Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 365 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 12:16
naitsoezn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:26:
Het is veel rationeler om als verkopers nerveus te worden als er geen bouwkundige keuring gedaan wordt omdat het risico op ellenlange juridische procedures en de bijbehorende stress groter wordt :P Maar goed, gelukkig zijn de meeste verkopers een stuk vriendelijker dan veel users op dit forum en is een bouwkundige keuring in de praktijk veelal geen probleem :)
En dan wijs je heel snel op de onderzoeksplicht van de kopende partij. Is die zaak ook weer afgedaan.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:42

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

HellBeast schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:21:
[...]

Het gaat gewoon om veel geld en dan worden mensen inderdaad nerveus.
Maar is die nervositeit terecht, hoe vaak ketst een koop af op een bouwkundige keuring? En ook hier kan je weer extra voorwaarden over opnemen. Pas als het herstellen een gebrek dat direct moet worden opgelost > € xxxx kost dan van de koop afzien of financiële tegemoetkoming voor het herstel van het gebrek. Van mij mag iedere koper een keuring doen, ik heb geen zin in gedoe na de verkoop over verborgen gebreken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het kopen van een huis is wat anders dan een fiets of auto. Bij een fiets / auto neem ik bewust het risico op mogelijke gebreken. Waarom? Omdat het niet in dezelfde orde van grootte je bankrekening leegtrekt als bij gebreken aan een woning. En het geeft uiting aan mijn onderzoeksplicht als koper.

Plus gesteggel over hoeveel kosten aan achterstallig onderhoud je moet accepteren voor je je mag beroepen op het voorbehoud maakt dat ik het liever laat samenvallen met mijn bedenktijd. Maak ik voor mezelf de afweging: accepteer ik kosten X voor verborgen gebreken Y/Z bovenop de koopprijs.

Ik ga het meemaken. Natuurlijk heb je in een verkopersmarkt als de huidige een situatie van 'voor jou negen anderen zonder voorbehouden' Dat mag wel zo zijn maar dat maakt niet dat ik voor de doorsnee consument grootste aankoop in diens leven het maar achterwege laat. Voor hetzelfde geld komt eruit rollen: getuige de leeftijd en staat van de woning is het acceptabel. Te verwachten kosten zijn x/y/z maar niks wat accuut aangepakt moet worden. Weet ik dat ook weer + geeft mij meer inzicht. Daar is het mij meer om te doen.

En voor jou negen andere kopers mentaliteit die heerst bij Tweakers verkopers: voor jou negen andere verkopers. Ik zit niet op hete kolen dat ik moet verhuizen. Het zou fijn zijn als het kan. Dus van zulke argumenten ben ik als koper niet onder de indruk. Zelfs niet wanneer ik de economische tijd niet mee heb qua woningmarkt. Ik laat me niet opjutten, ben niet verknocht aan de woning maar ik zie mezelf er wel wonen. Daarom doe ik ook een bod.

Ik denk ik gooi het hier op: ben benieuwd hoe andere kopers in dit topic ermee omgesprongen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

naitsoezn schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:26:
Het is veel rationeler om als verkopers nerveus te worden als er geen bouwkundige keuring gedaan wordt omdat het risico op ellenlange juridische procedures en de bijbehorende stress groter wordt :P Maar goed, gelukkig zijn de meeste verkopers een stuk vriendelijker dan veel users op dit forum en is een bouwkundige keuring in de praktijk veelal geen probleem :)
Precies om die reden zet ik tijdig mijn rechtsbijstandsverzekering (met vrije keuze advocaat) aan. Een gebrek wordt dan al vrij snel professioneel afgeserveerd op basis van gebrek aan onderzoeksplicht. (al is onze woning uit 2018 dus ik verwacht geen gebreken of wij kunnen ze weer doorzetten naar de bouwer).
Ook gunstig bij de aankoop trouwens. Ik verwacht het niet nodig te hebben , maar je weet nooit..

Deze week gaan we een bod uitbrengen op een mooie woning, toch wel erg spannend :). Het hele traject is wat bijzonder verlopen :P zal mijn verhaal doen als het bod wordt geaccepteerd :9

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flix20 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:12:
Denk dat niemand het nut van een bouwtechnische keuring in twijfel trekt.
Alleen door je eerste reactie het 'als spoedklus te laten uitvoeren' wekte het (bij mij igg) de impressie dat je dit nog niet besproken hebt en het er snel even tussendoor wil drukken bij de verkopers.
Dan zou ik je ook niet binnenlaten. Kies je er dan voor om de koop te ontbinden. Prima, voor jou nog 5 andere die een bod hebben uitgebracht. Waarschijnlijk heb je als koper niet nog 5 andere huizen op de plank liggen waar je uit kan kiezen.
Dat is je goed recht als verkoper, om niet mee te werken als er niet eerder over gesproken is. Mij als koper prima. Dan meld ik me gewoon op de laatste dag van de bedenktijd en dan verkoop je het gewoon aan 1 van die 5 anderen. Wel hopen dat die dan niet met dezelfde vraag komt. Maar zelfs dan heb je er nóg 4.

Maar het zal ook wel wat afhnagen van wáár je precies verkoopt/koopt en ook wát je verkoopt/koopt. Ik kan me voorstellen dat iemand die zijn best heeft gedaan om dingen veel mooier te laten lijken dan ze zijn, niet zit te wachten op iemand die daar beroepsmatig vaak doorheen zal kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:42

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Sport_Life schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:01:
[...]

Precies om die reden zet ik tijdig mijn rechtsbijstandsverzekering (met vrije keuze advocaat) aan. Een gebrek wordt dan al vrij snel professioneel afgeserveerd op basis van gebrek aan onderzoeksplicht. (al is onze woning uit 2018 dus ik verwacht geen gebreken of wij kunnen ze weer doorzetten naar de bouwer).
Ook gunstig bij de aankoop trouwens. Ik verwacht het niet nodig te hebben , maar je weet nooit..

Deze week gaan we een bod uitbrengen op een mooie woning, toch wel erg spannend :). Het hele traject is wat bijzonder verlopen :P zal mijn verhaal doen als het bod wordt geaccepteerd :9
Tja, bij een huis uit 2018 zou ik het wel aandurven zonder keuring. Maar als ik een jaren 30 huis bezichtig en ik mag niet eens in de kruipruimte kijken, want geen tijd, geen zin, moeilijk bereikbaar dan voedt dat mijn wantrouwen en als je er naar vraagt is het antwoord altijd "alles is goed zover ik weet". Dan voldoe ik in mijn ogen aan mijn onderzoeksplicht maar wat als de balken na aankoop toch helemaal rot blijken te zijn.... Nou ik heb ook de module wonen van mijn (goede!) rechtbijstandsverzekering aanstaan :P

Of we een bouwkundige keuring doen bekijken we per huis waarop we bieden. Laatst geboden op een huis van een aannemer die alles zelf had opgeknapt en het huis dus door en door kende, dus geen keuring want als er later iets naar voren zou komen dan had hij het moeten weten. Helaas wat ons bod niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Sport_Life schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:01:
[...]

Precies om die reden zet ik tijdig mijn rechtsbijstandsverzekering (met vrije keuze advocaat) aan. ..
Is de verzekering categorie "Wonen" ?
Ben jij actief in het kopen / verkopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Mijn zusje heeft 'beet'.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
JanHenk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:21:
Mijn zusje heeft 'beet'.

***members only***
Goed de notulen lezen van de VvE m.b.t. de kozijnen. Als iedereen in het pand ze al heeft maar die ene woning niet dan is dat meestal geen goed teken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:58
Mijn zusje heeft 'beet'.

***members only***
De VVE zijn alle eigenaren dus ook de eigenaar van het huis.
Zijn de kozijnen niet vervangen dan is dat geen goed teken. Waarom zijn ze niet meegenomen kan je prima uit de notulen halen of aan de VVE eigenaar vragen. Meest logische verklaring is dat de VVE het niet betaald heeft maar de eigenaren zelf en er een gemeenschappelijke inkoopactie is geweest. Maar als het goed is staat er in de stukken wat voor de VVE is en indien Ja is er een bedrag voor begroot of is de VVE armlastig of slapende

Wat de andere problemen betreft.
Nieuwe CV ketel en rookgasafvoer. 2500.
Nieuwe badkamer , vul zelf maar in.

Maar eigenlijk gaan hier alle alarmbellen af. Voor zo'n goedkope koopsom een aantal jaren geleden kopen en dan niet eens goedkoop renoveren of in de verhuur zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn zusje heeft 'beet'.

***members only***
Dat gaat een hele dure les worden als ze doorzet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bommes
  • Laatst online: 07:57

Bommes

Capo del formaggio

Afgelopen dinsdag zijn de aktes van ons nieuwe huis gepasseerd..
Vanaf woensdag meteen druk aan het verven en poetsen.
Morgen komt de stucadoor en maandag de verhuizer.
Volgend weekend vieren we de verjaardag van mijn vrouw daar. Nog genoeg te doen voor die tijd.. :+

Statistieken:
6 woningen bezichtigd in een tijdspanne van 1,5 maand.
De nu aangekochte woning was de 5de en de enige waar we een bod op hebben uitgebracht.

Ons bod was 24k onder de vraagprijs.
Daar kwam de reactie op dat er ook al een hoger bod lag.
We hebben een dag later via onze makelaar laten weten dat we maximaal tot de vraagprijs wilde gaan.
Daarop kwam de reactie dat dat andere bod flink over de vraagprijs heen ging. Dus ook met de vraagprijs ging het hem niet worden.

Weer door dus.
Nog 1 woning bekeken maar onze gedachten bleven bij de woning waarop we hadden geboden.
Na 1 week werden we gebeld door onze makelaar, die andere bieder had zich toch terug getrokken. Hun bod + wensen lijst aan verbouwingen zou het pand richting de 650k brengen. Dat vonden ze te veel.
Met andere woorden, ons 2de bod, de vraagprijs was geaccepteerd.

Wij hebben geen verbouwing wensen, nu enkel een paar muurtjes stuuken en flink wat texen.
Binnen en paar maanden willen we het schuine dak vol met zonnepanelen en het platte dak van de garage met sedum.

Januari is de overdracht van onze oude woning, 2 maanden overlap.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:04:
[...]

Dat gaat een hele dure les worden als ze doorzet.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of die VvE gezond is, vraag ik me dan af. Blijkbaar is er in het verleden iets raars geweest waardoor bepaalde zaken niet gedaan zijn en is dat later nooit hersteld.

Bel de VvE gewoon op. Als die professioneel beheerd wordt, zou hier snel duidelijkheid over moeten komen. Gewoon aangeven dat je voornemens bent om "appartement X" te kopen van "partij X", maar dat o.a. de staat van de kozijnen je aan het twijfelen heeft gebracht en "partij X" je hierover geen duidelijkheid kan verschaffen. En dan vraag je gewoon waarom bij de andere appartementen nieuwe kozijnen zijn geplaatst en bij juist dit appartement niet en vraag ook meteen wanneer ze vervangen zullen worden (ze zijn immers aan het rotten). Geen bevredigend antwoord -> koopovereenkomst in de shredder. Daar is namelijk iets loos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Mijn zusje heeft 'beet'.

***members only***
Is een eventuele taxatie lager dan de koopsom geen risico (ga er even vanuit dat er is overboden) ivm max 100% financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 12:16
Mijn zusje heeft 'beet'.

***members only***
Uit hoeveel deelnemers bestaat de VVE?
Is het echt een appartementen complex, of is het een woning waar 2/3 appartementen van gemaakt zijn?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:18
Zou het ook afraden ook al begint ze wellicht wat wanhopig te worden. Zoals onze aankoop makelaar ook zei, je moet niet kopen om het kopen. Maar alleen als je echt jezelf er ziet wonen. Achteraf ben ik blij dat hij het zei. We hebben nu een huisje wat we naar ons zin kunnen maken in plaats van op een kleiner huis in een buurt waar we wellicht niet helemaal blij zouden zijn geworden.
Als ik zo de gebreken al lees en dan kom je al direct boven die 3k uit. Lekkages en rotte kozijnen daar zou ik voor dat geld mijn vingers niet aan gaan branden. Ze gaat hier echt spijt van krijgen als ze het doet.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:18:
[...]

Of die VvE gezond is, vraag ik me dan af. Blijkbaar is er in het verleden iets raars geweest waardoor bepaalde zaken niet gedaan zijn en is dat later nooit hersteld.

Bel de VvE gewoon op. Als die professioneel beheerd wordt, zou hier snel duidelijkheid over moeten komen. Gewoon aangeven dat je voornemens bent om "appartement X" te kopen van "partij X", maar dat o.a. de staat van de kozijnen je aan het twijfelen heeft gebracht en "partij X" je hierover geen duidelijkheid kan verschaffen. En dan vraag je gewoon waarom bij de andere appartementen nieuwe kozijnen zijn geplaatst en bij juist dit appartement niet en vraag ook meteen wanneer ze vervangen zullen worden (ze zijn immers aan het rotten). Geen bevredigend antwoord -> koopovereenkomst in de shredder. Daar is namelijk iets loos.
Voor zover mijn kennis reikt (en die reikt toch wel redelijk ver) m.b.t. meerjarenonderhoudsplannen, begrotingen en reserves, is de VvE an sich prima gezond. De jaarstukken, en (recente) notulen zijn ook inzichtelijk en dat lijkt allemaal prima in orde.

Ik heb wel uitdrukkelijk verzocht om even uit te zoeken hoe dat met de kozijnen zit bij de VvE, maar ik vraag me af of we nog een toereikend antwoord gaan krijgen 'binnen de tijd'.
Hbeez schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:21:
[...]

Is een eventuele taxatie lager dan de koopsom geen risico (ga er even vanuit dat er is overboden) ivm max 100% financiering?
Members only:
Flix20 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:20:
[...]

Uit hoeveel deelnemers bestaat de VVE?
Is het echt een appartementen complex, of is het een woning waar 2/3 appartementen van gemaakt zijn?
Het is een complex (met meerdere portieken, volgens mij een stuk of 30 appartementen). Betreft hier een benedenwoning met tuintje.
Louwke schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:40:
Zou het ook afraden ook al begint ze wellicht wat wanhopig te worden. Zoals onze aankoop makelaar ook zei, je moet niet kopen om het kopen. Maar alleen als je echt jezelf er ziet wonen. Achteraf ben ik blij dat hij het zei. We hebben nu een huisje wat we naar ons zin kunnen maken in plaats van op een kleiner huis in een buurt waar we wellicht niet helemaal blij zouden zijn geworden.
Als ik zo de gebreken al lees en dan kom je al direct boven die 3k uit. Lekkages en rotte kozijnen daar zou ik voor dat geld mijn vingers niet aan gaan branden. Ze gaat hier echt spijt van krijgen als ze het doet.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHenk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:55:
[...]

Voor zover mijn kennis reikt (en die reikt toch wel redelijk ver) m.b.t. meerjarenonderhoudsplannen, begrotingen en reserves, is de VvE an sich prima gezond. De jaarstukken, en (recente) notulen zijn ook inzichtelijk en dat lijkt allemaal prima in orde.

Ik heb wel uitdrukkelijk verzocht om even uit te zoeken hoe dat met de kozijnen zit bij de VvE, maar ik vraag me af of we nog een toereikend antwoord gaan krijgen 'binnen de tijd'.

[...]
Dat bedoel ik. Op papier ziet het er goed uit, nieuwe kozijnen..... dak in goede staat.... schilderwerk voorlopgi niet nodig.... (voorbeeldjes) Maar is dat ook zo? Als kozijnen niet op korte termijn voorkomen in het MJOP en je zit met rotte, oude kozijnen..... dan klopt er dus al iets niet. Dat kan natuurlijk een incident zijn. Maar het kan ook een voorbode voor meer "lijken in de kast" zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Caelorum schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:12:
[...]

Alleen de huizen die worden verkocht via makelaarsland komen daar eerder te staan. Nu is makelaarsland nog wel de grootste makelaar van Nederland, dus dat zullen er wel wat zijn, maar wel een nuance.
Dit is niet waar, makelaarsland laat alle NVM woningen zien (bijna altijd voordat ze op Funda komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
JanHenk schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
Echt bijzonder dat men in deze tijd nog kiest voor een (overduidelijke) veel te lage vraagprijs. Je kan dan niet vooraf het kaf van het koren scheiden..

Als je een hype wil creëren, geef dan ook ruim baan aan bezichtigingen, zou ik zeggen. Organiseer desnoods een polonaise door het huis.

Ik snap je gevoel @Rzaan . Ik zou toch je bod neerleggen, onder dat voorbehoud. Dat geeft je dus altijd nog het recht om even te kijken. Ik denk dat ze daar dan wel genegen toe zijn, als je bod goed genoeg is.

Je hebt meteen een voordeel: als je met je bod te laag zit ten opzichte van andere kijkers/bieders, nodigen ze je niet uit. Zit je in de buurt, dan mag je komen...
De reden voor lagere vraagprijzen is dat mensen inmiddels standaard rekenen met 20% overbieden. Dus stel een marktwaarde van 5 ton is reëel, dan vraag je 420 en rekenen mensen met 20% extra en komen uit op die 5 ton. Zet je hetzelfde huis voor 5 ton neer, dan rekenen potentiële kopers uit dat ze ws tot 6 ton moeten bieden en haken af. Ervaring van mijn makelaar was dat dit effect letterlijk het verschil kan maken tussen ruim voldoende bezichtigingen en te weinig bezichtigingen voor gelijkwaardige huizen. Nog lager gaan zitten is natuurlijk ook niet slim... Dan denken kopers dat er wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Hbeez schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:21:
[...]

Is overboden los van het verschil tussen taxatie & koopsom ?
Vraagprijs is volgens mij puur een techniek van de verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:17
Aurelium schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:32:
[...]

De reden voor lagere vraagprijzen is dat mensen inmiddels standaard rekenen met 20% overbieden. Dus stel een marktwaarde van 5 ton is reëel, dan vraag je 420 en rekenen mensen met 20% extra en komen uit op die 5 ton. Zet je hetzelfde huis voor 5 ton neer, dan rekenen potentiële kopers uit dat ze ws tot 6 ton moeten bieden en haken af. Ervaring van mijn makelaar was dat dit effect letterlijk het verschil kan maken tussen ruim voldoende bezichtigingen en te weinig bezichtigingen voor gelijkwaardige huizen. Nog lager gaan zitten is natuurlijk ook niet slim... Dan denken kopers dat er wat mis is.
Dit kan wel kloppen, zag vorige maand een huis te koop staan voor 375k. Inmiddels alweer verlaagd naar 312k vanwege waarschijnlijk te weinig belangstelling. (https://www.funda.nl/koop...t-42501849-oudenoord-519/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:53
Aurelium schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:25:
[...]
Dit is niet waar, makelaarsland laat alle NVM woningen zien (bijna altijd voordat ze op Funda komen)
Sorry, ik was wat onduidelijk. Ik bedoelde vergeleken met andere partijen zijn ze niet super veel eerder. Dat hele NVM woningaanbod dat getoond wordt is inderdaad gevoed vanuit de database van NVM (tiara). Dat is waar alle zoekprofielen van alle NVM makelaars in zoeken. Die woningen staan er hoogstens een dag voordat ze op Funda staan op.
En als het goed is komen daar inderdaad alle woningen van alle NVM makelaren uiteindelijk wel in te staan, maar soms (en ik vermoed tegenwoordig wel vaker) is zo'n ding al verkocht voordat deze überhaupt erin komt te staan.

Ik heb het al eens eerder aangegeven in dit topic, maar het allerbelangrijkste is dat je ergens bij een NVM makelaar een zoekprofiel aanmaakt welke dmv push werkt. Dan krijg je binnen 5min nadat een woning is aangemeld te weten en ruimschoots voor anderen. (ik vermoed dat een hoop van de betere aankoopmakelaren dit ook gewoon gebruiken naast hun netwerk, dat had ik wel gedaan in ieder geval)

Bij makelaarsland is dat via deze weg: https://www.makelaarsland.nl/nvm-zoekopdracht/ Al heb ik geen idee of zijn 1x per dag een mail de deur uit doen, of binnen 5min nadat de woning is aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
xiangpo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:56:
[...]

Dit kan wel kloppen, zag vorige maand een huis te koop staan voor 375k. Inmiddels alweer verlaagd naar 312k vanwege waarschijnlijk te weinig belangstelling. (https://www.funda.nl/koop...t-42501849-oudenoord-519/)
Is dit niks voor je zus @JanHenk Mooie locatie, meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Quadcheck schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:48:
[...]

Is dit niks voor je zus @JanHenk Mooie locatie, meer ruimte.
Dacht ik ook meteen aan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:19:
[...]

Bij makelaarsland is dat via deze weg: https://www.makelaarsland.nl/nvm-zoekopdracht/ Al heb ik geen idee of zijn 1x per dag een mail de deur uit doen, of binnen 5min nadat de woning is aangemeld.
Is dit hetzelfd als een zoek opdracht via Move ?
Dan kunnen we stellen 1x per dag of Real time (na X minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bij een woning met bouwjaar 2007:

Koopsom rond 385k, vraagprijs minder dan 330k, een klus woning zo als beschreven op Funda. Nu komt een bouwkundige rapport met direct (0-1 jaar) kosten van 4450 en termijn (0-5 jaar) kosten van 2125.

Omdat de bod "met voorbehoud bouwkundige keuring tot bedrag 20k" was, denk ik dat de koper niet meer kan onderhandelen tot een verlaagd prijs ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqxeaMS-4WcxGdPKQPmqHsRCfCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhjIG8iG80MtUIZKybg0ZYo9.png?f=fotoalbum_large

Schimmel beneden van de badkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00UbljHtZVmxNQUrxuCvJXbfbq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDWBRGzp9suLlz7qh9TjDqPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckIgQBvxY9RnoPLAymIqTuH3u7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sHgcKhCYVZFqij7p2LQ4n2zu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsJ2cXLJ9pYYXnsH4lUPrThrwvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2d3Mk1oZsMOJSWrxAHKY5yR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mDuxz41KKN-PP1F-0UqRL0N7HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cJukaClaZudkflj5m89TSWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wpsL2yRZwILMvEpLWmUDBMYjXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIBORt751jovqvKEukdpwPuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CshzAeuzCvrisHi9rYxh4WCy84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTLtEqZNC8lxMBdKOcjiDJ43.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 12:42
Een kluswoning met maar 6.5k kosten? Niks aan de hand. Die badkamer tik je er toch uit, dan kan je die schacht ook wel openmaken omdat waarschijnlijk de afvoer niet best is en/of er nul ventilatie is. Vermoedelijk warm water (afvoer/toevoer) en een koude schacht in verbinding met kruipruimte = condens = schimmel.

En nee, als je 20k afspreekt dan is 6.5k er ver onder. Dus hop, naar de notaris en we zien je wel in de verbouwingstopics. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2021 16:42 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-09 18:08
noucmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:

Koopsom rond 385k, vraagprijs minder dan 330k, een klus woning zo als beschreven op Funda. Nu komt een bouwkundige rapport met direct (0-1 jaar) kosten van 4450 en termijn (0-5 jaar) kosten van 2125.

Omdat de bod "met voorbehoud bouwkundige keuring tot bedrag 20k" was, denk ik dat de koper niet meer kan onderhandelen tot een verlaagd prijs ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe staat het nou met dat nieuwbouwhuis wat je had gekocht? Of is dit nu je 2e huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
amboly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:18:
[...]

Hoe staat het nou met dat nieuwbouwhuis wat je had gekocht? Of is dit nu je 2e huis?
Dit is misschien de tijdlijk woning terwijl ik wacht tot de andere woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mijn god. Bouwjaar 2007 en het ziet nu zo uit?

Als je een bouwkundig voorbehoud hebt opgenomen dan "meer dan € 20.000 directe kosten" kun je hier inderdaad niet meer onderuit. Of je hebt nog gewoon de algemene bedenktijd van 3 dagen. Dan wel... :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JanHenk schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:06:
Mijn god. Bouwjaar 2007 en het ziet nu zo uit?
Het was gebruikt door een zorginstelling: gehandicap mensen wonenden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 22:26
Verstandig! Blijft bizar, voor flink minder kocht ik toen een volledige jaren 30 tussenwoning in Utrecht. Maargoed wel 12 jaar terug …

Wat ik overigens niet zo goed snap, je zegt dat dat ze grofweg de helft met eigen middelen financiert. Kan ze dan niet beter bij een volgende woning iets minder zelf in leggen en iets meer financieren? Lijkt me niet echt wenselijk om de volledige buffer vast in stenen te stoppen. Of zat ze volledig aan de max met de combinatie eigen inleg + hypotheek? Dan heb ik weinig gezegd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:59
Als ik zuslief was zou ik even goed bepalen welk bedrag ik maximaal zou willen uitgeven aan dit haar verlaagde bod is dan soit, anders zou ik wat water bij de wijn doen om wat goodwill te tonen. Maar nimmer boven dat maximum, dan krijg je er inderdaad spijt van.

De tegemoetkoming zorgt in ieder geval voor enige erkenning vanuit de verkoper, mocht ze zelf nog twijfelen over de redelijkheid van de eis.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 19:51
Zo, vandaag een leuke bezichtiging gehad. Ik had mn twijfels over de buurt (van een aantal collega's en wat tweakers), maar zover ik kan zien gaat dat over de sub-wijk ernaast (zelfde naam als de wijk waar dit huis ligt). Die wijk heeft veel huurwoningen en oa een islamitische school, maar de wijk van deze woning is standaard jaren 70 woonwijk waar veel huizen met zonnepannelen staan. Inkomen is ook 25000 vs 19000.

Donderdag is de sluitdatum voor biedingen, dit weekend even nadenken/WL raadplegen over wat een reeel bod is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Basekid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
WL raadplegen over wat een reeel bod is :)
Of even mijn excel kan helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:14:
Een kluswoning met maar 6.5k kosten? Niks aan de hand. Die badkamer tik je er toch uit, dan kan je die schacht ook wel openmaken omdat waarschijnlijk de afvoer niet best is en/of er nul ventilatie is. Vermoedelijk warm water (afvoer/toevoer) en een koude schacht in verbinding met kruipruimte = condens = schimmel.

Dus hop, naar de notaris en we zien je wel in de verbouwingstopics. :)
Dus ga ik vol gas in.

Go go go alez alez alez :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Op Independer kan zien dat ik met Centraal Beheer 1.09 annuiteit & 1.19 aflossingvrij kan hebben (LTV = 71%). Dit klopt ook met de website van Centraal Beheer ( https://www.centraalbehee...02uQKEEAAYASAAEgJSWPD_BwE.

Met advies is Independer's kosten 1750, geen probleem. Net met een adviseur & planner van Independer gesproken: het is haalbaar met Centraal Beheer om die rentes te krijgen. Alleen dat bij hun is het minimaal 4 weken, en "als u sneller wil misschien wilt u beter met bvb hypotheekshop doen". Wat ??? En trustpiloot's recensies over Independer zijn slecht.

Met mijn huidige hypotheek adviseur (die ook zo veel koste), kan ik die 1.09 & 1.19 niet hebben. Zij geeft mij alle andere veel duurder partijen (rond 1.27 of 1.37%), bvb Florius, Centraal Beheer Leef, Syntrus Achmea, Munt, ..., ik weet niet waarom ??? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6wxSc6CWbb24HYcIoEKi3LzDW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zUTc5QmZdMjUwhftLTLIHf4c.png?f=fotoalbum_large

Met dit adviseur heb ik al een andere woning net aangekocht. Zij heeft alle mijn documenten wel dus ik kan meer zeker zijn dat zij genoeg snel is.

Die aangekocht kluswoning woning geeft mij 5 weken voor bankgarantie (die 10% kan ik met kontant betalen) en 6 weken voor alles rond. Dit is zonder voorbehoud financiering dus ik ben erg nerveus. Volgende week ga ik tekenen maar ik wil iets onderhand hebben.

Misschien ga ik toch nog een andere partij zoeken ?

[ Voor 21% gewijzigd door noucmen op 05-11-2021 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurelium
Caelorum schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:19:
[...]

Sorry, ik was wat onduidelijk. Ik bedoelde vergeleken met andere partijen zijn ze niet super veel eerder. Dat hele NVM woningaanbod dat getoond wordt is inderdaad gevoed vanuit de database van NVM (tiara). Dat is waar alle zoekprofielen van alle NVM makelaars in zoeken. Die woningen staan er hoogstens een dag voordat ze op Funda staan op.
En als het goed is komen daar inderdaad alle woningen van alle NVM makelaren uiteindelijk wel in te staan, maar soms (en ik vermoed tegenwoordig wel vaker) is zo'n ding al verkocht voordat deze überhaupt erin komt te staan.

Ik heb het al eens eerder aangegeven in dit topic, maar het allerbelangrijkste is dat je ergens bij een NVM makelaar een zoekprofiel aanmaakt welke dmv push werkt. Dan krijg je binnen 5min nadat een woning is aangemeld te weten en ruimschoots voor anderen. (ik vermoed dat een hoop van de betere aankoopmakelaren dit ook gewoon gebruiken naast hun netwerk, dat had ik wel gedaan in ieder geval)

Met de app van makelaarsland krijg ik gelijk een push notificatie als een woning online komt. Als ik dan gelijk bel ben ik meestal een van de eersten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
xiangpo schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:56:
[...]

wat een geld voor zo'n oud appartement wat ook nog eens fiks wat werk vraagt.. Ik kom oorspronkelijk uit die omgeving.. 2 ton zou ik nog teveel vinden.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Aurelium schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:24:
[...]

Met de app van makelaarsland krijg ik gelijk een push notificatie als een woning online komt. Als ik dan gelijk bel ben ik meestal een van de eersten.
Werkt ook met de move.nl account van andere aankoopmakelaar kantoren: nieuw geluid (van email) betekent een nieuw woning

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:49:
[...]

wat een geld voor zo'n oud appartement wat ook nog eens fiks wat werk vraagt.. Ik kom oorspronkelijk uit die omgeving.. 2 ton zou ik nog teveel vinden.
Lekker makkelijk praten als je niet zelf op zoek bent.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noucmen
[...]

Geheugen van oude prijzen (1990-2000 ?) VS huidige 2021 prijzen ---> niet beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:52
[...]

Alles is duur als je het niet ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 10:13

Ethirty

Who...me?

[...]

60m2 in Utrecht gaat nou eenmaal voor 300-350. Ze hoeven het ook niet weg te geven.

Als ik lees dat zelfs 30m2 al 3 ton moet opbrengen zou je voor zo’n oppervlakte toch een stuk meer verwachten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
noucmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:15:
[...]

Geheugen van oude prijzen (1990-2000 ?) VS huidige 2021 prijzen ---> niet beste
Ik kreeg de oude koopakte onder ogen als onderdeel van de brochure. Wat ik nu als overbieding heb gedaan is waar de huidige eigenaar het voor kocht in 1987. Maarja andere tijden: guldens ipv euro, rente van 10% doodnormaal en verhoudingsgewijs was wat ik nu overboden heb toen zeg een 2/3x jaarsalarissen.

Dus mocht ik het worden pakt ie de huidige vraagprijs als overwaarde. Niet slecht in pak en beet 30 jaar looptijd van de hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Laatst online: 01-09 15:02
Basekid schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:49:
Zo, vandaag een leuke bezichtiging gehad. Ik had mn twijfels over de buurt (van een aantal collega's en wat tweakers), maar zover ik kan zien gaat dat over de sub-wijk ernaast (zelfde naam als de wijk waar dit huis ligt). Die wijk heeft veel huurwoningen en oa een islamitische school, maar de wijk van deze woning is standaard jaren 70 woonwijk waar veel huizen met zonnepannelen staan. Inkomen is ook 25000 vs 19000.

Donderdag is de sluitdatum voor biedingen, dit weekend even nadenken/WL raadplegen over wat een reeel bod is :)
Wij hebben ook een bod gedaan op een jaren 70 huis, en waarschijnlijk gewonnen.

WL was dit keer niet echt een hulp, de geschatte waarde veranderde in 3 dagen met -100k.
Toen toch maar een bevriende aankoopmakelaar gevraagd mee te kijken, hij kwam nog met vergelijkbare huizen en samen met 2 huizen van WL hebben we toen de berekening gemaakt.

Edit: Calcasa zat erg dichtbij wat we geboden hebben..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Basekid vergeet niet ook nog even een keer je roze bril af te zetten en neutraal te kijken he. Mijn mening en blijkbaar die van ook je collega's komen niet vanuit niets :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sjoerd-b schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:17:
[...]
WL was dit keer niet echt een hulp, de geschatte waarde veranderde in 3 dagen met -100k.
Beter alleen prijzen van vergelijkbaar transacties gebruiken als basis, dan voeg het 20% iedere 365 dagen toe, dan neem de gemiddelde van 20-30 woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

Kju

Waarderingen van Walterliving zijn niet betrouwbaar. Dat is mijn mening als professional. Walterliving zou je uitsluitend moeten gebruiken omdat je goedkoop aan referenties komt.
Indexeren kan je zelf op https://www.berekenhet.nl...waarde-huizenprijzen.html
Ik zou indexeringen voor transacties ouder dan twee jaar liever vermijden omdat de prijsstijgingen soms wel harder gaan dan de index doet vermoeden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-09 18:08
noucmen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel bijzonder dat je een klushuis gaat kopen als tijdelijke overbrugging tot je nieuwbouwhuis klaar is. Laat je nog een keer weten welk nieuwbouwhuis je gekocht hebt? Wel zo leuk na alle hulp die je gehad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Even een vraagje voor de zekerheid, in je ontbindende voorwaarden neem je alleen het hypotheekbedrag dat nodig is voor de koop van het huis zelf toch? Niet de extra lening die je wilt doen voor het verbouwen.

Dus:
Biedprijs is 300k
k.k: 10k
Eigen inbreng: 100k
Schatting verbouwkosten: 50k

Ontbindende voorwaarden: hypotheek van 210k (dus exclusief de 50k nodig voor verbouwing)

Die 50k (extra) is iets tussen de bank en mij, niet iets waar de verkoper mee te maken heeft.... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Basekid schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:54:
Ontbindende voorwaarden: hypotheek van 210k (dus exclusief de 50k nodig voor verbouwing)
Die 50k (extra) is iets tussen de bank en mij, niet iets waar de verkoper mee te maken heeft.... toch?
Dat hangt ervanaf of je het huis zou willen kopen als je die lening van 50K (of totaal hyp van 260K) niet loskrijgt en dus de verbouwing niet kunt uitvoeren. Als je zonder die verbouwing het huis niet wilt aankopen, is het verstandiger om het wel mee te nemen in je financieel voorbehoud. Je zou anders in situatie kunnen belanden dat bank akkoord geeft voor hypotheek 210K, maar niet voor de lening van 50K, waardoor je geen beroep kunt doen op het voorbehoud.
Ik weet niet hoe je de financiële constructie precies voor ogen hebt, maar een hypotheek van 260K is waarschijnlijk gunstiger dan een hyp van 210K en daarnaast lening van 50K. Dan betaal je de verbouwing uit de eigen middelen van 100K. Maar misschien ben je dat ook van plan, en gaat het hier puur om het rekensommetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Toke_gt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:12:
[...]

Dat hangt ervanaf of je het huis zou willen kopen als je die lening van 50K (of totaal hyp van 260K) niet loskrijgt en dus de verbouwing niet kunt uitvoeren. Als je zonder die verbouwing het huis niet wilt aankopen, is het verstandiger om het wel mee te nemen in je financieel voorbehoud. Je zou anders in situatie kunnen belanden dat bank akkoord geeft voor hypotheek 210K, maar niet voor de lening van 50K, waardoor je geen beroep kunt doen op het voorbehoud.
Ik weet niet hoe je de financiële constructie precies voor ogen hebt, maar een hypotheek van 260K is waarschijnlijk gunstiger dan een hyp van 210K en daarnaast lening van 50K. Dan betaal je de verbouwing uit de eigen middelen van 100K. Maar misschien ben je dat ook van plan, en gaat het hier puur om het rekensommetje.
Fair enough, klinkt logisch.

Zelfs als ik 50k extra bijleen (ik wil het liefst 25k verduurzaming + 25k verbouwen) zit ik nog ruim onder de max hypotheek die ik mag/kan krijgen (volgens de adviseur), dus daar maak ik me geen zorgen over. Gelukkig wordt het geen aparte lening dus.

Ik denk dat ik daarom de 50k eruit laat, om het biedbod aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wat @Toke_gt zegt!

Een voorbehoud voor financiering moet je risicogericht benaderen. Wat als je geen lening krijgt voor bedrag X, kun je dan van de koop af, of niet?

Sowieso heeft een verkoper niet zoveel te maken met de wijze van financiering. Het is voor jezelf een achterdeur om weg te wezen, mocht je hypotheek X niet rond krijgen.

In jouw geval. Als jij graag wilt verbouwen en ook zonder die verbouwing het huis niet wilt, dan wil je het voorbehoud dus zetten op in jouw geval 260K. Kun je dan onverhoopt geen hypotheek voor dat bedrag krijgen, dan kun je met die afwijzing de koop ontbinden. Zet je het voorbehoud op 210, dan kun je de koop alleen ontbinden als je ook geen 210 kunt lenen. Stel je zou 230 aan hypotheek kunnen krijgen, dan kun je dus in situatie A van de koop af, maar in situatie B niet. In situatie B moet je dus wel het huis afnemen, maar heb je niet je gewenste budget voor verbouwing…

Het is allemaal vrij theoretisch moet ik zeggen. Maar bedenk dus dat je het voorbehoud risicogericht moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00
Even een vraagje. Kan deze pas na het weekend weer kwijt bij de hypotheekadviseur maar zit er gewoon mee in mijn hoofd.

Stel een bod op een woning is geaccepteerd. Overdracht is over 6 maanden en het bod wordt gedaan zonder ontbindende voorwaarden. Kan ik kan zorgen dat bijv. over 3 maanden pas de hypotheek rond is? Of is het in dit geval nog steeds gebruikelijk dat dit binnen een periode van 5 tot 8 weken al rond is en dat verkoper hiervan op de hoogte is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Ambianz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:14:
Even een vraagje. Kan deze pas na het weekend weer kwijt bij de hypotheekadviseur maar zit er gewoon mee in mijn hoofd.

Stel een bod op een woning is geaccepteerd. Overdracht is over 6 maanden en het bod wordt gedaan zonder ontbindende voorwaarden. Kan ik kan zorgen dat bijv. over 3 maanden pas de hypotheek rond is? Of is het in dit geval nog steeds gebruikelijk dat dit binnen een periode van 5 tot 8 weken al rond is en dat verkoper hiervan op de hoogte is?
Vrijwel altijd wordt er wel een bankgarantie of aanbetaling gevraagd van 10%. Verkoper wil immers niet pas over drie maanden horen dat je je hebt vergist in de berekening. Als je die 10% hebt (bank heeft volste vertrouwen in jouw financiele situatie of je hebt eigen middelen) dan kun je gerust wachten met de hypotheek. Verstandig is dus om wel al op zoek te gaan naar hypotheekverstrekker, bankgarantie vragen voor het benodigde bedrag en daarna op je gemak de hypotheek regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Nee ik snap je uitleg hoor @JanHenk en @Toke_gt :)

Thanks, ik ga even nadenken over hoe belangrijk die 50k is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:08

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zie ineens een huis te koop staan, dat al meer dan 3 maanden te koop staan. De prijs is flink, 700K, maar de M2-prijs valt mee. ± € 3.000 per M2.
Ik denk dat het nog niet verkocht is omdat het een jaren 80 woning is, die tussentijds wel een keer gemoderniseerd is, maar dat was dan ook ergens rond de eeuwwisseling, of iets eerder.
Door het hele huis een spuuglelijke witte tegelvloer, een oubollige open haard, een gedateerde keuken, toiletten en badkamer.
Daarnaast heeft het 5 slaapkamers, maar is het niet echt een kindvriendelijke straat. Relatief veel verkeer voor de deur.
Denk dat veel kopers opzien tegen de verbouwing en dat het voor veel mensen te groot is. 226 M2 en no 50 M2 bijgebouwen zoals een dubbele garage.

Ik ga maandag gelijk bellen en het zou me niet verbazen als het al verkocht is onder voorbehoud.
Want makelaars hebben er een handje van om dit niet te melden op Funda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Toke_gt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:20:
[...]

Vrijwel altijd wordt er wel een bankgarantie of aanbetaling gevraagd van 10%. Verkoper wil immers niet pas over drie maanden horen dat je je hebt vergist in de berekening. Als je die 10% hebt (bank heeft volste vertrouwen in jouw financiele situatie of je hebt eigen middelen) dan kun je gerust wachten met de hypotheek. Verstandig is dus om wel al op zoek te gaan naar hypotheekverstrekker, bankgarantie vragen voor het benodigde bedrag en daarna op je gemak de hypotheek regelen.
De bankgarantie hoeft niet persé door de uiteindelijke hypotheekverstrekker gesteld te worden. Het is een losse dienst. Je kan dus prima de bankgarantie regelen en dan een maand later gaan shoppen voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00
Kalentum schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:58:
[...]

De bankgarantie hoeft niet persé door de uiteindelijke hypotheekverstrekker gesteld te worden. Het is een losse dienst. Je kan dus prima de bankgarantie regelen en dan een maand later gaan shoppen voor de hypotheek.
Maar dit zou dus ook betekenen dat ik een geaccepteerd bod kan hebben. En dan mezelf nog wat tijd gun om de hypotheek rond te krijgen met een geaccepteerd bod op mijn eigen woning. Dit alles in periode van 6 maanden.

Of ga ik mezelf in een heel moeilijk pakket brengen hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ambianz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:24:
[...]

Maar dit zou dus ook betekenen dat ik een geaccepteerd bod kan hebben. En dan mezelf nog wat tijd gun om de hypotheek rond te krijgen met een geaccepteerd bod op mijn eigen woning. Dit alles in periode van 6 maanden.

Als je de bankgarantie hebt geregeld, of waarborgsom gestort (en dus aan je verplichtingen hebt voldaan), zal de verkoper je niet meer op de nek zitten. Zo lang het geld voor de levering maar op de rekening van de notaris staat.

Zelf heb ik de koopovereenkomst in januari dit jaar getekend. De waarborgsom gestort en daarna rustig afgewacht met aanvraag van hypotheek (mede omdat de levering pas een stuk later in het jaar was, dat scheelde kosten). Uiteindelijk was de hypotheekaanvraag pas rond eind juni ingediend, begin juli akkoord en overdracht eind augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ambianz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:24:
[...]

Ja je kan nog wachten of je koopcontract voor je huidige woning kan krijgen, en dan een hypotheek aanvragen. 3 maanden van te voren is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
amboly schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:42:
[...]

Heel bijzonder dat je een klushuis gaat kopen als tijdelijke overbrugging tot je nieuwbouwhuis klaar is. Laat je nog een keer weten welk nieuwbouwhuis je gekocht hebt? Wel zo leuk na alle hulp die je gehad hebt.
Twee bods net geaccepteerd, verschil 50k tussen. Ik heb de goedkoper gekozen, die meer moet gerenoveers wordt. Het huis is nog nieuw, alleen intense gebruikt was, en lekkage. Risico ga ik nemen.

De andere woning is later gepasseerd, maar ik moet nu straks verhuizen. Dit is een normale tussen woning van 155m2, naast jet water, niks bizonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:23:
Ik zie ineens een huis te koop staan, dat al meer dan 3 maanden te koop staan. De prijs is flink, 700K, maar de M2-prijs valt mee. ± € 3.000 per M2.
Ik denk dat het nog niet verkocht is omdat het een jaren 80 woning is, die tussentijds wel een keer gemoderniseerd is, maar dat was dan ook ergens rond de eeuwwisseling, of iets eerder.
Door het hele huis een spuuglelijke witte tegelvloer, een oubollige open haard, een gedateerde keuken, toiletten en badkamer.
Daarnaast heeft het 5 slaapkamers, maar is het niet echt een kindvriendelijke straat. Relatief veel verkeer voor de deur.
Denk dat veel kopers opzien tegen de verbouwing en dat het voor veel mensen te groot is. 226 M2 en no 50 M2 bijgebouwen zoals een dubbele garage.

Ik ga maandag gelijk bellen en het zou me niet verbazen als het al verkocht is onder voorbehoud.
Want makelaars hebben er een handje van om dit niet te melden op Funda.
Ik zou op m'n hoede zijn, een huis wat nu meer dan 3 mnd te koop staat, daar zal meer mee aan de hand zijn dan dat er veel aan gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Scuderia110 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:54:
Ik zou op m'n hoede zijn, een huis wat nu meer dan 3 mnd te koop staat, daar zal meer mee aan de hand zijn dan dat er veel aan gedaan moet worden.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben.

Maar het is niet alleen de verbouwing zoals ik eerder aangaf.
Denk ook dat er geen grote doelgroep is voor een huis als dit.
Veel slaapkamers, maar niet aan een kindvriendelijke straat.
Veel kinderloze stellen (zoals wij) zitten niet te wachten op kamers die leeg staan. Wij kunnen ze echter wel zinnig gebruiken en zoeken juist naar meer kamers.

Maar dat er iets anders aan de hand is, zit er dik in.
Wellicht is het ook al gewoon verkocht, maar hebben we weer met een luie makelaar te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoerd-b
Ik lees al een tijdje mee en heb veel aan alles tips gehad die hier voorbij komen.
Gisteren kwam het bericht dat de woning waar we op hebben geboden aan ons gegund wordt.
Het is het vijfde huis wat we bezichtigd hebben en de eerste waar we een bod op hebben uitgebracht.
Dit is voor het 600k + segment, er waren negen andere biedingen.

Om onze kans zo groot mogelijk te maken:
  • ruim bod, maar in de buurt van referentie panden
  • persoonlijke brief met foto aan verkoper
  • aankoop makelaar ingeschakeld, alleen voor dit huis en no cure no pay
  • geen voorbehoud van financiering, we betalen meer dan de helft uit overwaarde
  • geen bouwkundige keuring. Heb elk hoekje van het huis gezien en alle problemen genoemd aan de makelaar
  • 10% borgsom binnen drie weken uit eigen middelen te voldoen
  • lokale, hoog aangeschreven, notaris en hypotheekadviseur als partij ingeschakeld
  • flexibel opgesteld qua overdracht datum
Het was nogal een rollercoaster, en we zijn er nog niet lang niet, maar wel super blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sjoerd-b schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:17:
I
• lokale, hoog aangeschreven, notaris en hypotheekadviseur als partij ingeschakeld
In welke zin heeft dit jullie een voordeel opgeleverd, denk je?
Deze komen toch pas in actie nadat je bod geaccepteerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
Rzaan schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:12:
[...]

In welke zin heeft dit jullie een voordeel opgeleverd, denk je?
Deze komen toch pas in actie nadat je bod geaccepteerd is?
Aantoonbaar is het natuurlijk niet, maar gevoelsmatig wellicht wel.

Door aan te geven dat je niet met de goedkoopste partijen in zee gaat schept dat wellicht vertrouwen in de onderbouwing van het bod. De hypotheek adviseur is gewoon een goede partij, als zij je bod doorgerekend hebben weet de verkoop makelaar dat dat goed zit.

In het kader van alle hoepels op te lijnen kan het mijn inziens geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:24
Het geeft een indicatie dat je er serieus mee bezig bent. Dus een beetje extra vertrouwen. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Sjoerd-b schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:17:
Ik lees al een tijdje mee en heb veel aan alles tips gehad die hier voorbij komen.
Gisteren kwam het bericht dat de woning waar we op hebben geboden aan ons gegund wordt.
Het is het vijfde huis wat we bezichtigd hebben en de eerste waar we een bod op hebben uitgebracht.
Dit is voor het 600k + segment, er waren negen andere biedingen.

Om onze kans zo groot mogelijk te maken:
  • ruim bod, maar in de buurt van referentie panden
  • persoonlijke brief met foto aan verkoper
  • aankoop makelaar ingeschakeld, alleen voor dit huis en no cure no pay
  • geen voorbehoud van financiering, we betalen meer dan de helft uit overwaarde
  • geen bouwkundige keuring. Heb elk hoekje van het huis gezien en alle problemen genoemd aan de makelaar
  • 10% borgsom binnen drie weken uit eigen middelen te voldoen
  • flexibel opgesteld qua overdracht datum
Het was nogal een rollercoaster, en we zijn er nog niet lang niet, maar wel super blij mee.
Gefeliciteerd! Hier ook vorige maand een woning gekocht in hetzelfde segment.. in totaal 14 biedingen waarvan 7 >10% boven de vraagprijs. Het eerste punt hetzelfde gedaan als jij, alle andere punten anders. ;) Waaronder voorbehoud van 100% financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hbeez schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:46:
[...]

Gefeliciteerd! Hier ook vorige maand een woning gekocht in hetzelfde segment.. in totaal 14 biedingen waarvan 7 >10% boven de vraagprijs. Het eerste punt hetzelfde gedaan als jij, alle andere punten anders. ;) Waaronder voorbehoud van 100% financiering.
100% voorbehoud voor financiering bij meer dan 10% (dus meer dan 60K in dit segment) overbieden?

Denk je dat de taxatiewaarde dan geen roet in het eten gaat gooien? Of wil je gewoon van de koop af kunnen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
JanHenk schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:17:
[...]

100% voorbehoud voor financiering bij meer dan 10% (dus meer dan 60K in dit segment) overbieden?

Denk je dat de taxatiewaarde dan geen roet in het eten gaat gooien? Of wil je gewoon van de koop af kunnen :P
Sorry had iets duidelijker moeten zijn, 100% van de taxatiewaarde. In het bod stond geen bedrag/percentage, dus het exacte bedrag kwam pas in het concept koopcontract naar voren. Daar hadden ze 150k onder de vraagprijs aangenomen, dat is toen op mijn verzoek verhoogd naar de taxatiewaarde. Ontbindende voorwaarden zijn inmiddels verlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seedi
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 04:24
Ik volg dit topic al een tijdtje omdat we ook een huis willen kopen.

Nu hebben we een mooi huis gevonden, maar de vorige eigenaar heeft een groot stuk gemeente grond geannexeerd. Keurig omheind met struiken. Meerdere buren hebben dat ook gedaan.

Schuur staat deels op de gemeente grond
Bij aankoop wat kunnen we verwachten als de gemeente dit ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Seedi schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:40:
Kan aan een aantal zaken liggen.
Is er ergens een overeenkomst tussen de verkoper en de gemeente hierover te vinden?
Zo niet, hoe lang duurt deze situatie al voort?

Als het al heel lang is, heb je kans dat je het mag laten staan.
Maar de verjaringstermijn voor onroerend goed is 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Seedi schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:40:
Ik volg dit topic al een tijdtje omdat we ook een huis willen kopen.

Nu hebben we een mooi huis gevonden, maar de vorige eigenaar heeft een groot stuk gemeente grond geannexeerd. Keurig omheind met struiken. Meerdere buren hebben dat ook gedaan.

Er is hier bijna geen uitspraak over te doen - mocht het ooit zover komen zal een rechter er vermoedelijk uitspraak over doen. Deze nemen over het algemeen vele zaken (en dus nuances) mee in hun uitspraak - dus iets roepen als "gemeente x heeft ook een keer een zaak verloren" (of vice versa) zegt niets zonder de exacte uitspraak te lezen en die nuances te kennen..

Toevallig is er onlangs nog zoiets in het nieuws geweest:
https://www.rtlnieuws.nl/...emeente-grond-kopen-huren

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag de dag, verhuizing naar onze nieuwe woning.
Vanochtend ons dochtertje naar de kinderopvang gebracht en meteen onze kat alvast naar het nieuwe huis gebracht.

Om 10 uur is de verhuizer er, met 3 man en vrachtwagen. Wij zelf een mijn moeder+man helpen ook mee.
Hopelijk schiet het een beetje op vandaag.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 14:25

Crazy D

I think we should take a look.

Bommes schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:57:
Vandaag de dag, verhuizing naar onze nieuwe woning.
Vanochtend ons dochtertje naar de kinderopvang gebracht en meteen onze kat alvast naar het nieuwe huis gebracht.

Om 10 uur is de verhuizer er, met 3 man en vrachtwagen. Wij zelf een mijn moeder+man helpen ook mee.
Hopelijk schiet het een beetje op vandaag.
Ligt een beetje aan de hoeveelheid zooi :P Wij hadden 2 van die kleine vrachtwagentjes vol, ze begonnen om 8 u in Zoetermeer en geloof dat we zou 16u wegreden uit Duiven. Flink bezweet want het was 25 graden oid. De ergste ellende komt daarna pas :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
De woning stond voor 197.000 te koop, ik heb een bod gedaan maar ben het niet geworden.

Members only:

Dus met meer dan 20% wordt er nu overboden. Right weet ik dat ook weer. Op naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29
Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:12:
De woning stond voor 197.000 te koop, ik heb een bod gedaan maar ben het niet geworden.

***members only***

Dus met meer dan 20% wordt er nu overboden. Right weet ik dat ook weer. Op naar de volgende.
Jep, in deze categorie gaat 't kei en keihard. Wij hebben daar ook in gevist, uiteindelijk categorie duurder gaan kijken, ging stuk beter. Zodoende op huis gevonden waar we maar 5k overboden...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
simon schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:22:
[...]

Jep, in deze categorie gaat 't kei en keihard. Wij hebben daar ook in gevist, uiteindelijk categorie duurder gaan kijken, ging stuk beter. Zodoende op huis gevonden waar we maar 5k overboden...
Dat het hard gaat had ik wel door. Ik had met de nieuwprijs van WL rekening gehouden en zelfs dat vond ik al best flink overbieden. Voor minder had ik een nieuwbouwproject kunnen betrekken zolang ik ingeloot zou worden.

Maargoed deze week twee nieuwe bezichtigingen voor donderdag en vrijdag bij huizen in diezelfde wijk. Lagere vanaf prijs mede omdat beide woningen zijn aangeprijst als kluswoningen. Degene waarop ik bood was niet in die staat maar instapklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:12:
Wat had je zelf voor bod gedaan?
En had je voorwaarden gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:51:
[...]

Wat had je zelf voor bod gedaan?
En had je voorwaarden gesteld?
Maakt het nog uit?

Members only:

Met kosten koper erbij en dat ik mijn spaarrekening niet op nul wil zien staan na verhuizing als er toch nog een lijk uit de kast valt vond ik hoger bieden niet verstandig in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:02:
Maakt het nog uit?

Met kosten koper erbij en dat ik mijn spaarrekening niet op nul wil zien staan na verhuizing als er toch nog een lijk uit de kast valt vond ik hoger bieden niet verstandig in mijn situatie.
Nee, maakt niet uit.
Ik was gewoon benieuwd.
Ook om te zien of je bod niet onrealistisch was in het huidige tijdsgewricht.
Kun je voorwaarden niet laten vervallen? Of vind je dat toch te link?

Denk dat je er verstandig aan deed om niet boven je grenzen te gaan.
Realiseer je wel dat je dan in de huidige markt verdomd moeilijk aan een huis zult komen.
Want in die prijsklasse staan er echt duizenden in de rij.
Mensen met iets meer geld dan jij, leveren dan in op M2 of aantal slaapkamers of afstand tot werk. En daar moet je dan mee concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:10:
[...]

Nee, maakt niet uit.
Ik was gewoon benieuwd.
Ook om te zien of je bod niet onrealistisch was in het huidige tijdsgewricht.
Kun je voorwaarden niet laten vervallen? Of vind je dat toch te link?
Voorwaarden laten vervallen kan, maar die gok ga ik niet nemen. Zeker niet qua voorbehoud financiering. 10% kwijt zijn hakt aardig in op de spaarrekening. En als je een jubelton van je ouders hebt doet die 10% je niks want heb je allang liggen. Niet iedereen heeft die mazzel.

Ik snap best dat ik moet opboksen tegen zeker twintig anderen op dit huis. Als een nieuwbouwproject al 800 aanmeldingen krijgt op 36 betaalbare woningen (wat volgens de gemeente verlieslijdend is getuige de noord wijk) gaat bestaande bouw in dit segment meer bekijks trekken wanneer het instapklaar te noemen is.

Familie zegt: wacht de crash maar af. Ik ben met een crash niet beter af als ze doodleuk de woonquote aanpassen en daarmee de maximale hypotheek verlaagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:36:
Familie zegt: wacht de crash maar af.
Welke crash?
Er is geen enkele indicatie dat er een crash komt. Zeker niet op huizengebied.
We hebben simpelweg te veel mensen in Nederland en te weinig geschikte huizen, en de rente's blijven nog wel enkele jaren laag.
Misschien niet zo laag als nu, maar naar 4% gaan we de komende jaren zeker niet naar toe.

Je eigen vermogen toe laten nemen (makkelijk gezegd) wordt een steeds belangrijk punt voor kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:36:
[...]

Voorwaarden laten vervallen kan, maar die gok ga ik niet nemen. Zeker niet qua voorbehoud financiering. 10% kwijt zijn hakt aardig in op de spaarrekening. En als je een jubelton van je ouders hebt doet die 10% je niks want heb je allang liggen. Niet iedereen heeft die mazzel.

Ik snap best dat ik moet opboksen tegen zeker twintig anderen op dit huis. Als een nieuwbouwproject al 800 aanmeldingen krijgt op 36 betaalbare woningen (wat volgens de gemeente verlieslijdend is getuige de noord wijk) gaat bestaande bouw in dit segment meer bekijks trekken wanneer het instapklaar te noemen is.

Familie zegt: wacht de crash maar af. Ik ben met een crash niet beter af als ze doodleuk de woonquote aanpassen en daarmee de maximale hypotheek verlaagd wordt.
Ik denk dat je wel verstandig handelt.

Ik weet niet in welke levensfase je zit (ik vermoed nog jong) en wat de objecten zijn waar je interesse in hebt? Zijn dat gezinswoningen, of (kleinere) appartementen?

Ik zou persoonlijk in de jonge levensfase alleen wat kopen als je er ook "in" kunt groeien, dus gezinswoningen. Ja, daar is veel vraag naar... Als dat niet wil lukken, zou ik persoonlijk nu niet kopen. Dan maar wachten op een eventuele partner. Samen heb je een vele malen groter budget, vaak... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]

Welke crash?
Er is geen enkele indicatie dat er een crash komt. Zeker niet op huizengebied.
We hebben simpelweg te veel mensen in Nederland en te weinig geschikte huizen, en de rente's blijven nog wel enkele jaren laag.
Misschien niet zo laag als nu, maar naar 4% gaan we de komende jaren zeker niet naar toe.

Je eigen vermogen toe laten nemen (makkelijk gezegd) wordt een steeds belangrijk punt voor kopers.
Eens, nieuwbouw oplevering loopt achter op de geschatte aantallen, makelaars krijgen minder bestaand aanbod in de portefeuille. Tegelijkertijd hanteert de ECB ondanks oplopende inflatie wat verder gaat dan gevoelsinflafie nog geen renteverhoging. De hypotheekrentes stijgen al wel met tienden van een procent.

Maandelijks neemt mijn vermogen toe maar er valt niet tegen de hoogte van overbieden op te sparen.
JanHenk schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat je wel verstandig handelt.

Ik weet niet in welke levensfase je zit (ik vermoed nog jong) en wat de objecten zijn waar je interesse in hebt? Zijn dat gezinswoningen, of (kleinere) appartementen?

Ik zou persoonlijk in de jonge levensfase alleen wat kopen als je er ook "in" kunt groeien, dus gezinswoningen. Ja, daar is veel vraag naar... Als dat niet wil lukken, zou ik persoonlijk nu niet kopen.
Members only:

Ik heb interesse in 65-80m2 woningen met twee slaapkamers (een logeer/thuiswerkantoor + eigen slaapkamer)
Liefst met tuin. Maar dat mag van mij ook op het noorden liggen. Gaat erom dat je het huis uit kunt bij een lock down. Visgraat motief is niet aan mij besteed noch Hongaarse punt. Hotel chique de friemel mag Roos mooi voor zichzelf houden. Uitbouw / pui zal me wat. Kookeiland hoef ik niet. Landelijk industrieel kan me dan wel weer bekoren.

En ja ik koop wel op de groei/toekomst. Want nu heb ik nog geen kinderkamers nodig, zodra ik wel een vriendin ontmoet kan het zo nodig zijn. Hoef je iig niet meteen de woning te koop zetten want te weinig ruimte.

Je wisselt makkelijker van auto/fiets/roerende zaken dan van een woning als onroerende zaak. En natuurlijk ben ik niet de enige met die wens. Maargoed daarom dat ik mijn zoektocht voortzet in minder instapklare eengezinswoningen waar nog aan geklust moet worden. Een woning kun je compleet renoveren maar de locatie verander je niet. Dus ik sluit aan bij het makelaarsmantra locatie, locatie, locatie.

Het naar eigen smaak inrichten van een woning doe ik zelf wel door de jaren heen. Tweakers style voor EV/PV/vloerverwarming/warmtepomp > het kopen zonder kijken lijstje van Sanisale/Traprenovatie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:59
Rzaan schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]

Volgens mij stijgen de huizenprijzen nu harder dan de meeste mensen kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Joosie200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:06:
[...]

Eens, nieuwbouw oplevering loopt achter op de geschatte aantallen, makelaars krijgen minder bestaand aanbod in de portefeuille. Tegelijkertijd hanteert de ECB ondanks oplopende inflatie wat verder gaat dan gevoelsinflafie nog geen renteverhoging. De hypotheekrentes stijgen al wel met tienden van een procent.

Maandelijks neemt mijn vermogen toe maar er valt niet tegen de hoogte van overbieden op te sparen.

[...]

***members only***

Ik heb interesse in 65-80m2 woningen met twee slaapkamers (een logeer/thuiswerkantoor + eigen slaapkamer)
Liefst met tuin. Maar dat mag van mij ook op het noorden liggen. Gaat erom dat je het huis uit kunt bij een lock down. Visgraat motief is niet aan mij besteed noch Hongaarse punt. Hotel chique de friemel mag Roos mooi voor zichzelf houden. Uitbouw / pui zal me wat. Kookeiland hoef ik niet. Landelijk industrieel kan me dan wel weer bekoren.

En ja ik koop wel op de groei/toekomst. Want nu heb ik nog geen kinderkamers nodig, zodra ik wel een vriendin ontmoet kan het zo nodig zijn. Hoef je iig niet meteen de woning te koop zetten want te weinig ruimte.

Je wisselt makkelijker van auto/fiets/roerende zaken dan van een woning als onroerende zaak. En natuurlijk ben ik niet de enige met die wens. Maargoed daarom dat ik mijn zoektocht voortzet in minder instapklare eengezinswoningen waar nog aan geklust moet worden. Een woning kun je compleet renoveren maar de locatie verander je niet. Dus ik sluit aan bij het makelaarsmantra locatie, locatie, locatie.

Het naar eigen smaak inrichten van een woning doe ik zelf wel door de jaren heen. Tweakers style voor EV/PV/vloerverwarming/warmtepomp > het kopen zonder kijken lijstje van Sanisale/Traprenovatie ;)
Komende jaren worden er veel nieuwe woningen gebouwd, grotendeels precies wat jij eigenlijk zoekt. Dan ben je meteen goed voorbereid op de toekomst met zo'n woning (qua energieverbruik e.d.). Betaalbaarheid is wellicht een dingetje.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2021 20:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Crazy D schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:24:
[...]

Ligt een beetje aan de hoeveelheid zooi :P Wij hadden 2 van die kleine vrachtwagentjes vol, ze begonnen om 8 u in Zoetermeer en geloof dat we zou 16u wegreden uit Duiven. Flink bezweet want het was 25 graden oid. De ergste ellende komt daarna pas :+
10:00 uur begonnen, 15:30uur waren we klaar.
Die gasten die er ingehuurd hadden werkte echt als een beesten.
Eerste volle bus was binnen het uur in het nieuwe huis.
De inhoud van de schuur (gereedschap, werkbank, fiets, scooter, enz) moet nog over.
Dat doe ik van de week wel ff met een aanhanger.

We hebben 3 keer moeten pendelen.
Gelukkig is ons nieuwe huis slechts 5 minuten rijden.

Evengoed, vannacht de eerste nacht in ons nieuwe huisje.
Kompleet gesloopt, rug doet zeer, voeten branden.. Heerlijk gevoel :P moe maar voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 22:26
Sport_Life schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:52:
[...]

Komende jaren worden er veel nieuwe woningen gebouwd, grotendeels precies wat jij eigenlijk zoekt. Dan ben je meteen goed voorbereid op de toekomst met zo'n woning (qua energieverbruik e.d.). Betaalbaarheid is wellicht een dingetje.

***members only***
Mooi vooruitzicht, over 40 jaar zijn wij die ‘boomers’ die lekker gaan cashen :-)

Maar geduld is een schone zaak. Is dat tweede huis dus ook niks geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

koentjuh schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:11:
[...]

Mooi vooruitzicht, over 40 jaar zijn wij die ‘boomers’ die lekker gaan cashen :-)

Maar geduld is een schone zaak. Is dat tweede huis dus ook niks geworden?
Met het huidige ("tweede") huis zijn we nog bezig.

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExoFun
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:22
Bommes schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:09:
[...]

10:00 uur begonnen, 15:30uur waren we klaar.
Die gasten die er ingehuurd hadden werkte echt als een beesten.
Eerste volle bus was binnen het uur in het nieuwe huis.
De inhoud van de schuur (gereedschap, werkbank, fiets, scooter, enz) moet nog over.
Dat doe ik van de week wel ff met een aanhanger.

We hebben 3 keer moeten pendelen.
Gelukkig is ons nieuwe huis slechts 5 minuten rijden.

Evengoed, vannacht de eerste nacht in ons nieuwe huisje.
Kompleet gesloopt, rug doet zeer, voeten branden.. Heerlijk gevoel :P moe maar voldaan.
Super! Welke partij heb je gebruikt om je te helpen en hoeveel waren de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Goed morgen.

Heeft iemand hier ervaring met de hypotheek van A.S.R. Digithuis ? Scherp rente voor mijn wensen, maar mijn hypotheek adviseur nog geen ervaring heeft met Digithuis (hoewel wel met A.S.R.).

Zij zegt: het is meestal zelf doen (online) met Digithuis, daarom is zij minder enthusiast (omdat als een adviseur wily zij iets minder digital (haar woorden)). Digithuis zegt dat ik alles moet regelen via een tussenpersoon en Digithuis is geen Execution only hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:15:
[...]

Met het huidige ("tweede") huis zijn we nog bezig.
Gefeliciteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ExoFun schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:10:
[...]

Super! Welke partij heb je gebruikt om je te helpen en hoeveel waren de kosten?
Mijn ervaringen met een verhuisbedrijf waren zeer positief, ik kan het aanraden.

We hebben zelf ingepakt (m'n vriendin is een pietje precies..). Wel alle dozen (veel sterker dan de bouwmarkt!), inpakmateriaal als papier, bubbelplastic, stickervellen en stiften erbij gekregen. Die kregen we al ruim voor de verhuizing. Het was een behoorlijke stapel dozen. Ingevouwen ging de stapel richting de 1 meter 80.... 135 dozen in totaal.

De dag zelf ging voorspoedig, je merkt dat zo'n verhuisbedrijf veel meer ervaring heeft. Er wordt niet met spullen trappen op en af gelopen, alles wordt in een treintje doorgegeven of gaat direct het raam uit indien mogelijk.

Kosten voor ons waren ~ € 1.500. Ik heb een drietal bedrijven gevraagd om een offerte te doen, ze kwamen allemaal om en nabij hetzelfde uit. Voor het beeld, het was een tussenwoning (124 m²) met redelijk wat spul er in. Ze hebben er zo'n 20 ft. zeecontainer tot de nok mee gevuld (kon echt niks meer bij). Verhuizing was binnen dezelfde plaats. Kon in een dag met 4 man, inclusief wat kasten uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Alles is uiteraard netjes heel gebleven en stond meteen op de goede plaats. Perfect.

Mijn vrienden vonden het maar vreemd dat ik een bedrijf voor het verhuizen heb gevraagd. Ik vraag ze liever niet voor hulp, ik drink liever een biertje met ze. :)

Laten we wel zijn; de kosten van de verhuizing zelf zijn minder dan de bemiddelings- en advieskosten van de hypotheek. Of wat te denken van de overdrachtsbelasting... Kortom; het kon er ook nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29
JanHenk schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:52:
[...]

Mijn ervaringen met een verhuisbedrijf waren zeer positief, ik kan het aanraden.

We hebben zelf ingepakt (m'n vriendin is een pietje precies..). Wel alle dozen (veel sterker dan de bouwmarkt!), inpakmateriaal als papier, bubbelplastic, stickervellen en stiften erbij gekregen. Die kregen we al ruim voor de verhuizing. Het was een behoorlijke stapel dozen. Ingevouwen ging de stapel richting de 1 meter 80.... 135 dozen in totaal.

De dag zelf ging voorspoedig, je merkt dat zo'n verhuisbedrijf veel meer ervaring heeft. Er wordt niet met spullen trappen op en af gelopen, alles wordt in een treintje doorgegeven of gaat direct het raam uit indien mogelijk.

Kosten voor ons waren ~ € 1.500. Ik heb een drietal bedrijven gevraagd om een offerte te doen, ze kwamen allemaal om en nabij hetzelfde uit. Voor het beeld, het was een tussenwoning (124 m²) met redelijk wat spul er in. Ze hebben er zo'n 20 ft. zeecontainer tot de nok mee gevuld (kon echt niks meer bij). Verhuizing was binnen dezelfde plaats. Kon in een dag met 4 man, inclusief wat kasten uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Alles is uiteraard netjes heel gebleven en stond meteen op de goede plaats. Perfect.

Mijn vrienden vonden het maar vreemd dat ik een bedrijf voor het verhuizen heb gevraagd. Ik vraag ze liever niet voor hulp, ik drink liever een biertje met ze. :)

Laten we wel zijn; de kosten van de verhuizing zelf zijn minder dan de bemiddelings- en advieskosten van de hypotheek. Of wat te denken van de overdrachtsbelasting... Kortom; het kon er ook nog wel bij.
strakke prijs, kregen gister offerte binnen, tussenhuis, 120 m2, 3600 euro, vandaag komt een andere verhuizer langs, want 3600 vond ik toch wel erg gortig.

|>

Pagina: 1 ... 221 ... 365 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7