Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 222 ... 366 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
simon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:31:
[...]

strakke prijs, kregen gister offerte binnen, tussenhuis, 120 m2, 3600 euro, vandaag komt een andere verhuizer langs, want 3600 vond ik toch wel erg gortig.
3600 is inderdaad wel bizar.
Als ze met 4 man zouden komen en 10uur bezig zijn zit je aan een uur tarief van €90,-.... 8)7
Zou imo niet meer dan €35-45,- mogen zijn en dan vind ik dat al aan de hoge kant.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:31:
[...]

strakke prijs, kregen gister offerte binnen, tussenhuis, 120 m2, 3600 euro, vandaag komt een andere verhuizer langs, want 3600 vond ik toch wel erg gortig.
Dat is meer dan het dubbele van wat ik kwijt was, inderdaad... Pakken jullie wel zelf in? Of zijn er wellicht andere zaken die afwijken, geen idee. Klinkt als erg gortig.

Wij hadden 3 offertes opgevraagd, ze zijn allemaal langsgekomen om een inschatting te doen. Toen dat niet zover uit elkaar lag en ik met één een goede klik had, was voor mij de keuze niet zo moeilijk.

Ben benieuwd of er bij jullie nog iemand (ver) onder gaat...

Het bedrijf dat wij hebben ingeschakeld zit in Friesland, ik denk niet dat je daar veel aan hebt... :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:11
Begin dit jaar binnen dezelfde stad verhuisd en ook 3 bedrijven laten komen voor offerte. Lag ver uit elkaar wat bedragen betreft. De goedkoopste was rond de €1400 en duurste was bijna €3000. Allemaal erkende verhuizers met verzekering, zelf inpakken en grote meubels die door verhuizers uit elkaar en in elkaar gezet worden.
Rondshoppen kan dus lonen! De duurste belde mij later nog na, en heb maar verteld dat zij het niet geworden waren vanwege de veel te hoge prijs vergeleken met de concurrentie.
Was verder zeer tevreden met de verhuizing. Scheelt een hoop gedoe om het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

koentjuh schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:11:
Mooi vooruitzicht, over 40 jaar zijn wij die ‘boomers’ die lekker gaan cashen :-)
Denk het niet.
De bevolkingscijfers gaan (na de komende jaren nog wat stijging) dalen over 40 jaar.
De grote groep boomers is dan dood.
Als die groep grotendeels uitgestorven is, komen er naar alle waarschijnlijkheid meer huizen beschikbaar. Natuurlijk komen er ook arbeids- en andere immigranten bij.
Maar als de boomer-groep dood is, zijn er naar alle waarschijnlijkheid ook minder arbeiders nodig. Vooral in de zorg.

@Sport_Life
Ik heb gezocht, maar kon het huis wat je vele weken geleden had bekeken en nu voor 100K minder te koop staat niet vinden.
Ik ben wel geïnteresseerd (niet in dat huis waarschijnlijk) maar we gaan zelf deze week kijken naar een huis dat +3 maanden te koop staat. Dan is er of iets mis mee; komen er nog veel kosten achteraan; of te hoog op Funda gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:21
Rzaan schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]

Welke crash?
Er is geen enkele indicatie dat er een crash komt. Zeker niet op huizengebied.
We hebben simpelweg te veel mensen in Nederland en te weinig geschikte huizen, en de rente's blijven nog wel enkele jaren laag.
Misschien niet zo laag als nu, maar naar 4% gaan we de komende jaren zeker niet naar toe.

Je eigen vermogen toe laten nemen (makkelijk gezegd) wordt een steeds belangrijk punt voor kopers.
Je kan bijna niet tegen de huidige stijgingen opsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Klopt, maar dan kun je misschien nog enigszins bijbenen.
Maar met de stijgende inflatie is sparen al helemaal niet makkelijk.
Het is klote om te zeggen, maar voor starters zijn dit de zwaarste tijden ever.
En ik zie het niet goed komen de komende jaren.
(De woningnood na WOII was natuurlijk nog wel vele graadjes erger, maar ik doel op meer gewone tijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
JanHenk schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:12:
[...]

Dat is meer dan het dubbele van wat ik kwijt was, inderdaad... Pakken jullie wel zelf in? Of zijn er wellicht andere zaken die afwijken, geen idee. Klinkt als erg gortig.

Wij hadden 3 offertes opgevraagd, ze zijn allemaal langsgekomen om een inschatting te doen. Toen dat niet zover uit elkaar lag en ik met één een goede klik had, was voor mij de keuze niet zo moeilijk.

Ben benieuwd of er bij jullie nog iemand (ver) onder gaat...

Het bedrijf dat wij hebben ingeschakeld zit in Friesland, ik denk niet dat je daar veel aan hebt... :)
Wel met zelf inpakken, klein detail is dat we van de kop van Noord Holland naar de achterhoek verhuizen, maar alsnog...

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
Makelaars moeten biedingen op woningen gaan vastleggen in een 'biedlogboek' dat verkoper en kopers kunnen inzien. Daarnaast onderzoekt het kabinet of het ontbindende voorwaarden bij de aankoop van een huis kan verplichten. Met deze en andere maatregelen wil demissionair minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken 'misstanden' op de woningmarkt aanpakken.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/14...nde-voorwaarden-verplicht
Goede zaak, maar zal wel weer stranden of 5 jaar duren voordat het geimplementeerd is want de partijen die ermee moet gaan werken zullen zo veel mogelijk tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17
Rzaan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:23:
[...]

Denk het niet.
De bevolkingscijfers gaan (na de komende jaren nog wat stijging) dalen over 40 jaar.
De grote groep boomers is dan dood.
Als die groep grotendeels uitgestorven is, komen er naar alle waarschijnlijkheid meer huizen beschikbaar. Natuurlijk komen er ook arbeids- en andere immigranten bij.
Maar als de boomer-groep dood is, zijn er naar alle waarschijnlijkheid ook minder arbeiders nodig. Vooral in de zorg.
Door het wegvallen van de Boomers valt een groot deel van het zorgbudget weg, waardoor de overheid minder inkomsten nodig heeft, dus lagere belastingen en daarom meer vrij besteedbaar inkomen dus hogere vastgoed prijzen.

Tel daar bij op dat mijn (onze) hypotheek tegen die tijd volledig is afgelost of de inflatie het laatste stukje schuld volledig betekeningsloos heeft gemaakt. En dan staat er gewoon een bord tekoop in de tuin voor een asset met waarde x en schuld nihil.

Met andere woorden, je kan alle kanten op in de redenering. Als iets niet te voorspellen is, is het de woningmarkt (anders dat die in de long run vooralsnog altijd stijgt 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:28
Ik ben bemieuwd waarom het terkort van woningen in Belgie misschien beetje minder dan NL is ?

N.B: ABN zit nu vaste met mij voor de komende 30 jaar :)

[ Voor 27% gewijzigd door noucmen op 09-11-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
-

[ Voor 100% gewijzigd door wooshx op 10-07-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wooshx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:42:
Wij willen op dit moment een goed bod doen op een woning die te koop staat voor 325,000. Weet iemand of je NHG kan krijgen op het moment dat we 360,000 bieden (35K met eigen middelen)?

Ik lees overal dat de koopsom bepaalt of je NHG kan krijgen. De taxatie zal rond die 325 uitkomen geeft onze aankoopmakelaar aan, maar is dat dan ook de koopsom en kunnen we NHG krijgen? Of telt die eigen inbreng van 35K ook mee en is de koopsom 360,000 en kunnen we dus geen NHG krijgen?
Waarom zou die €35k niet bij de koopsom meetellen? Die gaat uiteindelijk toch ook naar de verkopende partij?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:33
Wij willen op dit moment een goed bod doen op een woning die te koop staat voor 325,000. Weet iemand of je NHG kan krijgen op het moment dat we 360,000 bieden (35K met eigen middelen)?

Ik lees overal dat de koopsom bepaalt of je NHG kan krijgen. De taxatie zal rond die 325 uitkomen geeft onze aankoopmakelaar aan, maar is dat dan ook de koopsom en kunnen we NHG krijgen? Of telt die eigen inbreng van 35K ook mee en is de koopsom 360,000 en kunnen we dus geen NHG krijgen?
Helaas niet: https://www.nhp.nl/hypoth...psom-eigen-geld#gsc.tab=0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een keer een vriend van mij heeft de koopsom naar 325k gedrukken, door het specifieren wat (on)roerend zakken zijn, bvb keuken wordt meer waarde en is niet meer onroeren zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
-

[ Voor 99% gewijzigd door wooshx op 10-07-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Misschien helpt het als je de koop in 2022 doet.
https://www.nhg.nl/nhg-ac...premie-verlaagd-naar-0-6/

Dan is het verschil nog 5k.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Bij ons komt een huis te koop met een vraagprijs van 355K waarin wij geïnteresseerd zijn. Er is vorig jaar een huis verkocht voor ongeveer die prijs. Gezien de prijsstijgingen van afgelopen jaar lijkt het er op dat de makelaar / verkopers inspelen op een flinke overbieding. Of zie ik dit verkeerd? Woningen zijn denk ik redelijk vergelijkbaar, deze heeft wellicht iets minder grond en geen kantoor in de garage.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
wooshx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:03:
[...]

Thanks voor je snelle reactie, ik lees veel verschillende berichten daarom is het voor mij niet echt duidelijk.

https://www.eigenhuis.nl/...-hypotheek-garantie-nhg#/

Onderstaande staat in bovenstaande link

Is de koopsom hoger dan € 325.000, maar is het bedrag in het taxatierapport € 325.000 of lager, dan is NHG mogelijk. Er is dan wel meer inbreng van eigen geld nodig.
Uit de voorwaarden en normen NHG 2021:
2.2 Aankoop bestaande woning
2.2.1 De kosten voor het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. het laagste bedrag van:
- de koopsom kosten koper (exclusief roerende zaken), of
- 97% van de koopsom vrij op naam indien de koopsom vrij op naam is, of
- de marktwaarde vrij van huur en gebruik blijkens een taxatierapport (zie Norm 1.7);
Kortom; als de getaxeerde waarde lager is dan de koopsom, geldt als NHG-kostengrens de laagste van die waardes, zijnde de waarde blijkens het taxatierapport.

Klopt inderdaad ook dat daarmee de te verkrijgen financiering wordt verlaagd (en vice versa de inbreng eigen middelen verhoogd), immers mag maximaal 100% loan-to-value volgens de normen van de Tijdelijke regeling hypothecair krediet worden geleend, waarbij de 'value' uiteraard ook blijkt uit het taxatierapport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48

Nee, dit kan niet*.

* Als de transactie plaats gaat vinden in het volgende jaar en je weet te bieden onder de NHG-grens van dat jaar (355k), dan kan het weer wel, mits alles volgend jaar plaats vind.

En je zou natuurlijk in 'het grijze gebied' kunnen kijken of je de transactieprijs én taxatiewaarde (al is dat met een taxateur die je zelf uitzoekt geen groot probleem waarschijnlijk) in ieder geval op NHG kan krijgen door verschillende objecten los bij te kopen. Het is tegenwoordig toch erg gebruikelijk dat zelfs een zonnescherm op de lijst van zaken komt :+
Ik zou dat zelf gewoon duidelijk opnemen in het bod.

Let erop dat je niet de enige bent die zo denkt. Wij hebben twee keer in onze zoektocht 324.9xx geboden icm een doos chocolade + foto + briefje door de brievenbus en dat soort onzin (>10% boven vraagprijs in beide gevallen) en achteraf begrepen dat de huizen voor ~326.000 zijn weggegaan. Later in onze zoektocht ook woningen die op 350-375 geprijsd worden, bod van 399.9xx gedaan, en dan gaan ze voor 401k weg.

Als er kopers op de kust zijn die het echt willen hebben, gaan ze juist precies boven die grens zitten en nemen zij die 10k die het uiteindelijk nog weer extra kost voor lief. Door er juist boven te zitten koop je een stuk zekerheid. Overigens vonden wij die huizen dat simpelweg niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-11-2021 17:19 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
Zo, geboden op een huis! Over een paar dagen de deadline dus een spannende week. Naar mijn idee een logische overbieding met daarnaast nog wat onlogische emotionele som geld omdat ik het nu al zat ben in een stacaravan te wonen en hier snel weg wil :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Spannend @Basekid. Ede, Renkum of Wageningen geworden? (of toch iets anders)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Richh schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:15:
[...]

Nee, dit kan niet*.

* Als de transactie plaats gaat vinden in het volgende jaar en je weet te bieden onder de NHG-grens van dat jaar (355k), dan kan het weer wel, mits alles volgend jaar plaats vind.

En je zou natuurlijk in 'het grijze gebied' kunnen kijken of je de transactieprijs én taxatiewaarde (al is dat met een taxateur die je zelf uitzoekt geen groot probleem waarschijnlijk) in ieder geval op NHG kan krijgen door verschillende objecten los bij te kopen. Het is tegenwoordig toch erg gebruikelijk dat zelfs een zonnescherm op de lijst van zaken komt :+

Let erop dat je niet de enige bent die zo denkt. Wij hebben twee keer in onze zoektocht 324.9xx geboden icm een doos chocolade + foto + briefje door de brievenbus en dat soort onzin (>10% boven vraagprijs in beide gevallen) en achteraf begrepen dat de huizen voor ~326.000 zijn weggegaan. Later in onze zoektocht ook woningen die op 350-375 geprijsd worden, bod van 399.9xx gedaan, en dan gaan ze voor 401k weg.

Als er kopers op de kust zijn die het echt willen hebben, gaan ze juist precies boven die grens zitten en nemen zij die 10k die het uiteindelijk nog weer extra kost voor lief. Door er juist boven te zitten koop je een stuk zekerheid. Overigens vonden wij die huizen dat simpelweg niet waard.
Het hoeft niet per se veel extra te kosten. Als je een jubelton meeneemt is de LTV waarschijnlijk zo laag dat je in ongeveer dezelfde renteklasse komt als een lening met NHG, en je hoeft de NHG premie dan dus niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kurma schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:47:
[...]

Het hoeft niet per se veel extra te kosten. Als je een jubelton meeneemt is de LTV waarschijnlijk zo laag dat je in ongeveer dezelfde renteklasse komt als een lening met NHG, en je hoeft de NHG premie dan dus niet te betalen.
Waar deelden ze deze week die jubeltonnen ook al weer uit?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:33
[...]

Vind het zelf wel een fijne gedachte dat ik in mijn huis kan blijven wonen als ik arbeidsongeschikt word. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Of een ton overwaarde natuurlijk...

Het heeft meer voordelen om geen NHG te doen. Je bespaart inderdaad de premie en je kan je hypotheek misschien wél meenemen naar een volgende woning.

Maar ja, niet iedereen heeft een jubelton en/of overwaarde en/of een toekomstige verhuiswens + de verwachting dat de rentes stijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
[...]

woningen die op 350-375 geprijsd worden, bod van 399.9xx gedaan, en dan gaan ze voor 401k weg.
Los van je verhaal, is 399.9xx altijd een slecht bod, het klinkt klein voor u, en ook voor andere bieders, daarom willen ze het ook bieden, terwijl 401 klinkt groot voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Net geleerd dat een woning dat ik heb gemist in juli, is 16% overgekocht (van 625 naar 725) terwijl het gemiddeld 11-13% was in die gebied

https://www.funda.nl/koop...42471255-van-veendijk-19/

In Maart was een buurhuis (nr 21) voor 610 verkocht, vraagprijs 600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
noucmen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:24:
[...]

Los van je verhaal, is 399.9xx altijd een slecht bod, het klinkt klein voor u, en ook voor andere bieders, daarom willen ze het ook, terwijl 401 klinkt groot ook voor uw en anderen.
Altijd beter dan een bod van 391k toch? :P

Ik snap het wel, maar laten we niet vergeten dat velen gewoon een maximaal budget hebben ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
[...]

Nee, dit kan niet*.

Net iets erboven zitten kan slim zijn. Wij hadden ook een aantal van die ronde biedingen op ons huis en eentje die net boven zo'n mooi rond bedrag ging zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Bommes

Capo del formaggio

ExoFun schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:10:
[...]

Super! Welke partij heb je gebruikt om je te helpen en hoeveel waren de kosten?
De vakverhuizer in/uit Helmond.
Eerste offerte opgevraagd bij een bedrijf uit Eindhoven.
Die kwam na een huis bezoek op 2000 euro, zelf inpakken, kasten demonteren, enz.
150 extra dan demonteren hun de kasten, 4p euro extra plakken ze viltjes onder je meubels.

Vervolgens 2de offerte bij de vakverhuizer Helmond opgevraagd.
Ook zelf inpakken enz.
Met hulp van ons zelf met sjouwen kwam die met 150 euro per uur voor 3 man + bus, dekens, dozen, papier, tape, ladders, hondjes enz.
We zijn naar rijtjeshuis naar geschakeld vrijstaand gegaan.

Uiteindelijk zijn we net geen 1000 euro kwijt nu.
Waarbij wij dus geholpen hebben, alleen met dozen sjouwen. Zware en grote spullen hebben hun gedragen.

Je kunt bij hun zelf kiezen aan de hand van de hulp die je zelf kunt regelen.
Extra mensen van hun bij minder eigen werk, minder van hun als je zelf een flinke ploeg hebt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gefeliciteerd,
Maar 1100 voor taxateur ? Voor welke doel ?
Ik betaald 425 als een koper (NWWI getaxeerd waarde = 100.5% van koopsom.
in Juli heb ik een NWWI taxateur betaald voor 495.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:43:
[...]

Gefeliciteerd,
Maar 1100 voor taxateur ? Voor welke doel ?
Ik betaald 425 als een koper (NWWI getaxeerd waarde = 100.5% van koopsom.
in Juli heb ik een NWWI taxateur betaald voor 495.
Geen idee welk doel, maar veel bedrijven willen blijkbaar meeprofiteren van de gekte |:(.
We zijn niet afhankelijk van een bepaalde taxatiewaarde dus ik wil gewoon een objectieve taxatie voor een marktconforme prijs (500 euro oid).

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
koentjuh schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:52:
[...]

Door het wegvallen van de Boomers valt een groot deel van het zorgbudget weg, waardoor de overheid minder inkomsten nodig heeft, dus lagere belastingen en daarom meer vrij besteedbaar inkomen dus hogere vastgoed prijzen.....
Of omdat China minder gaat bouwen, materiale prijzen minder zou zijn --> lagere huisprijzen

Evergrand aandeel prijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bcvlv2sULnw0tIUdgbhCEBUs3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RQlnfkRvx9ISW7ygs4KpOSEN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:45:
[...]

Geen idee welk doel, maar veel bedrijven willen blijkbaar meeprofiteren van de gekte |:(.
We zijn niet afhankelijk van een bepaalde taxatiewaarde dus ik wil gewoon een objectieve taxatie voor een marktconforme prijs (500 euro oid).
Ja, ik vind 500 ook veel voor nog geen 60 min bezoeken + 1/2 uur thuis schrijven met veel kopie pasten.
Mijn excel kan misschien meer onafhanklijk evalueren.

4 dagen geleden moest ik 345 Eu betalen voor een bouwkundig keuring: 50 minuten kijken + max 2 uur reizen & schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:13

ChUcKiE

Dus........

Ik weet niet ho jullie taxatierapporten er tegenwoordig uit zien, maar ik had er een waarbij de taxatiewaarde goed onderbouwd werd door vergelijkbare al eerder verkochte woningen er in op te nemen en daar de verschillen in plus/min met onderbouwing weer te geven om zo tot een "unieke" waarde te komen.
Daar is zo'n taxateur wel een aantal uur mee bezig hoor. En ja 500 euro lijkt veel, net zoals 2500 euro voor een fatsoenlijk hypotheek adviesdocument, maar kwaliteit heeft z'n tijd nodig en dat kost geld, maar dan heb je ook iets!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

[...]

Bel even met VEH als je daar lid bent. En anders is het die 2 tientjes oid voor het lidmaatschap waarschijnlijk wel waard.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:07:
[...]

Bel even met VEH als je daar lid bent. En anders is het die 2 tientjes oid voor het lidmaatschap waarschijnlijk wel waard.
VEH Ledenprijs taxatierapport bestaande woning: van € 599 voor € 524 incl. btw en NWWI-validatiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
2500 euro voor een fatsoenlijk hypotheek adviesdocument, maar kwaliteit heeft z'n tijd nodig en dat kost geld, maar dan heb je ook iets!
Hypotheek advies kosten is ook een andere grapje.
2 van de best-rated kantoren in NL geven mij hogere rentes dan ik zelf kan vinden.

Maar jammer: banken (behalf ABN) lenen geld uit alleen via een tussen persoon. En vaak hebben Execution only geld verstrekkers (bvb Moneyyou) niet de beste rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vraagje: Wanneer is een Eeuwigdurend afgekocht erfpacht minder goed dan bloot eigendom ? Hoeveel minderwaarde is het kwa prijs ?

In een PDF zie ik: "Wat zijn de voordelen van het kopen van de erfpachtgrond? In de praktijk maakt het niet zo heel veel uit of u de erfpachtcanon voor eeuwig hebt afgekocht of dat de grond van u is, maar sommige mensen vinden het een prettiger gevoel als de grond echt hun eigendom
is. En sowieso kun je, als je het huis wilt verkopen, dan in de verkoopadvertentie zetten
dat de woning op eigen grond staat" !!!!!! ?????

De woning dat ik ga tekenen is eeuwigdurend afgekocht, net als veel buurhuizen. Maar hij is in een gebied waar het verkopen van bloot eigendom is niet toegestaan:
https://denhaag.maps.arcg...327bb4bd6a5eacc98ec4dd073

Het aankopen naar bloot eigendom is niet duur (https://www.denhaag.nl/nl...acht-naar-eigen-grond.htm max 1400) maar waarom is het voor een paar gebieden in Den Haag niet mogelijk ? Wat zijn de consequenties voor mij ? Dit kan ik niet googlen.

[ Voor 29% gewijzigd door noucmen op 09-11-2021 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Van harte, 1100 is veel, klinkt als een % vd aankkoopprijs. Dat moet voor minder kunnen, hypotheekadviseur heeft ook altijd connecties, misschien daar proberen, dan komt er ook heel toevallig een waarde uit die je wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:51

franssie

Save the albatross

ChUcKiE schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:07:
Ik weet niet ho jullie taxatierapporten er tegenwoordig uit zien, maar ik had er een waarbij de taxatiewaarde goed onderbouwd werd door vergelijkbare al eerder verkochte woningen er in op te nemen en daar de verschillen in plus/min met onderbouwing weer te geven om zo tot een "unieke" waarde te komen.
Daar is zo'n taxateur wel een aantal uur mee bezig hoor. En ja 500 euro lijkt veel, net zoals 2500 euro voor een fatsoenlijk hypotheek adviesdocument, maar kwaliteit heeft z'n tijd nodig en dat kost geld, maar dan heb je ook iets!
Ik cindt 2500 voor een hypotheekadviesgesprek nog steeds absurd, maar 500 EUR voor een taxatierapport (als dat goed is uitgevoerd) is alleszins redelijk. Ik kan dat zelf wel redelijk maar dat kost me dan ook een aantal uur om de juiste registers en transacties te lichten, prijs indexen per regio/buurt te maken op basis van WOZ waardes etc etc. Het kan, maar soms is een expert wel zo fijn, al is het om je excelsheet te comtroleren (en dan kan je wellicht iets over de prijs afspreken).
Maaronder de taxateurs zitten ook vele die allen geld willen en daarvoor hun ziel verkopen door de door jou te bieden prijs willen bevestigen ipv te onderbouwen. Tsja, dan is EUR500 nog veel. Dat gezegd hebbende, wie weet nu nog wat een woning waard is? Een technische keurig is wellicht de beste investering alsmede het inlezen over wat erfpacht, blokverwarming of stadsverarming en een gezonde VVE nu echt betekent -op lange termijn gaat daar het geld wel of niet naartoe. Een goede taxatie neemt dat mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@noucmen Bij erfpacht is het niet jouw grond (duh). Voor wat ik weet :
In een extreem geval kan de grondeigenaar je onteigenen (makkelijker dan als het echt eigen grond in volle eigendom is). Dat is de reden dat veel steden (Amsterdam met name) grond in erfpacht uitgaven, om stadsontwikkeling mogelijk te houden. Daarna werd het een verdien model.
In een appartementcomplex zal het niet veel uitmaken schat ik, heb je een vrijstaand huis waar ook een appartementcomplex op zou passen dan kan de gemeente de erfpacht opzeggen (vast ook bij een afgekochte, want anders zou het volle eigendom zijn) en het na het vergoeden van de opstallen (je woning) opnieuw verkopen.
Erfpacht is als stadsverwarming - je hebt één aanbieder waar je het mee moet redden als het lastig wordt. Beiden zijn (demi)overheid dus ik zou er bij weg blijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:30
noucmen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:13:
Vraagje: Wanneer is een Eeuwigdurend afgekocht erfpacht minder goed dan bloot eigendom ? Hoeveel minderwaarde is het kwa prijs ?
Eeuwigdurend afgekocht is in de praktijk niet anders dan eigen grond en zal ook als dusdanig behandeld worden. Komt veelvuldig voor in de grote steden.

Het voorbeeld van Amsterdam klopt niet helemaal. Amsterdam heeft vooral veel erfpacht grond uitgegeven die niet-eeuwig afgekocht is. Daar willen ze nu van af door eeuwigdurende afkoop mogelijk te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

Vanaf 1 oktober werken wij met een nieuw model taxatierapport Wonen 2021. Daar zit wat meer werk in waardoor taxatierapporten meer tijd kosten om op te stellen en dus duurder zijn geworden.
Dat VEH tarief lijkt me niet houdbaar. Bij de NTS, Maatwerk en Fitrex zal je rond 600 zitten maar hou rekening dat je niet de beste taxateurs toegewezen krijgt. Vaak zijn het beginners, gezellen (leerling-taxateurs met begeleiding) of kantoren die het van volume moeten hebben en alles pakken wat ze krijgen. De meeste taxateurs hebben het te druk om voor zulke tarieven te werken.
De meeste taxateurs zullen tussen 650 en 700 rekenen, eventueel plus wat opslagen. De kantoren die niet veel taxeren rekenen meer, het kost ze namelijk meer tijd omdat ze minder routine hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 10-11-2021 00:55 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Laapo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:18:
[...]

Eeuwigdurend afgekocht is in de praktijk niet anders dan eigen grond en zal ook als dusdanig behandeld worden. Komt veelvuldig voor in de grote steden.

Het voorbeeld van Amsterdam klopt niet helemaal. Amsterdam heeft vooral veel erfpacht grond uitgegeven die niet-eeuwig afgekocht is. Daar willen ze nu van af door eeuwigdurende afkoop mogelijk te maken.
Amsterdam vraagt daar heel geld voor. Dat bedrag is vaak niet verrekent in de M2 prijs, iets waar niet veel kopers rekening mee houden ben ik bang. En dan nog,. Erfpacht is geen eigendom. De praktijk van nu zegt niets over de toekomst.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 10-11-2021 01:13 . Reden: auto correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kju schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:53:
Vanaf 1 oktober werken wij met een nieuw model taxatierapport Wonen 2021. Daar zit wat meer werk in waardoor taxatierapporten meer tijd kosten om op te stellen en dus duurder zijn geworden.
Dat VEH tarief lijkt me niet houdbaar. Bij de NTS, Maatwerk en Fitrex zal je rond 600 zitten maar hou rekening dat je niet de beste taxateurs toegewezen krijgt. Vaak zijn het beginners, gezellen (leerling-taxateurs met begeleiding) of kantoren die het van volume moeten hebben en alles pakken wat ze krijgen. De meeste taxateurs hebben het te druk om voor zulke tarieven te werken.
De meeste taxateurs zullen tussen 650 en 700 rekenen, eventueel plus wat opslagen. De kantoren die niet veel taxeren rekenen meer, het kost ze namelijk meer tijd omdat ze minder routine hebben.
Gewoon marktwerking. Zodra de hoeveelheid werk afneemt, zakken de tarieven gewoon weer. 700 euro voor een taxatie is gewoon bezopen. Ik heb er vorig jaar weer 2 meegemaakt en voor wat je krijgt qua werk is 500 euro al aan de prijs (maar nog redelijk). Je hebt dat hele rapport maar 1 dag nodig en dat is de dag dat ze je hypotheekaanvraag beoordelen. Zolang je eigen geld inbrengt, boeit die hele taxatie niet zo. Dan moet je gewoon de allergoedkoopste laten komen. Dan boeit het niet dat de waarde 20k lager uitvalt. Het is gewoon een verplicht nummertje en daar wordt van geprofiteerd. Zelfde verhaal met energielabels: gewoon melkkoeien.

Momenteel is er gewoon veel geld te verdienen in huizenland en daar gaan alle betrokken partijen natuurlijk gewoon proberen maximaal van te profiteren. Logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
[...]

Moet je wel taxeren? Mijn huidige huis zonder taxatie gefinancieerd 1,5 jaar terug. Bij mij wou de ING tot 90% van calcasa gewoon financieren zonder taxatie. En die 90% zat riant in de buurt van wat ik aan hypotheek voor ogen had. De rest bracht ik in met eigen middelen/overwaarde verkoop. Heb toen alleen mijn voormalig woning laten taxeren voor de overbrugging omdat we nog niet in verkoop waren, maar mijn huidige huis is nooit getaxeerd.

Dat laatste tot grote onzekerheid van de verkopers trouwens; die verkoop makelaar heeft het wel een paar keer ter sprake gebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zijn die richtlijnen voor hypotheekverstrekkers en eisen aan taxatierapporten niet recent gewijzigd? Per 1 juli o.i.d.?

@Kju Weet daar vast meer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:01
koentjuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:06:
[...]
Moet je wel taxeren? Mijn huidige huis zonder taxatie gefinancieerd 1,5 jaar terug.
Ja, sinds 1 juli is dat verplicht op basis van een Europese richtlijn. Daarvoor volstond soms ook woz-waarde of calcasa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
franssie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 01:12:
[...]

,. Erfpacht is geen eigendom. De praktijk van nu zegt niets over de toekomst.
In de toekomst kan het zijn dat afgekocht erfpacht een andere bestemmingsplan heeft dan eigendom ? Bvb mag niet verhuren etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

koentjuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:06:
[...]

Moet je wel taxeren? Mijn huidige huis zonder taxatie gefinancieerd 1,5 jaar terug. Bij mij wou de ING tot 90% van calcasa gewoon financieren zonder taxatie. En die 90% zat riant in de buurt van wat ik aan hypotheek voor ogen had. De rest bracht ik in met eigen middelen/overwaarde verkoop. Heb toen alleen mijn voormalig woning laten taxeren voor de overbrugging omdat we nog niet in verkoop waren, maar mijn huidige huis is nooit getaxeerd.

Dat laatste tot grote onzekerheid van de verkopers trouwens; die verkoop makelaar heeft het wel een paar keer ter sprake gebracht :)
Helaas wel idd, op zich is de woz waarde al voldoende, maar banken gaat niet mee.

En onze makelaar had nog wel een taxateur die 50k-75k bij kon plussen om goed uit te komen.. (niet wetende dat we een goede overwaarde meenemen).Wat dat betreft is de markt flink verziekt. Overigens geldt dat niet voor alle makelaars/taxateurs.

Wat ik me afvraag: we willen flink verbouwen en daardoor stijgt de LTV waarschijnlijk boven een bepaalde waarde (obv huidige waarde). Bij nieuwbouw wordt het meerwerk 100% als meerwaarde gezien, is dat bij bestaande bouw ook als we een bouwdepot nemen?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
[...]

In de toekomst kan het zijn dat afgekocht erfpacht een andere bestemmingsplan heeft dan eigendom ? Bvb mag niet verhuren etc ?
Jij koopt toch een tijdelijke woning of is dat alweer van de baan ? Dan zou ik me weinig zorgen maken, pas als je iets koopt voor 20 jaar zou ik sterk afvragen of je (afgekocht) erfpacht wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
[...]

Helaas wel idd, op zich is de woz waarde al voldoende, maar banken gaat niet mee.

En onze makelaar had nog wel een taxateur die 50k-75k bij kon plussen om goed uit te komen.. (niet wetende dat we een goede overwaarde meenemen).Wat dat betreft is de markt flink verziekt. Overigens geldt dat niet voor alle makelaars/taxateurs.

Wat ik me afvraag: we willen flink verbouwen en daardoor stijgt de LTV waarschijnlijk boven een bepaalde waarde (obv huidige waarde). Bij nieuwbouw wordt het meerwerk 100% als meerwaarde gezien, is dat bij bestaande bouw ook als we een bouwdepot nemen?
Nee, reken op 65 to 70 procent maximaal. Ze kijken naar de te verwachten waardevermeerdering als gevolg van je verbouwingsplannen en dat is nooit 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:07:
[...]

Jij koopt toch een tijdelijke woning of is dat alweer van de baan ? Dan zou ik me weinig zorgen maken, pas als je iets koopt voor 20 jaar zou ik sterk afvragen of je (afgekocht) erfpacht wilt.
Ik wil flexibiliteit: dat ik mag doen wat voor.mij het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:08:
[...]

Nee, reken op 65 to 70 procent maximaal. Ze kijken naar de te verwachten waardevermeerdering als gevolg van je verbouwingsplannen en dat is nooit 100%.
Verbouwing moet je denk ik ook specificeren naar uitbouwen met meer m² of de bestaande woning volledig intern vernieuwen. Dat eerste zal vaak wel een redelijke 1 op 1 waarde stijging hebben, temeer omdat extra m² altijd leiden tot een flink hogere waarde (bouwprijs is veelal een stuk lager dan de verkoopprijs van die m2, omdat je de grond al hebt).

Dat tweede laat zich moeilijk 1 op 1 doorrekenen inderdaad, maar kanttekening is ook dat je woning in de tijd van de verbouwing qua algemene markt ontwikkeling al zo erg stijgt dat je daarmee de investering wel weer terug verdient op dit moment, maargoed, zonder verbouwing had je dan ook wel een prijsstijging te pakken.

Dus in de regel zal het niet 1 op 1 toegevoegd worden aan de marktwaarde, maar grote kans dat als je de woning tzt opnieuw laat taxeren dat je het wel 1 op 1 terug ziet omdat je de marktstijging erbij krijgt. (zolang die stijging nog voortzet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Heeft iemand hier ooit gebruik gemaakt van de site https://www.bouwkeuringvergelijk.nl/ ?

Staan wel goede reviews op van de inspecteurs, maar heel slim alleen met een voornaam.
Ik zou graag willen weten wie de inspecteur achter die voornaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
[...]

Dat valt niet uit te sluiten nee. Gemeente Amsterdam probeert nu al nieuwe hotels uit de stad te weren door gedoe met de erfpacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:31:
[...]

Verbouwing moet je denk ik ook specificeren naar uitbouwen met meer m² of de bestaande woning volledig intern vernieuwen. Dat eerste zal vaak wel een redelijke 1 op 1 waarde stijging hebben, temeer omdat extra m² altijd leiden tot een flink hogere waarde (bouwprijs is veelal een stuk lager dan de verkoopprijs van die m2, omdat je de grond al hebt).

Dat tweede laat zich moeilijk 1 op 1 doorrekenen inderdaad, maar kanttekening is ook dat je woning in de tijd van de verbouwing qua algemene markt ontwikkeling al zo erg stijgt dat je daarmee de investering wel weer terug verdient op dit moment, maargoed, zonder verbouwing had je dan ook wel een prijsstijging te pakken.

Dus in de regel zal het niet 1 op 1 toegevoegd worden aan de marktwaarde, maar grote kans dat als je de woning tzt opnieuw laat taxeren dat je het wel 1 op 1 terug ziet omdat je de marktstijging erbij krijgt. (zolang die stijging nog voortzet)
100% ga je ook met alleen een uitbouw niet halen hoor. Misschien als je "de perfecte" plannen indient, dat de taxateur hoger kan uitkomen dan die 65 tot 70 procent. Maar mijn hypotheekadviseur kwam eigenlijk direct al met de uitspraak "max 70%" en in ons geval bleek dat redelijk accuraat. Wij kwamen nét iets boven de 65% wat we qua verbouwing konden financieren. De rest moest uit overwaarde/eigen geld.

Verder klopt wat je zegt helemaal: als je de verbouwing gerealiseerd hebt, heb je een goede kans dat een volgende taxatie alsnog hoger uit gaat vallen dan de eerste "taxatie na verbouwing" die voor de financiering nodig was. Maar daar heb je voor je financiering dus niets aan. Hooguit heb je daardoor meer ruimte voor een eventuele volgende verbouwing of verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:12:
[...]

100% ga je ook met alleen een uitbouw niet halen hoor. Misschien als je "de perfecte" plannen indient, dat de taxateur hoger kan uitkomen dan die 65 tot 70 procent. Maar mijn hypotheekadviseur kwam eigenlijk direct al met de uitspraak "max 70%" en in ons geval bleek dat redelijk accuraat. Wij kwamen nét iets boven de 65% wat we qua verbouwing konden financieren. De rest moest uit overwaarde/eigen geld.

Verder klopt wat je zegt helemaal: als je de verbouwing gerealiseerd hebt, heb je een goede kans dat een volgende taxatie alsnog hoger uit gaat vallen dan de eerste "taxatie na verbouwing" die voor de financiering nodig was. Maar daar heb je voor je financiering dus niets aan. Hooguit heb je daardoor meer ruimte voor een eventuele volgende verbouwing of verduurzaming.
Volgens mij ligt het echt aan hoe @Sport_Life zijn verbouwing financieert. Ons bouwdepot werd 3 jaar terug toen ik er een verdieping bij op zette 100% meegenomen in de waarde ontwikkeling, maar dat kwam ook omdat ik alleen de casco verbouwing financieerde, en de afbouw (vloeren, verven, maatkasten) zelf heb betaald. Daarnaast zat er een gigantische overwaarde in de woning, waardoor de bank er vermoedelijk niet zo moeilijk over deed.

Maargoed, de bank zal er wel een 100% antwoord op kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koentjuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:31:
[...]

Volgens mij ligt het echt aan hoe @Sport_Life zijn verbouwing financieert. Ons bouwdepot werd 3 jaar terug toen ik er een verdieping bij op zette 100% meegenomen in de waarde ontwikkeling, maar dat kwam ook omdat ik alleen de casco verbouwing financieerde, en de afbouw (vloeren, verven, maatkasten) zelf heb betaald. Daarnaast zat er een gigantische overwaarde in de woning, waardoor de bank er vermoedelijk niet zo moeilijk over deed.

Maargoed, de bank zal er wel een 100% antwoord op kunnen geven :)
Als je al ruimte hebt door overwaarde, dan heb je veel meer mogelijkheden. En eigenlijk heb jij ook gewoon een deel uit eigen zak betaald, door alleen het casco te financieren.

Dat is gewoon een gezonde situatie. Dan gelooft de bank het inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@koentjuh @Verwijderd Volgens mij ligt het aan de taxatie.

Wij hebben bij onze woning aangegeven wat we willen aanpassen, de taxateur heeft gezegd wat het huis daarna waard zou worden, en dat laatste hebben we mogen financieren. In de praktijk kwam het erop neer dat we (ik noem even een willekeurig bedrag) 7k waardestijging kregen door een verbouwing van 10k; inderdaad ~70%.

Vrienden van ons hebben een kluswoning gekocht, en hebben (na enig aandringen bij de taxateur) het voor elkaar gekregen dat de investering 100% ten goede van de waardestijging komt. Daarbij konden ze wel bij 2 'geflipte' woningen aantonen dat dat ook wel echt erin zit. Maar of ze daar per se verstandig aan doen, laat ik in het midden :P

Volgens mij doet een taxateur een beetje nattevingerwerk wat in de praktijk inderdaad rond 70% uitkomt. Maargoed: die taxateur kies je zelf (evenals de hypotheekverstrekker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:54:
@koentjuh @Verwijderd Volgens mij ligt het aan de taxatie.

Wij hebben bij onze woning aangegeven wat we willen aanpassen, de taxateur heeft gezegd wat het huis daarna waard zou worden, en dat laatste hebben we mogen financieren. In de praktijk kwam het erop neer dat we (ik noem even een willekeurig bedrag) 7k waardestijging kregen door een verbouwing van 10k; inderdaad ~70%.

Vrienden van ons hebben een kluswoning gekocht, en hebben (na enig aandringen bij de taxateur) het voor elkaar gekregen dat de investering 100% ten goede van de waardestijging komt. Daarbij konden ze wel bij 2 'geflipte' woningen aantonen dat dat ook wel echt erin zit. Maar of ze daar per se verstandig aan doen, laat ik in het midden :P

Volgens mij doet een taxateur een beetje nattevingerwerk wat in de praktijk inderdaad rond 70% uitkomt. Maargoed: die taxateur kies je zelf (evenals de hypotheekverstrekker).
Dat klopt. Alleen als je het te verbouwen huis al een poos in je bezit hebt, dan is het goed mogelijk dat je er bijvoorbeeld 75k overwaarde in hebt zitten. Dan krijg je dus een enorm hoog bedrag uit de "taxatie na verbouwing". Dan zou je waarschijnlijk zonder problemen 100% kunnen financieren.

Of volledig "tot de absolute max" te gaan en zowel het huis als de verbouwing 100% te financieren verstandig is, dat moet iedereen voor zichzelf maar bepalen. Ik begin er niet aan, maar als je het vooruitzicht hebt op een flinke loonontwikkeling de komende jaren, dan zou je het kunnen overwegen.

Ik hoop wel dat je kennissen toch nog een flinke pot voor onvoorzien hebben (of toch geen écht klushuis), want die verbouwing gaat toch meer dan 100% van je specificatie kosten in totaal. Wij zitten er al dik boven en zijn nog niet eens klaar. Alles wordt rap duurder, je komt gegarandeerd "verrassingen" tegen en gaat waarschijnlijk toch in het traject zo nu en dan "duurdere keuzes" maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:06
Die 65-70% is wel anders dan bij een nieuwbouwhuis.

Meerwerkt dat je financieert, zowel vanuit de bouwer als in eigen beheer wordt voor 100% meegenomen. Alle 'stichtingskosten' worden meegenomen of alsof ze ook leiden tot een 1 op 1 waarde.

Is het niet vreemd dat verbouwingen bij bestaande bouw leiden tot een lagere woningwaarde tov de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:17:
[...]

Dat klopt. Alleen als je het te verbouwen huis al een poos in je bezit hebt, dan is het goed mogelijk dat je er bijvoorbeeld 75k overwaarde in hebt zitten. Dan krijg je dus een enorm hoog bedrag uit de "taxatie na verbouwing". Dan zou je waarschijnlijk zonder problemen 100% kunnen financieren.

Of volledig "tot de absolute max" te gaan en zowel het huis als de verbouwing 100% te financieren verstandig is, dat moet iedereen voor zichzelf maar bepalen. Ik begin er niet aan, maar als je het vooruitzicht hebt op een flinke loonontwikkeling de komende jaren, dan zou je het kunnen overwegen.

Ik hoop wel dat je kennissen toch nog een flinke pot voor onvoorzien hebben (of toch geen écht klushuis), want die verbouwing gaat toch meer dan 100% van je specificatie kosten in totaal. Wij zitten er al dik boven en zijn nog niet eens klaar. Alles wordt rap duurder, je komt gegarandeerd "verrassingen" tegen en gaat waarschijnlijk toch in het traject zo nu en dan "duurdere keuzes" maken.
Dat sowieso, ik heb twee jaren 30 woningen verbouwd en nooit binnen budget gebleven. Al was het maar omdat je onder het mom van ‘nu toch bezig’ extra dingen gaat doen of luxere varianten kiest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
Onze aankoopmakelaar, die ook taxeert, had het over ~80% bij flinke verbouwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

JanHenk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:30:
Zijn die richtlijnen voor hypotheekverstrekkers en eisen aan taxatierapporten niet recent gewijzigd? Per 1 juli o.i.d.?

@Kju Weet daar vast meer van..
Kort door de bocht komt het er op neer dat banken geen modelwaarderapporten (Calcasa etc.) meer mogen gebruiken tenzij een professional er naar heeft gekeken. Nou zijn de meningen een beetje verdeeld over de eisen die je aan die professional moet stellen. De banken zijn namelijk van mening dat met professional niet een taxateur hoeft te zijn maar daar is nog geen duidelijkheid over. Die banken willen graag geld uitlenen, ze willen niet worden beperkt door een taxateur. Dat er getaxeerd moet worden komt door regelgeving, deels om de balansen van de banken te bewaken en deels omdat de consument ook moet worden beschermd.
Voorlopig hebben ze een workaround met een desktoptaxatie (Calcasa/ING) waarbij een taxateur de modelwaarde voor een paar euro controleert, hier worden al een paar duizend per week van gedaan. Het NRVT heeft daar geen medewerking aan verleend en heeft een bureauwaardering mogelijk gemaakt. Dat kost wat meer en er zijn dusdanig veel voorwaarden dat maar heel weinig bureautaxaties mogelijk zijn. Hier zijn dan ook nog maar heel weinig van uitgevoerd.
Sport_Life schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
[...]

Nee, een goede taxateur zal bij de waardering na verbouwing vergelijken met woningen die zo gelijkwaardig mogelijk zijn aan het te verwachten eindresultaat. Afhankelijk van de werkzaamheden kan een verbouwing zelfs meer dan 150% aan waardestijging opleveren. Als je een deel uit eigen geld doet zou ik afstemmen met de taxateur en alleen de werkzaamheden mee laten taxeren die tot waardestijging leiden.

[ Voor 22% gewijzigd door Kju op 10-11-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
Begin dit jaar was ik bezig met de taxatie van een woning t.b.v. aankoop, daar zat toen een (te) groot verschil taxatiewaarde en vraagprijs. Inmiddels is onze woning wat meer waard geworden als ik de woningmarkt mag geloven, terwijl de vraagprijs nog gelijk is.

Members only:

Mijn vraag is nu: is er een hypotheekverstrekker die dit gaat zien zitten? Wat zal een hypotheekverstrekker er van vinden als er een tweede recht van hypotheek is? Bij een hypotheekaanvraag wordt gekeken naar schulden (BKR-registratie) en andere financiële verplichting, maar dat is hier dus (nog) niet het geval tot de koop plaatsvindt. Daarnaast, ik zag in mijn huidige hypotheekakte (van een nieuwbouwwoning, paar jaar geleden) bijvoorbeeld niet voor welke bedrag ik de grond koop en voor welk bedrag ik een woning liet bouwen, alleen maar het bedrag van de hypotheek. Moet een hypotheekverstrekker überhaupt weten c.q. vastleggen wat de verkoopprijs is als ik puur de taxatiewaarde (minus overwaarde huidige woning) wil lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wie heeft zijn huisige hypotheek ooit verhoogd, waarom is de hypotheekrecht met 50% hoger dan de geleend bedrag ?

Bij mij: hypotheek oversluiten naar Centraal Beheer, geleend bedrag 300k, hun hogere inschrijving is 350k, maar ze hebben een hypotheekrecht op 525k (150% van 350). Dit betekent dat als ik niet meer terug kan betalen en mijn huis is 525k waarde (op de.moment van executie verkoop) dan nemen ze alles.

Is dit absurd die 150% ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:48:
Wie heeft zijn huisige hypotheek ooit verhoogd, waarom is de hypotheekrecht met 50% hoger dan de geleend bedrag ?

Bij mij: hypotheek oversluiten naar Centraal Beheer, geleend bedrag 300k, hun hogere inschrijving is 350k, maar ze hebben een hypotheekrecht op 525k (150% van 350). Dit betekent dat als ik niet meer terug kan betalen en mijn huis is 525k waarde (op de.moment van executie verkoop) dan nemen ze alles.

Is dit absurd die 150% ?
Dat heet een verhoogde inschrijving. Dat heeft meestal geen nadeel voor je.

Een hypotheekverstrekker kan nooit meer vorderen dan ie te vorderen heeft. Dus als je uitstaande schuld 300.000 is, kunnen ze hooguit 300.000 + eventuele bijkomende kosten vorderen.

De hogere inschrijving doet dan verder niet ter zake (ook al zou ie 3 miljoen zijn, bij wijze van spreken).

Een verhoogde inschrijving maakt dat je in toekomst nog eens kunt aankloppen voor een aanvullend krediet. Voor de beeldvorming, de verhoogde inschrijving van mijn hypotheek is volgens mij zelfs bijna 200% van het geleende bedrag. Daarmee kan in in de toekomst, mits de marktwaarde van het onderpand toereikend is, een aanvullend bedrag lenen (bij dezelfde hypotheekverstrekker) zonder opnieuw naar de notaris te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vincm schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:14:
Begin dit jaar was ik bezig met de taxatie van een woning t.b.v. aankoop, daar zat toen een (te) groot verschil taxatiewaarde en vraagprijs. Inmiddels is onze woning wat meer waard geworden als ik de woningmarkt mag geloven, terwijl de vraagprijs nog gelijk is.

***members only***

Mijn vraag is nu: is er een hypotheekverstrekker die dit gaat zien zitten? Wat zal een hypotheekverstrekker er van vinden als er een tweede recht van hypotheek is? Bij een hypotheekaanvraag wordt gekeken naar schulden (BKR-registratie) en andere financiële verplichting, maar dat is hier dus (nog) niet het geval tot de koop plaatsvindt. Daarnaast, ik zag in mijn huidige hypotheekakte (van een nieuwbouwwoning, paar jaar geleden) bijvoorbeeld niet voor welke bedrag ik de grond koop en voor welk bedrag ik een woning liet bouwen, alleen maar het bedrag van de hypotheek. Moet een hypotheekverstrekker überhaupt weten c.q. vastleggen wat de verkoopprijs is als ik puur de taxatiewaarde (minus overwaarde huidige woning) wil lenen?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JanHenk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:53:
[...]

Een hypotheekverstrekker kan nooit meer vorderen dan ie te vorderen heeft. Dus als je uitstaande schuld 300.000 is, kunnen ze hooguit 300.000 + eventuele bijkomende kosten vorderen.

De hogere inschrijving doet dan verder niet ter zake (ook al zou ie 3 miljoen zijn, bij wijze van spreken).

Een verhoogde inschrijving maakt dat je in toekomst nog eens kunt aankloppen voor een aanvullend krediet. Voor de beeldvorming, de verhoogde inschrijving van mijn hypotheek is volgens mij zelfs bijna 200% van het geleende bedrag. Daarmee kan in in de toekomst, mits de marktwaarde van het onderpand toereikend is, een aanvullend bedrag lenen (bij dezelfde hypotheekverstrekker) zonder opnieuw naar de notaris te moeten.
De voordeel "dat wij niet naar de notaris te moeten komen mocht wij meer kunnen lenen mits de marktwaarde van het onderpand stijgt" <--- Dat klinkt goed.

Maar ik zie de hogere inschrijving van 300 naar 350, en daarna nog een hypotheekrecht van 150% van dat 350, is als volgt: Centraal Beheerd biedt de rente 1.18% voor 30 jaar, wat ik leen nu 300k wordt: 512k na 30 jaar (1.018^30 * 300). Dus als ik volgende maand niet terug kan betalen, en ALS Centraal Beheer de komende 30 jaar dit onderpand niet kan verkopen, dan NIEMAND anders mag dit bedrag 512k nemen mocht dit woning verkocht later wordt. En tussen 512k en 525k is administratie kosten etc.

Natuurlijk dat na een paar maanden heb ik iets al afgelost, bvb na 60 maanden wordt het 240k, als Centraal Beheer meteen het onderpand kan verkopen (binnen een paar maanden), dan krijg die 240k terug, en niet 525k.

Zie jij het ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JanHenk schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:53:
[...]

Er spelen twee dingen: Een vrijwillige verhoogde inschrijving, die inderdaad geen kwaad kan en bedoelt is om je hypotheek te kunnen verhogen zonder naar de notaris te hoeven. Maar er is ook nog zoiets als een hoger bedrag in de hypotheekakte dan het daadwerkelijke bedrag, en die is bedoelt voor die "eventuele bijkomende kosten". Als de bank namelijk z'n recht wil uitoefenen, dan komen daar ongetwijfeld extra kosten bij die flink kunnen oplopen. Of dat tot 50% van de schuld is, is twijfelachtig, maar het verhoofde bedrag is met opzet zo ruim genomen zodat de bank genoeg ruimte heeft om ook die bijkomende kosten te kunnen verhalen op het onderpand.

Ze zullen die bijjkomende kosten niet zomaar uit hun duim kunnen zuigen, dus ze kunnen inderdaad nooit meer vorderen dat ie te vorderen heeft, maar dat kan wel significant meer zijn dan je uitstaande schuld van 300k.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 10-11-2021 15:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@noucmen ik zou zeggen: leg de vraag neer bij je hypotheekadviseur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:08

Koekfabriek

King Billy on the wall

noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:28:
[...]

De voordeel "dat wij niet naar de notaris te moeten komen mocht wij meer kunnen lenen mits de marktwaarde van het onderpand stijgt" <--- Dat klinkt goed.

Maar ik zie de hogere inschrijving van 300 naar 350, en daarna nog een hypotheekrecht van 150% van dat 350, is als volgt: Centraal Beheerd biedt de rente 1.18% voor 30 jaar, wat ik leen nu 300k wordt: 512k na 30 jaar (1.018^30 * 300). Dus als ik volgende maand niet terug kan betalen, en ALS Centraal Beheer de komende 30 jaar dit onderpand niet kan verkopen, dan NIEMAND anders mag dit bedrag 512k nemen mocht dit woning verkocht later wordt. En tussen 512k en 525k is administratie kosten etc.

Natuurlijk dat na een paar maanden heb ik iets al afgelost, bvb na 60 maanden wordt het 240k, als Centraal Beheer meteen het onderpand kan verkopen (binnen een paar maanden), dan krijg die 240k terug, en niet 525k.

Zie jij het ook ?
Helder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:30:
[...]

Er spelen twee dingen: Een vrijwillige verhoogde inschrijving, die inderdaad geen kwaad kan en bedoelt is om je hypotheek te kunnen verhogen zonder naar de notaris te hoeven. Maar er is ook nog zoiets als een hoger bedrag in de hypotheekakte dan het daadwerkelijke bedrag, en die is bedoelt voor die "eventuele bijkomende kosten"
Ja, en het is 50% onvrijwillige verhoging na de vrijwillige verhoging: zelf als ik die extra vrijwillige 50k niet daadwerkelijk verhogen, moet ik nog 50% vandat bedrag (dus 25k) aan een kant zetten voor "eventuel bijkomend kosten".

Dit verminderd mijn financiele vermogen enorm. Als mijn huis nu 525k waarde is, i.p.v. van 300k lenen hier bij Centraal Beheer en 172.5k lenen ergens bij een andere geldverstrekker (0.9 * 525 - 300 = 172.5), heb ik die 172.5 mogelijk vermogen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:32:
@noucmen ik zou zeggen: leg de vraag neer bij je hypotheekadviseur.
Mijn ervaring met 2 heel bekend hypotheek adviseur: als ik mijn zaak niet goed weet, word ik beroofd. Er is altijd een dure oplossing aangeboden hoewel ik een hoop geld betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:26
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
noucmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:52:
[...]

Ja, en het is 50% onvrijwillige verhoging na de vrijwillige verhoging: zelf als ik die extra vrijwillige 50k niet daadwerkelijk verhogen, moet ik nog 50% vandat bedrag (dus 25k) aan een kant zetten voor "eventuel bijkomend kosten".

Dit verminderd mijn financiele vermogen enorm. Als mijn huis nu 525k waarde is, i.p.v. van 300k lenen hier bij Centraal Beheer en 172.5k lenen ergens bij een andere geldverstrekker (0.9 * 525 - 300 = 172.5), heb ik die 172.5 mogelijk vermogen niet meer.
Het is maar de vraag in hoeverre het je hindert.

In de meeste hypothecaire aktes van geldverstrekkers is opgenomen dat voor een tweede (en opvolgende) recht van hypotheek op hetzelfde registergoed, toestemming nodig is van de eerste hypotheekhouder. Die toestemming is vaak moeilijk te verkrijgen.... (reden 1)

Daarnaast (reden 2) heb je, bij een tweede (recht van) hypotheek met bijbehorende lening vaak te maken met een veel groter risicoprofiel, immers heeft de tweede hypotheekverstrekker alleen de "top van het risico". Kortom; forse rente-opslagen.

Ik zou altijd eerst proberen bij de eerste hypotheekhouder een aanvullende lening los te krijgen en vanuit die optiek is een verhoogde inschrijving wél handig. Een tweede hypotheekhouder is volgens mij niet echt een reële optie... Tenzij de tweede hypotheekhouder geen financiële instelling zou kunnen zijn, maar bijvoorbeeld familie of vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju

Kju

Overbieden t.o.v. de vraagprijs is niet hetzelfde als overbieden t.o.v. de marktwaarde. Zonder indicatie van de marktwaarde zegt je lijstje niet echt veel. Het bieden van x% boven de vraagprijs is ook geen slimme strategie. Ik heb er nu toevallig eentje die zonder voorbehoud 495.000 gaat betalen, vraagprijs 450.000, marktwaarde 430.000. Die had ook als strategie 'vraagprijs+10% bieden'.

[ Voor 5% gewijzigd door Kju op 10-11-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Kju schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:16:
[...]

Overbieden t.o.v. de vraagprijs is niet hetzelfde als overbieden t.o.v. de marktwaarde. Zonder indicatie van de marktwaarde zegt je lijstje niet echt veel. Het bieden van x% boven de vraagprijs is ook geen slimme strategie. Ik heb er nu toevallig eentje die zonder voorbehoud 495.000 gaat betalen, vraagprijs 450.000, marktwaarde 430.000. Die had ook als strategie 'vraagprijs+10% bieden'.
Klopt, daarom kijken mensen naar WL, of naar mijn excel : - ).
Als een vraagprijs is behoorlijk hoger dan marktwaarde minus X%, waar X is de te verwachten overbieden in de regio en segment, ga ik wel stoppen, want er is altijd iemand die vraagprijs + X% ga bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
Kju schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:16:
[...]

Dan werkt het dus toch juist wel om als strategie vraagprijs + 10% bieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Basekid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:22:
[...]

Natuurlijk werkt het in dit geval, maar dan betaald de winnaar veel te veel.
In andere gevallen, als vraagprijs te laag is, dan is 10% niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Basekid schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:22:
[...]

Nou... ze komen nu geld tekort. Ze dachten dat het wel op 450k getaxeerd zou worden. Geen aankoopmakelaar. Wel een hypotheekadviseur die aankoopcoach is.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@noslen
Bij huis nummer 3 had jij € 3.000 meer geboden, dan waar het uiteindelijk voor verkocht is.
Waarom heb jij het alsnog niet gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:26
Rzaan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:18:
@noslen
Bij huis nummer 3 had jij € 3.000 meer geboden, dan waar het uiteindelijk voor verkocht is.
Waarom heb jij het alsnog niet gekregen?
Ik had met voorbehoud van financiering geboden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kju schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:47:
[...]

Kort door de bocht komt het er op neer dat banken geen modelwaarderapporten (Calcasa etc.) meer mogen gebruiken tenzij een professional er naar heeft gekeken. Nou zijn de meningen een beetje verdeeld over de eisen die je aan die professional moet stellen. De banken zijn namelijk van mening dat met professional niet een taxateur hoeft te zijn maar daar is nog geen duidelijkheid over. Die banken willen graag geld uitlenen, ze willen niet worden beperkt door een taxateur. Dat er getaxeerd moet worden komt door regelgeving, deels om de balansen van de banken te bewaken en deels omdat de consument ook moet worden beschermd.
Voorlopig hebben ze een workaround met een desktoptaxatie (Calcasa/ING) waarbij een taxateur de modelwaarde voor een paar euro controleert, hier worden al een paar duizend per week van gedaan. Het NRVT heeft daar geen medewerking aan verleend en heeft een bureauwaardering mogelijk gemaakt. Dat kost wat meer en er zijn dusdanig veel voorwaarden dat maar heel weinig bureautaxaties mogelijk zijn. Hier zijn dan ook nog maar heel weinig van uitgevoerd.

[...]

Nee, een goede taxateur zal bij de waardering na verbouwing vergelijken met woningen die zo gelijkwaardig mogelijk zijn aan het te verwachten eindresultaat. Afhankelijk van de werkzaamheden kan een verbouwing zelfs meer dan 150% aan waardestijging opleveren. Als je een deel uit eigen geld doet zou ik afstemmen met de taxateur en alleen de werkzaamheden mee laten taxeren die tot waardestijging leiden.
150% waardestijging na verbouwing zal wel mooi zijn hehe .. (dan zou ik het meteen doorverkopen ;)).

We laten het nu gewoon taxeren voor de financiering en om voor mezelf een idee te hebben van de waarde. Een toevoeging voor waarde na verbouw is wel een goed idee.
De verbouwing komt dan nadat we onze huidige woning hebben verkocht, mocht dat tegenvallen doen we iets voorzichtiger met de verbouwing.
Bouwdepot is dan wel voordeliger dan de overwaarde een jaar apart laten staan .

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2021 20:10 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Ik hoorde overigens van de week iets op de radio dat ze er momenteel gesproken wordt om de ovbh financiering/technische keuring willen gaan verplichten omdat het momenteel zo uit de klauwen aan het lopen is met al die biedingen.
Kan er nu alleen niets meer over vinden dus weet niet in hoeverre dit dus ter spraken is.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:38
Flix20 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:25:
Ik hoorde overigens van de week iets op de radio dat ze er momenteel gesproken wordt om de ovbh financiering/technische keuring willen gaan verplichten omdat het momenteel zo uit de klauwen aan het lopen is met al die biedingen.
Kan er nu alleen niets meer over vinden dus weet niet in hoeverre dit dus ter spraken is.
Niet alleen een biedlogboek, maar ook een financieel en bouwkundig voorbehoud bij het bieden staan op de planning om te worden ingevoerd. Brancheverenigingen hebben nog tot voor het einde van dit jaar om een verbeterplan te schrijven.

https://nos.nl/artikel/24...moeten-nu-echt-aan-de-bak

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:38
Ik lees net dat de huizenprijzen het afgelopen kwartaal met gemiddeld 313 euro per dag gestegen zijn, of één modaal bruto jaarinkomen in een jaar. Ik heb duur gekocht vorig jaar maar ben er toch wel blij mee nu, tsjonge.

Afbeeldingslocatie: https://www.calcasa.nl/Media/Default/img/kb/2021K3F1@2x.png

• noucmen
Compuchip87 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:41:
Ik lees net dat de huizenprijzen het afgelopen kwartaal met gemiddeld 313 euro per dag gestegen zijn, of één modaal bruto jaarinkomen in een jaar. Ik heb duur gekocht vorig jaar maar ben er toch wel blij mee nu, tsjonge.

[Afbeelding]
Utrecht eigenaren "verdienen" het meeste per dag, omdat Utrecht al duur is, kwa % is Utrecht niet de hardste in stinging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6V5UGyzXQSNy9bVl801HJ-UkkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM5BWexeMGhOPN7F9JU0uL7X.jpg?f=fotoalbum_large

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij gaan binnenkort naar een huis kijken.
De eigenaar heeft aangegeven op de 'Vragenlijst over de woning' bij het punt 'is er asbest aanwezig in de woning?' > 'Niet bekend'.

Nu is dit huis gebouwd in 1980, maar toen werd er nog steeds asbest gebruikt blijkbaar.
Waar zou dit asbest zich moeten bevinden?
Het huis heeft een pannendak.
Waar kan ik als leek alvast op letten bij de bezichtiging?

• koentjuh
noucmen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:56:
[...]

Utrecht eigenaren "verdienen" het meeste per dag, omdat Utrecht al duur is, kwa % is Utrecht niet de hardste in stinging.

[Afbeelding]
Tijd om mijn hut in Utrecht te verkopen en in Drenthe te gaan wonen. Met thuiswerken wat door Corona meer en meer geaccepteerd is en norm wordt prima te doen. Dan rij ik lachend 1 keer in de week naar Amsterdam :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:04:
Wij gaan binnenkort naar een huis kijken.
De eigenaar heeft aangegeven op de 'Vragenlijst over de woning' bij het punt 'is er asbest aanwezig in de woning?' > 'Niet bekend'.

Nu is dit huis gebouwd in 1980, maar toen werd er nog steeds asbest gebruikt blijkbaar.
Waar zou dit asbest zich moeten bevinden?
Het huis heeft een pannendak.
Vloerbedekking, schoorstenen, riolering, dakbeschot, kan van alles zijn. Het meeste is niet zichtbaar zonder iets te moeten slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11

HellBeast

Oh My GoT!

Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:04:

Ik denk dat het heel lastig te spotten is met het blote oog. Dus mijn advies zou zijn als je een bod wilt doen: bouwkundige keuring.

Zelfs bij het programma "kijken zonder kopers" hadden de makelaars een huis gekocht waar later bleek veel asbest in te zijn verwerkt. Als die "professionals" het al niet kunnen zien, dan kunnen jij of ik dat zeker niet.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HellBeast schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:25:
Ik denk dat het heel lastig te spotten is met het blote oog. Dus mijn advies zou zijn als je een bod wilt doen: bouwkundige keuring.
Een bouwkundige keuring kijkt daar niet naar, zoals al vaker aan bod is gekomen zal een bouwkundige de mogelijkheid van asbest niet kunnen uitsluiten doordat een bouwkundige keuring visueel en non-destructief is. Daar heb je dus andere gespecialiseerde mensen voor nodig die een asbestinventarisatie gaan doen met de bijbehorende kosten.

-edit-
Ohja, veel mensen denken dat als je een bouwtechnische keuring laat uitvoeren dat je dan meteen de gehele staat van het pand weet met alle ins- en outs. Er zijn gevallen hier op tweakers bekend dat zelfs na een bouwtechnische keuring er tijdens het verbouwen houtrot is aangetroffen welke niet in de bouwtechnische keuring naar voren is gekomen. Kortom, fijn om bepaalde zaken vooraf te weten maar het geeft beslist geen 100% garantie dat er niks mis is het met pand, daar kom je (zeker tijdens verbouwingen) pas later achter.

[ Voor 34% gewijzigd door Enforcer op 11-11-2021 10:14 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dank voor de antwoorden.
Hoe groot is de kans dat er in een huis van 1980 nog veel asbest aanwezig is?
Toen was er toch al het besef dat het foute boel was?
Enforcer schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:47:
[...]

Een bouwkundige keuring kijkt daar niet naar, zoals al vaker aan bod is gekomen zal een bouwkundige de mogelijkheid van asbest niet kunnen uitsluiten doordat een bouwkundige keuring visueel en non-destructief is. Daar heb je dus andere gespecialiseerde mensen voor nodig die een asbestinventarisatie gaan doen met de bijbehorende kosten.
Die keuringen zijn niet goedkoop.
Misschien dat je dan net zo goed kunt beginnen met verbouwen, en het dan aanpakken als het gevonden wordt.
Want je moet het sowieso deskundigen laten verwijderen. Of het nu bij een keuring gevonden is of pas bij de verbouwing.

[ Voor 69% gewijzigd door Rzaan op 11-11-2021 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:51:
Dank voor de antwoorden.
Die kans is 50% - het is er wel, of het is er niet :+ .

Je moet je niet afvragen hoe groot die kans is (daar kan niemand iets zinnigs over roepen - zie ook opmerkingen van mede-tweakers hierboven). Je moet je afvragen: wat nu als er inderdaad asbest in zit, wat dan...?
Als je niets van plan bent om te doen (qua werkzaamheden/verbouwing) aan het huis dan is er niets aan de hand (als het er zit, zit het er al jaren en heb je er geen last van oid). Ben je van plan te gaan verbouwen dan kan het dus zijn dat je asbest tegenkomt en dat (eerst) moet verwijderen - kan je dat aan qua financiën en (doorloop)tijd?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Rzaan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:51:
Dank voor de antwoorden.

[...]

Die keuringen zijn niet goedkoop.
Misschien dat je dan net zo goed kunt beginnen met verbouwen, en het dan aanpakken als het gevonden wordt.
Want je moet het sowieso deskundigen laten verwijderen. Of het nu bij een keuring gevonden is of pas bij de verbouwing.
Ik heb met hetzelfde bijltje gehakt. De verkoper melde dat hij mogelijk asbest had gevonden en dit is ook opgenomen in het koopcontract.

Wat ik heb gedaan om het zover mogelijk uit te sluiten. Gezocht op funda naar dezelfde woningen die recent verkocht zijn(liefst een die al verbouwd was of nog te verbouwen was) en contact opgenomen met de makelaars die het verkocht hadden. En deze gevraagd of er wat bekend was over asbest die konden mij al vertellen dat in mijn wijk de huizen zonder asbest gebouwd waren en dat er bij hun weten nooit asbest is gevonden.

Ook nog een goeie neem contact op met de lokale verhuur dienst of zij weten wat de situatie is qua asbest in bepaalde wijken die beheren vaak panden en doen dus ook het onderhoud en laten vaak standaard al een asbest inventarisatie doen op oudere panden.

Zekerheid heb je echter zoals hierboven al aangegeven pas als er een destructieve asbest inventarisatie is gedaan.

Houd wel in gedachten dat je deze clausule dus altijd zal hebben in huizen ouder dan 1993 (uit het hooft qua jaartal)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maestro.mosjuh schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:57:
Als je niets van plan bent om te doen (qua werkzaamheden/verbouwing) aan het huis dan is er niets aan de hand (als het er zit, zit het er al jaren en heb je er geen last van oid). Ben je van plan te gaan verbouwen dan kan het dus zijn dat je asbest tegenkomt en dat (eerst) moet verwijderen - kan je dat aan qua financiën en (doorloop)tijd?
Als we het kopen, gaan we na een tijdje erin gewoond te hebben, verbouwen.
Vloer eruit bijvoorbeeld.
Andere badkamer, keuken, toilet.
Warmtepomp, van het gas af, dat soort dingen.

Ik dacht dat asbest verwijderen een godsvermogen zou kosten, maar de kosten vallen me alleszins mee (nog steeds duur)
Tijd maakt ons niet zo veel uit. Dan gaan we wel effe bij moeders wonen voor die tijd dat ze er mee bezig zijn.
Pagina: 1 ... 222 ... 366 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7