkopen in.
Dat soort tools slaan echt nergens op. Volgens dat ding zouden we 20% minder moeten hebben voor ons huis. Dat komt niet zozeer door fom (er waren meerdere biedingen in zelfde prijscategorie) maar vooral doordat er weinig referentie is. Je moet gewoon voor jezelf weten wat een huis voor jou waard is. Weet je dat niet dan zul je nooit tevreden zijn. Zo'n tool geeft hooguit een indicatie.Joosie200 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:26:
[...]
Die tool kwam ik ook tegen en had ik geraadpleegd voor de woning in Deventer. Kwam zo mijn bod uitrollen qua prijsontwikkeling. Maar ook dat model houdt geen rekening met 'fomo' van mensen die al 10x misgrepen en nu gewoon dik overbieden om maar een huis te hebben.
Tuurlijk snap ik dat het een indicatie gaf. Ik heb WL naast die berekenhet tool naast de koopsommeninfo gehouden en gekeken naar wat het voor mij waard is. In de huidige markt zijn er alleen genoeg kapers op de kust die wat het voor hen waard is hoger kunnen waarderen. Ofwel door meer brutosalaris ofwel door meer vermogen.Exo81 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:52:
[...]
Dat soort tools slaan echt nergens op. Volgens dat ding zouden we 20% minder moeten hebben voor ons huis. Dat komt niet zozeer door fom (er waren meerdere biedingen in zelfde prijscategorie) maar vooral doordat er weinig referentie is. Je moet gewoon voor jezelf weten wat een huis voor jou waard is. Weet je dat niet dan zul je nooit tevreden zijn. Zo'n tool geeft hooguit een indicatie.
En je komt nergens met een baseer de prijs op woningen verkocht in dezelfde wijk als de laatste keer dat er in twaalf maanden tijd veel woningen van eigenaar zijn verwisseld in de crisisjaren 2008-2013 lag. Dat speelde mee in de woning waarop ik overboden ben. De enige relevante verkoop was er 1 in welgeteld heel jaar 2020. Had ik mij daar op gebaseerd zou ik nog lager uitgekomen zijn.
Die tool kijkt naar de prijsstijging van het CBS in een bepaalde provincie of stad van een bepaald woningtype. Staat er ook bij . Dus als je een paar referenties pakt van afgelopen 2 jaar die qua woning ongeveer gelijk zijn dan zou je een aardig beeld moeten krijgen.Exo81 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:52:
[...]
Dat soort tools slaan echt nergens op. Volgens dat ding zouden we 20% minder moeten hebben voor ons huis. Dat komt niet zozeer door fom (er waren meerdere biedingen in zelfde prijscategorie) maar vooral doordat er weinig referentie is. Je moet gewoon voor jezelf weten wat een huis voor jou waard is. Weet je dat niet dan zul je nooit tevreden zijn. Zo'n tool geeft hooguit een indicatie.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 13-11-2021 22:38 ]
De enige nuttige info dat ik uit WL kan halen is de transactie van vergelijkbaar woningen, dan ga ik mijn excel gebruiken om de "gemiddelde marktwaarde" van de aan-te-kopen woning te calculeren. Ik gebruik de ingeschatte marktwaarde van WL nooit.
-----------------------------------------------------
Vraagje over waarborgsom 10% en overdrachtsbelasting 2%. Omdat beide zullen bij een notaris kantoor te gebeuren, kan ik nu met mijn eigen geld de 10% betalen (i.p.v. een bank guarantie die ~ 6xx euro koste), en daarna op de passeerdatum ga ik 8% terug zal krijgen ? Of die 2% en 10% zijn heel apart, bvb:
- op de passeerdatum betaal ik 2%
- een paar werkdagen later krijg ik die 10% terug ???
Vraagje over waarborgsom 10% en overdrachtsbelasting 2%. Omdat beide zullen bij een notaris kantoor te gebeuren, kan ik nu met mijn eigen geld de 10% betalen (i.p.v. een bank guarantie die ~ 6xx euro koste), en daarna op de passeerdatum ga ik 8% terug zal krijgen ? Of die 2% en 10% zijn heel apart, bvb:
[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 14-11-2021 23:42 ]
Voor dat soort vragen betaal je jouw hypotheekadviseurnoucmen schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:41:
Je hebt vorige maand al een ander huis gekocht en nog steeds weet je niks?noucmen schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:41:
De enige nuttige info dat ik uit WL kan halen is de transactie van vergelijkbaar woningen, dan ga ik mijn excel gebruiken om de "gemiddelde marktwaarde" van de aan-te-kopen woning te calculeren. Ik gebruik de ingeschatte marktwaarde van WL nooit.
Een paar dagen voor de overdracht (een week ofzo) krijg je van de notaris een eindnota. Daarop staat alles wat je nog moet betalen (eigen inbreng van de koopsom, notariskosten, kadaster, verrekening gemeentebelastingen, enzovoort) verrekend met wat je al betaald hebt (10% waarborg).
Je zorgt dat het bedrag op de dag van de overdracht bij de notaris op de rekening staat en je gaat tekenen. Hou rekening met vertraging, dus niet één dag van tevoren de bankoverschrijving aanmaken in je app en er dan achter komen dat je een daglimiet hebt, want dan gaat het feest niet door.
Je zorgt dat het bedrag op de dag van de overdracht bij de notaris op de rekening staat en je gaat tekenen. Hou rekening met vertraging, dus niet één dag van tevoren de bankoverschrijving aanmaken in je app en er dan achter komen dat je een daglimiet hebt, want dan gaat het feest niet door.
offtopic:
Nu al zin in het "noucmen gaat verhuizen saga" topic
[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 15-11-2021 07:40 ]
De manier van geld overmaken voor kostenkoper blijf is vreemd vinden. De overheid/banken en zou hier iets vóór moeten maken om dit veilig/vertrouwd/automatisch te maken.Compuchip87 schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:39:
offtopic:
Waarom kan het niet via een incasso?
Ik geloof dat bij aanschaf van dure auto's er ook gebruik kan worden gemaakt van een speciale overschrijving met extra checks.
Waar zie jij het probleem dan?Lootbox schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:18:
[...]
De manier van geld overmaken voor kostenkoper blijf is vreemd vinden. De overheid/banken en zou hier iets vóór moeten maken om dit veilig/vertrouwd/automatisch te maken.
Waarom kan het niet via een incasso?
Ik geloof dat bij aanschaf van dure auto's er ook gebruik kan worden gemaakt van een speciale overschrijving met extra checks.
Als de notaris met zijn tijd mee is stuurt ie gewoon een iDeal link of een QR-code, anders gewoon ouderwets met een betalingskenmerk.
Moest hier de 10% 'gewoon' met internetbankieren overmaken.
Heb volgens mij nog nooit zovaak de nummers gecontroleerd en ook 2 paar extra ogen mee laten kijken.
Heb volgens mij nog nooit zovaak de nummers gecontroleerd en ook 2 paar extra ogen mee laten kijken.
Wij hebben vrijdag een bod gedaan op een huis.
Onder de vraagprijs. Ja, het kan nog.
Er is nog een andere partij die blijkbaar ook al een bod gedaan had, maar daar was de verkoper schijnbaar nog niet tevreden over.
Nu is het wachten op een antwoord van onze aankoopmakelaar, want alles verloopt via hem.
Geen idee wat nu de vervolgstappen kunnen zijn.
Zolang we maar in onderhandeling blijven en ze niet ineens zeggen: Het is toch naar de andere partij gegaan.
Onze enige voorwaarde is een technische keuring.
Er is nog een andere partij die blijkbaar ook al een bod gedaan had, maar daar was de verkoper schijnbaar nog niet tevreden over.
Nu is het wachten op een antwoord van onze aankoopmakelaar, want alles verloopt via hem.
Zolang we maar in onderhandeling blijven en ze niet ineens zeggen: Het is toch naar de andere partij gegaan.
Volgende week ga ik bij een Duits huis kijken. Qua bouwstijl helemaal Deutsche gründlichkeit maar netjes onderhouden. En goed te bereiken vanuit NL. Een keer out of the box denken. Zeker als thuiswerken de standaard blijft maakt het me niet uit waar ik woon. Ik ben nog niet gebonden door een vriendin, kinderen en mijn familie woont overal en nergens.
Zou graag het volgende aan jullie willen voorleggen:
Situatie
Appartement gekocht en bij oplevering blijkt dat de opgegeven maten van de binnenmuren niet kloppen. Het gaat daarbij niet om een paar centimeter, maar tot wel 20 centimeter. Zo is de badkamer 10cm minder breed, de keuken ruim 15 cm minder breed en bijna 20 cm langer. De overige maten hebben we nog niet opgemeten omdat we tijdens de laatste bezichtiging onvoldoende tijd hadden daarvoor.
Wat ik al heb gedaan
Er is een meetrapport bijgeleverd maar dit rapport spreekt enkel over totalen aan oppervlak, niet de binnenmaten. Daarom heb ik bij de partij die dit heeft opgesteld de originele scans opgehaald. De maten die daarop staan lijken beter overeen te komen met die paar dingen die we zelf gemeten hebben.
Heb hierover al juridisch advies ingewonnen bij VEH; daar geven ze aan dat de makelaar verantwoordelijk is om de plattegronden conform NEN 2580 op te leveren.
Plan
Bij de oplevering zijn we van plan om een externe partij in te schakelen om alles netjes conform NEN 2580 op te meten. Als hier dan uitkomt dat het daadwerkelijk zulke grote verschillen heeft, dan overwegen we juridische acties te nemen.
Je zou hierover kunnen zeggen dat het flauw is maar onze plannen voor de woning komen mogelijk flink in gevaar door deze grote verschillen. Het is maar de vraag of we bijv. de badkamer nog wel kunnen voorzien van bad+douche.
Vraag
Uiteraard staat er op de plattegrond dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Maar zulke grote verschillen? Dat kan toch niet?
Heeft iemand hier al een zoiets meegemaakt? Hoe liep dat af?
Situatie
Appartement gekocht en bij oplevering blijkt dat de opgegeven maten van de binnenmuren niet kloppen. Het gaat daarbij niet om een paar centimeter, maar tot wel 20 centimeter. Zo is de badkamer 10cm minder breed, de keuken ruim 15 cm minder breed en bijna 20 cm langer. De overige maten hebben we nog niet opgemeten omdat we tijdens de laatste bezichtiging onvoldoende tijd hadden daarvoor.
Wat ik al heb gedaan
Er is een meetrapport bijgeleverd maar dit rapport spreekt enkel over totalen aan oppervlak, niet de binnenmaten. Daarom heb ik bij de partij die dit heeft opgesteld de originele scans opgehaald. De maten die daarop staan lijken beter overeen te komen met die paar dingen die we zelf gemeten hebben.
Heb hierover al juridisch advies ingewonnen bij VEH; daar geven ze aan dat de makelaar verantwoordelijk is om de plattegronden conform NEN 2580 op te leveren.
Plan
Bij de oplevering zijn we van plan om een externe partij in te schakelen om alles netjes conform NEN 2580 op te meten. Als hier dan uitkomt dat het daadwerkelijk zulke grote verschillen heeft, dan overwegen we juridische acties te nemen.
Je zou hierover kunnen zeggen dat het flauw is maar onze plannen voor de woning komen mogelijk flink in gevaar door deze grote verschillen. Het is maar de vraag of we bijv. de badkamer nog wel kunnen voorzien van bad+douche.
Vraag
Uiteraard staat er op de plattegrond dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Maar zulke grote verschillen? Dat kan toch niet?
Er is pas sprake van een onderhandeling als er sprake is van een tegenvoorstel.Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:36:
Wij hebben vrijdag een bod gedaan op een huis.
Op dit moment zijn jullie dus nog niet in onderhandeling.
Doorgaans staat er in het koopcontract dat je de woning koopt zoals je die gezien hebt en dat je geen rechten kunt ontlenen aan de genoemde oppervlaktes. Enkel als er sprake is van enorme afwijkingen dan kun je misschien wat reclameren, maar als het over tien of twintig cm gaat geef ik je weinig kans.
Edit: Sterker nog, dit staat zelfs in de wet (snelle Google, artikel 7: 17 lid 6), dat de vermelding van oppervlaktes slechts indicatief zijn en dat afwijkingen voor risico van de koper zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door naitsoezn op 15-11-2021 09:46 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Hoe noem je de toestand waar we nu in verkeren dan wel?de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:43:
[...]
Er is pas sprake van een onderhandeling als er sprake is van een tegenvoorstel.
Op dit moment zijn jullie dus nog niet in onderhandeling.
(behalve nagelbijtend)
Ja geen idee eigenlijkRzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:46:
[...]
Hoe noem je de toestand waar we nu in verkeren dan wel?
(behalve nagelbijtend)
Purgatory.Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:46:
[...]
Hoe noem je de toestand waar we nu in verkeren dan wel?
(behalve nagelbijtend)
Je bent inderdaad nog niet in onderhandeling zoals hierboven aangegeven.
We hebben inderdaad nog geen tegenbod gehad.
Wel gaf de verkoopmakelaar aan dat een bod onder een bepaald bedrag niet veel zin had.
Het bod wat we nu gedaan hadden, had ik ook terloops besproken bij de bezichtiging.
Toen was hij er redelijk neutraal over, maar gaf wel aan dat bij dat bedrag ook de voorwaarden zouden meespelen.
We hebber er niet veel, behalve dus de technische keuring.
Het huis moet flink verbouwd worden, en het is uit begin '80.
Wel gaf de verkoopmakelaar aan dat een bod onder een bepaald bedrag niet veel zin had.
Het bod wat we nu gedaan hadden, had ik ook terloops besproken bij de bezichtiging.
Toen was hij er redelijk neutraal over, maar gaf wel aan dat bij dat bedrag ook de voorwaarden zouden meespelen.
We hebber er niet veel, behalve dus de technische keuring.
Het huis moet flink verbouwd worden, en het is uit begin '80.
Dat staat er inderdaad. Bij VEH gaven ze echter aan dat NVM makelaars verplicht NEN 2580 plattegronden dienen op te leveren.naitsoezn schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:44:
[...]
Doorgaans staat er in het koopcontract dat je de woning koopt zoals je die gezien hebt en dat je geen rechten kunt ontlenen aan de genoemde oppervlaktes. Enkel als er sprake is van enorme afwijkingen dan kun je misschien wat reclameren, maar als het over tien of twintig cm gaat geef ik je weinig kans.
Edit: Sterker nog, dit staat zelfs in de wet (snelle Google, artikel 7: 17 lid 6), dat de vermelding van oppervlaktes slechts indicatief zijn en dat afwijkingen voor risico van de koper zijn.
20cm verschil op een muur van 220 is wel een aanzienlijk verschil vind ik. Maar mijn mening doet er niet toe uiteindelijk
Staan vrij veel van dit soort gevallen op rechtspraak.nlSluxor schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:41:
Zou graag het volgende aan jullie willen voorleggen:
Om er maar 2 te geven
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHARL:2020:509
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2019:1450
De TLDR is een beetje dat het wel echt substantieel moet zijn anders valt de schadevergoeding tegen.
[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 15-11-2021 10:13 ]
Ik vind het wel een leuke optie, inderdaad 'out of the box'. Kan ook best een optie zijn.Joosie200 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:41:
Volgende week ga ik bij een Duits huis kijken. Qua bouwstijl helemaal Deutsche gründlichkeit maar netjes onderhouden. En goed te bereiken vanuit NL. Een keer out of the box denken. Zeker als thuiswerken de standaard blijft maakt het me niet uit waar ik woon. Ik ben nog niet gebonden door een vriendin, kinderen en mijn familie woont overal en nergens.
Bedenk wel dat er wellicht wat meer bij komt kijken dan je zelf vooraf hebt bedacht, immers ga je emigreren. Ik heb er niet al te veel ervaring mee of kennis van, maar je moet bijvoorbeeld denken aan:
- Specifieke aangifte inkomstenbelasting (grensarbeid, kwalificerende buitenlandse belastingplichtige in NL, maar hoe zit het in Dld?);
- Zorgstelsel van Dld in plaats van NL;
- In beginsel geen AOW opbouw meer in NL, mogelijk vrijwillige verzekering. In Dld volgens mij afhankelijk van arbeidsinkomen in Duitsland, dus daar mogelijk geen opbouw;
- Hoe zit het met de financiering van de woning, bij een Duitse bank noodzakelijk? In Dld is eigen inbreng ook noodzakelijk (max. 80% oid te financieren?).
- Etc.
Alles wat je in NL hebt geleerd over de woningmarkt, het zorgstelsel en je pensioen kun je in ieder geval grotendeels overboord gooien.
Lees je goed in, dus.
Die laatste 2 zaken zijn precies de reden dat wij niet naar het buitenland zijn verhuisd.JanHenk schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:03:
Alles wat je in NL hebt geleerd over de woningmarkt, het zorgstelsel en je pensioen kun je in ieder geval grotendeels overboord gooien.
Altijd wel overwogen, maar het gedoe waar je in terecht komt.
Nu is het zorgstelsel in Duitsland wel heel goed, dus dat lijkt me nog makkelijk.
We hebben veel vrienden die net over de grens hebben gewoond in Belgie.
Ze zijn allemaal weer teruggekomen.
Al moesten ze wel veel M2's inleveren.
Het gedoe en het gezeik dat je daar hebt.
Klopt. Nu heb je veel info via bijvoorbeeld https://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp, heeft Nederland met Duitsland een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Ook de SVB heeft genoeg info over het recht op WW edJanHenk schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:03:
[...]
Ik vind het wel een leuke optie, inderdaad 'out of the box'. Kan ook best een optie zijn.
Lees je goed in, dus.
Qua kopen van een woning: Ze kennen ook geen voorbehoud van financiering, dus ik zal sneller akkoord moeten zien te krijgen qua financiering. Verder betaal je de verkoopmakelaar als koper, de kosten koper zijn al snel 10%. Nog los van 20% eigen inbreng want Duitse banken financieren vaak niet meer dan 80%.
Maar of ik nu 20% overbied, 0% overdrachtsbelasting betaal + reguliere kosten voor de notaris en hypotheekadviseur in NL of 10% kosten koper heb voor makelaar, notaris etc en 20% eigen inbreng moet meenemen is onder de streep soortgelijk. Het deel eigen inbreng is net zo groot als mijn overbiedbudget in NL.
Het verschil? Zonder overbieden en zoals van ouds overhandelen over de aankoopprijs krijg ik een betere kans op een eigen woning in Dld dan in NL atm.
Het is dus niet voor iedereen weggelegd maar genoeg Nederlanders die toch al in de grensstreek woonachtig waren die besloten om in België of Duitsland te gaan wonen en te blijven werken in Nederland. Zo'n uitzonderlijke situatie is het nu ook weer niet.
100 is niet de max, het ligt boven de 100 als je de meter in water houdt, aldus onze bouwkundige keurder.noucmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:34:
[...]
Nog steeds vochtig: gemeten op rond 86 (100 is max denk ik ? ).
Ja, ik ken de belastingverdragen, ik verzorg (ook) aangiftes voor de grensarbeiders. Maar vooral de pensioenopbouw en het zorgstelsel is anders geregeld in Duitsland (e/o België), zoals @Rzaan ook bevestigt. Wees je bewust van de consequenties (gevolgen) van keuzes die je maakt, dat was wat ik mee wilde geven. Uitzonderlijk is het ook zeker niet.Joosie200 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:40:
[...]
Klopt. Nu heb je veel info via bijvoorbeeld https://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp, heeft Nederland met Duitsland een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Ook de SVB heeft genoeg info over het recht op WW ed
Qua kopen van een woning: Ze kennen ook geen voorbehoud van financiering, dus ik zal sneller akkoord moeten zien te krijgen qua financiering. Verder betaal je de verkoopmakelaar als koper, de kosten koper zijn al snel 10%. Nog los van 20% eigen inbreng want Duitse banken financieren vaak niet meer dan 80%.
Maar of ik nu 20% overbied, 0% overdrachtsbelasting betaal + reguliere kosten voor de notaris en hypotheekadviseur in NL of 10% kosten koper heb voor makelaar, notaris etc en 20% eigen inbreng moet meenemen is onder de streep soortgelijk. Het deel eigen inbreng is net zo groot als mijn overbiedbudget in NL.
Het verschil? Zonder overbieden en zoals van ouds overhandelen over de aankoopprijs krijg ik een betere kans op een eigen woning in Dld dan in NL atm.
Het is dus niet voor iedereen weggelegd maar genoeg Nederlanders die toch al in de grensstreek woonachtig waren die besloten om in België of Duitsland te gaan wonen en te blijven werken in Nederland. Zo'n uitzonderlijke situatie is het nu ook weer niet.
Maar je hebt je al wat ingelezen, zie ik. Dat is een goede zaak!
Succes met de bezichtiging
Ik had gisteren contact met een aannemer.
Hij werkt iets anders dan de meeste aannemers (denk ik)
Je koopt zelf de materialen in. Of hij doet dat voor je en overlegt de bonnetjes.
Hij rekent per arbeider een bepaald uurbedrag en die uren worden zeer regelmatig bijgehouden.
Zijn winst zit in het verschil tussen wat hij zijn arbeiders betaalt en wat ik aan de aannemer voor de arbeiders betaal.
Ik ben daar wel blij mee.
Met een eerdere ingrijpende verbouwing schrok ik me steeds de tering als er een post 'meerwerk' verscheen.
Vaak waren die kosten enorm hoog, maar ik had van sommige zaken (ligt tevens aan mij) niet verwacht dat ze meerwerk zouden zijn. Bij sommige zaken zei hij dan: Staat niet in de offerte, maar als leek kun je zo'n offertje niet ged genoeg lezen.
Ook een architect gaf later aan dat het niet helemaal klopte wat hij gedaan had.
Bij andere werkzaamheden had ik de inschatting dat ze er zich met een Jantje van Leiden vanaf hadden gemaakt.
Immers minder uren is meer winst.
Sommige gebreken kwamen al snel na de verbouwing naar boven.
Normaliter zou ik dan terug gaan en zeggen: Fix it.
Maar die aannemer was overleden.
Je koopt zelf de materialen in. Of hij doet dat voor je en overlegt de bonnetjes.
Hij rekent per arbeider een bepaald uurbedrag en die uren worden zeer regelmatig bijgehouden.
Zijn winst zit in het verschil tussen wat hij zijn arbeiders betaalt en wat ik aan de aannemer voor de arbeiders betaal.
Met een eerdere ingrijpende verbouwing schrok ik me steeds de tering als er een post 'meerwerk' verscheen.
Vaak waren die kosten enorm hoog, maar ik had van sommige zaken (ligt tevens aan mij) niet verwacht dat ze meerwerk zouden zijn. Bij sommige zaken zei hij dan: Staat niet in de offerte, maar als leek kun je zo'n offertje niet ged genoeg lezen.
Ook een architect gaf later aan dat het niet helemaal klopte wat hij gedaan had.
Bij andere werkzaamheden had ik de inschatting dat ze er zich met een Jantje van Leiden vanaf hadden gemaakt.
Realiseer je daarmee wel dat mocht er iets een garantie kwestie gaan worden, het lastig kan gaan worden.Rzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:03:
Ik had gisteren contact met een aannemer.
Mocht er iets aan de hand zijn waardoor je aanspraak zou moeten maken op garantie (zou zo 123 ook niet weten wat dat zou kunnen zijn)
Aannemer zegt dan moet je bij de verkoper zijn, verkoper zegt dan moet je bij diegene zijn die het geplaatst heeft.
Als je meerdere offertes hebt (wat sowieso raadzaam is) kan je vergelijken wie wat op de offerte zet. Zegt partij A iets wl op de offerte en partij B niet, zou je aan partij B kunnen vragen hoe dat met die eventuele kosten zou zitten.Met een eerdere ingrijpende verbouwing schrok ik me steeds de tering als er een post 'meerwerk' verscheen.
Ook kan je vooraf al vragen wat allemaal wel, maar ook vooral niet in de prijs inbegrepen zit.
Zeker iets om rekening mee te houden. Dank voor de tip.Flix20 schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:24:
[...]
Realiseer je daarmee wel dat mocht er iets een garantie kwestie gaan worden, het lastig kan gaan worden.
Mocht er iets aan de hand zijn waardoor je aanspraak zou moeten maken op garantie (zou zo 123 ook niet weten wat dat zou kunnen zijn)
Aannemer zegt dan moet je bij de verkoper zijn, verkoper zegt dan moet je bij diegene zijn die het geplaatst heeft.
De zaken zoals een eventuele warmtepomp en zonnepanelen laat ik sowieso doen door gespecialiseerde bedrijven, denk ik nu.
Vloerverwarming ook. Keuken bekijk ik nog.
Misschien laat ik hem wel op maat maken. Heb ik al eens eerder gedaan.
Denk dat ik 20%-30% betaald heb voor een op maat keuken door meubelbouwers i.p.v. een keuken van een keukenzaak.
Momenteel woon ik in Duitsland (huurappartement) en heb ik ook gekeken in Duitsland. In de regio Kleve is de markt helaas ook zwaar overspannen en merk je ook dat mensen aan het overbieden zijn. Het huis wat mijn ouders gekocht hebben was de vraagprijs €99.500 van (in 2016). Daar was erg veel interesse in en werd er op overgeboden.Joosie200 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:40:
[...]
Klopt. Nu heb je veel info via bijvoorbeeld https://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp, heeft Nederland met Duitsland een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Ook de SVB heeft genoeg info over het recht op WW ed
Mocht je in Nederland blijven werken, regel dan een E106-formulier bij je zorgverzekeraar. Dan ben je zowel zorgverzekerd in Duitsland en in Nederland. In Duitsland kan ik gratis naar de tandarts voor simpele ingrepen en controles bijvoorbeeld. En zet natuurlijk je auto zo snel mogelijk op Duitse platen, scheelt je weer een rib uit je lijf.
Als je met de bank in conclaaf gaat over een hypotheek, in Duitsland is het volop mogelijk om te onderhandelen over rentes e.d. Ga je verduurzamen, geef dat vooral aan! In Duitsland heb je veel subsidies voor verduurzaming van je woning.
Ik heb ook nog wel een leuke woning te koop in DE.Joosie200 schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:41:
Wij hebben waarschijnlijk een andere woning gekocht en de onze gaat de bingo in.
Het bod wat we afgelopen vrijdag hadden gedaan, bleek niet voldoende.
De andere partij schijnt een soortelijk bod gedaan te hebben (als je de makelaar moet geloven, maar dat doe ik in principe niet)
Tenminste, toen de andere partij met wie ze ook in gesprek waren, te horen kreeg dat wij bedrag x hadden geboden, schijnt het andere stel iets hoger geboden te hebben.
Toen heeft de verkoopmakelaar iedereen vandaag nog een kans te geven om het ultieme bod uit te brengen.
We hebben er nog 4% bij gedaan en dat zou volgens de aankoopmakelaar voldoende moeten zijn.
De verkoopmakelaar had eerder niets gezegd over dat het toch op een soort van inschrijving zou uitdraaien.
Hij deed voorkomen alsof ik met de verkoper in onderhandeling zou komen.
Had ik niet erg gevonden.
Ik haat dat bieden zonder te weten wat anderen bieden.
Bieden is niks mis mee, als je maar weet wat de anderen bieden.
De andere partij schijnt een soortelijk bod gedaan te hebben (als je de makelaar moet geloven, maar dat doe ik in principe niet)
Tenminste, toen de andere partij met wie ze ook in gesprek waren, te horen kreeg dat wij bedrag x hadden geboden, schijnt het andere stel iets hoger geboden te hebben.
Toen heeft de verkoopmakelaar iedereen vandaag nog een kans te geven om het ultieme bod uit te brengen.
We hebben er nog 4% bij gedaan en dat zou volgens de aankoopmakelaar voldoende moeten zijn.
De verkoopmakelaar had eerder niets gezegd over dat het toch op een soort van inschrijving zou uitdraaien.
Hij deed voorkomen alsof ik met de verkoper in onderhandeling zou komen.
Had ik niet erg gevonden.
Hoezo? Je biedt 1 keer wat je wilt betalen , ben je het niet jammer dan. Teveel betalen dus je nu sowieso alRzaan schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:35:
Dat is best wel simpel gedacht.joerdj schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:01:
[...]
Hoezo? Je biedt 1 keer wat je wilt betalen , ben je het niet jammer dan. Teveel betalen dus je nu sowieso al
Ben je al eens ooit op een veiling geweest?
Daar bied je, en als je overboden wordt, dan bied je meer als je denkt dat je het graag wil hebben (vanwege emotie, te verwachten waardevermeerdering, etc.)
Je maakt bij elk bod een nieuwe afweging.
Pas als je je eigen grens bereikt hebt en die wordt overboden, heb je er vrede mee (of 'jammer dan).
Het is ook heel simpel eigenlijk. Je bepaalt (vooraf!) wat je grens is, en dat bied je. En je laat je verder niet meer verleiden tot ophogen of wat dan ook. Je moet alleen wel stevig in je schoenen staan.
emotie uitschakelen dus, en als je dat niet kunt, het iemand anders voor je laten doen.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 15-11-2021 16:39 ]
Daarom hebben wij een aankoopmakelaar in de arm genomen.
Wij zitten er zeker emotioneel in vanwege de reden dat we uberhaupt gaan verhuizen. Iemand die er veel zakelijker (voor je) in staat gaat hopelijk nog wat opleveren.
Wij zitten er zeker emotioneel in vanwege de reden dat we uberhaupt gaan verhuizen. Iemand die er veel zakelijker (voor je) in staat gaat hopelijk nog wat opleveren.
nee, natuurlijk niet.de Peer schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:38:
[...]
Het is ook heel simpel eigenlijk. Je bepaalt (vooraf!) wat je grens is, en dat bied je. En je laat je verder niet meer verleiden tot ophogen of wat dan ook. Je moet alleen wel stevig in je schoenen staan.
emotie uitschakelen dus, en als je dat niet kunt, het iemand anders voor je laten doen.
Een bod is altijd van meer zaken afhankelijk.
Je biedt voor wat je hoopt dat je het kunt krijgen, en waarmee je anderen kunt outsmarten.
Als je meteen je grens biedt, dan biedt je dus bijna altijd te veel.
Hoeveel mensen zijn er niet die een bod hebben uitgebracht ooit en het huis niet kregen.
Zouden die niet, als ze de mogelijkheid hadden gekregen om alsnog € 2.000 meer te bieden en daarmee de hoogste bieder met € 500 zouden verslaan, direct ergens nog € 2.000 vandaan hebben getoverd?
Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.
"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"
Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.
Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7